Opvallende dingen 21 oktober
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
19-10-2025 17:33:00
treinhobby
treinhobby

Dinsdagavond start de definitieve herstelling van de spoorstaafbreuk tussen Schiedam en Delft.

Tot donderdagochtend 11:00 uur rijden er geen treinen omdat het ‘rubberachtige materiaal’ moet uitharden.

nos.nl

 

19-10-2025 21:20:09
pothuize
pothuize

De inmiddels kennelijke oneindige reeks 'lastige breuken' (want van in beton ingegoten spoorstaven) doet toch de vraag rijzen of deze eerder zo geprezen innovatie net zo succesvol gaat zijn als 'het nieuwe sein' (dat dus gelukkig géén oneindige reeks ongeakken zal opleveren). Stoppen ermee, mislukte uitvinding/vernieuwing.




adriaan
 

19-10-2025 21:44:54 3
geert
geert

Op basis van wat trek je deze conclusie?

 

20-10-2025 00:42:10
Xander140
Xander140

Zonder wetenschap hoeveel keren dat is toegepast en hoe vaak dit probleem plaats vind ik dat inderdaad een legitieme vraag. Zomaar roepen het werkt niet zonder statistieken vind ik dit een gewaagde uitspraak.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-10-2025 01:00:11
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Bij de Waalbrug bij Nm was onlangs een railstaaf gescheurd, kennelijk zijn bruggen toch wel iets apart.

De rails liggen daar op stoelen, ik heb al minstens 2 maal gezien dat ze de hele brug nameten en dat ze met vul platen het spoor opnieuw uitlijnen.

 

20-10-2025 08:25:33 1
DingeZ
DingeZ

Quote
pothuize (19-10-2025 21:20:09):


De inmiddels kennelijke oneindige reeks 'lastige breuken' (want van in beton ingegoten spoorstaven) doet toch de vraag rijzen of deze eerder zo geprezen innovatie net zo succesvol gaat zijn als 'het nieuwe sein' (dat dus gelukkig géén oneindige reeks ongeakken zal opleveren). Stoppen ermee, mislukte uitvinding/vernieuwing.



Deze opmerking zit vol met onjuiste aannames. Ingegoten spoor is absoluut niet nieuw, maar als er een ding is wat nog een verschrikkelijkere klus is dan een ingegoten spoorstaaf vernieuwen is het vervangen voor een ander systeem. Deze constructies zijn vaak een integraal onderdeel van de kunstwerkconstructie en er is geen kunstwerkconstructie die zo dun gemaakt kan worden als ingegoten spoorstaven. Pas als een kunstwerk einde levensduur is is het mogelijk om te kijken naar een beter onderhoudbare kunstwerkconstructie. Ondertussen wordt het equivalent van de overwegen, de Harmelen-overweg, wel her en der vervangen door overwegconstructies met doorgaand ballastbed. Niet dat daar een officieel beleid voor is, maar als er ergens een goede reden is om er eentje te vervangen (subsidie voor geluidsreductie) pakt ProRail die graag aan.

 

20-10-2025 09:07:49
b2py
b2py

Quote
pothuize (19-10-2025 21:20:09):


De inmiddels kennelijke oneindige reeks 'lastige breuken' (want van in beton ingegoten spoorstaven) doet toch de vraag rijzen of deze eerder zo geprezen innovatie net zo succesvol gaat zijn als 'het nieuwe sein' (dat dus gelukkig géén oneindige reeks ongeakken zal opleveren). Stoppen ermee, mislukte uitvinding/vernieuwing.


het zou je sieren je te verdiepen in een alternatieve montagewijze van spoorstaven aan vaste constructies zoals Harmelen overwegen. Dan kan je een oprechte vergelijking maken

 

20-10-2025 10:32:59
Edb3
Edb3

Het gaat niet zozeer om de ingegoten gedeelten van het spoor, maar meer de overgang naar het ballastspoor waar vaak krachten op komen die scheur- of breukverschijnselen geven toch?

 

20-10-2025 11:59:52
gvttreinen
gvttreinen

Bij kunstwerken met doorgaande ballastbed worden stootplaten toegepast en tegenwoordig ook verstevigingsspoorstaven.