02-01-2010 22:33:29
j.jager
j.jager
Bij mij viel op dat bij treinstel 10407 de naam niet op de plaats zit als bij andere stellen. http://i48.tinypic.com/9k5fgl.jpg

02-01-2010 23:09:03
raymond16
raymond16
Het probleem met die motoren bij de GTW is de piekbelasting van de motoren. Bij een vrachtwagen is de tijd dat je de motor volledig belast veel beperkter als bij een trein. Steeds op piekbelasting draaien zorgt voor een hardere slijtage en dat breekt de treinen dan ook op.

02-01-2010 23:34:52
marotrans
marotrans
Zijn die motoren te licht uitgevoerd dan? Ik bedoel, een piek is meestal van korte duur én uitzonderlijk toch?

03-01-2010 11:39:07
timtrein
timtrein
Met piekbelasting wordt hier vol vermogen bedoeld, neem ik aan. Dat zal wel gebeuren bij het wegrijden van de haltes/stations, maar meer dan een minuutje of wat kan dat niet duren. De stellen kunnen 140 en rijden maar 100, dus vermogen moeten ze genoeg hebben.
Maar als dat echt een probleem is dan moet je ze terugregelen op 90% ofzo.


03-01-2010 12:03:27
manuel25
manuel25
Dat heeft men bij Arriva gedaan. De motoren zijn 25% in vermogen teruggebracht. Dit was tbv. brandstofbespraring, men heeft wel een periode op vol vermogen rondgereden, misschien dat de motoren daar een knoei aan hebben overgehouden, dat nu de kop opsteekt.

Laatst bewerkt door manuel25 op 03-01-2010 12:04

03-01-2010 17:38:23
timtrein
timtrein
Nah dat geloof ik niet, een motor kan wel wat hebben hoor, zeker als ze nieuw zijn. Die 25% terugschroeven had ik inderdaad lang geleden al gehoord, nu je het zo zegt.

03-01-2010 21:32:56
waalkade
waalkade
Quote
manuel25: Dat heeft men bij Arriva gedaan. De motoren zijn 25% in vermogen teruggebracht. Dit was tbv. brandstofbespraring, men heeft wel een periode op vol vermogen rondgereden, misschien dat de motoren daar een knoei aan hebben overgehouden, dat nu de kop opsteekt.
Wat die knoei betreft. Dieselmotoren hebben eerder last van een te lage belasting.

03-01-2010 21:41:12
manuel25
manuel25
Lijkt mij eigenlijk ook, maar omdat hier werd gezegd dat de motoren overbelast werden Met tractoren is het ook zo dat je ze in het begin flink op hun flikker moet geven, dan heb je er later veel meer plezier van.

03-01-2010 23:02:36
timtrein
timtrein
Veel leegloop draaien is inderdaad ook zeker niet goed, bij stationnementen moet de motor dan eigenlijk uit...
Wordt in Duitsland wel vrij consequent gedaan!

04-01-2010 00:09:22
waalkade
waalkade
Het hoogste rendement uit een generatorset haal je over het algemeen wanneer hij rond de 85% belasting draait. Het kan wel eens zijn dat men nu bij een max. van 75% belasting meer brandstof verknoeid.
Hoe het met de NOx uitstoot zit bij deze hogere belasting moet een dieselspecialist maar eens uitleggen.

04-01-2010 14:53:30
mich
mich
Vanmorgen weer zo'n apparaat opgestart met een koelwatertemperatuur van 2 graden. Was hij het hoorbaar niet mee eens en heeft een half uur herrie liggen maken.... Stond nogwel aan de 380v depotvoeding maarja daar gebeurt niks mee kennelijk.

04-01-2010 17:13:18
kiekkiek
kiekkiek
Bij DM '90 kan dat ook. Aan de depotvoeding (380 V) en een koelwatertemperatuur van 0 graad. Het koelwater wordt (elektrisch) op temperatuur gehouden wanneer bij wegzetten is gekozen voor warmhouden van het interieur, anders niet. Pas beneden een koelwatertemperatuur van -5 graden schakelt de vorstbeveiliging de (beperkte) koelwaterverwarming in!

