28-11-2007 21:48:57 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Dat was het domme, ik wist dat de 7 uur trein uit gn niet was vertrokken, maar ben helemaal vergeten om te kijken of er iets stond voor de 8 uur uit lw.. 7 bakken is wel eens leuk op de lijn lw -gn, komt zelden voor. ![]() |
28-11-2007 21:52:08 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Heb het zelf al 2 keer eerder gespot ![]() |
28-11-2007 22:13:13 | ||
---|---|---|
jorwerd_f1
![]() |
Quote Het komt wel vaker voor. Ik heb zelfs eens 7 bakken gezien op de lijn naar Stavoren, vanwege het Skutsjesylen. Dat vond ik allemaal maar een beetje overkill, want het was op zaterdag en ook nog eens in de vakantie %09%. Laatst bewerkt door jorwerd_f1 op 29-11-2007 09:20 |
28-11-2007 22:18:28 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Jah, daar heb ik nog ingezeten%08%, de heenreis (waar ik in zat) was ik de enige die in de 2/8 zat, in de overige stellen zat ook bijna niemand. Driekwartier later zag ik hem ongeveer halfvol langs ons huis richting Lw rijden. Die 2/8 had dan ook wel in Lw kunnen blijven![]() Maar het was zeker een prachtig gezicht, die 1800 Kw door ons weiland ![]() Laatst bewerkt door manuel25 op 04-12-2007 23:12 |
28-11-2007 23:19:26 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Ik denk wel meer dan 1800 kW. 600 kW per motorbak is het max. vermogen aan het wiel. Efficiëntie dieselmotor-generator-elektromoter is zeker geen 100%, en dan wordt er na de generator ook nog een deel afgesnoept door de verlichting, airconditioning en dergelijke. Maar om nog even terug te komen op die Skutsjesyl trein: Was dat niet een extra tussentrein die alleen tussen Lw en Sk met 7 bakken reed, waar vervolgens in Sk weer 2 terug gingen als Sneek-pendel? 7 bakken DH past namelijk niet op de stations in de Friese Zuidwesthoek. Voorheen reed daar ook maximaal 5 bakken DH (en stond om 7.43 te Sneek vooraan het perron een DH-I klaar aan te koppelen). |
29-11-2007 00:42:45 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Die DH reed het laatste jaar van de DH's zeker niet meer? Ik kan me niet herrineren dat we met die trein koppelden in sneek. Het klopt wel dat deze altijd met 5 bakken reed, denk dat 6 ook prima past trouwens. (wel op ijt) |
29-11-2007 09:26:43 | ||
---|---|---|
jorwerd_f1
![]() |
Quote Het waren 3 Spurts namelijk: 10233 V, 10235 M, 10306 A in de 30059 gespot te Mg, allemaal op zaterdag 28 juli 2007. Door de grote van deze trein paste het ook allemaal maar net in Mantgum. Wat me die dag ook opviel, was dat er een hoop gekoppelde stellen rondreden. Heb echt 1 drukke trein gezien, waar Arriva ook gewoon met de normale capaciteit had kunnen rijden. De 30059 is doorgaans de pendel richting Stavoren. Dus ik neem aan dat die gewoon Stavoren heeft aangedaan? Laatst bewerkt door jorwerd_f1 op 29-11-2007 09:29 |
29-11-2007 10:41:14 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Je kan in sk makkelijk 1 of 2 stellen afkoppelen en die terugsturen he.. |
29-11-2007 15:06:22 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Maar dat heeft totaal geen nut, want de drukte van reizigers bevindt zich niet tussen Sneek en Leeuwarden. Wanneer wegens het Skútsjesylen een tussentrein wordt gereden (verlenging van Sneek-pendel) is het natuurlijk anders. Dan gaat er te Sk een stel af en terug naar Lw (anders is er geen stel voor die dienst).Quote Vanaf 10-12-2006 was het over met deze constructie. Daarvoor (zeg maar vanaf Arriva tijd) kwam het ook regelmatig voor dat er in plaats van 6 bakken maar 5 bakken in deze trein reden (en er dus geen DH-I klaarstond op spoor 1 te Sk). Bij NoordNed heb ik vrijwel niet anders meegemaakt dat er 6 bakken voor kwamen rijden, in de samenstelling DH-I v, DH-II 2, DH-I 3, DH-II A. Dat waren nog eens tijden (de Sneek pendel van 10.20, 11.20 en 12.20 reden doordeweeks toen nog met een enkele DH-I!). |
29-11-2007 17:49:40 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Alle 3 stellen zijn gekoppeld naar stavoren gereden, op de perrons waar dat niet pastte hielden ze volgens mij de voorste en de achterste deuren gesloten. |
30-11-2007 09:55:15 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Kan dat bij de GTW's, specifieke deuren gesloten houden? Dat is natuurlijk een goede oplossing. Zo kun je twee bakken meer inzetten dan je perronlengte hebt. Of zelfs 4 als je met 2/8'en rijdt. Wel op tijd omroepen dat men bij de goede deur moet staan. |
30-11-2007 09:59:02 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Bij ieder treinstel kun je elke deur afsluiten, dus ja ![]() |
30-11-2007 13:58:43 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
vandaag tussen Leeuwarden-Groningen een gtw 2/6 gezien ze kunnen beter met een gtw 2/8 rijden dit kan onverwachte drukte beter aan en vooral in de loop van de middag wil het nog weleens druk wezen in de treinen. Laatst bewerkt door spurt2244 op 18-12-2007 14:49 |
30-11-2007 20:29:42 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Woensdag nog gezien, toen de voorste deur vervelend deed. Volgens mij is de deur in buitenpost ofzo dicht gedaan en de vertraging bleef beperkt. (20.03 trein lw -> gn) |
04-12-2007 08:38:22 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Ik lees dit op de website van de Telegraaf: Vanaf volgende week rijden er geen treinen meer in het noorden van het land. Arriva, dat spoorlijnen in Friesland en Groningen exploiteert, weigert een contract met staatsbedrijf ProRail te tekenen. Die handtekening is nodig om een nieuwe vergunning te krijgen per 10 december. Ook andere regionale openbaarvervoerders zijn de slechte verrichtingen van de spoorbeheerder zat. Volgens Arriva-directeur Anne Hettinga maakt staatsbedrijf Prorail misbruik van zijn monopolistische positie: "We zijn het zat om nog eenzijdige contracten met Prorail te moeten ondertekenen, waarin wij van alles worden verplicht, terwijl Prorail niets hoeft te doen. Ik onderteken niks meer." In een reactie stelt ProRail: "We weten dat er veel is misgegaan, onder meer bij Arriva. We betreuren dat ten zeerste en zullen er alles aan doen om de relatie met Arriva zo snel mogelijk te verbeteren." De regionale treinen maken samen ongeveer een derde deel uit van het Nederlandse spoorwegnet. Het gevolg is dat Arriva vanaf volgende week geen spoorvergunning meer heeft. Voor elke nieuwe dienstregeling, die voor 2008 aankomende zondag ingaat, moeten de spoorwegmaatschappijen een contract tekenen met spoorbeheerder ProRail, anders krijgen ze geen toestemming om treinen te rijden. Dupe Volgens Hettinga belooft de Prorail-directie elk jaar aan haar verplichtingen te voldoen. "Maar ze doen het gewoon niet", zegt Hettinga. "Ik wil heel graag treinen rijden, maar zo kan het niet langer. De reiziger is de dupe van ProRail, punt." Hettinga wil graag dat Prorail het spoor aanpast voor nieuwe treinen. Daarnaast wil hij een verandering van de dienstregeling om de treinen op tijd te kunnen laten rijden. "Maar Prorail voert niks uit", zegt hij. Wat denken jullie, bluft Arriva? Ik denk persoonlijk niet dat ze stoppen met rijden. Laatst bewerkt door Iceman op 04-12-2007 08:40 Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-12-2007 08:58:58 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Arriva kennende blufffen ze, maar de tijd zal het leren, want zoals hopelijk bekend is, is Arriva altijd al wat dwars geweest. |
04-12-2007 09:01:47 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Goh, geen treinen meer? Nou dat worden dan rustige spottijden![]() Maar het spoor moet aangepast worden voor de GTW's? Heeft men het over de ATB die opgehoogd moet worden naar 140? |
04-12-2007 09:54:09 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Ik ben wel van mening dat Hettinga gelijk heeft. De "pret" is begonnen met het doorgeven van de foute perronhoogte. Voordat alle perrons zijn aangepast sinds de fout door ProRail toegegeven is, zijn we bijna 2 jaar verder. Komt het even mooi uit dat de provincie Fryslân ook niet zo happig is op ProRail en zelf het beheer op de eigen lijnen uit wil voeren. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is dit nu aan het onderzoeken (kan nieuwsartikel op dit moment niet vinden). Laten we hopen dat ProRail wel op tijd over de brug komt met het vooronderzoek voor Zuidbroek - Veendam, zodat Arriva nog wel voor het verstrijken van 2007 treinen voor dit traject kan bestellen. http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/binnenland/article2802309.ece (met foto van de 301 tijdens de eerste week in Nederland, augustus 2006) Laatst bewerkt door kbrandsma op 04-12-2007 10:01 |
04-12-2007 13:18:46 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteIk denk het aanpasen zodat er méér treinen kunnen rijden Aan het onderzoek Zb-Vdm wordt gewerkt, maar als Arriva een beetje vertrouwen heeft in de andere partijen en ook in zichzelf dan kunnen ze ze volgens mij gewoon bestellen... anders komen ze voor de verdere vervoersgroei wel van pas over een paar jaar. Laatst bewerkt door timtrein op 04-12-2007 13:21 |
04-12-2007 20:44:51 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Hehe, eindelijk eens iemand die de wanprestaties van ProRail niet voor zoete koek slikt. Nu Arriva tegen ProRail in gaat, durft NSR blijkbaar ook klachten over ProRail bij het NMa in te dienen. Shqiperise-lopers? |
04-12-2007 21:39:41 | ||
---|---|---|
wadloper32
![]() |
Nu Syntus, Connexxion en Veolia nog............%08% |
04-12-2007 21:40:43 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Dat staat los van elkaar (hoewel de achtergrond hetzelfde is). Ook Syntus en Connexxion zijn bezig met formele stappen t.a.v. het ProRail besluit over de drgl 2008. In de diverse media is dit al enkele weken te lezen. Niet alles wordt direct hier op Somda gemeld (mocht iemand die illussie hebben). Laatst bewerkt door jeanpierre op 04-12-2007 21:41 |
04-12-2007 21:55:40 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteKletspraat. Je dacht toch niet dat NS zoiets in één dag bedenkt? Daarnaast gaan de klachten van NS over heeeel andere dingen tegen een heel ander deel van ProRail (capaciteitsverdeling). Prorail is nu eenmaal een veelkoppig monster. |
04-12-2007 21:59:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteZowel in dit als een ander topic lees ik in en tussen de regels dat de veronderstelling is dat Arriva geen trinen meer laat rijden en een soort staking uit zou roepen. Dat is dus niet zo. Arriva tekent de zgn Toegangsovereenkomst voor het dienstregelingjaar 2008 niet (als daar niet iest concreets over hun wensen tegenover staat). Op grond daarvan MAG Arriva vervolgens niet rijden ingaande 9 december. Als ik Arriva was (nou ja, je begrijpt wat ik bedoel) dan zou ik juist WEL gaan rijden en eens kijken wat ProRail dan doet - als je nou eens een ludiek conflict wilt uitvechten. |
04-12-2007 22:13:40 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Dan heb je de spreekwoordelijke poppen aan het dansen. Dan overtreedt je de wet als Arriva zijnde, en ik denk dat je dan een aardige boete aan je treintjes heb hangen. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-12-2007 22:51:08 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Hoe kun je een trein laten rijden als ProRail de wissels (en seinen) niet voor je bediend? |
04-12-2007 22:52:03 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Gewoon rechtdoor naar school en kantoor%08%. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-12-2007 22:55:35 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Quote Er is nog een verschil tussen de directie en de verkeersleiding. Als de verkeersleiding de wissels gewoon bedient komt het goed. Daarbij natuurlijk dat de trdl helemaal niks over het grootste deel van de baanvakken te zeggen heeft. (De laserpistools doen het werk) |
04-12-2007 22:59:09 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Maar dan overtreedt je alsnog de wet? Als je van de spoorbeheerder niet mag rijden, en je doet het toch dan heb je wel een probleem met prorail denk ik. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-12-2007 23:00:04 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Er wordt zovaak en overal de wet overtreden. Natuurlijk mag het niet.. |
04-12-2007 23:01:18 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Maar zo zichtbaar de wet overtreden, daar snij je jezelf alleen maar mee in de vingers. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-12-2007 23:10:10 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ongetwijfeld, maar iets dat zó overduidelijk absolute en volkomen waanzin is, kun je niet beter aan den volke tonen dan door een geheel onschuldige actie. Laat Prorail maar weigeren de seinen te bedienen voor de treinen van Arriva, dan voorkom je dat de misvatting ontstaat (zoals ik op Somda nu al tienatllen keren gelezen heb) dat Arriva zou weigeren te gaan rijden. Neemt overigens niet weg dat ik het helemaal theater van het meest absurde soort vind - maar je raakt eraan enigzins gewenst, nietwaar? Michiel (dagelijks in de slag met de meest bureaucratische moloch van dit land, zijnde ProRail. Dat kleurt je mening wel, geef ik toe..) |
04-12-2007 23:11:11 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
@Iceman: Keep on dreaming! Beschouw het maar als 'burgerlijke' (%03%) ongehoorzaamheid in een ludiek conflict (mooie term, Michiel!); daar komen écht geen problemen van voor Arriva. ProRail krijgt hierdoor waarschijnlijk wél problemen en dát is in mijn ogen niet meer dan terecht! Laatst bewerkt door Bollenstad op 04-12-2007 23:11 |
04-12-2007 23:15:57 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Persoonlijk denk ik dat Arriva nooit gaat rijden als prorail geen toestemming geeft. Een beetje blufpoker. Bovendien denk ik dat Arriva het ook een klein beetje opblaast. Zo komt het groot in het nieuws, groot in de krant, erg veel media aandacht. Ik denk dat ze zo de druk op Prorail willen verhogen. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-12-2007 23:18:27 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
Met die laatste zin ben ik het helemaal eens; voor de rest gaan we 't zien. Zullen we het weer over de GTW's hebben? |
04-12-2007 23:19:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Uiteraard! Wie denk je dat primair de Telegraaf getipt heeft en waarom...? |
04-12-2007 23:20:39 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Telegraaf=sensatie. Dat ben ik met je eens Broek![]() Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
04-12-2007 23:26:26 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Arriva natuurlijk! En Iceman, je krijgt gelijk. Kijk maar eens in het officiële topic waar ik een reactie heb geplaatst naar aanleiding van het interview met gedeputeerde Adema van de provincie Fryslân. Admin, dit topic loopt al bijna de hele dag gelijk aan het "officiële" topic over het onderwerp%03% Is er een ingreep mogelijk? Quote De verkeersleiding zal zondag/maandagochtend wel door de directie worden ingelcht dat Arriva niet uit mag rijden. Daarnaast, hoe wil je de treinen vanaf het opstelterrein voor laten rijden op de perrons zonder bediening van de wissels? Je moet toch eerst een trein buiten Leeuwarden (Deinum/Mantgum/...) zien te krijgen voor je niet meer van de bediening van ProRail afhankelijk bent. Bovendien speelt het probleem niet alleen in Fryslân, maar ook in Groningen en Zuid-Holland. Laatst bewerkt door kbrandsma op 04-12-2007 23:28 |
05-12-2007 00:02:09 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Arriva heeft aan de verschillende media telkens toch weer andere punten aangegeven wat er verbeterd moet worden. Kbrandsma heeft in het andere topic al een heel lijstje gegeven. Via rtvnoord kwam ik 2 punten tegen die betrekking op de GTW zelf hebben. Volgens Hettinga is namelijk het legen van het toilet nog niet ideaal en wil hij dat Prorail daar betere voorzieningen voor bouwt. Verder had hij het over plaatsing van nieuwe depotvoedingkasten wat behoorlijk lang duurt. Iets wat verklaard kan worden door dit: https://somda.nl/www/forum/1538/p106783/ Laatst bewerkt door peterselie op 05-12-2007 01:11 |
05-12-2007 05:49:42 | ||
---|---|---|
edegroot
![]() |
edegroot: Bij deze het verzoek terug te gaan naar het onderwerp. We gaan niet dezelfde discussie in 2 topic's voeren. En dat kan dus hier gebeuren: https://somda.nl/www/forum/3946/ |
06-12-2007 15:55:33 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
gisteren in het rtl nieuws van 12:00 16:00 en 18:00 uur een stukje over de nieuwe diensregeling van 2008. ook een stukje video in Hurdegarijp op het station. maar het was al een oud stukje film want er stond op de achter grond een wadloper (op spoor 2) maar er waren nog meer leuke stukjes onder meer een spurt van Arriva enz. |
06-12-2007 22:50:13 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Mijn bericht van 26 november j.l.Quote Zou Arriva hier soms meelezen, gezien het nieuwsbericht van vandaag op Omrop Fryslân? http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_44488.aspx (in het Fries, interview met woordvoerster Liesbeth de Vries van Arriva is wel Nederlands). Er wordt door haar o.a. gezegd dat de treinenloop "anders gemaakt is, zodat de trein niet de hele dag op hetzelfde traject rijd, maar in een soort schema rijdt, waardoor in de middag de treinen naar Stavoren langer te maken is." Daarnaast wordt door de journalist gemeldt dat de trein afgelopen week bij Mantgum is doorgereden ![]() Tenslotte wordt gevraagd of er al een akkoord is met ProRail over de 20-minuten dienst richting Sneek. Daar wordt door de woordvoerster geen concreet antwoord op gegeven (al was volgens dezelfde omroep deze aanpassing eerder al rond). Deze versterking zal wel betekenen dat de 30051 (17.03 naar Stv) verlost is van een solo 3'tje. Wellicht wordt de 30043 (15.03 naar Stv) ook versterkt. Deze trein reed tijdens de DH periode altijd met 4 bakken (sowieso gaan er om 15.25 heel wat scholieren uit Sneek de Zuidwesthoek in, waarbij een 2/8 ook regelmatig staanplaatsen opleverd). Laatst bewerkt door kbrandsma op 06-12-2007 22:57 |
10-12-2007 15:35:25 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Kan het kloppen dat ik vandaag in veenwouden heel veel bakken tegenkwam? Ik nam de sneltrein van 10.58 uit lw en was rustig krantje aan het lezen. Ik keek even op toen we aan het eind van het perron veenwouden waren en leek net of de laatste 1/2 bakken buiten het perron stonden en de trein niet meer reed. |
12-12-2007 23:33:03 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Vandaag naar sk geweest voor een interview. Reis verliep prima, maar paar opmerkingen. Op lw stonden al 2 stellen op sp 1, en volgens medewerkers waren ze er vroeg bij en er zou nog een stel voorkomen. Vandaar ook mijn vraag, het stel uit sk had er al moeten zijn en stond op sp 2 voor de trein naar hlgh. En het 3tje dat eraan kwam, kwam volgens mij uit hlgh. Is dat het nieuwe systeem om vertragingen uit de treinen naar hlgh haven te halen? Want toen ik om 16.00 weer de sk stopper had naar lw kwam ik binnen op sp2 naar hlgh... 3 stellen gtw paste maar net trouwens op sp1. |
12-12-2007 23:57:38 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Het gebeurt in ieder geval vaker. ook heb ik wel eens op een vrijdag gezien dat een trein uit Hlgh doorreed naar 5b in Lw om trein 30247 te rijden. Toen stond er op spoor 2 vervangend mat klaar voor de trein naar Hlgh. Trein 30258 keert in ieder geval op vrijdag niet op trein 30247, maar op trein 30347 V. |
13-12-2007 16:11:23 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
En dat is dan weer om de sneltrein van 15.58 naar Gn te versterken neem ik aan? Op deze manier kwamen immers de Buffels ook in de Sneek-pendel terecht. GTW vanuit Sneek komt om x.20 aan op spoor 2 en vertrekt om .33 naar Hlgh. Andersom komt de GTW (DM'90) uit Hlgh om .29 binnen op spoor 1 en vertrekt om .35 weer naar Sneek. Het zou een manier kunnen zijn om in te lopen op de vertragingen, ware het niet dat beide treinen toch door dezelfde wissel moeten waardoor er toch vaak gewacht moet worden. |
13-12-2007 16:28:52 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Maar de reizigers kunnen al instappen omdat het sk stel altijd ruim op tijd aankomt. Hierdoor kun je heel snel keren. Als het hlgh stel binnen is kan je gelijk vertrekken met het sk stel. Ik vind het een goed bedachte oplossing als ze het zo blijven doen. |
13-12-2007 17:28:51 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Ja, goede opslossing, zo zijn er weinig vertragingen. Maar het is minder voor de mensen uit de richting van Hlgh die naar Sk moeten, dan moeten ze een half uur in de kou zitten. |
13-12-2007 17:30:57 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Dit is alleen van toepassing bij vertragingen. Normaal staan ze zo'n 4 minuten naast elkaar, ruim voldoende om een overstap te bieden. |
13-12-2007 17:33:53 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Ja, dat is zo, excuses voor mijn onduidelijkheid![]() ![]() |
13-12-2007 17:36:05 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Of als de deuren er mee op houden![]() Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
13-12-2007 21:17:38 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Dat heb ik nog niet meegemaakt. Als er een deur in storing valt of kapot is dan wordt er te Lw altijd via de andere deuren uitgestapt, in plaats van dat de noodontgrendeling gebruikt wordt. |
13-12-2007 21:35:48 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
En die was ook dicht... Het was een 2/8, dus ik gok dat de 3e deur 't zelfde probleem had... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
13-12-2007 22:43:12 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
QuoteDat klopt. Vandaag weer een leuke kering gezien te Gn. De 30676 keerde op de 30278. |
15-12-2007 00:45:38 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Vandaag de 16.01 uit gn naar lw voor het eerst sinds LANGE tijd precies op tijd weg. Dit omdat de trein van 15.59 naar rd nu vanaf sp 6 vertrekt. Deze stond er nog toen wij vertrokken. Mijn trein reed wel met enkele 2/8, een 50tal staanplaatsen maar nog geen gevalletje te vol. In lw werdt pas om 17.00 dus een stel aangekoppeld. De 17.03 reed met 2 stellen, iedereen kon eens zitten in die trein. ![]() Wat me opvalt en wat ik als negatief ervaar is dat arriva gelijk om 18.00 ofzo al weer de stellen afkoppelt met als gevolg dat na de spits er ook reizigers moeten staan. Dit vind ik niet bepaald netjes naar de reizigers toe. |
15-12-2007 17:49:46 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote De 17.03 moet natuurlijk de 30051 Lw-Stv zijn. Sneek pendel zal wel weer met 4/5 bakken hebben gereden. De laatste Sk-pendel reed gisteren met de 242. Over dat afkoppelen, bedoel je een enkele 2/6 om 18.03 uit Lw naar Stv, of op Lw-Gn? Een enkele 2/6 om 18.03 uit Lw zal inderdaad krap kunnen zijn, al is dat erg wisselvallig is mijn ervaring. |
15-12-2007 18:32:26 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Ik ben vandaag in Leeuwarden wezen kijken hoe dat ging met die nieuwe omloop van Lw-Hlgh/Sk/Stv. Conclusie: dit is stukken beter, er kwam een trein uit Hlgh iets te laat aan, niks aan de hand, hij kan toch nog 4 minuten langer wachten op in/uitstappende mensen. Ook voor de sk/stv trein levert dit geen probleem op, die is toch bijna altijd wel op tijd. zo hebben ze beide bijna evenveel keertijd, ongeveer 6-7 minuten IPV: 4 en 11 minuten! En nog iets; mensen uit Hlgh die naar Sk of Stv of andersom moeten kunnen dan gewoon blijven zitten. Verder waren er vandaag veel 2/8'en in lw en stond er niets bij VOITH, ook niet achter dat hek! Laatst bewerkt door manuel25 op 15-12-2007 18:34 |
15-12-2007 18:34:33 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik reis met verschillende treinen en ken daarom de treinnummers niet uit mijn hoofd. En omdat ik de spots niet invoer heb ik ook geen zin om ze op te zoeken.![]() Het afkoppelen doel ik op lw-sk/stv. De keren dat ik zag dat er vroeg af werdt gekoppeld waren er bijna altijd staanplaatsen. Dit zou na de avond nooit mogen gebeuren.. Anders drijf je de mensen buiten de spits ook de spits weer in. Want ja, als ik toch buiten de spits ook moet staan, waarom dan niet in de spits reizen en ook staan? |
15-12-2007 19:42:41 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Het ging meer om de plaats ![]() |
15-12-2007 20:16:59 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuotePlanmatig?? Dat is volgens mij niet de bedoeling... |
15-12-2007 20:50:18 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Blijkbaar wel, want nu vertrekt de .59 trein van spoor 6a... |
15-12-2007 21:14:05 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote .59 naar Rd vertrek nu planmatig van 6A ja. De .29 vanaf 2A. |
18-12-2007 15:03:46 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
deze morgen had men problemen met de spurt treinen tussen Leeuwarden-Groningen. en wel als volgt: overzicht/vertraging station tijd vertraging/opmerking Hurdegarijp v 6:43 na mijn weten niet bekend groningen a 7:22 Hurdegarijp v 6:43 + 15 min. Leeuwarden a 6:53 Leeuwarden v 6:58 + ruim 10 min.(sneltrein) groningen a 7:32 Hurdegarijp v 7:13 trein rijdt niet want staat met tec. problemen in Groningen a 7:53 in Camminghaburen Hurdegarijp v 7:13 %01% bij aankomst op tijd maar moet wachten op de leeuwarden a 7:23 tegen trein die staat in Camminghaburen met tec. problemen. dit werd in de trein omgeroepen uiteindlijk hurdegarijp v 7:13 +25 min. leeuwarden a 7:23 +55 min. Laatst bewerkt door spurt2244 op 20-12-2007 15:52 |
18-12-2007 21:31:49 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Wat een warboel van zinnen. Maar welke trein komt of gaat er uit lw om 7.13 uit de richting gn? Die bestaat voor zover ik weet niet. Tevens is het s'ochtends vaak raak bij arriva op lw-gn, terwijl het in de avondspits eigenlijk altijd op tijd rijdt. Vaak begint het al vanaf 6 uur met vertragingen. |
18-12-2007 21:43:30 | ||
---|---|---|
awhv-mcn
![]() |
QuoteWaarom zou dat dan aan de GTW's moeten liggen? Er is meer dat vertragingen kan veroorzaken dan alleen het materieel. |
18-12-2007 22:23:33 | ||
---|---|---|
wadloper
![]() |
Vandaag na lange tijd weer eens de trein genomen voor een retourtje Uithuizen-Groningen, één ding viel mij zowel op de heen- als terugreis op en dat was dat de GTW's van Arriva erg smerig waren, niet alleen van buiten, maar ook van binnen, een hoop zwerfvuil tussen de stoelen en op de grond, verder vieze vloeren en uitpuilende prullenbakken, de nieuwigheid is er snel vanaf gegaan. |
18-12-2007 22:25:16 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Tuurlijk, Arriva heet aan haar schoonmaakbeleid immers niks veranderd. Over een paar jaar zijn deze dingen ook afgeragd. Is met de bussen net zo |
18-12-2007 22:26:52 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Hoezo niks veranderd? Alle treinen worden bijna standaard elke 2 uur schoon gemaakt. (Bij aankomst in lw of gn.) Dat deze niet tussen elke hoekje bij de rechtkant gaan kijken is logisch, dat is iets voor de nacht. Er zitten altijd wel mensen enzo, dus logisch dat het blijft bij kranten en dergelijke. Arriva heeft hier geen schuld naar mijn mening, het is de reiziger zelf die het ertussen stopt.. |
18-12-2007 23:22:43 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
Quote Dat speelt niet alleen bij Arriva maar ook bij NS. IC's worden bij ieder eindpunt schoongemaakt, stoptreinen zo te zien alleen aan het einde van de dag. De laatste tijd ga ik dagelijks op en naar van Den Bosch naar Nijmegen en 's middags is het vrijwel iedere dag een grote troep van kranten, overvolle prullenbakken, etc. |
18-12-2007 23:35:30 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Het gaat hier om Hurdegarijp, de opstapplaats van spurt2244. Trek er 10 minuten van af/tel er 10 minuten bij op en je weet de vertrek/aankomsttijden te Lw. Quote Die vloeren zien er inderdaad niet zo fraai meer uit. Arriva had beter voor donkere vloeren kunnen kiezen. De rest van de nieuwigheid is met een goede keerpuntreiniging (keertijden op Gn-Rd zijn lang zat) wel weer zoals het hoort. Daarnaast vraag ik me nog steeds af waarom er geen papierbakken alias kranten recycle bakken op de grote (eind-)stations te vinden zijn. Nu laat menig reiziger die dingen in de trein liggen, waar het soms echt een zwijnenstal lijkt. Waneer die kranten in een bak op het station kunnen worden teruggelegd gaat (hopelijk) vanzelf een roulatie systeem opstarten. Bovendien heb je dan 's middags ook nog kans om op de terugreis een krantje te pakken, mocht je die 's ochtends gemist hebben. Nu zijn 's middags alle kranten in de grote (gemengde) vuilniscontainers op de stations verdwenen. Groot probleem is nog de mentaliteit van de reiziger. De schoonmakers hebben natuurlijk wel iets beters te doen dan de hele dag krantjes plukken, terwijl nu alleen 's ochtends grote overlast van die dingen bestaat. |
19-12-2007 06:36:20 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
QuoteIk zie de link tussen afraggen en het schoonmaakbeleid niet zo... ![]() |
20-12-2007 00:07:11 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
van binnen bedoel ik NB: Ik ga dan alleen af op wat ik de afgelopen jaren aan vervuiling heb gezien. Het aantal 'grondige' reinigingsbeurten is denk ik het grootste probleem |
20-12-2007 00:24:24 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote Moet het eens zijn met Tim. Alleen door de prullenbakken te legen krijg je het niet schoon genoeg. De vloeren moeten een flinke schoonmaakbeurt krijgen, soms te smerig voor woorden. |
20-12-2007 06:36:26 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
QuoteVan wat ik zie, staat er elke dag een stel aan het reinigingsspoortje vlak naast de werkplaats in Groningen. Daar wordt ook de vloer van gewassen, maar ik geef je deels gelijk, de vloeren zien er, ook na een wasbeurt, soms gewoon niet uit%04% |
20-12-2007 15:59:08 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
QuoteDit werd in de trein omgeroepen ![]() |
21-12-2007 06:47:45 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
De stopper krijgt ook de reiniging, evenals de 3700 in Nijmegen. Zie altijd schoonmaakpersoneel door die 4400 lopen om alles schoon te maken + kranten weg te halen. |
21-12-2007 11:15:46 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Jammer genoeg wordt de 1900 alleen in Venlo ontdaan van zijn spullen. Ik had 's morgens onderweg op Ehv-Bd pakje drinken in de prullenbak gegooid. Op de terugweg bleek ik toevallig in precies dezelfde coupe te zitten als die ochtend. Toen ik dus wat weg wou gooien kwam ik m'n pakje opeens tegen. Prullenbakken worden dus niet geleegd en die puilen dus uit als ze in de buurt van Vl komen. |
21-12-2007 13:24:35 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Een beetje offtopic hier, maar waarom sturen ze niet gewoon een mannetje met de trein mee? Flink pak lege zakken, de volle in de BD neerzetten en als hij klaar is een tegentrein pakken. Doen ze in Duitsland in IC's ook (maar die lopen soms 10 uur of nog meer). |
16-01-2008 11:37:36 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Misschien een beetje domme vraag, maar zijn de arriva en veolia GTW's al op de hoofdbaan toegelaten? of alleen onder begeleiding van een loc? |
17-01-2008 00:07:43 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Daar rijden ze toch al? Arriva rijdt er al een jaar op, en Veolia een maand ofzo. Ze mogen niet op andere delen van het spoornetwerk buiten Arriva rijden. Dit vanwege de missende ATB-EG... Laatst bewerkt door aarclay op 17-01-2008 00:08 |
17-01-2008 00:10:22 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Dat laatste is onzin: ATB-NG bestaat altijd in samenwerking met ATB-EG... Volgens mij bestaan er zelfs geen pure ATB-NG kasten... Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
17-01-2008 00:15:31 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
En daarnaast, de emplacementen Nm, Vl en Rm (denk ook Gn en Lw, maar dat weet ik niet zeker) hebben alleen ATB-EG. Lijkt me een beetje riskant anders. ATB-NG apparatuur schakelt automatisch over op EG als er geen NG aanwezig is. Anders volgt een remming. |
17-01-2008 00:16:07 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Dat laatste was in ieder geval wel de vraag. Moest hem ook paar keer lezen voor ik het begreep. Gaat er dus om of de Arriva gtw buiten groningen en friesland (duitsland) mag komen. |
17-01-2008 00:21:04 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
De regionale lijntjes zijn voor Prorail wel gewoon hoofdbaan hoor, dat ze niet onder het hoofdnet vallen en door de provincie(s) worden aanbesteed is een heel ander verhaal. Overigens mogen de niet specifiek duitse GTWs (waar Arriva een paar van heeft dus) - zonder Indussi, wel 60km/u op eigen kracht in Duitsland rijden. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
17-01-2008 01:24:34 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk eerder dat je het toegelaten zijn van een GTW op een baanvak moet zoeken in de aanwezigheid van assentellers... |
17-01-2008 09:14:18 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
QuoteEen beetje OT hier, maar de A32 heeft alleen ATB NG. De emplacementen apn en gd zijn voor de A32 uitgerust met ATB-NG. |
17-01-2008 13:33:13 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Ik bedoelde Idd buiten de regionale lijnen, waar arriva niet rijdt. Maar de wadjes mogen toch ook met minimaal zoveel bakken op de lijnen buiten groningen/friesland/maaslijn rijden? Ik heb (uit niet zo heel betrouwbare bron) gehoord dat de electrische GTW's van Arriva onderhouden worden in Blerick, dan moeten ze dus buiten de arrivalijn komen om in Blerick te komen. |
17-01-2008 13:47:55 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Het feit dat Arriva E-GTWs naar Blerick gaan is geen nieuws hoor![]() Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
17-01-2008 14:02:03 | ||
---|---|---|
micky
![]() |
Maar de GTW´s van Arriva hebben toch een werkplaats van Voith in Leeuwarden en de GTW´s van Veolia in Blerik. Dan hoeven GTW´s van Arriva toch niet daar naar toe. micky |
17-01-2008 14:08:06 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
We hebben het over de GTW's die tussen Ddr en Gdm komen te rijden![]() |
17-01-2008 14:16:47 | ||
---|---|---|
micky
![]() |
misschien komt daar ook wel een loods?? |
17-01-2008 14:32:32 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Dat lijkt mij onrendabel om voor 7 treinstellen een aparte loods te bouwen. Zelfs als ze in Br alleen de maaslijn hadden was het volgens mij nog onrendabel, daarom hebben ze de Heuvelland- en de Merwedelingelijn er ook aan toegevoegd![]() 't begint hier trouwens wel een beetje op een chatbox te lijken ![]() |
17-01-2008 14:39:58 | ||
---|---|---|
micky
![]() |
ja, je hebt gelijk, ik dacht dat het over de diesels ging |
17-01-2008 15:12:50 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Maar de elektrische GTW's hebben weer een eigen toelating nodig. Dus als de elektrische GTW's van Arriva buiten het normale traject moeten (mogen) rijden om voor onderhoud in Blerick te komen, betekend dat dus niet dat de Diesel-GTW's van zowel Arriva als Veolia ook overal toegelaten zijn (al hebben enkele Veliossen al naar Eindhoven gereden). Dat het niet aan de ATB ligt weten we nu ook al, maar wat is nu het antwoord op de vraag van Manuel? (Zijn de Diesel-GTW's al op de hoofdbaan toegelaten?) Laatst bewerkt door kbrandsma op 17-01-2008 15:13 |
17-01-2008 15:56:50 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
GTW mag overal rijden, het motordraaistel is dergelijk zwaar dat detectie geen probleem vormt. |
17-01-2008 16:04:41 | ||
---|---|---|
manuel25
![]() |
Dankjewel, Mich!%02% Dan is zo'n aparte powerpack toch wel handig, heb je sowieso 1 zwaar draaistel. Bij het DH zit er maar 1 motor per draaistel, dus is het gewicht veel meer verdeeld. Laatst bewerkt door manuel25 op 17-01-2008 16:48 |
17-01-2008 16:30:19 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Was het maar waar geweest, 1 motor per 2 draaistellen. |
17-01-2008 20:31:17 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is een even grappig als hardnekkig misverstand dat de detectie op geïsoleerd spoor zou afhangen van het gewicht van het materieel, overigens. Dat is gewoon niet zo. Daarmee zeg ik niet dat de GTW's niet goed detecteren, maar met het gewicht heeft het vrijwel niets te maken. |
18-01-2008 08:32:39 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote En daarbij rusten de twee rijtuigen ook nog voor de helft van het gewicht op het motordraaistel, dus het gedraagt zich alsof het een kleine 40 ton is (afhankelijk van waar het zwaartepunt van een rijtuigbak ligt). In de praktijk zal de aslast van een motorrijtuig dus 15-20 ton zijn. |