11-12-2008 16:44:38 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Dat wordt lachen, met ICL in 4 minuten kopmaken op Ut in 2874... |
11-12-2008 17:27:37 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
De 2874 heeft 21 minuten om over het stukje Amf-Ut te rijden. Als ICM echt haast heeft kan het in 13 ofzo, dus met ICL moet het ook in een kwartiertje te klaren zijn (even ervan uitgaand dat er geen andere treinen vlak voor de 2874 rijden). Dat geeft alweer een ruimere keertijd in Ut, ook al is het van loc naar loc nog steeds wat krapjes. Overigens wil ik de nieuwe 3600 graag een keer in zijn geheel uitrijden van Zl tot Rsd, maar dan zou ik graag ICRm tegenkomen. Ben niet de grootste VIRM fan als het op lange afstand aankomt. sorry ![]() Nu is mijn vraag hoelang het duurt voordat ik op basis van de spots een ietwat betrouwbare mat.voorspelling kan maken. Of zijn er misschien nog andere manieren om uit te vogelen welke diensten het ICRm voor zijn rekening neemt? Alvast bedankt%02% Laatst bewerkt door bogger op 11-12-2008 18:08 |
11-12-2008 18:05:38 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
De 2800 heeft toch zoveel rijtijd omdat die achter een goederenpad zit? Zul je net zien dat in dat pad een vaste goederentrein wordt ingepland ![]() |
11-12-2008 18:15:11 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteIn eerste instantie zou er alleen VIRM rijden in de 3600 op za en zo. Er werd echter gemeld dat tr 3637 met ICRm in het systeem staat op zo. Mij maakt het natuurlijk geen drol uit: VIRM of ICRm. Ik zal het wel doorgeven as zondag wat het is geworden! |
![]() |
advertentie |
11-12-2008 18:17:34 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Zondag rijd ik de eerste trein van Zwolle in de richting van Nijmegen (geen idee tot hoever, Rsd of Nm), dus ik zal zondagmiddag nog wel even doorgeven wat er als eerste, echte 3600 van DRGL 2009 die kant op reed ![]() |
11-12-2008 18:18:00 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Doordeweeks met die 3600 kan natuurlijk ook nog.. Een dag is niet genoemd waarop hij wil reizen. Als er maandag geen verstoringen zijn en er enkele spots ingevoerd zijn kan je al gaan rekenen, waarbij je er rekening mee moet houden dat in Zl lang gekeerd wordt. Dan kom je al een heel eind voor de omlopen op ma-vr. Laatst bewerkt door raymond16 op 11-12-2008 18:18 |
11-12-2008 20:27:14 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteJe kunt natuurlijk ook gewoon alleen de vroegst mogelijke vertrektijd publiceren, dan heb je de communicatie tenminste duidelijk, alleen komt de trein dan af en toe een minuutje te laat voor de reizigers... |
12-12-2008 13:34:12 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
Quote Bedankt voor deze en alle andere reacties, zou het op een doordeweekse dag willen doen, dus ik kom hier denk ik wel een end mee..%02% |
12-12-2008 15:05:03 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
In het kader van krappe dienstregelingen heeft Arriva het volgende in de aanbieding (te Gn): 302** aankomst .34 / vertrek 303** .34 305** aankomst .59 / vertrek 305** .59 (spits) |
12-12-2008 22:54:09 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
ehm, het is 303** aankomst .34 / vertrek 302** .34 Mja, dat valt mee hoor. Normaalgesproken levert dan voor geen enkele serie vertraging op, omdat de 30200 vrij ruim ingelegd is. En de 30500 is sinds de stop te Swd geschrapt is, ook weer aardig op tijd in Gn, waardoor de volgende trein op tijd kan vertrekken. |
13-12-2008 01:02:10 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Maar waarom is de aankomst van de 30500 met een minuut verlaat? |
13-12-2008 01:31:48 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Ook leuk: als de grote kaart voorin het spoorboekje moet geloven, rijden de 700 en 1600 tot . . . Hfd! Zoals al jaren is de lijn van de betreffende treinseries op de grote kaart foutief doorgetrokken tot Hfd. Leuk dat er te Hfdo wordt gekeerd, maar zorg dan ook even dat je kaart voor de reizgers klopt (zeker na zoveel jaren ![]() |
13-12-2008 09:03:10 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Je kunt natuurlijk ook de kaart van Treinreiziger.nl gebruiken, die je gratis kunt downloaden via http://www.treinreiziger.nl/nieuwslezen.php?id=858 |
13-12-2008 09:47:48 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Quote Naja, het gaat er ook om dat er veel treinseries in Hfd keren, die een stukje over de blauwe lijn rijden. Sowieso vind ik de Regio Amsterdam slecht afgewerkt op de kaart, namen van stations die door lijnen lopen enz. Zoveel ruimte was er niet meer over op die plek, maar van mij had het wel iets mooier gekunt. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
