Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl
Ontwikkelingen ICL-rijtuigen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
20-01-2010 10:29:26
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
iemand heeft ooit de wiskunde gedaan ervoor, maar leverder dat niet een erg lange kering op? (eerstvolgende was 1700, daarna 140/240, daarna wederom 1700 en vervolgens pas de volgende 1600, dus 2 uur?)  

20-01-2010 11:31:13
broek53
broek53
In de 800 wordt maar één slag bedacht en ik denk dat dat in de 1600 ook zou kunnen.  

20-01-2010 12:12:48
Annemarie
Annemarie
Onder welke treinnummers rijden er donderdag(Morgen) deze ICL's en op welke trajecten,.  

20-01-2010 12:15:18
Annemarie
Annemarie
Quote
taigagaai: Ik zeg doen! ICRm in de 1600. Je zit er alleen mee dat de 1600 in Es keert op de 1700. Maar er kunnen ook best lange keringen plaats vinden in Es, zodat de serie's lang op elkaar keren.


Aan beiden kanten een 1800 loc, en mijn vriend ook weer tevreden (Die rijd liever 1800 dan 1700) en dan tussen Es en Shl? super goed idee er rijden nu al 9 bakken IC tussen Berost en Shl/Hfdo.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-01-2010 12:15:47
Dre
Dre
Volgens mij is al aardig vaak voorbij gekomen dat ze in 3526 Mt-Shl en 3559 Shl-Mt rijden.  

20-01-2010 12:19:18
Annemarie
Annemarie
Dan weet ik wat ik vrijdag meekrijg op de 3559.  

20-01-2010 12:31:26
broek53
broek53
Quote
Annemarie:
Quote
taigagaai: Ik zeg doen! ICRm in de 1600. Je zit er alleen mee dat de 1600 in Es keert op de 1700. Maar er kunnen ook best lange keringen plaats vinden in Es, zodat de serie's lang op elkaar keren.

Aan beiden kanten een 1800 loc, en mijn vriend ook weer tevreden (Die rijd liever 1800 dan 1700) en dan tussen Es en Shl? super goed idee er rijden nu al 9 bakken IC tussen Berost en Shl/Hfdo.
Ik had het over de inzet van ICRm dat vrijkomt als je ICL inzet in de serie 1900.
Maar misschien is het inzetten van ICL in de 1600 op zichzelf ook best een goed idee en zelfs beter, mits er daarmee niet alsnog weer te klein gereden zou worden.
 

20-01-2010 12:46:04
treinfan
treinfan
Over de 1600: Dit past geheel met de huidige noodomlopen, trein 1642 zou nu steeds elke dag met hetzelfde setje ICM moeten rijden (gisteren/eergisteren 4241+4097+4227), een geschikte omloop volgens mij voor ICL  

20-01-2010 12:48:50
robbertc
robbertc
Nee, de 1600 zit nogal verweven aan de 1700 in Es. Er is geen omloop die alleen de 1600 doet. Wil je dat doen, dan moet je anders keren in Es. Omdat er maar 1 spoor in Es geschikt is om de lange NO te keren, betekent dat een rangeercircus in Es (wat betekent dat de omloop anders wordt, en bijvoorbeeld die omloop van de 1642 weer anders wordt en waarschijnlijk niet gesloten blijft)  

20-01-2010 12:59:27
mdj
mdj
van 2x 10ICRm-stammen, met een extra loc (moet geen probleem zijn) en een extra BDs (moet ook het probleem niet zijn) 3x 7ICRm-stammen van maken en de VIRM-VI's vrij maken en die in de 2800 zetten?

Daarmee los je het ICM af, zonder verschrikkelijk lang te keren met de 1600 in Es: 2 uur.

Je kan de evt 1600-ICRm-stam wel aan laten komen op 4(Es) en dan afrangeren. En dan voorbrengen voor de 1600, maar of je daar veel ICM mee vrij maakt..

Laatst bewerkt door mdj op 20-01-2010 13:05


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-01-2010 16:24:14
treintim
treintim
Omdat de LM-nummers van de ICL-rijtuigen slechts zeer kort houdbaar zijn (hooguit nog een paar weekjes), wilde ik die liever hier plaatsen en niet in het vaste topic voor vaste LM-nummers over het geheel van DRGL 2010. Hopelijk vindt de moderatie dat goed.

Ledig materieel-overbrengingen naar/van Mt t.b.v. de spits-3500'en:
Elke zondag wk.3 t/m 6:
803526:
Wgm v.17:00
Ut d.17:25
Ehv v.18:20
Mt a.19:17

Elke vrijdag wk.3 t/m 6:
803559:
Mt v.19:30
Ehv v.20:35
Ut v.21:35
Wgm a.21:57
-----------------------------------------------------------------

Onderhoudsslagen met Duitsland binnen Nederland
Elke dinsdag wk.4 t/m 7:
80558:
Wgm v.9:40
Ut d.10:08
Vl a.11:46

80559:
Vl v.13:16

Laatst bewerkt door treintim op 10-02-2010 23:37
 

20-01-2010 20:56:50
daniel81
daniel81
Quote
SleutelMan: iemand heeft ooit de wiskunde gedaan ervoor, maar leverder dat niet een erg lange kering op? (eerstvolgende was 1700, daarna 140/240, daarna wederom 1700 en vervolgens pas de volgende 1600, dus 2 uur?)


Is dit dan wat? de 1600 in Hgl laten keren en dat aanvullen met extra slagen 10140 (vgl de pendel Std-Hrl).
Is natuurlijk een extra overstap, en ik weet niet of 10 minuten keertijd in Hgl voldoende is.

Laatst bewerkt door daniel81 op 20-01-2010 20:57
 

20-01-2010 21:05:55
mdj
mdj
Alleen... De 10140 rijdt niet vanuit Hgl. Dan heb je dus 2 setjes materieel nodig, met 2x een kering van bijna 2 uur.

10 minuten zou moeten lukken (1/2*bak+4= 1/2*10+4=9). Maar bij vertraging -wat wel eens voorkomt in de NO- ben je het spreekwoordelijke bokje.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-01-2010 21:38:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
wacht, het idee is dan de 1600 op zichzelf laten keren te Hgl? 10 minuten met een trek-trek stam is krap aan, in Gvc durven ze het ook met ICR+BDs (wat ietsjes sneller is) niet aan in 10 min, daar wordt lang gekeerd. Ja, het zal waarschijnlijk net kunnen, maar bij meer dan een paar minuten vertraging ben je al de sjaak....

(ter illustratie van wat er allemaal bij komt kijken een quote van http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=34&p=423397 )

Quote
Je moet toch weten hoe het 'ombouwen' van een 'trek-trek-trein' in z'n werk gaat, en hoeveel tijd daarin gaat zitten. Je moet de lok die bij aankomst voorop loopt afbouwen en pas dan kun je beginnen met het opbouwen van de voorste loc, omdat je beide stuurstroomsleutels nodig hebt. Het opbouwen is overigens niet zo simpel van: stroomafnemer tegen de draad, rem lossen en rijden. Nee, je moet onder andere de dodeman testen (waarbij dus een snelremming gesimuleerd wordt en je alle lucht in de treinleiding kwijt bent, het duurt weer even voor de zaak op 5 bar zit). Zonder vertraging is de keertijd in Deventer 7 minuten. Dat is voor al die acties die je moet ondernemen wel erg kort.


Laatst bewerkt door SleutelMan op 20-01-2010 21:47
 

20-01-2010 21:45:48
robbertc
robbertc
Tja, we schieten hier op het forum van "lange keringen en extra composities" naar "zo kort mogelijk keren om maar effciënt met je (schaarse) materieel om te gaan" heen en weer.. Lastig, he  

20-01-2010 21:46:13
mdj
mdj
Ja, de 1600 keert dan 10 minuten in Hgl, die 2 uur komt van de 10140;)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-01-2010 21:47:08
keesje
keesje
Misschien maar weer eens de normale dienstregeling rijden, is alweer een maandje geleden voor wie zich het nog herinnert.  

20-01-2010 21:51:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ben benieuwd hoe dat dan volgende week in de 2800/2000 gaat lopen...  

20-01-2010 21:59:30
mdj
mdj
Mag ik daarbij ook opmerken dat de 2800 in totaal 4 hele dagen van/naar Dv heeft gereden ipv 38 dagen? (13+14+15+16/12. do17/12 werd het al opgeheven..)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-01-2010 22:15:33
willy84
willy84
Het ICL kan toch prima in de IC Enschede-Schiphol.
Getrokken treinen rijden nu al op het traject. Er is voldoende keertijd in Enschede, robuust zo je wilt. Hoofddorp opstel zal wel wat krapjes zijn. Daarnaast is de verbinding voldoende lang om aardig wat bakken in te stoppen en dus ICM vrij te spelen. Enkel zijn een aantal spitstreinen echt niet met ICL te rijden..

De keertijden zijn in ieder geval korter dan op de Dijksgracht%08%
 

20-01-2010 22:24:20
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
er is wel genoeg keertijd in Es, alleen is er maar 1 spoor geschikt voor lange NO-composities (en daar reken ik 10 bakken + 2 locs wel toe). Ofwel, waar ga je de 1700 laten? (met max. 12-14 bakken ICM)? Of je hebt een gigantisch rangeercircus...  

20-01-2010 22:33:27
keesje
keesje
Nou ICL in de 1600 lijkt niet erg geschikt, jullie geven zelf de redenen al aan. Daarnaast heb je de lange keringen te Hfdo vanwege de 2-uursdienst van de INT140/240 en de 1600 fietst hier ook nog onregelmatig door. Dit kun je in Hfdo niet hebben. En Es valt inderdaad ook af en in Hgl moet je al helemaal geen lange lellen hebben staan keren en anders zie ik een kloppende spooropstelling met belangstelling tegemoet!  

20-01-2010 23:02:38
mdj
mdj
Op Hgl: Aankomen op 2A/B, 7900 -die op dat moment dus in de weg zit- zowel ri Zl als ri Es op 3A, de 10140/11600(voor het gemak) op 3B, rangeren van/naar de werkplaats, zoals vroeger met de 10140.

Laatst bewerkt door mdj op 21-01-2010 00:01


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-01-2010 23:46:18
broek53
broek53
De zes ICL die gisteren zijn aangekomen en nu weer beschikbaar zijn voor inzet:
Avmz 19257 en de 10 221, 22 214, 22 251, 22 718 en 84 029. Samen met de 3 rijtuigen die nog over waren van de vorige zending kan dus al een tweede stam van 9 rijtuigen gevormd worden.
 

21-01-2010 11:29:45
giuseppe
giuseppe
Gaat die dan de 3528/3557 in? Als dat zo is krijg je een beetje hetzelfde als de Belgische P treinen, waar ook al het oude materieel inzit.  

21-01-2010 11:46:46
raymond16
raymond16
Misschien het topic even doorlezen, waarin al diverse keren gemeld is dat de tweede stam de 1900 in gaat  

21-01-2010 12:10:05
arge_ban
arge_ban
Ik heb deze rijtuigen 3 kwart jaar geleden gehad vanaf Ehv naar Mt als 3557, Ik meende eerst dat het ICK was, maar toen ik erin stond zag ik allemaal groene stoeltjes, heel vreemd. Glazen deuren enzo en spiegels. Vond het wel sjiek zo.

Er waren toen ook een aantal rijtuigen nog, meen ik, wit met rode streep kan dat ?

Laatst bewerkt door arge_ban op 21-01-2010 12:14


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

21-01-2010 12:31:15
timtrein
timtrein
Die zijn er in het begin wel geweest ja.  

21-01-2010 12:41:27
arge_ban
arge_ban
Ok ik meende destijds dat die alleen reden in Deventer en omgeving. Ik vond het best lachen dat ik ook eens zoiets had. Zat comfortabeler dan ICK vond ik.


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-01-2010 12:53:45
mren
mren
Die dingen reden al jaren in Nederland, het waren namelijk de IR-rijtuigen in de Berlijntreinen.
En verder is comfort altijd subjectief en is er daarom een apart topic voor.
 

