24-06-2024 21:35:42
aarclay
aarclay

Quote
ToH (24-06-2024 17:24:25):


Daarbij kunnen we de APS (Airport sprinter) vanaf heden ook tegenkomen in de normale dienst. Vooral in de cabine wijzigingen, als reiziger merken we er weinig van.

Ik geloof dat de eerste APS-proeven een provisorische aangepaste cabine hadden met wat schermen die er opgehangen waren. Zou dit nog geoptimaliseerd worden, met bijv. cameraschermen in het extra scherm (ETD) links om maar wat te noemen?



Laatst bewerkt door aarclay op 24-06-2024 21:37
 

24-06-2024 23:25:16
selivio
selivio

Hebben deze dan ook die zwarte camera's? aan de buitenkant gekregen zoals de 2770 en 3021 ook hebben/hadden?

 

25-06-2024 07:25:10
R1-2010
R1-2010

Quote
broek53 (24-06-2024 15:56:22):


Gaat om een hernieuwd proefbedrijf, dan zeker?



Ja. Na het proefbedrijf in 2022 met een aantal prototype treinstellen is er voor de serieuitvoering een aantal verbeteringen/aanpassingen doorgevoerd heb ik me laten vertellen. Deze worden nu getest in de praktijk. De proeven zijn alleen op woensdag en donderdag, op de andere dagen rijden de stellen rond als 'normale' SNG volgens de berichten.

 

25-06-2024 09:50:30
ToH
ToH

Quote
aarclay (24-06-2024 21:35:42):


Quote
ToH (24-06-2024 17:24:25):


Daarbij kunnen we de APS (Airport sprinter) vanaf heden ook tegenkomen in de normale dienst. Vooral in de cabine wijzigingen, als reiziger merken we er weinig van.

Ik geloof dat de eerste APS-proeven een provisorische aangepaste cabine hadden met wat schermen die er opgehangen waren. Zou dit nog geoptimaliseerd worden, met bijv. cameraschermen in het extra scherm (ETD) links om maar wat te noemen?



De extra schermen tbv camerabewaking staan ook nu rechts bovenop de stuurtafel voor het zijraam.

De ETD heeft een extra aftelfunctie gekregen op TimTimPro en er zijn wat extra knoppen toegevoegd op de stuurtafel en achterwand om eenmansbediening mogelijk te maken.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-12-2024 09:29:09
broek53
broek53

Vandaag begint het tijdperk van de Airportsprinter. Zijn/worden alle SNG-stellen eigenlijk daarvoor aangepast, of is het een selecte groep?



Laatst bewerkt door broek53 op 15-12-2024 09:29
 

15-12-2024 09:37:33 1
Oldskool
Oldskool

In eerste instantie een X-aantal stellen. Maar vanuit het leercentrum is naar de opleiders gecommuniceerd dat alle SNG's aangepast gaan worden.

 

15-12-2024 13:29:48
DDietzen
DDietzen

Ik zie voor de AirportSprinter-series (8100, 8200, 8300, 8400) louter SNG-7 gepland staan in dagplan en bijsturing de komende paar dagen. Is dat de maximale treinlengte voor Technisch Geleid Vertrekproces? (Het zou me stug lijken als het door de perronlengtes wordt afgedwongen, op 10a en 11a te Asd stopten in de afgelopen dienstregeling nog regelmatig treinen van 270 meter.)

Voor de capaciteit had men in elk geval net zo goed 4x/u SLT-12/14 kunnen inzetten ipv 8x/u een AirportSprinter, ahum.

 

15-12-2024 13:41:17
Anoniem9
Anoniem9

Quote
DDietzen (15-12-2024 13:29:48):


Ik zie voor de AirportSprinter-series (8100, 8200, 8300, 8400) louter SNG-7 gepland staan in dagplan en bijsturing de komende paar dagen. Is dat de maximale treinlengte voor Technisch Geleid Vertrekproces? (Het zou me stug lijken als het door de perronlengtes wordt afgedwongen, op 10a en 11a te Asd stopten in de afgelopen dienstregeling nog regelmatig treinen van 270 meter.)

Voor de capaciteit had men in elk geval net zo goed 4x/u SLT-12/14 kunnen inzetten ipv 8x/u een AirportSprinter, ahum.


Juist niet handig lijkt me.
SLT is ergens anders in de randstad harder nodig. Daarbij zijn die dingen niet getest op eenmansbediening met camera.
En trouwens, SNG kun je ook verlengen tot 12 bakken max.

 

15-12-2024 13:43:49 1
DingeZ
DingeZ

Vanaf eind mei krijgt spoor 14a op Asd (wat in principe dan alleen door de AirportSprinter gebruikt wordt) een maximale treinlengte van ca. 210m.

 

15-12-2024 14:33:21 1
Daan!
Daan!

Quote
DDietzen (15-12-2024 13:29:48):


Ik zie voor de AirportSprinter-series (8100, 8200, 8300, 8400) louter SNG-7 gepland staan in dagplan en bijsturing de komende paar dagen. Is dat de maximale treinlengte voor Technisch Geleid Vertrekproces? (Het zou me stug lijken als het door de perronlengtes wordt afgedwongen, op 10a en 11a te Asd stopten in de afgelopen dienstregeling nog regelmatig treinen van 270 meter.)

Voor de capaciteit had men in elk geval net zo goed 4x/u SLT-12/14 kunnen inzetten ipv 8x/u een AirportSprinter, ahum.



7 bakken is nu het maximum voor TGV inderdaad.

 

15-12-2024 19:40:20
MasterE
MasterE

Sterker het is minimaal en maximaal 7 bakken.

 

16-12-2024 16:20:08
Muizeneus
Muizeneus

Nou dat gaat dan nog leuk worden gezien de grote moeite die NS doorgaans heeft met het uit elkaar houden van drietjes en viertjes....

 

16-12-2024 17:32:06
Oldskool
Oldskool

Niet als ze in vaste setjes blijven rijden. En dat is dus de bedoeling.

 

16-12-2024 21:42:54
R1-2010
R1-2010

Quote
broek53 (15-12-2024 09:29:09):


Vandaag begint het tijdperk van de Airportsprinter. Zijn/worden alle SNG-stellen eigenlijk daarvoor aangepast, of is het een selecte groep?



20 stellen (10 x SNG-3 en 10 x SNG-4). Er zijn 10 composities van 7 bakken. Van die 10 composities worden er 8 tegelijk ingezet, 1tje op reserve en 1tje tijdelijk in Amf voor opleidingen. ALs de opleidingen klaar zijn, kunnen die stellen overal als normale SNG weer worden ingezet.

 

21-02-2025 09:34:23
sik214
sik214

Ik heb via de inzet op Hfd-Asd en foto's op treinposities eens zitten puzzelen welke stellen het dan zouden moeten zijn.

Tot nu toe kom ik op 9 SNG-4: 2770 t/m 2778 en 10 SNG-3: 2368, 3020 t/m 3028. Zou de 10e SNG mogelijk de 2701 kunnen zijn, die zit vandaag met de 2368 wel in een Airportsprinteromloop.

 

21-02-2025 09:48:31
aarclay
aarclay

Het lijkt erop van niet. De 2701 heeft niet het label SNG-4T in de datastroom.



Laatst bewerkt door aarclay op 22-02-2025 01:31
 

21-02-2025 09:55:05
Oldskool
Oldskool

Is natuurlijk ook een SNG-4 en inderdaad geen T

 

21-02-2025 12:48:38 3
NS1637
NS1637

De Airportsprinters zijn 2368, 2750, 2770-2778, 3020-3028.

 

11-03-2025 16:23:54
ToH
ToH

Stel 3019 reed net door Zwolle met A4-tjes "Testtrein" op de deuren. Iemand een idee wat hiermee getest wordt?

 

11-03-2025 16:25:09
stefanvw14
stefanvw14

Uhh ik dacht dat dit de ATO(Automatic Train Operations) SNG was.

 

11-03-2025 17:08:24
ToH
ToH

Dat is de 3002, met bestickering op de zijkant. De 3019 was verder een "gewone" SNG.

 

11-03-2025 18:24:46
mtlx
mtlx

Puur een gok, maar later dit jaar moet er een update komen van het ETCS systeem van de SNG. Wellicht testritten voor die nieuwe software?

 

28-04-2025 12:52:20
vrijgezel
vrijgezel

In treinstel 3021 zijn in zowel de A1 als de A2 bak in de afdelingen tussen de balkons asymmetrisch 4 zitplaatsen (2X 2 bankstellen) vervangen door 2X 3 klapzitjes. Dit roept ook wel herinneringen op aan Citypendels van het SGM!
Geen idee of dit een proef betreft of dat dit de eerste is waar deze CW op is los losgelaten en of ook de vierdelige SNG een dergelijke CW krijgen.

 

28-04-2025 14:38:21
MaxBB
MaxBB

Heb je er toevallig een foto van?

 

28-04-2025 15:03:04
vrijgezel
vrijgezel

Zeker, heb ik op Treinposities geplaatst.

 

28-04-2025 15:14:39 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Link 😉

 

28-04-2025 16:47:07
Muizeneus
Muizeneus

Lijkt me vooral een poging om ruimte te creëren voor koffers, en dat dit zodoende vooral gelinkt is aan het concept Airportsprinter

 

28-04-2025 17:21:25 2
henri1972
henri1972

Of een poging om comfortabel te zitten in SNG ? 😉

 

28-04-2025 18:42:46
martijn
martijn

Quote
Muizeneus (28-04-2025 16:47:07):


Lijkt me vooral een poging om ruimte te creëren voor koffers, en dat dit zodoende vooral gelinkt is aan het concept Airportsprinter



Dit was toch ook het oorspronkelijke plan? Alleen worden nu alle treinstellen tzt gelijk gemaakt aan de Airportsprinters...

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-04-2025 21:26:09
MaxBB
MaxBB

Ik vond die plek wel lekker ruim zitten, jammer dat er klapstoelen voor terugkomen. Maar geen al te groot gemis.

 

28-04-2025 23:37:37 1
Daniel1
Daniel1

Dan kan dat stukje raam er ook wel uit, maakt het in- en uitstappen nóg makkelijker...

 

30-04-2025 13:21:20 1
Rsb
Rsb

Dat wordt, met een beetje pech, gezien als constructiewijziging

 

01-05-2025 01:31:19
thom
thom

Dat is het aanpassen van een bank naar klap zittingen ookal en geldt voor praktisch elke wijziging aan materieel.

 

01-05-2025 07:46:30 3
robert5591
robert5591

ik dacht dat constructiewijziging een puur interne term is voor alles wat niet een incidentele 1-op1 vervanging is?

vraag is eerder of zoiets invloed heeft op de toelating

 

01-05-2025 17:23:34
Rsb
Rsb

Vervanging van een raam door een deur zie ik als veel meer impact hebben dan het weghalen van een bank en in de plaats 90 graden gedraaid klapzittingen monteren

 

01-05-2025 18:41:24
treinhobby
treinhobby

Bedoelen jullie met constructiewijziging dat er dan een nieuwe toelating nodig is?

 

01-05-2025 21:00:59
mdeen
mdeen

Quote
Rsb (01-05-2025 17:23:34):


Vervanging van een raam door een deur zie ik als veel meer impact hebben dan het weghalen van een bank en in de plaats 90 graden gedraaid klapzittingen monteren


Ik denk dat Daniel1 met "dat raam" bedoelt de afscheiding tussen wat het balkon is en wat de reizigersruimte is.

 

02-05-2025 11:02:21
thom
thom

Quote
treinhobby (01-05-2025 18:41:24):


Bedoelen jullie met constructiewijziging dat er dan een nieuwe toelating nodig is?



Nee, elke wijziging aan een trein is een constructiewijziging, en aan de aard van de inhoud word bepaald of daarvoor de toelating ook herzien moet worden.