13-12-2008 11:32:02 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
de 2000 zou volgens de kaart van 2008 naar zowel Gvc als Rtd gaan, maar gaat alleen naar Gvc. Naar Rtd moet met de 2800. In het nieuwe spoorboekje is dit verbeterd. |
13-12-2008 12:14:35 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteEven voor de goede orde: Er keert niets in Hfd, maar wel op Hfdo |
13-12-2008 12:33:50 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Nee, maar Hfdo staat niet in het spoorboekje, de serie zelf eindigd in Hfd. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
13-12-2008 16:49:11 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote Daar staan ook fouten in: als ik die moet geloven is de serie 14100 doorgetrokken naar Vdw... @Hvondelen: de 700 en 1600 eindigen voor reizigers in Shl en gaan dan als LM naar Hfdo. http://www.ovinnederland.nl/ |
13-12-2008 17:54:07 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Inderdaad, ook rijdt de sneltrein door van Mt naar Mtr volgens die kaart. Misschien als je ze samen gebruikt ![]() |
13-12-2008 18:10:10 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Ja, dat zag ik ook nog. Eveneens als het compleet ontbreken van de 2800... http://www.ovinnederland.nl/ |
13-12-2008 19:47:22 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
Valt me iets op tijdens het bekijken van de planner.. Als ik de 4000 bekijk, Asd-Rtd vv, dan zie ik dat er van 15 t/m 21 december andere tijden gelden dan voor de periode daarna.. Het gaat om een afwijking van 1 tot 2 minuutjes op het stuk Rta-Asdm vv. Weet iemand hier de reden voor? Plus het feit dat ze dan na een week alweer de vertrekstaten zouden moeten vervangen%03%, klinkt mij niet echt logisch in de oren.. |
13-12-2008 20:00:38 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Dit is een nagekomen wijziging; er zijn er nog meer van 'minuutjes' tussen Den Haag C, Rotterdam C en Utrecht C, zowel IC als stoptrein. Zie de LOCOV-site voor meer info. |
13-12-2008 20:04:31 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote De krappe aansluitingen in Ehv (geldt ook voor 3500 -> 5200) zijn notoir onbetrouwbaar en gaan om de haverklap mis waarbij een trein voor de neus van de overstappende reiziger weg rijdt. Het zou fijn zijn als de planners bij de volgende dienstregeling eens wat meer realiteitszin zouden tonen. Laatst bewerkt door fabrierban op 13-12-2008 20:09 |
13-12-2008 20:34:40 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
Iemand enig idee welk SGMmII stel de dienst 7626 (zondag 14 dec:) gaat uitvoeren,nu de 2135 zp heeft verlaten. |
13-12-2008 21:10:44 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Er staan meer fouten in. De meest pijnlijke is misschien wel dat Maarn als overstapstation staat ingetekend ![]() Verder staat in Barneveld nog altijd Noord, en niet Centrum als eindpunt. En wat betreft de rommelige tekening rondom Asd: men heeft het 'verdwijnen' van de Zoetermeer- en Hofpleinlijn helaas nog altijd niet aangegrepen om west-Nederland wat te herschikken (vgl de driehoek Ut-Gv-Rtd met Mp-Lw-Gn: in het spoorboekje even groot terwijl in werkelijkheid de trajecten van de tweede driehoek bijna twee keer zo lang zijn). |
13-12-2008 22:43:14 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteAllemaal te maken met het feit goederentrein ongeval te Asdm en de nasleep ervan. T/m week 5 zullen er wijzigingen zijn rondom Asdm. De komende weken gaan de nachttreinen allemaal via Hvs als er een onderhoudsrooster ligt tussen Ut-Asdm. |
13-12-2008 23:27:05 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Quote Ik download de kaart net opnieuw, en zie dat deze foutjes nu verbeterd zijn. Laatst bewerkt door reisthijs op 13-12-2008 23:27 |
14-12-2008 10:48:00 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote De andere is een 2900 (heb het nummer gisteren niet kunnen zien). Beide stellen stonden gisteren rond 1600 te Ahb. |
14-12-2008 11:55:44 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
Quote Dat staat ook in het Spoorboekje 2008 en ook in alle Spoorboekjes die daarvoor kwamen. De lijnen geven dan ook niet de treinen(series) aan, maar de tabellen. De blauwe lijn van Amersfoort naar Amsterdam C / Hoofddorp heeft als bijbehorende tabel 40. Die lijn gaat door tot aan Hoofddorp, omdat de 5700 en 4300 ook gedeeltelijk over de blauwe lijn gaan en die stoppen wel in Hoofddorp. Overigens is er wel een fout, maar dan in een andere zin. Het stukje Shl-Hfd in tabel 40 is schuingedrukt. Er wordt geïmpliceerd dat dat stukje eigenlijk niet bij tabel 40 hoort, terwijl de blauwe lijn wel doorloopt tot aan Hoofddorp. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
14-12-2008 13:48:06 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Hier weten jullie het vast wel, over dit immens grote topic zal het vast wel ergens staan, maar omdat ik het niet zo 1,2,3 kan vinden, vraag ik het toch even. Wat is nou precies de reden dat de 3700 en 3600 weer samen zijn gevoegd tot één serie? Afgelopen jaar heb ik de 3700 meestal vrij goed op tijd zien rijden, en het was voor studenten naar Nijmegen (omdat daar een grote universiteit zit) ook wel fijn om van Arnhem naar Nijmegen lekker te intercity'en. Nu krijg je een langere reistijd door de extra stops tussen Ah en Nm en bovendien vraag ik me af of 7 enkeldeks-rijtuigen nou zo handig zijn in de spits tussen Zl-Nm, als je dat vergelijkt met de 3700 die altijd dubbeldeks reed met meestal 6 tot 8 bakken dubbeldeks (schijnbaar ook nodig?). Ook vraag ik me af waarom het doorrijden naar Roosendaal zo handig is. Maken daar zo veel mensen gebruik van? Bovendien is via Rotterdam naar Roosendaal rijden nog sneller ook, dit geldt eveneens voor bestemming Den Bosch via Utrecht. Hoewel ik het natuurlijk wel waardeer dat er nu weer ICRm in Zwolle komt, vraag ik me af of het allemaal wel zo nuttig is. Laatst bewerkt door treintim op 14-12-2008 13:52 |
14-12-2008 13:53:43 | ||
---|---|---|
daan1714
![]() |
Intercity-en op Ah-Nm kan nog steeds gewoon 4x per uur: met de 3000 en 3100. ![]() |
14-12-2008 14:04:24 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Ja, maar als je dagelijks vanuit Zl/Wh/Ost/Dv/Zp/Dr op Nijmegen pendelt, ga je niet overstappen op Arnhem lijkt mij, ten minste, de NS-planner geeft geen overstap bij het reistraject Zl-Nm aan. Kortom: 18 minuten extra reistijd van Zl/Wh/Ost/Dv/Zp/Dr naar Nijmegen als je niet overstapt. Maar jij bent wel slim moet ik toegeven, als je dan op Arnhem zou overstappen (4 minuten overstaptijd), ben je 9 minuten sneller in Nijmegen dan met de slome 3600. Ben benieuwd of iedere student die wijsheid bezit! ![]() Een studente die ik ken, pendelt dagelijks op Nijmegen en dan zit je dus elke dag 36 minuten extra in de trein als je niet zou overstappen. Voor haar zal dit een enorme achteruitgang zijn. Oók mét overstap, dan ben je vanaf al die IJssellijn-stations alsnóg langer onderweg naar Nijmegen i.p.v. sneller. Ze zal dit jaar vast terugverlangen naar die snelle en rechtstreekse 3700. Laatst bewerkt door treintim op 14-12-2008 14:15 |
14-12-2008 14:11:22 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Dat heeft te maken met de grootschalige werkzaamheden de komende jaren aan station Ah. Daardoor zijn er minder perronsporen beschikbaar. Het is dan onhandig om een treinserie te hebben die 50 minuten per uur een perronspoor bezet houdt (zoals afgelopen jaren het geval was met de 3600). Het is mij overigens nog altijd niet duidelijk wat hier nu precies het eindplaatje is. Voor reizigers tussen Zl en Nm (->Vl, Rm) mag ik hopen dat er een betere oplossing in de pijplijn zit dan hetgeen wat er nu gefabriceerd is. |
14-12-2008 14:12:59 | ||
---|---|---|
fr
![]() |
De reden voor het aan elkaar koppelen van Arnhem - Roosendaal en Zwolle - Nijmegen is volgens mij het van de lange kering van Roosendaal - Arnhem in Arnhem af zijn. Die kun je daar momenteel echt niet gebruiken. De nieuwe 3600 rijdt gecombineerd met ICRm en V-IRM, waarbij dan, hopen we maar, V-IRM wel op de drukste ritten ingezet zal worden. En ja, als je uit Zwolle naar bijvoorbeeld naar Den Bosch moet is via Utrecht misschien sneller, maar bijvoorbeeld vanuit Zutphen betwijfel ik dat. Sowieso zullen er genoeg mensen zijn die een rechtstreekse verbinding liever hebben dan één met overstappen. |
14-12-2008 14:28:16 | ||
---|---|---|
maxje
![]() |
Volgens de reisplanner scheelt het je 25 minuten om via Utrecht te rijden. Dus 1 of 2x maal overstappen is sneller dan rechtstreeks. Voor Deventer maakt het niet uit daar is de reistijd naar Den-Bosch 2 min sneller met de 3600. Laatst bewerkt door maxje op 14-12-2008 14:30 |
14-12-2008 14:36:06 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
We zijn het er dus over eens dat het een verslechtering is voor alle reizigers die van Zl/Wh/Ost/Dv/Zp/Dr naar Nijmegen moeten reizen (vooral de dagelijkse pendelaars). Voor de reizigers vanaf Wh/Ost/Dv/Zp/Dr/Ah naar plaatsen verder dan Nijmegen, is de koppeling van 3700 aan 3600 wel weer een vooruitgang, zo begrijp ik uit de reactie 'fr'. Maar het lijkt me dat de meeste mensen/forenzen in Nijmegen uitstappen. Het is dus een wijziging van de dienstregeling met gemengde gevoelens. Naast die gemengde gevoelens over de reistijden, tijdens de spits zien we vanzelf hoe het er in de ICRm-setjes er aan toe gaat. ![]() Laatst bewerkt door treintim op 14-12-2008 14:42 |
