Dienstregeling 2012, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
08-11-2011 09:26:10
daniel81
daniel81
Zoiets had ik ook wel verwacht, maar aangezien de 11000/11900 er wel instaan dacht ik dat de 17800 er dan toch ook wel bij zou moeten horen. Of zit er NSR-personeel op deze treinseries?  

08-11-2011 09:40:33
train85
train85
Quote
oranjebank (di 08 nov 2011 02:47:03 https://somda.nl/forum/9438/p363926/): De nieuwe 13900 staat helemaal niet vermeld op je lijst Treinfan. Wordt de 13900 met DDAR/MDDM gereden of met SLT of SGMm ? Of gaat de hele 13900 niet door?
Ik zie in de systemen voor nieuwe dienst 2012 helemaal geen 13900 vinden. 13900 serie is een ADVD aanpassing, volgens de treinnummerlijst.
Quote
Bert13 (ma 07 nov 2011 21:16:20 https://somda.nl/forum/9438/p363863/): Ik was net op zoek naar de 14899; en zag dat deze Asd-Hlm reed, zoals de 4899 nu ook doet, maar de reisplanner gaf mij als advies Asd-Cas om de 7484 te nemen (v. 01:17). Is dat verkeerd ingevoerd, of gaat de 7400 's nachts in het pad van de 4000 rijden?
Trein 14899 rijdt om 1.34 uur van Asd naar Hlm.

Laatst bewerkt door train85 op 08-11-2011 09:46
 

08-11-2011 10:29:02
ZJ37
ZJ37
Het DDZ staat met 6 diensten (4 voor de rijdende dienst) gepland per december. Benieuwd of er dan al zoveel op de baan zijn en dus geen 14500-toestanden krijgen...

Ze zijn bedacht in de volgende treinen:

Ma-vr:
2610/2629/2618/2637 (2 stellen)/2626/2645/2634/2653/2642/2661 (solo)/ 2650/2669/2658/2677 (2 stellen)/2666/2685/2674/2693 (solo).

2612/2631/2620/2639 (2 stellen)/2628/2647/2636/2655 (solo)/2644/2663/2652/2671 (2 stellen))/ 2660/2679/2668/2687/2676/2695 (solo).

Za:
Geen inzet.

Zo:
2614/2633/2622/2641/2630/2649/2638/2657/2646/2665/2654/2673/2662/2681/2670/2689/2678/2697.

Opmerkelijk: Op zondag 18 december wordt dit net afgeleverde materieel gebruikt t.b.v. stadion vervoer Rtd-Rtst...
 

08-11-2011 10:42:10
279
279
uit de nummerlijst (waarisdetrein) haal ik het volgende:

MDWDV-Z 418 AM80
MDWD-ZZ 419 1700
MDWDVZZ 446 AM80
MDWDVZZ 447 AM80

klopt dit?
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-11-2011 10:42:19
broek53
broek53
Ietwat OT: 14500-achtige toestanden zijn niet nodig als er geen DDZ is afgeleverd. Dan wordt het automatisch DDAR, in de zin dat het aantal stammen dat in Haarlem staat, niet groter wordt. Anders gezegd: men krijgt daar pas weer een DDAR als er een DDZ is afgeleverd.  

08-11-2011 10:44:29
ZJ37
ZJ37
Als het geplande DDZ en een eventuele vervangende DDAR dezelfde capaciteit biedt, dan heb je helemaal gelijk.  

08-11-2011 10:52:33
broek53
broek53
DDAR heeft veel meer capaciteit dan een DDZ, dus dat zit wel goed.  

08-11-2011 11:20:46
mhlvdijk
mhlvdijk
Gezien het feit dat de 3900 met mDDM/DD-AR blijft rijden en de 3700 met IRM, mag ik denk ik wel concluderen dat ze op Lelystad niet meer aan elkaar gekoppeld zitten. Dat was volgens mij wel bijna altijd zo. Lijkt mij een inefficientere inzet, want nu stond het materieel bijna een kwartier stil, dat wordt dus een half uur. Zie ik het juist?  

08-11-2011 11:34:26
ZJ37
ZJ37
Zie je juist.  

08-11-2011 12:10:57
2296
2296
Wat ook opvalt is dat de CNL 419/418 niet meer rijdt op vrijdag avond/zaterdag ochtend.

Ook de 1500 serie is er niet meer of zijn dit andere trein nummers geworden ?
 

08-11-2011 12:12:48
Iceman
Iceman
4500 wordt Ekz-Amfs;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-11-2011 12:36:06
maurits
maurits
Quote
2296 (di 08 nov 2011 12:10:57 https://somda.nl/forum/9438/p363995/): Wat ook opvalt is dat de CNL 419/418 niet meer rijdt op vrijdag avond/zaterdag ochtend.



In de ruime winterperiode (vanaf kerst t/m pasen) rijden die treinen op vrijdagavond heen als trein 1319 en zondagochtend aankomst in Nederland als trein 1318. Dit heeft te maken met het doorrijden naar Innsbruck respectievelijk Brig vanwege de wintersport.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

08-11-2011 12:57:25
2296
2296
Allemaal bedankt voor het antwoorden.  

08-11-2011 17:12:29
treinfan
treinfan
Quote
279 (di 08 nov 2011 10:42:10 https://somda.nl/forum/9438/p363962/): uit de nummerlijst (waarisdetrein) haal ik het volgende:
MDWDV-Z 418 AM80
MDWD-ZZ 419 1700
MDWDVZZ 446 AM80
MDWDVZZ 447 AM80
klopt dit?
De AM80's als CityNightLine kloppen (uiteraard) niet. Op de dienstkaartjes van machinisten verschijnt het wel als zodanig (er zit dus een fout ergens in de systemen) en vandaar dat het ook zo in de lijst staat
 

08-11-2011 17:21:25
Pim530
Pim530
Iemand enig idee waarom NSR DDZ niet zou willen laten rijden op zaterdag? Of komen ze dan puur omlooptechnisch gewoon aan de verkeerde kant van de 2600 uit?  

08-11-2011 17:25:52
bart84
Moderator
bart84
Er wordt blijkbaar weer onderscheid gemaakt tussen IRM en VIRM. Als een van de Maastrichtse diensten erbij pak:
10 -M----- () 06:57 15:44 08:47 IRM IC 3526 07:07 Mt 07:22 Std
IRM IC 828 TPS2 08:13 Std 08:59 Ehv
VRM IC 1927 TPS2 09:32 Ehv 10:13 Vl
VRM IC 1938 TPS2 10:49 Vl 11:30 Ehv
* 11:30 Ehv 12:34 Ehv
MAT SPR 5244 12:34 Ehv 13:11 Tbu
MAT SPR 5243 13:23 Tbu 13:56 Ehv
IRM IC 847 TPS2 14:32 Ehv 15:18 Std
IC 847 C 15:20 Std 15:34 Mt


Mvg. Bart
 

08-11-2011 17:29:03
broek53
broek53
VRM is denkelijk geen VIRM, maar waarschijnlijk getrokken / getrekduwd materieel.  

08-11-2011 17:40:57
Bert13
Bert13
Er bestaat in dat opzicht toch geen IRM meer, omdat alles verVIRMd is? Optie die @broek53 schetst is inderdaad aannemelijker.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-11-2011 17:41:44
bart84
Moderator
bart84
Ja, ik vermoed het nu ook (was trouwens een HC rooster), aangezien o.a. de 1915 en de 1926 ook VRM hebben en dat is een trein met ICR. Wel gek dat er bij een MCN als Mat 1700ST staat en bij een HC VRM.


Mvg. Bart
 

08-11-2011 17:43:30
raymond16
raymond16
Bij de 1927/1938 is het in het overzicht van treinfan dan weer ICM, dus dat is wel weer verwarrend.  

08-11-2011 17:45:36
treinfan
treinfan
VRM (bij de HC-diensten) betekent simpelweg dat het IC-materieel betreft  

08-11-2011 17:46:24
broek53
broek53
Quote
bart84 (di 08 nov 2011 17:41:44 https://somda.nl/forum/9438/p364051/): Ja, ik vermoed het nu ook (was trouwens een HC rooster), aangezien o.a. de 1915 en de 1926 ook VRM hebben en dat is een trein met ICR. Wel gek dat er bij een MCN als Mat 1700ST staat en bij een HC VRM.
Voor de machinist is de loc van belang, voor de hc de rijtuigen.
 

08-11-2011 17:47:42
jorgo
jorgo
Variabel Rollend Materieel?  

08-11-2011 17:54:06
broek53
broek53
VRM is een oeroude afkorting voor de Voorschriften voor het gebruik van Rollend Materieel, waarmee dan rijtuigen bedoeld worden. Dat is al zowat zo oud als de spoorwegen en inmiddels allang verdwenen, maar de kreet bestaat kennelijk nog. Je had de VRM I voor de omloop, VRM IIA, B en C voor de "treinbeelden" en de VRM III voor de internationale treinen.
De omloop van het Stroomlijnmaterieel heette OSM (zelf even de betekenis uitvissen), waarbij je dan maar moest weten dat het over elektrisch stroomlijnmaterieel ging. De dienselstellen stonden namelijk in de ODM...
Maar die kreten zijn kennelijk uitgestorven, inmiddels.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-11-2011 17:56
 

08-11-2011 18:08:28
robbertc
robbertc
De plangroepen VRM (rijtuigen), LOR (loc's), ODM (diesel), OSM (elektrisch stroomlijnmat) wordt in VPT (materieel) nog steeds mee gewerkt.. Wat dat met de conducteursdiensten van doen heeft, ontgaat me wel..  

08-11-2011 19:28:29
koosmat64
koosmat64
Trein 5400 gaat met SGMm rijden. Iets wat ik nogal vreemd vind, SGMm in een IC dienst. Weet iemand met hoeveel bakken deze treinen gaan rijden.
Trein 5500 gaat ook weer met SGMm rijden. Eindlijk, SLT is niets meer dan overkill. Weet iemand met hoeveel bakken dat deze treinen gaan rijden?
 

08-11-2011 19:30:04
woepje
woepje
5400 wordt vanaf drgl 2012 ook gewoon Sprinter genoemd door NS.  

08-11-2011 19:34:07
koosmat64
koosmat64
Ja, ik zie het. Gaat volgens de reisplanner ook stoppen in Haarlem Spaarnwoude.
Met andere woorden het wordt een sprinter i.p.v. een intercity. Dit wist ik nog niet.
 

08-11-2011 19:37:37
broek53
broek53
En in de loop van 2012 in Halfweg-Zwanenburg, net als de 4800.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-11-2011 19:37
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-11-2011 19:38:03
woepje
woepje
Al zal de naam sprinter niet de hoofdreden zijn om er SGMm of SLT in te gooien. De 9100 gaat ook sprinter heten en daar blijft de luxe van het ICM heersen  

08-11-2011 20:36:01
Pim530
Pim530
Quote
koosmat64 (di 08 nov 2011 19:28:29 https://somda.nl/forum/9438/p364080/): Trein 5400 gaat met SGMm rijden. Iets wat ik nogal vreemd vind, SGMm in een IC dienst. Weet iemand met hoeveel bakken deze treinen gaan rijden.
Trein 5500 gaat ook weer met SGMm rijden. Eindlijk, SLT is niets meer dan overkill. Weet iemand met hoeveel bakken dat deze treinen gaan rijden?


SLT overkill in de 5500??
 

08-11-2011 20:36:16
martw
martw
Quote
koosmat64 (di 08 nov 2011 19:28:29 https://somda.nl/forum/9438/p364080/): Trein 5500 gaat ook weer met SGMm rijden. Eindlijk, SLT is niets meer dan overkill. Weet iemand met hoeveel bakken dat deze treinen gaan rijden?

Voordat er SLT in de 5500 reed, werd er vrijwel altijd met losse SGM-III'en gereden. Dat zal dus wel weer zo worden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-11-2011 20:45:00
robbertc
robbertc
Trein 5520 gaat het niet redden met een solo SGMm-III (en staat momenteel ook met SLT6 gepland). Zal me niks verbazen als in de 5500 ook SGMm-II'en op gaan duiken, ter versterking van bijvoorbeeld trein 5520.  

08-11-2011 20:50:50
Iceman
Iceman
5520 wordt ook 4 bakken, dacht ik;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-11-2011 20:51:45
yappa
yappa
Quote
Iceman (ma 07 nov 2011 20:08:16 https://somda.nl/forum/9438/p363823/): ...
-2600 wordt een mix van DDAR (!) en DDZ
...


Ligt het aan mij of is dat vrij strakke planning? Of mag DDAR / DDZ ook met z'n drieën gekoppeld ingezet worden?

In mijn beleving wordt er nu op het perron al menig vloek gelaten als in de spits 'slechts' 2x VIRM IV voor komt rijden, 12 bakken VIRM is dan net voldoende. Of gaan al die reizigers vanaf 2012 met een andere treinserie?
 

08-11-2011 20:53:32
Iceman
Iceman
Een DDAR met loc heeft al meer capaciteit dan een Virm-6. Dus in principe kan je zelfs groter gaan rijden...;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-11-2011 20:55:11
woepje
woepje
Deel van de reizigers gaan inderdaad met de 2100/2200 Asd-Hlm-Ledn-Gv-Rtd-Ddr en in Ledn is er overstap op de 3700 ook nog. Verder heeft DDAR meer capaciteit dan IRM. Hoe dat met DDZ zit weet ik niet.  

08-11-2011 21:14:51
martw
martw
Aan de nummerlijst te zien, worden treinen 20525 en 21727 opnieuw voorzien van een nieuw nummertje, namelijk 22525 en 22727.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-11-2011 21:23:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Nouja, eigenlijk wat meer in lijn met de avondspits dus. Vleugeltreinnummertje was immers eigenlijk niet logisch gezien die twee niet combineerden.
Al is 't wel weer apart dat men nu ook een 22500 introduceert terwijl in de avondspits gewoon alles onder 22700 genummerd was.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-11-2011 09:40:27
yappa
yappa
Quote
Iceman (di 08 nov 2011 20:53:32 https://somda.nl/forum/9438/p364102/): Een DDAR met loc heeft al meer capaciteit dan een Virm-6. Dus in principe kan je zelfs groter gaan rijden...;).


Voor zover ik terug kan vinden heeft een DDAR2/3 zo'n 324 zitplaatsen tweede klas en 64 eerste klas, tegenover 440 plus 130 in een VIRM IV. Bovendien 'verliest' de DDAR er nog een aantal bij ombouw tot DDZ / NID. Vandaar mijn zorgen als de ochtend- en avondspits gereden gaat worden met 2x DDZ
 

09-11-2011 09:49:12
ns1700
ns1700
kijk, wat je nog wel mist is dat je rekent op zitplaatsen maar niet op staanplaatsen. als je de balkons vergelijkt ziet men een gruwelijk verschil wat men kwijt kan in een DD-AR tov van een VIRM. als je de staanplaatsen zou meerekenen zou men eigenlijk een erg minuscuul verschil hebben van niks.

Laatst bewerkt door ns1700 op 09-11-2011 09:50


groeten uit Spoorzone
 

09-11-2011 10:14:25
Iceman
Iceman
Quote
yappa (wo 09 nov 2011 09:40:27 https://somda.nl/forum/9438/p364177/):
Quote
Iceman (di 08 nov 2011 20:53:32 https://somda.nl/forum/9438/p364102/): Een DDAR met loc heeft al meer capaciteit dan een Virm-6. Dus in principe kan je zelfs groter gaan rijden...;).


Voor zover ik terug kan vinden heeft een DDAR2/3 zo'n 324 zitplaatsen tweede klas en 64 eerste klas, tegenover 440 plus 130 in een VIRM IV. Bovendien 'verliest' de DDAR er nog een aantal bij ombouw tot DDZ / NID. Vandaar mijn zorgen als de ochtend- en avondspits gereden gaat worden met 2x DDZ


Volgens de ' C' norm passen er 511 man in een DDAR met loc, en een Virm-6 466;). Maar met 8 bakken DDZ zal je wel wat aan capaciteit inleveren, ja. Maar vergeet niet dat er een 3700 bijkomt tussen Gvc en Shl, waardoor er een kwartiers verbinding ontstaat tussen Gvc en Shl. Dus de 2600 zal ook wel iets minder druk worden, vermoed ik.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

09-11-2011 10:20:59
louis341
louis341
Quote
mvd (za 08 okt 2011 17:22:22 https://somda.nl/forum/9438/p359036/): In Mtr zijn de sporen van de serie 6800 en de serie 32000 omgedraaid: Veolia van spoor 1, NS van spoor 3. Als ik de drgl van de trein naar Luik erbij pak die elders is gepost, dan kom ik wel wat knopen tegen tussen Mt en Mtr (de 6800 en de 5300 zouden gelijktijdig naar Mt moeten rijden en elkaar onderweg kruisen).

Ik zag net dat de sporensituatie in Mtr weer is teruggewijzigd.Voor de dienstregeling 2012 geldt dus Veolia van sp.3 en NS van sp.1. In Mt wordt de serie 6800 dan afgehandeld op sp.4b en de serie 32000 ri. Mtr van sp.5b.die dan via sp.4a naar Mtr rijdt. Sp. 5a blijft dan vrij voor de 5300 naar Luik. Overigens is de dienstregeling van de 5300 in HAFAS slechts gedeeltelijk terug te vinden. Alleen Luik-Vise wordt vermeld. Waarschijnlijk omdat er nog geen oplossing voor de conflicterende situatie tussen Mt en Mtr is gevonden.
 

09-11-2011 11:30:23
reisthijs
reisthijs
Quote
woepje (di 08 nov 2011 19:38:03 https://somda.nl/forum/9438/p364086/): Al zal de naam sprinter niet de hoofdreden zijn om er SGMm of SLT in te gooien.
Er is al een paar jaar geen direct verband meer tussen de naam sprinter en de materieelinzet. Zie bijv ook de nieuwe Sprinter 3200 die met DDAR gaat rijden...
(En oorspronkelijk was het idee juist dat een serie Sprinter wordt genoemd omdat er SGMm/SLT rijdt, niet andersom )
Quote
Iceman (di 08 nov 2011 20:53:32 https://somda.nl/forum/9438/p364102/): Een DDAR met loc heeft al meer capaciteit dan een Virm-6. Dus in principe kan je zelfs groter gaan rijden...;).
In principe komt er volgens de lijst dus geen DDAR met loc in de 2600 te rijden. Dus je moet hier de capaciteit van een MDDM-stam vergelijken met DDZ.
 

09-11-2011 11:43:17
Iceman
Iceman
Ik zeg ook in mijn bericht dat je 'in principe' groter kunt rijden. Maar nogmaals, de 2600 zal wel iets minder druk worden door de komst van de 3700 naar Gvc. Dus de benodigde capaciteit van de 2600 van nu vergelijken met de benodigde capaciteit voor de 2600 in de nieuwe dienstregeling is ook niet helemaal eerlijk.

Laatst bewerkt door Iceman op 09-11-2011 11:46


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

09-11-2011 11:49:34
reisthijs
reisthijs
Quote
louis341 (wo 09 nov 2011 10:20:59 https://somda.nl/forum/9438/p364182/): Overigens is de dienstregeling van de 5300 in HAFAS slechts gedeeltelijk terug te vinden. Alleen Luik-Vise wordt vermeld. Waarschijnlijk omdat er nog geen oplossing voor de conflicterende situatie tussen Mt en Mtr is gevonden.
In de binnenlandse reisplanner van de NMBS staat wel een complete 5300. Met zo te zien nog steeds onwaarschijnlijke tijden in Mt (aankomst om .39, vertrek om .21).
 

09-11-2011 11:52:23
broek53
broek53
NSR rekent blijkens de prognoses inderdaad op lagere bezettingscijfers van de 2600.  

09-11-2011 12:09:08
qj7141
qj7141
Prorail heeft twee wijzigingsbladen toegevoegd in 2012: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/dienstregeling2012/Pages/DocumentenDienstregeling2012.aspx  

09-11-2011 15:49:14
Rolffiej19
Rolffiej19
@2600

DDZ kan ook met 10 bakken of 12 bakken rijden he 2x een 6je of 6+4%05%


MCN ASD
 

09-11-2011 16:18:08
reisthijs
reisthijs
Dat kan pas als er inderdaad 6jes zijn gemaakt. De eerste stammen die vanaf december in de 2600 gaan rijden dat zijn toch juist 4jes? Dus meer dan 4+4 wordt het in eerste instantie dan niet.  

09-11-2011 16:22:57
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat is dus nog niet bekend haha %08%


MCN ASD
 

09-11-2011 18:00:14
daniel81
daniel81
Quote
koosmat64 (di 08 nov 2011 19:28:29 https://somda.nl/forum/9438/p364080/): Trein 5400 gaat met SGMm rijden. Iets wat ik nogal vreemd vind, SGMm in een IC dienst. Weet iemand met hoeveel bakken deze treinen gaan rijden.
Trein 5500 gaat ook weer met SGMm rijden. Eindlijk, SLT is niets meer dan overkill. Weet iemand met hoeveel bakken dat deze treinen gaan rijden?

Een SLT-IV is qua capaciteit vrijwel hetzelfde als een SGM-III dus wat het verband met overkill is zie ik niet zo
 

09-11-2011 18:10:15
koosmat64
koosmat64
Of het planmatg is weet ik niet maar ik zie deze treinen op zaterdag vaker met een SLT Vl. Dat is dus echt wel overkill aangezien er vroeger vaker losse Plan-V's reden.  

09-11-2011 19:11:33
Pim530
Pim530
Quote
Iceman (wo 09 nov 2011 11:43:17 https://somda.nl/forum/9438/p364212/): Ik zeg ook in mijn bericht dat je 'in principe' groter kunt rijden. Maar nogmaals, de 2600 zal wel iets minder druk worden door de komst van de 3700 naar Gvc. Dus de benodigde capaciteit van de 2600 van nu vergelijken met de benodigde capaciteit voor de 2600 in de nieuwe dienstregeling is ook niet helemaal eerlijk.


Je verliest natuurlijk wel de 2100
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-11-2011 19:13:46
bart84
Moderator
bart84
De 2100 reed niet Gvc-Shl-.., maar ...-Gv-Shl-.... Het gaat om de verbinding met Den Haag Centraal.


Mvg. Bart
 

09-11-2011 19:21:43
Jannn2009
Jannn2009
Dan gaat het dus alleen om het traject Ledn-Gvc als ik het goed begrijp omdat op Shl-Ledn in principe de 3700 de 2100 vervangt. Maar op Ledn-Gvc valt de 3400 weg dus dan zie ik het punt niet helemaal. Of gaat het puur om 'niet overstappende reizigers'??  

09-11-2011 19:24:18
treinfan
treinfan
Volgens mij is Ledn-Gvc dan ook te doen met de 2100 of 2200 Ledn-Laa en dan een overstap naar de 4300, 6300 of Randstadrail.

Laatst bewerkt door treinfan op 09-11-2011 19:24
 

09-11-2011 19:32:27
rick
rick
Quote
Iceman (wo 09 nov 2011 10:14:25 https://somda.nl/forum/9438/p364180/):
Volgens de ' C' norm passen er 511 man in een DDAR met loc, en een Virm-6 466;).
Bij een VIRM kom ik al op zo'n 600 zitplaatsen?
 

09-11-2011 19:37:42
robbertc
robbertc
Iceman denkt alleen in 2e klas  

09-11-2011 19:43:34
Pim530
Pim530
Dat heb je met studenten Is die DD-AR dan wel 1e+2e of ook alleen 2e? Dat laatste kan ik me bijna niet voorstellen...  

09-11-2011 19:48:48
rick
rick
Voor een DDAR lijkt het alles te zijn, maar ik weet niet of er van een stam met loc of mDDM is uitgegaan.  

09-11-2011 21:08:20
Iceman
Iceman
Ik hanteer alleen maar de norm hoor. DDAR met loc heeft in de 'c' norm echt een capaciteit van 511 2e klas. Virm-6 heeft wel meer capaciteit 1e klas, ja.

Maar we dwalen nu wel wel af, trouwens.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

09-11-2011 21:17:58
woepje
woepje
Quote
qj7141 (wo 02 nov 2011 13:01:35 https://somda.nl/forum/9438/p362886/): In de reisplanner staat dat trein 518 ma/vr Gn vertrek 05.44-Zl 06.44 geen stop in Hgv heeft gekregen. Net zoals vandaag hoort die stop er wel in te zitten. Dit is een fout die nog wordt hersteld.
Wanneer als ik vragen mag? Tot nu toe staat de 518 vanaf drgl 2012 gewoon zonder stop te Hgv in de NS planner. Las laatst een nieuwsbericht dat heel Hgv hierover in shock en zwaar in tranen was. Ik vind het best redelijk wat NS doet hoor. Nu de enigste stop in de 500 eruit, vanaf drgl 2013 dan alle 700-en niet meer laten stoppen in Hgv. Dus stap voor stap kan onze verdrietige Hgv wennen aan het feit dat ze straks volledig uit het IC netwerk geknikkerd zijn.
 

09-11-2011 21:35:57
qj7141
qj7141
De fout is pas ontdekt en het duurt even voordat alles geregeld is. Maar het wordt zeker geregeld.  

09-11-2011 21:37:47
woepje
woepje
Ok, had er ook geen reactie gelezen van NS over de ontbrekende stop in Hgv, dus vond het al raar.  

10-11-2011 08:01:58
abbm
abbm
Ik las op http://www.l1.nl/content/5459817 dat Edn weer in dienst komt.
Leuk nieuws voor de actievoerders.

Maar de reisplanner van NS is nog niet bijgewerkt.
 

10-11-2011 08:06:10
ZJ37
ZJ37
Er zijn ook nog geen treinen ingelegd tussen Mt en Fvs. Behalve 88 goederenpaden, waarvan er één benut wordt.  

10-11-2011 10:47:48
reisthijs
reisthijs
Het hele traject Mt-Luik stond überhaupt nog niet in de NS-reisplanner.

Quote
Jannn2009 (wo 09 nov 2011 19:21:43 https://somda.nl/forum/9438/p364288/): Dan gaat het dus alleen om het traject Ledn-Gvc als ik het goed begrijp omdat op Shl-Ledn in principe de 3700 de 2100 vervangt. Maar op Ledn-Gvc valt de 3400 weg dus dan zie ik het punt niet helemaal. Of gaat het puur om 'niet overstappende reizigers'??
Dat laatste dus vooral. De reizigersstroom Shl - Gvc wordt misschien wat meer verspreid met 4x/uur een doorgaande trein. Reizigers Asd - Gv gaan straks allemaal via Hlm dus dat scheelt ook weer in de treinen rond Shl.

Op de deeltrajecten wordt het aantal treinen inderdaad niet groter: 3400 Hlm-Ledn wordt vervangen door 2100, 3400 Ledn-Gvc wordt vervangen door 3700, 2100 Shl-Ledn wordt vervangen door 3700.
Asd - Shl gaat er wel op achteruit omdat hier geen vervanging komt voor de 2100.
 

10-11-2011 10:51:20
Iceman
Iceman
1 keer per uur gaat er wel een 600 (Asd-Rtd) rijden toch? In het halfuur dat er geen Benelux rijdt.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

10-11-2011 11:11:54
train85
train85
Ja tot de V250 komt.  

12-11-2011 13:08:45
Apda
Apda
Volgens LokReport krijgt IC 143 vanaf 10 juni een nieuwe eindbestemming. Het is de nieuwe luchthaven Berlin-Brandenburg International (BBI). In de andere richting zal IC 146 vanaf BBI naar Shl rijden.  

16-11-2011 10:14:35
Hoera63
Hoera63
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar ik las het in Rail Magazine en waar ik mij in mijn regio (Amr) aan erger is dat de 3000 in de avond gaat stoppen op Hlo en de 800 niet meer doorrijdt. Op zondag stopt de 3000 ALTIJD op Hlo! Waarom stopt die trein daar in godsnaam? Hlo is GEEN intercitystation! Leg dan de 3400 voor de 3000 langs zodat reizigers kunnen overstappen in Cas! Het valt me nog alles mee dat ook Utg en de complete zaanlijn niet worden aangedaan, want die stations willen natuurlijk ook wel een IC naar Asd!

De 3400 gaat niet meer door naar Den Haag. *sarcasme* Jammer maar helaas. We zullen het ermee moeten doen.

Tussen Asd en Rtd stoppen IC's op zowat alle tussenstations.

Wat mij vooral opvalt aan de D2012 is dat NS niet de Sneltrein heeft afgeschaft maar de Intercity. %03%

Laatst bewerkt door Hoera63 op 16-11-2011 10:18
 

16-11-2011 11:13:56
KmNS1
KmNS1
Hier de dienstregeling in Amr (als ik alles goed heb gelezen en samengevat):

Treinnummer-Rijdagen--Traject---------Materieel-------Bijzonderheden
IC 800--------Ma - Za-----Amr - Mt/Hrl-VIRM-------------Tot 19:00 en dan vanaf Asd
IC 3000-------Ma - Zo-----Hdr - Nm-----VIRM------------Op zondag en na ongeveer 19:00 extra stop op Hlo
IC 3400-------Ma - Zo----Hn - Hlm------DD-AR------------Tot ongeveer 20:00
SPR 4000-----Ma - Zo---Utg - Rtd-------SLT
SPR 14800----Ma - Zo---Utg - Hn-------DD-AR/SGMm/SLT---Vanaf ongeveer 20:00 / boven Amr 1x per uur
 

16-11-2011 12:12:34
broek53
broek53
Quote
Hoera63 (wo 16 nov 2011 10:14:35 https://somda.nl/forum/9438/p365312/): Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar ik las het in Rail Magazine en waar ik mij in mijn regio (Amr) aan erger is dat de 3000 in de avond gaat stoppen op Hlo en de 800 niet meer doorrijdt. Op zondag stopt de 3000 ALTIJD op Hlo! Waarom stopt die trein daar in godsnaam? Hlo is GEEN intercitystation! Leg dan de 3400 voor de 3000 langs zodat reizigers kunnen overstappen in Cas! Het valt me nog alles mee dat ook Utg en de complete zaanlijn niet worden aangedaan, want die stations willen natuurlijk ook wel een IC naar Asd!

De 3400 gaat niet meer door naar Den Haag. *sarcasme* Jammer maar helaas. We zullen het ermee moeten doen.

Tussen Asd en Rtd stoppen IC's op zowat alle tussenstations.

Wat mij vooral opvalt aan de D2012 is dat NS niet de Sneltrein heeft afgeschaft maar de Intercity. %03%
Er is een hoop leed op de wereld, maar je moet even je best doen om het te vinden. IC's die op alle tussenstations tussen Asd en Rtd stoppen, zijn er bij benadering niet. En Heiloo is wel een intercitystation in de ogen van NS, alleen kan de 3000 daar dienstregelingtechnisch niet behoorlijk stoppen op de drukkere uren.
De 3400 niet meer naar Den Haag is inderdaad een aderlating, dat is niet anders.
 

16-11-2011 16:37:22
TreinVids1
TreinVids1
Quote
Hoera63 (wo 16 nov 2011 10:14:35 https://somda.nl/forum/9438/p365312/): Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar ik las het in Rail Magazine en waar ik mij in mijn regio (Amr) aan erger is dat de 3000 in de avond gaat stoppen op Hlo en de 800 niet meer doorrijdt. Op zondag stopt de 3000 ALTIJD op Hlo! Waarom stopt die trein daar in godsnaam? Hlo is GEEN intercitystation! Leg dan de 3400 voor de 3000 langs zodat reizigers kunnen overstappen in Cas! Het valt me nog alles mee dat ook Utg en de complete zaanlijn niet worden aangedaan, want die stations willen natuurlijk ook wel een IC naar Asd!

De 3400 gaat niet meer door naar Den Haag. *sarcasme* Jammer maar helaas. We zullen het ermee moeten doen.

Tussen Asd en Rtd stoppen IC's op zowat alle tussenstations.

Wat mij vooral opvalt aan de D2012 is dat NS niet de Sneltrein heeft afgeschaft maar de Intercity. %03%


Heiloo is wel degelijk een IC station, en ook volkomen terecht als je ziet hoeveel reizigers daar dagelijks en vooral tijdens de spits instappen. Soms heb ik wel eens het idee dat het er meer zijn dan op Cas. Alleen vanwege infrastructurele problemen kon de 3000 daar niet stoppen. En nu de 4000 niet meer door gaat naar Amr en de 800 op die tijden nooit rijdt kan je Hlo natuurlijk niet een directe verbinding met Asd ontnemen. Ik zou zeggen het werd eens tijd. Een mooie oplossing nu ala Driebergen.
 

16-11-2011 16:40:09
Bert13
Bert13
(Uhum, Cas meer reizigers dan Hlo? Bekijk de 827 eens, bovendien lijkt het nu meer omdat er geen 3000 stopt.) Maar verder is het wel een goed idee, als het kan, waarom niet?! Alleen voor de doorgaande reizigers kun je je afvragen of het nog wel een IC is, maar ja, dat kun je ook doen bij de sneltrein 3400 op z/z: Hlm-Bv-Utg-stopperend naar Hn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-11-2011 18:46:31
raymond16
raymond16
Over de hele dag gezien heeft Cas op een gemiddelde werkdag bijna twee keer zoveel reizigers dan Hlo (7500 tegenover 4000, stand 2009). Nu is 4000 wel erg weinig voor een IC-station, maar het blijft niks meer en minder dan een manier om Asd en Hlo rechtstreeks met elkaar te verbinden. Puur en alleen vanwege lijnvoeringkeuzes dus een stop voor IC's, zeker niet vanwege reizigersaantallen.

Laatst bewerkt door raymond16 op 16-11-2011 18:47
 

16-11-2011 20:10:53
FourRoses
FourRoses
7500 vind ik ook weinig voor een halte waar 4x per uur een IC stopt richting Amsterdam, en 2x per uur een sneltrein richting Haarlem. (En natuurlijk diezelfde 6 treinen p/u terug)  

16-11-2011 20:13:54
Bert13
Bert13
Het zijn dan ook cijfers van 2 jaar terug, en nogmaals: ga eens in de ochtend- en avondspits op Cas staan, en je zou willen dat er nóg meer treinen stopten. Maar overdag is het voor mij een luxe, iedere keer die coupé voor mezelf in de 800.
Maar ik ben nu aan het afdwalen, geloof ik.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-11-2011 20:26:23
Jack5812
Jack5812
Ik ben er iig erg tevreden over dat de 3000 in de avonden en op zondagen gaat stoppen te Hlo. Scheelt me zo'n 10 minuten (vanaf Asd) tot 13 minuten ( vanaf Ut) reistijd.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 16-11-2011 20:26
 

17-11-2011 12:59:02
TreinVids1
TreinVids1
Quote
Bert13 (wo 16 nov 2011 16:40:09 https://somda.nl/forum/9438/p365366/): (Uhum, Cas meer reizigers dan Hlo? Bekijk de 827 eens, bovendien lijkt het nu meer omdat er geen 3000 stopt.) Maar verder is het wel een goed idee, als het kan, waarom niet?! Alleen voor de doorgaande reizigers kun je je afvragen of het nog wel een IC is, maar ja, dat kun je ook doen bij de sneltrein 3400 op z/z: Hlm-Bv-Utg-stopperend naar Hn


Gemiddeld zit ik zo'n 15 keer per maand in de 827 en ik heb het idee dat er niet zo'n groot verschil zit tussen de reizigers die instappen op Hlo en Cas, maar goed ik kan het niet bewijzen. Maar je hebt wel een goed punt, aangezien de helft van de reizigers op Cas ook nog de 3000 pakt, dat geeft een iets vertekend beeld. Het totaal aantal reizigers per dag zal dan wel meer zijn op Cas.

Maar voor de doorgaande reizigers vanaf Amr snap ik dat het vervelend is. Vroeger had Amr nog een IC die richting Asd alleen op Ass stopte, dus ook niet op Cas en Zd. Hlo komt daar nu dus ook bij.

Maar buiten de spits reizen met de 800 is een luxe tot Asd, vaak heb je een complete coupe voor jezelf of nog meer.
 

17-11-2011 13:22:23
daniel81
daniel81
NS heeft met DRGL 2007 het tweetreinenmodel ingezet ipv drie
Het nadeel is dus dat IC's vaker stoppen, het voordeel is een regelmatige dienstuitvoering. Bijvoorbeeld op Rtd-Ut reed er eerst een IC en vlak daarachter een sneltrein, die voor doorgaande reizigers geen aantrekkelijk alternatief was. Dankzij het tweetreinenmodel is er een strakke kwartierdienst ontstaan met een IC die iets langer onderweg is dan voorheen en een sneltrein die wat sneller is (en nu ook IC heet)
Er is altijd een spanningsveld tussen rijtijd en frequentie waarbij dit een optimalisatie tussen die twee is.
 

17-11-2011 19:30:40
Jack5812
Jack5812
Quote
TreinVids1 (do 17 nov 2011 12:59:02 https://somda.nl/forum/9438/p365508/): Maar voor de doorgaande reizigers vanaf Amr snap ik dat het vervelend is. Vroeger had Amr nog een IC die richting Asd alleen op Ass stopte, dus ook niet op Cas en Zd. Hlo komt daar nu dus ook bij.
De stop in Hlo levert welgeteld 2 minuten extra reistijd op richting Asd en vanuit Asd is er zelfs geen extra reistijd.
Ik weet die IC die non-stop van Amr naar Ass nog wel te herinneren. Cas en Hlo werden toen bedient door de toenmalige sneltrein 5800. Dat heeft maar enkele jaren geduurd tot de huidige situatie in 2007 inging. Daarvoor stopte de 3000 om en om op Cas en Hlo en reed er daarnaast een stoptrein en in de spits extra sneltreinen.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 17-11-2011 19:36
 

17-11-2011 19:51:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81 (do 17 nov 2011 13:22:23 https://somda.nl/forum/9438/p365515/): Bijvoorbeeld op Rtd-Ut reed er eerst een IC en vlak daarachter een sneltrein, die voor doorgaande reizigers geen aantrekkelijk alternatief was.
Geen onzin verkondigen. Op Ut -> Rtd was er een 13/17 dienst, op Rtd -> Ut een 10/20 dienst. Da's echt niet vlak erachteraan.
En de NoordOost bood destijds een keurige cross-platform-aansluiting op de IC naar Ah waardoor ook doorgaande reizigers iets aan elke trein hadden. (Ene kwartier rechtstreeks, andere kwartier cross-platform overstap)

Het enige nadeel wat ik zogauw van de toenmalige situatie kan bedenken is dat je vanuit Ddr bv. maar 2x/uur een aansluiting had. Maargoed, in dienstregeling 2012 heb je een tweetal strakke kwartiersdiensten met daartussen een uiterst strakke overstap van maarliefst NUL minuten... kwartiersdiensten zijn dus zeker niet altijd zaligmakend.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 17-11-2011 19:54


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-11-2011 01:28:38
TreinVids1
TreinVids1
Quote
jack5812 (do 17 nov 2011 19:30:40 https://somda.nl/forum/9438/p365594/):
Quote
TreinVids1 (do 17 nov 2011 12:59:02 https://somda.nl/forum/9438/p365508/): Maar voor de doorgaande reizigers vanaf Amr snap ik dat het vervelend is. Vroeger had Amr nog een IC die richting Asd alleen op Ass stopte, dus ook niet op Cas en Zd. Hlo komt daar nu dus ook bij.
De stop in Hlo levert welgeteld 2 minuten extra reistijd op richting Asd en vanuit Asd is er zelfs geen extra reistijd.
Ik weet die IC die non-stop van Amr naar Ass nog wel te herinneren. Cas en Hlo werden toen bedient door de toenmalige sneltrein 5800. Dat heeft maar enkele jaren geduurd tot de huidige situatie in 2007 inging. Daarvoor stopte de 3000 om en om op Cas en Hlo en reed er daarnaast een stoptrein en in de spits extra sneltreinen.


Tsja je zal mij ook niet horen klagen hoor als inwoner van Hlo. Het viel mij ook al op dat er geen extra reistijd is vanaf Asd volgens de planner. De Sneltrein richting Amersfoort was inderdaad maar een paar jaartjes, die stopte overigens ook op Utg. Utg heeft de laatste jaren wel aardig wat ingeleverd kwa 'snelle verbindingen'.

Daarvoor stopte de 3000 alternerend te Cas en Hlo, dat lijkt mij nu niet meer mogelijk wat betreft frequentie en aantal reizigers.

Overigens denk ik wel dat de 3000 aardig drukker wordt na 19:00 uur en op zondag nu de 4000 niet meer door gaat naar Amr. En die is op deze tijden met een solo VIRM 4 vaak flink druk richting Amr.
 

18-11-2011 09:54:50
Hoera63
Hoera63
Quote
TreinVids1 (vr 18 nov 2011 01:28:38 https://somda.nl/forum/9438/p365654/): Tsja je zal mij ook niet horen klagen hoor als inwoner van Hlo.
En terecht. Voor Hlo is het natuurlijk een prima oplossing. Alleen de doorgaande reizigers zijn de dupe. %03% Ik vindt gewoon dat NS eens moet inzien dat een IC een IC is en geen stoptrein. Ik vond het al belachelijk dat de 800 stopte op Hlo toen deze naar Amr ging rijden. Nu komt de 3000 daar nog eens bij in de avonduren en zondag (terwijl men de 800 opheft!). Dit vindt ik dus idioot, want NS heft een trein op en zadelt andere reizigers met de problemen op.
 

18-11-2011 10:24:43
sjoerd
sjoerd
Tut, tut, wat is idioot. Ik herinner aan de discussie over Wychen: een intercity laten stoppen kan soelaas bieden aan veel te drukke stoptreinen. En nu gebeurt dat al heel lang te Heiloo, Castricum en Uitgeest en nu is het nog niet goed. De zelfde discussie woedt over te Lent, Elst en Arnhem Zuid stoppende intercities. Maar een intercity die niet stopt is per halte 2 minuten sneller en dat betekent dat hij ergens een perronspoor gaat bezetten of een aansluiting gaat missen omdat hij daar ook weer eerder weg moet. Niet stoppen betekent een extra stopper invoegen en dat past niet altijd. Daarover wordt echt wel nagedacht, maar zoals altijd sluit men compromissen.  

18-11-2011 10:49:40
Hoera63
Hoera63
De stoptreinen op dat traject (Utg - Amr in de avonduren, 4000. Zaanlijn NIET meegerekend) zijn niet druk. De Intercity daarentegen wel. Die zit ook in de avonduren (tot ongeveer 21:00 zeker) nog goed vol. Mensen naar Hlo kunnen de 4000, 3400 of de 800 pakken naar Hlo (vanaf Cas). Dat zijn drie treinen. Is dat nog niet genoeg?!

In omgekeerde richting naar Asd vervalt dan de overstap op de 4000 naar Rtd. En de vervalt nu al regelmatig, want de deuren van de trein gaan voor de neus van rennende reizigers dicht. Ik heb dat al zo vaak zien gebeuren. En die "extra" stopper past prima: hij rijdt in de avonduren al.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 18-11-2011 10:50
 

18-11-2011 11:15:24
sjoerd
sjoerd
Ja, maar dan moeten we consequent zijn en gaan Heiloo, Castricum en Uitgeest alle uit de intercitydienst, en wel de gehele dag, voor de duidelijkheid naar de reiziger. Dan laten we de stoppers voortaan doorrijden naar Den Helder en Hoorn want de stations voorbij Alkmaar voldoen ook niet aan het idee 40-steden-tempo-trein van 1970. Dan worden de intercity's lekker snel en winnen misschien wel 6 minuten...
Of zorgen we er in de huidige situatie voor dat er minder overstappers zijn? We denken er nog een sgoed over na.
 

18-11-2011 11:15:37
robbertc
robbertc
Quote
TreinVids1 (do 17 nov 2011 12:59:02 https://somda.nl/forum/9438/p365508/): %Maar buiten de spits reizen met de 800 is een luxe tot Asd, vaak heb je een complete coupe voor jezelf of nog meer.
 

18-11-2011 11:26:09
reisthijs
reisthijs
Quote
Hoera63 (vr 18 nov 2011 10:49:40 https://somda.nl/forum/9438/p365698/): Mensen naar Hlo kunnen de 4000, 3400 of de 800 pakken naar Hlo (vanaf Cas). Dat zijn drie treinen. Is dat nog niet genoeg?!
De verbinding Hlo - Asd wordt altijd 2x/uur geboden (momenteel door de 800 óf de 4000), en dat is dus helemaal niet veel.

In de praktijk rijdt er nu in de daluren een extra trein tussen Utg en Amr alleen maar voor de bediening van Hlo. Dan is een extra stop van de IC, waar doorgaande reizigers geen last van hebben doordat de reistijd er niet langer door wordt, toch veel effieciënter?
 

18-11-2011 11:32:37
broek53
broek53
Je moet niet van die nuchtere dingen zeggen en de rationele reden gaan noemen waarom NSC besloten heeft om het zo te doen. Men is hiero duidelijk even in de emo-stand en dat moet ff uitrazen.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-11-2011 11:32
 

18-11-2011 14:48:11
KmNS1
KmNS1
De SPR 4000 rijdt niet meer door naar Amr. Volgens mij maakt de 800 een extra stop op Hlo om geen spoor confrontatie met de andere 800 te krijgen. Om 12:26 op Amr vertrekt de 847 naar het zuiden en als de 834 (vertrek Hlo 12:27) geen extra stop op Hlo maakt, moet hij net voor Amr wachten op een plek...  

18-11-2011 17:03:42
Totreintje
Totreintje
Quote
sjoerd (vr 18 nov 2011 11:15:24 https://somda.nl/forum/9438/p365707/): Dan laten we de stoppers voortaan doorrijden naar Den Helder en Hoorn want de stations voorbij Alkmaar voldoen ook niet aan het idee 40-steden-tempo-trein van 1970. Dan worden de intercity's lekker snel en winnen misschien wel 6 minuten...

In de nieuwe dienstregeling IS de 3000 een stoptrein tussen Hdr en Cas, in plaats van tussen Hdr en Amr! Als het zo doorgaat zijn we over zo'n 20 jaar weer waar we in de jaren '70 waren, namelijk een stoptrein tussen Hdr en Asd!
 

18-11-2011 18:56:30
FabiBro
FabiBro
Ik snap de commotie niet helemaal. Als ik 's avonds vanuit Amsterdam terugreis naar Den Helder gebeurt het dikwijls dat we om :15/:45 aankomen op Amr. Vervolgens wachten we dan 5 minuten; Als ik de reisplanner bekijk dan is de reistijd naar Amrn en verder niet toegenomen met deze extra stop. Welke doelgroep wordt hier dan nu benadeeld? De enige zal zijn de mensen die in Amr twee minuten later aankomen dan nu, voor de rest lijkt het mij mee te vallen.  

18-11-2011 19:03:11
Bert13
Bert13
Dan heb je een snelle trein, want normaal hoort de 3000 twee minuten later aan te komen. In de ochtend- en avondspits wordt er dan regelmatig een stel afgekoppeld, wat precies in drie minuten gaat. Dat je daar 's avonds laat niks van merkt, tsja. Maar we dwalen steeds meer af.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-11-2011 19:42:50
Jack5812
Jack5812
Tjonge jonge, wat een commotie om 240 seconden extra reistijd, zeg! Er wordt gedaan alsof de 3000 in beide richtingen op Hlo een lange stop van 5 minuten of meer maakt. Die stop is overigens ALLEEN in de avonden en op de zon- en feestdagen, dus waar maken we ons druk om.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 18-11-2011 19:43
 

06-12-2011 11:15:55
martw
martw
Klopt het ook dat het ICE treinenpaar 222/223 gaat verdwijnen met ingang van DRGL 2012?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-12-2011 12:10:19
waalkade
waalkade
Quote
jack5812 (vr 18 nov 2011 19:42:50 https://somda.nl/forum/9438/p365800/): Tjonge jonge, wat een commotie om 240 seconden extra reistijd, zeg! Er wordt gedaan alsof de 3000 in beide richtingen op Hlo een lange stop van 5 minuten of meer maakt. Die stop is overigens ALLEEN in de avonden en op de zon- en feestdagen, dus waar maken we ons druk om.
Wanneer je er wekelijks gebruik van maakt is het toch in een jaar ruim 3 uur. Een beetje advocaat vangt hiervoor 1000 euro.
 

06-12-2011 12:36:03
qj7141
qj7141
Quote
martw (di 06 dec 2011 11:15:55 https://somda.nl/forum/9438/p368406/): Klopt het ook dat het ICE treinenpaar 222/223 gaat verdwijnen met ingang van DRGL 2012?

Ik geloof het niet: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query2.exe/dn?ld=96242&seqnr=5&ident=e6.030162242.1323171243&rt=1&rememberSortType=minDeparture&OK#focus en http://www.nshispeed.nl/nl/ice/dienstregeling-ice-international

Laatst bewerkt door qj7141 op 06-12-2011 13:15