Dienstregeling 2013, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
15-03-2012 00:48:26
ajwkam
ajwkam
Quote
rjz222 (wo 14 mrt 2012 22:12:28 https://somda.nl/forum/11041/p382805/): O
EDIT: Totaal verrekend zo te zien...



%01% Laat ik voor de duidelijkheid gewoon maar even het bestandje met patroontijden plaatsen dat ik gekregen heb: http://www.arthurkamminga.nl/extern/Bijlage%20C1%20Ontwerp%20Patroontijden%20trein.pdf
 

15-03-2012 09:46:20
broek53
broek53
Quote
broek53 (di 13 mrt 2012 22:09:39 https://somda.nl/forum/11041/p382683/):
Quote
ZJ37 (di 13 mrt 2012 19:19:22 https://somda.nl/forum/11041/p382634/): Als het goed is kun je in december wel tegelijk uitrijden met 2 treinen van de sporen 6 t/m 10 naar de sporen 202 en/of 203 en/of 204.
Mmm, dat heeft men dan nog niet laten weten aan degenen die dat zouden moeten ontwerpen. Ben benieuwd, want de tijd dringt.
Het klopt: er komt een gelijktijdigheid bij voor vertrek vanaf het vierde perron naar Deventer of naar Nijverdal, tegelijk met vertrek 6/7 richting Meppel.
 

15-03-2012 09:59:40
ZJ37
ZJ37
En als het goed is kan je ook tegelijk uitrijden van spoor 10 naar 204 (3600) en van 9 naar 203 (7900/17900). Daarmee blokkeer je wel de rijwegen vanaf spoor 6/7 naar spoor 202 en zelfs ook rijwegen van spoor 201 naar spoor 3 en 5 (IC's uit Gn/Lw!).  

15-03-2012 10:30:56
broek53
broek53
krek. Je komt tov het oorspronkelijke plan feitelijk 2 gelijktijdigheden tekort.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-03-2012 17:15:04
koosmat64
koosmat64
Ik vraag me eigenlijk af wat de tijden worden van de 3500 tussen Ehv naar Hrl en terug. Zoiets?

V Ehv ..17+..47
Wt ..32+..02
A Rm ..47+..17
V Rm ..48+..18
A Std ..03+..33
V Std ..04+..34
A Hrl ..17+..47
------------------
V Hrl ..42+..12
A Std ..56+..26
V Std ..58+..28
A Rm ..13+..43
Wt ..28+..58
A Ehv..43+..13

Ik neem aan dat de 800 wegens het niet meer aan/afkoppelen geen 3 minuten stop meer heeft in Std. Vandaar dat ik ook geen lange stops voor de 3500 tel.
 

15-03-2012 17:19:37
mren
mren
Huidige tijden voor de 3500:
16:15 Schiphol
16:23 Amsterdam Zuid
16:30 Amsterdam Bijlmer ArenA
16:53 Utrecht Centraal
17:24 's-Hertogenbosch
17:48 Eindhoven
18:07 Weert
18:21 Roermond
18:37 Sittard
18:52 Maastricht
 

15-03-2012 17:29:18
ZJ37
ZJ37
Hoe het er precies uit komt te zien met de 3500 hangt mede af van wat Prorail uiteindelijk wilt met een te saneren wissel bij Hrla.

Op basis van de huidige drgl is dat wissel niet nodig en is ook voor Prorail voldoende om het te saneren. Nu de drgl wijzigt ontstaan conflicten met Veolia en is de bedachte drgl niet meer mogelijk.

Hiermee is overigens eens te meer bewezen hoe inflexibel het spoorwegnet wordt bij het soms lukraak danwel op basis van dubieuze studies wissels te saneren.
 

15-03-2012 17:33:33
nielske90
nielske90
En vergeet ook het cargo-pad Ehv-Std niet, dat waarschijnlijk niet meer non-stop gaat passen en dus derhalve vast ook wel zal wijzigen.  

15-03-2012 17:35:00
abcde
abcde
In de spits rijden smorgens nu 2 extra IC's uit Maastricht naar Shl en smiddags 2 terug.

Blijven deze 2 spits IC's in 2013 rijden vanuit Maastricht ?
En worden die dan in Std gekoppeld aan de 3500 uit Hrl ?

Laatst bewerkt door abcde op 15-03-2012 17:47
 

15-03-2012 17:50:52
koosmat64
koosmat64
Ik denk het niet maar weet het dus niet zeker.

Het is namelijk zo dat de 800 in Std aansluiting gaat bieden op de 6900 naar Hrl.
En de 3500 aansluiting op de 6800 naar Mtr.
Eigenlijk heb je dus de hele dag een kwartiersdienst naar Mt (en Hrl).
Al moet je dan 2x per uur overstappen in Std.
M.a.w. als je de 6800 lang genoeg maakt in de spits zijn die extra intercity's naar Mt niet meer nodig.
 

15-03-2012 22:37:35
bart84
Moderator
bart84
Uit de treinnummerlijst van Prorail kan ik geen alternatief vinden voor de huidige Mt-Shl v.v treinen (3526-3528-3557-3559). Is ook niet nodig, want het de mensen uit Mt hebben met de 6800 en overstap ook een goede verbinding met Shl (en alles ervoor), en zeker omdat deze verbinding per richting slechts twee keer werd geboden.
Wel is er een 23500-23599 serie. Dit is de IC Std-Hrl en zal wel voor het (super)dal zijn.

Er staat trouwens ook nog een andere leuke trein in. Serie 2400 Spits IC Lls-Asdz-Shl.

Laatst bewerkt door bart84 op 15-03-2012 22:41


Mvg. Bart
 

15-03-2012 22:56:34
ZJ37
ZJ37
3500 wordt gewoon Hrl-Shl en geen Mt-Shl meer. De 2400 gaat niet rijden (bijna helemaal zeker).  

16-03-2012 07:52:33
mdeen
mdeen
Quote
koosmat64 (do 15 mrt 2012 17:50:52 https://somda.nl/forum/11041/p382926/): Ik denk het niet maar weet het dus niet zeker.

Het is namelijk zo dat de 800 in Std aansluiting gaat bieden op de 6900 naar Hrl.
En de 3500 aansluiting op de 6800 naar Mtr.
Eigenlijk heb je dus de hele dag een kwartiersdienst naar Mt (en Hrl).
Al moet je dan 2x per uur overstappen in Std.
M.a.w. als je de 6800 lang genoeg maakt in de spits zijn die extra intercity's naar Mt niet meer nodig.

Ik denk dat als je dichter bij Mt komt die doorgetrokken 3500 ook niet meer echt vol zitten. Het ook alleen de reizigers die die trein tot Mt nemen die er nadeel van hebben.
 

16-03-2012 08:01:40
woepje
woepje
Quote
ZJ37 (do 15 mrt 2012 22:56:34 https://somda.nl/forum/11041/p382980/): 3500 wordt gewoon Hrl-Shl en geen Mt-Shl meer. De 2400 gaat niet rijden (bijna helemaal zeker).
Dus alleen de 700, 12700 en 2600 gaan daar rijden? Al enig idee hoe de drukte dan opgevangen aldaar gaat worden nu die spits 2400 niet gaat rijden?
 

16-03-2012 08:59:33
abcde
abcde
Momenteel rijdt er toch ook maar ieder half uur een IC tussen Lls - Alm - Asdz - Shl ? Is dat niet voldoende ?  

16-03-2012 09:01:07
woepje
woepje
Ligt eraan wat je gaat inzetten, denk ik. Nu rijdt er IRM (3700) maar dat kan volgend jaar vanwege de koppeling aan Lw/Gn zomaar anders worden.  

16-03-2012 09:46:50
daniel81
daniel81
Buiten de spits zal het geen probleem zijn, dan is er niet zoveel verkeer naar/van Alm en Lls. Maar in de spits zal het inderdaad neit meevallen, je hebt dan de reizgers van de huidige 3700 en 3900 én alle doorgaande reizigers Noord-Nederland-noordelijke randstad in je trein. Enige 'compensatie' is dat Almb geen IC-station meer is.  

16-03-2012 12:10:36
jorgo
jorgo
Quote
mdeen (vr 16 mrt 2012 07:52:33 https://somda.nl/forum/11041/p383002/):
Ik denk dat als je dichter bij Mt komt die doorgetrokken 3500 ook niet meer echt vol zitten. Het ook alleen de reizigers die die trein tot Mt nemen die er nadeel van hebben.


Ik gebruik de 3528 regelmatig om van Mt naar Std te reizen (en ben dus een van de weinige benadeelden want dat traject krijgt op mijn tijdstip enkele intercity's minder; maar de schade is te overzien). Gemiddeld zit er denk ik een man of 200 vanaf Mt in. Die moeten dan in de 6800 maar ik denk eerlijk gezegd niet dat die langer wordt dan nu, want daar kan nog volnorm van gemaakt worden. Hoewel, de sprinterdrietjes die nu rijden rijden in de ochtendspits eigenlijk al op volnorm.

Er komt wel een eind aan een traditie: al in de jaren '80 reden er spitsversterkers vanuit Mt: na de opening van de westelijke tak reed er een ICR intercity die om 7:24 uit Mt vertrok en - zonder stop in Wt en Ht (!) - in 1:45 naar Utrecht reed en vervolgens verder naar Asd en Shl.
Met de komst van IC'90 3500 werd de verbinding verbogen naar Amf/Zl/Lw, twee per ochtend mét stops in Wt en Ht. Op zeker moment stopte één van de twee ook in Bunde en Beek-Elsloo. In 1992 of 1993 werd de 3500 een sneltreinserie en met de komst van de voortreinen in de 500 weer ingekort tot Ut en in de spits verlegd naar Asd (werd weer IC), en daarna naar Shl via de zuidtak.

Laatst bewerkt door jorgo op 16-03-2012 12:13
 

16-03-2012 17:37:28
koosmat64
koosmat64
Ik denk haast dat NS de 6800 wel moet verlengen omdat het anders gewoonweg niet meer past.
Zoals jezelf al aangeeft is een sprinterdrietje volnorm. 2x Plan-V is goed gevuld. Een Plan-V heeft volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_V#Plan_V 104 zitplaatsen.
Als er met die goed gevulde 2x Plan-V nog eens 200 man extra inzitten, zal dan misschien iets minder zijn omdat veel reizigers dan toch kiezen voor de doorgaande IC is 3x Plan-V in mijn beleving toch zo gek niet.
 

16-03-2012 17:56:39
daniel81
daniel81
Dat zijn zorgen voor later, er is meer dan genoeg plan V voorhanden.
Daarbij is naar mijn bescheiden idee (Std ligt ver buiten mijn habitat) de drukste spitsrichting van de 6800 tegengesteld aan de extra 3500-en.
En een andere praktische consequentie zal zijn dat veel Maastrichtse 3500-reizigers die al vóór Asb uitstappen, voortaan de 800 nemen.
 

16-03-2012 18:38:54
henri1972
henri1972
En ik denk dat die 800 naar Mt juist meer capaciteit gaat bieden dan nu.
Tenminste, in de spitsuren.
Ik neem namelijk aan dat er in dat uur dat nu de 3500 naar Mt rijdt (die in 2013 dus naar Hrl gaan) de 800 gelijk aan de huidige samenstelling zal blijven maar dan in zijn geheel naar Mt want er is geen Hrl deel meer.
 

16-03-2012 18:40:50
bart84
Moderator
bart84
Quote
jorgo (vr 16 mrt 2012 12:10:36 https://somda.nl/forum/11041/p383046/): Ik gebruik de 3528 regelmatig om van Mt naar Std te reizen (en ben dus een van de weinige benadeelden want dat traject krijgt op mijn tijdstip enkele intercity's minder; maar de schade is te overzien). Gemiddeld zit er denk ik een man of 200 vanaf Mt in. Die moeten dan in de 6800 maar ik denk eerlijk gezegd niet dat die langer wordt dan nu, want daar kan nog volnorm van gemaakt worden. Hoewel, de sprinterdrietjes die nu rijden rijden in de ochtendspits eigenlijk al op volnorm.

Als ik uitga van een TD10 in de 3528 met 1700-BAB-BAB-BBdB-BDs, kom ik op zo'n 720 tweede klasse plaatsen en 120 eerste klasse. Met zo'n 200 reizigers zoals je meldt, zou de trein voor een kwart vol moeten zitten. In de tijd dat ik die trein geregeld had of in ieder geval zag, zat deze lang niet voor een kwart vol. Ik denk eerder dat het een stuk of 100 personen was vanuit Mt.


Mvg. Bart
 

16-03-2012 19:07:56
maurits
maurits
Dit topic zo doorlezend en de adviesaanvraag bij het LOCOV bekijkend, kwam ik zojuist even op de volgende gedachte:

In de dienstregeling 2013 gaat NS niet meer splitsen en combineren in alle lange IC-diensten vanuit de Randstad naar het noorden, oosten en zuiden van het land. Dit heeft tot gevolg dat er op een aantal uitlopers van het net frequenter gereden gaat worden.

Anderzijds wordt de frequentie op baanvakken als Ut-Ehv, Ut-Amf-Zl en Amf-Dv niet verhoogd. Om dezelfde vervoerscapaciteit te blijven bieden zullen de treinen daar in 2013 even ongeveer even lang moeten blijven, als dat ze in 2012 zijn. Dat betekent in de spits dus ongeveer 8 bakken of langer. Op de uitlopers van het net (Dv-Es, Zl-Gn/Lw, Ehv-Hrl/Mt) heb je deze capaciteit echter niet nodig.

Zou dat betekenen dat we in 2013 alsnog veel treinen gaan splitsen in knooppunten als Ehv, Zl en Dv, waarbij het voorste treinstel/treinstellen doorrijden naar de eindbestemming en het achterste treinstel wordt afgerangeerd om weer een trein richting de Randstad te versterken? (Dit analoog aan de situatie zoals dat nu in Dv met de 16/1700 en in Amr met de 3000 gebeurd).

Concreet, klopt de stelling: In de dienstregeling 2013 wordt er niet meer gesplitst/gecombineerd met treindelen van/naar verschillende bestemmingen, maar wordt er nog wel volop gesplitst/gecombineerd in Dv, Zl en Ehv om treindelen af te rangeren/bij te plaatsen?

Laatst bewerkt door maurits op 16-03-2012 19:10


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-03-2012 19:15:07
b2py
b2py
Lijkt me niet meer dan logisch.  

16-03-2012 20:29:59
anton_
anton_
Quote
daniel81 (vr 16 mrt 2012 09:46:50 https://somda.nl/forum/11041/p383024/): Buiten de spits zal het geen probleem zijn, dan is er niet zoveel verkeer naar/van Alm en Lls. Maar in de spits zal het inderdaad neit meevallen, je hebt dan de reizgers van de huidige 3700 en 3900 én alle doorgaande reizigers Noord-Nederland-noordelijke randstad in je trein. Enige 'compensatie' is dat Almb geen IC-station meer is.

reizigers in de IC Asd - Lls kunnen gewoon de IC Asd - Lls blijven gebruiken.
Reizigers uit de IC Asd - Lls die door reizen naar Zl kunnen in Lls overstappen en dus het drukste deel van de 3700 vermijden (Alm - Dvd neem ik aan)

Laatst bewerkt door anton_ op 17-03-2012 09:15
 

17-03-2012 09:06:32
rjz222
rjz222
Voor zover ik kan zien (teruglezend in dit topic, onder andere ook de lijst met patroontijden Hanze/Flevolijn), vervalt de 3900 en wordt vervangen door de 2600 die 4 minuten achter de 700 aanrijdt vanuit Lls en 4 minuten voor de 700 rijdt naar Lls.

Dan kom je dus op een 26/4 minutendienst qua IC's


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

17-03-2012 09:44:02
ZJ37
ZJ37
Tussen Lls en Alm klopt dat inderdaad, maar het is juist bedoeld om IC-reizigers Asd-Zl v.v. een korte overstap te bieden in Lls of Alm.  

17-03-2012 10:10:26
Klaasje
Klaasje
Ik vind het overigens raar dat er voor 4 minuten opvolgtijd gekozen is. Dat is behoorlijk veel voor een opvolging van twee doorrijdende treinen die voor halteringen overal op andere sporen worden afgehandeld. Wat marge is natuurlijk wel prettig maar met 3 minuten zit er al redelijk wat marge in.  

17-03-2012 10:52:00
dvwijngaar
dvwijngaar
Vind ik ook en bovendien spreekt de advies aanvraag over een overstaptijd van 4 minuten in Lelystad en bij een opvolging van 4 minuten is de overstaptijd 5 minuten. In Almere is de overstaptijd langer waardoor de winst van het niet stoppen in Almere Buiten maar 1 minuut is zonde.... Ben benieuwd wat de aankomst en vertrektijden te Asd worden  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-03-2012 14:00:14
RoelZ1
RoelZ1
Quote
kleine_man (di 28 feb 2012 21:44:48
Ik snap alleen niet waarom er minder reizigers tussen Den Haag en Delft kunnen zijn als de Hanzelijn geopend wordt. Hetzelfde geld voor Leiden Alphen aan de Rijn.

Voor de rest staat het verhaal voor met NS logica , ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden.


(bericht verplaatst uit VIRM topic)
Ik denk dat dit er achter zit:

Als de volgorde van de IC's uit Utrecht wordt omgewisseld (Rotterdam eerst, ipv Den Haag eerst) wordt de aansluiting op de 5000/5100 in Gvc verbroken (of robuust) en zal Delft - Utrecht altijd sneller zijn via Rotterdam Centraal.

Leiden - Alphen a/d Rijn zal afnemen omdat Leiden Centraal - Zwolle en verder nu nog via Utrecht Centraal gaat, maar volgend jaar over de Hanzelijn.

Dat Delft - Rotterdam niet lichtgroen is en Alphen a/d Rijn - Utrecht niet ook licht oranje komt volgens mij omdat dit soort modellen ook andere (ruimtelijke) ontwikkelingen meenemen en die daardoor op die plekken net te weinig veranderen om een kleurtje te krijgen.
 

17-03-2012 14:10:06
ns1700
ns1700
zoals het nu met de inzetten van materieel gaat, zal Delft - Rotterdam dus proppen worden als dit onderstaande dus gaat gebeuren.


groeten uit Spoorzone
 

18-03-2012 22:38:29
anton_
anton_
Quote
kleine_man (di 28 feb 2012 21:44:48
Ik snap alleen niet waarom er minder reizigers tussen Den Haag en Delft kunnen zijn als de Hanzelijn geopend wordt.


Heeft dat niet gewoon te maken met hogere frequentie over de HSL Amsterdam - Rotterdam ?
 

19-03-2012 08:03:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
RoelZ1 (za 17 mrt 2012 14:00:14 https://somda.nl/forum/11041/p383176/): Leiden - Alphen a/d Rijn zal afnemen omdat Leiden Centraal - Zwolle en verder nu nog via Utrecht Centraal gaat, maar volgend jaar over de Hanzelijn.
Da's ook maar 1x/uur hoor... je hebt een keurige verbinding met overstap in Shl, maar op het andere halfuur is dat een overstap extra (in Amf) terwijl de route via Ut exact even snel is met één overstap, waardoor de reisplanner die route geeft.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 19-03-2012 08:04


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-03-2012 08:48:43
ZJ37
ZJ37
Quote
dvwijngaar (za 17 mrt 2012 10:52:00 https://somda.nl/forum/11041/p383150/): Vind ik ook en bovendien spreekt de advies aanvraag over een overstaptijd van 4 minuten in Lelystad en bij een opvolging van 4 minuten is de overstaptijd 5 minuten. In Almere is de overstaptijd langer waardoor de winst van het niet stoppen in Almere Buiten maar 1 minuut is zonde.... Ben benieuwd wat de aankomst en vertrektijden te Asd worden
Als de 2600 eerder uit Lls richting Alm zou vertrekken, past de superdalconstructie niet meer waarbij de IC uit Lw/Gn stoppend Zl-Lls rijdt en dan in het pad van de 2600 verder gaat.

Los daarvan heb je gelijk dat de 2600 wel eerder uit Lls kan vertrekken en ook het stationnement te Alm van 3 minuten maakt ook een stop te Almb wel mogelijk. Echter, de 2600 komt er niet eerder door in Asd aan omdat het bij Asdm op de 4600 loopt.
 

19-03-2012 09:03:26
Klaasje
Klaasje
Van de 12-18 ligging van de sprinters kan wel een 13-17 ligging gemaakt worden door tijdens het gebruiken van de superdalconstructie het patroon een minuutje op te schuiven. Één minuutje lijkt vrij weinig maar voor de spreiding over de sprinters zal het toch echt wel wat doen. Het lijkt me niet dat die sprinters er zoveel rustiger op worden nu Almb als stop bij de IC's verdwijnt. Ik vraag me ook af of het zó star aan de patronen vasthouden terwijl er toch iets afwijkends gereden wordt niet een groter nadeel dan een voordeel kent.  

19-03-2012 09:27:05
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (ma 19 mrt 2012 08:48:43 https://somda.nl/forum/11041/p383401/): Als de 2600 eerder uit Lls richting Alm zou vertrekken, past de superdalconstructie niet meer waarbij de IC uit Lw/Gn stoppend Zl-Lls rijdt en dan in het pad van de 2600 verder gaat.

Los daarvan heb je gelijk dat de 2600 wel eerder uit Lls kan vertrekken en ook het stationnement te Alm van 3 minuten maakt ook een stop te Almb wel mogelijk. Echter, de 2600 komt er niet eerder door in Asd aan omdat het bij Asdm op de 4600 loopt.

Waarom is dan niet de keuze gemaakt om de 2600 wel in Almb te laten halteren? Zeker in de spits zou dat welkom zijn zowel qua reistijd Almb-Asd als voor de capaciteit van de enkeldeks sprinters
 

19-03-2012 09:30:05
ZJ37
ZJ37
Geen idee, zal een commerciële keus zijn geweest.  

19-03-2012 09:41:02
jorgo
jorgo
Quote
koosmat64 (do 15 mrt 2012 17:50:52 https://somda.nl/forum/11041/p382926/): Ik denk het niet maar weet het dus niet zeker.

Het is namelijk zo dat de 800 in Std aansluiting gaat bieden op de 6900 naar Hrl.
En de 3500 aansluiting op de 6800 naar Mtr.
Eigenlijk heb je dus de hele dag een kwartiersdienst naar Mt (en Hrl).
Al moet je dan 2x per uur overstappen in Std.
M.a.w. als je de 6800 lang genoeg maakt in de spits zijn die extra intercity's naar Mt niet meer nodig.


Hoe meer ik erover nadenk hoe minder ik me afvraag of ik hier als forens Mt-Std gelukkig mee moet zijn... . Niet alleen vervallen wrsch. de twee 3500-en op dit traject, maar de spreiding die nu nog redelijk op een kwartierdienst lijkt, kan ook niet gehandhaafd worden.

Stel dat de 3500 naar het noorden in Std vertrekt om :28 en :58, dan zal de 6800 er zo ongeveer om :24 en :54 moeten arriveren. Dat betekent vertrek uit Mt om :04 en :34. Vanuit Mt kun je dan om :04, :26, :34 en :56 naar Std. Niet echt ideaal voor Mt-Std. Ook voor reizigers naar het noorden kun je niet echt van een kwartierdienst spreken... meer van een extra optie als je de 800 gemist hebt.

Als er voor de 800/3500 ook geen drie minuten stop te Std meer nodig is, maar 1 of 2 minuten, zouden ze nog later uit Mt/Hrl kunnen vertrekken waardoor de situatie nogminder gunstig wordt. Tenzij ze eerder richting Rm vertrekken, maar dan zou de stop in Ehv verlengd worden.
 

19-03-2012 09:48:22
ZJ37
ZJ37
6800 uit Mt om 07/37 en de 800 uit Mt om 28/58. In Std liggen de 6800 en 3500 in een knoop, dus aansluitingen op hetzelfde eilandperron in alle richtingen mogelijk (Mt/Hrl/Rm). Het andere kwartier een knoop tussen de 800 en 6900.  

19-03-2012 09:51:02
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 19 mrt 2012 09:30:05 https://somda.nl/forum/11041/p383413/): Geen idee, zal een commerciële keus zijn geweest.
Vast wel, en een poging geen valse hoop te weken. De 2600 zou helemaal niet naar Lls gereden hebben als de voorzieningen voor SAAL in Almere een beetje op tijd geweest zouden zijn. Dan keren de IC's uit Asd in Almere Centrum. Wordt nu 2016.
 

19-03-2012 09:55:47
ZJ37
ZJ37
Dat geldt ook voor de 4900 welke eigenlijk ook niet zou doorrijden naar Almo, maar dit toch doet omdat het keren te Alm niet kan in de tijdsligging dat het daar dan zou moeten keren.  

19-03-2012 10:01:21
broek53
broek53
Zo te zien hoeft er dus eigenlijk niemand van de klanten blij te worden als de infravoorzieningen er wèl zijn...  

19-03-2012 10:01:48
jorgo
jorgo
Quote
ZJ37 (ma 19 mrt 2012 09:48:22 https://somda.nl/forum/11041/p383419/): 6800 uit Mt om 07/37 en de 800 uit Mt om 28/58. In Std liggen de 6800 en 3500 in een knoop, dus aansluitingen op hetzelfde eilandperron in alle richtingen mogelijk (Mt/Hrl/Rm). Het andere kwartier een knoop tussen de 800 en 6900.


Jammer, één minuutje respijt maar nog altijd een vervelend ongelijke ligging.

In feite lijkt deze situatie op die van het Std van een jaar of tien terug, vóórdat de 6800 naar Rm voor de 800/900 werd uitgelegd, en vóórdat het splitsen en koppelen begon en de 900 verdween. Maar dan verdubbeld: ieder kwartier in plaats van elk half uur een knoop.

Wat me van die knoop van toen vooral bijstaat is dat wie in Std moest overstappen en uitstappen vooral achter in welke intercity dan ook moesten gaan zitten, omdat anders het halve perron belopen moet worden. Lekker druk in de achterste bak, ik kan niet wachten...

Laatst bewerkt door jorgo op 19-03-2012 10:02
 

19-03-2012 10:30:28
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (ma 19 mrt 2012 10:01:21 https://somda.nl/forum/11041/p383424/): Zo te zien hoeft er dus eigenlijk niemand van de klanten blij te worden als de infravoorzieningen er wèl zijn...

Die op zich vrij onhandige 12-18 ligging kan er dan uit waardoor het makkelijker wordt om een kwartierdienst op de IC Lls-Shl en de IC Alm-Asd te gaan rijden. Dan zullen we echter wel weer zien dat daar "te weinig vervoer" voor is waardoor er uiteindelijk inderdaad vrij weinig klanten daadwerkelijk blij worden. Ik ben en blijf overigens een voorstander van het stoppen op Almb en Dvd met de extra IC's die niet onderdeel zijn van de Noord-oost. (Maar dat was inmiddels wel duidelijk neem ik aan..)
 

19-03-2012 10:42:46
MDDM
MDDM
Quote
ZJ37 (ma 19 mrt 2012 09:55:47 https://somda.nl/forum/11041/p383422/): Dat geldt ook voor de 4900 welke eigenlijk ook niet zou doorrijden naar Almo, maar dit toch doet omdat het keren te Alm niet kan in de tijdsligging dat het daar dan zou moeten keren.
Mooi zo. Lekker door laten gaan naar Almo. Dat keren op Alm gaat tergend langzaam. Binnen komen op spoor is of vertrekken van spoor 4 moet met 40 km/h. Met de 3700 en met de 3900 heb je daar gewoon hinder van.


Gr Joop mcn Lls
 

19-03-2012 10:50:33
Klaasje
Klaasje
De tijdsligging van de 4900 veranderd waardoor die anders t.o.v. de IC's komt te liggen. Tevens veranderd de wisselstraat op zo'n manier dat treinen die keren vanaf DRGL 2016 met 80 km/h op spoor 2 of 3 kunnen binnenkomen/vertrekken en eventueel ook kunnen omrijden over tailtracks.  

19-03-2012 11:01:06
broek53
broek53
ja, en je kruist de tegenrichting ook door de positie van de overloopwissels. Dat is dan ook een van de wijzigingen anno 2016: nieuwe overloopwissels 1:15 op een andere plek en een doortrek van spoor 1 enkele honderden meters richting Weesp, waardoor je op spoor 2 en 3 sneller kunt binnenkomen/vertrekken en geen last hebt van spoor 1 en 4.  

19-03-2012 11:32:54
MDDM
MDDM
Klaasje en Broek53 De sporen 2 en 3 zijn al 80km/h. Binnenkomen op spoor 4 vanaf Almm is ook 80 en vertrek naar Almp idem. Spoor 1 is ook 80 km/h binnen komen en vertrekken als je vanaf Almp komt. Gaat de snelheid in 2016 nog verder omhoog dan?


Gr Joop mcn Lls
 

19-03-2012 11:45:25
Klaasje
Klaasje
Je kunt in 2016 met 80 km/h van FD naar 902 tegelijk met een trein van 901 naar FP met 80 km/h of met 80 km/h van 903 naar FP tegelijk met een trein van FD naar 904 (ook 80 km/h).

Laatst bewerkt door Klaasje op 19-03-2012 11:46
 

19-03-2012 11:48:53
ZJ37
ZJ37
Als ik me niet heel erg vergis worden de sporen 902 en 903 de aankomst- en vertreksporen te Alm die gaan aansluiten op de nog te bouwen tailtracks. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd of deze sporen dan nog een verbinding behouden met de hoofdbaan van/naar Lls.  

19-03-2012 11:51:36
MDDM
MDDM
Oww, de 40 km wissels gaan verdwijnen. Da's mooi!


Gr Joop mcn Lls
 

19-03-2012 12:16:19
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (ma 19 mrt 2012 09:51:02 https://somda.nl/forum/11041/p383421/):
Quote
ZJ37 (ma 19 mrt 2012 09:30:05 https://somda.nl/forum/11041/p383413/): Geen idee, zal een commerciële keus zijn geweest.
Vast wel, en een poging geen valse hoop te weken. De 2600 zou helemaal niet naar Lls gereden hebben als de voorzieningen voor SAAL in Almere een beetje op tijd geweest zouden zijn. Dan keren de IC's uit Asd in Almere Centrum. Wordt nu 2016.

Wel merkwaardig dat men de 4900 dan wel tussen Alm en Almo overal laat stoppen. Überhaupt zou dit een mooie kans geweest zijn om er nog enigszins een IC van te maken en in elk geval Almm en Almp over te slaan.
 

19-03-2012 12:57:18
ZJ37
ZJ37
Had op zich gekund, maar in deze dienstregeling kom je dan in Almo slecht uit bij vertrek (1 minuut voor binnenkomst 4300 of 1 minuut na vertrek 4300 te Almo zorgt in één van de twee gevallen voor een overkruisconflict).  

19-03-2012 12:59:04
RoelZ1
RoelZ1
Het wordt een Sprinter (stopt niet te Hollandsche Rading, Hilversum Noord en Bussum Zuid). Daarnaast is zeker het overslaan van Almp niet logisch omdat er daar bijna geen doorgaande reizigers meer zijn. Alleen reizigers uit Buiten en Oostvaarders winnen er 2 minuten mee, maar dat zijn er nauwelijks meer dan de reizigers uit Parkwijk die er 7 minuten+overstap langer over doen.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-03-2012 13:04:36
DingeZ
DingeZ
Iets wat ik me ook nog afvraag, welk spoor moet de 9800 (en de 17400 buiten de spits) gaan gebruiken volgend jaar? Nu is er om het kwartier ruimte door dat de 2800 alleen spoor 11 nodig heeft, maar volgend jaar moeten er elk kwartier 2 IC's binnenkomen. Één uit Gvc en Één uit Rtd. Dus in princiepe zijn 11/12 dan bezet. Of ze moeten gaan tailtracken en vanaf 8/9 weer terug gaan.  

19-03-2012 13:20:43
daniel81
daniel81
Volgens mij komen er volgend jaar juist minder IC's binnen; als de 2800 kort kan keren zou er zelfs meer ruimte zijn dan nu.  

19-03-2012 13:23:21
RoelZ1
RoelZ1
De 9800 kan volgens mij wel op spoor 18/19 terecht als de 2000 ook naar het midden wordt verplaatst. Wat ik zelf eigenlijk denk is dat er maar 1 serie naar het midden wordt verplaatst. Afhankelijk van de volgorde van de IC's naar Rotterdam enDen Haag is er altijd 1 overstap die ook cross platform op Gouda kan. Die IC kan dan gewoon op spoor 18/19 blijven net als nu.  

19-03-2012 13:26:24
ZJ37
ZJ37
Quote
RoelZ1 (ma 19 mrt 2012 12:59:04 https://somda.nl/forum/11041/p383463/): Het wordt een Sprinter (stopt niet te Hollandsche Rading, Hilversum Noord en Bussum Zuid). Daarnaast is zeker het overslaan van Almp niet logisch omdat er daar bijna geen doorgaande reizigers meer zijn. Alleen reizigers uit Buiten en Oostvaarders winnen er 2 minuten mee, maar dat zijn er nauwelijks meer dan de reizigers uit Parkwijk die er 7 minuten+overstap langer over doen.
Het wordt een IC, zo is na lang beraad besloten.
 

19-03-2012 13:34:07
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 19 mrt 2012 11:48:53 https://somda.nl/forum/11041/p383450/): Als ik me niet heel erg vergis worden de sporen 902 en 903 de aankomst- en vertreksporen te Alm die gaan aansluiten op de nog te bouwen tailtracks. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd of deze sporen dan nog een verbinding behouden met de hoofdbaan van/naar Lls.
In de huidige varianten wel, zij het met 40 km/h.
 

19-03-2012 13:50:02
Joey666
Joey666
Ze weten niet wat ze met de 4900 serie aan moeten.

1. Laat hem overal stoppen als sprinter tussen Utrecht en Almere.
*Rijdt identiek als de 5700 serie tussen Utrecht - Naarden/Bussum.
Voordeel: Geen matriaal verwarring wat beide series rijdt met SLT/SGM.
2 Tover de oude sneltrein term terug zonder de stops in Hollandse Rading, Hilversum Noord en Bussum zuid.
* Matriaal DDAR-MDDM (Als alles NID is over op IRM)
3 De echte intercity invoeren tussen Utrecht, Utrecht Overvecht, Hilversum Sportpark, Naarden-Bussum,(1)Almere CS, Almere-buiten,(2) Almere Oostvaarders (3)Lelystad.
* Matriaal DDAR/MDDM (Als alles NID is over op IRM)

1 Kering zoals ie nu is.
2 Kering in Oostvaarders
3 Kering eerst startende treinen en laast eindigde trein.
 

19-03-2012 14:33:23
ZJ37
ZJ37
De 4900 zal altijd wel een vreemde eend in de bijt blijven. Een volledige Sprinter zal het niet snel worden, de Gooilijn zit al overvol en een trein die ook nog extra gaat stoppen te Hvsn en Bsmz kun je er eigenlijk niet bijhebben.

Het gedeelte Parkwijk-Alm-(Almo) kun je zien als een soort zonetrein waarbij alle stations te Alm bediend worden t.b.v. een rechtstreekse verbinding met Ut. De stop te Hor zou je optioneel ook mee kunnen nemen, al kun je je afvragen of een kwartiersdienst te Hor niet wat overdreven is, met name in de dal.

In de drgl 2013 zou een extra stop te Hor er al voor zorgen dat de kering op de 5700 te Ut niet wordt gehaald en dat kost dus een compositie.
 

19-03-2012 14:39:07
Dre
Dre
Trouwens iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen. Rijdt de 140/240 weer door Aml en Apd zonder daar te stoppen?

Als je de die serie in het huidige pad laat liggen en de 7000 een kwartier mee laat opschuiven met de 1600/1700 zou dat immers betekenen dat de 7000 én 140/240 tegelijk in Aml zijn (rond .17). Enige optie is dan om de 7000, die vanaf Hgl vóór de 140/240 rijdt, op 204a/b binnen te nemen en de 140/240 dan via 205 in te laten halen.
 

19-03-2012 14:49:39
broek53
broek53
Almelo door, Apeldoorn stoppen (want Dv - Asd rijdt hij in het patroon van de serie 1500/4500).

Laatst bewerkt door broek53 op 19-03-2012 14:49
 

19-03-2012 15:00:04
qj7141
qj7141
Geen koelkast, want in Aml wordt wel gestopt.  

19-03-2012 15:02:29
jeanpierre
jeanpierre
Waarbij aangetekend dat (vooralsnog) Dv-Apd niet in patroon is, maar de IC Berlijn langer in Apeldoorn wacht. En inderdaad gewoon stopt in Almelo.

Laatst bewerkt door jeanpierre op 19-03-2012 15:06, reden: stop Aml
 

19-03-2012 15:45:07
Dre
Dre
Is de conclusie dan juist dat de 140/240 iets eerder uit Bh vertrekt dan nu het geval is zodat deze tussen Hgl en Aml vóór de 7000 rijdt? In Dv/Apd wordt dan het pad van de 1500 afgewacht.

De 7000 zal immers ergens rond .20/.50 uit Es vertrekken, direct achter de 1600/1700. Bij vertrek op .50 kom je rond .00 de spitspendel Go-Odz tegen in Hgl en ontstaat er in Aml een conflict tussen de 140/240 en 7000 als eerstgenoemde om .44 uit Bh vertrekt.

Laatst bewerkt door Dre op 19-03-2012 15:45
 

19-03-2012 15:57:50
jeanpierre
jeanpierre
IC B vertrekt .02 en 7000 om .05 uit Hgl. Uiteraard onder de nodige voorbehoud. Pas op 9/4 wordt de dienstregeling ingediend bij ProRail.  

19-03-2012 16:04:27
thijs
thijs
Doordat knoop Deventer verandert, zullen reizigers tussen Arnhem en Hengelo/Enschede (nog) meer via Goor reizen. Ik ben benieuwd of (1) Syntus de treinen op dit traject gaat versterken (zitten nu al erg vol) en of (2) Syntus de uurdienst in de avond en in het weekend gaat beperken.  

19-03-2012 16:22:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
RoelZ1 (ma 19 mrt 2012 13:23:21 https://somda.nl/forum/11041/p383470/): De 9800 kan volgens mij wel op spoor 18/19 terecht als de 2000 ook naar het midden wordt verplaatst. Wat ik zelf eigenlijk denk is dat er maar 1 serie naar het midden wordt verplaatst. Afhankelijk van de volgorde van de IC's naar Rotterdam enDen Haag is er altijd 1 overstap die ook cross platform op Gouda kan. Die IC kan dan gewoon op spoor 18/19 blijven net als nu.
Helaas, je gaat niet door voor de koelkast... volgens de adviesaanvraag wil NS elk kwartier een cross-platform in Ut gaan aanbieden. Hetzij tussen de 500 en 2000, hetzij tussen de 1700/11700 en 2800.

Dat wordt dus of omrijden via OZ, of steeds wisselende vertreksporen om de cross-platform in beide richtingen te kunnen bieden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-03-2012 16:37:54
dennistd
dennistd
Als je de huidige tijden aanhoudt kom je bijvoorbeeld op een opstelling als deze: http://www.spoornieuws.nl/temp/bso%20ut%202013.htm

In dat geval is alles cross-platform en hoef je alleen de 9800 om te rijden via OZ.
 

19-03-2012 16:41:04
daniel81
daniel81
Quote
jeanpierre (ma 19 mrt 2012 15:02:29 https://somda.nl/forum/11041/p383487/): Waarbij aangetekend dat (vooralsnog) Dv-Apd niet in patroon is, maar de IC Berlijn langer in Apeldoorn wacht. En inderdaad gewoon stopt in Almelo.

Dat zou dan tot gevolg hebben dat de ICB in Dv geen aansluiting biedt vanaf de 3600 (Zl-Apd). Kan-ie dan niet beter langer in Dv wachten?
Waar ik eigenlijk nog meer benieuwd naar ben: wat is het patroon van de 1500 tussen Dv en Apd?
 

19-03-2012 16:45:25
mdj
mdj
Je kant niet in Dv wachten, omdat de 3600 dan er achter moet staan. Zie huidige situatie.

Of je moet er voor kiezen om de 3600 in beide richtingen van spoor 4 te laten vertrekken, zodat de 1500 op spoor 3 kan gaan staan + overstapmogelijkheid voor de 3600 in beide ri) en de ICB in beide richtingen van spoor 3. Krijg je ook hier een overstapmogelijkheid.

Maar of dat past met het rangeren van de 1500, op het moment dat de ICB rijdt, de 1500 afrangeerd/voorrijdt vanaf Dvge...

Laatst bewerkt door mdj op 19-03-2012 16:48


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-03-2012 16:49:50
RoelZ1
RoelZ1
Ik denk dat je in dat geval de 9800 beter naar spoor 18 kan verplaatsen. Dat scheelt weer een compositie en de 2000 heb je daar toch al weggehaald.

@Daniel_ddr, dat het in de adviesaanvraag staat hoeft niet te betekenen dat het 100% zeker zo is. De 3 minuten overstap op Lelystad wordt waarschijnlijk ook 5 minuten en kleine zaken zoals op welk station een overstap wordt geboden kan makkelijk nog anders worden dan in de adviesaanvraag stond.
 

19-03-2012 16:50:41
dennistd
dennistd
In de huidige situatie vertrekken de 1600/1700 richting westen voor de 3600 (kan straks dus ook, je staat alleen wat eerder langs het perron in Dv) en richting het oosten achter de 3600 (je komt op hetzelfde moment langs het perron als de 1600/1700 nu, maar je wacht gewoon langer met vertrekken).  

19-03-2012 16:52:35
daniel81
daniel81
Quote
mdj (ma 19 mrt 2012 16:45:25 https://somda.nl/forum/11041/p383509/): Je kant niet in Dv wachten, omdat de 3600 dan er achter moet staan. Zie huidige situatie.
Als het in de huidige situatie kan, kan het straks toch ook? Of moet de 3600 straks eerder uit Dv weg? (kan ik me iets bij voorstellen omdat in Zl de overstap naar de 500 niet meer cross-platform is)
Zou toch wel zuur zijn als er in Dv een standaard achterlichtaansluiting 3600-1500 v.v. ontstaat%03%
 

19-03-2012 16:53:14
dennistd
dennistd
Quote
RoelZ1 (ma 19 mrt 2012 16:49:50 https://somda.nl/forum/11041/p383511/): Ik denk dat je in dat geval de 9800 beter naar spoor 18 kan verplaatsen. Dat scheelt weer een compositie

Kun je daar keren in -20 minuten dan? Nu staat de 9800 al 10 minuten te keren, bij omrijden wordt dat een stop van 2 minuten in beide richtingen dus nog steeds 6 minuten om kop te maken.
 

19-03-2012 17:10:02
RoelZ1
RoelZ1
6 minuten om naar OZ te rijden, te keren en weer terug te rijden is nogal krap, ook al is het maar een paar 100 meter rijden. Overigens zullen de tijden van de 9800 natuurlijk ook nog veranderen door de (eventuele) opening van Utlr. Als dat zoals gepland door gaat zou de 9800 3 minuten voor de IC's richting Rtd/Gvc vertrekken en tussen Utlr en Wd ingehaald worden.  

19-03-2012 17:20:42
mdj
mdj
Quote
daniel81 (ma 19 mrt 2012 16:52:35 https://somda.nl/forum/11041/p383513/):
Quote
mdj (ma 19 mrt 2012 16:45:25 https://somda.nl/forum/11041/p383509/): Je kant niet in Dv wachten, omdat de 3600 dan er achter moet staan. Zie huidige situatie.
Als het in de huidige situatie kan, kan het straks toch ook? Of moet de 3600 straks eerder uit Dv weg? (kan ik me iets bij voorstellen omdat in Zl de overstap naar de 500 niet meer cross-platform is)
Zou toch wel zuur zijn als er in Dv een standaard achterlichtaansluiting 3600-1500 v.v. ontstaat%03%


Huidige 2800 is rond .15/45 in Apd. De NO komt op Amf-Dv in het pad van de 2800, zodat je in Dv rond .03/33 vertrekt.

Om in patroon te rijden, zou je dus de 1500/140 om .18/48 willen vertrekken uit Dv richting Apd en om .13/43 aankomen in Dv uit de richting Apd (huidig: .47 met 4 min stop in Apd)

En laat daar nu net de 3600 in de weg zitten aan de westkant van Dv. Door de 3600 in beide richtingen van spoor 4 te vertrekken, kun je gelijktijdig vertrekken naar Zl/Apd. (en de 1500 op 3 keren, zodat in beide richtingen cross platform is).

Of de huidige tijden van de NO worden gehandhaafd (en dus .42 uit Apd richting Amf), waardoor .30 vertrek uit Dv, bij de 1500 vertrek .15/45 en daardoor een lange kering in Dv) In dat laatste geval kun je wel sporen 3/4 afwisselend gebruiken, met de 1500 via Dvge omrijden.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-03-2012 17:25:59
daniel81
daniel81
Waarbij een kering van 4 minuten in Dv wel erg optimistisch is. Bovendien is het de bedoeling dat de 1500 vanaf Amf het pad van de huidige 1600/700 overneemt, en 24 minuten voor Apd-Amf inclusief haltering in Amf is eveneens erg optimistisch.

Laatst bewerkt door daniel81 op 19-03-2012 17:28
 

19-03-2012 17:32:49
broek53
broek53
Hoe het nu is, weet ik niet precies, maar eind vorig jaar werd er gedagdroomd over keringen van 6 minuten van de 1500 op spoor 2.  

