Dienstregeling 2012, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
12-09-2011 23:37:43
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 12 sep 2011 21:08:13 https://somda.nl/forum/9438/p354908/):
Quote
broek53 (ma 12 sep 2011 17:24:22 https://somda.nl/forum/9438/p354853/): Voordat deze boodschapper van het nieuws wordt onthalsd: ik vertel alleen wat Prorail op hoog niveau verkondigt. Als er iemand is die het daarmee welhaast volslagen oneens is, is het deze boodschapper wel.
Overigens geef ik ook al aan dat de huidige dienstregeling voor 2012 leidt tot een maximaal aantal conflicten in Leiden, omdat er in corridors gereden wordt die elkaar noodzakelijkerwijs gelijkvloers kruisen. Nogal ridicuul dus.
En daar zijn elders in het land wel meer voorbeelden van te bedenken, waarbij ik alleen maar kan concluderen dat corridors en het beperken van gelijkvloerse bewegingen helemaal niks met elkaar te maken hebben, maar wel als speerpunt naar buiten wordt gebracht.
In zo'n geval zal er te Ht ook nieuwe corridors moeten ontstaan: Tb-Ut en Ehv-Nm levert aanzienlijk minder gelijkvloerse conflicten op dan de huidige corridors Tb-Nm en Ehv-Ut. Zelfs note bene met de nieuw aan te leggen vrije kruising aan de noordzijde van Ht.
Yep. Ik weet dan ook wel zeker dat het "corridor-rijden" een keizer is met maar weinig kleren aan. Wat mij verbaast en inmiddels verbijstert, is dat NS daarover geen enkel kritisch geluid naar buiten brengt, laat staan de relatieve naaktheid van de corridorkeizer subtiel naar buiten brengt. Inmiddels is mij wel duidelijk dat NS aan alle kanten meeveert met ProRail (niet alleen hier, maar ook bij Japans uitgekleed Spoor), waarbij ik hoop en verwacht dat het bedrijf er des te harder tegenaan gaat als de concessie 2015 binnen is. Het wachten op die concessie is de enige reden die ik kan bedenken voor dat meeveren namelijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 12-09-2011 23:38
 

13-09-2011 00:54:23
Rob...
Rob...
Ik heb de dienstregeling gezien, in de avond en op zondag rijdt de 3700 idd tot dvd, dus dat is bij deze bevestigd.  

13-09-2011 08:11:34
qj7141
qj7141
Dan heb je een achterhaald plan gezien, want de 3700 rijdt in de avond en op zondag alleen tussen Gvc en Shl, en wordt gekoppeld aan de 3500 waardoor diverse ledig mat ritten worden voorkomen.  

13-09-2011 08:41:30
Klaasje
Klaasje
Verstandig. Alleen wordt hiermee wel weer een nieuw hoofdstuk in de reisinformatiecrisis geïntroduceerd na de 1500/4500 combi. "Rijdt deze trein naar Amsterdam Zuid"?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-09-2011 09:38:19
broek53
broek53
De reisinfocrisis in de 1500/4500 is opgelost doordat het nu uiteindelijk één serie wordt: de 4500.
Series als de 3700 en 3500 op deeltrajecten op deel-tijden aan elkaar knopen is geen uitdaging te noemen, maar een regelrechte valkuil

Laatst bewerkt door broek53 op 13-09-2011 09:38
 

13-09-2011 12:18:10
bogger
bogger
http://rijngouwelijn.nl/?pageId=201

Op deze link staat dat het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk (vermoedelijk het meest nutteloze station ooit) klaar wordt gemaakt voor Heavyrail.

Dit zou betekenen dat het met ingang van komende DRGL in gebruik wordt genomen. Met de huidige tijden lijkt de kering te Gd echter in rook op te gaan dan.
Kan iemand dit bevestigen?

BVD
 

13-09-2011 12:55:08
qj7141
qj7141
Inderdaad heb je een extra compositie nodig (bij gelijkblijvende tijden in Apn) en een extra spoor in Gd. Het eerste kost extra geld (dat is schaars) en dat laatste is niet beschikbaar in 2012 (volgens Prorail, die het weggegeven heeft).  

13-09-2011 13:03:47
abcde
abcde
Quote
qj7141 (di 13 sep 2011 08:11:34 https://somda.nl/forum/9438/p354976/): ... want de 3700 rijdt in de avond en op zondag alleen tussen Gvc en Shl, en wordt gekoppeld aan de 3500 waardoor diverse ledig mat ritten worden voorkomen.


En daar concludeer ik uit, dat de 3700 Gvc - Lls met VIRM gaat rijden.
En dan zal in 2013 de Hanzelijn-IC Gvc - Alm - Gn ook wel met VIRM gaan rijden.

Goed nieuws voor Woepje ??

Laatst bewerkt door abcde op 13-09-2011 14:15
 

13-09-2011 13:17:08
sneltram
sneltram
Quote
sneltram (ma 12 sep 2011 16:31:42 https://somda.nl/forum/9438/p354835/): Waarom wisselt de NS de route van de 2200 en 2600 niet te Ledn om. Dan ontstaat twee keer per uur op Hlm - Gvc, Hlm - Gv, Shl - Gvc, Shl - Gv. Met een goede cross platform op Ledn kan dan in alle richtingen eigenlijk nog steeds een kwartiersdienst geboden worden.



Om hier toch nog even op terug te komen. Ik las als tegenargument dat de corridorgedachte van ProRail dan niet meer klopt. Echter, in mijn beleving zorgt bovenstaande lijnuitvoering er juist voor dat er niet eens per kwartier, maar slechts eens per half uur gelijkvloers gekruist hoeft te worden voor / na Ledn.

Het andere tegenargument: Men wil de HSL promoten. Dit kan nog steeds met bovenstaande lijnuitvoering. Bedenk dat de 2600 dan zal stoppen te Ass, Asdl, Shl, Ledn, Laa, Gv, Dt en Sdm. Dan zal de HSL toch zowiezo aanmerkelijk sneller zijn.

Edit: Was er dan niet ook nog een kamerbesluit dat er geen gewone ic's mochten worden opgeven t.b.v. de HSL? Wat ze willen gaan doen met de 2100 Shl - Rtd kan dan toch wettelijk niet?

