Dienstregeling 2009, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
29-08-2008 17:38:22
Damian
Damian
Quote
floriss:
@Damian, waar baseer je je op dat die ombouw en aanpassing van DDAR onzin zou zijn?



Floriss, mijn excuses.

Ik baseerde mijn verhaal op het feit dat er echt wel eens onzin wordt verkocht. Combineer dat met het feit dat mijn werkgever zijn plannen ook niet zomaar even aan het rijdend personeel meldt. En aan dat laatste kan ik niet wennen....

Laatst bewerkt door Damian op 29-08-2008 17:38
 

30-08-2008 00:04:29
vinny004
vinny004
Welkom in het land der verrassingen %02%
Ik heb ondertussen zoveel meegemaakt in de spoorwereld dat ik me nergens meer over verbaas.

Mijn wens voor dgl 2009: Ik hoop dat de NS eens wat consequenter gaat worden in de benaming Intercity/Sneltrein/Stoptrein/Sprinter. Een sprinter die een Intercity verbinding verzorgt tussen twee stations waarbij normalitair het eerste station door de reguliere sneltrein voorbij wordt gereden. Snapt u het nog? %03%
 

30-08-2008 19:27:35
keesje
keesje
En ook consequent in het onlangs gepropangeerde 'patroon = patroon'. Echter, de dienstregeling heeft sinds 2007 meer afwijkingen dan ooit...

Voor reizigers is het ook erg apart dat IC's tussen Nm en Ah óf overal stoppen, óf overal doorrijden, óf alleen stopt in Elst. En o ja, de stoptrein van Syntus stopt weer niet in Arnhem zuid, waar de IC Zl-Rsd wel weer stopt. %08%

Kortom: duidelijkheid laat niets te wensen over
 

31-08-2008 17:23:11
floriss
floriss
Quote
Damian:
Quote
floriss:
@Damian, waar baseer je je op dat die ombouw en aanpassing van DDAR onzin zou zijn?



Floriss, mijn excuses.

Ik baseerde mijn verhaal op het feit dat er echt wel eens onzin wordt verkocht. Combineer dat met het feit dat mijn werkgever zijn plannen ook niet zomaar even aan het rijdend personeel meldt. En aan dat laatste kan ik niet wennen....


Damian, dank voor je reactie, situatie is verder vrij herkenbaar, voor wat betreft mijn eigen werkgever.

Laatst bewerkt door floriss op 31-08-2008 17:23
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-08-2008 18:40:31
maurits
maurits
Nieuws over City Night Line in de nieuwe dienstregeling.

CNL heeft besloten om haar treinen op een aantal werkdagen naar Dortmund te laten rijden in verband met onderhoud aan de rijtuigen, hierdoor rijden er niet meer dagelijks treinen vanuit Amsterdam naar alle bestemmingen :

Concreet:
City Night Line vanuit Amsterdam naar Milano en weer terug:
EuroNight vanuit Amsterdam naar Wien en weer terug (rijdt via Passau en Linz ipv via Salzburg):
Het gehele jaar:
Vanuit Amsterdam op vrijdag t/m zondag.
Vanuit Milano/Wien op donderdag t/m zaterdag.

City Night Line vanuit Amsterdam naar Praag en Koebenhavn en weer terug:
EuroNight vanuit Amsterdam naar Berlin, Warsawa en Moskva en weer terug:
Rijdt dagelijks.

City Night Line vanuit Amsterdam naar München en weer terug (rijdt door naar Innsbruck via Kufstein op vrijdagen heen en zaterdagen terug in het wintersportseizoen):
City Night Line vanuit Amsterdam naar Zürich en weer terug (rijdt door naar Brig via Zürich en Kandersteg op vrijdagen heen en zaterdagen terug in het wintersportseizoen):
Rijden dagelijks van:
Heen van 27 maart 2009 t/m 1 november 2009.
Terug van 26 maart 2009 t/m 1 november 2009.
Rijden heen op vrijdag t/m maandagavond van 14 december 2008 t/m 22 maart 2009 en van 6 november 2009 t/m 12 december 2009.
Rijden terug van donderdag t/m zondagavond van 14 december 2008 t/m 22 maart 2009 en van 6 november 2009 t/m 13 december 2009.

Bronnen:
http://www.wagonslits.de/phpbb2/viewtopic.php?t=771&start=50
En de site van m'n werkgever: http://www.treinreiswinkel.nl/wintersportreizen/wintersporttreinen_algemeen

Nog verder kort nieuws over de wintersporttreinen. Euro Express stopt met de exploitatie van de Alpen Express naar Brig, dit houdt dus in dat de rechtstreekse Alpen Express Utrecht-Brig via het Rhonedal niet meer zal rijden komend seizoen.

Verder heb ik het gerucht vernomen dat op 19 december 2008 de Schnee-Express (particuliere Duitse wintersporttrein van Müller uit Münster) éénmalig uit Amsterdam zou vertrekken, nadere info ontbreekt.

De Bergland Express (de wintersporttrein van The Train Company) vertrekt komend seizoen niet meer vanuit Rotterdam, maar gaat vanuit Utrecht via Eindhoven, Venlo en Aachen rijden. Volgens de site van Bergland Express moet er voor bestemmingen in Italië per bus worden gereisd vanaf Innsbruck, wat dus zou inhouden dat de trein niet meer door rijdt naar San Candido in Zuid-Tirol.

Laatst bewerkt door maurits op 31-08-2008 18:45


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

31-08-2008 19:10:46
stephan90
stephan90
Ergens anders werd weer gemeld dat die CNL naar Milaan en Wenen helemaal uit Nederland verdwijnt. OBB zou genoeg hebben van de vertragingen die opgelopen waren op het Nederlandse stuk.  

31-08-2008 19:22:37
lamote_ban
lamote_ban
Het feest met al die nieuwe diensten heeft dus maar kort geduurd. %04%  

31-08-2008 21:39:21
maurits
maurits
Nouja, het feest met alle bestemmingen blijft wel bestaan, alleen niet meer dagelijks. Nu zal met de nieuwe regeling nog wel zo'n 75% van de reizigers nog wel geholpen zijn, de meeste mensen reizen toch in en rond het weekend.

Quote
stephan90: Ergens anders werd weer gemeld dat die CNL naar Milaan en Wenen helemaal uit Nederland verdwijnt. OBB zou genoeg hebben van de vertragingen die opgelopen waren op het Nederlandse stuk.


Dat er in het verleden veel vertragingen geweest zijn, zal ik niet onderkennen. Het schijnt vooral gelegen te hebben aan de dagelijkse werkzaamheden op de Watergraafsmeer. Maar feit is ook dat de treinen de afgelopen anderhalve maand veel beter op tijd zijn gaan rijden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

31-08-2008 21:50:16
hvondelen
hvondelen
Volgens mij lag het aan het feit dat HiSpeed en DB het niet eens werden over een bepaalt onderwerp, welke weet ik niet.

Toch vind ik het raar, ze zaten meestal toch goed gevult.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

31-08-2008 22:52:08
keesje
keesje
Goed gevuld? De ÖBB-rijtuigen zie ik vaker compleet leeg dan met enkele reizigers de grens over gaan...  

01-09-2008 00:44:15
NDS
NDS
Vergeet alleen ff niet waar die dingen na Nederland allemaal nog stoppen. Tja vermindering in het aanbod, het is nog wel werkbaar zo denk ik en als onderhoud de reden is is ook dat niet zo vreemd, maar dan zit je daar in het hoogseisoen als nog mee.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

01-09-2008 00:58:33
maurits
maurits
Quote
hvondelen: Volgens mij lag het aan het feit dat HiSpeed en DB het niet eens werden over een bepaalt onderwerp, welke weet ik niet.


NS Hispeed heeft met de CNL's net zoveel van doen als met bijvoorbeeld de stoptrein tussen Utrecht en Den Haag, concreet bijna niks dus, men verkoopt alleen de tickets voor de nachttreinen, en dan nog niet eens het complete aanbod van alle tarieven.

DB Autozug treedt op als zelfstandig vervoerder binnen Nederland en rijdt op eigen attest. Trekkracht wordt zelf gehuurd van MRCE (de zwarte 189'en) of wordt geleverd door collega-DB-dochter Raillion. Alle beslissingen over het al dan niet laten rijden van de nachttreinen worden dus genomen door DB of haar dochteronderneming DB Autozug.

Laatst bewerkt door maurits op 01-09-2008 00:58


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-09-2008 22:17:31
vinny004
vinny004
Quote
stephan90: Ergens anders werd weer gemeld dat die CNL naar Milaan en Wenen helemaal uit Nederland verdwijnt. OBB zou genoeg hebben van de vertragingen die opgelopen waren op het Nederlandse stuk.
Wat de OBB in het verhaal doet weet ik niet, volgens mij worden de rijtuigen slechts door de OBB aan CNL uitgeleend. Los daarvan, is het natuurlijk ook de schuld van DB-Autozug zelf, zij zijn immers verantwoordelijk voor het rangeren en dat loopt zo heb ik me door de conductrice van de CNL laten vertellen nogal vaak helemaal fout.
 

02-09-2008 20:43:19
keesje
keesje
Denk ook dat de DB niet blij is met de vertragingen. Tussen Karlsruhe en Wenen rijdt de CNL gecombineerd met het deel van en respectievelijk naar Straatsburg (EN 264/263 als ik me niet vergis).

Als een van de delen moet wachten (geldt met name richting Wenen als de boel juist gecombineerd moet worden), dan kun je dus óf wachten óf een extra loc en personeel stellen om de vertraging van één treindeel te voorkomen.

Wellicht dat bovenstaande meespeelt, maar het is slechts een suggestie.
 

02-09-2008 21:00:04
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mftrains: Tja vermindering in het aanbod, het is nog wel werkbaar zo denk ik ...

Een trein die alleen nog in het weekend rijdt heeft vrees ik weinig toekomst meer.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 02-09-2008 21:00
 

02-09-2008 21:20:25
maurits
maurits
De CityNightLine's zitten juist in en rond het weekend het volst. Veel mensen hebben dan de tijd om bijvoorbeeld een stedentrip te maken, en veel vakantiewoningen e.d. huur je ook van zaterdag t/m zaterdag. Het is ook niet voor niets dat vakantietreinen als de Alpen Expresss en Autoslaaptrein heen op vrijdag terug en terug op zaterdag rijden, dit sluit vaak prima aan op de vakantieplannen van mensen.

En concreet blijven de treinen naar Praha/Koebenhavn/Moskva en naar Zürich/München in het hoogseizoen ook dagelijks rijden. Het was alleen wellicht handig geweest om ook de trein naar Wien en Milano in de zomer dagelijks te laten rijden, met name de trein naar Milano is zomers erg populair.

Quote
keesje: Als een van de delen moet wachten (geldt met name richting Wenen als de boel juist gecombineerd moet worden), dan kun je dus óf wachten óf een extra loc en personeel stellen om de vertraging van één treindeel te voorkomen.

Wellicht dat bovenstaande meespeelt, maar het is slechts een suggestie.


De vertragingen zijn volgens mij niet het grootste probleem, die zijn de laatste periode ook erg afgenomen. Wat ik begreep zat het probleem vooral in het onderhoud van de rijtuigen, wat in Amsterdam niet mogelijk is. Daarom wil men enkele dagen per week uitwijken naar Dortmund. Misschien kan CNL wat ruimte huren in de werkplaats op de Watergraafsmeer, zolang de kruimeldieven van Ansaldo nog niet geleverd zijn .


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

08-09-2008 13:35:33
dumpy_dump
dumpy_dump
Omdat ik hem toevallig tegenkom: trein 12573 (buitenbeentje Ut 20.17-Gn 22.10 op zondagavond) gaat ook met VIRM rijden. 8 bakken volgens de huidige planning.  

08-09-2008 17:28:00
user37
user37
Dat is een behoorlijk drukke trein toch? Met alle studenten die terug naar Groningen gaan en militairen?  

09-10-2008 21:03:04
broek53
broek53
Er treedt een principiële wijziging op in de materieelinzet voor 2009 zoals we die hier hebben besproken. Die is tweeërlei:
1. in Hoofddorp Opstel gaan de series 3100 en 3500 niet op elkaar keren, zoals de bedoeling was, maar op zichzelf (met korte keringen)
2. met het opschudden van de materieelinzet daardoor worden voldoende vieren VIRM vrijgemaakt om een hier geopperd plan uit te voeren (ik meen o.a. door lamotep): de serie 800 als standaard rijden met 3 x 4, waarbij er in Eindhoven als regel een stel afgerangeerd en bijgeplaatst wordt.
 

09-10-2008 21:11:24
ruysdael
ruysdael
Is het misschien ook al bekend wat de materieel inzet voor de 3100 en 3500 series zal worden? Nog steeds een mengeling van ICRm en VIRM?  

09-10-2008 21:22:46
broek53
broek53
Ja, dat blijft zo, zover ik weet. Men spaart wel een setje materieel uit in de totale omloop van deze series door de korte keringen, dat wel. De kwetsbaarheid neemt overigens navenant toe, natuurlijk...%09%  

09-10-2008 21:38:27
willy84
willy84
Verbaasd me toch wel dat de 800 straks met 3 viertjes gaat rijden. Had niet verwacht dat het organisatorisch haalbaar zou zijn namelijk. Ik voel aan me water dat dit er ook voor zorgt dat er s'avonds niet meer met 10 of 12 bakken wordt gereden maar standaard met 8. Dat vind ik positief!

Wat is de reden dat de 3100 en de 3500 niet op elkaar gaan keren?
 

09-10-2008 21:43:13
broek53
broek53
Primair besparing aan materieel, secundair voldoende vieren VIRM vrijspelen voor de operatie met de 800.  

09-10-2008 21:46:12
fabrierban
fabrierban
Quote
broek53:
2. met het opschudden van de materieelinzet daardoor worden voldoende vieren VIRM vrijgemaakt om een hier geopperd plan uit te voeren (ik meen o.a. door lamotep): de serie 800 als standaard rijden met 3 x 4, waarbij er in Eindhoven als regel een stel afgerangeerd en bijgeplaatst wordt.

Zou NSR stiekum meelezen op dit forum?
 

09-10-2008 21:55:00
broek53
broek53
Hangt er vanaf wat je als "NSR" ziet. Er zitten genoeg NSR-ers op dit forum, en bij de meeste is daar weinig stiekems aan, is mijn indruk %02%.  

09-10-2008 22:11:36
hvondelen
hvondelen
Is het trouwens niet veel duurder om met drie stellen te gaan rijden ten opzichte van twee, ookal is het hetzelfde aantal bakken?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

09-10-2008 22:18:35
MDDM
MDDM
Quote
broek53: Ja, dat blijft zo, zover ik weet. Men spaart wel een setje materieel uit in de totale omloop van deze series door de korte keringen, dat wel. De kwetsbaarheid neemt overigens navenant toe, natuurlijk...%09%

Weet je toevallig wat de tijd is van die de korte kering?
En is dat zowel voor Ah als voor Nm kort?
Edit:3100 serie.

Laatst bewerkt door MDDM op 09-10-2008 22:20


Gr Joop mcn Lls
 

09-10-2008 22:24:41
visscher
visscher
Als ik het zo lees gaat het in dit verhaal over een korte kering in Hoofddorp opstel, niet bij Arnhem of Nijmegen  

09-10-2008 22:27:51
mren
mren
Quote
hvondelen: Is het trouwens niet veel duurder om met drie stellen te gaan rijden ten opzichte van twee, ookal is het hetzelfde aantal bakken?

Je bespaart wel in bakkilometers omdat je Ehv-Limburg met 8 bakken rijdt ipv 10 of 12.
Uiteindelijk zal 3*4 iets zwaarder zijn en iets minder zitplaatsen hebben dan 2*6, maar dat lijkt me verwaarloosbaar tov het bovenstaande voordeel.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-10-2008 22:29:23
MDDM
MDDM
idd overheen gelezen


Gr Joop mcn Lls
 

09-10-2008 22:30:26
robbertc
robbertc
De kering van de 3100 in Nm is gelijk aan de kering van de 2000 nu in Nm.
De kering van de 3500 op de 3500 en de 3100 op de 3100 in Hfdo zal ergens tussen de 10-15 minuten liggen.
 

09-10-2008 22:32:46
ruysdael
ruysdael
Houdt de 3x4-opstelling in de 800 ook in, dat we in andere Intercity's minder 6+4-opstellingen kunnen verwachten? In dat geval is het in deze series al gauw een keus tussen een solo 6'je of 12 bakken (2x6).  

09-10-2008 22:34:19
Jeffrenzo
Jeffrenzo
weet iemand of er in 2009 weer intercity's/sneltreinen gaan stoppen in zoetermeer?
ik zag laatst volgens mij bij een dienst staat (op gouda?) een S in het hokje van Zoetermeer staan, terwijl het op dit moment geen sneltrein station is.

Laatst bewerkt door Jeffrenzo op 10-10-2008 17:41


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

09-10-2008 22:34:24
MDDM
MDDM
Ow dat is redelijk kort ja (kering 3100 en 3500)
10 minuten kering met een getrokken trein gaat trouwens niet lukken.
Ombouwen,beproevingen doen,zal er om houden.
Kering tijd van de 2000 of 3000 weet ik niet,ik rij die serie niet.


Gr Joop mcn Lls
 

09-10-2008 22:46:32
daan-ns
daan-ns
kering 2000 is lang.. in Gvc dan.
3000, geen idee!


Groetjes Daan
 

09-10-2008 22:47:58
dumpy_dump
dumpy_dump
Kering 2000 in Gvc is bij mijn beste weten een kwartiertje.  

09-10-2008 22:51:17
fr
fr
Volgens documenten van LOCOV:
Aankomst serie 3100 te Shl: ...:04 / ...:34
Vertrek serie 3100 te Shl: ...:29 / ...:59
 

09-10-2008 23:09:12
spoorhaas
spoorhaas
2000 is: 13 minuten in Gvc ( a .08/.38, v .21/.51 ), in Ah is het 31 minuten ( a .15/.45, v .16/.46 ) en ( in de spits ) dan heeft die een keertijd van 9 minuten in Ah ( a .15/.45, v .24/.54 ) & in Nm 15 minuten ( a .09/.39, v .24/.54 )

Laatst bewerkt door spoorhaas op 09-10-2008 23:13
 

09-10-2008 23:11:35
MDDM
MDDM
Dank voor de info.


Gr Joop mcn Lls
 

09-10-2008 23:14:19
spoorhaas
spoorhaas
Heb het bericht even volledig gemaakt met vertrek & aankomst tijden  

10-10-2008 00:40:36
peterselie
peterselie
Quote
fr: Volgens documenten van LOCOV:
Aankomst serie 3100 te Shl: ...:04 / ...:34
Vertrek serie 3100 te Shl: ...:29 / ...:59


Dat is dus een korte kering, omdat de trein eerst doorrijdt naar Hfdo en daar kopmaakt. Dan is 25 minuten niet veel meer hoor
 

10-10-2008 01:17:00
broek53
broek53
Grappig hoe zo'n topic toch altijd weer een kant uitloopt die je niet helemaal verwacht . De 73100 keert in 12 minuten op Hfdo, de 3500 in 10 minuten. Mochten jullie geïnteresseerd zijn in mijn persoonlijke mening daarover: ik vind het volslagen idioot: intercityseries met het moeilijkste materieel erin, een slechte trackrecord wat vertragingen betreft (3500, over de 3100 kan ik nog niet oordelen), aan het eind van het DVM-gebied Schipholtunnel (aankomsttijden zijn dus niet hard maar flexibel, vertrektijden moeten echter zo goed mogelijk gehaald worden). Serieus reinigen kun je ook vergeten, kortom: een van de slechtere beslissingen van de laatste jaren.  

10-10-2008 07:54:35
robbertc
robbertc
Quote
broek53: Grappig hoe zo'n topic toch altijd weer een kant uitloopt die je niet helemaal verwacht .
Is het niet logisch dan dat deze kortere keringen ter sprake komen? Zoals je zelf zegt, er valt hier wel over te discussiëren..
 

10-10-2008 09:44:45
broek53
broek53
Jazeker, het was meer dat ik daar niet zo bij stil gestaan had en dacht alleen de wijziging in de basisplanning even te melden. Mijn naïviteit dus  

10-10-2008 10:24:10
maxime
maxime
Aangezien het topic "Dienstregeling 2009, wat is waar?" heet, heb ik nog een vraagje over iets wat ik in Railmagazine 258 (uitgave Oktober '08) heb gelezen.

In het stukje heeft men het over het vervallen van de Cityhoppervluchten tussen Maastricht-Aachen Airport en Schiphol. Voor luchtreizigers die dan vanaf het zuiden voor een KLM-vlucht naar Schiphol reizen met de trein wil KLM de treinkaartjes compenseren. Het KLM/NS-plan zou in September uitgewerkt worden.

Dat is op zich duidelijk, maar men heeft het een paar regels eerder over het volgende: "...KLM en NS praten in ruil voor de vluchten over een snelle en gratis treinverbinding tussen Maastricht en de Randstad...". Moet dit gezien worden als (1) drie speciale treinen Maastricht-Schiphol vv per dag ipv de vluchten of iets dergelijks? Of eerder als (2) het vaker doorrijden van de 3500 naar Maastricht?

Laatst bewerkt door maxime op 10-10-2008 10:25
 

10-10-2008 10:36:13
fastguy84
fastguy84
Quote
broek53: Er treedt een principiële wijziging op in de materieelinzet voor 2009 zoals we die hier hebben besproken. [knip]:
de serie 800 als standaard rijden met 3 x 4, waarbij er in Eindhoven als regel een stel afgerangeerd en bijgeplaatst wordt.


Mag ik vragen wat 'als regel' betekent? Als Zuiderling weet ik dat er genoeg treinen zijn waarbij 12 bakken dubbeldek toch wel erg wenselijk zijn (ik denk zo aan de vrijdagmiddag, maar er zijn wel meer momenten denkbaar). En ik neem aan dat het 1e stel dan Mt blijft, 2e Hrl en 3e Ehv?

@maxime: ik begrijp dat KLM daar Maastricht schrijft, maar vanuit klantoogpunt is station Sittard natuurlijk een stuk beter (scheelt zeker een kwartier reistijd).
 

10-10-2008 10:49:55
stephan90
stephan90
Even iets totaal anders over de materieelinzet. En dit is een serieuze vraag en niet bedoeld als wens.. Iedereen weet wel dat de laatste dagen in aantocht zijn voor ICK. Is er wel eens aan gedacht om dan het ICL in de 1900 te zetten. Met het idee dat erachter dat mij dit wat effiecenter lijkt wat betreft locgebruik. Of zie ik nu wat over het hoofd?

Stephan

Laatst bewerkt door stephan90 op 10-10-2008 10:50
 

10-10-2008 10:54:21
broek53
broek53
De uitwerking van de planning over alle weekdagen ken ik niet, maar ik weet wel dat men nooit minder materieel zal inzetten op deze verbinding dan dat er volgens de telcijfers nodig is (met als norm "comfortabel", oftewel "geen staanplaatsen"). Uiteraard totaan de maximale treinlengte, en het is ook niet voor niets dat een aantal 3500-en van en naar Maastricht rijden.
Vandaar "als regel", omdat in veel gevallen (gemeten over de hele week) een derde viertje niet nodig is. Anders hoefde men de hele regeling niet te verzinnen, uiteraard.
 

10-10-2008 10:55:14
broek53
broek53
Quote
stephan90: Even iets totaal anders over de materieelinzet. En dit is een serieuze vraag en niet bedoeld als wens.. Iedereen weet wel dat de laatste dagen in aantocht zijn voor ICK. Is er wel eens aan gedacht om dan het ICL in de 1900 te zetten. Met het idee dat erachter dat mij dit wat effiecenter lijkt wat betreft locgebruik. Of zie ik nu wat over het hoofd?Stephan
Ja, het feit dat ICL heel aanzienlijk minder capaciteit heeft dan ICK.
 

10-10-2008 11:09:29
joost01
joost01
Quote
maxime:In het stukje heeft men het over het vervallen van de Cityhoppervluchten tussen Maastricht-Aachen Airport en Schiphol. Voor luchtreizigers die dan vanaf het zuiden voor een KLM-vlucht naar Schiphol reizen met de trein wil KLM de treinkaartjes compenseren. Het KLM/NS-plan zou in September uitgewerkt worden.

Dat is op zich duidelijk, maar men heeft het een paar regels eerder over het volgende: "...KLM en NS praten in ruil voor de vluchten over een snelle en gratis treinverbinding tussen Maastricht en de Randstad...". Moet dit gezien worden als (1) drie speciale treinen Maastricht-Schiphol vv per dag ipv de vluchten of iets dergelijks? Of eerder als (2) het vaker doorrijden van de 3500 naar Maastricht?


Ik verwacht absoluut niet dat ze speciale treinen Maastricht-Schiphol gaan rijden. KLM vliegt 3x per dag met een 50-zits toestel, dat met wat geluk voor de helft vol zit. Met een DH-1 zou je dus genoeg capaciteit hebben Zonder gekheid, het aantal passagiers is verwaarloosbaar voor de NS.

De verbinding Maastricht-Schiphol wordt per 9 december al een stuk beter vanwege de komst van de 3100. Hierdoor wordt de verbinding Mt-Shl via de 800+3100 al de hele dag door 11 minuten sneller dan in de huidige situatie (800 via Asd; gelijk dus aan de spits-3500). Ik verwacht eigenlijk dat het hierbij blijft.

Ik heb eigenlijk ook niet veel verwachtingen van het gratis treinkaartjes-plan. Dan zou je vanaf Maastricht wel gratis naar Schiphol kunnen, maar vanaf Groningen of Enschede niet. Het concept om KLM-reizigiers gratis treinkaartjes te bieden is een aantal jaar geleden getest, maar toen niet succesvol gebleken.

Laatst bewerkt door joost01 op 10-10-2008 11:11
 

10-10-2008 17:41:18
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Quote
Jeffrenzo: weet iemand of er in 2009 weer intercity's/sneltreinen gaan stoppen in zoetermeer?
ik zag laatst volgens mij bij een dienst staat (op gouda?) een S in het hokje van Zoetermeer staan, terwijl het op dit moment geen sneltrein station is.


het was op zoetermeer zelf dat ik het had gezien, hier een foto

http://i290.photobucket.com/albums/ll278/TheDaywalker1990/Trains/fc330f22.jpg

Laatst bewerkt door Jeffrenzo op 10-10-2008 17:41


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

10-10-2008 18:02:32
Lucchese
Lucchese
Betekend dat niet sneltram? Omdat bijde station gelinkt zijn aan randstadrail?

Edit door Gertjan; overbodige quote verwijderd.
 

10-10-2008 18:06:54
keesje
keesje
Reken daar maar niet op. Als een IC - hoe inconsequent ook met die productformules omgegaan wordt - niet Ztm aan mag doen dan zal het ook niet gebeuren. NSR wil nog steeds toe naar Sprinters en IC's. Echter heeft de laatste jaren wel uitgewezen dat je met alleen IC's en Sprinters geen dienstregeling kan maken waarmee je consequent op IC-stations halteert.

Op de Oude Lijn gaat het op den duur wel gebeuren, zodra de HSL in dienst gaat. Dan moet je de IC's gaan zien als veredelde sneltreinen. De 2100 bijvoorbeeld gaat dan via Hlm en stopt dan als IC ook op Had, Dt, Sdm, Rtb en om het drama compleet te maken wordt Zeeland verblijd met 2 IC's per uur. Dat ze dan ook op weilandstations als Arnemuiden (en alle andere station tussen Rsd en Vs) gaan stoppen zal niet meeverkocht zijn.

Ik loop nu een jaar te ver vooruit, maar even een toelichting (voor zover ik hem zelf begrijp) op hoe men via 2009 naar 2010 toe wil met het fenomeen IC en Sprinter.

Laatst bewerkt door keesje op 10-10-2008 18:08
 

10-10-2008 20:00:50
daniel81
daniel81
Quote
broek53: De 73100 keert in 12 minuten op Hfdo, de 3500 in 10 minuten.



Waarom keren deze series niet op Shl zelf, net als de 700/1600 nu? (of is dat inmiddels veranderd?)
Als de 700/1600 naar Gvc gaat doorrijden, komt die ruimte in Shl vrij. Je zou er dan voor kunnen kiezen om van de 3100/3500 geen 'Mischbetrieb' VIRM en ICRm te maken, maar de ene helemaal VIRM maken en de andere ICRm, waarbij de laatste dan een lange kering op Shl zelf heeft.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-10-2008 20:25:08
keesje
keesje
Het is niet meer mogelijk om, vanwege (of als gevolg van) dat DVM-gebeuren te keren te Shl zonder in één van de richtingen over een linkerspoor (terug) te rijden. De kruiswissels tussen de binnensporen zijn er namelijk niet meer. Daarnaast is de spooropstelling Shl een giga-druk gebeuren waarop kerende treinen nauwelijks af te handelen zijn...  

10-10-2008 23:50:52
willy84
willy84
Ik zie het meest in het doortrekken naar Den Haag CS en het uitbreiden van Hoofddorp opstel, er ligt toch alleen maar weiland.
Overigens een hersenspinseltje van mij vandaag:
NS kiest voor de 3100 naar Schiphol en knipt dus de 2000. Dit vooruitlopend op het grotere aantal reizigers naar Amsterdam-Z en Schiphol tov Den Haag.
Nu gaat dat hele Zuidas gebeuren voorlopig amper door ivm die economische crisis. Geen bank die er geld voor heeft. Het spoor ondergrondsbrengen zie ik helemaal niet gebeuren de komende 25 jaar dus vraag me af of NS er wel zo goed aan heeft gedaan de 2000 te knippen! Met de wetenschap van nu.
 

11-10-2008 00:17:28
stephan90
stephan90
De capaciteit op Utrecht Centraal speelt hierin ook een rol. Er wordt vanaf komende dienstregeling een spoor buiten dienst gesteld ivm de werkzaamheden. Daarom is het niet meer echt makkelijk het bestaande gebeuren te laten voorduren.  

11-10-2008 00:30:45
bjornl
bjornl
Quote
willy84: NS kiest voor de 3100 naar Schiphol en knipt dus de 2000. Dit vooruitlopend op het grotere aantal reizigers naar Amsterdam-Z en Schiphol tov Den Haag.
Nu gaat dat hele Zuidas gebeuren voorlopig amper door ivm die economische crisis.

Vergeet Asb niet. Zowel bij Asb als bij Asdz wordt nog steeds flink gebouwd. Dat er voorlopig niet gekozen wordt voor het dokmodel doet daar niets aan af, dat zou toch pas op de lange termijn gaan spelen.
 

11-10-2008 00:47:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
stephan90: De capaciteit op Utrecht Centraal speelt hierin ook een rol. Er wordt vanaf komende dienstregeling een spoor buiten dienst gesteld ivm de werkzaamheden. Daarom is het niet meer echt makkelijk het bestaande gebeuren te laten voorduren.
Heb hier toch al heel lang over nagedacht maar snap 'm nogsteeds niet... je hebt minder capaciteit en dan wijzig je de dienstregeling zodanig dat je er een treinserie bij krijgt die ook nog eens moet gaan keren
Van spoor 4 t/m 18 in Ut kan je zowel naar Gvc als naar Shl vertrekken en al die sporen zijn ook uit Ah te bereiken, dus dat ene perron minder is eigenlijk helemaal geen excuus voor deze omwisseling.

Kortom: het gaat er gewoon om dat NS meer brood ziet in een rechtstreekse trein Ah-Shl dan in Ah-Gvc. Dat verhaaltje over de perroncapaciteit is leuk voor de onwetende reiziger, maar verder is het de grootste onzin.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-10-2008 00:53:22
dumpy_dump
dumpy_dump
Het verhaal klopt wel: het probleem is waar je wil gaan keren op Utrecht. Het liefst doe je dat aan de buitenkant (1 t/m 3 of 18/19) omdat je daar eigenlijk alleen maar kan keren, zeker met een serie die lang moet gaan keren zoals de nieuwe IC uit Shl (of in de huidige uitwerking dan de 2000). Als je alleen van spoor 19 naar de sporen naar Amsterdam wil lukt dat niet, van spoor 18 kan het wel maar dan blokkeer je letterlijk de halve noordzijde. Vanuit de richting Woerden kun je veel makkelijker keren op 18 of 19, en je kan zo goed als conflictvrij weer vertrekken richting Woerden.  

11-10-2008 00:53:34
hvondelen
hvondelen
En een kerende trein heeft meer tijd nodig, dus capaciteit, dan een doorgaande trein.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

11-10-2008 00:56:44
ruysdael
ruysdael
Dat laatste slaat dan weer nergens op, want nu omt er júist een extra serie bij die gaat keren (de 2000). Het verhaal van Dumpy klinkt mij het meest aannemelijk.  

11-10-2008 01:17:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, dat het wat ongelukkig is om van de hoge spoornummers naar Shl te vertrekken snap ik ook wel. Maar toch, als je gaat kijken wat de "root cause" van het verdwijnen van Ah-Gvc is dan is dat niet de verminderde perroncapaciteit maar het feit dat er meer treinen tussen Ut en Shl gaan rijden.

Ik zou trouwens juist zeggen dat je, zeker met een trein uit Shl, het liefst ergens in het midden keert (uit Gvc is 19 idd handiger). Dan heb je alleen inderdaad wel een probleempje omdat je de NoordOost in de weg zit: cross-platform overstappen worden dan knap lastig. En je hebt natuurlijk het feit dat je 18/19 alleen doorgaand kan gebruiken als je de stoptrein naar Tl/Ht ergens anders kwijt kan, wat al een stuk lastiger wordt.
Maarja, er moeten zowiezo ergens keuzes gemaakt worden... waar je die extra treinen naar Shl ook op Ut, je krijgt hoe dan ook te maken met verslechterde overstappen ergens omdat 't station gewoon vol zit.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-10-2008 01:54:22
lucky
lucky
Momenteel heeft de no met de 2800 en 2000 ook geen cross-over, dus in dat opzicht verandert er niks.  

11-10-2008 08:08:49
dumpy_dump
dumpy_dump
De 2800 en de 2000 zijn geen NoordOost.  

11-10-2008 09:25:43
fabrierban
fabrierban
Quote
willy84:
NS kiest voor de 3100 naar Schiphol en knipt dus de 2000. Dit vooruitlopend op het grotere aantal reizigers naar Amsterdam-Z en Schiphol tov Den Haag.

De doorverbinding naar Den Haag is alleen van belang voor forensen in de spits, daarbuiten nauwelijks. Schiphol trekt echter de hele dag en ook in het weekend veel passagiers.
 

11-10-2008 10:09:51
dumpy_dump
dumpy_dump
Waarom blijven er dan ook in het dal mensen staan in Driebergen-Zeist als de Sprinter naar Utrecht vertrekt? Die blijven wachten op de 2000 omdat ze kennelijk verder dan Utrecht moeten.  

11-10-2008 10:17:03
broek53
broek53
Er wordt ook niet beweerd dat het om nul reizigers gaat in het dal. En je moet afwachten of er niet méér reizigers blijven staan wachten in Db als de 2000 de 3100 geworden is, daar gaat het om.  

11-10-2008 11:42:51
bogger
bogger
Als ik het dus goed begrijp gaat de 2000 dus erg lang keren op spoor 19 te Ut. Wat gaat er dan gebeuren met de 8800?  

11-10-2008 12:03:58
broek53
broek53
Die keert op spoor 18a.  

11-10-2008 12:28:19
stephan90
stephan90
En naar mijn weten gaat de 9800 dan weer naar 12a. Tenminste, met de huidige patroontijden kan je niet de 8800 en 9800 keren op 18a.. Is eigenlijk de BSO voor Utrecht Centraal al af. Ben namelijk ook wel benieuwd waar ze die nieuwe 17400 in de daluren gaan keren. Had daar ook wel eens 12 over gehoord. Lijkt me nog aardig proppen volgend jaar, zeker als je bedenkt dat de ICE's en CNL/EN ook daar vertrekken..

Laatst bewerkt door stephan90 op 11-10-2008 12:28
 

11-10-2008 12:44:30
broek53
broek53
De 9800 staat inderdaad op 12a. De 17400 keert op 12b (en rijdt in beide richtingen over spoor 13 in en uit). De ICE gaat over spoor 14; de CNL hoort niet tot de patroontreinen en komt daarom niet voor in de basisspooropstellingen (wat het niet minder interessant maakt waar ze dan behandeld worden).  

11-10-2008 13:15:23
keesje
keesje
De afhandeling van de CNL-ers en de andere nachttreinen zal in principe in het ICE-patroon plaatsvinden. Uiteraard heb je in de dal meer mogelijkheden dan in de spits en kan je alsnog kiezen om op een ander spoor te vertrekken of aan te komen. Alleen wordt dit dan in de 7x 24 uur aangepast in niet in het Basis Uur Patroon.  

11-10-2008 16:31:12
dedominee
dedominee
Rare gedachte misschien:

Ah/Nm - Schiphol in Schiphol cross-platform met de IC-Berlijn die door gaat rijden naar Den Haag?

Laatst bewerkt door dedominee op 11-10-2008 16:32
 

12-10-2008 10:08:38
dh3201
dh3201
Quote
dumpy_dump: Waarom blijven er dan ook in het dal mensen staan in Driebergen-Zeist als de Sprinter naar Utrecht vertrekt? Die blijven wachten op de 2000 omdat ze kennelijk verder dan Utrecht moeten.

Hmm, misschien de 2000 dan maar laten keren in Db ipv Ut? Scheelt je in Ut weer een kerende trein. Zeg maar eenzelfde soort oplossing voor een niet in Amf hoevende kerende 2800, die keert in Amfs.


Shqiperise-lopers?
 

12-10-2008 12:14:25
keesje
keesje
Dat is leuk bedacht, maar probeer eens in de dienstregeling een gaatje te vinden voor een kerende trein in Db. Je moet tenslotte het doorgaande spoor richting Ut oversteken en ik kan je zeggen dat dit voor de museumpendel al heel wat halsbrekende toeren heeft opgeleverd...  

12-10-2008 12:31:12
stephan90
stephan90
Rij dan door naar Ede / Wolfheze, zoals laatst ook bij die extra treinen werd gedaan voor de filevrijedag. Inderdaad, een wanhoopspoging  

12-10-2008 12:34:33
keesje
keesje
Ooit van bakkilometers gehoord? Kansloze oplossing!  

12-10-2008 12:43:20
fastguy84
fastguy84
Keren op Maarn Goederen? Daar is evt. ook nog ruimte om een keerspoor tussen de sporen te leggen, door de sporen wat verder uit elkaar te schuiven. Wel een dure grap inderdaad.  

12-10-2008 12:49:35
kleine_man
kleine_man
Even de knuppel in het hoenderhok gooien! %08%

Waarom de 2000 en 3100 niet gecombineerd laten rijden tussen Utrecht en Arnhem?
Je kan dan 6+4 rijden. 6 naar Schiphol en 4 naar Den Haag. In de spits zou je er een 4 bij kunnen plaatsen richting Den Haag.

Driebergen zou een probleem kunnen worden, maar volgens mij oplosbaar door de 3000 in db te laten stoppen en de 2000/3100 in Klp. Klp heeft nog ruimte voor een perron verlenging, Db niet.

Groet Patrick
 

12-10-2008 13:02:51
mdj
mdj
Het is al eens eerder ter sprake gekomen, maar een andere reden voor het laten rijden van Shl-Nm ipv Gvc-Ah/Nm is de renovatie van Utrecht. Hierdoor worden spoor 4+5+7 richting Amsterdam, 8+9+11+12 kopmakende treinen N-O, 14+15 Zuiden/Arnhem, 18+19 zijn dan de kopsporen voor het overige treinverkeer. Dat is ook een reden waarom de 2000 naar 18/19A (?) gaat. Als je de 2000 rijdt, zal je van zuid-west naar Noordoost moeten in Utrecht, dus het oversteken van het hele emplacement.  

12-10-2008 13:04:18
lucky
lucky
Wat overigens heel gezellig gaat worden op asd - shl v.v als de 2100 daar ook weg gaat. Maar dat is een ander verhaal.  

12-10-2008 13:08:32
geertw
geertw
Quote
kleine_man: Waarom de 2000 en 3100 niet gecombineerd laten rijden tussen Utrecht en Arnhem?
Je kan dan 6+4 rijden. 6 naar Schiphol en 4 naar Den Haag. In de spits zou je er een 4 bij kunnen plaatsen richting Den Haag.

Splitsen en combineren gaat denk ik te veel tijd kosten...


http://www.ovinnederland.nl/
 

12-10-2008 13:17:37
lucky
lucky
bovendat rijdt de 3100 deels met ICRm, en dan ziet iedereen de problemen denk ik al aankomen...  

12-10-2008 13:19:28
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat niet alleen: de reizigers passen niet in een IV. Er wordt niet voor niks met 2xVIRM gereden in een aantal huidige 2000-treinen. De grootste drukte ligt tussen Ut en Gvc in die serie.  

12-10-2008 13:22:06
lucky
lucky
Theoretisch zou 4 + 4 + 6 mogen toch? vermoed dat de perrons onderweg dat wel niet aan zullen kunnen.  

12-10-2008 13:33:24
Iceman
Iceman
Volgens mij mag dat alleen in LM. En als het wel mag, men heeft de VIRM 4'en nodig voor de 800.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

12-10-2008 17:34:23
reisthijs
reisthijs
Quote
lucky: vermoed dat de perrons onderweg dat wel niet aan zullen kunnen.

Dat vermoeden is juist, die perrons zijn een paar jaar terug al eens verlengd, om treinen van maximaal 12 bakken mogelijk te maken.
 

12-10-2008 17:59:32
MVB87
MVB87
Ik ben benieuwd hoe men het gaat aanpakken met materieel inzet in 2009. De 3600 serie wordt weer verlengd tot Zwolle en neemt de 3700 serie dus min of meer over. Men rijdt hier nu met IC's van 7 bakken ICRm. Is dit voor komend jaar nog steeds voldoende? Of wordt hier ander materieel op ingezet?

Het ICK in de serie 1900 zal terzijde gezet worden als flexpark. Zoals al vaker gezegd, is het de bedoeling dat hier vooral met ICRm gereden zal gaan worden. Maar waar haalt men die dan vandaan? Uit de 3600? 3500 en 3100 zullen (gecombineerd met VIRM) met ICRm blijven rijden. Dan is er toch nooit genoeg ICRm beschikbaar voor de 1900 serie?
 

12-10-2008 18:14:13
bjornl
bjornl
Zoals al eerder gezegd, het nieuwe VIRM-4 vervangt diensten ICRm in de 3100/3500 dat dan de 1900 instroomt en daarmee ICK aan de kant zet.  

12-10-2008 18:58:51
MVB87
MVB87
Hierboven staat toch ook dat ICRm gecombineerd met VIRM blijft rijden in de 3500 en 3100 in 2009??  

12-10-2008 19:02:38
nielske90
nielske90
Nou ja, die 50 VIRM's zullen wel voor niks ons land binnenkomen.%03% VIRM schuift nou eenmaal zo door, zodat ICRm in de 1900 gaat rijden. Dat wil niet zeggen dat er nog een enkele ICRm-stam in de 3500 blijft zitten.

Laatst bewerkt door nielske90 op 12-10-2008 19:03
 

12-10-2008 19:03:28
robbertc
robbertc
Het 'volledig' met ICRm rijden van de 1900 gebeurt ook niet van de ene op de andere dag, maar gaat geleidelijk. Er zullen in het begin van de dienstregeling veel mengparken ontstaan. 3100/3500 met ICRm/VIRM, 1900 met ICK/ICRm/VIRM en de 3600 met ICRm/VIRM. ICK is niet zo ineens weg, maar dat gaat geleidelijk..  

12-10-2008 20:04:34
ruysdael
ruysdael
Quote
bjornl: Zoals al eerder gezegd, het nieuwe VIRM-4 vervangt diensten ICRm in de 3100/3500 dat dan de 1900 instroomt en daarmee ICK aan de kant zet.
Oud en nieuw VIRM wordt niet apart ingepland. Daarnaast gok ik erop dat de 6'jes uit de 800 terug zullen keren in series als de 2100, 2600, 3100 en 3500.
 

12-10-2008 20:20:48
fabrierban
fabrierban
Quote
kleine_man: Even de knuppel in het hoenderhok gooien! %08%

Waarom de 2000 en 3100 niet gecombineerd laten rijden tussen Utrecht en Arnhem?
Je kan dan 6+4 rijden. 6 naar Schiphol en 4 naar Den Haag. In de spits zou je er een 4 bij kunnen plaatsen richting Den Haag.


10 bakken buiten de spits is waanzin en 6 bakken naar Schiphol in de spits is veel te weinig.
 

12-10-2008 20:38:54
bjornl
bjornl
Quote
ass-er: Oud en nieuw VIRM wordt niet apart ingepland.

*zucht*
OK, de lange versie: de extra diensten voor viertjes VIRM die door de instroom van het VIRM-4 ontstaan worden gebruikt om meer treinen in de 3100/3500 met VIRM te rijden (niet noodzakelijkerwijs viertjes). Tevreden?

Laatst bewerkt door bjornl op 12-10-2008 20:39
 

12-10-2008 21:46:28
kleine_man
kleine_man
Quote
Fabrier: 10 bakken buiten de spits is waanzin en 6 bakken naar Schiphol in de spits is veel te weinig.


10 bakken buiten de spits is voor Arnhem Utrecht niet een overbodige luxe. Men kampt hier al jaren met een structureel capaciteitsgebrek. Daarbij komt dat de A12 tussen Ede en Utrecht de komende jaren ook flink op de schop gaat. Dus waanzin zou ik het zeker niet noemen.

6 bakken in de spits richting Schiphol is inderdaad uitdagend. Dit zou opgelost kunnen worden door een spitstrein tussen Utrecht en schiphol te laten rijden, die net voor de 3100 zit. Bottleneck hierin is alleen het stukje duivendrecht en Amsterdam Zuid (- schiphol).
 

12-10-2008 21:52:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Ehm, hadden we niet een gebrek aan sporen door de verbouwing van Ut? Je zal die spitstrein toch ook wel ergens moeten laten, bij voorkeur op een spoor met perron%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-10-2008 21:54:05
bjornl
bjornl
Splitsen/combieren op Ut is niet wenselijk omdat men hoe dan ook geen doorgaande trein Ah-Gd wil hebben in verband met capaciteitsgebrek door de ombouw van het emplacement. Is overigens in een veel eerder stadium al door Rover als voorstel aangedragen (en door NSR afgewezen).  

12-10-2008 22:31:03
keesje
keesje
Het motto voor Ut en alle verbouwingen aldaar wordt de komende jaren: zo snel mogelijk aankomen en wegwezen. Er is dus geen plaats voor nog meer noodzakelijke keringen, combineren, splitsen, voorbrengen en afrangeren.

Laatst bewerkt door keesje op 12-10-2008 22:31