Opvallende dingen 6 september
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
06-09-2025 10:11:12
Kamehameha
Kamehameha

Trein 532 heeft een defect. We rijden nog wel, maar max 40 km/u.

Edit: De boel is gereset en dat heeft geholpen. We denderen op volle snelheid verder.

Edit2: probleem is na Zl terug. We rollen langzaam door en men gaat de boel opnieuw resetten.

Edit3: het achterste treinstel 8645 blijkt het defecte stel te zijn. De 532 wordt nu in Amf opgeheven.



Laatst bewerkt door Kamehameha op 06-09-2025 11:03
 

06-09-2025 10:31:09
AlexNL
AlexNL

In Brabant zijn er dit weekend verschillende stremmingen als gevolg van werkzaamheden, te weten:

- De zuidsectie van de HSL (HSL4 is ook dicht)
- 's-Hertogenbosch - Boxtel
- Van/naar station Etten-Leur

Met als gevolg dat je een tijdreis naar een oude dienstregeling kunt maken:

  1. De 1100 rijdt niet, in plaats daarvan rijdt er een 28500 (met VIRM, maar zonder te stoppen in Dordrecht) die na Eindhoven in het pad van de 3500 doorrijdt naar Venlo. Net als in de toenmalige 1900 (tot dienstregeling 2015, behalve de ontbrekende stop in Dordrecht dan).
  2. De 9100, 9300 en 9500 rijden via Roosendaal (zonder stop). Net als voor dienstregeling 2009.
  3. De 9200 begint/eindigt in Roosendaal, waardoor deze stad weer een directe trein naar Brussel heeft. (Terug naar dienstregeling 2017.)

Andere aanpassingen:

  1. De 2900 is vandaag een IC Bd - Ht - Ekz
  2. De 3900 rijdt als IC Tbu - Hrl, waarbij tussen Tbu en Btl de stops van de 6400 worden overgenomen.
  3. Er rijdt een 702900 and IC Ehv - Mt, in het pad van de gewone 3900.

Wat vragen/opmerkingen mijnerzijds:

  1. De 9200 rijdt normaalgesproken naar Rotterdam, maar nu slechts tot Roosendaal. Waarom niet verder? Geen paden, geen wegkennis bij het NMBS-personeel, commercieel niet zo interessant...?
  2. Waar is al het ICNG gebleven dat normaliter in de 1100 rijdt? Volgens treinposities.nl: Inzet NS Materieel zijn er op het moment van schrijven slechts 6 van de 55 beschikbare ICNG-stellen onderweg.
  3. I.v.m. de werkzaamheden in Etten-Leur moet je omreizen via Lage Zwaluwe, maar daar stoppen alleen de 5900 en de 6600. En heel lekker op elkaar aansluiten doen die treinen ook niet. Niet heel handig als je bijvoorbeeld vanuit Tilburg komt en je wil naar Brussels Airport. Of als je een middagje wil uitwaaien in Vlissingen terwijl je vanuit 's-Hertogenbosch komt.
 

06-09-2025 12:14:53
Kamehameha
Kamehameha

Wisselstoring Zp/Aml-Hgl. De 1737 rijdt tot Aml en wordt daar opgeheven.

 

06-09-2025 12:37:41
tieske05
tieske05

145 defect op station Baarn. Reizigers zijn geattendeerd de 5800 te pakken naar Amf, daar de 1739 naar Hgl en daar de 20369 de grens over. Zal lekker knus gaan worden... Mat van de 145 is onderweg naar de werkplaats

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-09-2025 12:58:39
anton_
anton_

Quote
Kamehameha (06-09-2025 12:14:53):


Wisselstoring Zp/Aml-Hgl. De 1737 rijdt tot Aml en wordt daar opgeheven.


IC 29290 Borne- Deventer. Ik vermoed een extra ingelegde trein.

 

06-09-2025 13:14:18
Rsb
Rsb

Quote
AlexNL (06-09-2025 10:31:09):


Wat vragen/opmerkingen mijnerzijds:

  1. De 9200 rijdt normaalgesproken naar Rotterdam, maar nu slechts tot Roosendaal. Waarom niet verder? Geen paden, geen wegkennis bij het NMBS-personeel, commercieel niet zo interessant...?
  2. Waar is al het ICNG gebleven dat normaliter in de 1100 rijdt? Volgens treinposities.nl: Inzet NS Materieel zijn er op het moment van schrijven slechts 6 van de 55 beschikbare ICNG-stellen onderweg.
  3. I.v.m. de werkzaamheden in Etten-Leur moet je omreizen via Lage Zwaluwe, maar daar stoppen alleen de 5900 en de 6600. En heel lekker op elkaar aansluiten doen die treinen ook niet. Niet heel handig als je bijvoorbeeld vanuit Tilburg komt en je wil naar Brussels Airport. Of als je een middagje wil uitwaaien in Vlissingen terwijl je vanuit 's-Hertogenbosch komt.

1. Vermoedelijk commercieel niet interessant, want je zit op minder dan 10 minuten van elkaar en de overstap is op hetzelfde perroneiland. Verder is via de HSL natuurlijk sneller dan over Esn, dus of NMBS voldoende materieel heeft voor de omlopen tot Rtd, via Rsd weet ik niet.

2. Goeie vraag. Is er wellicht een software-update die ze ineens willen uitrollen?

3. Overstap op Lz is tussen 8 en 18 minuten en het is gelukkig mooi weer dus dat scheelt. Er rijd natuurlijk wel een bus, maar daar wordt je qua extra tijd niet vrolijk van. De 28500 in Ddr laten stoppen zou kunnen om zo aansluiting te geven op de IC naar Vs is wat klantvriendelijker dan een extra overstap in Bd, maar Rsd - Ehv is natuurlijk nooit rechtstreeks

 

06-09-2025 13:29:24
j.jager
j.jager

DDZ 7530 vamdaag in de 3900. Had hem vanmorgen als 3923 van Rm naar Hrl en nu als 3950 van Hrl naar Ehv.

 

06-09-2025 14:58:33
klaass16
klaass16

In Amf valt de 146 uit. Aan de route te zien, heeft ie alleen Berlijn Hannover gereden.

 

06-09-2025 17:15:11
BR120Trihn
BR120Trihn

Dit om de hier eerder benoemde 145 nog op te kunnen vangen, lijkt het.

 

06-09-2025 18:22:32
Xander140
Xander140

Bij de IC Berlin wordt nog steeds getoond dat hij niet stopt binnen Nederland. Tot wanneer is dat van kracht? Internationaal reserveren is toch ook niet meer? Of vergis ik me nu?

 

06-09-2025 19:01:48
treinhobby
treinhobby

Het verplicht reserveren staat niet meer op de CTA's en ook in de DB reisplanner wordt het als betaalde optie gegeven.

Voor reizen vanaf 18 oktober staat er in de Duitse reisplanner voor de Nederlandse stations niet meer de opmerking 'stop alleen voor instappen'.

Weet niet of NS die gegevens aanlevert aan de DB? Want dat staat in de DB reisplanner sinds het moment dat op de CTA's staat 'stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations'.

 

06-09-2025 19:13:40
klaass16
klaass16

Helaas een aanrijding tussen Asb en Bkl

Geen treinen tot 21:45

ICE word omgeleid tussen Asd en Ut, vermoedelijk via Hvs?



Laatst bewerkt door klaass16 op 06-09-2025 19:17
 

06-09-2025 19:35:29
Xander140
Xander140

Quote
treinhobby (06-09-2025 19:01:48):


Het verplicht reserveren staat niet meer op de CTA's en ook in de DB reisplanner wordt het als betaalde optie gegeven.

Voor reizen vanaf 18 oktober staat er in de Duitse reisplanner voor de Nederlandse stations niet meer de opmerking 'stop alleen voor instappen'.

Weet niet of NS die gegevens aanlevert aan de DB? Want dat staat in de DB reisplanner sinds het moment dat op de CTA's staat 'stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations'.


Ik kijk niet in de DB app maar in de reisplanner Xtra. Dat er bij de DB alleen instappen wordt vermeld dat is een Duits dingetje. Betekend niks. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook tussen Pasing en München. Maar in de praktijk als je interail gebruikt is niemand die dat een probleem vind.

 

06-09-2025 20:49:07
Apda
Apda

Quote
tieske05 (06-09-2025 12:37:41):


145 defect op station Baarn. Reizigers zijn geattendeerd de 5800 te pakken naar Amf, daar de 1739 naar Hgl en daar de 20369 de grens over. Zal lekker knus gaan worden... Mat van de 145 is onderweg naar de werkplaats



Dat was DB-stam 7705. Deze is met een andere Vectron alsnog naar Duitsland gegaan als IC 243.

 

06-09-2025 22:16:59
Terebo
Terebo

trein 202967 vertrok na het keren te Ut en 10 minuten wachten op een machinist richting het zuiden om vervolgens na vaartsche rijn links af te gaan, dus richting Ah in plaats van het geplande Ht/Bd. Het plan was in Db terug te gaan naar Ut en het vervolgens opnieuw te proberen. Maar eenmaal aangekomen te Db was dat ook verleden tijd en werden de twee stellen virm naar Mrg gestuurd. De inhoud van die virm-8 mocht in een knus slt-6 terug naar utrecht om het daar in de nog altijd aanwezige chaos opnieuw te proberen.

 

07-09-2025 08:22:00
geert
geert

Met 8 bakken kun je niet keren in Db dus logische oplossing zo