09-11-2012 16:51:10 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het gaat niet eens zozeer om hobbyïsten, haast integendeel. Maar intern de spoorsector wordt op het moment pauzeloos dezelfde vergissing gemaakt en in die zin zou het wat makelijker (en zeker logischer) geweest zijn de koppeling 2100 = Vlissingen aan te houden - voor wat het waard is. Wat dat betreft ben ik teleurgesteld (met een ![]() |
09-11-2012 18:07:42 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Zowel in de treinnummerlijst van @treinfan, als in de reisplanner van NS, is de slag 28301/28302 niet te vinden, de dag begint bij de 28305. Daar zit vast een reden achter, ben benieuwd welke![]() He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
09-11-2012 19:01:39 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Lelystad 3900.. Zo zijn er in 2013 wel meer te verzinnen denk ik. |
09-11-2012 19:07:36 | ||
---|---|---|
smarkie
![]() |
Quote Dienstinhoud is anders dan in dat dienstenboek. Zit tussen die leeg matjes gewoon rangeerwerk Mcn NS International Rtd |
![]() |
advertentie |
09-11-2012 19:14:55 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote Goed gespot! Er wordt één slag minder gemaakt. Zeven slagen waarvan de eerste begint om 10.29 uit Ut. Dat waren acht slagen met 28301 om 9.46 als eerste. |
09-11-2012 22:31:48 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Na ja, in zoverre dat de 4500 niet meer door N-H rijdt. Zou die dat wel blijven doen, dan hadden we een waardige vervanger voor de Benelux gehad %08% (4500 is straks Rsd-Atw ![]() |
09-11-2012 22:34:28 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Nee, 2500. |
09-11-2012 22:35:13 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
En ook Rsd-Puurs door een koppeling van series in België Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
09-11-2012 22:53:35 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
![]() Ik had het kunnen weten, broek53 verbeteren is kansloos %02% Maar ik dacht dat dat de reden was dat de 4500 geen 4500 kon heten... misschien is de logica wel dat men de IC-series met lagere nummers wil hebben; de 4500 is immers de echte enige IC-serie met een treinnummer boven de 4000 (afgezien van de vleugeltreinen en afgeleiden daarvan (12500 en 12700) en de verkapte IC's 4900 en 8800). Wat dat betreft vind ik het verrassend dat de serienummers 125900 en 12700 blijven bestaan, nu die niks vleugel-/voortreinerigs meer hebben. |
10-11-2012 12:12:46 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Zo te zien moet ik vanaf december met 100% VIRM naar Ledn, zowel via Ut (3000-8800) als via Shl (3100-2600). Nu zie ik nog vaak ICM in de 8840 en 8861 en DD-AR/DDZ in de 2650. |
10-11-2012 12:39:55 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
En het probleem is? Of gaat nu de discussie over favoriete materieelsoort opnieuw gevoerd worden? Gr Joop mcn Lls |
10-11-2012 13:21:25 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Volgens mij is het alleen een feitelijke constatering. Ik ga het komende jaar veel SLT en ICM zien waar het nu nog veel DDAR, SLT en VIRM is. (Series (1)1600, 4300, 4900, (12)700 vs. 4900, 4500, 4300 en 3700 nu.) Het is wel vrij logisch dat het een en ander wijzigt en langskomt. Wat dat betreft is de dienstregeling 2013 best wel interessant omdat daar grote wijzigingen in zitten. |
10-11-2012 13:36:43 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Mijn vraag kwam meer voort uit eerdere oeverloze discussies over materieel inzet en de voor een ieder gewenste of tot op,het bot gehate materieelsoort.![]() Uit de materieel overzicht op Llso viel al te lezen dat er op Llso geen DDAR/mDDM meer komt. VIRM, ICMm en SLT is wat het gaat worden.. Naja, we doen het er maar mee ![]() Gr Joop mcn Lls |
11-11-2012 21:02:24 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteZou nu niet meer moeten voorkomen in de lijst ![]() |
12-11-2012 01:32:20 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Iemand een idee hoe ze in Es creatief om zullen gaan met de gelijktijdige aankomst en vertrek van de IC's van wisselende perrons 3/4 waardoor er op de minuut aan het perron gekruist moet worden? Gevalletje geaccepteerde krapte? Ik zie namelijk dat de patroontijden van de aansluitende busdiensten in Enschede verschuiven naar .20/.50, waardoor er vanaf de IC's een wel heel krappe overstap van 5 minuten komt waardoor ik nu al durf te voorspellen dat veel reizigers vanuit de wisselstraat hun bus kunnen zien vertrekken terwijl ze staan te wachten tot de kruisende IC vertrokken is waarna hun IC kan binnenkomen. |