21-01-2010 13:01:33
stephan90
stephan90
Quote
arge: Ok ik meende destijds dat die alleen reden in Deventer en omgeving. Ik vond het best lachen dat ik ook eens zoiets had. Zat comfortabeler dan ICK vond ik.


Het ICL reed inderdaad planmatig in de 1500 (Amsterdam - Deventer) en enkele ritten in de 2000 (Arnhem - Den Haag destijds). Een enkele keer is het materieel wel eens buiten omloop geraakt, en heeft andere ritten als de 3557 gemaakt.
 

21-01-2010 14:15:25
treintim
treintim
Quote
stephan90: Een enkele keer is het materieel wel eens buiten omloop geraakt, en heeft andere ritten als de 3557 gemaakt.


Ja, zoals één keer in de 2800 Amf-Ut-Rtd met ICL.%08% De machinist die er bij de machinistenwissel in Utrecht toen 's avonds opkwam, wist niet eens hoe hij 1800-loccen in trek-trek formatie moest ombouwen, dat heeft de afkomende machinist toen maar even voor hem gedaan in zijn eigen tijd. Uiteindelijk met wat vertraging vertrokken, ik neem aan dat ombouwen te Ut te veel tijd kost.

Laatst bewerkt door treintim op 21-01-2010 14:17
 

21-01-2010 17:38:42
superboer
superboer
Laat me raden, dat was de (planmatige) 2874?  

21-01-2010 19:33:42
janltv
janltv
3559 vandaag opgeheven wegens defect mat, de stam ICL kwam zojuist door Rtd opweg naar het zuiden des lands.  

21-01-2010 20:36:34
maurits
maurits
Opgeheven tussen Shl en Ut om precies te zijn. Vanaf Ut heeft er een vervangende trein gereden met DDAR 7816, zie ook de opvallende dingen van vandaag: https://somda.nl/forum/8028/Opvallende+dingen+21+januari/


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-01-2010 20:45:18
treintim
treintim
Quote
superboer: Laat me raden, dat was de (planmatige) 2874?


Inderdaad één in de late nummertjes. Weet niet precies welke, maar de machinist die erop zat, vond het in elk geval wel een verrassing. Echter als het gepland was, heb je dat goed onthouden (weet het vaag nog een beetje, was voor uitwisseling tussen Amf Bokkeduinen en Rtd dus?).

Laatst bewerkt door treintim op 21-01-2010 20:46
 

21-01-2010 20:52:21
superboer
superboer
Ik heb het even opgezocht: https://somda.nl/forum/4132/p178621/Dienstregeling+2009%2C+wat+is+waar%3F/  

22-01-2010 08:36:30
Annemarie
Annemarie
Rijd de ICL vandaag nog tussen Hfdo en Mt.?  

22-01-2010 08:41:07
keesje
keesje
Als je even hier kijkt heb je het antwoord: https://somda.nl/forum/8034/Opvallende+dingen+22+januari/  

22-01-2010 12:09:56
Annemarie
Annemarie
zit er in de verwachting van vanmiddag nog in de 3559 ICL?>  

22-01-2010 12:21:44
daniel
daniel
Volgens MvD in het onderwerp 'Opvallende dingen van 22 januari' is trein 3526 vanmorgen gestart met ICL. Dus als er geen defecten optreden, problemen zijn met het ombouwen, en alle andere denkbare onregelmatigheden zich verder niet voordoen, dan mag jij vanmiddag lekker op pad met die trek ICL ja. Veel plezier  

22-01-2010 20:55:27
broek53
broek53
10-223, 10-700, 19-250, 19-252, 22-717, 22-285, 22-274, 22-211, 22-200, 22-165,
22-179, 22-710, 22-711 en 84-003.
Oftwel: de ICL die morgen naar Duitsland vertrekken.
Voorspeld is ook dat er een week later weer 14 gaan. Er lijken 6 stammen in totaal gevormd te gaan worden voor de dienst.
 

22-01-2010 22:45:31
ruysdael
ruysdael
Deze week heeft er maar liefst 2 (!) keer een 3559 gereden vanaf Schiphol, en dan nog met te klein materieel ook. Ik vind het een grof schandaal. Gelukkig zijn de treinen rondom Beilen (NO, 9100), wel altijd op sterkte, zoals we in de berichten van Robbertc lezen .  

22-01-2010 23:36:39
Iceman
Iceman
Is het al duidelijk of er volgende week al een stam ICL in de 1900 te vinden is?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

23-01-2010 00:17:23
keesje
keesje
Tja dat het niet vlekkeloos verloopt de 1e week, moge duidelijk zijn en dat praat je niet keer op keer goed.

Ligt het aan defecten? Is het personeel niet tijdig aan herinstructie onderworpen met het trek-trek bedrijf of zijn er andere oorzaken?

Het is in ieder geval een goede zaak dat het ICL weer gereactiveerd wordt, alle beetjes helpen tenslotte en is nog altijd beter dan niks. Maar er is niks op tegen om het kritisch te blijven volgen, ik doe dat zelf ook.

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-01-2010 07:37
 

23-01-2010 00:44:09
ruysdael
ruysdael
@keesje: Misschien loopt het wel los wanneer er meer stammen inzetbaar zijn. Als er 6 stammen komen vraag ik me af waar dit ingezet gaat worden, ik denk niet dat je 6 stammen kwijt kunt in de 1900 op zich zelf. Hoewel reserve-stammen ook geen overbodige luxe zijn, het materieel is gevoelig voor defecten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-01-2010 07:37
 

23-01-2010 07:42:22
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: topic opgeschoond.


Groet, Spiketrain
 

23-01-2010 11:11:29
aarclay
aarclay
Even ene korte vraag. Is er ook bekend hoeveel ICL rijtuigen de NS nu daadwerkelijk heeft geleased van de DB? En hoeveel van Elk? Dàt kan ik niet tervinden op Wikipedia. Wel over de ICK


Choo choo.....
 

23-01-2010 11:36:45
Apda
Apda
Ooit heb ik genoteerd: 115 stuks, waarvan 9 voor uitwisseling voor onderhoud, exclusief 'projectreserve'. Onderverdeling: 16 Aimz, 85 Bim(z), 14 Bimdz. Vooral bij die 14 Bimdz vraag ik mij af of die aantallen ook werkelijkheid zijn geworden.

Laatst bewerkt door Apda op 23-01-2010 11:40
 

23-01-2010 12:25:59
rolandrail
rolandrail
Quote
keesje: Tja dat het niet vlekkeloos verloopt de 1e week, moge duidelijk zijn en dat praat je niet keer op keer goed. Ligt het aan defecten? Is het personeel niet tijdig aan herinstructie onderworpen met het trek-trek bedrijf of zijn er andere oorzaken?
Wat ik hoor in de wandelgangen is dat het personeel vooral moeite heeft met de gewijzigde vertrekprocedure waarbij er geen controle meer is op of een laatkomer een deur alsnog open trekt (wat makkelijk lukt bij ICL tot 5 km/h). De laatste die bij de gewijzigde vertrekprocedure kijkt/ziet of alle deuren is de mcn voordat die op z'n stoel gaat zitten en wegrijdt, de hc's hebben immers al hun deur(en) moeten sluiten en kunnen niets meer waarnemen.
De discussie of een laatkomende reiziger die de deur open trekt en er tussen valt zelf de schuld krijgt of de mcn die als laatste ziet of alles dicht was wil NSR bewust niet aangaan tot dusver. NSR stapt te makkelijk over deze zaak heen onder druk van materieeltekort en de terechte regels van IVW v.w.b. rijden met rijtuigen zonder centrale deurvergrendeling en het is een slechte zaak dat IVW een compromis heeft gesloten met NSR.
 

23-01-2010 12:29:49
broek53
broek53
Wordt deze gewijzigde procedure ook toegepast bij Hispeed?  

23-01-2010 13:09:10
rogier
rogier
Bij het spoor ging toch veiligheid voor alles? Is dit bij ICL-rijtuigen nou veiliger dan de oude procedure?  

23-01-2010 13:22:33
maurits
maurits
De HC kan toch door middel van z'n sleutel de deuren blokkeren tot het 5 km/h-relais inkomt en de blokkade overneemt? Je moet bij ICL immers ook de deuren blokkeren dmv sleutelen als de trein ongepland buiten een station tot stilstand komt. Of werkt die blokkering alleen van binnen uit?

Of gaat het om het geval waarbij een laatkomende reiziger tijdens het vertrek de deur door de blokkade heen opentrekt (dat kan in theorie wel als je veel kracht hebt).

Laatst bewerkt door maurits op 23-01-2010 13:25


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-01-2010 13:32:01
spoorhaas
spoorhaas
Dat zal het vermoedelijk zijn...

Het is mij wel opgevallen dat deze regeling idd ook betreft bij treinserie 9200 ( Benelux ).... die vertrekken nog maar zeer zelden met open deuren!
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-01-2010 13:35:50
broek53
broek53
Daar gaat nu net de discussie over, lees ik. De vertrekprocedure waarbij de trein pas vertrekt als ook de deur gesloten is waar de hc stond, is destijds ingevoerd om te voorkomen dat nog iemand instapt of probeert in te stappen in de deur waar de hc staat terwijl de trein begint te vertrekken. Nu is het opmerkelijke dat de hc vanuit die open deur nog kon zien of iemand een andere deur zou proberen te openen of ertussen valt. Met de gewijzigde procedure is de afweging geweest dat het ene (deur van hc nog open) riskanter is dan het andere (iemand probeert verderop de trein nog in te komen). Het lijkt dus consequent om dat bij ander materieel (zonder "groene lamp") ook te doen. De vraagtekens die ja daarbij kunt stellen, is dat dit type getrokken treinen klap-vouwdeuren heeft met een duidelijke deurkruk, en mensen daarbij sneller geneigd zullen zijn een poging te doen 'm alsnog open te trekken. En hoewel er luchtdruk op de deuren staat, is dat niet fail-safe en lukt het ook nog wel eens. Of het lukt half, en dat is nog linker. En dat zou een reden kunnen zijn om dan toch maar de hc de deuren in de gaten te laten houden als de trein in beweging komt. Persoonlijk zou ik dan voor dat laatste kiezen.  

23-01-2010 13:36:04
keesje
keesje
Als de lucht op de deuren zit (zeg ik dat zo goed?) dan kan een heel sterk iemand toch met enige kracht die deur wel open krijgen. Maar het zou inderdaad vreemd zijn als er compromissen gesloten worden met het IVW ten koste van de veiligheid.  

23-01-2010 13:39:00
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik wilde net zeggen Michiel, ik meende me bij ICK toch echt te herinneren dat de HC meestal de deur nog even openhield tot de trein een beetje vaart had (dat zal ongeveer die 5 km/h wel zijn) en daarna pas de deur sloot. Sowieso vind ik dit een vreemde procedure, bij materieel met de groene lamp is het wel zo dat de HC als laatste zijn deuren sluit (kan ook niet anders) maar daar is ook niet het risico dat de reiziger de deur nog open kan trekken. En daar zie ik vaak genoeg nog dat de deur van de HC wordt bestormd. Aangezien hier de deur bij het ICL nog smaller is dan bij ICRm snap ik het probleem niet echt...  

23-01-2010 13:41:29
keesje
keesje
Als HC heb je daar natuurlijk ook een beetje invloed op. Ten eerste zoek je natuurlijk een plek waar je de hele trein kan overzien, maar ten tweede sta ik nooit op een plaats waar mensen op het laatste moment nog je deur kunnen bestormen. Dus liefst zo ver mogelijk van een trap bijvoorbeeld.  

23-01-2010 13:45:32
broek53
broek53
Tsja, dat vind ik dus helemaal niet. Want de last-minute-deurentrekkers komen nou net van die trap, en dus kun je daar beter persoonlijk in de buurt zijn. Maar we dwalen nu zwaar af.  

23-01-2010 14:17:47
keesje
keesje
Dat bedoelde ik ook meer in zijn algemeenheid. En op veel stations waar het ICL nu ingezet (gaat) worden heb je meerdere trappen, dus het probleem houd je dan toch. En zo offtopic is het bespreken van de vertrekprocedures van ICL toch niet.  

23-01-2010 14:43:56
Damian
Damian
Quote
broek53: Wordt deze gewijzigde procedure ook toegepast bij Hispeed?


Bij Hispeed wordt deze procedure niet toegespast omdat daar nog de oude vertrekprocedure wordt toegestaan. Omdat ICL uit de dienst was genomen eindigden voor ICL en ICK de oude vertrekprocedure. Nu ICL opnieuw in dienst is gesteld moet NS zich aan een vertrekprocedure houden waarbij de trein vertrekt met gesloten deuren.
 

23-01-2010 14:50:20
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Nu ik weer eens wat tijd over heb, heb ik geprobeerd om alles weer even bij te lezen, en als ik het allemaal goed begrijp, rijdt ICL weer her en der. Is dit nu al planmatig of meer incidenteel te noemen? Ook las ik in dit bericht (https://somda.nl/forum/6342/p248505/Ontwikkelingen+ICL-rijtuigen/) een speculatie op ICL in de 8800. Dat leek mij een zeer interessante optie (ik woon in Bdg), dus ik heb geprobeerd de haalbaarheid van ICL in de 8800 te onderzoeken.

Als ik het overzicht van de nuttige perronlengten (http://prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Landelijk%20overzicht%20nuttige%20perronlengten.pdf) bekijk, is het knelpunt in de 8800 Ledn. Daar is een 'nuttige perronlengte' van 213 meter op spoor 1, en 205 meter op spoor 2. Omlopen is daar ook onmogelijk, of ik moet iets over het hoofd zien. De oplossing is dan om met trek-trek te gaan rijden, en dan kom ik er op uit dat ICL in de 8800 met maximaal 6 rijtuigen past (193,6m).

Maar toch even de vraag; zou iemand mij kunnen vertellen waar de nuttige perronlengte en de fysieke perronlengte op gebaseerd zijn? Want als ik het mag geloven, past er hooguit 213 meter op spoor 1 in Ledn. Toch zie ik regelmatig (zo niet dagelijks doordeweeks) 2x VIRM IV langsdraven in de 8800. Dat is volgens mijn berekeningen een slordige 217m!

7 stuks (220,0m) zou dan misschien wél passen op perron 1 (221m). De tijd waarin gekeerd moet worden, is op Ledn 15 minuten, en op Ut 20 minuten. Hoe haalbaar is dat volgens jullie? Mijn eigen voorlopige conclusie: het zou misschien allemaal wel kunnen, en ik hoop er ook op, maar ik denk niet dat de NS er aan gaat beginnen %08%
 

23-01-2010 15:00:43
JdJ
JdJ
Je idee is heel leuk, maar volgens mij mogen daar geen locomotieven rijden...  

23-01-2010 15:05:58
raymond16
raymond16
ICL moet planmatig rijden op dit moment alleen is de uitvoering wat anders wat dus te maken lijkt te hebben met de vertrekprocedure.
ICL in 2000/2800/8800 is nooit bevestigd: enkel ICL in 3500/1900 dus lijkt me het handigst om daar maar vanuit te gaan. En JdJ heeft gelijk dat locs niet eens in de 8800 mogen

Als ik me niet vergis is de fysieke perronlengte de beschikbare ruimte van begin perron tot eind perron en de nuttige perronlengte die wat korter is als het sein op het puntje perron staat. Wanneer de volledige fysieke perronlengte wordt gebruikt is er op een aantal plekken geen zicht meer op het sein, waardoor de nuttige perronlengte aangehouden wordt waarbij vanuit de cabine nog zicht is op het sein.
 

23-01-2010 15:15:27
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Bedankt voor de toelichting op de perronlengte, dan snap ik dat ook weer. Wel interessant dat er geen locs in de 8800 mogen! Daar wist ik niets van, maar dat ga ik nu even nazoeken. Is dat loc-verbod eigenlijk iets specifieks voor de reizigersdienst, of is het trajectgebonden? Ik heb namelijk wel een keer rond 9:00 op een doordeweekse ochtend een zeer lange goederentrein langs zien komen in Apn, maar ik weet niet meer welke richting. (Het was een incidentele actie ergens rond eind 2007, begin 2008, ik keek er wel van op toen %02%)  

23-01-2010 15:16:41
ruysdael
ruysdael
Dit is trajectgebonden, er is volgens mij een bepaalde brug waar de loc niet overheen mag (laat staan: 2).  

23-01-2010 15:18:55
Damian
Damian
Quote
RSK-Mat92: Ik heb namelijk wel een keer rond 9:00 op een doordeweekse ochtend een zeer lange goederentrein langs zien komen in Apn,


Maar kwam die niet vanuit Gouda?
 

23-01-2010 15:25:21
broek53
broek53
Dit onderwerp schiet ook wel wel van links naar rechts. Wat de nuttige perronlengte betreft: die is bij een sein op een perron 15 meter korter dan de fysieke lengte, nl. 10 meter zichtlengte en 5 meter "remmarge'. Het wil echter niet zeggen dat vervoerders niet tot aan de fysieke lengte mogen gaan om treinen te laten halteren.  

23-01-2010 15:29:04
Apda
Apda
De toegestane belastingen per baanvak staan in http://www.prorail.nl/Vervoerders/Documents/20686705%20v1.0%20-%20Netverklaring%202010%20%27Gemengde%20net%27.pdf "bijlage 14 aslasten en tonmetergewichten"  

23-01-2010 15:31:04
bart
bart
Quote
JdJ: Je idee is heel leuk, maar volgens mij mogen daar geen locomotieven rijden...

Dit is denk ik een broodje aap verhaal...

Hoe werden/worden(?) dan de goederentreintjes naar Alphen a/d Rijn gebracht? Oké, het was dan wel een diesel, maar toch.

Ik heb trouwens dacht ik wel eens een foto van een 1200 met een lange trein in de buurt van Alphen aan de Rijn gezien.... ?
 

23-01-2010 15:32:04
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
Damian:
Quote
RSK-Mat92: Ik heb namelijk wel een keer rond 9:00 op een doordeweekse ochtend een zeer lange goederentrein langs zien komen in Apn,


Maar kwam die niet vanuit Gouda?


Daar ben ik dus niet zeker van. Volgens mij uit Leiden, kan zijn dat hij naar Gouda ging. Ik weet nog wel dat ik op dat uur ANW had, ik kon in ieder geval niet naar het raam lopen om het nader te bestuderen. Voor zover ik me kan herinneren, was het op een donderdag rond 9:00. Meer kan ik er waarschijnlijk niet van terughalen. Waar ik wel zeker van ben, is dat het een zeer hoge uitzondering was, en ik had direct de indruk dat hij was omgeleid.

Het was bij mijn weten wel dieseltractie. Een reden die ik zou kunnen verzinnen waarom geen E-locs over Bdg-Apn mogen, is het de brug over de Gouwe. Daar is een stukje geen bovenleiding. Maar VIRM gooit daar gewoon even de pantograaf omlaag, dat moet met locs toch ook gewoon kunnen?
 

23-01-2010 15:39:32
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
bart: Hoe werden/worden(?) dan de goederentreintjes naar Alphen a/d Rijn gebracht? Oké, het was dan wel een diesel, maar toch.


Die komen vanuit Gouda naar Alphen aan den Rijn. Daar gaan ze naar het lijntje op het industrieterrein. Die hebben dus niets te schaften met eventuele beperkingen op Wd-Bdg-Apn of Apn-Ledn

Broodje-aap zal ik het niet noemen, maar ik ben wel benieuwd of het terug te vinden is!
 

23-01-2010 15:41:22
gerard4653
gerard4653
Wel mijlen ver off-topic inmiddels.  

23-01-2010 15:43:16
ruysdael
ruysdael
Het gewicht van locs is volgens mij de reden dat ze niet over een bepaalde brug in die omgeving kunnen.  

23-01-2010 15:46:29
broek53
broek53
Om het dan maar af te ronden: er is niets broodje-aperigs aan. De toegelaten aslasten zijn te laag voor een Eloc, zo eenvoudig is het. NS heeft daarom heel veel jaren geen DDAR durven inzetten, aangezien het bedrijf niet in staat is de stellen met motorbakken en met locs operationeel uit elkaar te houden. in diepste grond is het zelfs de reden waarom er VIRM in rijdt ipv DDAR. En om het helemaal af te ronden: over de inzet van VIRM heeft Prorail een tijd lang moeilijk gedaan, omdat men geconstrueerd had dat een volbeladen VIRM net boven de C2-beladingsnorm uit zou komen die voor het baanvak geldt (zie de link die Apda ons schonk).

Tot zover het ICL in deze hoek.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-01-2010 15:47
 

23-01-2010 15:57:23
eix
eix
Om toch weer even enigszins terug ontopic te gaan:

Ik vind het bijzonder vreemd dat IVW het veiliger acht om met alle deuren gesloten te vertrekken waarbij het gevaar bestaat dat een deur (deels) nog wordt open getrokken door een laatkomer. Met de oude vertrekprocedure kan de conducteur nog een oogje in het zeil houden en indien nodig aan de noodrem trekken.

Het gevaar dat een laatkomer nog probeert in te stappen bij de HC deur was vroeger natuurlijk aanwezig maar hoeveel ongevallen zijn er nu eigenlijk gebeurd met bijvoorbeeld ICK en de oude vertrekprocedure?

Tot slot: Vroeger en ook bijvoorbeeld in het buitenland is het met dit type deurbeveiliging toch gebruikelijk dat als er onverwacht gestopt wordt voor bijvoorbeeld een rood sein dat men dan de deuren sleutelt totdat de snelheid weer hoger is dan 5 km/u. Waarom is men dan nu plots bang dat iemand ondanks deze beveiliging de deur open krijgt; is het werkelijk zo onveilig?

Laatst bewerkt door eix op 23-01-2010 16:41
 

23-01-2010 16:32:04
maurits
maurits
Tja, ik vraag me ook af wat nu echt het probleem is. Ik heb in de plan W tijd ook wel eens weigerachtige deur door de vergrendeling heengeduwd om naar buiten te komen, maar je hebt er behoorlijk wat kracht voor nodig. Van buiten naar binnen is nog moeilijker omdat er dan niet tegen aan kunt diuwen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-01-2010 17:01:51
broek53
broek53
De kwestie is niet of men de deur daadwerkelijk open krijgt en al helemaal niet of dat van binnenuit lukt, het gaat erom dat men het van buitenaf probeert en daarbij tussen perron en trein valt. Kort gezegd: in de oude vertrekprocedure hield de conducteur vanuit zijn/haar openstaande deur in de gaten of zoiets niet gebeurde, met als risico dat juist door zijn/haar openstaande deur een leipo alsnog naar binnen probeerde te komen. Dat laatste risico wordt groter geacht dan het eerste, en daarom moet tegenwoordig de hc ook zijn deur gesloten hebben voordat de trein vertrekt.
Nu waren er goede redenen om dat bij treinen zonder centrale deurvergrendeling niet te doen (ICK, ICL en zo) en de commotie gaat er nu over dat bij de terugkeer van het ICL die goede redenen kennelijk niet goed genoeg meer zijn, en dus ook de trein met ICL met alle deuren gesloten moet vertrekken. En dat is bizar, want die goede redenen om het niet te doen, zijn niet veranderd. Er is dus hogere paarsekrokodillenambtenarij gaande ("Materieel wordt nieuw ingezet en dus moet u zich aan de nieuwe vertrekprocedure houden. Liefst zonder gebruikmaking van Uw gezonde verstand en zeker van Uw spoorkennis.")

Laatst bewerkt door broek53 op 23-01-2010 17:02
 

23-01-2010 17:21:01
keesje
keesje
M.a.w. had men het ICL sinds de terzijde stelling gewoon laten rijden, als was het maar één stammetje, dan was de toen geldende vertrekprocedure voor ICL nu nog wel goed geweest?  

23-01-2010 17:29:26
rogier
rogier
Dus Veiligheid Voor Alles is gewoon een holle frase?  

23-01-2010 17:38:34
AlexNL
AlexNL
Die ICL-rijtuigen, zijn dat nou standaard UIC-/RIC-rijtuigen die overal in Europa mogen rijden, of heb je daar weer een toelatingsperiode voor nodig mocht je er bijvoorbeeld mee naar België willen rijden?  

23-01-2010 17:46:05
rail4marce
rail4marce
Vandaag maar even een plaat gemaakt van de DB 110 343 met 14 ICL rijtuigen toen deze langs Venlo grens kwamen opweg naar Dortmund om 11:39 zie http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/4297272877/


Naam is rail4marcel maar dat was 1 karakter teveel bij het aanmelden :P
 

23-01-2010 19:26:21
broek53
broek53
Quote
rogier: Dus Veiligheid Voor Alles is gewoon een holle frase?
dan heb je niets van mijn verhaal begrepen. Men heeft een andere keus gemaakt en daar kun je kritiek op hebben, maar waarom zou Veiligheid daarom ineens een holle frase zijn?
 

23-01-2010 19:27:09
broek53
broek53
Quote
keesje: M.a.w. had men het ICL sinds de terzijde stelling gewoon laten rijden, als was het maar één stammetje, dan was de toen geldende vertrekprocedure voor ICL nu nog wel goed geweest?
Precies.
 

23-01-2010 19:29:23
broek53
broek53
Quote
AlexNL: Die ICL-rijtuigen, zijn dat nou standaard UIC-/RIC-rijtuigen die overal in Europa mogen rijden, of heb je daar weer een toelatingsperiode voor nodig mocht je er bijvoorbeeld mee naar België willen rijden?
Het zijn rijtuigen met RIC-toelatingen & ik geloof niet dat er iets aan is gewijzigd dat nieuwe/andere toelating nodig zou maken. In Duitsland niet, en inmiddels zijn er een paar rijtuigen door verhuurd aan de OeBB, dus ze zijn vast nog erg RIC.
 

23-01-2010 20:31:20
Apda
Apda
Het waren volwaardige RIC-rijtuigen, maar in Nederland zijn ze vernummerd naar binnenlandse NS-rijtuigen zonder RIC-opschriften. Of dit alleen een administratieve maatregel was, of dat er een technische reden voor was, is mij niet bekend. Het gevolg is wel dat ze nu niet meer zomaar de Belgische grens over mogen. Met Duitsland zal wel een regeling zijn getroffen i.v.m. het onderhoud.  

24-01-2010 00:59:15
treintim
treintim
Over de nieuwe vertrekprocedure met deze oude rijtuigen, is dat ook een mede-oorzaak dat er soms ICL-treinen uitvallen of helemaal niet rijden?
In dat geval zou ik, als men de veiligheid goed wil waarborgen, zo goed dat je er absoluut zeker van wilt zijn dat tijdens het wegrijden niemand instapt, na het dichtgooien van de eigen deur nog even vanuit een (van te voren opengedraaid) raampje in het gangpad vlakbij de deur even kijken of het wegrijden goed gaat. Even behelpen is het wel dus, maar als het echt om veiligheid gaat.. Je kunt even uit het raampje kijken, ook al is de eigen deur bij het wegrijden dicht.
Of is het handig om af te spreken dat die extra begeleider die op de trein zit nou bij elk station uit het raam hangt te kijken bij het optrekken van 0 tot 5 km/u, terwijl de gewone HC's het sleutelen doen. Er moet toch wel een (tijdelijke) creatieve oplossing voor zijn, zeker als zo'n ICL-trein een extra begeleider heeft.

Maar echt handig is het niet, en voordat er een storm van kritiek komt op mijn reactie (al meedenkende), de essentie van het verhaal snap ik wel en ik ben ook voorstander van de oude vertrekprocedure bij deze rijtuigen. Bij de oude vertrekprocedure heb ik vroeger vaak zat conducteurs breeduit/versperrend in hun eigen deur zien staan, toen de trein langzaam op gang kwam, zodat er niemand meer in kon. Of met handgebaren (veelste) late instappers tegenhouden, die inbreng heb je zeker wel als conducteur, en des te meer bij zo'n smal ICL-deurtje.

Verder vind ik het IWV alleen maar goed dat het geen logge papieren organisatie is, maar ook flexibel meedenkt en weer een toelating geeft voor de ICL-rijtuigen om er mee te rijden in passagiersdienst ten tijde van materieeltekort. De nieuwe vertrekprocedure toepassen zal vast en zeker alleen maar goedbedoeld zijn ('klinkt' als veiliger), ik ga niet uit van kwade opzet, maar misschien wat onwetendheid. En ja, dat de mensen op de werkvloer er dus anders tegenaan kijken, mag duidelijk zijn en terecht waarschijnlijk.

Laatst bewerkt door treintim op 24-01-2010 01:15
 

24-01-2010 01:21:50
treintim
treintim
Nog even wat anders, voor mij was de route van de ICL overbrenging van Köln naar Dortmund altijd een groot raadsel; welke tussenliggende stations worden gepasseerd?
Wat blijkt, uit een foto vandaag, Hagen Hbf! http://i50.tinypic.com/w88itu.jpg Ga morgen verder uitpluizen hoe het zaakkie dan helemaal gereden moet hebben, als het via Hagen is gegaan.%08%
Het ICL op de foto moet schijnbaar nog even op gang komen, zo uit de mottenballen gehaald en dan krijg je me toch een rookgordijn bij het afremmen.

Laatst bewerkt door treintim op 24-01-2010 18:36
 

24-01-2010 04:34:42
AlexNL
AlexNL
Quote
treintim: Bij de oude vertrekprocedure heb ik vroeger vaak zat conducteurs breeduit/versperrend in hun eigen deur zien staan, toen de trein langzaam op gang kwam, zodat er niemand meer in kon. Of met handgebaren (veelste) late instappers tegenhouden, die inbreng heb je zeker wel als conducteur, en des te meer bij zo'n smal ICL-deurtje.


Helaas schept dat weer wel mogelijkheden voor iets als wat vorig jaar in België is gebeurd: de trein is klaar voor vertrek, alle deuren zijn gesloten behalve die van de conducteur. Man komt aan, wil de trein in, maar de conducteur weigert. Man begint te trekken en uiteindelijk belanden man en conducteur samen onder te trein. De conducteur is zijn beide benen kwijt.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/863715/2009/05/24/Treinbegeleider-in-coma-na-ongeval-in-Dinant.dhtml

Dus nee, liever niet.
 

24-01-2010 10:30:23
dh3201
dh3201
In hoeverre is een reiziger die na het geven van het fluitsignaal 'nu niet meer instappen, de deuren gaan sluiten' nog probeert in te stappen in overtreding?

Jammer dat ons spoorwegnet te druk is voor de Ierse oplossing: enkele minuten voor vertrek van een trein gaat het perron op slot en kunnen er dus geen laatkomers meer naar een vertrekkende trein rennen....

In het begin van de spoorwegen hadden we dat in Nederland ook, wie na een kwartier voor vertrek van een trein bij het station aankwam kwam de wachtkamer niet meer in, en dus ook het perron niet meer op. Met de veel hogere treinfrequenties van vandaag de dag kan dat niet meer zo, natuurlijk.


Shqiperise-lopers?
 

24-01-2010 11:23:55
broek53
broek53
Quote
dh3201: In hoeverre is een reiziger die na het geven van het fluitsignaal 'nu niet meer instappen, de deuren gaan sluiten' nog probeert in te stappen in overtreding?.
Ja, formeel wel, maar wie weet dat nog? Het fluitje is inmiddels geëvolueerd van: "trein gaat vertrekken" (en dan zaten de deuren al dicht) tot: "de deuren gaan sluiten" en het is dus logisch dat iedereen die dat hoort, reageert met snel nog instappen.
Quote
Jammer dat ons spoorwegnet te druk is voor de Ierse oplossing: enkele minuten voor vertrek van een trein gaat het perron op slot en kunnen er dus geen laatkomers meer naar een vertrekkende trein rennen....
Metro's kennen dat systeem op drukke perrons wel. Maar dat is dan ook letterlijk een heel gesloten (en daarom afsluitbaar) systeem.
 

24-01-2010 11:44:51
keesje
keesje
@AlexNL: De vertrekprocedure is in Belgie ook anders als bij ons. De conducteur moet na het sluiten van de deuren zijn eigen openstaande deur verlaten naar het perron, een sleutel in een kastje omdraaien waarna binnen enkele seconden een vertreklicht gaat branden voor de machinist. Zodra in die fase iemand besluit door de openstaande deur naar binnen te gaan (en dat kan heel goed omdat er eventjes niemand staat), dan is een ongeval zo gebeurd. Ik heb me altijd verbaasd over die procedure overigens, want het is verre van veilig.

Maar weer terug naar ICL?
 

24-01-2010 12:08:40
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53:
Quote
AlexNL: Die ICL-rijtuigen, zijn dat nou standaard UIC-/RIC-rijtuigen die overal in Europa mogen rijden, of heb je daar weer een toelatingsperiode voor nodig mocht je er bijvoorbeeld mee naar België willen rijden?
Het zijn rijtuigen met RIC-toelatingen & ik geloof niet dat er iets aan is gewijzigd dat nieuwe/andere toelating nodig zou maken. In Duitsland niet, en inmiddels zijn er een paar rijtuigen door verhuurd aan de OeBB, dus ze zijn vast nog erg RIC.


Wat er voor de NL inzet is gewijzigd( naast een verfbeurt) is dat de deuren alleen nog/ook gesloten kunnen worden met de "nok sleutel" zoals ook bij het overige NS(R) materieel en niet (-meer) met de vierkant zoals bij UIC wel mogelijk is.
Of de nog aanwezige sleutel punten voor de vierkant sleutel werken danwel losgekoppeld zijn ,mag een expert even komen vertellen.
Ciao.
 

24-01-2010 18:42:17
robbertc
robbertc
Quote
maccerr: Gelukkig zijn de treinen rondom Beilen (NO, 9100), wel altijd op sterkte, zoals we in de berichten van Robbertc lezen .
Ik heb inderdaad geen klagen %02% Rijdt er eens een trein te kort (trein 522 maandag met losse VIRM-IV) wordt er een voortrein ingezet met ICM )

Moet natuurlijk wel bijgezegd worden dat de afgelopen week de capaciteit tussen Ut en Amf (en waarschijnlijk ook Ut-Gvc en in iets mindere mate Ut-Rtd, maar daar heb ik niet zoveel zicht op) onder de maat was (lees: staanplaatsen)
 

24-01-2010 20:41:57
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Metro's kennen dat systeem op drukke perrons wel. Maar dat is dan ook letterlijk een heel gesloten (en daarom afsluitbaar) systeem.
In Nederland? In Amsterdam heb ik het nooit gezien..
 

24-01-2010 20:55:42
janltv
janltv
Zojuist kwam een 2de stam ICL (met Amvz) door Leiden opweg naar Gv , en waarschijnlijk de Bkh . Zou die toch voor de 1900 bedoeld zijn?  

24-01-2010 21:16:24
ruysdael
ruysdael
Tsja, of voor de 3559 morgen...  

24-01-2010 21:25:07
keesje
keesje
Haha, tsja wie zal het zeggen. Maar normaal gesproken verwacht ik dat ie in 1921 zal gaan.  

24-01-2010 21:32:58
superboer
superboer
Dan rijdt het waarschijnlijk de volgende omloop
Quote
treinfan: K17: MDWDV-- [Gvc _ Gvc] 1921 1932 1945 1956 1969 1980

 

24-01-2010 22:34:19
jordydl1
jordydl1
stond om 8 uur ook al een stam aan de zijkant bij Gv, locnummer helaas niet kunnen zien door conducteur die mijn ovchipkaart even kwam controleren  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl