14-10-2015 13:07:14
broek53
broek53
Weet iemand hoe voor de dienst Almelo - Mariënberg het tanken en reinigen van de Linten geregeld is? Gaan ze daarvoor steeds op en neer naar Hengelo?

14-10-2015 13:11:12
hw1969
hw1969
ja, tanken in Hengelo. Reinigen gebeurt in Mariënberg.

Laatst bewerkt door hw1969 op 14-10-2015 13:11

14-10-2015 13:37:35
broek53
broek53
Overnachten ze dus niet in Hengelo (maar in Mrb) en tanken ze overdag in Hgl?

14-10-2015 13:45:05
dennistd
dennistd
Klopt, 's ochtends na de ochtendspits gaat er 1 stel naar Hengelo om te tanken, treinen 82581 en 82582. Op zaterdag is er een LM Mrb-Hgl ( 82583 ), en die gaat vanaf Almelo (terug als 82584 ) zorgen voor een halfuursdienst. Op zondag wordt er volgens mij niet getankt.

Laatst bewerkt door dennistd op 14-10-2015 13:45


15-10-2015 13:14:28
Sietse
Sietse
Achterhoek GTW 371 rijdt de komende 3 maanden rond met een bijzonder interieur, namelijk met foto's van Gerrit Komrij.

http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/winterswijk/kees-van-kooten-onthult-gerrit-komrij-treincoup%C3%A9-1.5338931

17-10-2015 16:59:22
j.jager
j.jager
Stel 10302 is vanmorgen deels herbeplakt. Dat wat herbeplakt is zijn de betreffende vlaggen die aan 1 kant niet goed zaten.

17-10-2015 17:52:50
erikw
erikw
Quote
hw1969 (wo 14 okt 2015 13:11:12 https://somda.nl/forum/1015/p555481/): ja, tanken in Hengelo. Reinigen gebeurt in Mariënberg.


Vaak gaan ze ook of de zaterdag avond voor onderhoud of de zondag na onderhoud in Zp daar door de wasstraat.

Laatst bewerkt door erikw op 17-10-2015 17:53

04-12-2015 16:57:35
sfj
Wat berichten over de spoorbrug verplaatst naar https://somda.nl/forum/17505/Spoorbrug+Eems+bij+Weener+aangevaren%2C+total+loss/


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

08-04-2016 17:27:41
nickeyboy
nickeyboy
Vanaf morgen rijdt treinstel 262 in de kleuren van de Giro d'Italia! https://www.facebook.com/Busentrein/photos/a.488740134501507.101940.487767244598796/1083844104991104/?type=3&theater

11-04-2016 08:52:07
albertjan9
albertjan9
Deze zal op 7 mei specifiek tussen Ah en Tl pendelen, omdat de Giro dan in Tiel komt

11-04-2016 09:02:51
nickeyboy
nickeyboy
En daarom ook op 6 mei op Zp - Apd (proloog in Apd) en 8 mei op Zp - Ww (3e etappe gaat door de Achterhoek)

31-05-2016 21:50:50
mdeen
mdeen
Op 1limburg.nl twee artikelen over wat Arriva voor heeft met de Maaslijn:

http://www.1limburg.nl/extra-lange-en-ook-meer-treinen-op-maaslijn
"Extra lange en meer treinen op de Maaslijn"
Vanaf 11 december 75 tot 150 zitplaatsen extra per rit (vind ik knap, ik neem aan dat ze de dieselstellen dan niet om gaan bouwen naar 2+2, anders moeten ze wel heel veel extra stellen inhuren), de kwartiersdienst tussen Nijmegen en Venray gaat de hele dag rijden en de overstap in Vl richting Ehv wordt aangepakt.

http://www.1limburg.nl/arriva-intercity-maastricht-nijmegen-als-paradepaardje
"Arriva: Intercity Maastricht-Nijmegen als paradepaardje"
Vervoersbedrijf Arriva is bereid om mee te betalen aan ingrepen bij de Maaslijn om een intercityverbinding van Maastricht naar Nijmegen te realiseren. Of de intercity er komt, hangt af van de aanleg van meerdere stukken dubbel spoor.

04-06-2016 17:17:40
j.jager
j.jager
Arriva heeft omtrent Delfsail 6 stellen met een stikker betrikkerd. Het betreft de stellen 306, 307, 308, 313, 320 en 350. Bijgevoegd wat ik daarmee bedoel. http://i65.tinypic.com/v4unmd.jpg

09-06-2016 20:54:31
marciekemp
marciekemp
Treinstel 262 heeft vandaag zijn laatste ritten gereden in de Giro bestickering, deze zal er ergens de komende dagen tijdens onderhoud afgehaald worden

15-06-2016 09:09:58
wouter15
wouter15
Treinpersoneel bereid te staken als Arriva niet met een betere CAO komt: http://www.ovpro.nl/personeel/2016/06/15/treinpersoneel-van-arriva-bereid-te-staken-voor-betere-cao/

09-07-2016 21:41:04
martijn24
martijn24
Er zijn in Polen 2 noordelijke dieselstellen GTW 2/6 gezien voor verlenging naar GTW 2/8.

Laatst bewerkt door martijn24 op 09-07-2016 21:49

09-07-2016 21:53:51
johnrail
johnrail
Weet iemand welke 2 noordelijk Arriva treinstellen GTW 2/6 en welke treinstel nummers het zijn?
Iedergeval ze zijn naar Siedlce om aldaar nieuwe tussenbak te voor zien.

Laatst bewerkt door johnrail op 09-07-2016 21:57

09-07-2016 22:17:18
martijn24
martijn24
Mis de 234 236 en 237. Twee van deze moeten het zijn.

09-07-2016 23:13:00
selivio
selivio
Zouden dan de 234 en de 236 moeten zijn. Van de 237 zijn de controles nog geldig (en de van de andere 2 niet meer op het moment)

11-07-2016 11:59:59
aarclay
aarclay
In 2017 moet er een trein naar Stadskanaal rijden, meldt RTV Noord.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/119828/Trein-Stadskanaal-gaat-in-2017-rijden

Echter, als er nieuw materieel gaat komen, wordt dat dan nog wel GTW-D? Ik meen dat nieuwe hiervan niet meer toegelaten zijn. Of is het gewoon een kwestie van een aantal verlengen?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-07-2016 12:00


Choo choo.....

11-07-2016 12:01:40
rolandrail
rolandrail
Nieuwe LINT's worden niet meer toegelaten, op GTW is geen enkele officiële beperking.

11-07-2016 12:04:27
martijn
martijn
Leuk om dit bericht uit 2013 aan te halen, volgens mij is het inmiddels allemaal alweer een stuk minder zeker dat er weer normale reizigerstreinen gaan rijden, laat staan volgend jaar al.

11-07-2016 12:04:47
aarclay
aarclay
Okee, ik had namelijk gehoord dat die beperking ook voor GTW's gold, vanwege de botsveiligheid? Het is ook niet voor niets dat iedereen nu opeens een FLIRT wil nemen.

(Ik zie nu net dat het een oud bericht was uit 2013 notabene! Maar het blijft natuurlijk nog wel actueel )


Choo choo.....

11-07-2016 12:07:24
jeanne
jeanne
Uiteindelijk zijn er genoeg in Nederland toegelaten GTW's beschikbaar als de Heiligelijn eenmaal geëlektrificeerd is.


Jeanne Kok

11-07-2016 12:23:56
cuneo56
cuneo56
Quote
aarclay (ma 11 jul 2016 12:04:47 https://somda.nl/forum/1015/p584567/): Okee, ik had namelijk gehoord dat die beperking ook voor GTW's gold, vanwege de botsveiligheid? Het is ook niet voor niets dat iedereen nu opeens een FLIRT wil nemen.


Je moet een onderscheid maken tussen type toelating en individuele toelating.
Door steeds verder aangescherpte eisen zouden sommige types nu geen toelating meer krijgen, maar een type dat al een toelating heeft, kun je in principe gewoon nog doorbouwen.
De Flirt 2 zou b.v. nu geen nieuwe toelating meer krijgen in veel landen, maar wordt nog steeds gebouwd voor de SBB.

11-07-2016 12:29:01
ruud.h
ruud.h
Je bedoeld zeker de Maaslijn Roermond Nijmegen

Laatst bewerkt door ruud.h op 11-07-2016 14:49


ruud.h

11-07-2016 12:35:17
Diedje
Diedje
Quote
martijn (ma 11 jul 2016 12:04:27 https://somda.nl/forum/1015/p584566/): Leuk om dit bericht uit 2013 aan te halen, volgens mij is het inmiddels allemaal alweer een stuk minder zeker dat er weer normale reizigerstreinen gaan rijden, laat staan volgend jaar al.


Op de website ban de provincie Groningen is een heel ander beeld te vinden, doen opnieuw onderzoek en indien willen ze de trein in 2019/2020 laten rijden.

http://www.provinciegroningen.nl/uitvoering/verkeer-en-vervoer/spoorlijn-veendam-stadskanaal/

11-07-2016 12:45:37
thom
thom
Quote
aarclay (ma 11 jul 2016 12:04:47 https://somda.nl/forum/1015/p584567/): Okee, ik had namelijk gehoord dat die beperking ook voor GTW's gold, vanwege de botsveiligheid? Het is ook niet voor niets dat iedereen nu opeens een FLIRT wil nemen.

(Ik zie nu net dat het een oud bericht was uit 2013 notabene! Maar het blijft natuurlijk nog wel actueel )

Het is niet zozeer dat explicitiet een materieel type verboden word maar een nieuw te bouwen trein moet aan de actuele eissen voldoen, en als een treintype daar niet meer aan voldoet zal het geen toelating meer kunnen krijgen.

11-07-2016 13:23:37
jeanne
jeanne
Quote
cuneo56 (ma 11 jul 2016 12:23:56 https://somda.nl/forum/1015/p584573/): ...............
De Flirt 2 zou b.v. nu geen nieuwe toelating meer krijgen in veel landen, maar wordt nog steeds gebouwd voor de SBB.


De Flirt2 wordt door Stadler Rail in Europa niet meer aangeboden. Dat er nog steeds Flirt2 gebouwd worden kan dus alleen maar omdat er daar een zeer uitgebreide raamovereenkomst met de SBB aan ten grondslag ligt. Wanneer die afloopt is het definitief einde verhaal.
De BLS had bijvoorbeeld graag nog een paar Lötschbergers bijbesteld, maar omdat er geen openstaande opties meer waren werd een nabestelling door het BAV (de Zwitserse inspectie) nadrukkelijk geblokkeerd, om ook daar de eisen zijn aangescherpt. Niet alleen qua botsbesendigheid maar voor al ook brand technisch. Het zelfde geld ook voor de Kiss die bij de SBB rijden.

Europees is de looptijd van zo'n raamovereenkomst ooit beperkt tot maximaal zeven jaren. Daar werd echter groot bezwaar tegen gemaakt door zowel klanten als de fabrikanten, omdat de ontwikkelingstijden inmiddels net zo lang duren %04%. Ik weet niet of dat nog steeds het geval is en of de regels al weer aangepast zijn?

Edit: Na lang zoeken vond ik in Richtlijn 2014/25/EU dat een raamovereenkomst (mantelovereenkomst) onder normale omstandigheden maximaal 8 jaar mag zijn. Deze moet wel in verhouding staan tot de levensduur en afschrijvings-termijn het te leveren product. In die gevallen die voldoende gemotiveerd zijn mag er van afgeweken worden.

Laatst bewerkt door jeanne op 15-07-2016 01:44


Jeanne Kok


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-07-2016 14:31:59
jeanpierre
jeanpierre
Quote
rolandrail (ma 11 jul 2016 12:01:40 https://somda.nl/forum/1015/p584565/): Nieuwe LINT's worden niet meer toegelaten, op GTW is geen enkele officiële beperking.
Zo simpel is het niet (helaas). De huidige Linten en GTW's die in NL rijden zijn toegelaten en blijven dat ook. De toelatingen van beide treintypes zijn in principe vervallen (x jaar na levering laatste treinstel). Dat betekent dat nieuwe gebouwde treinen Lint41 en GTW's opnieuw het toelatingsproces moeten doorlopen. Omdat inmiddels o.a. de botseisen aangescherpt zijn, wordt er geen toelating meer verleend.

Alstom heeft dat aangepakt door een nieuwe type Lint te construeren. Deze kan in principe in NL toegelaten worden, maar er is (nog) geen vervoerder die daar interesse in heeft. Stadler heeft kennelijk besloten de GTW niet aan te passen en produceert deze alleen nog maar voor landen buiten Europa. Stadler heeft daarvoor in de plaats de Flirt3 in de aanbieding.

Dus voor welke uitbreiding dan ook (in NL); Er kunnen geen nieuwe GTW's voor worden besteld. (Vandaar ook de doorschuifconstructie bij de Valleilijn)

11-07-2016 15:13:49
dvdhoven
dvdhoven
Quote
ruud.h (ma 11 jul 2016 12:29:01 https://somda.nl/forum/1015/p584574/): Je bedoeld zeker de Maaslijn Roermond Nijmegen
Dat is de Heilige Lijn. H.G. Hesselink heeft er een boek over geschreven: "Woefelend over de Heilige Lijn"


Dick van den Hoven

11-07-2016 15:19:38
ruud.h
ruud.h
Bedankt Dick

Laatst bewerkt door ruud.h op 11-07-2016 15:27


ruud.h

11-07-2016 22:02:28
alfred
alfred
Quote
jeanpierre (ma 11 jul 2016 14:31:59 https://somda.nl/forum/1015/p584593/): Dus voor welke uitbreiding dan ook (in NL); Er kunnen geen nieuwe GTW's voor worden besteld. (Vandaar ook de doorschuifconstructie bij de Valleilijn)


Dat betekend dus dat Arriva niet zomaar een nieuw stel voor de 10520 kan laten bouwen ?

Wat houdt zoiets voor de aanbesteding in dan ?
Kan de provincie door de bakverlenging wat minder hard op de deur van Arriva kloppen om hun materieelvloot weer op orde te brengen ?

Of zit iedereen in een impasse omdat het onderzoek nog loopt, de provincie wel aanklopt bij Arriva maar Arriva op dit moment geen oplossing ziet om de materieelvloot weer op het nieuwe afgesproken niveau (dus met bakverlenging) te krijgen ?

En dat er daarom nu signalen van een doorschuifconstructie zijn ?

Ik vindt dit interessante materie en lees/zie graag hoe dit zit.

12-07-2016 06:39:49
lex_t
lex_t
Repareren mag wel.. Bouw een nieuwe bak, zet wat onderdelen over, en noem t reparatie.

12-07-2016 10:51:29
aarclay
aarclay
Nieuwe kopbak, dat is dan een ander verhaal. Maar bij Veolia is er een stel ooit eens van een nieuwe kopbak voorzien, kan ik me herinneren.


Choo choo.....

12-07-2016 12:05:22
rene-rail
rene-rail
Klopt, dat was de A-bak van de 651, die op 8-12-2009 in Houthem Sint Gerlach een botsing had met een dieplader op de overweg.

11-08-2016 20:14:48
klaas
klaas
Dit weekend gaat er getest worden of de doorgaande treindienst tussen Almelo en Hardenberg gerealiseerd/gehaald kan worden. Eerste proef in de nachtelijke uren. Afhankelijk van de resultaten gaat Arriva vanaf eind augustus de treindienst tussen Almelo en Mariënberg doortrekken naar Hardenberg.

11-08-2016 21:45:28
bart84
Moderator
bart84
Er wordt al bekend gemaakt dat de lijn vanuit Almelo wordt doorgetrokken naar Hardenberg. De beslissing lijkt dus al genomen. Zelfs de dienstregeling is al bekend.


Mvg. Bart

11-08-2016 22:50:06
selivio
selivio
Is al een maand of 2 definitief. Testritten zijn in de nacht van 12 op 13 augustus vanaf een uur of 01.00 t/m +/-06.00.

12-08-2016 09:00:36
nathanvos2
nathanvos2
Om nog even aan te haken op de reactie van selivio. Hemelvaart is de infrastructuur op het lijntje tussen Marienberg en Almelo aangepast op als ik goed heb 120 kilometer per uur. Het emplacement van Marienberg is ook voor de dienst naar Hardenberg aangepast.

12-08-2016 10:34:46
daniel81
daniel81
Wel jammer dat de drgl zo in elkaar zit dat je de overstap Omn-Aml niet in Hdb kunt leggen (overstaptijd van 25 minuten)
Anders had de sneltreinstop in Mrb kunnen vervallen en had het zowaar weer een beetje op een sneltrein geleken%03%

12-08-2016 11:52:04
dennistd
dennistd
Er rijdt daar geen sneltrein omdat daar nou zoveel behoefte aan is: het is pure noodzaak omdat twee overal stoppende treinen per uur niet passen op het enkelspoor.

12-08-2016 13:46:33
daniel81
daniel81
Tsja er was een tijd dat de 3800 de op 1 na snelste treinserie van NL was%05%. Moet iets van 20 jaar geleden zijn. Na de 500 was het de treinserie met de hoogste gemiddelde snelheid, boven de 90 km/h. Zl-Emn was toen 45 minuten.
De keerzijde daarvan was een asymmetrische stoptrein die van Zl naar Emn wel goed lag, maar vanuit Emn in Zl aankwam als net alle treinen daar net wegwaren.

24-08-2016 10:40:15
dvdhoven
dvdhoven
In RM 337, september 2016, blz 9 wordt gemeld dat de Linten van Aml-Mrb naar de Maaslijn gaan. De 2 Breng stellen, die nu op de Maaslijn rijden, worden door Arriva overgenomen en gaan Aml-Hdb rijden.
Voor het Vechtdal wordt CXX 5037 overgenomen, maar dat was al gemeld hier.


Dick van den Hoven

24-08-2016 11:00:52
jelmerrr
jelmerrr
Per wanneer?

24-08-2016 11:07:30
bacr
bacr
En waarmee gaat Cxx dan die ene GTW vervangen?

24-08-2016 11:22:22
dvdhoven
dvdhoven
Volgens hetzelfde artikel in RM 2 Flirt3 stellen. Nadere opgave van grootte ontbreekt. Deze treinstellen komen in 2018 volgens het artikel
Het artikel noemt geen tijdstippen waarop de Maaslijn ruil moet plaats vinden.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 24-08-2016 11:24


Dick van den Hoven

24-08-2016 11:48:06
Sietse
Sietse
Ik dacht dat het plan was om die 2 Breng GTW's ter vervanging van de E-GTW te laten dieselen tussen Amf en Ed tot de Flirts komen. Vervolgens zouden de Breng GTW's naar Arriva Achterhoek komen ter vervanging van 2x GTW 2/6 voor Almelo-Hardenberg. Maar die plannen zijn blijkbaar alweer gewijzigd? %08%

24-08-2016 11:59:51
broek53
broek53
Grappig en o zo voorspelbaar: de hele infra tussen Almelo en Mariënberg is uitgelegd op 130 km/h, maar moest en zou beveiligingstechnisch op 120 km/h worden gehouden omdat men er met Linten ging rijden. Dan zouden de overwegen immers wel 1 of 2 seconden langer dichtliggen (het is echt waar). En prompt wordt het materiel geruild voor spul dat wel 140 km/h kan. Tsja...

Laatst bewerkt door broek53 op 24-08-2016 12:14

24-08-2016 12:14:25
alle46
alle46
Het ongedaan maken van deze handeling zal toch niet zo'n groot probleem zijn?
En ja....onzinnig is het allemaal wel.

24-08-2016 12:18:05
broek53
broek53
Dat is een heel kostbare zaak, omdat alle overwegaankondigingen dan gewijzigd moeten worden (= assentellers verplaatsen), ATB NG opnieuw ingeregeld en hier en daar qua positive gewijzigd moet worden, en uiteraard een kilometer documentatie ontworpen en gewijzigd moet worden. Ik voorspel je dat dat niet gaat gebeuren.

24-08-2016 12:23:55
cuneo56
cuneo56
Ach, alle overweg sectie's zo,n 70 meter langer maken ( aan 2 kanten) : peanuts
Edit: broek 53 reageerde al overeeenkomstig.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 24-08-2016 12:25

24-08-2016 13:03:47
marciekemp
marciekemp
@sietse dat plan is nog steeds zo

24-08-2016 13:04:18
kiekkiek
kiekkiek
Je kunt ook zorgen dat de bomen 2 seconden eerder beneden zijn. We hebben het over enkelspoor, dus de ontruimingstijd kan wel wat korter. Of ben ik nu te praktisch?


24-08-2016 13:09:09
b2py
b2py
Quote
broek53 (wo 24 aug 2016 11:59:51 https://somda.nl/forum/1015/p588706/): Grappig en o zo voorspelbaar: de hele infra tussen Almelo en Mariënberg is uitgelegd op 130 km/h, maar moest en zou beveiligingstechnisch op 120 km/h worden gehouden omdat men er met Linten ging rijden. Dan zouden de overwegen immers wel 1 of 2 seconden langer dichtliggen (het is echt waar). En prompt wordt het materiel geruild voor spul dat wel 140 km/h kan. Tsja...
Zijn ze niet dynamische overwegaankondigen aan het beproeven elders in het land?

Laatst bewerkt door b2py op 24-08-2016 13:09

24-08-2016 15:24:06
broek53
broek53
Quote
kiekkiek (wo 24 aug 2016 13:04:18 https://somda.nl/forum/1015/p588719/): Je kunt ook zorgen dat de bomen 2 seconden eerder beneden zijn. We hebben het over enkelspoor, dus de ontruimingstijd kan wel wat korter. Of ben ik nu te praktisch?
Yep, want niet conform Voorschrift. De ontruimingstijd van de overweg wordt dan 2 seconden te kort. (Disclaimer: don't shoot the messager.)

24-08-2016 18:29:27
thom
thom
Volgens mij is de ontruimingstijd van een enkelsporige overweg al korter dan die op een meersporige overweg?

24-08-2016 19:31:09
selivio
selivio
Niets zo veranderlijk dan het spoor. Heb allerlei varianten van wat in de RM wordt beweerd gehoord de afgelopen maanden over andere stellen op Alma(ha). Enige wat wel 100% zeker is (zover ik weet, maar dingen veranderen snel ), is dat alma(ha) in het weekend zeker 1 D-GTW krijgt, en met een 2de zijn ze nog bezig. Dit omdat de Linten meer onderhoud nodig zijn in de nieuwe situatie en het gewenst is om ze in het weekend stil te hebben staan.

24-08-2016 22:12:49
albertjan9
albertjan9
Wat gebeurt er straks met de GTW's die nu in Limburg voor Veolia rijden (welke in december 2016 zullen worden opgekocht door Arriva), op het moment dat de Flirts ingestroomd zijn?

24-08-2016 22:20:01
marciekemp
marciekemp
Arriva zal deze leasen tot die tijd, en daarna zullen ze vast terug gaan naar de lease maatschappij

24-08-2016 22:21:45
aarclay
aarclay
Verkoop/lease aan geïnteresseerden in het buitenland. Voor dieselstellen is in Nederland dan geen interesse meer. Op de Maaslijn zullen ze na een lichte revisie de komende paar jaren nog wel worden ingezet, totdat de boel daar geëlektrificeerd is, en de Maaslijn stellen ingestroomd zijn (extra langer, extra deuren)

Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2016 22:22


Choo choo.....

24-08-2016 22:38:05
broek53
broek53
Quote
thom (wo 24 aug 2016 18:29:27 https://somda.nl/forum/1015/p588776/): Volgens mij is de ontruimingstijd van een enkelsporige overweg al korter dan die op een meersporige overweg?
Ja, en n ook afhanlelijk van de hoek waaronder de weg het spoor kruist.

24-08-2016 22:47:22
albertjan9
albertjan9
En de 2 Breng-stellen zullen niet meer terugkeren op Ah-Dtc?

Laatst bewerkt door albertjan9 op 24-08-2016 22:47

25-08-2016 10:01:18
sik214
sik214
Dat is eigenlijk heel apart natuurlijk. Eerst discussies hier in het verleden dat er 0,0 reserve is, 3 sets van 3 stellen zouden worden ingezet en nu gaan er mogelijk 2 definitief weg. Het kan verkeren%09%

25-08-2016 10:43:31
Sietse
Sietse
Qua capaciteit heb ik ze niet gemist het afgelopen jaar tussen Ah en Dtc, 3 stellen waren ook vaak teveel van het goede. Nu blijft er dus 1 stel reserve over, dat is voorlopig wel genoeg vanwege de hoge betrouwbaarheid.

25-08-2016 11:26:09
b2py
b2py
Nadeel als je een wethouder laat bepalen hoe groot de treinen moeten zijn en niet de vervoerder van dienst.

31-08-2016 16:46:16
plaid
plaid
aardig:

reden er bij de vorige verlengingen van noordelijke GTW's enkele stellen al voor hun verlenging met een nummer als verlengd stel,
nu is het andersom, en zijn de 334 en 336 na hun verlenging in dienst gekomen
met hun oude nummers (234 en 236), waarbij natuurlijk wel het nieuwe rijtuig
het juiste nummer draagt!

18-09-2016 09:36:13
moderator
Moderator
moderator
Enkele berichten aangaande inzet Arriva D-GTW's door NS verhuisd naar het DRGL 2017 topic: https://somda.nl/forum/15804/11/Dienstregeling+2017%2C+wat+is+waar%3F/

10-10-2016 11:32:11
peterselie
peterselie
Quote
plaid (wo 31 aug 2016 16:46:16 https://somda.nl/forum/1015/p589503/): aardig:

reden er bij de vorige verlengingen van noordelijke GTW's enkele stellen al voor hun verlenging met een nummer als verlengd stel,
nu is het andersom, en zijn de 334 en 336 na hun verlenging in dienst gekomen
met hun oude nummers (234 en 236), waarbij natuurlijk wel het nieuwe rijtuig
het juiste nummer draagt!

Ik zag vanochtend om 10.45 uur de 10334 GDST staan op spoor 3a in Gn met op alle bakken de nieuwe nummers.

Bij de 10236/10336 is dit nog niet gebeurd zag ik om 10.15 uur in Bp.

10-10-2016 16:27:37
martijn24
martijn24
10334 is al 2 weken geleden goed genummerd.

14-10-2016 17:46:12
peterselie
peterselie
Het is fantastisch dat je het even meldt. %08%

Deze week is ook de 10336 aangepakt

27-10-2016 16:30:10
plaid
plaid
gister kwam GTW 510 van de Merwede-Linge lijn naar Lw voor werkzaamheden bij Stadler. De 509, die daar op 24 oktober naar toe reed, ging na aankomst van de 510 weer retour. rangeren van de stellen in Lw werd verzorgd door Spurt 244.
aard van de werkzaamheden mij onbekend.

29-10-2016 14:20:32
treinlim
treinlim
hallo allemaal.

zag vandaag 2 Arriva Lint treinstellen voor de deur van de Stadler werkplaats in Blerick staan. kon de nummers helaas niet zien.

29-10-2016 19:34:15
waalkade
waalkade
Ik meen nummer 25 en 26 gezien te hebben.

30-10-2016 07:39:45
rob46
rob46
Correct, zijn vanuit wpl Zp naar Br overgebracht.


57 jaar OV-fotografie.

30-10-2016 09:33:40
class66fan
class66fan
En de nieuwe Arriva bussen staan al klaar in Blerick bij de Volvo dealer , zag ik gisteren ! En inderdaad die 2 Arriva lintjes staan al te Blerick bij de Stadler loods !

30-10-2016 13:58:52
ruud.h
ruud.h
en de GTW's wanneer gaan die bestikkerd worden moet wel klaar zijn voor 11 december gebeurd zijn of komen er andere GTW stellen hier heen


ruud.h

30-10-2016 14:08:54
bart84
Moderator
bart84
Hoezo moet dat voor 11 december gebeurd zijn? Er moeten treinen rijden, wat er op staat is bijzaak. Ik geloof ook niet dat Veolia tot 11 december met treinen met een Arriva logo wil rijden. Die GTW's in Limburg zullen wel gelijkelijk de kleuren van Arriva krijgen.

Laatst bewerkt door bart84 op 30-10-2016 14:09


Mvg. Bart

30-10-2016 14:49:15
selivio
selivio
Vanaf begin november komen er langzaam maar zeker wel degelijk arriva logo''s op de GTW's. Ombouwen gaat na 11 december van start en moet halverwege 2017 gereed zijn.

30-10-2016 15:07:18
jeanpierre
jeanpierre
Wat moet er dan aan de GTW's verbouwd worden?

30-10-2016 15:10:23
selivio
selivio
Standaard in- en exterieur werk (kleurstelling, stoelopstelling, stoelbekleding enz.)

30-10-2016 21:17:39
waalkade
waalkade
Hoe staat het trouwens met de overstap meubels op de diverse Limburgse stations.
Op Std zag ik afgelopen zaterdag nog weinig sporen die daar op leken.

31-10-2016 07:03:27
mdeen
mdeen
Quote
selivio (zo 30 okt 2016 15:10:23 https://somda.nl/forum/1015/p596662/): Standaard in- en exterieur werk (kleurstelling, stoelopstelling, stoelbekleding enz.)

De bestaande GTW's worden ook omgebouwd van 2+3 naar 2+2? Wordt er ook omgebouwd van vis-a-vis naar coach (dat zou ik heel erg jammer vinden want de Arriva stellen in het noorden vind ik altijd een stuk krapper uitzien dan de Veolia stellen).

31-10-2016 07:20:47
jelmerrr
jelmerrr
2+3=5
2+2=4

Dus minder plaatsen? Ik heb 2x een veolia trein gezien maar beide moesten mensen staan. Dan lijkt me niet dat ze stoeltjes gaan weghalen? Of was het toeval dat die met een enkele stel reed? (was wel op een zondag)

Laatst bewerkt door jelmerrr op 31-10-2016 07:21

31-10-2016 07:54:09
bacr
bacr
Over het algemeen: het ruimtebeslag van één zitplaats (een persoon vervoerd) is doorgaang groter dan dat van één staanplaats. Maw door stoeltje te schrappen (zelfs wanneer je 5 krappe stoeltjes vervangt door 4 iets bredere stoelen) levert meer staanplaatsen op en dus meer vervoerscapaciteit.

Laatst bewerkt door bacr op 31-10-2016 07:55

31-10-2016 07:55:22
jelmerrr
jelmerrr
Dat wel maar als je wil dat iedereen kan zitten levert het minder plekken op;-)

31-10-2016 07:56:59
bacr
bacr
Je wilt vooral dat iedereen vervoerd wordt; niet persé zittend, want dat lukt in de spits (toch) niet.

31-10-2016 08:09:36
sik214
sik214
Voor de zitplaats terugval 5>4 komen toch als soort compensatie een vloot Lintjes te rijden.
De totale zitplaatscapaciteit wordt vergroot.

31-10-2016 10:30:05
umbusko
umbusko
Zeker op de Maaslijn (Rm-Nm) zijn er relatief veel mensen die lang in de trein zitten, Rm-Nm (of Rm-Nmh) komt best vaak voor en dat is toch al 70-80 minuten. Maar ook bijvoorbeeld Br-Nm (50 min.), Vry-Nm (40 min.). Die mensen jaag je natuurlijk tegen je in het harnas als ze structureel niet kunnen zitten of als je ze met een coachopstelling confronteert waarbij je standaard als een sardientje zit, ook als de trein niet vol is.
Van de andere kant denk ik dat vooral spitsreizigers (Bmr)/Ck/Mmlh-Nm(h) v.v. zeer blij zullen zijn met extra staanplaatsen, want soms is het wel eens heel erg proppen.

@jelmerrr, op zondag rijdt men inderdaad standaard met één stel. Ik heb inderdaad vaker meegemaakt (vooral laat op de avond doordeweeks) dat een 2/6-je erg knus was bij vertrek uit Nm. Maar vanaf Bmr en toch zeker Vry wordt het steeds beter te doen, in Vl is dan de totale leegloop en tegen de tijd dat je in Rm bent, zitten er misschien nog 10 mensen in de trein. (Dan heb ik het over bijvoorbeeld de 32279.)

31-10-2016 11:07:57
mdeen
mdeen
Quote
umbusko (ma 31 okt 2016 10:30:05 https://somda.nl/forum/1015/p596722/):

@jelmerrr, op zondag rijdt men inderdaad standaard met één stel. Ik heb inderdaad vaker meegemaakt (vooral laat op de avond doordeweeks) dat een 2/6-je erg knus was bij vertrek uit Nm. Maar vanaf Bmr en toch zeker Vry wordt het steeds beter te doen, in Vl is dan de totale leegloop en tegen de tijd dat je in Rm bent, zitten er misschien nog 10 mensen in de trein. (Dan heb ik het over bijvoorbeeld de 32279.)

De 32279 is natuurlijk een late trein, maar overdag wordt dit nu een beetje opgevangen doordat de 32300 ook buiten de spits gaat rijden.

En het is een beetje vreemd dat er geen zitplaatsgaranties wordt geëist maar dat er met vervoerscapaciteit wordt gerekend, en alleen tot 10:29 wordt gekeken. En er wordt een reizigersgroei van 2,2% voorspeld.
Saillant detail: Ik zie nu dat in bijlage F10 van het PvE van de provincie bij de streefwaarde van de capaciteit van Mmlh -> Nmh klaarblijkelijk niets speciaals staat, maar als je kopieert wat er staat, dan staat er "waarbij maximaal 20% van de reizigers max 15' staat".
Die PDF is een beetje fishy.

Oh ja, en ook heel speciaal is men denkt dat de elektrificatie de problemen met de zitplaatscapaciteit structureel zal oplossen.

Laatst bewerkt door mdeen op 31-10-2016 11:09

15-11-2016 12:45:16
nathanvos2
nathanvos2
Volgens de facebook van railmagazine rijden de eerste veolia GTW'S die in Limburg dienstdoen zijn van arriva logo's voorzien.

15-11-2016 12:51:29
martijn
martijn
Volgens somda ook al https://somda.nl/forum/18770/Opvallende+dingen+15+november/

15-11-2016 14:01:52
Dead_Devil
Dead_Devil
Is er eigenlijk bekend wie de volledige opknapbeurt voor de gtw's gaat doen?

16-11-2016 17:58:47
ruud.h
ruud.h
Treinstel 7.358 rijdt nu ook in de Arriva stickers zijn rondjes op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen v.v.


ruud.h

16-11-2016 23:18:53
aarclay
aarclay
Gezien de LINT'jes bij treinbouwer Alstom in Salzgitter worden opgeknapt, lijkt het mij aannemelijk dat de GTW'tjes op reis zullen gaan naar een vestiging van Stadler in het Zwitserse Bussnang, het Poolse Siedlce of heel misschien Pankow-Berlin in Duitsland.


Choo choo.....

17-11-2016 08:18:26
limbotrein
limbotrein
ik heb gehoord dat de GTW,s van de heuvelland lijn naar bombardier in aken gaan gehoord van een veolia medewerker maar die kan ook fout zitten

Laatst bewerkt door moderator op 17-11-2016 08:23, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

17-11-2016 09:51:50
nathanvos2
nathanvos2
Toch is in het verleden wel eens gebeurt voor kleine aanpassing dat er GTW's naar Bombardier in Aken zijn gegaan.

17-11-2016 10:00:24
peterselie
peterselie
Die werkplaats is inmiddels niet meer van Bombardier

Maar het klopt dat er wel eens werkzaamheden aan Nederlands materieel plaatsvinden, want een groot deel van de noordelijke GTW's is in Aken opnieuw in de lak gezet, omdat de rode kleur vaal werd.

17-11-2016 10:11:43
aarclay
aarclay
Voor simpele werkzaamheden als bestickering kan ik me indenken dat ze in Aken terrecht kunnen. Maar een aanpassing aan het interieur, zoals de herindeling en de inbouw van nieuwe zetels (de drie-zitjes gaan er uiteindelijk uit), lijkt me een ander verhaal.

17-11-2016 10:36:29
treinfan
treinfan
Interieur vervangen lijkt me nou juist wel makkelijk mogelijk op elke overdekte locatie met genoeg opslagruimte voor wat banken en stoelen.