05-10-2007 18:30:11 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Vanmiddag weer opvallend veel GTW GDST te Lw rond 14.30. Maar liefst 5 stellen kon ik tellen, waarvan 4 2/8. De 308 en 236 stonden daarnaast ook GDST bij Voith. Toch vreemd als veel studenten weer uit Gn vertrekken en er een 2/8 solo pendelt tussen Lw-Gn. 't blijft me verbazen die strategie van Arriva, of willen ze veel feedback hebben op het klantenpanel van a.s. maandag? |
05-10-2007 18:42:09 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Maar de ochtend pendel naar zb rijdt gewoon met 2x 2/8![]() ![]() |
05-10-2007 19:01:54 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
De beruchte trein van 17.01 van Gn naar Lw heb ik deze week inmiddels al 2x met 6 bakken zien rijden. Een forse verbetering want voor veel reizigers was het structureel staand reizen cq proppen in deze trein... |
05-10-2007 20:05:27 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
QuoteJa dus? Dat is zéker wel nodig op dat tijdstip. Na aankomst te Gn om 08.12 ongeveer, wordt er een stel afgehaald en rijdt de Zb pendel gewoon met 1x 2/8 of 1x 2/6 |
05-10-2007 20:21:17 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Je moet niet aan Salieri zijn pendeltrein komen hoor. %08% Laatst bewerkt door bouwe op 05-10-2007 20:21 |
05-10-2007 21:15:05 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Nee inderdaad%08% Maar even zonder gekheid... Zuidbroek - Groningen is gewoon een druk traject. En een enkele 2/8 is gewoon te weinig. 2x 2/8 volstaat wel. De treinen ná de 07.47 trein die dan uit Zb vertrekt, kunnen wel met 1x 2/8 gereden worden, want dan is het een stuk minder druk. Omdat de meesten dan al naar school zijn, omdat mijn school als begintijd 08.45 heeft, en een busreis 20 minuten duurt, móet je de 07.47 trein uit Zb wel nemen ![]() Hoop dat het zo wat beter uitgelegd is ![]() |
08-10-2007 21:01:16 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Daarnaast weer 2 GTW's op maandagochtend GDST te Lw. Verder stonden er nog 2 voor bij Voith, en 1 binnen. Het lijkt mij dat er iets aparts aan de hand is. Voorheen, in mei/juni werd geregeld de gehele dag met 4 bakken DH tussen Lw en Gn op en neer gekacheld, terwijl nu zelfs op maandagochtend een enkele GTW 2/8 ingezet wordt (x.33 ritten). Net alsof ze de winst toen letterlijk in (diesel-)rook op hebben zien gaan, en er nu bezuinigd moet worden om de begrote winst van 2007 veilig te stellen. Ik zou het anders niet weten... De stellen zijn er, en de reizigers ook! Breng die stellen dan naar Gn om reizigers (en de provincie!) op die nevenlijnen een zitplaats te geven. |
08-10-2007 21:03:31 | ||
---|---|---|
wimhoekema
![]() |
Maar vergeet niet dat de GTW's aanzienlijk meer diesel slurpen dan de DH's. Arriva zal de winst ook niet graag de schoorsteen uit zien vliegen...![]() Laatst bewerkt door wimhoekema op 08-10-2007 21:04 |
08-10-2007 21:13:14 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Tsja, de beruchte stoptrein van 17.01 van Gn naar Lw, welke vorige week eindelijk eens met 6 bakken mocht rijden (nee echt niet overdreven). Vandaag was het weer een los drietje %03% Laatst bewerkt door woepje op 08-10-2007 21:13 |
08-10-2007 21:52:42 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Dat lijkt mij een kwestie van calculatie bij de aanbesteding. Als de kernactiviteit van je bedrijf transport is, dan weet je dat de factor verbruik een zware stempel op het totaalplaatje zet. Ik neem aan dat Arriva niet genoegen neemt met "lukraak" een treintype te bestellen zonder het verbruik in ogenschouw te nemen. Een litertje diesel meer per uur tikt er nogal in als je ziet op wat voor schaal Arriva opereert. Dat gaat dan al snel in de €1000 per dag verschil lopen schat ik zo. |
13-10-2007 23:49:46 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Uit het opvallende dingen topic:Quote Dat is ongeveer wat ik een jaar geleden tegen iemand van Voith gezegd heb op de vraag hoe de halteomroep precies werkte. Daarbij heb ik het ook gehad over de inbouw van Albatros, zodat er meer een multimodaal concept zou kunnen ontstaan, waarbij de trein even op de bus wacht en andersom, mits de tijd het toelaat. |
14-10-2007 16:54:02 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Aan de hand van de overzichten op http://www.arriva.nl/page.php?id=1074 en http://nl.wikipedia.org/wiki/Spurt even een tussenstand gemaakt van de resterende namen. Kunst & Cultuur Nienke van Hichtum Jopie Huisman Marte Röling Piet Paaltjens Sport Allen aangebracht Muziek Cees Bijlstra Media, Natuur & Milieu, Politiek & Bestuur Allen aangebracht Vervoer Egbert Wagenborg Abel Tasman Verzet Bastiaan Jan Ader Hendrik Nicolaas Werkman Piet Oberman Wetenschap Aletta H. Jacobs Frits Zernike Een jaar na dato (6-10-'06 werd de 304 met/door Hans Alders gepresenteerd) resteren op dit moment nog 12 namen. [Na reactie van Peterselie datum aangepast naar 6-10-'06] Laatst bewerkt door kbrandsma op 14-10-2007 19:03 |
14-10-2007 17:01:37 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Waarom hebben ze wel allemaal een naam en staat het er niet bij allemaal op? Dit vind ik wel onhandig bij het spotten met de verrekijkert uit mijn huis (200 meter van het spoor) omdat die nummers dan maar amper te lezen zijn. |
14-10-2007 17:47:22 | ||
---|---|---|
riktrain
![]() |
Vergeet bij muziek Liesbeth List niet![]() |
14-10-2007 18:09:45 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Die staat er al op. Dit zijn de namen die nog op de stellen moeten ![]() |
14-10-2007 18:12:59 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Kleine correctie. Dit was op 6-10-2006 ![]() De 304 werd op 4 oktober door toenmalig burgemeester Dales de hal van Voith binnengereden om de werkplaats in gebruik te nemen. Op 6 oktober kregen de winnaars van de namenwedstrijd een presentje in de Voithhal en mochten we de 304 bezichtigen. Ook was toen de onthulling van de eerste naam. |
14-10-2007 19:01:46 | ||
---|---|---|
wadloper32
![]() |
Gisteren wilde ik de vroegste trein vanuit scheemda naar groningen nemen. Wegens een defecte trein (ik meen in Winschoten) viel die trein die ik wilde nemen uit. De 2e had meer dan 20 minuten vertraging. Weet iemand wat er kapot was aan die defecte trein? Tijdens het wachten op de volgende trein reden 2 gekoppelde stellen naar leer, de ene weet ik niet de andere was stel nummer 10 305. Toen eindelijk de volgende trein eraan kwam met meer dan 20 minuten vertraging bleek dat treinstel 10 305 te zijn. Weet iemand hoe die vertraging gekomen is, kan dat toevallig door het loskoppelen zijn gekomen? Laatst bewerkt door wadloper32 op 14-10-2007 19:02 |
16-10-2007 14:40:10 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Nog even voor de zekerheid: er zijn vorige maand inderdaad extra treinen besteld. 1 tweetje en 2 drietjes, totaal acht bakken dus. De beide Buffels blijven nog tot half november. |
16-10-2007 16:21:10 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Dan heeft Arriva wel heel erg weinig bijbesteld, omdat dat de stellen zijn waarmee ze naar Veendam gaan rijden en niet extra stellen zijn voor versterking van de al bestaande diensten. |
16-10-2007 16:44:30 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Wat is je bron Tim? Arriva zou die extra GTW's pas bestellen als het vooronderzoek (uitbesteed door ProRail) ten behoeve van vergunningen, renovatiekosten e.d. positief afgerond was. |
16-10-2007 17:19:00 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
+ Er zullen straks ook nog stellen moeten kopen voor de 20 minuten dienst naar sk? Voor de stellen eindelijk in nl zijn is dat stuk spoor ook bijna gerealiseerd. |
16-10-2007 18:01:57 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ik ga er vanuit dat dit niet de stellen voor Veendam zijn, omdat dat hele proces (van de spoorlijn) nog door de trage molen van ProRail moet, en dat schiet niet zo op... sowieso is dit aantal al nodig om de vervoersgroei op te vangen, plus nog meer, plus daarnaast dus nog meer naar Veendam. Maar dat zal nog wel even duren... Bron is betrouwbaar (hee, kent dit forum geen PB?) Laatst bewerkt door timtrein op 16-10-2007 18:02 |
16-10-2007 18:29:12 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
QuoteIk denk dat dat nog heel lang kan duren, eerst moet het nog door de "trage molen van ProRail" en het moet nog aangepast worden allemaal. Dat komt echt niet eerder dan 2010 klaar. |
16-10-2007 18:35:27 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
En het bestellen van stellen... duurt ook 1-2 jaar aangezien ik aanneem dat ze gewoon achteraan de wachtrij komen. Dus dan kan je bijna bestellen he. |
16-10-2007 20:16:17 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Dan zal het wel zo zijn. Dan moeten we het bijna 2 jaar met een 'tekort'aan stellen doen. (Je kunt wel een mailtje sturen naar iemand als je op de link in het profiel klikt) |
16-10-2007 20:39:54 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Hmm, één tweetje en twee drietjes? Dat lijkt verdacht veel op de optie uit de bestelling van de elektrische GTW's voor Ddr-Gdm als de spoorverdubbelingen doorgaan... en laat het Arriva Magazine nummer 10 het nu juist daarover hebben in de inleiding, men zou daar inmiddels druk mee bezig zijn. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-10-2007 09:58:25 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteSeen it, done it ![]() Ik vermoed dat het voor Arriva gunstig is, zowel qua prijs (!) als qua levertijd, om nog dit jaar te bestellen. Dat is ongetwijfeld ook de reden dat ze per se voor eind dit jaar een besluit over \\\'Veendam\\\' willen hebben. Maar we zullen wel zien... Laatst bewerkt door timtrein op 17-10-2007 09:58 |
17-10-2007 10:36:07 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Arriva heeft nog een optie openstaan bij Stadler. Deze optie is geldig tot eind 2007. Wanneer deze optie verloopt moet er een nieuw contract getekend worden. Wellicht heeft Arriva in de optie een prijs vastgesteld, zodat er geen prijsstijging doorberekend wordt. Meer info: http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?t=4937&postdays=0&postorder=asc&start=0 Intentieverklaring Zuidbroek - Veendam: http://www.provinciegroningen.nl/21513/intentieverklplanstudietrein.pdf?view=Standard |
17-10-2007 11:00:06 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Wat voor treinstelnummers zullen de nieuwe arriva GTW's krijgen?, ze hebben geen ruimte overgelaten, dus moeten ze denk ik beginnen bij .57, omdat daar de veolia's ophouden. Denk ik zo. Dat wordt dan echt een warboel. En al helemaal als veolia ook extra treinen bestelt, maargoed, dat is hier dus offtopic. Laatst bewerkt door manuel25 op 17-10-2007 11:01 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-10-2007 15:46:45 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
In die optie die Arriva op nieuwe GTW'tjes heeft, staat idd een korting per treinstel vermeld. De optie loopt aan het eind van het jaar af, dus Arriva wil dus graag voor het eind van het jaar bestellen, omdat ze anders als ze bij willen bestellen, het volle pond voor een treinstel betalen. |
17-10-2007 16:37:18 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Na de 243 kan bij deze vervolgbestelling toch gewoon 244 of 344 en verder gekozen worden? De nummering van de elektrieke GTW's van Arriva kunnen ze gewoon na Veolia (370/380 en verder) laten beginnen. Die GTW's zijn toch nog lang niet afgeleverd, dus een nummertje veranderen is geen probleem lijkt mij. En als ze de nummers van de elektrische niet meer veranderen, dan kunnen ze die 3 diesel-GTW's toch bij 370/380 en verder laten nummeren? |
17-10-2007 18:43:18 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Arriva heeft niets met de nummering van Veolia te maken. Netzomin als ERS iets met de nummering van SL en R4C te maken had, alle drie hadden ze hun eigen 1201. En toen R4C het materieelpark van SL overnam, had R4C zelfs twee 1201'en %08% De nieuwe Arriva stellen zullen gewoon vanaf 244 of 344 doorgenummerd worden. Shqiperise-lopers? |
17-10-2007 18:48:05 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Vandaag weer eens met de trein vanaf groningen naar huis geweest en het viel me op dat er weer vele stellen stil stonden in de spits (in lw). Dit was ook te merken onderweg. De beide sneltreinen reden met 6 bakken, dus dat was netjes. Ik heb in ieder geval 2 stoptreinen gezien op lw - gn met 1 stel, dus dat is veel te weinig in de spits. De stopper naar sk reed met 1 2tje, dus ik mocht genoegen nemen met een plaats op de grond. Gelukkig kon ik na mantgum zitten op een stoel. En als laatste, ingang controle bij lw op de trein naar sk. ![]() Laatst bewerkt door lucky op 17-10-2007 18:48 |
17-10-2007 19:20:28 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@lucky Afgelopen zondag was er ook controle, toen onder de wachtenden op het perron voor de trein naar Harlingen. |
17-10-2007 21:00:54 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Alleen voor Harlingen? Niet voor de Intercity naar Rotterdam?Quote Ik neem aan dat ze de sneltreinen na september versterkt hebben doordat reizigers uit Gn naar Sk nu een betere overstap hebben. Hierdoor kunnen ze de stoppers korter houden (Ik kan het zelf niet bevestigen. Ik kom nooit in die hoek van het station). Wel zie ik geregeld stoppers met maar 1 2/8. De stopper na Sk rijdt tegenwoordig wel vaker met alleen een 2/6. Voorheen werd wel altijd een 2/8 ingezet, met om 15.35 en later 5 bakken GTW. Twee weken geleden ook toegangscontrole gehad op spoor 1. Vindt tegenwoordig wel vaker plaats is mijn idee (avonduren vooral). Laatst bewerkt door kbrandsma op 17-10-2007 21:02 |
17-10-2007 21:33:53 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
ik heb zaterdag ook controle gedad om 20.00 op sp.1. Bij de IC naar Rotterdam zullen ze het niet doen, dat is NSR, en die conducteurs zijn van Arriva. Al zouden ze het wel kunnen doen dat NS en Arriva tegelijk staan. Minder kans op fraude, en hebben ze minder hekjes nodig omdat ze alleen he begin van het perron af te hoeven zetten Laatst bewerkt door manuel25 op 17-10-2007 21:38 |
17-10-2007 21:57:37 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Mikos: En nu weer terug naar het onderwerp. Willen jullie daar een beetje beter op gaan letten? www.ov-ervaringen.nl |
17-10-2007 21:58:08 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Sneltreinen horen planmatig met 6 bakken te rijden volgens mij, het zijn de drukste treinen van arriva in de spits ongeveer. Maar ik heb wel gehad dat het 1 x 2/8 was en dan komt de stopper met 6 bakken aanrijden. ![]() Edit door Mikos: Enorm overbodige deel uit de quote weggehaald, volgende keer zelf even doen, svp. EDIT: Mikos, als je wat weghaalt, haal dan astublieft geen relevate stukken weg! Er was maar 1 klein zinnetje echt overbodig. Bvd! ![]() Laatst bewerkt door lucky op 17-10-2007 22:05 |
17-10-2007 22:53:45 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Om 2x 2/8 te krijgen keert in Lw de 30258 regelmatig op de 30347 V. Voor de 30247 zetten ze dan een ander stel klaar. Levert trouwens wel verbaasde gezichten van mensen die met de sneltrein naar Groningen moeten op. Ze stappen dan ook massaal over op het net binnengekomen stel. |
18-10-2007 10:59:22 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Zou het kunnen dat de stellen die in de spits blijkbaar in Leeuwarden staan te niksen defect zijn en naar Voith moeten? Ik kan me namelijk niet echt een andere reden bedenken waarom Arriva ze niet in zou zetten, gezien de grote aantallen overvolle treinen in zowel Groningen (edit...) als Friesland... Laatst bewerkt door timtrein op 19-10-2007 10:13 |
18-10-2007 16:32:16 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Laatste stukje van de laatste zin is een beetje dubbelop![]() Het zou idd kunnen dat ze minder stellen voor de deur van Voith willen hebben om zo meer de indruk te wekken dat het niet het halve materieelbestand defect langs de baan staat. |
18-10-2007 17:17:04 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Dat vindt ik wel erg krom. De reiziger zal zich sneller druk maken over treinen die niet ingezet worden, terwijl hij/zij zelf in de trein moet staan. Wanneer die treinen voor Voith staan heeft de reiziger wellicht meer begrip voor de situatie. Het lijkt mij eerder dat die stellen achter de hand worden gehouden om eventuele defecte stellen snel te kunnen vervangen/afslepen (al hangt dat laatste natuurlijk helemaal af van de beveiliging, zoals laatst te Stv). Waarom dat er in sommige gevallen maar liefst 4 stellen staan is mij wel een raadsel. Tenslotte: volgens mij is Lw - Sk - Stv helemaal niet overvol (Er zijn soms wat staanplaatsen, maar dat er niemand meer bij in past heb ik nog niet meegemaakt. (al maak ik tegenwoordig maar 2 ritjes per week). |
18-10-2007 18:01:27 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Misschien is het wel krom, maar op die sporen zijn wel voorzieningen om de stellen van stroom te voorzien, terwijl ze staan te niksen. De sporen voor de deur bij Voith hebben die voorzieningen niet. Zoveel zien de reizigers ook niet van de stellen die er opgesteld staan, omdat de koplopers een groot deel van de dag het zicht aan de stellen onttrekken en dan met name in de spitsuren. Als een stel op spoor 57 staan, is het natuurlijk een ander verhaal. |
18-10-2007 18:48:44 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
De koplopers ontnemen juist buiten de spits het zicht naar de GTW's bij Voith weg. In de spits zijn ze vrijwel nooit van dusdanige lengte op spoor 3 en 4 dat ze vanuit de treinen uit Hlgh/Sk/Stv het zicht op de opstelsporen (41, 42 en 43) ontnemen. |
18-10-2007 22:10:46 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Koplopers ontnemen eigenlijk helemaal geen zicht. Gtw's staan links (als je van lw richting sk/stv/hlgh gaat en de koplopers rechts. De koplopers staan normaal gesproken zover naar voren dat je rustig kan zien wat er bij voith staat. Alleen in de hele vroege en laat op de avond kan er een koploper voor staan, aangezien er dan veel stellen gdst staan. |
18-10-2007 22:19:35 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Zou een vervoeder nou echt dusdanig nadenken over de plaatsing van hun defecte, of niet ingebruik zijnde materieel ? Me dunkt dat ze wel wat beters te doen hebben eigenlijk... |
18-10-2007 22:27:52 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Ja, zullen we de discussie weer een beetje algemener gaan houden? Dat geharrewar over wat er nou wel of niet met opzet aan stellen ergens wordt neergezet... www.ov-ervaringen.nl |
19-10-2007 20:19:08 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
GTW 10321 stond vanmiddag zo nu en dan flink te roken rond 16.00 in Lw. Het buffeltje ernaast is de 3446. http://i54.photobucket.com/albums/g110/Peterselieman/Train/P1000322.jpg Laatst bewerkt door peterselie op 19-10-2007 20:34 |
19-10-2007 20:19:33 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
[Edit na correctie Peterselie: De 321 kwam al met retourrit 30066 met een dikke +5 terug in Sk, vermoedelijk dus door deze rokerij] Om nog even door te gaan in de discussie: volgens mij waren de Spurts die vorige week op de normale opstelplaats stonden helemaal niet defect. Voith heeft het weer even rustig gehad want er zijn weer nieuwe namen opgeplakt! De 309 gaat door het leven als Hendrik Nicolaas Werkman De 318 gaat door het leven als Nynke van Hichtum Wellicht zijn er meer namen opgeplakt, want er stonden zoveel stellen buiten dienst dat je door de Spurts de namen niet meer zag (Herfstvakantie in het noorden). Hierdoor werd op Lw - Sk - Stv geen enkel materiaal bijgeplaatst. Zowel de Sneek-pendel als de oneven.05 naar Stv moesten het doen met een enkele 2/6. De even.05 naar Stv reed met een 2/8. 't gaat mij nu echt te ver, er moet iets aan de hand zijn... Er staan gewoon meer dan 10 stellen buiten dienst te Lw, en dan kan er niet eens een extra stel bijgeplaats worden voor de 16.35 en 17.05 (en wellicht 15.35) ritten vanuit Lw. Bovendien reed de 16.35 rit maar 90 km/u, wat ze wel vaker aanhouden bij de Sneek-pendel. Brandstofbesparing? Laatst bewerkt door kbrandsma op 19-10-2007 20:46 |
19-10-2007 20:26:07 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
De 10321 reed de 30047 ![]() |
19-10-2007 20:30:38 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
De 321 heeft dus van 15.00 tot 16.05 op spoor 1 te Lw gestaan en daarna de 30047 gereden? Of tikfoutje in het "foto-bericht"? |
19-10-2007 20:34:12 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Tikfoutje, moet 16.00 zijn ![]() |
19-10-2007 21:59:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Is het niet een beter idee om deze spots, want dat zijn het immers toch, gewoon in de opvallende dingen te melden? Anders kunnen we voor elk treintype wel een apart topic openen... "De plan V's van NSR" ed %08% |
19-10-2007 22:10:05 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik vind het wel prima zo. Veolia en connexxion hebben ook een eigen topic en dan hou je het opvallende topic een beetje overzichtelijk. We kunnen zo door deze berichten ook direct discusseren zonder verwijzingen over arriva in het algemeen. |
19-10-2007 22:12:10 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Mikos: En daarmee beëindigen we dan ook het elkaar noemen van welke GTW in welke trein heeft gereden, daarvoor hebben we het onderdeel "Recente Spots". Het chatgehalte hier ligt veel te hoog en van nu af aan gaan we alleen nog de echt opvallende dingen hier plaatsen. Berichten die niet aan die regel voldoen, worden weggehaald. www.ov-ervaringen.nl |
20-10-2007 08:22:51 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Vanmorgen in het Dvhn heel artikel over het onderzoek dat gehouden is in het noorden over de vertragingen met de GTW. Paar opvallende quotes: "Arriva wil de sporen 6 en 7 op het Hoofdstation permanent in gebruik nemen zodat vertrekkende en aankomende treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten." "De treinen uit Roodeschool rijden Sauwerd zo gauw mogelijk voorbij. Arriva hoopt zo een einde te maken aan de vertragingen op deze lijn. Treinen uit Delfzijl stoppen er nog wel." "Om de ergste drukte te verminderen, gaat er 's morgens een rechtstreekse bus rijden van Winsum en Hoogezand naar Zernike." "Volgens Arriva komen de problemen door een ongekende groei van het aantal reizigers. Die bedraagt in anderhalf jaar gemiddeld ruim 20 procent en op de spoorlijn naar Nieuweschans 40 procent. "Terwijl op een toename van 56 procent in vijftien jaar was gerekend. Maar dat durfden we toen niet eens hardop te zeggen", aldus een woordvoerster. Ze vergelijkt de drukte met die op de weg. "De spits rond het Julianaplein duurt ook veel langer. Groningen is een echte stad geworden." Oh ja, thv Peizerweg wordt een extra wissel aangelegd om de treinen uit Gn/Dz beter te kunnen behandelen in Gn. Waarneming Gn-Rd Zeven van de 230 geobserveerde treinen reden niet. 41 waren 4 minuten te laat, 37 minstens 6 minuten en tien langer dan 11 minuten. In 32 treinen stonden meer mensen dan afgesproken. 77 treinen vertrokken niet van het juiste spoor, in 28 werd een conducteur gesignaleerd. Trefkans conducteur: 12% Waarneming Gn - Nsch Elf van de 384 treinen reden niet. 38 waren 4 minuten te laat, 23 minstens 6 minuten en vijf langer dan 11 minuten. In 66 treinen stonden meer mensen dan afgesproken. 19 treinen vertrokken niet van het juiste spoor, in 46 werd een conducteur gesignaleerd. Trefkans conducteur: 12% Laatst bewerkt door bouwe op 20-10-2007 08:45 |
22-10-2007 09:21:03 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Zie ook online: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article2598237.ece?secId=22 Meest opvallend: "Arriva heeft ter vervanging drie nieuwe treinen besteld, maar die komen pas eind 2009." De orderportefeuille van Stadler is kennelijk nogal erg goed gevuld..? Lees op de reacties, o.a: "Wha, wat een onzin ze hebben het materieel gewoon defect staan in Leeuwarden" |
22-10-2007 09:45:33 | ||
---|---|---|
hielkeb
![]() |
De 313 heeft de naam van Aletta H.Jacobs gekregen Hielkeb |
22-10-2007 10:39:58 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Die heb ik idd ook net gezien%02% |
22-10-2007 12:35:18 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Even op Stadler's website gekeken: Behalve de lopende orders voor de Betuwelijn, de Maaslijn en Heuvellandlijn is de orderportefeuille voor de GTW leeg. Wel hebben ze erg veel orders voor de Flirt, ik weet alleen niet of daarvoor dezelfde productielijn c.q. hetzelfde personeel wordt gebruikt. Laatst bewerkt door lamote_ban op 22-10-2007 12:35 |
25-10-2007 11:29:55 | ||
---|---|---|
TreinOFiel
![]() |
Arriva heeft extra treinstellen geprobeerd te halen uit Duitsland, maar dat mag niet van ProRail/IVW: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=69253 |
25-10-2007 11:57:17 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
ProRail en IVW maken langzamerhand vrijwel ieder spoorwegvervoer onmogelijk. |
25-10-2007 12:48:05 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Is het huren van de rijvaardige wadjes niet een optie? Deze staan toch te niksen in o.a. Zl. |
25-10-2007 13:01:13 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Alleen een optie op Leeuwarden - Stavoren. Anders ga je die rijtijden nooit halen...Je ziet nu al wat voor zooi het is met die GTW's, telkens vertraging, nou met de wadlopers wordt dat alleen maar erger vanwege de max. snelheid. |
25-10-2007 18:58:34 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Arriva schuift het probleem weer mooi af op anderen. Treinen zonder ATB mag nu eenmaal niet, dat lijkt me de kern van het probleem. Ben trouwens benieuwd om wat voor spul hetdan zou gaan. En ja, Wadjes staan nog in Zwolle, maar dat wil men blijkbaar niet. |
25-10-2007 19:32:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Zolang er geen concrete uitleg over wat er niet aan de NL'se eisen is van die duitse stellen die ze willen huren is dat wat moeilijk te zeggen. Als Arriva bv stellen wil huren waar geen ATB op aanwezig is, is het wel terecht dat die niet toegelaten worden natuurlijk. |
25-10-2007 22:12:36 | ||
---|---|---|
wadloper32
![]() |
Dieselversie van PROTOS kan misschien %08% Laatst bewerkt door wadloper32 op 25-10-2007 22:16 |
25-10-2007 22:23:15 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, staan emplacementen van vol zeker... |
26-10-2007 00:03:15 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Ik zat eerder te denken aan de IC/4 van AnsaldoBreda %08% Shqiperise-lopers? |
27-10-2007 12:40:23 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Die rijtijden worden ook niet op Leeuwarden - Stavoren behaald, al kunnen die 2 minuten extra rijtijd er in Lw/Sk gewoon weer aan worden geplakt. Laat maar komen die DH's. Lw - Sk - Stv is gewoon voor de Wadjes gemaakt (tenzij er zuidwesterstorm heerst) |
27-10-2007 17:49:45 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Plak die reistijd er aub niet bij.. Alleen bij het hele uur kan die er wel bij, maar het is gewoon een feit dat je met de sneltrein nu VEEL gemakkelijk en vaker de overstap op de trein haalt. Deze overstap wordt door vrij veel mensen elke keer gemaakt. Zelfs de overstap naar harlingen haven lukt vaak nog. Vroeger was deze overstap standaard verloren als de trein op trein vertrok. |
27-10-2007 19:12:48 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Juist bij het halve uur moet die minuten er bij inzet van DH's bij. Sinds 10-9 vertrekt die rit maar liefst 4 minuten later dan voorheen. De rit op het uur is maar 2 minuten later. Het is dus tegenwoordig ook altijd al rijdend kruisen te Mg. |
27-10-2007 19:18:50 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Dat rijdend kruisen is nu niet zo'n probleem, aangezien er toch speling is in dat laatste stuk.![]() |
27-10-2007 20:16:43 | ||
---|---|---|
jorwerd_f1
![]() |
Dit is niet altijd waar, vaak komt de trein vanuit Stavoren al eerder aanrijden. En heeft de trein uit Leeuwarden een aantal min vertraging, waardoor er altijd even gewacht moet worden, dit is de praktijk die ik vaak mee maak. |
27-10-2007 20:51:52 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Klopt wel, maar de aansluiting in lw worden eigenlijk altijd gehaald is mijn ervaring. En daar gaat het grotendeels om. De ene minuut later op het station is niet zo'n ramp. |
27-10-2007 22:58:04 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Mikos: Zo, nu hebben we die discussie ook weer helemaal uitgemolken. We gaan het hier weer hebben over de GTW's van Arriva, want de Wadlopers komen niet terug. Kun je gaan zitten speculeren over minuten enzo, nergens voor nodig. www.ov-ervaringen.nl |
29-10-2007 12:32:55 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Zeg nooit nooit. Vanochtend stond alleen de 238 werkloos te Lw. Een topprestatie van Arriva. De 314 en 323 stonden bij Voith. De 318 was na zo'n 2 weken eindelijk ook verdwenen vanaf het werkplaatsterrein. |
29-10-2007 17:27:54 | ||
---|---|---|
ijsm
![]() |
Bij een Zwitserse vervoerder is een aanvraag binnen gekomen voor het transport van een mock-up van een treinstel eind december. Het ding moet afgeleverd worden in Geldermalsen... |
31-10-2007 09:29:19 | ||
---|---|---|
hielkeb
![]() |
De 307 heeft de naam van Frits Zernike en de 315 Abel Tasman http://www.flickr.com/photos/spurt Laatst bewerkt door hielkeb op 31-10-2007 11:13 Hielkeb |
31-10-2007 15:54:55 | ||
---|---|---|
wadloper32
![]() |
Is het eventueel mogelijk de GTW´s later heel gemakkelijk om te bouwen tot een diesel- en een elektrische trein?, want ze zijn namelijk diesel-elektrisch. (Misschien dat ooit een van de drukkere lijnen zoals groningen-leeuwarden of groningen-leer een waslijn krijgt, denk het niet, maar wie weet) |
31-10-2007 16:42:18 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
In theorie is dat puur een kwestie van PowerPack vervangen door eentje met panto en zonder tank... |
31-10-2007 17:08:33 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Zeg maar gerust een heel nieuw powerpack hoor![]() ![]() Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
31-10-2007 17:18:31 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
En een panto-knopje op de stuurtafel![]() (eventueel bediening hiervan via de schermen) |
31-10-2007 17:20:50 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Er zit in de Veolia GTWs een heuze pantoknop (en dat zijn nog diesel GTWs), dus ik gok dat dit ook zou moeten worden veranderd idd. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
31-10-2007 17:23:53 | ||
---|---|---|
goffe_bp
![]() |
Maar krijgen de elektrice GTW's dan ook zo'n doorloopwagen. En dat die Pantograaf er dan bovenop komt? Dan heb je toch ook helemaal geen doorloopwagen meer nodig? Bij de ICM is dat wel zo. goffe_bp |
31-10-2007 17:34:28 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
De elektrisch GTW krijgen ook een Powerpack (wat jij doorloopwagen noemt) daar zitten alle motoren, omzetters, generators, etc. etc. Bij ICM zit dat allemaal onder de trein, maar de GTW heeft weinig - niks onder het stel hangen... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
31-10-2007 17:34:40 | ||
---|---|---|
wadloper32
![]() |
Natuurlijk, die hebben toch ook een motor nodig. Laatst bewerkt door wadloper32 op 31-10-2007 17:35 |
31-10-2007 17:41:21 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Dat zijn electromotoren en die zitten in de draaistellen. Het maakt die motoren niet uit of hun prik van een dieselmotor+generator of uit een waslijn komt, als die prik maar lekker is (dus een beetje correct voltage en zo). |
31-10-2007 17:57:35 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Ah. mooi. Gelijk de wiki geüpdate %02% |
31-10-2007 18:04:32 | ||
---|---|---|
mikos
![]() |
Mikos: Topic opgeschoond. Ik heb al eerder gezegd dat de discussie over Wadlopers niet gevoerd dient te worden in een GTW-topic. Als we dat dan alsnog doen, gaat de hele boel weg. www.ov-ervaringen.nl |
01-11-2007 10:27:40 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Na 5 nieuwe namen even een nieuwe tussenstand gemaakt aan de hand van de overzichten op http://www.arriva.nl/page.php?id=1074 en http://nl.wikipedia.org/wiki/Spurt Resterende namen: Kunst & Cultuur Jopie Huisman Marte Röling Piet Paaltjens Sport Allen aangebracht Muziek Cees Bijlstra Media, Natuur & Milieu, Politiek & Bestuur Allen aangebracht Vervoer Egbert Wagenborg Verzet Bastiaan Jan Ader Piet Oberman Wetenschap Allen aangebracht Resterende stellen: 239, 243, 302, 314, 319, 320 en 321. |
02-11-2007 10:00:38 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Zouden ze voor de nieuwe stellen ook telkens nieuwe prijsvragen gaan uitschrijven? Ik wil in elk geval "Rooie Rinus en Pé Daalemmer" !! |
02-11-2007 14:42:25 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Voor de onbekenden: http://www.hoornseplas.net/ Voordat die stellen afgeleverd zijn heeft Arriva genoeg tijd om hier over na te denken lijkt mij, anders kunnen ze later weer een namenwedstrijd starten om namen voor de Veendamstellen te vergaren. Anne Hettinga (directeur Arriva) bestaat ook nog niet. Laatst bewerkt door kbrandsma op 02-11-2007 14:43 |
02-11-2007 17:26:58 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Haha, een trein naar jezelf noemen![]() Laten ze maar eens beginnen met het vernoemen van een trein naar de "Godfather van de GTW's" oftewel ex-gedeputeerde Tonnis Musschenga. Maar ja, dan moet er ook gelijk een stel de naam van de Friese ex-gedeputeerde krijgen, anders laait de Fries-Groningse stammenoorlog weer op... ![]() |
02-11-2007 18:36:56 | ||
---|---|---|
johnrail
![]() |
Ik noem ook de trein naar Johan van Veen "geboren uithuizermeeden" Vader van Deltawerken zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_van_Veen. Groetjes, Johan de Lange ![]() |
02-11-2007 18:41:36 | ||
---|---|---|
6501
![]() |
Quote Ja en de 1-ste prijs winnaar van de 1-ste fotowedstrijd vernoemen %08%...dan doe ik met de 2-de fotowedstrijd mee. En 1 naar T. Mussenga....dan wordt het tijd voor mij om sigarenbandjes te gaan sparen....tsssss Laatst bewerkt door 6501 op 02-11-2007 18:43 |
02-11-2007 19:31:42 | ||
---|---|---|
pieter.bos
![]() |
Quote Mag de 2e prijswinnaar dan ook vernoemd worden ? Stel voor: 1e prijswinnaar wordt vernoemd op een GTW 2/8 en de 2e prijs winnaar op een 2/6 (verschil moet er blijven). Gr Pieter Laatst bewerkt door pieter.bos op 02-11-2007 19:34 |
02-11-2007 21:11:58 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Ik heb dan ook een voorkeur voor een naam, en wel voor "Jan Pelleboer" uit Paterswolde. Dit is een oud weerman die in juli 1992 is overleden. |
04-11-2007 11:36:22 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
En weer zijn er nieuwe namen: (Voith heeft het rustig) 239 gaat als Piet Oberman door het leven en de 321 heet Piet Paaltjens. Alle 2/6'en zijn nu zonder nummer te spotten; alleen de 243 heeft nog geen naam. |
04-11-2007 12:16:12 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote De treinstellen zijn aangeschaft voor de provincies Groningen en Friesland. Dus om er nu de naam van iemand uit Drenthe op te zetten lijkt nogal vreemd. |