Dienstregeling 2010, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
02-12-2009 13:09:33
broek53
broek53
Dat doet de eerste trein wel (waarna de tweede of derde door het juk zeilt )  

02-12-2009 13:16:21
woepje
woepje
NS Reisplanner is aangepast op basis van dagplan. Voor Gn:

9100 vertrek van 3b om .31 en aankomst op 4b om .28
500 vertrek/aankomst 2b resp. .46/.14
700 vertrek/aankomst 3b resp. .06/.52
 

02-12-2009 17:16:09
qj7141
qj7141
Quote
gvttreinen: In de papieren versie van `t spoorboekje ontbreekt buitenlandtabel via grensovergang Vl, de treinen van Eurobahn van/naar Vl dus.
Gérard

De reden is even simpel als banaal: eurobahn heeft hierin zelf een keuze gemaakt. Dat de reiziger (zonder internet) hier geen boodschap aan heeft is duidelijk.
 

02-12-2009 17:20:58
logis016
logis016
In onderstaande link geeft de burgemeester van HZ aan dat hij hoopt op een aansluiting met de IC naar Amsterdam ( via Hrl/Lg).


http://www.az-web.de/news/topnews-detail-az/1136337/Grosser-Bahnhof-Herzogenrath-wird-Fernverkehrshaltepunkt
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-12-2009 17:31:27
abcde
abcde
Quote
woepje: NS Reisplanner is aangepast op basis van dagplan. Voor Gn:

9100 vertrek van 3b om .31 en aankomst op 4b om .28
500 vertrek/aankomst 2b resp. .46/.14
700 vertrek/aankomst 3b resp. .06/.52


Betekent dit ook, dat de IC 500 en 700 in de meeste gevallen in Groningen op zichzelf keert ?
 

02-12-2009 17:49:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
zoals ik het zie lijkt het een groot rangeercircus te worden in Gn, want de NO keert op de 9100 in de nieuwe DRGL. Of gaan we toch weer kort keren met de 9100?  

02-12-2009 17:54:15
david_meye
david_meye
Quote
qj7141:
Quote
gvttreinen: In de papieren versie van `t spoorboekje ontbreekt buitenlandtabel via grensovergang Vl, de treinen van Eurobahn van/naar Vl dus.
Gérard

De reden is even simpel als banaal: eurobahn heeft hierin zelf een keuze gemaakt. Dat de reiziger (zonder internet) hier geen boodschap aan heeft is duidelijk.
en op het ineternet bij http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/nn/9378/81670/658510/326138/81?ld=212.147&seqnr=6&ident=lz.021918147.1259772765&date=13.12.09&station_evaId=8400644&station_type=dep&currentReferrer=tp&rt=1& staat hij er wel in.
 

02-12-2009 18:09:17
woepje
woepje
Quote
SleutelMan: zoals ik het zie lijkt het een groot rangeercircus te worden in Gn, want de NO keert op de 9100 in de nieuwe DRGL. Of gaan we toch weer kort keren met de 9100?
Kort keren met de 9100 kan dus niet aangezien er 3 minuten keertijd is (aankomst .28 en vertrek .31) en dat is veel te kort! Bovendien vertrekt de 9100 van 3b en komt aan op 4b (zie mijn bericht).

Maar zoals het naar lijkt gaat de 500 op de 500 (sp 2b) en de 700 op de 700 (sp 3b) keren. De 9100 lijkt ook op de 9100 te keren en wordt aannemelijk na vertrek van de 700 op 3b geparkeerd.

Kan zijn dat de 9100 op bepaalde momenten aan de 700 gekoppeld zit of een andere manier. Ik meende hier namelijk gelezen te hebben dat het plan was om de 9100 ook aan de NoordOost te koppelen. Op basis wat NS reisplanner aangeeft lijkt mij dat wel sterk.

Edit: Ik zie nu dat de boel weer veranderd is. Volgens NS planner vertrekken sommige 9100-en vanaf 4a%03% Naja, ben benieuwd hoe het echt gaat straks.

Laatst bewerkt door woepje op 02-12-2009 18:29
 

02-12-2009 18:46:48
Rolffiej19
Rolffiej19
Ben trouwens ook wel benieuwd of dit : http://www.treinreiziger.nl/actueel/staatssteun_voor_exploitatie_hsl_mogelijk_illegaal-142045 gevolgen heeft voor de DRLG in 2010 zoals Thalys,Fyra,ICE enzovoort%06%  

02-12-2009 19:04:13
martw
martw
De spreiding over het uur van de treinen Gouda -> Woerden wordt in de nieuwe dienstregeling nóg beroerder dan hij nu al is: nu gaat de trein van Gouda naar Woerden uit Gouda om .14, .20, .44 en .50 (dus een cadans van 6/24 elk halfuur).
Straks zal dat zijn om .19, .22, .49 en .52 (dus een cadans van 3/27 elk halfuur).%03%
De andere kant op is minder erg, dat is een 10/20-ligging elk halfuur.

Het is toch een veel gebruikte relatie door scholieren...

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 02-12-2009 19:04
 

02-12-2009 19:25:54
robbertc
robbertc
Quote
woepje: Kan zijn dat de 9100 op bepaalde momenten aan de 700 gekoppeld zit of een andere manier. Ik meende hier namelijk gelezen te hebben dat het plan was om de 9100 ook aan de NoordOost te koppelen. Op basis wat NS reisplanner aangeeft lijkt mij dat wel sterk.
Dan geloof je het niet. Ik rust mijn koffer.
 

02-12-2009 20:21:41
woepje
woepje
Relaxt, ik zeg niet dat ik het niet geloof maar ik zeg alleen dat ik het een beetje raar vindt hoe men dat wil gaan uitvoeren op basis wat de NS planner eerder heeft aangegeven. Blijkbaar is datgene nu weer achterhaald. Eerst vertrok de 9100 van 3b steeds. Nu wordt aangegeven dat hij voornamelijk op 4b en soms zelfs 4a vertrekt. Maar ik zie ook dat de Arriva treinen uit de planner gehaald zijn aangezien het reisadvies Gn-Lw alleen via Mp is en niet anders, dus ik wacht maar af wat er tegen die tijd werkelijk gaat gebeuren  

02-12-2009 20:28:29
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
nee, de NS rekent altijd de kortste route via het eigen net. Tenminste, dat is met Tl-Ah zo en Zp-Hgl. Kan dat ook hier zo zijn met Gn-Lw? (Als je dus Gn-Lw wilt doen met Arriva moet je de 'via:' optie gebruiken en dan Bp opgeven).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-12-2009 20:29
 

02-12-2009 20:30:10
keesje
keesje
Jemig, begint die flauwekul ook al? Leve de OV-eilandjes, allemaal bedoeld om het "beter" te maken. %03%  

02-12-2009 20:32:44
martijn
martijn
Is al enkele jaren zo hoor, NS geeft hierover ook netjes uitleg op de website:

"Let op: reist u via het traject Zutphen - Hengelo of Elst - Tiel, dan kunt u de gevraagde reis ook maken met Syntus. Om in dat geval de juiste prijs voor u te kunnen berekenen, moet u een 'via' station aangeven. Reist u via het Syntus-traject Zutphen - Hengelo, dan moet u Goor als 'via' station vermelden. Reist u via het Syntus-traject Elst - Tiel, dan is Opheusden het 'via' station. Met een dergelijk via-kaartje kunt u uitsluitend via het Syntus-traject reizen."

