21-03-2012 12:11:40 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Mooi dan, bedankt! Het wordt dus een echte snelle cross platform in Std. Vroeger stond de 6800 al enkele minuten in Std als de 900 binnenkwam. |
21-03-2012 13:15:11 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Dus als ik het goed begrijp heb ik vanuit Nuth een kortere overstap tijd uit de 6900 serie naar de IC toe. En omgekeerd. Dan is de situatie weer terug zoals Jorgo het bedoelt, een korte overstap van enkele minuten. Ik heb die corss platform ook nog gekend toen de stoppers vanuit Heerlen door reden naar Roermond. Nu moet je in de rijrichting van de trein in Sittard door lopen naar een ander perron als ik vanuit de sprinter overstap naar een IC en omgekeerd is meer schuin overlopen in de rijrichting van de trein. |
21-03-2012 13:21:16 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Ja, die overstap wordt een stuk korter. Die zal nog maar enkele minuten bedragen. |
21-03-2012 13:45:04 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Dan is de buffer met overstap tijd dan ook voorbij, dit als een sprinter of IC vertraging heeft van enkele minuten. En voor de mensen die niet zo goed met de benen wagen (ter been) zijn, is het goed door lopen voor van de een sprinter over testappen naar een IC en omgekeerd. Laatst bewerkt door john2 op 21-03-2012 16:35, reden: type fout hersteld. |
![]() |
advertentie |
21-03-2012 13:50:09 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Die buffer is weg, maar als je de IC mist rijdt de volgende natuurlijk al een kwartier later. De andere kant op kan je ook een IC van een kwartier eerder nemen. |
21-03-2012 16:41:59 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als Veolia de consessie krijgt toegewezen over de sprinters in Limburg. Dan ben ik benieuwd of Veolia van de 6900 serie Sittard - Heerlen een half uur dienst van gaat maken. Dan is die buffer de vervalt ook te verwaarlozen, bij een half uur dienst. Nu rijden er alleen in de spits treinen in de 6900 serie op werkdagen om het half uur. Laatst bewerkt door john2 op 21-03-2012 17:53, reden: type fout hersteld. |
21-03-2012 17:29:15 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
NS gaat waarschijnlijk al een halfuursdienst aanbieden per dienstregeling 2013. Ze hebben het immers over 4 treinen per uur tussen alle IC-stations in Zuid-Limburg en als de 3500 's avonds niet rijdt zal iedereen in de sprinter moeten. |
21-03-2012 17:54:17 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Gaat er in de avond (de superdal) geen IC meer rijden tussen Std en Hrl, alleen de sprinter elk half uur ? Laatst bewerkt door abcde op 21-03-2012 17:55 |
21-03-2012 18:01:08 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
abcde, dit was ik me ook al aan het afvragen, of er tussen Sittard en Heerlen dan geen IC meer rijden. Dan moet toch de IC door rijden naar Maasticht. maar er was toch een optie om een IC tussen Eindhoven en Aachen Hbf telaten rijden. Deze IC rijdt dan tussen Sittard en Heerlen. Meer hierover in het Avantis topic. Laatst bewerkt door john2 op 22-03-2012 09:25, reden: type fout hersteld. |
21-03-2012 20:59:56 | ||
---|---|---|
koosmat64
![]() |
Quote Zou dit die IC zijn die john2 bedoelt? |
22-03-2012 10:22:48 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De IC die John bedoelt zal niet voor drgl 2013 zijn![]() Dit lijkt mij gewoon een pendel in aansluiting op de 800 Laatst bewerkt door daniel81 op 22-03-2012 10:22 |
22-03-2012 10:28:37 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Ik bedoelde ook geen IC maar sprinters die om het half uur rijden tussen Sittard en Heerlen. Maar hier naast was ik aan de optie aan het denken dat er een IC zou gaan rijden tussen Eindhoven een Aken. Deze IC heeft dan ook gelijk de IC vebinding tussen Sittard en Heerlen tepakken. |
22-03-2012 10:42:35 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Die gaat helaas nog niet rijden per dienstregeling 2012. Als hij gaat rijden zal dat waarschijnlijk geïntegreerd zijn in de 3500. NS geeft dat immers op als een van de redenen van het doorrijden van de 3500. Het zou dan inderdaad logisch zijn om 's avonds vanuit Aachen tot Sittard of Eindhoven te rijden. |
22-03-2012 10:51:12 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Behalve het te saneren wissel te Hrl waar Prorail aan vast blijft houden en daardoor de 3500 in de bedachte vorm onmogelijk wordt gemaakt, is er nog een ander konijn uit de Prorail-hoed getoverd waardoor wellicht de 3500 helemaal niet meer kan rijden tussen Ehv en Std... (wordt vervolgd). |
22-03-2012 10:57:49 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Ik snap nogsteeds de mentaliteit van Prorail niet. Hoe minder wissels, hoe minder uitwijkmogelijkheden. Als je over 1 wissel kan, ja dan heb je minder storingen. Maar als je over 3 wissels kan, en er valt er 1 uit. Dan kun je wel blijven rijden. |
22-03-2012 11:01:38 | ||
---|---|---|
kniesoor
![]() |
Geld. |
22-03-2012 11:28:10 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ja, maar vermoedelijk niet volgens jouw en mijn logica. Ik vraag me nameljk ernstig af of de kosten van dergelijke verbouwingen ooit worden terugverdiend door minder onderhoud. Wat denk ik eerder meespeelt, is dat het gemakkelijker is om geld los te krijgen (bij de politiek) voor projecten dan voor regulier onderhoud - zeker als de winters als argument misbruikt kunnen worden. |
22-03-2012 11:33:11 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteEn wat is de naam van dat konijn dan? |
22-03-2012 11:37:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Wordt vervolgd Woepje.![]() |
22-03-2012 11:54:06 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Gokje: een goederenpad dat vanaf Std direct door moet naar Herzogenrath omdat ie nergens aan de kant past (en dat vervolgens nooit gebruikt wordt)? |
22-03-2012 12:01:36 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Welke tesaneren wissel is dit? Ben zelf aan het denken aan een wissel bij de aansluiting Heerlen - Maastricht. Als je vanuit Sittard komt de eerste de beste overloop wissel, net voor de genoemde aansluiting. Laatst bewerkt door john2 op 22-03-2012 13:01, reden: type fout hersteld. |
22-03-2012 12:57:58 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Volgens mij is overloopwissel 21A/B een van de kandidaten |
22-03-2012 13:04:17 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Is de 21A/B die ik bedoel? De wissels die liggen kan ik de nummers niet uit mijn hoofd. |
22-03-2012 13:04:52 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
En 23A/B en 69A/B. |
22-03-2012 13:09:53 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteGa is naar www.sporenplan.nl en daar kan je heel veel verder komen met wisselnummers. |
22-03-2012 13:21:32 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Train85, bedank voor de info. Wist vaag dat er zoiets bestond maar wist niet direct meer op welke website dit tevinden was. |
22-03-2012 15:41:51 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Als het werkelijk waar is dat die wisselverbindingen gaan verdwijnen, kan je na de kaalslag op Sittard - Heerlen helemaal geen kant meer op. Dat is je hoofd amputeren als je een jeugdpuistje ziet opkomen. En dan te bedenken dat in Heerlen, los van het mijnemplacement, nog niet de helft van de wissels zijn blijven liggen die vroeger met trekdraden bediend werden totdat de NX er kwam. Dit is ziek. En het staat dwars op alle bijsturingsmogelijkheden en toekomstplannen. |
22-03-2012 15:57:03 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Vooral het weghalen van wissel 69AB zorgt ervoor dat er geen gelijktijdigheden meer mogelijk zijn bij het inrijden en uitrijden vanaf de 2 sporen aan de stationsgebouwzijde. En voor de drgl 2013 is dat nou juist wel nodig. Veolia zal ook wel blij zijn met het vervallen van de wissels bij Hrla: vanuit de richting Mt is het niet meer mogelijk om rechtstreeks het opstelterrein op te rijden, dus dat betekent een zaagbeweging via station Hrl. Wat je noemt 'robuust spoor', maar niet heus... |
22-03-2012 16:41:38 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Hoe moet ik mij dit achter de schermen voorstellen? Is er op dit moment een hevige discussie gaande is tussen NSR, Veolia en Prorail om die wissels toch te behouden? Of heeft de capaciteitsbeoordelaar van Prorail op basis van de huidige tekeningen toestemming gegeven, zonder te weten dat z'n collega een paar kamers verderop de wissels aan het schrappen is? Of is het een achterbaks spelletje van Prorail om de wissels ten dode opgeschreven te verklaren zodat NSR moet gaan betalen om ze terug te leggen danwel in stand te houden? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-03-2012 16:48:31 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Normaliter doet Prorail capaciteitsmanagement een uitvraag aan alle erkende vervoerders in geval van saneringen. Je moet dan wel reageren als vervoerder, anders word je geacht ermee in te stemmen. Bij een reactie die gebaseerd is op een primaire functie (dus niet 'alleen' bijsturing) heb ik het nog niet meegemaakt dat er dan toch gesaneerd wordt. Overigens zit dit zo te zien helemaal fout, als althans de capaciteitstoedeling voor het jaar 2013 heeft plaatsgevonden. En ook als dat formeel nog niet gebeurd is, want dan heeft ProRail en/of NSR en/of Veolia aan de tafel van Verdeling zitten slapen, dunkt mij. |
22-03-2012 16:49:27 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zowel Veolia als NS willen niet dat genoemde wissels worden gesaneerd. Dit komt ook via de gebruikelijke overleggen op tafel. Maar goed, zolang Prorail overtuigd is van zijn eigen gelijk zou het me niet verbazen dat de wissels gewoon verdwijnen. Het houdt alles en iedereen tot op directienivo in ieder geval lekker bezig. |
22-03-2012 16:54:11 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Vervolgens komt er een overbelastverklaring, omdat de infra niet meer in staat is de vraag van de vervoerders af te handelen en kan er weer een andere procedure in gang worden gezet die sowieso personele inzet vergt die ook elders gebruikt had kunnen worden. Laatst bewerkt door raymond16 op 22-03-2012 16:54 |
22-03-2012 16:55:31 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wat dat betreft, staan we nog maar aan het begin van heel veel, ja. Maar dat terzijde. Overigens herhaal ik maar dat je de capaciteitsverdeling niet kuntdoen op basis van rijwegen die er niet zijn, dus ergens in het proces gaat dan iets mis. |
22-03-2012 17:03:32 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
En hoe zit dat als Prorail na de aanvraag ineens vindt er minder treinen ergens mogen rijden in het kader van overwegveiliheid? |
22-03-2012 17:14:25 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Weet iemand wanneer die wissel(s) gesaneerd zouden moeten worden? Dan is voor de buitenstaanders ook te volgen hoe het afloopt. Des noods ketenen we ons vast aan het wissel of laten er een beschermde kikker los %08%. |
22-03-2012 17:19:17 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ga voor de grap eens kijken of er al rode lijnen op de sporen rond die wissels zijn gespoten. Dat zijn meestal de plekken waar de snijbrander erin gaat!![]() |
22-03-2012 17:21:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteAha, de laatste nieuwe. Dat is het punt waar heel PHS op gaat sneuvelen, mark my words. Antwoord op je vraag: volgens mij kan ProRail of wie dan ook dat vinden, ook na de aanvraag, maar niet na de toedeling. Als de toedeling nog niet plaatsgevonden heeft en men komt er een paar dagen voor de toedeling alsnog mee, dan is er sprake van een soort van onbehoorlijk bestuur. Iets dergelijks geldt overigens ook voor de geluidshinder, maar dat heeft men aardig getackled de laatste jaren, is mijn indruk. Laatst bewerkt door broek53 op 22-03-2012 17:22 |
22-03-2012 17:25:15 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteOverigens is dat een volslagen idiote discussie. Die gaat uit van de aanname (bij ProRail: kennelijk de vaste overtuiging) dat een overweg onveiliger wordt naarmate er meer treinen overheen gaan. Dat is uiteraard flagrante nonsens, want de overweg gaat er niet slechter van werken of zo. Hij ligt alleen vaker of langer dicht en dan heb je het hooguit over verkeershinder, niet over veiligheid. Laatst bewerkt door broek53 op 02-04-2012 11:50 |
22-03-2012 17:29:16 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Nou, volgens mij gaat het nu over een traject waar uitbreiding plaatsvindt en wat onbeveiligde overweggetjes liggen waar af en toe koeien moeten oversteken om gemolken te worden. Meer kan ik er ook niet van maken. |
22-03-2012 17:37:28 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Één ding scheelt: Wanneer een overweg subjectief onveiliger is, is die objectief veiliger. |
22-03-2012 17:37:54 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Dezelfde dicusiie is een probleem waar veel wegbeheerders continu tegenaan lopen: het is nauwelijks te doen om bijvoorbeeld de capaciteit te vergroten van een weg waar een overweg in zit. Prorail ziet dat als vergroting van de onveiligheid en eist dan compenserende maatregelen, bij voorkeur het opheffen van een naburige overweg. Als je pech hebt wordt er zelfs een tunnel geëist en dan ben je helemaal jarig: een nieuwbouwwijk kan dan eigenlijk al niet meer rendabel geëxploiteerd worden. |
22-03-2012 17:42:14 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Beter een tunnel dan een onoverzichtelijke overweg![]() Gr Joop mcn Lls |
22-03-2012 18:57:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
We protocolleren ons te pletter in dit land. Er mag niets meer fout gaan. En natuurlijk is het verschrikkelijk als het je overkomt, ja. Maar dan moeten we allemaal thuis in bed gaan liggen. Omdat er wekelijks honderden gewonden vallen in de beoefening van sport, verbieden we dat toch ook niet? Sterker nog: we moeten meer sporten. We moeten landsbreed af van die koudwatervrees dat wissels in storing kunnen gaan, overwegen executieplatforms zijn, treinen ervoor zorgen dat de koeien minder melk geven, en natuurgebieden schade oplopen door treinverkeer. |
22-03-2012 20:11:18 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Jij lijkt me de aangewezen persoon om dat Prorail eens te gaan vertellen.![]() |
22-03-2012 20:40:09 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Heb sterk de indruk dat bij drukke overwegen waar veel goederentreinen komen(emmerich) de lokale bevolking veel beter oplet dan bijvoorbeeld in Venray, want daar komt toch nooit nog een tweede trein... |
24-03-2012 14:25:07 | ||
---|---|---|
AlmereOV
![]() |
Vraagje: hoe gaat op de Zuidas de verdeling tussen de IC's Alm - Shl en Amf - Shl eruit zien? Momenteel rijden deze IC's in een 12/18-minutendienst, maar het lijkt me niet dat dit in drgl 2013 nog gehandhaafd wordt, vanwege de knopen Amf en Zl. Hoeveel minuten zitten er straks tussen de (12)700 en de (1)1600 op de Zuidas? Iemand die dat al misschien weet? |
24-03-2012 16:16:02 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
volgens deze http://www.arthurkamminga.nl/extern/Bijlage%20C1%20Ontwerp%20Patroontijden%20trein.pdf vertrek de IC naar Alm straks om .13 en .43 uit Dvd (bij gelijk blijvende rijtijden) Als de IC Dvd -> Es / Amf 15 min verschuift worden die vertrek tijden vanuit Dvd .19 en .49 (een 6/24 ligging dus) Laatst bewerkt door anton_ op 24-03-2012 16:16 |
26-03-2012 12:56:03 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Wordt de rit Amf - Es door de kwartier-verschuiving sneller in 2013 ? * in Apd niet meer wachten op de stopper naar Zutphen v.v. * in Dv hoeft in principe niet meer gesplitst te worden / geen last van de IJssellijn |
26-03-2012 13:47:38 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ik denk dat het vooralsnog gewoon langzaam rijden Hgl-Es zal worden, aangezien er op dit moment eigenlijk maar 1 spoor in Es (sp4) lang genoeg is voor alle IC's. Spoor 3 kan ook nog wel (240m, 9 bakken), maar handig is het niet. Als emplacement Enschede verbouwd (ik dacht zomer 2013) dan zou het wel moeten kunnen, spoor 1 en 2 worden dan 340 meter. |
27-03-2012 22:22:26 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteDan blijft het toch opmerkelijk dat het voor 2013 inmiddels een aantal trajecten in aanmerking zijn gekomen waar Prorail uitbreiding van het aantal treinen t.o.v. 2012 verbiedt. Dit terwijl op andere nader te noemen trajecten zelfs een verdubbeling van het aantal treinen plaatsvindt, ook een hoop overwegen zijn en dit ineens weer niet 'onveilig' schijnt te zijn. Als je naar de feiten kijkt waar de afgelopen jaren de dodelijke aanrijdingen (ongevallen, niet zelfdodingen) hebben plaatsgevonden in het land, komen met name de trajecten tevoorschijn waar veel minder treinen rijden dan op trajecten met intensief treinverkeer. Nota bene op het stoomtraject Gs-Borssele vond een dodelijk ongeval plaats en op talloze andere trajecten met tientallen treinen per dag, geen één! |
27-03-2012 23:13:32 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Waarmee het bewijs van de objectieve veiligheid van een subjectief onveilige overweg maar weer eens bevestigd is... |
27-03-2012 23:22:33 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Alhoewel hiet OT, deze stelling gaat ook op voor subjectief onveilige kruisingen van normale wegen heb ik me eens door een verkeerskundige laten vertellen. |
27-03-2012 23:28:36 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Door conflicten zichtbaar te maken, door bijvoorbeeld een fietsstrook direct naast de rijbaan in plaats van een fietspad in de berm van de weg te leggen, wordt de veiligheid vergroot. (subjectieve onveiligheid, dus objectieve veiligheid). Bij de vaak (door spoorverkeer)gebruikte overweg is het conflict (wegverkeer vs spoor) zichtbaarder dan een overweg bij een museumspoorlijn. Bij twijfel: gebruik beton. |
29-03-2012 21:04:01 | ||
---|---|---|
nougo
![]() |
Vreemd. Op de site van Loc-ov is de Adviesaanvraag BUP 2013 d.d. 17-2-2012 verdwenen........ |
![]() |
advertentie |
29-03-2012 21:53:44 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Alles wat gepubliceerd is in 2012 is verdwenen. Ook die brief van NSR over het wijzigingsblad ingaand 13 februari 2012. |
29-03-2012 21:59:23 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Que? http://www.locov.nl/actueel/publicaties/20122basisuurpatroondienstregeling2013.aspx |
29-03-2012 22:14:57 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Vreemd dat ze weg zijn... nouja, met dank aan de Stentor die ze op de site (http://www.destentor.nl/regio/deventer/10750189/NS-gaat-schuiven-met-intercitys-in-het-oosten.ece) heeft staan maar even op mijn eigen server gezet voor geïnteresseerden: Brief: http://www.spoornieuws.nl/temp/2013brief.pdf Aanvraag: http://www.spoornieuws.nl/temp/2013aanvraag.pdf Laatst bewerkt door dennistd op 29-03-2012 22:15 |
29-03-2012 22:18:02 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Het is gewoon onder het linkje te vinden... Op de website van het LOCOV. |
29-03-2012 22:20:10 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Ik krijg een foutmelding als ik op dat linkje klik. 'Server Error in '/' Application. The resource cannot be found. ' |
29-03-2012 22:22:02 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ik niet. |
29-03-2012 22:23:24 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Raar, ligt het aan de browser? Bij mij doet hij het niet op zowel IE als Firefox. Nou ja, blijft vaag allemaal![]() |
29-03-2012 22:25:29 | ||
---|---|---|
superboer
![]() |
Dat ligt niet aan jou, hier werkt die link ook niet. ![]() Garantie tot aan de voordeur. |
29-03-2012 22:37:53 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Heel simpel, bij klaasje staat die nog in de cache opgeslagen, dan laadt het wel (vanaf je eigen pc), bij de website van locov is inderdaad alles van 2012 foetsie. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
29-03-2012 22:44:30 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ik heb ge-F5't in Opera. Dus dat is het niet en in mijn FF doet ie het ook. Laatst bewerkt door Klaasje op 29-03-2012 22:45 |
29-03-2012 23:05:01 | ||
---|---|---|
david_meye
![]() |
Hier doet hij het ook niet. |
30-03-2012 06:36:13 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Misschien komt er wel een nieuwe aanvraag door alle infraperikelen en andere stokpaardjes van Prorail zoals overwegveiligheid. Laatste nieuws vanuit de veiligheidshoek is dat alle oude stootjukken in het land moeten worden vervangen door nieuwe en bovendien minstens 20 meter van het einde van het spoor moeten staan. Benieuwd wat dit circus weer voor gevolgen heeft voor spooropstellingen en opstelcapaciteit. |
30-03-2012 08:17:59 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Niet geheel juist, alleen jukken waarachter een constructie bevind zoals perrons, kapconstructies etc. (Leiden is een sprekend voorbeeld) worden vervangen. |
30-03-2012 08:19:39 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
20 meter vind ik vrij veel, zeker voor kopsporen op stations. Het zou ook betekenen dat 2xDD-AR met mDDM te Ut op sporen 1, 2 en 3 minder dan 10 meter marge (edit: 4 meter, resp. 0 meter, resp. 5 meter) krijgt op de nuttige perronlengte... Laatst bewerkt door treinfan op 30-03-2012 08:24 |
30-03-2012 08:30:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteGoede aanvulling, maar dan kan het nog altijd invloed hebben op opstelcapaciteit en verminderde capaciteit van perronsporen. Laatst bewerkt door ZJ37 op 30-03-2012 08:30 |
30-03-2012 08:51:07 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Tja...als het om Veiligheid gaat.... |
30-03-2012 08:57:40 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Nog even en we gaan geen treinen meer rijden, misschien wel veiliger... |
30-03-2012 08:58:47 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Of komt het o.a. door het incident van Veolia dat men bij ProRail in een soort van veiligheidspaniek beland is? |
30-03-2012 09:00:54 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Wat een belachelijke symptoombestrijding. En dat na 175 jaar... |
30-03-2012 09:01:57 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het is wel erg 'toevallig' dat dit een hot item is geworden na dit incident. Het gevalletje overwegveiligheid kan ook nooit iets zijn van lang geleden, aangezien Prorail pas onlangs uitbreiding op trajecten verbiedt waar al máááánden geleden een uitbreiding van het aantal treinen was voorzien. |
30-03-2012 09:03:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteVerouderde opvatting, met permissie. Er komen dynamische stootjukken (die de klap opvangen door een stuk mee te schuiven) met een inbouwlengte van tussen 8 en 10 meter (huidige kukken zijn een meter of 2 tot 4). In het recente verleden moest er dan achter dit geheel nog eens 10 tot 20 meter vrij gehouden worden van obstakels en verblijfsruimten, maar met de toepassing van ATB VV op deze stootjukken hoeft dat niet meer. Het verlies aan perronlengte is dus beperkt tot max. 8 meter. De nieuwe perronlengten zijn bijna tot op de centimeter afgestemd met de vervoerders en om precies te zijn in drie gevallen voldoen ze niet, waarvan twee niets met de nieuwe stootjukken te maken hebben, maar altijd al niet voldeden: spoor 1 in Amsterdam C en spoor 4 en 5 in Haarlem. Verder is Maastricht Randwyck 5 meter te kort en spoor 5 in Leiden twee. |
30-03-2012 09:07:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNiets mee te maken. Het nieuwe voorschrift is een jaar of vijf oud en werd tot nu toe alleen toegepast bij nieuwbouw of vervanging. Het programma om het landelijk "uit te rollen" is sinds een jaar gaande en heeft nu een lijst opgeleverd van aan te passen kopsporen op stations (het gaat elders ook nog wel gebeuren). Stations zijn Amsterdam C, Enkhuizen, Gouda, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Randwyck, Nijmegen, Rotterdam (sp 16), Tiel en Vlissingen. |
30-03-2012 09:10:56 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Spoor 5 in Leiden Centraal is toch net lang als spoor 4. Of bedoel je soms spoor 5a (of 5b) |
30-03-2012 09:16:18 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Het vervelende is dat dit soort zaken binnen de Prorailorganisatie al veel langer spelen maar dat het ergens tegen het einde van het ontwerp van de basisdiensten op de bordjes van de vervoerders gemikt wordt. Als het nu pas naar buiten komt geef het dan mee voor 2014 denk ik dan.. |
30-03-2012 10:29:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteExcuus, ik bedoelde spoor 1. |
30-03-2012 10:36:12 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
QuoteDe vervoerders zullen vast wel eerder op de hoogte zijn gesteld dan een paar maanden voor wat dan ook. Misschien het bericht van Broek53 nog eens nalezen ![]() Gr Joop mcn Lls |
30-03-2012 10:47:35 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Wat betreft de overwegveiligheid en de gevolgen voor 2013 is dat absoluut niet het geval of Prorail heeft bewust heel lang gezwegen. Het zou toch te maf zijn dat Prorail willens en wetens meewerkt aan uitbreiding van de treindienst op diverse trajecten en daarna roept dat het niet meer mag? |
30-03-2012 10:47:37 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ik doel op het verschil tussen "intern Prorail" en "intern spoorwereld". Maar het zal vast zo zijn gegaan: Afdeling A is bezig met de overwegveiligheid voor allerlei toekomstige projecten. Afdeling B is al een tijdje bezig met de dienstregeling 2013. Iemand van afdeling B neemt een kijkje bij afdeling A en denkt "Verrek! Misschien moeten we daar ook wel rekening mee houden." Dan komt het op een erg knullig moment van de planning naar boven. Er hoeft geen kwade wil achter te zitten maar zo ziet het er van buiten natuurlijk wel al snel uit. Overigens denk ik dat als zo'n lastig proces als een dienstregelingsontwerp bijna klaar is dat er dan niet meer met dit soort geneuzel de boel getraineerd zou moeten worden. Ga die dienstregeling dan rijden, kijk naar de overwegveiligheid, realiseer eventueel benodigde maatregelen in de loop van 2013 en zorg ervoor dat het in het proces van 2014 niet weer gebeurd. Laatst bewerkt door Klaasje op 30-03-2012 10:53 |
30-03-2012 14:57:29 | ||
---|---|---|
ajwkam
![]() |
Quote Vergis ik mij nou, maar dit beleid wordt toch al jaren toegepast? Men heeft jaren geleden het besluit genomen dat de overwegveiligheid niet slechter mag worden. Als er op een overweg meer treinen (of meer auto's) gaan rijden vergroot het ongevalsrisico en moeten er dus compenserende maatregelen worden genomen. Dat hoeft niet per se bij de betreffende overweg te zijn, maar mag ook door bijvoorbeeld een andere overweg op te heffen of beter te beveiligen. Hoe kan een beleid dat al jaren geldt dan nu ineens voor verrassingen zorgen? Of was die kennis bij de betreffende (afdeling van de) vervoerder niet (meer) aanwezig? ![]() |
30-03-2012 15:01:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Hoezo vergroot het ongevalsrisico als er meer treinen rijden? Pure nonsens. De ongevallen gebeuren op gevaarlijke en onoverzichtelijke overwegen met juist minder treinverkeer. Als je de ongevallen op raccordementen als Moerdijk optelt t.o.v. het aantal treinen dat er rijdt dan hadden er al 1000 ongevallen gebeurd moeten zijn tussen Zl en Kpn. |
30-03-2012 15:28:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIk denk dat je in de war bent het risico dat men ziet in snelheidsverhoging op baanvakken. Het geleuter over risico's als er meer treinen gaan rijden is pas van de laatste jaren. Dit risico is overigens kennelijk alleen aanwezig als er meer treinen gaan rijden en niet als er meer auto's komen, maar dat terzijde. Daarnaast is het niet primair des vervoerders om zich daarover te bekreunen, zeker niet als een dienstregelingsmodel is ontwikkeld aan de tafel met Prorail samen. En derdens geldt deze regel kennelijk niet op alle baanvakken... |
30-03-2012 15:41:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
... zoals Zl-Co waar de treindienst in de spits zelfs verdubbelt en men in plaatsen als Omn, Mrb en Hdb bijzonder blij zullen zijn met het langer dichtliggen van de overwegen. Wellicht dat hier wel al de vereiste 80 meter bordjes al zijn geplaatst en de fietspaden zijn vrijgelegd waarmee ab-so-luut niemand meer onder de bomen zal doorkruipen of gaan slalommen.. |
30-03-2012 16:24:50 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Prachtig dit bestandje van de drgl Hanzelijn. Is dit er ook van de NO-treinen rond Utrecht ? |
30-03-2012 16:29:11 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Waarschijnlijk niet. Deze komt uit de gegevens bij een busaanbesteding van de concessie IJsselmond. (streekvervoer Flevoland excl. Almere + streekvervoer west-Overijssel) Laatst bewerkt door Klaasje op 30-03-2012 16:29 |
02-04-2012 14:46:15 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Het advies van Locov op de plannen van NS is bekend, helaas niet via hun website maar wel via de Stentor, hier een mirror: http://www.spoornieuws.nl/temp/2013advies.pdf |
02-04-2012 19:07:42 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Op het laatst is nog wel de meest interessante passage te lezen waaruit voor een deel duidelijk wordt waar de VIRM's voor de frequentieverhoging op Ehv-Std vandaan worden gehaald: kort keren in Nm (7 minuten, met bijbehorend gevolg dat bij vertraging in Ah gekeerd wordt). Verder wel erg ambitieuze voorstellen voor wat trajecten. Een kwartiersdienst op Rtd/Gvc - Ut tot 23.00 uur is wel wat overdreven. Het ziet er verder juist naar uit dat de capaciteit op Zp - Hgl in december wordt verminderd, in plaats van vergroot door de kwartiersdienst op Go - Odz. Daar beginnen duidelijk verschillende belangen elkaar tegen te werken. Verwacht niet dat er veel zal veranderen nav de adviezen. Laatst bewerkt door raymond16 op 02-04-2012 19:11 |
02-04-2012 19:25:21 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteDe dag na het incident op spoor 35 was al een nieuw stootblok bezorgd samen met de nodige toebehoren. (binnen 24 uur zogezegd) Uiteindelijk heeft men besloten om dat ding niet te plaatsen. Sinds verleden week ligt er nu een extra stevig stootblok met "remblokken" op een flink verstevigde onderbouw. |
02-04-2012 19:51:56 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Wel fijn dat de 2000 en 2800 eerder gaan rijden op zondagochtend! |
02-04-2012 19:53:42 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteTja, je hebt weinig keus met de een kwartier verschoven 1700. Er is in drgl 2013 immers niet meer duidelijk een serie die als versterking dient die je eruit kunt gooien zonder dat je gelijk overstappen van een kwartier krijgt naar Rtd of Gvc. Overigens neem ik aan dat de kwartiersdienst tot Amf doorloopt gezien de series die 'm vormen ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-04-2012 20:05:36 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Wat dat betreft is het denk ik ook heel simpel. Als NS meent de hele spullenboel richting Twente met een kwartier op te moeten schuiven dan horen daar ook consequenties bij. Niet dat die afgedwongen kunnen worden maar dat is wel de enige manier om het een en ander netjes op te lossen aangezien er ook wat andere nadelen aan het schuiven met een kwartier zit. (Knp Apd, en Dv.) Wat mij overigens wel opvalt is dat er ook het een en ander gemeld wordt over de overstappen tussen de sprinters in Amersfoort. Ik krijg eerlijk gezegd niet het idee dat Harderwijk-Baarn zo'n veelgevraagde verbinding is. |
02-04-2012 20:14:48 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ware het niet dat die consequenties nu voor een groot deel op het bordje van Syntus komen omdat reizen via Goor voor iedereen vanuit Enschede/Hengelo naar Zutphen/Arnhem en verder de veel snellere optie is. Dat is nu ook al zo, maar het scheelt maar 7 minuten ten koste van een extra overstap. Het enige voordeel dat ik met deze omklapactie voor de regio Twente kan bedenken is dat je 's avonds -als de 3500 niet meer rijdt- een kwartier sneller van Limburg/Brabant in Twente kunt zijn, maar ook dat lijkt me geen drukke relatie (hoewel ik er zelf wel blij mee ben op zich). |
02-04-2012 20:40:53 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Een ander voordeel is de betere spreiding van drukte op Amf-Ut en een kwartierdienst per IC tussen het Gooi en Amsterdam. |
02-04-2012 20:48:18 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Je hebt de 3600 toch al vanuit brabant? |
02-04-2012 20:51:11 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
@ mren wat betreft voordelen voor regio Twente: De 7900 ligt er weer prettiger bij, de hele dag aansluiting op Syntus te Hgl en kortere reistijd ri. Lw en Gn(ok, de eerste maanden van 2013 nog niet). Verder heeft Oldenzaal nu elk half uur een goeie overstap op de IC naar het westen, zal vooral op zaterdagochtend erg geliefd zijn. Laatst bewerkt door SchuurB op 02-04-2012 20:52 |
02-04-2012 20:52:52 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Betere spreiding op Ut > Amf dan vooral, de andere kant op heb je nu immers al een 13/17 interval tegenover een 11/19 interval ri. Amf. De doorgaande stromen trek je maar deels uit elkaar omdat je in de spits immers nogsteeds een aansluiting uit de trein Ut Zl ri. Apd en Dv houdt. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
02-04-2012 20:55:03 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Vanaf december niet meer, dan mag je 15 minuten op Deventer staan. Reizigers uit Eindhoven reizen vooral met de 3500. |