10-10-2025 22:30:25 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Op 11 en 12 oktober wordt de SSN stoomtreindagen georganiseerd, met samenwerking met VSM. Er vinden 8 pendelritten plaats tussen Gouda en SSN depo. Deze vertrekken tussen 10:40 en 17:40 vanaf Gouda spoor 10. Vanaf SSN wordt vertrokken tussen 10:35 en 16:35. Het is mogelijk om zowel uit Gouda als bij SSN depo te beginnen. In Gouda worden de tickets verkocht bij ingang van het station (Bloemendaal zijde spoor 11) Wat is er o.a te doen? Er is een modelbaan van lego te bewonderen Modelvereniging Oude Rijn en Gouwe is aanwezig met hun baan Modeltreinmarkt met verkoop van modeltreinen En natuurlijk een bezoek aan de depo
|
11-10-2025 00:25:44 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Dit jaar zijn kaartjes ook online te koop. Hopelijk zorgt dat ervoor dat er niet weer enorme lange rijen 's-ochtends bij het loket komen waardoor je de rit mist. Linkje: stoomstichting.stager.co |
11-10-2025 11:22:38 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Hoe een ander er over denkt weet ik niet,maar het 'aanbod' is al jaren hetzelfde over het geheel bekeken. Laatst bewerkt door phantom op 11-10-2025 11:23 |
11-10-2025 19:36:24 7 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Ach, ik zag op Gouda gezinnen met kleine kinderen, al dan niet in het gezelschap van opa. Grote drukte, blije gezichten. Ik vond het zelf erg leuk om de VSM loc in de verte te horen vertrekken richting Rotterdam. Schitterend! Mijn dochter vroeg of we volgend jaar die kant op kunnen. "Ne Jupiter Quidem Omnibus" staat er op het Haagse stadhuisje. Oftewel zelfs Jupiter kan het niet idereen naar de zin maken". Een waarheid als een koe. |
![]() |
advertentie |
12-10-2025 04:06:42 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het is juist een open dag van het SSN depot, waar het danook primair om hun eigen collectie draait natuurlijk. Laatst bewerkt door thom op 12-10-2025 04:07 |
12-10-2025 08:56:49 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Even advocaat van de duivel spelen, maar het depot is toch gewoon het hele jaar te bezoeken? |
12-10-2025 09:09:49 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Niet met modelbanen, catering en stoomlocomotieven onder stoom |
12-10-2025 09:15:55 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik snap wel wat het verschil is. Maar als je gewoon voor de deur wil parkeren en rustig wil rondlopen en wat foto's wil maken van wat er toevallig op het terrein gebeurt en voortgang van projecten wil zien, kan je dat voor een kleine vergoeding ook op een andere dag doen. |
12-10-2025 12:00:13 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Even een algemene reactie. Laatst bewerkt door phantom op 12-10-2025 12:01 |
12-10-2025 12:15:02 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik snap wat je bedoelt, hetzelfde heb ik met de Terug-naar-toen dagen bij de VSM. Het programma is elk jaar hetzelfde maar het is druk dus het werkt. Dus zal t waarschijnlijk zo blijven. Voor de organisaties is het belangrijk dat er geld binnenkomt en als dat op deze manier lukt is t prima toch? |
12-10-2025 12:28:14 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Alle treinen die ik vandaag gezien heb zijn echt vol. Op het terrein loopt ook veel mensen rond. Dus dit weekend zijn goeie dagen voor de SSN. Zelf vond ik het leuk opgezet en 75 min rondlopen en je hebt alles gezien. Zelf doe ik om het jaar. |
12-10-2025 13:02:45 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Welke organisaties die met stoom over het Nederlandse hoofdspoor rijden, anders dan de VSM, zou jij willen dat de SSN als gast erbij heeft? Door de schaal van het evenement is parkeren ter plekke niet realistisch (meer), zeker gezien de tegenwoordige ligging bij Nieuw Kralingen. Ik vind de aanreis met museumbussen of een stoomrit juist iets om van te genieten, maar ieder zijn ding natuurlijk. |
12-10-2025 22:45:16 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Ik vindt het heel bijzonder dat er zo'n drukke dienstregeling wordt onderhouden op het hoofdspoor. Volgensmij nieuw dit jaar was dat de treinen nu op een ander punt elkaar passeren en daardoor nu ook op hoge snelheid. Daar heb ik al veel beelden van voorbij zien komen op Social Media. Had dit weekend wat anders maar volgende keer hoop ik er weer bij te zijn. |
13-10-2025 17:21:59 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Met stoom over het hoofdnet,ja daar zit het probleem een beetje,aangezien de SSN geen echte mogelijkheid heeft om een loc per dieplader te laten komen en zo op het spoor te zetten. |
14-10-2025 20:08:37 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
De STAR is daar in ieder geval niet concreet mee bezig, dat ligt voorbij de mogelijkheden (nog een paar jaar en er moet ETCS op de locs...) |
15-10-2025 16:32:01 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Hoe bedoel je een buitenlandse loc kan alleen als 2e loc ? Laatst bewerkt door phantom op 15-10-2025 16:33 |
15-10-2025 17:53:35 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
In het verleden ja, toen er nog geen ATB plicht was, en de wereld van toelatingen anders in elkaar stak ;) |
15-10-2025 19:14:40 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
De B1289 van de ZLSM had/heeft ATB, of dit ook in de 52 532 is ingebouwd weet ik niet |
15-10-2025 21:59:40 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik meen alleen dat die lok niet dienstvaardig meer is op het moment? |
15-10-2025 22:21:08 | ||
---|---|---|
rjz222
![]() |
De ZLSM heeft in ieder geval op de beide Bs (B 1289 en B 1220) en de E² 1040 ATB ingebouwd. Van de 52 532 weet ik het niet. De B 1289 is momenteel in revisie. Laatst bewerkt door rjz222 op 15-10-2025 22:22 |
15-10-2025 23:34:19 2 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Bij de 52 532 is tijdens de revisie ATB ingebouwd, zie o.a. deze blogs. |
16-10-2025 06:06:50 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Nee, dat bedoelt hij niet. Een loc die geen ATB heeft maar wel de hoofdbaan op gaat mag dat alleen doen als tweede machine achter een loc die wel ATB heeft. |
16-10-2025 11:42:27 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, en dan heb je nog een heel stuk toelating, als een lok type in het verleden niet eerder in Nederland geweest is is dat niet zomaar gedaan. Laatst bewerkt door thom op 16-10-2025 11:48 |
16-10-2025 15:43:23 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Uit de reactie van Thom, meen ik te begrijpen dat er een registratie systeem is van welke locs wel of niet in Nederland is geweest. |
16-10-2025 16:48:32 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
16-10-2025 17:13:59 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Als iets gesleept wordt, is de toelating toch niet nodig? Ik herinner me dat 1-2 jaar geleden er eens een 101 gesleept mee de grens over is gekomen in een Partyzug oid, kan me niet voorstellen dat dat ding toegelaten was.... |
16-10-2025 19:47:55 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Alles dat op het hoofdspoor rijdt, moet toelating tot het hoofdspoor hebben. En die BR 101 is dus (kennelijk) ook toegelaten. Dat waren ze al tot minstens Venlo, kennelijk is het ook gelukt om ze voor de rest van het net toegelaten te krijgen als gesleepte loc. Laatst bewerkt door timtrein op 16-10-2025 19:50 |
17-10-2025 00:51:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Museummaterieel wat hier al jaren is, daar zal je bijvoorbeeld de Br23'er van de VSM mee bedoelen, daar is de huidige toelating al jaren geleden van vastgelegd en waarschijnlijk omdat die lokken vroeger in DB tijd ook al weleens de grens over gekomen zijn.
Laatst bewerkt door thom op 17-10-2025 00:52 |
17-10-2025 11:56:13 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als ik het lees is voor het een stoomloc of een andere museum loc een hele rompslomp nodig voor een museumloc op het hoofdspoor te krijgen. Dan zou de animo voor de museumlijnen wel onderhand afnemen voor hun historisch materieel op het hoofdspoor te laten rijden. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-10-2025 12:40:56 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Of het een gedoe is om een museumlocomotief toegelaten te krijgen maakt weinig uit als je amper geschikte locomotieven hebt:) Zoals eerder genoemd zijn al rijdende museumlocs makkelijker om te laten rijden op het hoofdspoor, wat bevestigd is door de inzet van de VSM 50 307 vorig jaar. 'Nieuwe' museumlocs zullen niet zo snel verschijnen. De tijd van buitenlands museumspul op Nederlands hoofdspoor is denk ik helemaal voorbij. Wellicht dat ETCS een uitkomst kan zijn maar dat zal nog jaren gaan duren. |
17-10-2025 14:27:16 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
De belangrijkste veiligheidsfactor zal zijn: detecteert de stoomloc goed? Stoomlocs hebben geen geweldige loopeigenschappen en daarmee zullen ze relatief goed detecteren met de huidige spoorstroomlopen. Straks zal het hele land echter omgebouwd worden naar assentellers. Ik heb wel eens gehoord dat de kleine voorste wieltjes (hoe heten die ook alweer?) niet heel betrouwbaar geteld worden. Het goede nieuws is: compatibiliteit met assentellers wordt geregeld in de TSI, dus dat zou Europees toegelaten kunnen worden. Ook voorziet de TSI voor gespaakte wielen. De stoomlocs zullen sowieso van ERTMS voorzien moeten worden, als er geen seinen meer langs de baan staan. Laatst bewerkt door Marco op 17-10-2025 14:28 |
17-10-2025 16:30:43 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
'voorste wieltjes (hoe heten die ook alweer?) ' loopwielen. |
17-10-2025 17:03:35 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Daarmee bedoel ik alle stoomlocs die de diverse clubs/stichtingen hebben,alles wat vroeger in elk geval op hoofdlijnen mocht rijden (in NL of in het buitenland,of beide) |
17-10-2025 18:08:28 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
41 ers hebben een toelating echter zullen ze wel van ATB moeten voorzien om op het hoofdnet te kunnen rijden. Als 2e loc is het niet nodig om ATB te hebben. |
17-10-2025 18:24:51 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Naar mijn weten mag die niet meer in de Achterhoek rijden op trajecten met assentellers omdat deze inderdaad teveel storingen gaven. |
18-10-2025 02:04:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat met de assentellers ging voornamelijk mis door de grote drijfwielen die juist geen of kleine wielflensen hebben, waar de ene teller hem wel mee telde, deed de andere dat niet.
Die 'kleine' voorloop assen lijken vaak kleiner doordat ze gevolgd worden door een paar grote drijfwielen, maar ze doen denk ik niet onder wat er doorgaans onder huidige treinstellen of rijtuigen zit. Sowieso zullen ze groter zijn dan wat er onder de GTW's zitten, dat zijn net kruiwagenwielen en die geven ook geen problemen :p |
18-10-2025 07:17:33 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Ah, dat klinkt wel logisch. Dit is het document waar de TSI naar verwijst voor eisen aan de compatibiliteit met assentellers. Daarin staat inderdaad dat wielen flenzen moeten hebben met bepaalde maten. Dat is wel onhandig, want ik neem aan dat die wielen flensloos zijn met een reden. Als assentellers daar echter niet mee om kunnen gaan, kun je die locs niet meer op het hoofdspoor laten rijden als straks overal assentellers liggen. Of zou er nog een truc uitgehaald kunnen worden? Overigens is de wieldiameter van de GTW-loopassen 750 mm (nieuw). Slechts een cm kleiner dan die van de Flirt, bijvoorbeeld. Hoe het vergelijkt met ouder NS-materieel weet ik niet. |
18-10-2025 08:14:43 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
De reden dat grote drijfwielen geen of minder flensen hebben, is dat de lok anders niet door de bochten komt. Dat gedeelte met drijfwielen is een star geheel. Dick van den Hoven |
18-10-2025 11:22:30 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
De (voor)loopwielen bij een 01 hebben een diameter van 1000 mm. |
20-10-2025 20:28:40 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wat voor mij al gezegd had, een stoom lok met 4 of 5 starre assen heeft op de tussenliggende wielen vaak geen flens (en vaak ook een wat breder wiel) zodat de boog in het spoor zich kan bewegen tussen de voorste en achterste drijfas.
Een 600'je heeft op de middelste as ook kleinere flensen om dezelfde reden. |