04-04-2008 14:52:21
mark
mark
Mark: Ja, nu weten we wel dat de software iets aangepast is. Graag terug naar een relevanter onderwerp.

06-04-2008 19:17:43
peterselie
peterselie
Arriva heeft een manier bedacht om het verschil tussen de stoptreinen en sneltreinen op Lw-Gn duidelijker te maken, getuige deze tekst die ik afgelopen vrijdag op de zijkant van een GTW spotte.

http://i54.photobucket.com/albums/g110/Peterselieman/Train/P1010032.jpg

06-04-2008 19:52:53
bouwe
bouwe
Het was toch altijd voor de stoptrein Groningen-Leeuwarden en voor de sneltrein Groningen-Buitenpost-Leeuwarden?

06-04-2008 20:47:00
Österreic
Österreic�
op DSO is de eerste arriva E GTW ook gespot in opzending het betreft de 501

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?4,3746535

Grüßen

Erwin ÖBB


06-04-2008 21:08:55
daniel_ddr
daniel_ddr
En voor degenen die het liever wat groter zien: http://www.xilo.de/bilder/april08/501bornheim060408.html


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

06-04-2008 21:13:34
fastguy84
fastguy84
En de tractie werd geleverd door: Veolia (Cargo)

PS: worden de stelnummers dan 401 (voor de 2/6) en 501-506 (voor de 2/8)?

06-04-2008 21:17:07
peterselie
peterselie
Quote
bouwe: Het was toch altijd voor de stoptrein Groningen-Leeuwarden en voor de sneltrein Groningen-Buitenpost-Leeuwarden?


Ik meende dat het zeker in het begin gelijk was

06-04-2008 21:17:34
peterselie
peterselie
Quote
fastguy84: PS: worden de stelnummers dan 401 (voor de 2/6) en 501-506 (voor de 2/8)?
Die 2/6 krijgt dan het nummer 407

06-04-2008 22:18:43
timtrein
timtrein
500-serie? O, daar zal NedTrain Leidschendam blij mee zijn... of komt er nog een tiental voor te staan?

06-04-2008 22:41:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Ongetwijfeld, op alle GTW's die er tot nu toe zijn staat er immers een nummertje voor


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

06-04-2008 23:14:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor de liefhebbers: indienststelling staat gepland voor week 28 t/m 38 dit jaar, met elke twee weken een treinstel.
De komende 2,5 maand zal dus gereserveerd zijn voor de test- en toelatingsritten.

Bron: http://drechtsteden.waxtrapp.com/dds/up/ZmbhotnHiD_bijlage_1b_bijlage_bij_verslag_Samenvatting_offerte_DAV_20___.pdf


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

07-04-2008 00:13:55
lucky
lucky
Wat ik nu lees op de site van arriva en wat hier volgens mij nog niet gemeld is:

Er wordt in 2008 door ProRail volop gewerkt aan het spoor. In verband met deze (nachtelijke) werkzaamheden hebben wij in de dienstregeling van 2008 een aantal treinritten niet op kunnen nemen. Vanaf 17 maart wordt er alternatief busvervoer ingezet.

Dit alles op lw-gn, gn -dz en zb-nsch. (V.V)

Toch een goede service van Arriva dat ze nu wel vervangend bus vervoer leveren voor de ritten die savonds laat vervallen.

Laatst bewerkt door lucky op 07-04-2008 00:14

07-04-2008 10:26:04
timtrein
timtrein
Nou, ik kan je toch echt verzekeren dat die service niet alleen uit Arriva voortkomt...

07-04-2008 19:08:40
lucky
lucky
En aan halve informatie hebben we ook niks. Ik vermoed dat je de provincie bedoelt, maar dat kun je er ook gewoon neerzetten hoor!

07-04-2008 19:37:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Zal idd wel vanuit de provincie komen, dat was op Ddr-Gdm ook het geval in ieder geval.
Hier rijden er trouwens slechts beperkt extra bussen en doen die bussen Ddrs niet aan: reizigers daarheen mogen met de stadsbus, die echter z'n laatste rit al om 0.55 uur maakt i.p.v. 1.37 uur met de trein...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

08-04-2008 16:50:47
salieri
salieri
Vandaag had ik de 10312 als trein 30420... Het viel mij op dat op de cabinedeuren geen Arriva logo te zien is, en de ruit die bij de bediende cabine zat, deze is geblindeerd! Toch geluisterd naar machinisten die klachten hebben over het licht 's avonds?
BTW: Je kan alsnog wel meekijken, alleen is het wat donkerder

08-04-2008 17:15:05
jorwerd_f1
jorwerd_f1
In de 10309 viel mij dat ook al op, is dat nu normaal of? Een aantal stellen heeft dus een geblindeerde cabinedeur gekregen .

Laatst bewerkt door jorwerd_f1 op 08-04-2008 17:15

08-04-2008 17:24:07
salieri
salieri
Ik heb vernomen van j.jager dat de 10305 dat ook heeft. Misschien dat het inderdaad dus standaard wordt

08-04-2008 18:14:46
j.jager
j.jager
Idd. Ik zat gisteren in de 10305 en mij viel op dat in dat stel aan de 1ste klas zijde waar ik zat, ook een geblindeerde glas in de cabine deur zit. Ik zelf vond wel dat je er vauit de pasagiersruimte er aardig goed doorheen kon kijken.

13-04-2008 18:54:58
lucky
lucky
Heeft iemand, of weet iemand waar ik grafieken met punctualiteit van arriva kan vinden? Ik heb deze grafieken in het verleden wel eens gezien maar kan deze nu nergens meer terug vinden.

13-04-2008 19:40:42
peterselie
peterselie
Volgens mij zijn er al een hele tijd geen updates meer geweest, want hoewel de Arrivasite vaak vol zit met verrassingen heb ik de punctualiteitscijfers niet meer gezien de laatste tijd.

De betreffende link waar je naar zoekt
http://opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?t=5843&postdays=0&postorder=asc&start=0

Laatst bewerkt door peterselie op 13-04-2008 19:41

13-04-2008 20:44:32
lucky
lucky
Dat was inderdaad het bestandje die ik ooit gezien heb. Jammer dat dit niet meer geupdate wordt. Dit was namelijk pre-gtw (voor de meeste lijnen) en ben wel benieuwd hoe het er nu aan toe gaat. Ook zijn nu de kinderziektes wel grotendeels over.

14-04-2008 15:52:10
bouwe
bouwe
Ik weet niet wat het is, maar de laatste tijd kom ik alleen maar GTW's tegen met een verschrikkelijk slechte loop. Vanmorgen zat ik in de 315 waarbij het rond de 110km/u klonk alsof iemand een machinegeweer leegschoot. Verder bij tractie constant een irritant gierend geluid, en dat bij verschillende treinstellen.

Laatst bewerkt door bouwe op 14-04-2008 15:52

14-04-2008 16:01:56
salieri
salieri
Hoor je dat bij de draaistellen bouwe?
Dat is hier op de lijn Gn - Nsch ook verschrikkelijk soms Gek genoeg heeft de een het meer dan de ander...

Wat mij ook opvalt is dat sommige GTW's verschrikkelijk tochten bij de deuren en je hoort veel wind tussen de deuren door gieren%03%

14-04-2008 16:56:13
manuel25
manuel25
Ik had niet verwacht dat ze al zó snel zouden gaan aftakelen %09%

14-04-2008 19:11:01
bouwe
bouwe
Quote
salieri: Hoor je dat bij de draaistellen bouwe?



Ik zat bij de achterste cabine, vandaar dat ik de snelheid ook kon aflezen.

14-04-2008 19:24:28
peterselie
peterselie
Ik heb het idd vorige week ook gemerkt. KWB stuk?

14-04-2008 22:47:36
mich
mich
In principe hoeft een GTW niet of zelden naar de KWB. Zijn ABS werkt zeer goed maar is niet eens nodig want het is niet echt glad op het spoor. Ik had vandaag ook een stel dat een raar geluid maakte, en het schijnt dat er nog wel eens wat lostrilt bij de uitlaat waardoor die herrie gaat maken.

14-04-2008 23:44:02
thom
thom
Vergeet niet dat een KWB niet alleen is om wielen met vlakke plaatsen weer rond te draaien, maar een wielband slijt ook in normaal gebruik.

Zaken als holslijtage en flenzen die zo scherp worden als pizza snijders zijn ook héél goede redenen om een KWB te bezoeken, en daar heeft geen enkele ABS invloed op %08%


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-04-2008 13:06:27
daan-ns
daan-ns
Over de electrische GTW's.
In Ldd krijgen ze geen instructie om met de GTW's te rijden.
Voor rangeerbewegingen moet dus een Arriva mcn aanwezig zijn.


Groetjes Daan

15-04-2008 13:32:36
webguy
webguy
Of een radio loc / 700je

Laatst bewerkt door webguy op 15-04-2008 13:32


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

15-04-2008 16:14:51
daan-ns
daan-ns
Mij is verteld dat er alleen met de 701(sinds kort) wordt gerangeerd als er een stel defect is. Anders niet..


Groetjes Daan

15-04-2008 17:55:21
timtrein
timtrein
Omdat ze normaliter met het stel zelf rijden natuurlijk. Maar dat gaat dus niet op als ze geen bevoegdheid op de GTW's hebben... (ik denk trouwens dat het personeel ter plaatse zich het rijden op die dingen snel genoeg eigen maakt, maar dat terzijde)

Enne, ik gok dat het gemiddelde stel toch wel zo regelmatig vlakke kanten oploopt dat holslijtage en scherpe flenzen geen kans krijgen... zou wel interessant zijn als iemand daar meer over kan vertellen trouwens! (mag ook privé trouwens)

15-04-2008 17:58:01
daan-ns
daan-ns
ja dat snap ik..
Er wordt daar genoeg gereden met locs waar ze geen opleiding voor gehad hebben.
En mijn bron is goed betrouwbaar..
Kom er toch regelmatig..


Groetjes Daan

17-04-2008 19:38:39
rail4marce
rail4marce
Vandaag was ik aan het surfen en ondekte nog een site met de arrive electrische GTW waar mee ze aan het testen waren in Geneve. Ik heb ondertussen ook contact met de maker en mocht de links hier neer zetten. Als je vragen hebt mag je hem gerust mailen mail adress staat op de site.

Bron http://bahnfoto2007.de.tl

http://80.190.202.79/pic/b/bahnfoto2007/02-2008_45.jpg
http://80.190.202.79/pic/b/bahnfoto2007/02-2008_47.jpg
http://80.190.202.79/pic/b/bahnfoto2007/02-2008_48.jpg
http://80.190.202.79/pic/b/bahnfoto2007/02-2008_51.jpg
http://80.190.202.79/pic/b/bahnfoto2007/02-2008_73.jpg
http://80.190.202.79/pic/b/bahnfoto2007/02-2008_74.jpg
http://80.190.202.79/pic/b/bahnfoto2007/02-2008_75.jpg


Naam is rail4marcel maar dat was 1 karakter teveel bij het aanmelden :P

18-04-2008 08:11:30
mdeen
mdeen
Is dat een ander model stroomafnemer als wat we bij NS gewend zijn? Hij ziet er zo licht (ik wil niet zeggen: fragiel) uit. Nederlandse één-been stroomafnemers hebben kruisverbindingen in het bovenste deel.

Of is dit een tijdelijke stroomafnemer voor het Zwiterse net?

18-04-2008 09:30:25
jorwerd_f1
jorwerd_f1
De nieuwe SLT van de NS rijdt ook met dit model pantograaf. Ik ga er dan ook vanuit dat het een nieuwe standaard wordt op het spoorwegnet.

Het ziet er inderdaad niet echt stevig uit, maar dat is ook niet nodig. Het enige wat zo'n stroomafnemer doet is tegen de bovenleiding aandrukken zodat het stroom af kan nemen. Verder hoeft het niet stevig te zijn.

18-04-2008 10:03:09
bouwe
bouwe
Tja, met een beetje sneeuw en wind ligt er al snel iets op zijn gat. %08%

18-04-2008 14:44:55
mich
mich
Zie ook http://www.stadlerrail.com/default.asp?n=68&ms=2&h=1&id=57&s=2&news_id=217&ListMode=

18-04-2008 16:29:29
peterselie
peterselie
In dat artikel staat ook dat Arriva nog 8 diesel GTW's heeft besteld, een meer dan er al bekend was

18-04-2008 17:09:51
taurus
taurus
Zo vreemd vind ik de stroomafnemer van de Arriva GTW niet. De Protos heeft toch ook zoiets, of wellicht zelfs een identieke stroomafnemer?

19-04-2008 10:10:07
lw-o
lw-o
was het trouwens iemand al opgevallen dat sinds de software update in het noorden de automatische halteafroep op gn-lw bij veenwouden omroept: dames en heren het volgende station is hurdegaryp (op het display staat wel gewoon veenwouden).

19-04-2008 19:31:20
peterselie
peterselie
Was mij laatst opgevallen ja, maar heb ook al weer enkele malen meegemaakt dat het wel goed ging.

19-04-2008 20:09:45
daan6
daan6
Die stroomafnemer is te vinden op de Protos, SLT maar vooral ook op heel veel Duitse treinstellen en locs

19-04-2008 22:07:07
maxime
maxime
http://www.drehscheibe-online.de/

Bij Foren onder Ausland -> Auslandforum classic vind je de titel: [CH-NL] Rollout Stadler-EMU für Arriva - (m.B.)

Hier staat een berichtje over de rollout van een elektrospurt voor Arriva

19-04-2008 22:19:39
debondta
debondta
Voor de informatie over de spoorverdubbeling zie de site over de Merwede Lingelijn onder het menu Loket - bouw nieuwwe haltes. Daarop is te zien hoe de nieuwe stations eruit komen te zien en waar zij komen te liggen.
Ook op de site van Prorail is informatie te vinden over de partiële spoorverdubbeling.

http://www.merwede-lingelijn.nl/site/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=77

19-04-2008 22:25:04
train85
train85
Jammer hoor geen toilet en geen 1e klas, waarom ze dat weer niet gedaan hebben snap ik niet.

19-04-2008 23:14:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, toiletten in de treinen waren geen concessie-eis: in plaats daarvan komen er toiletten op de stations (zie http://www.zuid-holland.nl/apps_livelink_save_doc.htm?llpos=1209691&llvol=0 onderaan pagina 3). En zonder 1e klas, die zowiezo op dit traject al amper gebruikt wordt overigens, kan je natuurlijk veel meer mensen vervoeren. Da's nou net wat je hard nodig hebt, zelfs met 2x V staan de treinen nu al aardig vol in de spitsen. Losse Vtjes met staanplaatsen buiten de spits komen zelfs al voor...


Arriva lanceert nieuwe trein op lijn Dordrecht-Geldermalsen - Reiziger op Merwede- Lingelijn in de watten

BUSSNANG/DORDRECHT - Treinreizigers op de Merwede- Lingelijn gaan er dit najaar dik op vooruit. Met de zeven nieuwe rood-wit gespoten treinen die Arriva in Zwitserland laat bouwen zal er weinig heimwee naar NS-geel overblijven.

Arriva-topman Anne Hettinga deed er bij de presentatie van de eerste trein nog een schepje bovenop: ,,Iedereen op dit traject gaat straks eerste klas reizen voor de prijs van een normaal kaartje.'' De Arriva Spurt - zoals de trein heet – ziet er met zijn schuin aflopende voorruit van de cabine strak uit. Het interieur met luxe blauwe gestoffeerde stoelen (en airco) maakt indruk. De lage instap, veel glas en veel ruimte voor fietsen of bagage moeten van de trein een modern ververvoermiddel maken. Arriva greep de 'roll-out' van het eerste treinstel aan om vertegenwoordigers van de provincie, de betrokken gemeenten en railbeheerder Prorail te laten kennismaken met de Spurt.
De nieuwe trein moet op het traject Dordrecht-Geldermalsen straks meer haltes aandoen, maar door sneller optrekken en afremmen gaat de reistijd niet omhoog.
Ferry van de Koelen, die namens de gemeenten langs de lijn belast is met contacten met de provincie en Prorail: ,,Ruim, transparant, voorzien van veel veiligheidsvoorzieningen.''
In sociale veiligheid heeft Arriva druk geïnvesteerd. Dankzij camera's in het plafond van de treinstellen kan de bestuurder zijn passagiers in de gaten houden. Reizigers die onraad vermoeden kunnen de alarmknop indrukken om contact met de bestuurder te krijgen. In dit soort situaties komen beelden en gesprekken op een harde schijf zodat de politie die later kan beoordelen. Van de Koelen is daar blij mee. ,,Hoe meer mensen in het zicht, hoe minder gekke dingen ze doen.'' Coupés zijn er niet, er is een vrij zicht door de hele trein.
Op de stations langs de lijn hangen camera's of worden ze geïnstalleerd. Want niet alleen het materieel, ook de voorzieningen langs het traject krijgen een facelift. Gemeenten en de provincie Zuid-Holland stoppen tot 2010 een dikke 50 miljoen euro in dit traject, dat de NS twee jaar geleden opgaf omdat het onrendabel was.
Ook met het oude materieel (gehuurd van de NS) heeft Arriva al bewezen dat de lijn potentie heeft. ,,Sinds wij bijna anderhalf jaar terug zijn begonnen is het aantal treinreizigers al met acht procent gestegen'', aldus Hettinga.
Gedeputeerde Govert Veldhuijzen (vervoer) ziet de Arrivatreinen ook als een mooi middel in de strijd tegen fileleed. Hij verwacht dat door de aanleg van passeerplaatsen de trein tussen Dordrecht en Gorinchem eind 2010 elk kwartier rijdt. Nu is dat nog twee keer per uur.

Zwitserse makelij - De Spurt biedt dertig procent meer ruimte

Voor de nieuwe trein is Arriva uitgekomen bij de firma Stadler in Bussnang bij Zürich, waar de fabriekshallen evenveel ruimte hebben als de rest van de dorpsbewoners. Stadler is voor Arriva geen onbekende partner want de Zwitsers bouwden ook al hun dieseltreinen die in Noord-Nederland rijden. Voor de Merwede-Lingelijn zijn zeven treinen in aanbouw, een order waarmee 30 miljoen euro is gemoeid. Arriva heeft ook een optie op nog drie Spurt-treinen. Die wil Arriva-directeur Hettinga voor 1 oktober graag bestellen. Daarmee kan de frequentie tussen Dordrecht en Gorinchem in 2010 omhoog van twee naar vier keer per uur. Daarvoor moet Prorail- directeur Pieter Kraaijeveld wel voorzieningen treffen zoals de aanleg van extra passeerstroken. Kraaijeveld beloofde deze week in Zwitserland dat Hettinga binnen vijf maanden de planning van Prorail krijgt. Arriva verwacht veel van het nieuwe materieel. In de nieuwe treinstellen kunnen 170 reizigers zitten, 30 procent meer dan in de bestaande treinen. Die zijn bovendien al 40 jaar oud.
De nieuwe stellen ondergaan de komende maanden nog uitvoerige tests. Eerst worden ze naar Duitsland gesleept voor proefritten op de Siemens-testbaan. Daarna volgen de keuringen in Nederland. In de tweede helft van september gaat de eerste trein rijden en eind van het jaar zijn is de rood-witte Arriva-serie compleet.

Bron (beide berichten): AD/Rivierenland, papieren editie, 19 april 2008

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 19-04-2008 23:16


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

19-04-2008 23:53:03
dh3201
dh3201
Quote
train85: Jammer hoor geen toilet en geen 1e klas, waarom ze dat weer niet gedaan hebben snap ik niet.

Hoeft niet van de provincie, blijkbaar %03%

Laatst bewerkt door dh3201 op 19-04-2008 23:53


Shqiperise-lopers?

19-04-2008 23:58:02
bouwe
bouwe
Hoeveel zitplaatsen krijg je terug voor een toilet? In de noordelijke GTW'tjes neemt het toilet nogal wat ruimte in beslag.

20-04-2008 15:06:05
mdeen
mdeen
Ik denk maximaal 16 (twee ramen). En het is nogal een sta-in-de-weg voor rolstoelen en fietsen. (Niet dat dat een reden moet zijn om er geen te monteren overigens)

20-04-2008 18:20:57
fastguy84
fastguy84
Niet veel. De 2/8 DMU heeft 148z/156w** + 16* zitplaatsen (164z/172w totaal). De 2/8 EMU heeft 172** zitplaatsen totaal. Dan lijkt mij niet dat je er erg op vooruit gaat.

Voor de 2/6 DMU is het 92z/100w** + 8* zitplaatsen (100z/108w totaal) tegenover 113** bij de EMU.

In de berekeningen zijn klapzittingen niet meegeteld.

* eerste klas
** tweede klas
z/w zomer/winter

20-04-2008 18:44:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Hmm, ik heb dan toch het gevoel dat er ergens iets niet klopt in het in de media genoemde aantal zitplaatsen... als je bij allebei op 172 totaal uitkomt zou de ruimte van de WC volledig opgevuld worden met staruimte???

Goed, in de spitsuren hier heb je die staanplaatsen ook wel hard nodig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

20-04-2008 19:43:05
bouwe
bouwe
Quote
mdeen: En het is nogal een sta-in-de-weg voor rolstoelen en fietsen.


Nogal inderdaad.


21-04-2008 14:04:58
bouwe
bouwe
Quote
bouwe: Ik weet niet wat het is, maar de laatste tijd kom ik alleen maar GTW's tegen met een verschrikkelijk slechte loop. Vanmorgen zat ik in de 315 waarbij het rond de 110km/u klonk alsof iemand een machinegeweer leegschoot. Verder bij tractie constant een irritant gierend geluid, en dat bij verschillende treinstellen.


Even een quote van mij zelf. Ik was vrijdagavond bij een buurtbijeenkomst in Sauwerd. In die bijeenkomst werd er geklaagd door omwonenden dat de voorbijrijdende treinen opeens sinds drie weken een gierend geluid maakten. Direct ging bij mij een belletje af, want dat geluid hoor ik sindsdien ook in veel GTW's. Volgens de omwonenden hebben zo beetje alle GTW'tjes er last van. Wat is er loos.

Laatst bewerkt door bouwe op 21-04-2008 14:05

21-04-2008 14:11:28
manuel25
manuel25
Ik woon ook dicht bij het spoor (Wk-IJt) , maar ik heb hier (ook de laatste tijd) niets van gemerkt. Misschien heeft het er mee te maken dat de baanvaksnelheid hier 100km/h is en dat die geluiden pas bij hogere snelheden komen.
Ik ben ook zeer benieuwd wat er aan hand is.

21-04-2008 14:26:30
mich
mich
Aha, dat komt mij bekend voor. Tenminste als het het zelfde geluid is als hier. (je hoort het het duidelijkst als je langs een perron rijdt) Oorzaak ligt niet aan de GTW, maar aan dat het spoor geslepen is. Gevolg is ook dat hij minder slingert.

21-04-2008 16:41:47
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Het stukje Sneek en Sneek Noord is waarschijnlijk ook geslepen. De GTW maakt hier geluiden alsof het een oude plan V betreft. Het spoor glimt nu helemaal en het lijkt plat.

Dit merkte ik pas na het weekend van de werkzaamheden op, daarvoor was dit nog niet het geval.

22-04-2008 19:16:24
lucky
lucky
Ik zat vanochtend in de 228 en het leek of dit stel veel zachtere stoelen had dan de andere gtw. Hebben ze speciaal in de duitse stellen zachtere kussens gedaan ofzo? Dat zou nogal scheef zijn..

22-04-2008 19:27:52
salieri
salieri
Bij sommige stoelen merk ik dat ook inderdaad.

22-04-2008 19:30:52
lucky
lucky
Ik weet 100% zeker dat er andere stoelen zitten in de 228, maar zitten die in alle duitse stellen? En ook nog in andere stellen?

22-04-2008 19:43:11
salieri
salieri
Van de 303 weet ik het zeker, daar heb ik meerdere stoelen gehad die zachter waren dan andere stellen. Alleen was in datzelfde stel niet alles vervangen...

25-04-2008 21:42:42
kbrandsma
kbrandsma
Quote
lucky: Dat was inderdaad het bestandje die ik ooit gezien heb. Jammer dat dit niet meer geupdate wordt. Dit was namelijk pre-gtw (voor de meeste lijnen) en ben wel benieuwd hoe het er nu aan toe gaat. Ook zijn nu de kinderziektes wel grotendeels over.

Tadaa, ze zijn er weer. Mogelijk gemaakt door "onze" openlijke provincie:
http://www.fryslan.nl/sjablonen/1/infotype/webpage/view.asp?objectID=16461

Even kwartaalboekje openbaar vervoer vierde kwartaal 2007 downloaden en dan staan op pagina 10, 11 en 12 gegevens over geheel 2007. De voorgaande pagina's zijn ook nog wel redelijk interessant, met name de verbetering qua punctualiteit en rituitval die vanaf het vierde kwartaal is ingezet.

25-04-2008 22:12:46
lucky
lucky
Ik vind de cijfers er best goed uitzien. Ik had op lw-sk/stv alleen nog wat hoger verwacht, aangezien ik daar echt nooit vertraging ervaar.


Ik zal ook maar gelijk mijn ervaring van 12 weken op en neer gn - lw V.V reizen in 2 hele drukke spitstreinen. (7.52 heen, 16.58 terug)

Ik heb hele goede ervaringen met Arriva gekregen in deze periode. Ik heb 2x een flinke vertraging gehad van meer dan 15 minuten, maar dit lag beide keren buiten de schuld van Arriva. Een ATB-Storing op het traject gn - hoogkerk, en een sein en overweg storing.

Voor de rest ben ik eigenlijk altijd op tijd aangekomen, misschien enkele keren een paar minuten vertraging, maar niks boven de 5. Dus als ik Arriva hier op zou moeten beoordelen krijgen ze een 8.5 .

Laatst bewerkt door lucky op 25-04-2008 22:13

25-04-2008 22:24:52
manuel25
manuel25
Quote
lucky: Ik vind de cijfers er best goed uitzien. Ik had op lw-sk/stv alleen nog wat hoger verwacht, aangezien ik daar echt nooit vertraging ervaar.
Er is wel degelijk vertraging, meestal 1/2 keer in de week en daan blijft meestal niet bij één trein. (ongeveer)1 op de 12 weken krijgt een trein +30 (kruising te Wk en/of Mg ipv Sk)

Laatst bewerkt door manuel25 op 26-04-2008 06:48

25-04-2008 23:48:48
willy84
willy84
Quote
lucky: aangezien ik daar echt nooit vertraging ervaar.
(..)
Ik heb hele goede ervaringen met Arriva gekregen in deze periode. Ik heb 2x een flinke vertraging gehad van meer dan 15 minuten, maar dit lag beide keren buiten de schuld van Arriva.
Voor de rest ben ik eigenlijk altijd op tijd aangekomen, Dus als ik Arriva hier op zou moeten beoordelen krijgen ze een 8.5 .

Arriva is altijd optijd, 2x een vertraging buiten hun schuld en je geeft ze een 8.5.
Waarom geen 10? Die 2 x vertraging lag niet aan Arriva

25-04-2008 23:59:17
TreinOFiel
TreinOFiel
Ik had vandaag een GTW (229) die de vertraging aangaf op station Groningen (10 min.) en vlak voor Zuidbroek (6 min.) op het display: komt dit vaker voor?

26-04-2008 08:20:00
salieri
salieri
Nee, dit is de eerste keer dat ik daarvan hoor

26-04-2008 16:17:59
lucky
lucky
Quote
willy84:
Quote
lucky: aangezien ik daar echt nooit vertraging ervaar.
(..)
Ik heb hele goede ervaringen met Arriva gekregen in deze periode. Ik heb 2x een flinke vertraging gehad van meer dan 15 minuten, maar dit lag beide keren buiten de schuld van Arriva.
Voor de rest ben ik eigenlijk altijd op tijd aangekomen, Dus als ik Arriva hier op zou moeten beoordelen krijgen ze een 8.5 .

Arriva is altijd optijd, 2x een vertraging buiten hun schuld en je geeft ze een 8.5.
Waarom geen 10? Die 2 x vertraging lag niet aan Arriva


Vrij simpel, ik zie meer dan de treinen waar ik in rijd. Ik noem de voorjaarsvakantie waar alle stoptreinen met een enkel stel reden, waardoor in de spits uitpuilende treinen rondreden.

26-04-2008 21:42:33
kbrandsma
kbrandsma
Nu je het noemt: Ik ben benieuwd wat Arriva voor de aanstaande twee weken in petto heeft!

26-04-2008 22:42:38
Lionking
Lionking
Ik hoop niet al te erg, want ik moet namelijk 6 mei alweer naar school (HBO) en moet in de spits dus dat kan leuk worden als het een enkel stel word. =/

Laatst bewerkt door Lionking op 26-04-2008 22:42

28-04-2008 17:40:41
nielske90
nielske90
De eerste elektrische GTW is in Nederland.%02% Spurt 501 stond om 16.30 in Ehv vandaag, waarna ie om 16.42 werd weggerangeerd ri.Ehst. Dit gebeurde door Veolia MRCE5001627%02%

Laatst bewerkt door nielske90 op 28-04-2008 17:41

28-04-2008 18:17:13
timtrein
timtrein
5 euro voor diegene die achter "SPURT" nog een tweede (identieke) T plakt op de 501, dan krijgen we "SPURTT" en dat lijkt me een leuke hommage aan de échte 501

(hm, leuk idee voor zo'n futuristisch nieuw treinstel, laten we 'm "Treinstel Toekomst" noemen...)

28-04-2008 18:18:22
nielske90
nielske90
En de foto's zijn hier te vinden: http://www.spoortechniek.nl/fotos/reizigerstreinen/GTWArriva/index.html %02%

28-04-2008 19:24:24
lamote_ban
lamote_ban
Quote
nielske90: De eerste elektrische GTW is in Nederland.%02% Spurt 501 stond om 16.30 in Ehv vandaag, waarna ie om 16.42 werd weggerangeerd ri.Ehst. Dit gebeurde door Veolia MRCE5001627%02%

Hij stond een uur later op het parkeerspoortje langs spoor 6 bij het stadion.

29-04-2008 19:12:17
kbrandsma
kbrandsma
Quote
nielske90: En de foto's zijn hier te vinden: http://www.spoortechniek.nl/fotos/reizigerstreinen/GTWArriva/index.html %02%

Hé, een motorbak zonder roosters/koelopeningen...

29-04-2008 19:16:34
lucky
lucky
Quote
kbrandsma: Nu je het noemt: Ik ben benieuwd wat Arriva voor de aanstaande twee weken in petto heeft!


Ze hebben blijkbaar niks geleerd van de vorige vakantie... want wederom heb ik alleen maar stoptreinen met enkele stellen gezien. Dit zal weer zeer gezellig zijn geweest in de spits. De sneltrein reed wel met 2 stellen, net zoals in de vorige vakantie.

29-04-2008 19:24:33
kbrandsma
kbrandsma
Zal wel niet worden toegestaan door "Heerenveen".

Ik zag overigens maar mondjesmaat meer GTW's in Groningen aan de kant staan dan normaal (peiling rond 17.40). Waren vooral een aantal GTW 2/6'en (stuk of 4 geloof ik). Leeuwarden zal wel wat voller staan, wellicht ook qua beschikbaarheid voor onderhoud e.d.

29-04-2008 19:43:01
lucky
lucky
Gisteravond (rond 19.50) stond lw erg vol. Heb zeker 10 - 12 stellen daar stil zien staan.

Laatst bewerkt door lucky op 29-04-2008 19:43

29-04-2008 20:07:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Opvallend dat er in 't noorden wel minder ingezet wordt ondanks dat er nog wel ruim voldoende reizigersaanbod is... op de MerwedeLingeLijn werd gisteren en vandaag in ieder geval gewoon met de gebruikelijke 2x V gereden in de spits.

Maargoed, dat kan ook komen doordat Arriva nu door lijkt te hebben dat je hier helemaal niet zo gek veel van de vakanties merkt: de bus rijdt ook slechts middenin de zomer volgens vakantiedienst hier.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

29-04-2008 20:16:01
lucky
lucky
Arriva denkt hier dat er verschil is. Of de mensen in de bijsturing achter hun pc's dan...


De enige trein die dus op volle sterkte rijdt is de sneltrein, en in de vorige vakantie merkte ik daar weinig verschil in aantal reizigers. Misschien 80% van het normale aantal.. maar dat is lang niet genoeg om er gelijk maar een stel af te halen.

29-04-2008 20:34:52
salieri
salieri
Vandaag werd ook al door de conductrice naar Heerenveen gebeld vanwege een te korte 8425, terwijl het wel nodig was. De 8421 reed wel weer met 2 stellen.

30-04-2008 14:08:04
thom
thom
Quote
kbrandsma:
Quote
nielske90: En de foto's zijn hier te vinden: http://www.spoortechniek.nl/fotos/reizigerstreinen/GTWArriva/index.html %02%

Hé, een motorbak zonder roosters/koelopeningen...

Opzich wel logisch natuurlijk, een dieselmotor genereerd iets meer warmte en heeft iets meer en een grotere koeling nodig dan wat electrische comnponenten...

02-05-2008 22:57:46
train85
train85
Zojuist heb ik kunnen lezen dat er waarschijnlijk, als de planning hetzelfde blijft, aanstaande zondag de 502, 503 en 504 van Arriva in Bad Bentheim aan gaan komen. De traktie wordt daar verzorgd door Bayrische CargoBahn.
Meer foto's:
http://www.reissweb.net/images/nc6896g.jpg
http://www.reissweb.net/images/nc6932g.jpg
http://www.reissweb.net/images/nc6971g.jpg
http://www.reissweb.net/images/nc6978g.jpg
http://kinzigtalbahn.ki.funpic.de/bilder/foren/bwvacha/080502_ueberf_1.jpg
http://kinzigtalbahn.ki.funpic.de/bilder/foren/bwvacha/080502_ueberf_2.jpg
http://kinzigtalbahn.ki.funpic.de/bilder/foren/bwvacha/080502_ueberf_3.jpg

Meer info kan je krijgen op website: http://www.reissweb.net

Laatst bewerkt door train85 op 02-05-2008 23:40

02-05-2008 23:22:52
wimhoekema
wimhoekema
Kijk dat zijn mooie plaatjes%02% Het lijken wel DH-eentjes die de Spurts trekken. Deze versie van de Hzl is ook afgeleid van de DB 627 en dus idd familie onzer Wadlopers.

mzzl,
Wim

02-05-2008 23:51:29
jordydl1
jordydl1
op deze foto:
http://www.reissweb.net/images/nc6298g.jpg
is ook te zien dat er gedeeltelijk andere bekleding in de electrische spurts zitten (hoofdsteun)

vind het geen porum dat lichte blauw met dat donkere

03-05-2008 13:40:00
jeanne
jeanne
Quote
wimhoekema: Kijk dat zijn mooie plaatjes%02% Het lijken wel DH-eentjes die de Spurts trekken. Deze versie van de Hzl is ook afgeleid van de DB 627 en dus idd familie onzer Wadlopers.



Sorry, natuurlijk kan ik het bij het verkeerde eind hebben, maar nu om te beweren dat een "Triebwagen NE81" een aflegger van onze Wadloper zou zijn vind ik toch een beetje ver gezocht. Hooguit dat het idee model stond voor deze NE81. Anders zouden een Desiro, een Talent en een Lint allemaal ook één grote familie van elkaar zijn! Het is overigens een prachtig gezicht dat dit HzL trio het Arriva trio sleept.

Groetjes,
Jeanne.

03-05-2008 13:48:08
webguy
webguy
Quote
jeanne: Sorry, natuurlijk kan ik het bij het verkeerde eind hebben, maar nu om te beweren dat een "Triebwagen NE81" een aflegger van onze Wadloper zou zijn vind ik toch een beetje ver gezocht.
En toch echt waren de Wadlopers afgeleid van de DB Br627 en dus deze NE81 ook. Dus het ontwerp was ooit hetzelfde, maar de NS heeft heel veel wijzigingen en wensen doorgevoerd om de Wadloper de Wadloper te maken, en dus lijkt 'ie erg veel op.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

03-05-2008 14:09:16
jeanne
jeanne
Quote
webguy: En toch echt waren de Wadlopers afgeleid van de DB Br627 en dus deze NE81 ook. Dus het ontwerp was ooit hetzelfde, maar de NS heeft heel veel wijzigingen en wensen doorgevoerd om de Wadloper de Wadloper te maken, en dus lijkt 'ie erg veel op.
Qua idee zijn ze beslist met elkaar verwant. Gelukkig, het is geen hals zaak %02% en dus mag ik het oneens blijven. Als dat zo zou zijn was deze dubbel gemotoriseerde NE81 (DB Br 626) zou deze bij de DB wel als sub Br 627.X ingedeeld zijn.

Groetjes,
Jeanne

Laatst bewerkt door jeanne op 03-05-2008 21:54

03-05-2008 21:03:30
mdeen
mdeen
Ik kan het alleen maar met Jeanne eens zijn. Ze lijken op elkaar, maar het idee erachter is toch anders. Het is als zeggen dat de 145 op de 101 gebaseerd is. Ze lijken opelkaar ja, maar het idee en de uitvoering (en de fabrikant) is toch anders.

04-05-2008 14:48:03
kbrandsma
kbrandsma
Quote
jeanne: (...) Als dat zo zou zijn was deze dubbel gemotoriseerde NE81 (DB Br 626) zou deze bij de DB wel als sub Br 627.X ingedeeld zijn.

Dubbelgemotoriseerd? Dan valt het allemaal nog mee. Drie DH-I'tjes die ineens 250 ton extra moeten slepen lijkt mij als een Mini met erachter een sleurhut.

04-05-2008 18:38:25
mdeen
mdeen
NE81 heeft in de standaarduitvoering 2x199kW. De latere series (waar de VT60 en VT62 van de HzL die je op die foto's ziet toe behoren) zelfs 2x250kW. Een eentje dus. Een Wadloper eentje heeft 1x210kW.
Dus ja, dat scheelt nogal.

05-05-2008 20:06:47
bloober
bloober
En ze zijn in het land. Vanmiddag om 16:45 uur zag ik ze staan op het opstelterrein van Ut in de richting van Wd.


Groetjes, Bloober

05-05-2008 20:55:04
nielske90
nielske90
@Bloober: Zie ook opvallende dingen-topic van 5 mei.

Er werden er ook twee gemeld die testritten reden tussen Hm en Hrt. Dit zou betekenen dat er gelijk een is doorgereden naar Ehv, om daar aan te haken bij de 501. Hoeveel stonden er om 16.45 op Utctw?

05-05-2008 22:09:44
bloober
bloober
Ik meen er drie gezien te hebben.


Groetjes, Bloober

05-05-2008 23:04:01
nielske90
nielske90
Bevestiging in de vorm van een foto dat het slechts één stel was wat testreedt heb ik inmiddels zien staan. Het was dus alleen de 501 die vandaag testritten heeft gereden...

05-05-2008 23:22:52
geert
geert
En de andere drie stonden keurig netjes op de Cartesiusweg vanavond, helemaal aan de kant van de spoorlijn naar Amsterdam. Ook netjes los gekoppeld.

Groetjes,
Geert

05-05-2008 23:25:52
zugchef
zugchef
ERS 1202 + Arriva 503, 502 en 504 om 14:40 Dld -> Ut
http://www.flickr.com/photos/bjornnielsen/2469106038

06-05-2008 19:12:20
kbrandsma
kbrandsma
Weer eventjes terug naar de diesels:
Quote
lucky: De enige trein die dus op volle sterkte rijdt is de sneltrein, en in de vorige vakantie merkte ik daar weinig verschil in aantal reizigers. Misschien 80% van het normale aantal.. maar dat is lang niet genoeg om er gelijk maar een stel af te halen.

Vandaag werd op Lw-Gn weer op volle sterkte gereden. Zowel de 17.33 trein uit Lw als uit Gn reed met een keurige 5 bakken. De 30264 (aankomst 17.23 te Lw) reed zelfs met 7 bakken.

Stand te Lw rond 17.00: 5 maal 2/6 aan de kant en tweemaal 2/8, waarvan 3 stellen bij Voith.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 06-05-2008 21:09

25-05-2008 22:12:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik lees net 'n spotmelding op het forum van m'n eigen site http://www.ovronddordt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=17&t=388&start=15
Samengevat: op de Kijfhoek zouden alle zeven de GTW's voor Ddr-Gdm al staan en niet alleen de vier waarvan al bekend was dat ze er waren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl