15-10-2009 22:57:56 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteDit rijdt nog wel, maar gaat na Mp linksaf. De 573 gaat in z'n geheel naar Gn op zondag. |
15-10-2009 23:00:00 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Oh, dan heb je mij niets horen zeggen. |
15-10-2009 23:31:10 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Ik zie dat naar Roodeschool nogal geschoven is (ruim 20 minuten eerder). Bovendien een lange kering in Roodeschool waardoor de rit naar Groningen op de oude tijd blijft. Het eerder vertrekt uit Gn sluit wel beter aan op de 700 serie. |
15-10-2009 23:32:13 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteProbeer de zoekfunctie eens %09%. Is al maanden bekend... |
![]() |
advertentie |
15-10-2009 23:44:11 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Daar kom je tientallen zoekresultaten tegen als je zoekt op '3300', en ook al kom je bij dit topic, dan moet je alsnog 11 pagina's afstruinen om af te zoeken waar dat nou ook alweer stond. Dat wilde ik dus bewust niet doen, ik hoop niet dat je het erg vindt.![]() Het gaat erom dat NS zo trots is op het feit dat ze met SGMm naar Hoorn Kersenboogerd komen in dienstregeling 2010 dat ze dit speciaal aan bewoners gaan tonen op zondagavond.%08% Misschien heeft Keesje wel gelijk en gaat het puur om rijtijd, maar de NS maakt gelijk goed gebruik hiervan om dit de bewoners in Hnk te laten zien. Laatst bewerkt door treintim op 15-10-2009 23:46 |
16-10-2009 00:06:31 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
QuoteWordt op z'n minst uitgesteld tot april 2010 als ProRail z'n zaakjes (eindelijk) op orde heeft op Ah-Ww. |
16-10-2009 00:17:58 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
In 2006 was de 3300 ook al SGM (en 4500 's avonds ook SGM), is niets nieuws voor de bewoners van Hoorn. Enkele opvallende dingen rondom Amsterdam: - 7400 stopt niet op Asdm én Asa! - 5400/4800 gaan beide op elkaar keren op spoor 2a (i.p.v. 4800-5400 op 4a en 5400-4800 op 2a). - 7400 ri. Ut gaat vanaf 5b(!), de 4000 net als nu van 4b verder vertrek die om .17/.47 i.p.v. .25/.55. Hierdoor staat de 4000 slechts 4 minuten stil te Asd t.o.v. de 10 minuten in de 'oude' 4000 uit 2008. - 14700 keert op 7a, 7400 uit Ut ri. Utg wordt ook op 7a afgehandeld. - 4000 ri. Utg wordt ook op 7a afgehandeld. - 3000/800 ri. Zd worden beide op spoor 8 afgehandeld i.p.v. 7 nu. - 1500/4500 ri. Ekz op spoor 14a (!). - 1500/4500 ri. Amf op spoor 10(!). - 26/2100 keren op spoor 13a t.o.v. 14a nu. - 5800 keert op zichzelf op 13b(!). - 4600 keert op zichzelf op 13b(!). - 3900 ri. Lls op 10a (!) i.p.v. 11b. - 9200 ri. Brusz op 14a i.p.v. 13a nu. - 14500 ri. Ekz op 11a i.p.v. 8a nu. Tot zover enkele opvallende dingen die veranderen. Laatst bewerkt door ruysdael op 16-10-2009 00:37 |
16-10-2009 01:06:03 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
7400 is op zich niet zo opvallend, deze neemt in de spits de huidige functie van de 17400 over van Bkl-Asd, en die stopt in de huidige DRGL ook al niet op die stations... Laatst bewerkt door SleutelMan op 16-10-2009 01:06 |
16-10-2009 01:37:18 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Maar zou in de nieuwe DRGL júíst in Asa stoppen.. edit: Ut->Asd stopt ie wel op Asdm en Asa, beetje gek. Laatst bewerkt door ruysdael op 16-10-2009 01:53 |
16-10-2009 06:31:20 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
4500 > Ekz van spoor 14a en 2100/2600 > Shl van spoor 13a, geeft merkwaardig genoeg alsnog een kruisende beweging van 2 verschillende stromen.. |
16-10-2009 08:04:14 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Quote Gaat de Mona treinen rijden met pakken vlaflip? Of bedoel je gewoon een SGMm? En wie zijn actualiteit is het dan? Volgens mij alleen voor de gene die er mee betrokken zijn en als je dit https://somda.nl/forum/7577/p232815/Ontwikkelingen+SGM/ lijstje bekijkt van Maccerr zie je dat het al bekend was. Gr Joop mcn Lls |
16-10-2009 08:06:06 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Quote Als er de tijd voor is,mag kopmaken met ICRm geen probleem zijn. Gr Joop mcn Lls |
16-10-2009 08:51:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De 4500 zal hoogstwaarschijnlijk via het noordviaduct richting Sgr vertrekken. Dan voegen ze weliswaar in in de stroom naar Schiphol, maar kruisen die niet. Bij de Singelgracht van het noordviaduct rechtdoor is overigens de oude route naar de Zaanlijn (van voor de zessporigheid), waarbij je lekker kunt aanzetten en niet krom door al die overlopen van de Overbrakerpolder hoeft ![]() |
16-10-2009 09:59:34 | ||
---|---|---|
berkel73
![]() |
