13-11-2008 00:29:03
T_Reinen
T_Reinen
Ik zag vanavond in de E-GTW, dat er bij de stoelen waar je je fiets ook kwijt kan,dat er veiligheidsgordels bij deze stoelen zaten. Heb dit nog nooit eerder gezien. Of is dit toevallig om je fiets mee vast te zetten.

13-11-2008 06:52:34
hielkeb
hielkeb
Quote
T_Reinen: Ik zag vanavond in de E-GTW, dat er bij de stoelen waar je je fiets ook kwijt kan,dat er veiligheidsgordels bij deze stoelen zaten. Heb dit nog nooit eerder gezien. Of is dit toevallig om je fiets mee vast te zetten.


Die zitten ook in de diesel GTW's van Arriva


Hielkeb

13-11-2008 07:14:15
dvdhoven
dvdhoven
Die "gordels" zijn inderdaad om je fiets vast te zetten. Zitten in veel moderne treinstellen zoals Linten, Talenten, GTW's. Erg praktisch.


Dick van den Hoven

18-12-2008 14:15:28
peterselie
peterselie
Arriva heeft weer een nieuw snufje voor in de treinen bedacht. Momenteel worden de reizigers nog steekproefsgewijs geteld en Arriva meent te weinig geld uit de OV-pot te krijgen. Daarom gaan ze boven de deuren telapparatuur hangen om zo beter te kunnen vaststellen hoeveel mensen er op een bepaald moment in de trein zitten. Zo willen ze een eerlijkere verdeling van het geld bewerkstelligen.


18-12-2008 15:50:18
lucky
lucky
Buiten dat lijkt het me ook een bijzonder handig middel om inzicht te krijgen in het aantal reizigers in elke trein die je rijdt.

18-12-2008 22:53:21
timtrein
timtrein
Ach, nieuw... tel-treeplanken had je al sinds jaar en dag in bussen zitten...

18-12-2008 22:56:20
daniel81
daniel81
Mag ik hieruit concluderen dat Arriva geen enkele fiducie heeft in een voorspoedige introductie van de OV-chipkaart? Of is het bedoeld om straks het aantal zwartrijders te kunnen meten?

09-01-2009 18:07:34
peterselie
peterselie
Ik las ergens dat Arriva in drie GTW's in het noorden proeven wil doen met reisinformatie. In ieder geval stel 10308 is uitgerust met schermen, echter werkten deze vandaag nog niet.

09-01-2009 18:08:44
lucky
lucky
Dezelfde schermen als ze ook gebruiken op Ddr - Gdm? Zijn opzich mooie systemen daar.

09-01-2009 18:13:22
peterselie
peterselie
Dat zou kunnen. Ik heb nog niet met de E-GTW gereisd

09-01-2009 20:35:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
lucky: Dezelfde schermen als ze ook gebruiken op Ddr - Gdm? Zijn opzich mooie systemen daar.
Als ze werken Zie de laatste tijd vrij vaak die schermen op zwart staan. Beetje jammer ook dat ze bij vertraging gewoon de geplande aankomsttijden blijven weergeven, dat doen ze bij de bus beter met actuele tijden die nog kloppen ook.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 09-01-2009 20:36


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

13-01-2009 19:18:34
spurt2244
spurt2244
trein 30249 van Leeuwarden naar Groningen wordt ma t/m vrij ook nog maar gereden met een gtw 2/8. voorheen altijd een 2/8 en 2/6.

13-01-2009 19:45:16
woepje
woepje
Ja, het is bekend dat Arriva in de spits nogal zuinig is met de inzet van GTW's. Trein 30262 (vertrek 16.04 te Gn) rijdt ook standaard met een solo 2/8 en ik vind 16.00 uur al aardig spits (met al die scholieren/studenten). Voorheen reed de 30266 ook altijd met een solo 2/8. Hoe dat nu in drgl 2009 is weet ik niet. Hopelijk hebben ze daar inmiddels wel een extra stel ingepland...

13-01-2009 19:50:36
fabrierban
fabrierban
@woepje
Gezien het enorme verschil in reizigersaanbod tussen de spitsen en de rest van de week lijkt het me logisch dat ze zeer kritisch kijken naar de inzet in de spits. Je gaat geen gloednieuwe treinen aanschaffen die je slechts een halfuur per dag gebruikt en dan nog alleen op 190 schooldagen. Het zou in dit verband handiger zijn bij een volgende aanbesteding ook wat ouder materieel toe te staan mits alleen in de spits.

Laatst bewerkt door fabrierban op 13-01-2009 19:50

13-01-2009 22:58:45
lucky
lucky
Quote
woepje: Ja, het is bekend dat Arriva in de spits nogal zuinig is met de inzet van GTW's. Trein 30262 (vertrek 16.04 te Gn) rijdt ook standaard met een solo 2/8 en ik vind 16.00 uur al aardig spits (met al die scholieren/studenten). Voorheen reed de 30266 ook altijd met een solo 2/8. Hoe dat nu in drgl 2009 is weet ik niet. Hopelijk hebben ze daar inmiddels wel een extra stel ingepland...


Ik neem die trein altijd op vrijdag middag, nu is dat misschien niet de drukste middag, maar toch. Afgelopen vrijdag paste het in ieder geval net wel net niet in een 2/8. (Stuk of 5-10 staanplaatsen). Maar in vorige drgl (Toen 5 bakken) zat er ook vrij veel verschil in de drukte tussen de verschillende vrijdagen..
Ik zorg in ieder geval dat ik bij aankomst van de trein te station Gn ben.

15-01-2009 21:23:00
kbrandsma
kbrandsma
Quote
fabrier: @woepje
Gezien het enorme verschil in reizigersaanbod tussen de spitsen en de rest van de week lijkt het me logisch dat ze zeer kritisch kijken naar de inzet in de spits. Je gaat geen gloednieuwe treinen aanschaffen die je slechts een halfuur per dag gebruikt en dan nog alleen op 190 schooldagen. Het zou in dit verband handiger zijn bij een volgende aanbesteding ook wat ouder materieel toe te staan mits alleen in de spits.

Als er nu geen extra stel wordt bijgeplaatst, wat voorheen wel gebeurde, dan gaat dit niet op.

Daarnaast heeft Arriva vorig jaar net 8 diesel-GTW's bijbesteld, die dus maar 190 schooldagen zullen worden gebruikt. De huidige 43 stellen zijn genoeg om in het weekend ook Groningen - Veendam te bedienen.

15-01-2009 22:30:45
fabrierban
fabrierban
@kbrandsma
Dit situatie ligt inmiddels natuurlijk heel anders.

Nieuwe treinen moeten worden gefinancierd en investeerders staan niet meer in de rij als de afschrijvingstermijn van treinen langer is dan de concessieduur. Dat vertaalt zich in versneld afschrijven om de risico's te verkleinen en daardoor fors hogere leasekosten. Dat zullen ook de provincies Overijssel (Emmerlijn) en Gelderland (Achterhoek/Betuwe) zo meteen gaan merken bij hun aanbesteding. De tijd dat provincies iedere 7 jaar nieuwe treinen kunnen eisen is gewoon voorbij.

15-01-2009 22:51:18
waalkade
waalkade
Exact weet ik het niet, maar voor het KAN (Gelderland) is op het ogenblik de aanbesteding voor een slechts 3 jarige consessie gaande. De investeringen die gedaan moeten worden in nieuw materieel worden door een bepaalde constructie niet waardeloos.
Na deze 3 jaar lopen alle gebieden een beetje in de pas en is het de bedoeling dat een 15-jaars consessie uitgeschreven wordt. Moet nog zien of nieuw materieel deze 15 jaar uitzingt.

16-01-2009 08:28:42
daan6
daan6
Quote
peterselie: Ik las ergens dat Arriva in drie GTW's in het noorden proeven wil doen met reisinformatie. In ieder geval stel 10308 is uitgerust met schermen, echter werkten deze vandaag nog niet.
Ik zat vanmorgen in een GTW 2/6 die ook was voorzien van een infoscherm en telstrips boven de deuren. Meende dat het de 231 was.

05-02-2009 17:42:24
lucky
lucky
Ik fietste zonet langs gn en zag de 307 ook met infoscherm. Is de uitrol begonnen? En weet iemand of deze schermen ook werken in de praktijk? Laten ze de volgende stations zien en de aankomsttijd daar?

06-02-2009 19:20:41
martijn24
martijn24
10307 reed vanmorgen op Groningen-Nieuweschans en het scherm werkte hoorde ik van iemand. Hij stond vanmorgen ook aan.

06-02-2009 22:36:46
peterselie
peterselie
De 10231 en 10308 hebben die schermen ook.

Verder zag ik dat oa de 10233 en 10239 binnenin voorzien waren van een bordje over het leven van de naamgever van het betreffende treinstel. Iets wat al vanaf eind 2006 het geval had moeten zijn trouwens %09%

07-02-2009 00:24:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Hmm zijn ze lekker snel mee dan... dan zou je bijna gaan denken dat de tweede helft van de GTW's op de MerwedeLingeLijn aan het eind van de concessie nogsteeds geen naam erop heeft
De stellen die op 14 september 2008 al van hun naam voorzien waren zijn nog altijd de enigen daarmee...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

07-02-2009 10:43:24
martijn24
martijn24
Quote
peterselie: De 10231 en 10308 hebben die schermen ook.

