Vandaag viert NS samen met ProRail en de gemeente Arnhem het 10-jarig bestaan van station Arnhem Centraal. Na een verbouwing die bijna negentien jaar duurde, werd op 19 november 2015 de vernieuwde OV-terminal groots onthuld door de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Station Arnhem werd die dag omgedoopt tot Arnhem Centraal, waarmee Arnhem het eerste Centraal Station buiten de Randstad werd.Stroopwafels en de Blokkendoos Het station is voor zijn verjaardag feestelijk aangekleed, zo zijn er verspreid over het hele station feestelijke posters en stickers opgehangen. In de stationshal wordt aan de voorbijgangers koffie en stroopwafels aangeboden, terwijl een dj met muziek voor een nog feestelijkere stemming zorgt. In samenwerking met het Stoomgenootschap kunnen reizigers in een oude trein een ritje maken. Speciaal voor deze dag rijdt de Blokkendoos (Mat ’26) tussen 10:00 en 15:00 uur drie keer op en neer tussen Arnhem en Wolfheze. Een uniek bouwwerk Arnhem Centraal is een architectonisch indrukwekkend gebouw en kan door de hoge stationshal, het golvende dak en vele glaswerk vergeleken worden met een moderne kathedraal. Het won verschillende prijzen in architectuur en stond in een lijstje van beste gebouwen ter wereld. Het glooiende dak is een verwijzing naar het heuvelachtige landschap in omgeving Arnhem en in het bouwwerk zijn veertig verschillende soorten glas gebruikt. De grote OV-terminal biedt plaats aan alle vervoersmodaliteiten.De totstandkomingIn 1955 werd het vroegere stationsgebouw geopend, nadat het oorspronkelijk station in 1944 zwaar beschadigd was tijdens Operation Market Garden. Met deze enorme luchtlandingsaanval probeerden de geallieerden de Duitse bezetter te verrassen en de bruggen over de grote rivieren in handen te krijgen, helaas zonder succes.Eind jaren ’90 besloot men dat er een nieuw station moest komen om ook in de toekomst aan de wensen te blijven voldoen. Het kenmerkende koepelgebouw bij de Sonsbeekzijde van het oude station is verplaatst naar park Presikhaaf, waar het fungeert als theehuis.In 1997 ontwierp architect Ben van Berkel, ook bekend van de Erasmusbrug, het Arnhem Centraal zoals we dat nu kennen: een futuristisch station met alle vervoerders onder één dak in een gezamenlijk OV-terminal. Een zeer ambitieus plan dat uiteindelijk door veel obstakels, zoals de financiële crisis en uitdagend ontwerpplan voor ontwikkelaars, pas bijna 19 jaar later in gebruik genomen werd.Het Arnhem Centraal van 2025Dagelijks maken ruim 60.0000 treinreizigers gebruik van station Arnhem Centraal, waar reizigers ook over kunnen stappen op een trein van een van de vervoerders. Arnhem Centraal speelt daarbij een belangrijke rol in de verbinding tussen stad en land. Reizigers kunnen vanaf het jarige station ook vertrekken naar verschillende internationale bestemmingen, zoals Frankfurt, München, Wenen en Zürich. De +/- 750 mensen die werkzaam zijn in en rond Arnhem Centraal zorgen er dagelijks voor dat de gehele stationsbeleving door de reizigers wordt beoordeeld met een 7,68.
Vrijdag 3 november 2017 1312 naar Wgm
Op 3-11 gaat NSM 1312 van het Spoorwegmuseum naar Watergraafsmeer.
Tijden volgens Op de Rails op Facebook:
Utrecht Maliebaan v 9.23
Baarn 9.52
Hilversum 9.59
Watergraafsmeer a 10.40