25-08-2010 13:32:29 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Treinen zijn gepland met DM'90 (serie 201xx) en keren te Hgl op spoor 11. |
25-08-2010 13:42:36 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
QuoteJuist. Er is niet voor niets een proefrit met DM'90 naar Bh geweest een tijdje terug. ![]() |
25-08-2010 13:45:06 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteDM'90 en Plan V waren beiden logische keuzes voor deze verbinding geweest. Dat velen er van uit gingen dat het die laatste zou worden komt doordat vorig jaar in de krant stond dat er een elektrische trein zou gaan rijden. Maar plannen kunnen natuurlijk veranderen. |
25-08-2010 14:00:44 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
In mijn beleving is DM90 veel logischer. Syntus machinisten zijn bekend met dat materieeltype. Voor Victors moeten ze eerst opgeleid worden. Kost tijd en geld. Dick van den Hoven |
![]() |
advertentie |
25-08-2010 14:05:37 | ||
---|---|---|
gkw1969
![]() |
Quote Een andere reden dat mensen dachten dat er V zou rijden was de redelijk geslaagde 1 aprilgrap van dit jaar. Waarbij er zelfs al foto's circuleerden van een plan V in Syntus kleurtjes. |
25-08-2010 14:11:21 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Quote Het zal de reiziger toch jeuken hoe die trein wordt aangedreven? DM'90 is veel moderner dan zo'n afgeleefde V. |
25-08-2010 14:38:15 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Heb de Wikipedia-pagina maar even aangepast (Plan V veranderd in DM'90).%08% Laatst bewerkt door treintim op 25-08-2010 14:38 |
25-08-2010 16:13:36 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Quote In hoeverre Plan V is afgeleefd is natuurlijk relatief. DM'90 is op de baan gekomen vanaf 1996, en volgens mij (heb de gegevens even niet bij de hand) dateert het interieur van de meeste Plan V's ook uit -ongeveer- die tijd. Dus dat maakt weinig uit voor de reiziger. Het zou mij persoonlijk logischer lijken om Plan V in te zetten, omdat diesel verstoken onder de bovenleiding milieutechnisch wat minder verantwoord lijkt. Maar ja, wie ben ik %08% |
25-08-2010 16:52:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
van een tijdje geleden herinner ik mij de melding dat er DM'90 aan het proefrijden was tussen Hgl en Bh. Samen met de toepassing van rijtijden voor DM '90 EN het feit dat Syntus de dienst gaat rijden (en voor plan V dus een hele vloot machinisten zou moeten opleiden en onderhoud voor de stellen zou moeten regelen), dunkt mij dat je er veilig van kunt uitgaan dat het DM '90 wordt. De enige kink zou nog het EBA kunnen zijn die om een of andere reden DM '90 op dit grensbaanvak niet zou willen toelaten (wat overigens iets heel anders is dan toelating in Duitsland, al was het maar omdat je op Hgl - Bh geen Indusi of LZB nodig hebt). |
25-08-2010 17:09:12 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
En op dat laatste punt zouden de V's dus weer een voordeel hebben gehad, die zijn zonder meer toegelaten op dit baanvak.QuoteEerder andersom. Een reden dat die 1 aprilgrap dit jaar redelijk geslaagd is dat veel mensen al dachten dat er V zou gaan rijden. Dat maakte het hele idee juist wat aannemelijker. ![]() |
25-08-2010 17:54:42 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
QuoteDe ruiten zullen toch wel genoeg zonlicht weren, hoop ik? |
25-08-2010 18:21:47 | ||
---|---|---|
ns1700
![]() |
@treintim, ik weet dan niet hoelang het duurt voordat iemand dat aanpast op wikipedia%09% ik heb laatst de 2200 DD-AR ingevoerd volgens wijzigingsblad omdat deze ontbrak... de 2200 rijd namelijk degelijk wel met DD-AR na 21:00 ongeveer doordeweeks en in het weekend maar werd meteen weer verwijderd. Laatst bewerkt door ns1700 op 25-08-2010 18:22 groeten uit Spoorzone |
25-08-2010 18:30:14 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Quote Die eind tijd vanuit Bh kan die verbinding wel eens opbreken, s'morgens begint het redelijk optijd maaar zo'n vroege eind tijd is voor mensen die een dagje uit willen niet echt aantrekkelijk. Ook mensen die s'avonds nog iets willen doen komen niet meer thuis. Groetjes Michiel Laatst bewerkt door NDS op 25-08-2010 18:31 NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
25-08-2010 18:57:57 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Even afhankelijk van de wijzigingen natuurlijk. Maar voor de retourreis heb je ruim een half uur later natuurlijk nog een laatste redmiddel. De Int. naar Shl van 20.44 uit Bh. Het is natuurlijk nog steeds niet erg laat, maar weer een half uur later. Mvg. Bart |
25-08-2010 19:09:34 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteDat was ik met die Syntus Plan V%02%: http://www.spoornieuws.nl/images/syntusplanv.jpg Overigens berust de Plan V niet helemaal op onzin, gezien de zin 'Het proefproject, waarbij gebruik kan worden gemaakt van een bepaald type elektrisch materieel waarover NS beschikt, ....'. Deze komt uit een artikel in de TC Tubantia van 12 november 2009. Daarin staat ook vermeld: 'De trein rijdt op doordeweekse dagen elk uur van 06.00 tot 22.00 uur en in het weekeinde van 9.00 tot 22.00 uur.' Deze tijden worden dus niet waargemaakt. De artikelen: http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_1.jpg en http://www.dennistd.nl/temp/treinbus/odz-bh_2.jpg Laatst bewerkt door dennistd op 25-08-2010 19:10 |
25-08-2010 19:11:32 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Blijkt maar weer wat voor "kwaliteitskrant" die TC Tubantia is ![]() |
25-08-2010 19:18:46 | ||
---|---|---|
orselinus
![]() |
Quote je kunt ook op internet div. soorten tickets bestellen en je printer braakt hem voor je uit |
25-08-2010 19:31:31 | ||
---|---|---|
HZwoferink
![]() |
Waarom? Alle Flirts van de Westfalenbahn zit een Kaartautomaat, gewoon daar een kaartje halen ![]() Laatst bewerkt door HZwoferink op 25-08-2010 19:32 Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
25-08-2010 20:01:49 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Voor Nederlandse reizigers is het alleen niet zo gebruikelijk een kaartje te kopen ín de trein, die zullen dat dus wel weer niet snappen... |
25-08-2010 21:25:30 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Kwestie van even omroepen lijkt me. |
25-08-2010 22:02:26 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Quote Inderdaad, maar is de terugweg 's avonds laat via Enschede rijden geen alternatief? Daar steken de treinen 's avonds wel nog op fatsoenlijke tijden de grens over. En overdags kun je dus ook heel makkelijk met de internationale trein Hengelo-Bad Bentheim-Berlijn in Bad Bentheim komen met een frequentie van elke 2 uur... Alleen ik vond de laatste IC Bad Bentheim-Schiphol altijd zo vroeg gaan, en daarom ging ik in dit soort gevallen bij dagjes Duitsland vaak fietsend terug de grens over naar Oldenzaal (vanaf daar de trein weer pakken, maar dat stuk naar Oldenzaal is echt een heel eind op de fiets). Had vanwege de afstand tussen Bad Bentheim en het eerste Nederlandse treinstation gehoopt dat de pendeldienst wel met een late trein zou komen, hoef je niet steeds meer op die tijdstippen de grens over te fietsen, wat geen pretje is. Kom je als reiziger vanuit Duitsland met keurige late verbindingen van de Westfalenbahn in Bad Bentheim aan, stopt alles daar opeens en kun je het wel schudden... Want bij Bad Bentheim loopt vanaf 20:44 al naar Nederland toe alles dood en ben je helemaal op jezelf (of op kapitalen voor een peperdure taxi) aangewezen om nog terug te komen op een fatsoenlijke tijd 's avonds in Nederland. Dit blijft dus helaas zo triest, terwijl er wel genoeg late treinen uit Duitsland aankomen te Bh. Overigens is een uurtje of 10/11 's avonds nog niet eens zo 'laat'. Volgens mij zou je met zo'n extra late trein juist veel geld en reizigers trekken, al legde je maar één extra laatste trein in aan het eind van de avond, daar wachten reizigers dan vanzelf wel op, je vormt dan toch een goede overbrugging met heel veel stoptreinen uit Duitsland die nog ná 20:44 aankomen te Bh.. Dan zou de pendeldienst echt veel meerwaarde krijgen bovenop de IC's naar Berlijn. Laatst bewerkt door treintim op 25-08-2010 22:17 |
25-08-2010 22:43:53 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Is DM'90 niet Diesel-Elektrisch? Dan klopt dat artikel wel.%02% |
25-08-2010 22:45:51 | ||
---|---|---|
gertjan
![]() |
Nee, DM'90 is diesel hydraulisch aangedreven. - - - Hierlangs afscheuren - - - |
25-08-2010 22:47:51 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Helaas, daar gaat mijn opmerking. Wel bedankt voor de info! |
25-08-2010 23:36:23 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Komt Hoogeveen dit jaar ook weer in de picture, of is de storm voor een flinke tijd geluwd?![]() |
26-08-2010 08:55:31 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote Lijkt me iets teveel wensvol denken. De beveiliging laat geen rijwegen toe naar bezet spoor, dus zolang er niet een tweede hoofsein geplaatst is langs dit spoor gaat het niet lukken..... |
26-08-2010 09:24:15 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Is er geen seinstand die rangeren door rood licht toestaat dan? Ik dacht daar toch laatst iets over gelezen te hebben... Dat zou dan wel de oplossing zijn ![]() |
26-08-2010 09:36:04 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteAls dat zo was, dan hebben veel spoorbedrijven een gigantisch probleem ![]() Dick van den Hoven |
26-08-2010 09:39:19 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Ik heb het over de Duitse beveiliging en je kunt natuurlijk rangeren naar bezet spoor, maar als treinbeweging erop aankomen niet, tenzij er een (extra) hoofdsein staat... En dan moet je wel tijd in je plan inbouwen voor rangeren, en met een drie minuten aansluiting is dat wat lastig dunkt me. Laatst bewerkt door qj7141 op 26-08-2010 09:40 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
26-08-2010 09:40:40 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Dat is in D-land zo, treinen kunnen niet bezetspoor binnengenomen worden alleen als rangeerbeweging. Ook in Polen etc. (meegemaakt, trein in station en lok defect, hulplok werd eerst op `t emplacement binnengenomen om vervolgens via allerlei zaagbewegingen voor de trein geplaatst). Terugkomend op DM`90 naar Bh, gepland zijn 2 stellen (4 bakken)! Iets te maken met ontbreken assentellers e.d. tussen Odz en de grens? Laatst bewerkt door gvttreinen op 26-08-2010 09:49 |
26-08-2010 10:00:32 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Trein stopt trouwens ook te Odz. |
26-08-2010 10:00:48 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Ook in Duitsland kunnen treinen in principe vanaf de vrije baan binnenkomen op bezet spoor. Hiervoor wordt aan het inrijsein "Signal Zs 3 - Geschwindigkeitsanzeiger" met het cijfer "1" of "2" getoond. ("Die Kennziffern 1 und 2 können anzeigen, dass besonders früh zu halten oder in ein besetztes Gleis einzufahren ist.") Echter, deze Geschwindigkeitsanzeiger zijn op niet veel plaatsen aanwezig. |
26-08-2010 10:02:34 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Weet zo even niet of ie al ergens besproken is, maar toch: de beoogde 900 Asd-Bd die 2x per uur zou gaan rijden met Traxx+ICR, gaat niet rijden tussen Rtd en Bd. En wel omdat de Traxx-en niet zijn toegelaten op de HSL zuid... Blijft ploeteren met HiSpeed en hun treinbaantjes! |
26-08-2010 10:20:18 | ||
---|---|---|
superboer
![]() |
De treinen Arnhem-Zevenaar zijn (als ze gaan rijden?) genummerd in de serie 30500. Garantie tot aan de voordeur. |
26-08-2010 10:25:49 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteTer voorkoming van misverstanden: het gaat om het zuidelijk deel van de HSL Zuid (anders reden ze nu ook niet op het noordelijk deel) en als maar duidelijk is dat dit NIET ligt aan HiSpeed en niet aan de Traxxen, maar aan de baan - meer in het bijzonder de beïnvloedingsproblematiek van de HSL op de bestaande baan v.v. Daarom mag de treinfrequentie op de zuidelijke HSL Zuid niet omhoog. De Traxxen hebben daar technisch niets mee te maken, noch de ETCS van Bombardier. Laatst bewerkt door broek53 op 26-08-2010 10:27 |
26-08-2010 10:27:46 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
Excuseer, verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat de beïnvloedingsproblematiek juist wel was opgelost. Maar de 900 gaat wel Asd-Rtd rijden, wat een frequentieverhoging zou beteken op dit traject? Laatst bewerkt door maxime op 26-08-2010 10:28 |
26-08-2010 10:30:22 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Voor de beïnvloeingdproblematiek zijn op het noordelijk deel van de HSL een paar noodverbanden gelegd en dat werkt bij gratie van het feit dat het om korte stukjes gaat. Lage Zwaluwe - Breda is een veel groter probleem; zo groot zelfs dat men voor testen etc. nu stel 522 aan het ombouwen is geslagen. Tussen Asd en Rtd gaat, als ik mij goed herinner, al in oktober as een halfuurdienst rijden. |
26-08-2010 10:35:56 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteDat is nou juist één van de redenen voor het opzetten van deze dienst: reizigers Odz-Bh moesten nu altijd een stuk terugsteken via Hgl. De reistijd gaat nu omlaag van 44 minuten naar ongeveer 10 minuten. Gaat de trein ook stoppen op Hglo trouwens? (of is dit vragen naar dienstregelingen? ![]() |
26-08-2010 10:38:04 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Geen stop in Hglo gepland. |
26-08-2010 11:10:19 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Quote Waarbij ik me nog wel afvraag, of dat wel gaat passen in de Schipholtunnel (gezien de huidige beperkingen) en wat er met de Beneluxtreinen gaat gebeuren (daar is tussen Asd en Shl geen plaats meer voor met de voorgestelde dienstregeling van die tweede Fyra-trein). |
26-08-2010 11:24:50 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Gaat in oktober nog niet gebeuren, zeer waarschijnlijk pas in december. |
26-08-2010 11:40:24 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
de huidige beperkingen gelden tot en met 23 september dus daar moet dan geen last meer van wezen. Mcn NS International Rtd |
26-08-2010 13:41:55 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Wat Hgl-Bh betreft: Deze zal in Bh op spoor 2 of 3 binnen moeten komen om zonder rangeren weer richting Odz te kunnen, en is namelijk geen wissel tussen spoor 1 en het spoor Bh-Odz, en links rijden is niet mogelijk. Overigens heeft de Westfalenbahn een zelfde probleem: Deze komt nu aan op spoor 2 en wordt met wat rangeerwerk op spoor 1 gezet voor vertrek. Mogelijk gaat deze nu dan ook van spoor 2 vertrekken om zo toch een goede aansluiting te hebben? Drie minuten is wat kort om door de tunnel naar het andere perron te gaan namelijk. |
26-08-2010 13:44:26 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
QuoteDank voor aanvullingen/correcties! |
26-08-2010 15:17:16 | ||
---|---|---|
Rob...
![]() |
Ik wilde nog even wat opmerken over de belabberde verdeling van treinen tussen gouda en woerden! Zoals bekend is de cadans daar 3/27, en ik vroeg me af of het geen optie is om de 9800/19800 of de 9700/4000 (deze laatst is misschien lastiger) van rijtijden te laten wisselen? Zo zou je in principe een hele mooie verdeling krijgen tussen woerden en gouda! Wat zijn de bezwaren? |
26-08-2010 15:36:57 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Een leuk idee, maar dan krijg je tussen Woerden en Utrecht een belabberde verdeling. Nu is de verdeling (vanuit Woerden): 10/23/40/53 over het hele uur. Met 10 en 40 over het uur de 9800. Zou je de 19800 naar Utrecht sturen (die een kwartier later rijdt) dan krijg je een verdeling (weer vanuit Woerden) 23/25/53/55. Dat is een 2/28 verdeling en dat is ook niet wenselijk. Dit is de eerste optie. De tweede optie (9700 en 4000) lijkt me inderdaad vrijwel onmogelijk, omdat je dan op de Zaanlijn ook in de knel komt - je zou dan ook moeten gaan schuiven met de tijden van de 14700, 17400 en 7400, en dat alleen maar om tussen Gouda en Woerden de verdeling te verbeteren! ![]() De beste optie (lijkt mij, maar is onmogelijk omdat Gouda-Woerden tweesporig is) is zowel de 9800 als de 19800 laten rijden tussen Utrecht en Den Haag. Je hebt dan een keurige kwartiersdienst op het hele traject, met de 4000 als extraatje tussen Gouda en Woerden. Maar omdat er ook nog 8 IC's per uur én een goederenpad (misschien wel twee) op Gouda-Woerden rijden (dus in totaal zo'n 13, 14 treinen per uur per richting) is het daar al heel erg druk. Martijn |
26-08-2010 15:43:25 | ||
---|---|---|
Rob...
![]() |
dat is waar inderdaad, maar als we de eerste optie bekijken: de 8800 zou je natuurlijk ook kunnen verleggen qua tijd, of kom je dan lastig uit met keren in Utrecht? Want is het mogelijk om de omloop los te koppelen van de 2000? |
26-08-2010 15:46:26 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
De 8800 lost geen problemen op tussen Gd-Gdg-Wd![]() Bij twijfel: gebruik beton. |
26-08-2010 15:51:52 | ||
---|---|---|
Rob...
![]() |
Nee, dat begrijp ik. Maar op het moment dat je de 9800 en de 19800 van rijtijden laat wisselen, krijg je een slechte verdeling tussen wd en ut met de 8800. Dit zou betekenen dat je de 8800 een kwartier in beide richtingen moet opschuiven qua rijtijden, hierdoor blijven alle kruisingen gewoon behouden, zonder problemen, alleen vraag ik me nu al hoe je dan uitkomt met de kering in Utrecht. Dus wat ik concreet voorstel: 9800--> gvc-gdg 19800-> gvc-ut 8800--> ledn-ut (in beide richtingen 15 minuten later vertrekken) Laatst bewerkt door spiketrain op 26-08-2010 16:43, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
26-08-2010 16:04:33 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Allemaal leuk & aardig maar volgens mij is het een en ander voorbereid voor Randstadspoor wanneer Woerden Molenvliet eind/beginpunt wordt voor de stoppers van/naar Gdm. De stoptreinen van/naar Gvc sluiten verdacht goed op de stoppers van/naar Tl... Of er dan nog ruimte is voor stoptreinen Ut - Wd - Gd e.v. betwijfel ik... |
26-08-2010 16:10:42 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Quote (Bijvoorbeeld) 8818 en 8825 kruisen te Bdg om 7:45. Dus de treinen hier komen aan op :15 en :45. Dat was vroeger :00 en :30. Toen stond de 8800 ook nog op zichzelf, en waren er 4 omlopen. Het is dus inderdaad mogelijk om de 8800 te verschuiven. Of die dan gekoppeld kan blijven aan de 2000 is weer een heel ander verhaal. Laatst bewerkt door spiketrain op 26-08-2010 16:44, reden: Aanpassing quoot. |
26-08-2010 16:11:55 | ||
---|---|---|
Rob...
![]() |
Quote Maar zover ik weer is nog niet eens het station, maar puur de keervoorziening niet voor 2012 gereed. Een dergelijke wijziging zou in uiterste geval zelfs in een wijzigingsblad doorgevoerd kunnen worden (zie wisseling van de 9600 vorig jaar), of in ieder geval in de drgl van 2011. Zo ingrijpend is het allemaal niet. Ik ben alleen heel benieuwd wat de gevolgen zijn in Utrecht! |
26-08-2010 16:14:06 | ||
---|---|---|
Rob...
![]() |
Quote In dat geval vind ik het wel erg jammer dat ze dit niet even doorvoeren! Zoveel kost dat dan niet, en als ze daarmee een betere spreiding bereiken! Of zie ik bezwaren over het hoofd? Laatst bewerkt door spiketrain op 26-08-2010 16:45, reden: Aanpassing quoot |
26-08-2010 16:20:19 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Een veelgehoord bezwaar is dat de perrons in Ut liever niet gebruikt worden voor lang keren. Wat een optie is, is om de (verschoven) 8800 aan de 3000 te koppelen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan: -8800 een kwartier verschuiven, koppelen met 3000 Ut-Ah-Nm -8800 Ledn-Ut-Ah-Nm -3000 Hdr-Ut-... Wie verzint er iets creatiefs? Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 26-08-2010 16:21 |
![]() |
advertentie |
26-08-2010 16:30:39 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Passen er wel 10/12 bakken IRM op de stations van Ledn-Ut? |
26-08-2010 16:39:42 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Dat is nog een ander knelpunt... 8 is het maximum |
26-08-2010 16:45:55 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Dan weet ik niet of de reizigertjes uit Nm en Ah het leuk gaan vinden in 8 bakken IRM. En dan ook nog eens massaal overstappen te Ut omdat de 3000 niet naar Asa en Asd tuft, maar naar Ledn gaat. Handig. En die trein Hdr-Asd-Ut kun je vervolgens nergens aan vastknopen. Ach, straks rijdt Asd-Ut-Ehv toch 6x per uur. Kan die serie daar wel ergens kwijt. ![]() |
26-08-2010 16:50:28 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Tja, het geeft de horde uit Den Haag / Rotterdam weer een extra mogelijkheid tot overstappen. Of nee... De intercity's uit die richting stoppen natuurlijk al een paar jaar niet meer in Woerden... Conclusie: het is een complex klusje, dat treinseries plannen %08% |
26-08-2010 18:14:00 | ||
---|---|---|
bogger
![]() |
Zal zo weer on-topic gaan![]() maar met wat pas en meetwerk zou je de huidige 19500 (spits) door kunnen trekken naar Ut. Weliswaar vlak voor (ri Ledn) of achter (ri Ut) de 2000, maar vanaf Gdg (ri Ledn) of tot Gdg vv. zouden de huidige rijtijden ongeveer 15/15 met de 9800 liggen.. |
26-08-2010 19:16:59 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Dit topic wordt zo een soort fantasie-topic. Willen we dat? Of moet het meer een feiten-topic worden/blijven? |
26-08-2010 22:41:23 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Of wijzig het topic in 'Dienstregeling 2011, wat is NIET waar?'![]() |
26-08-2010 23:16:43 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Of het reeds geöpende topic voor al onze ideeën. |
27-08-2010 10:25:40 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
![]() |
Tja, ik ging even iets te diep in op een opmerking. Mijn excuses voor het afdwalen. |
15-10-2010 17:49:33 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
De DRGL2011 is nu in de reisplanner te vinden. Opvallend is niet zo zeer dat Emnb dus vanaf dan pleitos is, maar dat Emnz een sneltreinstation wordt. |
15-10-2010 21:26:07 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Trouwens wel een rare dienstregeling: Hgl - Bh heuvel op in 19 min. Terug de berg af 20 min. De IC doet er 20 minuten over naar Bh. Zeker met DM '90 heeft die bult, zeker na Odz, flinke invloed. |
