Dienstregeling 2014, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
01-11-2013 12:22:16
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (vr 01 nov 2013 11:45:17 https://somda.nl/forum/12519/p473900/): Het first-come-first-serve principe zou te Lpe nog wel soelaas hebben geboden als het ook als zodanig werd toegepast. Nu hanteert de trdl in veel gevallen gewoon de geplande volgorde en staat de 1900 menigmaal enkele minuten te wachten, terwijl het vaak gewoon had kunnen doorrijden zonder de 800 te hinderen.
In veel reacties merk ik dat nog steeds de overtuiging heerst dat de trdl bewust van alles veilig zet. Dat is niet zo, dat doet ARI. Dat is geen excuus, maar een constatering. Was het maar zo dat trdl's actief de seinen bedienden en rijwegen instelden. Dan waren er ook (om maar even een zijspoor te bewandelen) veel minder wissels waar het roest tamelijk dik op zit. ARI is een belangrijke killer van wissels, dat beseft men kennelijk nit zo erg.
Maar dit alles terzijde.
 

01-11-2013 12:29:20
waalkade
waalkade
Quote
kiekkiek (vr 01 nov 2013 12:17:05 https://somda.nl/forum/12519/p473904/):
Quote
broek53 (vr 01 nov 2013 11:29:26 https://somda.nl/forum/12519/p473895/): Welnee, die uitbuiging heeft niets met de veiligheid te maken, toen niet en nu niet. Hij bestaat al ik-weet-niet-hoe-lang (komt in diverse topics hier voorbij) en het is gewoon de dienstregeling passend maken. Ongeacht welke norm je daarop loslaat, als je treinen zodanig inlegt dat ze bij normaal rijden ongeveer tegelijk op een kruisingspunt aan komen, krijg je altijd een uitbuiging - of je moet het kruisingspunt verleggen (en dat hebben we in enkele discussies hier al vaker aan de poot gehad).

Dat passend maken wordt bij de ruimere normen toch op meer treinen toegepast? Niet om een fysieke ontmoeting te voorkomen, maar om een papieren ontmoeting te vookomen. De gevolgen als bij Lpe, een wachtende trein, blijven gelijk.
Dan moet je buitenom de beveiliging een regelinstallatie installeren, terwijl de mcn dan als een soort marionet op de bok zit.

Laatst bewerkt door waalkade op 01-11-2013 12:31
 

01-11-2013 13:04:05
broek53
broek53
Een systeem dat vooruit kan kijken, conflicten op voorhand kan oplossen of vermijden en ook de machinist vooruit laat kijken in tijd, ja. officieel al een jaar of 15 de doelstelling, maar erg hard wordt er niet aan gewerkt - en in plaats daarvan wordt een achterlijk binair systeem als ARI in stand gehouden en sterker nog: op basis daarvan treindienstleidersplekken afgeschaft en coördinatoren afgeschaft. Daarmee haal je ook nog een keer een groot deel van de menselijke denkkracht weg. dat leidt weer tot niet-gebruiken van wissels, het afwijzen van complexere plannen, het rijden in corridors omdat ARI dat nog net aan kan en noem maar op. Verkeersleiding als systeem dat leidend is voor VPT heeft veel meer kapot gemaakt dan iedereen schijnt te beseffen.

Terug naar 2014?
 

01-11-2013 14:30:53
gvttreinen
gvttreinen
Routelint...volgens mij in een verre lade verstopt.

Terug naar 2014 waarbij ik heb gezien dat ook de 31100 een gewijzigde dienstregeling heeft gekregen.
-.46 uit Tl naar Ah aan -.24
-.29 uit Ah naar Tl aan -.09
Er zijn een aatal afwijkingen; 31125, 31149 en 31165 vertrekken 7 minuten eerder uit Tl.
Bijzonder is trein 31169 die steeds om 20.46 uit Tl vertrekt maar aankomt in Ah om 21.22 (ma, di, don, vrij), 21.23 (wo), 21.24 (zat, zon)
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-11-2013 14:32:59
broek53
broek53
Toeslag op de uitbuiging aan de hand van de aardkrommes en het verval van de zwaartekracht, neem ik aan.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-11-2013 14:33
 

01-11-2013 15:01:02
MDDM
MDDM
Quote
gvttreinen (vr 01 nov 2013 14:30:53 https://somda.nl/forum/12519/p473926/): Routelint...volgens mij in een verre lade verstopt.
Men wil het toch nieuw leven in gaan blazen, aldus een collega die dit te horen had gekregen tijden TWO.


Gr Joop mcn Lls
 

01-11-2013 15:06:27
broek53
broek53
Op zichzelf een aardig hulpmiddel, al zou men primair gebaat zijn bij een echt dynamisch afhandelingssysteem (om dan het resultaat via Routelint aan de mcn te laten zien).  

01-11-2013 15:19:25
mren
mren
Quote
gvttreinen (vr 01 nov 2013 14:30:53 https://somda.nl/forum/12519/p473926/):
Er zijn een aatal afwijkingen; 31125, 31149 en 31165 vertrekken 7 minuten eerder uit Tl.

Goederenpad (Zv-Ah-zuidwaarts)? Of wellicht inpassen in personeelsdiensten/rusttijden waardoor er een mannetje minder nodig is?

Laatst bewerkt door mren op 01-11-2013 15:19
 

01-11-2013 21:32:43
Ovindel
Ovindel
Ik lees dingen over de 1900 die elke keer maar wacht op de 800 tussen Boxtel en Eindhoven. Dat maak ik ook telkens mee als ik in de 1900 zit.
Nu zijn er de afgelopen maand(en) tussen Boxtel en Eindhoven veel buitendienststellingen geweest en is het spoor dat was gebruikt voor een proef met geluidsdemping geheel vervangen. Dit spoor werd al een lange tijd niet meer gebruikt en zo werd de 1900 dus elke keer maar weer achter de 800 gegooid. Of spoor nu in gebruik is weet ik nog niet, maar het komt er wel op neer dat de 1900 en 800 elkaar dus niet meer in de weg zullen zitten en dus naast elkaar kunnen rijden.
 

01-11-2013 21:53:13
mren
mren
Spoor is weer in dienst.
Het punt is dat de 800 naar het zuiden moet en de 1900 naar het oosten, dus ergens tussen Boxtel en de binnenring van Eindhoven moeten ze elkaar kruisen. Waar dat het beste kan, kan een lange discussie zijn (die hier ook al wel eens is gevoerd).

Laatst bewerkt door mren op 01-11-2013 21:53
 

01-11-2013 23:10:52
charta
charta
Quote
ZJ37 (vr 01 nov 2013 11:45:17 https://somda.nl/forum/12519/p473900/): Het first-come-first-serve principe zou te Lpe nog wel soelaas hebben geboden als het ook als zodanig werd toegepast. Nu hanteert de trdl in veel gevallen gewoon de geplande volgorde en staat de 1900 menigmaal enkele minuten te wachten, terwijl het vaak gewoon had kunnen doorrijden zonder de 800 te hinderen.

...terwijl de viersporigheid juist is aangelegd om tegelijk te kunnen oprijden, waarmee we weer bij een eerdere discussie zijn aangeland.
 

01-11-2013 23:58:51
Ovindel
Ovindel
Kan dat niet met de fly-over net ten zuiden van Boxtel? Of zie ik het nu verkeerd en is er alleen een mogelijkheid om die vanuit Eindhoven richting Tilburg te nemen?

Laatst bewerkt door Ovindel op 01-11-2013 23:59
 

02-11-2013 00:45:46
scooter
scooter
Die fly over is primair bedoeld voor Ehv-Tb idd.
Zoals al aangegeven moeten de 800 en de 1900 elkaar tussen Btl en Ehv ergens kruisen,en dat gebeurt dus meestal in Lpe.Blijven ze ieder aan hun kant rijden,dan moet je dus na Ehv gaan kruisen en dan krijg je dus daar weer conflicten.
Overigens zou het volgens mij al schelen als de 1900 1 minuut later uit Tb vertrekt en de 800 weer 1 minuut vroeger.Vanaf dienstregeling 2014 gaat er wel een minuut af tussen Ehv en Tb,zodat er een verschil met Tb-Ehv van 3 minuten zit(21 min tegen 24 min)
 

02-11-2013 11:15:34
michaben
michaben
Quote
ZJ37 (wo 30 okt 2013 19:25:35 https://somda.nl/forum/12519/p473701/): Sommige nachtnettreinen tussen Rtd en Gv worden omgeleid via Gd zonder stop aldaar. Dat wordt een ultrasnelle kering dan! %08%

In de reisplanner is bij sommige treinen de stop te Gd gewoon opgenomen, bij de (1)1401 bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door michaben op 02-11-2013 11:16
 

02-11-2013 17:59:20
mvd
mvd
Voor spotters die zich ook bezighouden met Cargo's heeft Keyrail wat documenten voor 2014:

Catalogus (Mvt-Em): http://www.keyrail.nl/uploads/servicedesk_download/20130819_definitieve_dienstregeling_jd_2014_keyrail_catalogus.xls
Grensstatenoverzicht: http://www.keyrail.nl/uploads/servicedesk_download/20130627_grensstatenoverzicht_ontwerp_drgl.xlsx

Meer documenten: http://www.keyrail.nl/servicedesk


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

02-11-2013 19:30:53
charta
charta
Quote
Ovindel (vr 01 nov 2013 23:58:51 https://somda.nl/forum/12519/p473985/): Kan dat niet met de fly-over net ten zuiden van Boxtel? Of zie ik het nu verkeerd en is er alleen een mogelijkheid om die vanuit Eindhoven richting Tilburg te nemen?

In de oorspronkelijke plannen was er voor het verkeer Btl-Ehv-Wt/Hm een vrije kruising voorzien aan de oostzijde van het emplacement Ehv. Bij Tgra dus. Die vrije kruising is geschrapt uit kostenoverwegingen. Daar is geen vervangend iets voor in de plaats gekomen. Als je een symmetrische drgl wilt rijden dan moet je ook zorgen dat de infra symmetrisch is anders krijg je van deze gedrochten. Er zijn nog meer van die situaties. Denk bijvoorbeeld aan Amf-Ama (wordt nu hersteld) of Wmd-Ledn-Gvm.
 

02-11-2013 21:16:55
fred67nl
fred67nl
Goedenavond.

Wanneer komen op de Prorail site de BasisUurPatronen en de Spoorbezetdiagrammen on voor 2014 online???

groeten,
Fred
 

02-11-2013 21:53:58
scooter
scooter
Ook de dienstregeling vanuit Rsd naar Antwerpen gaat om.Op werkdagen krijg je globaal een halfuurdienst als de IC naar Brussel rijdt.Andersom trouwens ook.
Hierdoor hoeft de stopper in ieder geval niet meer voorbij gereden te worden
 

02-11-2013 22:04:27
ZJ37
ZJ37
Van Asd naar Brusz via de Oude Lijn in 3.10 uur. Uit nieuwsgierigheid sloeg ik eens een spoorboekje van 50 jaar (!) geleden open, toen was een reis met de TEE via nagenoeg dezelfde route (Hlm ipv Shl) meer dan een half uur sneller. Waar blijft de tijd...  

02-11-2013 22:18:24
scooter
scooter
Zoiezo zijn een aantal reizen langer geworden in de loop der jaren ipv korter.
Tb-Vl ging ooit in 1:01,Tb-Ut in 0:50,Tb-Bd in 0:12,Tb-Zl(rechtstreeks)in 2:00(nu alleen met overstap).Tb-Bd wordt met de nieuwe dienst bv 0:14 en Tb-Ht 0:16 of 0:17(was ooit 0:15)Tb-Ehv nu in 0:24,was vroeger 0:23,inclusief lagere baanvaksnelheid(130 ipv 140 nu)tussen Btl en Ehv.
Ik snap wel dat hier meerdere factoren meespelen,infra/drukte op spoor enz maar opvallend is het wel,ook al is het minutenwerk en ja een aantal verbindingen zijn ook sneller geworden.
 

02-11-2013 22:44:18
charta
charta
Quote
ZJ37 (za 02 nov 2013 22:04:27 https://somda.nl/forum/12519/p474092/): Van Asd naar Brusz via de Oude Lijn in 3.10 uur. Uit nieuwsgierigheid sloeg ik eens een spoorboekje van 50 jaar (!) geleden open, toen was een reis met de TEE via nagenoeg dezelfde route (Hlm ipv Shl) meer dan een half uur sneller. Waar blijft de tijd...

Maar die TEE stopte alleen in Gv, Rtd, Rsd en Antwerpen Oost. De oude Benelux (met splitsen te Rsd) deed er 3.12 uur over. (Spoorboekje winterdrgl 1964/1965)
 

03-11-2013 15:42:50
michaben
michaben
Iemand al opgevallen dat er maar liefst een gat van 78 minuten zit tussen de 15148 en de eerstvolgende 5054? Lijkt erop dat er een trein is weggevallen bij de overgang van uurdienst naar halfuurdienst tussen Bd en Ddr. Logisch zou zijn dat de 5052 als eerste in de middagspits weer in Bd zou beginnen (zoals deze nu ook doet), maar in de dienstregeling staat deze startend te Ddr, waardoor er op Bdpb dus vief kwartier geen trein stopt richting Zlw.

Laatst bewerkt door michaben op 03-11-2013 15:43
 

04-11-2013 00:29:12
scooter
scooter
Ja idd,voor overdag is dat zeker opvallend.Ben benieuwd of hier nog iets mee gedaan wordt dmv een wijzigingsblad of iets dergelijks.  

04-11-2013 09:46:57
IC140
IC140
Quote
michaben (zo 03 nov 2013 15:42:50 https://somda.nl/forum/12519/p474153/): Iemand al opgevallen dat er maar liefst een gat van 78 minuten zit tussen de 15148 en de eerstvolgende 5054? Lijkt erop dat er een trein is weggevallen bij de overgang van uurdienst naar halfuurdienst tussen Bd en Ddr. Logisch zou zijn dat de 5052 als eerste in de middagspits weer in Bd zou beginnen (zoals deze nu ook doet), maar in de dienstregeling staat deze startend te Ddr, waardoor er op Bdpb dus vief kwartier geen trein stopt richting Zlw.


Aangezien dit een schending van de concessie is en hier geen ontheffing voor is aangevraagd (zie website LOCOV) vermoed ik een foutje of iets wat NS ook over het hoofd heeft gezien. Al een mailtje gestuurd naar de klantenservice?
 

04-11-2013 15:01:32
martw
martw
Wat mij opvalt als ik naar de mcn-diensten kijk op ns4ns.nl, is dat de 17400 blijkbaar in het dal niet meer omrijdt via Utoz, maar met 2 LM'tjes (treinserie 803xx) via Mrg.%05% Dit heeft vast met de verbouwing van Ut te maken...

Laatst bewerkt door martw op 04-11-2013 15:02


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-11-2013 15:08:34
Iceman
Iceman
En de 3300 keert zo te zien in 5 minuten op Hfdm. Ding heeft ook al een kering van slechts 4 minuten op Hnk. Kwetsbaar.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

04-11-2013 15:32:21
sjoerd
sjoerd
Quote
IC140 (ma 04 nov 2013 09:46:57 https://somda.nl/forum/12519/p474208/):
Quote
michaben (zo 03 nov 2013 15:42:50 https://somda.nl/forum/12519/p474153/): Iemand al opgevallen dat er maar liefst een gat van 78 minuten zit tussen de 15148 en de eerstvolgende 5054? Lijkt erop dat er een trein is weggevallen bij de overgang van uurdienst naar halfuurdienst tussen Bd en Ddr. Logisch zou zijn dat de 5052 als eerste in de middagspits weer in Bd zou beginnen (zoals deze nu ook doet), maar in de dienstregeling staat deze startend te Ddr, waardoor er op Bdpb dus vief kwartier geen trein stopt richting Zlw.



Ik kan het niet nalaten om te reageren met de opmerking dat we hier wel wat gewend zijn op het gebied van Middeleeuwse aansluitingen en frequenties: ongeveer de laatste uurdiensten in heel Nederland en overstaptijden van bijna een uur als je de aansluitingen in Breda en/of Den Bosch niet haalt. En dat wordt er al met al niet beter op.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 04-11-2013 21:50, reden: quote gefixt
 

04-11-2013 18:11:56
treinfan
treinfan
Quote
Iceman (ma 04 nov 2013 15:08:34 https://somda.nl/forum/12519/p474262/): En de 3300 keert zo te zien in 5 minuten op Hfdm. Ding heeft ook al een kering van slechts 4 minuten op Hnk. Kwetsbaar.
Niet te erg overdrijven: 14 minuten te Hfdm
- 5000/(1)5100 integraal SGM (op de 15189 na)

Laatst bewerkt door treinfan op 04-11-2013 18:22
 

04-11-2013 18:15:01
Bert13
Bert13
Alle voorbeelden in de diensten die ik tegen kom, spreken van .27/.57 in Hfdm aankomst, en .02/.32 weer vertrek. Maar misschien keert de mcn niet op dezelfde trein...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-11-2013 18:23:14
Iceman
Iceman
De huidige DRGL keert ie wel 14 minuten:
SGMM LM 73333 09:49 Hfd 09:52 Hfdo
SGMM LM 73330 10:06 Hfdo 10:09 Hfd

Maar de 3300 krijgt een heel ander pad met ingang van DRGL 2014;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

04-11-2013 18:32:19
treinfan
treinfan
Inderdaad foutje mijnerzijds bij het updaten, er blijven inderdaad slechts minuten over. Lijsten staan weer online: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2014.htm
edit: er zitten nog wel fouten in die nog gecorrigeerd zullen gaan worden, met name met LM-ritten van internationaal verkeer.

Laatst bewerkt door treinfan op 04-11-2013 18:45
 

04-11-2013 18:48:17
sfj
sfj
Hoi treinfan, bedankt voor de overzichten, mag er graag doorheen bladeren!
Echter een klein (conversie-) bugje:
----V-- 71590 IRM 26:42 Hnk 26:45 Hn
-----Z- 71590 IRM 26:37 Hnk 26:50 Ekz

dat zou volgens mij 02:42 etc op de volgende dag moeten zijn.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2013 19:01:10
bart84
Moderator
bart84
Die zit er al een tijdje in hoor.
Als je de data naar Excel kopieeert (makkelijker te sorteren), dan kan je tijd via de celopmaakt zo goed zetten.


Mvg. Bart
 

04-11-2013 19:02:34
michaben
michaben
De 2000/2800 worden een mix van VIRM en ICM zie ik. De 8800 blijft integraal ICM doordeweek, en blijft ook max 7 bakken.  

04-11-2013 19:06:30
sfj
sfj
Quote
bart84 (ma 04 nov 2013 19:01:10 https://somda.nl/forum/12519/p474297/): Die zit er al een tijdje in hoor.
Als je de data naar Excel kopieeert (makkelijker te sorteren), dan kan je tijd via de celopmaakt zo goed zetten.


Thanks, ik ben net pas een paar dagen bekend met deze overzichten en dan springt dat er direct uit.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2013 19:12:34
martw
martw
Quote
michaben (ma 04 nov 2013 19:02:34 https://somda.nl/forum/12519/p474298/): De 2000/2800 worden een mix van VIRM en ICM zie ik. De 8800 blijft integraal ICM doordeweek, en blijft ook max 7 bakken.
Beetje jammer dat die 8800 geen setje van 8 bakken ICM krijgt, dat is toch wel nodig (en ik ben, gezien de hoeveelheid klachten die over deze serie binnenkomen, echt niet de enige die dat toe zou juichen).
Overigens wél setjes van 8 bakken in de 2000/2800: zo staat er een TPS2 in de HC-diensten voor 2829 (dus meer dan 7 bakken ICM) en 2060 (minstens 8 bakken VIRM).
Met name die laatste heeft écht geen 8 bakken VIRM nodig...%03%

Laatst bewerkt door martw op 04-11-2013 19:15


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-11-2013 19:49:02
mvd
mvd
Twee dingen die me opvallen als ik door de diensten kijk:
- Op zondag keert de serie 6800 een half uur in Mtr (the place to be...).
- Ik zie dat in de 6800 twee machinisten mee gaan richting Mtr. Een machinist rijdt de trein naar Mtr en passagiert terug naar Mt, de andere passagiert naar Mtr en rijdt vanaf Mtr de sprinter naar Rm. Hieronder een voorbeeld:

MAT LM 76824 06:24 Mt 06:27 Mtr
SPR 6824 P 06:32 Mtr 06:35 Mt
en
LM 76824 P 06:24 Mt 06:27 Mtr
MAT SPR 6824 06:32 Mtr 07:23 Rm


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

04-11-2013 20:22:38
michaben
michaben
De 3300 dus integraal naar SLT, en in de 4000/4700/7400/17400 een flink deel van SGM naar SLT. De 9700 gaat wel weer terug naar integraal SGM, nadat deze een mix SLT/SGM geworden was vorige maand. Vrijgekomen SGM zal dus naar de 5000/5100 gaan.  

04-11-2013 20:37:39
funtrucker
funtrucker
De 8500 rijdt ook 24/7 met 200% krukkendraaier.%02%  

04-11-2013 20:41:15
bart84
Moderator
bart84
Krukkendraaiers ken ik niet. DM90 of Buffels wel. Als we nu het materieel noemen zoals het heet, weet iedereen waar het over gaat.

Laatst bewerkt door bart84 op 04-11-2013 20:42


Mvg. Bart
 

04-11-2013 20:41:47
Bert13
Bert13
Het gaat erom dat daar ook twee machinisten op zitten


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-11-2013 21:03:56
DDZ7504
DDZ7504
Zitten er voor volgend jaar ook nog wijzigingen in de 9800/19800 of de 1700/11700? Zou ik zelf helemaal niet erg vinden, een paar dingetjes verandert.  

04-11-2013 21:12:31
BjarneK
BjarneK
Nou, als je even had teruggelezen, had je gezien dat de lijsten al online staan, die kun je dus bekijken en voor de rest kan je ook gewoon afwachten, geduld is een schone zaak in deze hobby  

04-11-2013 21:19:02
ricohallo
ricohallo
Zo te zien zit er vanaf drgl 2014 ook in het weekend SGMm in de 3400.

Laatst bewerkt door ricohallo op 04-11-2013 21:19
 

04-11-2013 22:14:10
Pim530
Pim530
Een van de twee overvolle spitsritten in de 500 die sinds kort met IRM wordt gereden, wordt vanaf december weer met ICM uitgevoerd. Op zondag komt er juist een omloop IRM in de 500, aannemelijk vanwege studentenstromen.  

04-11-2013 22:19:45
treinfan
treinfan
Quote
sfj (ma 04 nov 2013 18:48:17 https://somda.nl/forum/12519/p474291/): Hoi treinfan, bedankt voor de overzichten, mag er graag doorheen bladeren!
Echter een klein (conversie-) bugje:
----V-- 71590 IRM 26:42 Hnk 26:45 Hn
-----Z- 71590 IRM 26:37 Hnk 26:50 Ekz

dat zou volgens mij 02:42 etc op de volgende dag moeten zijn.
Geen bug maar een feature. Midden in de nacht zijn er ritten die het best bij de voorafgaande dag passen (zoals de 71590) en treinen die het best bij de volgende dag passen. Vrijdag 26:42 is 02:42 in de nacht van vrijdag op zaterdag. Vrijdag 02:42 zou 02:42 in de nacht van donderdag op vrijdag betekenen. Dit doortellen bij tijdstippen is wel vaker gebruikelijk
 

04-11-2013 22:23:03
sfj
sfj
Dank voor je toelichtig, het is helemaal helder nu.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2013 22:32:21
Pim530
Pim530
Is er een verschil tussen 'THALYS' en 'TGV'?  

04-11-2013 22:36:18
Frontier
Frontier
PBA=TGV
PBKA=Thalys


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-11-2013 22:42:17
Pim530
Pim530
Dank je  

04-11-2013 23:15:22
treinfan
treinfan
Quote
Frontier (ma 04 nov 2013 22:36:18 https://somda.nl/forum/12519/p474336/): PBA=TGV
PBKA=Thalys
Nee, qua materieelinzet zit er geen verschil tussen Thalys en TGV in het overzicht
 

04-11-2013 23:17:26
Frontier
Frontier
Oh, dat komt als een verrassing, dan sluit ik hierbij aan bij de vraag wat dan wél het verschil is? %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-11-2013 23:22:47
SchuurB
SchuurB
Quote
Bert13 (ma 04 nov 2013 20:41:47 https://somda.nl/forum/12519/p474324/): Het gaat erom dat daar ook twee machinisten op zitten


Waarom is dat dan, snel kopmaken in Kpn?
 

04-11-2013 23:37:42
wouter15
wouter15
Quote
treinfan (ma 04 nov 2013 18:32:19 https://somda.nl/forum/12519/p474288/): Inderdaad foutje mijnerzijds bij het updaten, er blijven inderdaad slechts minuten over. Lijsten staan weer online: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2014.htm
edit: er zitten nog wel fouten in die nog gecorrigeerd zullen gaan worden, met name met LM-ritten van internationaal verkeer.

Bij mij houd de pagina van het materieelinzet er na de 5700 mee op. Komt de rest ook nog?
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-11-2013 23:56:39
treinfan
treinfan
De lijst gaat gewoon volledig door, misschien dat je hem na een ctrl+F5 wel ziet
Quote
Frontier (ma 04 nov 2013 23:17:26 https://somda.nl/forum/12519/p474344/): Oh, dat komt als een verrassing, dan sluit ik hierbij aan bij de vraag wat dan wél het verschil is? %08%
Niets
 

05-11-2013 00:23:33
ZJ37
ZJ37
Quote
funtrucker (ma 04 nov 2013 20:37:39 https://somda.nl/forum/12519/p474321/): De 8500 rijdt ook 24/7 met 200% krukkendraaier.%02%
Voor het eerst sinds 1957 kan het blijkbaar niet meer af met één machinist. Normen, dat soort dingen... Het mag wat kosten.
 

05-11-2013 00:41:00
kiekkiek
kiekkiek
Quote
ZJ37 (di 05 nov 2013 00:23:33 https://somda.nl/forum/12519/p474350/):
Quote
funtrucker (ma 04 nov 2013 20:37:39 https://somda.nl/forum/12519/p474321/): De 8500 rijdt ook 24/7 met 200% krukkendraaier.%02%
Voor het eerst sinds 1957 kan het blijkbaar niet meer af met één machinist. Normen, dat soort dingen... Het mag wat kosten.

NS moet toch bezuinigen? Ook met 2 stellen heb je genoeg aan 4 minuten keertijd. Er zijn nu nogal veel machinisten met te weinig DM '90 en ATB-NG ervaring die de 8500 rijden. Met 2 man los je dat probleem niet op.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 05-11-2013 00:44
 

05-11-2013 00:50:01
Wellie
Wellie
Met de huidige keer tijden is niks mis, alleen komen de trein steeds 1-2 minuten te laat aan. Met afbreken, opbouwen en remproef nemen heb je dan gewoon tijd te kort.

Waarschijnlijk hebben ze daarom voor deze constructie gekozen. Beter was geweest om SGM te laten rijden waar ze voor bestemd waren ... de Randstad.
 

05-11-2013 05:43:35
nohab
nohab
Quote
Frontier (ma 04 nov 2013 23:17:26 https://somda.nl/forum/12519/p474344/): Oh, dat komt als een verrassing, dan sluit ik hierbij aan bij de vraag wat dan wél het verschil is? %08%
Technisch is het enige verschil dat Thalyssen ATB en ETCS hebben en de rest niet. Voor de rest zijn Thalyssen gelijk aan TGV's. En omdat Thalys een apart marktconcept is hebben ze andere kleuren.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

05-11-2013 07:36:49
MDDM
MDDM
Quote
Wellie (di 05 nov 2013 00:50:01 https://somda.nl/forum/12519/p474352/): Met de huidige keer tijden is niks mis, alleen komen de trein steeds 1-2 minuten te laat aan. Met afbreken, opbouwen en remproef nemen heb je dan gewoon tijd te kort.

Waarschijnlijk hebben ze daarom voor deze constructie gekozen. Beter was geweest om SGM te laten rijden waar ze voor bestemd waren ... de Randstad.
SGM inzetten op een stroomloos baanvak zoals Zwolle - Kampen zal niet veel zoden aan den spreekwoordelijke dijk zetten. En ook bij SGM moet je ombouwen, beproevingen doen e.d


Gr Joop mcn Lls
 

05-11-2013 08:48:50
daniel81
daniel81
Het rijden met twee machinisten is dus kennelijk het nieuwe paardenmiddel op treinen met korte keertijden, aangezien ook de 6800 op Mt-Mtr deze constructie krijgt. En misschien ook wel de 3300?
De 8500 krijgt per nieuwe drgl een minuut extra rijtijd en voldoet daardoor kennelijk niet meer aan de norm. De provincie betaalt toch al de hoofdprijs voor deze onderhandse concessie, dus dan mag het kennelijk ook wat kosten.
Op zulke momenten zou het trouwens handig zijn als personeel zowel als Mcn als HC ingezet zou kunnen worden, dan doet het passagierende personeel ook nog iets voor de kost
 

05-11-2013 09:50:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Pim530 (ma 04 nov 2013 22:14:10 https://somda.nl/forum/12519/p474332/): Op zondag komt er juist een omloop IRM in de 500, aannemelijk vanwege studentenstromen.
Twee omlopen zelfs. In de 563 komt alleen op zondag IRM, maar de 559 gaat daarnaast ook nog de hele week met IRM rijden (is nu op za/zo nog ICM).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-11-2013 09:56:04
R1-2010
R1-2010
Even een domme vraag tussendoor, maar hoe kan ik op ns4ns zien met hoeveel stellen/bakken een bepaalde trein rijdt?  

05-11-2013 10:15:01
MDDM
MDDM
Niet! Diensten van de Hc zijn een indicatie, geen garantie!


Gr Joop mcn Lls
 

05-11-2013 10:21:00
robbertc
robbertc
Quote
Pim530 (ma 04 nov 2013 22:14:10 https://somda.nl/forum/12519/p474332/): Een van de twee overvolle spitsritten in de 500 die sinds kort met IRM wordt gereden, wordt vanaf december weer met ICM uitgevoerd.
Welke bedoel je dan?
 

05-11-2013 11:35:05
maigoda
maigoda
Quote
daniel81 (di 05 nov 2013 08:48:50 https://somda.nl/forum/12519/p474367/): Het rijden met twee machinisten is dus kennelijk het nieuwe paardenmiddel op treinen met korte keertijden, aangezien ook de 6800 op Mt-Mtr deze constructie krijgt. En misschien ook wel de 3300?
De 8500 krijgt per nieuwe drgl een minuut extra rijtijd en voldoet daardoor kennelijk niet meer aan de norm. De provincie betaalt toch al de hoofdprijs voor deze onderhandse concessie, dus dan mag het kennelijk ook wat kosten.
Op zulke momenten zou het trouwens handig zijn als personeel zowel als Mcn als HC ingezet zou kunnen worden, dan doet het passagierende personeel ook nog iets voor de kost

Als iemand een combi is, zou dat wel kunnen, alleen zijn die veruit in de minderheid. En volgens mij worden combi's ook alleen planmatig ingezet of als Hc, of als Mcn. Nooit voor beide binnen een dienst. Voor machinisten die geen combi zijn komt nog het probleem om de hoek kijken van: geen kniptang/ovc-applicatie én geen BOA-bevoegdheid. En om er nog een stukje regelgeving bij te pakken: een Mcn mag niet planmatig op een trein gepland worden als Hc.
Groetjes,
Emiel
 

05-11-2013 12:16:08
daniel81
daniel81
Weer een mooi staaltje van 'voor elke oplossing kunnen wij een probleem bedenken'. Stuk voor stuk oplosbare zaken, maar voor twee kleine trajecten geen natuurlijk geen prioriteit.  

05-11-2013 13:16:58
maigoda
maigoda
Uiteraard is alles "oplosbaar", behalve dan het laatste wat ik schreef. Dat is een eis die aan NSR is opgelegd. Alleen is het de vraag of het wel lonend is machinisten die op Zl-Kpn rijden tot combi te op te leiden om dan een Hc uit te sparen. Een 'opleiding Hc'* is iets van een half jaar plus 'een half jaar ontrekking aan normale dienst'** maal het aantal combi's om de dienst uit te voeren. Iets zegt me dat een tweede machinist stellen voor de tijd dat NSR er nog rijdt goedkoper is.
* opleidingskosten
** loonkosten doorbetalen + vervangende diensten stellen
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 05-11-2013 13:19
 

05-11-2013 16:39:05
timtrein
timtrein
En die machinisten gaan braaf dag-in-dag-uit met z'n tweeën op pad? Ik ben benieuwd.  

05-11-2013 16:44:54
ZJ37
ZJ37
Ben benieuwd wat er gebeurt als er eens een keertje een machinist ontbreekt.  

05-11-2013 16:48:59
daniel81
daniel81
Dan wordt de trein opgeheven.%08%
Of de machinist respecteert z'n wandeltijd waardoor de trein een minuut later vertrekt en in Zl aankomt waarmee de aansluitingen de mist in gaan.
Het effect voor de reiziger is in beide gevallen hetzelfde: 30 minuten vertraging.
(hoewel ik het idee heb dat de machinisten die op Somda actief zijn, ook wel bereid zijn een minuut harder te lopen)
Het wordt natuurlijk een andere zaak als het passagieren deel uitmaakt van de pauze.

Quote
maigoda (di 05 nov 2013 13:16:58 https://somda.nl/forum/12519/p474394/): Uiteraard is alles "oplosbaar", behalve dan het laatste wat ik schreef. Dat is een eis die aan NSR is opgelegd.
Door wie? Vakbonden?
 

05-11-2013 17:59:58
funtrucker
funtrucker
De keertijd in Kpn blijft zoals hij nu is, namelijk 4 minuten.
Met 2 mcn spaar je theoretisch 1 minuut (solo) of 2 minuten (gecombineerd) uit.
Theoretisch dan, volgens de norm voor looptijden.
Maar onder het lopen staat halverwege een sleutelkast, welke door de mcn bediend dient te worden...... Tel uit je winst.
 

05-11-2013 18:03:03
ZJ37
ZJ37
Sinds de opening van de Hanzelijn is ook het stukje Zl-Kpn 2 kilometer langer geworden (van 13 naar 15), dus dan snap ik wel dat je ineens rijtijdtekort hebt. %08%

Maar met een gezonde bedrijfsvoering heeft dit natuurlijk helemaal niets te maken. Waarom kan het jarenlang wel en nu ineens niet meer?
 

05-11-2013 18:03:24
bart84
Moderator
bart84
Quote
daniel81 (di 05 nov 2013 08:48:50 https://somda.nl/forum/12519/p474367/): Het rijden met twee machinisten is dus kennelijk het nieuwe paardenmiddel op treinen met korte keertijden, aangezien ook de 6800 op Mt-Mtr deze constructie krijgt. En misschien ook wel de 3300?
De 8500 krijgt per nieuwe drgl een minuut extra rijtijd en voldoet daardoor kennelijk niet meer aan de norm. De provincie betaalt toch al de hoofdprijs voor deze onderhandse concessie, dus dan mag het kennelijk ook wat kosten.
Op zulke momenten zou het trouwens handig zijn als personeel zowel als Mcn als HC ingezet zou kunnen worden, dan doet het passagierende personeel ook nog iets voor de kost

Dan ben ik benieuwd hoe vaak het voor gaat komen dat beide machinisten gezellig in de voorste cabine zitten om de 'dingens des levens' te bespreken en gezamelijk in Kpn/Mtr naar de andere cabine lopen, om dan op de nog niet besproken onderwerpen een lichtje te schijnen.


Mvg. Bart
 

05-11-2013 18:11:11
Iceman
Iceman
Het valt me op dat tussen al dat DDZ geweld in de 1900 de 1959 met ICM rijdt. Rijdt deze met 3 stellen?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

05-11-2013 18:20:02
maigoda
maigoda
Quote
daniel81 (di 05 nov 2013 16:48:59 https://somda.nl/forum/12519/p474422/):
Quote
maigoda (di 05 nov 2013 13:16:58 https://somda.nl/forum/12519/p474394/): Uiteraard is alles "oplosbaar", behalve dan het laatste wat ik schreef. Dat is een eis die aan NSR is opgelegd.
Door wie? Vakbonden?

Volgens mij is het een afspraak met de overheid dat NSR op alle treinen een Hc inplant. Dat het in de praktijk wel eens niet gebeurt, staat daar los van en is altijd een gevolg van verstoringen.
Groetjes,
Emiel
 

05-11-2013 18:44:14
Pim530
Pim530
@robbertc Ik heb verkeerd gekeken, excuses.  

05-11-2013 18:54:36
koosmat64
koosmat64
Wat zover ik gelezen heb nog niet gemeld is, is dat de 7600 weer volledig met SGM gaat rijden.%04%  

05-11-2013 18:54:47
ricohallo
ricohallo
Quote
Iceman (di 05 nov 2013 18:11:11 https://somda.nl/forum/12519/p474438/): Het valt me op dat tussen al dat DDZ geweld in de 1900 de 1959 met ICM rijdt. Rijdt deze met 3 stellen?

Niet alleen de 1959 rijdt met ICM hoor...
 

05-11-2013 18:57:08
koosmat64
koosmat64
Maar de 1959 is een drukke omloop waar 2x ICM wel karig in is. Vandaar de vraag of hij met 3 treinstellen gaat rijden.:-)  

05-11-2013 19:23:11
Iceman
Iceman
Precies. De 1957 en 1961 rijden wel met DDZ (8 bakken neem ik aan), vandaar ik dat het vreemd zou vinden als de 1959 met 2 stellen ICM rijdt;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

05-11-2013 19:23:35
michaben
michaben
De 1959/1970 zijn als enige ICM omloop in de 1900 met tweede HC ingepland, dus 8 of meer bakken. Overige ICM in de 1900 is max 7 bakken. Bij DDZ omlopen gaan er in het dal een aantal naar solo DDZ, in de spits wel alles dubbel zover ik kon zien. Overigens zitten er nog veel uitwisselingen in de 1900 overdag, waarschijnlijk om de DDZ eilandbedrijven nog met elkaar te verbinden, ik zie ook de nodige LM ritten met DDZ (Gvc-Zl, Gvc-Ldd, Ldd-Hlm, Zl-Bkh, Ldd-Wgm, Wgm-Ldd, Gvc-Ah).  

05-11-2013 19:48:15
guuglurg
guuglurg
Op vrijdag zijn het in ieder geval niet meer dan 7 bakken in de 1959/1970. Kerende 1970 rijdt met 8/9 bakken ICM, maar omdat deze omloop nu TD9 is, denk ik niet dat de 1959 langer wordt dan dat.  

05-11-2013 20:19:08
BGM104
BGM104
De 17400 gaat te Utzl richting Ut een stop maken van 2 min. Dit om een goederenpad niet in de weg te zitten. Dit pad steekt na een stopje te Mas op spoor 813b het binnenspoor over waar de 17400 op rijdt om op het buitenspoor uit te komen. Om dit conflictvrij mogelijk te maken gaat de 17400 eerder rijden dan nu op Bkl - Utzl en moet vervolgens te Utzl wachten omdat er te Ut nog geen spoor vrij is.

Goederen gaat in de regel op het buitenspoor rijden tussen Ut en Asb. Hiervoor is er ook hotbox detectie op het buitenspoor aangelegd. Nu rijdt goederen planmatig alleen over de binnensporen.
 

05-11-2013 20:40:39
michaben
michaben
Er lijkt ook meer afgetrapt te gaan worden te Zl dan nu. De 12525 en 527 die nu nog beide met drie stellen naar respectievelijk naar Gn en Lw gaan laten voortaan een stel achter te Zl. In de middag gaan de 12546 en 12550 ook solo vanaf Lw, de 12550 krijgt er te Zl een stel bij, de 12546 pas te Rtd. De 552 gaat ook naar 6 bakken ICM zo te zien, en wordt pas bij Rtd verlengd voor de 563. Alleen op vrijdag wordt er minder afgetrapt en gaat er wel meer door naar Gn.

Verder ook in het weekend wat VIRM in de 500 zoals vermeld, de 524 gaat op zaterdag zelfs op dezelfde sterkte als doordeweek rijden met twee stellen VIRM. Ook de 12530 met twee stellen VIRM. Ook de 591 gaat weer dagelijks rijden, nadat deze in 2013 'per ongeluk' alleen op vrijdag/zaterdag nog maar reed.
 

05-11-2013 20:58:45
koosmat64
koosmat64
Hoe zit het eigenlijk met de beruchte 800 in 2014? Ik heb inmiddels vernomen dat trein 828 met een losse Virm Vl gaat rijden. Iets waar ik erg akelig van word. Ook trein 3528, een van de drukste treinen 's ochtends tussen Hrl en Ehv gaat met een Virm Vl rijden.

Laatst bewerkt door koosmat64 op 05-11-2013 21:00
 

05-11-2013 21:12:47
b2py
b2py
Niemand opgevallen dat de 1414 op zo/ma nacht met SLT gaat rijden?  

05-11-2013 21:36:49
bart84
Moderator
bart84
Dan zit er nog wel een leuke in het nachtnet.
De 21408 in de nacht van woensdag op donderdag.
De Utrechtse meester mag na de 11408 (Rtd-Gd) als 21410 (via Ledn en Asd) naar Ut, terwijl er op de andere dagen gewoon als 1410 gereden wordt. Beats me.


Mvg. Bart
 

05-11-2013 21:44:59
ZJ37
ZJ37
Dat heeft met onderhoudsroosters te maken.  

05-11-2013 22:51:09
guuglurg
guuglurg
De 21452/1410/21467 gaat op vrijdag en zaterdagnacht met DDZ rijden.  

05-11-2013 23:28:59
Pim530
Pim530
Die SLT was me opgevallen inderdaad. Heb ik klaarblijkelijk alleen op fb gemeld en niet hier. Iemand enig idee hoe het met de beruchte 730 op zaterdag zit? De 12530 met 2x IRM is ook niet zo opvallend, is hard nodig en in ieder geval een groot deel van dit jaar reed ie ook met minimaal 10 ICM.  

06-11-2013 00:12:52
scooter
scooter
Als ik snel naar de 3600 kijk,dan tel ik 10 stammen met ICR en 2 omlopen ICM.
Dit zou dus een verhoging betekenen voor het ICR in de 3600 en verklaart ook waar al die rijtuigen uit de 1900 blijven(gedeeltelijk)
 

06-11-2013 07:02:07
broek53
broek53
Ja, dat klopt. Er komen in de omloop 3 diensten bij voor ICR-stammen bij in de 3600, wat waarschijnlijk betekent dat er in totaal 4 stammen van TD9 naar TD7 zullen gaan (3 + 1 res/onderhoud).  

06-11-2013 07:13:14
dvdhoven
dvdhoven
Eindelijk goed nieuws! %02%


Dick van den Hoven
 

06-11-2013 07:18:24
DDZ7504
DDZ7504
Ik heb het hele topic doorzocht maar ik zie nergens iets waarvan ik kan lezen over de overige wijzigingen in mijn buurt....

By the way, heeft iemand iets gehoord over de mogelijke IC-status van Ztm? Of de opening van BleiZo?
 

06-11-2013 07:25:45
broek53
broek53
Die zijn uiteraard niet aan de orde voor 2014 en ook niet voor de komende jaren.  

06-11-2013 09:03:29
koos
koos
Zit het knelpunt van de perronslengte's voor de 3600 nog steeds bij Nml ? Is het vernieuwde perron eigenlijk langer dan het oude?  

06-11-2013 09:12:37
broek53
broek53
Als ik het goed begrepen heb, worden de nieuwe perrons op lengte gebracht nu de oude perrons zijn afgebroken.  

06-11-2013 09:18:12
dvdhoven
dvdhoven
Klopt, ergens in oktober was men daar ook mee bezig.


Dick van den Hoven
 

06-11-2013 09:31:28
Dead_Devil
Dead_Devil
Oss is volgens mij eerder een van de stations. Hier passen net 8 bakken irm of 8 bakken icm op. 4x plan v wordt al aardig krap. heb in het verleden toen ik nog in nijmegen op schoo zat in een virm 10 naar Oss gezetten. Ik had 2 keuzes... Mee naar den bosch... of een duik naar beneden maken.... ( wel schandalig als die perrons verlengd worden kunnen er langere treinen halteren en neemt hopelijk de drukte in de ochtend af. dat geld overigens alleen voor de IC de sprinters 4400 serie kunnen maar max 6 bakken zijn ivm de kleine stations.

Ik ben wel blij dat de 3600 grotendeels weer ICRm gaat rijden dat ge gok met hoelang zal de trein vandaag zijn is dan ook voorbij. En ook leuk om volledige terug keer van plan v in de 44/9600 te zien voor z'n laatste levens jaartjes%02%

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 06-11-2013 09:34