18-05-2011 07:40:00
MDDM
MDDM
Mja, alleen leven we anno nu, en nu komt die daar niet.


Gr Joop mcn Lls
 

18-05-2011 07:48:43
jwalk1
jwalk1
je schrijft een stukje terug dat ze de 7600 en de 6900 zouden moeten worden geknoopt dat lijkt mij echt een slecht idee want als je ergens vertraging krijgt haal je dat met een sprinter bijna niet meer in. en je moet niet vergeten dan het traject Dn - Nm al echt wel een heel eind is zo'n 1:46 uur. dus ik denk dat het niet slim zou zijn om deze te gaan knopen.  

18-05-2011 11:45:52
waalkade
waalkade
Gedacht vanuit een treinstelletje ja. Maar de reiziger mist bij een overstap wel zijn volgende trein. Bij een doorgaande trein komt hij hoogstens een paar minuten later aan.  

18-05-2011 12:16:33
mdj
mdj
17600 aan de "6900" koppelen? Heb je weliswaar een verbinding Zv-Dn, maar je hebt in Ehv 5 minuutjes, Ht bijna 15 minuten, en in Nm 10 minuten waar je vertraging kunt inhalen...

Laatst bewerkt door mdj op 18-05-2011 12:17


Bij twijfel: gebruik beton.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-05-2011 12:58:27
ZJ37
ZJ37
Ik neem aan dat jullie de 9600 bedoelen?  

18-05-2011 17:34:37
mdj
mdj
Het voorbeeld van Kleine_man noemt de 4400 de 6900.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-05-2011 18:54:09
daniel81
daniel81
Quote
kleine_man (di 17 mei 2011 22:01:15 https://somda.nl/forum/6837/p335450/): Als je tussen Arnhem en Nijmegen in de huidige opzet 4x uur een sprinter tussen beide steden wilt, dan heb je een capaciteitsprobleem in Nijmegen.

Tenminste als je uitgaat van de originele dienstregeling (dus met de 3600 geknipt).

Je hebt dan de volgende keringen:
3600 Rsd-Nm A:.13/.43 V:.18/.48
6900 Dn-Nm A:.06/.36 V:.23/.53
3100 Shl-Nm A:.03/.33 V:.27/.57
3000 Hdr-Nm A:.20/.50 V:.10/.40
3700 Zl-Nm A:.14/.44 V:.15/.45
7600 Zp-Nm A:.27/57 V:.03/.33
17600 Zv-Nm A:.12/.42 V:.18/.48
Veolia Rm-Nm A:.23/.53 V:.08/.38
Veolia Vr-Nm A:.08/.38 V:.23/.53

Dan moet er ergens ook nog de 7600 aan de 6900 geknoopt worden.

Dat is dus een leuke puzzel. Dan helpt het als je met treinen kan uitwijken. De 3100 en 3700 staan relatief lang in Nijmegen. Deze zou je aan elkaar kunnen knopen. Je kan ze ook naar Heyendaal door laten rijden (wat voor de privatisering de bedoeling was) dat geeft ruimte in Nijmegen.

In drgl 2007 kwam de 3700 in Nm aan om 05/35 oid, dus een stationnement van ca 20 minuten.
 

18-05-2011 19:54:32
mdj
mdj
Maar.. Je rijdt dan behoorlijk door de 3100 tussen Ah-Nm.

De nieuwe 3100 rijdt nu immers in het pad van de oude 3700 tussen Ah-Nm; het pad van de toenmalige 2000 is eruit.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-05-2011 20:30:25
daniel81
daniel81
Je kunt je afvragen of de 3100 wel Ah-Nm moet rijden.
Het keren in Arnhem duurt langer dan een cross-platformoverstap; het enige nadeel is dat het uitgerekend de trein naar Shl betreft en je reizigers met koffers zoveel mogelijk een rechtstreekse verbinding wilt geven.
 

18-05-2011 22:39:16
waalkade
waalkade
Heb ondertussen begrepen dat men voorrang geeft gegeven aan de trein naar Schiphol.
Maar ik vraag me af hoeveel rechtstreekse reizigers er zijn van Nm naar Shl.
Immers een milieu bewuste Nijmegenaar vliegt niet, een uitgekookte gaat naar Weeze.
Voor NSR lijkt me het ook niet winstgevend die Schiphol reizigers.
Ze nemen de plaats in voor drie met al hun trolleys en ze betalen maar voor een.
 

19-05-2011 14:54:25
Coryza
Coryza
Ik ben van mening dat de IC roosendaal-zwolle / zwolle-roosendaal niet moet stoppen te ArnhemZuid, Elst & Nijmegen Lent. Dit vertraagd een bult voor vele reizigers, en daar stapt bijna niemand in/uit. Als men die stations zou overslaan zou de hele rit tot 25 min sneller kunnen! Vanaf Zwolle-Roosendaal gerekend.  

19-05-2011 15:02:56
ns1700
ns1700
dit zijn meestal ook de 1e stations die worden overgeslagen bij hevige vertraging. men heeft ook nog een buffertijd van 5 minuten in Arnhem wat irriterend is voor doorgaande reizigers. zelfde met Den Bosch voor beide richtingen.

Laatst bewerkt door ns1700 op 19-05-2011 15:03


groeten uit Spoorzone
 

19-05-2011 16:16:08
koosmat64
koosmat64
Ik zou station Elst niet schrappen, dit is toch echt een te druk station voor 2 treinen per uur per richting! Als je dit doet komt de sprinter bomvol te zitten.

Maar ik zou Dieren schrappen. Het is dan wel een drukker station maar mijn ervaring is dat Velp ook druk is. Kun je denk ik beter de 7600 altijd 2x per uur rijden.
 

19-05-2011 16:32:06
waalkade
waalkade
Quote
Coryza (do 19 mei 2011 14:54:25 https://somda.nl/forum/6837/p335765/): Ik ben van mening dat de IC roosendaal-zwolle / zwolle-roosendaal niet moet stoppen te ArnhemZuid, Elst & Nijmegen Lent. Dit vertraagd een bult voor vele reizigers, en daar stapt bijna niemand in/uit. Als men die stations zou overslaan zou de hele rit tot 25 min sneller kunnen! Vanaf Zwolle-Roosendaal gerekend.
Er is vast wel wat aan de infra te knutselen. Bijvoorbeeld de rammelende brug bij Ravestein.
Kunnen er nog wat minuten af.
Bespaar je twee treinstellen en vier man personeel. (Op jaarbasis kan je waarschijnlijk een man of 12 minder in dienst houden)
 

19-05-2011 16:34:09
jorgo
jorgo
Die berekening kan ik niet helemaal volgen.  

19-05-2011 17:18:15
ZJ37
ZJ37
Zo erg rammelt die brug te Rvs niet meer. En je bespaart echt geen personeel en materieel als de baanvaksnelheid over een stuk van 2 km omhoog gaat van 120 naar 130 of 140 km/u. Is slechts secondenwerk!

Overigens is de verwachting een dienstregeling in 2013 weleen sterk versnelde IJssellijn kent, met o.a. nonstop Ah-Nm en ook geen stop meer te Etn (daarvoor komt een extra stopper). Mogelijk is Rsd-Zl dan in 2:30 ipv 2:50 nu.
 

19-05-2011 17:51:31
Coryza
Coryza
Als je alle extra buffertijden weg zou halen, en je zou nijmegen lent/elst/arnhemzuid overslaan ben je 25 minuten eerder in Roosendaal vanaf zwolle.

Zou bijv de stoptrein vanuit Hertogenbosch naar Nijmegen niet extra door kunnen rijden naar Arnhem? Die staat toch ook altijd gruwelijk lang stil.
 

19-05-2011 19:18:45
daniel81
daniel81
Als het topic helemaal zou doorlezen, zie je hoe de huidige situatie ontstaan is. Zo'n sprinterdienst halverwege en de lange stationnementen zijn natuurlijk niet de gewenste situatie. Maar binnen DRGL 2007 lukte het niet meer om een fatsoenlijke doorgaande 3600 te maken, omdat het zuidelijke deel een kwartier 'versprongen' kwam te liggen van het noordelijke deel (met Nm als scheiding noord-zuid). Dat heeft men toe opgelost door de dienst te knippen in een 3700 Zl-Nm en een 3600 Rsd-Nm, die verder reed als stopper naar Ah om enerzijds op Ah-Nm een kwartierstopper te krijgen en anderzijds een overstapvrije vervbinding Ah-Brabant in stand te houden. Vanwege de werkzaamheden in Ah een paar jaar later was er in Ah onvoldoende perroncapaciteit om de 3600 er te laten keren. Daarom zijn de 3600 en 3700 toen nogal geforceerd aan elkaar geknoopt. Is uiteraard met veel bombarie gepresenteerd als een verbetering van de dienstverlening voor de doorgaande reizigers, maar daar had het eigenlijk dus niets mee te maken.
Voordelen van nu tov 2007 zijn behalve de doorgaande verbinding vooral de verbetering van de punctaliteit, omdat in 2007 de 3600 de 3700 op Nm-Ah regelmatig in de weg zat. Maar een nadeel is er ook: de trein vanuit Zwolle sluit nu niet meer aan op Veolia naar Rm.
 

19-05-2011 20:00:41
mdj
mdj
Quote
daniel81 (do 19 mei 2011 19:18:45 https://somda.nl/forum/6837/p335822/): noord-zuid). Dat heeft men toe opgelost door de dienst te knippen in een 3700 Zl-Nm en een 3600 Rsd-Nm, die verder reed als stopper naar Ah om enerzijds op Ah-Nm een kwartierstopper te krijgen en anderzijds een overstapvrije vervbinding Ah-Brabant in stand te houden. Vanwege de werkzaamheden in Ah een paar jaar later was er in Ah onvoldoende perroncapaciteit om de 3600 er te laten keren.

De 3600 was de enige stoptrein tussen Nm-Ah, er was geen losse stoptrein (de stoptrein uit Zutphen ging naar Ede=Wageningen)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-05-2011 20:02:41
eix
eix
Is het bovendien ook niet zo dat de combinatie van de enkelsporige brug bij Ravenstein en het enkelspoor tussen Olst en Deventer erg ongelukkig is, in die zin dat een eventuele versnelling van de dienstregeling hierdoor onmogelijk is?  

19-05-2011 20:05:46
Reiziger47
Reiziger47
Quote
ZJ37 (do 19 mei 2011 17:18:15 https://somda.nl/forum/6837/p335797/): Overigens is de verwachting een dienstregeling in 2013 weleen sterk versnelde IJssellijn kent, met o.a. nonstop Ah-Nm en ook geen stop meer te Etn (daarvoor komt een extra stopper). Mogelijk is Rsd-Zl dan in 2:30 ipv 2:50 nu.


Interessant, die verwachting lees ik hier voor het eerst. Ik zou verwachten dat een stopper (2x/uur?) naast een IC op het traject Rsd - Bd niet rendabel zou zijn, maar blijkbaar schat ik dat verkeerd in. Is er misschien ook al een verwachting over aan welke bestaande stopper Rsd - Etn - Bd gekoppeld gaat worden?
 

19-05-2011 20:15:11
Coryza
Coryza
Quote
eix (do 19 mei 2011 20:02:41 https://somda.nl/forum/6837/p335830/): Is het bovendien ook niet zo dat de combinatie van de enkelsporige brug bij Ravenstein en het enkelspoor tussen Olst en Deventer erg ongelukkig is, in die zin dat een eventuele versnelling van de dienstregeling hierdoor onmogelijk is?


Het enkelspoor tussen Olst en Deventer maakt niet zo heel veel uit. de 2 IC's zijn beiden tijdsgebonden aan Deventer in verband met de overstap richting Enschede of Schiphol/Den-Haag.
 

19-05-2011 20:50:39
treinfan
treinfan
Quote
Reiziger47 (do 19 mei 2011 20:05:46 https://somda.nl/forum/6837/p335831/): Is er misschien ook al een verwachting over aan welke bestaande stopper Rsd - Etn - Bd gekoppeld gaat worden?
De 13600 ligt voor de hand;-)
 

19-05-2011 21:17:11
ZJ37
ZJ37
Ik laat er niet teveel over los, maar de mogelijke uitbreiding van het aantal stoppers van 2 naar 4 per uur draagt daar aan bij.  

19-05-2011 21:24:48
jwalk1
jwalk1
ik vindt het persoonlijk ook helemaal niet nodig om in Nml en Ahz 4x per uur een trein te laten stoppen, Est is een ander verhaal. sowieso omdat je het reizigers aantal er gewoon niet hoog genoeg is, maak het zelfs wel eens mee dat de HC letterlijk alleen z'n eigen deur sluit. dus het stoppen te Nml en Ahz mag van mij ook wel geschrapt worden.  

19-05-2011 21:32:43
ZJ37
ZJ37
NS wil gewoon Sprinters en IC's en niet iets daar tussenin. Dus non-stop Ah-Nm of overal stoppen.
De 4 Sprinters waar ik op doelde betreft tussen Tb en Bd.
 

19-05-2011 21:38:09
Coryza
Coryza
Waarom willen ze niet iets er tussen in dan? Stel dat IC Richting Roosendaal om 08:54 vertrekt uit Arnhem, en alleen in Elst stopt, hoelaat zou deze dan in Nijmegen aankomen?  

19-05-2011 21:39:56
mren
mren
16 minuten later

Laatst bewerkt door spiketrain op 19-05-2011 22:08, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

19-05-2011 22:07:04
scooter
scooter
Zoals hier al eens gemeld is zit je met een aantal aansluitingen op knooppunten.
Vooral Zutphen en Deventer zijn daarbij belangrijk waar,bij een wijziging van de 3600,ook alle aansluitingen mee veranderen.
In het geval van Zp-Apd heb je dan weer een aansluiting in Apd op de IC richting het westen en in Dv heb je de IC van/naar Es.
Vergeet daarbij ook de overstap in Zl op de treinen naar Gn/Lw niet.
Hierdoor ligt het traject Zl-Dv-Zp-Ah eigenlijk min of meer vast qua dienstregeling en kun je hier niet veel in schuiven.
Het zuidelijk deel van de 3600 is een ander verhaal.Hier heb je vooral de knooppunten Ht en Rsd als belangrijk aansluitpunt.In Rsd is het vooral de aansluiting van/naar Vs en in Ht die van/naar Ehv.Hierbij heb je in Ht meer speling omdat daar meerdere treinen per uur naar Ehv gaan,in Rsd heb je te maken met een halfuursdienst.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-05-2011 22:51:32
kleine_man
kleine_man
Quote
eix (do 19 mei 2011 20:02:41 https://somda.nl/forum/6837/p335830/): Is het bovendien ook niet zo dat de combinatie van de enkelsporige brug bij Ravenstein en het enkelspoor tussen Olst en Deventer erg ongelukkig is, in die zin dat een eventuele versnelling van de dienstregeling hierdoor onmogelijk is?


Neu. Je moet er wel serieus om heen plannen, maar als de dienstregeling een kwartier verschuift, verschuift ie op de terugweg ook. Zo uit het hoofd zeg ik dat je dan nog steeds goed uitkomt. Het zijn de zaken er omheen die het zo ingewikkeld maken. Zoals bijvoorbeeld het geven/nemen van aansluitingen in Dv, Zp, Ah, Nm en Ht.

Op papier is er tussen Zl en Dv nog ruimte voor stopper. Je mist alleen de capaciteit in Dv.
 

19-05-2011 23:11:53
waalkade
waalkade
In Ah en Ht heb je zo'n beetje alleen nog maar kwartiersdiensten.
Dan is een versnelling van de dienst Rsd - Zl bijna altijd een verbetering.
Je hebt zelfs wat meer tijd om bij een overstap een bakkie op het perron te doen.

Laatst bewerkt door waalkade op 19-05-2011 23:13
 

19-05-2011 23:13:05
mren
mren
Haha, ja dat noemt NS dan een 'robuuste overstap' om elke 25-minutenoverstap mee te kunnen verkopen aan de reiziger.  

19-05-2011 23:16:55
Coryza
Coryza
Quote
kleine_man (do 19 mei 2011 22:51:32 https://somda.nl/forum/6837/p335870/):
Quote
eix (do 19 mei 2011 20:02:41 https://somda.nl/forum/6837/p335830/): Is het bovendien ook niet zo dat de combinatie van de enkelsporige brug bij Ravenstein en het enkelspoor tussen Olst en Deventer erg ongelukkig is, in die zin dat een eventuele versnelling van de dienstregeling hierdoor onmogelijk is?


Neu. Je moet er wel serieus om heen plannen, maar als de dienstregeling een kwartier verschuift, verschuift ie op de terugweg ook. Zo uit het hoofd zeg ik dat je dan nog steeds goed uitkomt. Het zijn de zaken er omheen die het zo ingewikkeld maken. Zoals bijvoorbeeld het geven/nemen van aansluitingen in Dv, Zp, Ah, Nm en Ht.

Op papier is er tussen Zl en Dv nog ruimte voor stopper. Je mist alleen de capaciteit in Dv.


Rond deventer en zutphen is het lastig om te verschuiven, omdat je hier met de aansluiting rond Zutphen & Deventer zit. Plus de sporen in Nijmegen zijn ook bijna altijd bezet. Ik heb hier iets snel in elkaar geknutseld wat 18 minuten reiswinst geeft. Ik weet dan niet of dit haalbaar is ivm met andere treinen.

Een versnelling van de IC Zwolle-Roosendaal kan zijn, mits het aan wat voorwaardes voldoet, : http://imageshack.us/m/199/7038/zwolleroosendaal.png

Laatst bewerkt door Coryza op 19-05-2011 23:18
 

20-05-2011 10:03:20
jwalk1
jwalk1
als ik even lees wat je hebt geschreven staat dat hij in Nijmegen stopt op spoor 1a, maar het is niet mogelijk om vanaf spoor 1a weer op het traject ri. 's-Hertogenbosch te komen.  

20-05-2011 10:10:06
robbertc
robbertc
In Brabant moet je, zoals je schrijft, nog 'iets' met de 13600. Bovendien kom je daar niet uit met de sterk-gewenste kwartiersligging Bd-Tb met de 1900. Zo komt dienstregeling tot stand door een samenhang van vanalles en nog wat  

20-05-2011 10:34:17
Coryza
Coryza
Quote
jwalk1 (vr 20 mei 2011 10:03:20 https://somda.nl/forum/6837/p335910/): als ik even lees wat je hebt geschreven staat dat hij in Nijmegen stopt op spoor 1a, maar het is niet mogelijk om vanaf spoor 1a weer op het traject ri. 's-Hertogenbosch te komen.


Hmm.. Sprinter verplaatsen naar spoor 1A, en dan IC op spoor 3 laten binnenkomen?
 

20-05-2011 11:54:53
jeanpierre
jeanpierre
Quote
ZJ37
Overigens is de verwachting een dienstregeling in 2013 weleen sterk versnelde IJssellijn kent, met o.a. nonstop Ah-Nm en ook geen stop meer te Etn (daarvoor komt een extra stopper). Mogelijk is Rsd-Zl dan in 2:30 ipv 2:50 nu.
Nee, de versnelling in 2013 is al door NS geschrapt, misschien in 2014.
 

20-05-2011 17:21:37
Pim530
Pim530
2:30 uur lijkt mij toch net een minuut of 4 teveel.. (aansluitingen zowel in Rsd als Zl om :16/:46  

20-05-2011 21:19:44
Eindhoven
Eindhoven
Om van de 3600 eventueel een goede IC te kunnen maken bv,
3600:Rsd,Bd,Tb,Ht,O,Nm,Ah,Zp,Dv,Zl
7600:Nm,Nml,Est,AhZ,Ah,Ahp,Ahpr,Vp,Rh,Dr,Bmn,Zp,Dv,Ost,Wh,Zl
7500:Ed,Wf,Otb,Ah,Ahz,Est,Nml,Nm
13600:Als huidig spr dnst Ut-Bd,dan vervolgens door naar Etn,Rsd

Zeker met de ingebruikname van de dive-under Ah zuidzijde,zou de treinafhandeling wat soepeler moeten verlopen

Traject Bd-Rsd is goed bezet,en zou de extra Sprinter geen kwaad kunnen.

Gevolg 3600 Rsd-Zl kan ongeveer 30 min sneller worden afgelegd.
de serie 7500 zoals boven beschreven Ed,Ah,Nm,-kan na ingebruikname keerspoor te Wc,doorgetrokken worden
 

20-05-2011 22:04:28
ZJ37
ZJ37
Quote
Pim530 (vr 20 mei 2011 17:21:37 https://somda.nl/forum/6837/p335953/): 2:30 uur lijkt mij toch net een minuut of 4 teveel.. (aansluitingen zowel in Rsd als Zl om :16/:46
2:30 verzin ik echt niet zomaar. Het komt namelijk van de architect zelf.
 

20-05-2011 22:28:53
daniel81
daniel81
@Pim530 Maar als de 2100 straks meer gaat stopperen gaat-ie ook later uit Rsd, kijk maar een paar berichten boven je
Ik vraag me trouwens af of Zeeland niet meer gebaat is bij een rechtstreekse verbinding met Bd dan 2x per uur naar de Randstad. In de tijd dat ik daar nog veel reisde, had ik de indruk dat de verbinding Zeeland-Bd in de spits populairder was dan Zeeland-randstad
 

20-05-2011 22:35:17
mdj
mdj
Ligt eraan op welk gedeelte de 2100 op dezelfde tijd blijft liggen... Aangezien deze omklap samenhangt met de 9200 die via de HSL rijdt (en vast en zeker ook dat de 2100 via Hlm gaat rijden)...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-05-2011 23:33:38
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel81 (vr 20 mei 2011 22:28:53 https://somda.nl/forum/6837/p336002/): @Pim530 Maar als de 2100 straks meer gaat stopperen gaat-ie ook later uit Rsd, kijk maar een paar berichten boven je
Ik vraag me trouwens af of Zeeland niet meer gebaat is bij een rechtstreekse verbinding met Bd dan 2x per uur naar de Randstad. In de tijd dat ik daar nog veel reisde, had ik de indruk dat de verbinding Zeeland-Bd in de spits populairder was dan Zeeland-randstad

De 2100 gaat pas voor/na Bergen op Zoom meer stopperen maar hoe hij precies in het uur gaat liggen is nog duister. Ooit was er een dienst die keerde in Bergen op Zoom.
Wordt het toch nog druk op Breda - Roosendaal met vier treinen per uur. Of Etten-Leur de IC-status kwijt wil?? Als al die shuttles uit Antwerpen naar Breda er dan nog maar tussen passen bij de gelijkvloerse en enkelsporige aansluiting te Breda...%08%

Laatst bewerkt door SleutelMan op 21-05-2011 01:44, reden: quote gefixt
 

21-05-2011 08:16:45
jwalk1
jwalk1
@ Eindhoven,

dat vindt ik een geweldig plan.
 

21-05-2011 08:23:31
ZJ37
ZJ37
Je zou de treinseries over Rsd ook om en om naar Vs kunnen laten rijden, dus 1x per uur uit Zl en 1x per uur uit de Randstad.  

21-05-2011 13:40:40
maurits
maurits
Of een snellere 3600 1x per uur doortrekken naar Antwerpen vanaf Roosendaal. Valt vast wel iets te knutselen met een meerspanningsloc en wat ICR.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-05-2011 14:08:45
BjarneK
BjarneK
Je kan het natuurlijk ook combineren:
1x p/u Zl - Atw
1x p/u Zl - Vs
1x p/u Asd - Vs
1x p/u Asd - Rsd

Maar aangezien NS een aantal jaar geleden op de corridor-gedachte ging, lijkt me dit iets te ingewikkeld...

Laatst bewerkt door BjarneK op 21-05-2011 14:09
 

21-05-2011 14:30:36
martw
martw
Precies, wat je hier schetst is een soort ZuidWest (vergelijkbaar met de NoordOost nu %08%). En als straks de Hanzelijn in bedrijf is, is de NoordOost van nu ook verleden tijd. Het lijkt me dus sterk dat de NS als parodie hier een ZuidWest op zou invoeren.  

21-05-2011 14:34:00
BjarneK
BjarneK
Al blijf ik van mening (en die redelijk ongefundeerd, dus brandt me er maar met lieve lust over af), dat als de hoofdreden (voorkomen van vertragingen) niet opweegt tegen het verspelen van directe verbindingen. Plus dat je aan vertragingen nog wel het een en ander kan doen.
Maar laten we hier maar niet te veel over uitweiden in dit topic

Laatst bewerkt door BjarneK op 21-05-2011 14:34
 

21-05-2011 16:25:30
ZJ37
ZJ37
Ja, Prorail houdt een dikke vinger in de pap om NS ertoe te bewegen tot corridorrijden over te gaan. Het lijkt er soms sterk op dat Prorail een soort commercie-afdeling van NS is geworden (het bemoeit zich ook al met de materieelinzet bijvoorbeeld, althans doet daar geregeld pogingen toe).

Maar goed, zo lang men nog steeds cargo's voor IC's uit stuurt, dan lijkt me het beter laten functioneren van de VL een betere en effectievere oplossing om vertragingen te voorkomen.
 

26-05-2011 20:44:31
Coryza
Coryza
Trouwens, het ligt er ook nog eens aan of ze op deze lijn ICM of IRM willen inzetten. De ICM doet alles gemiddeld 1 minuut sneller (!). Komt dat omdat de IRM gewoon oud is..?

IC-Roosendaal naar Zwolle V 12:15 uit Nijmegen, met 2 ICMms.
V Nijmegen- 12:15:32 A Lent - 12:18:19 {02.47 Minuten} --> 3
V Lent - 12:18:54 A Elst - 12:22:48 {03.54 Minuten} --> 4
V Elst - 12:23:33 A A-Zuid - 12:26:36 {03.03 Minuten} --> 3
V A-Zuid - 12:32:12 A Arnhem - 12:36:52 {04.40 Minuten} --> 5
V Arnhem - 12:40:25 A Dieren - 12:51:38 {11.13 Minuten} --> 11
V Dieren - 12:52:30 A Zutphen - 12:31:00 {08:30 Minuten} --> 9

IC-Roosendaal naar Zwolle V 14:15 uit Nijmegen, met 1 IRM.
V Nijmegen- 14:19:00 A Lent - 14:22:43 {03.43 Minuten} --> 4
V Lent - 14:23:27 A Elst - 14:28:40 {05.13 Minuten} --> 5
V Elst - 14:29:20 A A-Zuid - 14:33:09 {03.49 Minuten} --> 4
V A-Zuid - 14:33:50 A Arnhem - 14:39:16 {05.26 Minuten} --> 6
V Arnhem - 14:41:16 A Dieren - 14:52:28 {11.12 Minuten} --> 11
V Dieren - 14:53:30 A Zutphen - 14:02:03 {08.33 Minuten} --> 9
 

26-05-2011 20:49:21
dlm4yjp
dlm4yjp
ICM in 1977 vs. V-IRM in 1994? Zullen we het er maar bij houden dat V-IRM minimaal 40 ton zwaarder (leeggewicht) is en maar 200Kw maximaal vermogen extra krijgt?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-05-2011 20:59:11
Coryza
Coryza
Sorry ik zei het verkeerd, ik bedoelde de ICR.  

26-05-2011 21:55:48
ns1700
ns1700
uitkijken met wat we zeggen. een 1700 kan rap optrekken met TD-7 ICRm. in principe misschien wat langer maar als men een ICM probeert bij te benen moet het optrekken niet zoveel verschil maken!


groeten uit Spoorzone
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-05-2011 22:06:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat is enkel onder zeer ideale weersomstandigheden, zodra het regent slipt een 1700 alle kanten op met een volgeladen ICR, daar heeft ICM een stuk minder last van.
Dus daar zul je toch wel je dienstregeling op moeten aanpassen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-05-2011 22:22:01
ns1700
ns1700
das onzin, toen ik een keer met hevige regen zat trok ie nog snel op dusja. maar idd in normale omstandigheden moet het wel aangepast worden.


groeten uit Spoorzone
 

26-05-2011 22:32:22
Coryza
Coryza
Dit was toch echt geen volgeladen ICR, en het was ook droog weer. Mij valt altijd op dat het echt 'n minuut duurt voordat ze stilstaan, en 1 minuut duurt voordat ze op volle snelheid zijn.. En een ICM heb ik 't idee dat die dat in haast 15 sec kunnen. En in dit geval deed de ICR gewoon 4 minuten langer over het stuk Nijmegen-Arnhem dan een ICM.

- Stilstaan niet mee geteld

Verklaart ook de Fyra problemen Zijn toch ook ICR'en?

Laatst bewerkt door Coryza op 26-05-2011 22:39
 

26-05-2011 22:42:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
ns1700 (do 26 mei 2011 22:22:01 https://somda.nl/forum/6837/p336969/): das onzin, toen ik een keer met hevige regen zat trok ie nog snel op dusja. maar idd in normale omstandigheden moet het wel aangepast worden.


Wellicht vindt jij dat onzin, maar de praktijk liegt er niet om.
Gemiddeld doet ICM er 1,41sec over om 1km/u te versnellen (ik spreek hier dus over een gemiddelde van 0 tot 140km/u)
Een TD-7 doet daar 1,53 sec over

Een TD-7 komt eenmaal moeilijk weg, maar zodra deze eenmaal een flink gangetje heeft isie goed weg ook, ICM daarin tegen is sneller met optrekken maar heeft meer moeite om naar de 140km/u te kruipen.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 26-05-2011 22:44


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-05-2011 22:56:01
ZJ37
ZJ37
Quote
Coryza (do 26 mei 2011 22:32:22 https://somda.nl/forum/6837/p336970/): Dit was toch echt geen volgeladen ICR, en het was ook droog weer. Mij valt altijd op dat het echt 'n minuut duurt voordat ze stilstaan, en 1 minuut duurt voordat ze op volle snelheid zijn.. En een ICM heb ik 't idee dat die dat in haast 15 sec kunnen. En in dit geval deed de ICR gewoon 4 minuten langer over het stuk Nijmegen-Arnhem dan een ICM.

- Stilstaan niet mee geteld

Verklaart ook de Fyra problemen Zijn toch ook ICR'en?
Een beetje auto mag al blij zijn dat het op 15 seconden op volle snelheid rijdt. Dat gaat een ICM echt niet halen! %08%

ICR doet geen 4 minuten langer over Nm-Ah dan ICM. De Fyra-problemen hebben helemaal niks met het ICR te maken, maar juist vooral met de loccen en de beveiliging.

Maar volgens mij dwalen we compleet af van de IJssel-Brabantroute.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 26-05-2011 22:56
 

26-05-2011 22:56:34
kleine_man
kleine_man
Quote
BjarneK (za 21 mei 2011 14:08:45 https://somda.nl/forum/6837/p336079/): Je kan het natuurlijk ook combineren:
1x p/u Zl - Atw
1x p/u Zl - Vs
1x p/u Asd - Vs
1x p/u Asd - Rsd

Maar aangezien NS een aantal jaar geleden op de corridor-gedachte ging, lijkt me dit iets te ingewikkeld...


Het was ooit eens de bedoeling om de 3600 te knippen in Arnhem. Dan zou deze als vervanging van de BNL 1x pu van Arnhem naar Brussel gaan rijden. De andere kant op zou er een IC gaan rijden van Nijmegen naar Rotterdam via Arnhem-Zwolle-Amersfoort-Utrecht.

Dit was onderdeel van het grote plan waarin de HSL ook een binnenlandse functie kreeg. Dit plan is echter nooit uitgevoerd, met dank aan onze onvolprezen volksvertegenwoordigers.
 

27-05-2011 11:01:22
sjoerd
sjoerd
Quote
dlm4yjp (do 26 mei 2011 22:06:48 https://somda.nl/forum/6837/p336966/): Dat is enkel onder zeer ideale weersomstandigheden, zodra het regent slipt een 1700 alle kanten op met een volgeladen ICR, daar heeft ICM een stuk minder last van.


Heren machinisten, klopt het dat regen en dauw (zonder blaadjes) het spoor niet gladder maakt? Ik herinner me dat de 1 : 50 helling die ooit in Breda lag van het oude lage emplacement naar het nieuwe hoge, niet roestig mocht zijn, anders kwam je niet omhoog met een sleepje goederenwagens. Een nat spoor gaf geen problemen.
Dit is wel off-topic. Even terug: Kennelijk is er nog veel onduidelijkheid over optrekken en remmen en hoe dat de rijtijden beinvloedt. Wat de IJssel-Brabantroute betreft: het is lange tijd de vergaarbak geweest (mat 46, plan E, Hondekoppen) en dat maakte de dienst er ook niet sneller op. Als je het huidige modernere materieel de dienst ziet rijden zijn de rijtijden nauwelijks verbeterd.
 

27-05-2011 11:08:36
mdj
mdj
En dat -als Mat64 eruit gaat- de geschiedenis zich herhaalt... Loc+ICR en ICM zijn dan het oudste...%08%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-05-2011 11:21:20
waalkade
waalkade
Maar zeker niet het slechtste mat wat beschikbaar is, wanneer je tenminste niet bij elke melkbus hoeft te stoppen.  

27-05-2011 12:01:51
Rinse
Rinse
Quote
mdj (vr 27 mei 2011 11:08:36 https://somda.nl/forum/6837/p337027/): En dat -als Mat64 eruit gaat- de geschiedenis zich herhaalt... Loc+ICR en ICM zijn dan het oudste...%08%


Een SGMm dan? (eerste SGM dateert van 1975 )
 

27-05-2011 12:07:57
mdj
mdj
Rijdt er toch ook? Nm-Zp, Nm-Ht...%08%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-05-2011 15:32:31
mark
mark
De IJssellijn heeft jarenlang de bijnaam 'schrootlijn' gehad.
Nu is dat sinds het verdwijnen van mat'64 natuurlijk niet helemaal terecht, alle materieel wat er nu rijdt is of IRM of is in de laatste jaren gereviseerd (ICR en ICM).

Laatst bewerkt door mark op 27-05-2011 15:32
 

27-05-2011 22:40:26
Coryza
Coryza
Naar mijn idee is IRM nog steeds schroot.. het kraakt en beweegt aan alle kanten..

Laatst bewerkt door Coryza op 27-05-2011 22:41
 

03-07-2011 22:53:07
dedominee
dedominee
Quote
kleine_man (di 17 mei 2011 22:01:15 https://somda.nl/forum/6837/p335450/):

Dat is dus een leuke puzzel. Dan helpt het als je met treinen kan uitwijken. De 3100 en 3700 staan relatief lang in Nijmegen. Deze zou je aan elkaar kunnen knopen. Je kan ze ook naar Heyendaal door laten rijden (wat voor de privatisering de bedoeling was) dat geeft ruimte in Nijmegen.


[offtopic / anderhalve maand later...]
En dat was dus waarom ik het stukje over Heijendaal ook hier plaatste. Want het doorlaten rijden naar Heijendaal is dus geen optie (meer).
 

03-07-2011 23:47:06
kleine_man
kleine_man
Quote
sjoerd (vr 27 mei 2011 11:01:22 Heren machinisten, klopt het dat regen en dauw (zonder blaadjes) het spoor niet gladder maakt? Ik herinner me dat de 1 : 50 helling die ooit in Breda lag van het oude lage emplacement naar het nieuwe hoge, niet roestig mocht zijn, anders kwam je niet omhoog met een sleepje goederenwagens. Een nat spoor gaf geen problemen.
Dit is wel off-topic. Even terug: Kennelijk is er nog veel onduidelijkheid over optrekken en remmen en hoe dat de rijtijden beinvloedt. Wat de IJssel-Brabantroute betreft: het is lange tijd de vergaarbak geweest (mat 46, plan E, Hondekoppen) en dat maakte de dienst er ook niet sneller op. Als je het huidige modernere materieel de dienst ziet rijden zijn de rijtijden nauwelijks verbeterd.


Het antwoord is ook off-topic:
Het klopt in zoverre. Metaal roest, voornamelijk onder invloed van water. Hoe het metaal roest is afhankelijk van het metaal. Aluminiumroest (=aluminiumoxide) is gesloten. Er komt bij geen vocht meer tussen. Ijzerroest (=ijzeroxide) is open. Er zitten kleine holtes. Ijzer verliest snel warmte (en neemt het ook snel op), in ieder geval sneller dan water. In het jaar condenseert het water aan het spoor en het spoor gaat roesten. In de ochtend wordt de roest er weer afgereden. In het najaar zijn de condities echter dusdanig dat er meer water op de sporen condeseren en er een grotere kans is dat de holtes zich vullen met water. Wanneer de holtes gevult zijn ontstaat er een goedje dat ontzettend goed smeert. Tijd en temperatuur zijn de voornaamste factoren. Dit fenomeen werd in de jaren '70 ontdekt en tot op heden is men niet met een adequate oplossing gekomen. Sandite is alleen een lapmiddel.

De Pesrmachine van de NS/ProRail wil ons laten geloven dat het de blaadjes zijn. Hoewel blaadjes misschien het effect versterken, is er geen bewijs dat blaadjes daadwerkelijk gladde sporen maken. Machinisten zullen na een droge nacht (lage luchtvochtigheid) minder gladheid aantreffen dan na een vochtige nacht (hoge luchtvochtigheid/regen).

In de tijd van de hondekoppen was het spoor na enkele ritten schoongereden vanwege de hoge aslast van de hondekoppen (en ander materieel uit die tijd). Met de komst van lichter materieel is het probleem weer actueler geworden.
 

04-07-2011 09:54:52
waalkade
waalkade
Quote
dedominee (zo 03 jul 2011 22:53:07 https://somda.nl/forum/6837/p343698/):
Quote
kleine_man (di 17 mei 2011 22:01:15 https://somda.nl/forum/6837/p335450/):

Dat is dus een leuke puzzel. Dan helpt het als je met treinen kan uitwijken. De 3100 en 3700 staan relatief lang in Nijmegen. Deze zou je aan elkaar kunnen knopen. Je kan ze ook naar Heyendaal door laten rijden (wat voor de privatisering de bedoeling was) dat geeft ruimte in Nijmegen.


[offtopic / anderhalve maand later...]
En dat was dus waarom ik het stukje over Heijendaal ook hier plaatste. Want het doorlaten rijden naar Heijendaal is dus geen optie (meer).
Hoezo niet?
Degene die er nu rijdt moet over een paar jaar opnieuw aanbieden.
En meestal zijn ondernemers best gevoelig voor dingen die geld opleveren.
Wanneer je kan onderhandelen met een zak geld achter je stoel kan veel.
 

08-07-2011 11:12:27
dedominee
dedominee
Heel simpel, de fysieke ruimte ontbreekt. Er zijn in dat scenario op z'n minst drie perronsporen nodig op Heijendaal. In de huidige vorm kunnen er maar twee liggen op Heijendaal. M.a.w.: gaat niet.

Laatst bewerkt door dedominee op 08-07-2011 11:12
 

08-07-2011 11:29:22
sjoerd
sjoerd
Gaat wel. Er is te Heyendaal plaats te maken voor vier perronsporen. De lijn naar Kranenburg was ooit dubbelsporig. Maar het gaat ook met twee en dan voorbij het perron keren op een kopspoor en dat kopspoor kan met uitbuigen van het oostelijk hoofdspoor ook nog een middenspoor zijn en het kunnen er zelfs twee zijn %06%. Er zijn wel tien lay-outs te bedenken waarmee het lukt. Maar dan moet je niet te gauw zeggen: gaat niet. Doorrijden door NS naar Heyendaal hoeft volgens mij niets te maken te hebben met de concessie op de Maaslijn van wie dan ook.  

08-07-2011 12:20:45
dedominee
dedominee
Beste Sjoerd,

Het gaat niet zonder zeer ingrijpende werkzaamheden te verrichten aan de directe omgeving station Nijmegen Heijendaal.

Pak het boek met de verplichte (en uit veiligheidsaspect dus ook wenselijke) afstanden. Dus profielvrije-ruimte, minimale perronbreedte, minimale breedte van een perron met een (rolstoel)lift. Vervolgens moet je ook nog rekening houden met de minimale afstand van objecten t.o.v. de spoorbaan (die is groter dan de PVR!) Zet dan eens naast elkaar:
Noodpad hulpdiensten + afstand spoorbaan + 1 spoor + 1 perron met lift + 2 sporen + 1 perron met lift + 1 spoor + afstand spoorbaan + Noodpad hulpdiensten.

Vervolgens heb je nog de minimale afstand tot bebouwing; en het feit dat het station in een soort 'geul' ligt die aan beide kanten aan de bovenkant direct naast het spoor bebouwd is.

Voor wat jij zegt zul je dus eerst gigantische draaghulpconstructies moeten bouwen om te voorkomen dat die gebouwen in elkaar storten; en het station in een (half open) tunnelvorm moeten gieten. Anders past het er eenvoudig weg qua benodigde breedte niet in.

Een variant met drie sporen t.h.v. Heijendaal is qua capaciteitsafhandeling een non-oplossing. Namelijk te weinig capaciteit. Evenals het doortrekken en een keerpunt aanleggen in de vorm van een middenspoor t.h.v. het psychiatrisch ziekenhuis.

Kortom; het gaat gewoon niet gebeuren.
 

08-07-2011 12:50:10
sjoerd
sjoerd
Ik denk ook van niet...

Maar waar een wil is... Ten slotte kwam er ook een busbaan op het spoortrace naar Kranenburg. En dat was ook best wel een heel raar idee. Tot iemand het briljant vond. Daarom houd ik van out-of-the-box denkers en ik ben er ook zo een.
 

08-07-2011 17:19:07
kleine_man
kleine_man
Waarom zo moeilijk?

Heyendaal is nog steeds als 3 sporig station geschikt. Richting in het zuiden is er nog ruimte zat. Je zou hier tussen de 2 sporen naar Venlo 2 keersporen te maken. Kranenburg handel je dan op het derde spoor af.

Hiermee voorkom je ingrijpende wijzigingen van station Heyendaal.
 

08-07-2011 20:00:19
sjoerd
sjoerd
Even drie berichten teruglezen en je ziet dat dit precies een van mijn voorstellen was. Maar om nu te zeggen dat er dan geen ingrijpende wijzigingen nodig zijn??
Er zijn veel regeltjes maar een creatieve geest kan veel. Schriftgeleerden zijn er in de loop van de geschiedenis immers al veel te veel geweest.

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-07-2011 20:24, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

08-07-2011 22:07:30
dedominee
dedominee
Waarom denk je dat ik dedomninee heet?  

18-02-2015 22:15:08
ZJ37
ZJ37
Kijk eens aan: deskundigen uit de politiek hebben de oplossing voor de vertragingen op de IJssellijn: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=211392  

18-02-2015 23:05:54
scooter
scooter
Kunnen ze dan ook gelijk de collegas van Brabant en Gelderland inlichten over de maasbrug?  

18-02-2015 23:13:05
ZJ37
ZJ37
Daar dacht ik ook meteen aan, dat is een veel grotere bottleneck.  

19-02-2015 00:19:50
waalkade
waalkade
Kom, kom, slechts een dwangpunt.
En dwangpunten moet je koesteren wanneer ze zelf je stoptreinen moet betalen als spoorwegonderneming.
 

19-02-2015 12:27:02
sjoerd
sjoerd
Die relatie zie ik niet zo. Knelpunt of dwangpunt: ze leggen de landelijke dienstregelingontwerpen flinke beperkingen op, en bij beweegbare bruggen ook beperkingen aan de scheepvaart. Bovendien zijn vergelijkbare situaties zoals de voor WO II bestaande enkelsporige bruggen bij Moerdijk, Hedel, Westervoort, Zutphen, Deventer alle na WO II verdubbeld en zijn alle andere dubbelsporig hersteld. Daar komt nog bij dat die bij Westervoort mede en vervroegd is verdubbeld na enkele zeer ernstige frontale botsingen.
Voor de spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst bestonden eind jaren 60 al plannen die zelfs kleindeels zijn uitgevoerd maar wegens de kosten en relatief lage baten niet zijn voltooid. Nu er van en naar Deventer nog al eens treinverkeer wordt omgeleid over Zwolle - Lelystad zit dat stuk aan de grens van de capaciteit en dat geldt ook voor het stuk enkelspoor bij Ravenstein waarover tussen de 8 reguliere reizigerstreinen per uur nog goederentreinen moeten rijden. Stel de tijd tussen het instellen van de rijweg en het afvallen ervan daar eens op 5 minuten. Dan is de bezetting van het enkelspoor daar 8 x 5 is 40 minuten per uur. Dan moet er niets extra misgaan of het past niet meer.
 

19-02-2015 12:36:14
jeanne
jeanne
Ja en dan moet dat ook nog maar netjes over die 60 minuten verdeeld liggen.


Jeanne Kok
 

19-02-2015 13:09:22
bnv
bnv
Voor wat betreft de brug bij Ravenstein zou ik mij kunnen voorstellen dat men overgaat tot dubbelspoor/dubbelsporige brug over de Maas zodra de huidige brug aan vervanging toe is.
Wanneer?
 

19-02-2015 13:28:57
waalkade
waalkade
Dat zal nog wel even duren, onlangs heeft men nog delen vervangen of toegevoegd omdat de brug zwieberde als een gek wanneer je er over heen reed.  

19-02-2015 13:41:26
broek53
broek53
Jawel, de hele spoorconstructie is toen vervangen. En de kans om 'm te verdubbelen heeft men toen voorbij laten gaan, tot groot ongenoegen van NS overigens. daar heeft men uit ervaring in de gaten dat de brug - in tegenstelling tot het baanvak Deventer - Olst - in elk dienstregelingsmodel ongeveer op een symmetriepunt ligt. Dat betekent dat je altijd op voorhand al moet gaan schipperen met de dienstregeling ervoor en/of erna.  

19-02-2015 17:14:05
mvboetzela
mvboetzela
Er is ruimte voor een tweede brug op de pijlers en landhoofden, al zal dat niet veel goedkoper zijn dan een geheel nieuwe dubbelsporige brug.  

19-02-2015 17:20:59
daniel81
daniel81
Inderdaad merkwaardig dat het enkelspoor Dv-Ost als knelpunt tav vertragingen genoemd wordt. De IJssel-Brabantroute heeft veel meer (en ergere) knelpunten maar die liggen buiten Overijssel.....
- Station Zp, dat voor de 3600 feitelijk ook een enkelsporig deel is
- Het volle baanvak Va-Ah-Nm
- de brug bij Rvs
- Ht-Vga (mn voor treinen in noordelijke richting)
- Bd-Tb (was vroeger vooral een probleem vanwege de cargo's, misschien dat dat nu meevalt nu de BR steeds meer bebruikt wordt)

Het grootste voordeel van spoorverdubeling Dv-Ost is dat het een sprinterdienst Zl-Dv mogelijk maakt (mits je in Zl dan ook nog een extra perron regelt). En daarmee het al lang gewenste station Zwolle zuid; bovendien kan de 3600 dan worden versneld tussen Dv en Zl wat de overstappen een stuk robuuster maakt.
 

19-02-2015 18:44:12
gvttreinen
gvttreinen
Een brug bouwen is niet echt goedkoop, voor dat geld kan je Dv - Ost verdubbelen met gouden rails  

19-02-2015 20:23:18
sjoerd
sjoerd
Inderdaad komt de verdubbeling van de Maasbrug bij Ravenstein neer op nieuwbouw. Het verdubbelen van de oude stalen brug is geen optie wegens de geluidshinder die te verwschten is als er twee bruggen liggen. De pijlers zijn sinds de bouw geschikt voor dubbelspoor en in de Tweede Wereldoorlog heeft de tijdelijk herstelde brug op de zuidzijde van de pijlers gelegen. De definitief herstelde brug ligt tot nu toe op de noordzijde van de pijlers. Een nieuwe, stille betonnen brug zal ook de pijler overbodig maken die midden in de rivier staat; voor de nieuwe brug moeten nieuwe pijlers worden gebouwd.
Dan moet er aan de oostzijde grond worden verworven omdat de aarden baan moet worden verbreed als er dubbelspoor komt. Kortom: een miljoenenproject.
 

19-02-2015 23:27:23
waalkade
waalkade
En de brug zal "opgekrikt" moeten worden voor de gewenste 4-laags containervaart en er moet meer ruimte geschapen worden om meer water te kunnen afvoeren bij hoogwater.  

17-11-2017 18:38:14
icened
icened
Artikel in Stentor Zwolle over verbeterde IJssel lijn - Brabant:

- Verdubbelen spoor Olst - Deventer kost 135 miljoen euro. Ruim 3 keer zoveel als provincie Overijssel berekende met 40 miljoen euro.
- Spoorbrug Ravenstein dubbelsporig maken.
- Onderzoek viaduct bij Velperbroek
- Gemeente Zwolle wil nieuwe station Zwolle Zuid. Deventer wil nieuwe station Deventer Noord. Maar het kost 3,3 miljoen euro om Sprinters in Wijhe en Olst te laten stoppen. En het brengt 1,4 miljoen op.
- Bouwen van deze stations kost 13 miljoen.
- Alle maatregelen kosten 427 miljoen euro inclusief nieuwe stations bij Zwolle, Deventer, Breda en Berkel Enschot.

Gegevens zijn van onderzoekbureau Ecorys:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjcr_DqssbXAhUiIcAKHVHjC4sQFggnMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.brabant.nl%2Fpolitiek-en-bestuur%2Fprovinciale-staten%2Fvergaderingen-ps%2Fdownload.aspx%3Fqvi%3D896783&usg=AOvVaw0vRqBTAeNaZnfIlqHXMuXg

Laatst bewerkt door icened op 17-11-2017 21:15
 

17-11-2017 20:03:47
wouterder
wouterder
Op internet een verkorte versie: https://www.destentor.nl/zwolle/provincies-slaan-handen-ineen-voor-betere-ijssellijn~a247e6a3/  

17-11-2017 21:03:56
daniel81
daniel81
Laten we eens beginnen met het inkorten van die enorm lange tussenstops.
15 jaar geleden was de 3600 op Zp-Bd slechts 1 minuut trager dan nu, terwijl er toen ook gestopt werd in Est, Tbw en Gz...
Versnelling zou ook de situatie van/naar Zeeland enorm verbeteren.
 

18-11-2017 00:51:34
ZJ37
ZJ37
Opmerkelijk dat Dv zelf niet genoemd wordt met ook zeer beperkte mogelijkheden om nog verder de treindienst uit te breiden. Daarnaast is Ah-Nm intussen ook in beton gegoten, evenals station Nm zelf.

De brug bij Rvs is dubbelsporig absoluut nuttig voor versnelling van de 3600: beredenerend vanuit de knoop Zl zou in de meest optimale situatie de 3600 de brug precies op symmetrie-tijd daar kruisen.
 

18-11-2017 07:43:29
b2py
b2py
De vraag is of Deventer wel zo’n knelpunt blijft, en eigenlijk is, als er meer dubbelspoor komt of vrije kruisingen.  

18-11-2017 12:30:48
VIRMm1
VIRMm1
Het wordt wel eens tijd dat station Berkel-Enschot er komt ja...  

18-11-2017 14:59:37
Coryza
Coryza
Of dat we het emplacement van Deventer eens vernieuwen... het binnen-rijden/uit-rijden van Deventer duurt zo gruwelijk lang....  

18-11-2017 15:26:05
martijn
martijn
Gruwelijk. Zoveel tijd verloren in mn leven...

Ik snap die behoefte aan een Deventer Noord niet zo. Als je doorfietst ben je vanuit het meest noordelijke punt wel in max. 10 minuten op het station en de bestaande stadsbussen zijn er (ik woon al een jaartje of 12 in die wijk) zo leeg dat ze al grotendeels zijn weggesaneerd. Zwolle Zuid is een heel ander verhaal.
 

18-11-2017 15:48:39
VIRMm1
VIRMm1
Idem voor Breda Oost.

Berkel-Enschot is dan weer een ander verhaal. Inwoners van dat dorp zijn ruim een half uur onderweg naar station Tilburg. Inwoners van het naastgelegen Udenhout ruim 45 minuten.

Station Oisterwijk is dan wel dichterbij maar de meeste reizigers uit Berkel-Enschot/Udenhout willen graag naar Ht.
Een fatsoenlijk busnetwerk bestaat niet vanuit die dorpen richting Ht.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 18-11-2017 15:48