12-03-2007 23:44:45
lucky
lucky
3 weken.. oei, dat is nog wel een tijdje... Komt het ook niet helemaal goed meer met arriva's voornemen om de lijn gn - rd sneller te laten rijden. Over 3 weken is het ook bijna weer mei namelijk.

Wat voor logica dan? ALs je het met de leken onder ons wil delen?

13-03-2007 09:38:34
bouwe
bouwe
Vanmorgen een setje 2/6 naar Rd, +10 te Wsm.

13-03-2007 17:22:40
lucky
lucky
Vandaag in de 15.01 van gn - lw draaiden ze het verkorte bandje af (dus zonder grypskerk en zwaagwesteine) En vlak voor zwaagwesteinde ging de machinist het goede bandje doen. Maar dit betekende dat het helemaal niet meer klopte, dus toen hadden we niks meer. En hij heeft het ook niet omgeroepen.

Wederom waren er ook geen wadjes te bekennen op gn - lw v.v en reed 3x gtw en 1x dm'90 denk ik


/offtopic/ Tevens is vandaag alleen de 236 niet gespot, dus mensen doe je best. Wie vind hem. /offtopic/

Laatst bewerkt door lucky op 13-03-2007 18:25

13-03-2007 19:21:22
hielkeb
hielkeb
Vanmorgen was er om 9.30 een wadloper,de 3208 als ik het in de mist goed heb gezien,bij Bp richting Lw,mogelijk is er een trein uitgevalen want er kwamen daarvoor eerst 3 treinen uit de richting Lw langs en geen uit Gn.


Hielkeb


13-03-2007 19:30:33
peterselie
peterselie
Bij de spots van vandaag en in het opvallende dingen topic van vandaag staat genoeg. Ook staat er nog extra info in het foute spots topic van vandaag

13-03-2007 19:30:39
salieri
salieri
De 3208 kan niet, want die is er niet meer, evenals de 3218 en 3228

13-03-2007 20:31:13
lucky
lucky
De 307 reed vandaag weer op lw - harlingen haven. En aangezien de 236 de enige is die niet gespot is, is dat waarschijnlijk het stel dat een aanrijding heeft gehad.

/offtopic/ kbrandsma waar kom je weg? Ik zie je regelmatig spotten op de lijn lw-stv /off topic/

13-03-2007 20:38:18
peterselie
peterselie
Die conclusie kun je niet trekken, omdat het stel gister de gehele dag op Lw-Gn reed. Waarschijnlijk is het gister dus de 231 of 232 geweest, maar is er aan dat betreffende stel geen schade ontstaan %06%

13-03-2007 20:39:49
lucky
lucky
Oke, het was een veronderstelling, zonder de feiten te checken, sorry.

13-03-2007 21:09:37
j.jager
j.jager
De 231, en de 232 reden vanmiddag gecombineerd tussen Groningen en Nieuweschans.

13-03-2007 21:22:45
peterselie
peterselie
Laatste bericht over deze kwestie: Het betrof een aanrijding met een persoon. Derhalve kun je er dus van uit gaan dat er geen schade aan een stel was.

13-03-2007 21:29:01
kbrandsma
kbrandsma
Quote
Lucky: /offtopic/ kbrandsma waar kom je weg? Ik zie je regelmatig spotten op de lijn lw-stv /off topic/
Sneek Noord stap ik op. En jij? IJlst?

Laatst bewerkt door admin op 20-09-2009 18:41, reden: Quote hersteld

13-03-2007 21:30:56
lucky
lucky
Correct.

Einde chat, of de mods worden boos.

13-03-2007 21:34:39
johnsoft
johnsoft
Vanmiddag heb ik 2 stellen "GTW 2/6" zien pendelen tussen Gn - Rd.
Misschien weet jullie welke treinstel nummers waren?

Johan de Lange

Laatst bewerkt door johnsoft op 13-03-2007 21:53

13-03-2007 21:47:22
wadloper
wadloper
Quote
johnsoft: Vanmiddag heb ik 2 stellen "GTW 2/6" zien pendelen tussen Gn - Rd.
Misschien weet jullie welke treinselnummers waren?


Trein vetrok om 15:59 uur uit Groningen en werd gereden met de
stellen 237+239.
Het was ook voor de eerste keer dat ik het meemaakte dat de automatische
stationsomroep in werking werd gesteld tussen Groningen en Roodeschool.
Tot Warffum ging het goed, maar vlak voor Usquert haperde de omroep wat, want
pas halvewege Usquert-Uithuizen werd Usquert pas aangekondigd en de machinist
ging er meteen mee aan de slag en vlak voor Uithuizen was de omroep weer normaal.
Eenmaal in Uithuizen aangekomen sloeg de motor van het voorste stel af en de trein bleef ook lang stilstaan op het station terwijl de eerstvolgende overweg al dicht was gegaan.
Toen ik bijna thuis was, en dat is 10 minuten lopen, hoorde ik tweemaal getoeter van een trein en dit waren blijkbaar de beide GTW's die dit deden voor de te lang gesloten overweg, trein heeft dus minstens 10 minuten in Uithuizen gestaan.

13-03-2007 21:53:30
lucky
lucky
Als een motor van de gtw opnieuw moet worden opgestart duurt dit een minuut of 7 toch? Tenminste, dat is wat ik heb begrepen van een vriend.

13-03-2007 21:55:47
johnsoft
johnsoft
Quote
lucky: Als een motor van de gtw opnieuw moet worden opgestart duurt dit een minuut of 7 toch? Tenminste, dat is wat ik heb begrepen van een vriend.

Misschien moeten de passagiers uitstappen en toch maar die trein ff duwen
Ik zie nog wel gebeuren voor dat de motoren weer op volle toeren draait, als het eenmaal opgang is, dan rijden ze weg zonder passagiers.

Johan de Lange %02%

Laatst bewerkt door johnsoft op 13-03-2007 22:30

13-03-2007 21:56:19
webguy
webguy
Ik denk dat de motor binnen enkele seconden, max. een minuut opstart, de software is in dit geval denk ik ingewikkelder. Als de trein opnieuw moet 'opstarten' kan dat idd wel 7 minuten nemen. Wat trouwens ook zou kunnen, maar weet ik niet zeker, is dat het 7 minuten duurt om warm te worden - diesels hebben warmte nodig om het een te kunnen trekken.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

13-03-2007 21:59:39
lucky
lucky
Die 7 minuten is all inclusive he, dus als die uitvalt, en voordat de trein weer gaat rijden. (en het is ongeveer 7 minuten)

13-03-2007 22:13:13
TreinOFiel
TreinOFiel
Quote
webguy: Ik denk dat de motor binnen enkele seconden, max. een minuut opstart, de software is in dit geval denk ik ingewikkelder. Als de trein opnieuw moet 'opstarten' kan dat idd wel 7 minuten nemen. Wat trouwens ook zou kunnen, maar weet ik niet zeker, is dat het 7 minuten duurt om warm te worden - diesels hebben warmte nodig om het een te kunnen trekken.

Volgens mij komt het vanwege al die officiële testen die uitgevoerd moeten worden, maar ben niet zeker...

14-03-2007 07:14:37
salieri
salieri
Trouwens, ik hoorde van iemand dat de GTW 1 op 0,8 zuipt

14-03-2007 15:50:05
lucky
lucky
Dat is heel erg veel


Vandaag de 14.01 trein gn - lw, werdt gereden met de 306 V en 308 A, 6 bakken dus, met maar zeer weinig passagiers. Ik zat in de v, en in mijn gedeelte zaten halverwege welgeteld 3 andere passagiers.

14-03-2007 16:06:23
teus-baars
teus-baars
vandaag weer wel DH in dienst op Gn-Lw en ditmaal gevormd door 2 stuks DH1%05%

Laatst bewerkt door teus-baars op 14-03-2007 16:06

14-03-2007 19:04:22
kbrandsma
kbrandsma
En wel de 3116 en de 3112!

Daarnaast de 302 en 240 gezien op lw-gn

14-03-2007 20:32:09
thom
thom
Quote
lucky: Dat is heel erg veel


Dat kun je eigenlijk pas zeggen als je het vergelijkt met andere treinen.

Vegelijken met een auto slaat nergens op, die motor heeft toch ff wat minder vooruit te branden.

14-03-2007 20:35:57
lucky
lucky
Heb je gelijk in, maar als je dan bedenkt wat het kost voor een ritje gn - lw, is dat zo'n 100 liter diesel, maal 1 euro, is 100 euro. Dat vind ik veel.

Vergeleken met het aantal auto's in de spits minder stelt het alleen niks voor.


Ik heb inderdaad geen idee hoeveel andere treinen gebruiken.

14-03-2007 22:07:38
lw-o
lw-o
100 euro veel? hoeveel kost een kaartje? in die trein zitten echt wel meer dan 20 mensen hoor vooral in de spits dus de variabele kosten kunnen sowieso uit constante kosten zullen dan door vollere treinen moeten worden gedragen.


Virm is verrekte fijn spul

15-03-2007 08:35:32
kbrandsma
kbrandsma
@ Salieri:
Is dit de GTW 2/6 of de 2/8?

Motoren zijn dan wel gelijk, het leeggewicht niet!
De DE2 186 van HSA neemt ongeveer 1:1. Daar zullen de DH2's ook wel bij in de buurt komen. Bij elk station minimaal 1 minuut vol in de toeren draaien (2100 rpm) zal het verbruik niet ten goede komen!

Ik vraag mij dan ook af wat een Lint 41 neemt, aangezien deze door middel van een automatische versnellingsbak een veel efficiëntere manier van aandrijving heeft (lees: niet gedwongen veel toeren bij optrekken).

Laatst bewerkt door kbrandsma op 15-03-2007 08:36

15-03-2007 09:08:31
lamote_ban
lamote_ban
@kbrandsma
Als de motoren van een 2/6 en een 2/8 hetzelfde zijn betekent dat dan dat je later ook nog tussenrijtuigen kunt bij kopen om ze te verlengen?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-03-2007 09:23:47
bouwe
bouwe
Quote
salieri: Trouwens, ik hoorde van iemand dat de GTW 1 op 0,8 zuipt


DM90 rijdt dacht ik 1 op 2. Die 0.8 lijkt me wel heel sterk.

Laatst bewerkt door bouwe op 15-03-2007 09:24

15-03-2007 16:04:00
lucky
lucky
De 8.33 trein uit gn bestond vandaag uit 7 bakken gtw (2x 2 + 3) Dit paste in zuidhorn nog maar net op het station. Ik weet niet of er ook kortere perrons onderweg zijn, want dan kan zo'n trein een probleem worden.

15-03-2007 16:05:07
bouwe
bouwe
GTW op de lijn Gn-Rd schieten ook niet op.

15-03-2007 16:08:40
lucky
lucky
Inderdaad, ze doen volledig gn-lw de hele dag, inplaats van gn - rd

15-03-2007 16:09:30
bouwe
bouwe
Terwijl dat toch niet geheel de planning was volgens mij.

15-03-2007 16:16:36
lucky
lucky
Inderdaad. Misschien hebben ze bedacht dat ze op deze manier de meeste reizigers kunnen "verwennen" met het nieuwe materieel, en de kleinere lijntjes kunnen dus wel even wachten?

15-03-2007 16:20:01
salieri
salieri
Quote
bouwe: DM90 rijdt dacht ik 1 op 2. Die 0.8 lijkt me wel heel sterk.
Ach, ik heb het ook maar van een stationsmedewerker. Wat ze echt zuipen weet ik niet, maar een machinist zei ook zo'n getal tegen mij

15-03-2007 16:21:04
salieri
salieri
Quote
bouwe: Terwijl dat toch niet geheel de planning was volgens mij.
Arriva en plannen...%08%

Maar ach, mij lijkt het dat je die nieuwe treinen weleens op die lijn zal zien

15-03-2007 16:22:12
lucky
lucky
Lw - stv is de enige lijn waar ze nog nooit op gereden hebben toch? Ze hebben wel eens naar dz gereden?

15-03-2007 17:14:07
kbrandsma
kbrandsma
Inderdaad. Ik word elke dag nog lekker verwend in een Wadje

Nu kan het nog, en niet koud met dit weer!

15-03-2007 17:58:03
lw-o
lw-o
@lamotep ik hoorde van een mcn dat arriva zelfs al bezig is met de opties om de tweetjes te verlengen tot drietjes


Virm is verrekte fijn spul

15-03-2007 18:33:01
hcls
hcls
Daar is volgens mij met de nummering ook al rekening mee gehouden. Bij verlenging wordt de 10228 gewoon 10328, enzovoort. Dat sluit dan mooi aan bij de reeks 301-327.

Laatst bewerkt door hcls op 15-03-2007 18:38

15-03-2007 20:25:16
wadloper
wadloper
Wat mij ook opvalt is dat er onderaan de bakken van de GTW's een datum staat vermeldt, dit is blijkbaar de datum wanneer het stel is afgeleverd, kan interesant zijn voor iemand die dat wil bijhouden.

15-03-2007 20:30:39
webguy
webguy
Dat staat op alle treinstellen - bijvoorbeeld, Rev 11-03-06 Hlm - is dus laatst gereviseerd te Haarlem...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

15-03-2007 23:06:29
peterselie
peterselie
Quote
bouwe: Terwijl dat toch niet geheel de planning was volgens mij.

Mogelijk toch wel. Op Lw-Gn rijden de zogenaamde uitwisselingsstellen. Momenteel is de maximale GTW capaciteit op het traject voorlopig wel bereikt. Ik verwacht dat de DM´90 als laatste zal verdwijnen bij Arriva. Dit betekent dat de volgende GTW´tjes wel op Gn-Rd komen te rijden %06%

16-03-2007 08:02:55
stel172
stel172
Quote
Wat mij ook opvalt is dat er onderaan de bakken van de GTW's een datum staat vermeldt, dit is blijkbaar de datum wanneer het stel is afgeleverd, kan interesant zijn voor iemand die dat wil bijhouden.



.... en ik ben er een van die dit bijhoudt omdat er in de bladen geen afleverdata staan. Overigens is het Duitse EBA (verantwoordelijk voor wat er op de rails rijdt) erg streng. Op alle Duitse voertuigen staan de data duidelijk aangeduid, en verlengde revisietermijnen (na 6 en 7 jaar tot maximaal 8 jaar) worden ook aangbracht op de bakken. Deze data zijn zeer nauwkeurig. Aangezien deze stellen door Duitsland moeten en enkele stellen in Duitsland komen kan dit een reden zijn voor deze service, die ik als spotter zeer toejuich

Laatst bewerkt door stel172 op 16-03-2007 08:04

16-03-2007 09:41:37
dh3201
dh3201
Ik ben er alleen nog niet achter waar die data op de GTW's vandaan komen. Van sommige stellen ligt de datum op het stel na binnenkomst in Nederland en bij andere stellen ligt de datum op het stel voor binnenkomst in Nederland.


Shqiperise-lopers?

16-03-2007 09:46:28
stel172
stel172
Bij het DB-materieel lijkt deze datum zeer secuur te zijn; vermoedelijk de vrijgave voor de normale dienst (vrijgegeven door EBA?). Van de e-loc 146 heb ik ze wel eens vergeleken met de afleveringsdata van de verschillende bladen. Ik ben wel benieuwd hoe de data voor de GTW bepaald worden. Door gebrek aan informatie over de leveringsdatum in het HOV/RN gebruik ik deze voorlopig toch maar als leidraad.

16-03-2007 11:09:54
lamote_ban
lamote_ban
Ik vermoed dat het de data zijn waarop de stellen formeel (dus met handtekening) door Arriva zijn afgenomen.

16-03-2007 12:57:19
bouwe
bouwe
Quote
lucky: Inderdaad. Misschien hebben ze bedacht dat ze op deze manier de meeste reizigers kunnen "verwennen" met het nieuwe materieel, en de kleinere lijntjes kunnen dus wel even wachten?


Volgens mij was de gedachte als volgt: GTW zal in het begin nog wat storingsgevoelig zijn, dus zet je het niet volop in op een drukke lijn als Groningen-Leeuwarden. Dat gebeurd nu dus wel.

16-03-2007 12:59:44
peterselie
peterselie
Dat was de redenatie die ik eerst ook had. En ja die storingsgevoeligheid is dus nu nog steeds een kwestie, daar op Lw-Gn de nodige treinen bestaande uit GTW'tjes al zijn uitgevallen de laatste weken.

16-03-2007 14:38:45
kbrandsma
kbrandsma
Rit 30242, vertrek gn 11.01 richting lw bestond vandaag uit maar liefst 7 bakken. Ik weet niet of dit normaal is, maar volgens mij was één GTW 2/6 ook wel voldoende!

16-03-2007 18:05:25
lucky
lucky
Klopt, ik had de 12.01 lw - gn, en het was veel te veel voor de weinige reizigers die deze trein nemen. Arriva rijdt vanaf de spits tot voor de spits met dezelfde combinatie volgens mij. Want toen ik diezelfde trein om 16.30 weer in buitenpost tegenkwam miste er een 2tje, en was het dus 5 bakken.

Wat me ook opviel dat de 15.33 trein lw - gn maar bestond uit 1 2tje, namelijk de 242, ik denk dat dat weer wat te weinig was.

Wat me ook opvalt is dat ze door karren met de gtw's, en dan in buitenpost langer wachten zodat ze weer op schema zitten. Ze komen regelmatig te vroeg aan in buitenpost.

16-03-2007 18:12:51
bart
bart
Ik heb vandaag mijn eerste rit met GTW's gemaakt, met de 307+308 van Gn naar Lw. Moet zeggen, ze zitten niet echt goed (harde stoelen), maar ze rijden wel goed. De motor brult 'm flink aan bij het optrekken, wat de stellen dan ook wel snel doen.... %08%

Laatst bewerkt door bart op 16-03-2007 18:13

16-03-2007 18:24:12
lucky
lucky
Ik zat ook in de 307 en 308. had je toevallig de 16.01 vertrek vanaf gn?


16-03-2007 18:35:24
lw-o
lw-o
@ lucky dan hebben ze nadat jij was ingestapt een tweetje afgetrapt want ik had de 12:01 gn>lw en kwam in buitenpost 5 bakken in tegenrichting tegen


Virm is verrekte fijn spul

16-03-2007 18:38:01
lucky
lucky
Dat is heel goed mogelijk, want ik begon me onderweg al af te vragen waarom we bij het bordje 4 stopten, en niet helemaal bij het einde van het perron. Ik heb in gn niet meer gekeken of er 2 bakken weg waren. Wel dus.

16-03-2007 18:41:15
bouwe
bouwe
8:15 trein vanmorgen vanuit Winsum was opgeheven wegens tekort aan materieel. En wat staat er in Groningen stil.... juist, GTW'tjes......

16-03-2007 18:47:43
kbrandsma
kbrandsma
@ lw-o:
Bij aankomst om 11.52 in Leeuwarden is er één GTW 2/6 afgehaald.

Wat mij wel opvalt is dat de GTW soms aardig heen en weer kan schuiven. Het is net of de GTW een paar milimeter meer speling tussen de spoorstaven en de wielbanden heeft in vergelijking met de Wadlopers en de DM'90.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 16-03-2007 18:51

16-03-2007 18:58:12
goffe_bp
goffe_bp
Quote
lucky: Klopt, ik had de 12.01 lw - gn, en het was veel te veel voor de weinige reizigers die deze trein nemen. Arriva rijdt vanaf de spits tot voor de spits met dezelfde combinatie volgens mij. Want toen ik diezelfde trein om 16.30 weer in buitenpost tegenkwam miste er een 2tje, en was het dus 5 bakken.

Wat me ook opviel dat de 15.33 trein lw - gn maar bestond uit 1 2tje, namelijk de 242, ik denk dat dat weer wat te weinig was.

Wat me ook opvalt is dat ze door karren met de gtw's, en dan in buitenpost langer wachten zodat ze weer op schema zitten. Ze komen regelmatig te vroeg aan in buitenpost.

Dat lange wachten doen ze wel vaker, vooral met treinen van uit Lw naar Gn. Trein komt om ..:54 aan en vertrekt uit Vwd om ..:48. Duurt dat stukkie dan echt 6 minuten%05% Met een wadje duurde dat veel langer.


goffe_bp

16-03-2007 19:04:47
lucky
lucky
Nog iets dat me opgevallen is, is dat het volume van de omroeper veel zachter is gezet, en als bijvoorbeeld de deur naar de motor openstaat dat het dus niet meer te verstaan is.

16-03-2007 21:01:51
lw-o
lw-o
was mij idd ook opgevallen maar ik dacht dat de omroep in 1 bak gewoon defect was niet dus

dat lange wachten viel me ook al op met dm90 in de .33 de dienstregeling is natuurlijk op de trage wadjes gemaakt kortere reistijd straks?%08%


Virm is verrekte fijn spul

16-03-2007 21:49:56
bart
bart
lucky: Ik had de trein van 14.01 uit Gn naar Lw.

16-03-2007 21:51:11
lucky
lucky
Ik bedoelde meer met de gtw's, deze komen vaak 2-3 minuten voor dienstregeling in bp, en wachten daar tot het weer tijd is.

En nog iets wat me opviel, de wc in 302 is volgens mij al defect, ik heb er 3x in gezeten, en al die tijd stond hij op bezet.

Edit, dat dacht ik inderdaad al bart, had je spots later bekeken.

Laatst bewerkt door lucky op 16-03-2007 21:51

17-03-2007 17:15:42
timtrein
timtrein
Quote
kbrandsma: Wat mij wel opvalt is dat de GTW soms aardig heen en weer kan schuiven. Het is net of de GTW een paar milimeter meer speling tussen de spoorstaven en de wielbanden heeft in vergelijking met de Wadlopers en de DM'90.


Dat ligt niet aan de werkelijke speling, maar aan het beroerde rijgedrag van dat GTW-spul oftewel het vetert wat meer.

En over de verbruikscijfers: dat kun je zo niet zeggen, dat hangt ook af van het aantal stations en van de belading, en zo van nog veel meer dingen. Dat een Lint efficiënter rijdt lijkt mij onzin, dat is hooguit tienden van procenten.

Enne, rode diesel kost ook echt geen 1 euro de liter

Laatst bewerkt door timtrein op 17-03-2007 17:17

17-03-2007 19:56:57
kbrandsma
kbrandsma
Uiteraard hangt het verbruik van veel factoren af.

Wel kun je aan de hand van de soort aandrijving stellen dat een Lint 41 zuiniger is. Door de automatische versnellingsbak is er direct contact tussen de motor en de aandrijfassen. Hierdoor wordt de trekkracht bij lage toeren (1100-1500 tpm) optimaal benut. Hierdoor hoeft een Lint bij optrekken niet veel toeren (2000 tpm) te maken, zoals bij een diesel-hydraulische of diesel-elektrische aandrijving het geval is.

Maar theorie en praktijk...

17-03-2007 23:42:08
dh3201
dh3201
bij dieselhydraulische of dieselelektrische aandrijving kan de dieselmotor continu op het meest efficiente toerental draaien en hoeft de dieselmotor niet af te remmen naar ongunstiger toerentallen omdat de trein langzamer moet rijden.


Shqiperise-lopers?

17-03-2007 23:44:27
salieri
salieri
Oftewel, elk systeem heeft zo zijn voor en nadelen

19-03-2007 10:18:41
peterselie
peterselie
Quote
kbrandsma:
Wat mij wel opvalt is dat de GTW soms aardig heen en weer kan schuiven. Het is net of de GTW een paar milimeter meer speling tussen de spoorstaven en de wielbanden heeft in vergelijking met de Wadlopers en de DM'90.


Het spoor is niet overal even recht. De DM'90 kan ook wel slingeren tussen Lw en Gn. Het hangt er gewoon vanaf waar je gaat zitten in de GTW. Bij 2 gekoppelde stellen kun je denk ik het beste zitten in de buurt van waar de stellen gekoppeld zijn. Volgens mij slingert het daar het minst.

19-03-2007 13:57:18
bouwe
bouwe
Quote
peterselie:

Het spoor is niet overal even recht. De DM'90 kan ook wel slingeren tussen Lw en Gn.


Laatst nog een slagje Gn-Bp v.v. gedaan, volgens mij reden we meer naast het spoor dan d'r op.

Laatst bewerkt door bouwe op 19-03-2007 13:57

19-03-2007 14:16:47
lucky
lucky
Ik heb er zelfs nauwelijks last van. Ik heb niet het gevoel dat ik alle kanten opslinger ofzo..

Neem dan het stuk mantgum - leeuwarden, daar slinger je pas heen en weer op een bepaald stuk.

19-03-2007 14:57:48
mich
mich
Het meest efficiente aandrijvingssysteem voor dieseltreinen zit in de GTW, dieselmotoren en draaistroom tractiemotoren werken samen heel efficient bij elke snelheid, want de dieselmotor kan op zijn optimale toerental draaien en er is minder verlies dan bij hydraulische bakken waar veel wrijvingswarmte ontstaat. Het nadeel hiervan is is dat het een stuk duurder en ingewikkelder is dan DH en met een versnellingsbak, voordeel is dat je de dieselmotor kunt plaatsen waar je wilt.

Overigens in een hydraulische aandrijving eigenlijk ook een automatische versnellingsbak, maar dan met vloeistof(slip)koppelingen i.p.v. tandwielen. Dm'90 heeft 2 versnellingen, en een duitse rangeerlocomotief vaak 3. Een duitse railbus heeft 6 hydraulische versnellingen.

Laatst bewerkt door mich op 19-03-2007 14:58

19-03-2007 15:22:15
lucky
lucky
Geen gtw's, maar ik zie net door het voorraam de stoptrein stv - lw voorbijrijden. Niks byzonders, want dat doet hij altijd, maar de trein rijdt hier 4 minuten te vroeg langs, en dat betekent dat hij 3 minuten te vroeg in ijt is. Heb ik nog nooit meegemaakt, hij is eigenlijk standaard 1 minuut te laat.

Moet ook maar niet meer voorkomen trouwens, want dan mis ik de trein..

Edit: er is nog een somda persoon die hem door het voorruit kan zien volgens mij, want hij is nu al gespot in ijt..

Laatst bewerkt door lucky op 19-03-2007 15:24

19-03-2007 17:38:05
kbrandsma
kbrandsma
Dat komt doordat de machinisten tegenwoordig over een lasergun beschikken waardoor ze de spoorbomen vanuit de cabine kunnen activeren. In combinatie met de centrale deursluiting en de fluit op het dak (Wadloper) hoeven ze hierdoor niet meer naar buiten om de spoorbomen te activeren.

Laatst ook al 2 minuten te vroeg vanaf Sknd vertrokken. Daarna in Mg nog 3 minuten gewacht. De trein komt ook regelmatig met -3 aan in Lw.

Dat schommelstuk tussen Mantgum en Leeuwarden is tussen overweg Jellum-Boksum (Hegedyk) en de N31. Niet normaal nee.

19-03-2007 17:45:59
lucky
lucky
Ja, die lasergun weet ik, maar dat heeft tot nu toe echt niks uitgemaakt voor stv - sk hoor, (er zijn daar ook niet veel overwegen als het goed is)

De trein is nagenoeg altijd nog op tijd, of juist 1-3 minuten te laat.

Maar dat ze te vroeg in lwd aankomen klopt zeker, in 90% van de gevallen is de trein voor .52 in lwd, wat ik trouwens helemaal niet erg vind.

19-03-2007 23:46:33
lucky
lucky
Volgens peterselie duurt het nog een week voordat er nieuwe stellen komen, maar misschien deze week al, ik hoop het tenminste!

19-03-2007 23:48:41
peterselie
peterselie
Zelfs dan zit je nog mis. Bij mijn weten duurt het namelijk nog 2 weken

Het is namelijk de logica van de onlogica

19-03-2007 23:52:55
lucky
lucky
Ik lees je post nu nog een keer, en inderdaad, nu lees ik het anders

Kan je ook nader verklaren hoe dat komt? Dat we eerst weken na elkaar stellen krijgen, en dan ineens zoveel weken niet?

20-03-2007 00:08:31
peterselie
peterselie
Ik denk dat het te maken heeft met de bouwtijd. Ze bouwen namelijk niet alleen voor Arriva, maar tegelijkertijd natuurlijk ook voor andere maatschappijen. Het zal m dus in de assemblage zitten dat het een beetje ongelijkmatig loopt. Dat ik het 2 keer goed gehad heb is puur toeval. De logica bij Arriva is dat er in eerste instantie weinig patronen te ontdekken zijn, maar als je verder kun je wel degelijk iets dat op een patroon lijkt vinden, al hoe onregelmatig het ook is.

20-03-2007 09:20:02
dh3201
dh3201
De productie voor Arriva is tijdelijk toch opgevoerd zodat Arriva sneller over een aantal nieuwe GTW's kon beschikken om zo Wadlopers vrij te maken voor Veolia. Nu dat dus gebeurd is, gaat de productie weer verder op normaal tempo.


Shqiperise-lopers?

20-03-2007 09:35:13
edje
edje
Quote
mich: Het meest efficiente aandrijvingssysteem voor dieseltreinen zit in de GTW, dieselmotoren en draaistroom tractiemotoren werken samen heel efficient bij elke snelheid, want de dieselmotor kan op zijn optimale toerental draaien en er is minder verlies dan bij hydraulische bakken waar veel wrijvingswarmte ontstaat. Het nadeel hiervan is is dat het een stuk duurder en ingewikkelder is dan DH en met een versnellingsbak, voordeel is dat je de dieselmotor kunt plaatsen waar je wilt.

Overigens in een hydraulische aandrijving eigenlijk ook een automatische versnellingsbak, maar dan met vloeistof(slip)koppelingen i.p.v. tandwielen. Dm'90 heeft 2 versnellingen, en een duitse rangeerlocomotief vaak 3. Een duitse railbus heeft 6 hydraulische versnellingen.


En de Lint heeft er 5, en een achteruit, maar die laatste is geblokkeerd.
Het mooie van de Versnellingsbak van de Lint, is de retarder rem die erop zit, dat scheelt je enorm in de remblokjes

20-03-2007 16:03:35
kbrandsma
kbrandsma
Uit de Leeuwarder Courant van vandaag:

TREIN TOETERT WIJK WAKKER: DIENSTREGELING VERSTOORD

LEEUWARDEN - Een mislukte toeterproef heeft vanochtend vele Leeuwarders uit hun slaap gehouden en bovendien het treinverkeer naar Harlingen in de war gestuurd. Om vijf uur begon een nieuwe Arrivatrein op het NS-station oorverdovend te claxonneren. "Het hoort bij de normale procedure om bij het opstarten van de trein de claxon uit te proberen, maar dan wel geluidloos", zegt Jasper Vermeer van Arriva. Personeel kreeg de claxon nu niet meer uit.

"Onze medewerkers hadden natuurlijk ook wel door dat mensen er last van hadden. Ze hebben alles geprobeerd en uiteindelijk maar de hoofdschakelaar uitgezet", zegt Vermeer. Dit had vergaande consequenties. De trein was niet meer aan de praat te krijgen voor de eerste rit naar Harlingen. Een uur later, om zes uur, kwam de trein wel op gang, maar niet op volle kracht. Hierdoor kon niet worden gestopt op het station van Deinum.

20-03-2007 16:08:14
salieri
salieri
lol

Zelf verder ook weer omroepproblemen gehad vandaag en gisteren. Gisteren moest de mcn zelf omroepen, vandaag kwamen omroepen veel te laat

20-03-2007 16:12:03
woepje
woepje
Quote
kbrandsma:

TREIN TOETERT WIJK WAKKER: DIENSTREGELING VERSTOORD
Dat zal wat geweest zijn zeg. Ik stond eens naast zo'n ding en kreeg een complete hartverzakking toen de mcn ging toeteren. Laat staan als dat ding continu doorgaat

20-03-2007 16:18:04
salieri
salieri
Vandaag had de 4031 ook een toeter die steeds zomaar toeterde
Was ook een lawaai

20-03-2007 16:20:12
lucky
lucky
Ik las het net zelf ook in de LC, dat zal wat zijn als je daar in de buurt woont.

20-03-2007 16:30:18
mark
mark
Er heeft weleens een SGMm een halfuur lang op Rtd gestaan omdat men de typhoon niet meer stil kreeg %08%

Echter stel ik voor weer on-topic te gaan

20-03-2007 22:02:39
wadloper
wadloper
Ik weet niet of het al ergens gemeld is, maar ik zag vanmiddag dat men in
GTW 239 bij de instapdeuren vloerbedekking hebben neergelegd, ik geloof dat men dit ook recent heeft gedaan in de Linten van Syntus.
Dus iedereen voetjes vegen als je een GTW instapt.

20-03-2007 22:14:13
mark
mark
In de Lint is het me nog niet opgevallen... De PEG heeft dat ook in de Talent...

20-03-2007 22:24:32
j.jager
j.jager
Quote
wadloper: Ik weet niet of het al ergens gemeld is, maar ik zag vanmiddag dat men in GTW 239 bij de instapdeuren vloerbedekking hebben neergelegd, Dus iedereen voetjes vegen als je een GTW instapt.


Dat is mij ook al opgevallen. Afgelopen vrijdag zat ik nog in de 239, en toen zat het er al in.

Laatst bewerkt door j.jager op 20-03-2007 22:25

20-03-2007 22:52:52
lucky
lucky
Ik vind vloerbeddenking in de treinen wel een goed idee, vooral als het vies weer is zien de vloeren er aan het eind van de dag niet meer uit.

20-03-2007 23:05:57
mark
mark
Denk je dat die vloerbedekking er aan het eind van de dag nog goed uit ziet... waarom die matten er in liggen begrijp ik ook niet echt.

20-03-2007 23:10:29
lucky
lucky
Niet goed, maar ik denk dat ze wel degelijk wat opnemen, en dan denk ik vooral aan water, viezigheid zal wel tegenvallen.

21-03-2007 16:06:50
philips
philips
Ik heb een vraag. Worden er ook eadloper met GTW's gecombineerd?


Groeten, Philips

21-03-2007 16:20:50
mark
mark
Nee. Is technisch niet eens mogelijk.

21-03-2007 17:07:26
lucky
lucky
Vandaag een gtw in sneltrein dienst.

Om 8.57 vertrok nog een buffel uit lw, maar toen ik met de stoptrein om 9.52 aankwam in gn stond daar een gtw klaar om de sneltrein te rijden naar lw. Er stond wel "niet instappen" op, maar het stel zat toch vol met mensen en vertrok op tijd.

Ik kwam het stel om 15.20 ook weer tegen in grypskerk, toen ik de stoptrein terug naar lw ging.

21-03-2007 17:48:15
woepje
woepje
Er staat wel vaker "niet instappen" op, maar 9 van de 10 keer zitten er mensen in.

21-03-2007 17:53:36
lucky
lucky
Dat zou dus niet de bedoeling moeten zijn... maar als de CTA sneltrein, 9.52 aangeeft, wat moet je dan? De trein missen, of ergens instappen waar het niet mag..

21-03-2007 21:10:10
teus-baars
teus-baars
Die bewuste 239 was trouwens dinsdag nog speler in de soap "kuren met GTW deel X"; er was ergens op Gn-Lw een trein kaduc gegaan; daarom werd te Lw de voor de 17.01 bedoelde trein gesplitst waardoor zowel deze als die van 17.33 werden gereden door ÉÉN GTW 2/6 %05% Die van 17.33 was de 239 die bewees toch de hele vracht aan te kunnen... En dat terwijl er nog minstens één GTW te leeuwarden op depot stond...%03%

Laatst bewerkt door teus-baars op 21-03-2007 21:11

21-03-2007 22:52:33
kbrandsma
kbrandsma
Is er bij iemand bekend waarom de treinstellen bij lange na niet nog niet van een naam zijn voorzien?

Die hele naamgeverij is met veel tam-tam prijsgegeven, inclusief het hele "SPURT" gedoe. Of zal Voith het inmiddels veel te druk hebben met het reguliere onderhoud van de SPURTS? Of zal Arriva een conflict met de drukker van deze stickers hebben?

21-03-2007 22:54:01
lucky
lucky
Ik gok dat ze ze allemaal tegelijk gaan voorzien, in plaats van elke keer als er weer een paar stellen binnenkomen.