07-12-2006 18:05:29
teus-baars
teus-baars
%01%Een machinist vertelde mij vandaag hoe de spurt komt aan de problemen door de treeplanken%05%er zijn wel testritten geweest maar zonder passagiers%01% Het is nu de combinatie luchtvering + passagiers die voor klemzitten van de treeplanken zorgt wat vervolgens weer doorgebrande aanstuur-motoren oplevert%03%%05% (Wat normaal is als een el-motor niet kan draaien maar wel stroom krijgt)

Laatst bewerkt door teus-baars op 07-12-2006 18:09

07-12-2006 18:06:52
salieri
salieri
Was gedeeltelijk al bekend

07-12-2006 18:33:22
reizigert
reizigert
Quote
teus-baars: %01%Een machinist vertelde mij vandaag hoe de spurt komt aan de problemen door de treeplanken%05%er zijn wel testritten geweest maar zonder passagiers%01% Het is nu de combinatie luchtvering + passagiers die voor klemzitten van de treeplanken zorgt wat vervolgens weer doorgebrande aanstuur-motoren oplevert%03%%05% (Wat normaal is als een el-motor niet kan draaien maar wel stroom krijgt)


Dan heeft die machinist gisteren goed opgelet tijdens de uitzending van RTV Noord
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=62237

07-12-2006 18:50:00
plaid
plaid
Yep, dat was de 302, maar nu alweer foetsie. Nu staat de 304 bij Voith, waar
ook telkens wadlopers naar binnen floepen (misschien iets met het afdalen
naar Veolia te maken?).


07-12-2006 19:55:04
train85
train85
LEEUWARDEN - Friese treinreizigers kunnen maandag voor het eerst op pad met de nieuwe Arrivatrein. De Spurt pendelt vanaf die dag heen en weer tussen Leeuwarden en Harlingen Haven. Reizigers in de eerste trein van Harlingen naar Leeuwarden krijgen maandagmorgen een ontbijt aangeboden uit handen van vervoersgedeputeerde Ton Baas en André Cnossen van Arriva.

De Spurt wordt in juli volgend jaar in gebruik genomen op het traject Leeuwarden‑Stavoren. In september volgt dan het spoor tussen Leeuwarden en Groningen. In Groningen hebben ze al ervaring opgedaan met de Spurt. Die rijdt sinds een maand op het traject tussen Groningen en het Duitse Leer.

Bron: Leeuwarder Courant

08-12-2006 13:43:19
lamote_ban
lamote_ban
@teus-baars
Ik weet niet hoe de constructie is, maar kunnen die treeplanken niet tijdelijk buiten dienst?

08-12-2006 14:22:38
peterselie
peterselie
Volgens mij kan dat niet simpel geregeld worden. De mcn kan wel met een druk op de knop de onderste treeplank uit laten schuiven ipv de bovenste. Misschien dat mcns die optie wel eens vergeten en dat het daarom misschien fout gaat?

08-12-2006 17:57:22
martijn24
martijn24
Vandaag heb ik ook een brief van Arriva gekregen met een gratis dagkaart.

08-12-2006 18:38:41
teus-baars
teus-baars
Quote
plaid: Yep, dat was de 302, maar nu alweer foetsie. Nu staat de 304 bij Voith, waar
ook telkens wadlopers naar binnen floepen (misschien iets met het afdalen
naar Veolia te maken?).

%01%In ieder geval maakte vanochtend om 9:50 deze 304 zich op om richting groningen te vertrekken, is hij daar immidels ook gesignaleerd
%01%Vanmiddag stond er immidels weer een GTW 2/8 op een depotspoor, hiervan weet ik echter geen nummer. GTW's en DM'90 kennen geen "kopnummer" waardoor ze veel slechter te spotten zijn als DH's...
%01%Of die wadlopers bij voith met veolia te maken hebben weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat een hoop DH's met pericelen aan de kant zouden staan en dat die waarschijnlijk nu weer hard nodig zijn door het grote aantal DH's dat naar Veolia gaat
%05%Wel opmerkelijk officieel NS-materieel bij Voith in revisie%05%

Laatst bewerkt door teus-baars op 08-12-2006 18:57

08-12-2006 18:43:18
teus-baars
teus-baars
Quote
reizigert: Dan heeft die machinist gisteren goed opgelet tijdens de uitzending van RTV Noord

%03% De link doet 't niet meer, wat viel er te melden Alvast bedankt%05%

08-12-2006 22:28:46
reizigert
reizigert
Voor teus:
Testen nieuwe treinen had beter gekund

GRONINGEN - De problemen met de nieuwe treinen van Arriva tussen Groningen en Nieuweschans hadden voorkomen kunnen worden als ze beter getest zouden zijn. Dat zegt gedeputeerde Musschenga.

De treinen hebben uitschuifbare treden om in en uit te stappen.
Dat systeem is getest met lege treinen en dat leverde geen problemen op. Maar als de treinen vol zitten en dus dieper liggen komen de treden op perrons klem te zitten, met vertragingen als gevolg.

Volgens Musschenga hadden er ook proefritten gemaakt moeten worden met volle treinen. Perronbeheerder ProRail heeft beloofd dat de perrons tussen Groningen en Nieuweschans deze week worden aangepast.

Woensdag 6 december 2006, 17:31 uur

08-12-2006 23:30:36
plaid
plaid
Vanavond nog (weer?)304 op depot. Onbekend stel 2/8 binnen bij Voith.
Ook weer diverse Wadjes naar Voith. Revisie valt mee: Hoogstens een paar uur binnen
Vindt ook dat ze een kopnummertje moeten krijgen. = ook handig op foto enzo.

09-12-2006 10:16:30
teus-baars
teus-baars
%06%Ik heb de 304 alleen zien oprijden naar het spoor naast die van perron 5b te Lwd, wie weet was het een test/toelatingsrit ofzo Meer heb ik niet kunnen zien, het was een gelukstreffer omdat mijn trein vertraagd was, want op dat moment had ik officieel al op school moeten zitten%03%
Het was zowieso al een vreemde ochtend want na wachten op overweg schrans werden we (dwz de trein uit Gn) binnengenomen op 5a%05% de DHI (3116V) ging v.v. ri depot en de II (3223) combineerde later over het kruis met de 3210 op 5b ri.>GN, en terwijl ik van 5a naar de tunnel liep kwam toen die Spurt voorbijkachelen om voor het uitrijsein tot stilstand te komen...%02%

FRIESCH DAGBLAD zaterdag 9 december 2006
Kort nieuws
HARLINGEN Tussen Harlingen en Leeuwarden wordt de eerste nieuwe lightrailtrein (poe poe ) van Arriva in Fryslân in de de dienstregeling ingezet. Of de trein morgen al rijdt of vanaf maandag kon Arriva gisteren nog steeds niet bevestigen. Maandag wordt de ingebruikname van de trein wel met een feestje gevierd. Op een traject in Groningen rijdt sinds begin november de eerste lightrailtrein van Arriva. In totaal komen er 43 nieuwe treinen. Eind 2007 wordt de laatste Wadloper vervangen.%04%

Laatst bewerkt door teus-baars op 09-12-2006 10:26

09-12-2006 23:08:42
plaid
plaid
Mij ook niet bekend of er zondag al gespurt wordt naar Hlg.
Nu staat de 302 weer tussen de wadjes. Ook niks van instructie ofzo
gezien. Is zeker al aan de Groningse kant gebeurt. Benieuwd of er deze week
nog weer een nieuw stel komt. Tot nu is het vaak op woensdagochtend dat er
een nieuw stel bij Voith staat..

10-12-2006 12:45:52
teus-baars
teus-baars
%01%Idd intstructie moet in Groningen plaats hebben gevonden. In ieder geval heb ik afgelopen maandag afscheid genomen van Hlgh & DH's en toen mocht ik op de bok bij een Mc (gepensioneerd ex-NS) die inviel i.v.m. personeelkrapte als gevolg van instructie; keigaaf, hij reed daar vroeger ook met goederentreinen enzo...in ieder geval weer veel opgestoken en genoten%05%%02% Al exodus gezien op Veolia(4)

Laatst bewerkt door teus-baars op 10-12-2006 12:47

10-12-2006 12:49:36
bouwe
bouwe
Quote
teus-baars: %01% en toen mocht ik op de bok bij een Mc (gepensioneerd ex-NS) die inviel i.v.m. personeelkrapte als gevolg van instructie


En de eerste ipio'er is gespot.

10-12-2006 16:46:28
teus-baars
teus-baars
Hoeveel GTW's zijn er op dit moment aanwezig bij @rriva, iemand een idee
PS:@bouwe %03%wat betekent die afkorting als ik vragen mag

Laatst bewerkt door teus-baars op 10-12-2006 16:47

10-12-2006 16:52:34
dvdhoven
dvdhoven
Wat ipio precies betekent, weet ik zo niet. Het was een regeling bij NS eind vorig jaar waarbij mensen van 57 jaar en ouder op een gunstige regeling het bedrijf konden verlaten, mits de formatieplaats, die zij achterlieten, niet meer werd opgevuld. Soort bezuinigingsvut dus. Maar er zijn toen vele "oude" knarren vetrokken. Redelijk massale exodus. Helaas was ik een paar jaar te jong. %04%

Laatst bewerkt door dvdhoven op 10-12-2006 16:54


Dick van den Hoven

10-12-2006 17:08:56
sander11
sander11
Quote
dvdhoven: Het was een regeling bij NS eind vorig jaar waarbij mensen van 57 jaar en ouder op een gunstige regeling het bedrijf konden verlaten
Ik meen dat het zelfs al van 55 jaar en ouder was! Er zijn er toen zo'n 1200 vertrokken.
'IPIO' staat trouwens voor Invidueel Plan Inkomstenvoorziening Ouderen (je zal het maar verzinnen), zie ook RM231, pagina 30.

Laatst bewerkt door sander11 op 10-12-2006 18:17

10-12-2006 17:36:09
edegroot
edegroot
En we zijn weer klaar met ipio. Dit gaat over GTW's Arriva.

10-12-2006 18:37:38
plaid
plaid
GTW'jes?
Zijn er nu 10 van: 228-232 en 301-305. En vandaag was dan Lw-Hlgh aan de beurt.
Vanmorgen 229 en 305 in dienst waaarbij de 305 kwartier vertraging (mensen
waren al 8.00 uur uit Gn vertrokken ook al met vertraging en zagen nog de boot
in Hlgh aan zich voorbij gaan!). Er was maar 1 oplossing om die vertraging eruit
te lopen: 229 opnieuw inzetten en laten kruisen met de vertraagde 305 te Drp...
Slippen kunnen ze nog steeds prima!%08%

11-12-2006 10:30:31
peterselie
peterselie
Vanochtend was het ook weer +5 op Hlgh-Lw. Ik heb de 305 even in Lw gespot

11-12-2006 11:43:03
teus-baars
teus-baars
%01%Inderdaad vertraging, 's ochtends ook ook op Gn-Lwd. Ik heb om 9:35 en om 14:37 wederom de 229 gespot, de ander kreeg ik niet te zien vanwege de voortdurende vertraging van immidels 10 minuten op het traject%07%.
%01%Volgens een Mc ligt hem dat aan alle nieuwigheid; nieuw treinstel plus de nieuwe DRGL, en daarbovenop heeft prorail nog geen aanpassingen gedaan zoals max (ATB-/baanvak-)snelheid opschroeven naar GTW-maximum van 120 km/h
Helemaal zot vind ik de nieuwe vertrek-procedure; je steekt als Mc je kop maar door het raam%08%, de duervegrendelknop zit v.v. ter hoogte van je;.... oor%05% Spiegels;nee, zat waarschijnlijk niet in een additioneel comfort-pakket%02% Good old wadloper heeft ze ieder geval wel%05%

Laatst bewerkt door teus-baars op 11-12-2006 16:56

11-12-2006 18:57:26
martijn24
martijn24
Er was vanmorgen ook vertraging op Groningen-Nieuweschans. De trein die om 9.14uur in Hoogezand moet zijn richting Winschoten die kwam pas om 9.31uur binnen in Hoogezand.
De trein naar Groningen om 9.17uur was ook enkele minuten te laat. Die vertrok pas om 9.25uur en om 9.30uur kwam nog een trein die naar Groningen ging.

11-12-2006 19:01:32
plaid
plaid
Zou wel beter zijn als de baanvaksnelheid kan worden opgevoerd want anders zal
het door de krappe dienstregeling altijd vertragingsgevoelig blijven! En die
spiegels! oeioei, wat zullen ze die gaan missen. Had zondag een Mcn die bij de
halte's haastig op en neer ging lopen naar de eerste instap. Wel sportief, voor
al bij de (ook vandaag weer +10) vertragingen. 17.38 spurtje 305, het eerst ge-
spotte stel dat al aardig bruinig begint te worden. Baal; geen gebuffel in de
Lw-er spitsslag (17.15) maar een ICM IV..

11-12-2006 19:01:45
werchter
werchter
Quote
Good old wadloper heeft ze ieder geval wel

Wadlopers op de Maaslijn ruilen tegen de GTW's? Zijn we hier in het Zuiden wel blij mee denk ik

11-12-2006 19:07:56
salieri
salieri
Ik zie ze altijd het raam openschuiven, en fluiten en dan de deuren vergrendelen...
De spiegels ga ik ook wel missen, vind het toch wel leuk om ze bij de wadjes te zien...

Good old wadjes!%02%

Overigens zijn ze nog wel storingsgevoelig, 10230 had maar 1 deur die open kon Alle mensen moesten aan 1 kant instappen, en het was maar een 2tje (1 met 2 bakken, dus ook 2 deuren)

11-12-2006 19:13:37
woepje
woepje
ja een groot nadeel aan die dingen: maar 2 deuren per 2 bakken. Als 1 deur dus in de fout gaat, dan moet iedereen bij de andere aan, zoals vandaag dus gebeurd is volgens Salieri. Als je als passagier zijnde een trein moet halen en je loopt helemaal achteraan in de lange rij, dan zou je volgens mij heel snel in staat zijn om eens flink te tekeer te gaan als blijkt dat je je trein alsnog mist.

11-12-2006 19:18:35
plaid
plaid
Weet een tussenoplossing: Stuur de waddiespiegels op. Die Veolia-Mcn kunnen
ze eerst toch nog niet goed bedienen. Hoop dat de GTW's er woensdag nog niet
zijn. Heb dan beter weer besteld voor wadloperfoto's daar bij jullie..


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-12-2006 19:22:08
salieri
salieri
Hehe, drukken ze ipv de spiegelpedaal (het is een pedaal die de spiegels laat uitklappen) de typhoon in%02%

11-12-2006 19:28:32
thom
thom
Quote
plaid: Weet een tussenoplossing: Stuur de waddiespiegels op. Die Veolia-Mcn kunnen
ze eerst toch nog niet goed bedienen. Hoop dat de GTW's er woensdag nog niet
zijn. Heb dan beter weer besteld voor wadloperfoto's daar bij jullie..

Dat schiet lekker op,
dan hebben de Veolia Mcn problemen met vertrekprocedures.

Dat ze ze nog niet goed kunnen bedienen is natuurlijk onzin.
Helemaal als argument om ze er daar maar af te halen.

Laatst bewerkt door thom op 11-12-2006 19:28

11-12-2006 19:33:58
bouwe
bouwe
Sorry hoor, maar de gtw's die ik richting Ws zie vertrekken zit altijd vol met Arriva-personeel. Kan een medewerker toch wel sleutelen?

11-12-2006 19:38:06
salieri
salieri
Quote
thom: Dat ze ze nog niet goed kunnen bedienen is natuurlijk onzin.
Helemaal als argument om ze er daar maar af te halen.
Uhm, het was een grapje hoor

11-12-2006 20:40:44
teus-baars
teus-baars
@bouwe; ja op de terugweg naar Hlgh omstreeks 14:37 zat er een tweede geelblauwe op de bok.
Over de spiegels; Zoiets snap ik niet, vooral bij een bedrijf met veel eenmansbediening: %03% GTW's zijn één grote elektrischiteitswinkel incluis regelrechte cockpits met plasmaschermen, maar zoiets simpels als twee nette spiegeltjes ontbreekt...

Laatst bewerkt door teus-baars op 11-12-2006 20:42

11-12-2006 20:43:49
dh3201
dh3201
Arriva wilde blijkbaar geen spiegels op de treinen, anders hadden ze wel GTW's met spiegels besteld. Stadler bouwt vele GTW's met spiegels voor andere klanten. Maar als de klant geen spiegels wil, bouwt Stadler ze zonder spiegels. Alles is mogelijk.


Shqiperise-lopers?

12-12-2006 18:16:07
teus-baars
teus-baars
Quote
plaid: GTW'jes? Zijn er nu 10 van: 228-232 en 301-305.

Nou, niet helemaal zo is 302 volgensmij nog in Zwitserland, zie maar eens op www.diesel-trein.nl
%01% daar staat ook op dat inderdaad ook voith onderhoud pleegt aan wadlopers%05%

Laatst bewerkt door teus-baars op 12-12-2006 18:16

12-12-2006 18:25:05
salieri
salieri
302 is allang weer terug in net Noorden hoor, afgelopen zondag nog gespot op de lijn Gn-Nsch

12-12-2006 18:45:03
j.jager
j.jager
Quote
plaid: GTW'jes? Zijn er nu 10 van: 228-232 en 301-305.


Vandaag heb ik de 233 en de 234 gespot.

12-12-2006 20:14:56
dh3201
dh3201
De aflever data van de Spurts zijn mij onbekend. Zomaar duiken opeens nieuwe stellen in het noorden op. Als iemand weet per welke datum welk stel in Nederland aan kwam kan ik de afleverlijst op http://gtw.diesel-trein.nl bijwerken.


Shqiperise-lopers?

12-12-2006 20:18:06
peterselie
peterselie
Ik denk dat als je de nummers bij recente spots invoert, je al een aardig idee hebt. Je moet dan wel de spots op onbeperkt zetten.

12-12-2006 20:24:49
dh3201
dh3201
Als iemand misschien contacten bij Arriva heeft en daar kan vragen of die aflever data boven water te halen zijn, zou dat erg fijn zijn.


Shqiperise-lopers?

13-12-2006 08:38:55
teus-baars
teus-baars
Quote
j.jager: Vandaag (12-06-12) heb ik de 233 en de 234 gespot.

%02%Vandaag om 8-uur stonden 10233+10234+10232 op het spoor naast die van perron 5b, alle met draaiende motoren, maar verder geen enkele activiteit...daarnaast stond 10231 op spoor 2 waarschijnlijk om met de andere GTW2/6 een spitsslagje Hlgh te maken

Laatst bewerkt door teus-baars op 13-12-2006 11:08

13-12-2006 09:21:36
dh3201
dh3201
Quote
peterselie: Ik denk dat als je de nummers bij recente spots invoert, je al een aardig idee hebt. Je moet dan wel de spots op onbeperkt zetten.

Goede tip!

Daarbij ontdekte ik gelijk een aantal foute spots van de 10301:

GDST 13:00 Zaterdag 14 oktober 2006 goffe_bp Lw
GDST 17.30 Dinsdag 26 september 2006 salieri Gn
GDST Maandag 25 september 2006 bouwe Gn
LM 15:30 richting Oosten Zondag 24 september 2006 goffe Bp
GDST 15.55, nieuwe GTW voor Arriva Zondag 24 september 2006 spotter Gn

Tussen 28-8-2006 en 14-11-2006 was dit stel helemaal niet in Nederland, dus kan dit stel hier ook niet gespot zijn geweest!
(Of moet ik dit in de foute spots topics van al deze data noemen?)


Shqiperise-lopers?

13-12-2006 10:36:02
peterselie
peterselie
Was het stel niet nog even terug in Nederland geweest? Bij mijn weten is het stel namelijk 2 maal naar Zwitserland geweest.

13-12-2006 11:13:34
teus-baars
teus-baars
Quote
teus-baars:%02%Vandaag om 8-uur stonden 10233+10234+10232 op het spoor naast die van perron 5b, alle met draaiende motoren, maar verder geen enkele activiteit...daarnaast stond 10231 op spoor 2 waarschijnlijk om met de andere GTW2/6 een spitsslagje Hlgh te maken

Immidels (na 10h) is de drieling verhuist naar depot en valt 231 in voor 229 die afgevoerd werd naar de Voith loods

13-12-2006 11:16:18
dh3201
dh3201
Zijn er foto's van de 10301 in Nederland tussen 28-8-2006 en 14-11-2006?
Aan het logo op de kop (zonder tekst Arriva eronder) is de 10301 te herkennen. Het logo is pas in november verwijderd en gelijk gemaakt aan de rest (op 3-11-2006 stond de 10301 zonder logo op de kop in Bussnang)


Shqiperise-lopers?

13-12-2006 11:28:21
peterselie
peterselie
Op 6 oktober was het stel in Zwitserland. Dat weet ik wel zeker. In Leeuwarden stonden toen namelijk de 303 en 304.

Als het goed is heb je op het mailadres dat op je site staat mail gehad van mij.

13-12-2006 13:00:04
fabrierban
fabrierban
Ook vandaag weer vertragingen en uitgevallen treinen op de Harlingse lijn.
Dat ziet er niet goed uit.

13-12-2006 13:23:38
bouwe
bouwe
Dat is helaas Arriva's eigen. Eerlijk waar, ze rijden hier zo goed als nooit op tijd.

13-12-2006 14:03:07
salieri
salieri
Uhm, als ik hem heb ingevoerd, zal ik hem ook wel daadwerkelijk gezien hebben, of niet?%03%

13-12-2006 14:24:54
fabrierban
fabrierban
@bouwe
Ik heb de laatste paar dagen vaak op http://www.traphic.nl/trein.aspx gekeken en dan valt het nogal mee.
Meestal beperkt het zich tot een minuut of 5, hoewel dat natuurlijk genoeg kan zijn om je aansluiting te missen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 13-12-2006 14:25

13-12-2006 14:29:39
bouwe
bouwe
Bij Gnn gisterochtend tot 11:00 uur alles +10/+15. Maar bij 'niet op tijd rijden' bedoel ik ook de +4 etcetera, de nieuwe drgl kunnen ze nog niet echt bijbenen is mijn gevoel.

13-12-2006 15:34:08
TreinOFiel
TreinOFiel
Momenteel heeft de stopper naar Nsch te Ws weer +15

13-12-2006 15:40:35
fabrierban
fabrierban
@TreinOFiel
Zaag die treeplanken eraf!!


13-12-2006 16:29:14
zugchef
zugchef
Volgens mij zijn er vannacht 3 nieuwe GTW's gekomen... (of niet)
Ik zag vanmorgen te Lw op spoor 6 de 233 234 en 232 aan elkaar gekoppeld wachten op niks... (???)

http://home.wanadoo.nl/bjornnielsen/GTW233234232.jpg

Laatst bewerkt door zugchef op 13-12-2006 16:29

13-12-2006 16:31:38
salieri
salieri
De 232 was al in het Noorden
De 233 en 234 zijn inderdaad nieuw in het Noorden

13-12-2006 16:47:01
teus-baars
teus-baars
@zugchef; zie ook boven; ze zijn immiddels via Depot en rangeren verhuist naar het spoor op het terrein van Voith%05%
Quote
fabrier: Ook vandaag weer vertragingen en uitgevallen treinen op de Harlingse lijn.Dat ziet er niet goed uit.
Klopt de trein van 14:59 was geskipt; de 305 vertrok om 15:33 voor een nieuw level%01%Daarnaast de 229 is alhier vervangen door 231

13-12-2006 20:24:13
teus-baars
teus-baars
Quote
teus-baars:%02%Vandaag om 8-uur stonden 10233+10234+10232 op het spoor naast die van perron 5b
%01% Immidels (na 10h) is de drieling verhuist naar depot en ze zijn later net als 229 afgevoerd naar de Voith loods

%06%Een plaatselijke kranten bezorger heeft om 5.40 (jaja) waarschijnlijk deze combinatie zien voorbijscheuren te Hdg %05%(De set kwam dus uit Gn, heeft iemand die twee "nieuwsten" daar nog gezien of was het een operatie in één nacht)

Laatst bewerkt door teus-baars op 13-12-2006 20:36

13-12-2006 20:26:56
peterselie
peterselie
De 233 en 234 zijn gister door j.jager gespot om 14.47 in Hgz.

13-12-2006 20:31:35
teus-baars
teus-baars
ook @"dh3201" Conclusie; 233 en 234 zojuist afgeleverd en worden met 232 (weer) gereed gemaakt voor "de dienst%05%

13-12-2006 21:42:24
j.jager
j.jager
Quote
peterselie: De 233 en 234 zijn gister door j.jager gespot om 14.47 in Hgz.


Heb ik dan de eer om de 233 en de 234 als eerste gespot te hebben?

13-12-2006 21:55:28
peterselie
peterselie
Wat mij betreft wel.

Volgens een Arriva medewerker zijn de problemen met de GTW's opgelost, las ik elders op internet.

De treinen zijn niet tekort, er staan te veel mensen op de perrons.%08%

13-12-2006 22:33:26
woepje
woepje
Ik wil de pret niet drukken, maar zowel vandaag als gisteren reden er naast GTW's ook wadjes op de lijn Gn - Nsch. Ik weet niet of dat vanaf morgen verleden tijd is, maar aangezien er een zooi wadjes naar Veolia zijn gestuurd wordt de capaciteit voor de lijnen naar Rd, Lw, en Dz wel heel erg magertjes als er ook nog wadjes moeten worden ingezet op de lijn naar Nsch.

15-12-2006 09:38:26
martijn24
martijn24
Gisteren reed ook een paar keer een Wadloper op Gn-Nsch. Ik zag in Groningen dat de trein van 19.01uur naar Winschoten werd gereden met 2 Wadlopers. Deze trein ging pas tegen 19.15uur vertrekken, want men moest naar perron 6B.

15-12-2006 09:45:01
bouwe
bouwe
Quote
woepje: Ik wil de pret niet drukken, maar zowel vandaag als gisteren reden er naast GTW's ook wadjes op de lijn Gn - Nsch. Ik weet niet of dat vanaf morgen verleden tijd is, maar aangezien er een zooi wadjes naar Veolia zijn gestuurd wordt de capaciteit voor de lijnen naar Rd, Lw, en Dz wel heel erg magertjes als er ook nog wadjes moeten worden ingezet op de lijn naar Nsch.


De 30528 (Rd-Gn) had vanmorgen zes bakken, viel nog mee dus.

15-12-2006 17:10:29
martijn24
martijn24
GTW 234 is al op dienst. Hij zat vandaag op Gn - Nsch. Net deze week gekomen en nu al op dienst. Hij was Woensdag pas in Nederland en nu al in dienst.

15-12-2006 17:36:52
reizigert
reizigert
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=62440
Quote
Als Arriva de problemen niet snel uit de wereld heeft, dan dreigt de provincie het bedrijf een boete op te leggen. Dat zegt gedeputeerde Musschenga.


Laatst bewerkt door reizigert op 15-12-2006 17:37

15-12-2006 17:56:04
salieri
salieri
Quote
martijn24: GTW 234 is al op dienst. Hij zat vandaag op Gn - Nsch. Net deze week gekomen en nu al op dienst. Hij was Woensdag pas in Nederland en nu al in dienst.
Volgens mij zit de 234 al in dienst

15-12-2006 18:05:14
j.jager
j.jager
Quote
martijn24: GTW 234. Hij was Woensdag pas in Nederland en nu al in dienst.


Ik heb deze stel dinsdag al gezien.

15-12-2006 19:19:24
martijn24
martijn24
Moest dinsdag zijn toen ik hem zag en niet woensdag

Laatst bewerkt door martijn24 op 15-12-2006 19:19

15-12-2006 19:22:13
martijn24
martijn24
Quote
salieri:
Quote
martijn24: GTW 234 is al op dienst. Hij zat vandaag op Gn - Nsch. Net deze week gekomen en nu al op dienst. Hij was Woensdag pas in Nederland en nu al in dienst.
Volgens mij zit de 234 al in dienst


Ja hij was Vrijdag al in dienst

15-12-2006 19:33:51
j.jager
j.jager
Quote
bouwe:De 30528 (Rd-Gn) had vanmorgen zes bakken, viel nog mee dus.


Ik heb er 5 gespot, nl: 3226v, 3104m, 3201a.

16-12-2006 20:52:35
goffe_bp
goffe_bp
Op Lw-Hlgh reden vandaag wadlopers i.p.v. GTW's. Verder stonden er nog twee GTW's op het rangeerterrein van Lw.


goffe_bp

17-12-2006 17:50:10
goffe_bp
goffe_bp
De 3448 kwam om 14:53 aan op spoor 8 te Lw. Om 14:55 stond GTW 232 voor vertrek naar Gn. Om 15:00 moest iedereen uitstappen. De 3448 ging gewoon naar Gn.


goffe_bp

17-12-2006 20:52:28
salieri
salieri
232 ging ook naar Gn, die kwam ik tegen namelijk vandaag

17-12-2006 22:50:56
goffe_bp
goffe_bp
Dan denk ik ongeveer 15:20 vertrek uit Lw en 16:00 aankomst in Gn.


goffe_bp

18-12-2006 13:05:09
peterselie
peterselie
In het Dagblad van het Noorden staat vandaag een artikel over de GTW. De mcn's zijn m spuugzat. Er was een te snelle invoering van het treintype, zonder de kinderziektes eruit te halen. Daarbij komt nog de gebrekkige opleiding van de mcn's.

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article1273322.ece

18-12-2006 13:14:48
Somda
Somda
Wat ik niet begrijp is dat Arriva de Wadlopers niet wat langer achter de hand heeft gehouden ivm de (mogelijke) problemen van de GTW's. Nu 'helpt' Arriva Veolia aan Wadlopers en hebben ze zelf een probleem.

Laatst bewerkt door Somda op 18-12-2006 13:15

18-12-2006 13:18:32
peterselie
peterselie
Dat is iets wat ik ook niet begrijp. Arriva zet met het ingaan van de nieuwe dienstregeling op Lw-Gn in de 302xx serie buiten de spits al DM'90 in. Dit is denk ik om de wadlopers nog een beetje te sparen, want in de spits staat er bijna geen enkel stel meer op reserve.

18-12-2006 13:46:10
dh3201
dh3201
Als de beeindiging van de lease van een aantal wadlopers met NSFSC in een contract is geregeld, is aan dat contract te houden. NSFSC heeft niks aan vrijstaand materieel (want dat levert NSFSC niks op) en heeft deze vervolgens middels een contract aan Veolia verleased. Arriva kan deze stellen dus niet meer terugleasen van NSFSC, pas weer als het contract met Veolia is beeindigd, en dat zit er voorlopig niet in schat ik zo.


Shqiperise-lopers?

18-12-2006 13:48:57
lamote_ban
lamote_ban
Ik las het weekend overigens (ik weet alleen niet meer waar) dat de provincie Groningen inmiddels Arriva met forse boetes heeft gedreigd als de problemen met de GTW's niet op zeer korte termijn zijn opgelost. Arriva komt door de problemen de beloften van de aanbesteding niet na.

Misschien ook een idee voor Vestjens?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 18-12-2006 13:51

18-12-2006 14:24:25
dh3201
dh3201
Nee joh, Vestjens is hardstikke tevreden


Shqiperise-lopers?

18-12-2006 16:03:51
edegroot
edegroot
Heren, u kunt weer stoppen over Vestjens wat mij betreft

18-12-2006 17:16:30
bouwe
bouwe
Vanmiddag uit de stopper Zl-Gn twee GTW 2/8 gespot richting Ws, mooi gezicht vanuit de verte.

19-12-2006 15:10:16
lamote_ban
lamote_ban
Ik wilde een keer een dagje naar het hoge noorden gaan, maar niet mijn geld door het toilet spoelen. Dus weet iemand uit ervaring of de voor GTW geplande treinen op Gng-Nsch en Lw-Hlgh inmiddels in de praktijk ook daadwerkelijk met GTW's gereden worden?

19-12-2006 15:17:26
bouwe
bouwe
De GTW-dichtheid richting Nsch is voor mijn gevoel vrij hoog, volgens mij staan er in Gn ook meer GTW'tjes dan in Lw, weet niet hoe het bij de buren zit.

19-12-2006 15:23:27
peterselie
peterselie
Als het goed is, zijn er momenteel 3 GTW's in Leeuwarden. De 231, 233 en 305. Op Lw-Hlgh worden alle diensten met een GTW uitgevoerd, uitzonderingen daargelaten. Het kan met 2 stellen, omdat een stel na 55 min weer terug is in Lw.

19-12-2006 16:34:52
martijn24
martijn24
Volgens mij zijn er vandaag weer twee nieuwe GTW 2/6 binnen gekomen. Ik dacht dat te zien in Groningen. Volgens mij waren dat de 235 en 236 die tegen 11.15 binnen kwam in Groningen vanuit Nieuweschans.

19-12-2006 16:38:06
woepje
woepje
Ik bekeek net even de spots en zag dat de 235 en 236 ook tussen de spots staan. Die zijn inderdaad nieuw.

19-12-2006 17:00:05
Bollenstad
Bollenstad
Afgelopen zondag ook maar eens de GTW's uitgeprobeerd. De enige storing aan het materieel die ik kon ontdekken was een onwillige deur. 2 x piepen, deur gaat 5 cm dicht en vliegt meteen weer open. De aanhouder wint, want op een gegeven moment ging 'ie gelukkig toch dicht.
Verder zorgde de GTW nog wél voor een storing van geheel andere aard, namelijk aan mijn rug. Zowel in de eerste als in de tweede klas vind ik de stoelen erg beroerd. Ik zit echt liever in een Wadloper of Buffel; in de GTW staan de zittingen te ver voorover en de rugleuningen te veel rechtop, waardoor je niet ontspannen kunt zitten. Wat een aanfluiting zeg. Lijkt qua zitcomfort erg op de SGMm. Is dat mode of zo?

19-12-2006 17:03:55
youssefns
youssefns
Ik reis dagelijks tussen Nsch en Gn en kan dus bevestigen dat daar in principe alleen maar met GTW word gereden. Sinds 10 dec heb ik een keer in een wadloper gezeten, maar dat was een extra inzet in verband met grote vertragingen.

19-12-2006 17:05:36
peterselie
peterselie
Quote
woepje: Ik bekeek net even de spots en zag dat de 235 en 236 ook tussen de spots staan. Die zijn inderdaad nieuw.


Worden nu eerst de tweetjes geleverd en dan pas de drietjes? Of zijn ook deze stellen nog bedoeld om de dienst richting Nsch te doen invullen?

19-12-2006 17:10:21
lamote_ban
lamote_ban
@Bollenstad
Ik vind de verbouwde SGM's heel prima, dus als de stoelen niet slechter zijn dan is er wat mij betreft niks aan de hand. Die metroachtige inrichting is overigens inderdaad mode. De nieuwe sprinters van NS zullen ook zoiets worden.
Wel is mijn eigen ervaring in de Prignitz (benoorden Berlijn) dat de GTW's heel hard kunnen rijden, maar dan binnen wel behoorlijk veel herrie maken. Dat valt met de snelheden in het noorden waarschijnlijk niet op, maar dat zal straks op de Maaslijn wel goed te merken zijn.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 19-12-2006 17:14

19-12-2006 17:27:02
j.jager
j.jager
Quote
youssefns: Ik reis dagelijks tussen Nsch en Gn en kan dus bevestigen dat daar in principe alleen maar met GTW word gereden. Sinds 10 dec heb ik een keer in een wadloper gezeten, maar dat was een extra inzet in verband met grote vertragingen.


Er word sinds 10 december nog 1 rit met de wadloper gereden, de rest word met de gtw's gereden

19-12-2006 17:31:18
j.jager
j.jager
Quote
martijn24: Volgens mij zijn er vandaag weer twee nieuwe GTW 2/6 binnen gekomen. Ik dacht dat te zien in Groningen. Volgens mij waren dat de 235 en 236 die tegen 11.15 binnen kwam in Groningen vanuit Nieuweschans.


Dan heb jij waarschijnlijk de eer om als eerste deze stellen gespot te hebben, ik heb ze om 14.39 en 15.10 gespot in hgz.

19-12-2006 17:56:39
salieri
salieri
Quote
j.jager:
Er word sinds 10 december nog 1 rit met de wadloper gereden, de rest word met de gtw's gereden
's Ochtends wordt er inderdaad 1 rit met wadlopers nog gereden, degene die aankomt om 08.34 ongeveer

19-12-2006 18:38:36
j.jager
j.jager
Dit is de hele dag zo, dat er 1 rit tussen zit die door een wadloper gereden word.

19-12-2006 18:51:44
salieri
salieri
Ik word trouwens echt doodziek van al die vertragingen bij Arriva...
Gister en vandaag telkens maar vertraging, sta je daar weer een tijd kou te kleumen op het station. Hoelang willen ze dit trouwens door laten gaan?%07%
Echt diep triest

19-12-2006 20:11:24
youssefns
youssefns
Quote
j.jager: Dit is de hele dag zo, dat er 1 rit tussen zit die door een wadloper gereden word.


Dat is niet mijn ervaring. Ik neem aan dat als je van Nsch naar Gn reist en de drie tegentreinen ziet, je toch alle treinen op de lijn gezien hebt. Ik denk wel dat als ze een wadloper inzetten i.v.m. vertragingen deze de hele dag in die dienst blijft rijden, tenzij natuurlijk naar Leer gereden moet worden want dat mag niet.

Laatst bewerkt door youssefns op 19-12-2006 20:14

19-12-2006 20:39:38
teus-baars
teus-baars
%01%over die spitsslag; is dat die wadloper die op reserve in winschoten zou staan
%01%Vandaag op Nieuws; over die vertragingen, sardientjeseffecten, e.d. er is immiddels een site opgericht waar je je gal over @rriva mag spuwen%05%
o.a. GTW 233 zit hier in de dienst op Hlgh, waar de 305 is weet ik niet denk in de Voith loods.

Laatst bewerkt door teus-baars op 19-12-2006 20:42