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-01-2010 17:32, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

25-01-2010 16:20:18
salieri
salieri
In trein 37826 is al vanaf dat deze trein rijdt (en hij rijdt met 2 stellen), het voorste treinstel voor Groningen en het achterste voor Leeuwarden, zo vermelden de stellen. Ook de omroep voor Leeuwarden wordt afgespeeld, om 07.32 uur.
Grappig om te zien (en te horen)%08%

18-02-2010 20:58:31
daniel_ddr
daniel_ddr
De 10.502 is eindelijk, als laatste van de zeven, voorzien van z'n naam. "Baron van Verschuer" dus, wat zowaar in het juiste lettertype én op de juiste plek erop geplakt is (tja, na de 10.503 en 10.407 zou je denken dat ze de stickertjes kwijt waren)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

18-02-2010 21:01:21
salieri
salieri
Treinstel 10232 had last van een hardnekkige storing: De lichten gingen steeds op half nadat de machinist de lichten op vol had gezet, er kon geen tractie gegeven worden en wat ik begreep kon hij ook geen remproef nemen.
De trein is helemaal 'dood' gegooid en weer opgestart. Met +12 kon de 10232 zijn weg vervolgen naar Zb.

En dan heb je altijd weer van die mensen die nooit even een paar minuten geduld kunnen hebben als de machinist de storing op probeert te lossen...%04%

19-02-2010 08:20:38
salieri
salieri
Treinstel 10346 is trouwens ontdaan van zijn Vroege Vogel Kortingsactie bestickering.

20-02-2010 19:14:34
kbrandsma
kbrandsma
En dan ben ik benieuwd naar het resultaat van de proef van de provincie Groningen, al laat de uitkomst zich waarschijnlijk raden...

20-02-2010 22:04:34
peterselie
peterselie
Ik heb het idee dat er bij heel veel stellen de displays in de treinen niet goed meer werken. De laatste weken ben ik al zeker vijf stellen tegengekomen waar het gewoon niet werkte. De mcn's riepen de stations gewoon om. Of het moeten deels zijn dat ze vertikken om het goed in te stellen.

20-02-2010 22:13:10
manuel25
manuel25
Ik heb het idee dat men bij de nieuwe gtws of alleen de 10247 men is vergeten het motorvermogen 25% terug te brengen. deze lijkt bij het optrekken veel meer tekeer te gaan.

21-02-2010 19:09:00
martijn24
martijn24
Quote
salieri: Treinstel 10346 is trouwens ontdaan van zijn Vroege Vogel Kortingsactie bestickering.
Treinstel 10324 is ook ontdaan van zijn Vroege Vogel Kortingsactie bestickering.

22-02-2010 19:22:11
martijn24
martijn24
Treinstel is nog wel in de bestickering, ik had me vergist.

Laatst bewerkt door admin op 25-02-2010 10:27, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten

06-03-2010 10:26:26
j.jager
j.jager
Vandaag zijn er weer 2 nieuwe stellen binnengekomen in het noorden. Het betrefd de stellen 10248 en de 10249, dit zijn bijde 2/6 uitvoeringen. De 10248 heeft als naam: Evert van Benthem, en de 10249: Jan Pelleboer.

06-03-2010 16:07:21
hielkeb
hielkeb
Foto http://www.flickr.com/photos/spurt

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-03-2010 16:10, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Hielkeb

15-03-2010 14:44:12
broek53
broek53
Mag ik even een gemakzuchtige vraag stellen? Ik ben op zoek naar de langste treinen die planmatig rijden tussen Sauwerd en Groningen. Er is vast een aantal noordelingen die dat zomaar uit hun hoofd weet .

15-03-2010 14:48:36
dennistd
dennistd
Als ik de spots van Gn-Dz en Gn-Rd even bekijk zie ik de langste treinen met 2x 2/8 rijden.

15-03-2010 15:15:02
TheKnitter
TheKnitter
De nuttige lengte van het perron te Sauwerd is 172 meter. Dit is richting Groningen.
Richting Delfzijl zit je op 157 meter(sp 2) en 166 meter (sp 1).
Te Bedum, Loppersum, Appingedam is het overal 170 meter, ongeacht de kant van vertrek. Stedum zit op 167 meter richting Groningen (sp 1), de andere opties 174meter.
Delfzijl West is het 171 meter. Voor Groningen Noord is het 191 meter.

De GTW 2/8 zijn 56 meter, waardoor de maximum lengte 2x 2/8 GTW's zijn.
Voor de 2/6 is de lengte 41 meter, en kan de maximum lengte 3x 2/6 GTW's zijn.

Op dit traject is het qua lengte mogelijk om met 2x 2/8 en 1x 2/6 gekoppeld te rijden, maar dit gebeurd in de praktijk bijna nooit.
Meestal rijden er hoogstens 2x 2/8 gekoppeld.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 15-03-2010 15:15

15-03-2010 17:10:37
martijn24
martijn24
De langste treinen zijn 2x 2/8 GTW's op Groningen-Sauwerd. Op het traject van Groningen-Nieuweschans-Leer zijn een aantal treinen 2x 2/8 + 1x 2/6 GTW's.

15-03-2010 17:25:18
broek53
broek53
Als jullie het niet verder vertellen: het gaat om het verhogen van een deel van het perron van Groningen Noord & in dat verband is het nuttig te weten hoeveel perronlengte er normaliter minimaal nodig is. Dat weet ik nu: 2 x GTW 2/8

15-03-2010 17:26:33
timtrein
timtrein
De beroemde verhoging van 76 naar 80 cm? Of kent Gnn nog een andere, oudere hoogte?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-03-2010 17:43:26
broek53
broek53
Zover ik gehoord heb, zijn de zandperrons inmiddels op hoogte en moet het vaste perron op het viaduct nog aangepast worden - maar of dat omhoog of omlaag is, weet ik niet (ik geloof omhoog). de Nieuwe Standaardhoogte van perrons in NL, waaraan nog heeeel veel miljoenen gaan worden uitgegeven, is overigens 76 cm.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-03-2010 17:43

15-03-2010 17:54:45
peterselie
peterselie
Het perron op het viaduct moet idd nog enkele centimeters omhoog. Kom zelf namelijk iedere week wel op Gnn

25-03-2010 19:08:46
Joff-10242
Joff-10242
Het viel me vandaag op dat de stellen 10309 en 10312 gedriehoekt zijn (Vanuit Groningen gezien, de 1e klas aan de Lw zijde),ik zag ze rijden als trein 37328 vanmorgen tussen Hdp en Zh: http://i259.photobucket.com/albums/hh319/Joffrey-1160/Arriva312DenHorn.jpg

Laatst bewerkt door Joff-10242 op 25-03-2010 19:09

26-03-2010 10:50:52
booij1990
booij1990
Worden de E-GTW's ook nog binnenkort gedriehoekt? Of hoelang duurt dat voordat men dat doet?

26-03-2010 11:14:35
timtrein
timtrein
Waarom zouden ze dat doen? Kent Dordt-Gdm met name bogen naar één kant? Anders is er geen reden toe.

26-03-2010 13:04:16
WesselE
WesselE
Het gebeurd wel eens ja. Dan doen ze een rondje Ddr-Bd-Rsd-Ddr. Zie deze foto: http://www.flickr.com/photos/hvondelen/3395086644/


'Okeh'

26-03-2010 18:36:38
gertjan
gertjan
Driehoeken is meestal omdat het materieel gedriehoekt terug komt uit Ldd. En omdat je absoluut niet met je A-wagen aan de kant van het juk in Ddr wil staan, is driehoeken noodzakelijk.
De bogen op de MLL heffen elkaar in verhouding op.

26-03-2010 18:59:48
dennistd
dennistd
Hoe krijg je het voor elkaar om op Ddr-Ldd te driehoeken dan? Dan moet je al bijna via Gvc gaan ipv via de Binckhorstboog, aangezien via Gouda dezelfde kanten op gaat als via Gv-Bkh. Of wordt er ook wel eens vanaf Geldermalsen naar Ldd gereden?

26-03-2010 19:05:08
ruysdael
ruysdael
Zie twee berichten boven je

26-03-2010 19:07:12
gertjan
gertjan
Nope, dan ga je dus via Gvc. Bij Arriva hebben ze geen wegbekendheid op Gdm - Ut, Ut - Gd, Rtd - Gd, Gd - Ypb, en Wspl - Sdm. Zijn 4 uitzonderingen op deze regel, waarvan 2 inhuur mcn.
Ook Ddr - Bd, Bd - Rsd en Ddr - Rsd heeft bijna niemand.

26-03-2010 19:11:43
peterselie
peterselie
Quote
Joff-10242: Het viel me vandaag op dat de stellen 10309 en 10312 gedriehoekt zijn (Vanuit Groningen gezien, de 1e klas aan de Lw zijde),ik zag ze rijden als trein 37328 vanmorgen tussen Hdp en Zh: http://i259.photobucket.com/albums/hh319/Joffrey-1160/Arriva312DenHorn.jpg

Stel 10312 is alweer gedriehoekt, want de eerste klasse zat vandaag weer aan de Gn-zijde en de motorbak aan de Lw-zijde.

26-03-2010 19:41:03
salieri
salieri
Stel 10309 ook

26-03-2010 20:59:03
greyhound
greyhound
Waroom wil je niet met de A Bak tegen het juk in Dordrecht staan?
Wat is dan het probleem, behalve dat iedereen met z'n fiets op de verkeerde plek langs het perron staat?

Laatst bewerkt door greyhound op 26-03-2010 21:00

26-03-2010 21:08:50
gertjan
gertjan
Omdat iedereen in Ddr zo dicht mogelijk bij de trappen wil zijn bij het uitstappen. En laat die kant nou net aan het juk zijn.
Gevolg: je hebt in de spits helemaal geen ruimte meer in de open afdeling voor rolstoelen en fietsen, terwijl er aan de andere kant van de trein nog zitplaatsen vrij zijn.
Waarschijnlijk is het bijna niet te geloven, maar elke ochtendspits is de voorste bak bij binnenkomst altijd afgeladen, terwijl je achterin zeeën van ruimte hebt. (Bij avondspits is bij vertrek uit Ddr de achterste bak natuurlijk weer stampvol)
Het zelf zien is natuurlijk de beste methode om te zien dat de A-bak aan het juk vragen om problemen is.

26-03-2010 23:44:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Op zich is dat natuurlijk volstrekt logisch als je bedenkt dat de overstap van/naar de 1900 nou niet bepaald de ruimste is...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

27-03-2010 12:18:47
AlbertP
AlbertP
Hoe laat een mcn of hc een late reiziger uit de 1900 ziet, is niet afhankelijk van diens instapplaats. Over het algemeen gooit men de deur niet zomaar voor de neus van een rennende late reiziger dicht, ook als deze een stukje naar achteren loopt.

Laatst bewerkt door AlbertP op 27-03-2010 12:19

27-03-2010 18:06:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Naar voren in dit geval, de tunnel ligt aan de achterzijde van de trein ri. Gdm Daarnaast wil Arriva toch wel graag 'n beetje op tijd vertrekken om niet gelijk de tegentrein in Sdt de vertraging in te helpen, veel wachten is er tegenwoordig niet meer bij (je ziet rennende reizigers ook pas op 't laatste moment, omdat je meteen op perron 15 bent als je de tunnel uit komt).

De andere kant op is de overstap cross-platform en hebben de reizigers kennelijk gewoon niet door dat je vrijwel altijd direct kunt oversteken. Hooguit bij 'n los zesje in de 1900 (maar da's toch vooral in de daluren en het weekend) moet je naar voren lopen bij deze krappe (3 min. tegenwoordig, waren er ooit 4) overstap.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

27-03-2010 19:34:26
AlbertP
AlbertP
Inderdaad, voor had ik vanuit het stationsgebouw gezien.

01-04-2010 19:07:22
3222
3222
Zaterdag 10 april komen de laatste, voor de noordelijke lijnen bestemde GTW's aan in Nsch. Het zijn de 10250 en de 10251 beide zonder Indusie, dus alleen NL.

Laatst bewerkt door 3222 op 02-04-2010 07:23

02-04-2010 23:21:25
aarclay
aarclay
Ik heb even een vraag over de dubbelle treeplank, bij de Duitsland-stellen.
Is dit systeem aangesloten op de GPS+RIS, waardoor er automatisch in Duitsland de onderste treeplank uitschuift? Of moet de mcn dit zelf even instellen zodra hij de grens passeert?


Choo choo.....

03-04-2010 00:05:39
j.jager
j.jager
Dat moet de MCN zel doen. In de cabine is daarvoor een knopje waar de MCN de treeplank kan wijzigen.

Laatst bewerkt door j.jager op 03-04-2010 00:07

10-04-2010 08:34:05
martijn24
martijn24
Vanmorgen kwamen om 7.18 de twee nieuwe stellen 10250 en 10251 aan te Gn. 10250 heeft als naam Johan van Veen en stel 10251 heet Belcampo.

Laatst bewerkt door martijn24 op 10-04-2010 08:34

10-04-2010 08:55:11
Joff-10242
Joff-10242
Wie o Wie weet hoe laat ze richting Lw vertrekken?

10-04-2010 10:59:44
Joff-10242
Joff-10242
Ik heb ze gezien te Gk:
http://i259.photobucket.com/albums/hh319/Joffrey-1160/Arriva250.jpg
http://i259.photobucket.com/albums/hh319/Joffrey-1160/Arriva2502.jpg

19-04-2010 08:21:59
Ar66
Ar66
afgelopen april(10 april) en maart06 maart) zijn er ook in totaal 4 stellen binnen gekomen,
10248,10249,10250,10251
ik heb zelf alleen nog maar de 10248 gezien en de andere beide niet
10248 naam: Evert van Benthem

wie weet wanneer er weer stellen komen????


groeten,


19-04-2010 08:32:47
woepje
woepje
Volgens mij wordt er niks meer afgeleverd?

19-04-2010 10:16:40
manuel25
manuel25
Klopt, het is voorlopig even gebeur hier in het noorden met nieuwe gtws. Alle stellen lopen overigens al mee in de normale dienst

19-04-2010 14:12:19
hielekie96
hielekie96
okeej dan weet ik genoeg, ik heb de 10249 10250 en 10251 nog niet in de richting van nieuweschans zien gaan

09-05-2010 17:55:22
j.jager
j.jager
Vandaag viel mij op dat er diverse GTW'S de tekst "Deutsche Bahn" op de filmbak hadden staan. Alicht dat dit iets met de overname te maken heeft.
http://i40.tinypic.com/2h6ccqr.jpg

09-05-2010 18:46:13
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
het zal allicht aan de (aankomende) overname gerelateerd zijn, maar ik houd het op een geintje van een paar Arriva mcn'en.

09-05-2010 20:29:24
salieri
salieri
Binnenkort worden de 10239 t/m 10243 weer omgebouwd naar fietstrein en worden hoofdzakelijk in Friesland (op de lijn naar Stavoren) ingezet.

09-05-2010 20:37:07
j.jager
j.jager
Van de 10243 weet ik al dat die het al heeft.

09-05-2010 21:02:04
edje
edje
Niet hoofdzakelijk naar Harlingen??

09-05-2010 21:46:38
salieri
salieri
Uhm, dat kan ook inderdaad. Ben even vergeten welke lijn ze op gingen

09-05-2010 22:19:52
manuel25
manuel25
Inderdaad Harlingen met de fietsgekte naar Terschelling en in mindere mate Vlieland. Ik zag laatst een stel op Lw-Stv die de B bak gedeeltelijk had omgebouwd tot fietsenstalling, volgens mij was het de 10239 of 10241.

09-05-2010 22:22:09
mren
mren
Quote
SleutelMan: het zal allicht aan de (aankomende) overname gerelateerd zijn, maar ik houd het op een geintje van een paar Arriva mcn'en.


Ach, er kan veel. In Enschede reden afgelopen week ook bussen rond met bestemmingen 'FC Twente kampioen' of 'Gefeliciteerd!'

09-05-2010 22:57:38
TheKnitter
TheKnitter
Quote
salieri: Uhm, dat kan ook inderdaad. Ben even vergeten welke lijn ze op gingen

Deze stellen zullen wel naar Harlingen gaan, welke (meestal) ook weer keert richting Sk/Stv. Veel fietsers die naar Harlingen gaan voor de boot naar Terschelling.
Tenzij het stel in Lw afgetrapt word en later bij de ander weer aangekoppeld word met rangeerwerk of spoorwijzigingen %08%

12-05-2010 16:04:52
manuel25
manuel25
Vorig jaar zomer waren de series even niet gekoppeld tijdens de Oerol-gekte. Harlingen keerde lang op sporen 1 en 3. Stavoren en Sneek keerde normaal op spoor 2.

12-05-2010 16:08:58
TheKnitter
TheKnitter
Dat kan natuurlijk ook, dat ze niet gekoppeld rijden, en dus de spoorindeling anders gebruiken.
Lijkt mij ook logischer, want die 'fietstreinen' zijn steeds ri. Hlg nodig, en niet ri. Sk.

12-05-2010 16:52:45
salieri
salieri
Gisteren reden de 10240 t/m 10242 allemaal op de lijn Gn - Nsch v.v.
Lijkt mij niet helemaal de bedoeling...

In week 18 is begonnen met de inbouw van een reizigerstelsysteem in deze stellen:
10228 t/m 10230, 10240 t/m 10244 en de stellen 10301 t/m 10306 en 10309 t/m 10312. (De 10307 en 10308 waren hier al mee uitgerust, als ik dit goed herinner).

Laatst bewerkt door salieri op 12-05-2010 16:53

12-05-2010 23:19:14
brandsrus
brandsrus
Je bedoelt de display met aankomsttijden bij de uitgang van enkele deuren? Ik weet dat Frits Zernike al daarmee uitgerust was idd!

13-05-2010 09:22:02
3222
3222
Er gaan tijdens Oerol 3 composities rijden tussen Lw en HlgH, meer tijd voor laden en lossen.

13-05-2010 09:27:41
salieri
salieri
Quote
brandsrus: Je bedoelt de display met aankomsttijden bij de uitgang van enkele deuren? Ik weet dat Frits Zernike al daarmee uitgerust was idd!
Daar heb ik niets over gehoord (over displays). Er komt boven de deur een stripje te zitten, dat is het reizigerstelsysteem.

Laatst bewerkt door salieri op 13-05-2010 09:28

13-05-2010 11:30:27
brandsrus
brandsrus
Oke, zodat ze kunnen kijken hoeveel reizigers op een bepaalt moment in de trein zitten en er per station in- en uitgaan e.d. Is dit ook om de materiaal in de toekomst beter te kunnen afstemmen op het aanbod?

13-05-2010 12:44:15
raymond16
raymond16
En natuurlijk kijken of ze niet veel meer reizigers vervoeren als waar ze geld voor krijgen van NS.

13-05-2010 12:54:10
aarclay
aarclay
Quote
SleutelMan: het zal allicht aan de (aankomende) overname gerelateerd zijn, maar ik houd het op een geintje van een paar Arriva mcn'en.

het leuke is dat de mcn alle vrijheid hebben om het koersdisplay met eigen tekst aan te passen. Bekend zijn dat er enkele keren in 'den beginne der GTW bij Arriva' de teksten 'Dropl*l' en 'Te Koop' zichtbaar waren. Ook heb ik wel eens een demonstratie-tekst gezien waarop wat stond over Epson, het merk van de lichtkrant/reizigersinforamtie systeem of module ervan.
Spoor 21 is ook eentje ervan die ik wel eens gezien heb.

Maar goed, genoeg over de koersdisplay's aan de buitenkant.
Er was een GTW stelletje in het noorden bij Arriva welke met WiFi rondreed. Het schijnt dat deze dus eruit gehaald is, maar hoe zit het met de RIS en de koersdisplay's. Zitten die daar nog steeds in? En zijn er al plannen om de rest van het D-GTW materieel ermee uit te rusten?

Laatst bewerkt door aarclay op 13-05-2010 12:54


Choo choo.....

13-05-2010 16:20:40
klaass16
klaass16
Ik heb gezien dat 2 GTW 2/8jes ze hebben de (10)307 en de(10)308 die hebben het RIS, Worden vast nog wel meer mee uitgerust.

Laatst bewerkt door klaass16 op 13-05-2010 22:29

13-05-2010 16:59:23
salieri
salieri
Quote
aarclay: Ook heb ik wel eens een demonstratie-tekst gezien waarop wat stond over Epson, het merk van de lichtkrant/reizigersinforamtie systeem of module ervan.

Maar goed, genoeg over de koersdisplay's aan de buitenkant.
Er was een GTW stelletje in het noorden bij Arriva welke met WiFi rondreed. Het schijnt dat deze dus eruit gehaald is, maar hoe zit het met de RIS en de koersdisplay's. Zitten die daar nog steeds in? En zijn er al plannen om de rest van het D-GTW materieel ermee uit te rusten?

Epson is (als ik het goed heb) niet het merk van de lichtkrant/reizigersinformatie. Dat is Ruf.

Al het WiFi is eruit gehaald na de proef vorig jaar. De 10309 t/m 10311 en de 10232 en 10233 waren er mee uitgerust.

RIS en koersdisplays komen er, wat ik vernomen heb van mijn bron, op dit moment verder niet in de GTW's.

14-05-2010 00:21:41
himym
himym
Vanavond om 23.20 uur stond een 2/6 stel GDST te Gn op spoor 1a (naam helaas vergeten) waar bij de deuren aan een kopzijde een scherm hing, leek verdacht veel op een RIS...

14-05-2010 00:38:17
peterselie
peterselie
Quote
klaass15: Ik heb gezien dat 2 GTW 2/8jes ze hebben de (10)307 en de(10)308 die hebben het RIS, Worden vast nog wel meer mee uitgerust.

GTW 2/6 10231 is ook met deze systemen uitgerust.

14-05-2010 12:38:16
salieri
salieri
Quote
himym: Vanavond om 23.20 uur stond een 2/6 stel GDST te Gn op spoor 1a (naam helaas vergeten) waar bij de deuren aan een kopzijde een scherm hing, leek verdacht veel op een RIS...
Dat is dan treinstel 10231, deze reed gisteren op Gn - Dz v.v.
En dit treinstel is er al meer dan een jaar mee uitgerust... dus geen paniek

Laatst bewerkt door salieri op 14-05-2010 12:39

14-05-2010 16:12:26
daniel81
daniel81
Quote
raymond16: En natuurlijk kijken of ze niet veel meer reizigers vervoeren als waar ze geld voor krijgen van NS.

1) Arriva krijgt geen cent van NS, alleen van de provincies
2) Een concessieverlener die financiële consequenties verbindt aan het overtreden van een maximum aantal reizigers ... dat zou wel heeeeeeeeeeel dom zijn. Ik geef toe, decentrale overheden hebben niet altijd even goede kennis van zaken, maar zó erg is het nou ook nog weer niet

14-05-2010 17:15:00
floriss
floriss
Arriva krijgt wel degelijk geld van de NS. Het landelijk geldende NS-tarief is immers ook van toepassing op de spoorlijnen van Arriva. Er staan niet voor niets NS-kaartautomaten op de stations die Arriva bedient.

Middels een of andere (ingewikkelde) verdeelsleutel krijgen regionale vervoerders hun portie van de kaartjesopbrengsten.
Immers alle treinkaartjes, die reizigers bij het NS-loket of aan de NS-kaartautomaat kopen worden op een rekening van de NS gestort.

Uitzonderingen zijn de regionale kaartjes en speciale actiekaartjes. Dit zijn voorzieningen die geregeld worden door de opdrachtgever(s) in dit geval de provincies Groningen en of Friesland. Hiervoor krijgt Arriva compensatie van de betreffende Provincie wegens inkomstenderving.

Laatst bewerkt door floriss op 14-05-2010 17:15

14-05-2010 17:35:50
daniel81
daniel81
Daar had ik even niet aan gedacht

14-05-2010 18:14:38
timtrein
timtrein
Dat is ook de reden dat vervoerders (zowel trein als bus) liever hun eigen (of regionale) kaartjes hebben dan NS-kaartjes of strippenkaarten, want dat is a) natte-vingerwerk, en b) het duurt erg lang voor het geld er is.

14-05-2010 18:18:22
john2
john2
Quote
floriss: Arriva krijgt wel degelijk geld van de NS. Het landelijk geldende NS-tarief is immers ook van toepassing op de spoorlijnen van Arriva. Er staan niet voor niets NS-kaartautomaten op de stations die Arriva bedient.

Middels een of andere (ingewikkelde) verdeelsleutel krijgen regionale vervoerders hun portie van de kaartjesopbrengsten.
Immers alle treinkaartjes, die reizigers bij het NS-loket of aan de NS-kaartautomaat kopen worden op een rekening van de NS gestort.

Uitzonderingen zijn de regionale kaartjes en speciale actiekaartjes. Dit zijn voorzieningen die geregeld worden door de opdrachtgever(s) in dit geval de provincies Groningen en of Friesland. Hiervoor krijgt Arriva compensatie van de betreffende Provincie wegens inkomstenderving.

Wordt dit niet uitgeteld als ik een kaartje koop en ik rijd met dit kaartje een gedeelte of het hele traject van een regionale vervoerder? Voorbeeld. Als ik van Nuth naar Maastricht ga, dan is de korste en goedkoopste weg over Heerlen en daar overstappen op een Veolia trein. Dan heeft NS recht op het gedeelte Nuth - Heerlen. En Veolia heeft recht op het gedeelte Heerlen - Maastricht. Dit kan toch al met het treinkaartje kopen al rekening meegehouden worden. De transactie van het treinkaartje kopen zal heus wel worden opgeslagen. En hiervan kan men aflezen hoe er gereisd wordt. Met de OV chipkaart zal het wel een ander verhaal zijn.

14-05-2010 18:47:59
manuel25
manuel25
Juist met de OV chip is het makkelijker opbrengsten te verdelen, men moet uit- en inchecken als men op een andere vervoerder overstapt.
Met de enkeltjes en retourtjes is het inderdaad niet erg moeilijk om de opbrengsten te verdelen aan de hand van de kilometers die gereden worden op bepaalde trajecten.
Behalve op Arnhem-Elst/Arnhem Velperpoort en Enschede-Glanerbrug. Overigens is het al helemaal lastig bij de dagkaartjes, netabonnementen en studentenkaarten, daar valt geen touw aan vast te knopen.

Laatst bewerkt door manuel25 op 14-05-2010 18:49

14-05-2010 20:23:03
mren
mren
Quote
manuel25:
Met de enkeltjes en retourtjes is het inderdaad niet erg moeilijk om de opbrengsten te verdelen aan de hand van de kilometers die gereden worden op bepaalde trajecten.

Jawel hoor. Als ik Es-Zl (of Dl) reis, koop ik een kaartje van/naar Hdb omdat dit goedkoper is omdat via Aml-Mrb de kortste route is, maar is reis altijd via Zl.

Es-Zp (en verder) ligt iets anders: als ik een kaartje naar Ah ofzo koop, betaal ik aan NS via Dv. Pas als ik een kaartje via Go koop, gaat een deel van de opdrengst naar Syntus.

Laatst bewerkt door mren op 14-05-2010 20:24

14-05-2010 21:41:43
klaass16
klaass16
Sinds kort is de OV-Chipkaart geldig bij arriva,,het begin is er, hij mag gebruikt worden tussen Lw-Bp.

meer informatie volgt

14-05-2010 21:44:32
manuel25
manuel25
@ mren: Klopt, daar wordt dan naar gevraagd in de automaat.
Maar is het wel toegestaan om met een kaartje Hardenberg naar Dalfsen te gaan via Zwolle? Je rijdt dan om en volgens mij zou je dan een kaartje met "via Zwolle" moeten kopen, of wordt er een uitzondering gemaakt? 's avonds, als Syntus niet rijdt kan ik het me voorstellen dat het toegestaan is.

Laatst bewerkt door manuel25 op 14-05-2010 21:45

14-05-2010 21:56:54
mren
mren
Was tot december de route met het minste aantal overstappen, dus toen mocht het sowieso.

14-05-2010 22:12:06
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: on-topic a.u.b..


Groet, Spiketrain

14-05-2010 22:34:17
jeanpierre
jeanpierre
Quote
floriss:Middels een of andere (ingewikkelde) verdeelsleutel krijgen regionale vervoerders hun portie van de kaartjesopbrengsten.
Immers alle treinkaartjes, die reizigers bij het NS-loket of aan de NS-kaartautomaat kopen worden op een rekening van de NS gestort.
Meten in de Trein (MidT). De dames en heren die regelmatig in de trein langs komen en om je kaartje vragen. Het gaat dan voornamelijk om dagkaarten en abo's. Enkele reizen en retours worden (meestal!) direct verdeeld.

15-05-2010 10:07:17
3222
3222
Quote
klaass15: Sinds kort is de OV-Chipkaart geldig bij arriva,,het begin is er, hij mag gebruikt worden tussen Lw-Bp.

meer informatie volgt


Er wordt getest door een bepaalde groep reizigers tussen Lw en Bp, er is dus nog geen sprake van een algemene geldigheid van de OV-chipkaart in de treinen van Arriva

15-05-2010 16:56:17
booij1990
booij1990
Zijn de nieuwe E-GTW's voor de Merwedelingelijn al besteld? Of staat dat allemaal nog op losse schroeven?

15-05-2010 17:52:57
WesselE
WesselE
Ik heb op stadlerrail.com nog geen bestelling gezien voor nieuwe E-GTW's. Ik heb het idee dat het hele "ieder-kwartier-een-boemeltje" verhaal inderdaad nog altijd op losse schroeven staat.


'Okeh'

15-05-2010 21:28:38
gertjan
gertjan
Voor de MLL komen er in het voorjaar 2011 2 E-GTW 2/8 en 1 E-GTW 2/6 als ik het goed onthouden heb.
De bestelling is al bij Stadler geplaatst.

15-05-2010 22:45:29
manuel25
manuel25
In Leeuwarden zag ik vanavond dat aan het begin van het perron van spoor 2 twee gaten in het perron zaten met vier schroeven eromheen. Volgens mij komen de Arriva incheck-paaltjes in zicht%09%

15-05-2010 22:46:52
mren
mren
Is dat %09% dan ?

15-05-2010 22:51:54
manuel25
manuel25
Nouja, paaltjes zijn in elk geval beter dan poortjes. Nee, het gaat er mij meer om dat de reiziger op den duur wordt verplicht de OV chip te gebruiken, vandaag in Amsterdam in de tram ook meegemaakt. Mijn roze strippenkaart gold niet en ik moest maar eens saldo op me ov chip zetten. Sorry hoor, maar daar ben ik voorlopig nog te eigenwijs voor. Doe mij maar een strippenkaart of treinkaart, heb je niet het gedonder dat er een dagkaart wordt verrekend wanneer je per ongeluk vergeet uit te checken, want dat zie ik erg vaak gebeuren.

15-05-2010 22:56:08
gertjan
gertjan
Ach Manuel, die paaltjes zijn nodig voor de uitbreiding van het testgebied Volgens de plannen gaat Arriva eerst testen op het hele traject Gn - Lw, met een besloten groep testpersonen. Zoals het er nu naaruit ziet zal het ov-chipsysteem pas in het 4e kwartaal beschikbaar komen voor de normale reizigers.