Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICK
RailWiki.nl
Ontwikkelingen ICK-rijtuigen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
28-11-2009 03:40:14
thom
thom
En als men het gaat aanpassen voor een ´muesaale´ dienst, is de vraag hoe museaal het nog is...  

28-11-2009 08:21:15
NDS
NDS
Precies thom maar ik denk dat je een een onderscheid moet maken tussen een museale treindienst en een toeristische treindienst. Dat laatste daar is niks mis mee als er vraag naar is alleen met een museum heeft het niks te maken.

Als je er van die kant tegen aan kijkt( zo zie ik het namelijk), vind ik dat er niks mis mee is.

Dat ICK daarmee een zoveelste leven krijgt vind ik prima, alleen ben ik erg gesteld op het comfort en uitstraling van die bakken( van alle Bm rijtuigen). Dat kan veranderen wanneer het verbouwd word zie ook ICL.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

28-11-2009 09:19:31
nohab
nohab
Dat stoomgedoe tussen Sneek en Stavoren is gewoon een ordinaire kermis en daarmee voor mij waardeloos. ICK of niet.  

28-11-2009 16:34:16
103 220-0
103 220-0
Bekrompen opmerking. Het is net zoveel kermis als vrijwel al het andere museumgedoe in Nederland. Vind je dat ook waardeloos?

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

28-11-2009 16:52:42
spiketrain
Moderator
spiketrain
spiketrain: zullen we het weer over ICK-rijtuigen gaan hebben?


Groet, Spiketrain
 

28-11-2009 20:05:27
timtrein
timtrein
ICK is niets anders dan een verbouwde Bm, nog een verbouwing verandert dus helemaal niets aan de originaliteit. Binnen de museumcollectie Nederland is ICK ook van weinig waarde, het past niet in een ensemble ofzo, kortom: niks mis mee in Fryslân.
Benieuwd wat er met de andere rijtuigen in Nm gebeurt en vooral hoe lang ze daar nog staan. Plan U en DH in Amf staat er ook nog steeds...
 

28-11-2009 20:13:17
edje
edje
rijtuigen zijn natuurlijk makkelijker te verkopen dan een zooi oude diesels.  

28-11-2009 21:38:01
htmtram
htmtram
Gaan we het weer over ick houden

Laatst bewerkt door admin op 30-11-2009 10:52, reden: Onnodige quote verwijderd
 

28-11-2009 22:04:00
plant
plant
Het gáát toch ook gewoon over ICK...?

Ik ben blij dat er wat van deze rijtuigen behouden blijven, het lot van de andere bakken is niet erg gunstig geloof ik. Ik ben benieuwd wat ze er van gaan maken!


Youri
 

28-11-2009 22:24:31
edje
edje
Quote
htmtram: Gaan we het weer over ick houden
Met rijtuigen bedoel ik ook ICK rijtuigen. jeetje wat een gedram zeg...
Ik vind wel als je de ICK een museumbestemming geeft, dat je ze wel orgineel moet maken
dus mooi weer groen, en natuurlijk geen BD, want die was er niet in de duitse uitvoering.

Laatst bewerkt door admin op 30-11-2009 10:52, reden: Originele bericht is aangepast
 

28-11-2009 23:12:53
thom
thom
Quote
NDS: Precies thom maar ik denk dat je een een onderscheid moet maken tussen een museale treindienst en een toeristische treindienst. Dat laatste daar is niks mis mee als er vraag naar is alleen met een museum heeft het niks te maken.

Als je er van die kant tegen aan kijkt( zo zie ik het namelijk), vind ik dat er niks mis mee is.

Dat ICK daarmee een zoveelste leven krijgt vind ik prima, alleen ben ik erg gesteld op het comfort en uitstraling van die bakken( van alle Bm rijtuigen). Dat kan veranderen wanneer het verbouwd word zie ook ICL.

Groetjes Michiel

Tuurlijk, maar als je een rijtuig gaat verbouwen voor een toeristisch ritje, kun je dat geen museaal bewaren meer noemen, immers is het niet wat het ooit was...

Dat is ook hjet essentiele verschil tussen wat de FSM gaat doen, en wat de gevestigde musea´s doen...

Laatst bewerkt door thom op 28-11-2009 23:15
 

28-11-2009 23:36:30
dh3201
dh3201
Een stammetje groene ICK's past ook beter achter Duitse stoomlocs zoals van de VSM en SSN, beter dan die Belgische kermisbakken.


Shqiperise-lopers?
 

28-11-2009 23:39:03
timtrein
timtrein
De inwendige reiziger wil ook nog wat...
Maar ben benieuwd of bv. Duitse vervoerders nog interesse in ICK hebben. Het interieur is best geschikt wat dat betreft.
 

29-11-2009 17:37:22
keesje
keesje
Als die museumclub in Friesland echt iets wilt doen met ICK en liefst wat museaals, dan moeten ze die mooi groen schilderen (en 1e klas blauw, maar dat zijn geen originele Am rijtuigen).  

02-12-2009 17:59:55
martijnham
martijnham
Hier nog de nummers van de ICK-rijtuigen van de FStM:
- B 22-37 903, 972 en 985
- BD 82-37 060

Ben nog op zoek naar een foto van de B 22-37 972 voor mijn website dus als er iemand is die toevallig een kiekje heeft van dit rijtuig...

Laatst bewerkt door martijnham op 02-12-2009 19:43
 

03-12-2009 07:15:53
Jack5812
Jack5812
Ik heb op 1 of andere manier nog wel de stille hoop dat de Stichting Klassieke Locomotieven/Werkgroep 1501 wat ICK's gaat overnemen. Als deze dan in de Creme-Oceaanblauwe kleurstelling teruggebracht worden, heb je als je ze achter de 1501 of 1315 plaatst toch nog iets van een historisch verantwoordelijke trein.
ik ben alleen bang dat het financieele plaatje een moeilijk verhaal is, zeker in deze tijd van economische crisis.
Gr Jack
 

03-12-2009 10:32:38
frer
frer
Laat ze dan ook gelijk een Avmz overnemen; Avmz + 3*Bm zou toch een leuk treintje zijn!  

03-12-2009 12:11:05
thom
thom
Quote
jack5812: Ik heb op 1 of andere manier nog wel de stille hoop dat de Stichting Klassieke Locomotieven/Werkgroep 1501 wat ICK's gaat overnemen. Als deze dan in de Creme-Oceaanblauwe kleurstelling teruggebracht worden, heb je als je ze achter de 1501 of 1315 plaatst toch nog iets van een historisch verantwoordelijke trein.
ik ben alleen bang dat het financieele plaatje een moeilijk verhaal is, zeker in deze tijd van economische crisis.
Gr Jack


Niet alleen dat, ze kunnen de lokken die ze nu hebben al slecht onder dak krijgen, laat staan een stam rijtuigen...
 

03-12-2009 13:33:10
timtrein
timtrein
En ook rijtuigen moeten onderhouden worden. Heb toch liever niet dat dat ten koste gaat van hun zeer fraaie collectie locs!!!  

03-12-2009 14:10:35
fermon
fermon
Quote
jack5812: Als deze dan in de Creme-Oceaanblauwe kleurstelling teruggebracht worden, heb je als je ze achter de 1501 of 1315 plaatst toch nog iets van een historisch verantwoordelijke trein.
Gr Jack


Ik denk dat zo'n uiterlijk van de ICK's wel mooi past bij de Duitse stoomlocs van de SSN of VSM.
 

03-12-2009 15:32:15
jbt
jbt
Helemaal mee eens, maar ICK-rijtuigen zijn bij mijn weten voormalige DB Bm235-rijtuigen. Die hadden (en hebben) geen stoomverwarming, dus dat wordt te koud om reizigers te vervoeren of te duur om om te bouwen (voor zover al mogelijk).  

03-12-2009 16:54:17
edje
edje
is volgens mij ook een probleem waar ze in Friesland niet rekening mee hebben gehouden. die rijdende frituurpan, (het is immers geen normale stoomlok) kan die rijtuigen helemaal niet van energie voorzien.  

03-12-2009 16:58:16
jorgo
jorgo
Nog los van het feit dat de laatste stoomlok bij de DB ongeveer buiten dienst ging op het moment dat de eerste Bm235 zijn intrede deed, maar laten we niet zeuren over een treetrappetje.

Het is altijd jammer geweest dat die stam Plan E's van NS 150 niet als zodanig behouden is. Die kon dan door een aparte onderneming die er brood in ziet, in heel Nederland verhuurd worden aan nostalgiebedrijven die een grote rit met een Nederlands thema organiseren. Hoewel de 1500 daar feitelijk ook weer niet veel mee uit te staan heeft...

Het is natuurlijk wel waar, dat de m-rijtuigen jarenlang in heel Europa zo alomtegenwoordig zijn geweest dat er markttechnisch, met de nodige (hernieuwde) toelatingen, best brood in een nostalgisch geschilderde ICK stam te zien is, die kan opduiken waar een grote rit met een Duits of internationaal thema georganiseerd is.

(Verder houd ik overigens niet zo van het nostalgiseren van treinen, want die worden nooit meer helemaal historisch verantwoord en bovendien ontkennen ze hun levensloop. Maar goed, dat is een ander verhaal.)

Laatst bewerkt door jorgo op 03-12-2009 17:01
 

25-08-2010 21:56:26
marl
marl
Ik zag vlak voor de brug van Nijmegen -> Nijmegen Lent 3 rijtuigen ICK staan op een zijspoor, het ging hier om 2 bakken van de 5415 (A+B) en 1 bak van de 5432 (B).

Zijn deze toevallig bestemd voor Stoom in Friesland?

Laatst bewerkt door marl op 25-08-2010 21:57


7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.
 

25-08-2010 22:21:21
train85
train85
Zeer waarschijnlijk wel ja.  

30-08-2010 23:03:22
tjoekdjg
tjoekdjg
Quote
edje: is volgens mij ook een probleem waar ze in Friesland niet rekening mee hebben gehouden. die rijdende frituurpan, (het is immers geen normale stoomlok) kan die rijtuigen helemaal niet van energie voorzien.


daar is echt wel rekeing mee gehouden
voor de de ICK's achter de stoomlok komt worden de wagons aangepast zodat er wel spanning in de wagons is. als het goed is komt er een generator in.
ik hoor er binnen kort er wel meer over

trouwens de ICK's van de FStM worden berlijn's blauw gespoten de 2 plan W's ook%02%
 

31-08-2010 00:11:14
thom
thom
Een generator voor 1800 volt, volgens mij hang je die niet zo onder een rijtuig...  

31-08-2010 00:21:01
bjornl
bjornl
Er staat ook niet "onder", maar "in" %06%  

31-08-2010 16:52:32
julius
julius
Quote
marl: Ik zag vlak voor de brug van Nijmegen -> Nijmegen Lent 3 rijtuigen ICK staan op een zijspoor, het ging hier om 2 bakken van de 5415 (A+B) en 1 bak van de 5432 (B).
Dat zijn vanaf de brug gezien de 22-37 944, 22-37 919 en 12-37 015.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-08-2010 18:15:47
timtrein
timtrein
Energie voor verlichting en 220 V, of energie voor verwarming? Dat laatste gaat volgens mij überhaupt niet op die lijn (geschikt voor retourstromen?), een aggregaat is natuurlijk veel eenvoudiger. Hoe het verwarmingsprobleem dan wordt opgelost is een volgende vraag.  

31-08-2010 22:31:32
thom
thom
220 heeft een Willem niet, de TL Verlichting werkt dmv VSA op 24 volt, normaliter gevoed door de statische omzetter die weer gevoed wordt vanuit de HS kabel van de lok.

De verwarming gebruikt diezelfde hoogspanning ook om de verwarmingselementen mee te voeden en de sturing daarvan werkt weer op 24 volt aangevuld door hoofdreservoirlucht voor de regelkleppen.

Hoop werk om daar vanalles aan te verbouwen iig naar mijn idee...
 

31-08-2010 23:01:07
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
julius: Dat zijn vanaf de brug gezien de 22-37 944, 22-37 919 en 12-37 015.

@train85/marl: Dit zijn niet de rijtuigen die de FStM heeft aangekocht. Er gaan drie B's en een BD naar Friesland.
Dus er moet wel een andere reden zijn waarom die drie rijtuigen naar spoor 116 zijn verplaatst.
 

01-09-2010 11:56:17
roosendaal
roosendaal
Deze 3 rijtuigen op spoor 116 zijn tijdelijk aan de kant gezet, omdat spoor 90 vrij moest zijn om wissel 955 te verwijderen (toegangswissel naar de haven).

Laatst bewerkt door roosendaal op 01-09-2010 11:56
 

02-12-2010 20:28:08
broek53
broek53
Lang gewacht en stil gezwegen, maar het nog aanwezige ICK is ten langen leste nu allemaal verzameld in Nijmegen. Vandaag zijn de drie exemplaren die in Eindhoven bij De Fuut stonden, naar Nijmegen overgebracht.  

02-12-2010 22:11:39
adeon
adeon
Gaan de ICK rijtuigen ooit weer terug in het net?
Want ik had gelezen/gezien dat de meeste mensen problemen hadden met e deuren.
Dan praat ik over de Breedte.

~~~~~~~~~~~~
MVG Johan
http://www.flickr.com/photos/55920973@N06/?saved=1
~~~~~~~~~~~~
 

02-12-2010 22:23:15
broek53
broek53
ICK op het Nederlandse spoornet? Neen, daar hoef je niet op te rekenen. Ze bestaan alleen nog omdat geprobeerd wordt ze te verkopen naar het buitenland.  

02-12-2010 22:30:40
mdj
mdj
Nouja, Sneek-Stavoren kun je nogsteeds rekenen tot Het Nederlandsche Spoornet, toch?

(Maarja, niet in dagelijkse dienst nee)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-12-2010 22:45:38
adeon
adeon
Das jammer,
verliezen weer een stuk geschiedenis.
Zelfde verhaal als de DDM-1....

~~~~~~
Johan
http://www.flickr.com/photos/55920973@N06/?saved=1 Digitale fotoboekje;).
~~~~~~
 

03-12-2010 06:26:13
edje
edje
Ach zo belangrijk ik ICK nou ook weer niet voor de nederlandse geschiedenis hoor, ze hebben maar kort rond gehobbeld op het nederlandse spoorwegnet.  

03-12-2010 08:17:37
mdeen
mdeen
Als je ICK wil bewaren moet je ook M2 en K4 bewaren. Dat lijkt me allemaal niet zo belangrijk voor ons spoorwegpatrimonium. Laat dat maar fijn bij de oorsprong bewaard worden.  

03-12-2010 09:35:41
103 220-0
103 220-0
En vergeet de Corails niet.  

05-12-2010 22:40:51
jorgo
jorgo
Jullie Belgische en Franse voorbeelden zijn bij mijn weten nooit eigendom van het NS concern geweest. Wat aan de opmerking van Edje overigens niet af doet.  

06-12-2010 10:53:11
admin
Moderator
admin
admin: diverse off-topic berichten verwijderd, terug naar de ontwikkelingen van ICK rijtuigen


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

08-12-2010 15:08:26
rob46
rob46
RR-forum meldt zojuist dat RRF 18, gehuurd door Shunter, met ICK-rijtuigen in Vl is gearriveerd. Volgens mij staan momenteel alle 146 rtgn terzijde in Nm.

Laatst bewerkt door rob46 op 08-12-2010 16:58
 

08-12-2010 16:00:53
cuijk
cuijk
Sleep ICK's rond 13:30 via de maaslijn naar Vl voorbij zien komen  

08-12-2010 17:05:10
rob46
rob46
Daarna zijn de ICK's bij Hm gesignaleerd richting Ehv en later de LLT bij Btl dus aannemelijk zijn ze in Ehv achtergelaten.

Laatst bewerkt door rob46 op 08-12-2010 17:05
 

08-12-2010 18:06:32
raymond16
raymond16
Nog gesignaleerd door me bij Tbwt ri Bd met rijtuigen rond 16.30 uur.

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-12-2010 19:28, reden: Quoot verwijderd wegens verw. tussenbericht
 

08-12-2010 19:10:33
mich
mich
Als ik het goed gezien heb zijn de rijtuigen voor friesland weg.  

08-12-2010 21:24:13
thom
thom
Maar naar Ehv dan, via Vl en Ehv naar het noorden lijkt me opzich een vorm van een omweg  

08-12-2010 21:28:19
WesselE
WesselE
Misschien dat ze gaan meeliften met de unit-cargo naar het noorden vannacht?

Laatst bewerkt door WesselE op 08-12-2010 21:28


'Okeh'
 

08-12-2010 21:29:30
thom
thom
Mwoah, kan me niet voorstellen dat eerst naar Ehv brengen en daar i een UC zetten goedkoper is dan in 1x naar het noorden knorren  

08-12-2010 21:48:33
treinfan
treinfan
De locs zijn het grootste deel van de tijd in het Rotterdamse havengebied, dan lijkt mij Kfh-Nm vv een kleiner traject dan Kfh-Nm-Lw-Kfh om extra te rijden  

08-12-2010 22:00:17
edje
edje
Goh zat daar niet ergens een werkplaats waar ze redelijk veel kennis hebben van ICK rijtuigen zodat ze daar nagekeken worden, voor aflevering aan een club die er totaal geen verstand van heeft? Het is maar een idee hoor...  

08-12-2010 22:54:36
fugazi
fugazi
Quote
WesselE: Misschien dat ze gaan meeliften met de unit-cargo naar het noorden vannacht?
Die start niet in Ehv dus de rit Ehv-Kfh mist, gezien de RRF V100 wel los terugging richting het Rotterdamse (naar ik aanneem).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-12-2010 23:00:01
raymond16
raymond16
Er waren twee RRF locs op blokafstand bij Tb. De eerste los, de tweede had gewoon de sleep rijtuigen mee Zie ook m'n bericht eerder vandaag dat de sleep niet in Ehv is geeindigd.  

08-12-2010 23:51:49
timtrein
timtrein
Als de rijtuigen richting Rotterdam reden, achter een loc gehuurd door Shunter, waar zouden ze dan heen gaan?  

09-12-2010 00:06:34
broek53
broek53
Blijft dan weer de vraag waarom ze via Venlo gegaan zijn, maar ooit zullen we het allemaal wel weten

Laatst bewerkt door broek53 op 09-12-2010 07:42
 

09-12-2010 07:16:22
sik214
sik214
Via Venlo om onderdelen in te laden?  

09-12-2010 08:07:10
rob46
rob46
Quote
raymond16: Er waren twee RRF locs op blokafstand bij Tb. De eerste los, de tweede had gewoon de sleep rijtuigen mee Zie ook m'n bericht eerder vandaag dat de sleep niet in Ehv is geeindigd.
Enig idee hoeveel rtgn het waren, 3 stuks voor bv. Friesland of een complete stam ?
 

09-12-2010 08:39:01
cuijk
cuijk
het waren er plm 6/7.

Laatst bewerkt door spiketrain op 09-12-2010 10:12, reden: Verboden zaak verwijderd.
 

09-12-2010 08:43:47
nielske90
nielske90
Om precies te zijn 6, volgens een andere spot te Br 4 stuks ICK en 2 Plan W-rijtuigen. Tractie was daar de RRF18.  

09-12-2010 12:23:42
thom
thom
De twee plan W's die nog op Ahbo stonden.  

09-12-2010 12:27:27
sik214
sik214
Quote
raymond16: Er waren twee RRF locs op blokafstand bij Tb. De eerste los, de tweede had gewoon de sleep rijtuigen mee Zie ook m'n bericht eerder vandaag dat de sleep niet in Ehv is geeindigd.
Waar in Tb? Misschien naar 'tRom? Of kan daar ook niets meer heen tbv afbraak/ophef werkplaatsterrein Nedtrain?
 

09-12-2010 12:46:08
edje
edje
Het spul is naar Roosendaal gegaan, alwaar de firma Shunter en pittoresk werkplaatsje heeft staan, waar de rijtuigen gereviseerd zullen worden.

http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/nl/nieuws/Rijtuigen%20naar%20Roosendaal.html
Duurde me toch echt maar 5 seconden om op te zoeken hoor...

Laatst bewerkt door spiketrain op 09-12-2010 14:43, reden: Link hersteld.
 

09-12-2010 19:56:48
JeroeNL
JeroeNL
Vandaag zijn er twee ICK rijtuigen met een unit-cargo vanuit Keulen Gremberg richting zuid-Duitsland gegaan. http://bahn.startbilder.de/name/einzelbild/number/107958/kategorie/suchen/suchbegriff/Martin+Morkowsky.html
Wat gaat er met deze rijtuigen gebeuren?

Laatst bewerkt door JeroeNL op 11-12-2010 20:34
 

09-12-2010 21:47:02
thom
thom
Quote
sik214:
Quote
raymond16: Er waren twee RRF locs op blokafstand bij Tb. De eerste los, de tweede had gewoon de sleep rijtuigen mee Zie ook m'n bericht eerder vandaag dat de sleep niet in Ehv is geeindigd.
Waar in Tb? Misschien naar 'tRom? Of kan daar ook niets meer heen tbv afbraak/ophef werkplaatsterrein Nedtrain?

tROM is verleden tijd voor rijdend materieel.

De onderlaatst opgehaalde NSM 2498 en het slaaprijtuig wat daar stond waren de laatste voertuigen die bij tROM geweest zijn.

Zoals toen al genoemd, het slaaprijtuig is zelfs nieteens af aangezien al het materieel daar toen direct weg moest omdat de aansluiting van het werkplaats terrein buiten dienst genomen zou worden.

Daarnaast zou de FSM ook niets aan tROM hebben, die kunnen niet meer dan materieel van een leuk kleurtje voorzien, en aan die rijtuigen moet wel wat meer te gebeuren dan alleen dat.

In datzelfde kader ben ik wel benieuwd naar wat er allemaal aan de rijtuigen zal gebeuren bij Shunter. Ik vraag me nog steeds af hoe men de rijtuigen warm gaat krijgen met een stoomlok evoor.

Laatst bewerkt door thom op 09-12-2010 21:48
 

11-12-2010 10:49:11
rob46
rob46
Quote
JeroeNL: Vandaag zijn er twee ICK rijtuigen met een unit-cargo vanuit Keulen Gremberg richting zuiden gegaan. http://bahn.startbilder.de/name/einzelbild/number/107958/kategorie/suchen/suchbegriff/Martin+Morkowsky.html
Wat gaat er met deze rijtuigen gebeuren?
Dat verklaart het feit waarom het transport via Vl liep, iemand enig idee welke twee A-rtgn het betreffen ?

Laatst bewerkt door rob46 op 11-12-2010 11:07
 

11-12-2010 18:21:28
AlexNL
AlexNL
Volgens Wikipedia heeft NS destijds 150 rijtuigen aangeschaft en grondig laten verbouwen tot wat we als ICK kennen, maar die staan dus bijna allemaal weg te roesten. Hoeveel ICK is er eigenlijk in totaal in Nederland, en hoeveel is hiervan nog 'inzetbaar'? Er staat mij iets van bij dat er een paar ICK's zijn uitgebrand na hun terzijdestelling... en nu dus 4 minder omdat ze naar Friesland gaan.  

11-12-2010 18:33:02
broek53
broek53
Er zijn 146 rijtuigen over (na de sloop van 4 beschadigde of verbrande exemplaren), waarvan er als het goed is nu nog 140 in Nijmegen staan.

Laatst bewerkt door broek53 op 11-12-2010 18:33
 

11-12-2010 18:43:03
mdj
mdj
4 naar Roosendaal tbv Shunter/FStM en 2(keer een A-rtg) naar Duitsland?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-12-2010 20:33:23
timtrein
timtrein
Ja lijkt me wel. Verder is er nog niks veranderd
(3,5 kilometer ICK in Nijmegen, daar gaat een sloper straks veel plezier aan beleven... tegen de huidige schrootprijs is dat al ruim een miljoen euro... ex verwijdering interieur dan).
 

11-12-2010 22:03:18
AlexNL
AlexNL
Stel dat iemand een deel van die rijtuigen wil hebben, zeg een stuk of 80, wat voor prijskaartje zou daar dan aan hangen? Wie is sowieso eigenaar van die rijuigen? Is dat NSR of NSFSC?  

11-12-2010 22:10:42
bjornl
bjornl
nsfsc.com:
In total there are 146 coaches available for sale, of which:

35 coaches are type A coaches (first class)
93 coaches are type B coaches (second class)
18 coaches are type BD coaches (second class with luggage compartment)
 

11-12-2010 22:25:28
treintim
treintim
Quote
AlexNL: Stel dat iemand een deel van die rijtuigen wil hebben, zeg een stuk of 80, wat voor prijskaartje zou daar dan aan hangen?


Reken maar uit, 150.000 euro per rijtuig heb ik vernomen van een bron die dat gevraagd heeft aan NSFSC..

Verder is het inderdaad wel heel erg vreemd wat die twee ICK'tjes in Duitsland gingen doen. Leuk om er een foto van te zien! Heeft iemand er toevallig nog wat foto's van gezien dan deze frontaalplaat? Opvallende trein met mooi weer overdags rijdend.. je zou zeggen goed spottersweer. Mochten er meer foto's zijn, dan kun je de route en evt. bestemming van deze 2 ICK'tjes namelijk ook weer wat beter achterhalen aan de hand daarvan.

Laatst bewerkt door treintim op 11-12-2010 22:29
 

11-12-2010 22:30:51
pvduin
pvduin
Wilde gok: er zijn gisteren 2 koppelwagens Duitsland in gestuurd om de 252 in Delitschz op te halen, wellicht dat de ICK rijtuigen dienen als rem- cq. personeelsverblijfrijtuigen tijdens deze terugrit. Het op de heenrit gebruikte ICL is immers niet meer voorhanden.  

11-12-2010 22:36:58
treintim
treintim
Zozo, dan is het zeker geen wilde gok dus. Is er ook al wat bekend over op welke dag de 252 uit Delitschz terug zou moeten komen? De heenrit naar Duitsland is massaal gefilmd en gefotografeerd met de ex-NS bagagerijtuigen als begeleidingsrijtuigen. Dat waren er twee, net als deze twee ICK.. Dat moet dus wel weer een bijzondere Nederlandse trein worden dwars door de Duitse landschappen heen.

Laatst bewerkt door treintim op 11-12-2010 22:39
 

11-12-2010 22:37:50
TheKnitter
TheKnitter
Dat zal vast, gezien deze foto: http://foto.dennistd.nl/small/161.jpg
Achter een ICL met koppelwagen en daarachter 2 NSR rijtuigen.
Maar die gingen toen naar Duitsland toe, foto is van 12 april 2008 (van Dennistd @ somda)

Op Rolandrail word er overigens al gemeld dat de RRF 18 in Elten is gesignaleerd met 2x NedTrain koppelwagens. Bericht later meldde dat dezen naar Duitsland gaan ivm het transport van de 252 volgende week terug naar Nederland
10 December 2010:
Quote
Rob van Ee -> 13:39 Elten; RRF 18 + 2 NedTrain koppelwagens ri Em
Thijmen189 -> Is idd het overbrengen van de koppelwagens voor het transport van de o.t. mat'46 252 uit Delitzsch die volgende week terugkomt.


Laatst bewerkt door TheKnitter op 11-12-2010 22:42
 

11-12-2010 22:39:55
edje
edje
Was geen Berlijn-IC rijtuig, maar een ICL die nog bestickerd moest worden.  

11-12-2010 23:33:34
thom
thom
Quote
pvduin: Wilde gok: er zijn gisteren 2 koppelwagens Duitsland in gestuurd om de 252 in Delitschz op te halen, wellicht dat de ICK rijtuigen dienen als rem- cq. personeelsverblijfrijtuigen tijdens deze terugrit. Het op de heenrit gebruikte ICL is immers niet meer voorhanden.

Ik had danwel verwacht dat de rijtuigen tesamen met de koppelwagens die kant op waren gegaan ipv apart van elkaar.
Daarnaast denk ik niet dat daar terzijde gestelde rijtuigen voor worden gebruikt, maar ik weet nu de in en outs niet van.
 

12-12-2010 02:03:29
cuneo56
cuneo56
Op de vraag naar de bestemming van de beide rijtuigen op een Duits forum, kwam nu het bericht binnen dat bestemming Roemenie is.

Quote
50 84 12-37 006-8 & 029-0, von NL-Nijmegen nach RO-Bucuresti Grivita, Venlo ab 08/12 mit 45737 nach Gremberg.

Met dank aan de melder daarvan.

Ciao.
 

12-12-2010 09:12:32
JeroeNL
JeroeNL
Interessant! De 45737 is de UC die om 20:45 uit Vl vertrekt ri Kn.  

12-12-2010 09:34:31
nielske90
nielske90
Volgens een spot werd er dan ook mee gerangeerd om 20.00 's avonds te Venlo die avond, dus dat klopt dan helemaal.

Laatst bewerkt door nielske90 op 12-12-2010 09:34
 

12-12-2010 15:17:26
nohab
nohab
Quote
thom: Daarnaast denk ik niet dat daar terzijde gestelde rijtuigen voor worden gebruikt, maar ik weet nu de in en outs niet van.
In het verleden werden voor slooptransporten altijd terzijde gestelde rijtuigen van Plan K en Plan N als remrijtuig gebruikt. In ieder geval tot ver in de jaren tachtig ging het altijd zo.
 

12-12-2010 15:19:39
thom
thom
MJa, maar de regeltjes zijn nu tochwel een stukje anders dan toen
En die rijtuigen zullen wel gewoon onderhouden zijn, ICK is dat nu niet meer natuurlijk.

Laatst bewerkt door thom op 12-12-2010 15:20
 

12-12-2010 17:12:59
timtrein
timtrein
Inzet in Nederland is ook net wat anders dan inzet in Duitsland...  

12-12-2010 17:15:42
AlexNL
AlexNL
Quote
thom:
En die rijtuigen zullen wel gewoon onderhouden zijn, ICK is dat nu niet meer natuurlijk.
Wel een beetje toch mag ik hopen? Als ze die dingen ooit nog willen kunnen verkopen moeten ze er nog wel enigszins toonbaar uitzien. € 150.000 per rijtuig is volgens mij niet bijzonder veel geld, maar als ik er daar 80 van koop dan hoop ik niet dat ik tot op het draad versleten rijtuigen koop waar ik eerst nog voor € 50 miljoen aan moet verspijkeren...

Laatst bewerkt door AlexNL op 12-12-2010 17:16
 

12-12-2010 17:54:42
timtrein
timtrein
Het materieel staat terzijde, wat wil je daar nog aan onderhoud aan doen? Dat gebeurt e-ven-tueel pas als ze verkocht worden...  

30-12-2010 15:36:43
AlexNL
AlexNL
Elders gezien:

Quote
Stond vandaag een 1600loc op Nijmegen bij de verlaten intercity wagons (ben de naam even vergeten). Leek alsof er al een stel wegwaren, al stond de loc er vanmiddag nog (met 1 frontsein aan).


Iemand die hier iets vanaf weet?

Quote
Er leek nu nog 1 rij te staan. Ik kom er waarschijnlijk volgende week weer.


Laatst bewerkt door AlexNL op 30-12-2010 15:47
 

07-01-2011 11:13:53
rsd1000
rsd1000
Afgelopen maandag zijn de rijtuigen die te Rsd op het terrein van Jan de Rijk stonden door Shunter richting station verplaatst. Op het moment staat in de hoge werkplaats van Rsd 1 rijtuig. Nummer was niet te lezen. De lage werkplaats is vanaf de straatkant niet te zien. Dus wie er met de trein langs komt...

Vriendelijke groet,

Arno
 

12-01-2011 09:19:20
martijnham
martijnham
Op het forum van DSO wordt gemeld dat er eerder overbrengingen van ICK-rijtuigen door Hongarije naar Roemenië zijn gezien. Het gaat dan niet om het transport van de twee A-rijtuigen afgelopen december.

Voor zover ik weet is er op een Nederlands forum geen melding gedaan van een eerder transport. Het eenvoudigste is dit te controleren wanneer achterhaald kan worden hoeveel rijtuigen er momenteel in Nijmegen staan. Nu woon ik zelf te ver uit de buurt om even te gaan tellen, maar wellicht is een forumlid dat het antwoord op deze vraag wel weet?
 

12-01-2011 22:52:58
timtrein
timtrein
Bedoelt men geen ICL?  

12-01-2011 23:46:49
forum
forum
Hoe zagen de ICK's eruit voor de verbouwing?

En hoe zien de nieuwe IC rijtuigen berlijn eruit?
 

13-01-2011 09:12:47
jbt
jbt
Bij mijn weten waren de ICK-rijtuigen voormalige DB Bm-235 rijtuigen, die in de Duitse Intercitydienst werden gebruikt. Door de komst van heel veel ICE-treinstellen werden ze overbodig. De kleur was turkoois-beige.  

13-01-2011 09:38:05
lex_t
lex_t
Quote
jbt: De kleur was turkoois-beige.


Ooit wel, ze waren op het laatst rood-roze-grijs. Groen afgeleverd.

Lex
 

13-01-2011 22:47:42
martijnham
martijnham
Quote
timtrein: Bedoelt men geen ICL?

Dat was idd ook mijn eerste gedacht.
 

14-01-2011 09:34:33
lex_t
lex_t
Dat waren de zeer populaire IR's. blauw-lichtblauw-wit. gerenoveerd uit Bm's in de jaren '80 '90.

Lex

Laatst bewerkt door admin op 17-01-2011 13:43, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

17-01-2011 07:49:51
mdeen
mdeen
Niet alleen Bm, maar ook Halberstädter Bom. Te herkennen aan de vlakke kopwand bij het dak.  

17-01-2011 15:16:32
jbt
jbt
Bij mijn weten zijn geen Halberstadter Bom-rijtuigen tot ICK verbouwd, alleen maar voormalige Bundesbahn Bm 235 rijtuigen. Wel zijn Halberstadter Bom verbouwd voor Duitse IC- en IR-diensten en werden daarmee 'Bomz' en 'Bimz'.  

17-01-2011 21:48:34
joaska3
joaska3
Om aan alle discussies een eind te maken er zijn alleen BM235 rijtuigen van de DB tot ICK omgebouwd. Gedeeltelijk de rood-roze-grijs versie en gedeeltelijk de turkoois-beige versie. Foto's van beide versies op het PFA terrein in mijn prive collectie aanwezig.  

18-01-2011 07:34:00
mdeen
mdeen
Quote
jbt: Bij mijn weten zijn geen Halberstadter Bom-rijtuigen tot ICK verbouwd, alleen maar voormalige Bundesbahn Bm 235 rijtuigen. Wel zijn Halberstadter Bom verbouwd voor Duitse IC- en IR-diensten en werden daarmee 'Bomz' en 'Bimz'.

Ik reageer op lex_t die weer reageert op de ICL en die aangeeft dat de IR's uit Bm's werden verbouwd. ICK is inderdaad alleen verbouwd uit Bm 235.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICK
RailWiki.nl