Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl
Ontwikkelingen ICL-rijtuigen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
14-07-2009 08:45:59
broek53
broek53
Quote
mdeen:
Quote
broek53: Vermoedelijk mogen de ICL niet in de Groeneharttunnel komen met 200 km/h omdat de ramen open kunnen en het geheel sowieso onvoldoende drukdicht is. Weet ik niet zeker, maar ik vermoed het sterk.

En ICR is bij de airco verbouwing wel drukdicht gemaakt?
Zo ver ik weet zijn de Avmz111 rijtuigen niet uitgerust met de schuiframen zoals de Bm235's (ICK), dus wat dat betreft moet er geen probleem zijn. "Uiteraard" geldt er voor dergelijke rijtuigen in Duitsland ook geen beperking voor de inzet, ze mogen gewoon door de NBS tunnels waar ze met een beetje pech gekruist worden door een ICE die 250 rijdt.
Natuurlijk zijn ook de Traxxen maar voor 160 toegelaten, maar je kunt alles wel als een probleem zien. Als NS-Hispeed gewoon voor de goede oplossing was gegaan hadden ze Taurussen gehuurd, Siemens ERTMS er in, en dan had IVW die die absoluut vreemde oekaze van "maximum 160 km/h onder ETCS L1" uitgestuurd.
Het is gewoon om aan te geven dat er eigenlijk geen goede wil is bij de overheid en bij de treinbedrijven. Men prutst maar een beetje voort. Onhandige beslissingen worden gevolgd door halve lapmaatregelen.
Zo is het joh, het prutst allemaal maar wat an. Veel geluk met alle wijsheid achteraf & de groeten.
 

14-07-2009 13:22:16
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mdeen:
En ondertussen "doen de Belgen maar wat", maar wordt er wel met ETCS L2 gereden met exact dezelfde versie die in Nederland niet werkt. Leg me nog maar een keer uit waarom men daar wel onder L2 rijdt en in Nederland niet.


Zelfde probleem als hier: de ETCS-installatie in de locs reeks 28 (bedoeld voor de HSL) is van Bombardier en is nog niet te gebruiken op HSL-4. Oplossing van de Belgen is om een loc reeks 13 in te sluiten tussen 2 M6-rijtuigen die zijn uitgerust met Alstom ECTS-level 2, wat wel werkt op de HSL-4. In Nederland is die optie niet mogelijk omdat er geen stuurstand is die samen kan werken met een loc die onder 25 kV kan rijden (zoals reeks 13).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-07-2009 17:28
 

14-07-2009 17:22:52
AlbertP
AlbertP
Nee de Bs kan alleen met de 11.8 samenwerken, en de BDs kan alleen met de 1700 samenwerken. Andere stuurstandrijtuigen hebben we in NL niet, want NS heeft liever treinstellen dan getrokken treinen (wat ook wel logisch omdat keren met treinstellen makkelijker gaat)  

14-07-2009 17:28:48
rick
rick
Quote
SleutelMan:In Nederland is die optie niet mogelijk omdat er geen stuurstand is die samen kan werken met een loc die onder 25 kV kan rijden.
Of gewoon een reeks 13 gebruiken, de spanning hier kan geen probleem zijn.

@Albert: en de DDM/DDAR Bvk's dan, ook al kunnen die maar 140.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-07-2009 17:31:46
Dre
Dre
Quote
mdeen: Als NS-Hispeed gewoon voor de goede oplossing was gegaan hadden ze Taurussen gehuurd, Siemens ERTMS er in, en dan had IVW die die absoluut vreemde oekaze van "maximum 160 km/h onder ETCS L1" uitgestuurd.

Tsja, als Hispeed de zaken goed aanpakt had men de 140/240 ook allang met Taurussen in één keer van Berost naar Shl kunnen rijden, maarja... men moddert liever voort tot DB Fernverkehr met een paar ICE-3M's voor de dag komt, dan dat men in de tussentijd wat Taurussen regelt. Hoeft die trein ook niet meer in Bh te halteren, en wordt een regionale verbinding Hgl-Bh misschien toch nog lucratief.

Quote
AlbertPool: Nee de Bs kan alleen met de 11.8 samenwerken, en de BDs kan alleen met de 1700 samenwerken. Andere stuurstandrijtuigen hebben we in NL niet, want NS heeft liever treinstellen dan getrokken treinen (wat ook wel logisch omdat keren met treinstellen makkelijker gaat)

Ook weer chronisch Hollands amateurisme. In Duitsland kan zo'n beetje al het materieel in combinatie met zo'n beetje elk stuurstandrijtuig worden ingezet, maar hier in Nederland is de techniek zover dat elk stuurstandrijtuig slechts naar 1 locomotiefsoort kan luisteren.
 

14-07-2009 17:37:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
met als meest kromme variant DDM-1/DD-AR i.c.m. 1700/1800. Maar volgens mij was het originele onderwerp van dit topic toch echt ICL-rijtuigen  

14-07-2009 19:24:16
rh_ii
rh_ii
Vanmiddag kwam tussen het woud aan vertraagde treinen ook locomotief 1840 met één hele ICL Bimz aan de haak door Ut (spoor 4), richting noorden... Gevalletje onderhoud?

Bas
 

15-07-2009 00:04:26
thom
thom
Quote
mdeen: Als NS-Hispeed gewoon voor de goede oplossing was gegaan hadden ze Taurussen gehuurd, Siemens ERTMS er in, en dan had IVW die die absoluut vreemde oekaze van "maximum 160 km/h onder ETCS L1" uitgestuurd.

Dus jij weet precies de beweegredenen waarom er men toch voor een Traxx gekozen heeft en niet voor een Taurus

Zo niet kun je die uitspraak ook niet maken lijkt me...

Quote
Dre:
Ook weer chronisch Hollands amateurisme. In Duitsland kan zo'n beetje al het materieel in combinatie met zo'n beetje elk stuurstandrijtuig worden ingezet, maar hier in Nederland is de techniek zover dat elk stuurstandrijtuig slechts naar 1 locomotiefsoort kan luisteren.

Ja, als NS dat had gedaan had het weer onzin geweest, want dan zou een stuurstand vast nooit met een andere lok ingezet worden dus was het overbodig ingebouwd, had de bouwtijd weer overbodig lang geweest en het proefbedrijf ermee vast een ramp geworden zijn...

Daarnaast zal het in NL ook erg veel voorkomen dat er een andere lok voor zou kunnen staan dan het rijtuig voor ontworpen was, we hebben ook zoveels soorten loccen... %08%

Laatst bewerkt door thom op 15-07-2009 00:09
 

15-07-2009 00:10:04
thom
thom
Quote
rh_ii: Vanmiddag kwam tussen het woud aan vertraagde treinen ook locomotief 1840 met één hele ICL Bimz aan de haak door Ut (spoor 4), richting noorden... Gevalletje onderhoud?
Is volgens mij reservestam voor ICE stel wat in onderhoud is of defect is.

Laatst bewerkt door admin op 15-07-2009 09:02, reden: Quote ingekort
 

15-07-2009 00:27:02
dh3201
dh3201
Loopt de ICE dan zo slecht dat je die door een enkel rijtuig kan vervangen? Of wordt het knusjes in een vervangende Bimz?



Shqiperise-lopers?
 

15-07-2009 12:03:45
thom
thom
Oh wacht, ik dacht dat het een stammetje was  

24-08-2009 11:11:51
martijnham
martijnham
Weet iemand of de ICL-/Avmz-rijtuigen weer in de spitstreinen serie 14300 rijden nu de zomerdienstregeling voorbij is?  

24-08-2009 11:17:36
keesje
keesje
Ja, in 14318/20 en 14361/63.  

24-08-2009 12:28:39
jorgo
jorgo
Even over die drukdichtheid van ICRm: volgens mij was dat geen programmaonderdeel ttt. Ik vraag me sowieso al af in hoeverre dubbelbladige deuren drukdicht te krijgen zijn, en die zijn niet aangepast. Daarnaast is ook de bakovergang volgens mij niet aangepast. Als je van het ene rijtuig naar het andere loopt kun je toch nog gewoon langs de treeplaten doorkijken? Dan is het per definitie niet drukdicht. En er zitten nog altijd dezelfde standaard rubber buisbalgen op, die bijv. in Duitsland bij het drukdicht maken van Eurofima en Bpmz rijtuigen vervangen zijn door sluitende exemplaren. En zelfs die zijn in Duitsland doorgaans niet meer officieel als drukdicht bestempeld, vanwege het niet bijhouden van allerhande vereisten door de jaren heen.

Op de oude NBS-en is de eis dan ook nooit streng geweest en op de nieuwe (Köln-Frankfurt) mogen de klassieke IC, en ICE 1/2-garnituren ook niet rijden. Voor die lijn is speciaal bestempeld materieel. Als in Nederland op de HSL-Zuid ook allerhande eisen gelden, rij je daar dus niet zomaar met ICL. Maar met drukdichtheid lijkt het me niet veel van doen te hebben, want ICRm rijdt er wel. Het zullen andere noodzakelijke aanpassingen zijn.
 

24-08-2009 16:39:59
superboer
superboer
Quote
keesje: Ja, in 14318/20 en 14361/63.
Ik heb begrepen dat dat tot het wijzigingsblad van september zo is, daarna zou er VIRM(?) moeten rijden.
 

24-08-2009 17:42:51
keesje
keesje
Deze en volgende week in ieder geval ICL, daarna zou ik even na moeten kijken.  

24-08-2009 19:15:39
JeroeNL
JeroeNL
Quote
mdeen: Als NS-Hispeed gewoon voor de goede oplossing was gegaan hadden ze Taurussen gehuurd, Siemens ERTMS er in, en dan had IVW die die absoluut vreemde oekaze van "maximum 160 km/h onder ETCS L1" uitgestuurd.
Helemaal mee eens! De ES64U4 is ten minste een ECHTE hogesnelheidsloc voor personen vervoer. Je gaat toch geen cargo loc gebruiken, zoals de BR186.

Laatst bewerkt door admin op 24-08-2009 20:23, reden: Quote ingekort
 

24-08-2009 20:56:07
kleine_man
kleine_man
ES-64U4 --> Is ook een Cargoloc. Helaas, geen koelkast%08%

De BR186 is ook geen echte cargoloc, DB-Fernverkehr rijdt er ook gewoon mee tussen Berlijn en Rzeppin

Meer info over de Traxx en EuroSprinter --> www.railcolor.net

In theorie zou je dus gewoon met een Traxx en ICL over de HSL kunnen. Er zijn echter andere eisen factoren die dit beperken.

Eerder werd de vraag gesteld over de ICL'en in Duitsland. Ze krijgen klein onderhoud in Dortmund Bbf en groot onderhoud in Neumunster. In Deutzerfeld worden de delen gesplitst/samengevoegd. De rijtuigen liften met andere treinen mee.

Laatst bewerkt door kleine_man op 24-08-2009 20:58
 

25-09-2009 01:04:29
broek53
broek53
Nadat de diensten van ICL beëindigd waren op 5 september, zijn een paar keer slepen rijtuigen overgebracht van de Wgm naar de Dgr. Op 24 september werd rangeerloc 710 met 16 rijtuigen aan de haak gesignaleerd op weg naar de Dgr, en 's middags was er geen ICL meer op de Wgm te bekennen.  

25-09-2009 09:52:40
103 220-0
103 220-0
Quote
kleine_man: ES-64U4 --> Is ook een Cargoloc. Helaas, geen koelkast%08%

De BR186 is ook geen echte cargoloc, DB-Fernverkehr rijdt er ook gewoon mee tussen Berlijn en Rzeppin

Wat een onzin. De ES64U4 wordt door Arriva gebruikt voor de Alex-treinen tussen München en Regensburg. En wat zou een goederenloc moeten met een vmax van 230 km/h?
De E186 kent een beperkte maximum snelheid en krijgt daarom misschien het stempel 'goederenloc' (liever dit dan het walgelijke modewoord Cargo) opgedrukt, maar dat sluit niet uit dat de machines in de reizigersdienst kunnen worden gebruikt. DB kiest ervoor E186'en te huren voor de treindienst tussen Berlijn en Rzepin (met één 'P') omdat je daar toch niet hard kunt rijden en omdat de inzet tijdelijk is; de verwachting is dat Tauri van de PKP (dus weer niet in de context van goederenloc) deze treinen in december gaan overnemen. Tot zover dit stukje o.t.. Terug naar het ICL

----
Kijk ook eens op mijn website: http://www.raymondkies.nl
 

25-09-2009 13:36:12
keesje
keesje
Quote
broek53: Nadat de diensten van ICL beëindigd waren op 5 september, zijn een paar keer slepen rijtuigen overgebracht van de Wgm naar de Dgr. Op 24 september werd rangeerloc 710 met 16 rijtuigen aan de haak gesignaleerd op weg naar de Dgr, en 's middags was er geen ICL meer op de Wgm te bekennen.


Staan de Avmz-rijtuigen nu te koop of wat is daar de bedoeling mee? Even los van de discussie dat het eigenlijk niet het ICL hoort, maar natuurlijk wel samen met het ICL is ingezet de laatste periode.
 

25-09-2009 13:37:57
broek53
broek53
Ja, althans: een paar maanden geleden was verkoop van de Avmz de bedoeling.  

25-09-2009 22:59:49
1756
1756
Nog even een laatste aanvulling op het bericht van 103 220-0 hierboven. De typenaam van de lok geeft aan waarvoor deze ontworpen is:

Taurus: ES-64U4 = EuroSprinter 6.4 Megawatt Universele 4 spanningslok

Br 189: ES-64F4 = idem maar de de F van Freight ipv U van universeel.

(De Br 189 is de siemens tegenhanger van de Bombardier Traxx). Nu weer terug ontopic

Laatst bewerkt door 1756 op 25-09-2009 23:06
 

26-09-2009 02:52:43
thom
thom
Wat een onzinnige discussie in welk vervoer je een lok in wilt zetten, wil je dan juist een 1200 of een 1300 een goederen lok of juist een reizigers lok noemen.

Ze reden het toen allebei en toen zeurde ook niemand ergens over, nu lijk me dat nog weinig veranderd.

Laatst bewerkt door thom op 26-09-2009 02:53
 

26-09-2009 16:05:15
AlbertP
AlbertP
En dat het in het ICL-topic staat, maakt het nog onzinniger  

26-09-2009 16:38:49
admin
Moderator
admin
admin: klaar, terug naar ICL!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

26-09-2009 21:30:35
willy84
willy84
Ik begrijp dat ICL niet het meest handige materieel is maar waarom wordt het niet gewoon ingezet? Er wordt immers, naar ik aanneem, huur voor betaald en op die manier kan er op "eigen" materieel bespaard worden.  

26-09-2009 23:44:50
WesselE
WesselE
Tsja, er zijn VIRM's te over. Waarom zou men dan sloom, lomp en niet-flexibel materieel in gaan zetten?


'Okeh'
 

27-09-2009 10:31:49
rolandrail
rolandrail
Omdat het juist NIET sloom en lomp is, er is prima mee te rijden met een 1700 of 1800 ervoor, het komt snel opgang, het remt echt fijn en goed, helemaal niks mis mee behalve de smalle deuren  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-09-2009 11:34:23
timtrein
timtrein
Dus prima geschikt om IC's mee te rijden. O wacht, die zijn er niet meer in dit land...  

27-09-2009 13:10:24
lucky
lucky
Pendelen in de 9100.  

27-09-2009 15:32:18
janltv
janltv
Wat ik niet begrijp is waarom NS deze treinen niet in de 1600 (Schiphol - Enschede)inzet. Dat is een ideale serie voor getrokken treinen, en dat houd de samenhang met de serie 140/240 een beetje erin. Bijkomend voordeel is, dat als er eens een loc kapot in Bentheim staat, men snel een vervanger heeft.  

27-09-2009 15:37:14
mdj
mdj
De 1600 keert in Es op de 1700. Getrokken treinen in de 1700 is not done...

Of ze moeten met de 1600 overdag bijna 2 uur keren (19 minuten keren=17xx, 49 keren=10x4x, 79 minuten keren=17xx, 109 minuten keren=16xx).

Laatst bewerkt door mdj op 27-09-2009 15:37


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-09-2009 15:51:51
broek53
broek53
In de basis gaan we nu de discussie over de inzetmogelijkheden van getrokken treinen zonder centrale deurvergrendeling nog een keertje overdoen. Geen bezwaar tegen, maar ik haak dan even af.
De tweede basis is de opmerking van willy 84 dat je beter materieel dat je huurt kunt inzetten en eigen materieel aan de kant. Daarover het volgende:
- het ICL is aan de kant gegaan op basis van het vertrouwen of het geloof?) dat de overeenkomst met de DB eerder beëindigd kan worden.
- eigen materieel is, omdat het dan om treinstellen gaat, altijd goedkoper in exploitatie dan getrokken treinen.
- getrokken treinen zijn echte handenbinders in de planning en slecht bruikbaar in de uitvoering en heel slecht bruikbaar in de bijsturing.
- zet je eigen materieel aan de kant, dan moet dat in 2011 weer uit de mottenballen gehaald en rijvaardig gemaakt worden.

Kortom: per saldo ben je meer geld kwijt voor slechter inzetbaar materieel.
 

27-09-2009 16:09:43
maurits
maurits
Blijkbaar is het voor DB dus toch aantrekkelijk om de overeenkomst aan te houden, men zal er wel flink aan verdienen. Het zal wel meer geld opleveren dan het spul stallen op één of ander overwoekerd rangeerterrein

Een jaar geleden had DB de rijtuigen goed kunnen gebruiken door de problemen met de assen van de ICE-T en ICE-3-stellen, maar die problemen zijn medio juni verholpen. En wanneer ging het meeste ICL aan de kant, juist, in juni....

Laatst bewerkt door maurits op 27-09-2009 16:16


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

27-09-2009 22:00:57
Apda
Apda
Zullen we ze dan maar met 200 km/h over de HSL laten rijden? %02%  

27-09-2009 22:13:06
treintim
treintim
Als dat kan, zou ik het prima vinden, is de geluidsoverlast ook weer weg (die dingen zijn gebouwd voor zulke snelheden, terwijl je met ICR behoorlijk wat herrie hebt op alleen al 160 km/u, hun maximum.. één iemand gehoord die zelfs bang was voor gehoorbeschadiging op de HSL bij dit geluidsniveau... heb het zelf echter nog niet geprobeerd).

Laatst bewerkt door treintim op 27-09-2009 22:13
 

28-09-2009 01:18:33
thom
thom
Dit lijkt me niet de plek om te beginnen over geluidsoverlast...  

30-09-2009 13:14:34
treintim
treintim
Deze spotjes vallen me op:
Eloc 1759 80559 13:41 ri. Ehv met 2x ICL Dinsdag 22 sep 2009 rbeijers Hm
Eloc 1759 80559 14.33 >Ut; ICL overbrenging Dinsdag 22 sep 2009 WesselE Gdm

Is deze uitwisselingsslag nu opgeheven of niet? Als ze op 22 september nog gespot zijn...
Of was dit dan écht de laatste? Want het is natuurlijk bijzonder dat als ICL op vrijdag 4 september haar laatste rijdag in passagiersdienst heeft, er op 22 september nog dingen terugkomen uit Duitsland.

Laatst bewerkt door treintim op 30-09-2009 13:14
 

30-09-2009 13:45:19
dh3201
dh3201
Tsja, een contract met DB hè...
NSR least die rijtuigen nog steeds, dat ze ze niet inzetten is een ander verhaal.


Shqiperise-lopers?
 

30-09-2009 13:46:40
treintim
treintim
Mooi, dus zou je er vanuit kunnen gaan dat de overbrenging elke dinsdag nog rijdt? Zou leuk zijn, ICL in de herfst fotograferen.
Iemand een idee tot wanneer dat contract met DB geldig is?

Laatst bewerkt door treintim op 30-09-2009 13:52
 

30-09-2009 17:54:55
plant
plant
Is het niet zo dat er alleen een overbreningsrit gereden wordt als er ook daadwerkelijk rijtuigen richting Duitsland worden gestuurd?

Anders zou het moeten betekenen dat NSR terzijde staande rijtuigen naar Duitsland stuurt voor onderhoud, dat lijkt me ook apart!


Youri
 

30-09-2009 18:14:10
treintim
treintim
Ja, lijkt mij ook apart. Vandaar dat ik me afvraag of hier iemand is die het echt weet.  

30-09-2009 22:27:32
thom
thom
Quote
plant:
Anders zou het moeten betekenen dat NSR terzijde staande rijtuigen naar Duitsland stuurt voor onderhoud, dat lijkt me ook apart!

Opzich is het ook niet zo gek, het zijn geleasde rijtuigen, en als het contract afgelopen is, kan de verhuurder ze zo aan een ander leasen, maar dan moeten die bakken wel gewoon nog in het onderhoud zijn...
 

01-10-2009 09:48:05
Duitje
Duitje
Quote
keesje:
Quote
broek53: Nadat de diensten van ICL beëindigd waren op 5 september, zijn een paar keer slepen rijtuigen overgebracht van de Wgm naar de Dgr. Op 24 september werd rangeerloc 710 met 16 rijtuigen aan de haak gesignaleerd op weg naar de Dgr, en 's middags was er geen ICL meer op de Wgm te bekennen.


Staan de Avmz-rijtuigen nu te koop of wat is daar de bedoeling mee? Even los van de discussie dat het eigenlijk niet het ICL hoort, maar natuurlijk wel samen met het ICL is ingezet de laatste periode.


Worden die Avmz-rijtuigen niet gebruikt voor de koninklijketrein(Bea-express)?
 

01-10-2009 10:08:58
bjornl
bjornl
Voor de koninklijke trein werden vroeger altijd ICR(m) A's gebruikt, dus dat zouden ze nu weer kunnen doen. Om een park van rijtuigen speciaal aan te houden voor dit doel is wel erg duur.  

01-10-2009 12:18:23
thom
thom
Voor die hooguit ene keer in het jaar dat ze die trein misschien gebruikt lijkt me dat wel onlogisch...

Die rijtuigen zijn gewoon gebruikt omdat ze er toch waren.
 

01-10-2009 19:03:16
keesje
keesje
Quote
bjornl: Voor de koninklijke trein werden vroeger altijd ICR(m) A's gebruikt, dus dat zouden ze nu weer kunnen doen. Om een park van rijtuigen speciaal aan te houden voor dit doel is wel erg duur.


Dat betaalt de belastingbetaler toch.
 

09-10-2009 21:23:29
treintim
treintim
Mag ik me afvragen tot wanneer het lease-contract tussen NS en DB eigenlijk loopt?
(in belang van de dinsdagse onderhouds-uitwisseling, die afgelopen dinsdag overduidelijk weer reed, maar tot wanneer... wanneer is het gehele lease-contract afgelopen?)

Laatst bewerkt door treintim op 09-10-2009 21:25
 

09-10-2009 21:34:59
broek53
broek53
2011 voor de laatste tranche rijtuigen (en vraag mij niet hoeveel tranches er zijn).  

09-10-2009 22:18:40
treintim
treintim
Zo, dat weet je goed, Broek53, dankjewel! Als het dan per tranche weet, weet je ook wanneer de eerste afloopt? Neem aan dat het vanaf dát moment ook allemaal minder betrouwbaar wordt met uitwisselen op dinsdag.

Laatst bewerkt door treintim op 09-10-2009 22:19
 

09-10-2009 23:49:26
keesje
keesje
Quote
treintim: Mag ik me afvragen tot wanneer het lease-contract tussen NS en DB eigenlijk loopt?
(in belang van de dinsdagse onderhouds-uitwisseling, die afgelopen dinsdag overduidelijk weer reed, maar tot wanneer... wanneer is het gehele lease-contract afgelopen?)


Misschien begrijp ik het verkeerd, maar waarom worden rijtuigen onderhouden die niet meer worden ingezet? Klinkt nogal onzinnig...
 

09-10-2009 23:52:15
treintim
treintim
@Keesje; het antwoord heeft Thom keurig gegeven wat eerder in het topic:

Quote
thom: Opzich is het ook niet zo gek, het zijn geleasde rijtuigen, en als het contract afgelopen is, kan de verhuurder ze zo aan een ander leasen, maar dan moeten die bakken wel gewoon nog in het onderhoud zijn...


Laatst bewerkt door treintim op 09-10-2009 23:56
 

10-10-2009 00:07:33
mren
mren
Het kan ook van de leasevorm afhangen.

Globaal gezegd kun je de kale rijtuigen leasen ofwel werken rijtuigen (dus incl. onderhoud).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-10-2009 12:03:23
keesje
keesje
@treintim: Had ik niet gezien, is duidelijk en dank!  

12-10-2009 15:54:47
Damian
Damian
Quote
keesje:
Quote
treintim: Mag ik me afvragen tot wanneer het lease-contract tussen NS en DB eigenlijk loopt?
(in belang van de dinsdagse onderhouds-uitwisseling, die afgelopen dinsdag overduidelijk weer reed, maar tot wanneer... wanneer is het gehele lease-contract afgelopen?)


Misschien begrijp ik het verkeerd, maar waarom worden rijtuigen onderhouden die niet meer worden ingezet? Klinkt nogal onzinnig...


Het zal niet alleen voor het onderhoud zijn. De ICL rijtuigen moeten om de zoveel tijd ook even rollen om de rijtuigen rijvaardig te houden. En ze moeten rijvaardig blijven want dat staat in het contract tussen NS en de DB.
 

12-10-2009 16:02:58
broek53
broek53
Yep, maar even een paar meter heen en weer rollen op de Dijksgracht is voldoende om ze niet in de lagers te laten zakken - daar hoef je niet voor heen en weer naar Duitsland.  

23-11-2009 00:21:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Mogelijk goed nieuws voor de ICL
Volgens deze http://www.telegraaf.nl/binnenland/5392394/__Oplossing_voor_lawaaitreinen__.html zijn ze misschien binnenkort welkom op de HSL, van mij betreft zou dit per direct mogen %08%

Nu is het nog wachten of dit daadwerkelijk word doorgezet
Aangezien ze nu nog moeilijk doen over het comfort van de ICL.
Ach, ik zeg maar: Beter een harde kont dan iedere reiziger en omwoners van de HSL gehoorbeschermers uit te delen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-11-2009 00:35:54
ruysdael
ruysdael
Ik denk dat hierover geen illusies gemaakt moeten worden.  

23-11-2009 07:56:00
keesje
keesje
Een bericht van De Telegraaf én onderstaand citaat van een politieke pief bevestigen mij inderdaad wel hetzelfde:

"Volgens CDA-Kamerlid Koopmans kunnen de oude herriebakken zo worden omgeruild voor 106 coupés (%08%) die nu werkloos op het rangeerterrein langs de Dijksgracht in Amsterdam staan. „Deze treinen zijn veel stiller, en ze zijn zo inzetbaar”, aldus de CDA-er."
 

23-11-2009 08:55:34
maxime
maxime
Ik neem aan dat de heer Koopmans weet waar hij over praat en dat die '106 coupés' ook echt stiller zijn bij 160 km per uur? Naar mijn weten zijn er nog geen geluidsproeven gedaan met die dingen of heb ik het mis?  

23-11-2009 08:58:07
keesje
keesje
Túúrlijk weet hij dat! Anders heeft hij het tenslotte ook niet over "coupé's" maar over rijtuigen!  

23-11-2009 10:24:29
smarkie
smarkie
rijtuigen hebben geen hsl toelating, geen gesloten wc systeem en geen airco. mochten ze ooit bedenken om deze rijtuigen in te zetten dan zal de wc vast worden afgesloten %08%


Mcn NS International Rtd
 

23-11-2009 10:55:23
lex_t
lex_t
Geen gesloten wc-systeem? Die dingen kunnen 200. Dan zie je de rails echt niet onder je doorschieten. Ze WILLEN ze niet gebruiken. Dat is wat anders.  

23-11-2009 12:07:19
Noodrem
Noodrem
Quote
keesje: Túúrlijk weet hij dat! Anders heeft hij het tenslotte ook niet over "coupé's" maar over rijtuigen!
Nu blinkt de Telegraaf ook niet bepaald uit in het journalisme. Grote kans dat de Telegraaf deze fout heeft gemaakt.

Laatst bewerkt door admin op 23-11-2009 13:57, reden: Bijnamen niet toegestaan
 

23-11-2009 12:42:57
Joff-10242
Joff-10242
zijn er trouwens nog veel ICL-Rijtuigen in Nederland?
ik was een tijdje geleden in Hannover en daar stond...jawel...een 2e klas ICL-rijtuig in NS-kleuren
 

23-11-2009 12:56:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
nja, tot voor kort (of nog steeds?) waren/zijn er nog steeds onderhoudsuitwisselingen met Duitsland voor het ICL, dus dat zou zomaar kunnen. Voor zover ik weet is de lease nog niet beëindigt...  

23-11-2009 13:01:57
103 220-0
103 220-0
ICL stond vorige week nog in Hannover.

----
Kijk ook eens hier ('t is toch slecht weer): http://www.raymondkies.nl
 

23-11-2009 13:14:30
edje
edje
Als ze de ICl rijtuigen inzetten, dan natuurlijk wel even het geel blauwe sticker velletje eraf trekken, heb je ze weer mooi in ICE huisstijl.%08%
Ik denk niet dat het wat uitmaakt. In mijn ogen is de enorme betonnen bak de grootste klankkast die NL ooit heeft gehad.
 

23-11-2009 13:24:13
103 220-0
103 220-0
Op de Amsterdam ArenA na.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

23-11-2009 13:31:30
JcJay
JcJay
Quote
103 220-0: ICL stond vorige week nog in Hannover.
Ik kan zeggen: Check! Heb ze gezien toen ik 7 november naar Berlijn reed met de 141 en 10 november terug naar huis reed met de 146... %08%

Laatst bewerkt door admin op 23-11-2009 13:57, reden: Quote ingekort
 

23-11-2009 16:57:04
broek53
broek53
Quote
Joff-10242: zijn er trouwens nog veel ICL-Rijtuigen in Nederland?
ik was een tijdje geleden in Hannover en daar stond...jawel...een 2e klas ICL-rijtuig in NS-kleuren
De hele Dijksgracht staat er bijna vol mee, en dat blijft tot eind 2010 wel zo (dan eindigt de lease pas...). Morgen vertrekken er overigens 7 stuks naar Duitsland die niet meer terug komen, dat dan weer wel%09%
 

23-11-2009 17:06:30
Noodrem
Noodrem
Zijn er niet al wat stammen vertrokken?
Toen ik er vanmiddag langsreed, was het al een stul leeger. Kon opeens weer wat E1800's zien. Of hebben ze gewoon gesleept met die dingen waardoor ze nu anders staan?
 

23-11-2009 17:25:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zelf vermoed dat het te maken heeft wat broek53 zei. Waarschijnlijk staan ze nu op Wgm voor inspectie zodat ze veilig en wel maar duitsland kunnen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-11-2009 17:30:44
NDS
NDS
Quote
lex_t: Geen gesloten wc-systeem? Die dingen kunnen 200. Dan zie je de rails echt niet onder je doorschieten. Ze WILLEN ze niet gebruiken. Dat is wat anders.

