Opvallende dingen 5 september
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
05-09-2025 10:21:53
AJT
AJT

10.19 te Gerp ri On: 6400 met de goederentrein uit Delfzijl

 

05-09-2025 15:40:51
erwin_6610
erwin_6610

Rond 15:25 (luister spot) stoomtrein door Ut > Ah

 

05-09-2025 15:50:43
treinhobby
treinhobby

Vermoedelijk de SSN richting Dieren, vanwege Terug naar Toen dit weekeinde bij de VSM?

 

05-09-2025 15:58:34
mat64Hidde
mat64Hidde

Dat klopt. Volgens nfl kwamen de 01 1075 & 23 023 om 15:52 door Klp richting Dr.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-09-2025 16:16:07
erwin_6610
erwin_6610

Lineas 186xxx met o.a. blauwe wascosa ketelwagens door Ut Ri Utvr om 16.04

 

05-09-2025 19:03:44
MaxBB
MaxBB

Weer eens minder treinverkeer tussen Ut en Ht



Laatst bewerkt door MaxBB op 05-09-2025 19:04
 

05-09-2025 23:00:58
SunKeeper
SunKeeper

Quote
mat64Hidde (05-09-2025 15:58:34):


Dat klopt. Volgens nfl kwamen de 01 1075 & 23 023 om 15:52 door Klp richting Dr.



Gezien te Ed richting Dr rond 15:57. Zat een aardige snelheid in. Ik vroeg me af, misschien weet iemand dat, de tweede loc leek ook op stoom te zijn. Reden ze dan ook effectief in dubbeltractie of is het alleen om bij aankomst de loc op eigen kracht te kunnen rangeren?

Edit: wat hier ook nog vermeldingswaardig is, de 3154 reed per ongeluk op volle snelheid door te Klp...mcn riep zelf direct om met excuses. Stonden wel aardig wat mensen op de balkons verbaasd te kijken toen we het station passeerden.



Laatst bewerkt door SunKeeper op 05-09-2025 23:05
 

05-09-2025 23:22:43 1
cuneo56
cuneo56

Een stoomlok kun je moeilijk"koud" verslepen , om het drijfwerk in goede staat te houden is stoom om alles gesmeerd te houden het beste. Het alternatief, het demonteren van de koppelstangen, is veel lastiger en ook arbeidsintensief..En als de lok toch onder stoom is, kun je ook wel tractie geven.

 

06-09-2025 12:03:45 1
phantom
phantom

Een 2e stoomloc,al dan niet aan het andere einde van een trein,is ook altijd onder stoom.
Redenen hiervoor zijn verteld door cuneo56.
Hier in NL is er geen reden voor,dus loopt een 2e loc meestal mee zonder werkelijk "gas te geven" ,in het buitenland bij heuvelachtig terrein dan word die 2e loc soms ingezet als opdruk loc om te zorgen dat het geheel blijft rijden.
In een redelijk platte omgeving zal men de kolen willen besparen die men zou verbruiken "om gas te geven" omdat de voorspan loc genoeg power bezit en omdat men daar ook kan en moet inschatten of men veilig op baanvak snelheid kan rijden.
Zou de voorspan loc gaan remmen terwijl de opdruk loc achteraan de trein gas zou geven,dan gaat het goed mis in het slechtste geval.

 

06-09-2025 22:14:24 1
thom
thom

Gas geven, heb ik een stoomlok nog nooit zien doen eigenlijk.

 

06-09-2025 22:25:07
mren
mren

Voor de beeldvorming nog een aardig filmpje vanuit Beekbergen op Dumpert: www.dumpert.nl