21-10-2013 14:50:49 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Ze gaan deels richting 3600, en deels richting Benelux, zou ik zeggen. Maar als je kijkt naar de bezetting van sommige treinen, vraag je je inderdaad af hoe ze het kunnen verzinnen om de trein nóg kleiner te plannen. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
21-10-2013 14:53:28 | ||
---|---|---|
koos
![]() |
Kan het ook zijn dat NS in 2014 begint met het geschikt maken van de ICR rijtuigen en BDs-en voor de HSL (IC Den Haag - Venlo via HSL) of worden deze stammen echt verdeeld over de 3600 en benelux? Laatst bewerkt door koos op 21-10-2013 14:53 |
21-10-2013 15:10:52 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote na een lange rit uit Gn of Lw via de flessenhals Shl is 8 min keren op Gvc inderdaad te kort. Laatst bewerkt door BGM104 op 21-10-2013 15:11 |
21-10-2013 15:16:51 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Van een korte (700/12700) en een lange kering (2100-2100) worden nu twee meer robuustere keringen gemaakt, dus 700/12700 op 2100 en v.v. Laatst bewerkt door ZJ37 op 21-10-2013 15:17 |
![]() |
advertentie |
21-10-2013 16:39:40 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
.. Maar knoop je wel 2 corridors aan elkaar, met een materieelomloop die niet eens rond komt op een dag. |
21-10-2013 16:43:35 | ||
---|---|---|
dvwijngaar
![]() |
Wordt dit bij de 5700 en 6300 ook gedaan op gvc? De korte kering van de 5700 in gvc maat ook op de 4900 gaat heel vaak mis, met overslaan van stopstations en olievlek werking bij schiphol. |
21-10-2013 16:54:16 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteIk denk dat de uitvoeringsorganisatie hier ook een vinger in de pap heeft gehad. Zoals Cruijff ooit zei: "Ellek voordeel hep zijn nadeel". ![]() |
21-10-2013 17:01:58 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteVolgens de reisplanner gaan die inderdaad op elkaar keren. |
21-10-2013 17:08:12 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Quote Typisch voorbeeld van de Wet van Behoud van Ellende. Laatst bewerkt door mdj op 21-10-2013 17:08 Bij twijfel: gebruik beton. |
21-10-2013 17:10:09 | ||
---|---|---|
dvwijngaar
![]() |
Merci, mooie verbetering! |
21-10-2013 17:31:37 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteHet deel van de uitvoeringsorganisatie dat gaat over de punctualiteit de grootste vinger, ten koste van het deel dat gaat over de bijstuurbaarheid. |
21-10-2013 17:41:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Tja en er zijn nog veel andere partijen die hun zegje mogen doen om elke seconde die wijzigt, dus wie weet welke invloeden er nog meer gespeeld hebben.![]() |
21-10-2013 18:43:18 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Misschien haken ze het stel wel aan bij de sneltrein om het zo terug naar Gn te krijgen. Dat doen ze nu ook al, waarna het achterste stel in Bp afgekoppeld wordt en daarna richting Lw vertrekt. Die extra treinen zijn bedoeld om in Lw aansluiting te houden om de trein naar Zl. |
21-10-2013 19:15:46 | ||
---|---|---|
luuk1997
![]() |
Quote Dat is ook de 4400. |
21-10-2013 19:31:42 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Wordt een leuke omloop. De 12700 keert te Lw namelijk op de 12500. Even op basis van vertreksporen uit de reisplanner een willekeurige omloop: 12521 Rtd14 06:35 - 09:17 Lw3 12736 Lw3 10:04 - 12:56 Gvc9 2138 Gvc9 13:14 - 14:02 Asd2 2257 Asd2a 14:12 - 15:41 Ddr3 2250 Ddr3 15:50 - 17:17 Asd2 2169 Asd2a 17:27 - 18:17 Gvc10 769 Gvc10 18:34 - 21:14 Gn4b 12682 Gn4b 21:46 - 01:38 Ddr5b Kortom de volledige omloop is 12500/12700/2100/2200/2200/2100/700/700/2100/2200/2200/2100/12700/12500, maar geen enkele trein zal deze hele reeks halen op een dag. Laatst bewerkt door michaben op 21-10-2013 19:37 |
21-10-2013 19:45:04 | ||
---|---|---|
NS1707
![]() |
WHAT geen ICRm meer dat is mijn lievelings En dan alleen nog maar in de 3600, ICRm is tof materieel hartstikke mooie locs er bij ![]() Nou ja de vooruitgang kan je niet stoppen |
21-10-2013 19:49:02 | ||
---|---|---|
luuk1997
![]() |
En, ik heb nou weer juist geluk! Want, ik woon vlakbij een station in de 4400 en 3600! |
21-10-2013 20:30:58 | ||
---|---|---|
FST
![]() |
Quote Dat doen ze nu ook al. |
21-10-2013 20:57:39 | ||
---|---|---|
koosmat64
![]() |
Mat'64 gaat dus in de 4400/9600, 6800, 6900, 7500, 7600 en 28300 rijden? Naast dat SGM in de 5000/5100 gewaagd is vind ik DDZ in de 1900 ook best wel gewaagd. Aangezien ze nog regelmatig last hebben van storingen e.d. denk ik dat ze problemen op zich af roepen. Laatst bewerkt door koosmat64 op 21-10-2013 20:59 |
21-10-2013 21:26:08 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote In de praktijk blijkt de huidige kering erg krap te zijn met rangeren en alles erbij. Ik had het laatst een IC van Alm naar Dvd met +10 en anderhalf uur later had ik op de terugweg hetzelfde treinstel met +5 waardoor de Zuidtak en Flevolijn meteen meerdere plusjes hebben en overstappen in Utrecht en Zwolle minder robuust worden. Zolang de treinen op tijd in Den Haag aankomen gaat het prima maar in de praktijk wil het nog wel eens voorkomen dat ze te laat zijn. Dan is een ruimere keertijd wel prettig. |
21-10-2013 21:32:16 | ||
---|---|---|
NS1707
![]() |
Heeft iemand een idee of de 8800 een verandering ondergaat? |
21-10-2013 21:43:27 | ||
---|---|---|
luuk1997
![]() |
Quote Deze rijdt toch wel gekoppeld met een SGMm II? Sinds 7 oktober mag SGMm II niet meer solo rijden namelijk. ![]() |
21-10-2013 21:54:09 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
Quote Richting Ut vertrekt de 8800 in Wd 1 minuut later maar komt wel op dezelfde tij aan in Ut. Tevens zal deze serie binnenkomen in Ut op spoor 18b i.p.v. 18a. |
21-10-2013 21:54:49 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Dat is alleen met de herfst![]() |
21-10-2013 22:03:29 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De nieuwe dienst valt nog een paar dagen in de herfst, maar dat wordt vast door de ogen gezien. ![]() |
21-10-2013 22:05:04 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Van wie niet? |
21-10-2013 22:14:52 | ||
---|---|---|
NS1707
![]() |
Quote Ik bedoelde eigenlijk meer qua materieel, maar die kans is klein tenzij de winter iets moois meebrengt =D |
21-10-2013 22:46:54 | ||
---|---|---|
wouter15
![]() |
Quote Waarom hebben ze die verandering dan niet vanaf 7 oktober laten ingaan? |
21-10-2013 22:49:52 | ||
---|---|---|
279
![]() |
Quote het was de bedoeling dat per 7/10 de SGM3's aangepast waren in On en dan was het de bedoeling dat SGM2 niet meer alleen zou rijden... maar ja, de aanpassing is niet op tijd klaar. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-10-2013 22:52:38 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
In het informatieblad over de herfstmaatregelen staat " indien mogelijk" rijden SGM II + SGM III gecombineerd. Nergens staat dat SGM II niet solo mag rijden. Laatst bewerkt door MDDM op 21-10-2013 22:53 Gr Joop mcn Lls |
21-10-2013 22:59:04 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Volgens mij is daar ook vanuit gegaan. Vandaar ook de inzet van bijvoorbeeld drietjes in de spitspendel Rtd-Vdg en het meer verschijnen van koppels 2+2 SGM. |
22-10-2013 00:29:07 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
Wel super dat Mat 64 weer terugkeert in 6800/4400/9600! |
22-10-2013 07:04:54 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Euhm, het rijdt al maanden een groot deel van de 4400/9600... |
22-10-2013 09:03:10 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Even terug naar augustus 2011: http://www.limburger.nl/article/20110802/REGIONIEUWS01/110809951 Niet dat je mij hoort klagen. |
22-10-2013 10:38:29 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
De Grensland Expres rijdt op 7 december al voor het laatst, een week voor de ingang van de nieuwe dienstregeling dus. De Regio Twente heeft namelijk de fout gemaakt om de concessie op 8 december (tweede zondag) in te laten gaan, in plaats van 15 december (zondag volgend op tweede zaterdag, de goede bepaling van datum). Syntus wil niet eerst een week volgens oude dienstregeling rijden, dus gaat deze trein er ook al vast uit. Verder zou volgens de TC Tubantia de 31200 ook al op 8 december de nieuwe dienstregeling gaan rijden. |
22-10-2013 13:23:01 | ||
---|---|---|
Wellie
![]() |
Quote Los van de herfstmaatregelen, was het voorheen (voor het SLT tijdperk) niet toegestaan om een SGM II solo te laten rijden ivm het ontbreken van een toilet. |
22-10-2013 13:53:52 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Is het niet zo dat er een aantal drietjes ook geen toilet hebben? En juist een aantal tweetjes wel? En als de tweetjes niet los mochten rijden vanwege het ontbreken van een toilet, zou het zelfs niet mogen om 3 tweetjes of misschien wel meer aan elkaar te doen? En waarom is dat ineens een probleem geworden terwijl ze al meer dan een jaar full-time op bijvoorbeeld Ledn-Apn-Gd gereden hebben en dat af en toe nog steeds doen? Laatst bewerkt door SleutelMan op 23-10-2013 23:56, reden: bij het laatste bericht hoef je niet te quoten |
22-10-2013 14:02:31 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
@Wellie, @DDZ7504: Wat jullie beiden zeggen is beiden onzin. Probeer je eerst eens ergens in te verdiepen voordat je zomaar dingen gaat roepen. |
22-10-2013 14:03:22 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Precies. Drietjes hebben wél een toilet, tweetjes niet, en dat heeft met de bakindeling te maken. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
22-10-2013 15:04:25 | ||
---|---|---|
Janno97
![]() |
Quote Het mocht solo rijden in de 7500... He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
22-10-2013 15:28:50 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Het mag sws solo rijden. Gr Joop mcn Lls |
23-10-2013 20:53:53 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
QuoteDie extra ritten vanaf Bp naar Lw rijden bij mij weten nu als lm van Lw naar Bp. |
24-10-2013 12:00:08 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Er wordt steeds creatiever boekgehouden zo te zien. De huidige materieelstand is al extreem laag doordat mDDM er eigenlijk 'te vroeg' is uitgegaan en DDZ-VI 'te laat' beschikbaar is gekomen. Mede daardoor nu al klachten over overvolle treinen en dan wordt er ook nog eens ICR uitgehaald. De 'enorme vraaguitval' gaat volgens NSR kennelijk nog niet snel genoeg %03% Het overblijvende ICRm gaat niet naar de Benelux, die immers ook volgend jaar 1x/2 uur Gv-Brussel blijft rijden wegens 'materieelgebrek'. De suggestie dat de TD-9 ingekort wordt tot TD-7 en 2 rijtuigen beschikbaar komen voor verbouwing lijkt mij logisch. Maar wordt er dan al wel op DDZ-VI gerekend? |
24-10-2013 13:51:42 | ||
---|---|---|
koos
![]() |
Benelux gaat op bepaalde momenten van de dag ook 1x per uur rijden tussen Gv - Brusz dus er zal vast wat ICR gebruikt gaan worden. Neemt niet weg dat er wellicht wat ICR overlijft dat staat te 'niksen' of als reserve gaat dienen voor Fyra / Benelux. Laatst bewerkt door koos op 24-10-2013 13:52 |
24-10-2013 14:10:59 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
Gv - Brusz rijdt nu 10x per dag, dat wordt in december 12x per dag. Twee slagen extra dus, zo veel meer materieel zal daar vast niet voor nodig zijn. |
24-10-2013 15:13:35 | ||
---|---|---|
Janno97
![]() |
In 2015 krijgen we er ook nog een Benelux plus bij. Daarvoor is ook het nodige extra matrieel nodig.![]() He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
24-10-2013 16:51:46 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Een nieuw topic 2015 openen? En in 2015 een stoptreintje Wc - Nm omdat de 3600 nog niet versneld kan worden door de Benelux perikelen. |
24-10-2013 17:32:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Is niet primair door de Benelux-perikelen. |
24-10-2013 19:51:00 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Het is wel een belangrijke reden waar NS wacht met het versnellen van de 3600. Anders moet twee keer achterelkaar de drgl in het zuiden op z'n kop. |
25-10-2013 16:41:09 | ||
---|---|---|
trdl85
![]() |
Quote Gewoon te Gv de lok omrijden en met zelfde stam retour Brusz, scheelt al aardig wat materieel. |
25-10-2013 16:44:20 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteDe halve Oude Lijn moet al op zijn kop door die Benelux waarvan de grenstijden nog niet eens vast staan. |
27-10-2013 16:04:20 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
In de internationale reisplanner kom je leuke dingen tegen. Zo rijdt de 800 van Ma-Za niet de hele dag tussen Mt en Amr. Ook een leuke is AZ 13408 uit livorno die in Asd eindigt.%02% Tijd voor een grondige update. Groeten, Fred |
27-10-2013 16:46:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Als ik de dienstregeling bekijk lijkt het erop dat de 2800 in de spits voortaan ook met twee stellen gaat rijden, 6 van de 7 omlopen in de 2000/2800 worden versterkt in de spits (nu slechts twee in de 2000, met slechts een uitloper in de 2800). De schuifpuzzel te Rtd vervalt hiermee, nu moeten rond het middaguur er viertjes en zesjes VIRM gewisseld worden omdat het niet dezelfde omlopen zijn die versterkt zijn in de ochtend en middagspits, wat in de mist liep als de 520 en 524 (waarvan de stellen gebruikt worden voor de schuifpuzzel) niet op de juiste lengte reden. |
28-10-2013 21:41:29 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Je kan deze omloop verkorten door in Lw de 12700 niet meer te keren op de 12500. De 12500 keert op zichzelf in 26 min., de 12700 krijgt een lange kering van 66 min. Het voordeel is tevens dat de 12700 weer geheel met VIRM kan rijden, wat ook rijdt in de hieraan verbonden 2100 en 2200. |
![]() |
advertentie |
28-10-2013 21:45:28 | ||
---|---|---|
koosmat64
![]() |
Quote Ik mag aannemen dat hij dan in de daluren gaat keren in Asd? Komt er dan tussen Asd en Amr een extra sprinter te rijden? |
28-10-2013 21:53:59 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote In de NS en de INT reisplanner zit nog niet de definitieve dienstregeling, de eindplannen (stand bij afsluiten 1e wijzigingsblad) zitten pas begin/halverwege november in de reisplanners. |
28-10-2013 22:01:17 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Ik krijg in de reisplanner elk half uur een directe verbinding van Mt naar Amr op maandag 16 december. |
29-10-2013 00:25:23 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Dat verandert dan ook niet |
30-10-2013 18:32:25 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Opmerkelijk (of een foutje in de reisplanner)nmaar de 6000 stopt in de richting Tl - Ut NIET in Utl, om omgekeerde richting wel! De 16000 stopt wel in Utl. Rijtijd van de 6000 tussen Htn en Ut is 9 minuten, de 16000 doet het in 10 minuten met stop in Utl. |
30-10-2013 18:45:17 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Dat is geen foutje, is ivm inpasbaarheid van goederenpaden. Zie ook de adviesaanvraag voor het 1e wijzigingsblad: http://www.locov.nl/Images/Locov%202013-252793%20Aanvullend%20besluit%20en%20adviesaanvraag%20wijzigingen%20dienstregeling%202014%20per%2015%20december%202013_tcm311-346721.PDF Met daarin ook een geschrapte treinen lijst ivm onderhoudsrooster en een overzicht van treinseries waar 1 extra minuut rijtijd is ingepompt. |
30-10-2013 19:25:35 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Sommige nachtnettreinen tussen Rtd en Gv worden omgeleid via Gd zonder stop aldaar. Dat wordt een ultrasnelle kering dan! %08% |
30-10-2013 19:59:28 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Valt best mee: 7 min keertijd langs spoor 3. |
30-10-2013 20:01:13 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ik doelde op het document waarin dat zo stond vermeld.![]() |
30-10-2013 20:17:23 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Ik zie in de reisplanner dat de voortreinen van de 2600 (serie 12100) slechts Bgn-Rsd rijden. Aannemelijk combineren die dan te Rsd met de achteropkomende 2600, maar kan je die dan niet beter gewoon in Bgn combineren? Eigenlijk precies het omgekeerde van wat daar tijden in de avondspits gebeurde (IC naar Vs werd pas in Bgn gesplitst) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
30-10-2013 20:36:20 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Het is erg prettig dat de mcn'n in Amr doordeweeks wat erg late diensten bespaard worden (4082,7484,14893,14895), maar je zal maar Asb-Hwd of Utg-Hdr na een lange rit in een stopbus moeten doen. Vooral de verbinding Ut-regio Asd/Zaan/Amr is toch wel een veelgebruikte die nu veel langer en wc-lozer gaat worden. Ik hoop voor de reizigers dat dat onderhoudsrooster iedere week keurig een paar keer gebruikt gaat worden. Andersom - bussen bij gebruik OHR - lijkt me klantvriendelijker. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
30-10-2013 20:37:18 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteHeb wel gezien dat de goederenpaden door Ut ri Gdm verlaat zijn (uit Asd zelfs uitgebogen door een lagere drgl-snelheid) maar deze maatregel lijkt mij moeilijk verkoopbaar aan de 1500 gedupeerde reizigers per dag! |
30-10-2013 20:38:54 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Knap van je dat je dat nu al weet het aantal.![]() |
30-10-2013 20:39:31 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Staat in het advies. |
30-10-2013 20:57:08 | ||
---|---|---|
FST
![]() |
Quote Waarom dan niet meteen mensen in en uit laten stappen in Gd? Dat kost misschien een halve minuut extra. |
30-10-2013 21:04:13 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote Tja, het strengere IL&T toezicht op NSR en ProRail verlamt beide partijen. De nieuwe planningsnormen zijn heilig en daarom is deze maatregel nodig om de vrije ruimte te maken voor goederenpaden (dus geen treinen). Dit zodat goederen voor de ad hoc fase voldoende rijmogelijkheden op een conflictvrije manier krijgt. |
30-10-2013 21:12:48 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
QuoteGd is geen nachtnet station. Voor een paar jaar terug moest er ook kop gemaakt worden op Gv, mocht ook niemand in of uit stappen. Gv was trouwens toen hermetisch afgesloten. Gr Joop mcn Lls |
30-10-2013 21:13:12 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Klopt helemaal, want per 15 december mogen wij als vervoerders niet meer plannen door en in goederenpaden. Dat wel bij vertellende dat er in 2014 minder goederenpaden zijn in de systemen, maar dan nog gaat het op aantal plekken lastiger worden. |
30-10-2013 22:26:48 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Wel jammer dat het tegenwoordig zo inflexibel is dat er conflictvrij met lucht geplanned moet worden. Misschien moet iemand dat maar eens aan die 1500 gedupeerde reizigers vertellen? Laatst bewerkt door rogier op 30-10-2013 22:28 Reiziger met hoofdletter R...... |
30-10-2013 22:33:42 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe het kan dat het in de ene richting wel past maar in de andere niet. Een dienstregeling is toch symmetrisch? |
30-10-2013 22:36:08 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Quote Ding, dong. Dames en heren wilt u voorzichtig zijn langs de perronkant: er komt zo een goederenpad voorbij. |
30-10-2013 22:46:38 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteNiet als er uitgebogen wordt, en speling. Laatst bewerkt door b2py op 30-10-2013 22:46 |
30-10-2013 22:54:01 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Nu zit er bij Utva iets van 1 minuut opvolging in tussen goederenpad en erachter rijdende 6000 (uit Ut ri Gdm), de 6000 van Gdm naar Ut kruist de 6000 ongeveer bij Utvr dus het is allemaal wel heel krap. Nu men de het goederenpad later heeft ingelegd conflicteerd deze nu de 6000 naar Ut (ipv de 6000 uit Ut) en dat resulteerd in deze onzalige maatregel. En tja, goederentreinen op Utge aan de kant nemen voor een gunstger pad naar het zuiden gaat niet meer aangezien dit emplacement buiten dienst wordt genomen. |
30-10-2013 23:12:02 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ach ja voor de goederentreinen wel handig. Een pad geven moeten ze je, en lang blijven staan voor de rode in Ut gaat niet... ![]() |
30-10-2013 23:49:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteHet verschilt heel erg per traject. Soms wordt in de jaardienst 90% van die paden niet eens gebruikt terwijl reizigerstreinen erachter worden uitgebogen. Dat worden een hoop rood-sein naderingen (uit de categorie Veiligheid). |
30-10-2013 23:52:38 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dat terwijl in de netverklaring nog steeds staat dat hooguit zevenmaal per dag gebruikte paden niet conflictvrij hoeven te zijn. Apart. |
31-10-2013 11:35:52 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteNiet dat het gebruik van die sporen nu een ideale oplossing is, daar heb je weer het probleem dat goederentreinen uit de richting Asd niet conflictvrij naar Utge kunnen. Ik vind het niet zo erg eigenlijk dat die mogelijkheid vervalt. Laatst bewerkt door reisthijs op 31-10-2013 11:36 |
31-10-2013 11:36:46 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Bovendien moet je dan op gang komen op een punt waar je eigenlijk al op gang moet zijn om er een beetje fatsoenlijk tussendoor te kunnen komen. |
31-10-2013 11:44:02 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteIk heb me laten vertellen dat er tussen Ht en Nm in 2014 geen goederenpaden meer zijn. Klopt dat? |
31-10-2013 14:51:06 | ||
---|---|---|
qj7141
![]() |
Quote Ik vind dat te kort door de bocht. Prorail heeft autonoom bepaald de normen op scherp te zetten, en daarmee is (op papier...) de zaak geregeld. De vervoerders (in casu: de reizigers van Utrecht Lunetten) hebben nu het nakijken. |
31-10-2013 15:54:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Yep, correct. ILT krijgt altijd van van alles de schuld, maar de vertaling van de echte aanbevelingen van ILT naar een rigide en niet te nuanceren planningsnorm is echt een feestje van Prorail zelf. Om maar eens wat te noemen. |
31-10-2013 16:15:37 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Vervolgens handhaaft ILT alleen maar het eigen beleid van Prorail en NS. |
31-10-2013 16:27:23 | ||
---|---|---|
charta
![]() |
Quote Als je treinen inlegt die volgens de normen niet passen - ongeacht of je het eens bent met die normen - ondergraaf je je eigen argumenten. Ofwel je legt in volgens de normen en als het niet past, dan is het jammer. Of je ramt alles er in, maar dan moet je ook niet moeilijk doen over andere zaken zoals veiligheid om maar eens iets te noemen. |
31-10-2013 16:40:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker, dat is de zwart-witversie die Prorail nu aan het propaganderen is. Met name het gezwaai met De Veiligheid (het meest misbruikte en slechtst gedefineerde containerbegrip van 2013) is hemeltergend; alsof je in de planning iets qua veiligheid kunt regelen. Maar dat terzijde. Het punt is dat vorig jaar een enorme hoeveelheid lucht in de normen gepompt is en dat deze aantoonbaar veel ruimer zijn dan daarvoor werd gehanteerd. Zes minuten overkruistijd op een station is bijvoorbeeld net zoveel als Amsterdam CS haalde met de klassieke beveiliging. Kortom: er wordt nu in eerste instantie niet meer gekeken naar wat er technisch haalbaar is plus een kleine opslag als speling, maar botweg 6 minuten geëist - ook waar het volgens de vorige versie van de normen 3 of 4 minuten was. Er zaten na het afkondigen van deze nieuwe normen dan ook meteen duizenden conflicten in de toen bestaande dienstregeling. wat dat betreft lijken de gevolgen voor 2014 zelfs nog mee te vallen, trouwens. |
01-11-2013 00:37:13 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Ik ben bang dat er op grote schaal geschoven wordt met de rijtijdspeling. Trein A een minuutje minder speling en trein B een minuut meer. Conflict opgelost. Dat van trein A vervolgens de punctualiteit onderuit gaat en trein B vaker voor de rooie loopt zal de planners worst zijn. De (idiote) norm regeert. Laatst bewerkt door kiekkiek op 01-11-2013 00:37 |
01-11-2013 01:00:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je (voor)oordelen over planners laat ik geheel voor jouw rekening. Bitterheid is nergens voor nodig, overigens. Van een minuut speling meer of minder gaat 'de' punctualiteit van een trein niet 'onderuit' en daarnaast blijft de speling van elke trein tussen 'blokpunten' altijd minimaal 5 procent - ook een norm, immers. Je mag alleen verwachten dat er hier en daar relatief veel extra speling in dienstregelingen terecht komt. Dat zal dan tot gevolg hebben dat die treinen vaker te vroeg binnenkomen - juist omdat die normen voor kruisen en dergelijke zo opgeblazen zijn en het in de praktijk nog steeds minuten korter kan. |
01-11-2013 08:51:24 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Één voorbeeldje heb ik wel dat kiekkiek bedoelt: de 1900 die kunstmatig tussen Tb en Lpe is uitgebogen om zo het conflict met de kruisende 800 te omzeilen. Praktijk is dat de 1900 nogal vaak te Lpe op die 800 staat te wachten (hoe verrassend).![]() In het kader van de veiligheid en specifiek de rood sein naderingen, natuurlijk uit den boze! |
01-11-2013 09:36:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Even de zaak zuiver houden. Dat is een uitbuigen dat niets te maken heeft met planningsnormen, althans niet om die reden plaatsvindt. Qua onverstandigheid hebben jullie gelijk, maar het is een al vele jaren beztaande situatie die in 2014 niet erger is geworden door de planningsnormerij. |
01-11-2013 10:04:24 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
In de Netverklaring is wel opgenomen hoe omgegaan moet worden met het toepassen van plantijden op elk dienstregelpunt (bij doorrijdpunten en korte stops in principe de berekende plantijd inclusief 5% speling naar beneden afronden). In het geval van de 1900 voldoet het in ieder geval niet aan dit punt. |
01-11-2013 10:55:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Yep, en ook dat is niets nieuws volgens mij. |
01-11-2013 11:20:37 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Zonder de exacte achtergronden te kennen kan ik ZJ37's reactie wel volgen: er is een onwenselijke situatie die al jaren bestaat. Die wordt dan opgelost door één treinserie theoretisch later te laten arriveren. Daarmee voldoet het wel aan die normen maar is het dus helemaal geen garantie voor de veiligheid, die de eigenlijke oorzaak was van de aanpassing. |
01-11-2013 11:29:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Welnee, die uitbuiging heeft niets met de veiligheid te maken, toen niet en nu niet. Hij bestaat al ik-weet-niet-hoe-lang (komt in diverse topics hier voorbij) en het is gewoon de dienstregeling passend maken. Ongeacht welke norm je daarop loslaat, als je treinen zodanig inlegt dat ze bij normaal rijden ongeveer tegelijk op een kruisingspunt aan komen, krijg je altijd een uitbuiging - of je moet het kruisingspunt verleggen (en dat hebben we in enkele discussies hier al vaker aan de poot gehad). Laatst bewerkt door broek53 op 01-11-2013 11:30 |
01-11-2013 11:38:51 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Of wat een paar jaar geleden gebruikelijk begon te worden is dat het conflict op een kruispunt in de planning gehandhaafd werd en First-come-First-serve werd gebruikt met daarna extra marge. Treinen willen nog wel eens eerder of later zijn en dan kan je daar handig gebruik van maken om ze zo snel mogelijk door een conflictpunt heen te krijgen. Dat mag niet meer terwijl dat soms veel onnodige vertragingen en rood-seinnaderingen elders kan voorkomen. Laatst bewerkt door Klaasje op 01-11-2013 11:39 |
01-11-2013 11:45:17 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het first-come-first-serve principe zou te Lpe nog wel soelaas hebben geboden als het ook als zodanig werd toegepast. Nu hanteert de trdl in veel gevallen gewoon de geplande volgorde en staat de 1900 menigmaal enkele minuten te wachten, terwijl het vaak gewoon had kunnen doorrijden zonder de 800 te hinderen. |
01-11-2013 12:07:27 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Of die minuut minder geen gevolgen heeft voor de punctualiteit betwijfel ik. In de wijzigingen voor 15-12 (http://www.locov.nl/Images/Locov%202013-252793%20Aanvullend%20besluit%20en%20adviesaanvraag%20wijzigingen%20dienstregeling%202014%20per%2015%20december%202013_tcm311-346721.PDF) staat een hele lijst minuten aanpassingen om de punctualiteit te verbeteren. Het toevoegen van speling moet natuurlijk ergens vandaan komen. Gaat dat niet ten koste van overstaptijden e.d.? En dan heb ik het over de geplande tijden. Niemand zit te wachten op allerlei schijnaansluitingen. Laatst bewerkt door kiekkiek op 01-11-2013 12:10 |
01-11-2013 12:17:05 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Dat passend maken wordt bij de ruimere normen toch op meer treinen toegepast? Niet om een fysieke ontmoeting te voorkomen, maar om een papieren ontmoeting te vookomen. De gevolgen als bij Lpe, een wachtende trein, blijven gelijk. Laatst bewerkt door kiekkiek op 01-11-2013 12:18 |