Dienstregeling 2012, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
19-12-2010 18:41:47
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Terug naar de feiten over dienstregeling 2012.


Groet, Spiketrain
 

17-02-2011 17:10:01
abcde
abcde
inmiddels staat op de site van Locov de adviesaanvraag dienstregeling 2012, zie http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov2011171adviesaanvraagbasisuurpatronendienstregeling2012.aspx


* Herrouting oude lijn
* Versnelling Ut - Arnhem
* nieuwe stations Sassenheim en Halfweg

De IC Lelystad - Schiphol wordt doorgetrokken naar Den Haag, niet de IC Amf - Shl. Dit met het oog op de Hanzelijn eind 2012, wanneer de IC Gn - Zl - Almere - Shl wel wordt doorgetrokken naar Gvc.
 

17-02-2011 19:09:07
sjoerd
sjoerd
Quote
MasterE (za 27 nov 2010 20:59:57 https://somda.nl/forum/9438/p303877/):
De stoptrein Leiden - Dordrecht zal gaan rijden tussen Den Haag Centraal en Dordrecht en 1 maal per uur - tijdens de spits 2 maal per uur - doorrijden naar en van Breda. De tijden tussen Dordrecht en Breda worden aangepast, zodat er te Breda aansluiting ontstaat op de intercity naar en van Zwolle. Na ca. 20.00 uur, vanaf Dordrecht na 21.00 uur, wordt deze trein ingekort tot het traject Dordrecht - Breda. De laatste trein uit Breda blijft wel doorrijden naar Rotterdam. Tussen Den Haag Centraal en Dordrecht vormt deze trein samen met de treinen serie 5100 tot ca 20.00 uur een kwartierdienst.
Mcn Asd.

Dat is voor ons, inwoners van Prinsenbeek (en in beperktere mate Zevenbergen en Oudenbosch, Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid) nog steeds iets onbegrijpelijks. Tot in de verste uithoeken van het land bestaat een halfuurdienst of nog beter en hier hebben we het grootste deel van de dag een uurdienst. De 2200-aansluiting te Breda is om wanhopig te worden: als je er aankomt rijdt de Intercity naar Zwolle weg of als je uit deze laatste stapt, rijdt de 2200 weg. Dit is al jaren zo terwijl de 2200 tijd zat heeft tussen Breda en Rotterdam. Het zal om een andere reden wel krap zitten maar het gebeurt regelmatig dat je een uur in Breda moet wachten. Dat zijn on- Nederlandse wachttijden.
 

17-02-2011 19:24:12
ZJ37
ZJ37
Schijnaansluitingen in Brabant zijn er om in ere gehouden te worden. Die tussen de 3500 en 3600 te Ht is er net zo een. Vreselijk irritant en bovenal erg klantonvriendelijk.

En ook hier: de 3600 heeft tijd zat tussen Bd en Ht. Daar waar deze in Ht lekker-puh net wegrijdt naar Tb als de 3500 uit Ut binnenrijdt, staat diezelfde 3600 in Tb 3 minuten en in Bd nog eens 3 minuten te wachten. Als ie dat nou eens in Ht deed...
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-02-2011 22:25:05
sjoerd
sjoerd
Klopt, en als de 3600 door zou rijden zou de aansluiting in Breda op de 2200 langs die weg tot stand kunnen komen. Naast de 6 min halteringstijd kunnen de heren doordouwers er soms ook nog 3 min rijtijd uitpersen, want soms haal je de aansluiting met gemak, terwijl die soms -1 of -2 minuten is. Het hangt ook af van het treinpersoneel van de 2200, wellicht hebben ze de strenge instructie op tijd te vertrekken in verband met de aanstaande Fyra-diensten.
Waar in Nederland moet je nog meer ongeveer een uur op de volgende trein wachten als je pech hebt?
 

17-02-2011 22:34:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Mrb ri Aml buiten de spits? Voor de rest weet ik het ook niet zo...  

17-02-2011 22:36:00
himym
himym
Gn, in de late avond als de aansluiting van de 500 op 375xx richting Ws/Nsch de mist in gaat  

17-02-2011 22:36:44
Pim530
Pim530
Ehm, *kuch*

De Benelux is nogal eens vertraagd, bij + 12 of meer kan je de 12100 dan schudden. In de stille uren kan je het ook op heel veel plekken wel vergeten bij vertraging: In Zp bv. voor Odz en Ww, in Gn op Delfzijl en Roodeschool. Komt je trein in Zl te laat aan voor de aansluiting op de 700 op zondag, kan je voor alle stoppers ook een uur wachten, dat geldt trouwens zeven dagen per week voor de 10700.

En in de categorie 'Aansluiting': De 8000 uit Emn komt om :51 in Mrb aan, waar je dan nog net Cxx naar Almelo, die om :49 vertrekt, in de bocht zien rijden.
 

17-02-2011 23:00:20
maurits
maurits
Dat noem je een "Aanfluiting" %08%

Nog even terug on-topic, met ingang van dienstregeling 2012 start DB Regio Westfalen met de exploitatie van het West-Münsterlandnetz, bestaande uit de RB-lijnen Enschede-Münster, Münster-Coesfeld en Enschede-Dortmund (deze laatste wordt nu nog geëxploiteerd door de Prignitzer Eisenbahn).

Voor deze nieuwe concessie worden 34 bestaande Talenten Baureihe 643 gemoderniseerd, hopelijk sloopt men dan wel die ellendige houten banken eruit...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-02-2011 10:26:47
bloemkool
bloemkool
Quote
SleutelMan (do 17 feb 2011 22:34:57 https://somda.nl/forum/9438/p319490/): Mrb ri Aml buiten de spits? Voor de rest weet ik het ook niet zo...

Wat te denken van Tl - Ah
@Sjoerd: Als de provincie Noord-Brabant niet met een zak geld over de brug was gekomen hadden series 4400, 5200, 9600 en 13600 ook maar eens per uur gereden buiten de spits. Zo uitzonderlijk is de situatie in Bdp niet %03%
 

18-02-2011 10:45:17
daniel81
daniel81
Vreemde zin in de adviesaanvraag:
"NS heeft besloten om in de spits 2 extra Sprinters te rijden tussen Hoofddorp en Leiden Dit wordt gerealiseerd door een doortrek naar Leiden van de Sprinter (serie 5700) die nu vanaf Utrecht - Hilversum - Weesp tot Hoofddorp rijdt."
 

18-02-2011 10:47:50
abcde
abcde
ja, de 5700 wordt buiten de spits ingekort tot Ut - Hoofddorp via Weesp ; er komt een nieuwe stoptrein Asd - Shl - Ledn - Gvc. Alles onder voorbehoud dat de HSL volledig ingebruik wordt genomen met 6x een trein per uur v.v.

Laatst bewerkt door abcde op 18-02-2011 10:50
 

18-02-2011 10:50:45
berkel73
berkel73
Quote
daniel81 (vr 18 feb 2011 10:45:17 https://somda.nl/forum/9438/p319559/): Vreemde zin in de adviesaanvraag:
"NS heeft besloten om in de spits 2 extra Sprinters te rijden tussen Hoofddorp en Leiden Dit wordt gerealiseerd door een doortrek naar Leiden van de Sprinter (serie 5700) die nu vanaf Utrecht - Hilversum - Weesp tot Hoofddorp rijdt."
Ja, daar had in plaats van 'nu' beter 'in het oorspronkelijke ontwerp' gestaan.
 

18-02-2011 10:55:56
Pim530
Pim530
Zelfs in de adviesaanvraag ziet men de Nederlandse Spoorwegen als enkelvoud (heeft)? Het is natuurlijk de NS hebben.

6 keer een trein per uur over de HSL? Daar zijn toch niet genoeg V250's voor besteld?
 

18-02-2011 10:58:19
berkel73
berkel73
Quote
Pim530 (vr 18 feb 2011 10:55:56 https://somda.nl/forum/9438/p319564/): Zelfs in de adviesaanvraag ziet men de Nederlandse Spoorwegen als enkelvoud (heeft)? Het is natuurlijk de NS hebben.
Mag allebei:
Quote
taaladvies.net: Wordt in plaats van de volledige naam een letterwoord gebruikt, dan is zowel een enkelvoudige als een meervoudige persoonsvorm mogelijk, bijvoorbeeld:
(...)
(8) De NS verhoogt/verhogen opnieuw de tarieven.