15-10-2010 21:56:36 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De rijtijden voor de Berlijn-IC zijn tussen Hgl en Bh schromelijk overdreven door NS Hispeed. Voor drgl 2007 werd het traject volgens mij afgelegd in circa 14 minuten. Ter vergelijking, de 17900-serie legt de 18 kilometer tussen Nvdw en Hno af in 13 minuten met een tussenstop in Rat. Dan moet de 25 km tussen Hgl en Bh (met stop in Odz) te doen zijn in 19 minuten, ook inclusief een eventuele bult. En het wordt een traject waar het DM90 weer eens goed tot haar recht komt, volgens mij is het materieel toch meer gebouwd voor de hoofdlijndienst dan voor geboemel van station naar station. Overigens is er door de eerste stoptrein (Hgl 06.35 Bh 06.54) met aansluiting op IC2249 (Bh V07.21) een nieuwe ochtendverbinding vanuit Twente naar Osnabrück/Berlijn, erg positief. Het is alleen jammer dat de laatste stoptrein (Bh 20.10-Hgl 20.30) al zo vroeg gaat, een uur of twee uur later zou beter geweest zijn. Verder nog een klein nieuwtje over de CNL naar Zürich en München, deze rijden vanaf 12 december weer dagelijks. De beperking van de rijdagen (alleen in en rond het weekend) in de periode november t/m maart vervalt dus. Laatst bewerkt door maurits op 15-10-2010 22:32 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
15-10-2010 22:07:07 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
De 9200 wordt als Fyra vermeld. Opvallend daarbij: hij verdwijnt dus ook uit de reisadviezen als je het tonen van hogesnelheidstreinen uitzet. De Benelux een hogesnelheidstrein, jaja tuurlijk %08% Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
15-10-2010 22:11:34 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Thalys wordt ook als Fyra gekenmerkt. |
16-10-2010 00:26:59 | ||
---|---|---|
david_meye
![]() |
Volgens de Reisplanner rijd de 9893 de hele week tussen Gvc en Ut en ook 9884 vanaf 13 december 2010. Laatst bewerkt door david_meye op 16-10-2010 00:27 |
16-10-2010 09:22:50 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote De EBA heeft de DM'90 toendertijd van de lijn Heerlen-Aachen verbannen omdat deze voorzien waren van een open toilet. De EBA stelde dat alleen treinen met een bioreactor moesten worden voorzien. De stellen die bij Syntus rijden hebben het toilet afgesloten, dus de EBA hoeft niet moeilijk te doen. Volgens mij (en dat heb ik volgens mij zelfs van jou, broek53) moeten landen al het materieel van buurlanden tot het eerste grensstation accepteren. Enkele jaren geleden is de onkruidtrein van de DB tot aan Zevenaar gekomen. Maar met dat accefietje van IVW en ERB kan dit weleens op scherp gezet zijn. |
16-10-2010 09:51:37 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Volgens mij hadden de stellen die tussen Heerlen en Aachen reden een normaal geopend toilet met open stortbuis, die eis speelde nog niet omstreeks 1998. Het had volgens mij wel te maken met zaken als instaptredes die buiten profiel waren, de hoeveelheid licht die de voorruit doorliet, brandblussers in het interieur en bestickering op de binnenschuifdeuren. De stellen waren daarmee uiteindelijk toegelaten op het Duitse binnenlandse baanvak Herzogenrath-Aachen Hbf. Voor Hgl-Bh gaat het om een toelating op een grensbaanvak, waarbij volgens mij alleen getest hoeft te worden of DM90 geen conflicten heeft met de Duitse beveiliging of het PVR. Zaken als een gesloten toiletsysteem spelen daarbij geen rol. Dat het EBA daarbij moeilijk gaat doen omdat het IVW moeilijk deed bij de toelating van de Flirt-stellen in Vl kan zijn, maar ik mag hopen dat dergelijke communistische praktijken tegenwoordig tot het verleden behoren. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
16-10-2010 09:53:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nuance: een buurland hoeft niet zonder beperkingen al het materieel op een grensstation toe te laten (zie de recente toestanden met Flirts naar venlo en een toenemende hoeveelheid NS-materieel naar Bentheim en Emmerich. Je kunt natuurlijk niet het risico nemen dat de beveiliging gaat flipperen als je met een nieuw type materieel komt binnenzeilen. Er is dus een beperkt aantal aspecten die wel bekeken en gemeten moeten zijn voordat materieel het andere land in mag. Maar belangrijk is inderdaad dat het materieel niet aan alle eisen van het buurland behoeft te voldoen, daar gaat het eigenlijk om. Wat DM'90 betreft: toen dit op Heerlen - Aken ging rijden, moest er (uiteraard) Indusi in, zonwerende en verstevigde frontramen en uitklaptreden bijvoorbeeld. En dat zijn zaken die (waarschijnlijk) niet hoeven als je maar tot Bentheim gaat. |
16-10-2010 09:55:21 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