Nee veel van dat soort rijtuigen hebben geen gesloten toilet systeem, alleen 1 of 2 deel series hebben dat, ik wil best opzoeken welke dat zijn, maar heb daar nu ff geen tijd voor, komt vanavond laat of morgen wel.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

23-11-2009 21:31:04
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp: Ik zelf vermoed dat het te maken heeft wat broek53 zei. Waarschijnlijk staan ze nu op Wgm voor inspectie zodat ze veilig en wel maar duitsland kunnen.
Die 7 staan daar ja, en gaan morgen dus naar Duitsland. Als ik goed geteld heb (aantal wielen, gedeeld door 8) staan er nog 83 rijtuigen op de Dijksgracht.
 

23-11-2009 21:52:55
treintim
treintim
Vertrekken die rijtuigen in het gewone ICL-pad voor de normale dinsdagse overbrenging?

Laatst bewerkt door treintim op 23-11-2009 21:53
 

23-11-2009 22:04:41
broek53
broek53
Ja, als trein 80558.  

24-11-2009 19:32:47
NDS
NDS
Quote
NDS:
Quote
lex_t: Geen gesloten wc-systeem? Die dingen kunnen 200. Dan zie je de rails echt niet onder je doorschieten. Ze WILLEN ze niet gebruiken. Dat is wat anders.

Nee veel van dat soort rijtuigen hebben geen gesloten toilet systeem, alleen 1 of 2 deel series hebben dat, ik wil best opzoeken welke dat zijn, maar heb daar nu ff geen tijd voor, komt vanavond laat of morgen wel.

Groetjes Michiel

Even aan het zoeken geweest en ik kom er op uit dat de Aimz261.4(28 stuks), Bimz264.4(113 stuks) en Bimdz268.4(9 stuks) een gesloten toiletsysteem hebben en gelijk ook noodrem overbrugging, hoeveel er daarvan aan NSR verhuurd zijn weet ik niet.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

24-11-2009 19:42:25
michiel88
michiel88
De ICRm hebben aan de uiteinden van de rijtuigen nog ramen die open kunnen om nog even op het drukdicht zijn van de rijtuigen terug te komen.

Laatst bewerkt door michiel88 op 24-11-2009 19:43
 

24-11-2009 19:49:08
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat zijn toch ramen die normaal vergrendeld zijn en alleen voor de nood als de airco uitvalt?  

24-11-2009 19:54:59
raymond16
raymond16
Klopt. Die krijg je normaal gesproken niet open. In ICL is dat dus een heel ander verhaal.  

24-11-2009 20:01:45
mdj
mdj
Die ramen kunnen afgesloten worden toch? Maar voor de ventilatie zal het niet ten goede komen, lijkt mij zo.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

24-11-2009 22:02:19
thom
thom
Die ramen zijn standaard dusook dicht, en vergrendeld enb hebben dus in normaal bedrijf geen ventilatiefunctie...

Laatst bewerkt door thom op 24-11-2009 22:02
 

24-11-2009 23:40:40
treintim
treintim
Broek53, hartelijk dank voor je aankondiging van het ICL-transport van vandaag.

Weet jij misschien ook wat de eindbestemming van de rijtuigen was?
Zal vast wel een rangeerterrein/werkplaats zijn waar (?) de rijtuigen nu worden opgesteld ofzo...
Hopelijk haalt de DB dat geel/blauwe velletje er niet af en worden ze toch ingezet. O, nee, dat zal wel niet met die Deutsche Gründlichkeit.

Laatst bewerkt door treintim op 24-11-2009 23:42
 

25-11-2009 09:30:11
Apda
Apda
Quote
treintim: Hopelijk haalt de DB dat geel/blauwe velletje er niet af
Zijn ze beplakt? Het ziet eruit alsof ze geel-blauw geschilderd zijn.
 

25-11-2009 09:59:08
HZwoferink
HZwoferink
Quote
treintim: Weet jij misschien ook wat de eindbestemming van de rijtuigen was? Zal vast wel een rangeerterrein/werkplaats zijn waar (?) de rijtuigen nu worden opgesteld ofzo...
Ik denk zelf de wagenwerkplaats tussen Hamm (D) & Dortmund (D). Daar stonden er laatst ook al een hele set.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

25-11-2009 19:50:26
treintim
treintim
@Henk; zelf denk ik inderdaad ook richting Dortmund, ja. Maar de wagenwerkplaats daar, als je daar wat rijtuigen hebt gezien, die konden daar ook gewoon staan voor regulier onderhoud t.b.v. het lease-contract.
En wat sommige rijtuigen in Hamburg dan doen is mij onbekend (onderhoud kregen ze in Dortmund dacht ik dus).

Quote
Apda: Zijn ze beplakt? Het ziet eruit alsof ze geel-blauw geschilderd zijn.


Weet ik niet om eerlijk te zijn, ik zeg gewoon Edje na (uit hetzelfde topic) en die zal er wel verstand van hebben:

Quote
edje: Als ze de ICl rijtuigen inzetten, dan natuurlijk wel even het geel blauwe sticker velletje eraf trekken, heb je ze weer mooi in ICE huisstijl.%08%


Laatst bewerkt door treintim op 25-11-2009 19:55
 

08-01-2010 16:55:06
bogger
bogger
Op aanraden van de moderator hier verder.

Als het ICL weer terugkomt, dan misschien in de 2000 of 2800 (of op elkaar laten keren te Ut) en de 8800 op zichzelf.

Of is het ICL bedoeld om huidige treinen te ondersteunen, zodat er bijv. 2 VIRMpjes aan elkaar gekoppeld kunnen worden en ICL een VIRM omloop over kan nemen?

(Dus met nog steeds opgeheven series 2000,2800 en NO van/naar Rtd)
 

08-01-2010 17:13:46
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Wat ik begrepen heb, komt er alleen ICL in de 1900 ter vervanging van VIRM. Maar de 2000 of 2800 zou ik zelf erg leuk vinden! Mag ik er tenminste ook weer eens mee rijden %08% Ik ben benieuwd!

Laatst bewerkt door Mcn-Ut op 08-01-2010 17:14
 

08-01-2010 17:20:36
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 2800 is ICM, waar wil je dit in kwijt? Bestaande treinen in de NoordOost versterken?  

08-01-2010 17:24:21
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
trouwens, 2800 op 2000 keren levert of een extreem korte kering op (1-2 min, zeker voor trek-trek, wat veel meer tijd kost dan treinstellen) of een lange kering van een dik halfuur... wat je niet op spoor 9/12 wilt hebben... (op spoor 18/19 kan wel maar dan moet de 8800 verhuizen, en die gaat dan alsnog spoor 9/12 lang bezetten...)  

08-01-2010 19:24:26
raymond16
raymond16
Quote
Mcn-Ut: Wat ik begrepen heb, komt er alleen ICL in de 1900 ter vervanging van VIRM.

Dan hoop ik toch heel erg dat men bij NS zo verstandig is om ICRm door te schuiven naar de treinen waar VIRM wegvalt en ICL in rustigere omlopen te zetten. Anders krijg je een capaciteitsprobleem. Dan is de nood wel hoog, want met het weghalen van VIRM heb je normaal gesproken een besparing van een stelletje of 4.

Laatst bewerkt door raymond16 op 08-01-2010 19:24
 

08-01-2010 19:42:53
bogger
bogger
Quote
taigagaai: De 2800 is ICM, waar wil je dit in kwijt? Bestaande treinen in de NoordOost versterken?


De 2800 is momenteel VIRM (en zit aan de 8800 vast.) Ik doelde trouwens ook op een lange kering te Ut, maar hield even geen rekening met het lang bezet moeten houden van een spoor voor de 8800 dan (9 waarschijnlijk)
 

08-01-2010 19:46:17
gerard4653
gerard4653
1900 is het meest logisch.
Wat zouden de bezwaren zijn tegen ook ICL in de 3600, zodat weer wat VIRM vrijgespeeld kan worden?

Laatst bewerkt door gerard4653 op 08-01-2010 19:50
 

08-01-2010 19:49:50
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
extra naast de 1900 bedoel je? Tja, de serie is er qua rijtijden wel op gebouwd. Aan de andere kant, mijn ervaring is dat die trein bij ICR soms al aardig vol zit, ICL biedt minder capaciteit...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 08-01-2010 20:13
 

08-01-2010 20:02:29
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
bogger:
Quote
taigagaai: De 2800 is ICM, waar wil je dit in kwijt? Bestaande treinen in de NoordOost versterken?
De 2800 is momenteel VIRM (en zit aan de 8800 vast.) Ik doelde trouwens ook op een lange kering te Ut, maar hield even geen rekening met het lang bezet moeten houden van een spoor voor de 8800 dan (9 waarschijnlijk)
Dat is nu ja. Maar als straks de 2000 weer moet gaan rijden, wordt dat weer VIRM en de 2800 ICM. Dus dat lijkt mij als serie nog steeds niet geschikt voor het ICL.
Is de 1500/4500 niet geschikt voor ICL? Daarmee kan ook weer VIRM worden vrijgemaakt.

Laatst bewerkt door taigagaai op 08-01-2010 20:11
 

08-01-2010 20:11:16
ns1700
ns1700
Quote
SleutelMan: extra naast de 1900 bedoel je? Tja, de serie is er qua reistijden wel op gebouwd. Aan de andere kant, mijn ervaring is dat die trein bij ICR soms al aardig vol zit, ICL biedt minder capaciteit...
beter dan dat de 1900 in de spits met VIRM-IV rijd als vaak voorkomend. van mij mag ICL wel langskomen

Laatst bewerkt door ns1700 op 08-01-2010 20:11
 

08-01-2010 20:14:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
en qua ervaring met ICL/ICK weten ze in Gvc / Bkh natuurlijk wel van wanten.  

08-01-2010 20:30:26
keesje
keesje
Quote
gerard4653: 1900 is het meest logisch.
Wat zouden de bezwaren zijn tegen ook ICL in de 3600, zodat weer wat VIRM vrijgespeeld kan worden?


Volgens mij kun je bij wijze van spreken beter 7 stammen van 10 rijtuigen hebben dan 10 stammen van 7 rijtuigen. Het is doorgaans niet materieel dat bijdraagt tot snelle vertrekprocedures en kan het best worden ingezet waar de keringen robuust (te maken) zijn en als het even kan met zo min mogelijk stops.

De 3600 lijkt me in dat opzicht niet zo'n succes, in Rsd is de kering 9 minuten en langere keringen zijn lastig in Rsd. In de 1900 heb je in zowel Gvc als Vl de mogelijkheid om lang te keren.

Maar wat ik nog niet voorbij zag komen: Avmz-rijtuigen ook weer in dienst???
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl