Dienstregeling 2011, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
17-10-2010 12:50:34
bossie186
bossie186
In ieder geval tot december 2012.%08%  

17-10-2010 12:57:36
microshit
microshit
Ik zie nu dat de serie 6000/16000/13600 weer "Sprinter" heet in plaats van "Stoptrein" sinds ETMET.
En Htnc staat nu ook in de reisplanner vermeld als haltering zijnde.
 

17-10-2010 13:38:30
jwalk1
jwalk1
Quote
treintim:
Quote
jwalk1: beste mensen,

ik heb eigenlijk een beetje een andere vraag, komt er ook eens zo'n lijst uit met daarop de trein nummers en het (verwachte) materieel?

groetjes Jens


Tot nu toe heeft Treinfan nog steeds heel consequent zo'n lijst bij ieder wijzigingsblad dit jaar (en die van de nieuwe DRGL in 2011 is precìés zo'n wijzigingsblad) gezet, dus dat komt vast wel goed. Is er reden om te twijfelen dat zo'n lijst er niet meer komt, of heb je gewoon weinig geduld? Komt vanzelf, zou ik zeggen. Momenteel zal NS zelf dat ding wellicht nog niet eens af hebben voor december (ook al liggen de pepernoten en speculaasbrokken nu ook al weer in de winkel, 't is nog lang niet zo ver). Bovendien kan ik me voorstellen dat de materieelsituatie afhankelijk van herfst en begin winter hier ook nog mee te maken zullen hebben en dat die lijst niet zomaar wat theorie is (wat treinnummertjes en materieel erbij geplakt, zo werkt het geloof ik niet, zo'n lijst klopt meestal met de actuele materieelsituatie).


bedankt voor de informatie, het is niet zo zeer ongeuldigheid maar ik wist niet dat Treinfan die lijst bijhoudt want ik zit nog niet zo lang op het forum, ik wist niet eens dat zo'n lijst uitkomt?

bedankt voor de reactie!

gr. Jens
 

17-10-2010 13:39:19
mark
mark
%01% http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010.htm
De betreffende lijst.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-10-2010 13:48:35
treintim
treintim
Ja, sneller dan ik blijkbaar had gedacht.%08%
@Mark, bedoel je niet deze link? http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2011.htm

Laatst bewerkt door treintim op 17-10-2010 13:50
 

17-10-2010 14:11:05
mark
mark
Oh, die bestaat ook al... nou ja voor 2011 die dus  

17-10-2010 14:25:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
noof: SLT heeft 1x op een blauwe zaterdag een slag op de Emmerlijn gedaan in de reizigersdienst en haalde de rijtijden. Het enige puntje is dat er geen toiletten inzitten en daar zal de provincie niet al te blij mee zijn.


Was er hier niet laatst een discussie over dat de nieuwe E-GTW's van Arriva geen toilet krijgen?!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-10-2010 14:32:54
Lenny
Lenny
Quote
nielske90: Alle stoptreinseries in het zuidoosten staan inmiddels als Sprinter in de planner.
Iemand enig idee waarom dit is veranderd? Het is namelijk alleen de naamgeving die veranderd, en die zit er bij veel mensen toch ingebakken (m.a.w. ze zullen het gewoon stoptrein blijven noemen).


The idea is to die young as late as possible.
 

17-10-2010 17:17:53
bjornl
bjornl
Quote
dlm4yjp: Was er hier niet laatst een discussie over dat de nieuwe E-GTW's van Arriva geen toilet krijgen?!
Ik volg niet alle discussies, maar volgens deze http://www.plaats.nl/gemeente-nunspeet/videos/jYU3DIDtYiI/nieuwe-treinen-tussen-emmen-en-zwolle/ reportage krijgen ze gewoon een wc.
 

17-10-2010 19:46:05
scooter
scooter
De laatste IC van Amsterdam naar Eindhoven(887)rijdt niet verder dan Utrecht en de 889 rijdt nu na Utrecht door naar Eindhoven.
Tevens rijdt de laatste sprinter van Den Bosch naar Eindhoven nu al rond 045,alleen op zaterdag is er nog een latere,om 113
 

17-10-2010 20:22:36
Drenthe
Drenthe
Naast de nachttrein in de zomerperiode Enschede - Utrecht - Schiphol gaat aansluitend hierop een nachttrein rijden op de route Groningen - Haren - Assen - Beilen - Hoogeveen - Meppel - Zwolle - Amersfoort. Vertrek uit Groningen om 0:45 uur, vanaf Amersfoort retour om 4:23 uur. Zie voor de exacte vertrektijden per station de reisplanner van NS http://www.ns.nl en nachtbusgroningen.hyves.nl http://nachtbusgroningen.hyves.nl

Laatst bewerkt door Drenthe op 17-10-2010 20:24
 

17-10-2010 20:33:00
treintim
treintim
Heel fijn. En eigenlijk betreft het dus alleen maar een trein Groningen-Amersfoort v.v., want daar wordt aangesluiting geboden naar/vanaf Shl door de reeds bestaande nachttrein Es-Shl. Prima initiatief dit.  

17-10-2010 21:21:12
Joey666
Joey666
Hele 4900/5000/5700 serie weer helemaal mat 64 vrij?
Was in 2010 ook, met 1 omloop. maar nu zijn de omlopen 50% op 50% bijna.

Kijken hoe lang de DDAR,s en MDDM,s blijven volhouden.
Ben benieuwd.

Zag dat de 4923 met DDAR gereden word. is deze enkel of rijdt hij dubbel met twee stellen. Omdat er nu al bijna een jaar dubbel MDDM gereden wordt.
en zijn er nog dubbele stellen in de 5000/5700 serie?

Laatst bewerkt door Joey666 op 19-10-2010 18:10
 

19-10-2010 19:42:20
joahn93
joahn93
staan er nog nieuwe stations gepland voor de drgl 2011?


FR1908
 

19-10-2010 19:52:46
mren
mren
Maastricht Haven
Hgl Ziekenhuis
Hoevelaken
Sassenheim
Veendam
Leidsche Rijn
en nog 5 aan de MLL
 

19-10-2010 19:53:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
alles wat mren al noemt plus:
- Utlr (wait, das wel in 2011 maar in december, dus DRGL 2012)
- Wtv

Tenminste, dat zijn alle geplande stations voor 2011. In hoeverre het volgens planning loopt, geen idee

Laatst bewerkt door SleutelMan op 19-10-2010 19:56
 

19-10-2010 20:00:26
Jannn2009
Jannn2009
Met de bouw van station Sassenheim is al een tijdje begonnen, echter zal dit station, zoals het er nu naar uit ziet, niet dienst doen vanaf dag 1 van DRGL 2011. De perrons etc zullen in vergevorderd stadium zijn, maar Prorail moet nog het een en ander aan de beveiliging doen. De planning staat in het voorjaar van 2011.

Ik ga morgen informatie opvragen in het gemeentehuis, wanneer ik meer exacte informatie weet zullen jullie het z.s.m. te horen krijgen!;)
 

19-10-2010 20:03:08
bart84
Moderator
bart84
Quote
joahn93: staan er nog nieuwe stations gepland voor de drgl 2011?
Quote
mren: Maastricht Haven

En waar was deze dan precies gepland?


Mvg. Bart
 

19-10-2010 20:05:35
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
officeel is het Maastricht Beatrixhaven, wordt bediend door Veolia. NS was er nog niet over uit of ze m aandoen of niet. Locatie is dus ergens in de wijk Beatrixhaven met een P+R voorziening. De exacte locatie moet ik je even schuldig blijven, ergens bij Bha gok ik dus.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 19-10-2010 20:08
 

19-10-2010 20:12:22
kevinevers
kevinevers
Als ik dit moet geloven komt het station bij de Limmelderweg te liggen http://www.mestreechonline.nl/forum/showthread.php?p=67135  

19-10-2010 21:08:22
microshit
microshit
Dan hebben we dus:
Zuid-Holland
Boven-Hardinxveld
Giessendam West
Gorinchem Noord
Leerdam West
Sassenheim
Sliedrecht Baanhoek

Utrecht
Hoevelaken (2011)
Houten Castellum (2010)
Utrecht Leidsche Rijn (2011)

Limburg
Maastricht Beatrixhaven (2011) (of een andere naam)

Overijssel
Hengelo Gezondheidspark (2011) (of - Ziekenhuis)

Gelderland
Westervoort (2011)

Drenthe
Emmen Zuid (2010)

Groningen
Veendam (2011)

Laatst bewerkt door microshit op 20-10-2010 08:52
 

19-10-2010 21:10:06
mren
mren
En ging Castellum ook niet weer eens open rond die tijd?  

19-10-2010 21:13:22
microshit
microshit
Heb 'm erbij gezet, en aangevuld.  

19-10-2010 21:50:36
gertjan
gertjan
Quote
microshit: Dan hebben we dus:
Zuid-Holland
Gorinchem Papland
Gorinchem Noord gaat dat station heten Zie ook http://www.merwede-lingelijn.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=218Wat&catid=42:Achtergrond&Itemid=86


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

19-10-2010 21:51:16
bart84
Moderator
bart84
Quote
SleutelMan: officeel is het Maastricht Beatrixhaven, wordt bediend door Veolia. NS was er nog niet over uit of ze m aandoen of niet. Locatie is dus ergens in de wijk Beatrixhaven met een P+R voorziening. De exacte locatie moet ik je even schuldig blijven, ergens bij Bha gok ik dus.

Ja, dat was al in de planning toen ik daar nog woonde (1,5 jaar geleden). Ik dacht alleen dan 'haven' iets dichter bij het water zo liggen. De halte achter de Mora-fabriek (t.h.v. Bha) is uitvoering besproken.


Mvg. Bart
 

19-10-2010 22:18:43
scooter
scooter
Volgens de NS-site duurt een rit van Venlo naar Moenchengladbach 3 uur en 11 minuten%03%.En ook nog met een overstap in Duesseldorf van 1 uur en 40 minuten%02%.  

