11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten
10-10-2025 22:30:25
seinhuis
seinhuis

Op 11 en 12 oktober wordt de SSN stoomtreindagen georganiseerd, met samenwerking met VSM.

Er vinden 8 pendelritten plaats tussen Gouda en SSN depo. Deze vertrekken tussen 10:40 en 17:40 vanaf Gouda spoor 10. Vanaf SSN wordt vertrokken tussen 10:35 en 16:35.

Het is mogelijk om zowel uit Gouda als bij SSN depo te beginnen. In Gouda worden de tickets verkocht bij ingang van het station (Bloemendaal zijde spoor 11)

Wat is er o.a te doen?

Er is een modelbaan van lego te bewonderen

Modelvereniging Oude Rijn en Gouwe is aanwezig met hun baan

Modeltreinmarkt met verkoop van modeltreinen

En natuurlijk een bezoek aan de depo

 

11-10-2025 00:25:44
mat64Hidde
mat64Hidde

Dit jaar zijn kaartjes ook online te koop. Hopelijk zorgt dat ervoor dat er niet weer enorme lange rijen 's-ochtends bij het loket komen waardoor je de rit mist.

Linkje: stoomstichting.stager.co

 

11-10-2025 11:22:38
phantom
phantom

Hoe een ander er over denkt weet ik niet,maar het 'aanbod' is al jaren hetzelfde over het geheel bekeken.
Dat is ook een reden dat ik er al jaren niet meer heen ga,zeker nadat parkeren bij het depot niet meer kan/mag is de lol er voor mij wel ver vanaf, ondanks de voor mij gratis toegang tot het SSN terrein.
Voor een handvol plaatjes die je kan maken van voortgang aan projecten,dat alleen is voor mij te weinig reden om af te reizen erheen.
Het is fijn dat het schijnbaar goed blijft lopen,maar persoonlijk hoop ik dat er een keer is iets anders/nieuws voor in de plek komt,want elk jaar 99% dezelfde mini menukaart,word op een bepaald moment wel erg saai.



Laatst bewerkt door phantom op 11-10-2025 11:23
 

11-10-2025 19:36:24 7
wattman
wattman

Ach, ik zag op Gouda gezinnen met kleine kinderen, al dan niet in het gezelschap van opa. Grote drukte, blije gezichten. Ik vond het zelf erg leuk om de VSM loc in de verte te horen vertrekken richting Rotterdam. Schitterend! Mijn dochter vroeg of we volgend jaar die kant op kunnen. "Ne Jupiter Quidem Omnibus" staat er op het Haagse stadhuisje. Oftewel zelfs Jupiter kan het niet idereen naar de zin maken". Een waarheid als een koe.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-10-2025 04:06:42
thom
thom

Quote
phantom (11-10-2025 11:22:38):


Hoe een ander er over denkt weet ik niet,maar het 'aanbod' is al jaren hetzelfde over het geheel bekeken.
Dat is ook een reden dat ik er al jaren niet meer heen ga,zeker nadat parkeren bij het depot niet meer kan/mag is de lol er voor mij wel ver vanaf, ondanks de voor mij gratis toegang tot het SSN terrein.
Voor een handvol plaatjes die je kan maken van voortgang aan projecten,dat alleen is voor mij te weinig reden om af te reizen erheen.
Het is fijn dat het schijnbaar goed blijft lopen,maar persoonlijk hoop ik dat er een keer is iets anders/nieuws voor in de plek komt,want elk jaar 99% dezelfde mini menukaart,word op een bepaald moment wel erg saai.



Maar wat verwacht je dan, dat men de eigen vaste collectie in een hoekje zet en gast materieel uit het buitenland gaat halen wat er nog nooit eerder geweest is?

Het is juist een open dag van het SSN depot, waar het danook primair om hun eigen collectie draait natuurlijk.



Laatst bewerkt door thom op 12-10-2025 04:07
 

12-10-2025 08:56:49
martijn
martijn

Even advocaat van de duivel spelen, maar het depot is toch gewoon het hele jaar te bezoeken?

