10-12-2018 23:15:39
FLIRT2525
FLIRT2525
Correct, eerder werd het S-nummer niet vermeld op de zijkant van de trein.

11-12-2018 06:46:10
hapsrail
hapsrail
Ja, volgens mij wel.

11-12-2018 09:53:12
abbm
abbm
Voorheen alleen aan de voorkant dat er S1 getoont werd

14-12-2018 09:42:35
Wijbe
Wijbe
Heeft iemand al wat info over het herstel van de 10327?


14-12-2018 22:28:40
waalkade
waalkade
Nu we toch met herstel bezig zijn, wanneer worden de 2 CiCo's in Leer gemaakt?

20-12-2018 10:45:51
koekje
koekje
Quote
waalkade (vr 14 dec 2018 22:28:40 https://somda.nl/forum/1015/p696742/): Nu we toch met herstel bezig zijn, wanneer worden de 2 CiCo's in Leer gemaakt?


30 Februari

02-02-2019 12:17:16
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij zijn ze van metaal

02-02-2019 21:51:46
aarclay
aarclay
Quote
gvttreinen (za 02 feb 2019 12:17:16 https://somda.nl/forum/1015/p699448/): Volgens mij zijn ze van metaal

LOL


Choo choo.....

13-02-2019 16:46:15
FLIRT2525
FLIRT2525
GTW 10256 is weer hersteld en terug in dienst nadat er op 30 augustus 2017 brand uitbrak in de PowerPack. Momenteel is het treinstel onderweg in de 17800, nu als achterste stel van de 17852.

13-02-2019 17:23:34
broek53
broek53
Er is op 11/2 een stel beschadigd geraakt bij een botsing met een bestelbus (bij Beesel). Gevolg: komende maand valt de trein van 8.03 uur van Boxmeer naar Nijmegen uit, aldus een persbericht van Arriva.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-02-2019 17:23

13-02-2019 17:32:43
Edb3
Edb3
GTW 389, aldus Somda

13-02-2019 19:38:20
gvttreinen
gvttreinen
En de betrokken overweg (NABO) is meteen opgeheven....

13-02-2019 19:44:36
broek53
broek53
Het begint wel een absurde vorm te worden van put dempen na het verdrinken van het kalf.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-02-2019 19:45

13-02-2019 19:54:21
rob46
rob46
Quote
FLIRT2525 (wo 13 feb 2019 16:46:15 https://somda.nl/forum/1015/p700151/): GTW 10256 is weer hersteld en terug in dienst nadat er op 30 augustus 2017 brand uitbrak in de PowerPack. Momenteel is het treinstel onderweg in de 17800, nu als achterste stel van de 17852.
Blijkbaar geen GPS geactiveerd.


57 jaar OV-fotografie.

13-02-2019 20:00:52
FLIRT2525
FLIRT2525
Het Ruf-systeem doet niks en ook de Wi-Fi doet het nog niet, vandaar dat de 256 nog niet op de radar zichtbaar is
De 10252 staat trouwens al sinds maandag in de werkplaats van Transit Oost in Winterswijk. Zijn nu de Arriva Achterhoek-GTW's aan de beurt voor de versteviging van de crash-constructie?

06-03-2019 12:46:36
peterselie
peterselie
Begint Arriva vanaf nu met het reviseren van de Noordelijke GTW's of is het alleen dat er een nieuwe livery op komt? Dit omdat er in de Leeuwarder Courant in een bericht over een spitsbus iets staat over vernieuwing van de treinen.

https://www.lc.nl/friesland/Je-kunt-binnenkort-met-een-snelle-spitsbus-van-Harlingen-naar-Leeuwarden-en-NHL-Stenden-24236591.html

22-05-2019 21:46:44
treinhobby
treinhobby
https://www.rtvoost.nl/nieuws/312926/Langere-treinen-en-betere-dienstregeling-op-Vechtdallijn-naar-Zwolle

Arriva gaat een extra treinstel inzetten op de Vechtdallijnen, waardoor er 173 zitplaatsen bijkomen.
Hoe komen ze aan die GTW?
De laatst beschikbare was die van de Valleilijn welke inmiddels daar al rijdt...

Of hebben ze een GTW3 voor deze dienst aangeschaft?
Is dat wel combineerbaar?

22-05-2019 22:14:08
aarclay
aarclay
Hm... Een nieuwe aanschaffen is vrij duur, en ik betwijfel of nieuwe GTW's nog toegelaten zijn. Ik zit zelf eerder te denken om een E-GTW te onttrekken uit Limburg, als die ruimte er is. Ik denk van wel, want er is een hoop Flirt bijgekomen.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-05-2019 22:17


Choo choo.....

22-05-2019 22:18:46
Trainplaza
Trainplaza
Zou het niet kunnen gaan om de (10)520, die ruim 3 jaar geleden verongelukt is?

Laatst bewerkt door Trainplaza op 22-05-2019 22:19

22-05-2019 22:45:53
selivio
selivio
Quote
aarclay (wo 22 mei 2019 22:14:08 https://somda.nl/forum/1015/p705455/): Hm... Een nieuwe aanschaffen is vrij duur, en ik betwijfel of nieuwe GTW's nog toegelaten zijn. Ik zit zelf eerder te denken om een E-GTW te onttrekken uit Limburg, als die ruimte er is. Ik denk van wel, want er is een hoop Flirt bijgekomen.


Zou kunnen, maar dan moeten ze wel het probleem opgelost hebben van het niet gecombineerd kunnen rijden van de eerste generatie(o.a. Limburg) en de vierde generatie GTW(o.a. Vechtdal). Tot zover mij bekend kon dat niet.

Laatst bewerkt door selivio op 22-05-2019 22:46

22-05-2019 22:48:05
robert001
robert001
Een van de stewards op de Vechtdallijn vertelde mij dat de 520 idd terug komt.

22-05-2019 23:28:24
aarclay
aarclay
Quote
selivio (wo 22 mei 2019 22:45:53 https://somda.nl/forum/1015/p705457/):
Zou kunnen, maar dan moeten ze wel het probleem opgelost hebben van het niet gecombineerd kunnen rijden van de eerste generatie(o.a. Limburg) en de vierde generatie GTW(o.a. Vechtdal). Tot zover mij bekend kon dat niet.

Was het niet iets met aanzetversnellingen die afwijkend waren? In dat geval zou een softwareupdate de boel wel weer compatibel kunnen maken.

Maar als ik hier zo hoor zou het de 520 zijn die dan hersteld is. Dat klinkt nog aannemelijker.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-05-2019 23:30


Choo choo.....

22-05-2019 23:50:09
Trainplaza
Trainplaza
Ik heb gehoord dat de 520 in principe weer rijvaardig klaarstaat in Polen, alleen omdat er wat gekloot is met de toelating/papieren en dat soort geneuzel, is hij nog niet onderweg.

23-05-2019 00:50:16
selivio
selivio
https://www.imgrumweb.com/post/Bw3yn4MnSYC

Kan geen nummer lezen, maar als dit idd een recente foto is, dan glimt die weer mooi.

23-05-2019 00:53:15
aarclay
aarclay
Quote
selivio (do 23 mei 2019 00:50:16 https://somda.nl/forum/1015/p705462/): https://www.imgrumweb.com/post/Bw3yn4MnSYC

Kan geen nummer lezen, maar als dit idd een recente foto is, dan glimt die weer mooi.

Het lijkt wel alsof er nog een stuk kop mist aan de andere kant? Maar ik heb eerder het idee dat de camerashot een vertekend beeld geeft.

Laatst bewerkt door aarclay op 23-05-2019 00:57


Choo choo.....

23-05-2019 06:48:42
BasSNG2001
BasSNG2001
Er is een klein stukje van de buffer zichtbaar. de kopvorm vertekent inderdaad het beeld vanuit dit standpunt.


#DiscoverEU

23-05-2019 09:23:09
pluisje
pluisje
Help effe... Je voegt één treinstel toe en daarmee wil je én langere treinen maken in de spits én de spitspendel van Co laten starten in Emn? Knap werk.

23-05-2019 09:28:16
MetroRET
MetroRET
Dat laatste zal aannemelijk geen extra materieel kosten, want dan worden in de ochtendspits de eerste 3 ritten in de tegenspits Zl > Co gewoon opgeheven. Hetzelfde geldt voor de laatste 3 ritten Co > Zl in de middagspits, wanneer dat de tegenspitsrichting is.

23-05-2019 11:30:41
treinfan
treinfan
Quote
pluisje (do 23 mei 2019 09:23:09 https://somda.nl/forum/1015/p705470/): Help effe... Je voegt één treinstel toe en daarmee wil je én langere treinen maken in de spits én de spitspendel van Co laten starten in Emn? Knap werk.
Logischerwijs moet dat precies kunnen:
Er wordt een GTW 2/8 toegevoegd. Die kan een GTW 2/6 vervangen, waarmee één materieeldienst zorgt voor langere treinen in de spits. Vervolgens is er nog een GTW 2/6 beschikbaar om een spitspendel in Emn te laten starten in plaats van Co


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-05-2019 11:55:16
robert001
robert001
Zoals MetroRET al terecht aangeeft is er door de eerste 3 ritten in Emmen te starten en in de middag de laatste 3 ritten door te laten rijden naar Emmen geen extra materieel nodig. De spitstreinen Co - Zl keren op zichzelf. (zijn 3 omlopen)

Mijn inziens snijd het mes aan twee kanten: Emmen krijt er extra ritten bij en Arriva hoeft niet meer (bijna) leeg van Zl naar Co te rijden voor de eerste spitsritten in de ochtend, en in de middag niet in de omgekeerde richting waardoor er ook nog een treinkilometers uitgespaard worden. In de tegenspitsrichting zijn deze ritten immers niet nodig in verhouding tot het reizigersaanbod.

Laatst bewerkt door robert001 op 23-05-2019 11:57

23-05-2019 12:06:01
Trainplaza
Trainplaza
Op Facebook wordt gemeld dat Arriva administratief al afstand had gedaan van de 520. Stadler heeft nu de papieren geleverd waardoor men weer aan de toelatingsprocedure kan beginnen.

Heeft iemand een idee of dat toelaten in Polen of in Nederland gaat gebeuren?

Laatst bewerkt door Trainplaza op 23-05-2019 16:38

23-05-2019 20:37:26
marciekemp
marciekemp
Dan ben ik benieuwd of de toelating weer gaat lukken als het stel echt compleet opnieuw een toelating moet krijgen, aangezien de GTW's niet aan de huidige normen voor nieuwe toelatingen voldoen

23-05-2019 21:02:57
bnv
bnv
Als het alleen maar gaat om herstel zonder dat er wat aan veranderd is, is een toelatingsprocedure toch niet nodig.
Het betreft immers geen nieuw type of een zelfde type met wijzigingen aan wat dan ook ten opzichte van de bestaande serie.
Gesteld dat dit zo is, zou dat stel dus zonder toelatingsprocedure naar Nederland terug moeten komen.

23-05-2019 21:30:54
Trainplaza
Trainplaza
Quote
bnv (do 23 mei 2019 21:02:57 https://somda.nl/forum/1015/p705487/): Als het alleen maar gaat om herstel zonder dat er wat aan veranderd is, is een toelatingsprocedure toch niet nodig.
Het betreft immers geen nieuw type of een zelfde type met wijzigingen aan wat dan ook ten opzichte van de bestaande serie.
Gesteld dat dit zo is, zou dat stel dus zonder toelatingsprocedure naar Nederland terug moeten komen.


Dit zou het geval zijn, als Arriva dit treinstel niet administratief had afgeschreven. Maar dat hebben ze wel gedaan, waarschijnlijk omdat ze in eerste instantie hebben gedacht dat hij niet meer te herstellen was. Domme keuze dus achteraf gezien. Maar IL&T kennende gaan ze niet zomaar opnieuw toelaten alleen maar omdat er nog 119 GTW's in Nederland rondrijden.

Laatst bewerkt door Trainplaza op 23-05-2019 21:31

23-05-2019 22:09:26
b2py
b2py
Wat voor toelating moet er dan geregeld worden? Treintje met juiste stickertje?

23-05-2019 22:18:14
thom
thom
Quote
Trainplaza (do 23 mei 2019 21:30:54 https://somda.nl/forum/1015/p705488/):
Quote
bnv (do 23 mei 2019 21:02:57 https://somda.nl/forum/1015/p705487/): Als het alleen maar gaat om herstel zonder dat er wat aan veranderd is, is een toelatingsprocedure toch niet nodig.
Het betreft immers geen nieuw type of een zelfde type met wijzigingen aan wat dan ook ten opzichte van de bestaande serie.
Gesteld dat dit zo is, zou dat stel dus zonder toelatingsprocedure naar Nederland terug moeten komen.


Dit zou het geval zijn, als Arriva dit treinstel niet administratief had afgeschreven. Maar dat hebben ze wel gedaan, waarschijnlijk omdat ze in eerste instantie hebben gedacht dat hij niet meer te herstellen was. Domme keuze dus achteraf gezien. Maar IL&T kennende gaan ze niet zomaar opnieuw toelaten alleen maar omdat er nog 119 GTW's in Nederland rondrijden.

Dat een voertuig in het nationaal voertuig register overgeschreven word (ik neem aan dat het stel gewoon op naam van Stadler gezet is) betekend nog niet dat de typetoelating ineens vervallen is voor dat treinstel.

Ook als men het treinstel in het NVR toch heeft laten wijzigen naar daadwerkelijk de status 'Afgevoerd/gesloopt' dan is er geen man aan boord want dan geldt de typetoelating nog steeds, mits er inmiddels geen nieuwe of gewijzigde eisen in de wetgeving waaraan het niet meer zou voldoen.

Als je een vergelijk maakt, een lok 600 is toegelaten op de eisen van de tijd dat deze gebouwd is maar als je nu een exacte kopie na bouwt dan zal het toch moeten voldoen aan de huidig gestelde eisen omdat lok dan een nieuw voertuig betreft en niet vermeld is op de typetoelating.

Ik ken een vergelijkbaar geval waar door een administratieve fout een rijtuig per abuis afgevoerd is uit het voertuigregister, maar deze is opnieuw ingeschreven met een nieuw UIC nummer (het oude afgevoerde nummer mag nl 100 jaar niet opnieuw gebruikt worden) op basis van de typetoelating van deze rijtuigen.

Laatst bewerkt door thom op 23-05-2019 22:27

11-06-2019 19:59:50
rob46
rob46
Quote
Wijbe (vr 14 dec 2018 09:42:35 https://somda.nl/forum/1015/p696559/): Heeft iemand al wat info over het herstel van de 10327?
Zou volgens DSO-spot nu onderweg zijn naar NL.

Laatst bewerkt door rob46 op 11-06-2019 20:07


57 jaar OV-fotografie.

11-06-2019 21:35:53
aarclay
aarclay
Ik ben benieuwd in welke gedaante die terugkeert? Arriva-rood, of meteen de nieuwe groene kleurstelling?

Ik had begrepen dat er drie treinen in Polen waren. De 10327 (nu weer terugkerend), de 10239 (of nog onderweg naar Polen) na de aanrijding met de zuiveltruck bij Leeuwarden, en ik geloof de 10231 als proef voor de modernisering.

Correct me if i'm wrong.

Laatst bewerkt door aarclay op 11-06-2019 21:37


Choo choo.....

11-06-2019 21:42:24
j.jager
j.jager
De bedoeling is dat de die in de nieuwe outfit terug komt.

11-06-2019 21:50:20
aarclay
aarclay
De 10327 heeft dus de nieuwe kleurstelling, mag ik concluderen?


Choo choo.....

11-06-2019 22:02:54
FLIRT2525
FLIRT2525
Nope, die is nog gewoon rood-wit.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8961994,8961994#msg-8961994

11-06-2019 22:28:33
aarclay
aarclay
En iemand die ik net op FB sprak viel ook op dat er aan de zijkant van de kopbak iets van een camera bevestigd is. Hoogstwaarschijnlijk om te kijken of alles veilig is bij het in- /uitstappen van de passagiers.

Laatst bewerkt door aarclay op 11-06-2019 22:30


Choo choo.....

11-06-2019 23:16:59 1
spurt2244
spurt2244
We weten nog niet precies wat er in de trein zelf is gedaan, kan zomaar zijn dat de 327 alleen nieuwe stickers nog moet krijgen.

12-06-2019 00:23:00
selivio
selivio
Quote
aarclay (di 11 jun 2019 21:35:53 https://somda.nl/forum/1015/p706350/): Ik ben benieuwd in welke gedaante die terugkeert? Arriva-rood, of meteen de nieuwe groene kleurstelling?

Ik had begrepen dat er drie treinen in Polen waren. De 10327 (nu weer terugkerend), de 10239 (of nog onderweg naar Polen) na de aanrijding met de zuiveltruck bij Leeuwarden, en ik geloof de 10231 als proef voor de modernisering.

Correct me if i'm wrong.


Je vergeet de vechtdal 520 nog

12-06-2019 00:38:38
aarclay
aarclay
Klopt! Ik keek meer naar de Noordelijke lijnen. Maar de 520 is ook klaar om weer terug te komen.


Choo choo.....

12-06-2019 06:58:41
mdeen
mdeen
Quote
FLIRT2525 (di 11 jun 2019 22:02:54 https://somda.nl/forum/1015/p706353/): Nope, die is nog gewoon rood-wit.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8961994,8961994#msg-8961994

Siedlce - Nederland via Ulm en Stuttgart? Dat is wel een omweg. Zelfs als je nog even in Velim langs gaat (weet ik veel, testen of hij het doet of zo) is het via Magdeburg korter.

12-06-2019 09:34:54
aarclay
aarclay
Velim sluit ik wel uit. De trein is technisch hetzelfde, en heeft geen uitgebreide testritten nodig. De WINK zie ik misschien wel verschijnen op den duur.


Choo choo.....

12-06-2019 09:45:31
frank_e186
frank_e186
Is het gezien de locatie van de trein in Baden-Württemberg niet waarschijnlijker dat deze vanaf Stadler Bussnang of Stadler Erlen komt?

12-06-2019 11:52:09
aarclay
aarclay
Ik heb de spots op DSO niet gevolgd. Maar het zou dan kunnen dat hij in Polen gerepareerd is, en in Erlen of Bussnang weer compleet is gemaakt.


Choo choo.....

30-06-2019 14:11:42
wadloper
wadloper
En de 327 nog steeds onderweg in Duitsland https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8980360

01-07-2019 06:55:55
mdeen
mdeen
Welke FLIRT is dat? Zo te zien zijn er meetsnoeren aangebracht. Waarom zou dat zijn?

01-07-2019 07:21:20
hellfire
hellfire
Het is de 551, staat onder een van de foto's.

02-07-2019 13:11:40
peterselie
peterselie
Zou Stadler wat aan het testen zijn? Het is namelijk opvallend dat de 10327 nog niet terug is in Nederland én dat er geen Arriva-logo's op zitten. De 551 is zo te zien een teststel.

Aangezien er nog geen WINK gereed is zou je een FLIRT kunnen gebruiken om de samenwerking met een GTW te testen. Die combi's gaan er in de toekomst ongetwijfeld komen, anders legt Arriva zich namelijk onnodig beperkingen in de materieelinzet op.

02-07-2019 23:26:13
Trainplaza
Trainplaza
Quote
peterselie (di 02 jul 2019 13:11:40 https://somda.nl/forum/1015/p707455/): Zou Stadler wat aan het testen zijn? Het is namelijk opvallend dat de 10327 nog niet terug is in Nederland én dat er geen Arriva-logo's op zitten. De 551 is zo te zien een teststel.

Aangezien er nog geen WINK gereed is zou je een FLIRT kunnen gebruiken om de samenwerking met een GTW te testen. Die combi's gaan er in de toekomst ongetwijfeld komen, anders legt Arriva zich namelijk onnodig beperkingen in de materieelinzet op.


NS heeft toch ook (veel meer) verschillende materieelsoorten, maar bijvoorbeeld een ICMm en een VIRM kunnen niet gekoppeld rijden. En dit levert ook nooit problemen op. Kwestie van plannen lijkt me.


03-07-2019 10:03:30
nathanvos2
nathanvos2
De 551 is in Oostenrijk aan het testen. https://www.facebook.com/groups/723005231065978/permalink/2519246801441803/

03-07-2019 10:41:09
mvd
mvd
Heeft Arriva snode plannen voor een IC tussen Maastricht en Oostenrijk %08%%08%


Iech kom gelökkig oet Mestreech!

05-07-2019 00:19:36
Trainplaza
Trainplaza
Als je met je drielandentrein niet naar België mag, moet je maar een andere bestemming opzoeken...

11-07-2019 11:58:03
mdeen
mdeen
Arriva GTW 231 was ook nog in Zuid-Duitsland onderweg.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/59389370#59389370

11-07-2019 17:55:31
phantom
phantom
Quote
Trainplaza (vr 05 jul 2019 00:19:36 https://somda.nl/forum/1015/p707621/): Als je met je drielandentrein niet naar België mag, moet je maar een andere bestemming opzoeken...

De Belgen beweren nu van niet
https://www.treinreiziger.nl/nmbs-wil-niet-concurreren-met-drielandentrein/


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

13-07-2019 09:16:02
JakeBlack
JakeBlack
Zojuist valt het me op dat de 31000 nu de RS21 wordt genoemd op de displays in de trein. Aan de buitenzijde wordt dit verder nog niet vermeld. Gezien in de 31034 van Hdb naar Aml met Lint-41 nr 34

15-07-2019 13:26:21
wilcot
wilcot
Ivm de vierdaagse heeft Arriva weer net zo als vorig jaar stellen geleend uit de concessie Achterhoek als het goed is zijn het er 4

15-07-2019 13:29:10
martijn
martijn
In het Opvallende dingen-topic van vandaag worden noordelijke stellen gemeld.

15-07-2019 14:14:41
wilcot
wilcot
Klopt zijn 4 noordelijk stellen in tegenstelling tot vorige jaar

15-07-2019 14:32:02
abbm
abbm
Treinstellen 313, 314, 316 en 317 zijn de gelukkigen

15-07-2019 17:05:05
marciekemp
marciekemp
Achterhoek kan ivm de vierdaagse zelf ook niks missen, vandaar dat de stellen uit het noorden zijn gekomen

15-07-2019 20:20:54
Trainplaza
Trainplaza
Quote
marciekemp (ma 15 jul 2019 17:05:05 https://somda.nl/forum/1015/p708113/): Achterhoek kan ivm de vierdaagse zelf ook niks missen, vandaar dat de stellen uit het noorden zijn gekomen


In het noorden zetten ze in de vakanties sowieso maar het halve materieelpark in. Dus ook al had Arriva in de achterhoek stellen over gehad, waren DMU's van de Nevenlijnen nog steeds niet onlogisch geweest.

15-07-2019 20:40:55
j.jager
j.jager
Speeld misschien mee dat regio midden deze week nog geen vakantie week is? Aangezien zij het laatst aan de beurt zijn. Regio noord is de vakantie dan afgelopen weekend begonnen en hier zijn dan zoals gemeld is stellen over.

15-07-2019 22:29:05
FLIRT2525
FLIRT2525
In de Achterhoek wordt al sinds vorige week de vakantiedienstregeling gereden (met dus ook kortere treinen). Wat echter ongetwijfeld meespeelt in de keuze voor stellen uit het noorden is dat donderdag de Zwarte Cross begint, waardoor Arriva ook in de Achterhoek alle zeilen bij moet zetten.

15-07-2019 22:30:29
marciekemp
marciekemp
Deels, vanuit de Achterhoek zijn er veel reizigers richting de vierdaagse en bijbehorende feesten, daardoor is het materieel in de Achterhoek hard nodig, en daarnaast inderdaad ook de zwarte cross deze week

16-07-2019 09:15:59
abbm
abbm
Quote
marciekemp (ma 15 jul 2019 17:05:05 https://somda.nl/forum/1015/p708113/): Achterhoek kan ivm de vierdaagse zelf ook niks missen, vandaar dat de stellen uit het noorden zijn gekomen


Wat ik begrepen heb, en eigenlijk ook best logisch is, is dat de noordelijke stellen vrijwel hetzelfde zijn als de Maaslijn stellen en dat de machinisten daar dan ook geen extra bevoegdheden voor hoeven te hebben.

Vorig jaar liep men er tegenaan dat er veel machinisten waren die geen "Breng"-bevoegdheid (uit de tijd van Veolia nog) hadden en dus niet op de Achterhoekse stellen mochten rijden.

16-07-2019 12:19:01
marciekemp
marciekemp
Dat is geen probleem afgelopen koningsdag hebben er ook noordelijke stellen in de Achterhoek gereden, en ook gewoon gereden door mcn van de Achterhoek zonder een extra instructie

16-07-2019 12:53:46
sjoerd
sjoerd
maar met wegbekendheid, mag ik aannemen?

16-07-2019 13:01:53
martijn
martijn
Koningsdag waren het 3 Limburgse diesels en 2 Vechtdaltreinstellen, of vallen die ook onder de noemer noordelijke stellen?

16-07-2019 13:03:37
marciekemp
marciekemp
Ik bedoel uiteraard de limburg stellen, was even in de war met de jaren dat er noordelijke stellen naar de Achterhoek kwamen

16-07-2019 16:38:30
Trainplaza
Trainplaza
Quote
marciekemp (di 16 jul 2019 12:19:01 https://somda.nl/forum/1015/p708161/): Dat is geen probleem afgelopen koningsdag hebben er ook noordelijke stellen in de Achterhoek gereden, en ook gewoon gereden door mcn van de Achterhoek zonder een extra instructie


Koningsdag is maar één dag, en dit betrof één omloop. Nu rijden er 2 setjes van 2 noordelijke diesels op de Maaslijn, en dat gebeurt al meerdere dagen achter elkaar. Qua planning is dat echt een stuk lastiger te realiseren.

16-07-2019 23:08:44
thom
thom
Kwestie van minder verlof toekennen in die dagen, en bijvoorbeeld niemand in die week op cursus sturen.

Quote
sjoerd (di 16 jul 2019 12:53:46 https://somda.nl/forum/1015/p708163/): maar met wegbekendheid, mag ik aannemen?

Dat hebben ze altijd al toch als het gewoon Achterhoekse machinisten zijn?

Laatst bewerkt door thom op 16-07-2019 23:09

17-07-2019 09:29:13
sjoerd
sjoerd
Eh.. het ging toch over Achterhoekse machinisten die op de Maaslijn reden? Of heb ik dat in de vlucht niet goed begrepen?

17-07-2019 13:46:44
Korte_Naam
Korte_Naam
Quote
nathanvos2 (wo 03 jul 2019 10:03:30 https://somda.nl/forum/1015/p707492/): De 551 is in Oostenrijk aan het testen. https://www.facebook.com/groups/723005231065978/permalink/2519246801441803/


Aannemelijk deze weer vertrokken uit Oostenrijk, zo blijkt uit een spot op DSO: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8996586

25-07-2019 22:55:42
Trainplaza
Trainplaza
De in 2016 verongelukte 10520 is vandaag achter Strukton 303008 teruggekomen in Nederland. Zal naar verluid eind augustus weer in dienst komen.

29-07-2019 13:51:14
marciekemp
marciekemp
Vanaf 19 augustus wat wijzigingen in de Achterhoek/Rivierenland er gaan dan een 2/6 en 2/8 vanuit de Achterhoek naar het Noorden, welke naar alle waarschijnlijkheid op Harlingen(haven) gaan rijden.

Om die stellen te compenseren gaat Arriva met 2 stellen van Breng rijden op Ah - Tl

05-08-2019 16:04:52
broek53
broek53
Een tussendoorvraag voor hen die bekend zijn met de Friese diensten van Arriva. Hoe lang zijn de langste treinen die (door het jaar heen) worden ingezet op Leeuwarden - Harlingen Haven? De vraag wordt gesteld omdat er een en ander geknutseld (zag maar: gerenoveerd) moet worden aan de perronkap van het monumentale Harlingen.

05-08-2019 16:50:54
DingeZ
DingeZ
Het antwoord op die vraag weet ik niet, maar er zal vast een reden zijn dat het perron van spoor 2 van Hlg relatief recent nog verlengd is. Wat de exacte nuttige lengte momenteel is weet ik niet.

05-08-2019 20:45:18
peterselie
peterselie
Quote
broek53 (ma 05 aug 2019 16:04:52 https://somda.nl/forum/1015/p709247/): Een tussendoorvraag voor hen die bekend zijn met de Friese diensten van Arriva. Hoe lang zijn de langste treinen die (door het jaar heen) worden ingezet op Leeuwarden - Harlingen Haven? De vraag wordt gesteld omdat er een en ander geknutseld (zag maar: gerenoveerd) moet worden aan de perronkap van het monumentale Harlingen.

Oerol is de maximale lengte van 2/6+2/8, maar volgens mij in normale dienst is het 2x 2/6. De andere dienst is dan een 2/8. Ik baseer mij hierbij wel op junidag van enkele jaren geleden toen ik een paar keer naar Terschelling moest.

Leuk weetje: mensen in Hlg die op tijd zijn en naar Lw moeten reizen mee naar de haven om zo de beste zitplekken te hebben.

05-08-2019 20:48:20
Trainplaza
Trainplaza
Tijdens het bezoek van Royal de Luxe in Leeuwarden, zomer vorig jaar, reed men met een dubbele 2/8 naar Harlingen Haven toe.

https://youtu.be/Ac4vgku1yHo

05-08-2019 21:53:06
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (ma 05 aug 2019 16:04:52 https://somda.nl/forum/1015/p709247/): Een tussendoorvraag voor hen die bekend zijn met de Friese diensten van Arriva. Hoe lang zijn de langste treinen die (door het jaar heen) worden ingezet op Leeuwarden - Harlingen Haven? De vraag wordt gesteld omdat er een en ander geknutseld (zag maar: gerenoveerd) moet worden aan de perronkap van het monumentale Harlingen.
Ik ben niet bekend in die regio, maar volgens omloopinformatie maximaal GTW2/8+GTW2/6 (al ruime tijd 37213/37228 doordeweeks).

06-08-2019 11:30:47
broek53
broek53
Quote
DingeZ (ma 05 aug 2019 16:50:54 https://somda.nl/forum/1015/p709255/): Het antwoord op die vraag weet ik niet, maar er zal vast een reden zijn dat het perron van spoor 2 van Hlg relatief recent nog verlengd is. Wat de exacte nuttige lengte momenteel is weet ik niet.
129 meter, volgens het BVS.

12-08-2019 14:12:38
DB1526
DB1526
Quote
marciekemp (ma 29 jul 2019 13:51:14 https://somda.nl/forum/1015/p708900/): Vanaf 19 augustus wat wijzigingen in de Achterhoek/Rivierenland er gaan dan een 2/6 en 2/8 vanuit de Achterhoek naar het Noorden, welke naar alle waarschijnlijkheid op Harlingen(haven) gaan rijden.

Om die stellen te compenseren gaat Arriva met 2 stellen van Breng rijden op Ah - Tl


De 256 en 372 gaan voor minimaal een jaar naar het noorden toe.

Breng stellen 5041 en 5044 komen daarvoor in de plaats.

13-08-2019 13:33:22
aarclay
aarclay
Ik neem aan dat de 256 en 372 ook hun onderhoud in Zutphen blijven krijgen. Ze zijn toch enigszins afwijkend dan de Noordelijke GTW's lijkt me. Of gaat dit ook gewoon in Leeuwarden gebeuren?


Choo choo.....

16-08-2019 12:51:14
Edb3
Edb3
Quote
DB1526 (ma 12 aug 2019 14:12:38 https://somda.nl/forum/1015/p709797/):
Quote
marciekemp (ma 29 jul 2019 13:51:14 https://somda.nl/forum/1015/p708900/):

Om die stellen te compenseren gaat Arriva met 2 stellen van Breng rijden op Ah - Tl


De 256 en 372 gaan voor minimaal een jaar naar het noorden toe.

Breng stellen 5041 en 5044 komen daarvoor in de plaats.
Een vandag verschenen persbericht van Arriva spreekt van de 366 en 254 naar Friesland.

Laatst bewerkt door Edb3 op 16-08-2019 12:51

16-08-2019 15:48:00
Trainplaza
Trainplaza
Arriva's 520 is vandaag, net geen 3,5 jaar na het ongeval, weer in dienst gekomen.

17-08-2019 12:15:32
alle46
alle46
Vanmorgen gespot door "vrienden langs de baan" om 7.15 uur als tr 3828 ri Zwolle.
Nog even een plaatje uit het begin dec. 2012: https://www.flickr.com/photos/albertus46/8236924763/in/dateposted-public/

17-08-2019 13:08:08
marciekemp
marciekemp
@Edb3 Waarschijnlijk vanwege de onderhouds intervallen dat deze 2 stellen er nu heen gaan, bij Arriva interen waren er eerst andere nummers gecommuniceerd, is best wel kans dat er tussendoor nog wat uitgewisseld wordt natuurlijk ivm het onderhoud

19-08-2019 09:22:22
daniel81
daniel81
Quote
aarclay (di 13 aug 2019 13:33:22 https://somda.nl/forum/1015/p709874/): Ik neem aan dat de 256 en 372 ook hun onderhoud in Zutphen blijven krijgen. Ze zijn toch enigszins afwijkend dan de Noordelijke GTW's lijkt me. Of gaat dit ook gewoon in Leeuwarden gebeuren?

Idd in Zutphen
https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/08/14/arriva-zet-vervangend-materieel-in-het-noorden-in/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202019-33&gdpr=accept
(let niet op de afbeelding%08% )
Opvallend in het item vind ik ook de sterke vervoersgroei op Ah-Tl zodat daar nu driedelige stellen gewenst zijn

Laatst bewerkt door daniel81 op 19-08-2019 09:22

19-08-2019 09:38:07
cuneo56
cuneo56
De Professionaliteit van Spoorpro komt sterk tot uiting als men spreekt over treinstellen met 2 en 3 "compartimenten"

19-08-2019 10:02:01
martijn
martijn
Is toch normaal Nederlands? En iedereen begrijpt wat ze bedoelen. Niet elk medium gebruikt nou eenmaal het jargon dat hier gebruikt wordt.

19-08-2019 10:21:03
broek53
broek53
Het klopt alleen als elke bak van de GTW maar 1 compartiment heeft, anders niet.

19-08-2019 10:43:08
martijn
martijn
Tja, afdelingen zijn niet afgesloten aan weerszijden van de buitendeuren, dus dan gaat de definitie van een compartiment ook al wankelen. En de motorbak is dan juist wel weer een compartiment...

Was er maar zoveel aandacht voor het belabberde taalgebruik hier...

Laatst bewerkt door martijn op 19-08-2019 10:47

19-08-2019 11:41:36
aarclay
aarclay
Dan vind ik 'driedelige' treinen nog een stuk duidelijker.
Maar dan moeten mensen in het algemeen weer niet muggenziften over het feit dat GTW weer een powerpack heeft, en een driedelige GTW-trein opeens vierdelig is. Gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt

De media maakt vaker wel fouten. Zo heeft een Koploper geen vier rijtuigen, omdat die niet alle vier niet-aangedreven zijn, en heeft deze dus vier delen (of vak-jargon: bakken). Weinig mensen zal zulk taalgebruik opvallen.

Ik vind het eerder nog hindelijker als er over de Hondekop wordt gesproken terwijl ze Mat'64 bedoelen.

Even op internet zitten neuzen: Een compartiment wordt een afdeling in de trein genoemd. Dus kan dit een bagageruimte zijn, een eerste klas ruimte of een tweede klas ruimte in rijtuig, treindeel of 'deel' (of bak voor de ingewijden) van een trein. En dit kan ook dus ook, zoals we bij de meeste treinen weten, gemengd zijn. Een compartiment is dus geen rijtuig, (trein)deel of bak.

Maar verder gaat dit ook niet meer echt over Arriva

Laatst bewerkt door aarclay op 19-08-2019 11:46


Choo choo.....

19-08-2019 12:10:30
AgentX
AgentX
En -delige klopt natuurlijk ook niet; een trein bestaat uit duizenden delen.

19-08-2019 12:36:30
aarclay
aarclay
Haha, zo kan je het ook zien %08%


Choo choo.....