19-10-2010 22:25:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
microshit: Boven-Hardinxveld
Giessendam West
Gorinchem Papland
Leerdam West
Sliedrecht Baanhoek
Iemand trouwens een idee hoe het zit met de indienststellingen? Drgl 2011 gaan ze niet meer halen maar ze zijn ook ruim voor drgl 2012 klaar.
Althans, Sliedrecht Baanhoek en Boven-Hardinxveld is men al mee bezig net als de verdubbeling van Dordrecht Stadspolders.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-10-2010 23:02:55
gertjan
gertjan
Week 27 van 2011 is het plan dat we de kwartierdienst gaan rijden


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

19-10-2010 23:28:12
woepje
woepje
Quote
peterselie:Verder opvallend is dat de sneltreinen tussen Lw en Gn een uur langer door gaan rijden en ook op zondag%05% gaan rijden. Dan is er overdag een uursdienst + sneltrein.
Niet een uur langer, maar tot en met 22.53 uur rijdt die sneltrein door. De sneltrein vertrekt en komt aan op spoor 6a ipv 3a.

De trein van/naar Rd wordt behandeld op 3a ipv 2a. De trein naar Dz wordt op 2a behandeld. De trein naar Zb en uit Ws/Nsch/Leer wordt behandeld op 4b ipv 1b. De trein naar Ws/Nsch/Leer en uit Zb wel gewoon op 1b. De 9100 komt binnen op 6b en vertrekt vanaf 7b. Dus genoeg wijzigingen te gaan.

8400 serie veranderd in 20300 serie (Gn-Leer).

Laatst bewerkt door woepje op 19-10-2010 23:37
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-10-2010 23:59:12
brandsrus
brandsrus
Vandaar dat ze met spoor 6 en 7 bezig zijn in Gn. gaat spoor 1a dan buiten dienst? Omdat de treinen naar Dz voorheen altijd daar behandeld werden. Eigenlijk schuift het wat op en wordt de perronindeling te Gn wat veranderd.

Gaat er nog wat gebeuren met die loopbrug vanaf spoor 6 en 7?
 

20-10-2010 00:42:49
tonnie12
tonnie12
veranderd er nog iets bij syntus?  

20-10-2010 01:13:08
manuel25
manuel25
Quote
brandsrus: Vandaar dat ze met spoor 6 en 7 bezig zijn in Gn. gaat spoor 1a dan buiten dienst? Omdat de treinen naar Dz voorheen altijd daar behandeld werden. Eigenlijk schuift het wat op en wordt de perronindeling te Gn wat veranderd.

Gaat er nog wat gebeuren met die loopbrug vanaf spoor 6 en 7?
Dat mag ik hopen ja, ik stoot telkens mijn harses aan dat kreng %09%
Maak er een mooi tunneltje van, met nog wat winkeltjes die nu voor het busstation zitten, zoals de smullers, ed. zou ik aanbevelen.

Laatst bewerkt door manuel25 op 20-10-2010 01:13
 

20-10-2010 04:19:58
TheKnitter
TheKnitter
Het wordt gelijkvloers. Je hoeft dus niet meer met die loopbrug straks.
Alhoewel die loopbrug blijft behouden vanwege zijn 'monumentale' waarde.
Spoor 4/5/6 worden dus kopsporen.
 

20-10-2010 06:09:36
dvdhoven
dvdhoven
Nog even over stations. Miv de nieuwe drgl verandert Tilburg West in Tilburg Universiteit (Tbu)


Dick van den Hoven
 

20-10-2010 06:24:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ow gaat dat toch door? Ik dacht dat de gemeente Tilburg en NS/Prorail daar nog niet over waren uitgeruzied  

20-10-2010 06:51:32
dvdhoven
dvdhoven
Ik denk het wel. Ik heb er aanpassingen voor moeten doen voor het systeem LokaalPlan.


Dick van den Hoven
 

20-10-2010 11:29:40
ZJ37
ZJ37
Quote
Joey666: Hele 4900/5000/5700 serie weer helemaal mat 64 vrij?
Was in 2010 ook, met 1 omloop. maar nu zijn de omlopen 50% op 50% bijna.

Sterker nog: Mat'64 rijdt alleen nog rond Ehv en Limburg (4400/9600, 5200/6400, 6800, 6900).
Ook een grote verschuiving van SGM van de 6000/16000/13600 dat daar compleet verdwijnt en zijn werkterrein krijgt in de series 3300/4300/4600, 5800, 6300, 7000, 7500, 7600 (en zelfs een verdwaalde 5400).

De 6000/16000/13600 wordt nu integraal SLT.
 

20-10-2010 11:36:09
jorgo
jorgo
Quote
bart84:
Quote
SleutelMan: officeel is het Maastricht Beatrixhaven, wordt bediend door Veolia. NS was er nog niet over uit of ze m aandoen of niet. Locatie is dus ergens in de wijk Beatrixhaven met een P+R voorziening. De exacte locatie moet ik je even schuldig blijven, ergens bij Bha gok ik dus.

Ja, dat was al in de planning toen ik daar nog woonde (1,5 jaar geleden). Ik dacht alleen dan 'haven' iets dichter bij het water zo liggen. De halte achter de Mora-fabriek (t.h.v. Bha) is uitvoering besproken.


Waar is dat uitvoerig besproken? Wel interessant.

Dichter bij het water heeft weinig zin denk ik (los van het ontbreken van een spoorlijn met een bestaande reizigersdienst). In de Beatrixhaven heeft het overgrote deel van de bedrijven natuurlijk sowieso niets van doen met de binnenvaart -- het is een doorsnee industrieterrein. Die genereren overigens geen reizigersstromen want dergelijke werknemers komen bij voorkeur met eigen vervoer. Het zal dus eerder gaan over bediening van de wijken Limmel en Nazareth en inderdaad de P&R functie.

Misschien klinkt alleen 'Haven' makkelijker. Een meer sprekende haltenaam was dan misschien nog wel 'Maastricht Frikandel'. %08%

Momenteel is er daar volgens mij nog geen enkele werkzaamheid zichtbaar. Gaat dit ten koste van de gesuggereerde halte bij Rothem? Ben benieuwd of dit alles in de loop van 2011 werkelijkheid kan worden.
 

20-10-2010 13:01:18
reisthijs
reisthijs
Prorail http://www.prorail.nl/pers/Persberichten/Actueel/Landelijk/Pages/StationMaastrichtNoordsteedsdichterbij.aspx heeft het niet meer over 'Haven' maar gebruikt de naam 'Maastricht Noord'. De opening is gepland voor eind 2011 (dus per dienstregeling 2012). Er komen alleen perrons aan de sporen waar Veolia rijdt, dus NS-treinen gaan er niet stoppen.  

20-10-2010 16:48:24
Eindhoven
Eindhoven
Per wijzigingsblad April 2011,inzet SLT in serie 3300,4300,4600.
Vrijkomende Sgmm vermoedelijk naar de serie 4400,9600,(5200,6400).
Extra bestelling van 46 SLT beslissing binnenkort.
 

20-10-2010 17:43:46
manuel25
manuel25
Quote
TheKnitter: Het wordt gelijkvloers. Je hoeft dus niet meer met die loopbrug straks.
Alhoewel die loopbrug blijft behouden vanwege zijn 'monumentale' waarde.
Spoor 4/5/6 worden dus kopsporen.
Ohja, is waar ook, is mij in een grijs verleden verteld door een collega. Wel mooi, dat Groningen dan zo'n groot dubbel semi-kopstation wordt
Wel vraag ik me af wat ze met spoor 5 willen, materieel opstellen?

Laatst bewerkt door manuel25 op 20-10-2010 17:45
 

20-10-2010 18:52:33
bart84
Moderator
bart84
Quote
jorgo:
Waar is dat uitvoerig besproken? Wel interessant.

...

Misschien klinkt alleen 'Haven' makkelijker. Een meer sprekende haltenaam was dan misschien nog wel 'Maastricht Frikandel'. %08%

Momenteel is er daar volgens mij nog geen enkele werkzaamheid zichtbaar. Gaat dit ten koste van de gesuggereerde halte bij Rothem? Ben benieuwd of dit alles in de loop van 2011 werkelijkheid kan worden.

Is ongeveer een jaar geleden wel eens op Somda langs gekomen, maar weet niet meer waar. Volgens de huidige plannen komt de halte t.h.v. de Limmelderweg, de plannen van een jaar geleden hadden het nog over een halte nabij de overweg Balijeweg (bij de kringloopwinkel). Ook halte Rothem (echt een gat waar de sneltrein al doorheen is voordat je een keer met je ogen kon knipperen) was vorig jaar al ter sprake gekomen. Valt me nog mee dat ik Geulle nog niet heb horen roepen voor een halte, mooie tegen de heuvel op met uitzicht over Geulle.

Laatst bewerkt door bart84 op 20-10-2010 18:52


Mvg. Bart
 

20-10-2010 19:26:11
dh3201
dh3201
Quote
microshit: Utrecht
Hoevelaken (2011)

Hoevelaken zelf ligt in Gelderland, maar het station/halte komt inderdaad in Utrecht te liggen.


Shqiperise-lopers?
 

20-10-2010 19:52:18
woepje
woepje
Quote
TheKnitter: Het wordt gelijkvloers. Je hoeft dus niet meer met die loopbrug straks.
Alhoewel die loopbrug blijft behouden vanwege zijn 'monumentale' waarde.
Spoor 4/5/6 worden dus kopsporen.
En de plannen voor het koppelen van de treinen uit Rd/Dz met de treinen naar Vdm/Nsch en andersom gaan dus niet door neem ik aan???
 

20-10-2010 20:26:18
TheKnitter
TheKnitter
Gegevens die ik tot mijn beschikking gekregen heb is dat dat voorlopig niet gebeurt.
Aangepaste sporenindeling:
Serie 500: 2b
Serie 700: 3b
Serie 9100: Komt binnen op 6b en vertrekken van 7b
Serie 37700: 2a
Serie 37600: 3a
Serie 37400: 4a
Serie 37300: 6a
Serie 20300: 4b
Serie 37800: 1b
Serie 37500: 4b
Spoor 7a zal Arriva ook tot hun beschikking hebben, maar niet continu gebruiken, als ik het goed begreep.
Spoor 1a word dus niet meer gebruikt, en 1b een stuk minder.
 

20-10-2010 20:33:17
woepje
woepje
De 9100 gaat dus niet meer kort keren, lijkt mij? Vanwaar deze aanpassing?  

20-10-2010 21:25:57
hansfroon
hansfroon
en waar gaan de doorgaande gdt dan langs? Via het emplacement?
Hans
 

20-10-2010 21:53:04
microshit
microshit
Quote
dh3201:
Quote
microshit: Utrecht
Hoevelaken (2011)

Hoevelaken zelf ligt in Gelderland, maar het station/halte komt inderdaad in Utrecht te liggen.


Was ook alleen maar een copy/paste van Wikipedia
 

20-10-2010 21:55:37
mdj
mdj
Dus station Hoevelaken ligt in Utrecht, dus is er niets aan de hand


Bij twijfel: gebruik beton.
 

21-10-2010 08:16:05
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
hansfroon: en waar gaan de doorgaande gdt dan langs? Via het emplacement?
Hans


Die kunnen volgens mij nog gewoon door over de sporen 7 t/m 10.


Met vriendelijke groet, Robin
 

21-10-2010 08:40:20
TheKnitter
TheKnitter
Quote
hansfroon: en waar gaan de doorgaande gdt dan langs? Via het emplacement?
Hans

Die gaan over het emplacement. Spoor 8 t/m 10 kunnen ze gaan gebruiken (7 niet omdat 9100 daar staat)

Quote
woepje: De 9100 gaat dus niet meer kort keren, lijkt mij? Vanwaar deze aanpassing?

Klopt. Er zal dus een rangeerbeweging aan vooraf gaan voordat de 9100 weer vertrekt, en dus een lange kering krijgen.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 21-10-2010 08:41
 

21-10-2010 12:27:45
j.jager
j.jager
Quote
TheKnitter:
Quote
hansfroon: en waar gaan de doorgaande gdt dan langs? Via het emplacement?
Hans

Die gaan over het emplacement. Spoor 8 t/m 10 kunnen ze gaan gebruiken (7 niet omdat 9100 daar staat)
Zolang spoor 5(en ook 4 en 6) nog geen kopspoor is kan je de cargo's nog via spoor 5 laten rijden.
 

21-10-2010 12:35:37
TheKnitter
TheKnitter
Ja, maar dat worden kopsporen. Maar per wanneer is mij even onduidelijk.
Per ingang DRGL 2011 staat de aangepaste sporenindeling al gepland. Arriva wil spoor 5 dan ook gaan gebruiken om lege treinen neer te zetten, en zo rangeerbewegingen te verminderen.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 21-10-2010 12:35
 

21-10-2010 22:32:54
hansfroon
hansfroon
Ik zou me kunnen voorstellen dat het doormidden knippen van station Groningen, want daar komt het in de praktijk op neer als je van 5,6 en 7 kopsporen maakt, op de middellange termijn (5-7 jaar) opgeheven wordt als de plannen voor een tunnel onder het station door naar een nieuw te bouwen busstation aan de zuidkant van het station, doorgezet worden. Dan kun je ook weer treindiensten doorkoppelen.
Hans
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-10-2010 09:27:44
himym
himym
Een en ander hangt ook samen met de aanleg van de Regiotram (tot nu toe lijn 1) die volgens mij van 1b moet gaan vertrekken in richting Zernike. Treinen richting Kw moeten dan vermoedelijk verhuizen..  

22-10-2010 17:41:25
abcde
abcde
Quote
treinfan: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2011.htm


Uit de lijst van treinfan 2011 lees ik dat trein 21727 ook met IRM gaat rijden.
Welke trein is dit ? 8.05 uit Rtd naar Lw ? of ri Dv ?
 

22-10-2010 17:43:32
mark
mark
Tot Ut neem ik aan want trein 1727 staat wel met ICM gepland.  

22-10-2010 17:46:52
martw
martw
Omdat de treinen 12525 en 12727 ook de komende tijd nog wel even alleen het traject Rtd-Ut zullen doen, zijn deze blijkbaar hernummerd naar 20525 en 21727. En de 12525 en 12727 rijden nu ook met IRM, dus de 20525 en 21727 zullen dat ook doen.

Martijn
 

22-10-2010 19:00:17
reisthijs
reisthijs
Quote
hansfroon: Ik zou me kunnen voorstellen dat het doormidden knippen van station Groningen, want daar komt het in de praktijk op neer als je van 5,6 en 7 kopsporen maakt,
Er worden kopsporen gemaakt van 4,5 en 6. Spoor 7 blijft gewoon zoals het nu is.

Je krijgt Groningen eigenlijk dezelfde situatie als in Leeuwarden: allemaal kopsporen maar bij het laatste perron wel aan één kant een doorgaand spoor.

Laatst bewerkt door reisthijs op 22-10-2010 19:00
 

03-11-2010 18:10:19
fred67nl
fred67nl
28/8
Quote
Drenthe: Naast de nachttrein in de zomerperiode Enschede - Utrecht - Schiphol gaat aansluitend hierop een nachttrein rijden op de route Groningen - Haren - Assen - Beilen - Hoogeveen - Meppel - Zwolle - Amersfoort. Vertrek uit Groningen om 0:45 uur, vanaf Amersfoort retour om 4:23 uur. Zie voor de exacte vertrektijden per station de reisplanner van NS http://www.ns.nl en nachtbusgroningen.hyves.nl http://nachtbusgroningen.hyves.nl


Yep treinnummers 12470 Gn-Amf en 12471 Amf-Gn. Di-Zf van 12/7 t.m 28/8
 

07-11-2010 12:08:35
fred67nl
fred67nl
Als ik kijk naar de serie 21700, dan rijden een deel in zomerperiode alleen tussen Rtd-Ut v.v. Was dit vorig jaar ook al zo of is dit in 2011 nieuw?  

07-11-2010 12:24:32
daniel_ddr
daniel_ddr
De serie 21700 heeft nog nooit verder dan Ut gereden, daar koppelt 'ie immers met de 1700


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-11-2010 12:38:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar ik zie nu wel waar fred67nl op doelt: in diverse vakanties (ook de meivakantie bijvoorbeeld) rijdt er geen 125xx/127xx maar een 205xx/217xx vanuit Rotterdam. Dat die niet verder dan Ut zou gaan lijkt een bug in de reisplanner: die geeft om een voorbeeld te noemen een 21759 naar spoor 12b en een 1759 naar 12b waarna de 1759 weer vanaf 12 vertrekt, zo te zien combineren die dus gewoon.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-11-2010 13:31:21
fred67nl
fred67nl
Ik ben namelijk bezig met overzichtslijsten van de aankomst- en vertreksporen van Rtd, Gvc, Lw, Gn en Es. Dit als hulpniddel om de omlopen ICM in 2011 proberen te herstellen. Ik ga ook uit van de info die nu op de reisplaner van NSR en de aankomst- en vertreklijsten van de DB klopt . Mocht het zo zijn dat het een en ander niet klopt dan merken we het wel.%02%  

07-11-2010 16:41:19
fred67nl
fred67nl
ik zie dat de Fyra door gaat rijden naar Bd vanaf 11 april???  

07-11-2010 17:07:28
ZJ37
ZJ37
Nou, ben benieuwd of dat optimisme omgezet kan worden in daden!  

08-11-2010 11:38:00
zugführer
zugführer
Quote
dvdhoven: Nog even over stations. Miv de nieuwe drgl verandert Tilburg West in Tilburg Universiteit (Tbu)

Dat bevestigt de reisplanner nu inderdaad ook, vanaf 12 december is het plotseling niet meer mogelijk een reis naar Tbwt te plannen, kan vanaf dan alleen naar Tbu, terwijl het toch hetzelfde station is lijkt me (ze staan nu al dubbel in de reisplanner)
De stoptrein uit Ehv gaat dan opeens sprinter heten volgens de reisplanner
 

08-11-2010 12:05:49
robbertc
robbertc
Quote
daniël_ddr: Maar ik zie nu wel waar fred67nl op doelt: in diverse vakanties (ook de meivakantie bijvoorbeeld) rijdt er geen 125xx/127xx maar een 205xx/217xx vanuit Rotterdam. Dat die niet verder dan Ut zou gaan lijkt een bug in de reisplanner: die geeft om een voorbeeld te noemen een 21759 naar spoor 12b en een 1759 naar 12b waarna de 1759 weer vanaf 12 vertrekt, zo te zien combineren die dus gewoon.
Klopt, in de vakantieperiodes gaat de NO combineren/splitsen in Ut en Zl. Geen 12500 en 12700 dan dus, en de 2800 rijdt dan niet tussen Amf en Dv.
 

08-11-2010 12:43:40
broek53
broek53
Heel verstandig, want Zwolle kan de verdubbelingstreinen in langere perioden komende zomer niet aan vanwege de Grote Ombouw.  

08-11-2010 15:40:43
daniel81
daniel81
Quote
robbertc: in de vakantieperiodes gaat de NO combineren/splitsen in Ut en Zl. Geen 12500 en 12700 dan dus, en de 2800 rijdt dan niet tussen Amf en Dv.
Dat was dit jaar ook het plan, maar dat is toen bijgesteld omdat men de 2800 niet in Amf kwijt kon, en als je dan toch naar Dv rijdt kun je net zo goed reizigers meenemen. Maar ik neem aan dat de logica nu is dat door het wegvallen van de 12500/12700 spoor 4a in Amf ook in de spits gebruikt kan worden om de 2800 lang te laten keren?
 

08-11-2010 15:57:45
robbertc
robbertc
Dat is het idee ja  

08-11-2010 17:31:56
fred67nl
fred67nl
Quote
broek53: Heel verstandig, want Zwolle kan de verdubbelingstreinen in langere perioden komende zomer niet aan vanwege de Grote Ombouw.


Je weet iedere keer weer mijn nieuwsgierigheid op te wekken. Grote Ombouw?????
 

08-11-2010 17:33:15
himym
himym
Aanleg extra perron tbv Hanzelijn, de bouw van een nieuwe loopbrug. Dat zijn slechts twee dingen...  

