Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl
Ontwikkelingen ICL-rijtuigen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
18-03-2010 22:01:40
ns1700
ns1700
ik zag als ik het goed had te Dt dat de ICL-stam in de 1900 een halfuur opgeschoven was. ik weet namelijk dat die om 16:58 naar Gv vertrekt. maar zag hem binnenkomen onder ander nummer en tijd.(17:28)  

18-03-2010 22:24:09
279
279
Quote
mdj: Op Hfdo zou je toch wel moeten kunnen keren? De normale 3500'den doen dat immers ook...

Je bent al met 2 locs, regel je een tweede mcn zodat er meteen teruggekeerd kan worden, ben je zo in 10 minuten weg. En terug kan je afhankelijk van de tijd die je nodig hebt via Hlm naar Gv of terug naar Shl/Hfdo rijden.

Daarnaast: Wat kost nu meer tijd, een stam een week niets te laten doen waardoor vervanging geregeld moet worden, of via Gv naar de Wgm? (met de kans dat je evt vervanging nodig moet hebben, maar die zou je ook nodig hebben als je dat niet doet...)


er is een keer m.b.v. 2 mcn en enige trucs kort gekeerd op Hfdo, maar helaas
moeten we constateren dat er op de een of andere manier ruimte- en/of
personeelsgebrek is op de Wgm zoals broek53 ook al aanhaalde.
het lijkt af en toe wel een magazijn voor allerlei opslag
waar je je kont niet kunt keren......
en dan kun je wel enorm aandringen maar als het niet kan, dan kan het
blijkbaar niet!
 

19-03-2010 00:32:41
thom
thom
En dan is er nog het verschil tusen willen en kunnen...  

19-03-2010 08:55:21
103 220-0
103 220-0
Quote
ns1700: ik zag als ik het goed had te Dt dat de ICL-stam in de 1900 een halfuur opgeschoven was. ik weet namelijk dat die om 16:58 naar Gv vertrekt. maar zag hem binnenkomen onder ander nummer en tijd.(17:28)
Volgens mijn waarnemingen zit-ie altijd in de 1956 (Tilburg v 1624). En dat is al zolang ICL in de 1900 zit; misschien een enkele uitzondering daar gelaten.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-03-2010 10:46:56
broek53
broek53
Komende maandag gaat een van de ICL-composities aan de kant wegens de afloop van de "frist" van de meeste rijtuigen erin. Ik weet niet waar die compositie zit (of hij ueberhaupt in bedrijf is), maar het is degene met de 10 213 en 10 218 aan de beide uiteinden.  

19-03-2010 11:00:09
103 220-0
103 220-0
In ieder geval niet in de 1900, want daar zit een Amvz aan een van de uiteinden (aan de Haagse kant, voor de fotovriendjes onder ons).

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

19-03-2010 11:09:04
keesje
keesje
En in 'een' andere stam, die enkele weken steeds met drie defecten rijtuigen rondreed in de 3500, had aan één zijde de 10 215.  

19-03-2010 16:32:46
MarkJB
MarkJB
Maar er zijn toch 4 stammen en 2 omlopen? Dan zou het toch ook mogelijk zijn dat het een van die `reservestammen` is?


Vaarwel Mat'64...
 

19-03-2010 16:50:03
broek53
broek53
Jazeker, dat is best mogelijk.  

27-03-2010 16:18:21
treintim
treintim
"Gibt's schluss?" Voor a.s. dinsdag staan op het Duitse deel van de ICL-overbrenging naar- en van Dortmund geen 13018 en 13019 meer ingelegd.

Afgelopen dinsdag reden er met de 13019 ook alleen maar BahnTouristikExpress-rijtuigen mee, dus áls er dan een 13018 zou rijden zou dit in de vorm van een losse loc zijn, dit onder voorwaarde dat er ook daadwerkelijk rijtuigen beschikbaar worden gesteld in Venlo voor de 13019 om af te halen door de Duitse loc. Dit ziet er dus blijkbaar niet (meer) in.

Laatst bewerkt door treintim op 27-03-2010 18:25
 

08-04-2010 17:13:21
treintim
treintim
Uit dat andere kortstondige ICL-topic begreep ik dathet de bedoeling is om àlle ICL-rijtuigen a.s. dinsdag in meerdere overbrengingen weer terug naar Duitsland te brengen. Heb ik dat goed begrepen, of gaat het slechts om de ICL-rijtuigen die deze winter in de 3500/1900 hebben gediend? En in hoe veel keer denkt men wel niet tussen Wgm en Vl te pendelen die éne dag? Mijn vraagtekens gaan uit naar het waarom van alles tegelijk zo plotseling op één dag en of ik het überhaupt wel goed begrepen heb.  

08-04-2010 17:35:29
mdj
mdj
Quote
: Train85 Per dinsdag gaan er in een aantal ritten als 80558 alle ICL rijtuigen terug naar de DB.

Aangezien er "Per dinsdag" staat, en het feit dat het als 80558 gaat rijden en niet alles in een trein gerangeerd wordt (neem ik aan, uit "per dinsdag") zal dat dus niet elke dinsdag zijn, omdat er niet 2 verschillende treinen onder het zelfde nummer gereden kunnen worden.