Over bijvoorbeeld een reisje Heerenveen - Groningen doen ze niet zo moeilijk

Laatst bewerkt door martijn op 02-12-2009 20:36
 

02-12-2009 20:35:16
keesje
keesje
Ja, en iedereen heeft internet? Wat als dat zielige omatje in Gn een kaartje koopt naar Lw, moet zij dan ook via Bp opgeven om te voorkomen dat ze de volle mep betaalt o.b.v. een reis via Mp?  

02-12-2009 20:39:35
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19: Ben trouwens ook wel benieuwd of dit : http://www.treinreiziger.nl/actueel/staatssteun_voor_exploitatie_hsl_mogelijk_illegaal-142045 gevolgen heeft voor de DRLG in 2010 zoals Thalys,Fyra,ICE enzovoort%06%
Nee hoor, zo snel gaat dat soort dingen niet: er wordt nu alleen nog maar van buitenaf) de vraag gesteld of er misschien sprake is van ongeoorloofde steun, en die vraag wordt nog niet eens door de politiek zelf gesteld.
Mocht het ooit gevolgen krijgen en mocht NS de HSA failliet laten gaan, dan gaat het alleen maar over de HSL Zuid - waarbij je kunt verwachten dat de Thalys er buiten blijft. ICE, Berlijntreinen etcetera hebben er niets mee te maken; HSA is weliswaar samengegaan met NS Internationaal om er 1 merknaam Hispeed van te maken, maar juridisch zijn die twee nog steeds gescheiden en HSA is degene met de concessie voor de HSL

Laatst bewerkt door broek53 op 02-12-2009 20:39
 

02-12-2009 20:41:43
martijn
martijn
Quote
keesje: Ja, en iedereen heeft internet? Wat als dat zielige omatje in Gn een kaartje koopt naar Lw, moet zij dan ook via Bp opgeven om te voorkomen dat ze de volle mep betaalt o.b.v. een reis via Mp?


Naar mijn weten liggen zowel Groningen als Leeuwarden niet aan de spoorlijnen Tiel - Elst of Zutphen - Hengelo, dus dat zal wel loslopen...
 

02-12-2009 20:49:20
woepje
woepje
Quote
SleutelMan: nee, de NS rekent altijd de kortste route via het eigen net. Tenminste, dat is met Tl-Ah zo en Zp-Hgl. Kan dat ook hier zo zijn met Gn-Lw? (Als je dus Gn-Lw wilt doen met Arriva moet je de 'via:' optie gebruiken en dan Bp opgeven).
De Arriva treinen in de huidige dienstregeling worden wel gewoon weergegeven als reismogelijkheid Gn-Lw.

Laatst bewerkt door woepje op 02-12-2009 20:50
 

02-12-2009 21:11:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Dordrecht - Geldermalsen wordt ook via Breda geadviseerd in de planner... maar volgens mij komt dat gewoon omdat de treinen er in z'n geheel niet in staan: Ddrs-Gdm kan 'ie geen advies voor geven.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-12-2009 21:27:27
Apda
Apda
Vreemd. Als je het aan de Duitse reisplanner (www.bahn.de) of bijvoorbeeld de Zwitserse (www.sbb.ch) vraagt, krijg je wel gewoon de treinen via Gorinchem.  

02-12-2009 23:16:12
scooter
scooter
Quote
keesje: Nog iets over die grensbaanvakken. De laatste rechtstreekse slag Vl-Köln Hbf (tr 9090/9091) is verdwenen. Wel rijdt er nog een rechtstreekse slag Kn-Köln Hbf. Is dit weer eens in het kader van consessie'verbeteringen'?

Had ik al gemeld,maar dit is puur een geldkwestie.Immers,de 9090/9091 wordt gereden door DB Regio,terwijl de treinen uit Venlo vanaf de nieuwe dienst allemaal door Eurobahn worden gereden.
Overigens moet het materieel van de 9090/9091 een lege rit maken van/naar Monchengladbach,dus ja wat is nu goedkoper?
 

02-12-2009 23:21:07
robbertc
robbertc
Quote
woepje: Relaxt, ik zeg niet dat ik het niet geloof maar ik zeg alleen dat ik het een beetje raar vindt hoe men dat wil gaan uitvoeren op basis wat de NS planner eerder heeft aangegeven.
Het is niet de eerste keer dat je verkregen informatie hierover in twijfel trekt. Heb al meerdere keren gezegd dat de NO / 9100 in Gn een rangeercircus wordt. Op allerlei manier uit te voeren.
Maar wat voorbeeldjes voor de de beeldvorming dan maar (waarom doe ik dit nog?!)?:
- 9100 (.28) komt aan, daarna komt 700 aan (.53), ze combineren en vormen samen de vertrekkende 700 (.06)
- 500 (.14) komt aan, daarna komt 9100 aan (.28), ze combineren en vormen samen de vertrekkende 500 (.46) of 700 (.06)
- 700 (.53) komt aan, er wordt één stel afgehaald en weer voorgebracht voor de vertrekkende 9100 (.31), de rest van de aankomende 700 blijft staan er keert op vertrekkende 700 (.06) of 500 (.46)

Zo zijn er vele combinaties mogelijk, en ze komen op een dag (bijna) allemaal voorbij.. Misschien als je het zelf gaat zien vanaf 13 december, dat je dan een beeld krijgt..
 

03-12-2009 08:33:24
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
robbertc: Maar wat voorbeeldjes voor de de beeldvorming dan maar (waarom doe ik dit nog?!)?
Om het voor de niet-Groningers duidelijk te maken Ik had er geen beeld bij hoe het zou moeten, maar nu wel. Bedankt daar voor
 

03-12-2009 08:56:59
keesje
keesje
Quote
scooter:
Quote
keesje: Nog iets over die grensbaanvakken. De laatste rechtstreekse slag Vl-Köln Hbf (tr 9090/9091) is verdwenen. Wel rijdt er nog een rechtstreekse slag Kn-Köln Hbf. Is dit weer eens in het kader van consessie'verbeteringen'?

Had ik al gemeld,maar dit is puur een geldkwestie.Immers,de 9090/9091 wordt gereden door DB Regio,terwijl de treinen uit Venlo vanaf de nieuwe dienst allemaal door Eurobahn worden gereden.
Overigens moet het materieel van de 9090/9091 een lege rit maken van/naar Monchengladbach,dus ja wat is nu goedkoper?


Tja, leeg van Mönchengladbach naar Kaldenkirchen of Venlo maakt ook echt het verschil!
 

03-12-2009 11:50:13
woepje
woepje
Quote
robbertc: Misschien als je het zelf gaat zien vanaf 13 december, dat je dan een beeld krijgt..
Dat was ik sowieso wel van plan uiteraard. Ik probeerde alleen een beeld te vormen van het rangeercircus met behulp van de NS planner. Dat doe ik dus ook niet weer, aangezien de NS planner niet alles zegt.

Zo kun je bijvoorbeeld op de reisplanner natuurlijk niet zien dat er stellen afgetrapt/bijgeplaatst worden (van de 700, voor de 9100 zoals je in je voorbeelden aangeeft). Het is dat je het nu zegt, maar anders wist ik niet. Het maakt het verhaal wel even duidelijker.

Overigens, de informatie die men hier in dit topic zet wordt wel degelijk gewaardeerd hoor en wordt zeker niet met een korrel zout genomen. Vind het vervelend dat het in het verkeerde keelgat geschoten is en was zeker niet mijn bedoeling, dus dat wil ik bij deze even rechtzetten.

Laatst bewerkt door woepje op 03-12-2009 11:51
 

03-12-2009 11:50:24
nielske90
nielske90
@keesje: Ehm, die 9090/9091 verblijft in de nachtelijke uren momenteel in Venlo, dus het maakt wel degelijk uit of ie moet rangeren of een leeg ritje naar Mönchengladbach moet maken.  

03-12-2009 12:05:11
keesje
keesje
Quote
woepje: Ik probeerde alleen een beeld te vormen van het rangeercircus met behulp van de NS planner.


Nou zelfs met het plansysteem kan ik er geen chocola van maken. Een greep wat er op een dinsdag te Gn gebeurt voor een deel van de dag:

723 a -> 9158 a
525 v -> 740
525 m -> 558 v
525 a -> 756 v
727 v -> 542
727 a -> 9142
529 v -> 744 a
529 a -> 744 v
9129 -> 550 v
731 a -> 9158 v
731 v -> 546
533 v -> 748
533 a -> 9146
9133 -> 9150
735 -> 9154
9137 -> 550 a
739 -> 554 a
541 v -> 554 m
541 a -> 554 v
9141 -> 756 a
743 v -> 558 a
743 a -> 558 m
 

03-12-2009 12:14:24
woepje
woepje


Mij is het zwijgen bij deze opgelegd!! Maar goed, weet ik het voor de volgende keer; gewoon afwachten tot het zover is en het dan met mijn eigen ogen zien in plaats zelf achter de wijze van het rangeercircus te willen komen
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-12-2009 12:17:51
keesje
keesje
Het zou me niet verbazen als we vanaf 13 december wat meer te maken krijgen met 3-tjes ICM in diensten van 4-tjes ICM en andersom. Hoe dat dan komt hoef ik niet uit te leggen denk ik! %08%  

03-12-2009 12:18:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Als het nog vaker gebeurd dan het nu al gebeurd dan kunnen ze beter de omlopen van drietjes en viertjes omwisselen... dan klopt 't weer%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-12-2009 13:38:04
timtrein
timtrein
Kennelijk gaan ze dus weer eens proberen om te besparen op de hoeveelheid bakken door veel stellen om te rijden. Dat zal even duren, en dan vindt men dat weer te duur en te lastig (rangeerpersoneel, benodigde tijd) en dan worden het weer lange keringen, waarna men weer klaagt over teveel benodigde bakken... soort cyclisch proces  

03-12-2009 13:50:07
ijnte
ijnte
Quote
keesje: Eerst dat kopspoor maar eens gaan ontroesten daar! %08%

Dat kopspoor wordt elke ochtend gebruikt.. Ik ben vaste klant van de 17414, en meestal rijdt de trein eerst naar het kopspoortje om aldaar te keren en op spoor 1 stil te gaan staan om de 17414 te rijden. Ook wanneer de 7415 wat vertraagd is zorgt ARI of de Trdl er wel voor dat 17415 (welke daarna keert op het kopspoortje en overgaat in de 17414) via het kopspoortje gaat.. Ook niet echt een handige actie als je het mij vraagt. Ook komt het regelmatig voor dat de overweg al 3-4 minuten dicht ligt bij de Kerkewijk en de Mcn nog een rijrichting-kering moet uitvoeren..
Ook is de overweg aldaar niet helemaal goed afgesteld (onveilige situatie iig). Als er een trein aankomt vanaf rhenen en afremt voor Vndc, dan gaat de overweg dicht (logisch). Als er vervolgens een trein klaar staat op spoor 2, dan gaan de spoorbomen eerst open, en direct weer dicht waardoor veel mensen gauw nog even oversteken... Houd de overweg dan gewoon dicht (wat ook zou moeten kunnen technisch).
Tot zover even mijn geklaag

Laatst bewerkt door ijnte op 03-12-2009 13:51
 

03-12-2009 14:06:45
bjornl
bjornl
Ik hoop dat dit even tussendoor mag: het was ooit zo dat de overweg in de Kerkewijk gekoppeld was aan die in de Boslaan (verderop richting Rhn). Is dat met de aanleg van het keerspoor gewijzigd?  

03-12-2009 14:07:07
mren
mren
Quote
woepje:

Mij is het zwijgen bij deze opgelegd!! Maar goed, weet ik het voor de volgende keer; gewoon afwachten tot het zover is en het dan met mijn eigen ogen zien in plaats zelf achter de wijze van het rangeercircus te willen komen

En aan de Zwolse kant worden dergelijke fratsen in de huidige DRGL ook uitgehaald, bijvoorbeeld trein 12759 die met 3 stellen Rtd-Zl rijdt, waarna in Zl het achterste stel afgetrapt wordt en als 9161 naar Gn gaat.
 

03-12-2009 14:08:27
jacokran
jacokran
Quote
ijnte: Ook is de overweg aldaar niet helemaal goed afgesteld (onveilige situatie iig). Als er een trein aankomt vanaf rhenen en afremt voor Vndc, dan gaat de overweg dicht (logisch). Als er vervolgens een trein klaar staat op spoor 2, dan gaan de spoorbomen eerst open, en direct weer dicht waardoor veel mensen gauw nog even oversteken... Houd de overweg dan gewoon dicht (wat ook zou moeten kunnen technisch).
Iets soortgelijks zie je op meer plaatsen. Bdg bijvoorbeeld. Kan het ermee te maken hebben dat een overweg sneller vrijgegeven wordt (en dus weer open gaat) dan een wissel?
In Apn heb je een veel grotere afstand tussen het wissel en de overweg. Als een trein op sp 1 binnenkomt, dan kan een voor vertrek gereedstaande trein op sp 2 al veilig krijgen voor de binnenkomende trein de overweg gepasseerd is.
 

03-12-2009 14:21:43
ijnte
ijnte
Als ik het zo op de tekeningen zie, is 20 meter na de overweg (kerkewijk) een aankondigingssectie voor overweg 30.6 (ambachtstraat/Boslaan). Het lijkt me dat deze aankondiging wel dusdanig is ingesteld, dat wanneer een trein naar het kopspoor gaat, overweg 30.6 niet sluit (afhankelijk van de wisselstand van wissel 241/243).  

03-12-2009 14:53:03
AlbertP
AlbertP
Quote
ijnte: Ook is de overweg aldaar niet helemaal goed afgesteld (onveilige situatie iig). Als er een trein aankomt vanaf rhenen en afremt voor Vndc, dan gaat de overweg dicht (logisch). Als er vervolgens een trein klaar staat op spoor 2, dan gaan de spoorbomen eerst open, en direct weer dicht waardoor veel mensen gauw nog even oversteken... Houd de overweg dan gewoon dicht (wat ook zou moeten kunnen technisch).

In Omn bij de Hammerweg is de situatie hetzelfde als bij de Kerkewijk alleen is daar geen kopspoor. Maar daar zit er meestal wel wat ruimte tussen de aankomst van de ene trein en het vertrek van de ander. Zo staat het ook in de dienstregeling. In Vndc is dat officieel ook, maar vertraging komt daar vaker voor. En het probleem is: de overweg wordt direct vrijgegeven zodra het achterste wiel van de trein de overweg een paar meter is gepasseerd, en dan zijn de wissels nog bezet.

En over de aankondigingssecties: bij Edc lopen ook diverse aankondigingssecties door elkaar van 9 overwegen vlakbij elkaar. Daarvan zijn maar 2 (Rijksweg en Kernhemseweg) echt aan elkaar gekoppeld. De overweg Brouwerstraat is half dicht als de overweg Molenstraat begint te sluiten. De aankondigingssecties lopen allemaal door elkaar, maar de 7 van de overwegen zijn niet gekoppeld aan een ander.

Laatst bewerkt door AlbertP op 03-12-2009 15:14
 

03-12-2009 15:05:59
mren
mren
Naast dit issue, wil je natuurlijk die overweg gewoon dicht laten liggen zodat de kruisende trein niet het sluiten van de overweg af hoeft te wachten en meteen door kan. Dit speelt bijvoorbeeld ook in Heino, waar je best een minuut eerder kan vertrekken als die overweg dicht bleef.
Nu is die overweg niet zo druk als die in Ommen, die in een doorgaande weg ligt.
 

03-12-2009 15:19:25
ijnte
ijnte
Correct, daar doel ik op. Het zorgt voor onveilige situaties, en voor tijdverlies.  

03-12-2009 15:20:09
AlbertP
AlbertP
In Omn kan er idd aardig file ontstaan voor de overweg, vooral op zaterdagen in de vakantie. Niet dat ik ooit buiten de meivakantie in Omn kom, maar het valt me gewoon altijd op. Dan is het, bij op tijd rijdende treinen, wel handig om de auto's 1 min te laten rijden (zo veel tijd zit er dan tussen). Maar bij 1 min vertraging is het al slimmer om de overweg niet open te laten gaan tussendoor, want dan komt de file net in beweging of de overweg is al dicht... Er is dan een groter risico op het opsluiten van een auto tussen de bomen.  

03-12-2009 19:36:03
keesje
keesje
Quote
timtrein: Kennelijk gaan ze dus weer eens proberen om te besparen op de hoeveelheid bakken door veel stellen om te rijden. Dat zal even duren, en dan vindt men dat weer te duur en te lastig (rangeerpersoneel, benodigde tijd) en dan worden het weer lange keringen, waarna men weer klaagt over teveel benodigde bakken... soort cyclisch proces


Inderdaad inherent aan het jojo-beleid van NS. Ik gok dat het eerst volgende wijzigingblad de boel weer anders moet te Gn.
 

03-12-2009 22:14:53
robbertc
robbertc
Dat gaat ook zeker gebeuren. Dit is een nood-oplossing. Er was in eerste instantie bedacht om de 9100 kort te keren (4 minuten). Vlak voor het sluiten van de markt werd besloten om dit toch maar niet te doen. De plannen omgooien kon niet meer, omdat de Personeelsplanning niet meer de mogelijkheid had om hun plannen om te gooien: De personeelsplanning voor een nieuwe dienst wordt op allerlei schijven afgestemd, en kan niet halsoverkop opnieuw gemaakt worden. In februari dus een fraaier plaatje, als het goed is.  

03-12-2009 22:33:04
daniel81
daniel81
Quote
broek53: @ Amersfoort: ik ben een groot gelovige in dynamische verkeersafwikkeling en dus ook niet tegen het manipuleren van de dienstregeling om dat zo soepel mogelijk mogelijk te maken. Maar dan moet je het dus per definitie NIET doen zoals het nu in Amersfoort op papier staat. Als je dat letterlijk neemt EN je houdt er rekening mee dat RVL op geen enkele manier rekening wenst te houden met het overnemen van aansluitingen, is de ellende voor de gewraakte aansluiting niet te overzien - daar komt werkelijk geen steek van terecht.

Ik had het idee dat NSR zelf bepaalt welke aansluitingen er worden overgenomen a.d.h.v. scenario's, en dat RVL die heeft uit te voeren zolang er geen andere vervoerders in het geding zijn. In dit geval zou NSR kunnen zeggen dat de aansluitingen in Amf belangrijker zijn dan in Apd, dus dat de IC naar Es als het zo uitkomt best 5 minuten in Amf mag wachten, dan is in Dv de schade weer ingelopen.
Ik juich toe dat de drgl versneld is én dat de tijden in Amf en Apd omgegooid zijn. Wel vind ik dat men te ver is gegaan: vertrektijd 1700 uit Ut wordt 1 minuut later dan nu en vertrek uit Amf 3 minuten vroeger dan nu. Dan had ik het handiger gevonden als de vertrektijd uit Ut hetzelfde was gebleven. Bovendien kan 1 minuut later uit Amf naar Apd ook nog: in de drgl 2010 staat er 25 minuten voor Amf-Apd, terwijl de 1500 nu een rijtijd van 24 minuten heeft.
 

03-12-2009 22:48:12
mdj
mdj
Alleen het is jammer dat de 1500 bijna nooit optijd vertrekt,
meestal heeft hij wel een paar minuten extra nodig, voor het Amf-Apd-traject.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-12-2009 10:36:42
davidov08
davidov08
Fijn dat de 1500 dan niet meer naar Apd rijdt in 2010 Nu moet je het hebben van de 1600 of de IC Berlijn.  

04-12-2009 11:16:17
mdj
mdj
Ik regeerde op de laatste zin, dat de 1500 Amf-Apd rijdt een minuut of 24
Ik zie meestal een 1500 met +2-3 vertrekken, maar dat is voor de NO niet zo gunstig]

De NO kan dan Apd niet binnenkomen,
waardoor deze ook de vertraging in zal komen.

Met nog een minuut tussen Amf-Apd minder,
de overstap naar zupthen ondervindt dan ook hinder.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-12-2009 11:47:25
gerard4653
gerard4653
Quote
mdj:
De NO kan dan Apd niet binnenkomen,
waardoor deze ook de vertraging in zal komen.



Met als bijkomend nadeel dat de NO voor het sein net na de Jachtlaan loopt, en minuten lang deze drukke overweg bezet houdt. Wat weer leidt tot een hoop gemopper en een verkeerschaos. Zoals gisteren om 16 uur aan het begin van de spits, maar dit gebeurt echt veel vaker.
Zijn er trouwens meer plekken in Nederland waar het inrijsein zo beroerd staat, waardoor overwegen frequent minutenlang dichtliggen? Of is dit een onderwerp voor een apart topic, moderator?
 

04-12-2009 11:59:24
broek53
broek53
Quote
davidov08: Fijn dat de 1500 dan niet meer naar Apd rijdt in 2010 Nu moet je het hebben van de 1600 of de IC Berlijn.
Of de 2800, toch?
 

04-12-2009 13:31:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gerard4653: Zijn er trouwens meer plekken in Nederland waar het inrijsein zo beroerd staat, waardoor overwegen frequent minutenlang dichtliggen? Of is dit een onderwerp voor een apart topic, moderator?
Laan der VN in Dordrecht was er ook zoeen, maar da's inmiddels iets van anderhalf jaar (als ik me niet vergis) een tunnel geworden.

Het inrijsein vanuit de richting Sdt in Ddr staat ook vrij dicht bij 'n overweg, maar daar is het onder normale omstandigheden eigenlijk onmogelijk om voor rood stil te komen te staan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-12-2009 18:23:19
kniesoor
kniesoor
Er staat een fout in tabel 72A. Treun 31071 vertrekt op zondag in Almelo om 21.44, is om 21.57 in Daarlerveen, en vervolgens om 21.07 in Mrb. Je kunt dus ook gewoon tijdreizen met Syntus!  

05-12-2009 11:07:51
daniel81
daniel81
Waarmee gaat de 2800 eigenlijk gereden worden? Allemaal ICM, of zit er ook nog wat anders tussen? Zijn de omlopen van de NO en de 2800 ook gekoppeld of rijdt de 2800 als zelfstandige serie?  

05-12-2009 11:51:51
treinfan
treinfan
2800 staat met ICM gepland (volgens mij ook al eerder gemeld in dit topic)  

05-12-2009 12:11:59
AlbertP
AlbertP
2800 zal gekoppeld aan de NO zijn.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-12-2009 13:10:27
jeepee
jeepee
De NO en dus de 2800 gaat toch grotendeels op zichzelf keren?  

05-12-2009 13:26:35
keesje
keesje
De 2800 keert te Rtd op zichzelf, net als de NoordOost. Dat kun je zelfs uit de reisplanner halen, want alle treinen vertrekken van spoor 14.

Laatst bewerkt door keesje op 05-12-2009 13:26
 

05-12-2009 18:55:18
salieri
salieri
Ik kom net trouwens iets bizars tegen...

Gn - Zb kent geen treinnummer 37555, maar Zb - Nsch wel. Ook rijdt er om 17.11 uur geen trein naar Nsch vanaf Zb, zowel niet volgens bahn.de als ns.nl
 

05-12-2009 20:13:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
keesje: De 2800 keert te Rtd op zichzelf, net als de NoordOost. Dat kun je zelfs uit de reisplanner halen, want alle treinen vertrekken van spoor 14.
Waarin nog wel het een en ander is gewijzigd zie ik. Eerst was het 2800 van 14a en NO van 14b, maar inmiddels is dat in wat beter passende perrondelen aangepast.

Dat levert me ook nog 'n vraagje op: de reisplanner kent IC's ri. Gd van spoor 14, 14b en 14b/c in Rtd, maar zover mij bekend bestaat er geen 14c in Rtd.
Het lijkt me in ieder geval aan te raden wandelschoenen mee te nemen als je in een trein zit die daar aankomt: ervan uitgaande dat de treinsamenstellingen niet al te veel veranderen zijn het de treinen met drie stellen die daar gaan aankomen... heeeeeel ver doorrijden wordt dat dus, tot bijna in de Willemstunnel.

Laatst bewerkt door admin op 05-12-2009 20:18


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-12-2009 20:36:03
3222
3222
Quote
salieri:
Gn - Zb kent geen treinnummer 37555, maar Zb - Nsch wel. Ook rijdt er om 17.11 uur geen trein naar Nsch vanaf Zb, zowel niet volgens bahn.de als ns.nl

37555 vertrek vanuit Gn om 17:41, aankomst Nsch om 18:34, is in Zb om 18:11. 37555 keert in Nsch als 8422, deze trein combineert in Nsch met de trein uit Leer.
De trein om 17:11 in Zb is de 37551, deze gaat niet verder dan Ws, aankomst 17:22. Deze trein keert in Ws als 37566.
 

05-12-2009 23:01:36
salieri
salieri
Kijk, dan is dus het raadsel opgelost. Apart dat de 37551 naar Ws gaat en de 37555 naar Nsch en dan gecombineerd wordt met de 8422! 37555 is dus een soort van 'extra trein'?
Is daar een aparte reden voor?

EDIT: Reisplanner van NS geeft gewoon aan dat trein 37555 om 17.49 vertrekt, lijkt mij dat dit dus fout is

Laatst bewerkt door salieri op 05-12-2009 23:14
 

07-12-2009 18:59:20
stephan90
stephan90
Wat me ook opvalt, is dat de laatste 9800 van Utrecht naar Den Haag (v. 0:15) eruit is gedonderd. Iemand enig idee waarom. Hij was vrij bedrijvig. En zo ook de stops van de 8884 op Terwijde en Vleuten. De laatste verbinding is nu al om 23:35...

