Phishing bericht van NS
Forum: Algemeen - Algemeen
25-09-2025 11:07:44
pjkleton
pjkleton

Hallo

Mijn vrouw en ik hebben elk een NS daluren abonnement ,en krijgen om de 2 ,oneven maanden een Keuzedag toegewezen.

Dat is altijd rond de 10e van zo,n maand. De laatste was deze maand.

Maar... vanmorgen kreeg ik een mailtje van NS dat er een Keuzedag is toegewezen..

Wel raar. Ik heb nergens op geklikt ,en alleen bop mijn vrouws PC gekeken of die ook een NS bericht had gekregen, niet dus. Ook bij Mijn NS was niets gemeld

.Ik vermoed dat dit phishing is of iets dergelijks,

Ik heb naar NS Klantenservice gebeld ,maar de verbinding was niet goed ,ik kon de mevrouw niet goed verstaan .

Ik waarschuw dus maar even voor de zekerheid .

Groeten ,

Peter

Laatst bewerkt door moderator op 25-09-2025 19:15

25-09-2025 11:15:55
mren
mren

Wie is de afzender van de email?

Laatst bewerkt door mren op 25-09-2025 11:16

25-09-2025 11:46:18
pjkleton
pjkleton

Hallo ,

De afzender is noreply@ns.nl , niks mis mee... vreemd

Peter

25-09-2025 16:06:17
R-E-Mg
R-E-Mg

Een mail versturen met een andere naam als afzender is een fluitje van een cent. De enige manier om daar achter te komen is de e-mailheader (die je normaal niet ziet) uit te pluizen, maar ook dat kan tegenwoordig minder betrouwbaar zijn.

Staat er een link in de mail naar een (waarschijnlijk nep) Mijn NS website, die je wil laten inloggen? Dan is het vrijwel zeker phishing. Niet op klikken (wedden dat er ineens 'betalingsproblemen' zijn als je dat wel doet).

Andere optie kan een systeemfout of een mislukte test waarbij per ongeluk mails naar echte klanten zijn gestuurd zijn. Zou wel slecht zijn en een AVG overtreding, maar alles kan.

Enige wat je kan doen is het melden en de boel goed in de gaten houden.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-09-2025 17:33:21
Rsb
Rsb

pjkleton (25-09-2025 11:07:44):

Hallo

Mijn vrouw en ik hebben elk een NS daluren abonnement ,en krijgen om de 2 ,oneven maanden een Keuzedag toegewezen.

Dat is altijd rond de 10e van zo,n maand. De laatste was deze maand.

Maar... vanmorgen kreeg ik een mailtje van NS dat er een Keuzedag is toegewezen..

Wel raar. Ik heb nergens op geklikt ,en alleen bop mijn vrouws PC gekeken of die ook een NS bericht had gekregen, niet dus. Ook bij Mijn NS was niets gemeld

.Ik vermoed dat dit phishing is of iets dergelijks,

Ik heb naar NS Klantenservice gebeld ,maar de verbinding was niet goed ,ik kon de mevrouw niet goed verstaan .

Ik waarschuw dus maar even voor de zekerheid .

Groeten ,

Peter

Je zou kunnen kijken, in geval er een link in de mail zit maar welk domein deze gaat, dus niet openen, maar kopiëren. Enkel in geval dat is naar ns.nl al dan niet met een prefix is dat betrouwbaar. Dus bijvoorbeeld mijn.ns.nl is te herleiden naar de NS.
ns.foutenaam.nl is dat nadrukkelijk niet en is een poging tot pishing om je gegevens te ontvreemden. In dat geval kan je die mail het beste verwijderen.

Heb je wel per ongeluk geklikt kan je het beste een volledige offline scan doen door een betrouwbare virusscanner, je browser preventief opschonen voordat je weer online gaat en indien nodig aangifte doen.

Ps. Mocht het teveel vet zijn sorry. Is ter verduidelijking om je een boel ellende te besparen.

Laatst bewerkt door Rsb op 25-09-2025 17:33, reden: Autocorrectie

25-09-2025 18:36:48 1
pjkleton
pjkleton

Bedankt voor jullie reaktie.

Ik heb vanavond bij de echte Mijn NS gekeken naar het aantal keuze dagen ,gister morgen waren dat er nog 2 ,waarvan ik er een gebruikt heb. Bleef er een over ,en dat is nu nog zo ,dus het was een nep bericht.

Deleten dus .

Groeten aan allemaal .

Peter

25-09-2025 19:22:39
sjoerd
sjoerd

Leerzaam dus. Kijk goed uit. Vandaag ook weer twee appjes zogenaamd van onze dochter. Niet op gereageerd en meteen weggegooid. Goede wake up van Peter!

25-09-2025 20:35:22
treinhobby
treinhobby

R-E-Mg (25-09-2025 16:06:17):

Andere optie kan een systeemfout of een mislukte test waarbij per ongeluk mails naar echte klanten zijn gestuurd zijn. Zou wel slecht zijn en een AVG overtreding, maar alles kan.

Dat hoeft natuurlijk niet meteen een AVG overtreding te zijn.

Vorig jaar hebben een half miljoen abonnementshouder onterecht een verjaardagsmail gehad met een meereisretour en eerste klas upgrade. www.rtl.nl.

Dat ging ook om een systeemfout, maar aangezien er geen (privacy) gevoelige informatie is rondgestuurd naar vreemden, had dat niks met AVG te maken.
Dat is pas als Jantje een mail krijgt met de naam en bijvoorbeeld geboortedatum van Pietje.

Laatst bewerkt door treinhobby op 25-09-2025 20:37

26-09-2025 14:50:11
tochjo
tochjo

pjkleton (25-09-2025 11:07:44):

krijgen om de 2 ,oneven maanden een Keuzedag toegewezen

Dit klopt niet meer. Sinds een paar jaar zijn alle zeven Keuzedagen het hele abonnementsjaar te gebruiken. De ontvangen mail is dan ook gewoon terecht: na het gebruik van elk van de eerste zes Keuzedagen volgt een dag later een mail dat er weer een dag 'klaarstaat'. (Ondanks dat ze allemaal het hele abonnementsjaar geldig zijn, zet NS ze één voor één klaar om op te halen.)