QuoteWat als positief gevolg heeft dat er nu eindelijk een goede verbinding Asa-Dvd-Amf (en verder) v.v. is; ben ik eindelijk van die metro verlost ![]() Negatief gevolg voor reizigers buiten de spits tussen Ashd/Ac en Utrecht is dat de aansluiting in Breukelen 11 minuten wordt t.o.v. 7 minuten nu, omdat de 4000 niet aansluit op de 17400. De andere kant op wordt het zelfs 12 minuten t.o.v. 5 nu. Ook in de spits gaat het aantal nuttige verbindingen van 4x/u (17400 én 4000+7400) terug naar 2x/u (alleen de 7400, want als je eerst de 4000 neemt, kom je in Bkl toch weer in de 7400 terecht). Laatst bewerkt door berkel73 op 16-10-2009 10:02 |
16-10-2009 14:34:55 | ||
---|---|---|
jeepee
![]() |
Quote Hetzelfde gebeurt een uur eerder met de 569. Ook dan is er een 12569 die naar Lw gaat. Goede zaak! Ook een erg goede zaak is dat de 10787 -net zoals de 787 naar Gn- van ma t/m za gaat rijden! |
16-10-2009 17:21:48 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Er komt een nieuwe trein te rijden. ![]() |
16-10-2009 19:30:34 | ||
---|---|---|
Damian
![]() |
Ik denk dat de 1689 er is gekomen met oog op de toekomst als de 700/1600 vanuit Gvc gaat rijden. Tegen die tijd zal er ook wel een 1614 en misschien zelfs een 712 vanuit Amf vertrekken. Laatst bewerkt door admin op 18-10-2009 10:42, reden: Onnodige quote verwijderd |
16-10-2009 21:12:22 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Trein 1614 rijdt al.![]() Bij twijfel: gebruik beton. |
17-10-2009 22:39:37 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Zaken die mij zijn opgevallen: - Trein naar Rd stopt ook weer in Swd. De tijden zijn inderdaad verlegd. Te Gn aankomst .56, vertrek .06 voor de reguliere treinen. Wanneer de extra (spits)treinen rijden uiteraard aankomst .26 en vertrek .36. - Gn - Zb wordt op ma-za 4x per uur gereden (2x per uur door naar Ws/Nsch/Leer en 2x per uur tot Zb). Dit als voorbereiding om de treinen naar Zb door te laten gaan naar Vdm. 's avonds na 19.00 uur en op zondag gewoon 2x per uur een trein. Uit Gn zal de trein van .05 tot Zb rijden en de trein van .19 naar Leer/Nsch. Laatste trein naar Leer vertrekt om 20.19 uur ipv 19.19 uur. |
17-10-2009 23:48:35 | ||
---|---|---|
Noodrem
![]() |
Quote Dat is op zijn minst opmerkerlijk te noemen. De Zaanstreek raakt nu een rechtstreekse verbinding Weesp / Almere kwijt, maar daar tegenover zou Asa / Asb staan. Nu schrappen ze eenzijdig die Asa verbinding om die vervolgens op het omgekeerde traject wel te stoppen op Asa. Najah, we hebben de 4000 nog, maar het blijft toch raar. Overigens vraag ik mij af hoe Asa die toenname in treinen gaat handlen. Richting Ut zijn er weinig problemen omdat eventuele vertragingen op Amr -> Asd opgevangen worden door de 5 minuten haltering op Asd. Vanuit Ut naar Asd loopt het wel vaak in de soep. De 800 & 3000 zie ik dikwijls met +5 tot +15 binnenkomen. Vervolgens loopt de 800 vaak de 3000 in de spaken en de 4000 ondervind daar ook nog wel eens wat problemen van. Op Zd zie je vaak heel mooi de problemen als een 800 & 3000 vlak achter elkaar zitten. (Of soms erger nog; 3 tegelijk). Dan is het op Zd vaak spoorwissel en is de 4700 de 'sjaak' bij Asd of Asa omdat Zd of de Hemtunnel vol zit. Of hij moet wachten op Zd op de vertraagde IC's omdat die niet achter de 4700 / 5800 willen zitten. Straks komt de 14700 erbij, en ik vraag mij af hoe dat zal gaan op Amstel. |
18-10-2009 00:07:33 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Nogmaals een grote dankbetuiging aan de inwoners van Hgv .... het had zo mooi kunnen zijn .... %04% Laatst bewerkt door daniel81 op 18-10-2009 00:08 |
18-10-2009 00:10:27 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Ik neem aan dat Hgv overspoeld wordt door Schiphol-gangers (als ik menig treinreiziger uit Hgv moet geloven) en hopelijk nemen ze dan allemaal een vliegticket enkele reis Verweggistan en kunnen we het oorspronkelijke model van 2010 in 2011 alsnog invoeren.![]() Hier nog wat nieuws over de nachttreinen in 2010, voor zover niet al bekend: http://www.treinreiziger.nl/actueel/nachttrein_dienstregelingen_2010 |
18-10-2009 11:18:36 | ||
---|---|---|
julius
![]() |
QuoteOp werkdagen rijdt die kwartiersdienst al een jaar, wat is er anders aan de zaterdag dat het moet worden uitgesteld? |
18-10-2009 11:46:23 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Achterstallig onderhoud. Prorail wil er wat aan gaan doen, eindelijk, maar misschien doen ze dat op zaterdag? Laatst bewerkt door AlbertP op 18-10-2009 11:47 |
18-10-2009 12:57:02 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteHeb je een idee hoe dat dan in zijn werk gaat? Keren binnen 4 minuten is erg krap inderdaad, maar binnen 4 minuten de hele mikmak gaan rangeren (4b -> 2b/3b en andersom) lijkt mij ook wat aan de krappe kant. |
18-10-2009 13:21:09 | ||
---|---|---|
davidov08
![]() |
Quote Interessant... Hoe staat het eigenlijk met de idee ook een sneltrein naar Leer (/Nieuweschans) te introduceren. Met 4 treinen naar Zuidbroek zou je tenminste 1 trein per uur (dus ook het uur dat de trein niet naar Leer gaat) niet kunnen laten stoppen op alle 5 stations voor Zuidbroek. (Gn-Zb-Scheemda-Winschoten-Nieuweschans-(Leer)). Deze stations houden dan gewoon hun 3 treinen pu per richting en ze kunnen rechtstreeks naar Veendam (later), rechtstreeks naar het oosten of met overstap. Als na 20.00 er nog maar 2 treinen rijden vervalt natuurlijk, net als bij Gn-Lw, de sneltrein. Er was/is zelfs een versnelling naar 140 (van 100) in de pijpleiding: http://www.provinciegroningen.nl/actueel/groningertreinen?view=Standard De meeste tijdwinst lijkt te behalen door het verhogen van de baanvaksnelheid op (delen van) de trajecten Groningen - Nieuweschans v.v. en (in iets mindere mate) op het traject Groningen - Roodeschool v.v.. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de verhoging van de snelheid op het baanvak Groningen - Zuidbroek van 100 naar 140 km/h, tussen Zuidbroek en Nieuweschans waar in plaats van 100 km/u ook 120/140 km/u gereden kan worden en als laatste tussen Sauwerd en Roodeschool waar de treinen in plaats van 70 km/u ook 100 km/u kunnen rijden. De verwachting is dat deze snelheidsverhogingen binnen een jaar gerealiseerd kunnen zijn. Hoe staat het met die "binnen een jaar" ambitie? |
18-10-2009 15:13:13 | ||
---|---|---|
fff604
![]() |
Er was op Somda sprake van dat de 4900 in Alm op de middensporen zou keren, maar nu zie ik in de reisplanner dat de 4900 van spoor 1 en 4 gaat vertrekken en aankomen. ![]() Laatst bewerkt door fff604 op 18-10-2009 15:15 |
18-10-2009 15:59:29 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
De 4900 is nooit gepland geweest op spoor 2 of 3. Tot plm. 14 uur wordt gekeerd op spoor 1 en na 14 uur op spoor 4. Hierdoor kunnen de reizigers in de drukste richting cross-platform overstappen te Alm. |
18-10-2009 17:20:41 | ||
---|---|---|
Joey666
![]() |
Is wel jammer dat deze serie niet verder rijdt dan Almere-centrum. Soms wel eens op visite naar me broer in Almere buiten. Ik vind deze zogenaamde intercity lijn raar rijden. Vanuit Utrecht laat het serie toch in ieder geval naar Almere-Oostvaarders rijden? met alleen een stop op Almere-centrum, Almere-buiten, en Almere-Oostvaarders vanwege de kering of door rijden naar Lelystad als echte IC. Of gewoon het oude situatie, dat hij stopt op elke station in Almere. Dan mag je bij het laatste het intercity eraf halen en stoptrein/sprinter noemen. Er zullen vast mensen balen dat ze over moeten stappen op Almere CS. En blijft deze serie met een mix van SGM / mat64? Of gaat er toch meer DD-ar in? Ik weet ieder geval dat hij blijft keren op de 5700 serie in Utrecht. De 5700 serie gaat niet verder in op de 5000 en zal de eindbestemming Hoofdorp zijn. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
18-10-2009 17:26:04 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
Wat wordt de omloop voor Klp in 2009-2010 ? |
18-10-2009 17:38:57 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Beide onjuist. Hoe kom je daarbij? Het zou wel medio 2011 kunnen gaan gebeuren. Quote Wat bedoel je daar mee? Kijk gewoon eens op de reisplanner, daar staan alle nieuwe dienstregelingen in. Gratis en voor niks alle info! Laatst bewerkt door keesje op 18-10-2009 17:40 |
18-10-2009 17:47:28 | ||
---|---|---|
Joey666
![]() |
Hebben ze dat weer ongedaan gemaakt? Van Locov: Serie 5700 Sprinter Utrecht Centraal - Hoofddorp v.v. na introductie HSL Dat gene heb ik effe over het hoofd gezien. Laatst bewerkt door Joey666 op 18-10-2009 17:58 |
18-10-2009 18:36:17 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Ja, als de HSL volledig in dienst is. En als de Oude Lijn wordt 'omgeklapt' (o.a. de 2100 via Hlm). Dat gebeurt waarschijnlijk pas halverwege 2011. |
19-10-2009 07:22:16 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Is ook al bekend wat de materieelinzet gaat worden in de 9100, 500 en 700? Ik weet dat men bezig is om DM'90 uit de 9100 te halen. Wordt de 9100 geheel ICM(m), vanwege de koppeling met de 500/700? En blijft de NO verder gewoon ICM(m) - op trein 526/561 na dan - of krijgen we nog meer creatieve onderhoudsuitwisselingen met On?![]() |
19-10-2009 09:32:52 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik denk dat we het beste gewoon nog kunnen wachten. Nog niet zo lang geleden was de sluitingsdatum voor het gereedhebben van de dienstregeling, het lijkt mij logisch dat het dan nog even duurt voordat de volledige materieelomloop (welke dan ook nog haalbaar moet zijn qua HC's) klaar is. Er zijn hier genoeg mensen die tegen die tijd inzicht hebben op de materieelinzet, dus vragen zal niet nodig zijn ![]() |
19-10-2009 11:10:06 | ||
---|---|---|
mfabrie
![]() |
Hoe zit het eigenlijk met se serie 6000/16000/13600? blijft het een mix van DD-AR/Mat 64? of komt er SGMm o.i.d. er te rijden? Dat geldt ook voor de dienstregeling? de serie 6000 is met de jaren een route geworden waar je steeds langer over doet? |
19-10-2009 11:25:49 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
@ treinfan: ook het materieelplaatje voor 2010 is al rond. Laatst bewerkt door robbertc op 19-10-2009 11:26 |
19-10-2009 14:51:33 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
In drgl 2010 komen in de daluren de IC's uit Ut in Rtd aan op spoor 14b, en vertrekken deze uit Rtd naar Ut van spoor 14a (behalve de IC naar Es van 14b). Gaan de IC's uit Ut in Rtd kort op zichzelf keren, in 10 min. ? Of krijgen ze 25 min. keertijd in Rtd, waarin ze van spoor 14b naar 14a moeten rijden zodra dit vrij is ? Laatst bewerkt door abcde op 19-10-2009 15:02 |
19-10-2009 15:07:43 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Ze gaan kort keren zoals hier onlangs al besproken is. Dit om perroncapaciteit vrij te maken zodat er zonder problemen sporen buiten dienst kunnen als de verbouwing van Rtd start. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
19-10-2009 15:10:04 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Waarom komen deze IC's dan doorgaans aan op spoor 14b en vertrekken van 14a ? |
19-10-2009 15:12:47 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Zal wel sein-technisch zijn: Aankomend helemaal door rijden tot einde perron; vertreksein hoeft alleen aan het uiteinde van het perron (Ut-zijde) veilig te komen.. |
19-10-2009 15:14:01 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
M.a.w. er wordt tussendoor niet gereden van 14b naar 14a ? |
19-10-2009 15:27:12 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Lijkt me niet nodig. De hele NO kan op spoor 14 behandeld worden. Aftrappen en bijplaatsen moet wel in een heel korte tijd gebeuren, trouwens.. |
19-10-2009 15:39:52 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDan heb je toch ergens verkeerd gekeken: de NoordOost komt aan op 14a en vertrekt van 14a, de 2800 komt aan op 14b en vertrekt van 14b. Zal wel met eventuele vertragingsopvang te maken hebben: stel dat de 2800 met +5 van 14b vertrekt (via 15a) dan kan de NoordOost ondertussen op 14a binnenkomen. Ook kan je op deze manier bij te plaatsen materieel vast klaarzetten, iets wat ook nu al gebeurd. Edit: je zit alleen wel met maximale treinlengtes want volgens mij kunnen er maar 7 bakken op 14b staan wil je nog via het kruiswissel kunnen vertrekken. En het is natuurlijk de doodsteek voor de spreiding over de trein van je instappers (en uitstappers, van puntje 14b is het een complete avondvierdaagse naar de tunnel) Laatst bewerkt door daniel_ddr op 19-10-2009 15:43 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
19-10-2009 15:43:00 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Op de reisplanner van NS (datum kiezen in 2010) kan je lezen dat in de daluren (rond 11 en 12 uur) de IC's aankomen op spoor 14b en vertrekken van 14a, uitgezonderd IC 1700 naar Es. Maar Daniel, je toelichting klinkt aannemelijk. Laatst bewerkt door abcde op 19-10-2009 16:12 |
19-10-2009 15:45:15 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Ik heb in zowel de daluren als de spits in Hafas gekeken en kwam toen op keren op dezelfde perronfase uit. Is ook logisch want het heeft volstrekt geen zin om in 10 minuten ook nog eens je trein te gaan verplaatsen. Dat zou dan zo ongeveer op het moment dat je aansluitingen aankomen zijn, dus zit je ook nog net met een moment waarop reizigers bezig zijn met instappen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
19-10-2009 17:40:55 | ||
---|---|---|
mfabrie
![]() |
Waar kan ik ergens die materieelomloop vinden voor bijv. de serie 6000/16000/13600? |
19-10-2009 18:48:31 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Binnenkort in het plansysteem VPT van NS.![]() |
19-10-2009 20:45:44 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
In de 6000/16000/13600 gaat niet veel veranderen. Heb je daar aanwijzingen voor dan? We posten hier de opvallendste dingen, als iedereen om z'n persoonlijke treinserie gaat vragen, wordt het wel erg onoverzichtelijk en vaak voor "de grote lijn" is het niet echt interessant. Kortom, wat een verandering zou kúnnen zijn is wat meer DDAR i.p.v. Mat'64, maar dan houdt het ook wel op.. |
19-10-2009 21:49:19 | ||
---|---|---|
superboer
![]() |
De 5500 heet vanaf 13-12 weer Sprinter, kan ik hieruit concluderen dat het mat'64 hier geheel uit verdwijnt? |
19-10-2009 23:43:49 | ||
---|---|---|
Noodrem
![]() |
Quote Wellicht, maar hoeft niet. De 4700 is ook een sprinter dienst, maar in het weekend rijdt daar meer DD-AR dan SGMm in. Hoewel Mat'64 hier niet planmatig in rijdt, zit er toch vaak wel een stel in. |
20-10-2009 00:05:49 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
De 5800 blijft ook Sprinter heten, terwijl ik begreep dat daar (o.a.?) ook DDAR zou worden ingezet. |
20-10-2009 07:09:50 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Wat is eigenlijk het criterium om bepaalde stoptreindiensten 'Sprinter' te noemen, ongeacht wat voor materieel er wordt ingezet? |
20-10-2009 08:18:23 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Voor de Limburgse liefhebbers van Mat.'64, en in het bijzonder de viertjes, is er goed nieuws: Van de laatste 6 diensten die het nog heeft, komt er geen één dienst meer voor ten noorden van de rivieren.![]() Ze rijden alleen nog in de 6800 (2 diensten), 6900 (1 dienst) en in de 5200/6400 (2 diensten). De zesde dienst staat op reserve in Mt. Zo komen de laatste stellen al 'mooi' in de buurt van Wt. |
![]() |
advertentie |
20-10-2009 08:23:28 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Ja, is weer volledig SGM. Quote Nou, zo'n beetje alles behalve SGM inderdaad. Veel DDAR en ook wat VIRM in de startende treinen. Laatst bewerkt door keesje op 20-10-2009 08:23 |
20-10-2009 08:38:02 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
QuoteKijk, dat is nog eens goed nieuws %02%. Een viertje in de 6900 lijkt me in de daluren wel wat overdreven. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
20-10-2009 09:35:27 | ||
---|---|---|
mfabrie
![]() |
Waar kan ik dit VPT systeem vinden van de NS![]() |
20-10-2009 09:39:07 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Nergens, tenzij je een insider bij NS bent. Er zijn hier maar weinigen hier die daar zicht op hebben![]() |
20-10-2009 12:45:38 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Omdat per 14-12-2009 de nieuwe drgl begint en er een boel veranderd voor de Groningers onder ons, heb ik alvast de nieuwe tijden + nieuwe treinnummers van Arriva in een doorkomststaat van Gn verwerkt (in Excel). Ik zal het spul mailen naar het beheer, wellicht kunnen jullie er wat mee![]() |
21-10-2009 08:39:58 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Het is in dit topic al een paar keer aan de orde geweest, maar toch maar even opnieuw voor de goede orde en als reminder. ![]() Treinserie 7900, Zl - Es, wordt geknipt in een treinserie 17900 Zl - Nvdw en een treinserie 7900, Nvd - Es Patroontijden: 17900: Zl .04, Hno .14/.15, Rat + .20, Nvdw .28 Zl .34, Hno .44/.45, Rat + .50, Nvdw .58 Nvdw .02, Rat + .10, Hno .15/.16, Zl .27 Nvdw .32, Rat + .40, Hno .45/.46, Zl .57 7900: Es .17, Esd .21, Hgl .26/.27, Bn + .32, Amri + .38, Aml + .43, Wdn .48/.49, Nvd .56 Es .47, Esd .51, Hgl .56/.57, Bn + .02, Amri + .08, Aml + .13, Wdn .18/.19, Nvd .26 Nvd .03, Wdn .10/.11, Aml + .17, Amri + .20, Bn + .26, Hgl .32/.33, Esd + .38, Es .42 Nvd .33, Wdn .40/.41, Aml + .47, Amri + .50, Bn + .56, Hgl .02/.03, Esd + .08, Es .12 De meest rechtstreekse looproute via Stationsstraat, parkeerplaats, Bouwmeesterstraat, Piet Heinweg is 1,5 km, dus bij goed weer verdient lopen van Nvd -> Nvdw de voorkeur boven een pendelbus, die mogelijk op de Grotestraat vast staat in het verkeer. Via de Grotestraat is het iets langer, 1,6 à 1,7 km Al met al, bus of lopen, toch 30 minuten tijdverlies op deze route. Kun je dus net zo goed gaan omrijden via Deventer. Ergens in het verhaal, tussen nu en 2013 wordt de looproute een stukje korter, als het nieuwe station van Nijverdal in dienst komt. Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-10-2009 08:59 Dick van den Hoven |
21-10-2009 08:42:39 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Dat wordt rennen van Nvd naar Nvdw! |
21-10-2009 09:17:59 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Toch jammer dat de boel op Nvdw-Zl niet een kwartier verschoven wordt. Dan krijg je een betere overstap in Nvd én betere aansluitingen in Zl op de overige treinen. Maar door het lang keren van de 3600 is dat niet meer mogelijk (en uitwijken naar sp16 zal men ook wel niet als optie zien ![]() |
21-10-2009 13:17:22 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Als je tussen Zl en Aml, Hgl en Es reist is de optie via Dv maar zo'n 10 tot 15 minuten langer, en sluit beter aan op de treinen vanuit bijvoorbeeld Groningen. Voor reizigers uit Hno en Rat is het wel vrij jammer, de spitsuren in Nvd zijn nu al een drama, dat zal straks alleen nog maar erger worden als bepaalde overwegen afgesloten zijn. Je kunt er vrijwel zeker van zijn dat die pendelbus vast komt te staan in het verkeer. En lopen is ook niet echt een optie op een regenachtige januari-ochtend. Voor de reizigers uit Hno en Rat heb ik een pendelbus in de spits in gedachten tussen Rat en Hon met strakke aansluiting op de 7000-serie aldaar. De N332 tussen Rat en Hon is vrij rustig en kent eigenlijk geen verkeersproblematiek. Op die manier hebben reizigers vanuit Rat naar Twente ook in de spits een betrouwbare verbinding. Dit idee ligt inmiddels bij de diverse overheden en NS. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
21-10-2009 14:06:35 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Zien we vanaf december nog DDAR terug in de serie 3400? |
21-10-2009 14:52:07 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
vanaf dec. 09 ook sneltreinen tussen Leeuwarden-Groningen v.v. op zaterdag (± 8:50 t/m ± 19:35) |
21-10-2009 17:17:06 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Toch zie ik in Zwolle een mogelijkheid, die je kan vergelijken met het kopspoortje 4 (aan de zuidkant perron) tussen spoor 3 en 5 in. Een aantal keren halteert hier de stoptrein Zl - Ut. Wanneer zo'n kopspoor ook aan de noordkant van dit perron ingebouwd wordt, kan de trein Zl - Nvdw daaraan halteren, en kan deze een kwartier opschuiven. Zo kruist de trein naar Nvdw de treinen naar Mp van sp. 3 niet, en ook niet die naar Dv van sp.5. Wel wordt de perronlengte van spoor 5 ingekort, maar deze blijft voldoende lang voor de trein naar Dv, c.q. de Spits-voortrein Rtd - Lw. Laatst bewerkt door abcde op 21-10-2009 17:46 |
21-10-2009 17:34:22 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Ik meen ergens wel eens opgevangen te hebben dat dat wel de bedoeling was? |
21-10-2009 19:59:06 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteVolgens mij niet; de perronlengte van spoor 5 kan niet worden ingekort. Er zijn momenten dat de 5600 met 8 bakken rijdt en op spoor 5 moet staan. Op de andere fase van spoor 5 moet dan de 3600 uit Dv aankomen, die fase is +/- 8 bakken lang, wat de 3600 dus wel bijna volledig nodig heeft. |
22-10-2009 12:32:13 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
De max. nuttige perronlengte van spoor 5 te Zwolle is 550 meter. Zie : http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Vervoerders/Doc/Infrastructuur/Landelijk%20overzicht%20Nuttige%20perronlengtes%20juni%202008.pdf Haal hier 110 meter vanaf (2 Buffels) voor het in te bouwen kopspoor ri Nvd, dan resteert nog 440 meter. Toegeven, dit is voor 2x8 bakken niet ruim bemeten. Hier ligt weer een puzzel voor het krappe station Zl. Zie echter ook de voordelen : * met een kwartier opschuiven van de tijden Zl - Nvd ontstaat in Nijverdal ruim een kwartier tijd, om met de bus tussen Nijverdal en Nijverdal West v.v. te reizen. Dit is normaliter voldoende. * in Zwolle ontstaan weer goede overstap aansluitingen op de overige treinen, zoals deze er voor 2007 ook waren. * met dit kopspoor in Zl is er geen kruising meer tussen treinen ri Nvd en ri Dv. * verder is er nog spoor 6 of 7 voor afhandeling treinen Dv. |
22-10-2009 14:08:33 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Ja, het heeft zeker voordelen. In Almelo is het kopspoortje van de Syntus Lint naar Mariënberg overigens ingeschoven tussen twee smalle perronnetjes in... Wellicht dat dat een optie is. Houd je wel wat smallere perrons (sp. 3 en 5) over in Zwolle, maarja, het is niet anders. |
22-10-2009 14:42:10 | ||
---|---|---|
Duitje
![]() |
Quote Ik hoop het wel, want in de spits zijn darretjes (met loc) echt wel nodig hier. |
22-10-2009 14:44:10 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Door de week rijden er 3x VIRM IV en 4x DDAR + loc. |
22-10-2009 19:36:43 | ||
---|---|---|
stephan90
![]() |
Quote Zover ik het ergens eind 2006 heb begrepen zit hem het enkel in het materieel. Zoals bekend moeten alle stoptreinen op termijn Sprinter worden. Aangezien er nog lang niet genoeg Sprinter materieel is, gaat dit in fases. Dus in principe heet een trein alleen Sprinter wanneer er ook daadwerkelijk een SGM of SLT in rijdt. Stephan |
22-10-2009 22:15:22 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet idee is niet slecht, maar als het tot uitvoer had moeten komen voor dec van dit jaar, had het een jaar of drie geleden op de projectenlijst moeten komen, vrees ik. Op de projectenlijst staat inmiddels wel de aanleg van het vierde perron de komende jaren, overigens. Voorlopig heb je daar alleen maar last en geen gemak van, mag je verwachten. |
22-10-2009 22:44:43 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
De tekeningen van de vier varianten van het busstation geven al iets kwijt over de nieuwe sporensituatie in Zwolle, al zal dit nog niet definitief zijn, denk ik. De sporensituatie wordt dusdanig aangepast dat treinen richting Amersfoort/Lelystad afgehandeld kunnen worden op spoor 3/5 en de treinen richting het noorden op spoor 6/7. Bepaalde perrons worden daarvoor verlengd, maar opvallender is dat andere perrons juist worden ingekort. Blijkbaar wordt 340 meter (12 bakken) de landelijke standaard voor Intercitystations en worden lange Intercity's met 15 bakken verleden tijd? Of trek ik nu te snel een conclusie? Laatst bewerkt door luytjes op 22-10-2009 22:45 |
22-10-2009 23:03:29 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Er komen later (2012 en verder) vrijwel alleen nog losse poten (Lw-Zl-Ut en Gn-Zl-Lls b.v.) in de NoordOost en het splitsen/combineren te Zl komt niet meer voor. Kans op 15 baks treinen dus evenmin, maar dat is even een beredenatie die nu in mij opkomt. |
22-10-2009 23:39:49 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Volgens mij is dat ook al eerder hier langsgekomen waarbij werd gezegd dat 12 bakken genoeg is voor noorden/Zwolle - Utrecht. Waarbij ik nog steeds denk dat 12 bakken (ICM) te weinig is omdat er gewoon veel vervoersvraag is op die relatie die niet ineens via Lls zulen gaan. |
25-10-2009 12:12:48 | ||
---|---|---|
julius
![]() |
De tijden op de Kippenlijn worden verschoven: Ed .25/.55 - Amf .03/.33 en Amf .11/.41 - Ed .46/.16. In combinatie met kleinere veranderingen op de lijn Utrecht-Arnhem zorgt dit veelal voor stevig verruimde aansluitingen in Ede=Wageningen. Van/naar Arnhem wordt eigenlijk nergens meer op aangesloten, zodat er overstappen van ongeveer 15 minuten ontstaan. Laatst bewerkt door julius op 25-10-2009 14:21 |
25-10-2009 12:27:44 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Dan moeten de tijden van de vertrekkende NO richting Zl/Apd in Amf ook iets verschuiven lijkt me? |
25-10-2009 12:37:46 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Amf-Apd is v .07 en .37 sp1 Amf-Zl is v .08 en .38 sp2 Wel vreemd is dat de aankomsttijden van de 500 en 1600 uit het westen in Amf gelijk zijn terwijl ze elkaar kruisen. Laatst bewerkt door dennistd op 25-10-2009 12:43 |
25-10-2009 13:07:37 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Bewuste actie om dat zo te doen. Degene die als eerste Amf nadert mag ook als eerste binnenkomen. Mochten ze precies tegelijk zijn, dan zou de tweede trein voldoende speling moeten hebben om alsnog op tijd binnen te komen. Deze wijze van plannen levert altijd een hoop discussie op in de logistieke spoorwereld, maar in ieder geval Prorail Verkeersleiding schijnt het handig te vinden. Totdat er een keer iets misgaat, want in conflict plannen is leuk voer voor het IVW... |
25-10-2009 14:27:53 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
In de reisplanners staat dat de 8800 naar Ledn te Apn van spoor 1 blijft vertrekken. Lijkt mij onjuist, aangezien de overstap 9500-8800 naar 2 minuten gaat en Cross-platform dus eigenlijk de enige optie is. Dus spoor 3 voor de 9500 en 2 voor de 8800. Zit ik ernaast of de planners? |
25-10-2009 14:30:08 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
Overigens zie ik ook dat reizigers Bodegraven-Boskoop vv in de spits een half uur overstap hebben in Alphen, volgens de planner. Nu weet ik niet hoeveel reizigers er tussen deze twee plaatsen reizen, maar het lijkt me toch best vervelend... |
25-10-2009 15:10:50 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
En dat is dan de vraag. Als de 8800 naar spoor 2 gaat, zijn er buiten de spits snelle verbindingen (Gd-)Bsk-Ledn vv. En in de spits worden dat dan rechtstreekse verbindingen (Gd-)Bsk-Ledn vv. en snelle verbindingen Ut-Apn-Bsk-(Gd) vv. Lijkt me logischer dat de 8800 dan naar 2 gaat en die cross-platform er komt.. Meen het ook ergens gelezen te hebben, maar of de reisplanners liegen:P? |
25-10-2009 22:24:04 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ik zag afgelopen week dat de perrons te Arnhem Zuid verlengd worden, zijn hier nog spanndende plannen te verwachten als verlenging van de TD-stammen? |
25-10-2009 22:37:59 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
Voor zover ik *ergens* heb gelezen (ja, een zeer betrouwbare bron ![]() |
25-10-2009 22:40:56 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Dan heb je nog het "station" Lent met z'n dubieuse status, waar de 3600 ook nog steeds halteert en maar 8 bakken kan hebben. Met een verlenging van alleen Ahz kom je er dus niet, maar moet er ook nog veranderen in de status van Nml / de stop van de 3600 in Nml / de perronlengtes van Nml. |
25-10-2009 22:44:27 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator ![]() |
Een mede-student (die had het weer van een mcn) vertelde dat de 3600 vanaf de nieuwe DRGL juist Ahz & Nml gaat overslaan. Maar het zou kunnen dat het niet waar is, want mijn bron is wat "minder" betrouwbaar! ![]() Laatst bewerkt door martijnmet op 25-10-2009 22:44 |
25-10-2009 23:24:41 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Volgens de NS Reisplanner stopt deze nog gewoon op Ahz. |
26-10-2009 07:06:01 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Misschien is het beter dat iedereen zich laat beperken tot feiten dan het plaatsen van geruchten, want daar heeft niemand wat aan. De 3600 rijdt in 2010 nog altijd met 7 bakken ICR en blijft ook nog steeds stoppen te Ahz en Nml. |
26-10-2009 20:08:16 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Ik vind dit echt het Beste idee van Nl! Hoe vaak gebeurt het niet dat in de praktijk de IC's uit Hvs en Ut níet tegelijk binnenkomen, op elkaar wachten om aansluitingen over te nemen en dan alsnog over elkaar moeten kruisen. Nog mooier zou DVM zijn: vertrekperron staat vast, maar spoor niet. Arriveren ze tegelijk, dan komen ze parallel binnen en kruisen na vertrek; arriveren ze met een paar minuten verschil, dan sorteren ze vóór binnenkomst al voor. De Kippenlijnaanpassing loopt zo te zien vast vooruit op de ingebruikname van Hoevelaken, door genoeg speling t.o.v. de NO in te bouwen om daar de stop te kunnen maken. Ik blijf me afvragen waar de ruimte voor de cargo blijft op de Twenteroute. Is er nog steeds een doorgaand pad of gaan de cargo's ergens tussen Aml en Amf aan de kant? |
26-10-2009 20:18:35 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Even vluchtig wat dingen bekeken: - 7 bakken ICM wordt geen uitzondering in de 9100. En, zoals gemeld, zit-ie in Gn verweven in de NO - Trein 12522 zakt van 10 naar 8 bakken (mijn treintje ![]() - Bijplaatsen van DDAR in de 16020 in Ht blijft. - 4600 geheel met 6 bakken SGMm (ook in spits) - 4300 heeft nog wel een enkele versterking naar 8 bakken SGMm (in ochtendspits) - 4000 / 14700/ 17400 / 9800 / 19800 / 9700 / 7400 riedel met voornamelijk SLT en deels SGMm - Ook al genoemd: Plan T in de 6800 (2x) / 6900 (1x) / 5200 (2x) - 5725 / 5727 / 4923 met 2x DDAR. |
26-10-2009 20:30:09 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteDat was inderdaad al bekend ![]() ![]() |
26-10-2009 20:35:49 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Ja, want daar valt geen lijn in te ontdekken ![]() |
26-10-2009 20:47:05 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteKan je als je in de gelegenheid bent ook eens kijken wat de verdeling gaat worden voor de vroege spitstreinen op Rtd/Gvc-Ut e.v. waar 12700'en omgezet worden in 21700'en? In ieder geval bij de 12723 (wordt 21723) of 1723 moet wel iets ingekort worden, want die zou in de huidige samenstelling op 16 bakken ICM uitkomen terwijl het maximum 15 bakken is ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
26-10-2009 21:39:00 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
Quote Hoe gaat men dit bij het begin van de DRGL klaarspelen dan? Ik neem niet aan dat men al massale instroom SLT verwacht (heb althans niet zoiets specifieks vernomen), of zijn hier de nog vele overgebleven diensten Plan V voor, om dit in het begin op te vangen? |
26-10-2009 22:08:23 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteDat idee had ik al, dus we zullen het tegen die tijd wel zien hoe het werkelijk gaat. Ik neem trouwens aan dat de NS reisplanner ook nog moet worden aangepast op het feit dat het kort keren niet doorgaat. Die laat namelijk nog zien dat de aankomende 9100 om .28 binnenkomt op 4b en de vertrekkende 9100 om .32 vertrekt vanaf 4b. |
26-10-2009 22:38:14 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Bedankt voor de update Robbert! En oeioei, 6 bakken SGM in de spits naar Almere, zullen ze niet blij mee zijn... Vorig jaar was het nog 2 maal DDAR. Verder benieuwd of het SLT al voldoende ingestroomd is om de benoemde diensten te rijden, maar gelukkig hebben we nog Mat'64 als redder in nood. |
27-10-2009 09:29:20 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Quote Die 4923 is altijd wel druk ja, maar de 5725 en 5727 rijden nu met respectievelijk acht bakken Mat '64 en acht bakken SGM, wat vaak al veel te veel is (te Hilversum in ieder geval). |
27-10-2009 12:44:00 | ||
---|---|---|
pptm
![]() |
Quote Als forens vanuit Almere kan ik inderdaad beamen dat dit een redelijke ramp is / gaat worden. Ondanks dat de huidige situatie op de Flevolijn met de 3900, 4300, 4700 en 14300 lastig te vergelijken is met de 2010 situatie met de 3900, 4300, 4600 en 3700 denk ik dat het in ieder geval tot aan de massale instroom van SLT behelpen gaat worden. Met de beste wil van de wereld zie ik niet in hoe 2x SGMm van de "nieuwe" 4300 en SLT / Mat'64 (stel 6 bakken) van de 3700 een redelijke vervanging gaan zijn van 2x DD-AR uit de "oude" 4300 en de VIRM's uit de 14300. Zowel qua capaciteit als comfort zal het er op achteruit gaan. ![]() Daarbij komt nog eens dat men in 2010 start met werkzaamheden aan A6 en A1, waardoor het potentiele aanbod van reizigers vanuit Flevoland richting de Randstad alleen maar toe zal nemen. Gemiste kans om bijvoorbeeld de 3700 niet te ver-VIRM'en; IC-waardig materieel in een IC... |