03-11-2009 22:04:27
manuel25
manuel25
Leuk opgelost, die zie ik morgen waarschijnlijk wel weer in Lw. Wel minder voor de machinist, mag hij elke keer uit zijn cabine, naar de deur om te kijken of iedereen is ingestapt, dan snel naar de cabine rennen om de boel dicht te gooien %08%.

Laatst bewerkt door manuel25 op 03-11-2009 22:04

04-11-2009 09:55:42
3222
3222
Dat wordt zoveel mogelijk voorkomen door het stel gecombineerd te laten rijden, met de cabine met het defecte raam als tussencabine. Het stel is dinsdagavond richting Lw gegaan en heeft ook nog een extra retourslag gemaakt waarbij een steward aanwezig was als extra paar ogen voor de mcn.

Laatst bewerkt door 3222 op 04-11-2009 10:43

04-11-2009 17:41:19
gertjan
gertjan
Quote
3222: En het stel heeft ook nog een extra retourslag gemaakt waarbij een steward aanwezig was als extra paar ogen voor de mcn.
Wel jammer dat de Steward niet het vertrekproces kan uitvoeren. Het gaat hier wel om een stukje veiligheid.
Oké, je kan als Steward mondeling/telefonisch het teken geven dat de deuren gesloten kunnen worden, en als mcn heb je je groene lamp en deurenoverzicht in de boordcomputer, maar stel dat er nu net een jas ofzo tussen die deur blijft hangen. De klembeveiliging is dan niet aangesproken ... en dat kan minder fijne gevolgen hebben.

het stel had gewoon in Lw achter moeten blijven voor herstel. Raar dat ASL en de betreffende mcn die trein in dienst hebben gehouden. Je mag (als het al geen moet is) hem hiervoor laten staan.

04-11-2009 18:24:25
mich
mich
Bij Veolia werken we met spiegels, waardoor je in bijv. in de bocht van Vierlingsbeek met een lange trein de achterste deuren niet kunt overzien. Hier mogen wij officieel vertrouwen op de sensoren+klembeveiliging waardoor we bij groene lamp mogen vertrekken. Dit gaat tot nu toe perfect. Alleen laat je soms wel eens iemand staan die net wat te laat is of niet snel genoeg instapt.


04-11-2009 22:48:10
jorwerd_f1
jorwerd_f1
De 10228 stond vanmiddag voor de deur van Voith. Het lijkt me dat het raampje ook aangepakt wordt .

05-11-2009 12:57:46
3222
3222
Quote
gertjan: maar stel dat er nu net een jas ofzo tussen die deur blijft hangen. De klembeveiliging is dan niet aangesproken ... en dat kan minder fijne gevolgen hebben.



Het was het laatste retourtje van die dag, dus geen volle trein meer en dan gaat iedereen wel een zitplaats zoeken. De mcn heeft ook het videosysteem om de trein door te kijken wat er gebeurd.
Je hebt overigens wel gelijk om het stel niet solo te laten rijden, dat gebeurd normaal ook niet.

Laatst bewerkt door 3222 op 05-11-2009 13:00

06-11-2009 13:39:03
gertjan
gertjan
Quote
3222:Het was het laatste retourtje van die dag, dus geen volle trein meer en dan gaat iedereen wel een zitplaats zoeken.
Om binnen te komen moet je instappen, en als je net door die deur gaat als de sluitprocedure actief is

Quote
3222: De mcn heeft ook het videosysteem om de trein door te kijken wat er gebeurd.
Weet ik, maar dan moet dat wel werken. Ik weet dat bij ons op de MLL de helft van die dingen niet werken. (Ze werken wel, maar in de cabine heb je geen beeld).

Verder; de 506 staat met problemen in de tractieinstallatie in Ldd. Daardoor is de treindienst op de MLL aangepast naar het 6 treinen scenario. (Dat wil zeggen dat we op Gr keren met een aantal treinen)

Laatst bewerkt door admin op 08-11-2009 11:23, reden: Quote hersteld

06-11-2009 13:52:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat is er trouwens aan de hand met de TFT-schermen met de aankomende stations bij de balkons. Die functioneren al tijden maar half of niet. Gistermiddag stond er een fraaie rode balk onderin bijvoorbeeld.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

06-11-2009 23:49:43
3222
3222
Quote
gertjan: de 506 staat met problemen in de tractieinstallatie in Ldd. Daardoor is de treindienst op de MLL aangepast naar het 6 treinen scenario. (Dat wil zeggen dat we op Gr keren met een aantal treinen)

Dat was afgelopen dinsdag het geval, woensdag was het stel weer aktief. De 502 staat nu voor onderhoud in Ldd en de 504 en 505 blijven zaterdag op 16 in Ddr staan wegens werk door Nedtrain- en Stadlermonteurs.

Laatst bewerkt door 3222 op 07-11-2009 03:34

07-11-2009 14:41:15
gertjan
gertjan
De 504, 505 en 506 hebben momenteel een storing in RUF. Oftewel, reizigersinfosysteem in gestoord.

De 501 heeft problemen met deur 3 (is vannacht als het goed is allemaal verholpen)

Het gaat weer lekker met de GTW's. Gelukkig is het nog allemaal garantiewerk.

07-11-2009 15:24:33
AlbertP
AlbertP
Nou, Stadler zal er niet zo gelukkig mee zijn...

07-11-2009 22:24:15
raymond16
raymond16
Het is eigenlijk ook gewoon vreemd dat hoewel Stadler al vele GTW's geproduceerd heeft er nog steeds dergelijke problemen zijn.

07-11-2009 22:31:04
mren
mren
Want zaken als auto's of pc's werken na aanschaf immers ook 25 jaar zonder problemen...

08-11-2009 17:34:30
j.jager
j.jager
Hier een paar foto's van de bestikkerde stellen, van de vroege vogel actie.

http://i35.tinypic.com/21cxwsl.jpg
http://i33.tinypic.com/2le2zv9.jpg

08-11-2009 18:26:01
WesselE
WesselE
Bah wat lelijk zeg, lijkt wel word-ard...


'Okeh'

08-11-2009 18:35:06
nielske90
nielske90
Inderdaad, dat had ik nou Nooitgedagt.%08%

08-11-2009 19:55:14
AlbertP
AlbertP
Het had mooier gekund, maar zal niet iets zijn dat mensen gauw vergeten.

09-11-2009 00:14:49
manuel25
manuel25
Jammer dat het zo'n niets zeggende bestickering is. Had er dan ook bij gestickerd: Doordeweeks 40% korting tot 7:30 uur. (Ik meende dat de actie daar over ging)

Laatst bewerkt door manuel25 op 09-11-2009 00:16

09-11-2009 02:10:25
lucky
lucky
Correct. 40% korting op treinen met een geplande aankomsttijd voor 7.30.

09-11-2009 16:45:54
martijn24
martijn24
Treinstel 10346 is ook beplakt.

09-11-2009 18:36:34
webguy
webguy
Het is in stripstijl T kon erger


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

09-11-2009 18:46:13
salieri
salieri
Ben ik dan de enige die het wel leuk/grappig vind op de GTW's?

09-11-2009 20:58:01
Joff-10242
Joff-10242
nee hoor, ik ook
Trouwens, in de 10346 is vanmorgen ook een "iets latere vogel" onwel geworden, Ambulance moest erbij komen, daarna vertrok de 10346 met +14 richting Nieuweschans

09-11-2009 23:03:54
gertjan
gertjan
Reiziger onwel lijkt mij meer iets voor de opvallende dingen ...

Maargoed, de 506 was een beetje de weg kwijt vandaag. Op Gdm stond deze samen met de 502 klaar als 32526. Maar op het moment van het beproeven van de dodeman ging het fout ... A-Storing, ongewilde treinsplitsing volgens het diagnosescherm. (Dan maakt de trein zichzelf ook gelijk dood ...)

Na 10 minuten, 3x splitsen/combineren en de boel weer opbouwen kon het setje alsnog vertrekken ... stellen zijn na aankomst in Ddr gelijk naar het nedtrain Servicepunt in Rtd gegaan.

17-11-2009 18:22:16
salieri
salieri
Stel 10241 had een raam wat gesneuveld was. Ding was met ducttape en vuilniszakken gemaakt, alleen was dat niet voldoende (plastic zakken waren ook weer kapot). Wat het stel gedaan heeft, weet ik niet. Hij stond op spoor 3a, waar meestal ook het treinstel van trein 30358 al klaar staat.
Om 16.20 uur stond het treinstel er niet meer, misschien als LM naar Lw of in opzending?

Laatst bewerkt door salieri op 17-11-2009 18:22

17-11-2009 18:45:05
mvd
mvd
Via een ander forum kwam ik op deze link:
http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/7450/achtervolging-in-appingedam.html


Iech kom gelökkig oet Mestreech!

17-11-2009 18:51:30
salieri
salieri
Dat is inderdaad het voorval. Daarbij was dus treinstel 10241 betrokken.

20-11-2009 17:45:49
salieri
salieri
Het valt mij trouwens op dat in al twee stellen, de 10345 en 10303, géén wielflenssmerings geluid meer te horen is (dat psst om ongeveer de 30 seconden). Van de 10303 weet ik dat dat stel het 2/3 weken terug nog wel had. Aanpassing door Voith?
Vind het wel jammer, vond het wel iets hebben (echt een GTW geluid zeg maar)

20-11-2009 20:58:19
peterselie
peterselie
Mij viel op dat na tien minuten automatisch een van de motoren van een GTW uit gaat als een stel stil staat. Vanmiddag in Lw gehoord namelijk.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-11-2009 21:06:46
salieri
salieri
Dat is al meer dan een jaar zo
Tenzij binnen die 10 minuten de stuurstroom weer in gaat, dan blijven ze aan.

Laatst bewerkt door salieri op 20-11-2009 21:07

20-11-2009 21:10:31
peterselie
peterselie
Ik wist wel dat het gebeurde, maar niet het exacte aantal minuten

22-11-2009 21:06:54
gertjan
gertjan
Klein kickje, Bij alle E-GTW's op de MLL is het wielflenssmeringssysteem niet actief. Ik heb alleen geen idee waarom.

(Het kan natuurlijk ook zijn dat ik dat afblazen niet meer hoor, omdat ik zowat in die GTW's woon.)

22-11-2009 21:13:57
salieri
salieri
Ik zit ook bijna dagelijks in de GTW, en op een gegeven moment hoor je het niet meer bewust, tenzij je er echt op let wat ik laatst dus gedaan heb

22-11-2009 21:41:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gertjan: Klein kickje, Bij alle E-GTW's op de MLL is het wielflenssmeringssysteem niet actief. Ik heb alleen geen idee waarom.

(Het kan natuurlijk ook zijn dat ik dat afblazen niet meer hoor, omdat ik zowat in die GTW's woon.)
Nou, ik reis wat onregelmatiger met die GTW's maar mij is een dergelijk geluid al tijden niet opgevallen.

Trouwens afgelopen vrijdag nog een fraaie in de 505 met storing in de reisinformatie. Duidelijk zichtbaar welke taal ze in Zwitserland spreken: bij elke omroep door de machinist "Durchsage beachten" op de schermen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

02-12-2009 15:12:10
3222
3222
Aanstaande zaterdag 5-12 is het weer zover, 2 nieuwe GTW's 2/6: de 10244 en de 10247 worden door een Arriva-machinist in Leer overgenomen om 6:00. De stellen gaan daarna naar Gn, waarna een aantal testritten volgen, deze eindigen dan in Lw bij de werkplaats van Voith. De 10244 is tevens voorzien van Indusie.
De volgende stellen die daarna komen zijn: 10248 en 10249 op 06-03-2010 en de 10250 en 10251 op 10-04-2010.

02-12-2009 17:54:43
mantaray
mantaray
wielflens smering staat inderdaad buiten dienst
i.v.m een overweg passage zonder dat de bomen dicht waren
dit is volgens mijn bij veolia gebeurd
weet alleen niet of het door een detectie probleem of doorglijden ging
maar tot nader order geen wielflenssmering op de gtw

02-12-2009 18:03:39
gertjan
gertjan
Wel raar dat ik zondag nog duidelijk waar kon nemen op de 407 dat de wielflenssmering in werking was.

Probleem met die open overweg is ook erg vaag. Maarja, als jij zegt dat het met Veolia te maken heeft zal het wel een baanvak met assentellers geweest zijn. Weet niet of dat verband heeft met een baanvak met PSSSL.

02-12-2009 18:21:14
salieri
salieri
En PSSSL is?

02-12-2009 18:28:03
103 220-0
103 220-0
Waar ter wereld je ook bent: onthoud dat je een goede vriend hebt die altijd met raad voor je klaarstaat: http://www.google.com.
Hij zal je ongetwijfeld vertellen dat PSSSL staat voor Prikspanningsspoorstroomloop.

----
O ja, en kijk dan ook eens hier: http://www.raymondkies.nl

02-12-2009 18:49:46
woepje
woepje
Pardon? Leuke scrabble woord hoor.

Maar goed, er komen dus nog alleen 4x GTW 2/6 en dan was het klaar?

02-12-2009 19:58:20
manuel25
manuel25
6 stuks

Hebben overigens alle nieuw te leveren GTW Indusi, of alleen de 10244?

Laatst bewerkt door manuel25 op 02-12-2009 19:59

02-12-2009 20:08:32
salieri
salieri
Alleen de 10244 volgens mijn bron.

03-12-2009 10:47:07
mich
mich
Quote
gertjan: Probleem met die open overweg is ook erg vaag. Maarja, als jij zegt dat het met Veolia te maken heeft zal het wel een baanvak met assentellers geweest zijn. Weet niet of dat verband heeft met een baanvak met PSSSL.


Het is meerdere malen gebeurd, zowel bij een overweg met assentellers(maaslijn) en zonder(heuvellandlijn). Nu het is uitgezet is het merkbaar minder glad, zeker op de stukken zonder bomen langs het spoor.

03-12-2009 12:01:07
gertjan
gertjan
Vraag ik me toch echt af wat jullie met die stellen doen Neehoor mich, zal wel een systeemfout zijn. Bij ons op de MLL is heeft het zich nog niet voorgedaan. Ondanks dat het in (bijna) alle stellen uitstaat is het bij ons wel spiegelglad. Vooral bij Dordrecht (sporen 31A en 32A) Sliedrecht, Gorinchem en Beesd. Duidelijk te horen in en om de trein door het krachtig afblazen van lucht bij de deuren.
Alleen raar dat het personeel bij ons er niet van op de hoogte is gebracht. in elk geval bedankt voor je korte uitleg mich

05-12-2009 16:27:27
salieri
salieri
Vandaag het land in gekomen: 10244 en 10247.
De 10244 heeft als naam 'Antony Winkler Prins' en de 10247 heeft als naam 'Mata Hari'.

Zoals vermeld in de opvallende dingen topic, heeft de 10244 een ATB probleem en is achterop naar Lw meegegaan . Dit stel heeft géén testrit gereden, de 10247 is wel 2x naar Zb geweest.

Laatst bewerkt door salieri op 05-12-2009 16:28

08-12-2009 05:02:22
3222
3222
Vandaag begint de 10247 in trein 30607, de 10244 mag nog even op de reservebank

08-12-2009 17:03:05
martijn24
martijn24
Klopt, vandaag reed de 10247 in de 30607 en kwam terug in de 30624 en ging weer weg in trein 30613a.

Laatst bewerkt door martijn24 op 08-12-2009 17:03

08-12-2009 17:10:41
woepje
woepje
De 10247 is uitgelopen als 30540 en de 10244 reed vanaf 30531 in die omloop. Dus beide stellen zijn aan de rol gegaan vandaag.

16-12-2009 11:48:47
gertjan
gertjan
Het reizigers informatiesysteem heeft een update gead in de stellen op de MLL. deze geven op Ddr en Gdm de aansluitingen aan (momenteel alleen nog de bussen), maar echt goed verloopt dat nog niet.

Verder hebben de E-GTW's een probleempje met de ijzel. Voorzorgsmaatregel is dat alle stoorstroominstrumenten in de overbrugging zitten.
Wat ook leuk is; Nedtrain heeft met de klimaatbeheersing lopen spelen. Die dingen zijn veel te koud ingesteld. (streefwaarde 19) Een gevolg, er rijden stellen rond waar de temperatuur in het reizigersdeel 16 graden is!

16-12-2009 13:12:38
AlbertP
AlbertP
Kan Nedtrain zo prutsen?

16-12-2009 22:27:42
manuel25
manuel25
Dat kan toch om de hoek bij de deur, op het balkon, na het witte paneel los te schroeven aangepast worden? Zie ik vaak gebeuren in Lw, als er een nieuwe mcn op de trein komt, ie zet de kachel dan ietsjes hoger of juist lager. Of is dit alleen voor de cabine?

16-12-2009 23:03:56
peterselie
peterselie
Geen idee. Heb wel een ander iets ontdekt. Bij sommige deuren in de GTW zitten 2 sloten. Eentje is om de deur mee te openen als deze vergrendeld is en met de ander kan de verlichting in de trein aangezet worden

Zag een controleur van Arriva zo de verlichting in een stel een tandje opvoeren laatst.

17-12-2009 00:16:41
gertjan
gertjan
Klopt, in elke bak heb je 1 sleutelschakelaar voor de treinverlichting (aan, nood en uit), schakelaar is voorzien van een symbool met een lampje. En bij elke deur een sleutelschakelaar voor het ontstoren van de deur, en het openen van die deur als de vergrendeling er nog op zit. (schuiftrede werkt dan niet) sleutelkastje is voorzien van een S.

En nee manuel, wij kunnen bij die E-GTW's niet aan de klimaatbeheersing komen. de kachel in de cabine kunnen we wel zelf instellen. (Dus zo kan het voorkomen dat je een cabine van 34 graden hebt, en een reizigersdeel van maar 16 graden ... Have it your way )

Quote
peterselie:Zag een controleur van Arriva zo de verlichting in een stel een tandje opvoeren laatst.
Controleur ... We heten nogsteeds Steward hoor %08%

Laatst bewerkt door gertjan op 17-12-2009 00:18

17-12-2009 01:16:54
thom
thom
Quote
AlbertPool: Kan Nedtrain zo prutsen?

Ik vraag me zowieso altijd af of ze bij bij Nedtrain inderdaad "prutsen".

Bedoel, ik lees in de definitie van prutsen "onhandig bezig zijn; knoeien" en dat lijkt me geen doel van een reden van een wijziging.
Dat een wijziging anders uitpakt dan men verwacht is daarbij iets anders, maar om iedereen gelijk prutser te nomen als er iets anders uitpakt dan bedoeld is, is ook idioot....


17-12-2009 09:55:27
broek53
broek53
Daarnaast prutst of wijzigt NedTrain (als organisatie) nooit of te nimmer zomaar iets aan een trein dat niet door de eigenaar is gevraagd of is goedgekeurd, zeker niet als het gaat om ziets als het verlagen van de binnentemperatuur.

20-12-2009 21:48:34
booij1990
booij1990
Is er al bekend of de nieuwe stelletjes voor de uitvoering van een kwartierdienst Ddr - Gr v.v. besteld zijn? Want het is niet echt meer grappig in de ochtendspits tegenwoordig, al wordt er gereden met 2x 2/8, toch wordt er op Ddrs regelmatig omgeroepen in te schikken omdat er anders niet meer vertrokken kan worden...

20-12-2009 21:57:13
mantaray
mantaray
er is door stadler een software update gedaan aan de klimaat regeling
ik weet niet met welke reden dat is gedaan
maar nedtrain heeft hier geen deel aan !

Laatst bewerkt door mantaray op 20-12-2009 21:57

20-12-2009 22:45:36
2296
2296
Maar aangezien de E-GTW's (Arriva) wel in onderhoud zijn bij Nedtrain Ldd. Het kan zijn dat Stadler daar wel aanwezig is voor dat soort wijzigingen. Alleen valt het niet op omdat meestal tijdens onderhoud wordt meegepakt.

20-12-2009 23:05:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
booij1990: Is er al bekend of de nieuwe stelletjes voor de uitvoering van een kwartierdienst Ddr - Gr v.v. besteld zijn?
Zover ik heb gelezen (volgens mij zelfs in dit topic) zijn die inmiddels besteld. Al wordt het op z'n vroegst drgl 2011 dat het dubbelspoor bij Ddrs bruikbaar is: vooralsnog ligt er alleen een zandbed en is er nog geen spoor van de werkzaamheden aan het station zelf te bekennen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

21-12-2009 00:01:28
thom
thom
Quote
mantaray: er is door stadler een software update gedaan aan de klimaat regeling
ik weet niet met welke reden dat is gedaan
maar nedtrain heeft hier geen deel aan !

Volgens mij heeft iemand wat excuses aan te bieden lijkt me zo

21-12-2009 11:26:07
gertjan
gertjan
Stel 505 heeft een ingetikte zijruit ... was iets met een boze reiziger en een noodhamer. (Dader is gepakt)

Die klimaatbeheersing is in Ldd aangepast. En aangezien stadler vaak op Ddr met de laptop de software komt updaten etc ...
In het noorden hebben ze dit 'probleem met de klima' niet, en veolia heeft volgens mij ook geen klimaatbeheersing die op 18 a 19 graden staat. Heel toevallig dat dan alleen de stellen die bij Nedtrain in onderhoud zijn die andere software hebben.

Quote
booij1990: Is er al bekend of de nieuwe stelletjes voor de uitvoering van een kwartierdienst Ddr - Gr v.v. besteld zijn? Want het is niet echt meer grappig in de ochtendspits tegenwoordig, al wordt er gereden met 2x 2/8, toch wordt er op Ddrs regelmatig omgeroepen in te schikken omdat er anders niet meer vertrokken kan worden...
Dat we op Ddrs vertraging oplopen komt vaak omdat de reizigers allemaal in het voorste stel willen, en bijna allemaal niet verder de bak inlopen, maar op het balkon blijven hangen.
Achterste stel is bijna altijd een stuk rustiger, en daar zo je bij wijze van spreken kunnen dansen in de gangpaden.
Kennelijk heeft niet iedereen door dat je zelfs vanuit het achterste stel sneller bent met overstappen in Ddr

Laatst bewerkt door gertjan op 21-12-2009 11:35

24-12-2009 13:05:30
thom
thom
Quote
gertjan: Stel 505 heeft een ingetikte zijruit ... was iets met een boze reiziger en een noodhamer. (Dader is gepakt)

Die klimaatbeheersing is in Ldd aangepast. En aangezien stadler vaak op Ddr met de laptop de software komt updaten etc ...
In het noorden hebben ze dit 'probleem met de klima' niet, en veolia heeft volgens mij ook geen klimaatbeheersing die op 18 a 19 graden staat. Heel toevallig dat dan alleen de stellen die bij Nedtrain in onderhoud zijn die andere software hebben.


Je kunt wel blijven hameren op Nedtrain, maar die doen echt niks wat hun niet gevraag word, want dat kost geld ipv dat het wat opleverd en krijgen ze alleen gezeik mee. Daarnaast kan Stadler dat best uitgevoerd hebben in de werkplaats van Nedtrain.
Ik denk nl niet dat Stadler het garantiewerk waarvoor gesleuteld moet worden ook in Ddr doet...

En waarom het daar wel gebeurt is en elders niet, kan er maar zo eens te maken dat de materieelmanager van Arriva daar een ander idee heeft dan die elders...

Laatst bewerkt door thom op 24-12-2009 13:07

24-12-2009 15:14:17
daniel81
daniel81
Quote
gertjan: Dat we op Ddrs vertraging oplopen komt vaak omdat de reizigers allemaal in het voorste stel willen, en bijna allemaal niet verder de bak inlopen, maar op het balkon blijven hangen.
Achterste stel is bijna altijd een stuk rustiger, en daar zo je bij wijze van spreken kunnen dansen in de gangpaden.
Kennelijk heeft niet iedereen door dat je zelfs vanuit het achterste stel sneller bent met overstappen in Ddr

Is het dan een idee om dat op station Ddrs om te roepen?
In Bd heb ik wel eens een omroepbericht gehoord in de trant van 'u wordt verzocht zich over het hele perron te verspreiden'

24-12-2009 15:58:48
mren
mren
Quote
daniel81:
In Bd heb ik wel eens een omroepbericht gehoord in de trant van 'u wordt verzocht zich over het hele perron te verspreiden'

In Ehv ook wel eens, en dan komt er een IRM-IV aanzetten ipv 12 bakken ICRm...

24-12-2009 22:06:12
gertjan
gertjan
Als treinpersoneel kan je wel in de trein omroepen,maar niet op de perrons. Daarvoor moet je bij de firma ProRail zijn, maar die hebben het nu even te druk met de wissels denk ik.

24-12-2009 22:16:21
Dre
Dre
Gooi anders een paar megafoons in de cabine. Kan de machinist wanneer dat nodig is gewoon over het perron heen loeien. %08%

24-12-2009 22:25:10
mark
mark
Werkt inderdaad uitstekend, in Hgl hebben de servicemederwerkers er ook een voor als de omroep het weer eens laat afweten Maar dat is verder off-topic

24-12-2009 22:32:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gertjan: Kennelijk heeft niet iedereen door dat je zelfs vanuit het achterste stel sneller bent met overstappen in Ddr
Ligt er maar net aan hoe lang de aansluitende 1900 is Met eentje van 10 bakken ICRm lukt het inderdaad wel, maar als 't een losse IRM-VI is wordt het erg hard naar voren rennen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

24-12-2009 22:38:29
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Dre: Gooi anders een paar megafoons in de cabine. Kan de machinist wanneer dat nodig is gewoon over het perron heen loeien. %08%


3x raden waar toevallig de SLT`s van voorzien zijn juist speakers aan de buitenkant %08% Hadden ze ook in de GTW moeten doen maja GTW Rijd wel en SLT weer niet hahah%08%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 24-12-2009 22:39

24-12-2009 22:47:36
gertjan
gertjan
Een aantal van mijn collega's (en ik zelf ook) hebben nieteens een megafoon nodig om 6 bakken te overstemmen
Maarja, luisteren doet men toch nietmeer in deze maatschappij. 'Als ik maar in die trein zit én ik mn overstap maar haal. Wat kan de rest me dan nog bommen?'

Nouja, het treinpersoneel doet in elk geval nog zijn/haar uiterste best om optijd aan te komen, maar als dat niet gaat is het jammer. De volgende trein naar Rotterdam gaat toch over ongeveer 15 minuten.

Om weer een beetje on-topic te komen, de 10 505 heeft een nieuwe binnenruit gehad.
De 10 502 heeft een storing aan een van de boordcomputers (na 2 minuten krijg je ineens een screensaver)
En een voor mij onbekende GTW heeft vanmiddag tussen Gnd en Gr een tractiestoring gehad (beide motoren uitgevallen) Stel is terug naar Ddr gegaan, en staat nu op spoor 16 totdat de andere tractieinstallatie het weer doet.

25-12-2009 17:48:19
timtrein
timtrein
Vraag uit een gesloten topic: "Hebben de diesel GTW's van Arriva in het noorden nieuwe motoren?"
Ik ga er vanuit dat hier wel regelmatig herstelde/gereviseerde motoren worden ingebouwd, maar nieuwe? Kan ik me niet voorstellen. Staat er elders in dit topic niet ook nog wat?

25-12-2009 19:52:58
manuel25
manuel25
Ben benieuwd waar christrein deze wijsheid vandaan haalt. Ik heb niks afwijkends gemerkt aan de kracht of motorgeluid van de GTW's de laatste tijd. Lijkt me sowieso al raar voor treinstellen van krap 4 jaar oud. Bovendien zijn het MAN motoren, die kunnen wel tig jaar mee, mits je ze goed gebruikt.

25-12-2009 19:58:21
orselinus
orselinus
Nieuwegheid zegd niets, ik herhinner me toen de VIRM's in dienst kwammen,
dat bij het optrekken leek of een lid van de JOSTIband op een keybord speelde %08%

25-12-2009 20:04:40
manuel25
manuel25
GTW is niet echt meer nieuw te noemen, al behoorlijk ingereden in 4 jaar, en zit al op 20% van hun levensduur.

25-12-2009 20:09:51
nielske90
nielske90
Quote
manuel25: Bovendien zijn het MAN motoren, die kunnen wel tig jaar mee, mits je ze goed gebruikt.
Ja, dat hebben we gemerkt bij de Veolia D-GTW's. De MAN motoren die daar gebruikt zijn kampen na amper twee jaar al veelvuldig met problemen. Of Arriva dezelfde problemen heeft weet ik niet.

25-12-2009 20:12:16
j.jager
j.jager
Ik heb zelf meegekregen dat bij Arriva GTW'S vanaf 500.000 km nieuwe motoren zouden krijgen. Of dat ook daadwerkelijk gebeurt dat weet ik verder niet.

25-12-2009 20:57:49
peterselie
peterselie
De eerste stellen zitten nu op de 500.000 kilometer, dus als het gebeurt dan moet de stellen zo langzamerhand een voor een onder handen worden genomen.

Quote
manuel25: GTW is niet echt meer nieuw te noemen, al behoorlijk ingereden in 4 jaar, en zit al op 20% van hun levensduur.

Laten we het op ruim 3 jaar houden

25-12-2009 21:03:54
salieri
salieri
Het lijkt mij dat de motorenwissel gewoon tijdens regulier onderhoud gedaan wordt. Ik heb een krantenartikel gelezen waarin Voith vertelde dat ze in een dag beide motoren konden vervangen indien nodig. Ik kan het artikel alleen niet meer vinden

25-12-2009 21:44:29
timtrein
timtrein
Nieuwe motoren na 500.000? Lijkt mij onwaarschijnlijk, da's een dure grap. De motoren van de Wadlopers werden na 'n miljoen km gereviseerd (en daarna nog eens, en daarna nog eens... tot ze echt gaar waren, na een jaar of 20)

25-12-2009 22:08:02
salieri
salieri
Nieuwe motoren na 500.000 km heb ik ook gehoord

25-12-2009 22:48:44
2296
2296
Misschien kunnen ze niet meer de degelijkheid en betrouwbaarheid van 20 jaar garanderen. Ze zeggen toch wel eens "Vroegen was alles beter"

25-12-2009 22:52:11
rick
rick
Quote
timtrein: Nieuwe motoren na 500.000? Lijkt mij onwaarschijnlijk, da's een dure grap. De motoren van de Wadlopers werden na 'n miljoen km gereviseerd (en daarna nog eens, en daarna nog eens... tot ze echt gaar waren, na een jaar of 20)
Mogelijk dat dat hier bedoeld wordt met nieuwe motoren? Dat na 500.000 km de motor vervangen wordt door een gereviseerd exemplaar en de oude na revisie in een ander stel wordt teruggezet.

25-12-2009 23:28:12
bjornl
bjornl
Quote
2296: Misschien kunnen ze niet meer de degelijkheid en betrouwbaarheid van 20 jaar garanderen. Ze zeggen toch wel eens "Vroegen was alles beter"

Ja, om vervolgens te roepen dat Mat '64 er zo snel mogelijk uit moet omdat het niet meer van deze tijd is. Dat "vroeger alles beter" was is een nostalgische misconceptie.

De suggestie van rick lijkt mij een heel plausibele.

Laatst bewerkt door bjornl op 25-12-2009 23:28

25-12-2009 23:32:00
thom
thom
Ook mooi dat iedereen hier roept "ik heb iets gehoort..." maar niemand wat concreets te melden heeft, of ook maar iets van een bron heeft

(No offense tegen iemand !)

25-12-2009 23:41:44
salieri
salieri
Ik zal het binnenkort wel even bij mijn bron vragen hoe het nu precies zit

26-12-2009 11:01:21
mich
mich
Zal ik maar iets concreets melden dan. Een tijdje terug was het zo goed gestelt met de motoren bij Arriva dat er 8 stellen op 1 motor reden...

26-12-2009 14:30:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zal me maar even met dit gesprek bemoeien, want volgens mij word er hier een foutje gemaakt

Na 500.000km een motor vervangen is wel erg vroeg voor een dieselmotor. Ik vermoed dat het hier om groot motoronderhoud gaat, dit is géén motorrevisie%05%

Het verschil:
- Bij groot motoronderhoud word de complete motor nagekeken op schade en worden alle vloeistoffen en vuiligheid uit de motor verwijderd, afhankelijk van de situatie word dit zelfs gedaan zonder de motor uit de trein te verwijderen.
(duur: 1 dag)

- Bij motorrevisie word de complete motor gedemonteerd en word ieder onderdeeltje nagekeken, afhankelijk van de fabrieks-specificaties kan het volgende o.a. gebeuren:
Ultrasoon reinigen, haarscheur controle, het opnieuw uitlijnen van de lagers en (kruk)assen, het opnieuw afstellen en eiken van de motoronderdelen, ga zo maar door.
(duur: 2-5 weken)

Echter spreek ik hier over dieselmotoren uit de luchtvaart (ja, ook daar zijn ze te vinden) dus de controle en de duur kunnen afwijken, maar over het algemeen worden dezelfde procedures opgevolgd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

26-12-2009 14:44:43
mantaray
mantaray
zal het een en ander nog even uitleggen
er zit 3 jaar garantie op de E/gtw stadler stellen
in die tijd worden alle garantie werkzaamheden door stadler zelf gedaan
echter kan het voorkomen dat nedtrain in opdracht van stadler bepaalde werkzaamheden uitvoerd dit kan zowel in dordrecht of rotterdam of in leidschendam gedaan worden , dit is geheel afhangkelijk van waar er op dat moment ( bevoegd ) personeel aanwezig is en hoelang de stellen gemist kunnen worden
vaak wordt geprobeerd om een stel waar wat aangedaan moet worden mee te krijgen met de wasslag van maandag tot donderdag zodat tijdens of na het wassen zaken geregeld kunnen worden
maar alles is in principe mogelijk na overleg tussen arriva en nedtrain/stadler
tussendoor vindt dan ook nog het regulieren onderhoud plaats
dit gebeurdt dan in leidschendam of een tussenbeurt in rotterdam , in dordrecht doen we geen tussenbeurten maar alleen 24 uurs controle

26-12-2009 14:46:09
thom
thom
Quote
mich: Zal ik maar iets concreets melden dan. Een tijdje terug was het zo goed gestelt met de motoren bij Arriva dat er 8 stellen op 1 motor reden...

Dat hoeft natuurlijk niet direct in de motor gezocht te worden.
De aansturing en beveiligingsinstallatie´s kunnen ook kaduuk zijn...

26-12-2009 15:51:10
gertjan
gertjan
Voor de liefhebber, de 10 502 heeft weer eens een defecte motor. Stel heeft nog maar 50% tractie, dus mag niet zelfstandig rijden.

26-12-2009 16:09:53
salieri
salieri
Ben ik toch eens benieuwd, waarom de 502 niet zelfstandig mag rijden bij jullie, terwijl de dieselvariant zonder gedoe met 1 motor wordt ingezet. Weet jij waarom?

26-12-2009 18:31:07
thom
thom
Omdat hij een tractiemotor bedoeld, en jij een dieselmotor...
En daar zit nogwel wat verschil in lijkt me...

Die overgebleven dieselmotor zal nogwel beide tractiemotoren aandrijven, alleen dan wat trager lijkt me...

26-12-2009 22:21:12
mantaray
mantaray
de E/gtw met een installatie heeft dus nog maar een aangedreven as
je begrijpt dat bij glad en nat weer het geen rijden is met maar een as
de overgebleven instalatie krijgt het ook zwaardere te verduren
daarom kan hij alleen in dienst blijven met een aangekoppeld stel
of anders het stel buiten dienst tot herstel
is bij NSR niet anders een SGMm met een traktie instalatie mag ook niet alleen op pad

hoe het met de diesel stellen zit weet ik niet ?????

Laatst bewerkt door mantaray op 26-12-2009 22:22

27-12-2009 00:33:40
mich
mich
Quote
dlm4yjp: Ik vermoed


Ik weet dat een enkele zelfs voor 300.000km al bij het oud ijzer kon(zuigers ingevreten), dus zelfs revisie kon toen al niet meer. Bij Arriva is er bij 1 motor een dermate defect ontstaan dat de zuigers dwars door het blok naar buiten gekomen zijn. Dit kwam door een defecte koppakking met een koelwaterlekkage in de motor waardoor er een steeds hogere druk ontstond.
Overigens gaan plan U motoren makkelijk 3.500.000km mee.

27-12-2009 18:18:13
timtrein
timtrein
De zuigers lopen toch in cilindervoeringen, neem ik aan? Zuigers / cilinders vervangen dus. Tenzij het daar doorheen is gevreten. Maar de GTW-motoren ken ik niet.

01-01-2010 22:44:09
salieri
salieri
Nog even terugkomend op de motoren na 500.000 km:
Deze motoren worden steeds weer onderhouden en gereviseerd. Er zijn zelfs al treinstellen die boven de 553.000 km zitten

02-01-2010 20:39:56
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mich: Ik weet dat een enkele zelfs voor 300.000km al bij het oud ijzer kon(zuigers ingevreten), dus zelfs revisie kon toen al niet meer. Bij Arriva is er bij 1 motor een dermate defect ontstaan dat de zuigers dwars door het blok naar buiten gekomen zijn. Dit kwam door een defecte koppakking met een koelwaterlekkage in de motor waardoor er een steeds hogere druk ontstond.

Aardige vastloper!!
In feite zijn het geen andere blokken dan de blokken die in de trucks worden (werden) gemonteerd. Die zijn in staat om ook zonder grote motorproblemen meer dan een miljoen km af te kunnen leggen. Alleen is de belasting veel wisselender. De GTW's in NL rijden niet 2-3 uur met een (vrijwel) constante snelheid op de snelweg/autobahn.

Blokken van Plan U zijn niet te vergelijken met de hedendaagse blokken. Grotere cylinderinhoud, minder specifiek vermogen, minder toeren en niet te vergeten bij ontwerp minder rekening te hoeven houden met randvoorwaarden qua uitstoot van bepaalde stoffen.

02-01-2010 21:19:12
marotrans
marotrans
Gaat ook niet helemaal op... Ik ben zelf 'trucker' binnen Nederland, gemiddeld 300 km/dag. Dat betekent hooguit 2 uur constant rijden (en dan ook nog in rustige tijden). Verder is het constant stop and go, en gaat de motor tussendoor ook geregeld uit! Deze blokken gaan dan wel met gemak 1.000.000 km mee.

02-01-2010 21:24:03
kbrandsma
kbrandsma
Uiteraard zijn er ook grote verschillen bij vrachtwagens. In de (fijn) distributie worden de motoren anders belast dan bij bijvoorbeeld het lange afstands vervoer tussen distributiecentra onderling.

02-01-2010 22:26:47
timtrein
timtrein
1 miljoen kilometer bij spoorvoertuigen is ook minder belastend dan bij wegvoertuigen, je rijsnelheid ligt op het spoor veel hoger (of je staat stationair te draaien dan, dat doen de GTW's ook wel veel dacht ik)