16-05-2012 21:48:25
treinefan
treinefan
Zou niet zo netjes zijn om hem definitief buiten dienst te stellen. Hij rijdt pas 60 jaar.  

16-05-2012 22:28:16
William85
William85
Ik begreep dat er behoorlijk wat werk aan de 1252 zat (o.a. de wielen) en dat men dat er niet meer voor over heeft. Vorig jaar werd al gemeld dat loc 1255 in orde gemaakt zou worden als vervanger. Blijkbaar is dat tot op heden nog niet gebeurd.  

16-05-2012 22:31:09
sik214
sik214
Quote
103 220-0 (wo 16 mei 2012 21:40:02 https://somda.nl/forum/6650/p391412/):
Quote
timtrein (di 15 mei 2012 19:43:43 https://somda.nl/forum/6650/p391306/): Dat kan er tegelijkertijd mee te maken hebben.
Van revisietermijnen is in dit geval geen sprake, laat staan van aflopende.
Je weet het antwoord, maar je wilt het niet zeggen? Of?
 

16-05-2012 22:32:18
AgentX
AgentX
Ik ruik een Stichting 1252...  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-05-2012 10:01:52
rob_ehv
rob_ehv
we hebben buiten EETC en het NSM al een vereniging die een 1200 heeft stichting klok. Maar daar is ook niks van in beweging. Dus denk niet dat er echt geld voor is voor nog een nieuwe stichting


robq
 

17-05-2012 10:06:41
broek53
broek53
Zullen we maar niet gaan speculeren, zeker over iets dat volkomen niet aan de orde is?  

17-05-2012 10:06:55
train85
train85
Degene die de 1252 over zou nemen, zit met dezelfde problemen waar eetc nu mee zit. Heeft naar mijn inziens geen zin om die lok over te nemen.  

17-05-2012 10:54:20
103 220-0
103 220-0
Quote
sik214 (wo 16 mei 2012 22:31:09 https://somda.nl/forum/6650/p391417/):
Quote
103 220-0 (wo 16 mei 2012 21:40:02 https://somda.nl/forum/6650/p391412/):
Quote
timtrein (di 15 mei 2012 19:43:43 https://somda.nl/forum/6650/p391306/): Dat kan er tegelijkertijd mee te maken hebben.
Van revisietermijnen is in dit geval geen sprake, laat staan van aflopende.
Je weet het antwoord, maar je wilt het niet zeggen? Of?
Ik kan er niets anders van maken dan dat er al staat. Het denken in revisietermijnen is geen opgelegde verplichting, hierin staat elke onderneming vrij. Als het materieel maar aan bepaalde eisen voldoet.
 

17-05-2012 10:55:57
103 220-0
103 220-0
Quote
train85 (do 17 mei 2012 10:06:55 https://somda.nl/forum/6650/p391427/): Degene die de 1252 over zou nemen, zit met dezelfde problemen waar eetc nu mee zit. Heeft naar mijn inziens geen zin om die lok over te nemen.
En dat de loc in principe niet meer buiten de Wgm komt zegt ook niet veel, de machine kan zich nog op andere manieren nuttig maken.
 

17-05-2012 12:26:36
treinefan
treinefan
Ze kunnen hem ook gewoon ff ergens aan de kant laten wachten op een beetje een veilige plek. Misschien is er over een paar jaar wat meer animo voor dat ding. Zoveel ruimte neemt hij niet in beslag. Af en toe een keer een paar meter maken om te voorkomen dat hij helemaal vastroest.  

19-05-2012 15:52:19
William85
William85
Heeft iemand enig idee waarom de 1252 vandaag niet ingezet is? Stond vanmiddag langs de route om de loc (wellicht voor het laatst op eigen kracht) te kunnen fotograferen. Hopelijk komt er een nieuwe mogelijkheid.:)  

19-05-2012 20:20:44
103 220-0
103 220-0
De oude dame had op het laatste moment last van een kleine ongesteldheid. Komt goed, de 1252 gaat nog wel een keer op pad.

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 19-05-2012 20:21
 

22-05-2012 21:21:07
rob_ehv
rob_ehv
Volgens: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5914087 Zijn de EETC rijtuigen onderweg. Niet naar venlo maar naar emmerich (helaas dus niet via brabantroute)


robq
 

23-05-2012 08:36:58
gvttreinen
gvttreinen
Quote
103 220-0 (za 19 mei 2012 20:20:44 https://somda.nl/forum/6650/p391666/): De oude dame had op het laatste moment last van een kleine ongesteldheid. Komt goed, de 1252 gaat nog wel een keer op pad.
Ongesteldheden? ik mag aannnemen dat de dame van over de 60 al de overgang heeft gezien
 

23-05-2012 10:39:28
treintim
treintim
Quote
rob_ehv (di 22 mei 2012 21:21:07 https://somda.nl/forum/6650/p392070/): Volgens: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5914087 Zijn de EETC rijtuigen onderweg. Niet naar venlo maar naar emmerich (helaas dus niet via brabantroute)


En vandaag zijn de rijtuigen dan eindelijk, via tr. 446 achterop, in het Amsterdamse geraakt.
 

23-05-2012 10:47:41
broek53
broek53
Bericht namens 103 220-0: om 13.13 vertrekt de 1251 met 2 autowagens uit de Wgm naar Roosendaal, pikt daar nog een paar wagens op en brengt ze naar Eindhoven voor de kuilwielenbank. Daarna llt Wgm.
Meer tijden niet bekend.
 

23-05-2012 21:01:47
tjabbe73
tjabbe73
Quote
103 220-0 (wo 16 mei 2012 21:40:02 https://somda.nl/forum/6650/p391412/):
Quote
timtrein (di 15 mei 2012 19:43:43 https://somda.nl/forum/6650/p391306/): Dat kan er tegelijkertijd mee te maken hebben.
Van revisietermijnen is in dit geval geen sprake, laat staan van aflopende.
Nee en het begrip revisietermijn heeft ook geen enkele wettelijke status.
Als jij materieel onderhoud op basis van toestandafhankelijk, is dat een eigen keuze!
 

07-06-2012 20:47:45
2296
2296
EETC 1254 heeft vandaag een nieuwe compressor gekregen. Monteurs waren vandaag er druk mee in de weer. Dat allemaal via het kleine deurtje voorin.  

12-06-2012 18:38:00
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Vrijdag mag de 1254 weer op pad. Een ingewikkelde rit waarvan ik alleen wat richttijden weet.

Wgm v 9.00 als losse lok
Ht a 10.30
v 11.00 met enkele autotransportwagens
Rsd a 12.30
Hier worden de autotransportwagens uitgewisseld en vijf AB30's opgepikt.
v. 14.00 (lok+drie autotransportwagens+vijf rijtuigen)
Ehv a 15.30 hier worden twee autotransportwagens achter gelaten
v 16.30 (lok+vijf rijtuigen+autotransporter)
Ht a 17.00
v. 17.30 (lok+vijf rijtuigen)
Wgm a 19.00

De vijf AB30's zijn vandaag met een aantal andere rijtuigen voor ???? in Rsd afgeleverd; EETC zal er drie slopen voor de onderdelen en twee in dienst houden.

Foto's stuur je uiteraard (alleen %08%) naar fotosopderails@nvbs.com!
 

13-06-2012 00:13:23
phantom
phantom
Bedankt voor de richtlijnen,al zal ik er weinig mee kunnen vanwege werk.

Laatst bewerkt door admin op 13-06-2012 09:56


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-06-2012 09:57:23
admin
Moderator
admin
admin: enkele berichten verwijderd omdat het oorspronkelijke bericht is aangepast


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

23-06-2012 13:08:57
Rolffiej19
Rolffiej19
Even tussendoor ik vond op Railcolor.net een mooie plaat van een bijna compleet rode EETC trein in Italië http://www.railcolor.net/index.php?nav=1000001&lang=1&file=bomb_8232_59&action=image


MCN ASD
 

06-11-2012 13:32:14
maurits
maurits
Volgens deze http://www.seat61.com/news.htm#.UJkBy2-ZTNU en deze http://www.autoslaaptrein.nl/klantenservice/actueel-nieuws bron gaat EETC volgend jaar een Autoslaaptrein laten rijden naar de Sloveense havenstad Koper (net ten zuiden van Triëst). Vertrekken in juli en augustus volgens het bekende schema van vrijdagavond heen en zaterdagavond terug.

Ik ben benieuwd of de treinen via Villach-Ljubljana of door Italië gaan rijden. Beide routes zijn landschappelijk overigens zeer fraai.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

06-11-2012 15:19:58
cuneo56
cuneo56
Grappig,
DB autozug heeft juist vorig jaar Rijeka ingeruild voor Triest omdat het stuk door Slovenie hun te duur was geworden.
 

28-11-2012 12:56:06
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Vrijdag maakt een leuke trein een leuk rondje: http://www.facebook.com/OpdeRails


Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails
 

02-09-2013 20:50:58
martijnham
martijnham
Ik probeer te achterhalen wanneer de slaaprijtuigen 06-70 619 en 622 (beide type MU) van EETC voor het laatst gezien zijn in Nederland. Zelf ben ik beide rijtuigen op 28 juni 2009 in een terugkerende autoslaaptrein voor het laatst tegengekomen.
Heeft iemand een van beide rijtuigen na de inzet in de zomer van 2009 nog gezien?

Laatst bewerkt door martijnham op 03-09-2013 22:02
 

05-10-2013 22:29:44
icetha
icetha
Het zomerseizoen van de Autoslaaptrein loopt dit weekend af, en keek alvast naar komend winterseizoen.
Deze winter wordt er NIET gestopt in Den Bosch %03%, vanwege werkzaamheden / verbouwing.
Volgens de website vervalt dus deze stop.
Is het echt zo moeilijk om deze trein op spoor 6 te halteren voor ri Venlo?
Aankomst uit Venlo kan makkelijk op spoor 1.
Het enige wat ik me kan bedenken is een grote buitendienststelling van sp 1 t/m 3.
Wie weet er het fijne ervan?
 

05-10-2013 22:30:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Hoe krijg je dan de auto's op de trein op spoor 6?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-10-2013 22:33:32
sik214
sik214
Niet, die gaan niet mee in de winter

Laatst bewerkt door sik214 op 05-10-2013 22:33
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-10-2013 14:46:06
Roland55
Roland55
De komende winter 2013-2014 zijn de sporen 1, 2 en 3 in Den Bosch langdurig buitendienst.
Spoor 4 wordt gebruikt door alle (!) treinen van Ehv-Ut en Tb-Nm, waarbij deze laatsten ook nog eens moeten oversteken naar de enkelsporige fly-over.
Door de beperkte infracapaciteit tussen Ut-Ht en de nieuwe planningsnormen waardoor bijna elke niet-patroonmatige overkruis bij Vga tot mislukken is gedoemd, betekenen dat de Alpen Expres helaas deze winter niet stoppen in Den Bosch. Door de werkzaamheden in Eindhoven was een alternatieve stop aldaar eveneens onmogelijk.
 

05-11-2013 20:33:10
KvdLee
KvdLee
Is er eigenlijk al iets te zeggen over de EETC na 15 december? Was zomaar eens benieuwd wat er gebeurt met de 1200'en, of dat er minder worden en of die op de Wgm blijven?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

06-11-2013 08:34:51
103 220-0
103 220-0
1251, 1252, 1254 en 1255 gaan, zoals het er nu naar uitziet, op 15 december de stalling in. 1218 bijft op Wgm.  

06-11-2013 09:07:53
KvdLee
KvdLee
Ah op die manier, maar de stalling? Is niet op de Wgm dus?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

14-11-2013 20:11:15
103 220-0
103 220-0
Zaterdag is heel veel EETC buiten Amsterdam te zien. Dienstregelingen vind je hier: http://www.facebook.com/opdeRails  

14-11-2013 22:41:09
icetha
icetha
Niet iedereen heeft Facebook.
Ik ben er juist uitgestapt.
Kan er ook op andere manier openbaar worden gemaakt?
Alvast bedankt:)
Edit: wel heel snelle antwoordt hieronder!
Dank!

Laatst bewerkt door icetha op 14-11-2013 22:45
 

14-11-2013 22:41:52
drentheicm
drentheicm
Goede icetha . Bij deze.
Zaterdag 16 november biedt EETC jullie een dagvullend programma aan. Er moeten 29 autotransportwagens van Den Bosch naar Deventer worden gebracht en twee V60-locomotieven van Den Bosch naar Watergraafsmeer.

trein 95110, losse 1200
Watergraafsmeer v. 6.04
Breukelen d. 6.22
Houten d. 6.39
Den Bosch a. 7.10

trein 87711 (1200 met 14 autotransporters)
Den Bosch v. 8.11
Geldermalsen d. 8.28
Houten a. 8.44/v. 8.47
Bilthoven (middenspoor) a. 9.11/v. 9.14
Amersfoort (spoor 3) a. 9.24/v. 9.31
Stroe a. 9.48/v. 9.52
Apeldoorn d. 10.10
Deventer Goederen a. 10.26

trein 95112, losse 1200
Deventer Goederen v. 10.38
Zutphen (spoor 504) a. 10.50/v. 10.55
Arnhem (spoor 6) d. 11.16
Nijmegen d. 11.30
Den Bosch a. 12.10

trein 87113 (1200 met vijftien autotransporters)
Den Bosch v. 13.11
Geldermalsen d. 13.28
Houten a. 13.44/v. 13.47
Bilthoven (middenspoor) a. 14.11/v. 14.14
Amersfoort (spoor 3) a. 14.27/v. 14.31
Stroe d. 14.39
Apeldoorn d. 15.08
Deventer Goederen a. 15.25

trein 95114, losse 1200
Deventer Goederen v. 15.50
Apeldoorn d 16.04
Stroe a. 16.18/v. 16.26
Amersfoort a. 16.44/16.50
Bilthoven (middenspoor) a. 17.01/v 17.06
Utrecht C (spoor 14) d. 17.17
Houten C a. 17.27/v. 17.31
Den Bosch a. 18.01

trein 95115 (1200 + 2xV60D)
Den Bosch (spoor 2) v. 18.41
Oud Zaltbommel a. 18.57/v. 19.04
Geldermalsen (spoor 501) a. 19.15/v. 19.25
Houten a. 19.43/v. 19.47
Utrecht C (spoor 7) a. 19.58/v. 20.02
Abcoude d. 20.34
Watergraafsmeer a. 20.43

Laatst bewerkt door drentheicm op 14-11-2013 22:43
 

14-11-2013 22:59:09
mren
mren
Quote
icetha (do 14 nov 2013 22:41:09 https://somda.nl/forum/6650/p475748/): Niet iedereen heeft Facebook.

Daarom is de pagina waar naar toe wordt verwezen ook zonder Facebook toegankelijk
 

14-11-2013 23:27:00
icetha
icetha
Ik zie het, ik heb niet goed gekeken  

15-11-2013 06:13:12
thieskes
thieskes
snap het laatste regeltje van dat bericht op gezichtsboek niet:
Quote
Veel fotoplezier, denk aan je veiligheid en die van anderen! — in Ochtrup, Nordrhein-Westfalen, Germany.


ik neem aan dat fotografen niet alleen in Ochtrup aan de veiligheid moeten denken

Laatst bewerkt door thieskes op 15-11-2013 06:13


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

15-11-2013 09:30:20
dennistd
dennistd
Het bericht is geplaatst vanuit Ochtrup (waar de afdeling Duitsland van de afdeling Twente van de NVBS woont )  

06-12-2013 23:04:50
mren
mren
Treinspotters en andere liefhebbers kunnen meedenken over een passend afscheid van de 1200'en in de sleepdienst voor de nachttreinen.

Zie hiervoor de facebookpagina van NVBS-maandblad Op de Rails: https://www.facebook.com/OpdeRails

Laatst bewerkt door mren op 06-12-2013 23:05
 

13-12-2013 22:48:46
tonnie12
tonnie12
gebeurt er morgen nog iets bijzonders met de 1200 van EETC ?  

13-12-2013 23:05:25
train85
train85
Niet dat ik weet, of wij moeten ons laten verrassen morgen.  

14-12-2013 01:14:16
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat wordt hierboven wel gesuggereerd met de link naar de Facebook pagina, wat daar ook maar heeft mogen staan daarover.  

17-12-2013 16:54:33
tonnie12
tonnie12
locs blijven wintersporttreinen ryden aldus dienstdoende personeel op de 1254.  

28-12-2013 09:16:40
martijnham
martijnham
De rijtuigen die EETC dit keer van Wagonservice Bratislava heeft gehuurd voor de wintersporttreinen betreffen de:
51 56 05-70 501-8
51 56 05-70 509-1
51 56 05-70 512-5
51 56 05-70 514-1
51 56 05-70 515-8
51 56 05-70 516-6
51 56 05-70 518-2
51 56 05-70 519-0
51 56 05-70 520-8

Dan is er een nieuw opschrift op de rijtuigen van EETC verschenen: Owner RRS BV
Het lijkt er dus op dat er wat veranderd is in de eigendomssituatie van het materieel.
 

28-12-2013 10:49:48
lex_t
lex_t
Quote
tonnie12 (di 17 dec 2013 16:54:33 https://somda.nl/forum/6650/p479740/): locs blijven wintersporttreinen ryden aldus dienstdoende personeel op de 1254.


Lege of bezette?
 

28-12-2013 10:55:08
spotter
spotter
Beide.  

27-01-2014 16:14:06
hopg
hopg
Nieuwe look voor een 1200? zie:
Trix H0 - Art.Nr. 22128
 

27-01-2014 16:17:21
thom
thom
Een link is hier dan wel handig, het is geen modelbouw forum hier...  

27-01-2014 16:32:57
lex_t
lex_t
Ziet er goed uit... Al zou ik wel weer eens een andere snor willen.

http://www.trix.nl/nieuws/trix-1200-in-1-1/
 

27-01-2014 16:35:18
jeanne
jeanne
Bovendien is het hier al eerder gemeld!  

21-07-2014 22:50:10
Wijbe
Wijbe
Op de wikipedia site van de NS1200 serie lees ik dat er nu 6 1200's staan ingeschreven/worden bij EETC. Waaronder de 1201 en 1218. http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1200_(elektrische_locomotief)

Komen er binnenkort nog meer 1200'en de hoofdbaan weer op?

Laatst bewerkt door Wijbe op 21-07-2014 22:50
 

21-07-2014 23:09:48
sfj
sfj
De andere drie zijn zoals daar te lezen staat in bezit van museale stichtingen en alleen via EETC ingeschreven (waarschijnlijk NVR). Ze zijn voor zover ik weet niet rijvaardig, en heb nog niks over een reactivatie/restauratieplan gehoord. De 1251, 1252, 1254 rijden wel (en natuurlijk de 1202 van het Spoorwegmuseum).

Laatst bewerkt door sfj op 21-07-2014 23:10


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-07-2014 05:07:06
Huider
Huider
Ook de nog acts-blauwe 1255 gaat binnen enkele maanden dienstvaardig gemaakt worden en als reserve dienen. Om dit mede mogelijk te maken sponsort Huider Modelbouw gedurende de komende twee jaren een 1200-loc die daartoe van een frisse rode kleur wordt voorzien en opschriften die het aanstaande jubileumfeest van Huider onder de aandacht brengen. Onze hobby zal hierdoor ook extra in de media worden gepromoot. Kijk voor een afbeelding van de Huiderloc en meer info op: http://huider.nl/documenten/HUIDER-Nieuwsbrief_20_juni_2014.pdf

Laatst bewerkt door Huider op 22-07-2014 05:11


Huider Modeltreinen www.huider.nl
 

22-07-2014 11:13:15
timtrein
timtrein
Dat de locs ingeschreven staan bij EETC, wil nog niet zeggen dat er ook concrete plannen zijn om ermee te gaan rijden. En Wikipedia is leuk, maar daar kan natuurlijk iedereen wat op zetten dus neem daar ook niet al te snel iets klakkeloos van aan.  

22-07-2014 12:13:43
Wijbe
Wijbe
Daarom ook de vraag  

22-07-2014 14:54:24
sfj
sfj
Quote
Huider (di 22 jul 2014 05:07:06 https://somda.nl/forum/6650/p502134/): Ook de nog acts-blauwe 1255 gaat binnen enkele maanden dienstvaardig gemaakt worden en als reserve dienen. Om dit mede mogelijk te maken sponsort Huider Modelbouw gedurende de komende twee jaren een 1200-loc die daartoe van een frisse rode kleur wordt voorzien en opschriften die het aanstaande jubileumfeest van Huider onder de aandacht brengen. Onze hobby zal hierdoor ook extra in de media worden gepromoot. Kijk voor een afbeelding van de Huiderloc en meer info op: http://huider.nl/documenten/HUIDER-Nieuwsbrief_20_juni_2014.pdf

Leuke actie Ernst! Ik kijk al uit naar het spektakel voor het 15jarig jubileum!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-07-2014 15:51:35
jeanne
jeanne
Zeker weten doe ik het niet maar achter het ingeschreven staan zou wel een de volgende gedachte kunnen zitten.
Een inschrijving in het NVR is overigens meer dan een reeks kenmerken op een voertuig aanbrengen. Het in het NVR ingeschreven staan zou strategisch gezien wel eens de betere oplossing kunnen zijn. Bij een in NVR ingeschreven voertuigen is het verplaatsen over het algemeen geen probleem, mits de technische staat in orde is. Anders wordt het als een voertuig niet ingeschreven is, waarvan de technische staat wel in orde is. Dan krijg je toch een heel circus, dat waarschijnlijk ook kostbaar is.
In Zwitserland heeft een museumorganisatie na een ontsporing op de hoofdbaan al problemen gehad door een transpoort van niet ingeschreven materieel. De organisatie mocht een tijd je niet als vervoerder meer optreden. Verder kunnen toelatingsinstanties bij het opnieuw inschrijven van oud/historisch materieel grote hindernissen opgeworpen, die zeer kostbaar kunnen worden. Het ingeschreven houden van materieel dat tijdelijk niet gebruikt wordt is waarschijnlijk goedkoper.


Jeanne Kok
 

26-10-2014 14:17:34
Huider
Huider
EETC overweegt momenteel de aanschaf van enkele 1600-locs om de 1200-en te kunnen vervangen. De toekomst van deze locs, evenals de geplande sponsoring van de 1254-loc door Huider Modelbouw is hierdoor onzeker geworden

Laatst bewerkt door Huider op 26-10-2014 15:26


Huider Modeltreinen www.huider.nl
 

26-10-2014 14:23:07
rob46
rob46
Apart, geen enkele 1800 is meer inzetbaar en deels onttakeld. Bovendien staan alle 15 locs op de slooplijst. Ben benieuwd naar de locnummers.


57 jaar OV-fotografie.
 

26-10-2014 14:23:37
Bert13
Bert13
Typisch. Komen er snel revisietermijnen van de 1200'n aan dat ze ineens zo bruut willen gaan switchen? Ik kreeg toch het idee dat EETC erg tevreden is over hun 1200'n.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

26-10-2014 14:24:21
Railfapper
Railfapper
Wat ik net al heb gepost in het 1600 topic, zouden de ex HTRS loccen daarvoor bestemt zijn?  

26-10-2014 14:29:16
rob46
rob46
Het betreft dus de 7 karren van Husa en Railmotion die nu op Amf staan. Opgelost..

Laatst bewerkt door rob46 op 26-10-2014 14:39


57 jaar OV-fotografie.
 

26-10-2014 14:35:19
Huider
Huider
Ik krijg zojuist melding dat de overname nog niet rond is en dat het toch nog anders kan lopen. Ik verzoek ieder af te wachten tot verdere officiële mededelingen gedaan zullen worden. Mijn excuses voor de iets te voorbarige conclusies en mededelingen

Laatst bewerkt door Huider op 26-10-2014 15:22


Huider Modeltreinen www.huider.nl
 

26-10-2014 14:37:38
timtrein
timtrein
Alleen zijn dat er maar 7. Maar misschien is dat ook 'circa 9'

Dat de 1252 dunne en versleten wielbanden heeft is al langer bekend, dus er rijden feitelijk maar twee exemplaren (1251 en 1254). Die kun je vervangen door de beide ex-Husa-locs, en als je dan tijd genoeg hebt kun je van de vier pluklocs wellicht nog een reserve-exemplaar in elkaar knutselen.
 

26-10-2014 15:47:24
mren
mren
Op dit moment verschijnen op facebook Indianenverhaal over het einde van de 1200'en bij EETC. De eigenaren van de locomotieven hebben aan Op de Rails gevraagd om te melden dat alles erg voorbarig is en er geen enkele conclusie mag worden getrokken. Inderdaad is een aantal 1600'en (waaronder de ex-1619 en 1621 van Husa en wat pluklocomotieven van de Waalhaven) naar Amersfoort gebracht. Deze gaan later deze week door naar Crailoo waar ze op mogelijke geschiktheid worden bekeken. Er is dus niks besloten over het mogelijke lot van de 1200'en. Als er wat zinnigs te melden valt, dan zullen wij dat uiteraard melden. Zonder speculaties of wishful thinking.

https://www.facebook.com/OpdeRails
 

26-10-2014 17:55:47
JuliandeB
JuliandeB
Op de Rails meldt:

Afgelopen vrijdag is een aantal 1600'en naar Amersfoort gebracht: de laatste twee Husa 1600'en (van Kijfhoek) en 1600'en van RailMotion die op de Waalhaven stonden. Om aan alle speculaties een einde te maken kunnen wij bij monde van Laurens Pit melden: "De locs moesten weg van de Waalhaven en alle locs zijn nu onder beheer van Jacko Fijn (het onderhoudsbedrijf dat ook de Locon 1800-en onderhoudt en de 1200-en) naar Amersfoort en later Crailoo gebracht.
Jacko Fijn gaat de locs inspecteren en pas daarna wordt gekeken wat er mee gaat gebeuren en/of ze wel of niet naar EETC gaan dan wel een andere vervoerder worden aangeboden. De locs staan al geruime tijd te koop en zijn ook nog gewoon in eigendom van Husa."
Dan maken we bij deze een einde aan de discussie dat EETC de 1200'en aan de kant heeft gezet.
 

16-02-2015 13:11:25
maurits
maurits
Op de Rails via Facebook:
"EETC haalt op 17 februari twaalf grijze slaapwagens - bekend uit de militaire treinen - op uit Bad Bentheim. Dit gaat gebeuren met de 1254 die als trein 95101 die kant opgaat"

Het zou gaan om deze rijtuigen (http://www.bahndienstwagen-online.de/bahn/BDW/BDWBA/HTML200/bcmkh240.html). Wel opvallend, volgens mij zijn de rijtuigen nog niet eerder voor wintersportreinen (of andere gezelschapstreinen) ingezet.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-02-2015 13:14:09
maarten83
maarten83
Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat militaire rijtuigen commercieel verhuurd worden. Of zijn het inmiddels ex-militaire rijtuigen?  

16-02-2015 13:18:56
thom
thom
Ik denk eerder dat ze normaliter ook ingehuurd worden voor het gebruik in militaire vervoer.  

16-02-2015 13:37:44
maurits
maurits
De rijtuigen zijn toch al eerder ingezet voor charterverkeer, zie de volgende posts op Drehscheibe (even doorklikken): http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?4,6435464,6435727 en http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?4,6438451,6438451#msg-6438451


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-02-2015 17:51:16
Wijbe
Wijbe
Iemand al een idee wat er met de 1200'en gebeurd? EETC heeft nu 3x1600 gekocht, hiermee zou je de 3 1200 kunnen vervangen. Of gaan de 1200 de rol van 'reserveloc' spelen?  

22-02-2015 17:54:01
thom
thom
Ik denk dat de toekomst dat wel gaat brengen  

22-02-2015 18:01:45
mren
mren
Quote
Wijbe (zo 22 feb 2015 17:51:16 https://somda.nl/forum/6650/p528422/): Iemand al een idee wat er met de 1200'en gebeurd?


Gewoon inzetten

Op deze facebookpagina worden over het algemeen de meeste EETC-nieuwtjes (dus geen roddels) gedeeld: https://www.facebook.com/OpdeRails
 

22-02-2015 20:11:42
bossie186
bossie186
Wat is er eigenlijk met de 1252 dat hij minder actief is? Had het niet iets met de staat van de wielen te maken?

Laatst bewerkt door bossie186 op 22-02-2015 20:13
 

22-02-2015 20:14:05
klaass16
klaass16
Het lijkt er een beetje op, dat de 1621 de 1252 vervangen heeft.

het valt mij ook op dat de 1252 minder vaak gespot word.

hoop dat er mensen hier weten, waarom die minder gespot word


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

22-02-2015 20:16:00
midniight
midniight
Er staat er inderdaad 1 op slechtere wielen. Of het de 1251 of de 1252 is weet ik even niet meer.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

22-02-2015 20:17:22
klaass16
klaass16
1251 en 1254 zijn gespot in ieder geval.

Grote kans dat de 1252 geslachtofferd is


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

22-02-2015 21:26:04
thom
thom
De 1252 heeft dunnere wielbanden en wordt daarom al een tijd minimaal ingezet...  

22-02-2015 21:29:22
timtrein
timtrein
Al minstens sinds 2011.  

23-02-2015 08:12:14
NVBS/OdR
NVBS/OdR
1252 heeft inderdaad dunnere wielbanden en wordt daarom gespaard. De locomotief is gewoon inzetbaar, heeft afgelopen week nog onderhoud gehad.


Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails
 

23-02-2015 11:17:46
phantom
phantom
Heeft het financieel gezien nog functie om de loc van nieuwe wielbanden te voorzien ?
(bedoel als de loc bij wijze van over 6 maanden aan de kant word gezet dan kan ik me voorstellen dat dat geld verspilling is)
Zijn die er uberhaupt nog ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-02-2015 13:02:06
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Wie zegt dat de 1200'en aan de kant gaan?


Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails
 

23-02-2015 13:02:37
Bert13
Bert13
Niemand als ik het zo lees.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-02-2015 13:21:10
thom
thom
goh, die ook eens een gokje waarom men die lok zo weinig inzet, vast niet omdat rebanderen zo goedkoop is....  

23-02-2015 18:02:31
Mat64Rens
Mat64Rens
De 1254 is in betere staat dan de 1251. Zegt natuurlijk geen moer aangezien ze vorige week actief waren. Gewoon afwachten.  

23-02-2015 21:01:10
nathanvos2
nathanvos2
Om niet al te veel speculaas aan te halen er gaan zowel geruchten rond dat de 1200'den eruit gaan als dat de EETC extra locs nodig heeft en daarom de 1600'den aan hebben geschaft. We moeten gewoon afwachten en dan zien we het vanzelf.  

23-02-2015 21:02:55
AgentX
AgentX
Het lijkt me niet dat er sprake is van een tekort aan locs, zoveel treinen rijdt EETC niet. Ze hebben ongetwijfeld genoeg tractie (als we de drie 1200'n meerekenen).  

24-02-2015 07:03:56
phantom
phantom
Quote
NVBS/OdR (ma 23 feb 2015 13:02:06 https://somda.nl/forum/6650/p528497/): Wie zegt dat de 1200'en aan de kant gaan?

Ik niet.
Ik vraag alleen als die lok al zo lang met dunne wielbanden rijd,waarom men dan er geen nieuwe banden omlegt.
Is dat een keus uit finacieel oogpunt of omdat misschien er wel helemaal geen nieuwe wielbanden meer voor zijn ?
Dat ik bij het financiele oogpunt in voorgaande bericht nou toevallig schreef als voorbeeld dat de loc wellicht niet wordt geholpen aan nieuwe wielbanden omdat de verwachte werktijd van deze loc misschien te kort zou zijn om het geld te verantwoorden,dat zegt niks toch ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-02-2015 07:22:39
maigoda
maigoda
Nieuwe wielbanden zijn gewoon verkrijgbaar. Dat zal het pobleem niet zijn. Alleen een loc van nieuwe wielbanden voorzien is en flinke klus. Naast dat de loc van de draaistellen moet, moeten ook de draaistellen zelf uit elkaar. Waarbij ik me dan meteen afvraag waar dan nog kan in Nederland.

In elk geval, de kosten die dan gemaakt worden moeten ook redelijkerwijs terugverdiend kunnen worden. Daar is een aardige inzet voor nodig. En zo vaak rijden de 1200den niet.
Groetjes,
Emiel
 

24-02-2015 12:36:45
timtrein
timtrein
Technisch en praktisch is het allemaal geen enkel probleem, alleen het kost een godsvermogen. Je hebt het al snel over enkele tienduizenden euro's. Dat is gewoon teveel voor zo'n oude loc die zo weinig diensten rijdt.  

24-02-2015 18:24:45
aarclay
aarclay
Quote
maigoda (di 24 feb 2015 07:22:39 https://somda.nl/forum/6650/p528636/): Nieuwe wielbanden zijn gewoon verkrijgbaar. Dat zal het probleem niet zijn. Alleen een loc van nieuwe wielbanden voorzien is en flinke klus. Naast dat de loc van de draaistellen moet, moeten ook de draaistellen zelf uit elkaar. Waarbij ik me dan meteen afvraag waar dan nog kan in Nederland.

In elk geval, de kosten die dan gemaakt worden moeten ook redelijkerwijs terugverdiend kunnen worden. Daar is een aardige inzet voor nodig.

True...en een wielband leg je er ook niet 1-2-3 even omheen alsof het een reservewiel van een auto is. Dus de trein staat ook weer een tijdje buiten dienst.

Daarom kan het geen kwaad om alledaags materieel nog in dienst te hebben in de vorm van de 1600-locs, voor het geval dat.


Choo choo.....
 

24-02-2015 22:52:51
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
OdR meldt een interessante DRGL voor EETC voor komend weekend https://www.facebook.com/OpdeRails/posts/608500615917243.

Als ik het zo lees dan bekruipt me ergens de gedachte of dat nou niet efficiënter kon dan 2 locwissels binnen 15 km van elkaar. Bh is geen optie omdat dat behoorlijk om is, maar was het niet gewoon handiger geweest om tijdelijk extra tractie te regelen die het gehele traject Em-Asd kan afleggen? (dealtje met goederenboer die mogelijk wat over heeft op zondag ofzo?)
 

24-02-2015 22:55:10
train85
train85
Ik denk zeer dat deze optie goedkoper is, dan voor 4 weken lang vrijdag en zondag een tweetal BR189 of BR186 te regelen. Na mate de hoeveelheid Alpen Expressen natuurlijk.  

24-02-2015 23:32:26
maigoda
maigoda
Quote
SleutelMan (di 24 feb 2015 22:52:51 https://somda.nl/forum/6650/p528795/): OdR meldt een interessante DRGL voor EETC voor komend weekend https://www.facebook.com/OpdeRails/posts/608500615917243.

Als ik het zo lees dan bekruipt me ergens de gedachte of dat nou niet efficiënter kon dan 2 locwissels binnen 15 km van elkaar. Bh is geen optie omdat dat behoorlijk om is, maar was het niet gewoon handiger geweest om tijdelijk extra tractie te regelen die het gehele traject Em-Asd kan afleggen? (dealtje met goederenboer die mogelijk wat over heeft op zondag ofzo?)

Voor een kleine vervoerder is kosten maken een te vermijden factor als het op een andere manier goedkoper kan. En wat maakt die ene extra locwissel nou uit. Het maakt je dienstregeling nou ook niet dramatisch langer.

Efficiëntie bereik je als vervoerder alleen als je dagelijks met zo'n dure loc kan rijden. Even voor een maandje huren (iets van 60.000 euro per maand, als het inmiddels niet al meer is) en je personeel instructie geven, maar ondertussen alleen op 4 vrijdagen en 4 zondagen de loc inzetten. Ik schat zo in dat een rijdag dan minstens 8000 euro gaat kosten.
 

25-02-2015 01:27:58
mich
mich
Inderdaad is financieel niet te doen.  

25-02-2015 09:18:44
daniel81
daniel81
Is de veroorzaker van het ongemak (in dit geval DB Netz) er dan niet verantwoordelijk voor om dit soort extra kosten te compenseren?
Bij wegwerkzaamheden is het ook gebruikelijk dat busmaatschappijen gecompenseerd worden als zij daardoor buitenproportionele meerkosten hebben.
 

15-04-2015 18:01:53
Z2N
Z2N
Slecht nieuws van de Autoslaaptrein: (bron: www.autoslaaptrein.nl)

AUTOSLAAPTREIN rijdt deze zomer niet meer
Delft, 15 april 2015

EETC Vakantietreinen BV, de organisatie die de AUTOSLAAPTREINEN naar LIVORNO / ALESSANDRIA & KOPER exploiteert, heeft besloten haar activiteiten per direct te beëindigen. De autotreinen zullen vanaf deze zomer al niet meer rijden.

Er is geen sluitende exploitatie meer te realiseren en de verliezen gaan te ver oplopen. Buitenlandse spoorwegen verlangen dit jaar extreme prijsverhogingen tot wel 30% voor levering van locomotief en gebruik infra. Ook ProRail verhoogde haar tarieven voor 2015 met 50%. En bovendien werd de zwitserse frank 28% duurder. Echter we kunnen moeilijk aan onze klanten honderden euro’s extra vragen.

Heel jammer dat we dit besluit moeten nemen. Het betekent immers ook dat ongeveer 50 medewerkers hun baan verliezen, maar ook tienduizenden reizigers hun vakantie moeten aanpassen.

Alle reisgelden die nu al ontvangen zijn, worden terugbetaald. Zo worden onze klanten in elk geval niet financieel de dupe.

Meer informatie hierover staat op www.autoslaaptrein.nl vanaf 16 april.

Hoogachtend,
EETC Vakantietreinen BV
Leo Weeber,
directeur
 

15-04-2015 18:06:09
Ovindel
Ovindel
Triest dat op deze manier alle kleine bedrijfjes de das om wordt gedaan. Bij goederenvervoerders zie je hetzelfde gebeuren: kleine bedrijfjes gaan óf failliet óf worden opgeslorpt door grote multinationals. Alleen de grote jongens kunnen zichzelf nog overeind houden, en laten die grote jongens nou elke keer bedrijven zijn die eigendom zijn van overheden.