17-01-2021 21:21:46
timtrein
timtrein

Wat ik begreep wil Arriva nog niet dat dat gedeeld wordt, en houdt iedereen zich daar tot nu toe vrij goed aan want ik heb nog niks gezien.

Lw-Stavoren zijn twee omlopen, Lw-Sk zijn er ook twee, in de spits zal daar vast het nodige versterkt rijden en als je dan ook Harlingen nog meerekent kom je al snel op een stel of 10-12. Of de rest echt niet ergens anders komt te rijden? Ze lijken me aantrekkelijk voor de sneltreinen. We gaan het zien.


17-01-2021 21:51:57
spurt2244
spurt2244
Quote
goffe_bp (17-01-2021 19:53:21):

Net als vroeger met de Wadlopers en Buffels.

Zijn er trouwens ook al foto's van het interieur van de WINK treinen beschikbaar?


Over de Wink gesproken tijdens een stop van 2 stellen in november in Hurdegaryp heb ik alvast goed in de treinen kunnen kijken en wat Foto's gemaakt (van buiten af)


17-01-2021 21:58:57
spurt2244
spurt2244
Quote
goffe_bp (17-01-2021 11:18:12):

Heeft iemand enig idee waar de WINK treinen zullen worden ingezet? Eerst hoorde ik dat ze waren bedoeld voor de extra sneltreinen Groningen-Leeuwarden. Echter hoorde ik vorige zomer dat ze alleen zullen worden ingezet op de trajecten naar Harlingen Haven en Sneek-Stavoren. Dit omdat treinen van Leeuwarden naar Groningen in de toekomst soms gekoppeld rijden aan treinen op de Groningse trajecten. Vandaar dat daar alleen GTW's zouden worden ingezet. Maar 18 WINK treinen voor twee trajecten in Friesland lijkt me wat veel. Iemand een update waar we die WINK treinen kunnen zien dit voorjaar?


De laatste weken is de verwachting wanneer de Winks gaan rijden een paar keer bijgesteld (later meer info) en verder volgens de laatste info die ik heb uit de herfst van 2020 is dat er 4 trajecten zijn waar Winks gaan rijden (deels naast GTW stellen)


18-01-2021 09:21:24
abbm
abbm
Quote
aarclay (17-01-2021 19:47:43):

Zou een ombouw zodat je GTW met FLIRT kan koppelen misschien te doen zijn? Beide treinen zijn van Stadler.


Dan zou de software aangepast moeten worden en zou er ook weer een toelatingstraject opgestart moeten worden om die aangepaste software goed te keuren. Dat was ook de reden waarom de Arriva FLIRT 2 en 3MC niet samen mochten rijden en ook een combi FLIRT 3MC nog niet samen mocht rijden. Nu is dat allemaal geregeld en mogen die ook op dienst samen rijden.



18-01-2021 11:01:51
aarclay
aarclay

3MC? Wat bedoel je ermee?

Edit:

MultiCourant volgens mij.



Laatst bewerkt door aarclay op 18-01-2021 11:03

18-01-2021 13:01:12
Trainplaza
Trainplaza
Quote
goffe_bp (17-01-2021 17:52:42):

Volgens het Friesch Dagblad is het makkelijker om GTW-toestellen aan- en af te koppelen, omdat daar meer treinstellen van zijn.


Dat is natuurlijk onzin, dat is gewoon een kwestie van plannen. 18 treinstellen zullen voornamelijk solo of onderling gekoppeld ingezet gaan worden, 3 stellen hooguit op de allerdrukste ritten. Je kan dus behoorlijk wat treinen met Wink's laten rijden. Richting Sneek en Stavoren heeft men 4 omlopen nodig, en naar Harlingen zelfs maar 3. Deze lijnen zijn (zeker naar Stavoren) niet heel druk dus veel dubbele stellen zal je hier niet nodig hebben. Dan blijft er nog een flink aantal Wink's over, dus die zullen ongetwijfeld ook richting Groningen ingezet gaan worden.



Laatst bewerkt door Trainplaza op 18-01-2021 13:03

18-01-2021 13:12:17
Muizeneus
Muizeneus

Verschillende mateerieeltypes in één treinserie is kwetsbaar bij verstoringen, dat zie je bij NS vaak genoeg. Vanuit dat oogpunt is het niet gek om de verschillende materieeltypes te scheiden. Doet Arriva in Limburg trouwens ook, daar worden Flirts en GTW's ook in verschillende treinseries ingezet.

Misschien WINKS op de sneltreinen Lw-Gn en de Friese lijnen, en GTW's op de rest?


18-01-2021 14:12:05
Trainplaza
Trainplaza

NS lijkt juist steeds meer treinseries met gemixt materieel te rijden. Hoewel DDZ nu aan de kant staat, is er geen enkele treinserie die volgens planning in het geheel door DDZ uitgevoerd wordt. Ook ICMm heeft maar weinig treinseries waar het zonder ander materieel rijdt, en ook een aantal sprinterseries rijden met gemixt materieel (zoals Amsterdam-Zandvoort/Hoorn en Zutphen-Wijchen).

Planningtechnisch is het inderdaad makkelijk om per treinserie een eigen materieelsoort toe te kennen, zoals inderdaad ook bij Arriva in Limburg gebeurt. Echter heeft dit niks te maken met treinen die doorrijden naar Groningen, maar met een goede planning. Daarom vond ik het statement van het Friesch Dagblad niet logisch.


18-01-2021 14:12:52
spurt2244
spurt2244
Quote
Trainplaza (18-01-2021 13:01:12):
Quote
goffe_bp (17-01-2021 17:52:42):

Volgens het Friesch Dagblad is het makkelijker om GTW-toestellen aan- en af te koppelen, omdat daar meer treinstellen van zijn.


Dat is natuurlijk onzin, dat is gewoon een kwestie van plannen. 18 treinstellen zullen voornamelijk solo of onderling gekoppeld ingezet gaan worden, 3 stellen hooguit op de allerdrukste ritten. Je kan dus behoorlijk wat treinen met Wink's laten rijden. Richting Sneek en Stavoren heeft men 4 omlopen nodig, en naar Harlingen zelfs maar 3. Deze lijnen zijn (zeker naar Stavoren) niet heel druk dus veel dubbele stellen zal je hier niet nodig hebben. Dan blijft er nog een flink aantal Wink's over, dus die zullen ongetwijfeld ook richting Groningen ingezet gaan worden.


Vergeet je de RE 3 met 2 omlopen op Leeuwarden - Sneek.


18-01-2021 14:20:19
spurt2244
spurt2244
Quote
Muizeneus (18-01-2021 13:12:17):

Verschillende mateerieeltypes in één treinserie is kwetsbaar bij verstoringen, dat zie je bij NS vaak genoeg. Vanuit dat oogpunt is het niet gek om de verschillende materieeltypes te scheiden. Doet Arriva in Limburg trouwens ook, daar worden Flirts en GTW's ook in verschillende treinseries ingezet.

Misschien WINKS op de sneltreinen Lw-Gn en de Friese lijnen, en GTW's op de rest?


Ik zei al dat eerdere info is dat de Winks voor vier lijnen zijn bedoeld en dat ze dan deels naast GTW zullen rijden.


18-01-2021 14:36:11
Trainplaza
Trainplaza
Quote
spurt2244 (18-01-2021 14:12:52):
Quote
Trainplaza (18-01-2021 13:01:12):
Quote
goffe_bp (17-01-2021 17:52:42):

Volgens het Friesch Dagblad is het makkelijker om GTW-toestellen aan- en af te koppelen, omdat daar meer treinstellen van zijn.


Dat is natuurlijk onzin, dat is gewoon een kwestie van plannen. 18 treinstellen zullen voornamelijk solo of onderling gekoppeld ingezet gaan worden, 3 stellen hooguit op de allerdrukste ritten. Je kan dus behoorlijk wat treinen met Wink's laten rijden. Richting Sneek en Stavoren heeft men 4 omlopen nodig, en naar Harlingen zelfs maar 3. Deze lijnen zijn (zeker naar Stavoren) niet heel druk dus veel dubbele stellen zal je hier niet nodig hebben. Dan blijft er nog een flink aantal Wink's over, dus die zullen ongetwijfeld ook richting Groningen ingezet gaan worden.


Vergeet je de RE 3 met 2 omlopen op Leeuwarden - Sneek.


Ik vergeet helemaal niets. 2 omlopen naar Stavoren en 2 omlopen naar Sneek, is samen 4.


18-01-2021 14:49:08
sjoerd
sjoerd

Wat een goede planning is, weet ik niet zo zeker. In elk geval weet het systeem in Zwitserland beter, wat er aan komt rijden zodat je met je fiets, rolstoel, stiltecoupéwens of eerste klaskaartje niet helemaal naar het andere eind van de trein moet. En uit dat oogpunt is het ook voor de reiziger prettiger als het voorspelbaar is wat er aan komt rijden.


18-01-2021 17:23:56
spurt2244
spurt2244
Quote
Trainplaza (18-01-2021 14:36:11):
Quote
spurt2244 (18-01-2021 14:12:52):
Quote
Trainplaza (18-01-2021 13:01:12):
Quote
goffe_bp (17-01-2021 17:52:42):

Volgens het Friesch Dagblad is het makkelijker om GTW-toestellen aan- en af te koppelen, omdat daar meer treinstellen van zijn.


Dat is natuurlijk onzin, dat is gewoon een kwestie van plannen. 18 treinstellen zullen voornamelijk solo of onderling gekoppeld ingezet gaan worden, 3 stellen hooguit op de allerdrukste ritten. Je kan dus behoorlijk wat treinen met Wink's laten rijden. Richting Sneek en Stavoren heeft men 4 omlopen nodig, en naar Harlingen zelfs maar 3. Deze lijnen zijn (zeker naar Stavoren) niet heel druk dus veel dubbele stellen zal je hier niet nodig hebben. Dan blijft er nog een flink aantal Wink's over, dus die zullen ongetwijfeld ook richting Groningen ingezet gaan worden.


Vergeet je de RE 3 met 2 omlopen op Leeuwarden - Sneek.


Ik vergeet helemaal niets. 2 omlopen naar Stavoren en 2 omlopen naar Sneek, is samen 4.


In de middagspits is de trein naar Stavoren een halfuursdienst en vanaf april 2021 is het in de ochtendspits ook weer een halfuursdienst.. Kortom er zijn 6 omlopen.


18-01-2021 18:51:24
gvttreinen
gvttreinen

Één omloop, 6 diensten.

Een omloop bestaat uit een aantal diensten (= treintellen/dagen)

Graag de juiste terminologie gebruiken.


18-01-2021 20:50:37
Trainplaza
Trainplaza

Dan is het buiten de spits 4, in de spits 6 diensten (geen omlopen cheeky). En dat neemt niet weg dat je dan nog steeds niet een volledige planning voor alle Wink's rond hebt, en dat was mijn nu net mijn punt. Of Arriva nu elk uur of elk half uur gebakken lucht naar Stavoren brengt, moeten ze zelf weten.



Laatst bewerkt door Trainplaza op 18-01-2021 20:51

19-01-2021 07:57:19
gvttreinen
gvttreinen

Bijna goed, een omloop bestaat zondermeer uit 6 diensten waarbij 2 diensten overdag stilstaan (overstaan) en dus alleen spitsslagen rijden.

Kijk bijvoorbeeld hier naar, een DBC 189 Bh Nurnberg R. omloop NA van 4 dagen (4 loks) waarbij op zondag slechst één inzet (dienst) is, de andere 3 GDST.

Die lok rijdt zaterdag dienst 2 welke op zondag overgaat in dienst 3 en dan rust in KG om maandag met dienst 4 te beginnen.

Hopelijk verduidelijkt dit :-)


20-01-2021 02:29:48 1
dennistd
dennistd

Het hangt er maar net vanaf wat de vervoerder een omloop noemt. Wat jij een dienst noemt noemen sommigen een omloop, en daar bestaan diensten dan weer alleen voor het personeel.



Laatst bewerkt door dennistd op 20-01-2021 02:30

20-01-2021 08:57:18 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Welk een verloedering...


20-01-2021 13:40:44
sjoerd
sjoerd

Soms moet je het spoorjargon zelfs nog aanleren aan nieuwe professionals. Op zich houd ik wel van het meegroeien van de taal, maar dan wordt die er vaak minder begrijpelijk en zeker minder eenduidig van.


21-01-2021 14:36:55
Edb3
Edb3
Quote
spurt2244 (30-12-2020 21:35:34):

Sinds vorige week rijdt de compleet vernieuwde GTW 243 rond in het noorden en deze week zijn de compleet vernieuwde GTW stellen 310 en 334 terug gekomen in Leeuwarden uit Blerick.

Compleet vernieuwde stellen zijn nu 231, 243, 306, 310, 327 en 334.


Even nog reagerend hierop: is er een overzicht van al gehuisstijlde, maar nog niet technisch gereviseerde stellen ergens? Er zijn er dus 6 al helemaal gedaan, maar ook nog enkele of meerdere GTW's die alleen qua uiterlijk en interieur de refit hebben gehad. Deze kunnen wel met onbehandelde (rode) stellen rijden. Alvast dank!



Laatst bewerkt door Edb3 op 21-01-2021 14:37

21-01-2021 17:39:33
j.jager
j.jager

Buiten de genoemde zijn o..m. de 233, 237, 240, 311, 316, 318, 324 in de nieuwe kleur aanwezig in het noorden. Buiten deze is de 312 momenteel in Winterswijk voor de nieuwe outfit en de 242 309 en 325 zijn in de nieuwe outfit in Blerick voor de binnenkant.


21-01-2021 20:11:20
Edb3
Edb3

ok dank!


22-01-2021 14:45:58
goffe_bp
goffe_bp

Quote
spurt2244 (17-01-2021 21:58:57):
Quote
goffe_bp (17-01-2021 11:18:12):

Heeft iemand enig idee waar de WINK treinen zullen worden ingezet? Eerst hoorde ik dat ze waren bedoeld voor de extra sneltreinen Groningen-Leeuwarden. Echter hoorde ik vorige zomer dat ze alleen zullen worden ingezet op de trajecten naar Harlingen Haven en Sneek-Stavoren. Dit omdat treinen van Leeuwarden naar Groningen in de toekomst soms gekoppeld rijden aan treinen op de Groningse trajecten. Vandaar dat daar alleen GTW's zouden worden ingezet. Maar 18 WINK treinen voor twee trajecten in Friesland lijkt me wat veel. Iemand een update waar we die WINK treinen kunnen zien dit voorjaar?


De laatste weken is de verwachting wanneer de Winks gaan rijden een paar keer bijgesteld (later meer info) en verder volgens de laatste info die ik heb uit de herfst van 2020 is dat er 4 trajecten zijn waar Winks gaan rijden (deels naast GTW stellen)


Ok, dan zou het goed kunnen dat die 4 trajecten de beide Friese lijnen, LW-GN en de lijn naar Winschoten/Nieuwschans zijn. Dit omdat ik begrepen heb dat de sneltreinen Groningen-Winschoten in de spits vanaf 2022 zullen worden gekoppeld aan de stoptreinen GN-LW.

Ja, het is inderdaad een kwestie van goed plannen. Eerst reden de Buffels en Wadlopers ook zowel de stoptreinen als de sneltreinen.



Laatst bewerkt door goffe_bp op 22-01-2021 14:48

30-01-2021 10:30:02
hellfire
hellfire

Gisteravond is GTW 242 van Arriva ontspoord bij Blerick.

www.1limburg.nl



Laatst bewerkt door hellfire op 30-01-2021 14:39

30-01-2021 16:39:11
DingeZ
DingeZ

Lijkt erop dat ie over het stopontspoorblok bij wissel 279 gereden is.


15-02-2021 13:18:24
diesels
diesels

Vandaag is Wink 616 door de FRLP 513-02 vanaf Stadler naar Groningen Vork gebracht



Laatst bewerkt door diesels op 15-02-2021 13:18

17-02-2021 11:04:27
spurt2244
spurt2244

Vorige week woensdag zijn de compleet vernieuwde stellen 242 en 309 aangekomen in Leeuwarden.

Overzicht compleet vernieuwde stellen in het noorden:

231, 242, 243, 306, 309, 310, 327 en 334.

Stellen die nu aanwezig zijn in Blerick:

240, 318 en 325.


17-02-2021 12:35:27
sander14
sander14

www.lc.nl

Arriva Noord Nederland versoberd de dienstregeling omdat het ivm het corona virus niet meer genoeg geld binnen krijgt.


17-02-2021 13:17:43
john2
john2

Arriva Limburg past vanwege de lockdown vanaf 21 februari tot einde lockdown de dienstregeling aan, voorals nog 2 maart.

www.arriva.nl

Met excuus, gaat niet direct over treinen.



Laatst bewerkt door john2 op 17-02-2021 13:20, reden: Meer tekst er bij gezet.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-02-2021 16:45:33
mfwv
mfwv

Ik heb een aantal vragen over de Wink waarover ik geen duidelijke informatie vindt op internet.

1: Kan een Wink onder bovenleiding volledig elektrisch rijden? Zo ja, kan de dieselmotor dan volledig uitgeschakeld zijn?

2: Kan een Wink bij een ruim stationnement onder bovenleiding, of gedurende enige tijd rijdend onder bovenleiding, aanwezige accupakketten opladen om hiermee elektrische tractie te hebben op plekken waar geen bovenleiding aanwezig is? Zo ja, hoeveel energie kan er maximaal in die accus worden opgeslagen en hoe uit zich dat? Bijvoorbeeld een trein die optrekt op vol vermogen vanuit stilstand, hoeveel kilometer kan er dan elektrisch worden gereden zonder enig gebruik van de dieselmotor? Of is het hybride in dat geval in de zin dat de dieselmotor op een laag, vrijwel stationair aantal toeren draait en de accu's gedurende veel langere afstand helpen?

3: Onder het vermogen dat wordt geleverd door de nederlandse bovenleiding, lukt het dan om dergelijke accupakketten weer volledig op te laden, bijvoorbeeld indien er 200 meter bovenleiding zou worden aangelegd in Uithuizen?


17-02-2021 17:35:52
AlbertP
AlbertP

Stadler geeft de antwoorden op de meeste vragen al: www.stadlerrail.com

  • Start of operation as bimodal unit (1.5kV DC and combustion engines for diesel / HVO)
  • Later replacement of combustion engines by batteries and operation as zero emission units (1.5kV DC and batteries)
  • Recuperation battery for the storage of brake energy to be used for operation of the auxilary systems while in standstill

Als ik het goed begrijp: 1 is al mogelijk, 2 en 3 nog niet omdat er alleen een batterij voor remenergie aanwezig is bij de levering.



Laatst bewerkt door AlbertP op 17-02-2021 17:37

01-03-2021 09:26:25
treinfan
treinfan

De inbouw van ETCS bij de tricourante Flirts van Arriva is gestart: het eerste treinstel is nu daarvoor binnengenomen. Elders op het forum werd recent gespeculeerd over treindiensten laten keren in Edn, maar als de ETCS goed werkt, lijkt me dat straks niet nodig.


01-03-2021 13:29:45
tieske05
tieske05

Is toevallig bekend welk treinstel?


01-03-2021 20:42:29
mvd
mvd

Stel 555 heb ik niet meer gezien in het zuiden en is 25-02 als LM vertrokken uit Mt.


01-03-2021 23:18:27 1
mfwv
mfwv

Weet iemand of de bouw van de driedelige Flirts -herkenbaar aan 2 deuren per zijde in de kopbakken- voor de Maaslijn al gestart is? Ik weet dat de lijn nog niet geëlectrificeerd is maar wellicht dat Stadler toch al bezig is.


01-03-2021 23:49:37
aarclay
aarclay

Waar vindt de inbouw van ETCS plaats? Gehuurd spoortje bij Talbot Aachen? Of ergens anders?



Laatst bewerkt door aarclay op 01-03-2021 23:50

02-03-2021 20:03:45
abbm
abbm
Quote
mfwv (01-03-2021 23:18:27):

Weet iemand of de bouw van de driedelige Flirts -herkenbaar aan 2 deuren per zijde in de kopbakken- voor de Maaslijn al gestart is? Ik weet dat de lijn nog niet geëlectrificeerd is maar wellicht dat Stadler toch al bezig is.


Wat ik gehoord heb was de vervolgorder verlopen en moesten ze opnieuw besteld worden. Ik ga er vanuit dat ze nog niet opnieuw besteld zijn.


02-03-2021 20:35:53
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (01-03-2021 23:49:37):

Waar vindt de inbouw van ETCS plaats? Gehuurd spoortje bij Talbot Aachen? Of ergens anders?


Ik meen dat dat in Hgl gebeurt maar ik kan er naast zitten


02-03-2021 23:16:04
marvinkok
marvinkok

Niet in Hengelo, dat zit vol met Keolis NL en Dld...


03-03-2021 13:05:50
spurt2244
spurt2244
Quote
abbm (02-03-2021 20:03:45):
Quote
mfwv (01-03-2021 23:18:27):

Weet iemand of de bouw van de driedelige Flirts -herkenbaar aan 2 deuren per zijde in de kopbakken- voor de Maaslijn al gestart is? Ik weet dat de lijn nog niet geëlectrificeerd is maar wellicht dat Stadler toch al bezig is.


Wat ik gehoord heb was de vervolgorder verlopen en moesten ze opnieuw besteld worden. Ik ga er vanuit dat ze nog niet opnieuw besteld zijn.


Volgens wat ik begreep is Flirt-3 niet meer te bestellen.


03-03-2021 13:43:25
mvanuden
mvanuden
Quote
spurt2244 (03-03-2021 13:05:50):
Quote
abbm (02-03-2021 20:03:45):
Quote
mfwv (01-03-2021 23:18:27):

Weet iemand of de bouw van de driedelige Flirts -herkenbaar aan 2 deuren per zijde in de kopbakken- voor de Maaslijn al gestart is? Ik weet dat de lijn nog niet geëlectrificeerd is maar wellicht dat Stadler toch al bezig is.


Wat ik gehoord heb was de vervolgorder verlopen en moesten ze opnieuw besteld worden. Ik ga er vanuit dat ze nog niet opnieuw besteld zijn.


Volgens wat ik begreep is Flirt-3 niet meer te bestellen.


Kun je daar meer over vertellen, ik vind dit wel heel spannend. Op de website van Stadler staat nu de "FLIRT 160" maar dat lijkt eerder een nieuwe naam voor de FLIRT-3 (de referenties verwijzen ook naar o.a. de FLIRT-3 op Gouda-Alphen).

Toevoeging: ik kan me overigens wel voorstellen dat de besteltermijn/optie voor de treinstellen voor de Maaslijn inmiddels verlopen is. De elektrificatie is pas jaren later klaar dan oorspronkelijk voorzien.



Laatst bewerkt door mvanuden op 03-03-2021 13:45

03-03-2021 15:49:36
spurt2244
spurt2244

Wat ik begreep wilde NS nog Flirts bijbestellen i.p.v. SNG maar kon dat niet meer omdat Stadler zich ging richten op de ontwikkeling van Flirt-4. Dat zal inhouden dat bestaande orders van Flirt-3 worden afgebouwd en lijkt mij dat de 13 Flirts van Arriva daar ook nog bij horen. Anders wordt het lastig voor Arriva om ook 2 delige Flirts gekoppeld met 3 delige Flirts in te zetten op de Maaslijn en Zuid Limburg.



Laatst bewerkt door spurt2244 op 03-03-2021 15:50

03-03-2021 20:36:58
koekje
koekje

Onzin. SNG was eerder besteld dan FLIRT.


03-03-2021 21:07:11
spurt2244
spurt2244

Niks geen onzin vervolg optie SNG is na Flirt pas besteld en NS had liever extra Flirt dan SNG.


03-03-2021 21:07:55
spurt2244
spurt2244

Dubbele reactie kan weg.



Laatst bewerkt door spurt2244 op 03-03-2021 21:16

03-03-2021 21:19:22
michaben
michaben

NS Flirt was besteld via een onderhandse gunning zonder openbare aanbesteding onder het mom van spoed, een vervolgorder zou dan erg discutabel zijn omdat de spoed er dan vanaf is.


03-03-2021 21:53:15
VIRMm1
VIRMm1
Quote
spurt2244 (03-03-2021 21:07:11):

Niks geen onzin vervolg optie SNG is na Flirt pas besteld en NS had liever extra Flirt dan SNG.


Dat NS liever extra flirt wilde is een mooi koffiekamerverhaal (welke misschien inderdaad waar is) maar zoals michaben al zegt, NS kon ze niet meer zomaar kopen.


03-03-2021 22:16:11
Oldskool
Oldskool

Er was inderdaad sprake van (ook in de koffiekamers), maar gezien de kosten (SNG is veel goedkoper) is er vanaf gezien.


03-03-2021 23:00:55
aarclay
aarclay
Quote
mvanuden (03-03-2021 13:43:25):
Quote
spurt2244 (03-03-2021 13:05:50):
Quote
abbm (02-03-2021 20:03:45):
Quote
mfwv (01-03-2021 23:18:27):

Weet iemand of de bouw van de driedelige Flirts -herkenbaar aan 2 deuren per zijde in de kopbakken- voor de Maaslijn al gestart is? Ik weet dat de lijn nog niet geëlectrificeerd is maar wellicht dat Stadler toch al bezig is.


Wat ik gehoord heb was de vervolgorder verlopen en moesten ze opnieuw besteld worden. Ik ga er vanuit dat ze nog niet opnieuw besteld zijn.


Volgens wat ik begreep is Flirt-3 niet meer te bestellen.


Kun je daar meer over vertellen, ik vind dit wel heel spannend. Op de website van Stadler staat nu de "FLIRT 160" maar dat lijkt eerder een nieuwe naam voor de FLIRT-3 (de referenties verwijzen ook naar o.a. de FLIRT-3 op Gouda-Alphen).

Toevoeging: ik kan me overigens wel voorstellen dat de besteltermijn/optie voor de treinstellen voor de Maaslijn inmiddels verlopen is. De elektrificatie is pas jaren later klaar dan oorspronkelijk voorzien.


Alles wat Stadler als FLIRT bouwt is gemaakt op het FLIRT-3 platform. Ik heb echter het idee dat het platform door de vele bestellingen en verschillende soorten behoorlijk verwaterd geraakt is, en dat Stadler nu gewoon over Flirt 160 of Flirt 200 spreekt. Beiden hebben een aparte neus, maar de strakke spitsere neus van de Flirt 200 kan ook gewoon voor een Flirt 160 gebruikt worden. Inmiddels zijn er al diverse soorten Flirts's waaronder de bestseller die elektrisch is, maar ook diesel, bi-modaal, batterijen of waterstof behoort tot de mogelijkheden.

Met de FLIRT-4 werd blijkbaar de Flirt-200 bedoeld, maar ik heb eerder het idee dat door de hele mengelmoes aan mogelijkheden voor samenstellingen en aandrijvingen deze naam nooit officieel geworden is.



Laatst bewerkt door aarclay op 03-03-2021 23:04

04-03-2021 09:39:48
geert
geert
Quote
spurt2244 (03-03-2021 15:49:36):

Wat ik begreep wilde NS nog Flirts bijbestellen i.p.v. SNG maar kon dat niet meer omdat Stadler zich ging richten op de ontwikkeling van Flirt-4. Dat zal inhouden dat bestaande orders van Flirt-3 worden afgebouwd en lijkt mij dat de 13 Flirts van Arriva daar ook nog bij horen. Anders wordt het lastig voor Arriva om ook 2 delige Flirts gekoppeld met 3 delige Flirts in te zetten op de Maaslijn en Zuid Limburg.


Waarom zou dat lastig zijn? Er is vast te regelen dat ze gekoppeld kunnen rijden. Er zal wel een nieuw toelatingstraject nodig zijn, kan me voorstellen dat dat veel tijd kost.


04-03-2021 09:47:32
mich
mich

Zowiezo moet er ook ATB-NG op komen, want dat blijft liggen op de Maaslijn... Het is nog steeds niet duidelijk hoe de kruising van de duitse spanning van de goederensporen met de nederlandse spanning in Venlo geregeld moet worden. Vervoerders en ingenieursbureau's stellen voor boven de 2 engelse wissels 37B/43 en 35B/41A een stukje omschakelbare bovenleiding te maken geschakeld door de al aanwezige schakeling van spoor 2b. Prorail wilt dat echter persee niet en wilt een spanningssluis of een stukje bovenleidingloos spoor richting spoor MA. Beide zijn echter niet werkbaar.


04-03-2021 10:10:21
sjoerd
sjoerd

Er is ook al voorgesteld om de Maaslijn geheel los te koppelen en deze, komend van Roermond, langs de uiterste zuidzijde van het emplacement Venlo te leiden, en dan nog voor de Maasbruggen met een fly-over de spoorweg Grens - Venlo - Eindhoven te laten kruisen. Dat gaf echter aan de Blerickse zijde veel problemen, en je zou een soort tweede station nodig hebben in Venlo en in Blerick.

Een optie was nog om het spoor (de sporen?) uit Roermond voor het emplacement Venlo onder de goederenkruising door te leiden, en dan op het emplacement weer te laten boven komen, nog voor de perrons. Voor goederentreinen uit Roermond zou een gelijkvloerse aansluiting op de zuidzijde van het goederenemplacement kunnen blijven bestaan, weliswaar zonder spanningsconflict.


04-03-2021 10:28:20
Marco
Marco

Ik had ook al gelezen op een ander forum dat de 15 kV gaat verdwijnen, en er een spanningssluis komt ergens bovenop de heuvel in Duitsland. De 1500V zou genoeg moeten zijn qua vermogen, omdat de snelheid nog laag is.


04-03-2021 11:14:15 1
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Oldskool (03-03-2021 22:16:11):

Er was inderdaad sprake van (ook in de koffiekamers), maar gezien de kosten (SNG is veel goedkoper) is er vanaf gezien.


Dat SNG goedkoper is dan FLIRT klinkt logisch maar als je er even wat simpele wiskunde op los laat dan klopt het niet. Als je namelijk kijkt naar de zitplaatscapaciteit dan krijg je het volgende:

De NS betaalde voor de order van de 2e generatie SNG 400 miljoen euro (bron). De 2e generatie bestaat uit 50 driedelige en 38 vierdelige treinstellen. Een driedelig treinstel heeft 150 zitplaatsen (2e klas + 1e klas + klapzittingen). Een vierdelig treinstel heeft 200 zitplaatsen. Dat houdt in dat de 2e generatie 50*150 en 38*200 zitplaatsen omvangt. Dat is een totaal van 15100 zitplaatsen. Per zitplaats heeft de NS dus 26490 euro betaald.

Hetzelfde kan je doen met de Flirt-3. Deze order kostte de NS 280 miljoen euro (bron). De order bestaat uit 33 driedelige en 25 vierdelige treinstellen. Een driedelig treinstel heeft 158 zitplaatsen, en een vierdelig treinstel heeft 214 zitplaatsen (ook hier weer 1e klas + 2e klas + klapzittingen). Daarmee bevat de hele vloot Flirt's 33*158 en 25*214 zitplaatsen. Dat is een totaal van 10564 zitplaatsen. Per zitplaats heeft de NS dus 26505 euro betaald.

Ik heb hiervoor gekeken naar het aantal zitplaatsen omdat dit een erg belangrijkere factor is (hoe meer zitplaatsen, hoe meer capaciteit en hoe meer reizigers je kan vervoeren). Dat de 2e generatie SNG's dus besteld is (en geen Flirt) zal ongetwijfeld met de aanbestedingsprocedure te maken hebben, maar als je de kosten uitzet tegen de capaciteit dan wint de SNG het echt niet van de Flirt.



04-03-2021 11:18:22
Oldskool
Oldskool

Ik geef alleen door wat intern gezegd is over de aanschaf van een stel. wink


04-03-2021 11:59:24
sjoerd
sjoerd

Het is ook maar net hoe je de zaken presenteert. Ik houd erg van nuchtere redeneringen. Die behoeven niet de leidende te zijn, maar een heldere manier van kijken is welde moeite waard als je voor grote beslissingen komt te staan. Wat levert het je netto op?

Het spreekt vanzelf dat je als bestuurder altijd wel een manier vindt om je beslissingen te motiveren, maar dan is wat slim tegenwicht, ook al is dat niet leidend, ontwapenend, ook voor bestuurders.


04-03-2021 13:57:02
michaben
michaben
Quote
Trainplaza (04-03-2021 11:14:15):

Dat SNG goedkoper is dan FLIRT klinkt logisch maar als je er even wat simpele wiskunde op los laat dan klopt het niet.


Je moet er naast wiskunde ook economie op loslaten natuurlijk. Je vergelijkt hier de initiele bestelling van FLIRT met het vervolgorder van SNG. Daar zit zo'n 4 jaar verschil tussen waarvan je de inflatie mee moet nemen.


04-03-2021 14:33:14
mich
mich
Quote
Marco (04-03-2021 10:28:20):

Ik had ook al gelezen op een ander forum dat de 15 kV gaat verdwijnen, en er een spanningssluis komt ergens bovenop de heuvel in Duitsland. De 1500V zou genoeg moeten zijn qua vermogen, omdat de snelheid nog laag is.


Dat is wel een plan geweest binnen prorail maar niet haalbaar vanwege de helling tussen Vl en Kn en de omschakeltijd van 2 minuten van een vectron. Is ook al getest, met als gevolg een stranding.


04-03-2021 19:53:12
geert
geert
Quote
mich (04-03-2021 09:47:32):

Zowiezo moet er ook ATB-NG op komen, want dat blijft liggen op de Maaslijn... Het is nog steeds niet duidelijk hoe de kruising van de duitse spanning van de goederensporen met de nederlandse spanning in Venlo geregeld moet worden. Vervoerders en ingenieursbureau's stellen voor boven de 2 engelse wissels 37B/43 en 35B/41A een stukje omschakelbare bovenleiding te maken geschakeld door de al aanwezige schakeling van spoor 2b. Prorail wilt dat echter persee niet en wilt een spanningssluis of een stukje bovenleidingloos spoor richting spoor MA. Beide zijn echter niet werkbaar.


En wat is dan het bezwaar tegen omschakelbare bovenleiding?


04-03-2021 20:04:38
sjoerd
sjoerd

Op zich is er geen bezwaar tegen omschakelbare bovenleiding: het kan technisch, en zo is het ook tot nu toe op Venlo, en op andere plekken, zoals Bentheim. Het nadeel is, dat de trein altijd moet stoppen, waarna Post T de spanning wisselt. Vaak moet er loc gewisseld worden en dan is dat stoppen niet zo'n bezwaar. Moderne locs kunnen vaak onderweg spanningwisselen, wat tijd en energie scheelt.

Daarnaast gebeurt het nogal eens, zoals laatst ook weer, dat een lok de panto's opzet onder de verkeerde spanning, of dat een lok doorschiet of een rood seintje heeft gemist. Resultaat: vuurwerk.


04-03-2021 20:34:58
cuneo56
cuneo56

Ik snap niet wat het bezwaar kan zijn tegen een omschakelbare sectie boven wissels 37B/43 en 35B/41A, dat is niet anders dan wat er nu hangt boven b.v de wissels 87/89A en daarnaast.

Je zult "enkel"dat omschakelen moeten koppelen aan rijweg instelling en wat aan de "bekabeling"aanpassen. Goed, dat kost wat aan enginering en uitvoering, maar verder hoeft er dan aan de exploitatie van Venlo niets te veranderen.


04-03-2021 20:37:23
thom
thom

Het ging hier om een stuk schakelbare bovenleiding in de wisselstraat, dus het schakelen van Duitse spanning vanaf de goederensporen richting Kaldenkirchen en het schakelen van Nederlandse spanning bij een rijweg de zuidelijke Maaslijn op.

Het wisselen voor de trein gebeurd dan nog steeds op de goederensporen, alleen in de wisselstraat zou de spanning dan mee schakelen met de ingestelde rijweg.

Staat daarmee dus los van het stil moeten staan voor het wisselen van de spanning, in die gebeurtenis zou dan niets veranderen :)


05-03-2021 10:22:03
mich
mich

Inderdaad, verhaal van Sjoerd is hier niet van toepassing wat daar veranderd niets aan. Dat Prorail het niet wilt heeft waarschijnlijk te maken met een aantal zaken, let wel dit is een vermoeden:
-risico bij een spanningssluis is voor de vervoerder als er wat fout gaat, bij omschakelbare bovenleiding voor Prorail
-Prorail is als organisatie niet gewend logisch na te denken en voor de operationeel gemakkelijkste uitvoering te gaan.
-Prorail wilt van omschakelbare bovenleiding af omdat dat "eng" is, en het geen standaard onderdelen zijn maar speciaal gemaakt en onderhouden moet worden.

Zo zou hij kunnen worden: plan Venlo

Of zelfs zo, dan kun je electrisch rijden met goederentreinen Kn-Rm: plan Venlo 2



Laatst bewerkt door mich op 05-03-2021 10:55

05-03-2021 15:01:07
sjoerd
sjoerd

Ik suggereerde inderdaad een mogelijkheid om doorgaand elektrisch te rijden; en de spanningswissel buiten Venlo te leggen, maar zie ook wel in dat ondanks de meerspanningslocs dat geen haalbare kaart lijkt, gezien de hellingen na Venlo en de lange omschakeltijd binnen de loc.

Overigens is er van het emplacement Kaldenkirchen nog maar een schijntje over van wat er eerst was, en een spanningswissel daar zou niet alleen veel problemen in Venlo oplossen; er is ook nog voldoende ruimte. Als tenminste de gemeente Kaldenkirchen (of welke dan ook) niet zo angstig doet over locwissels als bijvoorbeeld Roosendaal.

Is er voldoende power om onder de Nederlandse spanning de helling naar Kaldenkirchen op te komen?


05-03-2021 16:11:27
phantom
phantom
Quote
mich (04-03-2021 14:33:14):
Quote
Marco (04-03-2021 10:28:20):

Ik had ook al gelezen op een ander forum dat de 15 kV gaat verdwijnen, en er een spanningssluis komt ergens bovenop de heuvel in Duitsland. De 1500V zou genoeg moeten zijn qua vermogen, omdat de snelheid nog laag is.


Dat is wel een plan geweest binnen prorail maar niet haalbaar vanwege de helling tussen Vl en Kn en de omschakeltijd van 2 minuten van een vectron. Is ook al getest, met als gevolg een stranding.



Als ik bovenstaande correct lees,dan gaat dat niet.


05-03-2021 19:42:33
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
sjoerd (05-03-2021 15:01:07):

Ik suggereerde inderdaad een mogelijkheid om doorgaand elektrisch te rijden; en de spanningswissel buiten Venlo te leggen, maar zie ook wel in dat ondanks de meerspanningslocs dat geen haalbare kaart lijkt, gezien de hellingen na Venlo en de lange omschakeltijd binnen de loc.

Overigens is er van het emplacement Kaldenkirchen nog maar een schijntje over van wat er eerst was, en een spanningswissel daar zou niet alleen veel problemen in Venlo oplossen; er is ook nog voldoende ruimte. Als tenminste de gemeente Kaldenkirchen (of welke dan ook) niet zo angstig doet over locwissels als bijvoorbeeld Roosendaal.

Is er voldoende power om onder de Nederlandse spanning de helling naar Kaldenkirchen op te komen?


Graaf je toch de helling af.

Scheelt ook weer overwegen.


05-03-2021 20:36:57
sjoerd
sjoerd

Dan kom je in Kaldenkirchen ongeveer 15 meter onder het station uit.wink


06-03-2021 09:21:59
mich
mich
Quote
sjoerd (05-03-2021 15:01:07):

Ik suggereerde inderdaad een mogelijkheid om doorgaand elektrisch te rijden; en de spanningswissel buiten Venlo te leggen, maar zie ook wel in dat ondanks de meerspanningslocs dat geen haalbare kaart lijkt, gezien de hellingen na Venlo en de lange omschakeltijd binnen de loc.

Overigens is er van het emplacement Kaldenkirchen nog maar een schijntje over van wat er eerst was, en een spanningswissel daar zou niet alleen veel problemen in Venlo oplossen; er is ook nog voldoende ruimte. Als tenminste de gemeente Kaldenkirchen (of welke dan ook) niet zo angstig doet over locwissels als bijvoorbeeld Roosendaal.

Is er voldoende power om onder de Nederlandse spanning de helling naar Kaldenkirchen op te komen?


Omschakelen in Kn is het probleem verplaatsen. Je moet dan daar wat nieuws gaan bouwen, en het levert allemaal nieuwe problemen op.
-In Kn is nu helemaal geen ruimte voor extra sporen, en je moet daar wel een enkelsporig bomvol baanvak op
-De complete vloot van de eurobahn even vervangen voor nieuw MS materieel (alleen dit al kost meer dan in Vl de bovenleiding wijzigen
-Duitsland zit begrijpelijk niet te wachten hierop.



Laatst bewerkt door mich op 06-03-2021 09:25

06-03-2021 09:54:16
marvinkok
marvinkok

Die eurobahn-vloot is nog niet zo'n probleem als je zorgt dat de verbowuing samenvalt met de nieuwe concessie. Dan is er toch multicourant materieel nodig om door te rijden naar Eindhoven. Iets waar de eurobahn niet op ingeschreven heeft overigens, maar dat is een andere discussie...


06-03-2021 10:27:56
treinhobby
treinhobby
Quote
sjoerd (04-03-2021 20:04:38):

Op zich is er geen bezwaar tegen omschakelbare bovenleiding: het kan technisch, en zo is het ook tot nu toe op Venlo, en op andere plekken, zoals Bentheim. Het nadeel is, dat de trein altijd moet stoppen, waarna Post T de spanning wisselt. Vaak moet er loc gewisseld worden en dan is dat stoppen niet zo'n bezwaar. Moderne locs kunnen vaak onderweg spanningwisselen, wat tijd en energie scheelt.

Daarnaast gebeurt het nogal eens, zoals laatst ook weer, dat een lok de panto's opzet onder de verkeerde spanning, of dat een lok doorschiet of een rood seintje heeft gemist. Resultaat: vuurwerk.


Schakelen in Venlo altijd alle secties tegelijk? Want als je dan de wissels waar de Maaslijn de lijn naar Kaldenkirchen kruist toevoegd, betekend dit wel diverse beperkingen.

Dan kan de Maaslijn niet die kruising over als de Eurobahn langs het perron staat.

Begrijp dat Prorail dan inderdaad bezwaar heeft.

Dan is een fly-over voor de Maaslijn misschien een betere oplossing.


06-03-2021 10:43:09
BVisser
BVisser

Er was ooit een plan om het goederenemplacement richting Blerick te verschuiven. Nooit meer iets over gehoord.


06-03-2021 10:48:55
AlbertP
AlbertP
Quote
treinhobby (06-03-2021 10:27:56):

Schakelen in Venlo altijd alle secties tegelijk? Want als je dan de wissels waar de Maaslijn de lijn naar Kaldenkirchen kruist toevoegd, betekend dit wel diverse beperkingen.


Lijkt me niet, de IC naar Schiphol vertrekt van een omschakelbaar spoor (3) vlak voor de Eurobahn. Of moet de Eurobahn nu de stroomafnemer laten zakken tot de IC weg is?


06-03-2021 12:17:25
bart84
Moderator
bart84

Een paar opties waar ik aan denk (en treinhobby ook). De Maaslijn vanuit het zuiden via een fly-over of dive under de sporen van/naar Kn laten kruisen en ter hoogte van de reinigingssporen weer aansluiten zodat sporen 1, 2 en 3 bereikt kunnen worden. Hierbij kan eventueel overwogen worden om sporen 1, 2, 3, 62 en 56 enkel met 1500V te voeden en spoor 4a/b en 5a/b schakelbaar te maken voor de treindienst van/naar Kn. Spoor 33 tot wissels 55A/B zou ruimte kunnen maken voor de fly-over/dive-under aansluiting vanaf de maaslijn.
Enige puntje van aandacht zou dan zijn als er een getrokkentrein met locwissel op spoor 4 plaats zou moeten vinden, waardoor dit spoor lang bezet zou zijn. Eventueel hiervoor ook spoor 3a schakelbaar maken, zodat er minstens twee perronsporen schakelbaar zijn, maar de noodzaak is minder groot als de treindienst vanuit Kn naar Ehv met multicourant materieel gaat rijden.

Een optie zonder dive-under/fly-over:
Spoor 34 de sporen welke aansluiten op wissels 53A/B en 35A/B, 37B, 41A en 43 onafhankelijk van elkaar schakelbaar maken in combinatie met een ingestelde rijweg. Hierbij kan er altijd van/naar Kn via spoor 1 gereden worden zonder de maaslijn te kruisen en hoeft er van/naar de goederensporen alleen van spanning geschakeld te worden rondom wissels 35A/B tm 43.


07-03-2021 11:27:31
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ben bang dat het toch op een accutrein moet gaan worden op de Maaslijn.

Hoeft men op Nmrep de Arriva sporen niet van bovenleiding te voorzien.

Dat zat toch al niet in de oorspronkelijke begroting.


07-03-2021 14:54:12
hw1969
hw1969

Venlo is een gordiaanse knoop, waarbij elke oplossing voor een vraagstuk weer een nieuw vraagstuk oproept. Dat maakt het nu onmogelijk om een oplossing te verzinnen die geen nadelen kent.

De sporen 1 tot en met 3 in Venlo zijn apart van elkaar te schakelen (ook a en b-fasen). Voor de Maaslijn is het uitgangspunt dat de elektrische treinen aanzetten en met gestreken stroomafnemer onder het emplacementsdeel doorgaan dat met 15kV is geëlektrificeerd. Dat gebeurt immers op beweegbare bruggen ook. Proeven wezen uit dat het snelheidsverlies niet zo groot is. Nadeel van deze oplossing is dat het een tweede reden oplevert waarom goederentreinen op de Zuidelijke Maaslijn met dieseltractie moeten blijven rijden (de eerste is de beschikbaarheid van E-locs met ATB-NG). Die treinen rijden het deel van het goederenemplacement op waar 15 kV hangt.

Voor de lange termijn wil ProRail graag een spanningssluis op de vrije baan richting Kaldenkirchen en het hele emplacement onder 1500V brengen. Problemen daarbij zijn inderdaad de helling, de adhesie van locs op vochtige herfstdagen, Duitse regelgeving met betrekking tot het naderen van en stilstaan op overwegen en de wens dat een oplossing niet mag leiden tot tonnagebeperkingen. De huidige omschakelinstallatie is verouderd, niet uitbreidbaar, componenten zijn niet meer leverbaar en de vakkennis (ook bij leveranciers) sterft uit. DB Netz kent het vraagstuk. Zo willen ze graag van de omschakelinstallatie op Aachen Hbf af om dezelfde redenen.

En nog verder in de tijd zou je eigenlijk het hele station en emplacement Venlo anders willen inrichten. Dan kun je dromen over een viersporige Maasbrug, een extra eilandperron, een fly over voor de Maaslijn, enz.

Een en ander is de huidige stand van zaken. Formele besluitvorming moet nog plaatsvinden inclusief consultatie van vervoerders. Die zijn tussentijds regelmatig op de hoogte gesteld van de vraagstukken en uitwerkingen.


07-03-2021 14:55:32
hw1969
hw1969
Quote
marvinkok (06-03-2021 09:54:16):

Die eurobahn-vloot is nog niet zo'n probleem als je zorgt dat de verbowuing samenvalt met de nieuwe concessie. Dan is er toch multicourant materieel nodig om door te rijden naar Eindhoven. Iets waar de eurobahn niet op ingeschreven heeft overigens, maar dat is een andere discussie...


Dat zou ook gek zijn. Voor zover mij bekend loopt die aanbesteding nog.


07-03-2021 15:39:58
marvinkok
marvinkok

Wat is er precies gek aan?

De inschrijving is al lang en breed gesloten, alleen de winnaar moet nog bekend gemaakt worden.


08-03-2021 07:52:32
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (05-03-2021 15:01:07):

Overigens is er van het emplacement Kaldenkirchen nog maar een schijntje over van wat er eerst was, en een spanningswissel daar zou niet alleen veel problemen in Venlo oplossen; er is ook nog voldoende ruimte. Als tenminste de gemeente Kaldenkirchen (of welke dan ook) niet zo angstig doet over locwissels als bijvoorbeeld Roosendaal.

Juist de laatste jaren is er meer activiteit in Kaldenkirchen, met de railterminal van Cabooter. Er loopt een spoor achter het station langs, daar zou je de ruimte hebben om om te kunnen schakelen, maar dat zal dan de activiteiten van de railterminal weer in de weg zitten.

Is er voldoende power om onder de Nederlandse spanning de helling naar Kaldenkirchen op te komen?


Met 4500 kW ben je met één loc tot ongeveer 55 km/h beperkt in het vermogen dat je op de rails kunt zetten. Met twee locs wordt dat natuurlijk de helft.

Wat ik niet begrijp is dat het 2 minuten moet duren om een loc om te schakelen. Vroeger moesten we stoppen om een loc te wisselen of de sporen om te schakelen, nu moeten we stoppen omdat de loc te lang nodig heeft om om te schakelen. Zo komt er van die vooruitgang ook weinig terecht.


08-03-2021 07:57:47
mdeen
mdeen
Quote
mich (05-03-2021 10:22:03):


Zo zou hij kunnen worden: plan Venlo

Of zelfs zo, dan kun je electrisch rijden met goederentreinen Kn-Rm: plan Venlo 2


En wat als je nu wissels 35B/41A en 37B/43 op 1500V legt? Dan moeten de goederentreinen met gestreken pantografen door die wissels maar direkt daarna kunnen ze weer met 15 kV verder. Omschakelen beginnen op de brug, uitrollen over de goederensporen en daar de 15 kV oppikken.


08-03-2021 08:49:09
gvttreinen
gvttreinen

Niet de goedkoopse oplossing maar ik denk eerder aan een dive-under van van sporen 3 en 4 onder goederensporen door richting Rm en daarbij gelijk de tunnel doortrekken onder overweg Vierpaadjes door echter hier loopt al een project.

Een (diesel)spoor takt van goederenemplacement af en takt verderop aan spoor richting Rm aan.

Vergt nogal wat aanpassingen aan zuidoostzijde emplacement en is zeker niet de goedkoopste maar wel de meest elegante en waarschijnlijk ook storingsvrije (gezien het ontbreken van een kleine omschakelstuk) oplossing.

Andere oplossing, Arrvia haar electrische treinstellen voorzien van accupack zodat bij verlaten of binnenkomen Venlo naar/vanuit Rm op accu gereden wordt dus met gestreken stra`s.


08-03-2021 09:02:53
mich
mich
Quote
mdeen (08-03-2021 07:57:47):
Quote
mich (05-03-2021 10:22:03):


Zo zou hij kunnen worden: plan Venlo

Of zelfs zo, dan kun je electrisch rijden met goederentreinen Kn-Rm: plan Venlo 2


En wat als je nu wissels 35B/41A en 37B/43 op 1500V legt? Dan moeten de goederentreinen met gestreken pantografen door die wissels maar direkt daarna kunnen ze weer met 15 kV verder. Omschakelen beginnen op de brug, uitrollen over de goederensporen en daar de 15 kV oppikken.


Meeste treinen wisselen daar van machinist he, NL machinisten mogen niet solo naar Kn, en D machinisten niet verder dan Vl. Bovendien is Prorail niet goed in staat doorgaande rijwegen aan te bieden vanwege het drukke treinverkeer.


08-03-2021 09:13:26
thom
thom

Een Nederlandse machinist tot Kaldenkirchen en daar personeel wisselen komt ook gewoon voor.



Laatst bewerkt door thom op 08-03-2021 09:14

08-03-2021 09:29:50
mich
mich
Quote
thom (08-03-2021 09:13:26):

Een Nederlandse machinist tot Kaldenkirchen en daar personeel wisselen komt ook gewoon voor.


En dat is dus illegaal...


08-03-2021 10:09:06
maarten83
maarten83

Als die Duitsland bevoegd is dan mag dat gewoon.


08-03-2021 11:38:16
hw1969
hw1969
Quote
gvttreinen (08-03-2021 08:49:09):

Andere oplossing, Arrvia haar electrische treinstellen voorzien van accupack zodat bij verlaten of binnenkomen Venlo naar/vanuit Rm op accu gereden wordt dus met gestreken stra`s.


Daarvoor is een accupak niet nodig. De trein heeft voldoende vaart om met gestreken stroomafnemers het spanningsloze en 15kV-deel te passeren. Accu zou hoogstens helpen het strandingsrisico te beperken.


08-03-2021 14:14:13
gvttreinen
gvttreinen

Ik weet niet maar bij vertrek is het nog zo`n 350 meter tot aan kruising met goederensporen, de maximum snelheid is 40 tot ruim 600 meter na die kruising alvorens de snelheid opgevoerd mag worden, ik weet niet of je na een korte optrek freewheelend die kruising kan passeren, laat me graag voorlichten ;-)


08-03-2021 14:44:23
hw1969
hw1969

Als de bekende spoorcollega Frank van S. zegt dat het kan, dan kan het ook.


08-03-2021 15:31:19
sjoerd
sjoerd

Ik weet niet of het hier al gemeld is, maar op 22-2-2021 is op Maastricht Randwijck - Eisden Grens naast de ATB ook ATBNG in dienst gegaan. Volgens de ABV kunnen er nu nieuwe treinen rijden.

Ze zullen wel bedoelen, dat de treindiensten van Maastricht uit nu door kunnen naar de grens. Nu nog ETCS en ze kunnen en mogen de grens ook over van de Belgen. Pendelen naar Eijsden zou dus in principe nu ook al kunnen over één spoor.


08-03-2021 15:36:27
hw1969
hw1969

Er lag tussen Randwijck en de Belgische grens geen treinbeïnvloeding. Er is nu ATB EG geïnstalleerd (en niet NG)



Laatst bewerkt door hw1969 op 08-03-2021 15:37

08-03-2021 15:37:09
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (08-03-2021 14:14:13):

Ik weet niet maar bij vertrek is het nog zo`n 350 meter tot aan kruising met goederensporen, de maximum snelheid is 40 tot ruim 600 meter na die kruising alvorens de snelheid opgevoerd mag worden, ik weet niet of je na een korte optrek freewheelend die kruising kan passeren, laat me graag voorlichten ;-)


Ook dat gaat ProRail natuurlijk niet goedkeuren. Zoals ik op 4-3 al opperde, is een dive-under voor de Maaslijn de beste, maar duurste oplossing. En voor de goederentreinen kan achterom een aansluiting naar het emplacement gemaakt worden.


08-03-2021 15:39:33
sjoerd
sjoerd
Quote
hw1969 (08-03-2021 15:36:27):

Er lag tussen Randwijck en de Belgische grens geen treinbeïnvloeding. Er is nu ATB EG geïnstalleerd (en niet NG)


Het staat er toch echt. Ik verbaasde me ook al. En die opmerking van de nieuwe treinen zou dan wel kloppen? In de ABV's staat wel vaker een foutje.


08-03-2021 16:40:05
AJT
AJT

Iets ten noorden van Eijsden ligt een wissel waardoor een trein in beide richtingen links kan rijden tussen Maastricht en Eijsden


08-03-2021 16:48:56
Korte_Naam
Korte_Naam

Het overloopwissel waar je op doelt is gesaneerd.


08-03-2021 17:43:46
gvttreinen
gvttreinen

En wat ik zojuist vernam, ondanks het bediende sein in Edn is keren toch niet gewoon mogelijk.


08-03-2021 19:33:57
sjoerd
sjoerd

Verwarring ten top. Er lag ATB tussen Randwijck en Eijsden grens, en nu is er -bij navraag gebleken- ATB en ATB VV (verbeterde versie). Ik heb nog geen tekeningen, alleen een wijzigingsblad, en kan het dus niet controleren.

Zoals al veel eerder gemeld in een ander topic, zijn de overloopwissels in Eijsden niet alleen fysiek opgebroken, maar zijn ze ook in de beveiligingsschakelingen niet meer aanwezig.

Nu blijkt uit de bijdrage van gvttreinen hiervoor, dat terugkeren uit Eijsden over het zelfde spoor (dus keren) niet meer mogelijk is.

Waarom de ABV dan rept over andere treinen die er nu wel mogen rijden, kan ik evenmin nagaan.


08-03-2021 20:14:40
mich
mich
Quote
gvttreinen (08-03-2021 14:14:13):

Ik weet niet maar bij vertrek is het nog zo`n 350 meter tot aan kruising met goederensporen, de maximum snelheid is 40 tot ruim 600 meter na die kruising alvorens de snelheid opgevoerd mag worden, ik weet niet of je na een korte optrek freewheelend die kruising kan passeren, laat me graag voorlichten ;-)


Eigenlijk niet. Je hebt vanaf sein 44 of 42 ongeveer 100 meter om op te trekken en vanaf sein 14 ongeveer 150 meter. Dat zou net kunnen, ware het niet je met een aanwijzing STS of overweg max 10km/h kunt rijden en dan ga je de mist in. Stukje bovenleidingsloos spoor in een wisselstraat is vragen om problemen. Ook al omdat de bovenleiding en tractie installatie van de treinen stuk zal gaan als onverhoopt een keer vergeten wordt de stroomafnemer neer te laten. Dit in tegenstelling tot de eerder genoemde bovenleidingsloze bruggen, waar de stroomafnemer gewoon op kan blijven staan zonder schade.


08-03-2021 20:24:10
mfwv
mfwv

Ach, voor die 1x per jaar dat een aanwijzing of een defecte overweg daar voorkomt moet je dat risico accepteren, desnoods verbus je dan maar als dat extreem dure maatregelen bespaard vind ik.


08-03-2021 20:41:21
Henk1619
Henk1619

Het 'probleem' van de overweg lost zichzelf wel op: vervanging overweg door tunnel

En voor wat betreft de kruising zou je kunnen kijken of de maximale uitslag van 15 kV stroomafnemers groot genoeg is om boven het Nederlandse maximum uit te komen.


08-03-2021 21:13:56
Henk1619
Henk1619
Quote
hw1969 (07-03-2021 14:54:12):

Nadeel van deze oplossing is dat het een tweede reden oplevert waarom goederentreinen op de Zuidelijke Maaslijn met dieseltractie moeten blijven rijden (de eerste is de beschikbaarheid van E-locs met ATB-NG). Die treinen rijden het deel van het goederenemplacement op waar 15 kV hangt.

Tsja, als goederen met diesel moet blijven rijden, waarom zou je dan uberhaupt gaan elektrificeren? En tegen dat ATB-NG probleem lopen de goederenvervoerders op talloze plaatsen in het land aan. Daar is een hele eenvoudige oplossing voor: die incourante troep zo snel mogelijk opruimen.

Dat je sporen op rijdt die aan de duitse kant een stukje 15 kV hebben hoeft toch niet onoverkomelijk te zijn? Alles wat elektrisch rijdt komt met gestreken stroomafnemers het station binnen, daar kunnen ook nog wel een paar vanaf de Maaslijn bij.

Quote
hw1969 (07-03-2021 14:54:12):

De huidige omschakelinstallatie is verouderd, niet uitbreidbaar, componenten zijn niet meer leverbaar en de vakkennis (ook bij leveranciers) sterft uit. DB Netz kent het vraagstuk. Zo willen ze graag van de omschakelinstallatie op Aachen Hbf af om dezelfde redenen.

Veel gekker moet het niet worden. Leverbaarheid en vakkennis worden alleen een probleem als de infrabeheerders geen bestellingen meer plegen. Dus doordat de installaties niet tijdig worden vervangen en uitgebreid bestaat er geen markt voor.


08-03-2021 21:30:15
jeanne
jeanne

Ben in een grijs verleden wel eens in Venlo geweest maar ik heb mij terplaatse nooit zo verdiept in de situatie dat ik een antwoord heb. Maar nu vraag ik mij af of iets als een dive-under een oplossing zou kunnen zijn richting zuiden. Natuurlijk zijn tal van opstakels in trace te overwinnen en of zo iets daarom wel past kan ik op een internet kaart gewoon niet inschatten!