Stephan
 

07-12-2009 19:53:22
robbertc
robbertc
Rijdt nog wel op vrijdag- en zaterdagavond  

07-12-2009 21:08:55
tonstevenh
tonstevenh
23:55 naar Woerden en dan overstappen en terug naar Terwijde of Vleuten is nog een optie. Kost met de OV-chip evenveel als de directe trein naar Terwijde / Vleuten  

07-12-2009 22:58:29
mren
mren
Nee, want als je via een niet-logische via reist, moet je op dat via-punt uit- en weer in checken.
Sja, ik heb het ook niet bedacht.....
 

07-12-2009 23:02:32
lucky
lucky
Iemand nog behoefte aan een auto?... Niet te geloven dit... hoe onmogelijk willen ze het reizen maken.  

07-12-2009 23:20:01
geert
geert
Tsja wordt hier in Utt en Vtn er niet beter op. Vorig jaar sneuvelde al de laatste trein van Gvc naar Ut en nu dus ook de andere kant op. Eerste trein naar Ut gaat ook pas om 6.19 uur op Utt ma-vr, dus schiet echt niet op helaas.  

07-12-2009 23:35:19
vinny004
vinny004
Er wonen nog ouders met jonge kinderen. Pas over een paar jaar als ze de stap-leeftijd hebben bereikt is het tijd voor nachttreinen %08%  

08-12-2009 08:42:31
Reiziger47
Reiziger47
Quote
mren: Nee, want als je via een niet-logische via reist, moet je op dat via-punt uit- en weer in checken.
Sja, ik heb het ook niet bedacht.....


Als de laatste directe trein om 23:35 vertrekt, is de genoemde verbinding om 23:55 toch op dat moment een logische via? Lijkt me geen probleem te moeten zijn dan (tenminste, ik hoop dat het dat niet is...)
 

08-12-2009 12:32:20
BGM104
BGM104
Is wel een probleem: je mag je eindbestemming nooit voorbij reizen zonder een via kaartje.  

08-12-2009 12:53:32
fff604
fff604
Wat is eigenlijk met het gerucht op de duitse forums dat de Eurobahn vanaf zondag eventueel niet naar Venlo mag, omdat het materieel (Flirt) niet aan de nederlandse botsnormen voldoet? Is daar in Nederland meer over bekend? Gezegd wordt dat de grensbaankvakregeling hier niet van toepassing is.

Laatst bewerkt door fff604 op 08-12-2009 12:54
 

08-12-2009 13:02:47
Reiziger47
Reiziger47
Quote
BGM104: Is wel een probleem: je mag je eindbestemming nooit voorbij reizen zonder een via kaartje.


In dit geval lijkt dat inderdaad een probleem te zijn. Overigens is "nooit" te sterk uitgedrukt, de AVR van NS vermeldt:
Quote
Met uitzondering van de in de Jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of aankomststation niet voorbij mag worden gereisd.
 

08-12-2009 13:06:33
mdj
mdj
Dus Veenendaal=de klomp - Driebergen=Zeist overdag (via Ut of Ed). In principe is dat hetzelfde geval, er is geen trein Ut-Utt (dan), wel (..-)Wd-Utt, dus mag je dan via Wd.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-12-2009 14:51:18
jorgo
jorgo
NS adverteert deze dagen (overigens met een mooie foto van Rtd) in de blaadjes met de nieuwe dienstregeling, die in het teken zou staan van versnelling zoals hier al is gemeld.

Versnelling naar het noorden, oosten en zuiden. Mt-Asd nu: 2:26. Volgende week: 2:26 min. Welk zuiden dan wel? Antwerpen? Dat ligt nog altijd noordelijker dan Maastricht en reken ik niet zozeer in de categorie "zuiden" maar in de categorie "België". Voor Randstedelingen is het zuiden alles, wat ten zuiden van Rotterdam ligt (bij de verkeersinformatie wordt een file op de A27 bij Gorinchem ook in de categorie zuiden van het land opgesomd).

Nederland speelt zich weer eens af in de Randstad, maar dat soort communicatie komt in de rest van het land niet erg lekker aan. Een aantal studenten zat zich vanmorgen in mijn compartiment te verlekkeren aan deze advertentie, alleen vonden ze het jammer dat er niet bij stond hoevéél minuten ze sneller in Mt zijn vanaf 13 december...

Laatst bewerkt door jorgo op 08-12-2009 14:52
 

08-12-2009 14:56:32
robbertc
robbertc
Je schrijft ook richting Mt, he Vanaf Asd is de reis met de 800 maar liefst 1 minuut sneller.

De 500, 700, 1600 en 1700 (dus van/naar noorden/oosten) worden meerdere minuten sneller.

Laatst bewerkt door robbertc op 08-12-2009 15:02
 

08-12-2009 15:47:13
dvdhoven
dvdhoven
Ze hadden naar mijn mening beter die minuten erin kunnen laten zitten. Voor mij wordt er niks sneller, maar ik loop wel meer kans de overstap niet te halen 's morgens in Amersfoort. Beetje robuustheid in de vorm van wat minutenbuffertjes is mij meer waard, dan dat domme marketing geneuzel over sneller.
Wat koop ik er voor als ik straks de helft van de tijd in Amersfoort trein 2816 kan nemen ipv trein 514?
Trein 1614 komt de laatste tijd vrijwel structureel pas 6:23 aan in Amersfoort. Daarvoor zijn meerdere oorzaken aan te wijzen. De eerste is dat de kiosk op het perron in Apeldoorn al voor 6 uur open is en het Twentse treinpersoneel hard toe is aan een bakkie. De tweede dat ProRail trein 1614 gebruikt voor allerlei wisselpoetsacties in Apd, Sto en Bnva. De derde dat vanaf Bnva Connexxion vaak in de weg zit.
Trein 514 moet nu 6:25 weg, dus met wat renwerk lukt het net. De hc van trein 514 heeft meestal al de fluit in de mond. Straks gaat trein 514 om 6:24 weg, dus zwaai maar dag met je handje. %04% Enige positieve puntje is dat trein 2817 in Amersfoort op trein 2816 keert op spoor 4A, dus hoef je niet te blauwbekken op het perron en je krijgt gratis wat extra trimwerk aangeboden in de vorm van trap op, trap af.
En hoezo sneller? De 1700 komt nu .47 aan in Deventer en in de nieuwe dienstregeling idem dito. Kan ook niet eerder, vanwege de 3600 naar het zuiden.
En voor de 1600 hetzelfde verhaal. Was .17 wordt .17


Dick van den Hoven
 

08-12-2009 16:21:13
dennistd
dennistd
Op Dv-Es worden er wel 3 minuten vanaf gehaald, aankomst wordt .02 en .32 tegenover .05 en .35 nu.  

08-12-2009 16:32:19
robbertc
robbertc
Minuutje later uit Ut Maar ben het verder met je eens dat het minutengeneuzel is, en dat het beetje extra marge wat er momenteel in zit, wel wat zekerder voelt..  

08-12-2009 16:40:48
keesje
keesje
Ja en dat het geen kunst is om dit vergelijken met een dienstregeling die ooit lekker langzaam gemaakt is. Pak een spoorboekje van 10-20 jaar geleden en dan blijkt de advertentie volledig misplaatst...  

08-12-2009 16:56:55
maurits
maurits
Quote
fff604: Wat is eigenlijk met het gerucht op de duitse forums dat de Eurobahn vanaf zondag eventueel niet naar Venlo mag, omdat het materieel (Flirt) niet aan de nederlandse botsnormen voldoet? Is daar in Nederland meer over bekend? Gezegd wordt dat de grensbaankvakregeling hier niet van toepassing is.


Lijkt me curieus, maar als meer mensen dit uit betrouwbare bronnen kunnen bevestigen dan hoor ik het graag.

Overigens zijn die Flirten volgens mij niet onveiliger dan een Syntus-Lint, om nog maar te zwijgen over de klassiekjes die 's avonds en in het weekend de grens overkomen bij Mt.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

08-12-2009 18:28:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
qua ontwerp van de voorkant (als ik het even alleen extern bekijk) zie ik veel overeenkomst met de GTW, even afgezien van de buffers (hoewel ik ook wel Flirts heb gezien met buffers). Hoe oud zijn de Flirts van Eurobahn dan? En voor grenstrajecten zijn ze altijd ietsjes ruimer met de regels...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 08-12-2009 18:29
 

08-12-2009 20:30:29
daniel81
daniel81
Die zijn door eurobahn in november 2007 bij Stadler besteld  

08-12-2009 21:08:25
mren
mren
M.i.v. het wbl 13-04-2010 zal de 3500 niet meer te Best stoppen.  

08-12-2009 21:32:24
bogger
bogger
Weet niet waar ik het anders moet posten:

Zaterdag 12/12 is er een OpenDag op het opstelterrein van Apn van 10:00 tot 16:00.

Dit omdat we op die dag afscheid nemen van de A32 Lightrailvoertuigen die (volgens mij) 6 jaar trouwe dienst hebben afgeleverd. Ook zal ter gelegenheid van DRGL 2010 een SGMm-II naar Apn worden gehaald, omdat dat het nieuwe standaardmat van de (1)9500 moet worden (Gooi er per ongeluk maar een V'tje doorheen af en toe)
 

08-12-2009 21:56:54
MasterE
MasterE
Quote
BGM104: Is wel een probleem: je mag je eindbestemming nooit voorbij reizen zonder een via kaartje.


In de nieuwe Drgl zal je wel moeten als je reist van Lls naar almo, dan moet je overdag via almb.
 

08-12-2009 23:54:30
keesje
keesje
Met de OV-chipkaart is overááál aan gedacht. No worries!  

09-12-2009 02:04:36
MDDM
MDDM
Quote
BGM104: Is wel een probleem: je mag je eindbestemming nooit voorbij reizen zonder een via kaartje.

Er zijn 2 uitzonderingen waarbij het wel mag.http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-2006%20Besluit%20ontheffingsverzoeken%20dienstregeling%202010_tcm61-266992.pdf Pagina 2 (pdf)


Gr Joop mcn Lls
 

09-12-2009 07:57:44
mdeen
mdeen
Quote
scooter:
Quote
keesje: Nog iets over die grensbaanvakken. De laatste rechtstreekse slag Vl-Köln Hbf (tr 9090/9091) is verdwenen. Wel rijdt er nog een rechtstreekse slag Kn-Köln Hbf. Is dit weer eens in het kader van consessie'verbeteringen'?

Had ik al gemeld,maar dit is puur een geldkwestie.Immers,de 9090/9091 wordt gereden door DB Regio,terwijl de treinen uit Venlo vanaf de nieuwe dienst allemaal door Eurobahn worden gereden.
Overigens moet het materieel van de 9090/9091 een lege rit maken van/naar Monchengladbach,dus ja wat is nu goedkoper?

Ik heb gezien dat die rit naar Keulen nu als RE 8 op de vertrekborden staat.

Wat nu oorzaak en gevolg is is natuurlijk niet makkelijk te bepalen, maar de RE 8 wordt met 425's gereden, en die hebben in Nederland geen toelating, en de ERB heeft een concessie voor de RE 13, en niet voor de RE 8, dus als zij (en hun machinisten) op Keulen moeten gaan rijden, dan is dat 1) een extra slag die in Keulen weer leeg ergens heen moet (dan is Mcgb-Kn een stuk korter, en 2) extra wegbekendheid voor de machinisten.

Al met al denk ik niet dat het voor Venlo zo verschrikkelijk is dat een voortrein (12 minuten eerder) van de 9007 verdwijnt. Er is toch al geen trein die op die extra rit aansloot, en volgens mij ook geen enkele bus.
 

09-12-2009 08:25:35
mdeen
mdeen
Quote
keesje: Ja, en iedereen heeft internet? Wat als dat zielige omatje in Gn een kaartje koopt naar Lw, moet zij dan ook via Bp opgeven om te voorkomen dat ze de volle mep betaalt o.b.v. een reis via Mp?


Nee. Die absoluut belachelijke regeling met Zp-Hgl en Est-Tl is alleen omdat Syntus geen 1e klas aanbiedt en eerste klas reizigers anders "benadeeld" zouden worden. Dat nu 2e klas reizigers benadeeld (die sowieso in de meerderheid zijn) worden daar wordt niet over nagedacht.

Daar is genoeg over gezegd, en NS heeft niet niet aangedurft om het bij Arriva op Ddr-Gdm ook te flikken, maar op de andere trajecten is het nog altijd van kracht.
Est-Tl kost voor 33 tariefkm nog altijd een belachelijke 13,20 (2e klas, enkele reis, normaal zou zijn 5,90) en Zp-Hgl is 11,00 voor voor 45 km (hoort 7,60 te zijn).

Zoals gezegd, op Dordrecht-Geldermalsen wordt deze klanthaat niet uitgevoerd, 8,20 voor 49 km is het normale tarief.

Wat mij betreft gaat ROVER hier nog eens heel hard over klagen bij NS, het LOCOV en het ministerie.
 

09-12-2009 08:54:39
tochjo
tochjo
Quote
mdeen: Dat nu 2e klas reizigers benadeeld (die sowieso in de meerderheid zijn) worden daar wordt niet over nagedacht.

Als je bij de kaartautomaat met aanraakscherm een kaartje Elst-Tiel koopt (of Arnhem-Tiel, of iets anders in die buurt), dan moet je de keuze maken of je via Opheusden (met Syntus) wilt reizen of met de NS (zie http://i144.photobucket.com/albums/r190/Tochjo/elsttielvia.png). Dat lijkt me erg duidelijk en ik zie dan ook niet hoe tweede-klasreizigers hierdoor benadeeld zouden worden. Vroeger, toen op de lijnen van Syntus codeautomaten stonden waar geen via-kaartjes te halen waren, was het inderdaad een gedrocht van een regeling. Maar nu die automaten allemaal zijn (of zeer binnenkort worden) vervangen door automaten met aanraakscherm, is dat niet meer het geval.

Quote
mdeen: Est-Tl kost voor 33 tariefkm nog altijd een belachelijke 13,20 (2e klas, enkele reis, normaal zou zijn 5,90) en Zp-Hgl is 11,00 voor voor 45 km (hoort 7,60 te zijn).

De kaartautomaat toont een keuzescherm als hierboven; kies je voor via Opheusden/Goor, dan wordt respectievelijk 5,90 euro en 7,60 euro gerekend voor Est-Tl en Zp-Hgl.
 

09-12-2009 09:34:23
mdeen
mdeen
Dan vraag ik me af waarom dat voor Dordrecht-Geldermalsen niet is gedaan maar wel voor Syntus. En het blijft een gedrocht, want als je 2e klas reist dan hoef je die vraag niet te krijgen, je rijdt toch altijd via de snelste route?

Maar goed, dat hoort niet thuis in dit topic.
 

09-12-2009 09:41:47
daniel81
daniel81
Volgens mij is er maar één reden voor die onzin, en dat is dat de overgrote meerderheid van de reizigers Randstad - Twente reist via Apd-Dv-Hgl, maar betaalde voor Apd-Zp-Hgl (via Zp is 5 km korter). Door deze reden kon NS zo heel gemakkelijk extra inkomsten krijgen. Mogelijk geldt hetzelfde voor Nm-Ut (reizen via Ah maar betalen via Tl) maar dat weet ik niet zeker.
En nu weer terug naar drgl 2010
 

09-12-2009 11:23:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc: De 500, 700, 1600 en 1700 (dus van/naar noorden/oosten) worden meerdere minuten sneller.
Tja, 'tis meervoud ja... wel 2 minuten eerdere aankomst in Rtd met de NoordOost, maargoed, daar heeft 'ie ook 1 minuut eerder vertrekken uit Ut voor nodig
Zijn eigenlijk aankomsttijden die nu in de praktijk ook gehaald worden als de trdl niet kost wat het kost een stoptrein met +15 (met de volgende stoptrein er op blokafstand achter) gewoon als stoptrein wil laten rijden...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-12-2009 11:31:15
robbertc
robbertc
Ik had het over van/naar oosten/noorden, jij hebt het over Ut-Rtd. Welke van deze twee plaatsen koppel je aan het noorden en/of oosten?

Het oorspronkelijke bericht ging dan ook over dat NS verteld dat het noorden/oosten/zuiden sneller van/naar de randstad konden. Conclusie was dat het zuiden er met 1 minuut alleen in één richting er wat karig vanaf kwam, maar voor het noorden/oosten zijn er wel meerdere minuten gewonnen.

Ik zal em dan even uitleggen: Over het gehele traject worden de genoemde series sneller (hoewel, de 1600 volgens mij alleen richting Es). Gn-Gvc met de 500 wordt op papier 5 minuten sneller, bijvoorbeeld.
 

09-12-2009 15:02:50
mark
mark
Quote
MDDM:
Quote
BGM104: Is wel een probleem: je mag je eindbestemming nooit voorbij reizen zonder een via kaartje.

Er zijn 2 uitzonderingen waarbij het wel mag.http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-2006%20Besluit%20ontheffingsverzoeken%20dienstregeling%202010_tcm61-266992.pdf Pagina 2 (pdf)
Van Zv naar Em moet zelfs gereisd worden via Ah en Oberh
 

09-12-2009 18:38:09
fff604
fff604
Quote
maurits:
Quote
fff604: Wat is eigenlijk met het gerucht op de duitse forums dat de Eurobahn vanaf zondag eventueel niet naar Venlo mag, omdat het materieel (Flirt) niet aan de nederlandse botsnormen voldoet? Is daar in Nederland meer over bekend? Gezegd wordt dat de grensbaankvakregeling hier niet van toepassing is.


Lijkt me curieus, maar als meer mensen dit uit betrouwbare bronnen kunnen bevestigen dan hoor ik het graag.

Overigens zijn die Flirten volgens mij niet onveiliger dan een Syntus-Lint, om nog maar te zwijgen over de klassiekjes die 's avonds en in het weekend de grens overkomen bij Mt.


http://www.eba.bund.de/cln_007/nn_202248/sid_F292458E3CFDFA19645ACAF11646DF1A/nsc_true/SharedDocs/Aktuelles/DE/Presse_26Fachmitteilungen/Pressemitteilungen/Archiv/2009/12__Flirt__Triebwagen.html

Volgens deze bron zijn de nieuwe Flirts (ook?) in Duitsland nog niet volledig toegelaten. Volgens de geruchten op de forums rijdt DB Regio daarom als vervanging ook in de nieuwe dienstregeling nog een tijdje op Venlo.

Laatst bewerkt door fff604 op 09-12-2009 18:41
 

09-12-2009 19:09:27
treinfan
treinfan
Na wat gepuzzel kom ik er op uit dat er ritten met 2*DD-AR uitgevoerd gaan worden van/naar Ldd. Dit zouden de 75782 op vrijdag en de 72212 op zaterdag moeten zijn. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?  

09-12-2009 20:51:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc: Ik had het over van/naar oosten/noorden, jij hebt het over Ut-Rtd. Welke van deze twee plaatsen koppel je aan het noorden en/of oosten?
Ja hehe, da's nogal logisch he... de NoordOost rijdt na Rtd-Ut nog verder van/naar het noorden/oosten
De reizigers uit Groningen en Enschede (en wat er nog tussen ligt) komen natuurlijk op hetzelfde moment in de westelijke randstad aan als de reizigers die er in Ut in instappen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-12-2009 21:10:39
jorgo
jorgo
Omdat de reistijdwinst niet op Ut-Rtd gehaald pleegt te worden, maar wat meer richting het noorden en oosten, zijn mensen uit Ut niet sneller.

"Mensen uit Gn zijn sneller in Rtd dan die uit Ut, en toch komen zij op hetzelfde moment in Rtd aan. Rara hoe kan dat."

Alvast de waarschuwing hier niet serieus op in te gaan.
 

09-12-2009 22:20:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Hehehe, vindt 't wel een mooie uitspraak eigenlijk (en zonder al te serieus en uitgebreid te gaan reageren: hij klopt ook)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-12-2009 23:34:07
vinny004
vinny004
De Randstad ligt ook dichter bij Groningen dan Groningen bij de Randstad. (zo was die toch %08%)

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-12-2009 07:50, reden: Quoot vorige bericht verwijderd.