19-03-2012 17:59:20
daniel81
daniel81
Even kort rekenen met deze gegevens
Shl-Amf in pad van de 700/1600.
Amf a .03/33 (2 minuten winst door ingebruikname dive-under)
v .05/35
Apd a .29/59
Apd v .30/00
Dv a .41/11

Dv v. 47/17
Apd a. 58/18
Apd v. 59/29
Amf a. 23/53
Amf v. 25/55
Hvs v. 37/07

Betekent robuustere aansluitingen in Apd op de 17800, alsmede een goede overstap van Apd naar Zl. Omgekeerd is dan wel wat krap, maar kan net.
 

19-03-2012 18:45:56
b2py
b2py
Worden door de vele aanpassingen in de dienstregeling de patronen Amf - Ut ook nu 15 min ipv de huidige 19/11 minuten?  

19-03-2012 19:04:27
bart84
Moderator
bart84
Quote
jorgo (ma 19 mrt 2012 09:41:02 https://somda.nl/forum/11041/p383416/):
Quote
koosmat64 (do 15 mrt 2012 17:50:52 https://somda.nl/forum/11041/p382926/): Ik denk het niet maar weet het dus niet zeker.

Het is namelijk zo dat de 800 in Std aansluiting gaat bieden op de 6900 naar Hrl.
En de 3500 aansluiting op de 6800 naar Mtr.
Eigenlijk heb je dus de hele dag een kwartiersdienst naar Mt (en Hrl).
Al moet je dan 2x per uur overstappen in Std.
M.a.w. als je de 6800 lang genoeg maakt in de spits zijn die extra intercity's naar Mt niet meer nodig.


Hoe meer ik erover nadenk hoe minder ik me afvraag of ik hier als forens Mt-Std gelukkig mee moet zijn... . Niet alleen vervallen wrsch. de twee 3500-en op dit traject, maar de spreiding die nu nog redelijk op een kwartierdienst lijkt, kan ook niet gehandhaafd worden.

Stel dat de 3500 naar het noorden in Std vertrekt om :28 en :58, dan zal de 6800 er zo ongeveer om :24 en :54 moeten arriveren. Dat betekent vertrek uit Mt om :04 en :34. Vanuit Mt kun je dan om :04, :26, :34 en :56 naar Std. Niet echt ideaal voor Mt-Std. Ook voor reizigers naar het noorden kun je niet echt van een kwartierdienst spreken... meer van een extra optie als je de 800 gemist hebt.

Als er voor de 800/3500 ook geen drie minuten stop te Std meer nodig is, maar 1 of 2 minuten, zouden ze nog later uit Mt/Hrl kunnen vertrekken waardoor de situatie nogminder gunstig wordt. Tenzij ze eerder richting Rm vertrekken, maar dan zou de stop in Ehv verlengd worden.

Dan maar even een groot misverstand de wereld uit helpen. De kwartiersverbinding geldt enkel voor Std-Ehv(-Ut). Voor Mt verandert er vrij weinig (slechts enkele minuten tijdsverschil) en voor Hrl is dit ongeveer een kwartier. Het aantal reismogelijkheden veranderd niet. Er is geen sprake van een kwartiersverbinding van Mt/Hrl met Ehv en verder.


Mvg. Bart
 

19-03-2012 20:46:54
RoelZ1
RoelZ1
Ik heb toch nog even goed nagedacht over de spooropstelling van Utrecht. Ik verwacht niet dat de, overigens mooi gemaakte, spooropstelling van Dennistd hem gaat worden omdat er daar in de wisselstraat ten noorden van Ut veel conflicten ontstaan (binnenkomen op spoor 8 vanuit Gvc, binnenkomen op spoor 11 vanuit Amf etc.). Ook worden er 4 sporen gebruikt terwijl er door de verbouwing van Ut eigenlijk maar 3 sporen gebruikt kunnen worden.

Ik kom tot de volgende routering:
http://i39.tinypic.com/317i2c6.png
En de volgende BSO:
http://i42.tinypic.com/i5ciop.png

Volgens mij is het onmogelijk om zonder veel conflicten een goede crossplatform overstap te bieden in Utrecht zonder af en toe een trein naar Utoz door te sturen. Verder ben ik uitgegaan van een omwisseling van de IC's naar Gvc/Rtd. Daardoor zou de 2800 een kering van 2/32 minuten krijgen (past sowieso niet op 1 spoor) en lijkt het me dus verstandig om die trein naar Utoz door te sturen. De 2000 heeft in dat geval een keertijd van 8 minuten dus kan op een perronspoor keren.

Al met al heeft deze oplossing ten noorden van Utrecht nauwelijks nog lastige conflicten. Het ergste conflict is tussen een vertrekkende 2000 naar Gvc en een binnenkomende 1600 uit Gvc. Die gebruiken hetzelfde spoor en hebben een overkruistijd van 7 min. Ten zuiden van Utrecht zijn er wel wat conflicterende routes (2800 moet wachten met uitrijden naar Utoz tot 17400 weg is en de route van/naar Utoz conflicteert met vertrekkende IC's naar Ehv en Ah), maar het past wel. Ook is er in mijn oplossing 1 overstap die niet crossplatform geboden wordt (vanuit Zl naar Gvc), maar die kan crossplatform op Gd, en is zelfs op Ut goed te halen (8 min).
 

19-03-2012 20:53:52
robbertc
robbertc
Volgens mij is Ut tegenwoordig zo ingericht dat de Noordoost "corridor" niet kruist met de corridor Asd/Shl-Ah/Ht (op een enkele 17400 na). Omrijden van de NO via OZ lijkt me daarom merkwaardig.  

19-03-2012 20:58:59
b2py
b2py
Als de treinen naar Rtd achter die van Gvc aan blijven rijden, zou je de mensen ook in Gd kunnen laten overstappen. Heb je daar 'cross-platform'. Kunnen die treinen naar spoor 18/19a.  

19-03-2012 21:04:00
RoelZ1
RoelZ1
Je zit altijd in 1 kwartier met een probleem. Het ene kwartier moet je namelijk overstappen richting Gvc (vanuit Zl) en het andere kwartier richting Rtd (vanuit Es/Amfs). Enige manier om alle overstappen naar Gd te verplaatsten is het verbreken van de kwartierdiensten tussen Gd en Rtd/Gvc. NS heeft al gezegd dat niet te doen en dat is ook bijna onmogelijk door de sprinters.  

19-03-2012 21:13:40
b2py
b2py
1x in het half uur kan het wel
Als je dan de 9800 een kwartier verschuift, solved.
 

19-03-2012 22:00:06
mdj
mdj
Als de NO op de huidige tijden rijdt, krijg je:
11600/1700
Amf V 09/39
Ut A 24/54 - spoor 8
Ut V 29/59 - spoor 8
Gvc A 07/37

2800
Ut V 03/33 - spoor 9A
Rtd A 40/10

--
500/12500
Amf V 24/54
Ut A 39/09 - Spoor 8
Ut V 48/18- Spoor 8
Rtd A 25/55
2000
Ut V 44/14 - spoor 9A
Gvc A 23/53

==
2800
Rtd V 20/50
Ut A 58/28- spoor 11A
11600/1700
Gvc V 23/53
Ut A 01/31 - spoor 12
Ut V 06/36 - spoor 12
Amf A 21/51

2000
Gvc V 07/37
Ut A 14/44 - spoor 11A

500/12500
Rtd V 05/35
Ut A 11/41 - spoor 12
Ut V 21/51 - spoor 12
Amf A 06/36

2800 keer je op de 2000 op 10B / Utoz. (en 2000 o0p 2800) Op spoor 9b kun je de 9800 kwijt, 11b de 17400.

Laatst bewerkt door mdj op 19-03-2012 22:00


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-03-2012 22:29:01
ZJ37
ZJ37
Quote
robbertc (ma 19 mrt 2012 20:53:52 https://somda.nl/forum/11041/p383547/): Volgens mij is Ut tegenwoordig zo ingericht dat de Noordoost "corridor" niet kruist met de corridor Asd/Shl-Ah/Ht (op een enkele 17400 na). Omrijden van de NO via OZ lijkt me daarom merkwaardig.
Is zeker merkwaardig, maar er schijnt toch een soort tegengesteld idealisme te zijn bij Prorail: doorstroomstation/corridorvrij versus corridorvrij/maar toch lekker door de corridors heen rangeren van/naar OZ. Dat geldt ook voor het cargovervoer dat zich natuurlijk niet aan de corridorgedachte (what's in the name) kan houden: cargo van Amf naar Ht gaat in het nieuwe Ut namelijk dwars door de stoptreincorridor Bkl-Db heen...
 

19-03-2012 22:33:49
daniel_ddr
daniel_ddr
@mdj: Denk dat je met bovenstaande tijden het goederenpad over het hoofd ziet wat nu voor de 2800 ligt op Amf-Ut (en bij mijn weten uit het oosten des lands afkomstig is).
Daardoor heb je vanaf Amf een 13/17-ligging en op Ut bij aankomst een 11/19 ligging. Vertrek dan weer wel in 15/15 doordat de 2800 nu langer stil staat dan de NoordOost. Lijkt me dat je daarmee rekening moet blijven houden in de ligging van de toekomstige 1600/1700.

En owja nog een kleinigheidje: de 11700 is de trein Amfs-Gvc, de 11600 is Amfs-Shl.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-03-2012 22:41:46
dennistd
dennistd
Dat goederenpad zal toch wel anders komen te liggen als de 1600/1700/7000 anders liggen.  

19-03-2012 22:50:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Hoezo zou dat zo zijn... de 2800 ligt nu al vanaf Dv in kwartiersligging met de NO net als de 1600/1700 dat in 2013 gaat doen tov de (12)500. Dat goederenpad is aannemelijk langzamer waardoor je er tussen Hgl en Dv nog geen last van hebt maar pas bij Dv teveel erop inloopt.
Als het al een kwartier mee opschuift dan zal het ook invloed blijven hebben op de ligging van de treinen tussen Amf en Ut maar dan in de vorm van een rijtijdverlenging voor de (12)500.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-03-2012 23:11:33
koosmat64
koosmat64
Quote
bart84 (ma 19 mrt 2012 19:04:27 https://somda.nl/forum/11041/p383535/) Er is geen sprake van een kwartiersverbinding van Mt/Hrl met Ehv en verder.

Weet ik.
Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat je wel 4x per uur de moigelijkheid krijgt om vanuit Ehv naar Hrl of Mt te reizen. Tussen Std en Hrl/Mt is het dan geen kwartiersdienst maar wel tussen Std en Ehv.
 

19-03-2012 23:13:50
daniel81
daniel81
Voor Mt-Ehv heb je gelijk.
Maar gaat de 6900 dan de hele dag door ieder halfuur rijden?
Anders is Hrl-Ehv dus 3x per uur.
 

20-03-2012 01:27:05
jorgo
jorgo
Quote
bart84
Dan maar even een groot misverstand de wereld uit helpen. De kwartiersverbinding geldt enkel voor Std-Ehv(-Ut). Voor Mt verandert er vrij weinig (slechts enkele minuten tijdsverschil) en voor Hrl is dit ongeveer een kwartier. Het aantal reismogelijkheden veranderd niet. Er is geen sprake van een kwartiersverbinding van Mt/Hrl met Ehv en verder.


Dat zei ik ook helemaal niet, dat er een rechtstreekse kwartierdienst naar mt en hrl gereden gaat worden. Het gaat hier om de extra reismogelijkheden die door de overstap 6800-3500 en 6900-800 zouden ontstaan. Ik beweerde dat die door de ongelijke ligging op mt-std niet zo veel toevoegen.
Je bewering dat er voor mt-std niet veel verandert is in dat licht ook misplaatst, want mijn hele betoog ging er juist om dat daar de huidige kwartier-achtige ligging ontwricht wordt, en de extra ochtend intercity's vervallen
 

20-03-2012 01:33:15
RoelZ1
RoelZ1
Dat valt ook wel mee. Nu is het van Mt naar Std een 16-14 ligging, maar de terugweg een 20-10 ligging. Volgend jaar is de heenweg een 9-21 ligging, maar op de terugweg een 13-17 ligging. Van Std naar Mt wordt de verdeling dus juist beter.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 20-03-2012 01:34
 

20-03-2012 15:32:05
koosmat64
koosmat64
Quote
daniel81 (ma 19 mrt 2012 23:13:50 https://somda.nl/forum/11041/p383568/): Voor Mt-Ehv heb je gelijk.
Maar gaat de 6900 dan de hele dag door ieder halfuur rijden?
Anders is Hrl-Ehv dus 3x per uur.


Waarschijnlijk wel omdat in de adviesaanvraag het volgende staat: http://www.locov.nl/Images/2012-2%20Dienstregeling%202013%20adviesaanvraag%20consumentenorganisaties%20-%20Bijlage%20-%2017%20februari%202012_tcm311-327823.pdf

De ligging van de intercity's in combinatie van de Sprinter-verbinding tussen Heerlen en Sittard en Maastricht en Sittard zorgt ervoor dat in Limburg de reiziger met NS vier reismogelijkheden per uur heeft tussen alle grote stations (waar intercity's stoppen). Wij verwachten dat 18.000 reizigers per dag zullen profiteren van de frequentieverhoging van twee naar vier intercity's. Daarnaast zullen ruim 10.000 reizigers per werkdag profiteren van kleine reistijdverkortingen en meer reismogelijkheden, omdat Maastricht en Heerlen vier verbindingen naar het Noorden krijgt.
 

21-03-2012 09:14:42
jorgo
jorgo
Quote
RoelZ1 (di 20 mrt 2012 01:33:15 https://somda.nl/forum/11041/p383573/): Dat valt ook wel mee. Nu is het van Mt naar Std een 16-14 ligging, maar de terugweg een 20-10 ligging. Volgend jaar is de heenweg een 9-21 ligging, maar op de terugweg een 13-17 ligging. Van Std naar Mt wordt de verdeling dus juist beter.


Dat laatste lijkt me dus niet, omdat de volgorde per uur vanuit Std
"sprinter--13 minuten--intercity--17 minuten" zal zijn. De aankomst in Mt is dan "sprinter--7 minuten--intercity--23 minuten". Voor een goede ligging had het andersom moeten zijn (dus de sprinter 13 minuten na de IC moeten vertrekken). Op het moment is dat zo in beide richtingen, straks alleen nog maar vanuit Mt maar vanwege 9/21 heb je daar ook niet zo veel meer aan (nu 14/16).
 

21-03-2012 11:23:55
RoelZ1
RoelZ1
Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt in de berekening. Ik was uitgegaan van 4 minuten rijtijdverschil (van 20-10 naar 16-14), terwijl het er 6 zijn (van 20-10 naar 14-16). Met de 21-9 dienst die we al weten voor het vertrek in Mt betekent dat dat er bij aankomst in Std een 15-15 dienst is (gelijktijdige aankomst met IC uit Hrl). De totale verdeling wordt dan als volgt:

Gemiddeld is de verdeling in 2013 1 minuut slechter dan in 2012.

2012:
Van Mt naar Std:
16-14 verdeling bij vertrek,
20-10 verdeling bij aankomst.
Van Std naar Mt:
10-20 verdeling bij vertrek,
14-16 verdeling bij aankomst.

2013:
Van Mt naar Std:
9-21 verdeling bij vertrek,
15-15 verdeling bij aankomst.
Van Std naar Mt:
15-15 verdeling bij vertrek,
21-9 verdeling bij aankomst.