Laatst bewerkt door berkel73 op 18-02-2011 10:59
 

18-02-2011 10:58:26
abcde
abcde
waarvan 1 de Thalys is. En 1 de Fyra Int. ofwel de Beneluxtrein. Gaat deze laatste straks ook met V250 rijden ?  

18-02-2011 11:00:38
Pim530
Pim530
Ja, althnans, dat is de bedoeling. Hoeveel van die dingen zijn er eigenlijk besteld? Voor 4x/u Asd-Rtd heb je er zeker 5 nodig, door naar Breda (op basis van 2x/u) 7. En dan dus nog een aantal voor de Benelux.  

18-02-2011 11:11:52
broek53
broek53
Enekel stellen worden dan ook eigendom van de NMBS.  

18-02-2011 12:52:00
abcde
abcde
6x een trein over de HSL, is ook 6x over het trajekt Asd - Shl.
Plus 2x de IC 2600 Asd - Gvc, plus 2x de nieuwe stoptrein Asd - Gvc, plus 2x de stoptrein Hoorn - Shl via de Hemboog.
Dan kom ik op 12 treinen p/uur tussen Asd Sloterdijk en Schiphol ! Gaat dit passen ?
 

18-02-2011 13:53:41
Rob...
Rob...
Volgens mij is het anders dan je denkt (maar verbeter me als ik me vergis!)

Over dat stuk komen:
-IC Amsterdam-Den Haag C
-IC Lelystad-Hoofddorp
-SPR Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd

Die sprinter Den Haag C-Amsterdam C komt er niet, de sprinter Almere Oostvaarders-Schiphol (via duivendrecht) wordt namelijk doorgetrokken naar Den haag C.

Vanuit Den Haag C:
-SPR Den Haag C-Haarlem
-SPR Den Haag C-Almere Oostvaarders (via Duivendrecht)
-IC Den Haag C-Amsterdam
-IC Den Haag C-Lelystad (via Duivendrecht)

Laatst bewerkt door Rob... op 18-02-2011 13:54
 

18-02-2011 14:16:13
reisthijs
reisthijs
Quote
abcde (vr 18 feb 2011 12:52:00 https://somda.nl/forum/9438/p319585/):
Dan kom ik op 12 treinen p/uur tussen Asd Sloterdijk en Schiphol ! Gaat dit passen ?
Dat is precies het aantal treinen dat daar nu ook al rijdt! Om er voor te zorgen dat dit aantal gelijk blijft gaat de IC Asd-Vs (2100) dus via Haarlem rijden, zodat er ruimte komt voor 2 extra Fyra's.
 

18-02-2011 14:39:50
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
abcde (vr 18 feb 2011 12:52:00 https://somda.nl/forum/9438/p319585/): Dan kom ik op 12 treinen p/uur tussen Asd Sloterdijk en Schiphol ! Gaat dit passen ?


Op het traject wel, maar op de Asra gaat het de laatste tijd erg vaak mis: Hoe krom het ook is: de trein naar Asdz worden via het middenspoor behandeld, de treinen naar Asdl via het buitenste spoor.
Opzich niet verkeerd, maar dan zijn ze ook nog zo slim om 2 treinen exact op hetzelfde tijdstip te laten vertrekken vanaf Shl, zodat altijd wel 1 van de 2 een vertraging krijgt.
En dan heb ik nog niet eens gesproken over de 3300 die vrijwel altijd op de Hemboog blijft wachten omdat de 2100 er nog niet voorbij is (en de reizigers die de 3300 hadden gemist mooi toe kunnen kijken van: ja maar hij staat daar...) %09%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-02-2011 15:06:34
abcde
abcde
Quote
Rob... (vr 18 feb 2011 13:53:41 https://somda.nl/forum/9438/p319594/): Volgens mij is het anders dan je denkt (maar verbeter me als ik me vergis!)
...
Die sprinter Den Haag C-Amsterdam C komt er niet, de sprinter Almere Oostvaarders-Schiphol (via duivendrecht) wordt namelijk doorgetrokken naar Den haag C....


Je hebt gelijk. De IC 2600 Asd - Gvc rijdt tot Hoofddorp als stoptrein.

Laatst bewerkt door abcde op 18-02-2011 15:07
 

18-02-2011 15:12:20
Rob...
Rob...
Zo kun je het ook noemen...maar eigenlijk is Amsterdam Lelylaan vanaf dan een volledig IC-station, en Hoofddorp wordt niet aangedaan (IC 2600 Gvc-Ledn-Shl-Asdl-Ass-Asd)

Laatst bewerkt door Rob... op 18-02-2011 15:15
 

18-02-2011 15:56:07
mren
mren
Quote
dlm4yjp (vr 18 feb 2011 14:39:50 https://somda.nl/forum/9438/p319602/):
Quote
abcde (vr 18 feb 2011 12:52:00 https://somda.nl/forum/9438/p319585/): Dan kom ik op 12 treinen p/uur tussen Asd Sloterdijk en Schiphol ! Gaat dit passen ?


Op het traject wel, maar op de Asra gaat het de laatste tijd erg vaak mis: Hoe krom het ook is: de trein naar Asdz worden via het middenspoor behandeld, de treinen naar Asdl via het buitenste spoor.
Opzich niet verkeerd, maar dan zijn ze ook nog zo slim om 2 treinen exact op hetzelfde tijdstip te laten vertrekken vanaf Shl, zodat altijd wel 1 van de 2 een vertraging krijgt.


Volgens mij is dat juist de functie van Asra. Eerst de treinen zo snel mogelijk de Schipholtunnel uit en op die weefvakken wordt dan wel uitgezocht hoe of wat. En we noemen het DVM
 

18-02-2011 16:01:51
dlm4yjp
dlm4yjp
DVM?

De vage methode?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-02-2011 16:39:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dynamisch Verkeers Management?  

18-02-2011 17:28:40
ZJ37
ZJ37
De overkruistijden te Asra zijn ook minimaal 2 minuten en zeker niet minder. Daarnaast krijgen alle treinen die Asra in noordelijke of oostelijke richting rijden, extra speling te Asdl resp. Asdz in het geval van een ongeplande gelijktijdige kruising te Asra.

Overigens is - althans wat betreft Prorail - de bedoeling dat zoveel mogelijk de treinen van/naar Hfdo/Hfdm over het binnenspoor rijden tussen Hfd en Asra. De treinen van/naar Ledn en de HSL via de buitensporen. Uitzonderingen zijn er altijd, anders wordt het een beetje druk op het binnenspoor.
 

18-02-2011 17:36:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
ZJ37 (vr 18 feb 2011 17:28:40 https://somda.nl/forum/9438/p319633/): De overkruistijden te Asra zijn ook minimaal 2 minuten en zeker niet minder.


*ahum* %03% Leek me dan niet echt de bedoeling, en toch planmatig...
15.29 2644 NSR - Sneltrein Spoor 1-2
15.29 3157 NSR - Intercity Spoor 3


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-02-2011 18:13:12
bogger
bogger
Quote
Rob... (vr 18 feb 2011 13:53:41 https://somda.nl/forum/9438/p319594/): Volgens mij is het anders dan je denkt (maar verbeter me als ik me vergis!)

Over dat stuk komen:
-IC Amsterdam-Den Haag C
-IC Lelystad-Hoofddorp
-SPR Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd

Die sprinter Den Haag C-Amsterdam C komt er niet, de sprinter Almere Oostvaarders-Schiphol (via duivendrecht) wordt namelijk doorgetrokken naar Den haag C.

Vanuit Den Haag C:
-SPR Den Haag C-Haarlem
-SPR Den Haag C-Almere Oostvaarders (via Duivendrecht)
-IC Den Haag C-Amsterdam
-IC Den Haag C-Lelystad (via Duivendrecht)


Ald die IC de huidige 3900 is die wordt doorgetrokken krijg je wel 'aanfluitingen' in Ledn..
Uitgaande van 15 minuten rijtijd (2100) + 1 halteringsminuutje..

Wordt vertrek ri Shl rond .22/.52

19500-3900
3900-8800
gaan zo de mist in, en je valt buiten een knoop met Hlm...
 

18-02-2011 18:21:16
Jokehenk
Jokehenk
Het zal de 3700 serie zijn die verlengd gaat worden naar Den Haag CS volgens mij

Henk
 

18-02-2011 20:19:58
broek53
broek53
Jazeker.  

18-02-2011 20:29:18
bogger
bogger
gloeiende:P, ik blijf ze door elkaar halen. Ik bedoelde de 3700 idd, iig de serie die over Asdz gaat..

Maar qua tijden ontlopen ze elkaar niet heel veel, dus mn punt blijft;)
 

19-02-2011 01:25:56
mren
mren
Quote
dlm4yjp (vr 18 feb 2011 17:36:39 https://somda.nl/forum/9438/p319636/):
Quote
ZJ37 (vr 18 feb 2011 17:28:40 https://somda.nl/forum/9438/p319633/): De overkruistijden te Asra zijn ook minimaal 2 minuten en zeker niet minder.


*ahum* %03% Leek me dan niet echt de bedoeling, en toch planmatig...
15.29 2644 NSR - Sneltrein Spoor 1-2
15.29 3157 NSR - Intercity Spoor 3

Planmatig is voor de Schipholtunnel niet zo strikt. Daar worden de treinen FCFS (first come, first serve) binnen genomen (vandaar ook geen vast perronspoor) en de gepubliceerde vertrektijden op Shl zijn dan ook de vroegst mogelijke vertrektijden. In de praktijk heb je daar nogal wat speling op, dus de theoretische conflicten zijn in de praktijk vaak iets anders. Leuk effect is overigens dat dus vrijwel alle treinen in Shl op het oog te laat vertekken.
 

26-02-2011 16:40:49
floriss
floriss
De stoptreinverbinding Den Haag Centraal - Almere (Lelystad) wordt dus eigenlijk weer in ere hersteld eind dit jaar.

Ik meen me te kunnen herinneren dat na opening van de zuidtak medio 1994 of 1995 de toenmalige stoptreinen Den Haag Centraal - Amsterdam RAI doorreden naar Weesp, Almere en Lelystad. Naderhand werd dat aangepast en reden ze na Weesp via Hilversum naar Utrecht. Dat was wel grappig. In zowel Utrecht als Den Haag CS had je twee stoptreinverbindingen met Den Haag CS respectievelijk Utrecht CS; de rechtstreekse via Gouda, volgens mij nog met koppeling van het Rotterdamse treindeel, en de variant via Leiden, Schiphol, Weesp en Hilversum.

Enkele jaren later werd de treindienst bij Leiden Centraal opgeknipt. De stoptreinen reden alleen nog Leiden Centraal - Utrecht Centraal via Schiphol, Weesp en Hilversum. De huidige 5700. De stoptreinen Leiden Centraal - Den Haag Centraal reden aanvankelijk als losse dienst en werden later gekoppeld aan de treinsdienst naar Haarlem (ik meen na opening van station Hillegom).

Laatst bewerkt door floriss op 26-02-2011 16:42
 

27-02-2011 18:42:31
Damian
Damian
Klopt, de stoptrein Gvc-Lls was destijds de 5300 serie. Na een paar jaar reed alles om en om. Het ene half uur Gvc-Lls, het andere half uur Gvc-Amf. Dat was vanuit Asd naar Lls en Ut net zo. Geen reiziger meer die het snapte %02% Dat heeft ook maar 1 jaar geduurd.

Laatst bewerkt door Damian op 27-02-2011 18:42
 

11-03-2011 13:29:25
jorgo
jorgo
Ik lees op treinreiziger.nl http://www.treinreiziger.nl/reizen/nieuwe_dienstregeling/dienstregeling_2012 dat de reistijd Vs-Rtd 12 minuten langer gaat duren...

Enige paradoxen:
* terwijl heel Europa het spoorvervoer versnelt om de regio's dichter bij elkaar te brengen en te voorkomen dat plattelandsgebieden leeglopen en vergrijzen, zorgen we er in NL voor dat sinds eind jaren '60 de reistijden uit de periferie nauwelijks zijn afgenomen, of zelfs toenemen. Met name oorden als Mt, Es en Vs wordt weinig perspectief geboden qua snelheid (qua frequentie is wel eea verbeterd). Op zich is het idioot dat de hoofdroutes nog niet naar 160 zijn opgewaardeerd. In Duitsland rijden zelfs RE's die snelheid en die stoppen even vaak als onze IC. Trouwens, 5 minuten winst is toch maar mooi 5 minuten winst.
* Terwijl de reistijd binnen de Randstad afneemt, neemt die naar de buitengebieden toe. Laten we vooral focussen op de Randstad. Wil je sneller van Vs naar Asd? Stap dan over op de FYRA in Rtd en betaal toeslag, althans, als die toevallig een keer aansluit. Dat je reis sowieso al duurder is omdat je verder weg woont, is niet belangrijk. Dubbele straf voor de boer.
* De toegenomen reistijd doordat de 2100 als stoptrein rijdt (met alle respect voor Krabbendijke) had in theorie naar Asd goedgemaakt kunnen worden door over de HSL te rijden vanaf Rtd. Maar in NL kiezen we uiteraard weer voor beprijzing, is de HSL een slecht geïntegreerd exclusief luxeproduct en werden publieke middelen gebruikt voor de aanleg van een spoorlijn die vervolgens aan de zakenlui ten goede komt. Hoor ik iemand zeggen Luik-Leuven? I rest my case.
* Terwijl de reistijd per trein naar Vs toeneemt, mogen we straks wel 130 met de auto naar allerlei bestemmingen. Deze nutteloze maatregel zal weer wat reizigers, die gevoelig zijn voor de spiegeltjes en kraaltjes van Rutte, per DRGL 2012 naar de rijkswegen doen verhuizen.

Anyway,

Begrijp ik het goed dat vanaf DRGL 2012 de Benelux-FYRA straks de snelste verbinding is tussen de noordelijke en zuidelijke Randstad is die niet via de HSL rijdt? Zal wel druk worden dan.
 

11-03-2011 14:26:39
bloemkool
bloemkool
Quote
jorgo (vr 11 mrt 2011 13:29:25 https://somda.nl/forum/9438/p323141/):
* Terwijl de reistijd per trein naar Vs toeneemt, mogen we straks wel 130 met de auto naar allerlei bestemmingen. Deze nutteloze maatregel zal weer wat reizigers, die gevoelig zijn voor de spiegeltjes en kraaltjes van Rutte, per DRGL 2012 naar de rijkswegen doen verhuizen.



Is dat een probleem dat er reizigers per auto gaan reizen
 

11-03-2011 14:40:29
reisthijs
reisthijs
Quote
jorgo (vr 11 mrt 2011 13:29:25 https://somda.nl/forum/9438/p323141/): Wil je sneller van Vs naar Asd? Stap dan over op de FYRA in Rtd en betaal toeslag, althans, als die toevallig een keer aansluit.

Als er staks 5x/uur een Fyra rijdt is de kans dat er één aansluit natuurlijk wel een stuk groter, dan met de huidige halfuursdienst.

Quote
jorgo (vr 11 mrt 2011 13:29:25 https://somda.nl/forum/9438/p323141/): Begrijp ik het goed dat vanaf DRGL 2012 de Benelux-FYRA straks de snelste verbinding is tussen de noordelijke en zuidelijke Randstad is die niet via de HSL rijdt?
Dat kan niet, want de Benelux-Fyra gaat juist via de HSL rijden, alleen mogelijk niet vanaf het begin van DRGL 2012. Zolang er geen Benelux-Fyra rijdt, blijft er een Benelux-IC via de huidige route rijden. Dan is het inderdaad de snelste toeslagvrije trein Asd-Rtd maar dat is nu ook al zo.
 

14-03-2011 09:11:53
Jannn2009
Jannn2009
Wat mij even niet duidelijk is, is het volgende: De DGRL tussen (globaal Rtd-Ledn-Asd) gaat behoorlijk op de schop. Kijk naar de 2100 via Hlm, IC Gvc-Alm, extra stoptreinen die Hfd en Nvp aandoen in de spits etc.. Er wordt veel vermeld dat dit ingaat in december 2011. Maar wat zijn nu de voorwaarden? Moet (zoals vaker gemeld) de HSL tot een bepaalde hoogte in gebruik zijn of staat dit er deze keer los van? Ik heb het hier er daar wat doorgelezen, maar kom er niet echt uit. (hier zijn over het internet namelijk verschillende berichtgevingen over)

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 14-03-2011 09:18
 

14-03-2011 16:19:31
reisthijs
reisthijs
Het lijkt er nu op dat NSR dit jaar die plannen nu écht gaat doorvoeren en dit niet meer wil laten afhangen van de ingebruikname van de HSL.

In de adviesaanvraag wordt namelijk een alternatief genoemd voor wanneer er in december nog niet genoeg treinen over de HSL rijden: Zolang er minder dan 4 Fyra's per uur rijden, wordt het aantal treinen tussen Shl en Rtd aangevuld tot vier per uur met een extra IC Asd-Shl-Gv-Rtd (de andere drie treinen zijn dan de huidige Fyra en Benelux).
 

14-03-2011 18:09:14
ns1700
ns1700
dat is weer goed doordacht met de perroncapaciteiten overal dus%03% zien hoeveel reizigers dit plan zullen pikken trouwens van alleen FYRA rechtstreeks naar Shl als gewone trein omdat alles bij Ledn aftakt naar Hlm.%03%

Laatst bewerkt door ns1700 op 14-03-2011 18:09


groeten uit Spoorzone
 

14-03-2011 18:13:51
abcde
abcde
... en er te Ledn nog geen goede aansluiting (overstap) zal zijn op de IC Gvc - Shl ...  

14-03-2011 20:01:47
sneltram
sneltram
Als ik het goed begrijp:
Gv-Shl van 3ic en 2st per uur naar 0 per uur
Dt-Shl van 2st per uur naar 0 per uur
Rtd-Shl van 3ic en 2st toeslagvrij per uur naar 0 per uur.

Dit is toch onacceptabel!! Je wordt gedwongen extra te betalen of extra lang te reizen.

NS vermeldt hierover niks in de adviesaanvraag. Hierin staat enkel dat er veel meer reizigers voor de Fyra zullen zijn. Dat vraag ik me sterk af. Hoeveel vaste reizigers (studenten / abonnementhouders of beter: voordeelurenkaarthouders) zullen zich die extra toeslag door de strot laten douwen?

Is het erg gek als ik voorstel een ic in te voeren (of 3700 doortrekken): Asdz, Shl, Ledn, Gv, Dt, Rtd, Ddr? Zo bied je reizigers een alternatief voor de Fyra en verbind je Gv en Rtd rechtstreeks met Asdz, maar bovenal: Dt en Gv met Shl.

Is dit heel gek gedacht?
 

14-03-2011 20:52:21
treinfan
treinfan
Quote
sneltram (ma 14 mrt 2011 20:01:47 https://somda.nl/forum/9438/p323675/): Is dit heel gek gedacht?
Ja, want er komen 4 intercity's per uur te rijden op Shl-Gvc (afkomstig Asd en Lls, laatste is de 3700), met goede overstappen te Ledn op de intercity's Asd-Hlm-Ledn-Gv-Dt-Rtd ev.
 

14-03-2011 20:52:29
broek53
broek53
Zoals overigens al sinds 2004 bekend. Het is gewoon het Ontwerp 2007 dat nu ingevoerd wordt. Ik zou niet weten waarom NSR ineens een alternatief voor de Fyra zou gaan bieden en ook niet waar de capaciteit op Gv - Ddr vandaan zou moeten komen om er nog een dienst tussen te persen.  

15-03-2011 11:41:24
jorgo
jorgo
Duurt de Oude Lijnroute via Haarlem eigenlijk langer dan via Shl (2100 nu in vgl. met 2100 straks tussen Asd en Ldn)? En: mag je zonder via-ticket (zoals bekend tegenwoordig aanmerkelijk duurder wegens berekening van twee enkele reizen) via Haarlem reizen?  

15-03-2011 15:59:51
AgentX
AgentX
Ik neem aan dat je Ledn bedoelt...

Als ik http://software.blijbol.nl/spoorkompas/TreinnetWeb.html mag geloven is Asd-Ledn via Hlm net zo duur (48 eenheden) als Asd-Ledn via Shl (ook 48 eenheden).
 

15-03-2011 18:36:09
berkel73
berkel73
Ja, dat is inderdaad zo. Daarnaast hoef je via Hlm niet over te stappen (nu ook al niet met de 2200), dus al zouden de tariefeenheden niet gelijk geweest zijn, dan zou je ook op dat criterium gewoon via Hlm hebben mogen reizen zonder via-kaartje.

Laatst bewerkt door berkel73 op 15-03-2011 18:37
 

15-03-2011 19:15:49
johabo
johabo
Vandaag is ook de advies aanvraag van de Fyra gepubliceerd. Deze trein gaat in een 18/12 minuten dienst rijden. Met tussendoor de thalys 10 maal per dag en de fyra Brussel 16 maal per dag. Deze treinen komen te rijden in het gat van 18 minuten.

Overige wijzigingen ten opzichte van 2007:

De intercity Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal zal niet stoppen te Hoofddorp.
Deze trein rijdt in 2012 tussen Schiphol en Amsterdam Centraal als stoptrein. In 2013 zal deze trein ook richting Lelystad rijden, wordt dan misschien wel de 700?

Er blijft wel om het kwartier een stoptrein rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. De 2600 zal dan worden vervangen door een extra stoptrein tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal.

Trouwens volgens mij gaat de stop te Duivendrecht van de IC Denhaag - Lelystad verdwijnen.

De stoptrein Den Haag Centraal - Leiden zal door rijden naar Almere ipv Amsterdam Centraal, 2 maal per uur. De stoptrein naar Haarlem blijft ook rijden, maar het doorrijden in de spits naar Amsterdam Centraal komt te vervallen.
 

15-03-2011 20:21:15
ruysdael
ruysdael
Met een http://www.locov.nl/Images/Locov%202011-190%20Adviesaanvraag%20uitbreiding%20dienstregeling%20FYRA%202012_tcm311-301342.pdf , wel zo handig...  

15-03-2011 21:05:28
ZJ37
ZJ37
Inmiddels achterhaalde informatie kan ik je zeggen.  

15-03-2011 23:35:38
MasterE
MasterE
Quote
johabo (di 15 mrt 2011 19:15:49 https://somda.nl/forum/9438/p323873/): Vandaag is ook de advies aanvraag van de Fyra gepubliceerd. Deze trein gaat in een 18/12 minuten dienst rijden. Met tussendoor de thalys 10 maal per dag en de fyra Brussel 16 maal per dag. Deze treinen komen te rijden in het gat van 18 minuten.

Overige wijzigingen ten opzichte van 2007:

De intercity Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal zal niet stoppen te Hoofddorp.
Deze trein rijdt in 2012 tussen Schiphol en Amsterdam Centraal als stoptrein. In 2013 zal deze trein ook richting Lelystad rijden, wordt dan misschien wel de 700?

Er blijft wel om het kwartier een stoptrein rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. De 2600 zal dan worden vervangen door een extra stoptrein tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal.

Trouwens volgens mij gaat de stop te Duivendrecht van de IC Denhaag - Lelystad verdwijnen.

De stoptrein Den Haag Centraal - Leiden zal door rijden naar Almere ipv Amsterdam Centraal, 2 maal per uur. De stoptrein naar Haarlem blijft ook rijden, maar het doorrijden in de spits naar Amsterdam Centraal komt te vervallen.


De 2600 blijft gewoon rijden.

Mcn Asd
 

15-03-2011 23:42:52
MasterE
MasterE
Dienstregeling 2012

Per dienstregeling 2012 zullen er vooral wijzigingen zijn rond de treindienst Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Vlissingen. Tussen Leiden en Hoofddorp / Schiphol zullen er meer treinen gaan rijden. Daarnaast zullen er meer treinen gaan rijden via de HSL Zuid.

De nieuwe dienstregeling zal op 11 december 2011 ingaan. Dan zal de formule "Sneltrein" definitief verdwijnen.

Voornaamste wijzigingen
Amsterdam Centraal / Amsterdam Zuid - Den Haag - Rotterdam - Roosendaal (reguliere treindienst)
De volledige dienstregeling wijzigt tussen Amsterdam - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Roosendaal.

Nieuwe intercitylijnvoering

Verandering op:

Amsterdam - Vlissingen
De stoptrein Roosendaal - Vlissingen verdwijnt.
De intercity Amsterdam - Vlissingen gaat 2x per uur rijden.
De intercity Amsterdam - Vlissingen stopt tussen Roosendaal - Vlissingen op alle tussengelegen stations.
De intercity Amsterdam - Vlissingen stopt tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Blaak op Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Den Haag Laan v NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal
Deze wijzigingen betekenen een extra reistijd van 7 minuten tussen Amsterdam en Rotterdam en een extra reistijd van 12 minuten tussen Rotterdam en Vlissingen.
Amsterdam - Breda
De huidige sneltreinen Amsterdam - Dordrecht / Breda zal als intercity gaan rijden en komen te vervallen tussen Dordrecht en Breda. Frequentie blijft 2x per uur.

Den Haag Centraal - Luchthaven Schiphol
Tussen Den Haag Centraal - Schiphol zullen de volgende intercity's een kwartiersdienst gaan verzorgen:

Intercity Den Haag - Amsterdam, stopt te Leiden Centraal, Schiphol, Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk (2x per uur).
Intercity Den Haag - Lelystad, stopt te Leiden Centraal, Schiphol, Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Almere Centrum en Almere Buiten (2x per uur).

Nieuwe Sprinterlijnvoering Amsterdam - Haarlem
Tussen Amsterdam en Haarlem 4 stoptreinen, welke eveneens zullen stoppen in het nieuwe station Halfweg-Zwanenburg. Betreft kwartiersdienst uitgevoerd door:

Sprinter Amsterdam - Zandvoort, 2x per uur
Sprinter Amsterdam - Haarlem - Uitgeest, 2x per uur

Den Haag - Leiden
Tussen Den Haag en Leiden 4 stoptreinen, welke een kwartiersdienst verzorgen. Betreft:

Sprinter Den Haag - Leiden - Haarlem, 2x per uur
Sprinter Den Haag - Schiphol - Almere, 2x per uur (Stopt ook te Sassenheim)

Leiden - Hoofddorp
Tussen Leiden en Hoofddorp rijden in de spits extra stoptreinen. Het betreft de stoptrein Utrecht - Hilversum - Weesp - Hoofddorp, welke in de spits door zal rijden naar Leiden Centraal. Deze trein zal het nieuwe station Sassenheim bedienen.

Den Haag - Dordrecht
Tussen Den Haag en Dordrecht 4 stoptreinen, welke een kwartiersdienst verzorgen. Betreft:

Den Haag - Dordrecht - Roosendaal, in de spits 2x per uur, in de dal 2x per uur tot Dordrecht en 1x per uur tot Roosendaal
Den Haag - Dordrecht - Breda, in de spits 2x per uur, in de daluren 2x per uur tot Dordrecht en 1x per uur tot Breda
Amsterdam - Rotterdam - Breda / Brussel via HSL

Plannen NS Hispeed
Amsterdam - Paris/Brussel/Antwerpen/Breda/RotterdamTot 1x per uur (10x per dag) Thalys Amsterdam - Parijs
1x per uur Fyra Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel
2x per uur Fyra Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda
2x per uur Fyra Amsterdam - Schiphol - Rotterdam
Indien er bij de start onvoldoende materieel beschikbaar is, zullen de 2 laatste Fyra's (Amsterdam - Rotterdam) uitvallen en vervangen worden door een extra intercity Amsterdam - Rotterdam, welke zal rijden via de HSL.

Mcn Asd
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-03-2011 00:22:29
ZJ37
ZJ37
"Plannen HiSpeed"... Het zijn inderdaad nog plannen. Onbegrijpelijk dat dit bovenstaande zo naar buiten is gebracht, want dat gaat hem dus niet worden per december 2011 (wordt vervolgd).  

16-03-2011 07:42:17
Pim530
Pim530
Gewoon bijna een half uur langer onderweg tussen Vs en Asd %03%  

16-03-2011 09:06:14
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Aan de andere kant; hoeveel mensen zullen nu regelmatig dat hele traject afleggen?


Met vriendelijke groet, Robin
 

16-03-2011 09:09:57
bloemkool
bloemkool
Quote
Pim530 (wo 16 mrt 2011 07:42:17 https://somda.nl/forum/9438/p323959/): Gewoon bijna een half uur langer onderweg tussen Vs en Asd %03%

Niet overdrijven: 7 + 12 is maar 19 minuten extra %07%
In Zeeland mag men in de handen wrijven dat de verbinding met de Randstad intact is gebleven. Vanuit Ah en Nm zul je voor Rtd en Gvc altijd moeten overstappen in Ut of Bd %06% Heel veel plaatsen hebben geen rechtstreekse verbinding met Asd. De mazzelaars in het zuidwesten wel!

Laatst bewerkt door bloemkool op 16-03-2011 09:10
 

16-03-2011 10:06:21
ZJ37
ZJ37
Quote
RSK-Mat92 (wo 16 mrt 2011 09:06:14 https://somda.nl/forum/9438/p323977/): Aan de andere kant; hoeveel mensen zullen nu regelmatig dat hele traject afleggen?
Dat zullen er niet veel zijn, maar de meeste instappers/uitstappers uit Gs en Mdb (om eens wat drukke Zeeuwse stations te noemen) die minstens van/naar Rsd moeten, zijn nu altijd langer onderweg. In de daluren is het al helemaal flauwekul om elk half uur in bijvoorbeeld Kdb en Arn te stoppen.

Aan de andere kant: je maakt je treinproduct wel duidelijker zo: alles IC's stoppen op dezelfde stations. Waarschijnlijk hierop vooruitkijkend, is men ook afgestapt van het wel en niet stoppen te Ost/Wh. Ook hier kan ik me niet voorstellen dat er in de dal zoveel behoefte is aan een halfuursdienst.
 

16-03-2011 10:06:28
oudeaap
oudeaap
naja mazzel in zeeland, de intercity's stoppen op elk station aan de zeeuwse lijn.. dat is wel erg overdreven voor een heel aantal stations daar. Voor velen onnodige extra reistijd.  

16-03-2011 10:10:42
mdj
mdj
Was er niet zo'n plan van dat in de spits in de spitsrichting (ochtend->Rsd Middag->Vs) de treinen die bestaan uit twee treinstellen gesplitst worden, het voorste deel als IC, achterste deel als Stoptrein naar Vs/Rsd?

Het overgrote deel uit Zeeland is gericht op Bgn of Rsd, de mensen die dan echt naar Asd gaan is op een hand te tellen...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

16-03-2011 10:45:49
robbertc
robbertc
Meer dan 2x pu een trein tussen Rsd en VS zal wel niet uit kunnen, gok ik zo.

Het is wel een duidelijker lijnvoering zo, zoals ZJ37 zegt. Misschien creëert aanbod vraag, voor de kleinere stations. Zl-Lw is ook zo'n traject, met uursverbindingen op de stopstations. Lijkt me niet echt aanlokkelijk.
 

16-03-2011 10:48:54
daniel81
daniel81
Waarom blijven de stoppers Ddr-Rsd/Bd 1x per uur rijden in de daluren?
Volgens mij zijn Bdp, Odb en Zvb dan samen met de stations van de 6900, de enige stations in Nederland waar maar 1x per uur per richting een trein stopt.
 

16-03-2011 10:53:16
mdj
mdj
Uit het locov-adviesrapport:
Quote
8.1 Dordrecht-Roosendaal-Zeeland
Alle voor- en nadelen afgewogen hebbende, adviseren wij positief over de wijziging op de Zeeuwse lijn, zoals in overleg met provinciale en plaatselijke overheden is overeengekomen. Wij willen wel twee opmerkingen maken:
-[iets wat niet toevoegt aan deze discussie]
-Wij adviseren NS te onderzoeken of de drukste treinen (met twee treinstellen) in de ochtend- en avondspits in Roosendaal in de spitsrichting kunnen worden gecombineerd of gesplitst, en één van de treindelen tussen Vlissingen en Roosendaal als versnelde Intercity te laten rijden. Wanneer deze treindelen uitsluitend stoppen in Vlissingen Souburg, Middelburg en Goes, kan forenzen op langere afstand in de belangrijkste stations een substantieel kortere reistijd worden geboden.

De NS geeft als antwoord [want: HSL-omklap is nog niet aan de orde]
Quote
"We hebben kennis genomen van uw tweetal opmerkingen en zullen deze opnieuw in overweging nemen als de internationale treindienst via de HSL-Zuid zal gaan rijden."



Bij twijfel: gebruik beton.
 

16-03-2011 10:55:18
daniel81
daniel81
Dus: alle binnenlandse wijzigingen hangen tóch af van de vraag of de 'HSL-omklap' plaatsvindt?  

16-03-2011 13:39:08
berkel73
berkel73
Quote
daniel81 (wo 16 mrt 2011 10:48:54 https://somda.nl/forum/9438/p323992/): Volgens mij zijn Bdp, Odb en Zvb dan samen met de stations van de 6900, de enige stations in Nederland waar maar 1x per uur per richting een trein stopt.
Geldt (doordeweeks) ook nog voor een paar stations aan de lijn Zwolle-Emmen, voor het traject Sneek-Stavoren en voor Eygelshoven Markt. In het weekend ook nog diverse lijnen van Arriva en Syntus.

Laatst bewerkt door berkel73 op 16-03-2011 13:43
 

16-03-2011 13:53:01
bjornl
bjornl
En Kesteren, Opheusden, Hemmen-Dodewaard en Zetten-Andelst doordeweeks buiten de spits.

Laatst bewerkt door bjornl op 16-03-2011 13:53
 

16-03-2011 14:49:53
broek53
broek53
Quote
daniel81 (wo 16 mrt 2011 10:55:18 https://somda.nl/forum/9438/p323995/): Dus: alle binnenlandse wijzigingen hangen tóch af van de vraag of de 'HSL-omklap' plaatsvindt?
Nee, lang niet allemaal. De omklap van de Oude Lijn (2100 via Hlm etc.) gebeurt in ieder geval.
 

16-03-2011 14:55:26
daniel81
daniel81
Dan snap ik de reactie van NS op het Locov-voorstel niet.
Wat heeft de treindienst op de HSL-zuid te maken met het al dan niet combineren en splisen in Rsd tbv IC's en stoptreinen op de Zeeuwse lijn?

8.1 Dordrecht-Roosendaal-Zeeland
-Wij adviseren NS te onderzoeken of de drukste treinen (met twee treinstellen) in de ochtend- en avondspits in Roosendaal in de spitsrichting kunnen worden gecombineerd of gesplitst, en één van de treindelen tussen Vlissingen en Roosendaal als versnelde Intercity te laten rijden. Wanneer deze treindelen uitsluitend stoppen in Vlissingen Souburg, Middelburg en Goes, kan forenzen op langere afstand in de belangrijkste stations een substantieel kortere reistijd worden geboden.
--------------------------------------------------------------------------------

De NS geeft als antwoord:
--------------------------------------------------------------------------------
"We hebben kennis genomen van uw tweetal opmerkingen en zullen deze opnieuw in overweging nemen als de internationale treindienst via de HSL-Zuid zal gaan rijden."
--------------------------------------------------------------------------------
 

16-03-2011 15:24:32
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel81 (wo 16 mrt 2011 10:48:54 https://somda.nl/forum/9438/p323992/): Waarom blijven de stoppers Ddr-Rsd/Bd 1x per uur rijden in de daluren?
Volgens mij zijn Bdp, Odb en Zvb dan samen met de stations van de 6900, de enige stations in Nederland waar maar 1x per uur per richting een trein stopt.

Het laatste serieuze antwoord dat ik kreeg op deze dringende vraag is dat de provincie nu ook al in de buidel tast voor de halfuursdiensten Eindhoven - Tilburg Universiteit en (Utrecht -) Den Bosch - Breda. Het lijkt dus in het zuiden erg af te hangen van de provincie. De gemeenten laten het er naar mijn idee nogal bij zitten; ik ken gemeenten die harder zeuren en ook nog hun zin krijgen.
Straks, na de omklap, is er een aparte pendel Breda - Dordrecht. Die kan bij een uurdienst met één SLT IV en één personeel gereden worden. Bij een halfuurdienst kost dit het dubbele. We gaan er door de overstapjes in Dordrecht op achteruit maar de overstapjes in Breda zouden beter worden. Op dat laatste wacht ik met smart; ik rij voor twee gezinsleden nu minstens acht autoritten Bd - Prb vv per week omdat ze anders een uur moeten wachten.
 

16-03-2011 16:28:01
hsl
hsl
ZJ37:
"Plannen HiSpeed"... Het zijn inderdaad nog plannen. Onbegrijpelijk dat dit bovenstaande zo naar buiten is gebracht, want dat gaat hem dus niet worden per december 2011 (wordt vervolgd)

Hoe zo gaat het hem dus niet worden per december 2011? weten ze nu al dat de V250 dan nog niet toegelaten is? of is het wat anders?

Laatst bewerkt door hsl op 16-03-2011 16:30
 

16-03-2011 17:22:53
broek53
broek53
Quote
daniel81 (wo 16 mrt 2011 14:55:26 https://somda.nl/forum/9438/p324055/): Dan snap ik de reactie van NS op het Locov-voorstel niet.
Wat heeft de treindienst op de HSL-zuid te maken met het al dan niet combineren en splisen in Rsd tbv IC's en stoptreinen op de Zeeuwse lijn?
8.1 Dordrecht-Roosendaal-Zeeland
-Wij adviseren NS te onderzoeken of de drukste treinen (met twee treinstellen) in de ochtend- en avondspits in Roosendaal in de spitsrichting kunnen worden gecombineerd of gesplitst, en één van de treindelen tussen Vlissingen en Roosendaal als versnelde Intercity te laten rijden. Wanneer deze treindelen uitsluitend stoppen in Vlissingen Souburg, Middelburg en Goes, kan forenzen op langere afstand in de belangrijkste stations een substantieel kortere reistijd worden geboden.
--------------------------------------------------------------------------------

De NS geeft als antwoord:
--------------------------------------------------------------------------------
"We hebben kennis genomen van uw tweetal opmerkingen en zullen deze opnieuw in overweging nemen als de internationale treindienst via de HSL-Zuid zal gaan rijden."
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, dat zal 'm er ongetwifeld in zitten dat de 2100 het ene halfuur nog eindigt in Dordrecht als de Benelux nog over de oude route rijdt. Dat was namelijk altijd al de reden om de 2100 niet tweemaal per uur door te rijden.
Maar het staat los van het rijden van de 2100 via Haarlem en alles dat er verder bij de omklap van de Oude Lijn hoort; dat weet ik wel zeker.
(Reden: het buitendienststellingplan voor het maken van nieuwe tunnels te Amsterdam C is daarop gebaseerd.)

Laatst bewerkt door broek53 op 16-03-2011 17:23
 

17-03-2011 00:11:44
scooter
scooter
Quote
sjoerd (wo 16 mrt 2011 15:24:32 https://somda.nl/forum/9438/p324058/):
Quote
daniel81 (wo 16 mrt 2011 10:48:54 https://somda.nl/forum/9438/p323992/): Waarom blijven de stoppers Ddr-Rsd/Bd 1x per uur rijden in de daluren?
Volgens mij zijn Bdp, Odb en Zvb dan samen met de stations van de 6900, de enige stations in Nederland waar maar 1x per uur per richting een trein stopt.

Het laatste serieuze antwoord dat ik kreeg op deze dringende vraag is dat de provincie nu ook al in de buidel tast voor de halfuursdiensten Eindhoven - Tilburg Universiteit en (Utrecht -) Den Bosch - Breda. Het lijkt dus in het zuiden erg af te hangen van de provincie. De gemeenten laten het er naar mijn idee nogal bij zitten; ik ken gemeenten die harder zeuren en ook nog hun zin krijgen.
Straks, na de omklap, is er een aparte pendel Breda - Dordrecht. Die kan bij een uurdienst met één SLT IV en één personeel gereden worden. Bij een halfuurdienst kost dit het dubbele. We gaan er door de overstapjes in Dordrecht op achteruit maar de overstapjes in Breda zouden beter worden. Op dat laatste wacht ik met smart; ik rij voor twee gezinsleden nu minstens acht autoritten Bd - Prb vv per week omdat ze anders een uur moeten wachten.

Beetje vreemde redenering.De dienst Den Bosch-Breda bestaat omdat de huidige 3600 niet meer stopt tussen Tilburg en Breda en de stopper uit Eindhoven weer is terug getrokken tot Tilburg Universiteit.Zou de provincie dus niet in de buidel tasten,dan krijg je OF een 3600 die weer overal stopt OF een 1x per uur rijdende stopper Eindhoven-Breda?Dat kan ik mij echt niet voorstellen.
En wat bedoel je met die pendel Breda-Dordrecht?Dat wordt gewoon een doorgaande sprinter Breda-Den Haag Centraal

Laatst bewerkt door scooter op 17-03-2011 00:13
 

17-03-2011 07:26:34
kniesoor
kniesoor
Quote
daniel81 (wo 16 mrt 2011 10:48:54 https://somda.nl/forum/9438/p323992/): Waarom blijven de stoppers Ddr-Rsd/Bd 1x per uur rijden in de daluren?
Volgens mij zijn Bdp, Odb en Zvb dan samen met de stations van de 6900, de enige stations in Nederland waar maar 1x per uur per richting een trein stopt.

Ik betwijfel of daar echt vraag naar is. Ik kom zelf van geboorte uit die contreien, dus heb er wel wat kijk op.

Odb wordt toch vooral gebruikt door pendelaars naar de Randstad en door scholieren. Hetzelfde voor Zevenbergen. Vraag me af of een halfuursverbinding daar iets oplevert. Aan de andere kant: aanbod --> vraag.
 

17-03-2011 07:33:53
TheKnitter
TheKnitter
Odb en Zvb hebben buiten de spits met 1x/uur vaak voldoende. In de spits word het al 'druk' op die stationnetjes met instappers 's ochtends en uitstappers 's avonds. Althans, zo ervaar ik dat altijd %02%


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

17-03-2011 07:44:37
martijn
martijn
Vergeet Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum niet, daar stopt als sinds mensenheugenis 1x per uur per richting een trein buiten de spits. Is er al enig zicht op het doortrekken van de spitsstoppers Lw-Wv naar Zl?  

17-03-2011 07:44:42
ZJ37
ZJ37
Quote
hsl (wo 16 mrt 2011 16:28:01 https://somda.nl/forum/9438/p324072/): ZJ37:
"Plannen HiSpeed"... Het zijn inderdaad nog plannen. Onbegrijpelijk dat dit bovenstaande zo naar buiten is gebracht, want dat gaat hem dus niet worden per december 2011 (wordt vervolgd)

Hoe zo gaat het hem dus niet worden per december 2011? weten ze nu al dat de V250 dan nog niet toegelaten is? of is het wat anders?
In die richting moet je het inderdaad zoeken.
 

17-03-2011 08:54:03
Pim530
Pim530
Quote
martijn (do 17 mrt 2011 07:44:37 https://somda.nl/forum/9438/p324183/): Vergeet Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum niet, daar stopt als sinds mensenheugenis 1x per uur per richting een trein buiten de spits. Is er al enig zicht op het doortrekken van de spitsstoppers Lw-Wv naar Zl?


Vermoedelijk zal dat voorlopig niet gebeuren i.v.m. Herfte(aansluiting).
 

17-03-2011 08:56:36
ns1700
ns1700
hoeft niet per se, als de 500/10500 stopt dan is dat ook opgelost. maar het is inderdaad wat de NS wilt met het aanbod wat ze bieden.


groeten uit Spoorzone
 

20-03-2011 19:21:47
martw
martw
Er is weer wat nieuws over het keerspoor bij Woerden Molenvliet. Het staat in de papieren versie van AD Groene Hart Woerden van gisteren (helaas niet op ad.nl), hieronder het bericht:

Keerspoor loopt vertraging op
De extra spoorbaan bij Molenvliet wordt pas volgend jaar in gebruik genomen. Spoorbeheerder ProRail kan niet alle benodigde gronden voor dit zogenaamde keerspoor aankopen.
Sommige stukken grond moeten worden onteigend, waardoor het project vertraging oploopt. ProRail denkt daarom pas over een jaar zover te zijn dat de treinen hier kunnen stoppen.
De treinen die op dit Randstadspoor gaan rijden, moeten bij de Waardsedijk op een doodlopend stuk rails worden geparkeerd. De machinist kan dan naar het andere uiteinde van de trein lopen om weer aar Utrecht te rijden. Dit kan niet op NS-station Woerden. Het keerspoor leverde bij omwonenden bezwaar op; zij vrezen meer herrie. Grond is voornamelijk verderop, nabij het baggerdepot nodig.
(einde bericht)

Dus als dit bericht klopt, zou een kwartiersdienst van Sprinters Wd-Ut met het wijzigingsblad van april 2012 kunnen ingaan. Als je dan de dienstregeling van de overige treinen niet zou veranderen, zou je op Ut -> Wd een keurige kwartiersdienst kunnen maken: vertrek om .05, .20, .35 en .50 (plus nog een IC 8800 van .26 en .56). Aankomst in Wd zou dan .18, .33, .48 en .03 zijn en dat past precies: de nieuwe sprinterserie kan dan net na de NoordOost vertrekken uit Ut, net na de 4000 aankomen in Wd en net voor de 8800 in Wd. Je zou dan na de 8800 kunnen vertrekken naar het keerspoor, keren en net vóór de 8800 uit Bdg terug zijn in Wd. Richting Ut is een nette kwartiersdienst lastiger: je zit dan pal achter de 8800. Vertrek richting Ut zou dan .10, .28, .40 en .58 kunnen zijn. Aan de Woerdense kant zit je dan goed (geen last van IC's en net vóór de 4000 weg, zodat die er ook geen last van heeft), maar bij Utt zit je dan in de knoop met de IC's.

Martijn
 

20-03-2011 20:08:22
stephan90
stephan90
Als ik het goed had begrepen, zou de kwartierdienst Utrecht - Woerden per 2012 toch al niet komen, omdat station Leidsche Rijn Centrum later wordt geopend. De kwartierdienst zou pas met ingang van dienstregeling 2013 worden ingevoerd.  

20-03-2011 20:23:54
fred67nl
fred67nl
Quote
martijn (do 17 mrt 2011 07:44:37 https://somda.nl/forum/9438/p324183/): Vergeet Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum niet, daar stopt als sinds mensenheugenis 1x per uur per richting een trein buiten de spits. Is er al enig zicht op het doortrekken van de spitsstoppers Lw-Wv naar Zl?


Is het niet zo dat deze dienst betaald wordt door de provincie en dus ook niet verder rijdt als de provinciegrens?


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

20-03-2011 20:25:16
TheKnitter
TheKnitter
Klopt helemaal.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

20-03-2011 22:31:06
jeanne
jeanne
Nee, met de financiën heeft het eigenlijk niets te maken dat er maar tot Wolvega gereden wordt. De gedeputeerde wil juist dat de extra diensten tot Zwolle door gereden worden, maar het zijn technische en organisatorische beletselen die maken dat men noodgedwongen voor de provinciegrens keert. Het gaat hier niet alleen om geld, maar ook de medewerking van andere partijen dan alleen de provincie Friesland!  

20-03-2011 22:33:50
ZJ37
ZJ37
Het lijkt soms wel alsof in de spoorwereld de grenzen in Europa opengaan en die van provincies het liefst zoveel mogelijk afbakent.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 20-03-2011 22:34
 

12-09-2011 11:34:51
Jannn2009
Jannn2009
Ik heb even een vraagje: Ik zit zo rond te neuzen in de officiële treinnummerlijst van Prorail... en dan zie ik de 6100 serie Ledn-Gvc. Ik vroeg me af wat daar nu de bedoeling van is? Er blijven toch 6 treinen p/u naar Gvc rijden? (alleen is het nu 1x sprinter en 2x IC, en wordt het 2x sprinter en 1x IC). Als de serie gaat rijden krijg je 8x p/u Ledn/Gvc! Er is toch een beperkte spoorbeschikbaarheid op Gvc?

