Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl
Ontwikkelingen ICL-rijtuigen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
11-06-2010 01:32:28
dlm4yjp
dlm4yjp
er staat ook netjes verschijnen, met andere woorden: het moet nog komen
Houd er wel even rekening mee dat het zogeheten "deeplinken" niet altijd kan op een website en je daarom op de hoofdpagina word uitgenodigd.

Deze beste man probeert gewoon informatie te delen, zoals iedere Somda'er hier, dan hoef je hem niet zo af te bekken.
Ookal meld hij dit zo vaak, kennelijk ziet hij wat meer dan jullie gewend zijn

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 11-06-2010 01:33


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-06-2010 09:05:21
TheKnitter
TheKnitter
Laat hem er dan op zijn minst http:// voor zetten, zodat het tenminste een aanklikbare link wordt %08%

En dat commentaar is inderdaad een beetje overbodig, maar hij post de link terwijl de informatie er (nog) niet te vinden is
Maar jammer dat Nederland geen ICL meer heeft. Waren mooie treintjes %02%

Laatst bewerkt door TheKnitter op 11-06-2010 09:06
 

11-06-2010 09:30:52
wilcot
wilcot
Ik heb niet voor niks gezegd dat het er waarsachijnlijk op komt . Ik ben niet de beheerder van de site en stuur dus mijn foto's na overleg met hem daar heen. Hij beslist dan of en wanneer ze geplaatst worden. Aangezien de foto's om 22.19 gemaakt zijn en de beheerder om 23.00 de trein heeft genomen te Venlo. Kan ik mij voorstellen dat ze nog niet online staan. Slapen???!!!
Zodra ze er staan laat ik het iedereen weten. Wij kunnen er ook niks aan doen dat de trein meer dan 1 1/2 uur later vertrekt dan hier werd vermoed.
Ik zal er volgende keer om het makkelijker voor jullie te maken wel een hyperlink van maken.

Laatst bewerkt door wilcot op 11-06-2010 09:31
 

11-06-2010 10:48:22
mark
mark
Mark: On-topic a.u.b.!  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-06-2010 15:11:46
wilcot
wilcot
foto's staan op eerder genoemde site  

16-07-2010 18:37:52
4201
4201
Excuses voor de topic-kick, maar ik zit even met een vraag betreffende het ICL en Avmz wat bij NS dienst heeft gedaan:
Voor mijn komende Interrail-vakantie wil ik zoveel mogelijk met ex-Nederlands-materieel gaan reizen. Zo heb ik al wat Poolse lijntjes in de planning opgenomen waar DH's rondrijden, ga ik met de ALEX in Bayern mee om in een (zwaar verbouwde) ex-NS Bcmvh te zitten. Ook heb ik een reservering voor het ex-NS-slaaprijtuig uit de Overnight-Express die tussen Wenen en Rome rijden.

Hoewel het ICL en Avmz niet lang heeft dienst gedaan bij NSR, vind ik het toch interessant genoeg om even mee te nemen. Alleen kan ik moeilijk achter het inzetgebied komen. Daarom de volgende vragen:
- Het ICL schijnt doorverhuurd te zijn aan de ÖBB maar ook aan de CD? Durft iemand te zeggen waar het ex-NS-ICL daadwerkelijk terecht is gekomen? Natuurlijk kan ik ook in een willekeurige Duits ex-IR-rijtuig gaan zitten, maar eigenlijk is een rijtuig wat daadwerkelijk in een NS-jasje heeft rondgereden wel leuker.
- Weet iemand waar het Avmz is gebleven? Volgens diverse berichten zou het aan DB verkocht zijn, maar ik kan niet achterhalen of het ergens staat weg te roesten of dat het daadwerkelijk ingezet wordt.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
 

16-07-2010 19:26:14
NDS
NDS
Quote
4201: ga ik met de ALEX in Bayern mee om in een (zwaar verbouwde) ex-NS Bcmvh te zitten.

Heb je foto's van dat rijtuig, want ik wist niet dat ze iets hadden wat ex. NS moet zijn

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

16-07-2010 21:52:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Ach, in Duitsland kun je sowieso een beetje ICL gevoel hebben, ieder IC-materieel van DB met stuurstand (type: Bpmbdzf ) heeft nog de ICL inrichting zoals we in Nederland herkende, voor het geval je toch een beetje sfeer wilt proeven

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 16-07-2010 21:52


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-07-2010 21:56:53
treintim
treintim
Quote
4201: - Weet iemand waar het Avmz is gebleven? Volgens diverse berichten zou het aan DB verkocht zijn, maar ik kan niet achterhalen of het ergens staat weg te roesten of dat het daadwerkelijk ingezet wordt.


Op 11 juni 2010 stonden àlle Avmz-rijtuigen nog weg te rotten in een niet al te beste staat te Dortmund (op dat rangeerterrein aan de Werkmeisterstrasse), de volgorde was nog precies hetzelfde als ze overgebracht waren van Nederland naar Dortmund, alleen waren ze gescheiden in 2 'stammetjes' i.p.v. 1 grote sleep.

Er staan ook nog 4 a 5 andere gewone ICL-rijtuigen te Dortmund in de geelblauwe NS-kleur (waarvan sommige NS-rijtuigen vastgekoppeld staan aan wat Duitse rijtuigen), waarvan er op 11 juni zelfs nog één in de werkplaats stond te Dortmund (terwijl ze allang buiten dienst waren natuurlijk).

De rest staat in Hamm weg te roesten in een zeer goede staat, echter wel omringd door andere slooprijtuigen in vervallen staat.

Over de inzet van de ex-ICL rijtuigen bij andere maatschappijen is mij geen info bekend, wel dat dat een hele moeilijke zoektocht gaat worden. En persoonlijk denk ik dat in elk geval het ICL dat in Hamm staat, na nog eens een paar jaar daar te staan wegroesten, gesloopt zal worden en niet ingezet bij DB of andere maatschappijen.

Laatst bewerkt door treintim op 16-07-2010 22:06
 

16-07-2010 22:50:06
cuneo56
cuneo56
Op de ( hopelijk) bekende rijtuigen site http://www.martijnhaman.nl/ staan wat rijtuig nummers genoemd van ex ICL die nu bij de ÖBB rijden.
Dus neem dat lijstje mee en ga een dagje in b.v. Selzthal op het perron zitten en hoop dat er wat langs komt.%02%
 

17-07-2010 10:51:14
pescher.c
pescher.c
In het IC paar 515-518 tussen Graz en Innsbruck zitten er meestal wel een paar.  

18-07-2010 12:53:31
jorgo
jorgo
Quote
dlm4yjp: Ach, in Duitsland kun je sowieso een beetje ICL gevoel hebben, ieder IC-materieel van DB met stuurstand (type: Bpmbdzf ) heeft nog de ICL inrichting zoals we in Nederland herkende, voor het geval je toch een beetje sfeer wilt proeven


Bpmbdzf heeft geen ICL inrichting, maar een Bpmz inrichting (open afdeling intercity zoals in de Berlijntrein). Bimdzf heeft wel een ICL inrichting. de kleine "i" is de crux, die verraadt interregiomaterieel wat ICL ook was. Bpmzdzf is voor intercity's gebouwd. Het uiteindelijke gebruik anno 2010 maakt uiteraard geen onderscheid meer en ook oorspronkelijk waren enige Bimdzf voor IC's voorzien, zij het met IR inrichting.

Nog los daarvan heeft geen enkele van deze stuurstanden ooit in dienst van NS gereden.

Laatst bewerkt door jorgo op 18-07-2010 12:58
 

18-07-2010 13:57:30
dlm4yjp
dlm4yjp
aha, nooit geweten dat daar ook nog verschil in zat

Btw, ik zei ook: ICL-sfeer, niet dat deze in nederland heeft gereden dus (een vervangertje dus )


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-07-2010 14:04:52
treintim
treintim
Quote
jorgo: Nog los daarvan heeft geen enkele van deze stuurstanden ooit in dienst van NS gereden.


Quote
dlm4yjp: niet dat deze in nederland heeft gereden dus


Heeft wel één keer (ik meen vorig jaar) door Nederland gereden voor NS Hispeed, in opzending achter de loc bij de Berlijn-IC van Bad Bentheim naar Schiphol en achterop weer terug van Schiphol naar Bad Bentheim.. was die dag blijkbaar een foutje. Zijn ook nog foto's van deze stuurstand op het station van Amersfoort.

Laatst bewerkt door treintim op 18-07-2010 14:06
 

18-07-2010 14:07:06
mdj
mdj
Richting Duitsland was dat trein 147, zie spots:
Eloc 1733 147 di 13 jun 2006 montrose Asd
Eloc 1733 147 +25, rijtuigen: 4xAmvz (3 gedeklasseerd)+Bpmbdzf di 13 jun 2006 rudolfph Hgl
Eloc 1733 147 +25 di 13 jun 2006 mark Hgl


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-07-2010 20:07:27
AlexNL
AlexNL
Ik heb een vraagje. Twee zelfs!

Eerder in dit topic zag ik dat er melding wordt gemaakt van een leasemaatschappij die eigenaar is van het ICL, en die waarschijnlijk ook het Avmz heeft overgenomen (), maar nu ben ik benieuwd welke maatschappij dat dan is?

Ook ben ik benieuwd over hoeveel ICL het in totaal ging, in hoeveelheden rijtuigen. Wat ik begrijp van de site van Martijn Haman is dat het over 108 rijtuigen in totaal gaat, waarvan er inmiddels een aantal aan de ÖBB zijn verhuurd. Hoeveel zijn er naar de ÖBB gegaan, en voor hoe lang? http://www.martijnhaman.nl/typeicl_terugnaarduitsland.htm
 

19-07-2010 00:46:10
NDS
NDS
Quote
dlm4yjp: aha, nooit geweten dat daar ook nog verschil in zat

Ook nooit goed genoeg gekeken%08% want er zitten ook veel uiterlijke verschillen in.

En dan voor de meer gevorderden, zelfs in de Bpmbdzf296(ex. 297) rijtuigen onderling zit nog verschil. Bij aflevering is er een druk dichte serie afgeleverd en een serie die niet druk dicht is. Zichtbare verschillen zitten o.a. in de achterwand van de rijtuigen en de ramen.

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 19-07-2010 00:46


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

19-07-2010 09:43:42
vrijgezel
vrijgezel
Een goede site om de verschillen te kunnen bekijken is http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html

klik op Duitsland (het Duitse vlaggetje met "DE" erin) en klik daar op "car", vervolgens op "IC+IR" en je kunt dan op de types klikken.
 

04-08-2010 23:13:01
4201
4201
Excuses voor de late reactie, maar ik was een paar weekjes met m'n vriendin in Frankrijk op een mooi stekje zonder internet %02%

Bedankt voor alle nuttige tips, hier kan ik voor mijn planning goed verder mee komen.
Quote
NDS:
Heb je foto's van dat rijtuig, want ik wist niet dat ze iets hadden wat ex. NS moet zijn


Het gaat om 9 rijtuigen die in 2006 zijn verkocht door EETC. Volgens deze informatie op de site van Martijn Haman (http://www.martijnhaman.nl/) en op Drehscheibe Online (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,2975236,page=all). Ik heb nog niet kunnen ontdekken of de rijtuigen daadwerkelijk ingezet worden.
 

05-08-2010 08:02:37
martijnham
martijnham
Voor zover mij bekend worden de Bcvmh-rijtuigen ex-NS niet ingezet. Ze vormen met diverse andere rijtuigen een soort van werkvoorraad.  

14-01-2011 10:11:31
jorgo
jorgo
Maar even in dit draadje: in Duitsland zijn de voormalige Nederlandse Avmz aan het instromen als Bvmz111.5 in de Intercitydienst (2e klas dus).

Koffieboontjesmotief bij de oosterburen!

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5204075
 

14-01-2011 10:12:37
treintim
treintim
Hebben ze hun geel/blauwe kleur behouden of niet?  

14-01-2011 10:27:26
jorgo
jorgo
Aangezien men er in het draadje op gewezen moest worden dat het hier de vml. NS rijtuigen betreft, lijkt het me dat ze ICE-wit van buiten zijn.

Zie ook hier: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5185760.
 

14-01-2011 13:40:02
forum
forum
Dit is de eerste klas!  

14-01-2011 13:59:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dit was de eerste klasse (in Nederland), in Duitsland zijn ze geherklasseerd als 2e klasse (vandaar ook instroom als Bvmz).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-01-2011 14:00
 

14-01-2011 14:45:44
maurits
maurits
En ze rijden helemaal niet ver van Nederland, ze worden onder andere ingezet in de IC's Emden-Leer-Rheine-Münster-Köln-Koblenz-Trier-Luxemburg.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-01-2011 14:54:46
Pim530
Pim530
Ze werden toch gezien als de meest luxe rijtuigen van de NS? En die zet de DB even in als tweede klas?

@ Maurits

Dat is een lange verbinding, en als dat nog niet eens de enige is, dan lijkt het me dat het erg lastig wordt om ze in Leer te spotten? Trouwens, is het ook bekend of ze aan elkaar of als één rijtuig per stam rijden?

Laatst bewerkt door Pim530 op 14-01-2011 14:58
 

14-01-2011 15:18:15
klaass16
klaass16
Ik heb ze al een keer in Leer gespot.. dus het is niet lastig om ze te spotten in Leer.

Laatst bewerkt door admin op 17-01-2011 13:15, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

14-01-2011 15:21:43
TheKnitter
TheKnitter
Je moet net geluk hebben wanneer ze langs komen.. Want ze zullen er niet continu langs komen vrees ik
dus zo "makkelijk" is het ook weer niet.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-01-2011 15:23:54
maurits
maurits
Het gaat om IC130 t/m IC139 en IC2330 t/m IC2339 die trouwens deels al in Norddeich beginnen. De rijtuigen rijden mee als rijtuig 10 in deze stammen, direct na de ARkimbz (het Bistro-rijtuig). Ze zijn op Fernbahn (http://www.fernbahn.de) terug te vinden als Bvmz omdat ze als 2e klas rijtuig ingezet worden.

Via Hafas (http://reiseauskunft.bahn.de/bin/bhftafel.exe/) kun je de treinnummers eenvoudig achterhalen.

Laatst bewerkt door maurits op 14-01-2011 15:40


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-01-2011 15:24:41
Pim530
Pim530
Klaas, heb je het dan over de ECHTE NS Avmz rijtuigen?  

14-01-2011 15:35:00
maurits
maurits
Het gaat inderdaad om de "echte" Avmz-rijtuigen zoals NS die in eigendom had en heeft verkocht aan Deutsche Bahn. DB heeft ze in haar eigen huisstijl geschilderd en ze worden nu als tweede klas rijtuig ingezet. Ik ga binnenkort nog eens even mee van Leer naar Rheine, is wel erg veel comfort voor een 2e klas prijs %08%

Laatst bewerkt door maurits op 14-01-2011 15:38


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-01-2011 15:38:58
jorgo
jorgo
Kijk eens hier http://www.grahnert.de/fernbahn2/reihung2005/reih0037.html.
Volgens mij heeft DB geen Avmz in Bvmz gedclasseerd van haar eigen oorspronkelijke rijtuigen. Ook is er verder bij de DB nooit getrokken Bvmz in dienst geweest van een ander type. Dat betekent (bijv. in het bestand 100-199, IC 130 t/m 139) dat DB Bvmz waarschijnlijk ex-NS zijn.

Let op: Bvmz bestaat ook in andere vorm ook in die bestanden, bijv.: van de OeBB, en in de ICE. Maar dat zijn niet de rijtuigen die we zoeken. Het gaat alleen om getrokken Bvmz waarbij niet Wagenmaterial: ÖBB/MAV/CD/SZ is opgegeven!
Let op II: Bvmsz is een ander type (uit eind jaren '80, komt ook in de Berlijn IC in NL).

Edit: maurits was me voor.

Laatst bewerkt door jorgo op 14-01-2011 15:41
 

14-01-2011 15:41:11
Pim530
Pim530
Bedankt voor de link, maar helaas pakt mijn adobe hem niet.  

14-01-2011 16:58:28
Apda
Apda
Quote
jorgo: Kijk eens hier http://www.grahnert.de/fernbahn2/reihung2005/reih0037.html.
Volgens mij heeft DB geen Avmz in Bvmz gedclasseerd van haar eigen oorspronkelijke rijtuigen. Ook is er verder bij de DB nooit getrokken Bvmz in dienst geweest van een ander type. Dat betekent (bijv. in het bestand 100-199, IC 130 t/m 139) dat DB Bvmz waarschijnlijk ex-NS zijn.

Let op: Bvmz bestaat ook in andere vorm ook in die bestanden, bijv.: van de OeBB, en in de ICE. Maar dat zijn niet de rijtuigen die we zoeken. Het gaat alleen om getrokken Bvmz waarbij niet Wagenmaterial: ÖBB/MAV/CD/SZ is opgegeven!
Let op II: Bvmsz is een ander type (uit eind jaren '80, komt ook in de Berlijn IC in NL).
Dat klopt niet helemaal. De Bvmsz heeft een broertje in de vorm van de Bvmz. Zie http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4476475. Aan de spots te zien worden de verschillende DB-Bvmz'n door elkaar ingezet. Je zult dus geluk moeten hebben om een ex-NS-rijtuig te treffen.
 

15-01-2011 21:40:35
5431
5431
Quote
jorgo: Volgens mij heeft DB geen Avmz in Bvmz gedclasseerd van haar eigen oorspronkelijke rijtuigen.
Jawel, ook DB heeft Avmz 111 gedeklasseerd tot Bvmz 111. Op Drehscheibe moet daar wel informatie over te vinden zijn.
 

15-01-2011 22:09:17
vrijgezel
vrijgezel
Zie ook https://somda.nl/forum/7854/h_CNL/ en dan het 12 bericht (van mijzelf)  

02-10-2012 21:37:39
jorgo
jorgo
Ff een kickje voor de afleiding; wie zich afvraagt wat er van het ICL geworden is; welnu, blijkens dit draadje op Drehscheibe http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,6085452,page=2 hebben twee van de 95 IR-rijtuigen die momenteel in Roemenië rondrijden een ICL-verleden: ze rijden er als Beem 22-76 008 en Beem 22-76 010. Een vergelijkbaar exemplaar is dit: http://i882.photobucket.com/albums/ac22/florinbv/persoane/DSC8888.jpg.

Zoals in de rest van het draadje te lezen/zien valt, is het interieur opgefrist en bezitten de rijtuigen nu airco.
 

03-10-2012 01:06:17
treintim
treintim
Leuk! De meeste ICL rijtuigen, staan die nog in NS-livrei te Hamm (D)?  

03-10-2012 10:46:21
5431
5431
DB gebruikt de tien Avmz (gedeklasseerd) en sommige Bimz weer zelf. Enkele andere door NS teruggegeven rijtuigen zijn, omgeschilderd, tijdelijk naar Oostenrijk gegaan.

Laatst bewerkt door 5431 op 03-10-2012 19:15
 

03-10-2012 16:19:39
treintim
treintim
Dus als ik het goed begrijp, staan er geen (enorme slierten) geelblauwe rijtuigen meer te Hamm zoals een tijd geleden wel het geval was.

Laatst bewerkt door treintim op 03-10-2012 16:20
 

03-10-2012 17:22:17
sik214
sik214
Quote
5431 (wo 03 okt 2012 10:46:21 https://somda.nl/forum/6342/p412101/): DB gebruikt de tien Avmz (gedeklasseerd) en sommige Bimz weer zelf. Andere door NS teruggegeven rijtuigen zijn, omgeschilderd, tijdelijk naar Oostenrijk gegaan.
Deze rijtuigen rijden allen niet meer in NS-uitvoering.

Degene die naar de ÖBB zijn gegaan, zien er nu zo uit: http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/335261/kategorie/oesterreich~wagen~personenwagen.html
(dit specifieke rijtuig was overigens geen ICL).
 

03-10-2012 19:31:57
5431
5431
Quote
treintim (wo 03 okt 2012 16:19:39 https://somda.nl/forum/6342/p412143/): Dus als ik het goed begrijp, staan er geen (enorme slierten) geelblauwe rijtuigen meer te Hamm zoals een tijd geleden wel het geval was.
Dat is te kort door de bocht. Ook naar Oostenrijk is maar een klein deel van de rijtuigen gegaan, dat was in mijn eerdere bericht misschien niet duidelijk. Tenzij er veel is verkocht kan er dus nog best wat staan. Voor meer details moet je denk ik in Duitsland informeren.

Laatst bewerkt door 5431 op 03-10-2012 19:44
 

03-10-2012 20:54:09
daniel81
daniel81
Dus de ÖBB huurt/koopt rijtuigen van DB die eerst door NSR geleased zijn, en vérhuurd op haar beurt andere rijtuigen aan NS Hispeed.
Mag ik dit niet begrijpen?
 

03-10-2012 21:30:34
cuneo56
cuneo56
Daar zit een tijdje tussen.
En heeft heel veel met instroom van de Railjets te maken.
 

04-10-2012 12:50:07
pescher.c
pescher.c
De wagens die uitgeleend waren aan Oostenrijk zijn al sinds december 2010 terug in Duitsland. In ieder geval een gedeelte van de wagens is overigens verkocht aan het Zwitserse bedrijf Heros, zie hun website www.heros-rail.com  

05-10-2012 13:08:46
jeanne
jeanne
Heros zal wel net zo iets als NS Financial Services zijn, maar dan van de DB. Niets meer of minder dan een Duitse Rosco, die die uit financiële overwegingen zijn hoofdkantoor in Zwitserland heeft.  

31-10-2012 18:18:59
2296
2296
Er zijn vandaag weer ICL rijtuigen in NS kleuren verplaatst in Duistland. Zie link naar DSO: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,6130827

Laatst bewerkt door 2296 op 31-10-2012 18:19
 

05-12-2012 17:31:12
magnus
magnus
Volgens een bericht op Railcolor ( www.railcolor.net ) gaan er 17 rijtuigen in de NS-kleuren ingezet worden in Polen.

Laatst bewerkt door magnus op 05-12-2012 17:31
 

05-12-2012 17:36:16
Rolffiej19
Rolffiej19
En die zijn al in Polen geariveerd ook : http://peter81.flog.pl/wpis/6048993/nowe-zabawki-kolei-slaskich-w-gliwicach


MCN ASD
 

05-12-2012 17:59:20
Erikvd12
Erikvd12
Als ik nou eens een keertje kon reizen, daar.. Ik mis de ICL-rijtuigen best wel een beetje.. Vond ze wel goed passen op het ritje Amf-Asd. (heb in 2008 2 keer dat ritje gemaakt met de rijtuigen)  

05-12-2012 18:12:54
treinefan
treinefan
Ja, ik ook. Geen een keer een filmpje van kunnen maken.  

05-12-2012 18:17:52
mren
mren
Er rijden gewoon treinen naar en van Polen hoor  

05-12-2012 18:36:44
treinefan
treinefan
Betaal jij? In deze crisistijd...  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-12-2012 18:43:17
dennistd
dennistd
Voor 8 euro per persoon sta je met vijf man aan de Poolse grens, dus zo duur is het niet hoor %08%  

05-12-2012 20:47:14
hellfire
hellfire
Quote
treinefan (wo 05 dec 2012 18:36:44 https://somda.nl/forum/6342/p422917/): In deze crisistijd...

Lijkt me een goede manier om wat geld uit te geven aan transport, waarmee mensen betaald kunnen worden die werken om dat mogelijk te maken, zoals treinpersoneel. Die mensen kunnen vervolgens zelf weer geld uitgeven, enz, enz.
 

05-12-2012 20:49:18
treinefan
treinefan
Quote
dennistd (wo 05 dec 2012 18:43:17 https://somda.nl/forum/6342/p422922/): Voor 8 euro per persoon sta je met vijf man aan de Poolse grens, dus zo duur is het niet hoor %08%


Ik weet niet hoe jij dat dan doet.

hellfire, ik wil graag geld uitgeven aan transport, maar dan moet eerst iemand geld aan mij uitgeven, want ik heb het niet.

Zullen we maar weer on-topic verder gaan? Anders krijgen we een moderatoringreep.%08%
 

05-12-2012 20:52:20
mren
mren
SWT  

18-11-2015 17:14:50
cuneo56
cuneo56
Na lange tijd weer eens iets over het (ex) ICL mat.
Er is in Regensburg een transport gesignaleerd richting Oostenrijk , en waarschijnlijk nog verder.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7618868
 

18-11-2015 17:19:31
Jan-Mark
Jan-Mark
Er wordt daar gezegd dat de rijtuigen aan BTEX verkocht zijn, en vermoedelijk voor de HKX gaan rijden.  

18-11-2015 17:27:51
Daan!
Daan!
Bij mij doet de site het niet hoor  

18-11-2015 17:29:46
rick
rick
2x klikken als je naar Drehscheibe gaat.  

18-11-2015 21:37:29
jeanne
jeanne
Dit zijn toch ICK Rijtuigen?


Jeanne Kok
 

18-11-2015 21:42:07
ricohallo
ricohallo
Nee, bij ICK is ieder raam een schuifraam.  

18-11-2015 21:59:45
cuneo56
cuneo56
Even ter verduidelijking;
ICK ( K van korte termijn) waren aangekochte ex DB rijtuigen van typ Bm235, en na buitendienst stelling lange tijd in Nm opgesteld en op 3 schade bakken na allemaal naar Roemenië verkocht. [alle ramen waren schuiframen]
ICL ( L van lease)waren DB Interregio rijtuigen die voornamelijk in serie 1500 Asd- Dv hebben gereden en na beeindiging van de inzet retour DB gegaan zijn waarbij tevens de 10 NS A's ( uit de vroegere NS/DB TEE pool) mee gegaan zijn
Waren opgestreld in Hamm, afgezien van een korte periode waarin een aantal in Oostenrijk hebben gereden, in een grijze uitvoering.[ maar gedeeltelijk schuiframen]
Hoe precies de eigendoms verhoudingen tussen DB en Heros rail lagen is me niet duidelijk.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 18-11-2015 22:26
 

18-11-2015 22:23:27
ZJ37
ZJ37
ICL heeft ook nog heel even in een slag in de 3500 gereden. Als ik me goed herinner 3526/3559. Standaard te weinig plek en ook veel vertraging doordat het in- en uitstappen eindeloos lang duurde.  

18-11-2015 22:27:48
MasterE
MasterE
Ook in de 14300 als ik me niet vergis.  

18-11-2015 22:31:54
Pim530
Pim530
Quote
ZJ37 (wo 18 nov 2015 22:23:27 https://somda.nl/forum/6342/p559123/): ICL heeft ook nog heel even in een slag in de 3500 gereden. Als ik me goed herinner 3526/3559. Standaard te weinig plek en ook veel vertraging doordat het in- en uitstappen eindeloos lang duurde.

Dat klopt, toen het opnieuw in dienst werd gesteld. Er was toen één slag in de 3500 (die jij noemt, of de 3528/3557) en één omloop in de 1900 van dit materieel voorzien, af en toe met een Avmz in de stam.
 

18-11-2015 23:00:24
FST
FST
In 2008 reed ICL ook in de IC Gvc - Nm, die toen nog bestond.  

18-11-2015 23:21:46
wouterder
wouterder
En als NS deze rijtuigen nog gehad had, was er nu misschien een minder groot tekort aan materieel geweest (en minder 1700 terzijde).  

18-11-2015 23:33:41
thom
thom
Als NS de stoomtractie niet afgeschaft hadden, dan reden we nu ook nog met stoomtreinen...  

19-11-2015 04:22:29
lex_t
lex_t
Was goed spul voor de HSL geweest...  

19-11-2015 06:54:45
mdeen
mdeen
De vraag is wat je er aan had moeten ombouwen. Gesloten toilet sowieso en de deursluiting is waarschijnlijk ook niet zoals je hem zou willen.
Maar ze kunnen 200 ja.
 

22-11-2015 20:47:03
5431
5431
Quote
cuneo56 (wo 18 nov 2015 21:59:45 https://somda.nl/forum/6342/p559121/):
ICL ( L van lease)waren DB Interregio rijtuigen die voornamelijk in serie 1500 Asd- Dv hebben gereden en na beeindiging van de inzet retour DB gegaan zijn waarbij tevens de 10 NS A's ( uit de vroegere NS/DB TEE pool) mee gegaan zijn
Waren opgestreld in Hamm, afgezien van een korte periode waarin een aantal in Oostenrijk hebben gereden, in een grijze uitvoering.[ maar gedeeltelijk schuiframen]

De Avmz gingen niet aan de kant en rijden al jaren permanent gedeklasseerd als Bwmz111 tussen Emden/Norddeich en Köln-Koblenz, eerder ook door tot Luxemburg. In maart 2016 gaan veel treinen op die verbinding over op IC2, of en waar de ex-NS Avmz dan nog gebruikt gaan worden weet ik niet.
 

11-12-2015 07:54:44
sik214
sik214
Per zondag as. gaat in Duitsland de HKX (Hamburg-Koln-Express) doorrijden naar Frankfurt. Voor de treindienst doen ze geen zaken meer met Veolia, maar BTE. De rijtuigen zullen (grotendeels) ook door BTE gesteld worden. Nu zag ik een foto van een BTE-rijtuig in de NS-kleuren, een voormalige ICL. Het blijkt om een aangekocht Bimdz 268.9 te gaan (D-BTEX 56 80 84-90 702-7). Op deze link is op de 2e foto er een glimp van op te vangen: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7644936

Laatst bewerkt door sik214 op 11-12-2015 07:55
 

16-03-2016 11:28:35
jorgo
jorgo
Genoemd rijtuig rijdt inmiddels in BTEX-kleuren mee in de HKX.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7759723
 

25-04-2016 09:39:30
rob46
rob46
Op 13 april sleepte V160 002 in totaal 18 rijtuigen van Heros Rail naar Oker. Na splitsing ging 7 stuks naar VIS Halberstadt terwijl de overige 11 stuks naar de wpl in Neustrelitz werden overgebracht. Naar verluidt worden alle rijtuigen opgeknapt.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-08-2018 07:02:31
mdeen
mdeen
Ik zag zaterdagmorgen in Duisburg een voormalig ICL rijtuig in de Flixtrain naar Hamburg. Het duurde even voor ik het door had, het rijtuig was nog in NS-kleuren maar had een groene baan van de Flixtrain voor een deel van de gele baan waardoor hij nu blauw-geel-groen-geel-blauw is.
Was nu eigendom van Heros.

Laatst bewerkt door mdeen op 27-08-2018 07:02
 

27-08-2018 15:24:59
jeanne
jeanne
Die groene baan zit er misschien al wat langer op en is er al eerder door Heros opgezet. De kleur groen die je zag was alle waarschijnlijkheid ook niet het groen van flixtrain maar meer het groen wat ooit als grassprieten op de bussen van midnet zat. Met die groene baan zijn al eerder rijtuigen gespot die verhuurt zijn door Heros waarschijnlijk was dat goedkoper dan ze weer grijs maken.


Jeanne Kok
 

27-08-2018 20:21:52
bart84
Moderator
bart84
In Koln Hbf 14 augustus 2018 heb ik een voormalig ICL gezien in de Flixtrein naar Hamburg. Heb het rijtuig nr op de foto gezet, met kleur erbij.
De foto stelt niet veel voor, maar het nr en kleur staan er wel op.
https://www.flickr.com/photos/60919569@N08/42498183360/in/dateposted-public/


Mvg. Bart
 

29-08-2018 19:11:34
DVR
DVR
Quote
mdeen (ma 27 aug 2018 07:02:31 https://somda.nl/forum/6342/p678662/): Ik zag zaterdagmorgen in Duisburg een voormalig ICL rijtuig in de Flixtrain naar Hamburg. Het duurde even voor ik het door had, het rijtuig was nog in NS-kleuren maar had een groene baan van de Flixtrain voor een deel van de gele baan waardoor hij nu blauw-geel-groen-geel-blauw is.
Was nu eigendom van Heros.


Ook de lease van de ICL rijtuigen door NS liep destijds al via Heros.
 

07-12-2018 23:49:16
cuneo56
cuneo56
Een Spot van een ex ICL rijtuig op een voor dit type rijtuigen opmerkelijke lokatie.
Te Ventimiglia ( It) zat gisteren (06/12) een dergelijk eerste klas rijtuig ( op wat illegale verf na) geheel in NS outfit tussen een witte Siemens Vectron testloc en een G2000 in Railion outfit.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl