Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
31-07-2008 00:00:26
manuel25
manuel25
Quote
bjornl: Ze hebben toen toch op één van de bekende 160-stukjes proeven gereden?
Betrof het stukje Hm-Hrt.
 

31-07-2008 02:16:02
gkw1969
gkw1969
Daarnaast zullen ze Amf-Bnn gewoon 140 mogen, zoals de rest van het materiaal wat er langs komt.  

31-07-2008 07:49:46
Dre
Dre
Dat is dus niet zo, want ten eerste is de baanvaksnelheid Ama-Apd 130, en ten tweede mogen de Protos-treinstellen daar maar 110. Connexxion zou graag willen dat de stellen 130 mogen rijden, zodat de Bnn-pendel door kan rijden naar Bnc.  

31-07-2008 07:56:58
qj7141
qj7141
Inderdaad, alle mooie verhalen ten spijt, ze zijn maar voor max. 110 km/h toegelaten.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-07-2008 09:39:43
Damian
Damian
Precies, er wordt wel vaker proef gereden met hogere snelheden. Op de Flevolijn wordt dat ook wel eens gedaan, dan worden in de nachtelijke uren alle wissels geklemd en dan gaat het nog wel eens harder dan 160. Dat wil overigens niet zeggen dat dan gelijk de max snelheid van een bepaald materieeltype omhoog kan.

De protos rijdt dus in Nederland niet harder dan 110 km/h, ondanks allerlei proefritten waarbij harder wordt gereden.
 

31-07-2008 10:25:47
vinny004
vinny004
Quote
qj7141: Inderdaad, alle mooie verhalen ten spijt, ze zijn maar voor max. 110 km/h toegelaten.
En waarom zijn ze niet voor 130 toegelaten? Is de stabiliteit dan toch te slecht?
 

31-07-2008 15:49:36
qj7141
qj7141
Daar durft niemand een keiharde uitspraak over te doen. Maar de instantie die het materieel onder bepaalde voorwaarden toelaat (Prorail) doet dit met het advies van Lloyd's (voorheen Nedtrain engineering). Maar jouw vermoeden hoor ik wel noemen ja. Als het ware een soort instabiliteit door een slechte verdeling van de diverse zware componenten.  

31-07-2008 16:13:05
broek53
broek53
Het is een vaak gehoorde misvatting dat Prorail materieeltoelatingen verricht. Dat is pertinent niet zo, dat doet IVW. ProRail is wel (uiteraard) een van de geraadpleegde instantie en heeft als beheerder van het spoorwegnet een enorme vinger in de pap.  

31-07-2008 16:31:50
Damian
Damian
Het is vaak het bedrijf Lloyds die dit soort toelatingen in opdracht van de IVW verricht.  

31-07-2008 16:36:07
Damian
Damian
Quote
vinny004:
Quote
qj7141:
En waarom zijn ze niet voor 130 toegelaten? Is de stabiliteit dan toch te slecht?


Ik heb me laten vertellen door iemand van Lloyds dat het te maken heeft met de krachten die vrijkomen tijdens het optrekken, remmen en in bochten. Die krachten zijn blijkbaar naar Nederlandse maatstaven tot 110 km/h veilig bevonden voor de carroserie van de Protos. Overgens is Connexxion er hard mee bezig om de Protos wel voor 130 km/h geschikt te krijgen.

Laatst bewerkt door Damian op 31-07-2008 16:37
 

31-07-2008 17:50:49
rogier
rogier
Zijn er voor de bakconstructies geen gestandaardiseerde normen voor heel Europa bijvoorbeeld?  

31-07-2008 21:25:30
dh3201
dh3201
Nee, de normen in Nederland zijn een stuk strenger dan bijvioorbeeld in Duitsland.


Shqiperise-lopers?
 

31-07-2008 22:38:59
edegroot
edegroot
Zullen we hier weer een klein beetje ontopic gaan? Zaken mbt de protos kan ook in het topic van CXX  

01-08-2008 02:50:01
hvondelen
hvondelen
Ik heb gehoort dat de 3400 VIRM wordt vanaf 2009, vraag me niet waar ik dit gehoort heb maar dit lijkt me vrij onlogisch of niet.%03%


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

01-08-2008 08:06:53
train85
train85
Bij de laatste update van jaarplan staat voor de 3400 nog DDAR ingepland. Dus ik weet niet waar je eventueel de info vandaan hebt. Het kan natuurlijk nog veranderen voor 9 december.

Laatst bewerkt door train85 op 01-08-2008 08:07
 

01-08-2008 08:13:16
broek53
broek53
Voor de 3400 staat geen VIRM op de rol en dat komt er op de korte termijn ook niet op te staan.  

02-08-2008 17:25:22
Damian
Damian
Jij weet zoveel Broek53. Vertel eens de nieuwtjes voor 2009, dan kunnen we daarna gelijk deze topic sluiten en over gaan naar 2010  

02-08-2008 17:51:13
mren
mren
Met elke windrichting kan er nieuw beleid komen, dus over zaken als materieelinzet valt nog weinig te zeggen op detailniveau ben ik bang.  

02-08-2008 18:24:19
hvondelen
hvondelen
Quote
Damian: Jij weet zoveel Broek53. Vertel eens de nieuwtjes voor 2009, dan kunnen we daarna gelijk deze topic sluiten en over gaan naar 2010


Volgens mij krijg je daar zo antwoord op als je dit topic doorleest, Broek53 heeft samen met andere forumleden op dit forum genoeg gezegd om er een duidelijk beeld van te krijgen.

Laatst bewerkt door hvondelen op 02-08-2008 18:24


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

02-08-2008 19:54:30
lucky
lucky
Het is al heel vroeg in dit topic aan de orde geweest, maar was er nu even met Iceman over aan het discusseren: Namelijk de inzet in de 4600.

Zoals eerder gemeld rijden er momenteel in de spits dubbele DDAR in deze serie.
Dit houdt in dat het aantal zitplaatsen is:

2x 7800: 408 + 80 + 408 + 80 = 816 2de klas + 160 1ste klas
2x 7400: 542 + 64 + 542 + 64 = 1084 2de klas + 128 1ste klas
1x 7800 + 1x 7400 408 + 80 + 542 + 64 = 950 2de klas + 144 1ste klas

In de nieuwe 4600 zullen de treinen met 2x SGM-III rijden, met uitzondering van 1 trein die met 3x SGM-III zal rijden. Capaciteit:

2x SGM-III: 186 + 36 + 186 + 36 = 372 2de klas + 72 1ste klas
3x SGM-III: 186 + 36 + 186 + 36 + 186 + 36 = 558 2de klas + 108 1ste klas

Zoals te zien is zit er een enorm verschil in aantal zitplaatsen, 2x SGM-III heeft nog geen eens de zitplaatsen van 1 DDAR.

Conclusie: De 4600 wordt een ramp of gaat er nog wat gebeuren?
 

02-08-2008 21:14:11
hvondelen
hvondelen
Ja ik wou net zeggen, dat wordt heel erg proppen in de spits met SGMm III neem je ook nog het risico dat er SGMm II in kan komen!%03% en dan....


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

02-08-2008 21:20:44
bjornl
bjornl
Mja, twee overwegingen daarbij:

Ten eerste, SGMm is gebouwd op een behoorlijke hoeveelheid staanplaatsen, DD-AR veel minder. Het verschil in capaciteit is dan ook minder extreem dan hier geschetst, waarbij ik geenszins wil zeggen dat het verschil te verwaarlozen is of zo.

Daarnaast, de 4600 zit nu toch ook materieeltechnisch vastgeknoopt aan één van de series die boven het Noordzeekanaal rijden? Is het dan misschien zo dat de capaciteit gedimensioneerd is op die serie en niet op de 4600, met andere woorden, dat er nu overcapaciteit is in de 4600?
 

02-08-2008 21:20:57
2296
2296
Dan blijf je staan op het perron%08%

Een aantal jaar geleden ook gehad. In de serie 5800 met DDM 1 vervangen door SGMm. Dat was in het begin ook volle boel en nog steeds trouwens.
 

02-08-2008 21:58:57
fr
fr
Ik ben nog niet al te lang terug van vakantie, dus vergeef me al ik iets over het hoofd zie: in dit document: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/locov%202008-175%20getekend%20besluit%20uitwerking%20dienstregeling%202009_tcm61-226287.pdf wordt bij B1 verwezen naar een besluit aanvullende adviesaanvraag. Dit document kan ik zo snel niet vinden; zie ik iets over het hoofd, of...?  

03-08-2008 02:13:53
ruysdael
ruysdael
Quote
bjornl: Daarnaast, de 4600 zit nu toch ook materieeltechnisch vastgeknoopt aan één van de series die boven het Noordzeekanaal rijden?
Nee.
Ik vraag me af waarom ze geen DD-AR op de Zaanlijn overwegen. Het gebeurt regelmatig dat er DD-AR verdwaalt raakt op de Zaanlijn en dan kan het de rijtijden vrijwel altijd prima redden. De rijeigenschappen van DD-AR zijn geschikt voor snel optrekken en afremmen heb ik me laten vertellen...
 

03-08-2008 02:42:58
lucky
lucky
Je zit er mee dat het DDAR dat uit de 4600 is gehaald nu gebruikt wordt om de 4000 met DDAR te krijgen, zodat dit over kan gaan in de 4500. Dus waar wil je de eventuele DDAR'tjes weghalen om de 4600 te rijden?  

03-08-2008 02:46:28
ruysdael
ruysdael
Tja, in ieder geval een serie die SGMm aan kan. Zoals de 5700/5000, 4800, 5400 etcera. Maargoed. Het blijft speculaas.  

03-08-2008 15:29:37
robbertc
robbertc
Genoemde series kunnen momenteel niet, omdat ze geknoopt zijn aan IC's of IC zijn. Daar mag dan weer geen SGM in.

De serie 4600 gaat in 2009 serie 4700 heten: Almo-Asd-Utg. Einde '4600' dus

De grotere capaciteit in staanplaatsen van SGMm moet het mogelijk maken om in de 4600 DDAR te vervangen.

Laatst bewerkt door robbertc op 03-08-2008 15:46
 

03-08-2008 15:36:56
lucky
lucky
Dat betekent dat teruggrijpend op mijn voorbeeld dat als de 2de DDAR voor de helft vol is, er ongeveer 300-500 mensen moeten staan? Dat lijkt mij nogal veevervoer...

Laatst bewerkt door lucky op 03-08-2008 15:37
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-08-2008 17:18:38
WesselE
WesselE
Quote
robbertc: Genoemde series kunnen momenteel niet, omdat ze geknoopt zijn aan IC's of IC zijn. Daar mag dan weer geen SGM in.


DDAR vind ik anders ook geen IC materieel. Bovendien wordt stoptreinmaterieel ook in IC's ingezet, zoals in de 3700 bijvoorbeeld.


'Okeh'
 

03-08-2008 17:45:55
lucky
lucky
Plan V mag weer wel in IC series. (3700, 4900). En alleen omdat deze series IC heten mag daar geen SGM in. En vooral over die laatste is iedereen het eens dat dat hooguit sneltrein kan heten, meer niet..

Laatst bewerkt door lucky op 03-08-2008 17:46
 

03-08-2008 17:52:20
david_meye
david_meye
Er is wel eens een SGMm-III in de intercity dienst geweest in de 8800 serie.

Laatst bewerkt door david_meye op 03-08-2008 17:52
 

03-08-2008 17:57:54
Iceman
Iceman
Er is wel vaker SGMm in een IC dienst geglipt, 2000, 14500. Maar ik denk dat het niet planmatig mag.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

03-08-2008 18:14:29
treinfan
treinfan
in de 4900 (in combi met de 5700) zaten een paar maanden terug in het weekend bijna altijd wel een paar setjes met SGMm, ik heb zelfs een keer gezien dat er 2xSGM-II (dus zonder eerste klas) in de 4900 zat
Het leek haast wel planmatig...
Maar, volgens mij moeten we hier over drgl 2009 praten

Laatst bewerkt door treinfan op 03-08-2008 18:14
 

03-08-2008 18:20:21
ruysdael
ruysdael
Quote
Iceman: Er is wel vaker SGMm in een IC dienst geglipt, 2000, 14500. Maar ik denk dat het niet planmatig mag.
Humm, de 3900 's ochtends en 's avonds is planmatig SGMm. Zit dr weleens in "Intercity Amsterdam Centraal" .
 

03-08-2008 18:23:42
lucky
lucky
En s'avonds zal het wel weer uit oogpunt van sociale veiligheid zijn, maar laten we inderdaad terug keren naar 2009..  

03-08-2008 19:55:07
broek53
broek53
De 4700-en op de Flevolijn hebben bezettingscijfers van 675 tot 775 reizigers 2e klas, en degene die met 3 Sprinters gaat rijden, rond 950 reizigers. Op de Zaanlijn zit het rond de 550 (alles in de ochtendspits).  

03-08-2008 20:15:36
lucky
lucky
Dank voor de reactie Broek53. Dat is een reactie waar we wat mee kunnen.

Volgens mijn gegevens passen dus 372 2de klas reizigers in de 2de klas. Dat betekent dat hetzelfde aantal reizigers moet staan... Ik vind het riskant, er zal maar wat gebeuren of iets dergelijks. Theoretisch moet het kunnen passen, maar het zal overvol worden. Als Rover hier van hoort..
 

03-08-2008 20:33:48
ruysdael
ruysdael
Enig puntje wat voor mij open blijft staan: Komt er met de koppeling van de 3300 aan de 4300/3900 te Hfdo DDM-1 in de 3300? Of weten ze (het schrale beetje) DDM-1 weg te werken uit die omloop (richting; ik noem maar een dwarsstraat: de 2200)? En zal er 2x DD-AR in de 3300 voorkomen?  

03-08-2008 21:17:45
broek53
broek53
Quote
lucky: Dank voor de reactie Broek53. Dat is een reactie waar we wat mee kunnen. Volgens mijn gegevens passen dus 372 2de klas reizigers in de 2de klas. Dat betekent dat hetzelfde aantal reizigers moet staan... Ik vind het riskant, er zal maar wat gebeuren of iets dergelijks. Theoretisch moet het kunnen passen, maar het zal overvol worden. Als Rover hier van hoort..

Nou, niet overvol dus, maar vol. "Vol" is namelijk de norm waarop gepland wordt voor de drukste trajecten, en voor een SGM-drietje is dat 432 mensen. Het klopt dus, zoals een tijdje terug geconstateerd werd, dat Sprinters (en ook de SLT) veel meer staanplaatsen hebben dan DDAR.
 

03-08-2008 21:26:53
broek53
broek53
Quote
ass-er: Enig puntje wat voor mij open blijft staan: Komt er met de koppeling van de 3300 aan de 4300/3900 te Hfdo DDM-1 in de 3300? Of weten ze (het schrale beetje) DDM-1 weg te werken uit die omloop (richting; ik noem maar een dwarsstraat: de 2200)? En zal er 2x DD-AR in de 3300 voorkomen?
Dat zijn een paar vragen ineen. Vooropgesteld dat ik de omlopen niet ken, maar citeer uit hetgeen wordt ingezet in de ochtendspits (wat maatgevend is voor de materieelinzet over de hele dag): ja, de 3300 keert in Hfdo op/van de 4300 en de 3900 keert op zichzelf (in principe). Er komen combinaties van 2x DDAR in de 3300 voor en er zitten twee DDM-1-en in die "pool". In de 3900 ook een stam. Verder 3 DDM-1 in de 14500 en 5 stuks in de 2200.
 

03-08-2008 22:24:33
fabrierban
fabrierban
Quote
lucky: Volgens mijn gegevens passen dus 372 2de klas reizigers in de 2de klas. Dat betekent dat hetzelfde aantal reizigers moet staan... Ik vind het riskant, er zal maar wat gebeuren of iets dergelijks. Theoretisch moet het kunnen passen, maar het zal overvol worden. Als Rover hier van hoort..
Zijn de Duitse S-bahn, de Franse RER, de Londense metro en vrijwel het hele Japanse spoorwegnet dan ook onveilig? Moderne stoptreinen zijn anno2008 immers overal ter wereld ingericht op staande passgiers.

Laatst bewerkt door fabrierban op 03-08-2008 22:36
 

04-08-2008 08:03:42
keesje
keesje
Tsja inderdaad, daar maakt men zich in metro's toch ook niet druk om?  

04-08-2008 11:19:36
robbertc
robbertc
Het zal voor de forens vanuit Almere wennen worden, dat wel. Waar ze nu het 'comfort' van een zitplek in een DDAR hebben, wordt vanaf December de kans groot dat je moet staan in een SGMm.
Bij deze manier van plannen is het ook nog zo, dat er in de praktijk ook zeker geen stel moet ontbreken; dan kan het moeilijk worden..
 

04-08-2008 11:48:33
bjornl
bjornl
Quote
robbertc: Bij deze manier van plannen is het ook nog zo, dat er in de praktijk ook zeker geen stel moet ontbreken; dan kan het moeilijk worden..
Dat geldt op veel meer plaatsen, bijvoorbeeld bij de 2xVIRM-VI in 3500, 3000 en 800. Als daar een stel ontbreekt levert dat ook direct grote problemen op, tot en met opheffen van treinen aan toe vanwege het geblokkerd zijn van vluchtwegen.
 

04-08-2008 13:12:23
lucky
lucky
Er glipt al snel een SGM-II in en dan wordt het nog gezelliger. Als ik de keuze had om in een enorm volle SGM te gaan staan of de auto gaan pakken, dan is de keuze snel gemaakt..

Als forens ga ik prima met de trein, maar wil niet standaard 50% kans hebben op een staanplek..
 

04-08-2008 13:16:45
ruysdael
ruysdael
Ach, de meeste Groningers zullen wel Intercityreizigers zijn die het niet gewend zijn om te staan. In de stoptreinen rond Asd weet met dat er tijdens de spits een aanzienlijke kans is op staan.  

04-08-2008 13:18:51
robbertc
robbertc
Nee, met de auto naar Amsterdam in de ochtendspits gaat lekker vlot.

En die SGM-II komt er niet meer in, omdat die niet meer met SGMm mogen combineren. Het is sowieso SGMm wat er in komt; planmatig SGMm-III.
 

04-08-2008 13:28:10
lucky
lucky
Met SGM-II bedoelde ik natuurlijk SGMm-II.

En laten we maar terug keren naar Dienstregeling 2009, want dit wordt een oeverloos gesprek.
 

04-08-2008 18:48:15
fabrierban
fabrierban
Quote
robbertc: ... het 'comfort' van een zitplek in een DDAR ...

Dat is een contradictio in terminis.
 

04-08-2008 22:21:29
vinny004
vinny004
Quote
bjornl:
Quote
robbertc: Bij deze manier van plannen is het ook nog zo, dat er in de praktijk ook zeker geen stel moet ontbreken; dan kan het moeilijk worden..
Dat geldt op veel meer plaatsen, bijvoorbeeld bij de 2xVIRM-VI in 3500, 3000 en 800. Als daar een stel ontbreekt levert dat ook direct grote problemen op, tot en met opheffen van treinen aan toe vanwege het geblokkerd zijn van vluchtwegen.
Nou dat is wel overdreven hoor. Een groot deel van de 800 kan best met één VIRM-VI gereden worden (of met twee keer VIRM-IV). Alleen tussen Amsterdam en Utrecht kan het problematisch worden. Over het algemeen is het gewoon ietsje meer proppen
 

04-08-2008 22:30:52
fabrierban
fabrierban
Quote
vinny004: Een groot deel van de 800 kan best met één VIRM-VI gereden worden (of met twee keer VIRM-IV). Alleen tussen Amsterdam en Utrecht kan het problematisch worden. Over het algemeen is het gewoon ietsje meer proppen

2xVIRM4 als basis voor de 800 zou ideaal zijn, mits enkele spitstreinen worden versterkt met een derde stel.
 

04-08-2008 22:32:16
2296
2296
Quote
vinny004: Nou dat is wel overdreven hoor. Een groot deel van de 800 kan best met één VIRM-VI gereden worden (of met twee keer VIRM-IV). Alleen tussen Amsterdam en Utrecht kan het problematisch worden. Over het algemeen is het gewoon ietsje meer proppen
Ben ik het niet mee eens. Het is tussen Ut,Ht en Ehv anders behoorlijk druk. En dan heb je de vakantie periode dat er veel mensen met de trein reisen. Ook hun fiets met bagage gaat dan mee de trein in. En dan heb je die capiciteit wel nodig. Ook als er een 800/3500 uitvalt is het druk.
 

04-08-2008 22:59:56
bjornl
bjornl
Quote
vinny004: Nou dat is wel overdreven hoor. Een groot deel van de 800 kan best met één VIRM-VI gereden worden (of met twee keer VIRM-IV). Alleen tussen Amsterdam en Utrecht kan het problematisch worden. Over het algemeen is het gewoon ietsje meer proppen

Dat is gebaseerd op eigen ervaringen, inderdaad voornamelijk tussen Ut en Asa/Asb, maar voor de 3000 ook tussen Ut en Ed, en er is niets overdreven aan. Dit zijn gewoon erg drukke trajecten waar uitval van de halve trein grote problemen veroorzaakt. Dat de 800 op andere delen misschien best met minder toe kan wil ik graag geloven, dat geldt ook voor de 3000 tussen Ed en Nm.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-08-2008 23:03:44
Damian
Damian
Quote
broek53: de 3300 keert in Hfdo op/van de 4300 en de 3900 keert op zichzelf (in principe).


Hoe zit het met de kering te LLS? De 3900 ook op zichzelf?
 

04-08-2008 23:08:07
robbertc
robbertc
nee, in Lls zit de 3900 dan weer aan de 4300 (jammer genoeg)  

04-08-2008 23:42:17
maxime
maxime
Quote
2296: .
Quote
vinny004: Nou dat is wel overdreven hoor. Een groot deel van de 800 kan best met één VIRM-VI gereden worden (of met twee keer VIRM-IV). Alleen tussen Amsterdam en Utrecht kan het problematisch worden. Over het algemeen is het gewoon ietsje meer proppen


Ben ik het niet mee eens. Het is tussen Ut,Ht en Ehv anders behoorlijk druk. En dan heb je de vakantie periode dat er veel mensen met de trein reisen. Ook hun fiets met bagage gaat dan mee de trein in. En dan heb je die capiciteit wel nodig. Ook als er een 800/3500 uitvalt is het druk.


Nou, vanaf Ehv richting zuiden is het anders ook nog wel eens erger dan "ietsje meer" proppen, vooral in de spits dan. Ik heb keren meegemaakt dat ik mooi kon wachten op de volgende (bijna overvolle trein), omdat 2x VIRM-VI niet genoeg was.

Ook leuk is als de deuren van de eerste VIRM-VI dan al dicht zijn als je net over wilt stappen vanuit de 1900 in de spitsdrukte.
 

05-08-2008 08:42:07
keesje
keesje
Dat zijn dat 800-treinen die bij hoge uitzondering uitpuilen of waarbij een hele kudde reizigers gezellig door dezelfde deur naar binnen gaan.

Zelf heb ik ook wel eens spitstrein 863 (Ut v 17.34) naar Ht en als je voorin gaat zitten heb je plek zat met 2x VIRM VI. 's Morgens zijn vooral 822 en 824 druk, maar ik blijf erbij dat als je een strategische plek op het perron zoekt dat er plek genoeg is.
 

05-08-2008 08:56:47
bjornl
bjornl
Keesje, ik had het over de situatie waarin een VIRM-VI uitvalt en je dus met 1xVIRM-VI rijdt. Bij 2 stellen zijn zowel 800 als 3000 en 3500 prima te doen.  

05-08-2008 09:54:35
maxime
maxime
Quote
keesje: Dat zijn dat 800-treinen die bij hoge uitzondering uitpuilen of waarbij een hele kudde reizigers gezellig door dezelfde deur naar binnen gaan.


Nu bekijk ik het wel eens op Eindhoven en dan zie ik dat er toch echt wel goed verspreid wordt. Dus dan gaat er inderdaad een hele kudde reizigers door dezelfde deur, maar dat geldt dan voor zo'n beetje alle deuren. Als dat zo'n hoge uitzondering is, waarom zie ik het dan altijd gebeuren als ik in de spits in Eindhoven ben?

Daarnaast denk ik dat 2x VIRM-VI de spitsdrukte wel aankunnen, maar niet dat er dan ook nog eens een 1900 aankomt met al die overstappers.
 

05-08-2008 10:06:30
broek53
broek53
Zouden we het weer over de dienstregeling 2009 kunnen hebben, wellicht?  

05-08-2008 10:28:24
vinny004
vinny004
Dat de 800 in 2009 bij voorkeur met 2xVIRM 4 gereden moet worden; zodat je wat capaciteit vrijspeelt voor treinseries waar echt een probleem is. Merk op dat in de spits de 3500 ten zuiden van Eindhoven rijdt en de drukte van de 800 kan opvangen.  

05-08-2008 10:38:13
broek53
broek53
1. NS pleegt geen overcapaciteit te plannen in de spits. Dal is wat anders.
2. NS heeft geen materieeltekort, anders dan dat ze het zelf creëert eventueel - en al helemaal niet in het VIRM-segment.
 

11-08-2008 14:30:14
dumpy_dump
dumpy_dump
Beetje late reactie, maar er zit inderdaad ook DDM1 in de 3300 in 2009. Tenminste, dat was de stand van juni. Als ik het goed onthouden heb zit er in het weekend ook nog SGMm in die serie. Treinnummertjes weet ik niet, en ik heb vakantie dus zoek ze ook niet op  

11-08-2008 19:10:25
trdl85
trdl85
NS Hispeed m.i.v. dienstregeling 2009:
1x per uur Asd - Rtd v.v. via HSL (maandag t/m vrijdag) TRAXX+PRIO (160 km/h);
1x per uur Asd - Brusz v.v. (Benelux) via oude lijn met TRAXX+PRIO;
6 treinen per dag Asd - Parijs v.v. (Thalys) via oude lijn.

NS Hispeed m.i.v. zomerdienstregeling (juni) 2009:
2 x per uur Asd - Bd v.v. via HSL met TRAXX+PRIO (160 km/h);
1 x per uur Asd - Brusz v.v. (Benelux) via HSL met V250* (250km/h);
9 treinen per dag Asd - Parijs v.v. (Thalys) via HSL (300 km/h);
8 shuttletreinen per dag Gvc-Rtd v.v.

* afhankelijk van aflevering V250 door Ansaldobreda

Laatst bewerkt door trdl85 op 11-08-2008 19:43
 

11-08-2008 19:30:08
2296
2296
Vindt ik erg knap. En dat met het huidige materieel. Want dan heb je onderhand het dubbel aantal rijtuigen nodig. Want in december hebben ze nog geen V250 klaar voor op de HSL lijn. Lijkt mij dat er gewoon met rijtuigen gereden moet gaan worden. En kunnen ze dan al over de HSL.  

11-08-2008 19:33:47
broek53
broek53
Het gaat ook niet over de V250, maar over de HST-Prio. Het is de bestaande Beneluxdienst plus een uurdienstpendel Asd - Rtd, meer niet.  

11-08-2008 19:36:07
trdl85
trdl85
Precies, de V250 zal pas m.i.v. de zomerdienstregeling gaan instromen (planning). Maar zeer waarschijnlijk zijn die dingen dan nog lang niet afgeleverd!

Laatst bewerkt door trdl85 op 11-08-2008 19:37
 

11-08-2008 20:09:03
duffelsm
duffelsm
Quote
trdl85: NS Hispeed m.i.v. dienstregeling 2009:
1x per uur Asd - Rtd v.v. via HSL (maandag t/m vrijdag) TRAXX+PRIO (160 km/h);
1x per uur Asd - Brusz v.v. (Benelux) via oude lijn met TRAXX+PRIO;

Wat mij nogal intrigeert is waarom de pendel via de HSL rijdt, en de Benelux via de oude lijn. Doordat de HSL sneller is, en korter, lijkt het me juist voor de Benelux interessant om via de HSL te rijden. Dan heb ik er zelf ook nog voordeel van als ik naar Brussel moet%08%
 

11-08-2008 20:09:37
willy84
willy84
Quote
broek53: Nou, niet overvol dus, maar vol. "Vol" is namelijk de norm waarop gepland wordt voor de drukste trajecten, en voor een SGM-drietje is dat 432 mensen. Het klopt dus, zoals een tijdje terug geconstateerd werd, dat Sprinters (en ook de SLT) veel meer staanplaatsen hebben dan DDAR.


Quote
broek53: 2. NS heeft geen materieeltekort, anders dan dat ze het zelf creëert eventueel


Waarom op zo vol plannen als er geen materieeltekort is? Is dat vragen naar de bekende weg of wordt er niet ingezet op reizigersvervoer op die lijn.
 

11-08-2008 20:19:19
trdl85
trdl85
@duffelsm:
Ik vermoed dat het te maken heeft met de (test)werkzaamheden in het weekend op de HSL. Dan zou de Benelux op werkdagen via de HSL rijden en in het weekend over de oude lijn.

Laatst bewerkt door trdl85 op 11-08-2008 20:19
 

11-08-2008 20:25:10
spoorhaas
spoorhaas
Eigenlijk zou dat ook een goede oplossing zijn..

Doordeweeks rijden er tenslotte meer treinen, als ze die benelux dan over de HSL kunnen krijgen geeft dat toch weer beetje ruimte..

En in het weekend rijden er minder treinen en kan dus nog voordelig werken met punctualiteit bij de Benelux
 

11-08-2008 20:27:20
duffelsm
duffelsm
En bovendien: de Belgen hebben toch iets soortgelijks gedaan tijdens de nieuwbouw/verbouwing van station Antwerpen centraal: doordeweeks alles stoppen te Berghem en in het weekend ook in Antwerpen centraal en in Berghem.  

12-08-2008 08:09:06
admin
Moderator
admin
admin: Discussie opgeschoond, verzoek om hier on-topic te blijven.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

12-08-2008 17:21:28
martijn
martijn
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/NS-dienstregeling_2009 las ik dat het SGMm ingezet gaat worden in de nieuwe 7600 tussen Zutphen en Nijmegen. Da's weer eens nieuw werkterrein na 30 jaar Randstad e.o. en Noord-Brabant! En ik weet dat wikipedia natuurlijk niet de meest betrouwbare bron is, maar hier wordt tenslotte ook genoeg gespeculeerd  

12-08-2008 17:29:29
broek53
broek53
Wiki heeft het ongetwijfeld van Somda en nergens anders vandaan Het is in dit item dan ook pagina's geleden al eens genoemd, in het kader van de reconstructie van de dienstregeling Arnhem - Nijmegen.
In de 7600 komen vier drietjes en twee tweetjes te lopen, in doorsnee.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-08-2008 17:31
 

14-08-2008 10:07:18
fr
fr
Ik weet zo niet meer of het hier al langs is gekomen, maar ik las op http://www.rocovgelderland.nl/docs/RGS082%20advies%20dienstreg%20Syntus%20%202009.doc dat het de bedoeling is dat Arnhem - Doetinchem op ma-vr voortaan een kwartiersdienst wordt. Iemand die er meer vanaf weet?  

14-08-2008 21:05:09
vinny004
vinny004
Nu we het toch over zulke dienstregelingswijzigingen hebben:
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=9936

De Limburger weet te melden dat 's avonds de IC Heerlen - Amsterdam niet meer gekoppeld wordt aan de IC uit Maastricht, zodat de serie 800 's avonds in de richting Amsterdam slechts uit het stel uit Maastricht bestaat. Ik ben benieuwd wat er met de 20800 gaat gebeuren? Wordt dat plan V als pendeltrein of wordt deze maar helemaal opgeheven.
 

14-08-2008 21:18:27
willy84
willy84
Ik gok een plan v als pendel. Volkomen logisch en terecht gezien de waanzinnige overkill op bepaalde tijdstippen.  

15-08-2008 19:20:12
fastguy84
fastguy84
Vraagje daarover: in het artikel wordt gezegd dat het alleen de treinen Hrl-Std-en verder betreft, niet in de omgekeerde richting. Maar krijg je dan niet een gigantisch overschot aan VIRM in Hrl iedere avond/nacht? Of klopt het bericht niet en rijdt er vanaf dat tijdstip richting zuiden alleen 1 stel ri. Mt en moet voor Hrl overgestapt worden in Std? Dat lijkt me ook een wat efficiëntere benutting van die pendel Hrl-Std (anders krijg je namelijk 5 treinen p/u Std-Hrl). Weet iemand wat dan de BSO voor de avonduren op Std wordt?

Edit: ik zie nu dat de link naar een korte versie van het krantenartikel gaat. In de uitgebreide versie staat ook nog:
"De laatste intercity naar Amsterdam vertrekt om 20.21 uur. Daarna gaat er nog twee keer per uur een trein rechtstreeks naar Sittard, waar reizigers de intercity kunnen pakken die vanuit Maastricht naar het westen rijdt. „Het is een bezuinigingsmaatregel”, licht een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen toe. „We hoeven dan minder te rangeren.
Er zitten te weinig reizigers in de trein die ‘s avonds vanuit Heerlen vertrekt.” Vanuit Amsterdam richting Heerlen verandert niets.
Volgens de woordvoerster bestond aanvankelijk het voornemen om tijdens tijdens alle daluren de rechtstreeks intercityverbinding van Heerlen naar de Randstad te schrappen. „Maar dat kan technisch helemaal niet.”"

Laatst bewerkt door fastguy84 op 15-08-2008 19:29
 

15-08-2008 23:10:13
keesje
keesje
Hrl had ooit een rechtstreekse verbinding, elk uur met de Randstad. Eigenlijk is Hrl die nu verloren als gevolg van de overkill-situatie die is ontstaan met de inzet van gekoppelde VIRM-en. Met als gevolg dat Hrl in de avonduren helemaal 'niets' meer heeft voorbij Std. Geen 800 (oude 900) en geen 6900 die in het verleden ook altenerend met de 6800 naar Rm reed.  

15-08-2008 23:16:49
kevinevers
kevinevers
Ze zouden eigenlijk de 800 weer in ere moete herstellen. Dus 1x naar Hrl en 1x naar Mt. Dan wel met directe overstap in Std, dus zit je in de 800 naar Mt moet je in Std direct op de stoptrein kunnen overstappen. In de daluren kan dan het beste met ICRm gereden worden en in de spits met VIRM.  

15-08-2008 23:25:39
lykele
lykele
Dat ze doorrijden naar Mt zal wel met het reizigersaantal te maken hebben, als er vrijwel niemand naar Mt gaat, en (relatief) veel mensen naar Mt, waarom dan om en om rijden, ipv wissellen.
De maatregel bespaart en materieelkosten en HC-kosten, en zal dus wel reden hebben. Wel vraag ik me af of ze LM/ritten moeten gaan rijden om het VIRM uit heerlen weg te halen, en naar adam te brengen om weer naar heerlen te rijden.
 

16-08-2008 00:53:20
ruysdael
ruysdael
Blijven die VIRM's niet gewoon in Hrl staan, om de 800 van de volgende dag op te starten?  

16-08-2008 09:04:56
lykele
lykele
Vanaf 20.21 komen er nog een X aantal aan, zeker een stuk of 8-10. Beetje veel bakken om de volgende dag mee op te starten. Misschien is de pendeltrein wel gewoon de kerende VIRM, welke dan ofwel afgesloten meerijdt, ofwel in Std blijft en met 3 stellen LM naar Ehv gaat ofzo.  

16-08-2008 09:20:20
broek53
broek53
Een stukje terug heb ik al aangegeven dat het een beetje "van de nood een deugd maken" is. Heerlen is een vande weinige plaatsen met een groot opstelterrein waar nog de nodige ruimte is, terwijl het noordelijke allemaal vol staat. NS rijdt nu daarom het een en ander leeg naar Heerlen toe - niet omdat het daar moet zijn voor de volgende dag, maar omdat daar de opstelruimte is (waar ook gereinigd kan worden, daar gaat het om). Dat leeg rijden hoeft dus niet meer, en het vrijwel leeg in de reizigersdienst rijden in de avond ook niet, dus in dat opzicht is het dubbel bingo.
Wat dan overblijft, is dat er 's morgens een en ander wel leeg en in opzending naar het noorden zal moeten. 's Morgens start je vrijwel direct op in de ochtendspits, dus het kunstje andersom gaat niet om.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-08-2008 09:22
 

16-08-2008 10:54:17
keesje
keesje
Aan het eind van de middag/ begin van de avond zullen er toch wel gewoon stellen uitlopen in Hrl die de volgende ochtend weer in de 800 meegaan? Alleen krijg je dan dat het pendeltje Hrl-Std misschien een paar keer in een richting leeg rijdt, altijd goedkoper dan zo'n VIRM die lucht vervoert tussen Ehv en Hrl...

Laatst bewerkt door keesje op 16-08-2008 10:55
 

16-08-2008 14:33:43
willy84
willy84
Hoeveel stellen gaan er s'avonds naar Heerlen om te worden gereindigd? Wat eventueel ook kan is deze stellen benutten om de 3500 of 800 eerder op te starten om zo te voorkomen dat je leeg rijdt. LM ritjes vind ik altijd maar zonde vanuit bedrijfds economisch opzicht.  

16-08-2008 15:03:45
joost01
joost01
Een eerdere 3500 zou, in elk geval vanuit Utrecht, geen overbodige luxe zijn. De eerste directe verbinding naar Schiphol (buiten nachtnet) is nu de 3516, om 6:43 uit Utrecht. Ik heb het idee dat een 6:13 uit Utrecht (zeg maar, een 3514) ook nog wel een redelijke hoeveelheid publiek kan trekken; op Schiphol heerst niet echt een 9-tot-5 werkritme

Overigens start de 3516 in Ht, niet in Ehv.
 

16-08-2008 15:53:48
keesje
keesje
Die 3516 is zowieso een vreemde trein omdat deze als enige 3500 in Ht opstart: een trein ervoor komt wel als 814 vanuit Ehv en de 816 erna ook. Pas 3518 is de eerste uit Ehv. Bovendien komt het materieel voor 3516 ook nog eens leeg de avond ervoor uit Ehv, dus waarom start deze daar niet gewoon op? Geen opstelcapaciteit?  

16-08-2008 16:27:38
lamote_ban
lamote_ban
Quote
keesje: Aan het eind van de middag/ begin van de avond zullen er toch wel gewoon stellen uitlopen in Hrl die de volgende ochtend weer in de 800 meegaan?

De 800 rijdt i.h.a met 2 stellen waarvan 1 naar Hrl. Die stellen gaan gewoon weer terug, er blijft dus in de vooravond niks achter in Hrl.
 

17-08-2008 11:16:19
davidov08
davidov08
Quote
willy84:
Quote
broek53: Nou, niet overvol dus, maar vol. "Vol" is namelijk de norm waarop gepland wordt voor de drukste trajecten, en voor een SGM-drietje is dat 432 mensen. Het klopt dus, zoals een tijdje terug geconstateerd werd, dat Sprinters (en ook de SLT) veel meer staanplaatsen hebben dan DDAR.


Quote
broek53: 2. NS heeft geen materieeltekort, anders dan dat ze het zelf creëert eventueel


Waarom op zo vol plannen als er geen materieeltekort is? Is dat vragen naar de bekende weg of wordt er niet ingezet op reizigersvervoer op die lijn.


Er is eigenlijk wel materieeltekort, maar zoals broek53 al zegt, dat creert de NS zélf door (te aardig gezegd) nogal onverstandige beslissingen te nemen;

Ze hebben tientallen Vtjes uitgerangeerd terwijl de SLTs & SGMs nog in aanbouw zijn,
Ze investeren duizenden euros te investeren in het ombouwen van duitse treinstellen tot ICK, maar laten ze vervolgens laten wegrotten op watergraafsmeer/dijksgracht.

En dan hebben we het nog niet over onverstandige materieelinzet; het laten rijden van (oud/nieuw) DD materieel op lijnen met nauwelijks bezetting en teggelijkertijd korte Vtjes inzetten op spitslijnen.

Oh, en natuurlijk de beslissing om het HSL materieel te bestellen bij Ansoldo "ik-maake-voor-jou-mooi-preisch" Breda, zodat er geen ICR vrijkomt uit de benelux. Hoewel die nu in de zuurstokkleurstelling van NS hispeed zijn geschilderd en zodoende waarschijnlijk niet meer terugkomen in nationale lijnen (alhoewel er natuurlijk nu ook witte-db-rijtuigen rijden, maar goed). Ben benieuwd wat ze met deze, eveneens luxe omgebouwde ICR rijtuigen doen. Als ze die afschrijven (het trek-duw materieel wordt toch afgebouwd, dus is wel waarschijnlijk) hadden ze het geld beter kunnen steken in een revisie van de DDAR, dat wel wat betere stoelen verdient, maar verder prima (snel) materieel is.

Ja ja... ze zijn heel goed bezig bij de NS. En reken maar dat ze goed verdienen hoor, de wiskundigen die het hele jaar sleutelen aan omlopen en drgls.

Laatst bewerkt door davidov08 op 17-08-2008 11:17
 

17-08-2008 11:20:59
t.ricksen_
t.ricksen_
Nog meer aannames, speculatie en beschimmeld brood in de aanbieding?  

17-08-2008 11:42:39
lykele
lykele
Tsja, het hangt natuurlijk helemaal van je definitie van materieeltekort af, en vergeet niet dat een robuuste dienstregeling veel beter is dan een optimale inzet, waar bij de minste verstoring alles in het 100 loopt.
Ergens heeft ie een punt, maar goed, in september gaan we zien of we verhalen horen van een materieeltekort...
 

17-08-2008 12:06:58
broek53
broek53
Quote
davidov08: Er is eigenlijk wel materieeltekort, maar zoals broek53 al zegt, dat creert de NS zélf door (te aardig gezegd) nogal onverstandige beslissingen te nemen;

Ze hebben tientallen Vtjes uitgerangeerd terwijl de SLTs & SGMs nog in aanbouw zijn,
Ze investeren duizenden euros te investeren in het ombouwen van duitse treinstellen tot ICK, maar laten ze vervolgens laten wegrotten op watergraafsmeer/dijksgracht.

En dan hebben we het nog niet over onverstandige materieelinzet; het laten rijden van (oud/nieuw) DD materieel op lijnen met nauwelijks bezetting en teggelijkertijd korte Vtjes inzetten op spitslijnen.

Oh, en natuurlijk de beslissing om het HSL materieel te bestellen bij Ansoldo "ik-maake-voor-jou-mooi-preisch" Breda, zodat er geen ICR vrijkomt uit de benelux. Hoewel die nu in de zuurstokkleurstelling van NS hispeed zijn geschilderd en zodoende waarschijnlijk niet meer terugkomen in nationale lijnen (alhoewel er natuurlijk nu ook witte-db-rijtuigen rijden, maar goed). Ben benieuwd wat ze met deze, eveneens luxe omgebouwde ICR rijtuigen doen. Als ze die afschrijven (het trek-duw materieel wordt toch afgebouwd, dus is wel waarschijnlijk) hadden ze het geld beter kunnen steken in een revisie van de DDAR, dat wel wat betere stoelen verdient, maar verder prima (snel) materieel is.

Ja ja... ze zijn heel goed bezig bij de NS. En reken maar dat ze goed verdienen hoor, de wiskundigen die het hele jaar sleutelen aan omlopen en drgls.
Het borrelpraat-gehalte van deze reactie even voor lief nemend, een paar dingen:
1. Er is geen materieeltekort en waar NS op moet letten, is dat ze het zelf niet creëert. Dat loopt in detail wel eens fout, maar op dit moment zeker niet
2. Er zijn elf plan V's aan de kant gezet boven wat er eerder de bedoeling was. Daarvoor in de plaats doen op dit moment 8 bakken VIRM, een DDAR en een plan T extra dienst, dus qua capaciteit kun je dat bepaald geen tekort noemen.
3. ICK heeft geen duizenden, maar miljoenen euro's gekost %09%, maar het heeft zijn dienst gedaan. Het is nu weer aan revisie toe. Waar er dan 51 VIRM-stellen aankomen, is het niet onverstandig ze dan maar niet meer te reviseren. Ze gaan in de mottenballen overigens, dus als er echt tekorten ontstaan, kunnen ze alsnog weer in dienst gaan.
4. DDM op nauwelijks bezette lijnen? Dat is flagrante nonsens.
5. Het ICR dat als Prio-rijtuigen is vermomd, is vermomd met folie dat er zo weer af kan, Los daarvan is het kleurtje bepaald niet bepalend voor de inzet. Als het ICR mocht terugkeren (als - inderdaad - het drama Ansaldo een beetje goed mocht aflopen, dan zijn er BDs-en genoeg om ook daar trekduwstammen in de binnenlandse dienst van te maken.
6. Natuurlijk is Ansaldo een verschrikkelijk drama, maar dat kan geen reden zijn Hispeed geen ICR te verhuren
7. DDAR wordt straks gereviseerd en verbouwd, dus waar hebben we het over?

Laatst bewerkt door broek53 op 17-08-2008 12:23
 

17-08-2008 12:09:43
joost01
joost01
Quote
davidov08: Ze hebben tientallen Vtjes uitgerangeerd terwijl de SLTs & SGMs nog in aanbouw zijn,


Voor zover ik dit allemaal goed heb begrepen gaat dit om V-tjes die een zware (technische) revisie moeten hebben om nog langer te mogen rijden. Het is dus niet zo gek om ze er uit te gooien, anders zou je ook kunnen zeggen "ze investeren duizenden euros in het reviseren van oude Plan V's, maar laten ze vervolgens wegrotten op ..."

Quote
davidov08: Oh, en natuurlijk de beslissing om het HSL materieel te bestellen bij Ansoldo "ik-maake-voor-jou-mooi-preisch" Breda,


Als er leveringsproblemen optreden, is het achteraf altijd makkelijk om te zeggen dat de leverancierskeuze verkeerd was geweest. Om nou te zeggen dat AnsaldoBreda een of andere derde-wereld leverancier is, gaat wat mij betreft iets voorbij aan de werkelijkheid. Hoewel geen Bombardier, Alstom of Siemens hebben ze toch een vrij aardige referentielijst. (Hoewel de Deense IC4 natuurlijk een vergelijkbaar vertragingsverloop kende, hoewel hier ook de meningen verdeeld zijn over wiens schuld dat nu is).

Wat betreft de prijs: NS is natuurlijk wel gebonden aan Europese aanbestedingsregels.

Ik ben het wel met je eens dat sommige beslissingen bij de NS twijfelachtig zijn, maar er zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen.
 

17-08-2008 13:08:36
vinny004
vinny004
Voor zover ik heb begrepen komen de V-250 / Albatrosjes wel degelijk in de loop van 2009 binnen. Ze schijnen al in de zomer van 2009 te worden ingezet voor reizigersvervoer...; nou ja: eerst zien dan geloven. Dat is dan hooguit met een half jaar vertraging ten opzichte van wat al héél lang bekend is (de gehuurde TRAXX-locs zijn destijds gehuurd van 2007 t/m 2009 als ik me goed herinner).  

17-08-2008 14:09:23
broek53
broek53
Quote
joost01:
Quote
davidov08: Ze hebben tientallen Vtjes uitgerangeerd terwijl de SLTs & SGMs nog in aanbouw zijn,

Voor zover ik dit allemaal goed heb begrepen gaat dit om V-tjes die een zware (technische) revisie moeten hebben om nog langer te mogen rijden. Het is dus niet zo gek om ze er uit te gooien, anders zou je ook kunnen zeggen "ze investeren duizenden euros in het reviseren van oude Plan V's, maar laten ze vervolgens wegrotten op ..."
Even kort (hoort hier niet echt thuis, maar anders blijft het zo hangen): de plan T's gaan aan de kant omdat ze alleen nog met een echte revisie op de baan gehouden zouden kunnen worden. De plan V's kunnen met veilgheidsbeurten nog een jaar mee en een vijftal heeft die beurt ook gehad. Daarna is besloten de volgende niet meer op te knappen, en omdat de lease ervan op 1 juli afliep, zijn er in één klap elf stellen aan de kant gezet. Anders zou dat zijn gebeurd tussen juli en oktober.
 

17-08-2008 14:13:24
maurits
maurits
Quote
davidov08: Ze investeren duizenden euros te investeren in het ombouwen van duitse treinstellen tot ICK,....


Rijtuigen....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-08-2008 14:16:10
mikos
mikos
Naar aanleiding van deze (http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=3&t=9633&st=0&sk=t&sd=a en dan pagina 4 en 5) discussie op OHIH, wil ik de vraag ook hier nog even stellen (en meteen het risico lopen dat jullie het er al over gehad hebben, maar ik kon er zo niks over vinden):
- De 3600 gaat gereden worden met ICRm (en V-IRM). Vanwege de rijtijdverlenging tussen Dv en Zl komt de trein nu een minuut later aan. Daardoor wordt de keertijd 6 minuten en dat is vrij weinig voor ICRm, dus zal er lang gekeerd gaan worden.
Nu schijnt het zo te zijn dat men de spitstreinen naar Lw (die eerder komen en later gaan dan de IC naar Gn) naar een ander spoor willen laten gaan, zodat er een cross-platformoverstap gecreëerd kan worden vanuit Dv (ev) naar het Noorden.

Laten we beginnen met: Is dat waar? Kómt er een lange kering? En wil men daarvoor extra gaan rangeren? Gaat daarnaast de spitstrein naar Leeuwarden dan inderdaad naar een ander spoor? En waar wil men die treinen in Zl dan binnen nemen uit de 3600, gezien er hooguit een IRM-VI op spoor 5b past (anders valt er niet veel te rangeren, en kun je de 5600 nergens kwijt, tenzij je die op spoor 4 kwijt wilt, en dat wil je niet)?
Iemand die mij op deze vragen antwoord kan geven? Bij voorbaat dank!