08-11-2010 17:55:26
fred67nl
fred67nl
heb al het een en ander gevonden;
http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/projectenzwolle/Pages/VerbouwingstationZwolle.aspx
 

08-11-2010 20:06:14
broek53
broek53
Yep, maar dat zegt nauwelijks iets over wat er op het vlak van de sporen gaat gebeuren. Van het westelijke emplacement blijft geen wissel op zijn plek en wordt zelfs de hele boog waarin het emplacement ligt, verruimd. Aan de oostkant komen er diverse verbindingen bij en op beide emplacementen wordt de snelheid op de hoofdroutes opgevoerd. In de zomer van 2011 en de zomer van 2012 vinden de grootste stappen plaats met de idem buitendienststellingen.
De snelle hoofdroutes worden: Meppel --> spoor 3 en 5 --> IJsselbrug en IJsselbrug --> spoor 6 en 7 --> Meppel, Heinoo spoor 8 en Deventer spoor 9.
 

08-11-2010 20:24:09
jacokran
jacokran
Mooi dat het mogelijk wordt om sneller de emplacementen over te steken, maar heb je daar ook wat aan als de uitrijder van het station rood is? Het lijkt mij dat de inrijder van Zl dan geel toont waardoor je toch langzaam moet rijden. Is de echte beperking van de snelheid niet de regel dan er minimaal 400 meter tussen een geel en rood sein moet zitten?  

08-11-2010 20:33:20
AlbertP
AlbertP
Zware cargo's kunnen die 400 meter nog wel eens nodig hebben. Verder is 400 meter alleen mogelijk bij lage snelheden, en dan maakt het niet heel veel meer uit dat de ATB vindt dat de trein niet harder dan 40 mag. En is de afstand langer dan 400 meter en de snelheid hoger, dan betekent dat nog steeds niet dat de trein de 80 km/h (of andere snelheid) wissels met 40 moet nemen: pas vanaf de gele inrijder wil de ATB dat de trein afremt, en dus is het heel goed mogelijk dat de trein in de wissels nog een stuk harder rijdt (de ATB is niet zo streng in hoe hard de trein moet remmen).

Laatst bewerkt door AlbertP op 08-11-2010 20:47
 

08-11-2010 20:54:44
jacokran
jacokran
Vanaf de inrijder verlangt de ATB een remming, bij lange emplacementen haal je daarmee het effect van hogere snelheidswissels weg lijkt mij. Als er gecombineerd moet worden of als er maar een enkele perronfase ter beschikking is dan zie je vaak dat het sein voorafgaand aan de inrijder al een remming verplicht.  

08-11-2010 20:56:17
broek53
broek53
Quote
jacokran: Mooi dat het mogelijk wordt om sneller de emplacementen over te steken, maar heb je daar ook wat aan als de uitrijder van het station rood is? Het lijkt mij dat de inrijder van Zl dan geel toont waardoor je toch langzaam moet rijden. Is de echte beperking van de snelheid niet de regel dan er minimaal 400 meter tussen een geel en rood sein moet zitten?
In het geval van Zwolle zit er tussen de inrijders en de uitrijders als regel wel meer dan 400 meter en inderdaad: geel tonende inrijseinen veroorzaken wel tijdverlies ten opzichte van onbeperkte binnenkomst. de tijdwinst zit 'm er dan ook vooral in dat de treinen bij de inrijseinen nu al 40 moeten rijden (een enkel uitzondering daargelaten) en in de nieuwe situatie bij de inrijders nog 60, 80 of 100, al naar gelang de route.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-11-2010 21:05
 

08-11-2010 21:05:39
woepje
woepje
Volgens mij hier nog niet gemeld: er komen naast de extra sneltreinen op Gn-Lw ook extra treinen Gn-Zh v.v. in de ochtendspits; 6.41, 7.41 en 8.41 uur uit Gn en retour.

Laatst bewerkt door woepje op 08-11-2010 21:05
 

08-11-2010 21:44:36
Pim530
Pim530
DM'90 bijhuren? %02%

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-11-2010 21:56, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

08-11-2010 22:11:04
TheKnitter
TheKnitter
Arriva heeft in het Noorden zeker geen gebrek aan materieel. Zal dus vast niet.  

08-11-2010 22:55:39
ns1700
ns1700
onzin om DM'90 te huren en mocht dat het geval zijn zal NS-financial zeker weer met zo'n deal als bij Veolia eerst dat men het voor 10 jaar moet huren...


groeten uit Spoorzone
 

08-11-2010 23:07:34
broek53
broek53
DM '90 huren van NSR is stukken voordeliger en kan in ieder geval voor beperkte tijd, zoals de huidige verhuringen aan Syntus en Veolia bewijzen.
Overigens denk ik niet dat Arriva zomaar diensten aanbiedt waarvoor het nog geen materieel heeft; het zal dus vast wel gaan om tussenslagen met materieel dat al beschikbaar is.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-11-2010 23:34
 

08-11-2010 23:27:33
gertjan
gertjan
Quote
broek53: Overigens denk ik niet dat Arriva zomaar diensten aanbeidt waarvoor ze nog geen materieel hebben;
Klopt, vorige week keurig door het management uitleg overgehad tijdens de BUB (Bespreking over Arriva Trein). Het materieel voor de diensten in 2011 is in het noorden al aanwezig.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

08-11-2010 23:53:55
brandsrus
brandsrus
Quote
woepje: Volgens mij hier nog niet gemeld: er komen naast de extra sneltreinen op Gn-Lw ook extra treinen Gn-Zh v.v. in de ochtendspits; 6.41, 7.41 en 8.41 uur uit Gn en retour.


Dan moet er ergens gepasseerd worden bij CSM zeker? daar ligt net een stukje dubbelspoor geloof ik? Ik weet niet hoe ze dat voor ogen zien? Is hier vraag na?
 

09-11-2010 06:06:24
dvdhoven
dvdhoven
Quote
himym: Aanleg extra perron tbv Hanzelijn, de bouw van een nieuwe loopbrug. Dat zijn slechts twee dingen...
Die loopbrug is tijdelijk en wordt deze maand geplaatst. De grote ombouw betreft de verbreding van de huidige tunnel


Dick van den Hoven
 

09-11-2010 07:40:36
bjornl
bjornl
Quote
brandsrus: Dan moet er ergens gepasseerd worden bij CSM zeker? daar ligt net een stukje dubbelspoor geloof ik? Ik weet niet hoe ze dat voor ogen zien?
Hoogkerk-Vierverlaten heet dat volgens sporenplan, een voormalig station. De dienstregeling suggereert inderdaad een kruising aldaar, waarbij de extra treinen er heen 5 en terug 2-3 minuten langer over doen dan de reguliere treinen en dus kennelijk een tijdje stilstaan.
 

09-11-2010 22:47:53
Pim530
Pim530
Hm, genoeg materieel i.c.m. Veendam en de pendelslag Zuidhorn. Zal mij benieuwen, maar de tijd zal het leren.  

09-11-2010 23:18:35
lucky
lucky
Gn - Rd wordt overdag overigens ook nog een volledige halfuursdienst en niet zoals nu alleen in de spitsen.  

10-11-2010 11:35:31
maxim
maxim
Quote
dvdhoven: Die loopbrug is tijdelijk en wordt deze maand geplaatst. De grote ombouw betreft de verbreding van de huidige tunnel


Niet helemaal waar, de plaats waar nu een loopbrug wordt gebouwd (zegmaar in de Burger King), is inderdaad tijdelijk. Maar in de eindsituatie is er wel zeker een loopbrug te vinden op station Zwolle, aan de westzijde. Zie http://www.zwolle.nl/web/file?uuid=f36a9e05-4302-481f-b453-de48458681b2&owner=6b7797ea-6ab8-45c1-87d0-e11303109409&contentid=952&elementid=129494 (gemeente Zwolle). Op pagina 9 staat een afbeelding van de maquette.

Edit: Overigens zie ik dat het niet helemaal het juiste plaatje is, aangezien het busstation naar de zuidzijde zal worden verplaatst. Ik heb wel een recentere afbeelding gezien (mét passerelle) maar ik weet niet meer waar...

Laatst bewerkt door maxim op 10-11-2010 11:38
 

10-11-2010 12:24:46
jeanne
jeanne
Zover mij bekent is er nog geen besluit genomen over het nieuwe busstation. B&W voorkeur is Zuid, maar het Rocov Overijssel en reizigersvereniging Rover preveren de huidige locatie omdat deze naar hun mening al beste aan alle eisen van reizigers voor een optimaal busstation voldoet.  

10-11-2010 12:48:23
luytjes
luytjes
Quote
maxim: Niet helemaal waar, de plaats waar nu een loopbrug wordt gebouwd (zegmaar in de Burger King), is inderdaad tijdelijk. Maar in de eindsituatie is er wel zeker een loopbrug te vinden op station Zwolle, aan de westzijde.

Die loopbrug is in de uiteindelijke plannen geschrapt vanwege de kosten.
 

10-11-2010 13:04:10
mikos
mikos
En voor veel meer informatie rondom de verbreding van de tunnel en de aanbouw van de loopbrug (inclusief foto's van de loopbrug), verwijs ik graag naar http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=299016#p299016  

10-11-2010 15:12:41
Apda
Apda
IC 145/148 zal niet meer naar/vanaf Szczecin Glowny rijden, maar alleen nog Schiphol - Berlin v.v.  

10-11-2010 15:40:28
louis341
louis341
Szczecin Glowny zal bediend worden vanuit Berlin met EC 178/179
Praha hl.n.-Szczecin Gl.v.v.
 

11-11-2010 17:14:03
microshit
microshit
Station Gdm is klaar voor Tbu:

http://i52.tinypic.com/1ggeqa.jpg
 

11-11-2010 17:18:18
mren
mren
Blijft jammer dat ze dat ding Universiteit van Tilburg hebben genoemd ipv Katholieke Universiteit Tilburg zoals ze eigenlijk ooit eens (een halve minuut hooguit hoop ik) overwogen hebben  

11-11-2010 18:44:45
FourRoses
FourRoses
Van verzuiling is in Nederland de laatste tijd weinig sprake. Het is dus niet alléén een universiteit voor Katholieken.  

11-11-2010 18:47:49
mren
mren
Klopt, maar net als de VU wel een universiteit op katholieke grondslag. Alleen Katholieke Universiteit Brabant werkte (schijnbaar) niet doordat er een provincienaam in zat en geen stad. Dus toen bedacht men dat het maar Katholieke Universiteit Tilburg moest worden. Maar omdat dat op voorhand geen succes zou zijn, is het maar meteen Universiteit van Tilburg (UvT) geworden, omdat UT (=Universiteit Twente) al bestond. Daar kan een regio in de naam blijkbaar wel