12-11-2012 07:44:14 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Dat probleem in Es heb je overigens maar 1x per uur. Of de zogenaamde piekligging wordt geaccepteerd of niet, durf ik niet meer te voorspellen in tijden dat er inconsequent wordt omgesprongen met de regeltjes. Alternatief is de vertrekkende en aankomende trein uit te buigen, maar dat schijnt weer ander potentieel gevaar op te leveren in de vorm van de kans dat treinen nu in Es en Hgl voor de rooie kunnen lopen. Dit hoofdstuk wordt dus nog vervolgd. |
12-11-2012 10:06:07 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Je kunt de kruising iets verleggen door een trein voor spoor 4 binnen te nemen via de opstelsporen, dat kan je net een minuutje extra de tijd geven. Maar heel veel lost dat ook niet op. Ook in Hengelo ligt trouwens zo'n geval 1x per uur: aankomst van de 7000 uit Enschede en vertrek van de Grensland van spoor 11 is op .33 gepland. |
12-11-2012 10:12:17 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
En in Apd gebeurt dit straks zelfs elk half uur, om.24 en .54 bij de kruising tussen 7000 en 17800 |
12-11-2012 10:27:46 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
In Obdam gebeurt dit nu al elk half uur, maar hoor je er niemand over klagen![]() He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
12-11-2012 10:33:10 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Op kruisingsstations van een enkelsporige lijn gebeurt het wel meer ![]() Het gaat juist om het feit dat je het straks ook krijgt op een aantal 'normale' stations. |
12-11-2012 11:37:04 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Op Gv gebeurt het elk kwartier. De 5000/5100 vertrekt gelijktijdig met aankomst 2100/2200. Overigens wordt die situatie in 2013 weer veranderd en duikt de sprinter voorlangs. |
12-11-2012 12:31:05 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Piekkruising ja of nee is vooral een kwestie van de verdeling van de rijtijdspelingen van de betrokken treinen, althans: dat zou het moeten zijn. Laatst bewerkt door broek53 op 12-11-2012 12:33 |
12-11-2012 13:14:30 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteDe 28301 en 28302 worden wekelijks handmatig ingelegd. Dus in dagplan ipv jaarplan. |
12-11-2012 13:23:24 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Okee, duidelijk, maar houdt dat ook in dat ze niet volgens vaste dienstregeling rijden? He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
12-11-2012 19:25:38 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Jawel. Uur vroeger als de 28305/28306. |
12-11-2012 20:20:46 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Wat is dan de reden om ze elke keer handmatig in te leggen? Of waren ze gewoon te laat bekend en wordt dit op deze manier gedaan tot het volgende wijzigingsblad? |
12-11-2012 21:36:03 | ||
---|---|---|
Eindhoven
![]() |
ff tussendoor nog n andere melding,vernomen er beginnen herinstructies Mat 64, dus voorlopig blijven ze in de dienst zitten,ook vernomen,inderdaad er gaan meer treinen rijden,gaat wel ten koste van het aantal in te zetten bakken. DUS:meer treinen,maar korter,ja t moet nou eenmaal uit de breedte of in dit geval uit de lengte gehaald worden.vandaar ook uiteraard levensduurverlenging Mat 64. |
12-11-2012 21:59:07 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Helemaal geen herinstructie want dat is vorig jaar gegeven tijdens de 2 verplichte dagen in het simulatie centrum in Amf. Zal wsl matmodule zijn voor de BLM mcn die klaar zijn met hun opleiding. Gr Joop mcn Lls |
12-11-2012 22:13:44 | ||
---|---|---|
treinefan
![]() |
Ik hoor het wel een keer als ze terzijdegesteld zijn...%03% |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
12-11-2012 22:25:55 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Er heeft een stel in Es gestaan tbv Herinstructie, omdat er in oktober met MAT in de 7000 gereden ging worden. (Meende dat het stel 936 was) Bij twijfel: gebruik beton. |
13-11-2012 19:34:41 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Op de site van Prorail staan de downloadbare tijd-weg-diagrammen voor de DRGL 2013. http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Pages/Tijdwegdiagrammen.aspx |
13-11-2012 20:44:38 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
En een filmpje waardoor enkele keuzes voor de perronopstellingen wat duidelijker worden: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WYMIfZt7Z8A&list=UUGIg2csdS54Mi4L9a-7zDFQ Laatst bewerkt door mdj op 13-11-2012 20:44 Bij twijfel: gebruik beton. |
14-11-2012 10:21:51 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
SleutelMan: discussie over reizen naar België en tarieven daarvoor is afgesplitst: https://somda.nl/forum/12654/p419240 Laatst bewerkt door SleutelMan op 14-11-2012 10:22 |
14-11-2012 14:46:03 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote Op de site van NS worden op 7 december de download-tabellen van de drgl 2013 verwacht. Ter herinnering: die van 2012 staan hier: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/informatie-tijdens-uw-reis/download-dienstregeling-2012.html |
14-11-2012 16:19:12 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Ook staan sinds vandaag de spoorbezetgrafieken voor de liefhebbers te downloaden. http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Pages/Spoorbezettingsdiagram.aspx |
14-11-2012 18:46:02 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Opvallend dat de reisplanner de 2-minuten-overstappen 500 (van/naar Gn) op 12700 in Zl niet geeft, beide richtingen.. Laatst bewerkt door robbertc op 14-11-2012 18:46 |
16-11-2012 09:41:36 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Vandaag schijnt de nieuwe reisinfo geladen te zijn, en is bovenstaand probleem opgelost. Ook staan bijvoorbeeld de tarieven over de Hanzelijn er nu dan toch in.. |
16-11-2012 12:25:30 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
wat dan wel weer grappig/triest is (doorhalen wat niet van toepassing is) is dat een reis Gvc-Gn met een overstap in Ut 5 min sneller is dan via de Hanzelijn. Voor de doorsnee reiziger is het natuurlijk het gemak van overstaploos reizen maar het hele verhaal van sneller via de hanzelijn is natuurlijk zo wel erg belachelijk. |
16-11-2012 13:12:00 | ||
---|---|---|
zugführer
![]() |
Gaat natuurlijk vooral ook om reizigers uit Amsterdam/Schiphol... Ehv-Gvc was ook altijd sneller via Ut, zelfde verhaal eigenlijk... Geen idee of dat nog steeds zo is overigens ![]() |
16-11-2012 13:30:36 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ja. Dat is sinds de volledige kwartiersdienst op Ehv - Ut en Ut - Gvc. Via Bd is het 1:36, via Ut 1:35. Straks in de nieuwe dienstregeling wordt het via Bd ook 1:35, maar Ehv - Ut - Gvc is ook een minuut sneller gemaakt. En dat is dan met een 7-minuten overstap in Ut. Je kunt beter de 3500 via Ut naar Gvc laten rijden, dan ben je zelfs 6 minuten eerder in Gvc dan met de 1900. En dan die toegevoegde 2000 laat je Ut - Shl rijden. Wat maar laat zien wat voor een langzame verbinding die Brabantroute is. Het is bijna 10 km om via Ut. |
16-11-2012 13:38:50 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
jij hebt duidelijk geen zicht op de reizigersstromen Ehv-Ht-Asdz-Shl. De 3500 is voor NS een 'gouden' trein, knippen daarin is niet zo slim. Daarnaast zal Ehv-Gvc vanaf 2015 een stuk sneller worden als die via de HSL zuid gaat rijden. Laatst bewerkt door R1-2010 op 16-11-2012 13:39 |
16-11-2012 13:51:36 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Oh, ligt Sint-Juttemis in 2015? Goed te weten. Vallen Pasen en Pinksteren dan ook weer eens op dezelfde dag? (vertaling: eerst zien, dan geloven) |
16-11-2012 14:14:57 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
In die grafieken zie ik nog wel eens + staan bij een treinnummer. Wat betekent dat eigenlijk? Is dat de rijtijdspeling ofzo? |
16-11-2012 14:18:48 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Correct! |
16-11-2012 14:20:10 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
In 2015 zal het in ieder geval wel sneller worden om van Ehv naar Gvc te reizen omdat het dan de bedoeling is om de 1900 via de HSL te laten rijden. |
16-11-2012 15:03:00 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
En de andere kant op, door naar Keulen? |
16-11-2012 16:10:49 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Quote En met welk materieel?? http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
16-11-2012 16:13:44 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
1900 Ehv-Gvc, met TRAXX + 10 ICR. Maar goed, is nog ver weg.![]() |
16-11-2012 21:59:50 | ||
---|---|---|
Drenthe
![]() |
