Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_2_september_2013
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 2 september 2013
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
31-08-2013 10:33:56
b2py
b2py
Stukje offtopic, volgens mij is DDZ sneller dan mDDM door de 10% gewichtsbesparing bij de ombouw.  

31-08-2013 12:53:24
Ht
Ht
Serieus mensen? Is dat verschil zodanig belangrijk om het topic er over te vullen?

Mij interesseert het geen ruk welk sneller is of het in- en uitstapproces sneller of langzamer is. Hedendaags moet men maar tevreden zijn met wat er word geboden.

On topic maar weer.
 

31-08-2013 13:03:14
broek53
broek53
Dat je maar tevreden moet zijn met wat er wordt geboden, is iets heel anders dan de redenen trachten te doorgronden waarom iets wordt geboden.
In dat verband kun je wel vaststellen dat in de materieel-inzetplanning de snelheid van het in- en uitstappen geen issue is. In samenhang daarmee is het wel een dienstregelings-issue, waarbij soms langere stationnementstijden worden aangehouden - maar dat is de laatste jaren niet meer voorgekomen.
 

05-09-2013 17:05:35
himym
himym
Vanochtend (en eerder deze week) een ruime ICM8 in 9126, was al twee stellen, maar dan niet zo ruim, en 's middags ICM7 in 9160 en 9153. Die laatste twee reden nooit met dubbele stellen. Planmatige verlenging in de 9100 sinds 02-09?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-09-2013 18:00:53
michaben
michaben
Kijkend naar de perronsporen komt de 9109 op 6:40 op 7a binnen en om 6:52 de 511 op 7b, waarna de 9126 vanaf spoor 7 vertrekt om 7:24, zou dus goed kunnen dat de 9109 en 511 gecombineerd worden tot de 9126. Gezien de perronsporen zijn er gedurende de dag zijn er enkele keringen 9100>500 en 500>9100, zou best logistieke oorzaak kunnen hebben, om de omlopen van drietjes en viertjes ICM kloppend te krijgen.  

05-09-2013 18:09:11
robbertc
robbertc
Er zijn een paar 9100en die met 2 stellen rijden. Druk zijn de 9124, 9126, 9115, 9117, 9153 en 9157 (9155 minder omdat de 12755 Zl-Mp afroomt). De meesten daarvan hebben ook wel een verleden met 2 stellen, volgens mij.  

05-09-2013 21:58:54
damart
damart
Quote
martw (do 29 aug 2013 10:09:06 https://somda.nl/forum/13490/p464371/): Tja, mijn ervaring (ik reis toch al heel wat jaartjes met deze treinserie) is toch dat hij in de spits met 8 bakken VIRM zeer goed gevuld was, ook in de minder drukke periodes van het jaar (november/december). Dus ik moet nog zien hoe goed de allerdrukste periode van het jaar (september dus) zal gaan als er maar 7 bakken ICM maximaal gaan rijden (en waar ongetwijfeld ook bijna elke dag wel één of meerdere setjes van 6 bakken tussen zullen zitten).


Vanochtend was het zelfs een losse ICM IV in de 8827! Dat was erg knus. 7 bakken zijn doorgaans ook erg goed gevuld met staanplaatsen, is mijn ervaring van deze week. Hopelijk gaan ze binnenkort weer gewoon VIRM VI inzetten voor in ieder geval de drukste treinen.
 

05-09-2013 22:02:27
Iceman
Iceman
Met een Virm zesje ga je niet heel veel winnen ten opzichte van 7 bakken ICM.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

05-09-2013 22:10:25
damart
damart
En toch heb ik het idee dat het beter paste toen de 8827 nog met een VIRM VI reed dan nu met 7 bakken ICM. Ik zag toen in ieder geval minder mensen staan, al is het natuurlijk ook mogelijk dat die op de andere verdieping stonden %08%.  

05-09-2013 22:12:29
martw
martw
De 8800 is de afgelopen jaren in de spits vaak VIRM8 geweest in de spits, en dat was niet zonder reden, dat was gewoon keihard nodig! Maar toen zat de 8800 nog aan de 2000 vast, en die zal ongetwijfeld op de "comfortabel"-norm gepland zijn.
Vroeger, in de tijd dat de 8800 en de 2000 nog niet aan elkaar vast zaten, reed de 8800 ook in september vaak met VIRM-VI'jes rond, die ook toen altijd steevast uitpuilden (vooral als het dan eens viertjes waren).
Ik had gehoopt dat men eindelijk ingezien zou hebben dat de lijn Ledn-Apn-Wd-Ut een weliswaar secundaire, maar wel erg drukke lijn is, waar nog altijd slechts 2x per uur een doorgaande trein rijdt, DUS dat die trein wel een beetje fatsoenlijk op lengte zou mogen zijn.
Dat je in de spits niet iedereen een zitplaats kunt bieden, oké, daar kan ik inkomen, maar wat men sinds deze week aan 't doen is, schiet mij (zoals ook wel te merken is aan mijn op- en aanmerkingen in het OD van deze week ) erg in het verkeerde keelgat.