Laatst bewerkt door sneltram op 13-09-2011 13:24, reden: Typfout
 

13-09-2011 13:37:03
gvttreinen
gvttreinen
Route verleggen (van de 2100) is geen opheffing, tis nog steeds een IC Asd - Vs!  

13-09-2011 13:38:19
ZJ37
ZJ37
Klopt, maar de rechtstreekse (toeslagvrije) IC Rtd-Shl is verdwenen.  

13-09-2011 13:46:08
sneltram
sneltram
Wanneer de 2600 en 2200 vanaf Ledn van route wisselen, kun je met de 2600 in 1:07 uur van Asd naar Rtd (huidige rijtijden 2600 Asd - Ledn en 2200 Ledn - Rtd opgeteld). De huidige reistijd Asd - Rtd via Hlm (huidige 2200) is 1:10 uur. Dat tijdsverschil (3 minuten) is toch verwaarloosbaar. Immers, Fyra moet Asd - Rtd gaan rijden in 37 minuten als de V250 rijdt.

Edit
Kortweg:
Fyra tijdswinst t.o.v. 2100 via Hlm (incl. stops te Ass, Had, Laa, Dt, Sdm): 47%
Fyra tijdswinst t.o.v. 2600 via Shl, na Ledn verder als 2200: 45%

Laatst bewerkt door sneltram op 13-09-2011 13:59, reden: Typfout
 

13-09-2011 13:55:13
qj7141
qj7141
Die vergelijking is niet correct omdat de 2100 ook gaat stoppen te Laa, Dt en Sdm.  

13-09-2011 13:57:06
sneltram
sneltram
Daar heb ik rekening mee gehouden, tekst is aangepast.

Laatst bewerkt door spiketrain op 13-09-2011 15:18, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

13-09-2011 14:02:03
woepje
woepje
Quote
abcde (di 13 sep 2011 13:03:47 https://somda.nl/forum/9438/p355029/):
Quote
qj7141 (di 13 sep 2011 08:11:34 https://somda.nl/forum/9438/p354976/): ... want de 3700 rijdt in de avond en op zondag alleen tussen Gvc en Shl, en wordt gekoppeld aan de 3500 waardoor diverse ledig mat ritten worden voorkomen.


En daar concludeer ik uit, dat de 3700 Gvc - Lls met VIRM gaat rijden.
En dan zal in 2012 de Hanzelijn-IC Gvc - Alm - Gn ook wel met VIRM gaan rijden.

Goed nieuws voor Woepje ??
Ja prachtig, maar zo ver is het nog niet. IRM lijkt inderdaad aannemelijk, maar dat moet ook beschikbaar zijn en dus ergens vandaan geplukt worden. En ik mag aannemen dat men nog bezig is om het allemaal uit te puzzelen, dus ik wacht geduldig af. Nu eerst drgl 2012 nog he. De Hanzelijn gaat pas vanaf drgl 2013 (december 2012) in.

Laatst bewerkt door woepje op 13-09-2011 14:04
 

13-09-2011 15:05:28
sneltram
sneltram
Ter verduidelijking het plaatje van Wikipedia een beetje aangepast:

http://members.ziggo.nl/rih/Intercitynet_2012_2200_2600_wissel.png

2200 / 2600 wissel te Ledn
 

13-09-2011 15:25:14
HansBeeker
HansBeeker
En de huidige 5000 word een ST Bd - Gvc, waarbij er 1x per uur naar Bd word doorgereden. In de spits 2x  

13-09-2011 17:29:34
sjoerd
sjoerd
Ja, en als frequent gebruiker van het station Prinsenbeek vind ik dat erg stiefmoederlijk bedeeld, want ik had gehoopt dat we eindelijk de halfuurdienst terug zouden krijgen die we in het begin (1988) hadden. Tot in de uithoeken van het land hebben we een halfuurdienst en op de westelijke Merwede-Lingelijn en op Arnhem - Doetinchem hebben we zelfs een kwartierdienst.

Laatst bewerkt door spiketrain op 13-09-2011 17:46, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

13-09-2011 18:45:16
dvwijngaar
dvwijngaar
Volgens de nieuwe dienstregeling in de railpocket eindigt de 3700 in de dalperiodes op Schiphol; aanname leeg door naar zuid??  

13-09-2011 18:55:26
BjarneK
BjarneK
Quote
qj7141 (di 13 sep 2011 08:11:34 https://somda.nl/forum/9438/p354976/): Dan heb je een achterhaald plan gezien, want de 3700 rijdt in de avond en op zondag alleen tussen Gvc en Shl, en wordt gekoppeld aan de 3500 waardoor diverse ledig mat ritten worden voorkomen.

Is dit een antwoord? Aangezien jij hier doelt op een 3700 Gvc-Shl?
 

13-09-2011 19:05:05
dvwijngaar
dvwijngaar
Klinkt als een goed plan die koppeling aan 3500, zie alleen een stilstand van 8 min op shl in beide richtingen?
Railpocket geeft het momenteel als verbinding met overstap

Laatst bewerkt door spiketrain op 13-09-2011 19:09, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

13-09-2011 19:59:28
Klaasje
Klaasje
Quote
dvwijngaar (di 13 sep 2011 18:45:16 https://somda.nl/forum/9438/p355098/): Volgens de nieuwe dienstregeling in de railpocket eindigt de 3700 in de dalperiodes op Schiphol; aanname leeg door naar zuid??

Ik mag toch hopen dat die in het dagdal wel doorrijdt naar Flevoland. Bij de andere daluren kan ik me wel wat voorstellen. Anders is de aanloopsubsidie voor niets geweest, om maar niet te spreken over de rel die er was rond het afknippen van de 4900 op Alm t.b.v. de 3700.

Laatst bewerkt door Klaasje op 13-09-2011 20:00
 

13-09-2011 20:14:37
MDDM
MDDM
Quote
dvwijngaar (di 13 sep 2011 18:45:16 https://somda.nl/forum/9438/p355098/): Volgens de nieuwe dienstregeling in de railpocket eindigt de 3700 in de dalperiodes op Schiphol; aanname leeg door naar zuid??
Nou vriend, dan heb jij een hele andere Railpocket dan ik. Ten eerste staat die nieuwe drgl er nog niet in en ten tweede de huidige drgl kan je maar op vragen tot 10 decemberEn ten derde is de nieuwe drgl ook nog niet online beschikbaar http://i774.photobucket.com/albums/yy23/Joop1969/reisplannerNS.png %08%

Laatst bewerkt door MDDM op 13-09-2011 20:19


Gr Joop mcn Lls
 

13-09-2011 20:35:48
broek53
broek53
Quote
Klaasje (di 13 sep 2011 19:59:28 https://somda.nl/forum/9438/p355103/):
Quote
dvwijngaar (di 13 sep 2011 18:45:16 https://somda.nl/forum/9438/p355098/): Volgens de nieuwe dienstregeling in de railpocket eindigt de 3700 in de dalperiodes op Schiphol; aanname leeg door naar zuid??

Ik mag toch hopen dat die in het dagdal wel doorrijdt naar Flevoland. Bij de andere daluren kan ik me wel wat voorstellen. Anders is de aanloopsubsidie voor niets geweest, om maar niet te spreken over de rel die er was rond het afknippen van de 4900 op Alm t.b.v. de 3700.
Het gaat om het "superdal", dus niet tussen de ochtend- en avondspits en (zover ik weet) niet op zaterdag overdag.
 

13-09-2011 21:08:26
train85
train85
Quote
MDDM (di 13 sep 2011 20:14:37 https://somda.nl/forum/9438/p355106/):
Quote
dvwijngaar (di 13 sep 2011 18:45:16 https://somda.nl/forum/9438/p355098/): Volgens de nieuwe dienstregeling in de railpocket eindigt de 3700 in de dalperiodes op Schiphol; aanname leeg door naar zuid??
Nou vriend, dan heb jij een hele andere Railpocket dan ik. Ten eerste staat die nieuwe drgl er nog niet in en ten tweede de huidige drgl kan je maar op vragen tot 10 decemberEn ten derde is de nieuwe drgl ook nog niet online beschikbaar http://i774.photobucket.com/albums/yy23/Joop1969/reisplannerNS.png %08%
Er kan nog tot tenminste 10 oktober gesleuteld worden in de dienstregeling door alle reizigersvervoerders op jaarplan nivo. Daarna vanaf X-9 weken voor datum op dagplan nivo, maar voor die tijd zijn de grootste plannen al bekend.
 

13-09-2011 21:11:45
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (di 13 sep 2011 20:35:48 https://somda.nl/forum/9438/p355112/):
Quote
Klaasje (di 13 sep 2011 19:59:28 https://somda.nl/forum/9438/p355103/):
Quote
dvwijngaar (di 13 sep 2011 18:45:16 https://somda.nl/forum/9438/p355098/): Volgens de nieuwe dienstregeling in de railpocket eindigt de 3700 in de dalperiodes op Schiphol; aanname leeg door naar zuid??

Ik mag toch hopen dat die in het dagdal wel doorrijdt naar Flevoland. Bij de andere daluren kan ik me wel wat voorstellen. Anders is de aanloopsubsidie voor niets geweest, om maar niet te spreken over de rel die er was rond het afknippen van de 4900 op Alm t.b.v. de 3700.
Het gaat om het "superdal", dus niet tussen de ochtend- en avondspits en (zover ik weet) niet op zaterdag overdag.

Het ging me dan ook vooral om het aanleveren van een aantal argumenten om het een onlogische beslissing te laten lijken, als dat al het plan zou zijn geweest. Dan heb ik het uiteraard niet gehad over het feit dat de treinen absoluut niet leeg zijn en natuurlijk, dat de Hanzelijn-ic's ook wat vulling van het inmiddels vaste publiek kunnen gebruiken.
 

13-09-2011 21:13:32
MDDM
MDDM
Maar niet in de RailPocket die wij gebruiken bij NS. De Drgl 2012 is gewoon nog niet beschikbaar daarin.

Laatst bewerkt door MDDM op 13-09-2011 21:14


Gr Joop mcn Lls
 

13-09-2011 23:41:16
damart
damart
Quote
sneltram (ma 12 sep 2011 16:31:42 https://somda.nl/forum/9438/p354835/): Misschien een gek idee, maar toch het vermelden waard:

Betreffende de intercitylijnvoering:
Er komt vier keer per uur Hlm - Gv (2100/2200) en vier keer per uur Shl - Gvc (2600/3700). Dat betekent dat zowel Hlm - Gvc en Shl - Gv niet meer rechtsstreeks te bereizen zijn.



Hlm-Gvc blijft toch direct te bereizen via de 6300, of vervalt die ook? Je doet er weliswaar iets langer over dan met de IC, maar het blijft een directe verbinding .
 

13-09-2011 23:58:26
aaron
aaron
Het is toch eigenlijk diepbedroevend, deze hele nieuwe opzet. We praten hier over de Randstad, een van de belangrijkste stedelijke en economische centra in Europa.. Binnen zo'n regio past hoogwaardig en snel openbaar vervoer, dat gemakkelijk toegangelijk is voor een gepaste prijs. Wat doet men vervolgens? Mensen in 'TGV's' jagen om afstanden te overbruggen waar ze in Duitsland en Frankrijk bij wijze van spreken de fiets pakken, een rechtstreekse verbinding van Den Haag HS naar (de nog geen 50 kilometer verderop gelegen) luchthaven staken etc. Daarbij komt nog eens het staken van de verbinding Den Haag-België/Frankrijk, Den Haag/Rotterdam-Arnhem/Nijmegen en het in mijn ogen nog altijd verbazingwekkende ontbreken van een verbinding tussen Den Haag/Rotterdam en het Ruhrgebied. Ik ben werkelijk wars van populisme, maar ik vind dit typisch een geval van Nederland op z'n smalst. En waarom? Zegt u 't maar..  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-09-2011 00:08:50
broek53
broek53
Waarom? Stom eenvoudig: geforceerde verkeerd begrepen marktwerking, samen te vatten als "Netelenbos". Daar hebben we het al vaak genoeg over gehad.
Zonder haar afwijzing zou de HSL nu een integraal onderdeel zijn van het Nederlandse spoorwegnet, zij het met een hogere snelheid en wat bijzondere eisen aan het materieel. Intercity-Max dus.
 

14-09-2011 00:24:47
aaron
aaron
Ja ik ben ermee bekend. Ik bedoelde het ook meer retorisch. Ik heb gewoon het idee dat (als ik van het in veler ogen relatief kleine even het grote maak) er met dit plan een grove fout wordt gemaakt. Het probleem is dat er wel meer van die relatieve kleinigheden zijn die bij elkaar genomen toch wellicht relatief groot aan het worden zijn. Maar goed, daar hoef ik jou niet op te wijzen.  

14-09-2011 01:04:56
broek53
broek53
Quote
sneltram (di 13 sep 2011 13:17:08 https://somda.nl/forum/9438/p355033/):
Quote
sneltram (ma 12 sep 2011 16:31:42 https://somda.nl/forum/9438/p354835/): Waarom wisselt de NS de route van de 2200 en 2600 niet te Ledn om. Dan ontstaat twee keer per uur op Hlm - Gvc, Hlm - Gv, Shl - Gvc, Shl - Gv. Met een goede cross platform op Ledn kan dan in alle richtingen eigenlijk nog steeds een kwartiersdienst geboden worden.


Om hier toch nog even op terug te komen. Ik las als tegenargument dat de corridorgedachte van ProRail dan niet meer klopt. Echter, in mijn beleving zorgt bovenstaande lijnuitvoering er juist voor dat er niet eens per kwartier, maar slechts eens per half uur gelijkvloers gekruist hoeft te worden voor / na Ledn.
Corridor is een corridor en in principe niet elk kwartier een andere combinatie: dan wordt er op een knooppunt niet meer in corridor gereden. Ja ik weet: het is allemaal nogal onzinnig & vooral een definitiekwestie, maar zo is het nou eenmaal. Ik speel uitsluitend advocaat van de duivel.
 

14-09-2011 01:07:15
MasterE
MasterE
Quote
damart (di 13 sep 2011 23:41:16 https://somda.nl/forum/9438/p355148/):
Quote
sneltram (ma 12 sep 2011 16:31:42 https://somda.nl/forum/9438/p354835/): Misschien een gek idee, maar toch het vermelden waard:

Betreffende de intercitylijnvoering:
Er komt vier keer per uur Hlm - Gv (2100/2200) en vier keer per uur Shl - Gvc (2600/3700). Dat betekent dat zowel Hlm - Gvc en Shl - Gv niet meer rechtsstreeks te bereizen zijn.



Hlm-Gvc blijft toch direct te bereizen via de 6300, of vervalt die ook? Je doet er weliswaar iets langer over dan met de IC, maar het blijft een directe verbinding .


En tussen Shl-Gv rijdt ook nog een 9200.
Er gaat ook een IC rijden ter vervanging van de HSL Asd-Rtd via Shl. Wordt gereden door NSR (weet alleen niet of deze gaat stoppen op Ledn/Gv, denk het niet eerlijk gezegd).

Laatst bewerkt door MasterE op 14-09-2011 01:10
 

14-09-2011 01:14:43
Rob...
Rob...
Vergeet vooral de voordelen ook niet:

* Delft heeft al tijden een behoefte aan een extra IC, de 2200 zit redelijk aan zijn max
*Rtd-Asd wordt welgeteld 6 minuten vertraagd, maar vanaf dan wel netjes in een kwartierdienst gestopt
* De overstap op Ledn naar 3700,2600 gaat zo'n 8 minuten bedragen meen ik te hebben gezien (ik zal dit checken), in de spits komen er 4 spr ledn-shl en 4 ic ledn-shl dus overstappen worden korter, en de overstap 2200-5700 zal niet meer zo vaak mis gaan
* Meer duidelijkheid voor reizigers: op rtd is een spr asd, sneltrein asd, ic asd, benelux asd, en fyra asd, met ieder een ander traject, toeslag of stoppatroon!
* Den haag-asdz wordt direct, hier wordt volgens mij ook al jaren om gevraagd

Los daarvan wordt de dienstregeling 2012 pas deels per medio april in werking gezet wegens het ontbreken van rijvaardige V250 stellen, vanaf december gaan de 9200 en een nieuwe tijdelijke serie (600?)een halfuursdienst rtd-gv-(ledn?)-shl-asd rijden

Laatst bewerkt door Rob... op 14-09-2011 01:17
 

14-09-2011 01:21:36
treintim
treintim
Quote
Rob... (wo 14 sep 2011 01:14:43 https://somda.nl/forum/9438/p355157/): * Meer duidelijkheid voor reizigers: op rtd is een spr asd, sneltrein asd, ic asd, benelux asd, en fyra asd, met ieder een ander traject, toeslag of stoppatroon!


Waarom is dat meer duidelijkheid? Volgens mij kun je dit ook opvatten als 'door de bomen het bos niet meer zien'.
 

14-09-2011 01:38:02
thijs
thijs
Quote
MasterE Er gaat ook een IC rijden ter vervanging van de HSL Asd-Rtd via Shl. Wordt gereden door NSR (weet alleen niet of deze gaat stoppen op Ledn/Gv, denk het niet eerlijk gezegd).
De 600 gaat niet stoppen in Ledn.
 

14-09-2011 08:01:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Rob... (wo 14 sep 2011 01:14:43 https://somda.nl/forum/9438/p355157/): * Den haag-asdz wordt direct, hier wordt volgens mij ook al jaren om gevraagd
Daar is al jaren een directe verbinding per 5000/5700 anders


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-09-2011 08:57:08
Klaasje
Klaasje
Heb je dat wel eens geprobeerd? Die directe verbinding is echt waardeloos. Aan de andere kant zijn er wel goede alternatieven met korte overstap op shl.  

14-09-2011 10:01:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Dan vraag ik me toch af waarom de 5000 zo populair is op Gv... vaak genoeg bomvol zien vertrekken terwijl 'ie vlak achter de 2100 aan rijdt. Dat zijn vast niet allemaal reizigers naar Laa, Gvmw, Vst en Dvnk

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-09-2011 10:01


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-09-2011 10:06:04
Jannn2009
Jannn2009
Kunnen ook reizigers zijn voor Nvp of Hfd!;) Ik denk trouwens dat je Gvm bedoelt ipv Gvmw!;)  

14-09-2011 10:20:09
ZJ37
ZJ37
Quote
Rob... (wo 14 sep 2011 01:14:43 https://somda.nl/forum/9438/p355157/): Vergeet vooral de voordelen ook niet:
* Meer duidelijkheid voor reizigers: op rtd is een spr asd, sneltrein asd, ic asd, benelux asd, en fyra asd, met ieder een ander traject, toeslag of stoppatroon!
Daar verandert niet zo heel veel aan: Zelfs de IC's hebben nog steeds een ander stoppatroon tussen Ddr en Gv: de 1900 stopt namelijk niet te Sdm en Rtb en de andere 'IC's' wel.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 14-09-2011 10:20
 

14-09-2011 10:29:27
dvwijngaar
dvwijngaar
Beste allen,

Ik heb inderdaad een andere railpocket en door een foutje bij service en support van NS staat in mijn railpocket de dienstregeling vanaf 11dec, 1 nadeel huidige dienstregeling is niet meer op te vragen....

Tuurlijk wordt er nog aan gesleuteld maar als mensen verzoekjes hebben over de
Huidige stand hoor ik het, dan zoek ik het op!

Laatst bewerkt door spiketrain op 14-09-2011 17:06, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

14-09-2011 10:39:29
sjoerd
sjoerd
Ik hoop dat je niet in de problemen komt, maar ik zou erg geholpen zijn met A/V van de nieuwe stoptrein Breda - Dordrecht, tijden te Breda. De rest reken ik zelf wel uit. Alvast bedankt!  

14-09-2011 11:51:08
raymond16
raymond16
Volgens mij was al ergens gemeld hier dat die in het 2200-pad komt te rijden en dat die tijden dus op misschien wat minuutjes na niet gaan veranderen.  

14-09-2011 13:33:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Tijden waren idd niet gewijzigd, huidige 2200-pad naar Bd past namelijk mooi aan de huidige 5000 vast


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-09-2011 17:58:11
sjoerd
sjoerd
Maar er is ook gezegd dat de aansluiting op de 3600 in Breda zou verbeteren. Die is nu 0 of -2 minuten, zodat je soms een uur moet wachten om naar Prinsenbeek of Lage Zwaluwe of Dordrecht Zuid te gaan.

Laatst bewerkt door spiketrain op 14-09-2011 18:13, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

14-09-2011 18:04:40
dvwijngaar
dvwijngaar
5000 serie aan bd 02 v bd 22 1x per uur
Rijdt na 20 en in het weekend alleen DDR bd, spits 2x per uur
3600 gaat richting tb 10 en 40 uit bd, uit tb à 20 met cross platform aansluiting op 5000 en -.50
Dus lijkt mij beter!
 

14-09-2011 23:05:50
bogger
bogger
Goed om te zien dat die aansluiting 3600-5000 er komt.. Vond het altijd erg leuk om de 2200 uit te zwaaien..

Blijft Ledn-Asdz een beetje hetzelfde eigenlijk? Als de 3700 de zelfde DRGL erop nahoudt dan zou die zo .20 na heel en half moeten vertrekken.. En de 4300(als ik het goed zeg) die doorgetrokken wordt zo rond .05 na heel en half..
 

14-09-2011 23:36:19
david_meye
david_meye
En gaat er nog wat veranderen op de Route Rtd - Ut en Gvc - Ut en Rtd - Asd via Wd met de nieuwe dienstregeling.  

15-09-2011 10:26:46
dvwijngaar
dvwijngaar
Quote
bogger (wo 14 sep 2011 23:05:50 https://somda.nl/forum/9438/p355308/): Goed om te zien dat die aansluiting 3600-5000 er komt.. Vond het altijd erg leuk om de 2200 uit te zwaaien..

Blijft Ledn-Asdz een beetje hetzelfde eigenlijk? Als de 3700 de zelfde DRGL erop nahoudt dan zou die zo .20 na heel en half moeten vertrekken.. En de 4300(als ik het goed zeg) die doorgetrokken wordt zo rond .05 na heel en half..


Vanuit Ledn 3700 om 22 en 52 4300 om 01 en 31
 

15-09-2011 10:29:57
dvwijngaar
dvwijngaar
Geen grote wijzigingen, een bijzondere trein wordt de 4082 rijdt dagelijks rtd-gd-wd-asd-hdr, ben benieuwd met welk mat!  

15-09-2011 10:47:33
b2py
b2py
Quote
david_meye (wo 14 sep 2011 23:36:19 https://somda.nl/forum/9438/p355309/): En gaat er nog wat veranderen op de Route Rtd - Ut en Gvc - Ut en Rtd - Asd via Wd met de nieuwe dienstregeling.

Wat gaat er veranderen, minutenwijzigingen of grote ingrepen?
 

15-09-2011 10:48:54
spoorhaas
spoorhaas
@b2py, David_meye heeft alleen die vraag gesteld omdat hij benieuwd is of er wijzigingen zijn..  

15-09-2011 10:50:01
dvwijngaar
dvwijngaar
Heb op trajecten ut-gvc en ut-rtd zelfs geen minuten wijzigingen gevonden!  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-09-2011 10:51:06
b2py
b2py
Quote
spoorhaas (do 15 sep 2011 10:48:54 https://somda.nl/forum/9438/p355374/): @b2py, David_meye heeft alleen die vraag gesteld omdat hij benieuwd is of er wijzigingen zijn..

Oja, ik dacht door de punt dat het een mededeling was..
 

15-09-2011 11:47:31
bogger
bogger
Quote
dvwijngaar (do 15 sep 2011 10:26:46 https://somda.nl/forum/9438/p355366/):
Quote
bogger (wo 14 sep 2011 23:05:50 https://somda.nl/forum/9438/p355308/): Goed om te zien dat die aansluiting 3600-5000 er komt.. Vond het altijd erg leuk om de 2200 uit te zwaaien..

Blijft Ledn-Asdz een beetje hetzelfde eigenlijk? Als de 3700 de zelfde DRGL erop nahoudt dan zou die zo .20 na heel en half moeten vertrekken.. En de 4300(als ik het goed zeg) die doorgetrokken wordt zo rond .05 na heel en half..


Vanuit Ledn 3700 om 22 en 52 4300 om 01 en 31


Spijtig om te zien dat de 3700 niet te halen is vanuit de 19500, maar goed dan is er de 4300 nog.. Bedankt %05%
 

15-09-2011 13:35:03
aaron
aaron
Quote
dvwijngaar (do 15 sep 2011 10:29:57 https://somda.nl/forum/9438/p355368/): Geen grote wijzigingen, een bijzondere trein wordt de 4082 rijdt dagelijks rtd-gd-wd-asd-hdr, ben benieuwd met welk mat!


En die zit dan vlak achter de laatste 3000 naar Den Helder? Of gaat die laatste 3000 er uit?
 

15-09-2011 13:47:02
ZJ37
ZJ37
Laatste 3000 naar Hdr is 3080 en 4082 zit daar een half uur later achter. Waarschijnlijk is die 4082 met SLT, maar wat het de volgende dag gaat doen blijft nog even gissen.  

15-09-2011 14:37:11
b2py
b2py
Positief, kan ik nog wat langer in Asd blijven hangen. Misschien LM terug naar Amr?  

15-09-2011 15:00:45
aaron
aaron
Je kunt dan welgeteld 5 minuten langer in Amsterdam blijven hangen. 3082 vertrekt nu om 0.12u uit Amsterdam CS, 4082 om 0.17u. Voordeel is wel dat er een 3080 komt van Amsterdam naar Den Helder begrijp ik, dat vult nu het gat van een uur op tussen de voorlaatste en laatste trein richting Den Helder.

Laatst bewerkt door spiketrain op 15-09-2011 15:13, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

15-09-2011 15:16:07
bloemkool
bloemkool
Het is wel een behoorlijke rit voor een Sprinter vanuit Rtd naar Hdr  

15-09-2011 15:24:08
ZJ37
ZJ37
Het mat van 4082 gaat na aankomst te Hdr terug naar Amr trouwens.  

15-09-2011 15:48:42
dvwijngaar
dvwijngaar
Laatste 3000 gaat vanaf 11 dec om 2341 vanaf Asd, dus half uur eerder, 4082 om 017
Dus geen gat van 1 uur meer tussen laatste trein. Slt op zo' n lang traject en
Met de uitgaangsjeugd in het weekend zonder toilet hmmm...

Laatst bewerkt door dvwijngaar op 15-09-2011 15:49
 

15-09-2011 15:54:56
Iceman
Iceman
Als het SLT is he.... DDAR zou ook nog kunnen, die kan op Amr uitlopen en dan de volgende dag in de 3400 gaan rijden.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

15-09-2011 15:56:47
mren
mren
Wordt er dan ook eens iets gedaan aan dat achterlijke nachtgat Ut -> Ht ?  

15-09-2011 16:02:59
ZJ37
ZJ37
Wat is daar achterlijk aan dan?
Ter vergelijking: op het zuidelijke deel van de HSL is 7 dagen per week nachtgat, terwijl het een nieuwe lijn betreft waar relatief weinig treinen rijden.
 

15-09-2011 16:05:10
dvwijngaar
dvwijngaar
Welke dagen en tijden wil je weten?  

15-09-2011 16:23:42
HansBeeker
HansBeeker
Quote
mren (do 15 sep 2011 15:56:47 https://somda.nl/forum/9438/p355422/): Wordt er dan ook eens iets gedaan aan dat achterlijke nachtgat Ut -> Ht ?

Niet alleen daar. Het gat wat er tussen Ut-Rtd zit, voornamelijk weekends, is volslagen kansloos. Elk uur met een ICMm-III rijden brengt genoeg reizigers met zich mee. Dat deze nachttrein óók in de weekenden opgeheven is, is alleen voor de kosten. Niet omdat er te weinig reizigers mee reisden.
 

15-09-2011 16:25:33
Klaasje
Klaasje
Hogere kosten leidden tot de noodzaak van hogere reizigersaantallen. In verband met de bewaking in die nachttreinen is zo'n trein duurder dan een gewone trein overdag.  

15-09-2011 16:28:54
HansBeeker
HansBeeker
Dat is wel een feit. Maar de aantallen reizigers die er mee gedupeerd worden, is best 'hoog'. Nu mag je Ut-Rtd in de nacht doen via Asd. Alsof de reiziger daar blij van wordt. NS is er toch ook om de reiziger te vervoeren? Dat deze trein ietwat duurder is, is bekend. Maar daar hoort zo'n bedrijf natuurlijk rekening mee te houden..

Maar het was maar een voorbeeld dat er meer van deze gaten zitten. Ut-Ht is ook niet ideaal nee.
 

15-09-2011 16:36:12
Klaasje
Klaasje
Er is ook wel eens overleg geweest over nachtelijke verbindingen naar Flevoland waar hetzelfde uit naar voren kwam. Ik denk ook dat NS dat heel terecht zegt trouwens, ov hoeft niet persé rendabel te zijn, maar de kosten mogen voor dit soort ritten niet veel hoger zijn dan de opbrengsten. NS is natuurlijk geen "liefdadigheidsinstelling voor de happyfew". Wat ik me wel eens afvraag, is, of een toeslag in nachttreinen de opbrengsten voldoende zouden vergroten zonder dat de vraag naar dit soort treinen teveel achteruit gaat.

Laatst bewerkt door Klaasje op 15-09-2011 16:48
 

15-09-2011 16:40:02
mren
mren
Quote
ZJ37 (do 15 sep 2011 16:02:59 https://somda.nl/forum/9438/p355423/): Wat is daar achterlijk aan dan?
Ter vergelijking: op het zuidelijke deel van de HSL is 7 dagen per week nachtgat, terwijl het een nieuwe lijn betreft waar relatief weinig treinen rijden.

Dat mensen die de laatste IC van 23.38 niet halen, pas om 0:57 de volgende reismogelijkheid hebben.

Bij het checken in de reisplanner zie ik trouwens dat je met die trein van 0:57 niet meer in Ehv kan komen. Sinds wanneer is dat nu weer veranderd?
De aansluiting naar Ehv vertrekt nu een minuut voor de late stopper uit Ut aankomt in Ht, wat een heerlijk non-service is dat weer geworden.