 

12-10-2025 09:09:49
geert
geert

Niet met modelbanen, catering en stoomlocomotieven onder stoom

 

12-10-2025 09:15:55
martijn
martijn

Ik snap wel wat het verschil is. Maar als je gewoon voor de deur wil parkeren en rustig wil rondlopen en wat foto's wil maken van wat er toevallig op het terrein gebeurt en voortgang van projecten wil zien, kan je dat voor een kleine vergoeding ook op een andere dag doen.

 

12-10-2025 12:00:13
phantom
phantom

Even een algemene reactie.
Dat de huidige opzet goed is lijkt duidelijk,want ik geloof dat men over bezoekers aantallen niet te klagen heeft.
Daarvoor zou je er dus niks aan hoeven te veranderen,iets wat goed is ,daar blijf je met je handen vanaf.
En ja als er mensen aan het werk zijn op de vaste dagen dan kan je (als donateur) ook zo voor niks naar binnen,dat er dan normaliter niks stoomt dat lijkt me bekend en logisch.

Wat ik zeg is op persoonlijke mening,en ik vind het jammer dat je als bezoeker nu verplicht bent gebruik te maken van het OV of van de pendeldienst vanaf het rivium naar het depot.
(het maakt je afhankelijk van anderen,zomaar besluiten dat het mooi is geweest en met je eigen auto (geparkeerd bij het depot)in een halfuur weer thuis zijn is er niet meer bij)

Verder vind ik het jammer dat een stoomweekend al 'enige jaren' bestaat uit of geen gastlocs of uit een bezoek van (alweer) de VSM,niks te nadele van wie ook,maar na zoveel keer dezelfde tentjes met verkoop van spullen en eten en een modelbaan in welke schaal ook,en dezelfde gastlocs is de 'spanning' er wel vanaf.
Alsof er buiten de VSM om geen anderen zijn die dingen hebben die stomen en over het spoor rijden.
(of die andere partijen er zin in hebben dat weet ik niet,ik constateer enkel iets)

Het is geen verwijt,maar een constatering,na zoveel keer het zelfde,is het (voor mij in elk geval) de moeite niet meer waard om er heen te gaan als er toch niks nieuws te zien is.
(hier laat ik de restauratie projecten even buiten beschouwing,dat is dan wel iets nieuws,maar om alleen daarvoor af te reizen gaat me wat ver)



Laatst bewerkt door phantom op 12-10-2025 12:01
 

12-10-2025 12:15:02 1
henri1972
henri1972

Ik snap wat je bedoelt, hetzelfde heb ik met de Terug-naar-toen dagen bij de VSM. Het programma is elk jaar hetzelfde maar het is druk dus het werkt. Dus zal t waarschijnlijk zo blijven. Voor de organisaties is het belangrijk dat er geld binnenkomt en als dat op deze manier lukt is t prima toch?

 

12-10-2025 12:28:14
train85
train85

Alle treinen die ik vandaag gezien heb zijn echt vol. Op het terrein loopt ook veel mensen rond. Dus dit weekend zijn goeie dagen voor de SSN. Zelf vond ik het leuk opgezet en 75 min rondlopen en je hebt alles gezien. Zelf doe ik om het jaar.

 

12-10-2025 13:02:45
Dionysusnu
Dionysusnu

Welke organisaties die met stoom over het Nederlandse hoofdspoor rijden, anders dan de VSM, zou jij willen dat de SSN als gast erbij heeft?

Door de schaal van het evenement is parkeren ter plekke niet realistisch (meer), zeker gezien de tegenwoordige ligging bij Nieuw Kralingen. Ik vind de aanreis met museumbussen of een stoomrit juist iets om van te genieten, maar ieder zijn ding natuurlijk.

 

12-10-2025 22:45:16
mat64Hidde
mat64Hidde

Ik vindt het heel bijzonder dat er zo'n drukke dienstregeling wordt onderhouden op het hoofdspoor. Volgensmij nieuw dit jaar was dat de treinen nu op een ander punt elkaar passeren en daardoor nu ook op hoge snelheid. Daar heb ik al veel beelden van voorbij zien komen op Social Media. Had dit weekend wat anders maar volgende keer hoop ik er weer bij te zijn.

 

13-10-2025 17:21:59
phantom
phantom


Quote
Dionysusnu (12-10-2025 13:02:45):


Welke organisaties die met stoom over het Nederlandse hoofdspoor rijden, anders dan de VSM, zou jij willen dat de SSN als gast erbij heeft?


Met stoom over het hoofdnet,ja daar zit het probleem een beetje,aangezien de SSN geen echte mogelijkheid heeft om een loc per dieplader te laten komen en zo op het spoor te zetten.
Dat maakt het lastiger om met een ander bevriende stichting iets te doen,aangezien er weinig andere nederlandse partijen buiten de VSM zijn die op het hoofdnet mogen rijden.
Al zou de ZLSM of de STAR wellicht ooit (weer) een keer kunnen,als die de bevoegdheid willen en kunnen verkrijgen en de juiste spullen aan de loc hebben hangen ?


@ henri1972,
Natuurlijk is het prima als een bepaalde formule werkt voor een stichting als het gaat om inkomsten te vergaren,daar zal je me niet over horen.
Ik constateer enkel dat het voor mensen die er met enige regelmaat hobbymatig mee te maken hebben met stoomtreinen en al vaak bij bepaalde evenementen zijn geweest,dat het voor die groep op een bepaald moment "elke keer het zelfde is"
Maar daar moet je een succes formule niet geheel voor onderste boven gooien.

 

14-10-2025 20:08:37
timtrein
timtrein

Quote
phantom (13-10-2025 17:21:59):


Met stoom over het hoofdnet,ja daar zit het probleem een beetje,aangezien de SSN geen echte mogelijkheid heeft om een loc per dieplader te laten komen en zo op het spoor te zetten.
Dat maakt het lastiger om met een ander bevriende stichting iets te doen,aangezien er weinig andere nederlandse partijen buiten de VSM zijn die op het hoofdnet mogen rijden.
Al zou de ZLSM of de STAR wellicht ooit (weer) een keer kunnen,als die de bevoegdheid willen en kunnen verkrijgen en de juiste spullen aan de loc hebben hangen ?


De STAR is daar in ieder geval niet concreet mee bezig, dat ligt voorbij de mogelijkheden (nog een paar jaar en er moet ETCS op de locs...)
De ZLSM heeft de ambitie wel, hoe reëel dat is durf ik niet te zeggen. De 52 heeft net zijn eerste ritten gemaakt, de revisie van de eerste sneltreinzweed gaat net beginnen.
Een buitenlandse stoomloc kan alleen als tweede loc, theoretisch zijn er een paar die je mogelijk toegelaten zou kunnen krijgen, maar praktisch is die kans bijna 0.

 

15-10-2025 16:32:01
phantom
phantom

Hoe bedoel je een buitenlandse loc kan alleen als 2e loc ?
(op "sleeptouw" neem ik dan aan dat je bedoelt)

Elke stoomloc is buitenlands en daar zijn ervan ,die zoals we weten, op het hoofdnet kunnen en mogen.
De ZLSM heeft zover ik weet met 2 verschillende zweedse locs ook op het hoofdnet gereden in het verleden naar de VSM voor TnT.
(Of was dat ook niet op alleen en op eigen kracht,dat weet ik nu niet 100% zeker meer ? )



Laatst bewerkt door phantom op 15-10-2025 16:33
 

15-10-2025 17:53:35
thom
thom

In het verleden ja, toen er nog geen ATB plicht was, en de wereld van toelatingen anders in elkaar stak ;)

 

15-10-2025 19:14:40
geert
geert

De B1289 van de ZLSM had/heeft ATB, of dit ook in de 52 532 is ingebouwd weet ik niet

 

15-10-2025 21:59:40
thom
thom

Ik meen alleen dat die lok niet dienstvaardig meer is op het moment?

 

15-10-2025 22:21:08
rjz222
rjz222

De ZLSM heeft in ieder geval op de beide Bs (B 1289 en B 1220) en de E² 1040 ATB ingebouwd. Van de 52 532 weet ik het niet.
Van de loks waarvan ik genoeg zekerheid heb is momenteel alleen de E² 1040 beperkt inzetbaar en niet praktisch over langere afstanden vanwege haar beperkte topsnelheid, en heeft alleen ATB gekregen om naar Valkenburg te kunnen rijden (al is de lok toen deze net uit revisie kwam wel samen met de 1289 bij Terug naar Toen geweest).

De B 1289 is momenteel in revisie.



Laatst bewerkt door rjz222 op 15-10-2025 22:22
 

15-10-2025 23:34:19 2
Dionysusnu
Dionysusnu

Bij de 52 532 is tijdens de revisie ATB ingebouwd, zie o.a. deze blogs.

 

16-10-2025 06:06:50
BVisser
BVisser

Quote
phantom (15-10-2025 16:32:01):


Hoe bedoel je een buitenlandse loc kan alleen als 2e loc?
(op 'sleeptouw' neem ik dan aan dat je bedoelt).


Nee, dat bedoelt hij niet. Een loc die geen ATB heeft maar wel de hoofdbaan op gaat mag dat alleen doen als tweede machine achter een loc die wel ATB heeft.

 

16-10-2025 11:42:27
thom
thom

Ja, en dan heb je nog een heel stuk toelating, als een lok type in het verleden niet eerder in Nederland geweest is is dat niet zomaar gedaan.



Laatst bewerkt door thom op 16-10-2025 11:48
 

16-10-2025 15:43:23
john2
john2

Uit de reactie van Thom, meen ik te begrijpen dat er een registratie systeem is van welke locs wel of niet in Nederland is geweest.

 

16-10-2025 16:48:32
phantom
phantom

Quote
BVisser (16-10-2025 06:06:50):


Nee, dat bedoelt hij niet. Een loc die geen ATB heeft maar wel de hoofdbaan op gaat mag dat alleen doen als tweede machine achter een loc die wel ATB heeft.



Ah op die manier,ok dat is duidelijk.

Al komt dan wel de vraag naar boven als het gaat over loc types en wel of niet in NL geweest,of dat dan gaat over alle locs incl museum mat of alleen moderne tractie.
In principe zijn museum locs al dan niet stoom al een hele tijd in NL en soms zelfs ook zoals nu duidelijk is geworden,met ATB op het hoofdnet.
Hoe zit het dan met toelating voor dat museum mat wat hier al jaaaren is en al dan niet ATB heeft,moet dat ook door de screening van is het hier al is in NL geweest en door het stuk toelating,of is er voor dat museum spul een uitzondering als het gaat om dat registratie systeem en (wat ik denk te begrijpen) de bijbehorende toelatingstoets ??

 

16-10-2025 17:13:59
Muizeneus
Muizeneus

Als iets gesleept wordt, is de toelating toch niet nodig? Ik herinner me dat 1-2 jaar geleden er eens een 101 gesleept mee de grens over is gekomen in een Partyzug oid, kan me niet voorstellen dat dat ding toegelaten was....

 

16-10-2025 19:47:55
timtrein
timtrein

Alles dat op het hoofdspoor rijdt, moet toelating tot het hoofdspoor hebben. En die BR 101 is dus (kennelijk) ook toegelaten. Dat waren ze al tot minstens Venlo, kennelijk is het ook gelukt om ze voor de rest van het net toegelaten te krijgen als gesleepte loc.
Als je geen toelatingsdocumenten hebt of bewijs dat de loc in vroeger tijden in Nederland heeft gereden, dan moet je een nieuwe aanvraag indienen met alles wat daarbij hoort en daar ga je niet heel vrolijk van worden als je dat voor een stoomloc wil doen. Ik noem een zijstraat: de Bayerische S3/6 uit Nördlingen, daar kan je mee naar Bentheim omdat er een toelating voor het Duitse hoofdspoor is maar verder Nederland in wordt moeilijk, want is hier nooit eerder geweest. Een reko-50 of 52 is veel makkelijker omdat er identieke exemplaren al zijn toegelaten (door de VSM). De 78 468 uit Lengerich is in 2006 bij de VSM geweest, dus daar moet ergens nog documentatie van zijn, als je die hebt dan zou je een poging voor kunnen wagen. Een BR 01 of BR 03 op basis van de historische toelating uit de jaren zestig-zeventig? Ik vrees dat dat al een uitdaging wordt.



Laatst bewerkt door timtrein op 16-10-2025 19:50
 

17-10-2025 00:51:06
thom
thom

Quote
phantom (16-10-2025 16:48:32):


Quote
BVisser (16-10-2025 06:06:50):


Nee, dat bedoelt hij niet. Een loc die geen ATB heeft maar wel de hoofdbaan op gaat mag dat alleen doen als tweede machine achter een loc die wel ATB heeft.



Ah op die manier,ok dat is duidelijk.

Al komt dan wel de vraag naar boven als het gaat over loc types en wel of niet in NL geweest,of dat dan gaat over alle locs incl museum mat of alleen moderne tractie.
In principe zijn museum locs al dan niet stoom al een hele tijd in NL en soms zelfs ook zoals nu duidelijk is geworden,met ATB op het hoofdnet.
Hoe zit het dan met toelating voor dat museum mat wat hier al jaaaren is en al dan niet ATB heeft,moet dat ook door de screening van is het hier al is in NL geweest en door het stuk toelating,of is er voor dat museum spul een uitzondering als het gaat om dat registratie systeem en (wat ik denk te begrijpen) de bijbehorende toelatingstoets ??



Dat geldt voor al het materieel welk dan ook want de wetgeving kent namelijk geen onderscheid in museum of modern materieel :)

Museummaterieel wat hier al jaren is, daar zal je bijvoorbeeld de Br23'er van de VSM mee bedoelen, daar is de huidige toelating al jaren geleden van vastgelegd en waarschijnlijk omdat die lokken vroeger in DB tijd ook al weleens de grens over gekomen zijn.



Laatst bewerkt door thom op 17-10-2025 00:52
 

17-10-2025 11:56:13
john2
john2

Als ik het lees is voor het een stoomloc of een andere museum loc een hele rompslomp nodig voor een museumloc op het hoofdspoor te krijgen.

Dan zou de animo voor de museumlijnen wel onderhand afnemen voor hun historisch materieel op het hoofdspoor te laten rijden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-10-2025 12:40:56
RX7567
RX7567

Of het een gedoe is om een museumlocomotief toegelaten te krijgen maakt weinig uit als je amper geschikte locomotieven hebt:) Zoals eerder genoemd zijn al rijdende museumlocs makkelijker om te laten rijden op het hoofdspoor, wat bevestigd is door de inzet van de VSM 50 307 vorig jaar. 'Nieuwe' museumlocs zullen niet zo snel verschijnen.

De tijd van buitenlands museumspul op Nederlands hoofdspoor is denk ik helemaal voorbij. Wellicht dat ETCS een uitkomst kan zijn maar dat zal nog jaren gaan duren.

 

17-10-2025 14:27:16
Marco
Marco

De belangrijkste veiligheidsfactor zal zijn: detecteert de stoomloc goed?

Stoomlocs hebben geen geweldige loopeigenschappen en daarmee zullen ze relatief goed detecteren met de huidige spoorstroomlopen. Straks zal het hele land echter omgebouwd worden naar assentellers. Ik heb wel eens gehoord dat de kleine voorste wieltjes (hoe heten die ook alweer?) niet heel betrouwbaar geteld worden.

Het goede nieuws is: compatibiliteit met assentellers wordt geregeld in de TSI, dus dat zou Europees toegelaten kunnen worden. Ook voorziet de TSI voor gespaakte wielen.

De stoomlocs zullen sowieso van ERTMS voorzien moeten worden, als er geen seinen meer langs de baan staan.



Laatst bewerkt door Marco op 17-10-2025 14:28
 

17-10-2025 16:30:43
gvttreinen
gvttreinen

'voorste wieltjes (hoe heten die ook alweer?) ' loopwielen.

 

17-10-2025 17:03:35
phantom
phantom

Quote
timtrein (16-10-2025 19:47:55):


De 78 468 uit Lengerich is in 2006 bij de VSM geweest, dus daar moet ergens nog documentatie van zijn, als je die hebt dan zou je een poging voor kunnen wagen. Een BR 01 of BR 03 op basis van de historische toelating uit de jaren zestig-zeventig? Ik vrees dat dat al een uitdaging wordt.



Een Br 01 zal wel meevallen,of die van de SSN moet ook al jaaren illegaal op het nederlandse net rijden ;-)

Quote
thom (17-10-2025 00:51:06):



Dat geldt voor al het materieel welk dan ook want de wetgeving kent namelijk geen onderscheid in museum of modern materieel :)

Museummaterieel wat hier al jaren is, daar zal je bijvoorbeeld de Br23'er van de VSM mee bedoelen, daar is de huidige toelating al jaren geleden van vastgelegd en waarschijnlijk omdat die lokken vroeger in DB tijd ook al weleens de grens over gekomen zijn.


Daarmee bedoel ik alle stoomlocs die de diverse clubs/stichtingen hebben,alles wat vroeger in elk geval op hoofdlijnen mocht rijden (in NL of in het buitenland,of beide)
(BR 23,65,01,50,52,41,44 etc,de zweden van de ZLSM,en welke ik dan nog meer vergeten ben te noemen )

Wat ik me na het antwoord van tim wel afvraag is hoe dat met die 78er zit,komt dat idd door dat bezoekje uit 2006,of zou dat komen omdat deze vroeger in het stoomtijdperk wel is de grens met NL overstak ??
Indien het laatste het geval is dan zou het makkelijker moeten zijn om bij de VSM de 44 er toegelaten te krijgen en bij zowel de VSM als SSN de 41ers.

 

17-10-2025 18:08:28
maarten83
maarten83

41 ers hebben een toelating echter zullen ze wel van ATB moeten voorzien om op het hoofdnet te kunnen rijden. Als 2e loc is het niet nodig om ATB te hebben.

 

17-10-2025 18:24:51
treinhobby
treinhobby

Quote
phantom (17-10-2025 17:03:35):



Een Br 01 zal wel meevallen,of die van de SSN moet ook al jaaren illegaal op het nederlandse net rijden ;-)


Naar mijn weten mag die niet meer in de Achterhoek rijden op trajecten met assentellers omdat deze inderdaad teveel storingen gaven.

 

18-10-2025 02:04:05
thom
thom

Quote
Marco (17-10-2025 14:27:16):


De belangrijkste veiligheidsfactor zal zijn: detecteert de stoomloc goed?

Stoomlocs hebben geen geweldige loopeigenschappen en daarmee zullen ze relatief goed detecteren met de huidige spoorstroomlopen. Straks zal het hele land echter omgebouwd worden naar assentellers. Ik heb wel eens gehoord dat de kleine voorste wieltjes (hoe heten die ook alweer?) niet heel betrouwbaar geteld worden.

Het goede nieuws is: compatibiliteit met assentellers wordt geregeld in de TSI, dus dat zou Europees toegelaten kunnen worden. Ook voorziet de TSI voor gespaakte wielen.

De stoomlocs zullen sowieso van ERTMS voorzien moeten worden, als er geen seinen meer langs de baan staan.


Dat met de assentellers ging voornamelijk mis door de grote drijfwielen die juist geen of kleine wielflensen hebben, waar de ene teller hem wel mee telde, deed de andere dat niet.

Die 'kleine' voorloop assen lijken vaak kleiner doordat ze gevolgd worden door een paar grote drijfwielen, maar ze doen denk ik niet onder wat er doorgaans onder huidige treinstellen of rijtuigen zit.

Sowieso zullen ze groter zijn dan wat er onder de GTW's zitten, dat zijn net kruiwagenwielen en die geven ook geen problemen :p

 

18-10-2025 07:17:33
Marco
Marco

Quote
thom (18-10-2025 02:04:05):


Dat met de assentellers ging voornamelijk mis door de grote drijfwielen die juist geen of kleine wielflensen hebben, waar de ene teller hem wel mee telde, deed de andere dat niet.

Die 'kleine' voorloop assen lijken vaak kleiner doordat ze gevolgd worden door een paar grote drijfwielen, maar ze doen denk ik niet onder wat er doorgaans onder huidige treinstellen of rijtuigen zit.

Sowieso zullen ze groter zijn dan wat er onder de GTW's zitten, dat zijn net kruiwagenwielen en die geven ook geen problemen :p


Ah, dat klinkt wel logisch. Dit is het document waar de TSI naar verwijst voor eisen aan de compatibiliteit met assentellers. Daarin staat inderdaad dat wielen flenzen moeten hebben met bepaalde maten.

Dat is wel onhandig, want ik neem aan dat die wielen flensloos zijn met een reden. Als assentellers daar echter niet mee om kunnen gaan, kun je die locs niet meer op het hoofdspoor laten rijden als straks overal assentellers liggen. Of zou er nog een truc uitgehaald kunnen worden?

Overigens is de wieldiameter van de GTW-loopassen 750 mm (nieuw). Slechts een cm kleiner dan die van de Flirt, bijvoorbeeld. Hoe het vergelijkt met ouder NS-materieel weet ik niet.

 

18-10-2025 08:14:43
dvdhoven
dvdhoven

De reden dat grote drijfwielen geen of minder flensen hebben, is dat de lok anders niet door de bochten komt. Dat gedeelte met drijfwielen is een star geheel.




Dick van den Hoven
 

18-10-2025 11:22:30
phantom
phantom

Quote
thom (18-10-2025 02:04:05):


Quote
Marco (17-10-2025 14:27:16):


Ik heb wel eens gehoord dat de kleine voorste wieltjes (hoe heten die ook alweer?) niet heel betrouwbaar geteld worden.


Die 'kleine' voorloop assen lijken vaak kleiner doordat ze gevolgd worden door een paar grote drijfwielen, maar ze doen denk ik niet onder wat er doorgaans onder huidige treinstellen of rijtuigen zit.


De (voor)loopwielen bij een 01 hebben een diameter van 1000 mm.

 

20-10-2025 20:28:40
thom
thom

Quote
Marco (18-10-2025 07:17:33):

Ah, dat klinkt wel logisch. Dit is het document waar de TSI naar verwijst voor eisen aan de compatibiliteit met assentellers. Daarin staat inderdaad dat wielen flenzen moeten hebben met bepaalde maten.

Dat is wel onhandig, want ik neem aan dat die wielen flensloos zijn met een reden. Als assentellers daar echter niet mee om kunnen gaan, kun je die locs niet meer op het hoofdspoor laten rijden als straks overal assentellers liggen. Of zou er nog een truc uitgehaald kunnen worden?

Overigens is de wieldiameter van de GTW-loopassen 750 mm (nieuw). Slechts een cm kleiner dan die van de Flirt, bijvoorbeeld. Hoe het vergelijkt met ouder NS-materieel weet ik niet.


Wat voor mij al gezegd had, een stoom lok met 4 of 5 starre assen heeft op de tussenliggende wielen vaak geen flens (en vaak ook een wat breder wiel) zodat de boog in het spoor zich kan bewegen tussen de voorste en achterste drijfas.

Een 600'je heeft op de middelste as ook kleinere flensen om dezelfde reden.