De vakantie is namelijk voorbij, (vrijwel) overal zijn de treinen hierdoor logischerwijs aangepast aan de grotere drukte die september traditioneel kent (en die ook echt ieder jaar, voorspelbaar, terugkomt). Behalve de 8800. De 8800 rijdt met ICM, net als in de vakantie.
Toegegeven, in de vakantie was het echt een prima maatje. De laatste anderhalve week van de vakantie in de spits precies zitvol (mits er 7 bakken rijden, anders een wat meer staanplekken).
Maar ik heb de afgelopen dagen eerlijk waar meerdere malen gedacht "Welke ******* heeft bedacht dat de 8800 in september géén versterking nodig heeft ten opzichte van de vakantie? Welke slimmerik baseert zich op telcijfers en kijkt niet naar de afgelopen jaren, waarvan ongetwijfeld ook gebleken is dat VIRM8 op die lijn gewoon nodig is?"

Einde van het liedje is voor de reiziger helaas dat er gepland ICM7 rijdt, wat elke dag wel minstens 1 setje ICM6 betekent, die buiten de spits ook nog zo nodig gesplitst moeten worden (wat in de vakantie dus niet gebeurde!) en waarbij deze week ook nog losse stellen in de ochtend én avondspits opduiken.

Dat er af en toe eens een trein te klein rijdt (vanwege een defect treinstel, of een ander probleem), dat is nog te accepteren.
Wat er deze week gebeurt, absoluut niet! Om heel eerlijk te zijn, vind ik dat de reizigers op deze lijn afgescheept worden, en niet zo'n beetje ook.%07%

Ik heb gesproken (en het lucht op).

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-09-2013 22:13:45
Bert13
Bert13
@damart: Qua echte zitplaatsen win je er een twintigtal, volgens de systemen, maar aan echte zitplaatsen gebruiken mensen ook de aanwezige trappen en (gevaarlijk!) de deurstangen. Bovendien wat meer oppervlakte om te staan, dus als reiziger komt de trein dan rustiger over.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-09-2013 22:18:48
Rick99
Rick99
De 4600 is na de wijzigingsblad vergroot ipv gemiddeld 4 a 6 bakken naar 8 a 10Echter rijd de 4900 al een paar dagen met een slt 4... Zal wel door de perronvernieuw zijn bij Almo aldus vriend.

Laatst bewerkt door Rick99 op 05-09-2013 22:19
 

05-09-2013 22:21:00
robbertc
robbertc
Die perronverbouwing Almo betekent max SLT10 daar, dus daar zal het niet aan liggen  

05-09-2013 22:27:36
robbertc
robbertc
Quote
martw (do 05 sep 2013 22:12:29 https://somda.nl/forum/13490/p465559/):
Maar ik heb de afgelopen dagen eerlijk waar meerdere malen gedacht "Welke slimmerik baseert zich op telcijfers en kijkt niet naar de afgelopen jaren?"
Ga er van uit dat de waarheid wat zakelijker ligt.

Laatst bewerkt door robbertc op 05-09-2013 22:28
 

05-09-2013 22:42:16
martw
martw
Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je daarmee bedoelt, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik het raar vind dat de "telcijfers" voor september 2012 er (kennelijk) op uitkwamen dat de 8825 (om maar even een "probleemtrein" eruit te pikken) met VIRM8 reed (dat deed ie namelijk, je kunt de spots erop naslaan), terwijl die nu kennelijk in ICM7 past?

Het enige wat ik kan bedenken is dat vorig jaar september de 8825 nog op de 2022 keerde (toentertijd vertrek 8.28 uur uit Ut) en dat nu niet meer het geval is. Dat brengt mij tot de voorzichtige conclusie dat de materieelinzet in de 8800 de afgelopen jaren vooral "toevallig" bepaald werd door de behoeftes in de serie 2000.
En dat, nu die koppeling is weggevallen, er geen noodzaak meer bestaat om reizigers op Ledn-Ut op "meer dan acceptabel" te vervoeren.
Wat dus als gevolg heeft dat het beeld in "Intercity" 8800 veel meer het beeld geeft van een overvolle trein dan bijvoorbeeld Sprinter 17400 (die ik vrijwel nooit met staanplaatsen zie rijden aan de noordkant van Utrecht).

Laatst bewerkt door martw op 05-09-2013 22:48


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-09-2013 22:55:50
broek53
broek53
Enfin, welkom in de wondere wereld van NSR. De 8800 is de 800 en 3000 van dit najaar en met een beetje goede wil loopt het uiteindelijk ook wel goed af, maar dat duurt een halfjaartje. Ik heb dat, eerlijk gezegd, nu een keer of vijf meegemaakt in de loop der tientallen jaren (besparen tot je erbij neervalt en de reiziger blijft staan) en altijd worden uiteindelijk de treinen weer wat langer (of hoger). Er is nu al een hele lijst treinen die versterkt zijn omdat instanties zoals de gemeente Almere effectief klaagden, dus praat eens met Alphen aan den Rijn bijvoorbeeld.
Overigens is de 8800 niet zozeer een bezuinigingsproject op zich, maar wilde men gaarne het VIRM van dat baanvak af hebben (schijnt nogal te schommelen).
Tip: pleit voor DDZ in de 8800 !
 

05-09-2013 23:00:14
martw
martw
Dat laatste begrijp ik ook, ik las toevallig gisteren nog een stuk in de krant over huizen langs het spoor in Bdg, waar scheuren in ontstaan zijn (de bewoners vermoeden dat dit komt door de inzet van "zware sneltreinen").
DDZ in de 8800 lijkt mij persoonlijk (maar ja, wie ben ik, één van de vele reizigers... ) een prima plan, vooral als over ongeveer een half jaar (?) de zesjes gaan komen.
Op dit moment klinkt het als een gelukzalige droom, dus...bij wie moet ik aankloppen om dit plan voor te stellen?%02%


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-09-2013 00:09:37
lol
lol
Ik denk dat de wijziging van de materieelinzet in de 8800 ook te maken heeft met de nieuwe sprinterserie 6100. Reizigers van Wd naar Ut (en vice versa) nemen nu ook wat vaker de 6100. Daardoor wordt de 8800 wat ontlast. Dat verklaart misschien ook het feit dat de wijziging van de materieelinzet in de 8800 precies samenviel met de start van sprinterserie 6100.

Laatst bewerkt door lol op 06-09-2013 00:10


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

06-09-2013 00:10:03
broek53
broek53
Hier bijvoorbeeld wat ketelmuziek maken, praten met een instantie als ROVER en/of wat subtiel lobbyen.
Complicatie tot nu toe is dat als je DDZ in intercity's inzet, je ander intercitymaterieel vrijspeelt/overhoudt en dat is nu net niet de bedoeling; DDZ moet dus in stoptreindiensten.
Wat je kan redden is het feit dat het ICR geleidelijk minder zal worden en in 2015 waarschijnlijk tamelijk massaal naar diensten over de HSL zal vertrekken. Dan komt er ruimte om op het bestaande net DDZ in IC's in te zetten.
 

06-09-2013 00:13:01
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (vr 06 sep 2013 00:10:03 https://somda.nl/forum/13490/p465586/): Wat je kan redden is het feit dat het ICR geleidelijk minder zal worden en in 2015 waarschijnlijk tamelijk massaal naar diensten over de HSL zal vertrekken. Dan komt er ruimte om op het bestaande net DDZ in IC's in te zetten.

En wat gaat die DDZ's dan vervangen in de stoptreindiensten? Of moet ik niet op de zaken vooruit lopen? %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-09-2013 00:24:53
broek53
broek53
Het zijn voorshands alleen mijn eigen redeneringen, laat dat duidelijk zijn. Maar dan een redenering die diverse bekende 1 + 1 bij elkaar optelt.
Per saldo is het in het grote geheel wel duidelijk: als je materieel van het klassieke net massaal gaat inzetten op/over de HSL en je hebt op het moment niet veel materieel over, dan kom je tekort. Mat '64 nog veel langer in de vaart houden zal ook wel niet gebeuren, dus kom je nog meer materieel tekort. En wat voor materieel staat er nog bruikbaar aan de kant & is (zeer) geschikt voor stopdiensten..?
Enfin: maak het verhaal af en kleur de plaatjes.
Maar nogmaals: let wel op, het is een redenering van mij, meer niet.
 

06-09-2013 00:59:30
ZJ37
ZJ37
Quote
robbertc (do 05 sep 2013 22:21:00 https://somda.nl/forum/13490/p465564/): Die perronverbouwing Almo betekent max SLT10 daar, dus daar zal het niet aan liggen
Hangt er geloof ik vanaf welk deel van het perron je meetelt. Een gedeelte van het perron is nogal rommelig afgezet met wat pionnen en over elkaar heen gelegde platen waar je makkelijk over kan struikelen. Er is namelijk ook wat gegoocheld met tijdelijke borden en blauwe lampen die zo'n beetje in het verlengde van elkaar staan en je vraagt je af: welke geldt nu om je trein te parkeren?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 06-09-2013 01:00
 

06-09-2013 02:08:33
MDDM
MDDM
De blauwe lamp. Maar 10 bakken is wel krapjes hoor. Je staat net vrij op spoor 3.


Gr Joop mcn Lls
 

06-09-2013 07:26:54
mvd
mvd
Ook een leuke sinds het nieuwe wijzigingsblad: trein 6832 wordt niet in Mt gesplitst, maar in Std. Het V'tje wat achterblijft rijdt vervolgens leeg naar Mt als 76832. Hoezo, bakkilometers besparen...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

06-09-2013 07:59:34
ZJ37
ZJ37
Het bespaart die kilometers vooral voor de rest van de daluren. Ik vermoed dat het rangeerproces te Mt er eentje is die nogal krap qua tijd en in de BSO is. En dit ook in combinatie met de korte keertijd in Mtr.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 06-09-2013 09:23
 

06-09-2013 08:33:50
jorgo
jorgo
Sowieso heb ik het gevoel dat in de 6800 minder wordt afgerangeerd: in de daluren zie je nog dubbele stellen.  

06-09-2013 09:45:49
robbertc
robbertc
Quote
martw (do 05 sep 2013 23:00:14 https://somda.nl/forum/13490/p465578/): Dat laatste begrijp ik ook, ik las toevallig gisteren nog een stuk in de krant over huizen langs het spoor in Bdg, waar scheuren in ontstaan zijn (de bewoners vermoeden dat dit komt door de inzet van "zware sneltreinen").
DDZ in de 8800 lijkt mij persoonlijk (maar ja, wie ben ik, één van de vele reizigers... ) een prima plan, vooral als over ongeveer een half jaar (?) de zesjes gaan komen.
Op dit moment klinkt het als een gelukzalige droom, dus...bij wie moet ik aankloppen om dit plan voor te stellen?%02%
Heb je NS Klantenservice al geprobeerd? Dé ingang bij NS voor zulke dingen..
 

06-09-2013 09:48:20
martw
martw
Laat ik nou net van plan geweest zijn die te gaan bellen...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-09-2013 10:27:55
ZJ37
ZJ37
"We zijn er mee bezig"
"Het is ons bekend"
"Er zijn nog 10 wachtenden voor u"
...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-09-2013 10:47:47
robbertc
robbertc
Nah. Gelukkig weet ik beter.  

06-09-2013 10:52:51
ZJ37
ZJ37
Uiteraard. Maar de klantenservice heb ik ook wel eens gebeld om de proef op de som te nemen, vandaar.  

06-09-2013 10:55:05
evangoor
evangoor
En als je vraagt wanneer de stoptreinen tussen Utrecht en Utrecht Lunetten eens geen last meer hebben van de er tussen gepropte goederentreinen: "geen invloed op ProRail: zij voeren haar processen autonoom uit".
Snel tevreden daar bij NS.
(dit was, ook in mijn geval, een -helaas- vooroordeel bevestigende proef)
 

09-09-2013 16:51:19
martw
martw
Positief puntje aan dit wijzigingsblad: men is er na driekwart jaar eindelijk achtergekomen dat in 4 minuten van Wd naar Vtn onmogelijk is. Dit blijkt uit het feit dat de 9800 van Wd naar Vtn nu voor dit deeltraject 5 minuten rijtijd gekregen heeft, waar dit er voorheen 4 waren (vertrek .15 en .45 uit Vtn, voorheen .14 en .44).


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-09-2013 17:07:51
broek53
broek53
Met dezelfde aankomsttijd in Utrecht?  

09-09-2013 18:13:21
tochjo
tochjo
Ja, maar dat is geen probleem, want er stond 8 minuten reistijd van Utt naar Ut en dat zijn er nu 7, wat ruim genoeg is. Ik zie de nieuwe situatie dan ook alleen als een papieren correctie, want in de oude situatie werd feitelijk altijd volgens de nieuwe tijden gereden omdat de oude onhaalbaar waren.  

09-09-2013 18:50:53
broek53
broek53
Dan was de vorige inleg goed en deze min of meer fout. Speling hoort op het eind van een trajrct tussen zgn blokpunten te zitten, niet aan het begin. Tenzij de kale rijtijd al meer dan 4,3 minuut is (in dit geval), dan heeft opjagen in de drgl geen zin.  

09-09-2013 19:20:26
jacokran
jacokran
Maar toch heb ik meerdere malen de 9800 op tijd gezien in utt. Ik geef toe, dat is wel in de stille uren. Best kans dat er dan te vroeg uit wd vertrokken is.  

09-09-2013 19:40:53
tochjo
tochjo
Quote
broek53 (ma 09 sep 2013 18:50:53 https://somda.nl/forum/13490/p466165/): Dan was de vorige inleg goed en deze min of meer fout. Speling hoort op het eind van een trajrct tussen zgn blokpunten te zitten, niet aan het begin. Tenzij de kale rijtijd al meer dan 4,3 minuut is (in dit geval), dan heeft opjagen in de drgl geen zin.

Zeker, ik begrijp dat de speling op het eind hoort te zitten. Maar als dat tot gevolg heeft dat treinen niet (of bij uitzondering) op de gepubliceerde vertrektijd vertrekken, lijkt het me redelijk dat de dienstregeling wordt bijgesteld. In de adviesaanvraag voor deze wijziging noemde NS overigens als reden dat door een andere verdeling van de rijtijd er energiezuinig gereden kan worden.
 

09-09-2013 19:54:50
ZJ37
ZJ37
Die discussie over de manier van plannen houd je altijd. Neem een serie als de 5600 met behoorlijk wat stops met stop-door schakelingen onderweg; in de dienstregeling dien je altijd dusdanig strak te plannen dat bij een haltering geen overwegen onnodig te lang dicht liggen omdat de trein zijn vertrektijd staat af te wachten.

Anderzijds: bij energie zuinig rijden zou je misschien hier en daar wél een minuutje extra willen hebben. Echter zodra er een machinist zich aandient die niet energie zuinig rijdt, ligt wel die overweg weer langer dicht en dan komt Meneer Veiligheid weer om de hoek kijken.

Dilemma's!
 

09-09-2013 20:31:56
nougo
nougo
Hoi Michiel,

Quote
broek53 (vr 06 sep 2013 00:24:53 https://somda.nl/forum/13490/p465589/): Het zijn voorshands alleen mijn eigen redeneringen, laat dat duidelijk zijn. Maar dan een redenering die diverse bekende 1 + 1 bij elkaar optelt.



Hoi Michiel,

Nu ben ik niet zo van de raadseltjes, zelfs als het eigen redeneringen zijn. Maar tel jij wat stuurstandrijtuigen bij wat 1700 én in combinatie met DDM en overgebleven DDAR tussenbakken of hoe moet ik deze gedachtengang zien ?

Noud

Laatst bewerkt door nougo op 09-09-2013 20:32
 

09-09-2013 21:44:18
broek53
broek53
Jawel, ik denk aan DDAR. Rijtuigen zat en 1700-en ook, daarmee moet je de tijd tot de komst van nieuwe Nieuwe Sprinters betrekkelijk eenvoudig kunnen overbruggen. Complicatie (probleem zou ik het niet willen noemen) is dat er nog maar een paar ABv's zijn. Daar zou je iets mee kunnen met DDM-1 (al vergt dat nog aardig wat aanpassingen voor het DDAR-rijp is) of je zet een aantal stoelen in coachopstelling in een Bv en noemt dat eerste klasse (dan heb je minder last van de raamindeling).
Tot zover durfde ik mijn redeneringen wel te laten gaan.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-09-2013 21:44
 

09-09-2013 23:54:33
daniel81
daniel81
De vraag is natuurlijk of inzet op de HSL extra materieel gaat kosten of dat het juist materieel oplevert. De 1900 via de HSL leiden betekent immers in beginsel dat je met een omloop minder afkan.
Misschien wil je nog een halfuursdienstpendeltje Bd-Ddr wat jammer genoeg gezien de rijtijden net niet met 1 ICM-III kan, maar ook met 2 ICM-III boek je alsnog een aantal bakken winst.
Dan zou het nog kunnen dat het rijden via de HSL extra klandizie oplevert, maar daar staat dan wer tegenover dat de hogere tarieven anderen weer de trein uitjaagt. Kortom het is maar net welke kant het kwartje op valt.
 

10-09-2013 00:29:58
DingeZ
DingeZ
Logischer dan een pendel is om gewoon de 2200 door te trekken naar Bd. Dit kost ook twee omlopen (met een robuuste kering van 30min in Bd). Wel komt deze dan vanaf Ddzd precies in het pad van de 5000. Dit kan verholpen worden door iets uit te buigen (3-4 min stoppen te Ddr).  

10-09-2013 14:25:35
Klaasje
Klaasje
Een kering van 30 minuten is bij gelijkvloers kruisen niet zo robuust als het lijkt omdat het een kruising van nul minuten is.  

10-09-2013 16:31:20
ZJ37
ZJ37
Als er ruimte op de tailtrack is dan kun je er misschien wel wat mee.  

10-09-2013 16:41:55
daniel81
daniel81
Je kunt tientallen manieren verzinnen om dit op te lossen, maar daar ging het mij nu even niet om. Wie weet gaat de drgl in heel zuid-Nederland wel op de schop als de 1900 via de HSL gaat.
Het ging mij puur om het principe dat integratie van de HSL in de binnenlandse dienst naar mijn idee niet tot extra materieelboehoefte hoeft te leiden.

Laatst bewerkt door daniel81 op 10-09-2013 16:43
 

10-09-2013 16:46:12
ZJ37
ZJ37
In 2014 gaat de 1900 niet via de HSL.  

10-09-2013 16:52:12
daniel81
daniel81
Laat staan ingaande 2 september jl%02%
Je hebt gelijk, terug naar vandaag
 

10-09-2013 16:56:27
broek53
broek53
Quote
daniel81 (di 10 sep 2013 16:41:55 https://somda.nl/forum/13490/p466298/): Je kunt tientallen manieren verzinnen om dit op te lossen, maar daar ging het mij nu even niet om. Wie weet gaat de drgl in heel zuid-Nederland wel op de schop als de 1900 via de HSL gaat.
Het ging mij puur om het principe dat integratie van de HSL in de binnenlandse dienst naar mijn idee niet tot extra materieelboehoefte hoeft te leiden.
Enfin: NS denkt daar buitengemeen anders over. Dat nog los van het feit dat er geen rijtuigen terugkomen van de HSL en uit de Beneluxdienst zoals tot februari jl wel was voorzien. 25 Fyra's vervang je ook niet met niks..
 

10-09-2013 17:32:01
daniel81
daniel81
Maar nu maak je me toch nieuwsgierig. Hoe zag de toekomst volgens NS er dan pakweg 3 jaar geleden uit?
Want men rekende toen dan klaarblijkelijk op én de inzet van veel meer ICRm én de inzet van DDZ in de IC-diensten, dus dubbelop veel meer IC-materieel. Voorzag men toen dan een 'enorme vraagtoename' ipv een 'enorme vraaguitval'?
 

17-09-2013 23:07:13
Klaasje
Klaasje
Is het met dit wijzigingsblad nu ook zo dat sprinters in de daluren over meerdere stations structureel met staplaatsen worden ingepland of zou dat in theorie op toeval moeten berusten?  

17-09-2013 23:10:30
robbertc
robbertc
Alleen in de spits wordt met staplaatsen gepland.  

18-09-2013 09:16:55
Klaasje
Klaasje
Dan zit er waarschijnlijk een fout in de prognoses voor een paar treinen. Ik heb bij de 4328 afgelopen 2,5 week vaker wel dan niet mensen zien staan tussen Alm en Wp.  

18-09-2013 12:36:25
himym
himym
Als er echt op staplaatsen in de spits wordt gepland klopt er iets niet voor de 'sprinter' serie 9100. Bijna dagelijks krijgt bijvoorbeeld de 9126 7 tot 8 bakken ICM mee, pas vanaf Hgv zijn grotendeels de zitplaatsen wel bezet voorin maar achterin nog ruimte genoeg. Pas in Mp is deze qua zitplaatsen vol denk ik. Wat is er dan tegen 2 bakken minder en een paar staanders Mp-Zl? Extra bakken kunnen ze in het westen wel gebruiken zo te lezen in de OD's  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-09-2013 12:52:45
Amazonous
Amazonous
Zitten best wat foutjes in de prognoses inderdaad, en soms is er groter gepland dan ingezet wordt natuurlijk  

18-09-2013 13:23:37
robbertc
robbertc
Zo'n 9100 is met 7 bakken inderdaad wat groot, maar 4 is te kort voor bijvoorbeeld de 9124, 9126, 9115 en 9117. Verderop in de omloop volstaat een 4 dan weer, maar een losse 3 niet.  

18-09-2013 13:23:53
Klaasje
Klaasje
En dat kan ook weer een logistiek gegeven zijn. Als die bakken lastig van de ene naar de andere kant van het land te krijgen zijn terwijl ze 's ochtends in Groningen nodig zijn en 's middags in Den Haag dan zal het er in de praktijk op neer komen dat je aan de ene kant 's morgens teveel hebt en aan de andere kant 's middags teveel hebt.  

18-09-2013 14:29:09
broek53
broek53
Klassiek en duidelijk voorbeeld: de typische spitstreinseries, waarvan de 14500 feitelijk de laatste is. Doordat de avondspits zich altijd beter spreidt dan de ochtendspits, rijdt je 's avonds altijd "te groot", wat bijvoorbeeld bij het DDM-1 goed merkbaar was.  

18-09-2013 21:31:41
koosmat64
koosmat64
Sprinters worden volgens mij express te klein gepland. Neem bijvoorbeeld afgelopen maandag de 7640 die dus ook met een drukke losse Plan-V Ahpr binnenkomt waar het perron vol met reizigers staat.  

19-09-2013 12:45:44
stefanvdw
stefanvdw
Dat idee heb ik ook. Zelfs in de daluren zit 7600 vol (2e klasse) met die losse Vtjes (7642 ook zag ik net). Die dingen zijn toch economisch afgeschreven dus snap niet dat er soms maar voor één slagje een stel afgetrapt moet worden. Maar de constatering dat 7600 te krap is (in daluren ri Ah 100% zitplaatsbezetting vanaf Dr) kan denk ik best gesteld worden zonder weer discussies te krijgen over dat reizigers niet willen zitten op korte stukjes etc.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 19-09-2013 12:46
 

19-09-2013 13:20:23
daniel81
daniel81
Quote
himym (wo 18 sep 2013 12:36:25 https://somda.nl/forum/13490/p467389/): Als er echt op staplaatsen in de spits wordt gepland klopt er iets niet voor de 'sprinter' serie 9100. Bijna dagelijks krijgt bijvoorbeeld de 9126 7 tot 8 bakken ICM mee, pas vanaf Hgv zijn grotendeels de zitplaatsen wel bezet voorin maar achterin nog ruimte genoeg. Pas in Mp is deze qua zitplaatsen vol denk ik. Wat is er dan tegen 2 bakken minder en een paar staanders Mp-Zl? Extra bakken kunnen ze in het westen wel gebruiken zo te lezen in de OD's

Zeg dat nou niet

Ik vind het een goede zaak dat de 9100 niet als sprinter behandeld wordt, want dat is het eigenlijk ook niet. De afstand/tijd Zl-Mp en Mp-Hgv is vergelijkbaar of zelfs langer dan de gemiddelde afstand tussen IC-stations in de Randstad.
 

19-09-2013 13:21:50
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 18 sep 2013 14:29:09 https://somda.nl/forum/13490/p467398/): Klassiek en duidelijk voorbeeld: de typische spitstreinseries, waarvan de 14500 feitelijk de laatste is. Doordat de avondspits zich altijd beter spreidt dan de ochtendspits, rijdt je 's avonds altijd "te groot", wat bijvoorbeeld bij het DDM-1 goed merkbaar was.


Waarbij dan ook nog eens de 10/20-ligging niet meehelpt: bij een theoretisch gelijkmatige aankomst van reizigers op het station krijgt 's ochtends de 14500 2/3 voor z'n kiezen en 's middags maar 1/3
 

19-09-2013 13:37:18
sfj
sfj
Helaas is daar niet heel veel aan te doen, tenzij de Zaan ondertunneld wordt, danwel de Zaanbrg verhoogd zodat deze niet meer open hoeft ....


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

19-09-2013 16:45:40
broek53
broek53
Quote
daniel81 (do 19 sep 2013 13:21:50 https://somda.nl/forum/13490/p467491/):
Quote
broek53 (wo 18 sep 2013 14:29:09 https://somda.nl/forum/13490/p467398/): Klassiek en duidelijk voorbeeld: de typische spitstreinseries, waarvan de 14500 feitelijk de laatste is. Doordat de avondspits zich altijd beter spreidt dan de ochtendspits, rijdt je 's avonds altijd "te groot", wat bijvoorbeeld bij het DDM-1 goed merkbaar was.


Waarbij dan ook nog eens de 10/20-ligging niet meehelpt: bij een theoretisch gelijkmatige aankomst van reizigers op het station krijgt 's ochtends de 14500 2/3 voor z'n kiezen en 's middags maar 1/3
Dat helpt mee, maar het laat onverlet dat de spereiding in de avondspits op alle verbindingen groter is dan in de ochtendspits. Dat is mij door de verre, verre voorganger van NSR Logistiek altijd beeldend uitgelegd: in de ochtendspits rijd je drie treinen van vier tweetjes en in de avondspits vier treinen van drie tweetjes.
Ziehier tevens het potentiele probleem van dubbelsdekkers als DDM-1, en een van de bases van het treinstelachtige bedrijf van DDAR.
Dat 'dubbeldek-effect" ligt dan weer ten grondslag aan het feit dat er niet alleen een achtuur-doorsnede van de materieelinzet is (traditioneel de piek), maar ook een 17-uur-doorsnede, die voor sommige series boven die van acht uur uit dreigt te pieken. Maar dat alles geheel terzijde.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-09-2013 16:47
 

19-09-2013 18:06:45
anton_
anton_
Broek53, geldt die ochtendspits avondspits nog steeds? En blijft dat zo?
Met de vergrijzing lijkt me dat de avondspits druk blijft en en ochtend spits rustiger wordt een verschijnsel dat op de snelweg in juli en augustus al erg duidelijk zichtbaar is.
 

19-09-2013 18:34:43
mren
mren
Dat is al een eeuwenoude wetmatigheid en zal dat voorlopig ook wel blijven.  

19-09-2013 18:44:15
b2py
b2py
Quote
anton_ (do 19 sep 2013 18:06:45 https://somda.nl/forum/13490/p467529/): Broek53, geldt die ochtendspits avondspits nog steeds? En blijft dat zo?
Met de vergrijzing lijkt me dat de avondspits druk blijft en en ochtend spits rustiger wordt een verschijnsel dat op de snelweg in juli en augustus al erg duidelijk zichtbaar is.
Ochtendspits is zowel bij trein als auto veel drukker, dit omdat er veel meer mensen tegelijk beginnen en niet tegelijk eindigen.
 

19-09-2013 18:53:05
dennistd
dennistd
En dan heeft er weer mee te maken dat scholieren e.d. 's ochtends gelijk beginnen met de werkenden rond 8.00/8.30, maar 's middags al eerder terug naar huis gaan.  

19-09-2013 19:52:06
Klaasje
Klaasje
Quote
b2py (do 19 sep 2013 18:44:15 https://somda.nl/forum/13490/p467535/):
Quote
anton_ (do 19 sep 2013 18:06:45 https://somda.nl/forum/13490/p467529/): Broek53, geldt die ochtendspits avondspits nog steeds? En blijft dat zo?
Met de vergrijzing lijkt me dat de avondspits druk blijft en en ochtend spits rustiger wordt een verschijnsel dat op de snelweg in juli en augustus al erg duidelijk zichtbaar is.
Ochtendspits is zowel bij trein als auto veel drukker, dit omdat er veel meer mensen tegelijk beginnen en niet tegelijk eindigen.

Je bedoelt dat de piek veel hoger is. Als geheel is de avondspits namelijk veel drukker dan de ochtendspits. De piek is alleen een stuk lager.
 

19-09-2013 19:59:57
b2py
b2py
Ja dat ja. Kon het woord piek niet meer vinden..  

19-09-2013 20:55:31
sfj
sfj
Tot de 3448/3471 rijdt er te Hn altijd sgm 3+2. Valt me regelmatig op dat er in de 3458 nog maar sgm3 van over is. Iemand een idee of dit planmatig is, en zo ja waar dat tweetje er af gaat?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

19-09-2013 21:13:10
koosmat64
koosmat64
Quote
stefanvdw (do 19 sep 2013 12:45:44 https://somda.nl/forum/13490/p467480/): Dat idee heb ik ook. Zelfs in de daluren zit 7600 vol (2e klasse) met die losse Vtjes (7642 ook zag ik net). Die dingen zijn toch economisch afgeschreven dus snap niet dat er soms maar voor één slagje een stel afgetrapt moet worden. Maar de constatering dat 7600 te krap is (in daluren ri Ah 100% zitplaatsbezetting vanaf Dr) kan denk ik best gesteld worden zonder weer discussies te krijgen over dat reizigers niet willen zitten op korte stukjes etc.

Ik snap het zowiezo niet, vroeger was de 7600 ook in de daluren met 2x Plan-V standaard. Nu kan het ineens niet meer.
 

19-09-2013 21:16:22
broek53
broek53
Vroeger werden er in de meeste stoptreinen geen stellen afgerangeerd en bijgeplaatst. Dat wel doen is een bevlieging die NS eens in de zoveel tijd treft. Gaat wel weer over, als de punctualiteit opgekrikt moet worden. Let op mijn woorden.  

19-09-2013 21:22:52
dvdhoven
dvdhoven
Quote
koosmat64 (do 19 sep 2013 21:13:10 https://somda.nl/forum/13490/p467565/):
Quote
stefanvdw (do 19 sep 2013 12:45:44 https://somda.nl/forum/13490/p467480/): Dat idee heb ik ook. Zelfs in de daluren zit 7600 vol (2e klasse) met die losse Vtjes (7642 ook zag ik net). Die dingen zijn toch economisch afgeschreven dus snap niet dat er soms maar voor één slagje een stel afgetrapt moet worden. Maar de constatering dat 7600 te krap is (in daluren ri Ah 100% zitplaatsbezetting vanaf Dr) kan denk ik best gesteld worden zonder weer discussies te krijgen over dat reizigers niet willen zitten op korte stukjes etc.

Ik snap het zowiezo niet, vroeger was de 7600 ook in de daluren met 2x Plan-V standaard. Nu kan het ineens niet meer.
De 7600 heeft het zelfde probleem als de 7000. Veel studenten/scholieren met wisselende tijden. Die treinen zitten de hele dag vol. De tijd dat men keurig om 8:00 op het onderwijsinstituut arriveerde en daar zo 16:00 weer vertrok, is echt definitief voorbij.
Zelfde punt zie je ook bij de 3600, zeker tussen Dv en Zl.


Dick van den Hoven
 

19-09-2013 21:42:44
treinefan
treinefan
En daar kan ik als student aan de HAN over mee praten. De 7600 puilt elke dag uit %04%, ook geeft hij in Ah slechte aansluitingen. Er kan daar zeker nog heel wat verbeterd worden...%03% Het is maar even dat ik het gezegd heb.

Laatst bewerkt door treinefan op 19-09-2013 21:43
 

19-09-2013 22:00:20
Sehukoza
Sehukoza
Als Windesheim student kan ik er ook over mee praten, 7900 (vooral de 7924, die 50% van de tijd niet met 3x DM90 maar met 2x DM90 rijdt) zit eigenlijk ook altijd zitvol, tot de middag van Es -> Zl, na de middag Zl/Aml -> Es. Plus het feit dat de aansluitingen in Hgl (als je uit Zl komt) heel vaak verloren gaan, aangezien je ook bijna altijd +2/+5 oploopt op Hno of Nvd.  

19-09-2013 22:01:27
Bert13
Bert13
Quote
sfj (do 19 sep 2013 20:55:31 https://somda.nl/forum/13490/p467560/): Tot de 3448/3471 rijdt er te Hn altijd sgm 3+2. Valt me regelmatig op dat er in de 3458 nog maar sgm3 van over is. Iemand een idee of dit planmatig is, en zo ja waar dat tweetje er af gaat?
Klopt, gisteren werd trein 3458 in Amr gesplitst, dus dat zal wel dagelijks gebeuren. Het idee erachter ontgaat me, want de 3458/14866/14883/14876/14893 loopt ook keurig uit in Amr. Hopelijk niet iets met bakkilometers.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-09-2013 22:16:04
Pim530
Pim530
@dvdhoven Rondom Breda met de NHTV en Avans zijn de losse stellen doorgaans ook geen pretje...  

20-09-2013 20:31:18
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (do 19 sep 2013 21:16:22 https://somda.nl/forum/13490/p467566/): Vroeger werden er in de meeste stoptreinen geen stellen afgerangeerd en bijgeplaatst. Dat wel doen is een bevlieging die NS eens in de zoveel tijd treft. Gaat wel weer over, als de punctualiteit opgekrikt moet worden. Let op mijn woorden.
NS wordt straks ook wel een handje geholpen met DSSU en dergelijke: er valt dan toch niks bij te plaatsen of af te trappen. Vraag die rest is dan of de hele dag groot doorgereden wordt of te klein in de spits.
 

21-09-2013 10:42:35
MDDM
MDDM
Maar dat heeft nu toch niets met dit lopende wijzigingsblad te maken?


Gr Joop mcn Lls
 

21-09-2013 12:11:30
ZJ37
ZJ37
Maar wel met de opmerking van Michiel. Verder met het wbl inderdaad.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_2_september_2013
RailWiki.nl