De toiletten was wel degelijk een belangrijk probleem in de jaren 90 bij het met DM90 naar Aachen rijden. Een gesloten toilet systeem was vanaf 1996( of zelfs nog wat eerder) verplicht bij nieuw materieel in Duitsland. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
16-10-2010 10:00:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet is geen wedstrijd tussen EBA en IVW, die op zichzelf helemaal geen zaken met elkaar doen. Beide hebben te maken met vervoerders die materieel toegelaten willen hebben, maar - zover ik weet - niet met elkaar. Laatst bewerkt door broek53 op 16-10-2010 11:29 |
16-10-2010 11:20:27 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De 7000 vertrekt voortaan een minuut eerder uit Apd. Een erg optimistische verandering, het zal waarschijnlijk alleen in de rustige uren voorkomen dat het werkelijk lukt die minuut eerder te vertrekken (en deze wijziging is er naar mijn idee juist gekomen om de 2800 beter de kunnen laten doorrijden, die alleen in de brede spits rijdt) Verder beginnen doordeweeks de middagritten van de 2800 van/naar Dv een half uur eerder.%02% |
16-10-2010 13:33:50 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Ook wel interessant is dat de 4400 serie met SGM gereden gaat worden en de stoptrein 17800 Zp-Apd(RegioNS) 'Sprinter' gaat heten... Laatst bewerkt door stefanvdw op 16-10-2010 13:34 |
16-10-2010 13:46:32 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Als de 4400 met SGM gereden gaat worden dan zal dat toch ook gelden voor de 9600? |
16-10-2010 13:59:29 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Alle stoptreinseries in het zuidoosten staan inmiddels als Sprinter in de planner dus dat is wel aannemelijk ja. |
16-10-2010 14:47:07 | ||
---|---|---|
wadloper
![]() |
En tot mijn verbazing zie ik dat er met ingang nieuwe drgl een half uursdienst wordt gereden tussen Groningen en Roodeschool, op werkdagen en ook buiten de spits. |
16-10-2010 15:39:02 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteMaar daarmee is niet gezegd dat een Sprinter ook daadwerkelijk met SGM of SLT gereden wordt. |
16-10-2010 15:47:57 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Ik zie de 17800 inderdaad nog niet met SGM gereden worden%02% Als de 9600 gekoppeld blijft aan de 4400(en dat zal wel) dan gaat ook die serie met SGM gereden worden. Van de 4400 weet ik het zeker(is regio NO, 9600 is Zuid) dat het met SGM gereden gaat worden. Hierbij speelde ook nog een discussie over de plannormen(vol etc.), aangezien het toch behoorlijke afstanden zijn waar men dan zou moeten staan... |
16-10-2010 18:51:21 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
het SGMm rijdt nu natuurlijk nog in de (1)6000/13600 en wordt daar per DRGL 2011 verdrongen door SLT,dus het zal toch ergens heen moeten...![]() Sowieso was het geloof ik al het plan dat SLT het SGMm vervangt en SGMm al het mat'64 in het oosten/zuiden van het land ging vervangen (nja, beperkt dan ![]() |
16-10-2010 19:57:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zie het eerlijk gezegd nog niet gebeuren - vooral met de herfst en winter nog voor de deur - dat de dienst in december vlekkeloos van start kan gaan zonder dat er Mat.'64 aan te pas komt (dat was toch de bedoeling?). Of het moet zijn dat NS het jojo-beleid van het terzijde stellen en weer indienststellen van Mat.'64 onverminderd voortzet. |
16-10-2010 20:12:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nee, de meest optimistische inschatting was dat in februari het mat '64 buiten de lijn Zwolle - Emmen verdwijnt. En dat was nog voor de jongste rijtuigbestelling door Hispeed, als ik het goed heb. Reken dus maar op april. Laatst bewerkt door broek53 op 16-10-2010 20:12 |
16-10-2010 21:00:11 | ||
---|---|---|
bossie186
![]() |
Wel jammer eigenlijk%09%%04%. De lijn Zwolle - Emmen is eigenlijk wel een uitzondering. Het is zowat de enigste plek waar mat '64 word gespot in het oosten. Laatst bewerkt door bossie186 op 16-10-2010 21:04 |
16-10-2010 22:26:58 | ||
---|---|---|
jwalk1
![]() |
beste mensen, ik heb eigenlijk een beetje een andere vraag, komt er ook eens zo'n lijst uit met daarop de trein nummers en het (verwachte) materieel? groetjes Jens |
16-10-2010 22:34:33 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Ook op zaterdag trouwens. Verder opvallend is dat de sneltreinen tussen Lw en Gn een uur langer door gaan rijden en ook op zondag%05% gaan rijden. Dan is er overdag een uursdienst + sneltrein. Had zelf voor het traject liever 2x per uur een stoptrein gezien. Had denk ik de vraag iets meer kunnen vergroten. |
16-10-2010 22:56:52 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Quote Tot nu toe heeft Treinfan nog steeds heel consequent zo'n lijst bij ieder wijzigingsblad dit jaar (en die van de nieuwe DRGL in 2011 is precìés zo'n wijzigingsblad) gezet, dus dat komt vast wel goed. Is er reden om te twijfelen dat zo'n lijst er niet meer komt, of heb je gewoon weinig geduld? Komt vanzelf, zou ik zeggen. Momenteel zal NS zelf dat ding wellicht nog niet eens af hebben voor december (ook al liggen de pepernoten en speculaasbrokken nu ook al weer in de winkel, 't is nog lang niet zo ver ![]() Laatst bewerkt door treintim op 16-10-2010 23:07 |
16-10-2010 23:40:30 | ||
---|---|---|
superboer
![]() |
Dingen die ik kan melden: 4400/9600 staat nog met mat'64 gepland volgens mijn info. 7500 wordt weer SGM. 12100 wordt weer VIRM. in de 3900/3700 komt een extra omloop(of een andere) VIRM, o.a 3924. 6000/16000 met SLT. 5800 (grotendeels?) met SGM. Garantie tot aan de voordeur. |
17-10-2010 00:11:47 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Er waren toch plannen om de 5800 met SLT te gaan rijden. |
17-10-2010 09:23:03 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2011.htm Er worden dus ook gewoon 1700'en gebruikt voor de CNL![]() |
17-10-2010 09:28:07 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
De omlopen plan V gaan uit de serie 5000 en zijn kerende treinen, maar ook uit de 5100. Op zaterdag komt voor Plan V in de 5100 mDDM terug... |
17-10-2010 09:54:38 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
-In de 4800/5400 rijdt savonds een omloop SGMM ma/do (beginnend met 4862) -5600 weer geheel DDAR/MDDM -5800 met SGMm, behalve de eerste treinen in het weekend. -6000/16000/13600 met SLT -6300 geheel SGMM -Naast dat de 7500 geheel SGMM wordt, wordt ook de 7600 geheel SGMM. -Trein 9689 rijdt op MD-DV-- met SLT -De stoptrein Hrl-Aachen wordt de serie 119xx. Laatst bewerkt door mdj op 17-10-2010 09:55 Bij twijfel: gebruik beton. |
17-10-2010 10:06:25 | ||
---|---|---|
Mat75
![]() |
Quote Wat zou het meest aannemelijke mat zijn ter (tijdelijke) vervanging voor de concessie wordt beeindigd? SGM of SLT neem ik aan? |
17-10-2010 10:09:27 | ||
---|---|---|
superboer
![]() |
Op zaterdag rijdt er geen ICM meer in de 3600, op zondag nog 1 omloop. Op ma-vr veranderd er aan de inzet van ICM in de 3600 niet veel, 3624 e.v gaat met VIRM rijden, 3626 e.v met ICM. Garantie tot aan de voordeur. |
17-10-2010 10:10:10 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
QuoteSGM zal daar niet komen, aangezien die maar 120 km/h kan. SLT zal het dan zijn, omdat je anders de rijtijden moet verbreden etc (lijkt mij) En volgens mij 'mogen' ze daar volgens de concessie 'alleen' Plan V inzetten. Zoals Broek53 al aangeeft gaat Mat'64 verdwijnen, maar tot einde concessie van Zwolle-Emmen blijft daar Plan V rijden. Arriva gaat met E-GTW rijden. Laatst bewerkt door TheKnitter op 17-10-2010 10:46 |
17-10-2010 10:44:19 | ||
---|---|---|
bossie186
![]() |
%01%Arriva zal in december 2012 nieuwe treinen laten rijden, op de lijnen Zwolle - Emmen, Mariënberg - Almelo, Winterswijk - Zutphen en Zutphen - Apeldoorn. De plan V's gaan in december 2012 weg op de eerst genoemde lijn. Hier komt zoals de verwachtingen de spurt te rijden in elektrische variant.![]() Laatst bewerkt door bossie186 op 17-10-2010 10:50 |
17-10-2010 11:21:12 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
SLT heeft 1x op een blauwe zaterdag een slag op de Emmerlijn gedaan in de reizigersdienst en haalde de rijtijden. Het enige puntje is dat er geen toiletten inzitten en daar zal de provincie niet al te blij mee zijn. |
17-10-2010 11:52:07 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Reizigers zijn er niet blij mee, op het provinciehuis zijn vast toiletten.![]() ![]() |
17-10-2010 12:31:27 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteSGMm haalt daar de rijtijden ook. Verder niet aan de orde, er blijft voorlopig wel mat'64 rijden ![]() Laatst bewerkt door robbertc op 17-10-2010 12:32 |