Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
30-06-2012 20:41:21
ZJ37
ZJ37
Zoals het er nu naar uitziet keren de IC's in Lw en Gn op zichzelf. Dus de 500 op 500 en 700 op 700. De 9100 dus ook op zichzelf. Zo is het althans in het BasisUurPatroon opgenomen, wat dus niks zegt over eventuele te plannen afwijkingen in de 24 uur.  

30-06-2012 21:24:08
koosmat64
koosmat64
Quote
bart84 (do 15 mrt 2012 22:37:35 https://somda.nl/forum/11041/p382977/):
Wel is er een 23500-23599 serie. Dit is de IC Std-Hrl en zal wel voor het (super)dal zijn.

Is ook al bekend met wat voor materieel dat deze treinen gepland staan?
 

01-07-2012 22:17:00
Klaasje
Klaasje
Quote
daniel81 (za 30 jun 2012 13:25:15 https://somda.nl/forum/11041/p396981/): Het blijft voor mij iets heel wonderlijks dat de rijksoverheid miljoenen gaat spenderen aan infra om het mogelijk te maken MINDER treinen te rijden.
Als er ook maar iemand in Den Haag was die dat doorhad, zou die geldkraan direct dichtgaan lijkt mij zo.

Die investering wordt gedaan om 4x per uur een IC Lls-Shl te kunnen combineren met 4x IC Alm-Asd en 4x sprinter Almo-Hfd/Asd plus 2x Alm-Ut zonder meer sporen te hoeven aanleggen. (Op die keersporen na dan.) Dan is het nodig om de treinen tussen Lelystad en Amsterdam CS af te kunnen kappen op Alm om zo wat lucht te creëren tussen Alm en Almo waarmee de boel past. Dit kan in theorie zonder allemaal bijzondere seinverdichtingen e.d. maar voor een robuuste dienstuitvoering worden die wel gebouwd.
 

02-07-2012 09:07:32
daniel81
daniel81
Maar als ik de discussies hieromtrent volg, lijkt het erop dat NSR de treindiensten gaat afkappen zodra het mogelijk is en gaat verdichten zodra het nodig is. Tussen 'mogelijk' en 'nodig' kan een aantal jaren verschil zitten.

Laatst bewerkt door daniel81 op 02-07-2012 09:08
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-07-2012 21:26:16
Klaasje
Klaasje
Het is mogelijk vanaf 2016. Het nodig en verdichten is een wat bijzondere discussie. Vanaf 2013 zou het nodig zijn om te verdichten in de spits. Dat blijkt nu mee te vallen maar zelfs als het nodig is om te verdichten in de spits is het de vraag of je daar de hele dag iets voor moet doen. Een spitstoevoeger mag best ietsjes trager zijn als het maar niet teveel is.

Sowieso is de discussie rond SAAL een beetje apart. De infrastructuur wordt gebouwd voor een basisuurpatroon zoals ik dat een paar posts terug beschreef terwijl ik mij durf af te vragen of NS wel trek heeft in 4x per uur een IC tussen Flevoland en Schiphol in het dagdal en tot 20:00 's avonds. Vanuit het trekken van meer reizigers op de lange termijn is het verdichten in de daluren een goed idee maar als het prima in 8 bakken IRM of 10 bakken ICM gaat passen in 2016 in de daluren wanneer er 2x per uur gereden wordt vraag ik mij af of NS 4 x per uur wil rijden en dat uit de eigen zak wil betalen. Een verdere discussie over dit onderwerp is denk ik wel interessant maar misschien iets te veel van het goede als we het over 2013 hebben.
 

03-07-2012 17:52:48
peterselie
peterselie
De 2900 (Lw - Wv) gaat nog steeds in de spitsuren rijden, maar wordt doorgetrokken naar Mp.

Voor 2014 gaat die serie ook overdag rijden tot 20:00 uur 's avonds en wederom het gedeelte Lw - Mp.

In 2017 gaat de stopper Lw - Mp tweemaal per uur rijden en in 2021 is er vier keer per uur een verbinding tussen Lw en Zl.

Dit staat in afspraken die vandaag door de provincie Fryslân bekend zijn gemaakt.
 

03-07-2012 18:13:44
Erikvd12
Erikvd12
Echt jammer! Al jaren 4 treintjes per uur, en later worden dat er 5! Maar ja, zolang er geen 3 sporen zijn bij Herfte, kan het ook niet doorgetrokken worden naar Zwolle.

Maar 4 stoptreinen per uur in 2021? Ik kan niet in de toekomst kijken, maar zelfs dan zal het veelsteveel van het goede zijn.
 

03-07-2012 19:24:46
BGM104
BGM104
2 stop / 2 IC bedoel je?  

03-07-2012 20:26:04
Erikvd12
Erikvd12
Yep, 4 treinen in totaal. 2 in elke richting..  

04-07-2012 12:46:41
abcde
abcde
Quote
peterselie (di 03 jul 2012 17:52:48 https://somda.nl/forum/11041/p397385/): De 2900 (Lw - Wv) gaat nog steeds in de spitsuren rijden, maar wordt doorgetrokken naar Mp.
Voor 2014 gaat die serie ook overdag rijden tot 20:00 uur 's avonds en wederom het gedeelte Lw - Mp....

In 2014 dus ieder uur tot 20:00 uur een stopper 9000 (nu nog 2900) Lw - Mp.

Wat is er op tegen om de 12700 (Lw - Alm - Gvc) dan ook als IC te laten rijden tussen Lw en Zl, en dus alleen in Hr en Swk te laten stoppen ?
Na 20:00 huidige situatie. Reizigers uit de stopper kunnen in Swk op hetzelfde perron overstappen ri Zl en verder.

Laatst bewerkt door abcde op 04-07-2012 12:53
 

04-07-2012 13:16:18
ZJ37
ZJ37
http://www.treinreiziger.nl/actueel/ns_rijdt_meer_treinen_tussen_zwolle_en_leeuwarden_vanaf_2013-144473 In dit artikel wordt gesproken van een overstap te Mp, maar dat klopt niet. Reizigers uit de 9000 uit Lw stappen te Swk kort over op de 12500 die erachteraan komt. De 9000 rijdt dan wel door naar Mp, maar geeft daar geen aansluiting op de 9100. Reizigers Mp-Zl gaan gewoon met de 9100 mee.  

04-07-2012 15:06:28
reisthijs
reisthijs
Quote
abcde (wo 04 jul 2012 12:46:41 https://somda.nl/forum/11041/p397477/): Wat is er op tegen om de 12700 (Lw - Alm - Gvc) dan ook als IC te laten rijden tussen Lw en Zl, en dus alleen in Hr en Swk te laten stoppen ?
Het bezwaar is dat de stoptrein-stations dan nog steeds slechts een uurdienst hebben. Terwijl het juist de bedoeling is dat straks alle stations 2x/uur per richting bediend worden (tot 20:00).
 

04-07-2012 15:39:38
abcde
abcde
Quote
ZJ37 (wo 04 jul 2012 13:16:18 https://somda.nl/forum/11041/p397482/): http://www.treinreiziger.nl/actueel/ns_rijdt_meer_treinen_tussen_zwolle_en_leeuwarden_vanaf_2013-144473 ... De 9000 rijdt dan wel door naar Mp, maar geeft daar geen aansluiting op de 9100. Reizigers Mp-Zl gaan gewoon met de 9100 mee.


De 9000 moet toch voor de 9100 aankomen in Mp ? Het brugje boven Mp is toch niet drie-sporig ?
 

04-07-2012 15:45:20
dvdhoven
dvdhoven
Brug is 2-sporig. IC uit Gn moet wachten voor de aansluiting als de IC uit Lw laat is.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 04-07-2012 15:45


Dick van den Hoven
 

04-07-2012 15:51:12
ZJ37
ZJ37
De 9000 zit richting Mp vlak voor de 12500 en dan is te Mp de 9100 juist net weg. Lw v 32, Mp a 19 / v 41, Lw a 28.
Als je op de 9100 zou aansluiten krijg je: Lw v 24, Mp a 11 / v 49, Lw a 36. Dat is een veel duurdere oplossing (kost extra compositie) en voor doorgaande stoptreinreizigers kun je beter te Swk op de IC stappen dan te Mp op de 9100. Wel had je in die situatie een mooie "hoek-om" gehad te Mp.
 

04-07-2012 16:23:00
dennistd
dennistd
Tussen 'Meppel aansluiting' en Meppel krijg je straks dus: 9100 - 9000 - 12500 - 500. Hoe gaat met dat trouwens doen met keren in Mp, want één kant op zullen de niet stoppende treinen dan door de 40 km/h wissels moeten, wat me nogal wat tijd lijkt te gaan kosten.

Laatst bewerkt door dennistd op 04-07-2012 16:23
 

04-07-2012 16:48:04
ZJ37
ZJ37
Keren op het zijperron dat nog geschikt gemaakt wordt. Snelheid zal weinig uitmaken, op elk spoor loopt de 9000 tegen een rood sein aan.

Vertrek wellicht wel iets: trein moet dan links tot Mpa en loopt dan over.
 

04-07-2012 17:08:41
Klaasje
Klaasje
Juist bij binnnenkomst heeft snelheid veel invloed op de rij- en opvolgtijden.  

04-07-2012 17:22:33
dennistd
dennistd
Ik doelde ook meer op de snelheid van de passerende IC's als de 9000 aan het middenperron zou staan.  

04-07-2012 17:29:06
abcde
abcde
Quote
dennistd (wo 04 jul 2012 16:23:00 https://somda.nl/forum/11041/p397520/): Tussen 'Meppel aansluiting' en Meppel krijg je straks dus: 9100 - 9000 - 12500 - 500.


Krijg je dan aankomst in Zwolle : 9100 - trein uit Emmen - IC uit Lw - IC uit Gn ?
 

04-07-2012 17:47:59
ZJ37
ZJ37
Quote
Klaasje (wo 04 jul 2012 17:08:41 https://somda.nl/forum/11041/p397533/): Juist bij binnnenkomst heeft snelheid veel invloed op de rij- en opvolgtijden.
Zou het wat uitmaken of je op rood op spoor 1 of op rood op spoor 2 aankomt te Mp?
 

04-07-2012 17:58:24
Klaasje
Klaasje
Ja. Je moet of al voor de inrijder van Meppel terug naar 40 km/h of daarna pas terwijl je er met 80 km/h bij de inrijder langs rijdt. Aangezien die inrijder behoorlijk wat honderden meters buiten het station staat loopt het verschil op tot meerdere tientallen seconden.

Daar valt overigens wel wat aan te doen: Als je wissel 269 door een excemplaar geschikt voor 60 of 80 km/h vervangt en een seinverdichting bouwt komende vanaf Gn/Lw tezamen met het saneren van de wissels 263A/B en de seinen 260 t/m 264 kan de boel zo geoptimaliseerd worden dat het niets tot nauwelijks nog uitmaakt.

Laatst bewerkt door Klaasje op 04-07-2012 18:12
 

04-07-2012 19:58:50
Erikvd12
Erikvd12
Hoe gaat men de treinen op Mp afhandelen? Gewoon weer spoor 2/3?  

04-07-2012 20:35:25
ZJ37
ZJ37
Spoor 1 voor de 9000.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 04-07-2012 20:41
 

04-07-2012 21:10:12
Erikvd12
Erikvd12
Goed om te horen. Gaat het perron nog worden opgehoogd?  

04-07-2012 22:16:34
ZJ37
ZJ37
Ja. Had ik om 16:48 uur overigens allemaal al gemeld.  

05-07-2012 00:05:42
waalkade
waalkade
Quote
Klaasje (wo 04 jul 2012 17:58:24 https://somda.nl/forum/11041/p397543/): Ja. Je moet of al voor de inrijder van Meppel terug naar 40 km/h of daarna pas terwijl je er met 80 km/h bij de inrijder langs rijdt. Aangezien die inrijder behoorlijk wat honderden meters buiten het station staat loopt het verschil op tot meerdere tientallen seconden.

Daar valt overigens wel wat aan te doen: Als je wissel 269 door een excemplaar geschikt voor 60 of 80 km/h vervangt en een seinverdichting bouwt komende vanaf Gn/Lw tezamen met het saneren van de wissels 263A/B en de seinen 260 t/m 264 kan de boel zo geoptimaliseerd worden dat het niets tot nauwelijks nog uitmaakt.
Saneer dan met een maar sein 248 en wissel 247. Scheelt ook nog eens een stuk geluidsbelasting.
 

05-07-2012 09:01:34
rjz222
rjz222
De Provincie gaat zich ook tegen het vervallen van Almb als IC-stop aanbemoeien: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/92683/provincie-wil-intercitystop-almere-buiten-behouden


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

05-07-2012 11:46:15
jeanne
jeanne
Quote
Klaasje (wo 04 jul 2012 17:58:24 https://somda.nl/forum/11041/p397543/): Ja. Je moet of al voor de inrijder van Meppel terug naar 40 km/h of daarna pas terwijl je er met 80 km/h bij de inrijder langs rijdt. Aangezien die inrijder behoorlijk wat honderden meters buiten het station staat loopt het verschil op tot meerdere tientallen seconden.

Daar valt overigens wel wat aan te doen: Als je wissel 269 door een excemplaar geschikt voor 60 of 80 km/h vervangt en een seinverdichting bouwt komende vanaf Gn/Lw tezamen met het saneren van de wissels 263A/B en de seinen 260 t/m 264 kan de boel zo geoptimaliseerd worden dat het niets tot nauwelijks nog uitmaakt.


Als nut en noodzaak van wissel 263A/B (de Groninger kan hierdoor eventueel om de Leeuwarder heen rijden) toch overbodig wordt, moet niet allen het aangepast wissels 269 maar ook 271A/B onder de loop genomen worden. Wanneer spoor 1 (211b) pas na wissel 271 aansluit op spoor 2 (212c) kun de Leeuwarder en Groninger gelijktijdig binnen komen op sporen 1 en 2, het geen vooral een dynamisch voordeel oplevert.

Of in die situatie wissel 263A/B ook werkelijk overbodig is, blijft voor mij overigens de vraag. Bij het gelijktijdig binnenkomen uit Leeuwarden en Groningen kunnen deze uiteindelijk niet meer combineren op spoor 2 als je de verbinding verwijder. Dit kan op het drukke baanvak richting Zwolle nadelig zijn, wanneer er door gereden moet worden.

Verder bied spoor 1 door het opdelen in een a en b gedeelte de mogelijkheid voor het opstellen van ledigmaterieel op spoor 211a.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-07-2012 12:28:59
Klaasje
Klaasje
Het is niet zozeer dat de wisselcombi 263A/B overbodig is maar wel dat die wisselcombinatie in de weg ligt wanneer je met seintechnische maatregelen en een sneller wissel de binnenkomst van een trein die wordt afgekapt in Meppel gaat verbeteren. Snel binnenkomen is hier belangrijker dan de bijsturingsfunctie van die wissels. In de eerste plaats omdat de bijsturingsfunctie ook via de andere kant van het perron kan worden afgehandeld en in de tweede plaats omdat snel binnenkomen zorgt voor kortere opvolgtijden waarmee de knoop Zwolle qua tijd compacter wordt. Wel ben ik het eens dat het een goed idee is om wissels 271A/B en 269 qua locatie om te ruilen. Dan kunnen de 9100 en de 9000 gelijktijdig binnenkomen wat goed is voor de benodigde tijd van de knoop Zwolle én voor de robuustheid van de dienstregeling.  

05-07-2012 12:31:58
mren
mren
Jaarlijkse bijdrage van Fryslân is 1,5 miljoen, volgens http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items/EFuEuyllEVcmtQUgUF.php  

05-07-2012 12:36:53
abcde
abcde
Voor 's morgens en 's middags ± 2 spits-treinen Lw - Mp v.v. in ong. 250 dagen p/jaar kost 1,5 miljoen ?  

05-07-2012 12:42:49
daniel81
daniel81
Lees eerst je eigen bericht van gisteren nog eens %09%

Quote
abcde (wo 04 jul 2012 12:46:41 https://somda.nl/forum/11041/p397477/):
Quote
peterselie (di 03 jul 2012 17:52:48 https://somda.nl/forum/11041/p397385/): De 2900 (Lw - Wv) gaat nog steeds in de spitsuren rijden, maar wordt doorgetrokken naar Mp.
Voor 2014 gaat die serie ook overdag rijden tot 20:00 uur 's avonds en wederom het gedeelte Lw - Mp....

In 2014 dus ieder uur tot 20:00 uur een stopper 9000 (nu nog 2900) Lw - Mp.

Wat is er op tegen om de 12700 (Lw - Alm - Gvc) dan ook als IC te laten rijden tussen Lw en Zl, en dus alleen in Hr en Swk te laten stoppen ?
Na 20:00 huidige situatie. Reizigers uit de stopper kunnen in Swk op hetzelfde perron overstappen ri Zl en verder.
 

05-07-2012 12:44:51
AlbertP
AlbertP
NS-logica is op dat gebied wel vaker onverklaarbaar. Het inbouwen van toiletten in SLT zou ook een miljoen per treinstel gekost hebben (al heb ik de recente ontwikkelingen op dat gebied niet echt gevolgd).  

05-07-2012 12:57:23
peterselie
peterselie
Quote
abcde (do 05 jul 2012 12:36:53 https://somda.nl/forum/11041/p397624/): Voor 's morgens en 's middags ± 2 spits-treinen Lw - Mp v.v. in ong. 250 dagen p/jaar kost 1,5 miljoen ?

Nope. De huidige 2900 kost de provincie Fryslân enkele tonnen op jaarbasis.

De NS gaat de 9000 vanaf 1 januari 2013 uit eigen middelen financieren. Pas in 2017 wanneer de vierde trein er bij komt gaat de subsidie van 1,5 miljoen euro per jaar in.
 

05-07-2012 14:21:20
broek53
broek53
Quote
abcde (do 05 jul 2012 12:36:53 https://somda.nl/forum/11041/p397624/): Voor 's morgens en 's middags ± 2 spits-treinen Lw - Mp v.v. in ong. 250 dagen p/jaar kost 1,5 miljoen ?
Ja, en dat lijkt me een koopje. Wat denk je dat een treinstel kost? Een spits-prestatie = een extra treinstel - daarom is spitsvervoer ook zo razend duur.
 

05-07-2012 14:40:19
daniel81
daniel81
Is eigenlijk ooit de optie overwogen om Wv een IC-station te maken?
Dan heb je aan een 1x per uur-sprinterpendel Lw-Hr voldoende om alle Friese stations 2x per uur een treinverbinding te geven. Mp heeft 2x per uur een trein via de 9100, alleen de verbinding Mp-Friesland is er dan slechts 1x per uur maar daar zal Fryslân zich toch niet heel erg over opwinden.
Voordeel is dat je dan aan één treinstel genoeg hebt.
 

05-07-2012 14:46:23
ZJ37
ZJ37
Mp-Friesland wordt overdag nooit meer minder dan 2x per uur: de stoppende IC 12700 en de 9000. Pas zodra de 9000 naar 2x per uur gaat, dan zal er ook 2x per uur een volwaardige IC komen naar Lw die in Swk en Hr stopt (en op termijn wellicht alleen in Hr).  

12-07-2012 19:46:50
dennistd
dennistd
In de Treinnummerlijst 2013 versie 09-07-2012 zie ik een aantal opvallende wijzigingen:
2100 wordt Gvc-Hlm-Asd
2600 wordt Vs-Rsd-Rtd-Gv-Shl-Lls
12600 (superdal) wordt Vs-Rsd-Rtd-Gv-Shl-Lls-Zl-Gn/Lw

In het superdal straks dus rechtstreeks van Vlissingen naar Groningen
 

12-07-2012 19:56:41
daniel_ddr
daniel_ddr
En dat niet alleen: men is dus blijkbaar ook teruggekomen op het in de HSL dwingen van reizigers Rtd - Shl.

Levert dit trouwens ook nog een andere verdeling van de ICs op de Flevolijn op trouwens? Immers was de oorspronkelijke situatie een aansluiting van de 2600 op de Hanzelijn-IC voor de verbinding vanuit het noorden naar Asd. Met twee ICs vlak achter elkaar van Lls naar Shl rijden lijkt me echter weinig zinvol voor het treinproduct zelf (voor de capaciteit is 't natuurlijk wel nuttig).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-07-2012 20:01:36
broek53
broek53
Ik vermoed dat het omdraaien van de series aan de kant van Den Haag zit, en niet aan de kant van Almere.  

12-07-2012 20:15:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, uit de lijst blijkt niet of via Asd of Asdz gereden wordt. Via Asd is de situatie inderdaad alleen na Ledn anders.

Kwam trouwens nog wat dingen tegen:
- naast de 2700 ook een 2500 Rsd - Atw, halfuursdienst daar als de Benelux via de HSL gaat?
- de serie 15800 wordt als aanvulling op de 5800 genoemd, met als trajecten zowel Gvc - Shl - Asd als Hfd - Asd - Amf. Lijkt een soort spitsverdubbeling, wordt in ieder geval expliciet bij vermeld dat deze in Wp niet op de 4300 aansluit.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 12-07-2012 20:16


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-07-2012 20:21:29
dennistd
dennistd
Die 2500 staat er al een paar jaar in volgens mij  

12-07-2012 20:34:00
Pim530
Pim530
Als die 12600 ook nog eens met ICMm gaat rijden, zal Pim weer vaker op bezoek gaan in Mdb  

12-07-2012 20:42:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Zojuist op OVNL een reactie over die 2500. Dat wordt de stoptrein Roosendaal - Puurs i.v.m. een doorkoppeling van twee series in Antwerpen. In het weekend rijdt Antwerpen - Puurs niet en blijft de 2700 Roosendaal - Antwerpen bestaan.

Trouwens even reistijden opgeteld en daarmee bevestigd dat de 12600 veruit de langste serie wordt in Nederland: 4 uur en 58 minuten (exclusief eventuele lange stationnementen) kom ik op uit.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-07-2012 20:44:40
mdj
mdj
Uit http://prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Documents/Overdrachtsdocument%20drgl%202013%20(versie%201).pdf
blijkt:
*Arriva op Zl-Emn:
• Aankomst/vertrek Zwolle tussen de Intercity’s van/naar Groningen en Leeuwarden in
• P-sein bij uitrijden Dalfsen richting Zwolle wordt bediend sein; dit is nodig om Sprinter bij Dalfsen te laten wachten om op het juiste moment bij Herfte aansluiting in te voegen richting Zwolle

*6900 een kwartier verschoven
*3100/3000 gaan te Nm op elkaar keren (11 minuten keertijd)
*31100 heeft een gewijzigde tijdsligging.
*Door sneller cargopad ook een snellere 1900. Indien zware cargo in oostelijke richting rijdt, accepteert NSR vertraging.
*BSO Ah heeft conclift mbt de overstappen Connexxion/Arriva - 3000/3100.
*"Enkelsporige goederenpaden" op Rm-Vl en Zl-Co: Een pad de ene richting uit, sluit een pad de andere richting uit.
*Spitstrein Es-Zl (via Dv totdat Nvd-Nvdw weer spoor ligt) gaat in het pad van de huidige NO rijden.(Met andere woorden: In de ochtendspits kwartierdienst Es->Dv, in de avondspits kwartierdienst Dv->Hgl.

Overbelastverklaringen: Amf-Bnva, Ah-Zv (beiden nu ook al), Zl-Hea (was te verwachten..), Utrl (9800 kan daar niet stoppen)

Incidentele onttrekkingen:
Betonbaan (balastloosspoor, de proef althans) op Btl-Ehv in september 2013.
Bd: 1 perronspoor BD.
Ht: Geheel 2013 NIET bijplaatsen/afgtrappen(!) (ZJ37 blij met zijn 13616/16016)%08%
Es: Zomer 2013 geen treinverkeer Hgl-Esd (Raar... Es zou verbouwd moeten worden... niet Hgl-Esd..)
Ut: Wisselend 1-3 bd. Apparte vermelding "Spoor 4 beschikbaar voor dienst". Rare toevoeging; issie nu ook al toch?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-07-2012 20:54:48
peterselie
peterselie
Quote
broek53 (do 12 jul 2012 20:01:36 https://somda.nl/forum/11041/p398706/): Ik vermoed dat het omdraaien van de series aan de kant van Den Haag zit, en niet aan de kant van Almere.

Dat vermoeden is volgens mij juist, omdat ik geen andere IC kan ontdekken tussen Lls en Asd en tussen Asd en Shl.

Daar komt nog bij dat 's avonds laat op de zuidtak de IC naar Zl en verder zo ongeveer luchtvervoer is. Reizigers die instappen in Asdz en Dvd kunnen net als nu dan nog gewoon via Amf reizen. Of reizen kan met de 4300.

Dus imo rijdt ook de avondserie via Asd. Die vier minuten extra tijd die dit oplevert kan gebruikt worden om onderweg extra te kunnen stoppen.
 

12-07-2012 21:08:00
AlbertP
AlbertP
Quote
Apparte vermelding "Spoor 4 beschikbaar voor dienst". Rare toevoeging; issie nu ook al toch?

Misschien betekent het dat dit spoor de hele periode in dienst zal zijn, en geen tijdelijke buitendienststellingen krijgt die je over het hele station zult hebben de komende tijd, met steeds weer andere sporen buiten dienst.
Maar toch is het een vreemde vermelding. 18/19 worden deze zomer gedaan, dus die zijn in 2013 ook wel weer in dienst. Tenzij er nog een volgende buitendienststelling daar gaat komen.
 

12-07-2012 22:18:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Sowieso heb je de buitendienststellingen vanwege de perronverbreding bij spoor 1 t/m 3. Op redelijk korte termijn gaat spoor 1 al eruit om omgelegd te worden i.c.m. verbreding van het perron en dat gaat dan spoor voor spoor verder.
Aannemelijk doelt men er dus op dat hoewel spoor 4 deels het perron deelt met spoor 3 wat het deel is dat verbreed wordt wel steeds in dienst blijft.

Al zal het er nog wel een keer uit gaan voor de vervanging van de perronkap op 4a/3.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-07-2012 22:22:40
woepje
woepje
Quote
dennistd (do 12 jul 2012 19:46:50 https://somda.nl/forum/11041/p398698/): In de Treinnummerlijst 2013 versie 09-07-2012 zie ik een aantal opvallende wijzigingen:
2100 wordt Gvc-Hlm-Asd
2600 wordt Vs-Rsd-Rtd-Gv-Shl-Lls
12600 (superdal) wordt Vs-Rsd-Rtd-Gv-Shl-Lls-Zl-Gn/Lw

In het superdal straks dus rechtstreeks van Vlissingen naar Groningen
Zal wel aan mijn excel versie (2010) liggen, maar bij mij is dat bestand kaduuk. Zie wel de nummers en series, maar de kolom waar normaal gesproken het traject staat ingevuld ontbreekt bij mij. Of is gewoon blanco, hoe je het noemen wilt.
 

12-07-2012 22:24:23
Klaasje
Klaasje
Hier ook 2010 en geen problemen.  

12-07-2012 22:40:33
dennistd
dennistd
Doet deze het wel? http://www.spoornieuws.nl/temp/Treinnummerlijst%202013.htm  

12-07-2012 22:57:39
woepje
woepje
Yes, dank je!  

13-07-2012 12:57:35
Joey666
Joey666
Zie dat de 4900 serie als IC staat aangegeven op Prorail.

R 4900 4999 NSR NSR IC B Ut - Hvs - Almo B

Weet iemand met welke mat hij gaat rijden vanaf 09-12-2012?
Ik neem aan DDAR en later NID als alles gereviseerdt is.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-07-2012 13:37:32
Klaasje
Klaasje
Zeer waarschijnlijk zit de 4900 nog steeds aan de 5700 vast en ik denk niet dat ze graag met NID op Gvc-Ledn-Shl-Wp-Hvs-Ut gaan rijden...  

13-07-2012 13:49:14
AlmereOV
AlmereOV
In dit bestand staat links naast het traject telkens een A, B of C, en rechts naast het traaject B of IB. Wat betekent dat?

Laatst bewerkt door AlmereOV op 13-07-2012 13:50, reden: foutje
 

13-07-2012 13:54:41
mren
mren
Toelichting bij de kolommen van de Treinnummerlijst

Naam Verklaring
RG R = Reizigers, G = Goederen
TrVan Treinnummer van
TrTm Treinnummer tot en met
Spoorwegonderneming ook wel genoemd Vervoerder of Infragebruiker
ISVL naam afkorting van de Spoorwegonderneming tbv ISVL
PR een * in deze kolom betekent: in opdracht van ProRail zodat er geen gebruiksvergoeding berekend wordt
Bijzonderheden Bijzonderheden
Afw Afwijkende nummers
Rijk Rijkarakteristiek
TrT Treintype (vanaf december 2009, waarde is A, B, C). Zonder opgave wordt van type C uitgegaan
Traject Traject (Traject tussen haakjes is ADVD-traject. ADVD=Andere Dienstregeling Volgende Dag)
IBB I = Internationaal, IB = Internationaal Beladen, B = Beladen
Aantal Verborgen kolom met aantal treinnummers = TrTm - TrVan + 1
Datum Verborgen kolom met datum vanaf geldig
 

13-07-2012 16:31:06
Joey666
Joey666
Quote
Klaasje (vr 13 jul 2012 13:37:32 https://somda.nl/forum/11041/p398824/): Zeer waarschijnlijk zit de 4900 nog steeds aan de 5700 vast en ik denk niet dat ze graag met NID op Gvc-Ledn-Shl-Wp-Hvs-Ut gaan rijden...


Wat wel zo is dat de vertrektijden wel anders liggen.
Mischien de 4900 serie keren op de 5600 serie.
Of toch uitwijken naar spoor 4.
Als ze in Utrecht beginnen met de renovatie en verbreden van spoor 1,2,3 en 4 word spoor 4 voor deze series tijdelijk voor gebruikt. Waarom kan hij daarna ook niet geruikt te gaan worden voor de 4900 als alles af is.

Laatst bewerkt door Joey666 op 13-07-2012 16:31
 

14-07-2012 23:45:42
wadloper96
wadloper96
Quote
dennistd (do 12 jul 2012 19:46:50 https://somda.nl/forum/11041/p398698/): In de Treinnummerlijst 2013 versie 09-07-2012 zie ik een aantal opvallende wijzigingen:
2100 wordt Gvc-Hlm-Asd
2600 wordt Vs-Rsd-Rtd-Gv-Shl-Lls
12600 (superdal) wordt Vs-Rsd-Rtd-Gv-Shl-Lls-Zl-Gn/Lw

In het superdal straks dus rechtstreeks van Vlissingen naar Groningen
Oke straks 3x per uur een trein naar Rsd vanaf Zl. Lekker handig haha ga je via Rtd of via Ah rechtstreeks naar Rsd??

Laatst bewerkt door wadloper96 op 14-07-2012 23:48, reden: foutjes verbeterd


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

15-07-2012 00:01:07
ZJ37
ZJ37
De keus is aan u!  

15-07-2012 14:31:29
FST
FST
Volgens mij kun je dan zelfs 4 maal per uur van Rsd naar Zl. De Beneluxtrein (serie 9200) wordt Thalys, dus dan gaat de 2100 (straks 2600) tweemaal per uur rijden tussen Ddr en Vs.

De wijziging in de 2100 en 2600 lijkt ingrijpend, maar is volgens mij niet meer dan het omwisselen van de trajecten Ledn - Hlm - Asd en Ledn - Shl - Asd in de huidige series 2100 en 2600.
Betekent dit ook dat er weer een crossplatform overstap komt in Ledn? Want dat hoort hier dan wel bij. Zo niet dan is er straks tussen Ledn en Asd geen strakke kwartierverdeling meer, maar ontstaat zowel via Hlm als via Shl een scheve verdeling van elk half uur (10-20 of 11-19).
 

15-07-2012 14:40:19
BjarneK
BjarneK
Quote
FST (zo 15 jul 2012 14:31:29 https://somda.nl/forum/11041/p399099/): De Beneluxtrein (serie 9200) wordt Thalys

Detail, maar volgens mij wordt het een Fyra
 

15-07-2012 17:30:58
RoelZ1
RoelZ1
Op Asd - Hlm - Ledn blijft een kwartierdient, op Ledn - Gv - Rtd - Ddr blijft een kwartierdienst, Gvc - Ledn wordt een 20-10 dienst (zowel SPR als IC) en Ledn - Shl wordt 20-10 dienst (alleen IC). Het ene kwartier is er een crossplatform in Ledn (tussen 2600 en 2100) en het andere kwartier alleen een aansluiting vanuit Schiphol naar Rotterdam.  

15-07-2012 17:48:36
maurits
maurits
Is er al bekend of de schrale halfuursdienst tussen Shl en Ledn in de superdal tot het verleden gaat behoren? NS kan reizigers naar Rtd dan wel fijn de HSL op willen sturen, maar voor Ledn en Gv(c) vormt dat toch echt geen alternatief.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-07-2012 17:55:36
b2py
b2py
Je hebt toch een kwartiers IC verbinding?  

15-07-2012 19:12:17
maurits
maurits
Was het maar waar... Doordat de 2600 vanuit Shl later vertrekt dan de 4300, maar de 4300 in Hfd inhaalt, heb je dus een halfuursverbinding, dit geldt dus na 22 uur 's avonds. Daarbij is de aansluiting vanuit de Noordoost (en de 3500 en de 3300) zo slecht mogelijk gemaakt doordat de 2600 om .07 en .37 vertrekt en de andere treinen tussen .09 en .15 binnenkomen. Je staat dus standaard 25 tot 28 minuten voor Piet Snot op Schiphol te koekeloeren.

Ik begrijp ook wel dat je moeilijk tot 1 uur 's nachts overal kwartierdiensten kunt laten rijden, maar zorg er dan voor dat wat er nog aan treindiensten onderweg is, een beetje op elkaar aansluit. Dit manco in de dienstregeling zou je bijvoorbeeld kunnen oplossen door in de superdaluren niet de 4300 maar de 5700 door te trekken naar Ledn, dan heb je een redelijke verdeling van de treinen over het uur. Met die extra stops in Hfd, Nvp en Ssh (ten opzichte van de IC) kan ik prima leven.

Laatst bewerkt door maurits op 15-07-2012 19:17


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

15-07-2012 21:15:42
geert
geert
Hoe ziet de dienst er op de HSL eigenlijk uit in 2013? In de adviesaanvraag van NS Hispeed voor september staat namelijk het ook nog maar 1x per uur rijden naar Bd vanaf september. Of mooier omschreven in de tabel van de adviesaanvraag: 's avonds is er een andere ligging van de serie 1000 en die valt dan net samen met de serie 900 op het ene half uur. Mag dan toch aannemen dat die niet meer rijdt dan....
Gaat de Benelux via de HSL en iemand enig beeld van de denstregeling dan?
 

15-07-2012 21:18:05
FST
FST
Quote
RoelZ1 (zo 15 jul 2012 17:30:58 https://somda.nl/forum/11041/p399108/): Op Asd - Hlm - Ledn blijft een kwartierdient, op Ledn - Gv - Rtd - Ddr blijft een kwartierdienst, Gvc - Ledn wordt een 20-10 dienst (zowel SPR als IC) en Ledn - Shl wordt 20-10 dienst (alleen IC). Het ene kwartier is er een crossplatform in Ledn (tussen 2600 en 2100) en het andere kwartier alleen een aansluiting vanuit Schiphol naar Rotterdam.


Gaat de SPR serie 15800 alleen in de spits rijden? In dat geval krijg je in de spits elke 10 minuten een SPR tussen Ledn en Gvc: de series 5700, 15800 en 6300. Ik denk dat dat wel gaat passen als de IC's een 10-20 dienst rijden. Vooral de 6300 is altijd goed vol in de spits, dus extra ondersteuning van de 15800 is erg prettig.

Een wens in de gemeenten tussen Ledn en Gvc is om 2 van de 6 sprinters niet naar Gvc maar naar Gv te laten rijden. Een begrijpelijke wens, maar ik ben bang dat het laten keren van treinseries in Gv niet zo handig is, in elk geval minder handig dan keren in Gvc. Doorrijden naar Rtd zou anders een mooie optie zijn. Mocht die sprinter van Ledn naar Gv er komen dan lijkt de 15800 mij daarvoor de aangezwezen serie.

Hoe zit het trouwens met de overstap van SPR op IC in Laa? De wachttijd is nu altijd 11 minuten, maar die wordt dan afhankelijk van het kwartier.
 

15-07-2012 21:21:59
FST
FST
Quote
maurits (zo 15 jul 2012 19:12:17 https://somda.nl/forum/11041/p399119/): Was het maar waar... Doordat de 2600 vanuit Shl later vertrekt dan de 4300, maar de 4300 in Hfd inhaalt, heb je dus een halfuursverbinding, dit geldt dus na 22 uur 's avonds. Daarbij is de aansluiting vanuit de Noordoost (en de 3500 en de 3300) zo slecht mogelijk gemaakt doordat de 2600 om .07 en .37 vertrekt en de andere treinen tussen .09 en .15 binnenkomen. Je staat dus standaard 25 tot 28 minuten voor Piet Snot op Schiphol te koekeloeren.

Ik begrijp ook wel dat je moeilijk tot 1 uur 's nachts overal kwartierdiensten kunt laten rijden, maar zorg er dan voor dat wat er nog aan treindiensten onderweg is, een beetje op elkaar aansluit. Dit manco in de dienstregeling zou je bijvoorbeeld kunnen oplossen door in de superdaluren niet de 4300 maar de 5700 door te trekken naar Ledn, dan heb je een redelijke verdeling van de treinen over het uur. Met die extra stops in Hfd, Nvp en Ssh (ten opzichte van de IC) kan ik prima leven.


Dit wordt wellicht anders: de 4300 rijdt straks inderdaad niet verder dan Hfd, in plaats daarvan rijdt de 5700 na Hfd door naar Ledn en Gvc.
 

15-07-2012 21:49:18
RoelZ1
RoelZ1
Quote
geert (zo 15 jul 2012 21:15:42 https://somda.nl/forum/11041/p399148/): Hoe ziet de dienst er op de HSL eigenlijk uit in 2013? In de adviesaanvraag van NS Hispeed voor september staat namelijk het ook nog maar 1x per uur rijden naar Bd vanaf september. Of mooier omschreven in de tabel van de adviesaanvraag: 's avonds is er een andere ligging van de serie 1000 en die valt dan net samen met de serie 900 op het ene half uur. Mag dan toch aannemen dat die niet meer rijdt dan....
Gaat de Benelux via de HSL en iemand enig beeld van de denstregeling dan?


De 900 rijdt nu 's avonds al maar 1x per uur. Dit zal zo blijven omdat er nu 32 treinen per dag rijden en de concessie precies 32 treinen per dag eist. De ritten uit de serie 1000 die in het patroon van de 900 rijden doen dat om de gaten van de 900 op te vullen.
 

01-09-2012 12:51:49
FST
FST
Op treinreiziger.nl is een bericht verschenen over de IC lijnvoering in ZH en Zeeland vanaf dec 2012:

http://www.treinreiziger.nl/reizen/nieuwe_dienstregeling/verandering_intercity_zuid-holland_en_zeeland_in_2013-144578

Wat zouden ze bedoelen met: " incorrecte kwartiersdienst met trein hierboven tussen Schiphol en Leiden". Foutje?

Laatst bewerkt door FST op 01-09-2012 12:52
 

01-09-2012 13:27:12
b2py
b2py
Dat het niet een strakke 15/15 ligging is maar bijvoorbeeld 20/10.  

03-09-2012 12:42:01
abcde
abcde
Zie van Locov Advies dienstregeling 7x24 uur 2013 http://www.locov.nl/Images/Locov%202012-170212%20%20advies%20detailuitwerking%20dienstregeling%202013_tcm311-333060.pdf Pag. 6
Hierin wordt gesproken over de vele buitendienststellingen in het weekend door werkzaamheden, en komt het volgende advies, mijn inziens besluit :

In de adviesaanvraag is sprake van een tijdelijke structurele vermindering van de treinfrequentie tussen Gouda en Utrecht in het weekend. Dit in verband met de werkzaamheden op dat traject... Wij zijn verheugd dat hiervoor, door de ICtreinserie 2800 (Rotterdam – Utrecht) in het weekend in Gouda te combineren met IC-treinserie 1700/11700 (Den Haag – Amersfoort/Enschede), een oplossing is gevonden zonder grote nadelen voor de reizigers.

Dus in 2013 toch nog koppelen en splisten van treinen, en wel te Gouda !
Het is me niet duidelijk of dit combineren alleen bij werkzaamheden gaat gebeuren, of structureel ieder weekend.

Laatst bewerkt door abcde op 03-09-2012 12:49
 

03-09-2012 13:34:25
robbertc
robbertc
Structureel elk weekend. Nadeel is wel dat Gd-Rtd v.v. dan maximaal 4 bakken (ICM) is.  

03-09-2012 13:37:05
woepje
woepje
Met andere woorden: de 2800 gaat op Gd-Rtd van meest IRM-VI in de huidige drgl naar meest ICM-IV? Hopen maar dat de 500/12500 het beter gaan krijgen met capaciteit dan.  

03-09-2012 13:41:20
broek53
broek53
We hebben het hier over het weekend, niet over doordeweeks cq de spits. En de 2800 zal dan wel ICM (moeten) krijgen juist omdat er gecombineerd moet worden met de 1700.  

03-09-2012 13:47:05
robbertc
robbertc
INderdaad, zo druk is die 2800 nu in het weekend echt niet, dat-ie dan met VIRM-IV / VIRM-VI moet rijden.  

03-09-2012 13:47:16
woepje
woepje
Gelukkig is het nog weekend dan inderdaad, waarbij ik inderdaad het idee heb dat de huidige 2800-en met IRM-VI nogal enthousiast is. Maar de huidige 21700 en 20500 naar Rtd, welke soms met een solo ICM worden gereden op bijvoorbeeld zaterdagochtend, zijn ondanks het weekend nogal druk bezet. Hopelijk komt daar wel verandering in.  

03-09-2012 14:17:14
gvttreinen
gvttreinen
Minutenwijzigingen:
31100 (Arriva), Tl ri Ah 4 minuten later, Ah ri Tl 5 minuten later.
Vanwege sneller materieel (GTW 2/6) wordt er wat rijtijd opgesnoept.
6000 (NSR) Tl ri Ut 1 minuut vroeger maar gelijke tijd bij aankomst in Ut.
 

03-09-2012 14:34:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
woepje (ma 03 sep 2012 13:47:16 https://somda.nl/forum/11041/p407212/): Gelukkig is het nog weekend dan inderdaad, waarbij ik inderdaad het idee heb dat de huidige 2800-en met IRM-VI nogal enthousiast is.
Ligt ook een beetje aan het tijdstip. Reis vrij geregeld in het weekend met de 2800 en als je die dan op zaterdag rond het middaguur hebt is ´ie nog best aardig gevuld ri. Rtd. Maar aan het eind van de middag Rtd -> Ut kan je er weer een kanon in afschieten zo rustig als ´ie dan is. Pas vanaf Gd heb je dan meer vulling, maar daar heb je dan natuurlijk ook weer meer capaciteit in de situatie die men nu voorstelt. En verder is het op zich een voordeel dat Amf-Rtd dan 4x/uur rechtstreeks mogelijk blijft in het weekend.

Quote
Nadeel is wel dat Gd-Rtd v.v. dan maximaal 4 bakken (ICM) is
Nouja, dat hangt er vanaf hoeveel je naar Gvc wilt sturen lijkt me 7-8 bakken is daarvoor toch wel een vrij gebruikelijke lengte, dan kunnen er in theorie nog 7 aan vast voor Rtd. Of is het perron van Gouda te kort daarvoor? 12 paste er in ieder geval nog wel in de tijd dat je de IC Rtd/Gvc-Ah had. Met 6 voor Gvc en 6 voor Rtd zou je dan ook een eind komen en mis je slechts één bak in het deel ri. Gvc.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 03-09-2012 14:36


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-09-2012 21:34:50
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (ma 03 sep 2012 14:17:14 https://somda.nl/forum/11041/p407218/): Minutenwijzigingen:
31100 (Arriva), Tl ri Ah 4 minuten later, Ah ri Tl 5 minuten later.
Vanwege sneller materieel (GTW 2/6) wordt er wat rijtijd opgesnoept.
Die verschuiving van 5 minuten (waardoor de dienstregeling a-symmetrisch wordt) heeft niet veel met de inzet van GTW's te maken.

De 3000/3100 zijn versneld en daarvoor was deze actie o.a. nodig.
 

03-09-2012 23:14:27
jeanpierre
jeanpierre
En een onveilige overweg in Elst, waardoor ProRail opgelegd heeft dat de trein naar Tiel achter de 3000 uit Arnhem vertrekt i.p.v. er voor.  

03-09-2012 23:56:48
Snacky
Snacky
Hoe zit het met het stoppen in Arnhem Zuid van de trein naar Tiel? Ik dacht dat het niet stoppen te maken heeft met de achteropkomende IC. In de nieuwe dienstregeling is dit dus niet meer het geval, of worden de rijtijden niet gehaald met een stop in Arnhem Zuid?  

03-09-2012 23:57:01
ZJ37
ZJ37
Daarvoor zijn wel diverse treinen weer in conflict gelegd (Esta). Het veiligheidsaspect is maar hoe en waar de wind waait.  

04-09-2012 13:01:31
mren
mren
Quote
jeanpierre (ma 03 sep 2012 23:14:27 https://somda.nl/forum/11041/p407328/): En een onveilige overweg in Elst, waardoor ProRail opgelegd heeft dat de trein naar Tiel achter de 3000 uit Arnhem vertrekt i.p.v. er voor.

Ik snap het verband niet zo hier, hoe verhoogt dit de (theoretische) veiligheid?
 

04-09-2012 14:01:22
jeanpierre
jeanpierre
Het heeft (volgens ProRail) te maken met opeenvolging van treinen en dat daardoor in de huidige situatie de overweg Rijksweg Noord te lang dicht blijft en in storing gaat. Dat zou in de nieuwe situatie niet meer gaan gebeuren, omdat de IC -> Nm niet meer hoeft te wachten op het vertrek van de stoptrein naar Tiel.  

04-09-2012 14:16:03
oudeaap
oudeaap
Is het dan voor de technici van prorail niet mogelijk om die overweg zodanig aan te passen dat ie niet in storing valt? Of is die techniek te complex?  

04-09-2012 14:19:47
jeanpierre
jeanpierre
De overweg (of eigenlijk de seinen) worden ook aangepast, maar dat zou onvoldoende zijn.  

04-09-2012 15:03:23
gvttreinen
gvttreinen
Kunnen we de PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) voor Ah - Nm maar meteen in de prullenbak gooien tenzij iemand een leuke tunnel wil bekostigen.  

04-09-2012 15:08:21
phantom
phantom
Quote
jeanpierre (di 04 sep 2012 14:19:47 https://somda.nl/forum/11041/p407369/): De overweg (of eigenlijk de seinen) worden ook aangepast, maar dat zou onvoldoende zijn.

Eigenlijk vind ik dat best gek.
Men legt zelf een overweg aan zoveel tijd terug,en nu vind men m te moeilijk om e.e.a. correct te laten werken/men heeft de kennis blijkbaar niet/niet meer van de overweg om m correct te laten werken.
T zal aan mij liggen,maar ik snap dit dus niet%03%
*doorstrepen wat niet van toepassing is* %08%

Laatst bewerkt door phantom op 04-09-2012 15:09


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-09-2012 15:32:43
jeanpierre
jeanpierre
Sinds de aanleg van de overweg is het aantal treinen per uur flink toegenomen, dus dat er nu een probleem is, is wellicht niet zo gek. Vreemd is wel dat Prorail er nu achterkomt dat er een probleem zou zijn, maar dat de huidige frequentie (2x IC, 2x stop en 2x Tiel p.richting) al een paar jaar bestaat.  

04-09-2012 15:47:17
gvttreinen
gvttreinen
iets meer, 2 x 3000, 2 x 3100, 2 x 3600, 2 x 7600 en (spits) 2 x 31100 plus 2 goederenpaden = 14 treinen/richting, vroeger (jaren `80 bijvoorbeeld) waren dat er 'slechts' 5 reizigerstreinen/richting.
Dat er ongusntig gekruisd wordt in de buurt van de overweg is dan jammer, ik zou dan de storingmeldtijd oprekken!
 

04-09-2012 16:46:00
broek53
broek53
Een overweg valt niet in de storing als hij lang dichtligt - dat is een hardnekkig misverstand, afkomstig uit het spraakgebruik. Er is dus ook geen sprake van een storing in de zin dat men dat technisch zou moeten kunnen oplossen.
Een overweg meldt het als hij langer dan een bepaalde tijd dicht ligt (geen openingsbeweging heeft gemaakt), om welke reden dan ook. De tijd is vastgesteld op rond de 5 minuten. Daarna komt hij op de melder die - ook al ten onrechte - de storingsmelder heet. Op zo'n melding wordt gereageerd met het uitdelen van Aanwijzingen aan de machinisten die de overweg moeten passeren *alsof de overweg werkelijk gestoord is*. Dat betekent heel langzaam naderen, fluiten, etcetera. Als treinen dat massaal gaan doen, weet je één ding zeker: de overweg gaat nooit meer openb en blijft dus "gestoord".
De juiste handeling zou in dit geval eigenlijk moeten zijn: een tijdje geen trein toelaten. Dan gaat de overweg een keer open, verdwijnt uit de storingsmelder, klaar. Het vervelende is dat men procedureel geregeld heeft dat het een storingsmelding is, er een monteur op afstuurt en wacht tot deze de overweg weer 'in dienst' geeft, ook al verdwijnt de vermeende storingsmelding van de melder. Men doet zichzelf dus de das om door de procedures.
zo ging het tot in ieder geval dire jaar geleden. Als daaraan inmiddels iets is gewijzigd, heb ik niets gezegd. Maar gezien het optreden van ProRail die in de concrte dienstregeling probeert te regelen dat de overweg niet te lang achtereen hoeft dicht te liggen, denk ik dat er nog niet veel is veranderd op dit gebied.
 

04-09-2012 19:59:10
jeanpierre
jeanpierre
Zoals je het schetst gaat het nu nog steeds (i.i.g. bij de bewuste overweg in Elst).  

04-09-2012 20:15:02
broek53
broek53
Tsja. Helaas is ProRail de organisatie er niet naar om dergelijke verschijnselen voortvarend aan te pakken. Cameraatje bij de overweg, schermpje bij de treindienstleider of zo.  

09-09-2012 21:17:50
ma60
ma60
Wordt Boskoop Snijdelwijk niet geopend in december? Ik zie het nergens meer terug in lijsten van nieuwe stations. Terwijl de halte in principe al in december vorig jaar af was.  

09-09-2012 21:38:42
koosmat64
koosmat64
Zijn de rijtijden van de 6800,6900 en van de 3500 ten zuiden van Ehv al bekend?  

11-09-2012 13:24:18
abcde
abcde
Quote
robbertc (ma 03 sep 2012 13:34:25 https://somda.nl/forum/11041/p407205/): Structureel elk weekend (splitsen en combineren 1700 met 2800). Nadeel is wel dat Gd-Rtd v.v. dan maximaal 4 bakken (ICM) is.

Het kortste spoor in Gd is spoor 8 met 328 meter. Dan passen er toch 4 ICM-III, waarvan er 2 naar Gvc en 2 naar Rtd kunnen ?
 

11-09-2012 13:36:57
robbertc
robbertc
Was iets met de seinen en de fases om te kunnen combineren. Het Rtd komt met 4 bakken wel achter het sein, maar met 6 niet. Hoe dat allemaal precies zit, weet ik niet in detail.  

11-09-2012 13:41:36
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Een probleem met de lengte ivm seinen zou toch door prorail moeten zijn verwerkt in de effectieve perronlengte?
4x ICM-III is 322 m, dus 6 meter korter dan de effectieve perronlengte volgens Prorail. Tis krap, maar het zou volgens hun eigen documentatie moeten kunnen.

Maar goed, we zullen het wel zien