18-10-2025 01:39:43 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Vannacht BURA tussen Delft en Schiedam waardoor nachtnet via Gd (niet commerciële stop) rijdt. Van/naar Delft rijdt bus.
De hoop is dat na 08:00 volgens normale dienstregeling gereden kan worden. Laatst bewerkt door moderator op 18-10-2025 08:08, reden: typo topictitel aangepast |
18-10-2025 07:48:38 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Voor de mensen die vandeweek dachten te laat te zijn met afscheid nemen van getrokken rijtuigen in de ICE Berlijn: Volgens digitale bronnen is de combi 193 934 + 7701 momenteel onderweg als trein 242. Laatst bewerkt door moderator op 18-10-2025 08:08, reden: Opmerking over topictitel verwijderd |
18-10-2025 08:58:07 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Ik dacht dat er volgens planning nog tot 1 november getrokken stammen zouden rijden, klopt dat niet? |
18-10-2025 08:59:35 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Volgens menselijke spot ook: 193 + stam 7701 als IC 242 te Apd. Laatst bewerkt door Apda op 18-10-2025 09:00 |
![]() |
advertentie |
18-10-2025 09:18:08 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Vanmiddag zal stam 7702 naar Nederland komen als trein 146 |
18-10-2025 10:24:00 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Wel aardig te noemen, daar het niet vaak voorkomt : de IC 3600 rijdt vandaag 's-Hertogenbosch-Zwolle- door naar Groningen. |
18-10-2025 10:32:16 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
En de ICE rijdt dit weekend tussen Ut en Ah via de Betuweroute. Richting Ah zijn de treinen opgenomen in de binnenlandse reisplanner, richting Ut zijn ze verborgen. |
18-10-2025 10:44:10 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Wat ook niet vaak voorkomt is een IC Mt-Vs als 703600, 1x pu.
Verder een sitrap van de najaarsstoomdagen bij de MBS, het is nog vrij rustig in Haaksbergen. Loc 6 is vertrekgereed met een mooie mix aan rijtuigen om te gaan vertrekken ri. Boekelo. |
18-10-2025 10:57:11 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Ik ben er in de middag bij Haaksbergen. |
18-10-2025 12:08:53 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
18-10-2025 12:09:23 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Asd 11:49: ICM 4219 als LM vertrokken richting de oude Dijksgracht |
18-10-2025 12:11:10 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Moet BUTA zijn |
18-10-2025 12:26:59 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
ICE 125 rijd tussen Asd en Ut via binnen spoor Ik zit erin tot Ah
|
18-10-2025 13:35:30 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
In IC 147 is van de twee eersteklassers er eentje geheel afgesloten wegens het niet functioneren van de airco. Dat wordt dus voor velen staan in de eerste klas. |
18-10-2025 13:36:39 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Nog 13 dagen en dan is dat grotendeels verleden tijd😅 |
18-10-2025 15:20:42 1 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Loc 193 935 met IC1-stam 7702 als IC 146 te Apd. Als achterste rijtuig van stam 7702 is rijtuig Avmmz106.5 61 80 19-91 757-3 vervangen door Avmz108.5 61 80 19-91 709-4. Rijtuig 19-91 709-4 is afkomstig uit stam 7704. Die stam was op 13 oktober voor het laatst in Nederland. |
18-10-2025 17:04:19 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Tussen Zwolle en Olst kwam er een goederentrein langs met longrails, tractie gemist Passeerde om 17:02 trein 3652. |
18-10-2025 18:06:55 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Onnen 18:06: SMMR 2225 gdst. |
18-10-2025 19:09:15 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dv 18:45 echt bizar druk. Ben benieuwd morgen met alle studenten die weer ri het noorden reizen. Je kon echt over de mensen lopen. Spits is er niks bij. |
18-10-2025 19:24:57 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Amf 19:25 ICE142 rijd via Ut ipv Hvs door een verstoring. Laatst bewerkt door Xander140 op 18-10-2025 19:25 |
18-10-2025 21:28:20 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Vandaag was de eerste dag dat de IC Berlijn in Nederland als ICE reed; wat niet handig gepland was omdat dit weekend alle reizigers uit Noord- en Oost-Nederland via Deventer en Amersfoort werden omgeleid. De beperkte capaciteit van de ICE 3Neo treinstellen en het ontbreken van voor of natreinen zorgde voor overvolle ICE treinen tussen Deventer en Amersfoort.. Voor of natreinen in combinatie met het uit de reisplanner halen van de ICE zouden een hoop frustraties en volle treinen hebben kunnen voorkomen. Laatst bewerkt door TtC op 18-10-2025 21:30 |
18-10-2025 21:31:22 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Zo is er elke week wel een argument. Mensen moeten zelf ook opletten waar ze instappen. Staat keurig op de borden dat je toeslag betaald. Sterker nog vind het heel goed juist! Elke reiziger die nu denkt ik neem hem niet (zijn er zat die achter bleven bij de 142) is alleen maar fijn.
Waren er ook meerdere die 1e klas gingen zetten werden zonder discussie eruit gehaald bij mijn trein. Dat is geen argument dat het vol is 1e klas te gaan zitten. Verder was er veel plek maar ja dat hoef je bij het ICE personeel niet aan te beginnen Laatst bewerkt door Xander140 op 18-10-2025 21:34 |
18-10-2025 22:07:09 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Wat een rare reactie. Alsof een internationale reiziger belangrijker is dan een binnenlandse reiziger. Ja dat vindt veel NSI personeel al jaren, en dat steken ze ook niet onder stoelen of banken maar dat slaat nergens op aangezien de ICB tussen Asd en Hgl ook een belangrijke rol vervult voor binnenlandse reizigers (dit itt Asd-Ah waar het een extraatje is bovenop de 4-6 IC's per uur) En zeker in een weekend dat via Amf-Apd-Dv omgereden moet worden zowel door reizigers Randstad- Zwolle als Randstad- Achterhoek , dan heb je die treinen gewoon nodig. Hetzij als ICB met genoeg capaciteit,hetzij dmv voor/natreinen. En wat de toeslag betreft:het zou niet meer dan normaal zijn dat een omleidingsroute toeslagvrij is, zoals dat ook op de HSL gebruikelijk is |
18-10-2025 22:08:49 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ook de 1500 vandaag met staanplaatsen van Deventer tot Amsterdam Centraal. Logisch eigenlijk als vele adviezen van de app mensen via Zwolle- Deventer naar de randstad sturen. Laatst bewerkt door anton_ op 18-10-2025 22:09 |
18-10-2025 22:44:25 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En natuurlijk ook nog werkzaamheden tussen Arnhem en Utrecht. Dus Amersfoort-Apeldoorn-Deventer is de enige directe intercity oost-west verbinding die er over is. Arnhem-‘s Hertogenbosch-Utrecht kan ook nog. Gelukkig dat daar wel rekening mee is gehouden dat de 1500 dit hele weekeinde en ook de komende week de hele dag rijdt tussen Amf en Dv. |
18-10-2025 23:02:02 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ja dat de 1500 door rijd is niet meer dan logisch. Vanuit Noord Holland is geen enkele andere mogelijkheid naar Gn te komen anders. |
18-10-2025 23:16:38 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Vond die beperkte capaciteit wel meevallen, want de 1500 reed met overwegend met ICMm-8 of ICMm-7 en dus bevat iedere ICE 3neo in theorie meer stoelen. |
19-10-2025 00:03:48 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Sorry dat is op de HSL al jaren niet meer zo dat het toeslag vrij is bij werkzaamheden. Het punt is dat mensen niet gestuurd kunnen worden. Al zet je nog zoveel meldingen in de app mensen blijven allemaal het zelfde tijdstip vertrekken dus rekening mee houden als personeel is daardoor wel beperkt. |
19-10-2025 00:06:49 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Eerder op de dag was het op Dv wel wat drukker maar niet toen ik terug reisde, op dat tijdstip was het compleet chaos dus het is gewoon een gevalletje iedereen te gelijk met de zelfde trein. Uit Asd kwam inderdaad prima lengte met 7/8 bakken. Laatst bewerkt door Xander140 op 19-10-2025 01:09 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
19-10-2025 08:41:24 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Laatst bewerkt door martijn op 19-10-2025 08:41 |
19-10-2025 10:03:33 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Voor/natreinen is verboden in de concessie. Het is de wens van de politiek dat reizigers met deze idiote situatie te maken hebben. |
19-10-2025 10:12:16 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Probeer eens een bus via de afsluitdijk? |
19-10-2025 10:15:51 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is niet helemaal waar, de concessie stelt ook dat bij werkzaamheden een hoger aantal treinen toegestaan is, wat men ook regelmatig doet bij werkzaamheden. Sterker nog, het feit dat de 1500 überhaupt naar Dv rijdt dit weekend kan alleen door beroep te doen op deze bepaling, want een kwartierdienst tussen Amf en Apd is buiten de spits net zo min toegestaan in de concessie. Laatst bewerkt door michaben op 19-10-2025 10:16 |
19-10-2025 10:28:09 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Je doelt op artikel 8, waarbij altijd de vraag is: tot hoever rijkt de bepaling 'andere trajecten'. Overigens mag er tussen de spitsen vanaf 2026 wel vaker tussen Amf en Dv gereden worden (Bijlage 10). In het weekend mag het overigens ook als IC Berlijn niet rijdt. |
19-10-2025 11:48:36 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Eens dat had zeker gekund! In Duitsland rijd de trein nog wel als IC tot 1 november. Maar goed de keuze is gemaakt en dan heb je als treinpersoneel dat uit te voeren. Hadden ze beter niet of wel is daar voor hen geen discussie. |
19-10-2025 11:59:49 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Laatst bewerkt door anton_ op 19-10-2025 12:09 |
19-10-2025 12:12:14 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Dat het treinpersoneel de stalorders opvolgt is dan ook niet het verwijt; maar alleen over de keuzes die NS (International) hierin heeft gemaakt om op de dag dat alle capaciteit voor een deel van de treinen een toeslag in te voeren en op dat moment geen voor- of natreinen in te zetten en de ICE voor binnenlandse reizigers te blokkeren (zoals ook tussen Arnhem en Amsterdam het geval is dit weekend voor de ICE) zijn vraagtekens bij te zetten.
Laatst bewerkt door TtC op 19-10-2025 12:33 |
19-10-2025 12:35:48 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ja dat is ook niet bepaald gelukkig. Alleen wat je schrijft tussen Ah en Ut is een voor of na trein geen enkele mogelijkheid omdat er werkzaamheden zijn tussen Db en Ah dus daar is het gewoon onmogelijk. Het probleem daar is dat al zou je de ICE toeslag vrij maken dat de buitenlandse reiziger vervolgens mag staan want Nederlandse reizigers zijn nu eenmaal niet bepaald het voorbeeld met rekening houden met gereserveerde plekken of de 1e klas.
Dat personeel valse informatie zou verschaffen is mij niet bekend en werd er keurig vermeld dat je met Abonnenten wel mee mag zonder toeslag. Ben jij gisteren überhaupt wel mee geweest op de ICE van en naar Berlin? Laatst bewerkt door Xander140 op 19-10-2025 12:38 |
19-10-2025 12:39:26 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Creatiever: met ICNG via de Betuweroute van Ut naar Ah, net als de ICE? |
19-10-2025 12:42:54 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik weet niet in welke trein TtC heeft gezeten, maar in de 144 werden in Nederland binnenlandse reizigers gewoon welkom geheten (en gemeld dat toeslag verplicht is). |
19-10-2025 12:43:46 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ja gewoon onzin.. Ik heb ook nog nooit zoiets gehoord in de ICE naar Frankfurt voor binnenlandse reizigers. Laatst bewerkt door Xander140 op 19-10-2025 12:45 |
19-10-2025 12:51:53 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Er ligt gewoon rails op de BR ri Nm, dus Ut naar Nm zou ook moeten kunnen, waar een wil is, is een weg. |
19-10-2025 12:56:26 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Behalve dat de boog bij Elst vanaf Ut naar Nm nooit in dienst gekomen is... Laatst bewerkt door selivio op 19-10-2025 12:57 |
19-10-2025 13:12:37 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
|
19-10-2025 13:18:25 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Een reden te meer om op deze route ICNG in te zetten, spaart weer een hoop diesel voor de vervangende bussen tussen Db en Ah. |
19-10-2025 13:52:43 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ik krijg compleet een error van al de verhalen die je hier schrijft.... Waar uit blijkt dat de ICE naar Frankfurt niet door binnenlandse reizigers gebruikt zou mogen worden? Sterker nog hij staat gewoon in de app wel met de melding toeslag. Verder het feit dat er wordt omgeroepen voor de ICE Berlijn dat je toeslag moet hebben zegt niks over het feit dat je met abonnement dat ook moet hebben toch? Of ik mis iets....
Laatst bewerkt door Xander140 op 19-10-2025 13:57 |
19-10-2025 15:54:32 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Alleen in de richting van Arnhem naar Amsterdam heb ik gekeken en is de ICE niet toegankelijk voor binnenlandse reizen; in omgekeerde richting is reizen met de ICE blijkbaar wel toegestaan(terwijl de hinder voor internationale reizigers de ongemakken , door andere passagiers die je gereserveerde zitplaats innemen en reizigers met een 2e klas vervoersbewijs die plaatsnemen in de 1e klas, groter zijn).
Laatst bewerkt door TtC op 19-10-2025 16:22 |
19-10-2025 16:53:52 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ook dat is niet zo dat je vanuit Ah hem niet zou kunnen nemen.... Als ik kijk voor vanavond staat hij gewoon in de planning met toeslag.... Sorry maar je verhaal klopt niet of je hebt het verkeerd begrepen.
En het excuus van niet door hebben dat je in een Duitse trein 1e klas bent gaan zitten vind ik niet uit te leggen want praktisch op elke hoofdsteun staat een 1tje en ook op elke deur waar je binnengaat ook. Beter dan bij NS.... Laatst bewerkt door Xander140 op 19-10-2025 16:57 |
19-10-2025 17:03:03 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Alleen trein 224 is opgenomen in de binnenlandse reisplanner van Ah naar Ut, de andere ICE's niet. Van Ut naar Ah waren juist alle ICE's behalve de 121 op zondag opgenomen. Als je alternatieve reisplanners gebruikt is er geen garantie of je de treinen wel of niet ziet, dat ligt er aan of die reisplanner de aangeleverde data respecteert. De treinen staan immers wel gewoon in de brondata maar met het attribuut niet in/uitstappen voor reizigers dat door de reisplanner gerespecteert moet worden. Laatst bewerkt door michaben op 19-10-2025 17:05 |
19-10-2025 17:06:59 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Oke ja dan is wat hij zegt terrecht en neem ik mijn woorden terug. Wel vind ik dat ergens begrijpelijk alleen dat je vanuit Asd hem kan nemen weer niet.... Maar goed we begonnen over de ICE naar Hengelo en we eindigen bij die van en naar Frankfurt.
Het gebruik van de 1e klas en wel of geen toeslag ben ik duidelijk we hebben al heel lang toeslag treinen in Nederland dus je weet dat je daar extra voor moet betalen. De 1e is gewoon niet toegankelijk voor 2e klas reizigers en is zoals ik al schreef in Duitse treinen over duidelijk. De mensen die dat gisteren deden wisten dat maar al te goed want hun argument was "het is zo druk" en een aantal hadden ook geen toeslag dus kom je zeer goed weg. Scheelt zo'n 80€ aan boetes los van het verschuldigde kaartje 1e klas. Dus niet zeggen dat mensen niet tegemoet worden gekomen. Laatst bewerkt door Xander140 op 19-10-2025 17:10 |
19-10-2025 17:11:04 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
“ja, maar meneer de conducteur, deze stoelen zijn niet rood dus ik wist het echt niet hoor…” Dat is een veel gehoord excuus. Verder reis ik heel regelmatig binnen Nederland met de ICB en soms ook ICE. Ik heb meermaals gehoord dat er wordt omgeroepen dat internationale reizigers voorrang hebben in die treinen en het verzoek om binnen Nederland een andere trein te nemen. Vooral als de voorgaande trein is uitgevallen is het ongeveer standaard dat ze dat zeggen. |
19-10-2025 18:39:47 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ja het is een verzoek wat vooral geldt voor de 2e klas. Verder is het daarom alleen maar een juiste beslissing toeslag in te voeren. Zeker Asd Amf zijn er in het weekend veel dagjesmensen die niet zozeer die trein zouden hoeven nemen. |
19-10-2025 18:54:53 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Als men vanuit de concessie “gewoon” een voortrein zou toestaan, of bij werkzaamheden meer gebruik maakt van deze mogelijkheid hebben we deze issues niet meer. |
19-10-2025 19:35:05 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Kunnen we het een issue noemen als het om een trein gaat die 1x in 2 uur rijdt? En dan nu nog heel specifiek vanwege werkzaamheden nu wat drukker is? Misschien moet de reisplanner standaard 3 rode poppetjes geven bij de ICE, zodat er een grotere spreiding komt naar andere treinen. Daarbij weet ik niet wat het aandeel abonnementshouders en losse kaartjes reizigers zijn, maar een Flex weekend voordeel kost €2,30 per maand waarmee je al toeslagvrij (à €3,00) met de ICE mag rijden binnen Nederland. Dus denk dat ‘toeslag verplicht’ eerder afschrikt dat mensen niet instappen, dan dat ze zonder toeslag gewoon mee zouden mogen rijden. |
![]() |
advertentie |
19-10-2025 19:56:09 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dit weekend is ook wel een heel extreem voorbeeld. Dit heb ik zelden gezien bij geplande werkzaamheden. 90% verbindingen Noord/Oost West is gestremd. |