Laatst bewerkt door mdj op 08-04-2010 17:36


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-04-2010 18:27:38
treintim
treintim
Aah, dankje, Mdj, ik had de zin gisteravond laat een paar keer doorgelezen, maar nu snap ik de strekking er van. Dat ene woordje maakt veel uit, ja.  

08-04-2010 18:55:17
maarten83
maarten83
Gaan alle Avmz rijtuigen ook naar Duitsland? Die zijn toch van NS?  

08-04-2010 20:26:51
timtrein
timtrein
Die zullen wel weer mogen vastroesten op de Dijksgracht...  

08-04-2010 22:50:22
train85
train85
Quote
mdj:
Quote
: Train85 Per dinsdag gaan er in een aantal ritten als 80558 alle ICL rijtuigen terug naar de DB.

Aangezien er "Per dinsdag" staat, en het feit dat het als 80558 gaat rijden en niet alles in een trein gerangeerd wordt (neem ik aan, uit "per dinsdag") zal dat dus niet elke dinsdag zijn, omdat er niet 2 verschillende treinen onder het zelfde nummer gereden kunnen worden.
Maak het iets duidelijker dan. Aankomende dinsdag gaat zeer waarschijnlijk de eerste ICL rit als 80558 rijden, daarna de opvolgende dinsdagen weer als alles goed gaat natuurlijk op Wgm en Dgr. En staan 4 of 5 ritten op de programma, alles onder voorbehoud. De Avmz rijtuigen gaan ook mee naar de DB.
 

09-04-2010 21:30:38
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Eventjes een vraagje; is er morgen nog ICL te verwachten in de 3500 of 1900? Want ik plan namelijk een reisje, en als ICL er dan toch niet is, dan kan ik weer het een en ander aanpassen...  

09-04-2010 21:35:18
mdj
mdj
ICL is buitendienst, gaat in de komende weken allemaal naar Duitsland. ICL reed de afgelopen tijd al niet, en al helemaal niet in het weekend.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

09-04-2010 21:35:36
WesselE
WesselE
Even verder kijken dan je neus lang is. In dit topic staat al meerdere malen vermeldt dat het ICL retour Duitsland gaat.


'Okeh'
 

09-04-2010 21:48:54
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Mijn excuses, ik heb best een lange neus, en ook al aardig wat pagina's doorgelezen. Ik zal er overheen gelezen hebben  

10-04-2010 13:13:16
treintim
treintim
Train85; dankje voor de info! Wordt de eindbestemming werkplaats Dortmund wederom, of iets anders [Hamm zou ook kunnen (waar veel soortgenoten opgesteld staan hun verdere doel af te wachten)].

Laatst bewerkt door treintim op 10-04-2010 13:52
 

10-04-2010 13:20:42
train85
train85
Daar heb ik geen idee van helaas een van beide denk ik.  

10-04-2010 13:56:48
treintim
treintim
Ja, misschien weet iemand anders het. Zelfs in Duitsland weet men het (nog) niet, omdat er nog geen dienst voor de 13019 of iets dergelijks is ingelegd voor a.s. dinsdag. Op het laatst zal dat nog wel komen misschien, maar tot nu toe weet niemand het dus nog denk ik.

Wel kan gezegd worden dat de vorige ICL-rijtuigen die voorgoed terug gingen de grens over, naar Dortmund gingen via Düsseldorf (http://s2.imgimg.de/uploads/JD801071a40a9337JPG.jpg).

Dan hier nog een foto van wat er met die ICL-rijtuigen van de vorige foto is gebeurd: http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/IC515.jpg te Oostenrijk in IC 515.%02% Zelfs nog met een blauwe band over de ramen.

Laatst bewerkt door treintim op 10-04-2010 14:02
 

10-04-2010 14:07:38
john2
john2
De eerste foto, link, is die in Venlo of in Dusseldorf gemaakt? Ik heb een vermoeden in Venlo, aan de stationsklok te zien die op achtergrond staat.

Laatst bewerkt door john2 op 10-04-2010 17:16, reden: type fout hersteld.
 

10-04-2010 14:31:03
NDS
NDS
@John, dat is Düsseldorf hbf, Venlo ziet er heel anders uit

@Tim, ik zie geen rijtuigen met blauwe band over de ramen, die Bimz en ABimz rijtuigen in die trein hebben een licht met donker grijze huisstijl( beetje erg gejat van Abellio al heeft die net andere kleuren) die heel veel van die rijtuigen bij de ÖBB hebben.


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

10-04-2010 15:12:47
martijnham
martijnham
Quote
treintim: Dan hier nog een foto van wat er met die ICL-rijtuigen van de vorige foto is gebeurd: http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/IC515.jpg te Oostenrijk in IC 515.%02% Zelfs nog met een blauwe band over de ramen.


Als er al een ex-ICL-rijtuig in deze trein meerijdt, dan is het een geheel wit rijtuig. Zie ook hier: http://www.martijnhaman.nl/typeicl_terugnaarduitsland.htm (even naar beneden scrollen)
 

10-04-2010 23:31:35
treintim
treintim
Aha, en die licht- en donkergrijze rijtuigen met band over de ramen zijn dus niet ex-NS rijtuigen? Op de foto van Mirko Grund zie je namelijk wel twee geheel witte rijtuigen, wellicht dat hij bedoelde dat dat de ex-NS rijtuigen waren.

Laatst bewerkt door treintim op 10-04-2010 23:32
 

11-04-2010 14:02:30
keesje
keesje
Quote
train85: De Avmz rijtuigen gaan ook mee naar de DB.


Zijn deze verkocht dan? Deze rijtuigen worden vaak ook gebruikt als begeleidingsrijuig voor de Koninklijke trein. En aangezien die trein toch wel wat mag kosten...
 

11-04-2010 14:13:53
TheKnitter
TheKnitter
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=3&t=13163

Foto's van het ongelukje te Wgm met ICL..

Laatst bewerkt door TheKnitter op 11-04-2010 14:14
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-04-2010 14:26:49
train85
train85
Quote
keesje:
Quote
train85: De Avmz rijtuigen gaan ook mee naar de DB.


Zijn deze verkocht dan? Deze rijtuigen worden vaak ook gebruikt als begeleidingsrijuig voor de Koninklijke trein. En aangezien die trein toch wel wat mag kosten...
Die zijn verkocht ja.
 

11-04-2010 14:47:34
aarclay
aarclay
Dus stappen ze weer over op ICR-A voor de begeleidingswagens?

En de ICL's die ontspoord zijn op de Wgm, waar worden die hersteld?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-04-2010 14:47


Choo choo.....
 

11-04-2010 15:03:00
martijnham
martijnham
Is ook bekend aan wie de Avmz-rijtuigen zijn verkocht?  

11-04-2010 15:56:13
TheKnitter
TheKnitter
De Avmz rijtuigen zijn verkocht. Wat ik uit eerder gepostte berichten kan begrijpen aan DB, want ze gaan mee naar de DB volgens train85, post op 8 April:

Quote
train85: De Avmz rijtuigen gaan ook mee naar de DB.


Laatst bewerkt door TheKnitter op 11-04-2010 15:56
 

11-04-2010 17:00:54
keesje
keesje
Daarmee moet ik dus begrijpen dat ze aan de DB verkocht zijn.  

11-04-2010 17:07:36
willy84
willy84
Ja, dat heb ik ook gelezen. Dat wil niet zeggen dat ze aan DB verkocht zijn. Lijkt me ook wel erg vreemd want DB zit erg ruim in de rijtuigen. Dan ga je logischerwijs geen rijtuigen overnemen.

Even een ander vraagje voor de kenners/mensen die er wat over te denken te weten%08%: waarom gaan oude rijtuigen niet naar India of Turkije ofzo? Voorzover dat kan natuurlijk qua spoorwijdte. Ik weet niet hoe dat daar zit.

Laatst bewerkt door willy84 op 11-04-2010 17:08
 

11-04-2010 19:37:09
timtrein
timtrein
Hangt van de kosten / baten af, kan me voorstellen dat rijtuigen zonder asbest bij de schrootboer nog wel wat opleveren.

DE-2 zou ooit voor 1 gulden naar Cuba, maar dat strandde op de transportkosten...
 

11-04-2010 19:49:19
thom
thom
Volgens mij levert sloopmaterieel nooit zoveel op, het is danwel oud ijzer, maar nou niet bepaald in de zuiverste vorm. Er zit nog aardig wat werk in om alles zuiver te scheiden in afvalstromen.  

15-04-2010 20:00:33
joaska
joaska
Martijn de Avmz rijtuigen worden verkocht aan dezelfde Lease maatschappij waar NS de overige ICL rijtuigen van heeft geleasd.
Het is dan ook niet aannemelijk dat deze onder DB regiem ingezet gaan worden. Overigens zijn er afgelopen woensdag weer 16 (NS)ICL rijtuigen in Ham (Westf) aan de Lease maatschappij overgedragen. Waarschijnlijk gaat de retourlevering nu wekelijks gebeuren. E.e.a. is mede afhankelijk van de NedTrain rangeercapaciteit in Asd.
 

16-04-2010 02:01:05
treintim
treintim
Quote
joaska: Overigens zijn er afgelopen woensdag weer 16 (NS)ICL rijtuigen in Ham (Westf) aan de Lease maatschappij overgedragen.


Aah, Hamm dus! Dank voor de info.

Maar het waren toch 15 en geen 16 rijtuigen (zie bijv.: http://www.flickr.com/photos/wessele/4518202871) ?

Laatst bewerkt door treintim op 16-04-2010 02:01
 

16-04-2010 16:20:13
279
279
als alles goed is gegaan zijn er vanmiddag weer 15 stuks overgebracht van
reservaat Dgr naar de Wgm voor verzending naar DB. a.s. dinsdag??
 

20-04-2010 14:01:57
joaska
joaska
15 stuks van de overbrenging en 1 die al in Dortmund was.  

20-04-2010 14:07:15
joaska
joaska
Quote
muizeneus: als alles goed is gegaan zijn er vanmiddag weer 15 stuks overgebracht van
reservaat Dgr naar de Wgm voor verzending naar DB. a.s. dinsdag??


Hedenochtend zijn er met trein 80558 18 rijtuigen naar Duitsland gegaan. Deze worden morgen in Ham overgedragen.
 

20-04-2010 14:26:01
MDDM
MDDM
Zowel gister avond als vanmorgen zijn er 20 rijtuigen geteld.
Gisteren gespot : https://somda.nl/forum/8443/p265522/Opvallende+dingen+19+april/
Vanmorgen gespot : https://somda.nl/forum/8447/p265547/Opvallende+dingen+20+april/


Gr Joop mcn Lls
 

20-04-2010 15:08:49
broek53
broek53
De regelcentra van NSR weten niet beter dan dat het 18 stuks zijn/waren...  

21-04-2010 13:25:36
treintim
treintim
Was dit eenmalig of is men van plan gewoon lekker door te gaan om zoveel mogelijk ICL-rijtuigen per trein terug te zenden naar Duitsland? Helaas miste ik de trein gisteren, maar als ik deze de volgende weer zo lang zou zien, zou dat gelijk de langste NS passagierrijtuigen-trein zijn die ik in m'n hele leven gezien had..
Dus ik hoop er op voor de volgende keer, en er zijn op Drehscheibe en andere fora helaas geen foto's opgedoken van dit transport (dus zullen we nooit weten of het nou 18 of 20 rijtuigen waren..). De foto van Arnold (http://www.flickr.com/photos/arnold50/4538574930/sizes/l/) is dus echt uniek. Tevens is dit transport gisteren ongeveer 2 uur eerder vertrokken uit Venlo ri. Viersen als vorige dinsdag. DBS rijdt een stuk onregelmatiger denk ik.

Laatst bewerkt door treintim op 21-04-2010 13:30
 

21-04-2010 13:29:12
thieskes
thieskes
Ik zal er wel overheen gelezen hebben, maar weet iemand tot wanneer de ICL overbrengingen naar Duitsland nog rijden? Alvast Bedankt  

21-04-2010 13:30:15
broek53
broek53
@ treintim: Hoe langere treinen hoe liever, want des te minder ritten. De eventueel beperkende factor is eventueel dat DB ze niet met zulke aantallen tegelijk zou willen hebben (wat niet waarschijnlijk is). Als NSR zijn eigen voorschriften beter bijgehouden zou hebben, zouden er overigens nog langere treinen verzonden kunnen worden. Nu staat in de totaal verouderde voorschriften dat een trein max. 15 rijtuigen mag hebben - en niemand schijnt te weten of te beseffen dat dat geen (veiligheids)technisch maximum is, maar een exploitatief maximum voor beladen reizigertreinen....

Laatst bewerkt door broek53 op 21-04-2010 13:30
 

21-04-2010 13:32:12
broek53
broek53
Quote
thieskes: Ik zal er wel overheen gelezen hebben, maar weet iemand tot wanneer de ICL overbrengingen naar Duitsland nog rijden? Alvast Bedankt
Totdat ze allemaal weg zijn - en hoe lang dat duurt, is afhankelijk van het aantal rijtuigen dat er per keer vertrekt. Ik heb trouwens gezien dat alle 10 Avmz sinds vorige week bij elkaar op de Wgm staan.
 

21-04-2010 13:32:35
treintim
treintim
In het verleden zijn er inderdaad ook overbrengingen van VIRM geweest met 18 tot 20 bakken naar Onnen als ik het goed begrepen had van een MCN. Puur omdat het ledig mat is, en het dus mag.
@Thieskes; ongeveer 2 á 3 keer nog, totdat de Dijksgracht leeg is en de laatste ICL Nederland uit is. Dus houd de Dijksgracht goed in de gaten, daaraan weet je of er een overbrenging zal zijn de week daarop..%08%
@Broek53; dank voor je antwoord, zou wel een grappige verzending worden met 10 Avmz. Een volledig geblindeerde trein.

Laatst bewerkt door treintim op 21-04-2010 13:36
 

21-04-2010 14:11:24
train85
train85
Het schijnt dat er vrijdag een extra rit gaat rijden met de Avmz rijtuigen in bijna hetzelfde pad als de 80558, misschien nemen ze dan nog wat andere ICL'ers mee. We hebben tot nu toe 2 ritten ICL al gehad dus er komen er hierna nog 2 op 27 april en 4 mei.  

21-04-2010 14:22:18
treintim
treintim
Dat hebben ze ook al wel vaker gedaan, zo'n extra rit op een vrijdag in het zelfde pad van de 80558. Dus zeer aannemelijk lijkt me.  

22-04-2010 14:09:26
103 220-0
103 220-0
Morgen weer een sleep het land uit? Op DSO staat het volgende aangekondigd:

115 448 - 13232 Köln KKB 9:46- Venlo 11:21/12:52- 13007 Dortmund 15:20

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

22-04-2010 14:24:28
broek53
broek53
Zie herboven: heel grote kans dat dat de 10 Avmz-rijtuigen betreft. Ze staan al netjes op een rij in de Wgm, en verder staan daar geen noemenswaardige hoeveelheden ICL meer.  

22-04-2010 14:26:02
mark
mark
Quote
103 220-0: Morgen weer een sleep het land uit? Op DSO staat het volgende aangekondigd:

115 448 - 13232 Köln KKB 9:46- Venlo 11:21/12:52- 13007 Dortmund 15:20

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
13232 lijkt me eerder het nummer van een extra internationale trein, of rijdt de ICL-overbrenging ook onder die nummers?

Laatst bewerkt door mark op 22-04-2010 14:26
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

24-04-2010 15:25:00
treintim
treintim
Quote
103 220-0: Morgen weer een sleep het land uit? Op DSO staat het volgende aangekondigd:

115 448 - 13232 Köln KKB 9:46- Venlo 11:21/12:52- 13007 Dortmund 15:20



Deze heeft niet gereden uiteindelijk dus, zie OD van gisteren.

Maar de 13007 naar Dortmund was ingelegd volgens een duidelijk afwijkende route dan de normale dinsdagse overbrengingen die we vroeger kenden t.b.v. onderhoud. Dus: niet over Rheydt, Keulen, Gruiten, Wuppertal, Witten. Maar de 13007 was ingelegd over Duisburg, Essen-Altenessen, Gelsenkirchen Hbf, Wanne-Eickel Hbf en Dortmund-Mengede naar Dortmund Bbf.
Dus als ze nog eens een keer die 10 Avmz proberen apart over te brengen naar Dortmund, dan weten we dat dat hoogstwaarschijnlijk via deze route is. En nu maar even afwachten wat ze met die 10 Avmz willen.

Laatst bewerkt door treintim op 24-04-2010 15:28
 

27-04-2010 11:19:50
broek53
broek53
De 10 Avmz-rijtuigen gaan (na de mislukte poging van 23/4) nu op 29 april naar Dortmund, als het even kan in de dienstregeling van 80558.

80558 op heden 27/4 is onderweg met 16 "gewone" ICL's.
 

27-04-2010 11:55:30
qj7141
qj7141
Quote
mark:13232 lijkt me eerder het nummer van een extra internationale trein, of rijdt de ICL-overbrenging ook onder die nummers?

13230-13239 zijn losse locs t.b.v. DB tussen Kn en Vl (bron: Prorailsite)
 

27-04-2010 20:22:26
nls911
nls911
Quote
broek53: De 10 Avmz-rijtuigen gaan (na de mislukte poging van 23/4) nu op 29 april naar Dortmund, als het even kan in de dienstregeling van 80558.


Het lijkt me voor handen dat eloc 1746 de trekkracht zal zijn. Deze loc hangt als sinds de rijtuigen op de wgm klaarstaan aan deze sleep.
 

27-04-2010 21:39:25
broek53
broek53
Donderdag wordt ook de laatste sleep ICL van de Dijksgracht overgehaald naar de Watergraafsmeer, bestemd voor 80558 op di 4/5.  

28-04-2010 01:19:38
treintim
treintim
Dank voor het melden van de nieuwe datum, Broek53.

Verder staat op Drehscheibe nog dit bericht van een gebruiker 'Ruhrpott Sprinter':

"1630 Uhr Zug mit niederländischen Reisezugwagen richtung Herne oder Bochum-Nord parallel zur BAB 42. Lok war nicht zu sehen."

Vrij vertaald, hij zag de ICL-rijtuigen parallel aan snelweg 42 rijden richting Herne/Bochum-Noord. Is dus onderlangs Bottrop gegaan (en niet bovenlangs via Herten, maar via Herne dus hoogstwaarschijnlijk). Maargoed, ze hebben daar ook zó veel spoorlijnen lopen in het roergebied.%08%
Overigens dacht ik ook nog één ICK-rijtuig gezien te hebben in de sleep ICL. Of het moet een wel heel erg verkleurd ICL-rijtuig zijn geweest...

Laatst bewerkt door treintim op 28-04-2010 01:22
 

29-04-2010 17:27:38
broek53
broek53
Quote
broek53: Donderdag wordt ook de laatste sleep ICL van de Dijksgracht overgehaald naar de Watergraafsmeer, bestemd voor 80558 op di 4/5.
Is gebeurd en de 15 rijtuigen worden gekoppeld met de drie beschadigde exemplaren (van de ontsporing in de Wgm), waardoor - althans volgens de huidige plannen - 80558 dinsdag met 18 rijtuigen en een V-max van 80 km/h zal rijden.
 

03-05-2010 19:41:00
nls911
nls911
De sleep staat nu vooraan de wgm klaar. Rond 17:30 uur werd eloc 1749 eraan gehaakt.  

03-05-2010 20:09:11
nsr1855
nsr1855
Is de vertrektijd vanwege de aangepaste snelheid van uit de Wgm nog veranderd?  

04-05-2010 08:40:20
broek53
broek53
De schaderijtuigen gaan niet mee en zijn weer afgerangeerd. Blijven dus 15 rijtuigen en een normale snelheid over.  

04-05-2010 08:43:55
nls911
nls911
Ik kom zojuist langs de wgm. Zoals ik gisteren al melde staat de sleep gereed met eloc 1749. Echter staan de 3 schade rijtuigen nog apart met eloc 1729. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren nu er seinstoring is tussen ut en ht.

Edit:

Broek is me voor.

Laatst bewerkt door nls911 op 04-05-2010 08:46
 

13-05-2010 12:41:49
treintim
treintim
Het bloeiende ICL-tijdperk is helaas geheel voorbij, voor mij tijd om eens terug te kijken naar deze tijd.

Hierover heb ik een paar vragen aan de echte kenners.

Als je bij de spotjes kijkt naar tr. 80558 Wgm-Vl, zie je dat deze pas opeens plotseling vanaf januari 2009 erbij komt te staan: https://somda.nl/spots/t80558/0/999/

Maar foto's als deze: http://www.flickr.com/photos/arnold48/1303312349/ laten zien dat de uitwisselingsslag al veel eerder bestond. Deze foto is bovendien gemaakt op een zaterdag. Zou de uitwisseling eerder alleen op zaterdag hebben plaatsgevonden, en wat waren dan de treinnummers/tijden hiervan? Kunnen we die ook nog eens even opzoeken bij de spotjes. Nu krijg ik dus bij de spotjes geen informatie over de uitwisselingsslagen in de jaren 2007 en 2008.

Verder vraag ik mij af of de rijtuigen allemaal geel/blauw zijn geschilderd in Dortmund zelf? Want ik herinner mij dat niet alleen Dortmund de bestemming van de rijtuigen was in Duitsland, maar dat ze ook wel (eens?) ergens anders naar toe gingen (Hamburg was dat dacht ik, maar waarom..)?

Oja, en dan nog een klein vraagje; zullen de 3 schadebakken ICL ooit Duitsland nog zien met een apart transport ernaar toe, of zouden de schadebakken gewoon naar de Nederlandse sloper toe gaan?

Laatst bewerkt door treintim op 13-05-2010 12:57
 

13-05-2010 14:47:29
treinfan
treinfan
treinnummers 80548 en 80549 waren eerst in gebruik voor de uitwisseling

Laatst bewerkt door treinfan op 13-05-2010 14:48
 

13-05-2010 19:55:10
AlbertP
AlbertP
Quote
treintim: Verder vraag ik mij af of de rijtuigen allemaal geel/blauw zijn geschilderd in Dortmund zelf?
Er heeft in Nederland ook ICL in Duitse wit/blauw kleuren gereden, dus er zijn in ieder geval ook hier geschilderde rijtuigen. Ik heb geen idee of er ook in Dortmund geschilderde rijtuigen zijn, of dat de hele serie hier geel/blauw is geworden.
 

13-05-2010 20:15:43
2296
2296
In het begin van de ICL periode was bijna alles in blauw-wit en rood-wit. Alleen een enkel ICK Bd en Amvz rijtuig reden in het geel-blauw rond. Naarmate het de periode vorderde kwamen er steeds meer geel-blauwe rijtuigen bij. Voor zover ik weet zijn alle rijtuigen in Duitsland geschilderd. In de serie 1500 waren de rijtuigen veelvuldig te zien. Later hebben ze ook nog in andere serie's meegereden.

Laatst bewerkt door 2296 op 13-05-2010 20:22
 

13-05-2010 20:21:40
treintim
treintim
Dank voor de antwoorden! De treinnummers van jou, Treinfan, zijn inderdaad goed terug te vinden bij de spotjes.

Quote
AlbertPool: Er heeft in Nederland ook ICL in Duitse wit/blauw kleuren gereden, dus er zijn in ieder geval ook hier geschilderde rijtuigen.


@Albert; Dat er hier inderdaad Interregio-rijtuigen meereden in 2007 + begin 2008, wil toch niet zeggen dat ze hier ook in Nederland zijn omgeschilderd? Die Interregio-rijtuigen gingen net zo goed naar Duitsland weer terug voor onderhoud op zaterdag met de uitwisselingsslag, zie bijvoorbeeld op de eerder getoonde foto (http://www.flickr.com/photos/arnold48/1303312349/in/photostream/). En misschien kwamen die Duitse wit/blauw rijtuigen dan wel weer geel/blauw terug naar NL... Alleen snap ik niet of de ICL ook naar Hamburg is geweest, of dat echt álles in Dortmund gedaan werd. Maargoed, dat zullen we hier vast ook wel niet weten. Rest dan nog de vraag over de 3 schadebakken op de Wgm, als er schade aan zit, hoeft de eigenaar (DB) ze dan opeens niet meer terug te hebben? Dat ze zomaar achterbleven in NL bij het laatste transport naar Hamm, zou er op kunnen duiden lijkt mij zo.

Laatst bewerkt door treintim op 13-05-2010 20:29
 

13-05-2010 20:25:16
broek53
broek53
Er is in NL niets aan die rijtuigen gebeurd. Alle wijzigingen en het schilderen (en uiteraard reviseren) ervan is in Duitsland gebeurd. Ook de Avmz-rijtuigen, trouwens.  

13-05-2010 21:01:16
vrijgezel
vrijgezel
Wat het "omkleuren" van de ICL-rijtuigen betreft: dit gebeurde in Neumünster [aan de lijn(-en) Hamburg - Kiel/Flensburg, KBS]. En er werd omgestickerd, niet geschilderd (of het moet tussentijds zijn gewijzigd).

In Neumünster krijgen rijtuigen een grote revisie; in (o.a.) Dortmund is de Bw [Bahnbetriebswerke] gevestigd waar periodiek onderhoud wordt uitgevoerd. Je kan wat dat betreft de vergelijking trekken met Wph/RB Hlm (grote revisies en schadeherstel) en de Wpl/OB Mt of Wpl/OB Wgm (periodiek onderhoud en storingherstel).
 

13-05-2010 22:32:48
klaass16
klaass16
Hoeveel ICL rijtuigen bevinden zich nog in Nederland?  

13-05-2010 22:34:25
superboer
superboer
3.  

14-05-2010 00:23:43
Lucchese
Lucchese
Ik neem aan dat dit de schade bakken zijn die betrokken waren bij de ontsporing te Wgm/Dgr(ik herinner me alleen dat dit in a'dam was gebeurd)?  

14-05-2010 01:26:54
broek53
broek53
Dat zijn de drie die op de Watergraafsmeer ontspoord zijn na afloop van de laatste exploitatiedag. De schade aan een ervan is nogal groot omdat ze op meer sporen tegelijk zijn gaan lopen en onderweg een bovenleidingportaal gekraakt hebben.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-05-2010 01:27
 

14-05-2010 12:07:31
frer
frer
Zijn dit alle Bimz'en?  

14-05-2010 12:34:54
broek53
broek53
22-200, 22-710 en 84-019.  

15-05-2010 13:18:05
KmNS1
KmNS1
Ik begrijp dus dat er geen ICL meer op de Dijksgracht te vinden is?  

15-05-2010 13:38:34
broek53
broek53
Sinds 29 april niet meer (zie een stuk hierboven).  

08-06-2010 19:25:18
martijnham
martijnham
Afgelopen vrijdag (4/6) werd de afvoer van de laatste drie ICL-rijtuigen naar Venlo gemeld: https://somda.nl/forum/8649/p273243/Opvallende+dingen+4+juni/
Sindsdien geen melding meer voorbij zien komen over deze rijtuigen.

Weet iemand of de rijtuigen nog in Venlo staan. En zo ja, zijn ze een beetje fotografeerbaar vanaf de openbare weg/plek?
 

08-06-2010 19:50:56
wilcot
wilcot
gisteren 7-6 stonden ze achter op Venlo rangeer.
foto's kon je er ook van maken (hoe kan je die plaatsen heb ze namelijk?
 

08-06-2010 21:09:14
martijnham
martijnham
Als je foto's wilt plaatsen, dan dien je deze 'ergens' op een server neer te zetten (website, flickr, photobucket etc). Op Somda kun je vervolgens een link naar de foto's plaatsen.  

08-06-2010 22:08:04
nielske90
nielske90
Quote
martijnham: Afgelopen vrijdag (4/6) werd de afvoer van de laatste drie ICL-rijtuigen naar Venlo gemeld: https://somda.nl/forum/8649/p273243/Opvallende+dingen+4+juni/
Sindsdien geen melding meer voorbij zien komen over deze rijtuigen.

Weet iemand of de rijtuigen nog in Venlo staan. En zo ja, zijn ze een beetje fotografeerbaar vanaf de openbare weg/plek?
In het bericht waar je naar verwijst staat een link naar een foto. Daar kun je zien hoe ze er voor staan en of je ze kan fotograferen. Vanaf de tijdelijke loopbrug kan het dus, vanaf het perron moet je geluk hebben dat er geen goederentreinen voorstaan.
 

09-06-2010 13:58:33
martijnham
martijnham
De tekst bij de foto vermeld ook dat ze ergens achter op het emplacement zijn geplaatst en dus niet meer op de plaats van de foto staan. Vandaag toch maar op de gok richting het zuiden gereist. De drie rijtuigen staan op het moment hier: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=venlo&sll=52.469397,5.509644&sspn=5.053744,9.854736&ie=UTF8&hq=&hnear=Venlo,+Limburg&ll=51.364632,6.169663&spn=0.001264,0.003422&t=h&z=19 (ongeveer op de plaats waar de daken van twee rijtuigen te zien zijn).

Vanaf de loopbrug en het perron alleen te fotograferen met veel portalen en bovenleidingdraden in beeld. Onder begeleiding van een vriendelijke Duitse DBSchenker medewerker heb ik enkele foto's van dichtbij kunnen maken. Van noord naar zuid gezien staan de rijtuigen als volgt opgesteld: 22-91 200, 94-90 019 en 22-91 710.

Mij werd verteld dat de drie rijtuigen morgenmiddag/-avond (10/6) naar Duitsland zouden vertrekken. Tijden etc onbekend.
 

09-06-2010 14:10:53
treintim
treintim
Bedankt voor je informatie, Martijnham! Mij lijkt de bestemming overigens gewoon Hamm, zeker als DB Schenker het transportje rijdt..  

09-06-2010 14:41:17
treintim
treintim
De drie rijtuigen zullen met tr. 45737 (een reguliere goederentrein) meegaan en om 20:45 uit Vl vertrekken morgenavond. Ze gaan dus in elk geval naar Gremberg. Dit nieuws is door meerdere bronnen bevestigd, ze gaan echt mee in een goederentrein.%08%

Laatst bewerkt door treintim op 09-06-2010 16:08, reden: Het nieuws van tr. 45737 klopt ècht!
 

09-06-2010 19:22:23
wilcot
wilcot
Ik heb vanmiddag om 17.00 ook geinformeerd. en mij is daar verteld dat ze morgen rond 21.00 vertrekken en gesloopt zullen worden. Het middelste rijtuig mist 1 raam dat afgeplakt is met plastic.Ze gaan morgen pas op transport ivm met een defect dat eerst verholpen moest worden. De rijtuigen staan nog precies op dezelfde plaats als maandag. net achter het gebouwdje van railion achterop het rangeerterein van Venlo. Kant Venlo-zuid. Vanaf openbare weg kan je ze fotograferen maar er staat helaas een lage goederentrein voor. Als je een vriendelijk persoon treft kun je een foto maken als je het beleeft vraagt. Ik heb ook foto's die ik zal proberen te laten plaatsen op www.maaslijn.net.

Laatst bewerkt door wilcot op 09-06-2010 22:30
 

09-06-2010 20:40:21
treintim
treintim
Vrij logisch dat ze naar de sloper gaan. Mijn gok is dat de goederentrein, die van Venlo naar Gremberg gaat, de rijtuigen daar achter laat en dat ze daarna nog maar een klein stukje naar Opladen (waar veel Duits materieel gesloopt wordt en dicht bij Köln Gremberg ligt) hoeven.

Laatst bewerkt door treintim op 09-06-2010 20:40
 

09-06-2010 21:36:57
timtrein
timtrein
Nouja, logisch, DB heeft nog meer van dergelijke meuk, lijken me ook prima plukrijtuigen  

09-06-2010 21:56:04
103 220-0
103 220-0
Quote
treintim: Vrij logisch dat ze naar de sloper gaan. Mijn gok is dat de goederentrein, die van Venlo naar Gremberg gaat, de rijtuigen daar achter laat en dat ze daarna nog maar een klein stukje naar Opladen (waar veel Duits materieel gesloopt wordt en dicht bij Köln Gremberg ligt) hoeven.
Bender in Opladen sloopt geen rijtuigen. Ehrang is een plek die wat logischer is. Afgelopen week is weer een groot aantal rijtuigen vanuit Hamm naar Ehrang gebracht (door MEG!) om te worden gesloopt.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

10-06-2010 00:36:33
treintim
treintim
Okee, dat is nieuw voor mij. Inderdaad zie ik dat er slooprijtuigen zijn overgebracht naar Ehrang vorige week (http://fewoviadukt.de/bahn/bilder/10/05_Mai/6/MEG-603-04062010-0840-HA.jpg en http://fewoviadukt.de/bahn/bilder/10/05_Mai/6/MEG-606-04062010-0903-HA.jpg), maar ik vraag me af of dit ook zal gebeuren met de ex-NS ICL-voorraad die in Hamm staat (is het lot daarvan eigenlijk al wat bekender nu?). Maar nu weten we in elk geval waar die 3 rijtuigen van morgen wel eens kunnen gaan belanden.

Laatst bewerkt door treintim op 10-06-2010 01:06
 

10-06-2010 02:09:40
cuneo56
cuneo56
Nu lijkt me toch als ik de foto's zo bekijk dat die treinen met MEG143 en sloop rijtuigen naar het oosten rijden in Altenbeken; niet direct de richting Ehrang als je vanuit Hamm vertrekt!  

10-06-2010 02:17:36
treintim
treintim
Hee, ja, je hebt gelijk! Het had inderdaad als eindbestemming Espenhain (vanaf Hamm) en geen Ehrang (lijkt een beetje op elkaar, dus ik had ze door elkaar gehaald, sorry). Maar misschien dat 103 220-0 dus wat andere rijtuigen bedoelde die naar Ehrang gingen. Wellicht wel echte ex-NS ICL-rijtuigen?

Laatst bewerkt door treintim op 10-06-2010 02:40
 

10-06-2010 09:10:27
103 220-0
103 220-0
Stimmt. De transporten vorige maand hadden als eindbestemming Ehrang. Gingen achter een MEG-diesel (V180 of 229!) richting Moezel. Vorige week werd inderdaad met E-tractie gereden.

-----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

10-06-2010 13:50:33
wilcot
wilcot
De treinen staan op dit moment nog steeds op dezelfde plek zonder dat er iets gebeurd is.  

10-06-2010 15:36:28
Railprutse
Railprutse
Theoretisch deze Avond.  

10-06-2010 23:15:43
wilcot
wilcot
De rijtuigen reden om 22:19 de grens over. Ivm de schemering zijn de foto's niet geheel duidelijk verschijnen op www.maaslijn.net

Rangeren is om 20.10 begonnen en zijn uiteindelijk met 2 keer Railion 189 vertrokken om even na 22:00
 

10-06-2010 23:50:45
Nelis
Nelis
wil je de volgende keer een directe link geven. Ik word dat gestrooi met je eigen site een beetje zat.  

10-06-2010 23:56:44
nielske90
nielske90
En strooien met een website waar het bewuste niet eens op staat is helemaal storend...%03%

Laatst bewerkt door nielske90 op 10-06-2010 23:56
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl