15-08-2007 21:16:50
wimhoekema
wimhoekema
en de komende NS-pendeltjes Lw-Wv dan, zijn die voorbestemd voor de genoemde 3446 en 3449?

15-08-2007 21:20:31
broek53
broek53
Nee, voor vier DM '90-stellen, niet bepaalde nummers. En dat speelt pas in 2008.

16-08-2007 09:32:56
lucky
lucky
En dat die 2 laatste dm'90 treinen nog niet ingeleverd zijn hoeft niet direct te betekenen dat ze niet op 1 september worden ingeleverd. Vanaf 1 september is het toeristenseizoen grootendeels wel afgelopen voor de waddeneilanden. Dus hoeven er niet veel fietsen meer mee.

16-08-2007 10:57:17
salieri
salieri
Waar ik mij nu wel aan erger in de treinen van Arriva is dat zij niet hebben nagedacht over de wc + fietsplaatsen.
Omdat de wc zo bol is geworden, is er een heel klein pad ontstaan voor de mensen die de bak zelf in willen. Als er in de spits ook nog een flink aantal fietsen (al dan niet opgevouwen) meegaan, staat dat hele pad vol en kan je er gewoon niet meer uit bij die deur. Je moet je er dan echt helemaal doorheen manoevreren%03%
Jammer dat daar niet over nagedacht is...%04%


16-08-2007 10:59:53
mark
mark
Ik verbaasde me wel over de enorme hoeveelheid ruimte die een GTW in zomeruitvoering heeft

16-08-2007 11:04:03
salieri
salieri
Klopt, als er een rustige trein is qua fietsen en mensen, is die hele bak zowat leeg

16-08-2007 18:32:58
martijn24
martijn24
Vandaag de 3447 gezien in Groningen vanmorgen. Deze heeft de NS logo al en reed trein 9126.

Ik heb ook gehoord dat de stellen 3446 en 3449 de lease verlengt is tot 10 december 2007. Tot die tijd rijden de stellen in de sneltrein Groningen-Leeuwarden of Leeuwarden-Harlingen Haven.

Laatst bewerkt door martijn24 op 16-08-2007 19:13

20-08-2007 18:59:19
kbrandsma
kbrandsma
Vanochtend is de trein van 7.33 uit Lw ri. Gn (30213) gestrand ter hoogte van Lwc.
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article2313994.ece

Voor morgen staat de aflevering van de Spurts 322 en 323 gepland.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 20-08-2007 19:00

20-08-2007 20:03:11
martijn24
martijn24
Vanmorgen ook in Appingedam een trein defect geraakt. Van deze trein waren de deuren defect geraakt. Een collega van mij zat in deze trein. Het was ritnummer 30626. Men ging een trein van het rangeerterrein halen om de trein naar Roodeschool te rijden met trein 30515 bestaande uit treinstel 10308 van, met vertrek op spoor 6a.

Laatst bewerkt door martijn24 op 20-08-2007 20:03

20-08-2007 20:51:27
bouwe
bouwe
Vanmorgen aanschouwde ik iets wat ik vaker ben tegengekomen. Vanmorgen te Wsm, GTW vertrekt naar Gn. Sein staat op groen. De trein rijdt 20/25 km/uur (in ieder geval erg langzaam), de mcn is ergens voorin mee bezig, hij rijdt het sein af na het station en trekt daarna vervolgens verder op. Ook gebeurd het regelmatig dat ie gewoon vol in de remmen gaat terwijl het sein gewoon op groen staat.

20-08-2007 20:57:07
wimhoekema
wimhoekema
Quote
kbrandsma: Voor morgen staat de aflevering van de Spurts 322 en 323 gepland.
Mooi, dan maar snel in de dienst naar Sk die 323, hebben we twee treintjes met dat nummer naast elkaar%08%
http://img514.imageshack.us/my.php?image=onthullingsik049xs8.jpg

Laatst bewerkt door wimhoekema op 20-08-2007 21:17

21-08-2007 16:11:18
martijn24
martijn24
Vanmorgen weer twee nieuwe treinen binnen gekomen in Groningen, het zijn de 10322 en de 10323 tegen 7.25uur kwam die aan in Groningen.

Laatst bewerkt door martijn24 op 21-08-2007 16:11

21-08-2007 17:25:17
lucky
lucky
Het lukt stadler nog steeds prima om de planning aan te houden! Super.

21-08-2007 21:00:46
hielkeb
hielkeb
De nieuwe 322 en 323 zijn op weg naar Leeuwarden,ze kwamen om 20.45 door Buitenpost


Hielkeb

22-08-2007 19:32:03
plaid
plaid
322 en 323 zijn al klaar voor de dienst en hebben ook al namen (resp.) Titus Brandsma en Willem A. Scholten. 239, die al een week of twee bij Voith aan de
kant stond is vanmorgen onder handen genomen. er werd m.b.v een stellinkje
(buiten) druk in de motorwagen gesleuteld.

22-08-2007 21:06:05
peterselie
peterselie
Heb de nieuwe stellen met naam op het emplacement van Lw zien staan om 18.55 uur.

Vanochtend stonden er liefst 6 GTW 2/6 voor de deur bij Voith. Om 18.55 uur stonden er nog 3 en een stond half buiten.

25-08-2007 14:51:30
kbrandsma
kbrandsma
Quote
plaid: 322 en 323 zijn al klaar voor de dienst en hebben ook al namen (resp.) Titus Brandsma en Willem A. Scholten.

Binnenkort maar even met de 322 op de foto dus. Ik zat al te wachten op m'n naamgenoot (en tevens ver familielid geweest).

27-08-2007 12:39:39
hielkeb
hielkeb
De 242 heeft de naam van Samuel van Houten gekregen


Hielkeb

27-08-2007 18:25:17
woepje
woepje
Wanneer gaat Arriva eigenlijk weer met 2 stellen rijden?? De stoptrein naar Nsch van 17.01 (uit Gn) was nogal gezellig en het is natuurlijk van de gekke om tijdens de spits met losse treintjes te gaan rijden, zeker nu ook de middelbare schooltjes weer begonnen zijn.

Aan de andere kant: de sneltrein naar Lw van 17.52 werd wel verreden met maarliefst 6 bakken...

27-08-2007 18:30:43
martijn24
martijn24
Vanmorgen reed er ook al 3 tweetjes tussen Groningen-leeuwarden de trein die om 7.01uur vertrok uit Groningen kwam er een stel bij aan.

27-08-2007 18:31:42
lucky
lucky
Quote
kbrandsma:
Quote
plaid: 322 en 323 zijn al klaar voor de dienst en hebben ook al namen (resp.) Titus Brandsma en Willem A. Scholten.

Binnenkort maar even met de 322 op de foto dus. Ik zat al te wachten op m'n naamgenoot (en tevens ver familielid geweest).


322 reed vandaag 1 van de 2 treinen naar stv. En 1 2/8tje in de 16.01 naar stv, paste net..Arriva mag de vakantie dienstregeling inderdaad wel beeindigen.

27-08-2007 19:45:06
kbrandsma
kbrandsma
Als het goed is zijn ze daar ook mee geëindigd. Waarschijnlijk zullen er nog wel een aantal treinen bij Voith staan voor controle/reparatie.
Anders zal het vanaf volgende week krap worden wanneer één 2/8 ter vervanging van twee maal DH-II ingezet wordt. Volgende week starten de hogescholen namelijk ook weer.

Deze week maar even in Leeuwarden spotten voor de 322!

27-08-2007 21:33:37
wadloper
wadloper
Ah, ik had ook al iets over de tekorte treinen in het opvallende dingen van vandaag gezet.
De nieuwste GTW 323 reed vanochtend trein 30530 Rd-Gn, waarvan op station Groningen Noord een deur opvallend lang open bleef staan terwijl er niks onder de sensor stond en vanmiddag zat deze op Gn-Dz.
Stel 315 reed de trein van 15:59 uur uit Gn naar Rd en kreeg vlak voor Uithuizen een ATB-remming, een plek waar ik dat nog niet eerder heb meegemaakt terwijl de max.snelheid daar omlaag moet tot maar 70 km/h en volgens mij reden we lang niet meer zo hard daar.

Laatst bewerkt door wadloper op 27-08-2007 21:56

01-09-2007 17:04:23
kbrandsma
kbrandsma
Gisteravond ontstond in de 315 tijdens rit 30067 in de middelste bak een deurstoring (kant zuidzijde vanaf Lw/Gn). De machinist kwam bij de stop te Sneek Noord uit de cabine en opende de zijpanelen aan weerszijden van de deur. Na een aantal handelingen klonk er een korte piep/lichtflits van het lampje boven de deur. Na controle in de cabine kwam de machinist weer terug en opende weer de zijpanelen. Na nogmaals enkele pogingen werd de reddingsactie gestaakt en werd koers gezet richting Sneek. Hier werd weer keurig omgeroepen dat de deur niet werkte.

Weer een klusje voor Voith dus...

02-09-2007 23:15:15
kbrandsma
kbrandsma
Vanavond had de 241 in rit 30070 op het emplacement te Lw gebrek aan vermogen. Ondanks dat de dieselmotoren draaiden kon het laatste stukje maar met maximaal 30 km/u worden gereden. Als vervanger van dit stel werd voor de retourrit (30059) de 234 voorgereden.

03-09-2007 08:25:33
peterselie
peterselie
Stel 322 had vanochtend voor vertrek last van vreemde geluiden, maar onderweg was er niets meer van te merken.

03-09-2007 09:55:49
lamote_ban
lamote_ban
Arriva zou volgens de NS-site per 1 oktober ook bij de Euroborg gaan stoppen.
Pas dat nog in dienstregeling en is er ook een station?

03-09-2007 12:14:46
aestudent
aestudent
Groningen Europapark ligt daar vlakbij, en dat station wordt d.m.v. een noodperron al binnen een maand geopend.

04-09-2007 16:24:24
hielkeb
hielkeb
De nieuwe 324 en 325 stonden vanmiddag in Groningen


Hielkeb


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-09-2007 17:11:16
martijn24
martijn24
Deze kwam om 7.20uur aan in Groningen de 325voor en de 324achter.

04-09-2007 17:54:32
woepje
woepje
Mooi. Hoeveel van die dingen komen er nog of is Stadler er inmiddels al mee gestopt

04-09-2007 18:01:57
j.jager
j.jager
@woepje. Er moeten (na vandaag) nog 2 stellen binnenkomen, en dat zijn de 326, en de 327.

05-09-2007 15:16:50
boorsmah
boorsmah
De 324 heeft de naam van Sicco Mansholt,de 325 die van JJ.Nooitgedagt
De 325 reed om 13.57 zijn eerste rit als sneltrein Leeuwarden - Groningen,in de cabine staat een stikker van 10325 Vmax 140km/h
foto op http://www.flickr.com/photos/spurt

Laatst bewerkt door boorsmah op 05-09-2007 15:26


Boorsma.H.

05-09-2007 18:24:57
lw-o
lw-o
betekend dat dat alle GTW's dan nu goedgekeurd zijn voor die snelheid?


Virm is verrekte fijn spul

05-09-2007 18:27:08
maxime
maxime
@ Woepje en J.Jager
Voorlopig wel, ja. Er schijnen nog meer stellen te komen (een stuk of 8) voor de frequentieverhoging op Leeuwarden - Sneek en voor de nieuwe verbinding Zuidbroek - Veendam

Laatst bewerkt door maxime op 05-09-2007 18:27

05-09-2007 18:53:16
lucky
lucky
Frequentie verhoging leeuwarden - sneek? Vertel mij eens hoe je dat wil doen. Het hele stuk is enkel spoor en er is maar 1 kruising bij mantgum. Dus dan zal er eerst een extra kruising aangelegd moeten worden.

05-09-2007 19:02:54
fabrierban
fabrierban
@lucky
Arriva wil een 20-min dienst gaan rijden, maar dat is al langer bekend. Overigens was het niet de bedoeling daar extra materieel voor aan te schaffen, maar om in de spits treinen de treinen naar Stavoren in te korten.

05-09-2007 19:03:59
manuel25
manuel25
Quote
lucky: Frequentie verhoging leeuwarden - sneek? Vertel mij eens hoe je dat wil doen. Het hele stuk is enkel spoor en er is maar 1 kruising bij mantgum. Dus dan zal er eerst een extra kruising aangelegd moeten worden.

is ook zo, ze willen sneek noord laten vervallen en in plaats daar van een kruisingshalte scharnegoutum aanleggen, op de site van prorial kun je meer vinden over de capaciteisvergroting lw-sk. er zijn overigens nog meer mogelijk heden.

05-09-2007 19:04:16
lucky
lucky
Tot zover rijden er steeds enkele 2/8 in de spits richting stv, dus daar valt dan niks echt aan in te korten. (behalve er 2/6jes van te maken.)

Maar waar moet die 2de kering dan plaats vinden?

Edit: De post hierboven geeft hierop het antwoord. bedankt.

Edit2: Maar ik zie het niet gebeuren dat sneek-noord vervalt. Het aantal instappers is op dit station ongeveer net zo groot als in sk. (in de richting lw dan)

Laatst bewerkt door lucky op 05-09-2007 19:05

05-09-2007 19:59:27
peterselie
peterselie
Quote
boorsmah: De 324 heeft de naam van Sicco Mansholt,de 325 die van JJ.Nooitgedagt
De 325 reed om 13.57 zijn eerste rit als sneltrein Leeuwarden - Groningen,in de cabine staat een stikker van 10325 Vmax 140km/h
foto op http://www.flickr.com/photos/spurt


En toegevoegd aan de wiki.

Binnenkort kom ik met een omgekeerde spotlijst, zodat spotters die niet bekend zijn met de nummers aan de hand van de naam het nummer kunnen opzoeken

05-09-2007 21:06:07
kbrandsma
kbrandsma
Quote
lucky: Edit2: Maar ik zie het niet gebeuren dat sneek-noord vervalt. Het aantal instappers is op dit station ongeveer net zo groot als in sk. (in de richting lw dan)

En dat aantal wordt in de toekomst steeds groter. De gemeente Sneek heeft namelijk uitbreidingsplannen aan de noordzijde richting Scharnegoutum (Harinxmaland) die voorzien is tot 2015. In het nu nog weiland zijnde land (tussen Stadsrondweg noord en de Noardwei is dus een mogelijkheid om een kruisingsmogelijkheid te realiseren. Station Noord kan dan hier naar toe verplaatst worden. Te IJlst is dan ook een kruisingsmogelijkheid voorzien.

05-09-2007 21:10:26
manuel25
manuel25
de 238 (valt me nu pas op) heeft op 1 kop geen arriva logo, op de andere wel http://www.flickr.com/photos/10678580@N06/1267079017/ is dat nu nog zo?

Laatst bewerkt door manuel25 op 05-09-2007 21:10

05-09-2007 21:13:41
peterselie
peterselie
Waarschijnlijk wel. Komt nog van het herstel na de aanrijding van enkele maanden geleden.

05-09-2007 21:45:53
lucky
lucky
Quote
kbrandsma: In het nu nog weiland zijnde land (tussen Stadsrondweg noord en de Noardwei is dus een mogelijkheid om een kruisingsmogelijkheid te realiseren. Station Noord kan dan hier naar toe verplaatst worden. Te IJlst is dan ook een kruisingsmogelijkheid voorzien.


Ik zie even niet in waarom er een kruising te ijlst zou moeten komen? Het blijft toch een uursverbinding naar Stavoren? Ik heb het prorail document gedeeltelijk ook gelezen en daar heb ik niks over gezien.

Edit door Mikos: Overbodige gedeelte van de quote weggehaald.

Laatst bewerkt door lucky op 05-09-2007 21:46

05-09-2007 23:13:45
wimhoekema
wimhoekema
Een extra pendel Lw-Sk maakt een verschuiving van het totale patroon op de lijn noodzakelijk. Lees het Prorail-document goed en je leest het. Kruisingsmogelijkheden zijn er dan te:
-Mantgum
-Sneek De Loten (of Sneek Harinxmaland)
-Sneek
-IJlst
-Workum.
-Stavoren (toekomstig als de FSM er een eigen perron krijgt)
Een must om de treinen elkaar niet in de weg te laten zitten.
Sk-Stv blijft overigens gewoon een uurdienst, slechts tussen Lw en Sk komt een 20-minutendienst.

Laatst bewerkt door wimhoekema op 05-09-2007 23:17

05-09-2007 23:22:29
lucky
lucky
Ik vind het eigenlijk ook belachelijk dat ze sk - stv dan niet 2x per uur maken. Dit lijntje is ongeveer de enige in nl die nog een uursdienst heeft. En dit terwijl sk een 20 minuten dienst krijgt. (Let wel: Sneek heeft nog geen 35.000 inwoners)

Openbare aanbestedingen zijn altijd super hoor je, extra mogelijkheden ect. Nou minder dan een uurdienst kan het bijna niet. Arriva zou het ook zoals op gn - rd kunnen doen met spitstreinen.

06-09-2007 08:39:27
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik heb altijd het gevoel gehad, dat Sneek een grote aanzuigende werking heeft op de omliggende dorpen en steden, wat betreft het aantal treinreizigers.

06-09-2007 09:24:44
lamote_ban
lamote_ban
Quote
lucky: Ik vind het eigenlijk ook belachelijk dat ze sk - stv dan niet 2x per uur maken.

Sneek-Stavoren is wel een heel marginaal baanvak qua reizigers, zeker het stuk na Workum. Ruim tien jaar geleden (toen groot onderhoud voor de deur stond) is daarom al eens geopperd om tot Workum een halfuurdienst te rijden (dat kan met drie treinen, hoewel het met wadjes krap was) en het laatste stuk te sluiten. Misschien kan dat idee nog eens overwogen worden want een extra vierde trein lijkt me eerlijk gezegd commercieel niet te verantwoorden. Steek dat geld dan liever in een halfuurdienst naar Roodeschool of Veendam, die lijnen hebben veel meer potentieel.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 06-09-2007 09:56

06-09-2007 09:52:18
broek53
broek53
Sterker nog: in de aanbestedingsuitvraag van de provincie stond de eerste keer de dienst Sneek - Staveren er niet bij ! Noordned heeft de dienst toen zelf bij het aanbod gedaan.

06-09-2007 10:11:53
fabrierban
fabrierban
Quote
lamotep: Ruim tien jaar geleden (toen groot onderhoud voor de deur stond) is daarom al eens geopperd om tot Workum een halfuurdienst te rijden (dat kan met drie treinen, hoewel het met wadjes krap was) en het laatste stuk te sluiten.

Dat lijkt me zeker het overwegen waard. Het idee heeft flinke financiele voordelen: de extra, vierde trein in de spitsuren vervalt (dat materieel kan bijv. voor Veendam gebruikt worden zodat je minder GTW's hoeft bij te kopen) en de infrakosten Workum-Stavoren vallen weg. Je verliest uiteraard de (weinige) reizigers op Workum-Stavoren, maar de hogere frekwentie voor Workum en IJlst zou dat wel eens grotendeels kunnen compenseren, zeker als je de bussen uit de ZuidWest-hoek in Workum laat aantakken.

Overigens lijken me allerlei infra-investeringen voor een 20 min dienst Leewarden-Sneek ook nogal overdreven. Investeer dat geld bijv. liever in een halte in Hoogkerk of in Zuidbroek-Veendam.

Laatst bewerkt door fabrierban op 06-09-2007 10:15

06-09-2007 12:42:29
lucky
lucky
En daar ben ik het wel mee eens. De sneek treinen zitten nou niet bepaald zo vol dat je met 3 gekoppelde stellen moest rijden. Vroeger met DH stellen reden er altijd 4 bakken DH naar sk en de andere trein was ook 4 bakken DH. Maar als er dan eens 3 beschikbaar waren voor sk was dat ook net voldoende. En dat is in de spits. Dus ik zie niet zo goed in waar ze al die reizigers zien..

Ik ben er afgelopen 2 jaar dagelijks mee geweest.. en van overvolle treinen is eigenlijk weinig sprake. (Hooguit 2/3 treinen in de ochtend spits.. maar waar is dat niet zo?)

Laatst bewerkt door lucky op 06-09-2007 12:42

06-09-2007 13:36:22
kbrandsma
kbrandsma
Quote
lamotep: Sneek-Stavoren is wel een heel marginaal baanvak qua reizigers, zeker het stuk na Workum. Ruim tien jaar geleden (toen groot onderhoud voor de deur stond) is daarom al eens geopperd om tot Workum een halfuurdienst te rijden (dat kan met drie treinen, hoewel het met wadjes krap was) en het laatste stuk te sluiten.

Probleem is dat de trein op Stavoren na nergens in de kern stopt. Hindeloopen ligt minimaal 1 km buiten de stad, en ook Koudum-Molkwerum ligt tussen Koudum en Molkwerum in het lege land. Vanuit Koudum vertrekken bussen naar Sneek, wat veel aantrekkelijker is voor mensen uit de kern. De enige reden voor mensen om met de trein te reizigen (Hindeloopen, Molkwerum) kan zijn dat Sneek sneller bereikbaar is dan per auto (omrijden via Bolsward).

Daarnaast is het vervoer tussen de verschillende dorpen die niet aan de spoorlijn liggen niet per bus te doen, gewoonweg omdat die niet rijdt! Hierdoor zijn de meeste mensen toch op een auto aangewezen (en die wordt dus ook voor woon-werkverkeer gebruikt).

Laatst dacht ik ook na over een halfuursdienst tot Workum, toen ik door Workum fietste. Toen even de inwonersaantallen van de gemeente Nijefurd erbij gepakt:
http://www.nijefurd.nl/showpage_leven_wde.asp?item=66

Een halfuursdienst is wel mooi, maar het station ligt helemaal aan de rand van het dorp, achter het industrieterrein. Voor de meeste inwoners uit Workum is het dan ook zo'n 10 minuten fietsen om het station te bereiken. De tijdswinst voor de trein is dan al teniet gedaan. Bovendien kan het voorkomen dat het regent en dan heeft men een nat pak.
Ik opper dan ook voor een "stadsdienst Workum" die in de tussenliggende tijd 20-30 min. een rondje Workum rijdt, zodat de drempel voor de meeste inwoners aanzienlijk verlaagd is.

06-09-2007 14:33:08
fabrierban
fabrierban
@kbrandsma:
Behalve Workum zijn er verder nog 6000 man verdeeld over 8 kernen. Als je de trein tot Workum laat lopen, wordt dat mede gezien de versnippering al snel buurtbussen werk voor de andere kernen. Als ik dit zo zie vraag ik me af wat de toekomst van die spoorlijn uberhaupt nog is.

Laatst bewerkt door fabrierban op 06-09-2007 14:33

06-09-2007 15:08:09
thijs
thijs
Nou nou nou, laten we niet vergeten dat je vanaf Stavoren met de boot naar Enkhuizen komt, en andersom. Dat is toch een leuke én handige verbinding en het is ideaal met de trein. Een uurdienst is overigens prima


06-09-2007 15:33:30
willy84
willy84
Een aantal mensen vergeet de ontsluitende en sociale funtie van die lijn.

06-09-2007 15:50:51
fabrierban
fabrierban
@willy84 @thijs
Toch vraag je je af waarom zo'n lijn blijft bestaan en bijv. regio's als Drachten (~40.000) of Veghel/Uden (~60.000) geen spoorverbinding krijgen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 06-09-2007 15:51

06-09-2007 15:53:33
thijs
thijs
Omdat de lijn naar Stavoren er al ligt, en die andere lijnen aangelegd moeten worden? En dat is te duur

06-09-2007 20:18:54
wadloper
wadloper
De nieuwe 325 reed vanmiddag tussen Groningen en Roodeschool en de nieuwe 324 kwam om ongeveer 15:50 uur aan in Groningen vanuit Leeuwarden en werd op spoor 7a gekoppeld met de gereedstaande 323.

06-09-2007 21:27:29
kbrandsma
kbrandsma
De lijn naar Drachten lag er ook al, alleen is die (tram-)lijn in 1987 opgebroken.

DH-II 3212 te Leek: http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-zwart-wit.htm
Info: http://www.spoorhobby.net/groningendrachten0.htm

Friesland was vroeger groot in light-rail. Helaas is van dit alles op dit moment weinig meer te zien, hoogstens een baanlichaam, spoorbrug of station zijn de overgebleven onderdelen van dit hoogwaardige net. Dit net is ooit aangelegd om de economie een stevige impuls te geven.

Overzicht van het net: http://home.wanadoo.nl/ntm/ntm_tekening/ntmkaart.gif
© Wytze H. Wijbenga

Alleen de Groenlinks wil een gedeelte van dit net weer in ere herstellen. De kosten van dit rondje light-rail bedragen zo'n 500 miljoen.

Nu weer terug naar de GTW's...

Laatst bewerkt door kbrandsma op 06-09-2007 21:33

06-09-2007 22:55:38
lucky
lucky
Ik heb niet zoveel vertrouwen in al die kleine trajecten door kleine dorpen..

De enige verbinding waar ik wel brood in zie is sneek - joure - heerenveen - drachten. (evt naar groningen en harlingen aan beide kanten.)

06-09-2007 23:06:15
mren
mren
Heerenveen-Drachten heb je niet zo veel aan, pas als je het doortrekt naar Groningen heb je er echt wat aan.

06-09-2007 23:23:10
kbrandsma
kbrandsma
Dan kun je Drachten beter op Lw - Gn aansluiten. Dan kun je beide kanten op (al is de bus dan weer sneller en ben je het snelheidsvoordeel kwijt.)
Quote
lucky: Ik heb niet zoveel vertrouwen in al die kleine trajecten door kleine dorpen..

De enige verbinding waar ik wel brood in zie is sneek - joure - heerenveen - drachten. (evt naar groningen en harlingen aan beide kanten.)

Een eeuw geleden hadden ze daar wel vertrouwen. Deze kaart stamt uit de hoogtijdagen van het lokaalspoor en tramnet van Friesland. Opname is van begin 1900.
GrienLinks (provinciale partij)ook wel, zo blijkt uit het partijprogramma.
Quote
GrienLinks: GrienLinks is voor de aanleg van een ‘Rondje Friesland’ met de lightrail, via de route Leeuwarden, Sneek, Joure, Heerenveen, Drachten, Burgum, Leeuwarden.

Voorbij Burgum kan het lijntje uit Drachten mooi bij Veenwouden aan Lw - Gn gekoppeld worden. Dit is allemaal toekomstmuziek, en is misschien wel pas werkelijkheid wanneer de Spurt de pensioengerechtigde leeftijd allang is gepasseerd...

10-09-2007 08:36:11
peterselie
peterselie
GTW 317 rookte vanochtend flink. Lijkt me het zelfde geval als de 307 enkele maanden geleden.

10-09-2007 11:38:19
bouwe
bouwe
Reizigers klagen steen en been over volle treinen

GRONINGEN - Reizigers op de spoorlijnen tussen Rodeschool en Groningen en Delfzijl en Groningen klagen over overvolle treinen. Veel passagiers die 's ochtends richting de stad rijden, moeten noodgedwongen staan. Ook zouden de ramen van de nieuwe Arriva-treinen niet open kunnen, waardoor het knap benauwd is in de coupés.

Volgens de passagiers zet Arriva te weinig treinen in op de bewuste trajecten. Het vervoersbedrijf heeft nog niet gereageerd op de klachten.

Bron: http://www.rtvnoord.nl
Audio-reportage: mms://media.rtvnoord.nl/nieuwsaudioitems/10090704.wma

=====
Dit bericht is o zo waar. Vanmorgen ook weer een losse 2/6 (!!) in de spits. Arriva rijdt ook heel weinig rond momenteel met gecombineerde treinstellen.

Laatst bewerkt door bouwe op 10-09-2007 11:43

10-09-2007 15:31:43
lucky
lucky
Dit klopt... volgens mij staan er heel veel stellen in lw... want ik zag niet bar veel staan in gn vanmiddag.

10-09-2007 15:52:53
peterselie
peterselie
Bij mijn weten staan er vrijwel altijd minimaal 4 stellen voor de deur bij Voith. Een keer heb ik zelfs 8 GTW 2/6 geteld die op dat terrein stonden.

10-09-2007 16:12:58
fabrierban
fabrierban
Het is altijd de bedoeling geweest dat er in de spits een deel van de reizigers zouden moeten staan. De GTW's zijn daar met hun grote, open balkons ook op de ontworpen. Dat los van het feit een GTW2/6 solo in de spits natuurlijk niet de bedoeling is.

10-09-2007 16:21:18
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik heb op die balkons gehangen (leuk joh, fiets in de GTW) maar vond de balkons niet overweldigend qua staruimte. Daar is een SGMm absoluut beter op ingericht...

10-09-2007 16:28:39
lamote_ban
lamote_ban
@dumpy_dump
Het bijgevoegde plaatje van RTV-Noord is misschien niet zo handig gekozen, maar het lijkt me niet echt een onacceptabele situatie voor de spits.

10-09-2007 16:38:05
dumpy_dump
dumpy_dump
Da's het enige grote balkon, daar hoort een fiets te staan. Net buiten de foto zit het toilet.

10-09-2007 16:50:44
salieri
salieri
Hadden ze nou maar nog wat wadjes achter de hand gehouden, voor het geval dat
Maar ja, 1 klacht begrijp ik niet: de ramen kunnen niet open...
Wat had je gedacht met airco dombo's?%03%

10-09-2007 16:53:36
thijs
thijs
De zin "Het vervoersbedrijf heeft nog niet gereageerd op de klachten." is inmiddels veranderd in: "Het vervoersbedrijf gaat voorlopig nog geen maatregelen nemen." (zie http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=68308)

Laatst bewerkt door thijs op 10-09-2007 16:54

10-09-2007 17:07:20
bouwe
bouwe
Videoreportage: mms://media.rtvnoord.nl/nieuwsvideoitems/070910-volle treinen.asf

Dat vrouwtje in de reportage van Arriva heeft het direct over nieuwe treinen kopen. Heeft er duidelijk geen kaas van gegeten.

Laatst bewerkt door bouwe op 10-09-2007 17:10

10-09-2007 17:08:44
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dumpy_dump: Da's het enige grote balkon, daar hoort een fiets te staan.

Fietsen meenemen in de ochtendspits?
Lijkt me niet zo snugger van Arriva als dat is toegestaan.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 10-09-2007 17:15

10-09-2007 17:14:40
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik verwoordde mij niet helemaal netjes: da's de plek die geschikt is voor fietsen of rolstoelen (al vraag ik mij af of rolstoelen de draai rond dat toilet kunnen maken, ik haalde hem met mijn fiets met bepakking maar net...). Vandaar dus dat dat balkon groter is dan de andere... Op de andere balkons kan je met je fiets echt niet staan (ik heb gezocht...), die zijn dus kleiner.

10-09-2007 17:20:42
johnrail
johnrail
Eigenlijk moeten ze een kwartierdienst om spoor beter benutten in de spits, tussen Dz-Gn en Rd-Gn.

Groetjes,
Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnrail op 10-09-2007 17:20

10-09-2007 17:22:17
bouwe
bouwe
Mijn trein stopte vanmorgen in Swd, door de nieuwe drgl. Daar stapte helemaal niemand in of uit, terugreis het zelfde. Die stop kunnen ze er dus wel weer uithalen.

10-09-2007 17:28:56
peterselie
peterselie
Quote
bouwe: Videoreportage: mms://media.rtvnoord.nl/nieuwsvideoitems/070910-volle treinen.asf

Dat vrouwtje in de reportage van Arriva heeft het direct over nieuwe treinen kopen. Heeft er duidelijk geen kaas van gegeten.


Ze zegt ook dat er al nieuwe stellen besteld zijn. Echter heb ik het vermoeden dat ze niet weet dat dat stellen voor onder een waslijn zijn.

10-09-2007 17:32:38
johnrail
johnrail
Of die van Rd-Gn kwartier later stoppen bijvoorbeeld of die van Dz
moet toch maar een rekensommetje maken want in de spits stoppen 8 treinen in Swd.

dienstregeling 1983 van NS
reden in de spits 's ochtends 6 treinen per uur en in de middagspits 6 treinen per uur plus de 4 treinen van en naar Rd stopte wel in Swd, en Dz 2 treinen per uur.
na de invoerig van intergro na mei 1987 kreeg station Swd tweede perron en stoppen de treinen van en naar Rd niet in Swd, maar die van en naar Dz stopte 4 treinen per uur in Swd.
dat heb ik ff uitgezocht in de spoorboekje van 29 mei 1983 t/m 2 juni 1984

Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnrail op 10-09-2007 20:00

10-09-2007 17:49:54
peterselie
peterselie
Je kunt er een aardige dienstregeling van maken zo, mits de treinen elkaar bij station Groningen Noord kruisen. Je hebt dan precies genoeg tijd om vanaf daar naar Groningen te gaan en daar fatsoenlijk te keren. Al zal als er met +5 of meer gereden wordt het wel iets lastiger worden, maar daar valt ook wel iets op te verzinnen, aangezien de treinen elkaar onderweg nu ook al ophouden %08%

10-09-2007 17:54:46
salieri
salieri
Die fietsen zijn inderdaad erg irritant in de spits%07%

10-09-2007 18:42:55
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Vanochtend ook weer, 3 fietsen die meteen alle zitbankjes in beslag nemen. Met als gevolg dat je moet staan, kijk vouwfietsen is tot daaraan toe.

Verder is Arriva ook niet slim bezig op het traject Leeuwarden - Stavoren. Vanmiddag zette men een 2/6 en 2/8 in op de stopper naar Sneek. Dit leek mij een beetje overkill, en mijn vermoeden bleek waar te zijn. Terwijl de stopper naar Stavoren bij de kruising in Mantgum stampvol zat (alleen een 2/6je). De matplanning kan dus beter %09%

10-09-2007 20:15:58
goffe_bp
goffe_bp
Vanmorgen zaten alle gangpaden van trein 30315 (242-324) ook vol. En er werd ook nog gekruist te Vvl%05%


goffe_bp

10-09-2007 20:56:47
peterselie
peterselie
Niet verwonderlijk die kruising aldaar, aangezien de 30311 de aanstichter van een deel van de vertragingen was

10-09-2007 22:20:54
johnrail
johnrail
Ik heb aantal zitplaatsen getelt van alle DH stellen voor de verbouwing.
ik kom uit 5568 zitplaatsen
Maar ik weet niet hoeveel zitplaatsen na de verbouwing in totaal is ?
hebben jullie daar gegevens van alle DH stellen.

En de Gtw stellen daarvan aantal zitplaatsen heb ik getelt ik kom uit op 4216 zitplaatsen
Herstel ik kom 5534 zitplaatsen uit

Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnrail op 11-09-2007 06:53

11-09-2007 01:10:13
lucky
lucky
Dan klopt er iets niet. Er is veelvuldig berekent dat al deze gtw's meer zitplaatsen hebben dan de dh's samen hadden. Je zou het via de zoekfunctie wel terug kunnen vinden.

11-09-2007 09:04:50
lamote_ban
lamote_ban
@johnrail
Naast het aantal zitplaatsen speelt de daadwerkelijke inzetbaarheid (hoeveel stellen staan er buiten dienst?) en de materieelplanning een grtoe rol. Ik krijg de indruk dat daar iets niet klopt.

11-09-2007 14:41:24
kbrandsma
kbrandsma
Er zijn inderdaad genoeg. Zelfs gisterochtend in de spits stonder er 2 stellen buiten dienst te Lw, en twee buiten voor bij Voith. Mogelijk nog 2 stellen binnen en de ontbrekende zitplaatsen zijn boven water.

11-09-2007 15:10:53
bouwe
bouwe
Vanmiddag twee treinen op Gn-Rd versterkt zien rijden, de rest was allemaal aan de krappe kant.

Laatst bewerkt door bouwe op 11-09-2007 17:26

12-09-2007 17:08:17
bouwe
bouwe
Over de extra stop te Sauwerd betreffende de stoptrein Groningen - Roodeschool heb ik vanmiddag officieel mijn beklag ingediend bij de provincie Groningen & Arriva. Arriva zegt dat de oude dienstregeling kon worden gehandhaafd met de extra stop te Sauwerd wat complete lulkoek is. Ja, het is inderdaad waar dat de GTW snel kan optrekken en afremmen, maar de gehele procedure kost een extra vijf minuten. Vertragingen stapelen elkaar op, kruisingen worden constant verlegd, overstapmogelijkheden worden gemist en ga zo maar door. Weet niet wie daar de drgl in elkaar heeft lopen te knutselen, maar op deze manier gaat het gewoon niet.

Laatst bewerkt door bouwe op 12-09-2007 17:10

12-09-2007 18:41:31
johnrail
johnrail
Ze kunnen beter die van trein van Rd of die van Dz een kwartier opschuiven, dan past beter in de dienstregeling en minder sta in de weg als b.v. trein van Rd voor de paal ten noorden van Swd staat te wachten op de trein van Dz die vertaging opgelopen, dan heeft Rd ook vertraging opgelopen. vanwege die trein van Dz naar Gn die in Swd moest stoppen.
En er stoppen in de spits 8 treinen per uur in station Swd, voor die tijd was dat 4 stops van en naar Dz en 4 doorgaande trein van en naar Rd.
voor de invoering van intergro dat was mei of juni 1987, in de spits reden 3 treinen van en naar Dz en 3 treinen per uur van en naar Rd, toen had station Swd 1 perron, dus totaal 6 treinen per uur volgens mij.

Johan de Lange.

Laatst bewerkt door johnrail op 12-09-2007 20:19

13-09-2007 00:27:08
lucky
lucky
Het probleem van het verleggen is het verkloten van de aansluitingen. Alle arriva treinen sluiten nu redelijk op elkaar aan. Je zou met de trein uit rd of dz de trein naar lw weer moeten kunnen halen. Nu komen alle treinen rond het hele en halve uur aan in gn en zo sluiten ze aan op elkaar.

13-09-2007 08:15:02
bouwe
bouwe
Ik vraag me eigenlijk af of Arriva wel onderzoek heeft gedaan of er behoefte was om de trein Gn-Rd te laten stoppen op Swd. De trein Gn-Dz en Gn-Rd komen vlak achter elkaar aan, er is geen spreiding dus eigenlijk is het stoppen daar compleet zinloos. In dit geval denkt Arriva een goede beurt te maken en klantvriendelijk te zijn, zonder ook maar gedacht te hebben aan de gevolgen. Op dit moment laat de AV alweer twee treinen zien met +10, chapeau.

13-09-2007 10:36:32
lucky
lucky
Momenteel geen vertragingen, maar het is inderdaad ook niet heel zinvol om 2x binnen 5 minuten daar te stoppen, en dat komt weer door dat er geen kwartierdienst mogelijk is zonder aansluitingen te verliezen.

13-09-2007 12:59:54
salieri
salieri
Vanmorgen was de 30420 weer op goede sterkte, 5 bakken!

13-09-2007 13:15:08
peterselie
peterselie
Dat ging ten koste van de 30217 die met 3 bakken toch echt een stukje te kort was.

13-09-2007 13:31:49
TreinOFiel
TreinOFiel
Wellicht komen de Wadlopers terug! http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?p=163215#163215 . Arriva heeft een verzoek gedaan bij de NS: er komen dus DM90's of DH's...

13-09-2007 13:35:41
peterselie
peterselie
Ze komen er dus achter dat ze te weinig materieel besteld hebben. Ik denk dat het traject Lw-Stv de beste keuze is om de wadlopers in te zetten, aangezien daar veel ruimte in de dienstregeling zit en dit op de andere trajecten een stuk minder het geval is. Mochten er buffels komen, dan kunnen die op veel meer trajecten ingezet worden, aangezien ze sneller optrekken en 140 km/h kunnen halen, dus op Lw-Gn misschien?

Laatst bewerkt door peterselie op 13-09-2007 13:37

13-09-2007 13:59:26
broek53
broek53
DH's staan er genoeg, met bijna nog draaiende motoren, in Zwolle, dunkt mij. En over een terugkeer van tweemaal DM'90 naar Arriva zal NS waarschijnlijk ook niet moeilijk doen. Tot 9 december althans.

13-09-2007 17:31:09
lucky
lucky
Volgens mij niet zo zeer te weinig materieel. Ik denk nog steeds dat er materieel genoeg is. Alleen ligt de defectenstand erg hoog waardoor het problematisch wordt. Er moeten ook nog 2 stellen komen, dus die brengen straks ook nog verlichting in de pijn.