Verder zag ik dat oa de 10233 en 10239 binnenin voorzien waren van een bordje over het leven van de naamgever van het betreffende treinstel. Iets wat al vanaf eind 2006 het geval had moeten zijn trouwens %09%


Volgens mij heeft de 10302 ook het bordje met de naamgever in het treinstel.

Laatst bewerkt door martijn24 op 07-02-2009 10:47

07-02-2009 11:55:22
hielkeb
hielkeb
Gratis internet in de treinen van Arriva tussen Leeuwarden en Groningen vanaf 9 februari tot 9 juni
De stellen 309,310 en 311 werden vanmorgen,in Groningen,beplakt met stikkers

http://www.flickr.com/photos/hielkeoud/3259409435

Laatst bewerkt door hielkeb op 08-02-2009 19:27


Hielkeb

07-02-2009 16:55:14
martijn24
martijn24
232 en 233 zijn vanmiddag geplakt te Groningen. Dit zijn de vijf stellen voorlopig die het hebben.

Laatst bewerkt door martijn24 op 07-02-2009 16:56

11-02-2009 17:40:30
peterselie
peterselie
Ik meende dat Arriva acht nieuwe treinstellen voor het noorden besteld had, maar voor vier ervan zijn waarschijnlijk de namen al bekend: Pieter Sjoerds Gerbrandy, Cootje van Beukering, Mata Hari en Pieter Jelles Troelstra. Omrop Fryslân meldt dat de families van deze personen nog wel benaderd moeten worden.

11-02-2009 19:42:13
kbrandsma
kbrandsma
Quote
hielkeb: Gratis internet in de treinen van Arriva tussen Leeuwarden en Groningen vanaf 9 februari tot 9 juni
De stellen 309,310 en 311 werden vanmorgen,in Groningen,beplakt met stikkers

http://www.flickr.com/photos/hielkeoud/3259409435

Ik las in de Leeuwarder Courant van gisteren een stukje over het gratis internet op het traject Leeuwarden - Groningen. Het blijkt een proef te zijn, betaald door ProRail. Samen met het internet zijn camera's aan de buitenzijde van de trein bevestigd, waardoor tegelijk het baanvak wordt geschouwd. De beelden die daarbij worden opgenomen kan ProRail meteen raadplegen.

Zie ook het online nieuwsbericht: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4360021.ece

12-02-2009 19:21:00
annedijk
annedijk
Mja toen ik naar gn reed riep die mevrouw ook om dat ''langzaam uitstappen vertraging opleverde'' en dat je ;;mensen met fietsers'' voor moest laten. terugreis riep die mevrouw ook om om geen bagage op de stoelen te leggen.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-02-2009 18:43:57
martijn24
martijn24
Vandaag ook voor het eerst gehoord dat mensen geen bagage op de banken naast zich neer moeten leggen.

Laatst bewerkt door martijn24 op 13-02-2009 20:23

13-02-2009 19:56:43
fabrierban
fabrierban
Wel goed dat er eens wat gedaan wordt tegen die aso's die zitplaatsen vol zetten met bagage.

13-02-2009 20:23:22
manuel25
manuel25
Dat valt best mee, als je vraagt of je er mag zitten mag dat 99 van de 100 keer wel.
Ik zet zelf ook vaak bagage op de stoel naast me, maar als er staanplaatsen dreigen te komen ben ik echt wel bereid om plaats te maken.
Zulke omroepberichten vind ik een beetje overbodig en storend. Het was vandaag voor het eerst dat ik het hoorde, vond het iritant. Vooral als je zag hoe leeg de trein was, ik liet mooi mijn tas naast me staan, niemand veranderde zich er om.

13-02-2009 23:37:02
stel172
stel172
Mijn ervaring is dat mensen toch niet zo gauw naast je gaan zitten. Willen ze wel dan zie je het op tijd aan hun gezichtsuitdrukking. Als het volloopt houd ik dat in de gaten (zelfs als ik de krant voor me heb). Iedereen is welkom. Bovendien heeft iedereen een mond om te vragen of je de spullen weg wilt halen, maar gezichtsuitdrukking is al voldoende. Al ken ik in de praktijk zat voorbeelden dat je mensen echt moet aan tikken of ze de tas van de bank willen halen omdat je er wilt zitten. Dan heb je ook nog de mensen die je tegen de voeten moet trappen omdat ze hun benen niet willen intrekken of de mensen die denken: ik ben dik dus de hele bank is toch al voor mij en ik blijf lekker zo breed mogelijk zitten, maar dat los je niet op met zo'n omroepbericht: helaas heb ik dat wel eens met m'n ellebogen op moeten lossen omdat die kerel dat blijkbaar lekker vond om zo close te zitten...

Laatst bewerkt door stel172 op 13-02-2009 23:39

15-02-2009 01:14:09
j.jager
j.jager
Die omroep word aleen kort na vertrek vanaf het eerste station omgeroepen.

16-02-2009 09:17:58
peterselie
peterselie
Gelukkig niet in elke trein, want ik heb het nog niet gehoord.

27-02-2009 22:29:11
booij1990
booij1990
Vandaag voor het eerst in een D-GTW van Arriva gezeten, en deze zat propvol. Wordt de 30358 altijd met een 2/6 uitgevoerd? Erg krap, want het was behoorlijk proppen aldaar.

Ook viel me op dat zo'n D-GTW erg veel herrie maakt, maar dat is opzich best logisch voor een diesel. Opvallend vond ik de eerste klas en ook een wc in de trein, een "luxe" die ik als trouwe merwedelingelijn-reiziger (E-GTW Arriva) niet gewend ben. Ook de glazen wanden bij de de powerunit trokken mijn aandacht, goed bedacht voor geluidsreductie! En de beschrijving van de bekende noorderlingen op de wand voor de powerunit vond ik ook erg interessant. Leuk om toch verschillen tussen de D'tjes en E'tjes te zien.

27-02-2009 22:41:40
manuel25
manuel25
Ik spotte vandaag de 30358 in Lw, heb je mij toevallig gezien Vroeger was alles beter op de lijn Lw-Gn, met 3 tot 6 bakken in de sneltrein en een stoptrein met vrijwel altijd voldoende capaciteit. Helaas behoort dit tot het verleden%04%
Zelf vind ik de E-GTW comfortabeler zitten, stoelen zijn zachter. Maar al met al vind ik de Diesels beter, veel meer luxe verder en mooi geluid!

27-02-2009 23:06:10
lucky
lucky
Quote
booij1990: Vandaag voor het eerst in een D-GTW van Arriva gezeten, en deze zat propvol. Wordt de 30358 altijd met een 2/6 uitgevoerd? Erg krap, want het was behoorlijk proppen aldaar.


Aan de spots te zien helaas wel. Vorige DRGL was de sneltrein buiten de spits altijd 1x 2/8 en in de spits het 1ne setje met 6 bakken en 1 setje met 5 bakken.

01-03-2009 17:59:09
edwin34
edwin34
Arriva heeft onlangs bebekend gemaakt dat er nog 8 GTW dieseltreinstellen bij besteld worden.$ stuks voor de nieuwe lijn Veendam-Zuidbroek en een vijde voor de lijn leeuwarden-Sneek en de overige drie stellen zijn extra voor de spits in het noorden waarmee het geheel op 53 stellen komt voor het noorden.
Ik weet alleen niet welke uitvoeinger is besteld.

groetjes edwin34

01-03-2009 18:02:17
WesselE
WesselE
Dat is al een tijdje bekend hoor, de stellen zijn ook al lang en breed besteld. Volgens mij moeten de stellen dit, of volgend jaar al worden afgeleverd!


'Okeh'

01-03-2009 19:08:55
salieri
salieri
Deze komen nog dit jaar naar het Noorden toe. De provincie of een andere organisatie begint ook niet eerder met het spoor naar Veendam, dan als de treinstellen binnen zijn. Dus als ze binnen zijn gaan ze pas beginnen met het bouwen van een perron en dergelijke.

Tevens heb ik vernomen dat Stadler het erg druk heeft, en dat daarom de stellen van Arriva in Polen worden afgebouwd, in opdracht van Stadler.
Wat daarvan waar is, weet ik niet, ik woon niet in Zwitserland of Polen%08%Maar mijn bron trek ik niet snel in twijfel

Laatst bewerkt door salieri op 01-03-2009 19:09

01-03-2009 22:12:44
timtrein
timtrein
Onzin, het werk aan de Veendammer lijn zit allang in de uitvoering, er wordt al druk aan de beveiliging en de sporen ontworpen. Daadwerkelijke start van het werk zal wel kort na de zomervakantie zijn, dat mag ook wel om in april 2010 klaar te zijn.

De 8 nieuwe stellen zullen wel uiterlijk in december komen, om vanaf de nieuwe drgl mee te draaien.

02-03-2009 12:13:46
jeanne
jeanne
In de referentielijst van Stadler Rail AG staan de levering van deze 8 GTW's pas voor 2010 genoteerd en niet meer voor dit jaar.
Verder besteed de de hoofdvestiging van Stadler Rail in Bussnang veel werk uit aan de ander vestigingen of derden, zoals bijvoorbeeld de RhB werkplaats in Langquard. Op de site van Stadler Rail staan lang niet alle dochtervestigingen/bedrijven.

02-03-2009 18:27:08
j.jager
j.jager
Ik heb van een Arriva mcn begrepen dat er van die 8 stellen ook een stuk of 2 stellen bij zitten met het Duitslandpakket, t.b.v. de ritten naar Leer.

02-03-2009 18:31:52
manuel25
manuel25
Waarom zouden ze nogmeer Duitslandstellen er bij willen? Is dat soms voor frequentieverhoging en/of doortrekken naar Bremen?

02-03-2009 19:04:41
dh3201
dh3201
Misschien een flexibelere omloop?


Shqiperise-lopers?

02-03-2009 19:33:41
timtrein
timtrein
Kan zijn dat ze pas begin 2010 komen, maar in elk geval wel enige tijd voor april 2010, zoveel is me wel duidelijk.

02-03-2009 19:46:17
peterselie
peterselie
Quote
dh3201: Misschien een flexibelere omloop?

Voorlopig denk ik wel ja en misschien dat Arriva door de week uiteindelijk in wil zetten op een uursdienst naar Leer.

02-03-2009 19:59:04
timtrein
timtrein
De Provincie, denk ik eerder. Maar er gaat nogal wat in de omlopen veranderen als uiteindelijk het Veendam-verhaal er in zit (uiteindelijk 2x/u Vdm en 2x/u Nsch-(Leer)

02-03-2009 20:13:45
woepje
woepje
En hierdoor Gn - Zb 4x/u een trein. En in het meerjarenplan is het de bedoeling dat de lijnen uit Nsch/Vdm doorgetrokken worden naar Lw, Rd en/of Dz. Daarvoor moet Gn op de schop...

Laatst bewerkt door woepje op 02-03-2009 20:14

15-03-2009 16:52:12
willy84
willy84
Dat laatste is echt kolder. Welk nut mag dat wel niet hebben?

15-03-2009 16:53:19
woepje
woepje
Ik bedenk die 'kolder' niet zelf; het staat in de meerjarenplannetjes van deze omgeving....

15-03-2009 17:00:19
willy84
willy84
Dat geld kunnen ze beter gebruiken voor het verdichten van een uurs- naar een halfuursdienst of het verlagen van de belasting.

15-03-2009 17:01:56
timtrein
timtrein
Ik zie het ook nog niet direct gebeuren, de plannen zijn al een aantal jaar oud en nog niet echt concreet - dat gebeurt pas "later"...


11-04-2009 11:42:23
wadloper32
wadloper32
Enkele jaren geleden reden op de lijn Groningen-Leer treinen door tot aan Harlingen Haven, de zogenaamde "Inselzug" was dat. Dit hoeft helemaal niets extra te kosten. Deze trein arriveerde en vertrok gewoon vanaf spoor 4. Daarnaast kan hij ook nog op spoor 6 en 7 arriveren. Eventueel kan de stoptrein naar Zwolle uitwijken naar spoor 1b.

11-04-2009 11:48:09
manuel25
manuel25
Dat laatste lijkt mij niet handig, het is een kering van 50 minuten, in die tussentijd komt er nog een trein uit Nieuweschans aan en vertrekt even later ook weer, dan moet die ook weer ergens anders heen. Dan wordt het een beetje een chaos op de AV, met allerlei afwijkende sporen. Handigst is om de 9100 op spoor 6 of 7 te laten keren.

Laatst bewerkt door manuel25 op 11-04-2009 11:48

11-04-2009 11:55:02
wadloper32
wadloper32
Op spoor 4 kunnen 2 treinen staan%05%%08% Dat is onderverdeeld in spoor 4a en 4b.

11-04-2009 12:02:01
manuel25
manuel25
Dat lukt eigenlijk alleen in het weekend, dan kun je de 30200 op spoor 3 zetten. Doordeweeks lukt dat eigenlijk niet omdat de sneltrein 30300 al gebruik maakt van spoor 3 en de 30200 wel naar spoor 4 moet. Tja, óf spoor 6 of 7 maar dat is ook niet echt handig.

11-04-2009 12:04:19
wadloper32
wadloper32
Dan wissel je de sneltrein en stoptrein van perron. Dan is het namelijk wel goed, want hij rijdt immers door naar bijvoorbeeld leeuwarden.

11-04-2009 12:05:08
wadloper32
wadloper32
Is het gewicht van een Arriva GTW trouwens evenveel als die van een Veolia GTW?

11-04-2009 17:56:17
mich
mich
Het zal enkele kilo's schelen, maar ongeveer even zwaar.

11-04-2009 18:54:46
wadloper32
wadloper32
Het spoelwater voor het toilet is toch regenwater wat op het dak opgevangen wordt? Ik meende dat ooit iemand mij dat vertelde, maar ik kan me ook vergissen (diegene die me dat vertelde kan zich natuurlijk ook vergissen%08%)

Laatst bewerkt door wadloper32 op 11-04-2009 19:07

11-04-2009 19:05:53
lucky
lucky
Heb zo'n vermoeden dat dat nimmer en te nooit voldoende water zou zijn.

11-04-2009 19:38:23
mich
mich
Denk dat iemand je voor de gek houd zal wat worden in de hete zomermaanden

11-04-2009 19:39:13
manuel25
manuel25
Zou kunnen dat het tekort wordt aangevuld met leidingwater. Dat regenwater verhaal lijkt mij niet echt realistisch. Je moet dan allemaal "putjes" en leidingen hebben op het dak en tussen de muren. Dat lijkt mij lastig, duur en niet echt bedrijfszeker omdat er rotzooi mee kan komen en daardoor het putje of de leiding kan verstoppen.

11-04-2009 19:40:38
mich
mich
Daarom wordt ook geen enkele trein WC gevuld met regenwater

11-04-2009 21:20:07
willy84
willy84
maar met spa rood...kleurt mooi bij de trein

12-04-2009 12:50:48
wadloper32
wadloper32
Spa rood geeft weer meer CO2-uitstoot, dat is wat minder voor het milieu%08%

12-04-2009 15:34:10
kbrandsma
kbrandsma
Proef internet in trein verlengd

HEERENVEEN - Reizigers in de trein van Leeuwarden naar Groningen kunnen onderweg voorlopig blijven surfen op het internet. De proef die Arriva samen met KPN en ProRail in februari begon met internet in de trein, wordt voortgezet. Uit enquête onder 1100 reizigers blijkt volgens Arriva dat de service wordt gewaardeerd. Ruim driekwart van de reizigers is op de hoogte van het initiatief. Van deze groep maakt een derde er daadwerkelijk gebruik van.

Bron: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4579047.ece

Volledig terecht dat de proef wordt voortgezet. Ik betwijfel echter wel of in alle treinen werkelijk draadloos internet aanwezig is. Lang niet alle Spurts zijn voorzien van deze mogelijkheid en de kans dat een treinstel zonder internet op Leeuwarden - Groningen rijdt, lijkt mij zeker aanwezig.

12-04-2009 16:31:15
lucky
lucky
Klopt. De stellen rijden ook geregeld op andere lijnen. Plus het feit dat er op een doorgaande dag (2x stop + 1x snel) in de spits nooit genoeg internet stellen zijn om elke rit volledig te voorzien met internet.

Als je bijvoorbeeld een stel op de lijn Lw - Stv aantreft, heb je tot/vanaf Sneek echter al internet.

12-04-2009 16:42:22
kbrandsma
kbrandsma
Is op het traject Sneek - Stavoren geen bereik meer aanwezig om in de trein te internetten?%02%

12-04-2009 16:56:22
Jayvd
Jayvd
Het doet mij zeer goed om te horen dat de test verlengd wordt!

Het is zeker zo dat er weinig treinen zijn die op het traject voorzien zijn van internet, ik reis 2x per week het traject en van de laatste 10x kan heb ik maar 2x aan bord gezeten van een "Onlineindetrein" stel.

Ik vind het heel jammer dat ze tijdens een testfase je geen mogelijkheid om feedback te geven op de test, tijdens het inloggen krijg je geen verwijzing enkel een veiligheidswaarschuwing (die volledig terecht is, het is zo lek als een mandje ).

12-04-2009 17:25:19
lucky
lucky
Quote
kbrandsma: Is op het traject Sneek - Stavoren geen bereik meer aanwezig om in de trein te internetten?%02%


Dat is een correcte constatering. Ergens daar wordt het moeilijk om de verbinding te behouden.

13-04-2009 00:12:18
willy84
willy84
Handig dat er in die treinen een plankje is waaar je je laptop op kan plaatsen! Dat is nog eens een vooruitziende blik!

27-04-2009 11:28:55
wadloper32
wadloper32
Weet iemand ook precies het aantal zitplaatsen 2e en 1e klas en het aantal klapzittingen in de Arriva D-GTW en E-GTW bij zowel de zomer- als winteropstelling? Want het aantal zitplaatsen dat volgens Stadler wordt gegeven is niet correct: http://www.stadlerrail.com/images/content/datenblaetter/01_gtw/Arriva_DMU_0506_e.pdf

Laatst bewerkt door wadloper32 op 27-04-2009 11:29

27-04-2009 11:54:54
daniel_ddr
daniel_ddr
2e klas van de E-GTW weet ik niet uit m'n hoofd. 1e klas wel: dat zijn er nul%08%
Op de MerwedeLingeLijn wordt trouwens niet aan zomer- en winteropstelling gedaan maar is er gewoon het hele jaar door een grote ruimte voor fietsen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

27-04-2009 21:09:54
j.jager
j.jager
Winteropstelling.
2/8je: 16 1ste klas, 140 2de klas en 13 klapstoelen.
2/6je: 8 1ste klas, 92 2de klas en 10 klastoelen.

Zomeropstelling.
2/8je: 16 1ste klas, 132 2de klas, en 19 klapstoelen.
2/6je: 8 1ste klas, 86 2de klas, en 16 klapstoelen.

Laatst bewerkt door j.jager op 28-04-2009 16:58

02-05-2009 22:17:01
peterselie
peterselie
Ik zag afgelopen week in stel 10324 dat de mcn de deur van de cabine verder kan verduisteren dan eerder het geval was. Hij trok een schermpje dat op de deur gemonteerd zat een stukje naar beneden. Is dat nieuw?

10-05-2009 13:18:01
spiketrain
Moderator
spiketrain
E-GTW 10503 is na lange tijd eindelijk voorzien van zijn vernoeming, nu de 10502 en 10407 nog.


Groet, Spiketrain

22-05-2009 19:46:40
peterselie
peterselie
Ik zat vanmiddag van Gn naar Lw in internet stel 10310, maar internetten kon ik er niet meer, omdat het modem uitgeschakeld was %04%

Laatst bewerkt door peterselie op 22-05-2009 19:47

22-05-2009 20:15:20
Jayvd
Jayvd
Had laatst wel dat hij geen verbinding wilde maken, maar uit? Zond hij wel gewoon netwerk uit?

Na wat klooien kreeg ik het wel aan de praat maar wel heel slecht dat je nergens feedback kwijt kan.. lekkere test

22-05-2009 23:03:50
peterselie
peterselie
Ik kon geen draadloos netwerk ontdekken. Ook niet na goed zoeken

23-05-2009 09:50:03
salieri
salieri
Misschien is de proef al voortijdig afgelopen?

25-05-2009 09:13:28
peterselie
peterselie
Toch niet, want ik zit nu weer online in de trein

26-05-2009 06:35:38
salieri
salieri
GTW 2/8 10305 rijdt al sinds 23-04-2009 rond met 1 motor.

Laatst bewerkt door salieri op 26-05-2009 06:36

14-06-2009 19:35:01
peterselie
peterselie
De proef met het internet is voorbij. De stellen zijn ontdaan van hun bestickering en waarschijnlijk zijn de modems weer uit gezet. In de 10309 zag ik vrijdag nog wel wat foldertjes voor het internet liggen

14-06-2009 20:06:17
lucky
lucky
Helaas! Het was een welkome toevoeging op het openbaar vervoer! En uit eigen waarneming kan ik melden dat het ook flink werd gebruikt door diverse reizigers en dan vooral studenten die hun laptop mee hebben naar de hogeschool of universiteit en op die manier alvast wat schoolwerk bijvoorbeeld kunnen doen.

14-06-2009 20:12:28
j.jager
j.jager
Van een andere forum.

Quote
Arriva maakt treinen ‘zomerproof'

Vervoersbedrijf Arriva heeft vijf treinstellen ‘zomerproof' gemaakt. Er zijn in de treinstellen vier rijen stoelen verwijderd. Zo is er meer ruimte voor fietsen en bagage.

De aangepaste treinen rijden vanaf vrijdag tussen Leeuwarden en Harlingen Haven. Dit komt goed uit, want op Terschelling gaat het Oerol-festival van start. De festivalgangers die met de trein reizen, profiteren gelijk van de extra ruimte.

©Leeuwarder Courant
Hier een foto van een betreffende stel dat voor de zomerproof is ingericht.http://i43.tinypic.com/10elswp.jpg

14-06-2009 20:42:36
lamote_ban
lamote_ban
Quote
lucky: Helaas! Het was een welkome toevoeging op het openbaar vervoer! En uit eigen waarneming kan ik melden dat het ook flink werd gebruikt door diverse reizigers en dan vooral studenten die hun laptop mee hebben naar de hogeschool of universiteit en op die manier alvast wat schoolwerk bijvoorbeeld kunnen doen.

Ik vrees dat het internet ook ten prooi is gevallen aan Arriva's investeringsstop in Noord-Nederland.

14-06-2009 20:43:54
lucky
lucky
Jij weet ook alles negatief uit te leggen..
Onzin natuurlijk... het was aan het begin al aangekondigd hoelang de proef zou duren en dan is het niks raars dat de proef op de geplande datum stopt. (Zoals hierboven staat de lezen duurde de proef tot 9 juni 2009)

Laatst bewerkt door lucky op 14-06-2009 20:48

15-06-2009 22:15:47
kbrandsma
kbrandsma
En het bijkomend voordeel van de proef was dat tegelijkertijd het spoor kon worden geschouwd en de opgenomen beelden rechtstreeks konden worden verzonden. Waarschijnlijk zal de proef worden geëvalueerd en hopelijk definitief terugkeren.

24-06-2009 00:46:31
peterselie
peterselie
Quote
j.jager: Van een andere forum.

Quote
Arriva maakt treinen ‘zomerproof'

Vervoersbedrijf Arriva heeft vijf treinstellen ‘zomerproof' gemaakt. Er zijn in de treinstellen vier rijen stoelen verwijderd. Zo is er meer ruimte voor fietsen en bagage.

De aangepaste treinen rijden vanaf vrijdag tussen Leeuwarden en Harlingen Haven. Dit komt goed uit, want op Terschelling gaat het Oerol-festival van start. De festivalgangers die met de trein reizen, profiteren gelijk van de extra ruimte.

©Leeuwarder Courant
Hier een foto van een betreffende stel dat voor de zomerproof is ingericht.http://i43.tinypic.com/10elswp.jpg

Het zijn echt treinstellen geworden met erg weinig zitplaatsen

24-06-2009 08:46:27
mdeen
mdeen
Heb je wel eens een regioshuttle RS1 in fietsopstelling gezien? Dat is 1 bak met in het lage gedeelte ook maar één rij banken.
Dat is pas weinig zitplaatsen.

Zijn dit trouwens de 2-tjes of de 3-tjes die aangepast zijn?

24-06-2009 11:02:34
peterselie
peterselie
Er zijn vijf treinstellen aangepast. Daartoe behoren in ieder geval de 10238 en de 10243.

Enkele andere stellen, waaronder de 10240 bezitten nog de oude zomeropstelling met vier rijen stoelen die vervangen zijn door klapzitjes in de coupé waar het toilet zit.

Het gaat dus hoofdzakelijk om de 2/6 die aangepast zijn.

24-06-2009 11:05:08
manuel25
manuel25
Ook de 10241 heeft in de B-bak een grote fietsenafdeling
Is dit speciaal gedaan voor het Oerol-festifal op Terschelling, of blijven deze stellen deze hele zomer zo rondrijden?

29-06-2009 19:44:35
fabrierban
fabrierban
Uit dagblad v/h Noorden (23/6):

Quote

Trein spoort allicht later naar Veendam

De kans bestaat dat de personentrein tussen Groningen en Veendam niet met ingang van april 2010 gaat rijden. Op vragen van de PvdA in Veendam, antwoordt wethouder Henk-Jan Schmaal (Gemeentebelangen) dat de personentrein mogelijk later komt.

De vertraging wordt veroorzaakt doordat spoorwegbeheerder ProRail wellicht meer tijd nodig heeft om het spoor bij Veendam aan de wettelijke geluidsnormen te laten voldoen. Het spoor wordt nu nog uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer.

Schmaal: "Als blijkt dat ProRail meer tijd nodig heeft dan kan dat betekenen dat de trein later dan april gaat rijden. Van uitstel is geen sprake. De trein gaat rijden."


30-06-2009 19:02:56
fastguy84
fastguy84
De trein rijdt later dan april, maar er is geen sprake van uitstel... in de Van Dale staat bij mij:

uit·stel het; o verschuiving in tijd, verlenging ve gestelde termijn: (Belg, jur) met ~ voorwaardelijk

30-06-2009 22:08:41
peterselie
peterselie
Quote
manuel25: Ook de 10241 heeft in de B-bak een grote fietsenafdeling
Is dit speciaal gedaan voor het Oerol-festifal op Terschelling, of blijven deze stellen deze hele zomer zo rondrijden?

Ga daar maar vanuit. Wel jammer dat de stellen niet alleen op de Hlg-pendel blijven zitten, maar door het hele gebied aan het zwerven zijn.

30-06-2009 23:33:01
ajwkam
ajwkam
De trein naar Roodeschool van 16:59 had maandag een vreemde bestemming op de display staan: "SPOOR 22". Ik kon zo geen eerdere meldingen van een dergelijk displaytekst vinden, maar misschien zoek ik niet goed... Heeft iemand zoiets vaker gezien?
Een snel zéér low-res plaatje, gemaakt met m'n telefoon: http://www.arthurkamminga.nl/extern/spoor22gtw.jpg

01-07-2009 00:04:30
webguy
webguy
Je kan per leter zelf instellen wat het display moet tonen. Waarschijnlijk iemand met teveel tijd


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!