12-06-2013 15:52:17 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Als je uitgaat van de tijden die je hebt opgeschreven niet nee..... Oftewel, gewoon afwachten. De puzzelstukjes vallen vanzelf in elkaar. Laatst bewerkt door jeanpierre op 12-06-2013 15:53 |
12-06-2013 15:59:27 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Dat is mijn punt ook. Dit is wel zo'n beetje de meest dramatische dienstregeling die je kan verzinnen als je kijkt naar aansluitingen in Apd en Zp. |
12-06-2013 18:45:35 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Och, net zo slecht als in Breda van 3600 op 5000, en dan heb je in Zutphen nog een halfuurdienst in alle richtingen...%04% |
25-06-2013 22:39:09 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Terwijl Arriva donderdag het expositie-treinstel 260 in het bijzijn van naamgever Ellen ten Damme presenteert (http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/nieuws/nieuwsdetail/ellen-ten-damme-geeft-fotokunstboek-uit-en-kiest-voor-rijdende-arriva-expositie/) reed deze vandaag al tussen Zp en Apd: http://martijnvanvulpen.nl/web/index.php/84-geen-categorie/278-plaatje-ii |
25-06-2013 22:59:04 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Het stel is gisteren in de werkplaats beplakt en vandaag voor het eerst ingezet. |
28-06-2013 20:17:37 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Zag vandaag dat de bakken van de stellen 10230 en 10303 aan de buitenzijde voorzien zijn van het UIC-nummer. Laatst bewerkt door peterselie op 28-06-2013 21:12 |
28-06-2013 21:07:20 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Dat hebben intussen al meer stellen, en zoals het nu lijkt krijgen alle stellen een dergelijke nummer. |
28-06-2013 23:06:56 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook verplicht aan het worden voor al het materieel... ![]() |
10-07-2013 10:44:50 | ||
---|---|---|
annedijk
![]() |
De 313 is ook helemaal opnieuw bestickerd/schoongemaakt. Ziet er weer als nieuw uit |
10-07-2013 16:48:17 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
Ja nu zijn de 230 en 239 in Haarlem voor bestickering. De 313 heeft nu geen naam meer op de trein. Misschien dat men bij Voith de naam er weer opzet. Het betreft Aletta H. Jacobs. |
17-07-2013 20:48:59 | ||
---|---|---|
tjoekdjg
![]() |
Zag de 313 er maar als nieuw uit! De 313 mist trouwens wel meer wat betreft de bestikkering. maar ze er niet voor bestikkering, maar om gelakt te worden. De noordelingen moeten voor de grap eens het stel van dichtbij bekijken. |
17-07-2013 23:22:08 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Wat zien we dan? |
02-08-2013 16:36:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Een algemene vraag over de Betuwelijn: wordt daar normaliter met GTW2/6 gereden of met GTW2/8? |
02-08-2013 16:42:29 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
In de regel zijn dat altijd losse 2/6'jes (Ah-Tl) Laatst bewerkt door stefanvdw op 02-08-2013 16:44 |
02-08-2013 19:48:05 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
En op het westelijk deel (Ddr - Gdm) met alle mogelijke combi's van 2 tot 6 bakken. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-08-2013 20:50:51 | ||
---|---|---|
berendtrei
![]() |
Tijdens de zomervakantie wordt er op Dordrecht - Geldermalsen de gehele dag met uitsluitend losse stellen gereden. berendtrein |
03-08-2013 17:49:58 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Deze optie lijkt mij vooral interessant in combinatie met de Emperbocht. Dubbelspoor te Vem is voldoende om 1x per uur een rechtstreekse sneltrein Apd-Ah toe te kunnen voegen (voor een halfuursdienst moet je ook dubbelspoor bij Apdm hebben). |
04-08-2013 10:27:37 | ||
---|---|---|
bossie186
![]() |
Quote Dat is dan hetzelfde probleem als dat we hier in Zp in 2009 hadden, toen de 17800 meestal aankwam terwijl de 3600 net vertrok richting Rsd. |
04-08-2013 15:24:11 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Quote Waarom zou je voor veel geld een Emperboog gaan aanleggen voor de relatie Apd-Ah, terwijl je goede busverbindingen hebt? |
04-08-2013 17:24:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Bijvoorbeeld omdat niet iedereen precies van Apd naar Ah of andersom wil en dan is het wellicht ook interessant op een deeltraject. Er liggen nog 7 andere tussenstations onderweg. Maar hierover hebben we het al eens uitvoerig gehad in een ander topic. |
04-08-2013 18:18:06 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Een nadeel van zo'n boog is wel dat het handig schijnt te zijn dat er een trein overheen rijdt. Aangezien die boog waarschijnlijk niet uit zichzelf voor de vulling van twee treinen per uur gaat zorgen gaat het betekenen dat je elders moet snijden. Heeft iemand ideeën? |
04-08-2013 18:45:57 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Het kan prima. De 7500 een kwartier verleggen (kan makkelijk), deze doortrekken naar Apd. Vertrek te Ah net na de 3600 (deze moet misschien een minuutje korter stoppen). Dan van IJbza (waar deze boog dan ongeveer komt) komt deze precies in het pad van de huidige 17800. De 17800 wordt dan een kwartier verlegd, zodat deze ook een stuk makkelijk door kan rijden naar Ww. Verder moeten dan wel Apd-Apdm en Vem-IJbza (exl. station) verdubbeld worden. |
04-08-2013 23:48:33 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Aanleg van de Emperboog is zonde van het geld. Als je toch geld wilt uitgeven, kun je het beter in de infra van de bestaande lijn stoppen. Bovendien kun je de 17800 niet zomaar een kwartier schuiven, want je zit vast aan de brugopeningen van de IJsselbrug. |
05-08-2013 08:51:31 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Feit is hoe dan ook dat de provincie Gelderland zich heeft uitgesproken voor een rechtstreekse trein Apd - Ah. Daar waren drie opties voor: kopmaken in Zp (of wellicht tussen IJbz en IJbza zodat je geen last hebt van de brugopeningen), Emperbocht, Apd - Dr reactiveren (en als 4e nog een nieuwe rechtstreekse lijn, maar die is al heel snel als niet haalbaar afgeserveerd). Apd - Dr is wegens de kosten inmiddels ook afgevallen, dus dan blijven er nog twee over en voor beide opties zijn extra kruisingsmogelijkheden nodig bijvoorbeeld te Vem. |
05-08-2013 10:24:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En zoals al eerder opgemerkt is het aanleggen van een tweede spoor of kruisspoor geen enkel probleem want de vooruitziende HIJSM heeft de onderbouw van Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk vrijwel geheel dubbelsporig aangelegd. Er zal nauwelijks grond behoeven te worden aangekocht. Zoals bekend heeft op een groot gedeelte van Zutphen - Winterswijk ook dubbelspoor gelegen. |
05-08-2013 11:57:32 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Quote De "provincie Gelderland" wil veel, maar ik betwijfel of ze ook echt verstand hebben van spoorse zaken. Kopmaken tussen IJbz en IJbza is uit den boze. In de eerste plaats moet je kopmaken op de vrije baan beperken tot noodgevallen, in de tweede plaats moet je de beveiliging aanpassen (er staan nu geen seinen tussen IJbza en de brug) en in de derde plaats moeten machinisten langs de trein lopen als er met meer dan een stel gereden wordt. |
05-08-2013 11:58:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
En het is dodelijk voor de capaciteit, niet te vergeten. |
05-08-2013 11:59:59 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Dat was dan "ten vierde".![]() |
05-08-2013 12:55:42 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Even voor de duidelijkheid: het gaat dus niet om een maatregel die per volgend wbl even doorgevoerd wordt, maar om iets wat grondig onderzocht wordt en waar uiteraard ook kosten voor infra-aanpassingen mee gemoeid kunnen zijn. Keren tussen IJbz en IJbza heeft weldegelijk een aantal voordelen: 1) ook al moet je er wat seinen bijplaatsen en beveiligingsaanpassingen voor doen, het is veel goedkoper dan aanleg van de Emperbocht 2) De gevolgen voor de capaciteit zijn minder groot dan bij keren te Zp. Immers, bij doorrijden naar Zp zit je vast aan de openingstijden van de IJbz en dat betekent dat de extra treinbewegingen in hetzelfde 'treinkwartiertje' gepropt moeten worden, terwijl die nú al aan z'n max zit en met een extra kerende trein erbij onmogelijk wordt. Bij keren te IJbza kun je rustig keren in de tijd dat de brug openstaat. 3) De gemeente Zutphen heeft al heel lang de wens om op deze lokatie een voorstadhalte te situeren, dus de mcn kan dan rustig lopen over het perron. EDIT ik heb nog even e.e.a. nagezocht. Leesvoer van vorig jaar op http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/23/463.html . Inmiddels zou er een vervolgstap gemaakt moeten zijn maar die staat nog niet op de provinciale website. De optie 'keren te IJbza' blijkt niet onderzocht te zijn, naar mijn idee ten onrechte ![]() ![]() Laatst bewerkt door daniel81 op 05-08-2013 13:08, reden: link toegevoegd |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-08-2013 14:00:07 | ||
---|---|---|
bossie186
![]() |
Alleen in de winter wordt het wat meer problematisch, wanneer de IJbz continu openstaat voor scheepvaart i.v.m. hoog water. Laatst bewerkt door bossie186 op 05-08-2013 14:26 |
05-08-2013 14:09:44 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Eeuh ik bedoelde niet keren OP de IJbz maar tussen IJbz en IJbza |
05-08-2013 14:11:43 | ||
---|---|---|
bossie186
![]() |
Men had meen ik vroeger ook plannen om een nieuw station 'Zutphen De Hoven' te openen, vlak voor de splitsing richting Apd en Ah, maar dit plan ging jaren terug toch niet door. Laatst bewerkt door bossie186 op 05-08-2013 21:07 |
05-08-2013 14:16:41 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Van een vorkdienstregeling, met keren op de vrije baan of bij een halte, bestaan voor zover ik weet geen voorbeelden in de historie van de spoorwegen in ons land. Het was wel ooit de bedoeling om treinen van de Oude Lijn van een dienst Rotterdam - Leiden een vorkdienst te laten rijden en te laten keren te Den Haag Centraal. Dienstregelingtechnisch is dat niet erg aantrekkelijk; keren kost minstens 5 min. Als vier treinen per uur dat moeten doen, ben je erg veel tijd kwijt en dan moet je op een drukke doorgaande lijn met drie zijtakken toch wel erg op tijd kunnen rijden. Met enkelspoor op de toeleidende baanvakken is dat al weer niet goed mogelijk. Daarbij: de doorgaande treinen moeten wel naast die brugopeningen te Zutphen kunnen richten. Als wij hier al zoveel belemmeringen kunnen bedenken, lijkt mij de zin om deze optie te onderzoeken afwezig, al vind ik het wel een mooi voorbeeld van out-of-the-box-denken. |
05-08-2013 14:24:33 | ||
---|---|---|
bossie186
![]() |
Quote IJbz en IJbza is een kort stukje, en in principe als je uit Ah/Apd aankomt begint de IJbz al vlak voor seinen 130/132. tussen IJbz en IJbza liggen 3 wissel en die zul je dan moeten verleggen. Als er een mogelijkheid is om daar te keren, dan zul het 'niet-geopende-brugdeel' moeten gebruiken van de IJbz en dus niet het geopende deel waar de grote schepen onderdoor varen. Kortom, keren is dus niet gauw mogelijk tussen IJbz en IJbza. Laatst bewerkt door bossie186 op 05-08-2013 14:29 |
05-08-2013 14:35:38 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Quote Dat had ik goed begrepen, maar als je vanuit Apd komend IJbza voorbij bent, dan zit je in de sectie naar de brug. Het inrijsein van Zp staat aan de oostzijde van de brug. Als je dus tussen IJbza en IJbz tot stilstand komt, kan de brug niet meer geopend worden (zoals Bossie ook schrijft). Verder blijven alle bezwaren, inclusief het 4e van Broek, overeind staan. Laatst bewerkt door charta op 05-08-2013 14:38 |
05-08-2013 15:04:57 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
Uit een recente beleidsnotitie van de Provincie Gelderland http://www.gelderland.nl/Documenten/Themas/Verkeer_en_Vervoer/Beleid_en_plannen/MIAM_16_mei_2013.pdf komen de volgende twee citaten: 1.Eerder is gekeken naar een mogelijke directe spoorverbinding Apeldoorn – Arnhem. Na bestuurlijke consultatie is afgezien van het verder uitwerken van de complexe spooropties, hierop wordt nu verder geen inzet gepleegd. Gezien het dringende economische belang wordt samen met de andere betrokken partijen op korte termijn wel de mogelijkheden voor een ‘slimme, snelle OV-lijn buiten de bestaande spoorlijnen in kaart gebracht. 2.HOV Busverbinding Apeldoorn – Arnhem (middelen gereserveerd) – informatieblad OM16 Er loopt momenteel nog een verkenning naar de verbetering van deze bestaande busverbinding. Versterking is in het belang van de stedelijke bereikbaarheid van het westelijk deel van de Stedendriehoek en het noordelijke deel van de stadsregio Arnhem – Nijmegen. Vergeet de spooroplossing dus maar, hoe leuk ook. Laatst bewerkt door Harold27 op 05-08-2013 15:05 |
05-08-2013 15:17:10 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je zou ook iets aan de spoorwegwet moeten doen, want seinen moeten nog steeds (een heel oude regel) minimaal 200 meter vanaf een beweegbare brug staan. Ik denk dat je het niet zult redden als je een sein aan de westkant van de brug wilt plaatsen. Dichterbij kan wel, maar dan moet de brug vestagelegd worden als je een rijweg naar dat sein instelt. En dat is hetzelfde effect als hiervoor beschreven: brug kan niet open tijdens het kopmaken. |
05-08-2013 15:40:05 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ik begrijp nog steeds niet wat men wilt met kruisen in Vem: de rijtijd naar Apd is precies 15 minuten dus dat zou betekenen dat je hier een half uur moet gaan keren. In combinatie met de plannen van Prorail om hier het emplacement eens flink te gaan saneren gaat het zeker niet lukken. |
05-08-2013 15:43:48 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Hup.. Overbelastverklaring, done. Het is niet echt handig iets te bouwen wat meteen een overbelastverklaring oplevert. De decentrale vervoerders zijn ook echt niet bang om zo'n ding op te te laten stellen. |
05-08-2013 16:33:21 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote In combinatie met het bericht dat de provincie Gelderland de rechtstreekse trein Apd-Ah uit z'n hoofd heeft gezet, betekent dit dus dat een treinreis Apd-Ah 10 minuten LANGER gaat duren %09% , in minder comfortabel materieel, en met extra overstappen voor reizigers die verder dan Nm willen reizen. Als de provincie daaraan gaat meebetalen hebben ze wel wat uit te leggen ![]() |
05-08-2013 17:24:33 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Kan er ook bijvoorbeeld een kopspoor worden aangelegd wat dienst doet als keerspoor? |
05-08-2013 17:28:12 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Vergeet dat maar. Dan moet je een extra aanbrug bouwen. |
05-08-2013 17:33:20 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteAlleen dan nog wel even de conflicten met de ICE oplossen tussen Ed en Ah. Extra treinen Ah-Va lijkt me onderhand ook tegen de grens van het maximale te liggen. |
05-08-2013 17:56:37 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote In Nederland inderdaad out of the box en een hoop leeuwen en beren. Het bekendste buitenlandse voorbeeld dichtbij huis is ongetwijfeld Stolberg hbf, waar de treinen naar Altstadt keren op het emplacement. Weliswaar dus buiten de doorgaande lijn, maar toch... |
05-08-2013 17:59:49 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
QuoteVerder OT maar ik ken er een en niet eens uit de historie: de pendel naar het Spoorwegmuseum! En van het genoemde niet uitgevoerde voorbeeld is een andere, wel in de praktijk gebrachte: Den Haag CS-Haarlem-Hoorn. Laatst bewerkt door mvschoon op 05-08-2013 18:02 |
05-08-2013 18:05:00 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Het nachtnet heeft ook jaren gekeerd in Gvc. Mcn Asd |
05-08-2013 19:14:24 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Wat een fantasie allemaal hier en dat allemaal vanwege het perse willen kopmaken voor Zutphen. Gewoon luxe materieel op de verbinding van Apeldoorn naar Arnhem, via Deventer en Zutphen. Niks geen kopmaken. Gewoon electrisch materieel bruikbaar. En een goede rechtstreekse verbindingen tussen de 4 belangrijkste steden in die regio. |
05-08-2013 21:37:59 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Goede verbindingen zijn er voldoende: Apd-Zp, Dv-Zp-Ah, Apd-Dv. Alles minimaal 2x per uur met de trein. Apd-Ah doe je dan met de bus, ook minimaal 2x per uur. |
06-08-2013 14:14:40 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
QuoteIs Gvc/Rtd - Ut - Amf - Gn/Lw/Es niet hetzelde principe dan? |
06-08-2013 14:23:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In Haarlem en Utrecht wordt gewoon op het station kopgemaakt. De gevraagde voorbeelden gingen over kopmaken op de vrije baan. |
06-08-2013 14:26:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, eigenlijk is de situatie met keren in de noordoost hetzelfde als die te Haarlem met de dienst Den Haag - Hoorn, en in die zin lijkt deze op keren te Zutphen, of, zoals voorgesteld: keren te De Hoven. En dan weet je hoeveel tijd dat kost. Aanleg van een extra keerspoor maakt een derde aanbrug nodig, want keren op de doorgaande sporen: vergeet het maar. |
06-08-2013 23:03:09 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Kan er niet een of andere superbus over de A50 gaan rijden? Hoef je ook niet de omweg over Zutphen of Dieren te maken. Shqiperise-lopers? |
07-08-2013 09:18:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Iedereen lijkt nog steeds te denken dat er alleen reizigers Apeldoorn - Arnhem zijn. Dan kun je beter een sneltrein laten rijden. Een directe stoptrein is echter ook handig voor Klarenbeek - Velp of Presikhaaf - Voorst; ik noem maar wat. |
07-08-2013 09:42:43 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Klarenbeek-Velp, ik zie een gat in de markt! %08% |
07-08-2013 09:44:08 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
Bij Arnhem Presikhaaf zit een groot scholencomplex dat voor de regio belangrijk is. Maar verder zie ik het ook niet. |
07-08-2013 09:46:29 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
Quote Vergelijkingen hebben uitgewezen dat de huidige lijn 91 (Apeldoorn-Arnhem v.v.) ongeveer net zo snel is als dezelfde rit met een auto. Daar kan een superbus (wat is dat overigens?) echt niets aan toevoegen. Laatst bewerkt door Harold27 op 07-08-2013 09:47 |
07-08-2013 13:08:54 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Enne, al zou er een trein Apeldoorn - Arnhem komen, hoe zit dit met de concessie's ? Apd - Zp is nu van Arriva, Zp - Ah is van NS. Hoe past dit ? ![]() |
07-08-2013 13:17:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Baanvakken zijn niet van vervoerders, die exploiteren alleen treindiensten. Dat betekent dat in dit theoretische geval de provincie en het rijk moeten overeenkomen of deze nieuwe treindienst onder de hoofdlijnconcessie gaat vallen of een decentrale aanbesteding. Gezien de aard van de verbinding en gevoeld zoals de huidige wind waait, zal het dan wel een decentrale aanbesteding (door de provincie Gelderland) worden, zou mijn idee zijn. Of een onderhandse aanbesteding aan Arriva, als dat mogelijk is. |
07-08-2013 13:22:53 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Onderhands mag alleen als het een nationale vervoerder betreft of de omzet onder een bepaalde drempel blijft. |
07-08-2013 19:55:16 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Als het ook om stoppen op tussengelegen stations gaat mis je door het keren vlak voor Zutphen de reizigers van/naar Zutphen en verder richting het noorden en oosten. Hoeveel bakken passen er in Zutphen langs spoor (50)3b? En hoelang zijn de intercities doorgaans? Als die altijd op spoor (50)3b passen, dan kunnen de treinen uit Apeldoorn en Nijmegen opschuiven naar respectievelijk (50)3a en (50)2a zodat een cross-platform overstap ontstaat. Als het 'probleem' met twee concessies (Achterhoek-Rivierenland en hoofdrailnet), twee vervoerders (Arriva en NSR) en twee tractievormen (diesel en elektrisch) is opgelost zou je zelfs doorgaande verbinding Apd-Zp-Nm kunnen opzetten. Zolang Apd-Zp niet onder de draad komt zit je dan alleen erg inefficient een groot stuk met diesel onder de draad te rijden. Ik denk dat dan een overstap in Zp eerder voor de hand ligt, het liefst cross-platform dan. Shqiperise-lopers? |
09-08-2013 16:18:45 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
QuoteHet woord ''superbus'' is gewoon uit de mouw geschud. Echter kan je dit wel relativeren aan HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) zoals R-net. Minder haltes en bussen die hogere snelheden mogen halen. |
09-08-2013 17:53:18 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
@dh3201: De IC's zijn normaliter max 8 bakken lang. Ik heb het zelden meegemaakt dat de IC's in Zp op één perronfase behandeld werden. Zou overigens wel een uitkomst zijn om vertragingen op te vangen: het gebeurt nu regelmatig dat de 3600 richting Zwolle op de brug staat te wachten tot de trein naar Rsd vertrokken is. Nadeel van de 3600 op één perronfase is wel dat je nog verder moet lopen als je heelmaal voor, resp. achterin zit en je wilt overstappen. De overstaptijden in Zp zijn al erg krap dus dat wordt dan wel problematisch. |
09-08-2013 18:04:08 | ||
---|---|---|
bossie186
![]() |
de 3600 uit Rsd moet vrijwel altijd op de IJsselbrug wachten ( of vaart minderen) totdat de 3600 uit Zwolle is vertrokken terwijl ongeveer 30 jaar geleden de treinen soms gewoon om elkaar heen reden in Zp, de trein naar Roosendaal werd op spoor 3a behandeld en de trein naar Zwolle op spoor 3b. Alleen dit kwam doordat de IJsselbrug nog maar 1 spoor had. Het kwam ook weleens voor in de jaren '80 dat de trein uit Roosendaal bij IJbza als stopte om te wachten op de tegentrein uit Zwolle. Laatst bewerkt door bossie186 op 09-08-2013 18:05 |
09-08-2013 18:20:20 | ||
---|---|---|
kniesoor
![]() |
Quote Planmatig bij de opstart rond 06.00 uur: 3619 en 3610 beide op spoor 3. Laatst bewerkt door kniesoor op 09-08-2013 18:20 |
10-08-2013 12:29:39 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Quote Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de treinen van de 3600 gemiddeld zo'n 3 bakken langer zijn geworden in de afgelopen 30 jaar ![]() We beginnen trouwens een aardig laag Arriva gehalte te krijgen in dit topic ![]() Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
10-08-2013 12:42:24 | ||
---|---|---|
bossie186
![]() |
klopt maar dan nog passen er net 2 treinen op spoor 3. Nouja, zullen we het maar weer over Arriva gaan hebben?%02% |
12-11-2013 14:19:56 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Een nieuwtje vanuit zeer betrouwbare bron: In de zomervakantie van 2014 gaan er 3 tweetjes naar Zwitserland om omgebouw te worden tot 3 drietjes. Welke stelnummers dit zijn weet ik nog niet, zodra er meer informatie is hoor ik dat. |
12-11-2013 15:52:30 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
@salieri. Ik neem aan dat het om 3 noordelijke stellen gaat. Ik ga er dan ook vanuit dat de nummers mee wijzigen net als een paar jaar geleden bij de veolia stellen. |
12-11-2013 17:00:36 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Natuurlijk, het nummer geeft toch aan of het een tweetje of een drietje is? Dus bij verlenging verandert dat per definitie. |
12-11-2013 22:51:56 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Treinen kunnen sneller tussen Zuidbroek en Nieuweschans De treinen tussen Zuidbroek en Bad Nieuweschans zouden sneller kunnen rijden. Uit onderzoek van spoorbeheerder ProRail blijkt dat de snelheid kan worden opgevoerd van 100 kilometer per uur naar 140 kilometer per uur. Meer op http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=126817 |
12-11-2013 23:13:00 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
@j.jager: het gaat inderdaad om 3 noordelijke stellen. |
14-11-2013 17:42:42 | ||
---|---|---|
wadloper
![]() |
Volgens http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/arriva_gaat_spurt_in_groningen_verlengen-145791 gaat het om zes treinstellen. |
14-11-2013 18:08:23 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Dan vraag ik me af waar dat op gebaseerd is. Zie al dingen wat er niet klopt. |
14-11-2013 20:32:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Mogen wij ook weten wat r dan niet klopt ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
14-11-2013 21:22:49 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Op basis van onze indeling kent onze gtw's 56 stoelen en 3 klapzittingen in de betreffende tussenbak, dit terwijl er over 50 zitplaatsen word gesproken. Daarbij word het deel tussen Nsch en Leer niet meegenomen in het trajectdeel dat vanaf Gn word gereden. |
14-11-2013 22:54:21 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
De link werkt al niet meer. |
16-11-2013 17:46:55 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
De verlenging is mijn inziens opvallend in een tijd waarbij de inkomsten van regionale vervoerders onzeker zijn door het mogelijk vervallen van de OV-jaarkaart en bijbehorende vergoedingen, en de gestegen brandstofkosten i.c.m. gestegen infraheffing. Zie ook: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/provincies:_kabinet_jaagt_reiziger_uit_regionale_trein-145736 |
16-11-2013 19:54:27 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Heeft dat misschien te maken met uitbreiding van de dienstregeling, zoals sneltreinen naar Duitsland en meer sneltreinen naar Leeuwarden? Al dan niet in combinatie met een concessiehouder die de vervoerder wél aan de afgesproken hoeveelheid zitplaatsen houdt, i.t.t. de landelijke overheid... |
24-11-2013 23:01:08 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
Drie verbeteringen zijn afgelopen week in de regionale media geweest: - aanpassingen van 6 stellen van 2 naar 3 bakken (is een tricky operatie volgens Arriva want er moeten stellen naar Stadler in Zwitserland die eigenlijk niet gemist kunnen worden) - aanpassingen aan het spoor tussen Zb en Ws om sneltreinen Gn - Leer mogelijk te maken binnen de huidige dienstregeling - mogelijke elektrificatie van het traject vanwege hogere dieselprijs De eerste twee lijken zeker, de provincie en Arriva en ook het Rijk willen investeren. In het Dagblad van het Noorden werd ook genoemd dat het uniek in deze tijd is ![]() |
24-11-2013 23:43:04 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
@spekmj. Zoals salieri zegt gebeurt de verlenging pas in de zomervakantie, en dan heeft arriva wel een paar stellen over, aangezien dan toch zo goed als niks versterkt rijd. Laatst bewerkt door j.jager op 24-11-2013 23:44 |
24-11-2013 23:55:42 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Dat begrijp ik nu echt niet van Arriva, omdat een extra bak tussen voegen in elke goed geoutilleerde werkplaats Nederland kan worden uitgevoerd. De BLS heeft het met haar ex RM GTW's in Oberburg zelfs zelf gedaan. Daar hadden ze hulp- draaistelletjes en gereedschappen voor ontwikkeld. Jeanne Kok |
25-11-2013 06:48:51 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
En transport van 6 tussenbakken op een goederentrein naar Nederland zal toch ook niet duurder zijn dan 6x naar Zwitserland heen en weer rijden met een SLT? |
25-11-2013 07:04:20 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Is het niet nog goedkoper om één stel naar Zwitserland te sturen en daar voor de overbrenging alle tussenbakken tussen te hangen...![]() |
25-11-2013 08:10:08 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Daar moet de constructie dan wel op berekend zijn en daar zet ik vraagtekens bij. Transport per vrachtwagen lijkt mij de goedkoopste optie. Laatst bewerkt door nohab op 25-11-2013 08:10 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
25-11-2013 08:40:36 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Waarom niet gewoon alle rijtuigen achter een e-loc met een paar remwagens deze kant op sturen? |
25-11-2013 08:57:33 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Een tussenbak van een GTW is toch wel iets heel anders dan een 'normaal' rijtuig; ze hebben immers maar aan één kant een draaistel. |
25-11-2013 09:31:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het probleem van het ene draaistel wordt in vrijwel alle voorgaande posts opgelost door de bakken te schakelen. Het is juist een probleem op de vrachtwagen of je moet de draaistellen ook weer apart vervoeren. |
25-11-2013 09:51:07 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
De bakken en de losse draaistellen kunnen prima op een vrachtwagen vervoerd worden, net als dat nu met schade bakken al gebeurt. En misschien kunnen ze de hulp- draaistelletjes en gereedschappen van de ex RM GTW's uit Oberburg wel overnemen omdat de BLS tegen die tijd haar GTW's aan de SBB heeft overgedaan! Jeanne Kok |
25-11-2013 13:04:24 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Ze zullen bij Arriva vast wel alle opties bekeken hebben en blijkbaar is dit de beste oplossing voor ze. |
25-11-2013 16:34:13 | ||
---|---|---|
Wellie
![]() |
Quote Juist! ![]() |
25-11-2013 17:20:51 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
De 4 Veolia 2tjes die verlengd zijn die zijn ook naar de fabriek geweest, dus lijkt me voor zich dat ze dat bij de Arria stellen ook gewoon dat doen. |
25-11-2013 17:44:26 | ||
---|---|---|
spekmj
![]() |
Quote Het stond zo in het artikel in de krant dat het een tricky operatie was ![]() |
26-11-2013 22:05:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=127351 Je kunt je afvragen wat een accijnsverhoging voor nut heeft als de staat hem zelf gaat betalen... ![]() Verder hoeft Arriva nu ook niet meer te mopperen dat NS altijd maar geholpen wordt. |
26-11-2013 22:22:03 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Die accijnsverhoging levert nog steeds veel op omdat alle landbouwvoertuigen in ons land ook op Rode Diesel rijden. En die krijgen geen compensatie van de provincie. |
26-11-2013 22:28:48 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als men het nodig vond dat het spoor het niet zou moeten betalen, dan had men dat wel uitgezonderd. Waarom moet Arriva het nu dan niet zelfstandig betalen en bv NSR, Syntus en Veolia niet ? Laatst bewerkt door thom op 26-11-2013 22:30 |
27-11-2013 09:25:56 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
De laatste alinea in het artikel is ook leuk: het aantal zitplaatsen neemt met 50% toe! |
05-03-2014 11:55:34 | ||
---|---|---|
Lovers83
![]() |
Persberichtje van de Provincie Zuid-Holland over de toekomst van de 9500 "Arriva en NS kandidaten treindienst Alphen-Gouda" %01% http://www.zuid-holland.nl/contentpagina.htm?id=128340 Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User |
05-03-2014 12:01:25 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Hoop bladibla over betere bediening, maar de doorgaande verbinding Gd-Ledn verdwijnt wel. Een hele vooruitgang! |
05-03-2014 13:18:24 | ||
---|---|---|
edwin82
![]() |
Vandaag staat er op de website Hardenberg.nu dat Provincie Overijssel flink wil snijden in het openbaar vervoer. De provincie wil de treinen op de Vechtdallijn minder vaak laten rijden. Zie http://www.hardenberg.nu/nieuws/regio/311552/overijssel-wil-flink-snijden-in-openbaar-vervoer.html |
05-03-2014 13:37:02 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Nuon gelden op? |