14-12-2008 14:44:54 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Echt midden in de spits is in de 3600 een ICRm setje ook krap hoor, ik zie tegenwoordig steeds vaker vanuit Bd ri. Rsd de treintjes goed gevuld naar Rsd karren.. oftewel, alle zitplaatsen bezet, staanplaatsen in gangpad en balkons ook goed tot zeer vol gevuld! Oude DRGL trouwens! Laatst bewerkt door spoorhaas op 14-12-2008 14:45 |
14-12-2008 14:50:37 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Voordeel voor jou en de andere reizigers in Brabant, is met de nieuwe dienstregeling dan wel weer dat ze in de spits VIRM-VI krijgen en misschien ook 2 x VIRM-IV (dit reed in de oude dienstregeling in de 3700 tijdens de spits). Alleen voor het noorden van de IJssellijn (alles boven Nijmegen), waarop men alleen maar lange dubbeldekkers is gewend, is dit een verslechtering, zeker tijdens de spits. Het reiscomfort in ICRm is trouwens wel weer een verbetering op de VIRM. Tjonge, echt gemengde gevoelens zijn er dus op te noemen over het verdwijnen van de 3700 (en het uitbreiden van de 3600). Laatst bewerkt door treintim op 14-12-2008 14:54 |
14-12-2008 14:51:47 | ||
---|---|---|
daan-ns
![]() |
Vanaf 2 feb gaan er nog maar 2 stammen ICK rijden in de 1900. En dat wordt dan trek-trek. Verder wordt het ICRm en VIRM. In het weekend blijven er 2 stammen ICK op reserve in de Bkh. En de rest met BDs en VIRM. Groetjes Daan |
14-12-2008 14:56:55 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Quote In de spits ( ochtend de 3626 & 3628 ) en middag/avond mogen we echt blij zijn als we daarvoor 2x VIRM IV krijgen.. gewoonweg omdat er nu geen fatsoenlijke zitplaats bij zit.. en tsjah, reizigers zullen ongetwijfeld wel gaan klagen over het feit dat als er ICRm rijd dat er dan minder zitplaats is.. ( maar dat houd je altijd! ) Verder vind ik het wel een redelijk goede vooruitgang, weer lekker rechtstreeks, maar qua reistijd is het niet alles, DRGL 2006 was de reistijd 2:43 of iets korter, met DRGL 2007/2008 werd het al 2:52, en nu is het 2:53/2:54.. |
14-12-2008 15:14:01 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Quote Dat gaat hard dan! Ben benieuwd hoe de materieelsamenstelling er vanaf morgen in de 1900 uitziet. Met name of het beloofde ICRm nu wel langer blijft (het tweede setje ICRm wat voor de 1900 bedoeld was, was na een paar weken alweer verdwenen ten gunste van de 2000) |
14-12-2008 15:40:38 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
Iemand enig idee wanneer de NS de nieuwe vertrekstaten on-line zet? |
14-12-2008 16:11:15 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
kijk volgend weekend maar weer even. of kort na volgend weekend%02% dan is het altijd raak. Laatst bewerkt door spurt2244 op 14-12-2008 16:14 |
14-12-2008 16:21:53 | ||
---|---|---|
midniight
![]() |
Zijn de doorkomsttijden hier nog op de oude tijden? |
14-12-2008 16:59:13 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Ja. |
14-12-2008 17:22:52 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Er is nu ook een nieuwsbericht, zie https://somda.nl/www/nieuws/192/ |
14-12-2008 19:41:56 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Het spoorboekje moet je wat Arriva betreft met een korrel zout nemen. Diverse treinen vertrekken vooral 's avonds volgens de lijnfolders van Arriva op andere tijden dan in het spoorboekje vermeld staat. En dan is er natuurlijk nog de blunder van het jaar in spoorboekje, ook bij Arriva. Op 2e kerstdag, 2e paasdag en 2e pinksterdag rijden volgens het spoorboekje de treinen van Leeuwarden naar Stavoren als op zondag, maar van Stavoren naar Leeuwarden als op zaterdag. |
14-12-2008 21:05:17 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Dat lijkt me eerder miscommunitatie dan een blunder. Het spoorboekje gaat niet zomaar foute info versprijden ![]() Het kan ook zijn dat Arriva hier niet duidelijk in is geweest. http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
14-12-2008 21:38:41 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Los van de vraag wie er in dit geval in de fout is gegaan mag je toch aannemen dat een spoorboekje voor dat het naar de drukker gaat toch eerst door een paar mensen zeer kritisch wordt bekeken. |
14-12-2008 22:18:41 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Wie zegt dat het fout is? %08% |
14-12-2008 22:26:28 | ||
---|---|---|
zugchef
![]() |
Op http://forum.fok.nl/topic/1229132/4/50#64007614 meldt een gebruiker dat in de 3600 de ICRm-stammen slechts uit 4 bakken + stuurstand bestaan... Het valt me op dat niemand dat hier nog opgevallen is vandaag.. |
14-12-2008 22:36:28 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Ik heb ook een loc + stuurstand zonder bakken zien staan.![]() Nee maar serieus, er stond rond 10:50 iets op spoor 5b geparkeerd vanochtend, maar ik heb geen idee of het 4 of 7 bakken waren. Kan me echt niet voorstellen dat het 4 bakken zijn, want dan snijd men zichzelf wel heel erg in de vingers. De 3600 die op dat moment vertrok was een V-IRM VI, ... dat tegenover 4 bakken enkeldeks is niet te doen. |
14-12-2008 22:37:49 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
4 bakken+BDs is ook wel een raar aantal, gezien de stammen van ICRm zou je eerder 3 bakken + BDs verwachten. http://www.ovinnederland.nl/ |
14-12-2008 22:38:09 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
Dat zegt eerlijk gezegd meer iets over de betrouwbaarheid van de melding daar ![]() Laatst bewerkt door luytjes op 14-12-2008 22:38 |
![]() |
advertentie |
15-12-2008 10:40:13 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Leuk om een dienstregeling te hebben met 2x per uur een verbinding Mt-Asd en verder. Jammer alleen dat de materieelomloop zodanig in elkaar steekt dat door de drift om materieel te besparen regelmatig rechtstreekse verbindingen vervallen van een doorgaande verbinding. Soms rijden treinen ook solo Ehv-Mt, waarbij Hrl-reizigers te Std mogen overstappen. In andere situaties wordt het deel Mt-Asd te Ehv afgetrapt en in omgekeerde richting pas te Ehv bijgeplaatst. Dit heet nou reizigers bedonderen... Een overzicht (ma-vr): Trein 815: solo VIRM Ehv-Mt, reizigers Hrl stappen te Std over op 20815. Trein 819: solo VIRM Asd-Ehv, reizigers Mt stappen te Ehv of Std over op voorste stel dat in Ehv wordt bijgeplaatst. Trein 821: idem als trein 819. Trein 881: idem als trein 819. In omgekeerde richting geldt het voor de volgende treinen: Trein 868: achterste VIRM (deel Mt) wordt afgetrapt te Ehv en Mt-reizigers voor Ht en verder moeten overstappen. Trein 872: idem als 868. Trein 878: idem als 868. De treinen 880 t/m 888 rijden solo vanaf Mt, in het spoorboekje staat nu wel netjes aangegeven dat de 208xx tot Std gaat. De laatste 892 rijdt opvallend genoeg op volle oorlogssterkte, namelijk 2x VIRM VI! Ook apart: trein 871 rijdt met 2x VIRM IV Sgn-Ehv en vanwege te verwachte drukte (?) wordt er een VIRM IV bijgeplaatst voor het gedeelte Ehv-Std! En tevens heeft trein 822 drie viertjes waarvan er twee uit Hrl komen i.p.v. Mt. Op zaterdag heeft ook niet iedereen de beloofde rechtstreekse verbinding: Mt-gangers uit Ht en noordelijker mogen te Ehv of Std overstappen indien zij reizen met trein: 823, 825, 827 en 885. In omgekeerde richting hebben reizigers uit Mt pech indien zij reizen met 870, 876 en 878. En op zondag gaat het om de treinen 825 en 827 (Mt-deel wordt te Ut bijgeplaatst!). In omgekeerde richting geldt het voor trein 878. |
15-12-2008 11:01:45 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Waarom zie ik hier totaal geen logica in, ik snap dat het moeilijk voor NS is om altijd hetzelfde materieel te laten rijden, maar dit is voor reizigers wel heel verwarrend. Voor mensen die vaak een andere trein nemen op hetzelfde traject is dit heel irritand, dan weer kunnen bijfen zitten, dan weer een stelletje naar voren lopen...enz... http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
15-12-2008 11:42:17 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteIn ieder geval de 1921 was vanmorgen nog ICK, de 1923 heb ik tot Sdm niet langs zien komen... En owja, zag gistermiddag nog wel een setje ICRm in de 1900. Da's ook nieuw toch, in de zondagsdienst? Laatst bewerkt door daniel_ddr op 15-12-2008 11:43 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
15-12-2008 12:15:03 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Ik zat net op http://www.traphic.nl/trein.aspx te kijken en ik zie dat de 2100 IC Asd - Vs vanaf Rsd als stopper doorgaat, is dit dan toch door gegaan? of is dit afwijkend? Kan iemand hier een bevestiging geven die het weet? Laatst bewerkt door spoorhaas op 15-12-2008 12:15 |
15-12-2008 12:21:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vertrouw maar gewoon op het spoorboekje en de reisplanner, zou ik zeggen. |
15-12-2008 13:16:11 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
In Zl staat de 7900 op spoor 5b gepland. De overstap 9100-7900 (.32/.36) is nu vrijwel niet te doen. Spoor 6 is tijdens de kering van 7900 leeg, leek me ook wel een goede optie.. |
15-12-2008 14:03:54 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Dat was mij ook opgevallen. De niet bestaande overstap van 3800/8000 (hoort om .35/.05 binnen te komen, maar is 90% van de tijd om .31/.01 binnen) is hierdoor in principe ook érg moeilijk geworden. Beetje jammer want inderdaad, spoor 6 was ook in het geval van gisterochtend vrij. Na vertrek van de 7900 stond er echter al een volgende 3600 op spoor 5b, dus of die na vertrek van de 3600 die er al stond, doorschuift naar 5a, weet ik dan weer niet.. De nieuwe 3600 vertrekt nog onregelmatiger van spoor dan het weer, op de vertrekstaat zag ik continu wisseling tussen spoor 5a/6/7. Kortom, erg ingewikkeld allemaal weer. |
15-12-2008 14:33:24 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Volgens mij is het minder erg allemaal: de 3600 vertrekt zo goed als altijd door de week van spoor 7 en in het weekend gaan er veel treinen van 5a. Is dat zo ingewikkeld? |
15-12-2008 16:25:25 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Dit was ik eerder in de opvallende dingen heb gepost maar even verplaatst omdat de discussie hier toch al loopt. Dit zijn mijn ervaringen op basis van wat ik gezien heb tussen 1515uur en 1525uur (inclusief een aantal CTA's die alvast goed draaiden voor de treinen van het blok rond 1545uur): Verder is de spooropstelling te Zl als volgt gewijzigd: de 500/700 blijft te sp3, als de 12500/12700 rijdt wordt die te sp6 behandeld. De aankomende 3700 wordt op sp5-oostzijde behandeld, wat dus conflicten met de 12500/12700 kan opleveren als de 3700 te laat is. De vertrekkende 3700 wordt op sp7 behandeld. Dat was flink wennen vandaag voor veel reizigers: die rennen allemaal naar de trein op sp5-oostzijde. De vertrekkende 3700 is dan allang weg aangezien die nu om .18/.48 vertrekt, dus 2 minuten eerder dan voorheen. Sp5-westzijde blijft dus over voor de 5600 en dat heeft dus volgens mij een lengte van 8 bakken. Dat betekent dus ook dat er een lekkere situatie gaat ontstaan als er teveel 7400-stammen in de 5600 verzeild raken. Overigens denk ik wel dat de voetgangerstunnel onder station Zl nu een nog groter probleem gaat worden dan het al was aangezien de uitwisseling tussen de 500/700 en 12500/12700 nu via die tunnel moet gebeuren. En weet iemand van de insiders misschien of de rangeerbeweging van de 3700 van sp5 via Zlr naar sp7 een treinnummer heeft? Zo ja, dan zou ik graag de vuistregel van dat treinnummer weten voor de spots ![]() |
15-12-2008 16:27:48 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Nee, was in de oude dienstregeling ook al zo. Alleen de laatste weken van de oude drgl had men doordeweeks ook maar één stam, dus kwam het de laatste tijd minder vaak voor. |
15-12-2008 16:30:10 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Er zullen nooit (nja, wat is nooit) 7400-stammen in een 2x DDAR-trein verzeild raken, omdat dat ook niet past op de stopstations tussen Amf en Ut. |
15-12-2008 16:37:51 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Vaak genoeg meegemaakt, al dan niet dat de hele stam dan maar afgesloten wordt. |
15-12-2008 17:28:21 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Kijk eens bij mijn bericht dat ik in dit topic op 18-11 om 11.32 uur heb gepost: alles over de inzet van ICR en ICK in de 1900! |
15-12-2008 19:20:26 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteUh, een rangeerbeweging kan geen treinnummer hebben... dat kan alleen maar als 'ie een vertrek- en aankomststation heeft. Zou Zlr kunnen zijn, maar ze zullen toch gewoon achter het eerste sein gaan keren neem ik aan? (krijg je normaal geen sternummer bij dit soort bewegingen?) |
15-12-2008 19:33:03 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteIk reis elke dag tussen Zl en Ut in beide spitsrichtingen, zie alle 4 de 5600'en die dubbel rijden op een dag, en ik heb het afgelopen jaar maximaal 3x een 7400-stam in die treinen gezien. Het gebeurt echt heel zelden. "Vaak genoeg meegemaakt" is relatief, maar ik geloof er niks van. |
15-12-2008 19:35:13 | ||
---|---|---|
niels arno
![]() |
Dacht dat er bij rangeerbewegingen 40 voor kwam. Bij meerdere rangeerbeweging telde men door naar 41 enz. Zal dan wel een 4036xx worden. |
15-12-2008 21:02:01 | ||
---|---|---|
hvondelen
![]() |
Zoals het er nu uitziet gaan de volgende treinen met 3X VIRM-IV rijden tussen Ehv en Amr en omgekeert. (818,) 820, 822, 824, 826, (859), 861, 863, 865. Laatst bewerkt door hvondelen op 15-12-2008 21:02 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
15-12-2008 21:50:37 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Ik heb het afgelopen jaar ongeveer 15 reisjes gedaan, en heb het in ieder geval 2 keer gezien. Dus dat vind ik vaak genoeg ja. ![]() |
15-12-2008 23:07:38 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Correct. Dus het zal ongetwijfeld 4036xx zijn tussen Zl en Zlr. Het had ook net zo goed 73600 kunnen zijn omdat Zlr en Zl twee aparte bediende punten zijn, maar wellicht omdat het binnen hetzelfde pplg ligt zal het dus gewoon 4036xx zijn. |
15-12-2008 23:46:00 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Quote 15 is anders niet echt een grote steekproef. Uitgaande van 48 werkweken van 5 dagen in de week heeft robbertc zo'n 240 * 2 = 480 reisjes gemaakt, ik vind dat een iets betrouwbaardere bron. ![]() http://www.ovinnederland.nl/ |
16-12-2008 00:15:47 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik zeg dan ook niet dat het een goede steekproef is. Het enige dat ik gemeld heb is dat het aantal keren dat ik het heb meegemaakt relatief hoog is. |
16-12-2008 00:49:56 | ||
---|---|---|
dedominee
![]() |
Quote Juist niet. Iemand die patroonmatig steeds met dezelfde treinen reist (op een vast traject), die zal hooguit de eigen afwijkingen kunnen waarnemen van de vaste treinen waarmee die reist. Voorbeeld: ik rij dagelijks met de trein van 08:00 naar Amsterdam CS en 's avonds met die van 17:00 weer naar huis [want ik ben een EchteBurger(tm)]. Dan zie ik dus alleen de trein van 08:00 en 17:00; waarschijnlijk spits-inzet, dus weinig tot geen afwijkingen. Iemand die onregelmatig met verschillende treinen op verschillende tijden reist, kan meer afwijking t.o.v. normaal vaststellen, omdat er meer variatie in zijn meetpunten ligt. Voorbeeld: ik moet soms naar mijn tante Jo in Den Bosch; soms midden op de ochtend, soms 's avonds laat. Reis maar 10 per jaar naar haar; de rest van de maand mag mijn neef Daan het oplossen. Ik zie twee keer een VIRM i.p.v. een ICMm. Ik heb meer variatie; dus ik zie meer afwijkingen. |
16-12-2008 07:56:43 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Op zich heb je gelijk, maar het ging hier _juist_ om de waarnemingen van de treinen die gepland met twee DDAR-stammen rijden. http://www.ovinnederland.nl/ |
16-12-2008 08:23:10 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteDe rangeerbewegingen van de 3600 zijn idd als vuistregel: 40 voor het treinnummer zetten. Voorbeeld: 3634 wordt als 403634 weg gerangeerd, komt als 403651 terug en vertrekt als 3651 Veel van deze bewegingen gaan via sp 40 en dat ligt in het drglpunt Zl Laatst bewerkt door dvdhoven op 16-12-2008 08:25 Dick van den Hoven |
16-12-2008 10:30:58 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Opvallend: 6018 (Tl - Ut) komt om 7.03 in Gdm aan en vertrekt pas om 7.11 weer (=2 minuten later dan alle andere 6000 van Tl naar Ut), die 2 minuten moet ie tussen Gdm en Ut in de spits inlopen....lukt in de praktijk dus niet! Bij de weg, de 818, die de 6018 in Gdm inhaald doet dat de gehele week om 7.06, geen 'last' van onderhoudsrooster op di/wo (zoals vorige drgl.) Waarom die afwijkende vertrektijd van de 6018? Overigens, iemand de vertrekstaat in Ut met de (1)7400 richting Asd tijdens de spits bekeken, vooral tussen 16 en 17 uur...verschillende dagen verschillende perronsporen. Gérard |
16-12-2008 11:22:16 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Op dinsdag en woensdag is trein 3520 wat later door Gdm, doordat trein 9618 op die twee dagen buiten patroon ligt. |
16-12-2008 13:01:04 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Volgens Mickey, die ik gisteren op station Zwolle tegenkwam, werken de omlopen in de 3600 met afgewisseld ICRm en VIRM op deze manier: Om het uur vertrekken er in Zwolle om .18 en .48 twee ICRm-stammen, en het uur daarna vertrekken op de genoemde tijden twee VIRM's. Volgens Mickey wisselt alles elkaar om het uur af. Voorbeeldje; zo vertrekken er vanaf 20:00 tot 21:00 alleen maar VIRM's uit Zwolle naar Roosendaal, en daarvoor (van 19:00 tot 20:00) vertrekt er alleen ICRm vanuit Zwolle naar Roosendaal. Op de rest van de lijn zal het denk ik ook wel op deze manier in elkaar zitten. Laatst bewerkt door treintim op 16-12-2008 13:02 |
16-12-2008 13:20:37 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Zo zal het er misschien op een bepaald moment van de dag zijn, maar het is ieder geval niet de hele dag zo gepland. De eerste drie uit Zl zijn al ICR: 3623/25/27/37/39/41/43/47. VIRM zijn: 3629/31/33/35/45. Verder geldt keren te Rsd: genoemd treinnummer +9 en te Zl genoemd treinnummer komt af van -17 (dus 3647 komt 3630). Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar die ga ik niet allemaal noemen nu. |
16-12-2008 13:36:58 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Mmmh, het maakt het er niet makkelijker op. Wel zag ik Mickey om 12:45 gisteren, en hij stond al vanaf 10:00 treinen te kijken en trok dit als algemene regel. Dus misschien dat het op dat deel van de dag zo is in Zwolle... dat zou wel makkelijk zijn natuurlijk. Goed, het is nu dus nog even gokken. Laatst bewerkt door treintim op 16-12-2008 13:37 |
16-12-2008 14:01:48 | ||
---|---|---|
dwem
![]() |
Klopt met mijn soortgelijke waarneming in Rsd gisteren. Dirk |
16-12-2008 14:05:58 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Voor de 8800 waren in de vorige dienstregeling 3 van de 4 setjes losse IRM-VI'en en 1 setje een IRM-IV, versterkt met een andere IRM-IV in de spits. Nu is mijn vraag: komen die drie setjes van IRM-VI in deze dienstregeling terug of niet? Ze worden nu namelijk stelselmatig met IRM-IV gereden en dat is in de spits echt veel te weinig. Bij voorbaat dank voor het antwoord! ![]() Martijn |
16-12-2008 14:23:09 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Is een korte termijn oplossing. Je oude vertrouwde omlopen gaan terug komen in het nieuwe jaar! |
16-12-2008 14:29:25 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Gelukkig!%02% |
17-12-2008 00:21:08 | ||
---|---|---|
kevinevers
![]() |
Even een vraagje over std. De stoptrein naar hrl vertrekt nu van 2a De ic richting rm en verder van 2b (die gaat door het wissel van 1a naar 2b) De stoptrein naar rm echter die vertrekt van spoor 1b. De totale logica snap ik niet achter dit sporen circus want als je met de stopper uit hrl komt en je moet naar srn of ec dan moet je dus onderhand tot in srn lopen voordat je je aansluiting hebt iets dat voor oudere mensen zeer moeilijk te halen is (heb ik vandaag zelf gezien). Waarom heeft men het gewoon niet gelaten zoals het was, in mijn ogen was dat perfect. de stopper naar hrl op 20 de stopper naar rm op 1a en de ic richting rm en verder op 2 |
17-12-2008 10:22:00 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Heeft al iemand ervaring opgedaan met de overstap van de 3100 op de 32200 in Nm? Er is daar een mogelijke overstap van 2 minuten van spoor 1a naar 1b. Als de 3100 op tijd is dan is dat meer dan genoeg. Maar rijdt de 3100 een beetje op tijd? |
17-12-2008 11:56:27 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Ik heb het de afgelopen dagen in de AV gevolgd, en ik kan resoluut zeggen: Nee. Het meerendeel gaat al met een flinke + uit Shl weg... lekker dat korte keren. %03% |
17-12-2008 12:25:45 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Hoog tijd om die overloopwissels tussen de binnensporen in de tunnel van Shl weer terug te leggen en op Shl te gaan keren! |
17-12-2008 12:35:56 | ||
---|---|---|
molenaar12
![]() |
Quote Een rangeerbeweging heeft wel degelijk een treinnummer. Dit is vaak een afgeleide (verlengd) van het nummer waaronder de trein aankomt of vertrekt. |
17-12-2008 13:19:34 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Het klinkt heel stom, maar een rangeernummer is een rangeernummer en een treinnummer is een treinnummer. Een belangrijk verschil: een treinnummer komt in het hele land maar 1x voor, een rangeernummer kan vaker voorkomen (maar maar 1x per dienstregelpunt). |
17-12-2008 15:12:14 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Ik heb nog een vraag betreffende de 4000/4500-serie in de nieuwe DRGL. Er schijnt te Asd gekoppeld te worden met DDAR om 2 treinen naar Enkhuizen te vertsterken. Staat er dan al een DDAR gereed langs het perron (en wordt de aankomende 4000 daar tegenaan gekoppeld), of wordt de versterkende DD-AR pas van het Westelijk Eiland gehaald nadat de 4000 is gearriveerd? Ik kan me namelijk herinneren dat er in het Handboek Machinist een bepaling is opgenomen dat het bij DD-AR verboden is bij aankomst direct te combineren met reizigers in de trein. |
17-12-2008 15:13:14 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Gezien de tijd die voor het koppelen staat zal het stel er ondertussen wel staan. |
17-12-2008 15:16:24 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Ik weet niet hoe zwaar men tilt aan die betreffende 'regel' (weet ook niet of het een officiele regel is), maar in ieder geval wordt ie overtreden dan... |
17-12-2008 15:19:32 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Er mag niet direct gecombineerd worden met een DDAR/MDDM. Edit: Het is niet toegestaan om met reizigers in de trein direct te combineren. Staat duidelijk omschreven in de Handboek van de machinist. Dat ze het reeds klaar staande stel open doen voor reizigers is niet slim. Laatst bewerkt door MDDM op 17-12-2008 15:47 Gr Joop mcn Lls |
17-12-2008 15:21:19 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Als ik het goed begrijp is het dilemma niet of het versterkingstreinstel al dan niet vooraf langs het perron staat, maar of het treinstel al toegankelijk is voor reizigers voordat de 4000 binnenkomt. |
17-12-2008 15:21:24 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
De enige keer dat ik 't meemaakte was in de 16000, welke aankoppelde aan een gereedstaande DDAR in ut. In die gereedstaande DDAR zaten al een hele hoop mensen. |
17-12-2008 15:28:41 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteEn of de 4000 (incl. reizigers) direct combineerd met het versterkingsstel, en daarna de deuren ontgrendeld... |