28-10-2022 23:59:42 1
seinhuis
seinhuis

In Niezijl (tussen Groningen en Leeuwarden) is een koeien tunnel geopend.

De 160 vrouwen die bij de opening aanwezig waren riepen boe cheeky


29-10-2022 01:30:51
scooter
scooter
Quote
martijn (28-10-2022 13:45:46):

De nacht-Intercity's Gronigen - Schiphol en Maastricht - Schiphol van Arriva zijn inmiddels in de reisplanner terug te vinden (uiteraard wel een datum in de nieuwe dienstregeling gebruiken). Een enkele reis kost 10 euro. Reserveren in de Glimble-app is verplicht.

Hoewel ze wel in de reisplanner staan, gaan de treinen Groningen - Schiphol pas in januari 2023 rijden omdat de machinisten nog geen wegbekendheid kunnen opdoen door de beperkingen op de Hanzelijn.


Waarbij de trein naar Maastricht net een half uur voor de 1e IC van NS zit in Ehv


31-10-2022 09:13:39 1
john2
john2

Artikel op de website van Rover over de Arriva nachttrein Maastricht - Utrecht - Schiphol .www.rover.nl


31-10-2022 09:30:58 1
martijn
martijn

Ja Arriva heeft hun persbericht wijd verspreid. De meeste regionale media hebben het gewoon gekopierd. Denk niet dat het veel toevoegt om dat hier tig keer te plaatsen. Ik zie wel dat ze het bij Rover niet helemaal hebben begrepen, die hebben het over een trein op vrijdag- én zaterdagnacht...

Ik had bovendien van een reizigersvereniging wel een kritischer bericht verwacht. Bijvoorbeeld over de consequenties van het ticket in een bepaalde app en de hiermee samenhangende rechten voor doorgaande reizigers naar het Nachtnet of internationale treinen bij vertraging e.d.



Laatst bewerkt door martijn op 31-10-2022 10:22


01-11-2022 07:17:10
martijn
martijn

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar gisteravond ging het in Nieuwsuur over de concurrentie op het Nederlandse spoor en vertelde Arriva Directeur Anne Hettinga onder andere over hoe zij door hun goede werksfeer nog amper personeelstekort hebben en zo ook nog wel wat meer treinen op het hoofdrailnet kunnen overnemen...



Laatst bewerkt door martijn op 01-11-2022 07:30

01-11-2022 08:30:46
mdeen
mdeen

Haha, knuppel, hoenderhok.

Het staat hem natuurlijk vrij om zijn werknemers uit te lenen aan NS. Het zullen grotendeels zelfs ex-NS'ers zijn die snel genoeg weer weg- en materieelbekendheid hebben.

Maar is het niet zo dat NS meer een tekort aan conducteurs heeft? En die heeft Arriva dan weer niet zo veel.



Laatst bewerkt door mdeen op 01-11-2022 08:31

01-11-2022 08:59:14 3
Ysbergsla
Ysbergsla

Bovendien vallen bij Arriva dagelijks de nodige treinen uit. Dat loopt ontegenzeggelijk niet direct in de honderden, echter sprak - als mijn oude geheugen mij niet in de steek laat - RTV Noord over een rituitval bij Arriva Noord-Nederland van meer dan 7 procent. Teleurstellend dat Nieuwsuur dat niet op voorhand opgezocht heeft. Het had een meer gebalanceerd vraaggesprek opgeleverd.


01-11-2022 09:29:05 2
martijn
martijn

Klopt. Ik begrijp dat er belangrijkere dingen spelen in de wereld en dat de redactie wordt ingezet voor de grotere items én dat Hilversum mijlenver van "de regio" ligt. Maar iemand van de redactie had toch even kunnen googelen om te kijken of het gras bij de regionale vervoerders daadwerkelijk zoveel groener is. Of desnoods even op de Twitter-account van Arriva kunnen kijken voor een portie uitvallende treinen en reacties van reizigers...


01-11-2022 10:00:33
Oldskool
Oldskool
Quote
Ysbergsla (01-11-2022 08:59:14):

Bovendien vallen bij Arriva dagelijks de nodige treinen uit. Dat loopt ontegenzeggelijk niet direct in de honderden, echter sprak - als mijn oude geheugen mij niet in de steek laat - RTV Noord over een rituitval bij Arriva Noord-Nederland van meer dan 7 procent. Teleurstellend dat Nieuwsuur dat niet op voorhand opgezocht heeft. Het had een meer gebalanceerd vraaggesprek opgeleverd.


Volgens Oogtv zijn er in het eerste half jaar van 2022 ruim 4400 ritten uitgevallen bij Arriva.

linkje plaatsen lukte weer eens niet, helaas.


01-11-2022 10:31:01
martijn
martijn

...en dat alleen in Groningen. Op Twitter zie je bijvoorbeeld de pendel Nijmegen - Venray vaak grootendeels geschrapt worden.


01-11-2022 11:40:38
Oldskool
Oldskool

@Martijn, Ik ga Arriva niet bashen, maar Meneer Hettinga moet niet zeggen dat zijn bedrijf geen tekorten heeft aan machinisten. Dat heeft ie wel, gezien de tweets van Arriva_NL op Twitter. Ik kom geregeld in Groningen en praat met de collega's van Arriva. En dan hoor je nog wel een iets. wink


01-11-2022 11:48:29
bert
bert

Was een slecht voorbereid interview in Nieuwsuur. Ze luisterde slecht en zoomde niet in op dingen die Hettinga moest toegeven. Bovendien vechten ze de NS concessie aan, maar die willen ze helemaal niet. Ze willen alle stoptreinen in de regio in de klauwtjes hebben. Was totaal verkeerde voorstelling van zaken. Arriva is in praktijk niets beter dan NS, hooguit is de toon wat anders en is de klantenservice s avonds al vroeg dicht


01-11-2022 12:09:40
john2
john2

De telefonische klantenservice van Arriva is 's avonds tot 23:00 uur bereikbaar.


01-11-2022 12:19:17 1
bert
bert

Had ik niks aan toen de laatste bus om 23.30 mijn halte voorbij reed....


01-11-2022 12:42:52
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Oldskool (01-11-2022 11:40:38):

@Martijn, Ik ga Arriva niet bashen, maar Meneer Hettinga moet niet zeggen dat zijn bedrijf geen tekorten heeft aan machinisten. Dat heeft ie wel, gezien de tweets van Arriva_NL op Twitter. Ik kom geregeld in Groningen en praat met de collega's van Arriva. En dan hoor je nog wel een iets. wink


En dat is ook al uitvoerig in de openbaarheid geweest:

Machinisten uiten kritiek op Arriva (treinreiziger.nl)


01-11-2022 13:17:04 2
martijn
martijn

En daarom jammer dat de redactie van Nieuwsuur niet even heeft gekeken van welk bedrijf ze iemand hebben uitgenodigd om zo tijdens het promotiepraatje nog even een kritische vraag te kunnen stellen...


01-11-2022 13:19:54 1
Oldskool
Oldskool

Is het zeker. Daarom is het des te triester dat nieuwsuur zulk slecht vooronderzoek heeft gedaan. Hadden ze Hettinga daar mooi mee kunnen confronteren. Hij kreeg alle ruimte zonder weerwoord.


11-11-2022 12:05:06 3
egnbg
egnbg

Er komt een vaste veiligheidsteam op de Vechtdallijn Zwolle-Emmen

Bizar als je leest wat voor overlast ze (en met ze bedoel ik natuurlijk de asielzoekers die hier niets te zoeken hebben) geven...

Link



Laatst bewerkt door egnbg op 11-11-2022 12:06

11-11-2022 13:49:58 1
Muizeneus
Muizeneus

Hohoho...

die asielzoekers hebben hier wel degelijk iets te zoeken. Dat ze dat vervolgens hier niet vinden is in de eerste plaats triest voor henzelf. Erg makkelijk praten voor ons als rijke westerlingen dat anderen niet dezelfde kansen mogen hebben als wij....

En de genoemde overlast wordt echt niet alleen maar gepleegd door deze asielzoekers, net zomin dat elke asielzoeker dit soort dingen doet

kortom een iets andere toonzetting zou ik wel waarderen


11-11-2022 14:43:19
stijngeluk
stijngeluk

letterlijk uit het artikel:

De overlast op de lijnen wordt vooral veroorzaakt door veiligelanders, oftewel asielzoekers met weinig tot geen kans op een verblijfsvergunning.

Niemand suggereert dat andere allemaal wel lievertjes zijn, alleen er word een reden gegeven waarom dit specifiek op deze lijn zo hoog is en door welke personen dit komt. Daarnaast ook voorbeelden wat er gebeurt in de treinen is goed voor de volledigheid van het artikel lijkt me.


11-11-2022 14:50:38 1
Muizeneus
Muizeneus

zeker, maar de krant gebruikt de term 'veilige landers' terwijl egnbg spreekt over 'mensen die hier niets te zoeken hebben' Daarin zit een groot verschil van toonzetting en daar doelde ik op


11-11-2022 15:11:11
egnbg
egnbg

Ja ik bedoel dus ook asielzoekers die uit de veilige landen komen. Uiteraard niet de mensen die noodgedwongen hierheen komen om asiel aan te vragen.


11-11-2022 16:54:40
Muizeneus
Muizeneus

Klopt. Maar het is niet aan ons om te bepalen 'dat die mensen hier niets te zoeken hebben'.

Niemand kan voor jou bepalen of jij ergens iets te zoeken hebt. Ook die mensen uit veilige landen zoeken iets. Waarschijnlijk zoeken die mensen geluk, en waarom mogen ze dat niet zoeken? Dat doen we toch allemaal?

Kortom ook die mensen verdienen respect.



Laatst bewerkt door Muizeneus op 11-11-2022 16:55

11-11-2022 17:39:58
phantom
phantom

Als het idd asielzoekers zijn met weinig tot geen kans op een verblijfs vergunning,dan is het eigenlijk dubbel zo erg.
Je behoort andermans eigendom heel te laten/met rust te laten, en je netjes te gedragen als je ergens te gast bent.
En als je dan als gast met weinig kans op vergunning om te mogen blijven, het blijkbaar maar normaal vind om anderen tot last te zijn en dingen te slopen dan zou je helemaal je ogen uit je kop moeten schamen ipv denken: och ze kunnen het toch niet op me verhalen omdat ik straks weg ben hier,dus ik sloop lkkr dingen van anderen,als ik maar "lol" heb.
Frustratie's moet men uiten mondeling naar de personen/instantie's die voor hun "ellende"vedrantwoordelijk zijn.
Niet af reageren op anderen en andermans spullen.
Fatsoensnormen zijn dat soort mensen dus wereldvreemd,die hadden dan al lang retour afzender gestuurd moeten worden.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.



Laatst bewerkt door phantom op 11-11-2022 17:41

11-11-2022 18:12:29
Oldskool
Oldskool
Quote
Muizeneus (11-11-2022 16:54:40):

Kortom ook die mensen verdienen respect.


Respect moet je wel verdienen. Dat geldt voor iedereen. Als je je als een hork gedraagt, dan verdien je geen respect. En die overlastgevers gedragen zich dus als een hork. Ze scholen samen in groepen, intimideren de omgeving, zijn erg agressief en hondsbrutaal. En de mensen van Arriva hebben er het meeste last van tijdens het uitoefenen van hun werk.

Let wel, ik scheer niet iedereen over 1 kam hoor. Er zitten heel veel (getraumatiseerde) mensen tussen die echt geholpen moeten worden. Die gedragen zich ook niet als een hork maar willen iets doen in de samenleving.


11-11-2022 21:53:52
selivio
selivio

Daarnaast is het niet iets van de afgelopen weken. Arriva (en Qbuzz tussen Emmen en Ter Apel ook) heeft als sinds de migratiecrisis in 2015 vrijwel continue last/gedoe van asielzoekers(vluchteling, veilige landers, kansparels en alles wat daar tussen zit) die zich gewoon misdragen in het OV. Als je station Emmen op een gemiddelde dag ziet, loopt daar een halve politiemacht aan BOA'S en handhaving, alleen maar om het een beetje rustig te houden daar. Dus nee, het respect is wel weg inmiddels...


12-11-2022 01:10:44
scooter
scooter

Hetzelfde geldt overigens voor Budel,waar op het traject Eindhoven-Maarheeze-Weert veel overlast is,alleen is dat geen Arriva


12-11-2022 10:02:49
john2
john2
Quote
selivio (11-11-2022 21:53:52):

Daarnaast is het niet iets van de afgelopen weken. Arriva (en Qbuzz tussen Emmen en Ter Apel ook) heeft als sinds de migratiecrisis in 2015 vrijwel continue last/gedoe van asielzoekers(vluchteling, veilige landers, kansparels en alles wat daar tussen zit) die zich gewoon misdragen in het OV. Als je station Emmen op een gemiddelde dag ziet, loopt daar een halve politiemacht aan BOA'S en handhaving, alleen maar om het een beetje rustig te houden daar. Dus nee, het respect is wel weg inmiddels...


En die halve politiemacht kost de Nederlander weer balasting geld.

Laat ik het maar op houden dat mij ook het respect ook weg is.



Laatst bewerkt door john2 op 12-11-2022 11:54, reden: Typfout herstelt

12-11-2022 11:52:20 1
mren
mren

De brandweer kost de samenleving ook geld maar ik ben blij als ze komen als ik ze nodig heb.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-11-2022 02:14:45
dennistd
dennistd

Klopt, maar het is misschien handiger om de pyromanen langdurig op te sluiten en desnoods terug te brengen naar de plaats van herkomst. Anders blijf je maar blussen....


13-11-2022 08:00:05 4
martijn
martijn

Maar om het nou allemaal onder de ontwikkelingen bij Arriva te scharen...


14-11-2022 21:14:08
moderator
Moderator
moderator

De discussie over t asielbeleid of hulpverleners hoort niet in dit topic, of überhaupt op Somda.

Terug on topic.


24-11-2022 18:01:50
martijn
martijn

Mooi! Kunnen we het hebben over de vier waterstoftreinen die Arriva gaat aanschaffen bijvoorbeeld.


25-11-2022 01:00:32
aarclay
aarclay

De keuze kán liggen tussen de iLint van Alstom, de Mireo H van Siemens en de Flirt H2 van Stadler. Maar misschien kan CAF ook wel een order binnenhalen met hun FCH2Rail-project.


25-11-2022 07:41:53
treinhobby
treinhobby

De treinen worden ingezet op de bestaande trajecten Delfzijl-Groningen-Veendam en incidenteel ook op de andere spoorlijnen in Groningen en richting Leer.

Blijkbaar dus met Indusie om naar Leer te kunnen. Dure optie voor incidentele ritten.


25-11-2022 09:01:34 1
bacr
bacr

Nog een aardigheidje uit het bericht:

"Als de aanleg van het spoortraject Veendam - Stadskanaal doorgaat, dan gaan ook hier de waterstoftreinen rijden."

Dat traject is al een heel tijdje aangelegd... smiley


25-11-2022 09:17:18 1
sjoerd
sjoerd

Al op 1 augustus 1910 geopend, volgens de NOLS-site, en uiteraard voordien aangelegd.


25-11-2022 11:11:30 1
aarclay
aarclay

Reactivatie was een beter woord geweest. laugh


25-11-2022 11:36:00
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
treinhobby (25-11-2022 07:41:53):

De treinen worden ingezet op de bestaande trajecten Delfzijl-Groningen-Veendam en incidenteel ook op de andere spoorlijnen in Groningen en richting Leer.

Blijkbaar dus met Indusie om naar Leer te kunnen. Dure optie voor incidentele ritten.


Nou, er gaat een kleine 33 miljoen subsidie naar dat project, dan is een STM Indusi relatief een schijntje.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 25-11-2022 14:01

25-11-2022 11:48:30
martijn
martijn
Quote
aarclay (25-11-2022 11:11:30):

Reactivatie was een beter woord geweest. laugh


Mwa, in principe wordt de lijn gewoon actief gebruikt. Maar dan als museumlijn door de STAR, zonder actieve beveiliging e.d.. Dus noem het dan maar ombouw.


25-11-2022 13:05:50
aarclay
aarclay

Daar heb je gelijk in. smiley


25-11-2022 22:21:13
Muizeneus
Muizeneus

Ik verwacht eerder "herbouw"


26-11-2022 08:33:50
martijn
martijn

Zodra het oude spoor is weggehaald ja wink

Maar goed, is er al geld e.d. voor die klus? Want de mij laatst bekende geplande heropening voor het reizigersvervoer was voorzien in 2025. Maar dat gaat zeker niet gehaald worden...


26-11-2022 14:05:58
phantom
phantom

In hoeverre is de STAR al bereid om mee te werken aan ombouw/verbouw van hun spoorlijn ?
Want daar is na wat rumoer enige jaren terug eigenlijk ook nooit meer iets serieus van vernomen.
Arriva kan wel wat willen,en de provincie met wat gemeentes,maar als ik me niet vergis is het nog altijd zo dat als de STAR niet mee wil werken,dat er dan niks gaat gebeuren.
(die waren toch eigenaar van die lijn,of vergis ik me nu ? )

Buiten dat om kan je er idd wel vanuit gaan dat 2025 zowiezo niet gaat werken,tenzij men heel snel STAR mee krijgt,vergunningen/aan nemers en spullen morgen klaar heeft, en met 240 km/u die lijn kan ombouwen,maar dat gebeurt zoals we allemaal weten enkel in sprookjes wink


26-11-2022 18:09:56
broek53
broek53

De STAR is bereid de lijn over te dragen als er op zondagen ook STAR-treinen kunnen en mogen rijden, wat een uitdaging op zichzelf is overigens. Alternatief is het herleggen van de lijn Stadskanaal - Gieten voor de stoomtreinen. Geld voor de herbouw van de lijn is er vanuit de provincie onvoldoende, vandaar dat men nu in dat gebedenboek de lijn verkocht wordt als eerste deel van de Nedersaksenlijn om geld los te peuteren van het Rijk (al is dat feitelijk nonsens, tenzij de Nedersaksenlijn ook voor de rest een enkelsporige lokaalspoorlijn zou moeten worden).


27-11-2022 12:06:02
phantom
phantom

Dank voor de info.


28-11-2022 19:58:37
timtrein
timtrein
Quote
broek53 (26-11-2022 18:09:56):

De STAR is bereid de lijn over te dragen als er op zondagen ook STAR-treinen kunnen en mogen rijden, wat een uitdaging op zichzelf is overigens. Alternatief is het herleggen van de lijn Stadskanaal - Gieten voor de stoomtreinen. Geld voor de herbouw van de lijn is er vanuit de provincie onvoldoende, vandaar dat men nu in dat gebedenboek de lijn verkocht wordt als eerste deel van de Nedersaksenlijn om geld los te peuteren van het Rijk (al is dat feitelijk nonsens, tenzij de Nedersaksenlijn ook voor de rest een enkelsporige lokaalspoorlijn zou moeten worden).


Niet helemaal. De deal is dat de STAR in de toekomst in grote lijnen kan blijven rijden zoals nu, met als referentie de dienstregeling van (ik geloof) 2017. Daarin zitten ook alle doordeweekse ritten die we rijden in de vakantieperiodes, dus zeker niet alleen zondagen, en een hoeveelheid verhuurde ritten voor allerlei gezelschappen etc.
De lijn naar Gieten is niet concreet in beeld als alternatief, dat heeft er enerzijds mee te maken dat we naar Veendam willen kunnen blijven rijden omdat de gemeente Veendam ook meegeïnvesteerd heeft in de STAR, anderzijds is het voor de politiek natuurlijk veel te ingewikkeld dat de provincie Groningen investeert in de provincie Drenthe wink.
We gaan zien wat het wordt, voorlopig wordt er al jaren gepraat en is de enige conclusie tot dusver dat het bijna 2x zo duur wordt. Ik ben erg benieuwd of (en wanneer) het Rijk die 63 miljoen wil bijdragen als aanvulling op de "regionale gelden" oftewel de 68 miljoen RSP-geld die ook gewoon uit Den Haag komt. Afijn, tot nu toe wordt alleen de calimero-kaart maar gespeeld hier, o wat zijn we zielig in deze regio...
En voor de realisatie: reken maar dat het niet eerder dan 2028 zal zijn.


29-11-2022 12:51:31
Muizeneus
Muizeneus

De calimerotactiek heeft nog steeds succesjes...

Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland (treinreiziger.nl)


29-11-2022 13:06:17
treinfan
treinfan

Uit het gelinkte artikel zie ik niet dat er nog successen zijn in het hoge noorden, pak dan deze link: LC: Leeuwarden krijgt de o zo gewenste spoortunnel onder het Van Harinxmakanaal. Dan zien we wel successen de Calimerotactiek (en de eeuwige argumentatie dat er tussen Mp-Zl geen alternatief is, dus dat er geïnvesteerd moet worden zonder een alternatief voor Zl-Mp te bieden.

Het werkt als enkel vergeleken wordt met de volslagen idiote keuze om miljarden uit te geven voor verlenging van de noord-zuidlijn tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. Als er een traject is waar ruim voldoende capaciteit is om meer reizigers te vervoeren in de huidige treinen, is het wel tussen Asdz en Shl. Het kan wel toegevoegde waarde hebben om die treinen iets regelmatiger over het uur te spreiden dan de vreemde dienstregeling die met het personeelstekort is gekomen.

Elders, ook in de randstad, duurt het jaren voordat er een beslissing wordt genomen of voordat er iets gerealiseerd wordt. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Sdm-Rsw dat al jaren geleden viersporig zou worden of alle plannen voor grensoverschrijdende verbindingen in Limburg met België.


29-11-2022 14:04:33 1
kiekkiek
kiekkiek

75 miljoen om van de storingen af te komen. Dat geld kunnen we beter besteden. Ik noem eens wat: een draad boven Groningen - Leeuwarden.


29-11-2022 14:31:11 3
broek53
broek53

Overigens geloof ik niet dat ik ooit een topic heb gezien dat zo van alles naar niks zwabbert. En voor wat betreft het laatste deel: Meppel en het Van Harinxmakanaal hebben met van alles te maken, maar niet met (ontwikkelingen van) Arriva. Mochten ze willen: ik lees juist dat Friesland 30 mio overhoudt omdat ze het in de verste verte niet eens konden worden met Arriva over de mogelijk te decentraliseren treindienst Leeuwarden - Zwolle....


30-11-2022 11:19:03 1
Jasper-N
Jasper-N

https://nos.nl/artikel/2454525-treinuitval-arriva-leidt-nu-ook-in-het-noorden-tot-grote-ergernis

kijk, ook in de landelijke media pikken ze het nu op, arriva doet het niet fantastisch.


30-11-2022 15:45:42
treinhobby
treinhobby

En hierbij ook klikbaar


09-12-2022 09:50:22
egnbg
egnbg

Nadat een tijdje geleden in Nieuwsuur de directeur van Arriva een heel betoog hield over dat het bij Arriva beter is dan bij NS nu dan toch ook stakingen bij Arriva.

Blijkbaar loopt het daar toch niet zo soepel als meneertje deed voorkomen????

Artikel van RTV Noord



Laatst bewerkt door egnbg op 09-12-2022 09:52


09-12-2022 10:13:30
Oldskool
Oldskool

Het is de boemerang die terug komt... Na die uitzending diverse mensen van Arriva gesproken, ze vroegen zich echt af waar hij die onzin vandaan haalde. Overigens probeert hij (uiteraard niet zelf, maar laat het doen) mensen van Gn en Lw over te halen bij hem te komen werken, met zelfde salaris als wat ze bij NS verdienen.


09-12-2022 11:21:28
sjoerd
sjoerd

Tja, dat is dan toch wel typisch concurrentie: personeel verleiden (waar dan ook mee) om er op vooruit te gaan. Dat is overigens niets nieuws: het is een gevolg van de beslissing om met meer partijen op één vlak bezig te zijn. De bakkersknecht en de hoogleraar kiezen ook de plek waar hij of zij er op vooruit gaan.



Laatst bewerkt door sjoerd op 09-12-2022 11:27

09-12-2022 11:26:33
Oldskool
Oldskool

Mensen verleiden om voor hen te komen werken is zeker niets nieuws. Maar het zelfde betalen als wat de concurrent betaalt, terwijl overig personeel dat niet krijgen zorgt natuurlijk voor gigantische onrust en onvrede onderling. En voor een goede bedrijfsvoering zou je dat juist niet willen.


09-12-2022 11:29:37
sjoerd
sjoerd

Ook dat is concurrentie. Dat houdt de personeelssterkte in beweging. Arbeidsrust en -vrede (op wat voor vlak dan ook) is een goede reden om te verkassen.


10-12-2022 13:39:35
phantom
phantom
Quote
kiekkiek (29-11-2022 14:04:33):

75 miljoen om van de storingen af te komen. Dat geld kunnen we beter besteden. Ik noem eens wat: een draad boven Groningen - Leeuwarden.


Daar zit dan wel een half miljoen bij voor onderzoek naar nedersaksenlijn:
onderste stukje tekst,staat dat
Vraag me dan wel af wat men er nu weer aan wil onderzoeken,ik had begrepen,dat de stellingen de diverse partijen al duidelijk waren en kenbaar gemaakt.
Dus wat er nog onderzocht moet worden is me een ??


11-12-2022 18:26:38
timtrein
timtrein

Volgens mij is er juist nog vrij weinig concreet onderzocht, er is nog niet eens een tracé gekozen...


11-12-2022 21:21:08
broek53
broek53

Het heeft verder ook niks met ontwikkelingen bij Arriva te maken.


11-12-2022 23:36:42
seinhuis
seinhuis

Journalist critisch op het verplaatsen van treinuitval van de provincie Groningen naar provincie Leeuwarden, terwijl binnenkort een nachttrein Groningen Schiphol komt die niet gereden hoeft te worden.

Ook Frysk Nasjonale Partij (FNP) ergert zich aan de uitvallen van de treinen in Friesland in combinatie met de extra nachttrein



Laatst bewerkt door seinhuis op 12-12-2022 07:45, reden: Link fout hersteld

11-12-2022 23:56:39
RX7567
RX7567

Ik krijg een 'about:blank#blocked' in mijn adresbalk te staan als ik er op klik, maar ik neem aan dat dit gaat over dit artikel?


12-12-2022 00:09:47
thom
thom
Quote
seinhuis (11-12-2022 23:36:42):

Journalist critisch op het verplaatsen van treinuitval van de provincie Groningen naar provincie Leeuwarden, terwijl binnenkort een nachttrein Groningen Schiphol komt die niet gereden hoeft te worden.


Link gerepareerd, daar stond de titel van het bericht ook in het link vak...


12-12-2022 11:00:54
broek53
broek53

Ach jee, wat een onvoorstelbaar provincialisme.


12-12-2022 17:28:48
Marco
Marco
Quote
broek53 (12-12-2022 11:00:54):

Ach jee, wat een onvoorstelbaar provincialisme.


Hoezo dat? Het is de Groningse regionale omroep die er over bericht dat er juist in Friesland minder gaat rijden.


12-12-2022 19:06:24
Oldskool
Oldskool

Arriva gaat extern personeel inhuren voor die nachtelijke rit. Ophef heeft schijnbaar (iets) geholpen. Link


12-12-2022 20:23:31 3
martijn
martijn

Haha dus wel personeel inhuren voor een of andere nachttrein, maar niet voor de dagelijkse reiziger. Weet niet of dit woordvoeringstechnisch veel zoden aan de dijk zet.

En ja, ik snap dat het hier om 1 rit in de week gaat en niet om het personeelstekort en de de structureel uitvallende treinen op te lossen.

Benieuwd waar het heen gaat, want ze houden zich nu dus niet alleen in Groningen maar inmiddels ook in Fryslân niet meer aan de concessieafspraken vanwege dit hobbyprojectje.



Laatst bewerkt door martijn op 12-12-2022 20:30

12-12-2022 21:25:02
robert001
robert001

Het toch de bedoeling om de ritten vanuit Groningen te gaan rijden met GTW's van de Vechtdallijn?

Deze zullen toch eerst leeg uit Zwolle moeten komen.

Dus mocht deze trein al met Arriva personeel gaan rijden dan lijkt het mij logischer dat personeel van de Vechtdallijn de rit gaat doen. En in tegenstelling tot in Limburg en Groningen / Friesland rijden op de Vechtdallijn vrijwel alle ritten.


12-12-2022 21:47:56 1
egnbg
egnbg

Hiephoi in een GTW-e van Groningen naar Schiphol, mag je bij aankomst wel eerst naar de ehbo post om te kijken of alles binnenin nog wel op zijn plaats zit.

Ze kunnen beter een ICM huren... Of nog beter stoppen met die onzin..


12-12-2022 22:12:06
DDZ7504
DDZ7504

ICM is niet gelijkvloers toegankelijk dus die valt al af.




DDZ in dienst, ik blij!

12-12-2022 22:36:04
idolaat
idolaat

Voor open Access vervoer gelden geen concessie-eisen, dus dan maakt de hoogte van de instap niet uit.


12-12-2022 22:43:24
jor[D]1
jor[D]1

overigens als je de pdf dienstregeling bij arriva download hadden er 2 en 9 december al nacht treinen moeten rijden tussen maastricht en schiphol.

dienstregeling maastricht-schiphol

Ook opvallend is het aantal weekenden zonder verbinding of alternatief en een paar dagen waarop de terug reis via heerlen loopt.


12-12-2022 23:12:20
thom
thom
Quote
egnbg (12-12-2022 21:47:56):

Hiephoi in een GTW-e van Groningen naar Schiphol, mag je bij aankomst wel eerst naar de ehbo post om te kijken of alles binnenin nog wel op zijn plaats zit.

Ze kunnen beter een ICM huren... Of nog beter stoppen met die onzin..


Haha, ja, NS is gek... :p


12-12-2022 23:40:19
AlexNL
AlexNL
Quote
jor[D]1 (12-12-2022 22:43:24):

Ook opvallend is het aantal weekenden zonder verbinding of alternatief en een paar dagen waarop de terug reis via heerlen loopt.


Dat zullen wel weekends/nachten zijn waarin er ergens aan het spoor wordt gewerkt en de trein niet kan rijden. En ik vermoed dat het niet uit kan om dan een vervangende bus te laten rijden, die moet immers van Maastricht naar Schiphol en weer terug.


13-12-2022 10:33:27
jor[D]1
jor[D]1

Een trein met max 170 man á 10€ kan wel uit? En een vervangende bus niet?

Deze service lijkt wel op de flixbus binnenlandse bussen. Dat werd ook niks en storf een stille dood. en de routes die er nu nog zijn, zijn min of meer toevalligerwijs onderdeel van internationale lijnen.


13-12-2022 10:55:19
Trainplaza
Trainplaza
Quote
jor[D]1 (13-12-2022 10:33:27):

Een trein met max 170 man á 10€ kan wel uit? En een vervangende bus niet?

Deze service lijkt wel op de flixbus binnenlandse bussen. Dat werd ook niks en storf een stille dood. en de routes die er nu nog zijn, zijn min of meer toevalligerwijs onderdeel van internationale lijnen.


Max 170 man? Mag toch hopen dat dat niet de maximale capaciteit is :)


13-12-2022 11:25:17
thom
thom

Al zijn het er 300, dan nog kan dat niet uit hoor :p


13-12-2022 11:41:52
Amazonous
Amazonous

Het hoeft natuurlijk ook niet uit te kunnen, men heeft een heel ander belang om nu zo in te zetten op het kunnen/mogen rijden van deze open access ritten. In Heerenveen zijn ze ook niet gek.


13-12-2022 11:45:14
thom
thom

Nee, uiteraard, maar als het dan toch al geld kost, zorg dan ook dat je gewoon een consistente dienst aanbied en laat een paar bussen rijden in die weekeinden dat de trein niet kan rijden.

Waarschijnlijk nog goedkoper ook ;)


13-12-2022 11:51:09
jor[D]1
jor[D]1
Quote
Trainplaza (13-12-2022 10:55:19):
Quote
jor[D]1 (13-12-2022 10:33:27):

Een trein met max 170 man á 10€ kan wel uit? En een vervangende bus niet?

Deze service lijkt wel op de flixbus binnenlandse bussen. Dat werd ook niks en storf een stille dood. en de routes die er nu nog zijn, zijn min of meer toevalligerwijs onderdeel van internationale lijnen.


Max 170 man? Mag toch hopen dat dat niet de maximale capaciteit is :)


Men gaat rijden met een flirt-3 en verkoopt alleen zitplaatsen. Dus 170 bij enkel stel of 340 bij dubbel stel.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 13-12-2022 11:51

13-12-2022 12:13:28
treinfan
treinfan
Quote
thom (13-12-2022 11:45:14):

Nee, uiteraard, maar als het dan toch al geld kost, zorg dan ook dat je gewoon een consistente dienst aanbied en laat een paar bussen rijden in die weekeinden dat de trein niet kan rijden.

Waarschijnlijk nog goedkoper ook ;)


Waarom zou Arriva een reguliere verbinding moeten opzetten als het doel is om incidentele reizigers te voorzien van een snelle verbinding naar Schiphol?


13-12-2022 12:18:39 1
Muizeneus
Muizeneus

Zoals hierboven al vermeld: Arriva heeft een andere agenda

Hun hoogste doel is niet om winst te maken op deze verbinding, en zelfs niet om reizigers te vervoeren. Hun hoogste doel is om aan de stoelpoten van NS te knagen. En daarvoor helpt het niet om met een bus over de snelweg te rijden...


13-12-2022 13:08:57
Trainplaza
Trainplaza
Quote
jor[D]1 (13-12-2022 11:51:09):
Quote
Trainplaza (13-12-2022 10:55:19):
Quote
jor[D]1 (13-12-2022 10:33:27):

Een trein met max 170 man á 10€ kan wel uit? En een vervangende bus niet?

Deze service lijkt wel op de flixbus binnenlandse bussen. Dat werd ook niks en storf een stille dood. en de routes die er nu nog zijn, zijn min of meer toevalligerwijs onderdeel van internationale lijnen.


Max 170 man? Mag toch hopen dat dat niet de maximale capaciteit is :)


Men gaat rijden met een flirt-3 en verkoopt alleen zitplaatsen. Dus 170 bij enkel stel of 340 bij dubbel stel.


En drie stellen? Want dat is ook gewoon mogelijk. Ik hoop dat Arriva de capaciteit aanpast aan het aantal reserveringen dat gemaakt is. Daarnaast lijkt het me dat ze in principe gewoon gebruik maken van de monocourante treinstellen, maar dat zal de praktijk gaan leren.


13-12-2022 18:05:03
phantom
phantom
Quote
Muizeneus (13-12-2022 12:18:39):

Zoals hierboven al vermeld: Arriva heeft een andere agenda

Hun hoogste doel is niet om winst te maken op deze verbinding, en zelfs niet om reizigers te vervoeren. Hun hoogste doel is om aan de stoelpoten van NS te knagen. En daarvoor helpt het niet om met een bus over de snelweg te rijden...


Heeft Arriva dan een dusdanig budget dat ze een (bijna op voorhand) verlieslijdende treindienst op kunnen zetten voor langere tijd ??
En dat enkel om de stoelpoten onder de NS stoel uit te kunnen zagen ??


13-12-2022 19:33:53
timtrein
timtrein

Natuurlijk, dacht je van niet dan?? Arriva is van DB en dus van de Duitse staat, dus het budget zal het probleem niet zijn.


13-12-2022 20:18:57
cuneo56
cuneo56

Arriva stond al meer dan eens op de lijst van te verkopen bedrijfsonderdelen, tot nu toe zonder resultaat.

Dus of dan de huidige directie van Arriva daaruit een vrijbrief voor geld heeft om NS te beconcurreren lijkt me een brug te ver. Laat wel ongemoeid de eigen motivatie van die directie.


13-12-2022 21:18:14
Karel1969
Karel1969
Quote
jor[D]1 (12-12-2022 22:43:24):

overigens als je de pdf dienstregeling bij arriva download hadden er 2 en 9 december al nacht treinen moeten rijden tussen maastricht en schiphol.

dienstregeling maastricht-schiphol

Ook opvallend is het aantal weekenden zonder verbinding of alternatief en een paar dagen waarop de terug reis via heerlen loopt.


Waar staat die trein tussendoor eigenlijk over? In Hfdo? Zal Arriva een eigen kantine openen voor dat ene treintje per week?


13-12-2022 21:28:51
Karel1969
Karel1969

Hoe gaan die machinisten eigenlijk wegleren als niemand bij Arriva überhaupt grote delen van de te rijden trajecten helemaal niet kent?


13-12-2022 21:32:47
timtrein
timtrein

Die kunnen toch meerijden met een van de vele vervoerders naar keuze? Voor zover de ingehuurde machinisten die wegbekendheid nog niet hebben dan.


13-12-2022 21:35:07
Marco
Marco
Quote
Karel1969 (13-12-2022 21:28:51):

Hoe gaan die machinisten eigenlijk wegleren als niemand bij Arriva überhaupt grote delen van de te rijden trajecten helemaal niet kent?


Tsja, dat moeten alle goederenvervoerders ook als ze op een nieuw traject rijden.


13-12-2022 21:48:37
DDZ7504
DDZ7504

Meekijken bij een ander bedrijf om te wegleren is heel normaal.




DDZ in dienst, ik blij!

14-12-2022 10:20:35
martijn
martijn

Arriva wil in 2025 extra stop- en sneltreinen tussen Gn en Zl rijden, extra stoppers tussen Leeuwarden en Zwolle én extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen.

Vanaf 2025 sneller, vaker en meer stations op treintrajecten Groningen-Zwolle & Leeuwarden-Zwolle (arriva.nl)



Laatst bewerkt door martijn op 14-12-2022 10:50

14-12-2022 10:34:01 1
mich
mich
Quote
Karel1969 (13-12-2022 21:28:51):

Hoe gaan die machinisten eigenlijk wegleren als niemand bij Arriva überhaupt grote delen van de te rijden trajecten helemaal niet kent?


Er zijn machinisten bij Arriva met ruime wegbekendheid, van Groningen tot Maastricht en Amsterdam. (vergeet ook niet dat een deel van de arriva mcn ex NS of goederen zijn). Een mcn heeft weggeleerd met Ns. De trein wordt vooralsnog door een zeer beperkt aantal ervaren mensen gereden. Hij staat over op Hfdo.


14-12-2022 11:11:04
broek53
broek53
Quote
martijn (14-12-2022 10:20:35):

Arriva wil in 2025 extra stop- en sneltreinen tussen Gn en Zl rijden, extra stoppers tussen Leeuwarden en Zwolle én extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen.

Vanaf 2025 sneller, vaker en meer stations op treintrajecten Groningen-Zwolle & Leeuwarden-Zwolle (arriva.nl)


Eind november lazen we nog dat de provincie Friesland 30 miljoen overhield omdat ze het in de verste verte niet eens konden worden over de te decentraliseren treindienst Leeuwarden - Zwolle, dus als Arriva deze prachtplannen niet uit menslievendheid wil uitvoeren maar gewoon tegen harde euro's, zal er nog wel wat water door het Harinxmakanaal moeten stromen, zeker als NS er ook blijft rijden. Groningen - Meppel (- Zwolle) hoort bij mijn weten niet bij de diensten die ter decentralisatie zijn aangemerkt een paar jaar terug. dat moeten dan dus diensten zijn op basis van Open Acces?


14-12-2022 11:21:45
martijn
martijn

Zo lees ik het wel inderdaad. Al zijn 4 stoptreinen per uur (en 8 tussen Zl en Mp) daar wel erg veel van het goede.


14-12-2022 11:34:45
thom
thom
Quote
treinfan (13-12-2022 12:13:28):
Quote
thom (13-12-2022 11:45:14):

Nee, uiteraard, maar als het dan toch al geld kost, zorg dan ook dat je gewoon een consistente dienst aanbied en laat een paar bussen rijden in die weekeinden dat de trein niet kan rijden.

Waarschijnlijk nog goedkoper ook ;)


Waarom zou Arriva een reguliere verbinding moeten opzetten als het doel is om incidentele reizigers te voorzien van een snelle verbinding naar Schiphol?


Omdat het ook weinig helpt en reclame is dat als die incidentele reiziger zijn reis plant nadat ie een vliegtuig geboekt heeft, hij of zij ziet dat nou net in dat weekeind ineens die trein niet rijdt en je het toch maar uit moet zoeken...


14-12-2022 11:35:18
stijngeluk
stijngeluk

en in de spits dan 8 treinen in een uur van Zl naar Gn.

  • 2x ic NS Zl - Asn - Gn
  • 2x Spr NS stopt overal (staphorst?)
  • 2x sneltrein Arriva Zl - Mp - Hgv - Asn - Gn
  • 2x stoptrein Arriva met stop op Staphorst

Word nog druk op het traject.

En vond het interesant om te lezen dat men 2 minuten sneller wil zijn dan ns op Lw-Zl, inclusief 2 nieuwe stations. Volgens mij is de 9000 niet echt een hele trage sprinterdienst met 93km/h gemiddeld. Hoe wil men dat gaan doen?

Ben benieuwd als ACM de aanvraag publiceerd naar de dienstregeling die arriva voorsteld



Laatst bewerkt door stijngeluk op 14-12-2022 11:36

14-12-2022 11:39:56
martijn
martijn

Dat versnellen is sowieso wel spannend, aangezien SNG best wel sneller kan sprinteren, maar het gewoon niet past. Ook benieuwd hoe het in Gn en Lw moet gaan met de vernieuwde sporen-/perronindeling. Vooral in Gn is het NS-deel tzt vrijwel gescheiden van het Arriva-deel en staan op dat NS-deel al NS-treinen te keren.



Laatst bewerkt door martijn op 14-12-2022 11:43

14-12-2022 11:46:12 2
broek53
broek53

Zover ik weet, gaat ACM helegaar niet over dienstregelingen en moet het alleen bepalen of er ruimte lijkt voor iets extra's. Of zoiets passend te maken is, is een zaak van ProRail Capaciteitsmanagement.