12-10-2012 19:40:54 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
Er wordt in een brief aan het LOCOV beloofd trein 1689 Shl - Amf op vrijdag en zaterdag in de nieuwe dienstregeling op hun verzoek door te trekken naar Es. Nog niets van te zien in de planner. Maar NS besluit de brief aan het LOCOV met de zinsnede: Dat deze (en andere) aanpassingen op de oorspronkelijke plannen pas worden doorgevoerd per het logistiek gezien eerst mogelijke wijzigingsblad. Ik ben heel benieuwd hoe lang we daar op moeten wachten, want dit is tamelijk vaag. Laatst bewerkt door Harold27 op 12-10-2012 19:41 |
12-10-2012 19:40:56 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote ja, dit ivm het voor ProRail heilige Onderhoudsrooster + de wisselklem acties voor winterweer. |
12-10-2012 19:45:57 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Ik zou je geld zetten op wijzigingsblad februari, ingangsdatum maandag 4 februari. |
12-10-2012 19:54:05 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Die onderhoudsroosters zorgen soms ook voor flink oponthoud. De laatste trein Vs-Gn staat zo'n 25 minuten in Zl na middernacht. Gelukkig deed die trein er met 5:48 al niet zo lang over!![]() |
![]() |
advertentie |
12-10-2012 20:44:15 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Vanuit Gn gaat 's avonds de 12678 om 20.46 van Gn naar Vs, de 12682 van Gn naar Rtd en de 12686 van Gn naar Asd. Dus mooi die rechtstreekse verbindingen naar Asd. En Rtd wordt in feite dus ook 2x bediend want de 500 gaat er sowieso al heen, maar alleen dan zonder omweg. |
12-10-2012 20:59:26 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
QuoteDit gaat geheel over dienstregeling 2013. ICR blijft een wankele serie waar nog weinig over bekend is. |
12-10-2012 21:18:27 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Je zou denken: 3600, 1900 en in de 3500 om uit te wisselen en klaar is kees. Dus in feite gelijk aan de huidige situatie. En een LM van Hrl via Std naar Mt om de boel in de werkplaats te krijgen (of via de Heuvellandlijn). Maar ik zal er wel compleet naast zitten![]() |
12-10-2012 21:34:28 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
QuoteZo opvallend is dit toch niet, dit werd toch al eerder toegepast met IC treinen uit Ut ? Ik dacht in 2010 |
12-10-2012 22:02:44 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Dat was toen bij mijn weten niet structureel, maar diverse keren gedurende een weekend met werkzaamheden tussen Rtd en Gv waarbij de 2100 en de NoordOost gekoppeld waren op Rtd. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
12-10-2012 22:08:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Op 21 oktober a.s.: de aankondiging van AHOB 7.7 (Arnhemsestraat) is ingekort; - de PAG-lampen, dit zijn gele voorwaarschuwingslichten, aan de westzijde van de overweg zijn opgebroken (de oostzijde had al geen PAG-lampen meer); - sein 819 bij km 8.71 langs spoor AE is voorzien van een cijferbak 6 voor gebruik bij het stop criterium van sein 819; - ten behoeve van de stop-door bediening van sein 819 is een verkorte aankondiging met laatste-as werking toegepast. (citaat uit de ABV voor de betreffende beveiliginswijziging) Laatst bewerkt door broek53 op 13-10-2012 00:03 |
12-10-2012 22:26:10 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ik reis al meer dan twee jaar dagelijks heen en weer over dit stuk, en op een enkele keer dat de 4023 gespoorwijzigd werd naar spoor 1b of 4 of een omgeleide trein na heb ik weinig gemerkt van het gebruik van de goederenboog voor reizigerstreinen. Zeker niet richting Gd, de boog is bedoeld voor goederentreinen vanuit Gd, richting Gd gaan de goederentreinen over spoor 15 en niet via de goederenboog. |
12-10-2012 22:30:27 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De 9700 gaat in twee richtingen over de goederenboog. |
13-10-2012 00:06:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJawel. Alleen kan Prorail niet tijdig zorgen voor een keermogelijkheid op Sloterdijk, dus dat kan nog wel een interessante strijd worden. Temeer daar de wissels al op 25 november op de klem moeten van datzelfde Prorail, maar dat moet dan nog in een ander topic... |
13-10-2012 11:02:54 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Dit krijg je dus als Prorail zegt dat het allemaal wel past in de BasisUren en je er als NS herhaaldelijk op wijst dat er nog iets bestaat als 7*24 uur en onderhoudsroosters enzo... Onbegrijpelijk dat ze hun zin doordrammen met als gevolg een dienstregeling aan de randen van de dag waar je hopeloos in vastloopt. Gelukkig hebben we geen last meer van niet functionerende wissels... |
13-10-2012 12:24:52 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ik vraag mij overigens wel af of Prorail doorheeft dat er bijzonder kritisch naar de onderhoudsroosters gekeken moet worden als de mogelijkheden om er omheen te rijden zo beperkt worden. Het gebeurt regelmatig dat er voor het onderhoudsrooster geen treinen over bepaalde sporen rijden maar dat er in de verste verte geen personeel van de spooraannemer te vinden is. Ik denk zelf dat het geen groot probleem hoeft te zijn dat er bij het ontwerpen van een infra-layout minder rekening gehouden wordt met onderhoud omdat daardoor de benodigde hoeveelheid onderhoud ook afneemt. Maar dat kan dus wat mij betreft alleen onder voorwaarde dat het aantal infraonttrekkingen ook echt tot een minimum beperkt wordt. Bij de nu gekozen opzet van een vast rooster met veel hinder voor reizigers terwijl daar geen absolute noodzaak voor is en er niet omheen gereden kan worden, wordt de reiziger een soort kop van jut. Jammer. Laatst bewerkt door Klaasje op 13-10-2012 12:26 |
13-10-2012 12:30:49 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Zo ook de 7983 op woensdagavond: die staat 9 minuten in Aml om vervolgens linkerspoor naar Hgl te gaan. Maar in die 9 minuten komt er niks aan te Aml vanuit Hgl (of het moet al een goederentrein zijn...) |
13-10-2012 12:49:43 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Quote Ja laten we nog minder tijd nemen om onderhoud uit te voeren, die is nu al zo beperkt. |
13-10-2012 12:56:12 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het moet gewoon meer dynamisch worden toegewezen. Het slaat totaal nergens op dat je als reiziger rekening moet houden met andere vertreksporen of een trein die lang wacht terwijl er totaal niets aan de sporen gebeurd maar er capaciteit is gereserveerd "voor het geval dat". Op de weg doen we dat toch ook niet? Waarom zou het op het spoor wel moeten? De huidige manier van werken is een verschrikkelijke papieren tijger. |
13-10-2012 13:02:03 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
Zou inderdaad ad hoc geregeld moeten worden. Op vaste dagen zijn op veel stations bijvoorbeeld perronsporen buiten dienst, en meestal is daar geen mens aan het werk. Met nodeloos ingewikkelde gele staten tot gevolg. Verwarrend voor de reiziger en nutteloos. |
13-10-2012 13:05:38 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het idee van onderhoudsroosters, zo'n jaar of 5 terug als ik me niet vergis, vond ik niet eens zo gek: In plaats van last-minute Dagplan wijzigingen per nacht, kon nu op een redelijk dezelfde structurele wijze per wijzigingsblad de dienstregeling al worden vastgelegd. Eigenlijk handiger voor alle vervoerders die tijdig enigszins wisten waar ze aan toe waren. De praktijk is inmiddels anders: Prorail wijzigt de treinen en heeft totaal geen boodschap meer aan zaken als materieelovergangen en dienstregelingswijzigingen waardoor personeelsdiensten ineens van een late naar een nachtdienst gaan. Hierdoor wordt de vervoerder dus met een probleem opgezadeld waarbij het maar de vraag is of uiteindelijk het betreffende onderhoudsrooster wel wordt benut. Bijzonder inefficiente wijze van werken dus! Vroegah werden alle WBI's voor een nacht gebundeld en 1 planner wijzigde in overleg met vervoerders en binnen bepaalde kaders alle treinen in het land. Ik durf wel te stellen dat de planning destijds ook veel beter werd uitgevoerd dan tegenwoordig, omdat er ook meer rekening werd gehouden met aspecten als materieel- en personeelsdiensten plus dat er een 1 integrale planning plaatsvond. Iets waar Prorail echt geen boodschap meer aan heeft. Laatst bewerkt door ZJ37 op 13-10-2012 13:06 |
13-10-2012 13:58:43 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Iedere vervoerder weet bijvoorbeeld nu al wanneer de onderhoudsrooster lopen voor 2013, evenals de grote vernieuwingsverkzaamheden. Lijkt me dat niet voldoende tijd voor de vervoerder om hier op in te spelen? Des te meer er vast staat des te minder fouten er gemaakt kunnen worden m.b.t. een buitendienststelling. De veiligheidsregels zijn er nou eenmaal naar en die zullen moeten nageleefd worden. Alle vervoerders hebben trouwens met ProRail overleg gehad over de onderhoudsrooster en werkzaamheden en zijn hier mee akkoord gegaan. Over eventuele onderhoudsroosters die niet gebruikt worden, ik kan me dat niet voorstellen, tenzij er een spoedje is. En als er geen mannen in het spoor zijn, houdt niet in dat er niet gewerkt wordt. Zo moet voor relais-metingen het spoor buitendienst, maar de mannen zitten in de relaishuizen. Daar zie jij als reiziger niks van. |
13-10-2012 14:00:28 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Er is vorige jaar een onderzoekje gedaan, iets van 60% van de gereserveerde ruimte in de onderhoudsroosters werd daadwerkelijk gebruikt. Overigens lees ik in de Staatscourant: "Het inplannen van uren waarin geen treinen kunnen rijden voor onderhoud aan het spoor zonder dat vast staat of die 'nachtgaten' ook werkelijk worden gebruikt, is niet toegestaan. Dit concludeert de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na onderzoek van een klacht van de regionale vervoerder Veolia." http://www.staatscourant.nl/staatscourant/nieuwsbericht.asp?ID=14962 Laatst bewerkt door mren op 13-10-2012 14:01 |
13-10-2012 14:18:25 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Haha, er komt alleen een overleg als een vervoerder begint te mekkeren over een voorgenomen OHR. Zonder gemekker drukt ProRail CV ze er gewoon door: ProRail verdeelt graag aan ProRail. Na klachten van vervoerders gaat men eens nadenken over nut en noodzaak van een OHR. Dat levert dan leuke zaken op, zoals de constatering dat het betreffende OHR een benuttingsgraad heeft die lager ligt dan 10%. |
13-10-2012 14:33:36 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Overigens hebben vervoerders er ook maar weinig aan aan zodra er een onderhoudsrooster toch vervalt: pas 5 dagen voor de uitvoeringsdatum worden de beperkingen uit de plansystemen gehaald en en is er voor de vervoerder eigenlijk geen voldoende tijd meer om nog drgl, mat en personeel aan te kunnen passen. |
13-10-2012 17:14:43 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Als ik op de link klik, dan krijg ik een Engels tekst op mijn scherm. Bovenaan staat: The page cannot be found. |
13-10-2012 19:26:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDie laatste onzin hoor ik al jaaaaren. Het is baarlijke nonsens, want je mag geen relaishuis in als niet het hele gebied buiten dienst is. Maar dit terzijde. Het eerste dat je meldt, klopt, want daar gaat het hier nu juist over. De vervoerders spelen in (noodgedwongen en bepaald niet vrijwillig) op de onderhoudsroosters, en daar krijg je nu net die verschijnselen van die hier beschreven worden. De incidentele buitendienststelligen (vernieuwing en nieuwbouw) staan hier verder buiten. Het daadwerkelijk gebruik van de onderhoudsroosters lag tot 2009 op rond 50 % en daarmee is het een tamelijk belachelijke capaciteitsclaim die altijd gehonoreerd wordt. Dat is dus nog erger dan niet benutte goederentreinpaden - en het wordt pas echt leuk en virtueel als een reizigerstrein een tijdje staat te staan wachten op een niet benut goederenpad terwijl er een virtuele buitendienststelling is. |
13-10-2012 19:39:44 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteDat is toch juist hetgene wat ik ook zeg. |
13-10-2012 19:49:30 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
De 7000 ligt op Es-Hgl in een op het eerste gezicht wat vreemde 29/31-dienst, aannemelijk vanwege het de kruising met de vertrekkende Grensland-expres in Hgl. Volgens mij wil het ook niet veel anders, vertrek van de Grensland is .33, en met .34 aankomst van de 7000 krijg je helemaal een conflict (nu is de aankomst .33). |
13-10-2012 20:00:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteOnderhoudsroosters stellen nooit het hele gebied van een relaishuis buiten dienst, dus kun je niet in relaishuis of - kast werken. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-10-2012 20:06:36 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Relaiskast dan![]() |
13-10-2012 20:22:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Enfin, het blijft onzin. Onderhoudsroosters hebben qua gebiedsindeling niets te maken met de kasten. Daarnaast zou er vrijwel permanent aan de kasten gewerkt moeten worden als dat elke keer het geval zou zijn als je niemand aan het werk ziet. Het is een broodje-aap-achtig verhaaltje voor al die gevallen waarin je niemand buiten aan het werk ziet. By the way: als men op dat moment in relaiskasten ZOU werken, dan zie je net zo goed mensen aan het werk. In een openstaande kast, namelijk![]() Laatst bewerkt door broek53 op 13-10-2012 20:22 |
13-10-2012 21:21:22 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Ik ben toch benieuwd of er in de spits wel IRM zal worden ingezet in de 500, met 't oog op Ut-Zl. Zou je me daarnaast ook kunnen vertellen of de 700 'met zesjes' altijd solo rijdt, of dat er in de spits ruimer wordt gereden, al dan niet pas vanaf Zwolle? Daarnaast vraag ik me af of iemand mij kan vertellen hoe ruim (of krap ![]() |
13-10-2012 21:24:52 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Ik vraag me af waar men al dat VIRM vandaan wil halen. |
13-10-2012 21:31:39 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Ik vermoed uit series die men door DDZ uitgevoerd wil hebben. Wellicht ook waar men ICRm had willen hebben, maar HiSpeed lijkt 't nog wel even nodig te hebben![]() |
13-10-2012 21:50:49 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
En uit bijvoorbeeld de 4500 (straks 1500), daar rijden nu 5 omlopen met VIRM, straks nog 3. De 2800 gaat straks kort keren in Ut, waardoor daar nog maar 3 omlopen zijn (mogelijk net als nu allen met 1 stel), terwijl die serie nu nog minimaal 5, in de spits zelfs 7 (of 8?) omlopen kent. En bedenk ook dat straks de serie 3700 (ook geheel VIRM) niet meer bestaat. Laatst bewerkt door martw op 13-10-2012 21:51 |
13-10-2012 21:59:06 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Volgens de prognose past alles op de hanzelijn in een solo VIRM VI, ook in de spits. Men verwacht namelijk in de IC markt terugloop van reizigers. Of het ook zo gepland gaat worden weet ik niet. |
13-10-2012 22:04:57 | ||
---|---|---|
FST
![]() |
Quote Dit is een heel vervelende eigenschap van de planner op ns.nl: voor de overstap kiest hij altijd het allereerste station waarop dat mogelijk is. In praktijk kan het handiger zijn om pas op een later station over te stappen, b.v. omdat je daar op hetzelfde perron kan blijven, of omdat op dat station meer alternatieven zijn in het geval dat je de overstap mist. Laatst bewerkt door FST op 13-10-2012 22:05 |
13-10-2012 22:44:05 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
QuoteHuidige 2800 kent 7 omlopen (kort keren in Rtd en Dv) |
13-10-2012 23:39:19 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Dat geloof ik graag, maar past het ook op Gn-Zl op de drukste spitsmomenten, maar vooral ook tussen Alm en Asdz? |
13-10-2012 23:41:23 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
De verplaatsing van reizigersstromen is natuurlijk nooit 100% te voorspellen, dus ga er maar vanuit dat er bij het eerste wbl in 2013 al het eea geoptimaliseerd gaat worden. Tot die tijd is het wat koffiedik kijken. |
14-10-2012 01:05:20 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
De laatste sprinter vanuit Ht naar Ehv,9691,mag op woensdag en donderdag 20 resp. 25 minuten in Boxtel uithijgen.Ook hier door het onderhoudsrooster? Overigens is een reis Tilburg-Antwerpen via Roosendaal ook interessant.De stopper naar Antwerpen gaat nu om :22 van 3b,en is daarmee sneller dan via Rotterdam met Fyra Brussel.Opvallend is wel de keertijd in Roosendaal,de stopper uit Antwerpen moet al om :37 binnenkomen en krijgt dus 45 min keertijd Laatst bewerkt door scooter op 14-10-2012 01:28 |
14-10-2012 10:33:41 | ||
---|---|---|
Ht
![]() |
Quotekan niet, als je de verhalen van Gn - Zl hier regelmatig van spitsen maar soms ook daluren bijhoud, laat staan Alm - Shl uit eigen ervaring, weet men dat een solo-VI te krap is. Hopelijk plaatsen ze wat bij in de spits. |
14-10-2012 12:22:27 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteWat wel 100% voorspelbaar is is dat de inhoud van de NoordOost in Ut doorgaans voor een aanzienlijk deel ververst wordt: reizigers uit Gd en verder eruit, reizigers naar Amf en verder er weer in. Lijkt me dan ook zeer sterk dat de reizigers die nu 16 bakken IRM vullen (561 + 12561 bijvoorbeeld) ineens in max. 15 bakken ICM (nieuwe 500) gaan passen. Zoveel doorgaande reizigers komen er ook weer niet vanuit Gvc... Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-10-2012 12:23 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-10-2012 13:02:43 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ook wel apart: de 1617 (eerste trein Shl-Es) rijdt Shl-Amf 11 minuten vroeger dan de rest van de 1600, en staat daardoor in Amf 14 minuten stil. |
14-10-2012 13:12:19 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
@ daniel_ddr: het zullen zelfs max 12 bakken worden; er wordt niet meer gesplitst/gecombineerd in Ut, en Ut-Rtd is max 12 bakken. |
14-10-2012 13:37:33 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Er wordt niet meer gecombineerd/gesplitst om reizigers een directe verbinding te geven. Maar ik ben er van overtuigd dat men in de dienstregeling 2013 volop gaat splitsen en combineren in Zl, Dv en Ehv om bakkilometers te besparen. Je zult tussen Ut en Zl, Asd-Ut-Ehv of tussen Asdz en Alm zeker bepaalde treinen met 10/12 bakken ICM/IRM moeten rijden, maar voor Zl-Gn/Lw, Dv-Es en Ehv-Mt/Hrl is dat (ook in de spits) veel te groot. Daarom zullen er dus volop stellen bijgeplaatst en afgetrapt worden. Splitsen en combineren in de dienstregeling 2013 dus niet ten behoeve van de reizigers (behalve dan de 2800 in Gd), maar wel ten behoeve van de voordelige exploitatie. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
14-10-2012 14:04:51 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Splitsen/combineren zal ook wel eens op Lls kunnen gaan gebeuren. We hebben voor de nieuwe dienstregeling een ret dienst gekregen op Lls. Gr Joop mcn Lls |
14-10-2012 14:19:49 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Met de 1 min stop te Lls in beide richtingen met de 700/12700 lijkt me dat geen strak plan. Maar NS kennende kunnen we het niet uitsluiten![]() |
14-10-2012 14:24:04 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Kan natuurlijk ook voor de stopper zijn hè![]() ![]() Gr Joop mcn Lls |
14-10-2012 14:31:10 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Beetje vreemde sporensitutie op GVC. Volgens de reisplanner komt de serie 5700 aan op spoor 7 en vertrekt weer van spoor 8. ![]() Treinen willen wel eens uit de rails springen, maar om van het ene spoor naar het andere spoor te springen lijkt mij onmogenlijk ![]() http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
14-10-2012 14:37:52 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Wat dacht je van keren op een andere treinserie? Pak eens de andere sprinterserie uit dezelfde richting erbij, die komen waarschijnlijk aan op 8 en vertrekken van 7. |
14-10-2012 14:41:01 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
De 6300 komt aan op 8 en vertrekt van 7. Conclusie: die keren op elkaar. En anders heb je ook een vrij krappe kering van 5 minuten, nu heb je er een van 14 en een van 35. |
14-10-2012 14:43:51 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Ja je hebt gelijk.%03% Als ik de treinen van Gvc naar Ledn en anderom opvraag krijg IK geen serie 6300 te zien, buiten enkele vroege of later 6300 treinen. ![]() Probleem opgelost. |
14-10-2012 14:50:13 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Je ziet de 6300 niet in de reisplanner voor een reis Gvc-Ledn vv. omdat het sneller is om de (12)700 te nemen![]() |
![]() |
advertentie |
14-10-2012 15:53:41 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Tsja en de 9800 krijgt nog meer reistijd tussen Utt en Ut, nu maar liefst 8 minuten. Begon ooit met 4 in de dienstregeling 2006 en 4 is in de praktijk ook gewoon haalbaar, zeker met SLT. Dus lekker voor het station wachten.... |
14-10-2012 16:00:06 | ||
---|---|---|
tochjo
![]() |
Maar de reistijd Wd-Ut blijft wel gelijk; blijkbaar kan het stuk Wd-Vtn nu twee minuten sneller. Bovendien komt de 9800 aan op spoor 18a; volgens mij is er dan geen reden om voor Ut te moeten wachten en zou de trein direct kunnen binnenkomen. |
14-10-2012 16:30:55 | ||
---|---|---|
martw
![]() |
Zou dit niet zijn omdat in de nabije toekomst station Utlr geopend wordt? Op deze manier is er zeg maar al een "gaatje" voor de extra stop daar ingepland. |
14-10-2012 16:34:43 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Tot nu toe is het nogal problematisch om die stop te Utlr op te nemen in de 9800. Er is geen 'lekker' pad te verzinnen zonder ergens een lang stationnement op te nemen, danwel in Gvc (of Rtd) een IC flink uit te buigen. Volgens mij is vanaf de opening de bedoeling: 9800 stopt niet te Utlr, 6100 Ut-Wd stopt wel. In de dal en in het weekend stopt de 9800 wel. |
14-10-2012 21:11:25 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Volgens de reisplanner zou het een RET dienstje moeten zijn om de 2600 om te halen van aankomstspoor 3 naar vertrekspoor 2. Ook de Sprinter 4600 heeft slechts een 1 min stop te Lls. |
15-10-2012 03:00:54 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Spannende klus![]() Gr Joop mcn Lls |
15-10-2012 08:36:07 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Lees: Veel koffie.![]() |
15-10-2012 09:43:27 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Check!![]() Gr Joop mcn Lls |
15-10-2012 10:37:19 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Quote Alleen het perron van spoor 3-4 is aan de westelijke zijde verlengd, maar slechts langer gemaakt voor 1 extra bak (dus max. 11 bakken). Tevens is het perron geasfalteerd. Ik verwacht het zelfde in een weekend met werkzaamheden voor het andere perron. Later wordt misschien ook nog de oostelijke zijde verlengd zodat je 12 bakken kwijt kunt. Spoorverdeling vanaf 9 december 2012 te Almere Centrum: - Richting Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol en verder: spoor 1 - Richting Amsterdam Centraal en richting Hilversum en Utrecht Centraal: spoor 2 - Richting Lelystad Centrum de 2600, 4600 en 4900: spoor 3 - Richting Lelystad Centrum de 700, 12700 en 4300: spoor 4 |
15-10-2012 10:58:31 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Nee, het perron is met een goede 55 meter langer geworden. Het is nu 340 meter lang. Lang genoeg om een loc met 12 rijtuigen (335 meter) kwijt te kunnen. Aan de oostzijde kan het perron niet verlengt worden omdat de uitrijseinen dan verplaatst moeten worden wat ook niet kan. Tevens is het perron daar dan onvoldoende breed. |
15-10-2012 11:16:12 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Oh, dat is goed om te horen. Ben benieuwd of ze ook al de blauwe borden langs de sporen hebben aangepast en wanneer de andere kant gaat gebeuren. |
15-10-2012 11:18:57 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Als de andere kant gebeurt komen ook de nieuwe seinen voor SAAL tussen Almere Centrum en Weesp in dienst. Dan zal er ook het een en ander aan bordjes en dergelijke gebeuren. Het verbaast mij niets als ze dan ook meteen de cijferborden wijzigen. |
15-10-2012 11:52:29 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
's Avonds rijdt zoals bekend de 3500 niet van/naar Heerlen. Doorgaande reizigers stappen dan in Sittard over op de 20800, een pendel-IC. Ik meende echter dat er op elke 800 een 20800 zou aansluiten, maar dat blijkt niet zo te zijn. Als de 6900 rijdt, rijdt er geen 20800 en moeten doorgaande reizigers dus in de Sprinter. Wel rijdt er op de 'gewone' 3500-tijd een 23500 Sittard-Heerlen (1x per uur), die dan feitelijk in Sittard nergens aansluiting op biedt en waarvan ik de meerwaarde niet echt zie, behalve voor reizigers (Rm-)Std-Aachen. 's Avonds na een uur of 20 ziet de uurdienst van Std naar Hrl dan zo uit: (6800 uit Rm -) xx:03 Intercity 23500, reistijd naar Hrl :15 (- trein naar Aachen) (800 uit Ehv -) xx:19 Sprinter 6900, reistijd naar Hrl :22 (800 uit Ehv -) xx:49 Intercity 20800, reistijd naar Hrl :15 Tamelijk unieke constructie. Laatst bewerkt door jorgo op 15-10-2012 11:55 |
15-10-2012 12:02:39 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Quote Mezelf even quotend ![]() |
15-10-2012 12:59:49 | ||
---|---|---|
koosmat64
![]() |
In de ochtendspits rijdt de 824 vanaf Mt met 2x IV. Zou dit niet zo blijven? Ik denk juist dat ze dit doen omdat de trein anders in Mt al vol zou zijn. |
15-10-2012 13:21:38 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Hij staat op spoor 3 gepland te Mt, en dat staat slechts een zesje VIRM toe. Ter ontlasting bestaat normaal vanaf december wel de reismogelijkheid 6800-Std-3500 zowel voor als na de 824. Echter na de 824 bestaat die nu eigenlijk ook al in de vorm van de rechtstreekse 3526. Als die mensen straks voor de overstapvrije 824 kiezen, wordt deze nog drukker. Blijven ze met de 3500 gaan (dan met overstappen in Std), dan mag men hopen dat de 6826 op lengte gebracht wordt. Een SGMm drietje lijkt me niet ideaal. Laatst bewerkt door jorgo op 15-10-2012 13:29 |
15-10-2012 14:56:30 | ||
---|---|---|
RoelZ1
![]() |
Quote De 23500 sluit aan op de 6800 zodat je geen hele lange aansluiting krijgt vanuit Echt en Susteren naar Hrl. |
15-10-2012 18:11:35 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Hoeft ook niet. Tussen Ut en Amf gaan de reiziger zich waarschijnlijk veel beter over het uur verdelen: Nu 2 * 2800 + 500 + 1700. Maximaal ongeveer 40 bakken IRM. Straks 500 + 12500 + 1700 + 11700 dus ook 40 bakken IRM (of 56 bakken ICM, of een mix) Misschien is 40 bakken zelfs overkill, ik vermoed dat 2800 nu zelfs kleiner kan tussen Ut en Amf |
15-10-2012 18:20:07 | ||
---|---|---|
koosmat64
![]() |
Quote De lengte van de sprinters mag zowiezo wel worden aangepast. Ze zijn nu in de meeste gevallen al behoorlijk druk. Ik verwacht dat dit alleen maar erger wordt omdat reizigers nu eerst met de sprinter naar Std moeten om daar op de 3500 te stappen. Als ik mij niet vergis rijdt de 3526 ook met 2x Virm IV vanaf Mt. Het is afwachten maar ik betwijfel of NS zo leeg is om dalijk alles beneden Ehv met losse stellen te laten rijden. |
15-10-2012 18:34:14 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Ook leuk; De serie 9700 komt en vertrekt in Rtd van spoor 4. De startende vertrekken van spoor 3. En nu maar hopen dat er geen goederentrein defect raakt op spoortje GA te Rtd.%03% Zie sporenplan.nl. |
15-10-2012 18:59:13 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Zo kan ik nog wel meer plekken bedenken die nog veel verstorender zijn voor de treindienst.. |
15-10-2012 19:58:37 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteOwja joh? In de daluren merk je er wellicht wat van, maar in de spits verwacht ik niet dat het zo'n vaart zal lopen. Ja, de (1)1700 zal ongetwijfeld wat meer reizigers krijgen doordat de reizigers naar Aml, Hgl en Es erbij komen maar da's vanaf Ut vast niet de allergrootste stroom. Voor de grotere stroom reizigers naar Apd en Dv verandert er in de spits weinig. Die kunnen grotendeels op dezelfde tijd blijven reizen aangezien de 500 in Amf cross-platform aansluit op de dan naar Dv doorrijdende 1500. Reizigers naar Amf hebben al helemaal geen reden om zich anders over het uur te verdelen, die krijgen een wat strakkere kwartiersdienst maar de vertrektijden wijzigen daardoor niet noemenswaardig. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
16-10-2012 06:57:17 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Treintickets naar Antwerpen en Brussel duurder door Fyra -------------------------------------------------------- dinsdag 16 oktober 2012 De Fyra Amsterdam - Brussel, die per 9 december het stokje overneemt van de Benelux, wordt aanzienlijk duurder dan de Benelux. Zo gaat een voltarief enkeltje Amsterdam - Brussel straks geen € 40,40 kosten, maar € 54. Dat blijkt uit per ongeluk gepubliceerde tarieven op de website van de Belgische spoorwegen (NMBS), opgemerkt door Treinreiziger.nl. De tarieven zijn inmiddels weer van de website verwijderd. Zie ook: Compleet overzicht van alle Fyra tarieven naar Brussel en Antwerpen Fors duurder Op één dagje heen en weer van Amsterdam naar Brussel? Dat kost nu nog € 51,80. Een flexibel dagretourtje gaat met de Fyra gaat € 108 kosten. De Fyra is echter wel bijna een uur sneller dan de huidige Benelux. Tussen en Rotterdam - Antwerpen is de prijsstijging nog hoger; op dit gaat een flexibel dagretourtje 70 euro kosten, tegenover nog geen 25 euro nu (superdagretour; geldig na 9:00 uur). Opmerkelijk, want de Fyra levert tussen deze steden minder tijdwinst (half uur). Vroegboeken Vroegboekers kunnen echter al voor 25 euro een enkele reis boeken van de Nederlandse naar de Belgische hoofdstad. Van Rotterdam naar Antwerpen gaan de goedkope treintickets 20 euro kosten. De ervaring bij Thalys, ICE en Eurostar leert dat deze goedkope treintickets echter snel uitverkocht zijn. Bovendien kan de reiziger dan alleen gebruik maken voor de specifieke trein waarvoor hij gereserveerd heeft. Vanaf eind oktober kunnen reizigers via internet een treinticket voor de Fyra kopen. Horloge kijken Rover is niet blij met de nieuwe tarieven. "Als er een nieuwe snelweg open gaat hoef ik daar toch ook niet voor bij te betalen?" aldus de zegsman tegenover het Financiële Dagblad. Ook hekelt hij dat reizigers straks moeten reserveren voor een trein. "Als je straks zit te eten in Antwerpen moet je dus de hele tijd op je horloge kijken of je niet je trein gaat missen. Nu kan je met je kaartje gewoon een latere trein pakken. Straks niet meer." Minder treinen Daarnaast dreigen er tussen Amsterdam en Brussel minder treinen te gaan rijden, zo blijkt uit een analyse van Treinreiziger.nl. In de dienstregeling zijn per 9 december 10 Fyra ritten per richting opgenomen, terwijl de huidige Benelux 16 keer per dag rijdt. Zo snel als mogelijk zal de Fyra echter ook 16 maal per dag gaan rijden. Dit is mogelijk zodra er voldoende nieuwe hogesnelheidstreinen (V250) beschikbaar zijn. Stoptrein Rover wil dat de Beneluxtrein behouden blijft, maar dat is volgens minister Schultz van Infrastructuur en Milieu onmogelijk. Reizigers die straks zonder toeslag willen blijven reizen, zijn per 9 december aangewezen op de stoptrein Roosendaal - Antwerpen en zullen zo'n 20 minuten langer onderweg zijn. Zo zal een reis Rotterdam - Antwerpen zonder Fyra straks 1 uur en 28 minuten gaan duren, tegenover 65 minuten nu. De duurdere Fyra zal in 38 minuten van Rotterdam naar Antwerpen snellen. Bron: Treinreiziger.nl |
16-10-2012 09:32:19 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Quote824 rijdt vanaf Mt zelfs met 10 bakken VIRM. |
16-10-2012 09:47:55 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
In de nieuwe dienstregeling? In de huidige niet lijkt me, want dan kan de 20800 er toch niet meer bij? |
16-10-2012 10:00:38 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Volgens mij gaat het in dit topic over 2013, dus ja, 2013![]() |
16-10-2012 10:05:51 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Ja uiteraard, maar koosmat64 verwees naar de samenstelling in de huidige dienstregeling. Wel handig dat de materieelsamenstellingen dus ook al bekend zijn. Zo weten we ook dat hier en daar vertreksporen nog met een korreltje zout genomen moeten worden, want de 824 staat te Mt gepland op spoor 3. Daar past maar een zesje. Weet je dan ook al de geplande samenstelling voor de 6800-omlopen? De 6817 is nu 3xV. Ben benieuwd hoeveel SGMm daarvoor in de plaats komt. ![]() |
16-10-2012 10:32:28 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De 6800 rijdt integraal met een losse SGM III en de 6824/17/32 (tot Mt) worden versterkt met een SGM II (totaal 5 bakken dus). |
16-10-2012 10:39:54 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Quote Serie 500 bijna geheel met VIRM, echter slag 536/547 ma-vr met ICM. Serie 700 bijna geheel met ICM, echter 1 omloop ma-vr met VIRM: 718/29/42/53/66/77. Ook in het weekend enkele afwijkingen, zoals 734/745 met VIRM op zaterdag. Laatst bewerkt door ZJ37 op 16-10-2012 10:40 |
16-10-2012 10:56:44 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Wie weet al meer over de inzet van NID (DDZ) in 2013? Ik dacht namelijk aan een geleidelijke inzet in de: 2100 Amsterdam CS - Haarlem - Den Haag CS: NID-VI 2200 Amsterdam CS - Haarlem - Dordrecht: NID-VI 2800 Utrecht CS - Gouda - Rotterdam CS: NID-IV 3400 Hoorn - Alkmaar - Haarlem: NID-IV 14500 Enkhuizen - Hoorn - Amsterdam CS: NID IV Wie zou hier uit delen kunnen bevestigen of ontkrachten? |
16-10-2012 10:58:34 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Ik zie nu pas dat de laatste trein van Amsterdam naar Dronten en Kampen al om 23:10 vertrekt. De laatste trein over de Hanzelijn zelf in die richting vertrekt om 23:37 in Amsterdam. In de tegenrichting vertrekt de laatste trein doordeweeks uit Zwolle om 23:45 en tegen het weekend om 0:35 en die laatste komt dus ook nog na enen over de Flevolijn heen. Een voordeel van de nieuwe dienstregeling is dat de laatste trein van Amsterdam naar Almere en Lelystad een kwartier later gaat rijden dan tot nu toe altijd het geval was. Laatst bewerkt door Klaasje op 16-10-2012 11:14 |
16-10-2012 11:24:43 | ||
---|---|---|
koosmat64
![]() |
Quote ![]() Weet je toevallig ook of er ten zuiden van Ehv 3500's zijn die met twee stellen gaan rijden? |
16-10-2012 11:41:13 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Er wordt met de 3500 regelmatig bijgeplaatst en afgetrapt te Ehv, maar er zijn treinen die ten zuiden van Ehv ook met twee stellen rijden: 3526 en 3528 (2x IV) en de andere kant op 3557 en 3559 (ook 2x IV). |
16-10-2012 11:55:44 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
NS.nl en Bahn.de zijn het nog niet helemaal eens over de tijden van de Grenslandexpres: volgens NS.nl kom ie om .51 aan in Bentheim en vertrekt daar weer om .09, maar volgens Bahn.de moeten die tijden .54 en .10 zijn.. Nou lijkt me dat laatste sterk, dan zou ie maar liefst 13 minuten over Odz-Bh doen, en Bh-Odz kan ineens in 9 minuten.. |
16-10-2012 12:02:27 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Quote Kijk in wijz.blad Dec, onder voorbehoud: 14521 op 14554 met DD-AR, de rest met DDZ. 3400 geheel DD-AR. 2800 geheel IRM. 2200 geheel IRM. 2100 geheel IRM. |
16-10-2012 12:04:30 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteHet wordt Hgl v.33 Bh a.51 en Bh v.09 Hgl a.29. |
16-10-2012 12:19:39 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Quote 14500 met DDZ? Ik dacht dat de 14523 2 keer DDAR zou worden, en de 14525/27 8 bakken Virm. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
16-10-2012 12:24:38 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Wat jij verteld klopt wat ik in de materieelomlopen kan zien. In de planning dienstregeling hier staat DDZ. Dus we wachten het af. |
16-10-2012 13:55:35 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
14521/14554 met DDAR 14523/14556 2x MDDM 14525/14560 2x VIRM IV 14527/14552 2x VIRM IV |
16-10-2012 13:55:51 | ||
---|---|---|
Iceman
![]() |
Begrijp ik het trouwens goed dat de 14521 dezelfde DDAR is als de 14554 van de vorige dag? Dus 14554-4597(?)-14521. Vraag is dan alleen hoe het materieel voor de 3317 in Ekz komt. Een late 3300 na Hnk LM naar Ekz? Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
16-10-2012 13:57:31 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Of in de dienstregeling na de avondspits in een 14500 pad? Dat een eerdere 3300 dan splitst te Hnk in twee 3300'en. |
16-10-2012 14:09:30 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Quote Waar kun je het wijzigingsblad december vinden, want de pagina 'Waar is de trein' gaat maar tot 8 oktober. Of ik kijk verkeerd. |
16-10-2012 14:22:11 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Dit lijkt me interne informatie. Of december ooit nog op waarsidetrein terecht komt, is trouwens nog maar de vraag, aangezien de bron (ns4ns) van plan is te stoppen met het online zetten van de diensten. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
16-10-2012 14:33:52 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Quote De 2100/2200 is deels DDZ en deels VIRM. |
16-10-2012 15:05:29 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteGehaald uit het planningssysteem waar ik in werk. |
16-10-2012 15:06:39 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Dat zal geen materieelplanningssysteem zijn, want daarin staat iets heel anders. |