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 12-09-2011 11:35
 

12-09-2011 11:43:18
qj7141
qj7141
Dit is een treinserienummer wat gereserveerd is voor ADVD, en niet gebruikt wordt in de jaardienst. (ADVD=Andere Drgl Volgende Dag).  

12-09-2011 11:48:19
Jannn2009
Jannn2009
Dat maakt een hoop duidelijk, had ik niet goed gezien! Bedankt!;)  

12-09-2011 16:31:42
sneltram
sneltram
Misschien een gek idee, maar toch het vermelden waard:

Betreffende de intercitylijnvoering:
Er komt vier keer per uur Hlm - Gv (2100/2200) en vier keer per uur Shl - Gvc (2600/3700). Dat betekent dat zowel Hlm - Gvc en Shl - Gv niet meer rechtsstreeks te bereizen zijn.

Waarom wisselt de NS de route van de 2200 en 2600 niet te Ledn om. Dan ontstaat twee keer per uur op Hlm - Gvc, Hlm - Gv, Shl - Gvc, Shl - Gv. Met een goede cross platform op Ledn kan dan in alle richtingen eigenlijk nog steeds een kwartiersdienst geboden worden.

Op die manier heb je toch veel meer nuttige rechtsstreekse verbindingen? Minder overstappers betekent toch minder kans op vertragingen door gemiste aansluitingen? Of zie ik hier nu iets heel erg over het hoofd?
 

12-09-2011 16:38:42
NDS
NDS
Ja je ziet de HSL over het hoofd, men wil daar geen concurrentie mee hebben van normale IC's daarom is voor deze lijnvoering gekozen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

12-09-2011 16:41:00
broek53
broek53
Je ziet niets over het hoofd in dat opzicht, maar er zijn zo wat andere overwegingen;
* NS wil per se geen rechtstreekse verbinding Shl - Rtd e.v. bieden via het gewone net vanwege de HSL
* switchen in Ledn is strijdig met de ProRail-corridorgeachte (als die voortgezet wordt, krijg je dit soort dingen door het hele land)
* daar spreekt overigens tegen dat de huidige corridors dankzij de onvolledige vrije kruising bij Warmond qua treindienst nergens op slaan: alles moet elkaar voor of na Ledn kruisen.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-09-2011 17:01
 

12-09-2011 16:47:23
sneltram
sneltram
Die corridorgedachte van ProRail verbaast mij een beetje. De lijnvoering die ik voorstelde is eigenlijk een vergelijking met de lijnvoering Shl/Asd - Ut - Ah/Ht. Hier rijdt elk half uur Shl - Ah, Asd - Ht en Shl - Ht, Asd - Ah. Zo ontstaat op eenzelfde wijze een kwartiensdienst tussen alle bestemmingen (met overstap te Ut) terwijl alle bestemmingen ook eens in het half uur rechtsstreeks te bereizen zijn.

Laatst bewerkt door sneltram op 12-09-2011 16:48, reden: Typfout
 

12-09-2011 17:04:17
broek53
broek53
Yep, maar niemand zegt dan ook dat Prorail daar blij mee is.  

12-09-2011 17:17:04
sjoerd
sjoerd
Tja, maar het rijden van treinen en het bepalen waar ze het beste naar toe kunnen gaan in het belang van de klant... dat is nu net niet de verantwoordelijkheid van Prorail en dan zijn ze dus maar niet blij. Prorail is een DIENSTverlenend bedrijf dat moet zorgen dat de infra werkt en dat de infra goed gebruikt wordt. (Maar dat weet Broek ook wel!) Wellicht helpt het als ze voor elke trein die op tijd rijdt een kleine bonus krijgen. Positief zijn, nietwaar?

Laatst bewerkt door spiketrain op 12-09-2011 17:58, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

12-09-2011 17:24:01
aaron
aaron
Dat noemen we dus systeemautisme. Het systeem niet enten op de behoeften van de mens, maar de mens enten op de behoeftes van het systeem.

Laatst bewerkt door aaron op 12-09-2011 17:24
 

12-09-2011 17:24:22
broek53
broek53
Voordat deze boodschapper van het nieuws wordt onthalsd: ik vertel alleen wat Prorail op hoog niveau verkondigt. Als er iemand is die het daarmee welhaast volslagen oneens is, is het deze boodschapper wel.
Overigens geef ik ook al aan dat de huidige dienstregeling voor 2012 leidt tot een maximaal aantal conflicten in Leiden, omdat er in corridors gereden wordt die elkaar noodzakelijkerwijs gelijkvloers kruisen. Nogal ridicuul dus.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-09-2011 17:24
 

12-09-2011 17:35:30
anton_
anton_
Quote
broek53 Overigens geef ik ook al aan dat de huidige dienstregeling voor 2012 leidt tot een maximaal aantal conflicten in Leiden, omdat er in corridors gereden wordt die elkaar noodzakelijkerwijs gelijkvloers kruisen. Nogal ridicuul dus.

Enig idee waarom bijna de aanleg van de ongelijkvloerse splitsing aan de noordzijde van Leiden niet gekozen voor een extra spoor (zonder extra viaduct) zodat in de richting zuid -> noord alles conflict vrij door Ledn kan. (dit is in Ama wel gebeurd)
 

12-09-2011 20:58:33
mhlvdijk
mhlvdijk
Ik kan netjes de basisuurpatronen in de dienstregelingaanvragen (tenminste voor mijn gevoel niet een bijlage die er vorig jaar wel bijzat), dus ik probeer het op deze manier:

Gezien het feit dat de 3700 wordt doorgetrokken naar Den Haag, betekent dit dan ook dat de 3700 op zondag en 's avonds gaat rijden in de polder? Ik durf bijna te gokken van niet, maar ik ben wel benieuwd. De 3700 laten eindigen op Schiphol 's avonds lijkt me ook geen optie.

Ik hoor graag!
Groet,
Michiel
 

12-09-2011 21:08:13
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (ma 12 sep 2011 17:24:22 https://somda.nl/forum/9438/p354853/): Voordat deze boodschapper van het nieuws wordt onthalsd: ik vertel alleen wat Prorail op hoog niveau verkondigt. Als er iemand is die het daarmee welhaast volslagen oneens is, is het deze boodschapper wel.
Overigens geef ik ook al aan dat de huidige dienstregeling voor 2012 leidt tot een maximaal aantal conflicten in Leiden, omdat er in corridors gereden wordt die elkaar noodzakelijkerwijs gelijkvloers kruisen. Nogal ridicuul dus.
En daar zijn elders in het land wel meer voorbeelden van te bedenken, waarbij ik alleen maar kan concluderen dat corridors en het beperken van gelijkvloerse bewegingen helemaal niks met elkaar te maken hebben, maar wel als speerpunt naar buiten wordt gebracht.

In zo'n geval zal er te Ht ook nieuwe corridors moeten ontstaan: Tb-Ut en Ehv-Nm levert aanzienlijk minder gelijkvloerse conflicten op dan de huidige corridors Tb-Nm en Ehv-Ut. Zelfs note bene met de nieuw aan te leggen vrije kruising aan de noordzijde van Ht.
 

12-09-2011 23:31:00
broek53
broek53
Quote
mhlvdijk (ma 12 sep 2011 20:58:33 https://somda.nl/forum/9438/p354904/): Ik kan netjes de basisuurpatronen in de dienstregelingaanvragen (tenminste voor mijn gevoel niet een bijlage die er vorig jaar wel bijzat), dus ik probeer het op deze manier:
Gezien het feit dat de 3700 wordt doorgetrokken naar Den Haag, betekent dit dan ook dat de 3700 op zondag en 's avonds gaat rijden in de polder? Ik durf bijna te gokken van niet, maar ik ben wel benieuwd. De 3700 laten eindigen op Schiphol 's avonds lijkt me ook geen optie.

Ik hoor graag!
Groet,
Michiel

De BUP's zullen binnenkort wel op de site van Prorail verschijnen, denk ik (net als de vorige jaren), maar daar heb je niets aan wat betreft de dal- en superdal-uitsnijdingen.
Ooit heb ik in het voortraject gehoord over het kappen van de 3700 in Duivendrecht en keren op het keerspoor van Diemen Zuid tijdens dergelijke uren, maar ik zou (nog) niet kunnen zeggen of dat werkelijkheid aan het worden is.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-09-2011 23:31