20-10-2025 02:43:13 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
We gaan de dag starten met uitloop werkzaamheden in Vught. Prognose nog onbekend. Laatst bewerkt door moderator op 20-10-2025 07:14 |
20-10-2025 03:08:08 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Prognose voor Vught is nu 8:00 voor wat het waard het is! |
20-10-2025 05:30:02 | ||
---|---|---|
Maronit98
![]() |
Inmiddels staat de teller al op 11:00 |
20-10-2025 07:58:33 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Niet alleen bij Vught, maar (tot 9:00 uur) rijden er ook geen treinen tussen ‘s Hertogenbosch en Geldermalsen door uitloop van werkzaamheden. Laatst bewerkt door treinhobby op 20-10-2025 08:00 |
![]() |
advertentie |
20-10-2025 08:10:36 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Blijkbaar is Ht stroomloos geweest vannacht en bij alles aan elkaar schakelen iets niet helemaal lekker gegaan: www.prorail.nl |
20-10-2025 08:12:36 | ||
---|---|---|
ov_wijzer
![]() |
Typisch dat er nu wel iets op prorail.nl staat maar als de werkzaamheden op de havenlijn een halve dag uitlopen lees je niets. Triest. |
20-10-2025 08:35:20 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ook in België is er iets niet helemaal lekker gegaan tijdens werkzaamheden: Hinder op sporen tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem: wissels te goed ingesmeerd, treinen hebben te weinig grip | GVA. |
20-10-2025 08:43:26 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Want? Is informatie voor de reiziger, die is er op de Havenlijn niet. Ik neem aan dat andere belanghebbenden hun informatie niet van een website hoeven te lezen |
20-10-2025 08:48:49 2 | ||
---|---|---|
ov_wijzer
![]() |
Ik denk dat de reiziger ook niet het eerste aan prorail.nl denkt toch? Maar eerst op de website gaat kijken met welke vervoerder je gaat reizen. En goed nieuws over de havenlijn is vaak wel op diezelfde website te lezen..... |
20-10-2025 08:56:58 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
ICE 1252 rijdt de creatieve route Vl-Ehv-Bd-Rtd-Ledn-Asd |
20-10-2025 09:22:15 | ||
---|---|---|
Maronit98
![]() |
De NS20 heeft zojuist de spoorwegovergang aan de Biltstraat in Utrecht overgestoken in de richting van Uto |
20-10-2025 09:24:18 | ||
---|---|---|
Maronit98
![]() |
Mag dit spul eigenlijk de HSL op? Zou qua tijd wel wat schelen als je niet via Ddr hoeft |
20-10-2025 09:37:28 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Bijzonder slordig, want Ht- O ligt er ook uit en die staat niet bij de link. Overigens is de prognose voor de eindtijd al weer doorgeschoven. Richting noord 10.15 en zuid 14.15 |
20-10-2025 09:43:06 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Tussen Ht en O zouden wel sprinters rijden |
20-10-2025 09:43:43 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Om 9.05 uur passeerde de CREW 904 de overweg Biltstraat juist richting het NSM |
20-10-2025 09:43:48 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Laatst bewerkt door selivio op 20-10-2025 09:46 |
20-10-2025 09:44:05 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee dus route is via Ddr |
20-10-2025 10:11:34 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Ook de 153 met toeristische route door NL Asd - Wd - Rtd - Ddr - Bd - Ehv - Vl |
20-10-2025 10:42:47 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De vraag ging over de HSL, niet de Betuweroute |
20-10-2025 10:51:09 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Nee, ICE is daar niet toegelaten.
Klopt, maar dat is Betuweroute en geen HSL. Laatst bewerkt door BVisser op 20-10-2025 10:53 |
20-10-2025 10:56:01 | ||
---|---|---|
Scott-SRV
![]() |
Doline door staphorst met een 189 + lijkt op een bruine 2200 richting zwolle SJRC |
20-10-2025 11:02:02 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Is de 2225 van SMMR die bij de STAR te gast was en daarna een tijdje in Onnen heeft gestaan. |
20-10-2025 11:30:06 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Waarom eigenlijk niet? Alleen omdat het nooit getest is (technisch zou het kunnen, maar omdat hij zou daar normaal gesproken nooit zou komen, waarom zou je het testen) of is er een andere reden? |
20-10-2025 11:34:02 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
ETCS, maar de details ken ik niet. Laatst bewerkt door BVisser op 20-10-2025 11:34 |
20-10-2025 11:39:38 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
16:00 inmiddels... |
20-10-2025 12:01:46 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Maar treinverkeer tussen Ht en Gdm is inmiddels hervat |
20-10-2025 12:20:14 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
|
20-10-2025 12:35:33 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
|
20-10-2025 12:53:57 1 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Via een nfl: op het emplacement van Amersfoort staat rijtuig 88-70 021 (ex-buffetrijtuig, ex-meetrijtuig). Dit rijtuig heeft jarenlang in Mönchengladbach op het terrein van de Centalbahn gestaan. Reden voor de terugkeer naar NL is mij onbekend. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
20-10-2025 13:05:39 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Voor zover ik nog op de hoogte ben, was het in elk geval zo dat er een verschil zit in de Nederlandse en in de Duitse ERTMS en de Duitse versie niet op het Nederlandse net kan/mag rijden. Softwarekwestie dus. |
20-10-2025 13:14:29 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Wellicht voor het ADE event komend weekend? Er zijn ook drie Belgische rijtuigen onderweg naar Nederland ook voor dit event |
20-10-2025 13:22:58 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Met de kanttekening dat de eerste van de 16 ritten dit weekend al komende woensdag 23:59u vertrekt. Laatst bewerkt door martijn op 20-10-2025 13:25 |
20-10-2025 13:24:12 | ||
---|---|---|
NS1637
![]() |
Zaterdag stond dat rijtuig al in Amersfoort, toen samen met een donkerblauw Centralbahnrijtuig en de 9901. |
20-10-2025 13:50:12 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Dus die E kan er wel af van ERTMS en ETCS. |
20-10-2025 13:51:46 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Maar de Betuweroute is ook ETCS, dus het is niet zo simpel als Nederlandse en Duitse versies. |
20-10-2025 13:54:08 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Geldt dat ook voor de 408? Volgens mij heeft die wel testritten op de HSL gereden. Op ERA TV staan geen inzetbeperkingen, en hij is voorzien van ESC-NL-19, 20 en 21. Als ik het Google, zijn dat de ERTMS testen die nodig zijn voor de HSL. |
20-10-2025 14:03:57 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Best wel bijzonder tussen Ut en Asb rijden ze ook regelmatig onder ERTMS ipv ATB en zoals eerder gerefereerd ook op de BR. Hebben we de HSL wederom te complex gemaakt? |
20-10-2025 14:25:05 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De HSL-Zuid is al sinds de oplevering een speciaaltje: deze draait op ERTMS-versie 2.3.0c waarbij nog een paar fixes uit versie 2.3.0d zijn toegepast. Andere ETCS-routes in Nederland (Betuweroute, Amsterdam - Utrecht) zijn in de loop der tijd geüpgrade maar bij de HSL-Zuid is dat niet gedaan.
De HSL-Zuid is ook een speciaaltje wat betreft beheer: dit wordt t/m 2031 uitgevoerd door het Infraspeed-consortium. De huidige versie is zo opgeleverd door Infraspeed en voldoet aan de in het contract gestelde eisen. Upgraden kan, maar dan mag ProRail/de overheid diep in de buidel gaan tasten voor een contractafwijking.
Wanneer het contract met Infraspeed ten einde is, zal de HSL wellicht worden opgenomen in het landelijke ERTMS-programma. Dan is er wel een flinke verbouwing nodig om alles te upgraden, de huidige apparatuur raakt aan het einde van z'n levensduur en in 2031 en later zullen er veel dingen anders ontworpen worden dan hoe men het aan het begin van de eeuw deed. |
20-10-2025 14:27:04 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Hij zal et gerust kunnen met de huidige ETCS die die aan boord heeft maar de benodigde 'digitale sleutels' voor de HSL-zuid zijn niet geactiveerd dacht ik. |