25-09-2025 11:07:44 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Hallo Mijn vrouw en ik hebben elk een NS daluren abonnement ,en krijgen om de 2 ,oneven maanden een Keuzedag toegewezen. Dat is altijd rond de 10e van zo,n maand. De laatste was deze maand. Maar... vanmorgen kreeg ik een mailtje van NS dat er een Keuzedag is toegewezen.. Wel raar. Ik heb nergens op geklikt ,en alleen bop mijn vrouws PC gekeken of die ook een NS bericht had gekregen, niet dus. Ook bij Mijn NS was niets gemeld .Ik vermoed dat dit phishing is of iets dergelijks, Ik heb naar NS Klantenservice gebeld ,maar de verbinding was niet goed ,ik kon de mevrouw niet goed verstaan .
Ik waarschuw dus maar even voor de zekerheid . Groeten , Peter Laatst bewerkt door moderator op 25-09-2025 19:15 |
25-09-2025 11:15:55 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wie is de afzender van de email? Laatst bewerkt door mren op 25-09-2025 11:16 |
25-09-2025 11:46:18 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Hallo , De afzender is noreply@ns.nl , niks mis mee... vreemd Peter |
25-09-2025 16:06:17 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Een mail versturen met een andere naam als afzender is een fluitje van een cent. De enige manier om daar achter te komen is de e-mailheader (die je normaal niet ziet) uit te pluizen, maar ook dat kan tegenwoordig minder betrouwbaar zijn. Staat er een link in de mail naar een (waarschijnlijk nep) Mijn NS website, die je wil laten inloggen? Dan is het vrijwel zeker phishing. Niet op klikken (wedden dat er ineens 'betalingsproblemen' zijn als je dat wel doet). Andere optie kan een systeemfout of een mislukte test waarbij per ongeluk mails naar echte klanten zijn gestuurd zijn. Zou wel slecht zijn en een AVG overtreding, maar alles kan. Enige wat je kan doen is het melden en de boel goed in de gaten houden. |
![]() |
advertentie |
25-09-2025 17:33:21 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Je zou kunnen kijken, in geval er een link in de mail zit maar welk domein deze gaat, dus niet openen, maar kopiëren. Enkel in geval dat is naar ns.nl al dan niet met een prefix is dat betrouwbaar. Dus bijvoorbeeld mijn.ns.nl is te herleiden naar de NS. Heb je wel per ongeluk geklikt kan je het beste een volledige offline scan doen door een betrouwbare virusscanner, je browser preventief opschonen voordat je weer online gaat en indien nodig aangifte doen.
Laatst bewerkt door Rsb op 25-09-2025 17:33, reden: Autocorrectie |
25-09-2025 18:36:48 1 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Bedankt voor jullie reaktie. Ik heb vanavond bij de echte Mijn NS gekeken naar het aantal keuze dagen ,gister morgen waren dat er nog 2 ,waarvan ik er een gebruikt heb. Bleef er een over ,en dat is nu nog zo ,dus het was een nep bericht. Deleten dus . Groeten aan allemaal . Peter |
25-09-2025 19:22:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Leerzaam dus. Kijk goed uit. Vandaag ook weer twee appjes zogenaamd van onze dochter. Niet op gereageerd en meteen weggegooid. Goede wake up van Peter! |
25-09-2025 20:35:22 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dat hoeft natuurlijk niet meteen een AVG overtreding te zijn. Vorig jaar hebben een half miljoen abonnementshouder onterecht een verjaardagsmail gehad met een meereisretour en eerste klas upgrade. www.rtl.nl. Dat ging ook om een systeemfout, maar aangezien er geen (privacy) gevoelige informatie is rondgestuurd naar vreemden, had dat niks met AVG te maken. Laatst bewerkt door treinhobby op 25-09-2025 20:37 |