Overigens ben ik niet erg vatbaar voor het argument dat het elders erger is. Er is altijd iets erger en dat zou geen argument moeten zijn om niet naar je eigen dienstverlening te kijken

Laatst bewerkt door mren op 15-09-2011 16:45
 

15-09-2011 16:44:12
dvwijngaar
dvwijngaar
Op vr za naar ht iig ook trein om 2355 en 025 ! Do zoals hierboven aangegeven, ook naar ehv  

15-09-2011 16:48:27
b2py
b2py
Quote
dvwijngaar (do 15 sep 2011 15:48:42 https://somda.nl/forum/9438/p355419/): Laatste 3000 gaat vanaf 11 dec om 2341 vanaf Asd, dus half uur eerder, 4082 om 017
Dus geen gat van 1 uur meer tussen laatste trein. Slt op zo' n lang traject en
Met de uitgaangsjeugd in het weekend zonder toilet hmmm...


Ai, das weer iets minder dan, waarom zo vroeg al stoppen daarmee? Zit die van 00:12 niet goed vol meer?
 

15-09-2011 16:50:42
HansBeeker
HansBeeker
De 4082 is als vervanging van die late 3000 gekomen, zo kan je het ook bekijken. En ik denk dat de late 3000 wel erg rustig zal zijn, en qua reizigers wel samengevoegd kunnen worden dus.  

16-09-2011 13:44:23
ZJ37
ZJ37
De constructie met 4082 moet wel een bepaalde reden hebben, want het materieel van 4082 wordt vanuit Hdr leeg teruggestuurd naar Amr voor de volgende dag. En tegelijkertijd eindigt er te Amr een VIRM die de volgende dag leeg naar Hdr komt om daar weer op te starten.  

16-09-2011 16:33:12
Klaasje
Klaasje
Zou er iets met enkel spoor op de zaanlijn zijn in het onderhoudsrooster, waardoor de 3000 en de 4000 niet tegelijk kunnen rijden, waardoor er voor één van beiden gekozen moet worden?  

16-09-2011 17:35:36
bart84
Moderator
bart84
Quote
ZJ37 (vr 16 sep 2011 13:44:23 https://somda.nl/forum/9438/p355578/): De constructie met 4082 moet wel een bepaalde reden hebben, want het materieel van 4082 wordt vanuit Hdr leeg teruggestuurd naar Amr voor de volgende dag. En tegelijkertijd eindigt er te Amr een VIRM die de volgende dag leeg naar Hdr komt om daar weer op te starten.
Ik zou eerder zeggen dat het aan het beschikbare personeel (een tekort dus) met standplaats Hdr ligt, dan aan het materieel.


Mvg. Bart
 

16-09-2011 17:56:55
Mat75
Mat75
Wat verandert er eigenlijk op de sector Ut-Ah vice versa vwb 3000/3100 , ik bedoel meer in hoeverre de aangekondigde versnelling op dit traject merkbaar is en op welke deel van het traject zit deze winst? Behouden wel halteringen op Db & Klp?

Laatst bewerkt door Mat75 op 16-09-2011 17:57
 

16-09-2011 18:32:59
bart84
Moderator
bart84
De versnelling zit m met name in de 'Dive Under' bij Ah, er hoeft niet gewacht te worden op kruisende treinen.


Mvg. Bart
 

16-09-2011 20:21:22
Mat75
Mat75
Wanneer gaat DRGL2012 "live"op de NS site?
En ss deze op dit moment al ergens anders terug te vinden?
 

16-09-2011 20:28:15
mren
mren
7 Oktober komt ie op de NS-site.

Laatst bewerkt door mren op 16-09-2011 20:29
 

16-09-2011 21:21:00
dvwijngaar
dvwijngaar
1 minuut later weg uit ah, ice 3 min, aankomst
In ah 1 min eerder ice idem, maar ook 2 min later weg uit ut. Halteringen ongewijzigd. Je kam verzoekjes alvast hier posten, dan zoek ik het op
 

17-09-2011 11:36:43
RoelZ1
RoelZ1
Ik zou eigenlijk wel willen weten wat de vertrektijden zijn op gv richting rtd. Ik vraag me af of het ze gelukt is om de 5000 en 5100 precies in een kwartier te leggen zonder in conflict te komen met de 1900 (die zou dan 2 minuutjes later moeten vertrekken)

Alvast bedankt!
 

17-09-2011 11:49:23
dvwijngaar
dvwijngaar
5100 om 03 en 33 , 5000 om 18 en 48,
1900 om 27 en 57
 

17-09-2011 12:00:20
Dr_Thodt
Dr_Thodt
word er nog wat gedaan aan de vertrek/aankomst tijden op Gd? zodat je iets meer dan 1 min hebt als je met de spr uit Ztm komt en de ic naar Rtd wil hebben en vice versa. betwijfel het maat je weet maar nooit


Zoomzoomzoom
 

17-09-2011 12:22:22
dvwijngaar
dvwijngaar
Blijft hetzelfde  

17-09-2011 13:11:38
bogger
bogger
Geldt dat ook voor de Sprinters van/naar Apn? Deze hebben ook nog wel wat sluitseinaansluitinkjes in de huidige DRGL

Laatst bewerkt door bogger op 17-09-2011 13:11
 

19-09-2011 12:26:28
serial
serial
http://www.treinreiziger.nl/reizen/nieuwe_dienstregeling/dienstregeling_2012

Hier staat alle ellende in genoemd

Compleet kansloos als je het mij vraagt
 

19-09-2011 12:32:04
bloemkool
bloemkool
Kom op zeg, dit ellende noemen is wel generaliserend.

Er zitten vast nog ergens voordelen aan.
Bijvoorbeeld een rechtstreekse verbinding Gvc - Lls.
Hetzelfde geldt voor Gvc - Alm.

Twee keer per uur Asd - Vs in plaats van één keer per uur.

En zo zit er nog wel wat in het vat
 

19-09-2011 12:37:14
broek53
broek53
Quote
serial (ma 19 sep 2011 12:26:28 https://somda.nl/forum/9438/p355980/): http://www.treinreiziger.nl/reizen/nieuwe_dienstregeling/dienstregeling_2012
Hier staat alle ellende in genoemd
Compleet kansloos als je het mij vraagt
Heb je daar ook nog enig argument bij?
 

19-09-2011 12:45:35
serial
serial
Maar natuurlijk

- Reizigers tussen Rotterdam en Schiphol +10 wegens omrijden via Haarlem
- Reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam +7 (wegens degraderen Intercity Vlissingen - Rotterdam naar sneltrein)
- Reizigers tussen Vlissingen en Amsterdam +12 (wegens degraderen Intercity naar sneltrein)

- Treinen Vlissingen - Amsterdam zitten tijdens de spits al op de max van hun capaciteit, extra stoppen verergert het probleem

- Opheffen sneltrein Den Haag - Hoorn

Zoals genoemd in de media is het duidelijk een poging van NSR/NS HiSpeed reizigers in de Fyra te krijgen, en de overige te benadelen.
 

19-09-2011 12:49:24
train85
train85
Jij bekijkt dus alleen de negatieve kanten ervan. Bekijk ook eens de positive kanten.  

19-09-2011 13:00:03
rogier
rogier
Inderdaad, de toonzetting is wel erg negatief. Immers zijn er elders wel significante reistijdverbeteringen geboekt, zo gaan de intercities tussen Utrecht en Arnhem er maar liefst 60 seconden sneller over doen!  

19-09-2011 13:01:44
dlm4yjp
dlm4yjp
@train85: welke dan?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 19-09-2011 13:02


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-09-2011 13:02:08
sneltram
sneltram
Zojuist even naar ProRail/NS gemaild:

Beste mevrouw, mijnheer,

Met enige verbazing heb ik kennisgenomen van uw plannen wat betreft de dienstregeling 2012. Het schrappen van de toeslagvrije, directe verbinding Schiphol (Shl)- Rotterdam(Rtd) en Schiphol(Shl) - Den Haag HS(Gv) zie ik als een grote achteruitgang in dienstverlening voor vele reizigers.

Ofschoon ik begrijp dat u de frequentie van de HSL wilt verhogen en hiervoor ruimte moet vrijmaken op het baanvak Schiphol(Shl)-Amsterdam Centraal(Asd), is in mijn optiek de door u geopperde dienstregeling de slechtse oplossing.

U creert een dienstregeling waarbij vier maal per uur Shiphol(Shl)-Den Haag Centraal(Gvc) wordt gereden en viermaal per uur Haarlem(Hlm)- Rotterdam(Rtd). Door deze dienstuitvoering vervallen velen van de huidige rechtstreekste verbindingen. Bovendien moet er vier maal per uur gelijkvloers gekruist worden te Leiden(Ledn). Dit laatste lijkt mij zeker niet bevordelijk voor de corridorgedachte van ProRail.

Als alternatief stel ik voor om de geopperde routes van serie 2200 en serie 2600 te Leiden (Ledn) om te draaien. Op die manier vervallen er geen enkele rechtstreekse verbindingen uit de huidige dienstregeling, maar wordt er wel ruimte vrijgemaakt op het baanvak Shl-Asd. Bovendien is de reistijd Asd-Rtd via Shl met serie 2600 in deze nieuwe variant even lang als Asd-Rtd via Hlm, aangezien serie 2600 stopt te Ass, Asdl, Shl, Ledn, Laa, Gv, Dt en Sdm. Fyra is qua tijdwinst dan nog even aantrekkelijk als in de door u geopperde dienstregeling.

Kort samengevat stel ik dus de volgende treinserie voor op de Oude Lijn:
2100: Asd, Ass, Hlm, Had, Ledn, Laa, Gv, Dt, Sdm, Rtd en verder naar Vs
2200: Asd, Ass, Hlm, Had, Ledn, Gvc
2600: Asd, Ass, Asdl, Shl, Ledn, Laa, Gv, Dt, Sdm, Rtd en verder naar Ddr
3700: Lls.... Asdz, Shl, Ledn, Gvc

Deze dienstregeling is vergelijkbaar met de dienstregling tussen Shl/Asd, Ut en Ah/Ht. Hier wordt op alle verbindingen eens per half uur rechtsstreeks gereden en eens per kwartier door middel van overstappen te Utrecht. Op de Oude Lijn wordt dan ook eens per half uur rechtstreeks gereden op alle routes en eens per kwartier met overstap te Leiden.

De door mij geopperde dienstregeling op de Oude Lijn heeft tevens als voordeel dat er slechts eens per half uur gelijkvloers gekruist hoeft te worden te Leiden, in plaats van eens per kwartier. Dit komt de punctualiteit zeker ten goede.

Graag verneem ik uw ideeen over het door mij geopperde alternatief. Ter verduidelijking heb ik mijn alternatieve lijnuitvoering geillustreerd op http://members.ziggo.nl/rih/Intercitynet_2012_2200_2600_wissel.png. De door u voorgestelde dienstregeling vindt u hier: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Intercitynet_NL.png

Laatst bewerkt door sneltram op 19-09-2011 13:03, reden: Typfout
 

19-09-2011 13:06:34
ns1700
ns1700
misschien moeten we gezamenlijk een petitie tekenen want alleen mailtjes is geen gehoor aan. misschien druk van de overheid inschakelen?


groeten uit Spoorzone
 

19-09-2011 13:08:44
sneltram
sneltram
Ik ben vooral benieuwd wat voor tegenargument ze gaan verzinnen voor de door mij geopperde dienstregeling. De enige verbinding die vervalt, is Asdl - Gvc. Iets anders kan ik niet bedenken.  

19-09-2011 13:15:14
MDDM
MDDM
Quote
ns1700 (ma 19 sep 2011 13:06:34 https://somda.nl/forum/9438/p355991/): misschien moeten we gezamenlijk een petitie tekenen want alleen mailtjes is geen gehoor aan. misschien druk van de overheid inschakelen?
Ik weet niet of jullie het weten, maar jullie vertegenwoordigers (voor de reizigers = Rover) zirten met NS en andere vervoerders en LOCOV rond de tafel. Om nu de Prorail en NSR te benaderen, als reiziger lijkt mij niet de juiste weg. Daarvoor zou je toch bij Rover moeten zijn denk ik.

Laatst bewerkt door MDDM op 19-09-2011 13:16


Gr Joop mcn Lls
 

19-09-2011 13:20:30
train85
train85
Quote
dlm4yjp (ma 19 sep 2011 13:01:44 https://somda.nl/forum/9438/p355988/): @train85: welke dan?
Dat vraag ik aan serial. Er zijn niet alleen maar negatieve kanten hieraan. We zullen zien of het nMA nog wat gaat doen bij NS.