04-11-2007 12:20:36
wadloper32
wadloper32
Quote
rudolfph: Dat zijn electromotoren en die zitten in de draaistellen. Het maakt die motoren niet uit of hun prik van een dieselmotor+generator of uit een waslijn komt, als die prik maar lekker is (dus een beetje correct voltage en zo).

Maar de aandrijfdraaistellen zitten onder de powerpack.

Quote
fabrier:
Quote
j.jager: Ik heb dan ook een voorkeur voor een naam, en wel voor "Jan Pelleboer" uit Paterswolde. Dit is een oud weerman die in juli 1992 is overleden.

De treinstellen zijn aangeschaft voor de provincies Groningen en Friesland.
Dus om er nu de naam van iemand uit Drenthe op te zetten lijkt nogal vreemd.

De Spurt heeft wel eens in Drenthe gereden. Degene die meegeweest zijn in de spurt naar Stadskanaal weten wat ik bedoel.

Edit door Mikos: Van 2 berichten 1 gemaakt.

04-11-2007 15:18:53
thom
thom
Zo'n electriek stelletje zal echt wel een powerpack krijgen, er komt wel iets meer bij kijken dan een stroomafnemer op het dak.
Er zal allicht ook een stukje vermogens electronica inzitten om te zorgen dat je je snelheid een beetje kunt beheersen en je spanningen in de juiste proporti's op je tractie motoren zet

En zaken als batterijen, een compressor ed moet je toch ook ergens kwijt.

04-11-2007 18:04:09
j.jager
j.jager
Quote
wadloper32:

Quote
fabrier:
Quote
j.jager: Ik heb dan ook een voorkeur voor een naam, en wel voor "Jan Pelleboer" uit Paterswolde. Dit is een oud weerman die in juli 1992 is overleden.

De treinstellen zijn aangeschaft voor de provincies Groningen en Friesland.
Dus om er nu de naam van iemand uit Drenthe op te zetten lijkt nogal vreemd.

De Spurt heeft wel eens in Drenthe gereden. Degene die meegeweest zijn in de spurt naar Stadskanaal weten wat ik bedoel.

Stadskanaal ligt in provincie Groningen. De princiegrens grenst op enkele meters van de spoorlijn van Vdm>Skn, maar de spoorlijn zelf ligt in Groningen. Wat betrefd Paterswolde, dit ligt in Drenthe, maar Jan Pelleboer heeft veel betekend voor het Groningse weerpraatje, hij was zo goed als dagelijks te horen op radio noord(de regionale zender van Groningen).

05-11-2007 11:29:07
hielkeb
hielkeb
De 319 heeft de naam van Marte Roling en de 320 heeft nu Cees Bijlstra

Laatst bewerkt door hielkeb op 05-11-2007 16:45


Hielkeb


05-11-2007 11:41:10
kbrandsma
kbrandsma
Klopt, check vanochtend in de 30217 V te Lw.

Daarnaast heb ik het idee dat het hoogtepunt van de kinderziektes van de GTW's inmiddels voorbij is. Er staan de laatste tijd steeds minder GTW's aan de kant in Leeuwarden, vanochtend zelfs geen één! De spitstreinen Lw - Gn rijden weer gekoppeld (5/6 bakken), en ook op Lw - Sk - Stv is de inzet op niveau van tijdens de DH's (mei/juni).

Bij Voith stonden de 302 en 321 buiten, en er stond nog een stel binnen. Kunnen ze de 302 ook eindelijk van een naam voorzien, net als de resterende stellen waar tegenwoordig weer namen op geplakt worden (meer tijd beschikbaar?).

05-11-2007 11:48:51
peterselie
peterselie
Ik denk dat niet alleen. Bij mijn weten worden ook de schijfremmen vervangen, zodat de stellen toegelaten zijn voor 140 km/h. Er zijn namelijk steeds meer GTW'tjes die de stickers van Vmax 140 km/h weer in de cabine hebben.

Laatst bewerkt door peterselie op 05-11-2007 11:49

05-11-2007 12:14:37
kbrandsma
kbrandsma
Waarom zouden de schijfremmen vervangen dienen te worden om de stellen 140 km/h te kunnen (mogen) rijden? De GTW's zijn bij Stadler gewoon gefabriceerd voor 140 km/h, dus zouden de orginele remmen wel berekend zijn op snelheden van 140 km/h. Of verschilt de norm van IVW met de berekeningen van Stadler?

05-11-2007 12:26:38
peterselie
peterselie
Kennelijk wel. Ik heb het via een ander forum van Salieri.

05-11-2007 19:39:42
timtrein
timtrein
Quote
kbrandsma: Waarom zouden de schijfremmen vervangen dienen te worden om de stellen 140 km/h te kunnen (mogen) rijden? De GTW's zijn bij Stadler gewoon gefabriceerd voor 140 km/h, dus zouden de orginele remmen wel berekend zijn op snelheden van 140 km/h. Of verschilt de norm van IVW met de berekeningen van Stadler?
Ja, dat kan, niet alle remsystemen tellen namelijk altijd mee in de berekeningen. Het kan zijn dat daar iets niet helemaal goed is gegaan tussen fabrikant en IVW. Wellicht dat ze nu iets grotere schijfremmen eronder zetten, of van een ander materiaal, zoiets zal het wel zijn. Voor Gn-Lw een zegen, lijkt me zo.

05-11-2007 19:46:04
peterselie
peterselie
Is met name handig voor de sneltrein Lw-Gn. Deze mag er volgens de dienstregeling maar 34 minuten over doen. En dat is zeer krap. De sneltrein Gn-Lw kan daarentegen rustig aan doen met 36 minuten en nog 5 minuten uitloop in Leeuwarden. Vanochtend vielern er in ieder geval nauwelijks vertragingen te melden.

05-11-2007 20:34:27
peterselie
peterselie
En dat waren er nog 3:

Volgens Salieri heet de 10320 Cees Bijlstra

05-11-2007 22:26:04
goffe_bp
goffe_bp
De 10314 heeft de naam Jopie Huisman.

Dan blijven alleen Bastiaan Jan Ader en Egbert Wagenborg nog over voor de 10243 en 10302.

Laatst bewerkt door goffe_bp op 05-11-2007 22:37


goffe_bp

05-11-2007 22:29:43
peterselie
peterselie
Maakt het spotten er wel makkelijker op. Alleen de 243 en 302 hebben nog geen naam

05-11-2007 23:43:33
lucky
lucky
Quote
kbrandsma: Daarnaast heb ik het idee dat het hoogtepunt van de kinderziektes van de GTW's inmiddels voorbij is. Er staan de laatste tijd steeds minder GTW's aan de kant in Leeuwarden, vanochtend zelfs geen één! De spitstreinen Lw - Gn rijden weer gekoppeld (5/6 bakken), en ook op Lw - Sk - Stv is de inzet op niveau van tijdens de DH's (mei/juni)..
Maar ze kunnen op zondagavond niet een gekoppeld stel inzetten zoals ze vroeger met 2x dm'90 reden..

Er waren ongeveer 40 staanplaatsen zondag in de 20.03 naar Groningen vanuit lw. Er reed 1x 2/8 maar een extra 6je was niet overbodig geweest.

06-11-2007 22:07:01
timtrein
timtrein
Op dat soort tijdstippen staanplaatsen is echt schandalig. Blijf er vooral over klagen bij Arriva en de betreffende Provincie als je er last van hebt... de provincies zijn in ieder geval wel gevoelig voor klachten.

06-11-2007 23:17:22
lucky
lucky
Het zijn de studenten die weer naar hun kamers in Groningen gaan. Arriva weet dat maar al te goed, maar ja, er wat aan doen ho-maar. De andere kant op past een 2/8 namelijk met gemak, en dan verspil je de andere kant natuurlijk het dubbele aan diesel..

Ik had er zelf geen last van, ik stond er toen de trein eraan kwam en had een zitplaats.

07-11-2007 17:44:02
j.jager
j.jager
Treinsel 302 heeft "Bastiaan Jan Ader" als naam.

07-11-2007 18:13:48
wadloper32
wadloper32
Is de trein van ongeveer 07:50 uur uit Scheemda richting Winschoten ook zo vol, en heeft die ook vaak vertraging?

07-11-2007 18:25:05
martijn24
martijn24
Treinstel 243 heeft de naam Egbert Wagenborg gekregen.

07-11-2007 19:09:59
kbrandsma
kbrandsma
En toen was het lijstje compleet!

Lang leve het gemakkelijk (achter)namenspotten.

07-11-2007 19:30:22
peterselie
peterselie
En het wikilijstje is compleet %02%

07-11-2007 22:36:42
timtrein
timtrein
Tsja, moeten jullie eerst (minstens) anderhalf jaar wachten op de volgende nieuwe stellen...

08-11-2007 18:10:53
plaid
plaid
De verdwaalde 3449 reed eind van de middag de Sneekdienst.

08-11-2007 22:26:35
wadloper32
wadloper32
Weet iemand ook waarom er nooit een Buffel wordt ingezet naar Winschoten of Nieuweschans in plaats van een GTW?

08-11-2007 22:37:48
peterselie
peterselie
Dat zal wel 2-ledig zijn.

In de eerste plaats omdat het kan, omdat de buffel breder is dan wat toegelaten is op dat baanvak?

Ten tweede omdat je met de Leerpendel zit, die ook bij verstoringen moet kunnen rijden. Omdat de omlopen zo gemaakt zijn dat het materieel maar kort in Groningen staat, zul je met een buffel veel meer matwissels uit moeten voeren. Dit is niet echt handig. Ook halen de buffels de rijtijden van de GTW met zeer veel moeite. Dat zou dus vertragingen op dat traject in de hand werken.

08-11-2007 22:44:37
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Niet alleen de 3449 maar ook de 3446 in de ochtend. De twee dm'90 lijken wel stuivertje te wisselen, tussen de baanvakken Leeuwarden - Harlingen/Sneek Stavoren. Niet dat ik dat erg vind overigens.

Verder heeft een mcn een handige manier gevonden om de cabine iets minder zichtbaar te maken in een Spurt. Pak gewoon een stukje krantenpapier en leg deze over de top van de deur, en trek hem dicht. Waardoor je als mcn iets meer privacy krijgt.

08-11-2007 22:46:11
peterselie
peterselie
Gister al iemand gezien die er een vuilniszak voor had geplakt.

08-11-2007 22:54:38
kbrandsma
kbrandsma
Sommige machinisten hangen de jas over de hoofdsteun. Zo kunnen ze onder het rijden toch nog even "shagje pielen".

Hopelijk morgen weer DM'90 naar Sneek. Vorige week was ik net een uurtje te laat in Lw. En zo niet dan maar een slagje Hlgh, voordat ze naar de NS vertrokken zijn (al keert DM'90 per 9-12 weer terug in Lw).

08-11-2007 23:24:45
j.jager
j.jager
Quote
peterselie: Ten tweede omdat je met de Leerpendel zit, die ook bij verstoringen moet kunnen rijden. Omdat de omlopen zo gemaakt zijn dat het materieel maar kort in Groningen staat, zul je met een buffel veel meer matwissels uit moeten voeren. Dit is niet echt handig. Ook halen de buffels de rijtijden van de GTW met zeer veel moeite. Dat zou dus vertragingen op dat traject in de hand werken.


Er zijn tenslotte 3 buffels voorzien van het duitse indusie, aleen dat werk niet meer. Als het nog werkte had je ermee naar Leer kunnen rijden, aleen dan hadden ze nog toegelaten moeten worden op dit baanvak.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-11-2007 11:06:24
kbrandsma
kbrandsma
Maar die buffels heeft Arriva weer niet, dus die mogelijkheid gaat sowieso niet op.

Die menging van DM'90 van uit Hlgh via Lw naar Sk (en omgekeerd) lijkt mij een middel om de keertijden te ruimen, en zo de vertragingen te vermijden. Bij DM'90 op Lw - Hlgh zijn er keertijden van zo'n 2 à 3 minuten te Lw ontstaan. Daarnaast wordt bij de menging weer met GTW's op Lw - Hlgh gereden, waardoor de keertijden sowieso weer tot normale tijden behoren.

DM'90 komt rond .31 aan vanuit Hlgh in Lw, terwijl de trein uit Sk al om .20 aankomt. Als de trein uit Sk op spoor 2 wordt gezet kunnen de reizigers al vast instappen. De DM'90 vanuit Hlgh kan hierna om .35 naar Sk vertrekken. Al blijf je nog wel met dezelfde wissel zitten waarmee spoor 1 en spoor 2 beide bediend worden.

Daarnaast heb ik al 2 maal op vrijdag een conductrice in de DM'90 naar Hlgh mee zien rijden die telkens de deuren sloot (ook vertragingspreventie). Al werd meestal wel met 1 open deur vertrokken...

Laatst bewerkt door kbrandsma op 09-11-2007 11:07

09-11-2007 11:13:49
idolaat
idolaat
Quote
jorwerd_f1: Verder heeft een mcn een handige manier gevonden om de cabine iets minder zichtbaar te maken in een Spurt. Pak gewoon een stukje krantenpapier en leg deze over de top van de deur, en trek hem dicht. Waardoor je als mcn iets meer privacy krijgt.


Ik vind het wel een beetje apart dat een werkgever besluit om een 'open' cabine te hebben, en dat werknemers dan met allerlei knip-en-plakwerk dat gaan frustreren.

09-11-2007 16:08:40
timtrein
timtrein
Quote
wadloper32: Weet iemand ook waarom er nooit een Buffel wordt ingezet naar Winschoten of Nieuweschans in plaats van een GTW?
Ik begreep dat DM '90 niet toegelaten is die kant op (helaas, anders was er ook al wel een in Stadskanaal geweest...). Dat zal trouwens vooral liggen in het feit dat niemand ooit de moeite heeft genomen de toelating aan te vragen. Naar Delfzijl en Roodeschool zijn ze volgens mij beide al weleens geweest...

09-11-2007 21:41:15
kbrandsma
kbrandsma
Waarom zou je toestemming vragen als de 4 DM'90's toch bestemd zijn voor de sneltreindienst Lw - Gn, en DH en voorheen Plan U al genoeg zijn voor Groningen - Nieuweschans? Het zou met niets verbazen dat ze officieel ook geen toestemming hebben om op Gn - Rd en Gn - Dz te rijden (en wellicht Lw - Hlgh).

09-11-2007 22:39:06
webguy
webguy
Leuk die DM'90, maar die 3 stellen hebben geknipte kabels voor Indussi: dat werkt niet meer

Laatst bewerkt door webguy op 09-11-2007 22:42


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

09-11-2007 22:41:34
j.jager
j.jager
@webguy. Er zijn maar 3 stellen met indussi.

12-11-2007 21:22:32
kbrandsma
kbrandsma
Even een paar lasdoppen/klemmen ertussen en voila.

Het viel mij vandaag op dat zowel de 242 als de 243 nog een zomer-indeling hebben. Zijn er nog meer GTW's die nog met een dergelijke uitdossing rondrijden?

12-11-2007 21:54:12
fastguy84
fastguy84
Is het eigenlijk wel de bedoeling dat er voortdurend wordt omgebouwd van zomer- naar winterindeling en v.v.? Ik zou zo denken dat de term 'zomerindeling' enkel duidt op treinstellen om in ieder geval de drukke zomerse treinen mee te rijden (bijv. naar de boot/Inselzug) ivm extra bagage, en dat de stellen buiten die zomerperiode simpelweg overal ingezet kunnen worden? Het lijkt me namelijk nogal omslachtig om 2x per jaar een grote ombouwoperatie te doen.

Laatst bewerkt door fastguy84 op 12-11-2007 21:55

12-11-2007 22:07:20
edje
edje
Quote
peterselie: Ik denk dat niet alleen. Bij mijn weten worden ook de schijfremmen vervangen, zodat de stellen toegelaten zijn voor 140 km/h. Er zijn namelijk steeds meer GTW'tjes die de stickers van Vmax 140 km/h weer in de cabine hebben.


Denk eerder dat de ATB zo wordt ingeregeld dat hij geschikt is om tot de 140km/h te gaan, inplaats van tot de 120km/h

12-11-2007 23:27:03
peterselie
peterselie
Zou kunnen, maar bij mijn weten was alles in eerste instantie al ingeregeld om 140 km/h te gaan, maar het IWV ging dwars liggen, zodat het 120 km/h werd. Arriva was er alles aan gelegen om voor Gn-Lw toch de 140 km/h toelating te krijgen, omdat dit de vertragingsgevoeligheid op dit traject enigszins te beperken, dus uiteindelijk hebben ze na bijna een jaar toch hun zin gekregen.

13-11-2007 00:02:22
j.jager
j.jager
Quote
kbrandsma:Het viel mij vandaag op dat zowel de 242 als de 243 nog een zomer-indeling hebben. Zijn er nog meer GTW's die nog met een dergelijke uitdossing rondrijden?


De 303 heeft ook nog de zomer opstelling.

13-11-2007 00:40:27
lucky
lucky
Quote
peterselie: Zou kunnen, maar bij mijn weten was alles in eerste instantie al ingeregeld om 140 km/h te gaan, maar het IWV ging dwars liggen, zodat het 120 km/h werd. Arriva was er alles aan gelegen om voor Gn-Lw toch de 140 km/h toelating te krijgen, omdat dit de vertragingsgevoeligheid op dit traject enigszins te beperken, dus uiteindelijk hebben ze na bijna een jaar toch hun zin gekregen.


En die 140km/h is en blijft hard nodig. De ene trein moet altijd bijna direct vertrekken als de ander aan komt. Sneltrein vertrekt nog steeds heel vaak 1 a 2 minuten te laat vanuit gn.

13-11-2007 09:51:06
kbrandsma
kbrandsma
Maar dat komt weer doordat de stoptrein 1 of 2 minuten te laat in Gn aankomt. Die rijdt sowieso bijna niet harder dan 120 omdat die dan al bijna weer af moet remmen.

Bovendien is er in Lw genoeg speling, dus die 1 of 2 minuten later in Lw is nou ook geen groot probleem.

Al kun je met 140km/h wel sneller inlopen bij vertragingen.

13-11-2007 10:27:54
j.jager
j.jager
Zelfs eens buffel lukt het om bij en vertraging van +5 uit Lw, optijd in Gn aan te komen(gerekend bij een sneltreinrit). Dus dan moet dat met de gtw helemaal geen probleem te zijn. De gtw kan tenslotte sneller optrekken dan een buffel.

13-11-2007 11:24:30
lucky
lucky
J.jager, bedoel je niet andersom? Want als de sneltrein te laat weggaat is die nooit op tijd in groningen. Deze haalt onderweg eigenlijk geen tijd in. De sneltrein rijdt op tijd als de overstap op de trein naar dz te halen is. En helaas is deze overstap vaker niet dan wel te halen..

13-11-2007 11:33:54
j.jager
j.jager
@lucky. Ik heb een keer meegemaakt dat we met +4 uit Lw zijn vertrokken, en dat we met -1 in Gn aankwamen, dat is dus 5 minuten. Het betrof hier een sneltreinrit gereden door 1 buffelstel.

13-11-2007 11:54:46
peterselie
peterselie
Dat was alleen mogelijk bij de dienstregeling van voor 2007. Bij mijn weten kan de buffel met een goede mcn het in 32 minuten afleggen. Bij de sneltrein Lw-Gn is die ruimte om vertragingen in te halen verdwenen, omdat er van 36 minuten rijtijd naar 34 minuten rijtijd is gegaan. De sneltrein Gn-Lw kan het relatief rustiger aan doen, omdat deze nog 5 minuten speling in Lw heeft.

14-11-2007 11:13:07
robbertc
robbertc
3x per uur Sneek-leeuwarden gaat door:
http://www.nu.nl/news/1314770/10/Opnieuw_extra_trein_in_Noorden.html

Laatst bewerkt door robbertc op 14-11-2007 11:13

14-11-2007 20:08:45
manuel25
manuel25
Geweldig. Al had ik liever ook nog een 30 minuten dienst tot workum gehad en dan 1 per uur naar stv. Maarja, dat zit er denk ik niet in.%04%

14-11-2007 20:29:30
mren
mren
De vraag is vooral hoe je die drie-keer-per-uurdienst aan alle kanten fatsoenlijk aan wil laten sluiten op de (semi-)halfuursdiensten. Vooral de eigen Arriva-diensten dan, want de NS-diensten liggen al ongeveer op een drie maal per uur dienst, muv Lw-Zl.

Laatst bewerkt door mren op 14-11-2007 20:30

14-11-2007 20:34:26
lucky
lucky
Ik ga voor de aankomsten in lw +/- (gebaseerd op deze drgl) :50 (stv), :10 en : 30

Dit omdat dan de mensen uit stv nog steeds met de sneltrein naar gn kunnen. De mensen uit sk die naar gn gaan hebben dan alleen weinig profijt, aangezien ze niet sneller dan nu in gn zijn. Wel sneller in lw natuurlijk.

14-11-2007 21:39:47
aarclay
aarclay
Wat er is anders aan de zomer opstelling vergeleken emt de winter opstelling?
Worden er banken toegevoegd of weggehaald etc?

14-11-2007 21:46:49
lucky
lucky
Er missen 4 of 5 rijen banken aan de kant van de wc's. (en aan de linker kant van het stel.) Op die plek is dan een gigantische open ruimte, voor fietsen dus.

Laatst bewerkt door lucky op 14-11-2007 21:47

14-11-2007 22:21:38
kbrandsma
kbrandsma
Quote
lucky: Ik ga voor de aankomsten in lw +/- (gebaseerd op deze drgl) :50 (stv), :10 en : 30
Dit omdat dan de mensen uit stv nog steeds met de sneltrein naar gn kunnen. De mensen uit sk die naar gn gaan hebben dan alleen weinig profijt, aangezien ze niet sneller dan nu in gn zijn. Wel sneller in lw natuurlijk.

Het is een ingewikkelde kwestie, te meer omdat Lw - Sk 3 keer in het uur rijd, terwijl Sk - Stv 1 keer in het uur rijd. De kruisingen vinden straks te Sknd plaats, terwijl Sknd-Stv-Sknd misschien niet binnen 60 minuten te realiseren is (tenminste niet bij DH). Hierdoor zijn lange wachttijden te Sk nodig.

Over de tijden in Lw: Je zit sowieso met het feit dat de Stv-dienst aansluiting op alle ritten moet hebben, zowel aankomend als vertrekkend. In het achterhoofd een keertijd van 3-4 minuten te Lw is de aankomst/vertrektijd alleen mogelijk tussen .54/.04. Gelijk met de dienst naar Hlgh dus. De robuuste dienstregeling van nu zal er niet beter op worden. Wel wordt de overstap van de Sk-pendel naar de echte IC korter dan de huidige 25 minuten.
Capaciteitsanalyse ProRail: http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/A745E15D-8BE5-4C3C-9194-692E8222E68E/0/CapaciteitsanalyseLeeuwardenSneekv10.pdf
Ik ga er vanwege het genoemde bedrag vanuit dat er voor optie 5 gekozen is. Kijk voor de aardigheid eens in bijlage 5 wat dit doet met de doorgaande dienst richting Stv!
Quote
mren: De vraag is vooral hoe je die drie-keer-per-uurdienst aan alle kanten fatsoenlijk aan wil laten sluiten op de (semi-)halfuursdiensten. (...) want de NS-diensten liggen al ongeveer op een drie maal per uur dienst, muv Lw-Zl.

Lw - Zl heeft een 19/41 dienstregeling: 1 stopper-IC, 1 snelle-IC. Geen probleem dus bij een dienst van 3 maal per uur.

15-11-2007 02:41:46
lucky
lucky
En met aankomst op :54 of later, wordt de aansluiting op de sneltrein al krap. Vooral doordat het drukker wordt is de kans op vertragingen groter.

Kijk alleen maar naar de lijn die ernaast ligt. Korte keertijden aldaar en een veel gemiste overstap richting groningen.


15-11-2007 09:37:39
aarclay
aarclay
Quote
lucky: Er missen 4 of 5 rijen banken aan de kant van de wc's. (en aan de linker kant van het stel.) Op die plek is dan een gigantische open ruimte, voor fietsen dus.

Daar waar normaal dus die klapstoelen zitten. Daar komen in de winter dus normale stoelen?

15-11-2007 09:44:18
webguy
webguy
Nee, want dan kan je niet meer langs de wc: het gaat over 1 vierzitter volgens mij die wordt weggehaald en vervangen door klapstoeltjes...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

15-11-2007 10:04:01
manuel25
manuel25
Bijna, er zitten in de bak met 1e klas 5 ramen van de deur tot de volgende bak. In de winteropstelling zijn er 2 ramen (vanaf de deur) waar klapstoeltjes voor zitten en in de zomeropstelling 3 ramen waar klapstoeltes voor zitten. er zitten bij dat derde raam in de winteropstelling 2 banken, geen vierzitter.

Laatst bewerkt door manuel25 op 15-11-2007 10:04

15-11-2007 10:57:24
j.jager
j.jager
Quote
webguy: Nee, want dan kan je niet meer langs de wc: het gaat over 1 vierzitter volgens mij die wordt weggehaald en vervangen door klapstoeltjes...


Aan die kant van de wagon zit geen 4 zitter. Het betreft een aantal 2 zitters die ze weg halen, en daar voor in de plaats komen een aantal klazitingen voor terug. Het betrefd hier om 4x2 zittingen die worden weggehaald, en daar voor in de plaats komen volgens mij 8(of 6) klapstoelen voor in de plaats.

Laatst bewerkt door j.jager op 15-11-2007 10:58

15-11-2007 12:50:15
lucky
lucky
J.jager zijn antwoord klopt precies. Het is gewoon zitplaats vernietiging voor het creeren van fietsenruimte die anders heel weinig in de trein aanwezig is.

Maar ik wens arriva volgend jaar dan ook succes op de lijn naar hlgh. Dit wordt een chaos verspel ik nu al. (Dit jaar heeft dm'90 er voor het grootste deel gereden. )

15-11-2007 12:52:30
hielkeb
hielkeb
Foto's van de zomer en winter opsteling zijn te zien op de 3e en 6e pagina van http://flickr.com/photos/spurt


Hielkeb

15-11-2007 20:07:26
lucky
lucky
Vandaag even op en neer gn- lw geweest voor een etentje. 2 kleine opvallende dingen:

In de sneltrein v 15.52 uit gn zag de mcn een bekende. Deze sprak hij steeds aan via de intercom. Lijkt me niet dat die daar voor bedoeld is.

En op de terugweg om 18.58 stond er steeds sneltrein lw, maar toen we bij grijpskerk waren kwam er, dat we bij het eindpunt leeuwarden waren. Oops, ik dacht dat we naar gn gingen.

15-11-2007 21:20:08
lamote_ban
lamote_ban
Quote
kbrandsma:
De kruisingen vinden straks te Sknd plaats, terwijl Sknd-Stv-Sknd misschien niet binnen 60 minuten te realiseren is (tenminste niet bij DH). Hierdoor zijn lange wachttijden te Sk nodig.


Nee, dat wordt 80 minuten. Dat betekent in beide richting 5 minuten wachten in Sk.

Quote
kbrandsma:
Over de tijden in Lw: Je zit sowieso met het feit dat de Stv-dienst aansluiting op alle ritten moet hebben, zowel aankomend als vertrekkend.


Ik denk dat die deels worden opgegeven. Er zijn nu ook weer niet zoveel overstappende reizigers.

15-11-2007 22:05:29
kbrandsma
kbrandsma
- Inderdaad 5 minuten wachten indien het station noordwaards wordt verschoven. Ik wil niet weten wat voor gevolgen die 2 extra passages bij de overgang over de Bolswarderweg hebben. Nu staat het verkeer al tijden te wachten (vooral bij vertrek vanaf station Sk zijn de bomen minimaal 2 minuten dicht). In 2008 komt daar ook nog verkeer vanuit IJlst bij omdat de aansluiting naar de rondweg verloren gaat vanwege het aquaduct.
- Nee, maar die er zijn moet je wel die overstap bieden. Het is al decennia lang zo dat de rit vanuit Stv een goede overstap biedt op de IC naar Zl. Daarnaast moet je ook 's avonds na 20.00 goede overstapmogelijkheden naar Gn bieden.
Quote
lucky: Maar ik wens arriva volgend jaar dan ook succes op de lijn naar hlgh. Dit wordt een chaos verspel ik nu al. (Dit jaar heeft dm'90 er voor het grootste deel gereden. )

Ik neem aan dat je Oerol bedoelt?
Dan kunnen ze beter de fietsenbak van een 2/8 strippen a la Pec, en die dan als fietsenhok inrichten. In het weekend dan nog een losse 2/6 aankoppelen voor de niet fietsers. Last but not least grote borden op het perron in Lw neerzetten dat fietsen bij de eerste deur in moeten worden geladen.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 15-11-2007 22:07

15-11-2007 22:45:32
dh3201
dh3201
Nee gewoon een bordje richting uitgang van het station: fietspad die kant op %08%%08%


Shqiperise-lopers?

16-11-2007 02:35:07
lucky
lucky
Quote
lamotep:
Quote
kbrandsma:
Over de tijden in Lw: Je zit sowieso met het feit dat de Stv-dienst aansluiting op alle ritten moet hebben, zowel aankomend als vertrekkend.


Ik denk dat die deels worden opgegeven. Er zijn nu ook weer niet zoveel overstappende reizigers.


Dan rijst de vraag, wat is veel? Aan hoeveel procent denk je dan? Sowieso op maandag en vrijdag heb je veel overstappers. Ik denk aan zo'n 20-30% bijna wel die doorreist. Daarvoor wil je toch wel een overstap creeren.

Op di - do zal dat natuurlijk minder zijn, maar er zijn toch redelijk wat mensen die op en neer reizen, en mensen die dagje winkelen in Groningen.

16-11-2007 02:37:48
lucky
lucky
Quote
kbrandsma: - Inderdaad 5 minuten wachten indien het station noordwaards wordt verschoven. Ik wil niet weten wat voor gevolgen die 2 extra passages bij de overgang over de Bolswarderweg hebben. Nu staat het verkeer al tijden te wachten (vooral bij vertrek vanaf station Sk zijn de bomen minimaal 2 minuten dicht). In 2008 komt daar ook nog verkeer vanuit IJlst bij omdat de aansluiting naar de rondweg verloren gaat vanwege het aquaduct.
- Nee, maar die er zijn moet je wel die overstap bieden. Het is al decennia lang zo dat de rit vanuit Stv een goede overstap biedt op de IC naar Zl. Daarnaast moet je ook 's avonds na 20.00 goede overstapmogelijkheden naar Gn bieden.
Quote
lucky: Maar ik wens arriva volgend jaar dan ook succes op de lijn naar hlgh. Dit wordt een chaos verspel ik nu al. (Dit jaar heeft dm'90 er voor het grootste deel gereden. )

Ik neem aan dat je Oerol bedoelt?
Dan kunnen ze beter de fietsenbak van een 2/8 strippen a la Pec, en die dan als fietsenhok inrichten. In het weekend dan nog een losse 2/6 aankoppelen voor de niet fietsers. Last but not least grote borden op het perron in Lw neerzetten dat fietsen bij de eerste deur in moeten worden geladen.


Is die rondweg niet veel later klaar en opgeleverd? (2010?) Ik weet niet precies wanneer je niet meer vanuit ijt richting sk kan.

En het is niet alleen met oerol. Terschelling is gewoon een vakantieeiland waar veel mensen met de fiets heen gaan voor een dag of een weekend fietsen/vakantie. Dus heb je gewoon in de zomer veel fietsen in deze trein en dat is en zal een groot probleem blijven..

Bordjes en papieren zijn natuurlijk al een grote hulp. Maar met de zomerindeling hou je toch een beperkt aantal fietsplaatsen. (Mensen hebben geen vouwfiets, maar een fiets met veel bagage en nemen dus veel ruimte in. )

16-11-2007 07:41:57
kbrandsma
kbrandsma
Het aquaduct is volgend jaar al klaar. Het water stroomt er tenminste al overheen. http://www.a7sneek.nl/
Het probleem is dat de meeste mensen fietsen op een balkon neer zetten, omdat dat bij vrijwel alle treinen het geval is. De meeste reizigers komen in de vakantie van ver en weten niet hoe het bij een GTW moet. Hierdoor wordt het een puinhoop.

16-11-2007 12:19:33
lucky
lucky
Maar zelfs al staat er een conducteur elke keer die dit verteld, dan nog heb je het probleem. De treinen die aansluiten op de boot als het mooi weer is krijgen gewoon teveel fietsen te verwerken. De GTW's zijn daar niet op gebaseerd en dus krijg je problemen. Het balkon is aan de zomer kant ook nog kleiner door dat de ingang van de wc daar zit.

16-11-2007 12:27:45
peterselie
peterselie
Aan de spots van socios te zien, moet Arriva het vanaf vandaag met 2 stellen minder doen. Arriva zal vandaag de buffels wel in moeten leveren.

16-11-2007 15:28:02
broek53
broek53
Ja, gemeld wordt dat de 3446 en 3449 naar Zwolle gaan voor wat werkzaamheden (achterstallige CW's, denk ik) en dan weer ter beschikking komen van NSR.

16-11-2007 16:13:54
kbrandsma
kbrandsma
Gloeiende gloeiende. Net weer terug in Friesland, hebben ze de DMmers de provincie uit gestuuurd. Zou vanmiddag nog even een ritje Hlgh doen en nog wat foto's schieten. Toen niet gespot, en ook naar Sk/Stv geen dieselhydrauliek. Nouja, gelukkig hebben we de foto's nog.

Ik vond het al zo leeg bij aankomst in Lw. Er stond maar 1 2/6 op de opstelsporen (en 1 op spoor 1 voor Lw - Sk en 2 maal 2/6 op spoor 7 voor Lw - Gn).

Laatst bewerkt door kbrandsma op 16-11-2007 16:15

16-11-2007 16:48:56
broek53
broek53
Enigszins OT, maar ik verbaas mij er al heel lang over dat er op het laatste moment nog foto's gewenst worden van iets dat een decennium of langer aan de hand is geweest. Het enige bijzondere aan zo'n foto is immers alleen de datum in het onderschrift... Maar ja, hier spreekt iemand zonder dat heilige fotografie-vuur

16-11-2007 16:57:20
kbrandsma
kbrandsma
Heilig fotografie-vuur heb ik gelukkig niet.
Vorige week was het de bedoeling om een slag te maken, maar toen was het én donker én ik +40 had bij aankomst te Lw. Toen de DM'90 naar Hlgh net weg was, en de trein naar Sk er nog stond, daar maar ingestapt. Die 1,5 uur was me te veel van het goede.

16-11-2007 17:09:56
taigagaai
Moderator
taigagaai
Als ik het goed gezien heb, zijn de stellen rond de klok van 14.00 aangekomen in Zwolle. Ik zag namelijk vanaf 13.45 twee DM'90 stellen aankomen vanuit het noorden. Deze hebben er een tijdje over gedaan om op het werkplaats terrein te komen aldaar. Er moest nog gewacht worden voordat enkele treinen voorlangs gekruist waren.

16-11-2007 17:47:52
timtrein
timtrein
Ik schreef een maand geleden toch ook al "half november"

20-11-2007 23:09:08
wimhoekema
wimhoekema
Quote
taigagaai: Als ik het goed gezien heb, zijn de stellen rond de klok van 14.00 aangekomen in Zwolle. Ik zag namelijk vanaf 13.45 twee DM'90 stellen aankomen vanuit het noorden. Deze hebben er een tijdje over gedaan om op het werkplaats terrein te komen aldaar. Er moest nog gewacht worden voordat enkele treinen voorlangs gekruist waren.


Klopt, ze vertrokken om 12.30 uur van het tractieterrein Gn, enigzins vervuild maar volle kracht richting Zl. Daarmee verdwenen na 8,5 jaar de laatste Noordned logo's uit het Noorden....

21-11-2007 10:25:40
kbrandsma
kbrandsma
Op het rijdende materiaal dan.

Op het busstation van Leeuwarden zijn nog wel enkele NoordNed logo's te bespeuren, alsmede wellicht nog logo's van VEONN, en als u goed kijkt nog ergens een FRAM logo onder een een of andere sticker (onder de NoordNed-sticker op boven de beeldbuis rechts).
http://picasaweb.google.nl/Printsjes/OpZoekNaarHetExFrieslandOvMateriaal/photo#5099773390145056866

21-11-2007 10:50:16
socios
socios
Het 'grappige' is dat die Buffels (3446 en 3449) die bewuste dag (16NOV) om 11.15u te Meppel UIT de richting Zwolle kwamen en RICHTING het Noorden reden. Iemand een idee waarom dat dan was? Aangezien ze dus eind van de middag weer in Zwolle waren...

Laatst bewerkt door socios op 21-11-2007 10:50

21-11-2007 12:00:52
manuel25
manuel25
Dan hebben ze misschien wel de stoptrein zl-gn gereden (lijkt mij sterk) of ze zijn naar onnen geweest of ze hebben proefgereden. Ik vind het trouwens wel jammer dat ze weg zijn bij arriva.%04%
Maargoed, dit topic was eigelijk bedoeld voor de GTW's van Arriva.
Volgens mij zijn de kinderziektes bij de GTW's idd zowat over, de treinen zijn de laatste tijd al beter op lenge. Nou kom ik misschien maar 4 keer per maand in Lw, maar ik zie er elke keer maar 1 of 2 voor de deur van VOITH staan, of helemaal niets.

Laatst bewerkt door manuel25 op 21-11-2007 12:07

21-11-2007 13:11:25
kbrandsma
kbrandsma
Precies. In september stonden er soms zelfs wel 5 stellen aan de kant.

Ik las gisteren op de site van "Wadloper" (http://www.wadloper.nl.tt ) bij Actueel nieuws (eerst registreren) een mooi stukje over de kinderziektes/modificaties van de GTW's bij Arriva. "Rollkuhr", software-updates, RUF-systeem, deuren, ATB en dergelijke worden beschreven.

Afgelopen tijd zie ik nog wel steeds enkele auto's met Duitse kentekens op de parkeerplaats naast Voith staan. Er zijn dus nog wel (onder-)leveranciers bezig met onderzoek naar storingen en het uitvoeren van modificaties.

21-11-2007 18:04:11
micky
micky
Een DM´90 stel (volgens mij de 3446 stont in de werkplaats in Zl voor verwijdering van de Noordned stikkers.

micky

Laatst bewerkt door micky op 21-11-2007 18:29

21-11-2007 18:06:05
dumpy_dump
dumpy_dump
"De werkplaats"... Welke?

21-11-2007 18:08:33
lucky
lucky
Ik denk zl, aangezien micky daar vaker komt.

23-11-2007 21:49:18
willy84
willy84
Volgens mij zit daar geen echte werkplaats meer maar een servicepunt met wat storingsmonteurs.

23-11-2007 22:26:02
kbrandsma
kbrandsma
Vandaag rond 16.00 weer een stevig aantal GTW's aan de kant te Lw. 2x2/6 op het normale opstelterrein. De 232 stond op het Voith terreinspoortje en nog 2 maal 2/8 (o.a. de 305) en de 238 stonden op de sporen voor de loods.

Zal wel weer krap geweest zijn in Gn. Lw - Sk - Stv had er in ieder geval niet onder te lijden.

23-11-2007 22:31:39
manuel25
manuel25
Viel mij ook al op, vooral veel 2tsjes langs de kant.
Lw-Gn reed steeds met 1x 2/8, ook de sneltrein, die waren dus wel aardich (lees: helemaal) vol, vooral rond 16.00 uur.

24-11-2007 00:19:01
lucky
lucky
K brandsma. De 17.01 had maar 1x 2/8 terwijl de sneek stopper met gekoppelde stellen reed. Ik had als planner het andersom gedaan, maar dat zal aan mij liggen. Het viel me eigenlijk heel erg mee hoe het ging in de 2/8. Stuk of 10 staanplaatsen.

Was een rustige vrijdag voor mij, ik heb meestal 1 van de spitstreinen en meestal is het een stuk drukker.

24-11-2007 01:29:15
raoul
raoul
Quote
willy84: Volgens mij zit daar geen echte werkplaats meer maar een servicepunt met wat storingsmonteurs.

Kun jij mij even uitleggen waar dm'90 dan onderhouden wordt? Toch echt in Zwolle en nergens anders. Sluiting is van de baan.

24-11-2007 16:36:59
kbrandsma
kbrandsma
Quote
lucky: De 17.01 had maar 1x 2/8 terwijl de sneek stopper met gekoppelde stellen reed. Ik had als planner het andersom gedaan, maar dat zal aan mij liggen. Het viel me eigenlijk heel erg mee hoe het ging in de 2/8. Stuk of 10 staanplaatsen.

De 30051 (17.03) rijdt vrijwel altijd met een losse 2/8 (of losse 2/6, wat eigenlijk niet kan), sla de recente spots er maar eens op na.
Als je de Sneek-pendel wat ruimer bediend (5 bakken) kun je zorgen dat mensen (als die mogelijkheid er is) eerder geneigd zijn de 30049 of 30053 pakken. Je hebt dan een betere bezetting van je materiaal, namelijk op het drukste deel van het traject. De 5 bakken GTW hoeven dan niet halfvol naar Stv te rijden. Sowieso is de 30053 drukker dan de 30051. Hier zitten alle "tot 17.00 uur" arbeiders in.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 24-11-2007 16:38

25-11-2007 00:25:55
lucky
lucky
Spots zijn van alle dagen en mijn waarnemingen alleen van de vrijdag. Op vrijdag heb ik vaker om 17.01 of 16.01 wel een een gekoppeld stel dan niet.

Laatst bewerkt door lucky op 25-11-2007 00:26

25-11-2007 16:36:04
kbrandsma
kbrandsma
Waarom voer je die dan niet in als ik vragen mag? Dan kunnen de andere reizigers op de lijn ook een beter beeld krijgen van wat er rijdt (en hoef ik niet bang te zijn op een enkele 2/8 om 17.03 en die rit dus te mijden).
De 16.03 trein (30047) rijdt vrijwel altijd gekoppeld inderdaad (met 2x2/6).

25-11-2007 19:52:39
manuel25
manuel25
NAV. nedtrain maastricht: is Voith in leeuwarden ook van plan om een open dag te houden? lijkt me wel interessant, en het is ook lekker dichtbij.

25-11-2007 20:07:23
lucky
lucky
Quote
kbrandsma: Waarom voer je die dan niet in als ik vragen mag? Dan kunnen de andere reizigers op de lijn ook een beter beeld krijgen van wat er rijdt (en hoef ik niet bang te zijn op een enkele 2/8 om 17.03 en die rit dus te mijden).
De 16.03 trein (30047) rijdt vrijwel altijd gekoppeld inderdaad (met 2x2/6).



Ik reis dan dus van mijn kamer naar huis. Dit betekent dat ik al een koffer en een laptop mee te nemen heb. Geen handen vrij om te spotten dus. Daarbij komt dat ik dan met iemand mee reis en geen zin heb om me dan met spotten bezig te hebben, maar gezellig zit te kletsen.

26-11-2007 12:24:11
kbrandsma
kbrandsma
Ok, al noteer ik ook vrijwel nooit iets. De 30000 ritjes stellen toch niet zoveel voor.

Vandaag goed herstel van de buitendienst stellen te Lw (t.o.v. vrijdag). De 315 stond op het Voith terrein. De 325 stond alleen aan de kant (maar werd later wel gerangeerd/getankt).

26-11-2007 12:33:00
peterselie
peterselie
Quote
manuel25: NAV. nedtrain maastricht: is Voith in leeuwarden ook van plan om een open dag te houden? lijkt me wel interessant, en het is ook lekker dichtbij.


Zoveel valt er nu ook weer niet te zien. Liggen 2 sporen in de loods, waarvan 1 putspoor. Verder valt er op wat tiliften, afzuigkappen, gereedschappen en een magazijn na weinig te zien.

26-11-2007 19:53:37
kbrandsma
kbrandsma
Het gaat ook niet om de werkplaats, maar om het materiaal. Eindelijk eens onder een GTW kijken en die motorbak wat van binnen bestuderen. En als het even kan nog wat personeel uithoren.
Quote
lucky: K brandsma. De 17.01 had maar 1x 2/8 terwijl de sneek stopper met gekoppelde stellen reed. Ik had als planner het andersom gedaan, maar dat zal aan mij liggen. (...)

Ik zat er vandaag nog eens over na te denken en toen viel mij op dat 's ochtends ook 6 stellen worden ingezet, dus zouden ze 's middags nog wel een stel hebben staan als versterking voor de 30051. Of dat stel moet planmatig voor onderhoud aan de kant gaan.
Doorsnede Lw-Sk-Stv 's ochtends rond 7.55:
Stv: 2/8 voor de 30030
Sk: 2/6 uit de 30013, rangeren naar spoor 1 voor de 30030 v.
Sk: 2/6 + 2/8 voor de 30028.
Lw: 2/6 + 2/6, net aangekomen als 30026.

26-11-2007 20:26:43
peterselie
peterselie
Ik heb op deze site wel plaatjes voorbij zien komen:

http://www.mp-produktie.nl/mpp/specials.htm

Even klikken op Nieuwe Arriva Light-rail en daar komen heel wat platen van de GTW tevoorschijn, inclusief de onderkant van de 10304, die op dat moment in de hal stond. 2 dagen na deze fotoreportage ben ik in de loods geweest.

27-11-2007 23:59:39
lucky
lucky
Quote
kbrandsma:
Quote
lucky: K brandsma. De 17.01 had maar 1x 2/8 terwijl de sneek stopper met gekoppelde stellen reed. Ik had als planner het andersom gedaan, maar dat zal aan mij liggen. (...)

Ik zat er vandaag nog eens over na te denken en toen viel mij op dat 's ochtends ook 6 stellen worden ingezet, dus zouden ze 's middags nog wel een stel hebben staan als versterking voor de 30051. Of dat stel moet planmatig voor onderhoud aan de kant gaan.
Doorsnede Lw-Sk-Stv 's ochtends rond 7.55:
Stv: 2/8 voor de 30030
Sk: 2/6 uit de 30013, rangeren naar spoor 1 voor de 30030 v.
Sk: 2/6 + 2/8 voor de 30028.
Lw: 2/6 + 2/6, net aangekomen als 30026.
Dit klopt inderdaad. Er zijn (en waren in de tijd van de DH (6 2tjes dan) 6 stellen voor Lw-sk/stv nodig. Dit is nu nog steeds zo en dus moet er in de avondspits 3x gekoppeld kunnen worden gereden. Maar dit gebeurt dus blijkbaar niet.

28-11-2007 00:01:41
lucky
lucky
Wat ik nog helemaal vergeten te melden ben:

Op maandag reed de 7.01 trein uit gn niet. Waarschijnlijk was er 1 stel kapot. Want toen ik de sneltrein van 7.58 uit lw had, kwam in in veenwouden 3 stellen tegen. Dus werdt er gereden met 6-9 bakken. Het leken 7 of 8 bakken. Dat was weer een tijdje geleden dat ik dat zag. Stellen zagen er redelijk knus uit zo te zien.

28-11-2007 21:12:50
kbrandsma
kbrandsma
Zie mijn bericht in "Opvallende dingen 26 november":
Quote
kbrandsma: (...)
Maar liefst 7 bakken GTW in trein 30228 (Gn-Lw) en retour in 30017.
(...)


De 30228 ben je in Veenwouden tegengekomen (vertrekt rond 7.30 uit Gn), en bestond zo uit m'n hoofd uit 237 v, 232 m en 320 a.
Dan zullen ze voor de 8.03 trein uit Lw naar Gn wel een stel van het emplacement geplukt hebben.