Uit de tabellen van Zwolle - Groningen in het busboekje van Syntus Veluwe 2013: http://www.syntusgelderland.nl/nieuws/nieuwe_dienstregeling.aspx blijken nogal aparte dingen voor de spoorverbinding Zwolle - Groningen (deze komen overeen met www.ns.nl overigens), zoals: - IC 749 rijdt op vrijdag als stoptrein van Zwolle naar Groningen (zonder stop bij Groningen Europapark), overige dagen gewoon als IC. - IC 769 rijdt op zondag als stoptrein van Zwolle naar Groningen (zonder stop bij Groningen Europapark), overige dagen gewoon als IC. - IC 579 rijdt op woensdag als stoptrein van Zwolle naar Groningen (zonder stop bij Europapark), overige dagen gewoon als IC. - Op zaterdag vertrekt de eerste IC uit Groningen om 5:46, daarna rijden naast de sprinter enkele IC's als stoptrein, waarna de eerste echte IC weer om 7:46 uur vertrekt. - Op maandag zijn afwijkende tijden tussen 12:00 en 16:00 uur voor de sprinter van Groningen naar Zwolle t.o.v. de andere dagen. - IC 766 vertrekt op dinsdag en donderdag niet om 17:46 uur als IC uit Groningen, maar om 17:30 uur als stoptrein tot Zwolle (m.u.v. Europapark). - IC 580 vertrekt op vrijdag niet om 21:16 uur als IC uit Groningen, maar om 21:00 uur als stoptrein tot Zwolle (m.u.v. Europapark). Hebben deze vreemde afwijkingen te maken met goederenpaden? Overigens vernam ik dat zowel de 500 als 700 serie alsnog toch grotendeels met VIRM gaan rijden? Dit in tegenstelling tot eerder bericht dat dit alleen m.b.t. de 500 serie zou zijn? |
16-11-2012 22:31:17 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Dat is het sowieso al. De reistijdwinst voor Noord-Nederland is beperkt en gaat dubbel en dik ten koste van Twente, aangezien de 1600 en 1700 veel slechtere aansluitingen gaan bieden op de 1500, 3600 7000 en 17800, en in de avonduren bovendien een zeer slechte verbinding met Rtd. Met drgl 2007 had NS zo'n mooie tabel met groene en rode vlakjes gemaakt welke reizien korter resp. langer gingen duren. Als men dat nu weer zou doen, zou rood wel eens kunnen overheersen. Laatst bewerkt door daniel81 op 16-11-2012 22:31 |
16-11-2012 23:37:22 | ||
---|---|---|
HZwoferink
![]() |
QuoteDat kleine stukje? ![]() Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
16-11-2012 23:52:05 | ||
---|---|---|
FST
![]() |
Dan zou Ddr een goede verbinding met Brabant verliezen. Ik kan me niet voorstellen dat dit gaat gebeuren. Wat is de bron van dit bericht? |
17-11-2012 01:30:07 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
De NS plannen voor het hoofdrailnet concessie 2015.Dordrecht zou dan een halfuurs sprinter naar Breda krijgen |
17-11-2012 01:32:51 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Dat komt uit de eis van de minister, die NS onder voorwaarde van het integreren van de HSL (HSA dreigde failliet te gaan) het hoofdrailnet liet behouden vanaf 2015. Andere voorwaarde was het laten aanbesteden van een aantal stoptreinen in de periferie. Zie het topic NS blijft nummer 1 op het spoor. Maar goed, in 2013 nog niet dus. |
![]() |
advertentie |
17-11-2012 10:16:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Zou hoog en hoog tijd worden. We hebben in het begin (1987) nota bene vele jaren een halfuursdienst gehad, toen de 1900 nog 3 x stopte tussen Dordrecht en Breda en de toenmalige 5200 Breda - Amsterdam reed. Maar hopelijk hangt de reeds nu zeer nodige halfuurdienst in de daluren niet af van het verplaatsen van de 1900 naar de HSL. De aansluitingen van de 5000 te Breda gaan in de daluren dagelijks gemiddeld vijf maal de mist in, soms met - 1 minuut door verlate 3600 of verlate sprinter. De 5000 wacht niet door de krappe ligging met Fyra. En dan moet je dus een uur wachten! Bovendien daan we er in Breda dan toch weer op achteruit door het schrappen van de IC naar en van Dordrecht. |
17-11-2012 10:49:03 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Was de belangerijkste reden dat de 1900 tussen Bd en Ddr stopte ( en op Rtl ) dat deze anders voor een open brug in Rotterdam stil zou staan ? Volgens mij is de verbinding Ddr - Bd helemaal niet zo belangerijk - als ik, komende uit Bd uit de 1900 stap in Ddr stappen er erg weinig mensen uit (en heel veel mensen in). Volgens mij zijn de verbindingen Rtd-Ddr en Rtd-Bd druk, maar Bd-Ddr veel minder. Laatst bewerkt door anton_ op 17-11-2012 10:50 |
17-11-2012 11:18:07 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote De 1900 reed in die tijd maar 1x per uur en de 5400 reed toen Asd - Ddr en 1x per uur door als stoptrein naar Bd maar stopte niet te Ddzd. De 1900 stopte niet in Zlw. Feitelijk was er toen alleen een half uurs intercity tussen Ehv en Bd. Rest 1 x per uur Ic (1800 of 2500) en 1 x per uur sneltrein (1900) waar de stops in de jaren '90 nogal eens wisselden. O.a. De stop te Rotterdam Lombardijen, Rijswijk en Rotterdam Blaak. Ook zijn er die dienstregelingen geweest dat de 1900 keerde te Rtd op spoor 1. Ook de materieel inzet wijzigde doorlopend: DD-AR, ICM, ICR, mat '54 en mat '64 het reed er allemaal! |
17-11-2012 11:27:52 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Klopt, Geert, maar Breda-Prinsenbeek had toen wel een halfuurdienst. Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe zijn uiteraard meer gericht op Dordrecht en daar stopte ook de stoptrein naar en van Roosendaal. Breda-Prinsenbeek is gericht op de rest van Brabant en Breda, en daarom hebben ze er daar de meeste last van dat aansluitingen verloren gaan in Breda. |
17-11-2012 11:29:27 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Quote En ook door naar Vl neem ik aan? Of gaan Vl, Br, Hrt, Dn en Hm dan hun rechtstreekse verbinding met Tb, Bd en verder verliezen? |
17-11-2012 11:52:26 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Weet iemand waarom serie 27000 stopt in Holten en niet in Rijssen of Deventer Colmschate. Holten is het rustigste station tussen Dv en Aml ? |
17-11-2012 11:54:59 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteHet ligt een beetje aan het tijdstip waarop je reist, de verbinding is namelijk behoorlijk verspitst. Dat is een aardig deel woon-werkverkeer, maar ook een behoorlijke groep studenten. Ddr ligt immers precies halverwege Rtd en Bd die beide over HBO beschikken en kent dus een ongeveer even grote stroom die beide kanten op. De enige goede aansluiting op de verbinding Ut - Ddr v.v. vervalt trouwens ook als je de 1900 via de HSL stuurt, worden nog eens gouden tijden voor Qliner 388 die die rit nu in de spits al net zo snel aflegt als de trein in geval van de slechte verbinding (NO + 5100 of NO + kwartier wachten op 2100) en in de daluren dus gewoon al sneller is. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-11-2012 12:52:36 | ||
---|---|---|
AlmereOV
![]() |
Maar als de 1900 straks via de HSL gaat rijden en dus niet meer in Dordrecht komt, dan zijn er toch wel andere manieren om deze vervallen stop op te vangen? Ik zou de 2200 weer verlengen naar Breda (i.t.t. een aantal jaar terug 2x/uur en non-stop) en in zou de 2800 non-stop verlengen naar Dordrecht t.v.v. van de 1900, zodat er tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht alsnog zes IC's per half uur blijven rijden. (Nu: 1900, 2100, 2200; mijn plannen: 2100, 2200, 2800) Laatst bewerkt door AlmereOV op 17-11-2012 12:53 |
17-11-2012 12:56:52 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Goed idee uit Almere; had ik ook al aan zitten denken. Nu nog de studenten-OV handhaven, want als straks een kwart van het vervoer gedeeltelijk wegvalt, komt er van al die plannen niets terecht. Dat is een ander topic, maar het klinkt overal in door. |
17-11-2012 13:56:25 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
De dienstregeling tussen Lw en Gn gaat toch deels weer op de schop na zware druk van de provincie Fryslân. Ik vond een scan van het artikel dat vandaag in de Leeuwarder Courant staat. http://fryslan.christenunie.nl/l/library/download/541702 |
17-11-2012 14:27:07 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Oorspronkelijk wilde Arriva ook een andere dienstregeling rijden, evenals NS ten noorden van Zl. Maar doordat Zl in 2013 niet de (snellere) infra heeft die was voorzien, hebben NS en Arriva de dienstregeling eerst rondom Zl (Zl-Gn/Lw en Zl-Emn) moeten aanpassen en daarna uiteraard ook naar de gevolgen moeten kijken voor de aansluitingen te Gn en vooral Lw waar IC's later aankomen en eerder vertrekken dan was voorzien. |
17-11-2012 14:45:40 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Er is een heuse voortrein ingelegd tussen Amf en Amf, vier minuten voor de IC 241 (bestemming Berlijn) die om 17.02 uur uit Amsterdam vertrekt. Trein 1561, ingelegd van maandag tot en met vrijdag moet soelaas bieden voor de geringe capaciteit van de IC Berlijn. Normaal gesproken vervalt de 1500 als de IC Berlijn rijdt. |
17-11-2012 15:30:35 | ||
---|---|---|
wiedijk
![]() |
ZJ37,dat was voor Arriva nu juist de bottleneck om aan weerszijden van Lw-Gn de aansluitingen van de 500 op de 12700 te kunnen geven (de 12500 en de 700 op het andere halve uur levert geen probleem, die zijn beide IC), daarvoor is de rijtijd van 49 min van de 37400 van Gn naar Lw te lang. We worden nu in de Friese periferie uiteindelijk gevrijwaard van prehistorische toestanden waar je 's avonds of op zondag voor bijv. de 25 km tussen Hdg en Gw liefst 1 u 13 min nodig zou hebben, de postkoets kan op stal blijven! Laatst bewerkt door wiedijk op 17-11-2012 15:35, reden: toevoegen info |
17-11-2012 15:57:42 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteIk zou het niet weten, maar ik vind het ook raar. Overigens is Wierden vaak nog rustiger dan Holten, omdat veel mensen van/naar Wierden met de 7900 reizen. In Rijssen zie je juist de breuk, vanuit Twente komend stappen veel mensen uit in Rijssen en ook weer in in de richting Deventer. Dat zijn altijd twee stromen. Holten is redelijk druk vooral van/naar Deventer. Dick van den Hoven |
17-11-2012 16:02:08 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Eigenlijk hoeft er op Gn - Lw niet al te veel veranderd te worden. Op een reistijd van 49 minuten zijn in de rustige uren in theorie wel enkele minuten te winnen. Stel je vertrekt met de stopper om .17 uit Gn dan zou je om .01 in Lw kunnen zijn mits je zowel in Zh als in Hdg op spoor 2 stopt en de trein in een snel pad legt, waardoor je de stations sneller binnen kunt rijden en ook sneller weg bent. Als je de andere treinen hier op afstemt zou het moeten kunnen. In de praktijk zal wel iets meer geschoven gaan worden denk ik. |
17-11-2012 16:09:47 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dat gaat goed met de kruisingen onderweg? |
17-11-2012 17:24:27 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
bijna, dus je zou de sneltrein Lw - Gn niet om .43 willen laten vertrekken, maar rond .34, waardoor je de stopper Gn - Lw snel door Vwd kunt sturen. Het vereist nog enkele kleine aanpassingen, omdat je als je die trein verschuift je ook de stopper Lw - Gn iets moet versnellen. De reden hiervoor is dat anders de sneltrein die trein in de nek hijgt. De sneltrein Gn - Lw moet dan ook iets eerder rijden, waardoor de stopper richting Gn nog steeds rond Gk gekruist kan worden. Tot zover de theorie. Ben benieuwd wat Arriva voor de praktijk verzonnen heeft. |
17-11-2012 19:13:59 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Quote Lekker duidelijk ook allemaal voor de reiziger. Dat de eerste treinen of de laatste treinen in een ander patroon gaan rijden is nog tot daaraan toe. Maar nu moet je als reiziger ook rekening houden in de spits dat je trein op dinsdag en donderdag niet om 17.46 uur vertrekt, maar een kwartier eerder. En dan stopt ie overal, maar weer niet in Groningen Europapark. De 766 vertrekt trouwens om 17.30 uit Gn, de 9166 om 17.24 uur. Juist ja. En ik neem aan dat de bussen niet meer aansluiten door bijvoorbeeld die afwijking met de 766. Of krijgen we nu ook ineens andere bustijden op dinsdag en donderdag? Ik ben in elk geval ook erg benieuwd wat de reden is voor deze poppenkast. 500 wordt geheel IRM, 700 minimaal 1 omloop IRM. Op sommige dagen ook meerdere ritten met IRM, maar het grootste gedeelte wel gewoon ICM (zie http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2013-1/mat.txt). |
17-11-2012 20:12:38 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Wierden vind ik kan wel weer logisch, die krijgen nu al een directe verbinding van/naar Zwolle en hoeven niet te wachten op de tunnel in Nijverdal. Misschien is inderdaad Rijssen vooral op twente gericht en Holten op Dv / Zw |
17-11-2012 20:50:54 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Opmerkelijk van de ICE: Richting Asd vertrekt de 3000 2 min later uit Ah (.33 ipv .31) Ed (.43 ipv .41) en Klp (.48 ipv .46) en de ICE vertrekt dan om .31. Reistijd Ah - Asd met ICE: 0:55 (1:06 met 3000). Vanuit Asd is er geen verandering, maar doet deze wel even lang over Ut-Ah als de 3000! Reistijd Asd - Ah met ICE: 1:01 (1:05 met 3000). |
17-11-2012 20:58:11 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteAls je de 2800 verlengt zit je precies in het 2100-pad, daar heb je ook niet gek veel aan. Je zou nog beter de Rtd- en Gvc-tak van de ICs uit Ut kunnen omwisselen. Ben je die ongelukkige lange stop van de (12)500 op Ut ook kwijt en je komt eerder op Rtd aan waardoor je daar de mogelijkheid hebt aansluitingen te bieden. Gaat immers om de nodige minuten winst: de (12)500 moet nu aankomen voor vertrek van de 2000 om aansluiting te bieden, maar gaat pas erna weg. QuoteHmm... slechts versterking op Asd - Amf. Levert de bewuste trein nu ook niet al capaciteitsproblemen op van Amf ri. Dv waar alsnog niks aan gedaan wordt? Immers blijft er gewoon een aansluiting te Amf bestaan vanuit Ut. Voor de kwartiersdienst tussen Amf en Dv verschuiven immers alleen de eindbestemmingen van de treinen, maar dat lijkt me geen aanleiding voor compleet verschoven reizigersstromen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-11-2012 21:01:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteRijssen beschouwt zich van oudsher al als Twents. De grens loopt eigenlijk over de Regge, maar toch. Holten beschouwt zich van oudsher als Sallands. Dat gaf bij de fusiegemeente Rijssen-Holten ook de nodige gevoeligheden en die zijn er nog steeds niet helemaal uit. Fraai voorbeeld is de aanleg van het wandelnetwerk Twente, dat ook in Holten werd uitgerold. Gaf flinke protesten in Holten, daar hoorde een wandelnetwerk Salland en geen Twente, want Holten is Salland. ![]() Dick van den Hoven |
17-11-2012 21:23:11 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ik heb het flauwe vermoeden dat de reizigers van de huidige 2800 er wel bij passen in die negen bakken. |
17-11-2012 22:02:51 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
QuoteIs een gevolg van de conflictbeslechting met de trein Ww-Ah van Arriva. De ICE gaat voortaan vanaf Zv achter de stoptrein aan i.p.v. er voor. Hierdoor kan de aansluiting op de 3000 richting Utrecht gehaald worden. |
17-11-2012 23:01:03 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteDe reizigers van de huidige 2800 komen in de 1600/1700 terecht he ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
19-11-2012 13:08:11 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Stond eerst de serie 27900 (Spitstrein Es->Zl (ochtend) en Zl->Hgl (middag)) als sprinter in de boeken, is 'ie toch maar gewijzigd in Intercity. Blijft in Deventer de rare situtatie dat de ene IC in Holten en Wierden stopt en de andere (140+NO) niet. Dat was eerst een sprinter die niet op Olst en Wijhe stopt en een IC die er wel stopt..) Bij twijfel: gebruik beton. |
19-11-2012 14:20:12 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Het is ook vrij onlogisch dat de serie 's ochtends wel vanuit Es rijdt, maar 's middags maar tot Hgl. En bij de 27957 is dat helemaal onlogisch: die gaat zo te zien na aankomst in Hgl leeg door naar Es als 80106 ![]() |
19-11-2012 16:50:35 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote Bij de serie 4900 Ut-Almo is het omgekeerde het geval: was het een IC, nu is het een sprinter. Ook al stopt hij nog steeds niet in Hor, Hvsn en Bsmz. |
19-11-2012 23:45:41 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Waarom NS nou zonodig het begrip sneltrein om zeep moest helpen... |
21-11-2012 12:50:55 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Het aantal Spits-IC's Amf - Dv wordt in 2013 bijna gehalveerd. Momenteel rijden er 17 IC's in de 2800 door naar Dv v.v., waarvan de meeste ook op zaterdag rijden. Straks rijden ongeveer nog 10 IC's in de 1500 door naar Dv v.v. (incl. de tussenliggende Int Berlijn), waarvan er nog maar 1 op zaterdag rijdt ! Regelmatig wordt er met de nodige tamtam genoemd dat er extra IC's uit Twente naar de Randstad rijden, en dat is ook zo ; voor Dv en Apd worden de reismogelijkheden in de Spits en op zaterdag naar de Randstad fors minder. |
21-11-2012 13:14:39 | ||
---|---|---|
Joey666
![]() |
Quote Dan kunnen de mensen niet klagen. Je zit dan in een sprinter dat rijdt als sprinter die deze drie stations over slaat. Beste optie is de 4900 serie afzonderlijk laten rijden en steeds opzich zelf keert in Utrecht. Dan kan je hem wel in intercity matriaal laten rijden. Het probleem is in Utrecht dat er weinig keer sporen zijn waar je op je zelf keren. Dus de 4900 serie keert op de sprinter 5700 serie. Maar zou als je op jezelf kan keren ( ic 4900 op ic 4900) |
21-11-2012 14:25:31 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteDat heeft er in dit geval niets mee te maken. Ook toen dat begrip nog veel gebruikt werd heeft de 4900 nooit Sneltrein geheten. Toen het nog heel gewoon was dat stoptreinen af en toe een stationnetje oversloegen. |
21-11-2012 15:36:21 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Tsja dat lijkt helaas de standaard geworden bij NSR: veel tamtam bij de verbeteringen, en de verslechteringen verzwijgen. Denk aan de communicatie bij het dichtlassen van de doorloopkoppen: dat werd gepresenteerd als louter een voortuigang omdat de punctualiteit omhoog zou gaan. Of denk nu aan de communicatie rond de Hanzelijn, die ook voor meer reismogelijkheden en snellere reizen zorgt, waarbij verzwegen wordt dat Twente hiervoor moet boeten. Soms is het logisch dat er minder populaire keuzes worden gemaakt. Als ik kijk naar de bezetting van de 2800 op Dv - Amf in het weekend vind ik het best te verdedigen deze treinen op te heffen. Maar wees dan ook zo dapper om dat openlijk te communiceren. |
21-11-2012 16:34:37 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De 2800 tussen Amf en Dv rijdt nu een beetje voor spek en bonen, 't ding sluit zowel in Apd als Dv nergens op aan. Alleen voor het spitsvervoer tussen Dv-Apd en Amf-Ut-Rtd heeft die trein eigenlijk nut. De 1500 in de dienstregeling 2013 sluit juist wel goed aan op allerlei verbindingen, direct vanuit Asd, in Amf op de 500/12500, in Apd op de 17800 en in Dv op de 3600. Daarom zou het logischer zijn om die trein vaker te laten rijden om goede aansluitingen aan te bieden. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
21-11-2012 19:25:58 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
QuoteOp een zodanig korte intercity-afstand (Ut-Alm) wel drie stations overslaan is toch een ander verhaal. |
22-11-2012 09:23:23 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote De serie 27900 maakt gebruik van een cargopad en dan ontbreekt de tijd om te stoppen op Rsn en Dvc. Daarnaast rijdt tot april bus 96 van Rijssen naar Nijverdal West. |
22-11-2012 11:39:56 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Quote Het was een Intercity en het blijft een Intercity maar dan met SLT. Het plan van NS om deze serie als Sprinter te laten rijden maar dat gaat niet door. In de tussenstops is niets veranderd. De 4900 als Stoptrein van 2004 tot 2009. De 4900 als Intercity van 2009 tot heden. |
22-11-2012 11:47:15 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Uit de reisplanner: Zaterdag 22 december 2012 Tijd Station / Halte Spoor Richting Reisdetails 12:09 + Almere Centrum 2 Hilversum Sprinter (NS) 12:12 + Almere Muziekwijk 12:16 + Almere Poort 12:27 + Naarden-Bussum 12:33 + Hilversum 12:36 + Hilversum Sportpark 12:46 + Utrecht Overvecht 12:50 + Utrecht Centraal 3 |
22-11-2012 15:11:07 | ||
---|---|---|
koosmat64
![]() |
Het valt me op dat de 9600 tussen Ehv en Dn op zondag een uursdienst gaat rijden, daar zullen veel reizigers blij mee zijn. |
22-11-2012 15:18:29 | ||
---|---|---|
montrose
![]() |
Zaanlijn reizigers ( m.u.v.Zaandam ) zijn 10 minuten langer onderweg naar Schiphol,gelet op een uitstekende overstap (NOT) te Ass , gaat van 5 minuten naar 15 minuten( uitzondering: de perfecte eerste trein aansluiting met een cross platform te Zd, die blijft bestaan) Laatst bewerkt door montrose op 22-11-2012 21:54 |
22-11-2012 16:49:24 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteOmdat een Intercity volgens de regels die NS zelf bedacht niet met SLT gereden mag worden krijgt deze serie nu dus voor de tweede keer een nieuwe naam. Deze naamswijzing lijkt vooral een creatieve oplossing voor het ontbreken van een toilet in SLT. |
23-11-2012 00:00:54 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Over de 1500 gesproken: gaan ze dat ding ergens op Ama laten keren als ie niet verder rijdt dan Dv? Aankomst om .05/.35 op spoor 2 te Amf en dan .26/.56 weer terug naar Ekz vanaf spoor 7. De reiziger in Twente wordt trouwens met die heerlijk overstaps (17 min in Dv voor richting Ah, 20 min in Amf voor richting Asd) echt weer zó verwend dat de reisplanner je voor een ritje Es-Asd zelfs over Aml-Mrb-Zl-Lls stuurt ![]() Laatst bewerkt door mren op 23-11-2012 00:06 |
23-11-2012 00:09:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het materieel van de 1500 gaat in voorkomende gevallen leeg op en neer naar Schothorst. |
23-11-2012 00:11:22 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Straks als de tunnel in Nijverdal weer open gaat wordt het beter.... |
23-11-2012 07:19:30 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Ik zie nog altijd een halfuursdienst tot 20:17? Kijk je misschien op een speciale dag of zo? |
23-11-2012 08:11:17 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Es-Asd wordt dan 2 uur en 22 minuten via Zl. Sowieso is de combinatie 7900+Hanzelijn dan interessant, zeker vanaf Aml is het reistijdverschil helemaal niet zo groot als de normale route via Amf. Het zal wel weer aardig druk in de 7900 gaan worden. Laatst bewerkt door maurits op 23-11-2012 08:11 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |